Kuvataiteen apurahamenot

Anonyymi

Taiteen edistämiskeskus myöntää kuvataiteilijoille

- taiteilija-apurahoja, joita vuosittain maksetaan n. 140 kuvataiteilijalle (n. 20 000 € / vuosi)

- näyttöapurahoja, joita vuosittain maksetaan n. 90 kuvataiteilijalle (n. 10 000 € / vuosi)

- työskentelyapurahoja (alueellisia apurahoja), joita maksetaan n. 30-40 kuvataiteilijalle (n. 10 000 € / vuosi)

- kohdeapurahoja, joita maksetaan n. 200 kuvataiteilijalle (keskimäärin n. 5 000 € / taiteilija)

Tuet ovat harkinnanvaraisia ja hakumuodoittain vaihdellen n. 10 – 30 % hakijoista saa hakemansa apurahan.

2

317

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Lisänä Yle Uutisten kertoma n. 8 miljoona euroa yhteensä kuvataiteisiin

EI OLE PALJON!!!

• Anonyymi

Valtio kerää kansalaisilta taiteilijoille annetut apurahat veroina kansalaisilta ja jakaa näistä verotuloista osan valitsemilleen taiteilijoille. Samalla näistä verotuloista maksetaan palkat ja tilat niille tahoille jotka apurahoja myöntävät, sekä myös niille tahoille jotka nämä kansalaisilta perityt verorahat perivät. Kuvataide ei siis ole vapaa, vaan valtio sääntelee kenelle taiteilijoille niitä apurahoja annetaan ja valitsee myös apurahojen antajat ja niiden verorahojen kerääjät jotka taiteen julkiseen rahoittamiseen laitetaan.

Miksi kansalaiset hyväksyvät sen, etteivät itse saa valita vapaasti mitä taidetta haluavat rahoittaa ja miksi taiteilijat eivät vaadi taidetta vapaaksi valtion kontrollista? Entä jos apurahat taiteeseen lopetettaisiin ja kansalaiset saisivat pitää itsellään nämä taiteilijoille verorahoista annetut apurahat, sekä myös ne verorahat jotka nyt maksetaan veronkerääjille ja apurahojen myöntäjille? Näin kansalaiset voisivat itse päättää omista rahoistaan näiltä osin ja tukea sitä taidetta minkä itse kokisivat taiteeksi. Samalla kansalaisten tulot lisääntyisivät ja byrokratia vähenisi.

Olisiko tämä taiteen tekemistä vähentävä toimi vai toimisiko tämä itse taiteen edistämisenä vaikuttavana tekijänä? Vaikea sanoa, mutta ainakin se parantaisi taiteen laatua, koska silloin taiteesta ei päätettäisi poliittisesti valituissa pienissä piireissä, vaan laajalti kansalaisten keskuudessa mitä taidetta omilla rahoillaan ostavat ja kuluttavat.

Apurahataiteilijat ovat ikään kuin sosiaaliaputaiteilijoita ja valtion särkynukkeja, joiden työtä ohjataan ylhäältä käsin. Julkista rahoitusta ei tule, jos et tee juuri sitä taidetta jota apurahojen jakajat haluavat ja näin julkisesti rahoitettu taide on kahlittua, eikä vapaata. Taiteilijat kuitenkin aina korostavat vapautta ja sitä ettei heitä ohjata ylhäältä käsin.

Siksi taidetta ei pitäisi rahoittaa julkisista varoista lainkaan, varsinkaan kun tällä hetkellä kaikki taiteilijoille jaetut apurahat otetaan velaksi tuleville sukupolville ja rahat jotka taiteilijoille tällä hetkellä maksetaan, ovat tulevien sukupolvien verorahoja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 20v on otettu kiinni

Tulipalo oli sytytetty joten murhasiko ex omat lapsensa ja heidän Äidin. Tuskin sitä kukaan ohikulkijakaan sytytti.
      Savonlinna
      129
      8835
    2. Somali ei kätellyt Stubbia Linnan juhlissa

Miksei somali osaa noudattaa hyviä käytöstapoja. https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/563a3dea-fa3f-41f3-b64f-406d2
      Maailman menoa
      673
      5214
    3. Kuka on menehtynyt?

https://yle.fi/a/74-20198293 Kuulemani mukaan ryyppyporukka ollut hapualla ja kuolemanenkeli (F.G) eli mies jonka seuras
      Kankaanpää
      26
      3516
    4. Mitä meidän välillä

Tapahtuu lopulta?
      Ikävä
      36
      2414
    5. Savonlinan perhesurma, epäilty mies romani, äiti kantaväestöä

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011676508.html Savonlinnan seudun romaniyhdistyksestä kerrottiin lauantaina IS:lle, e
      Maailman menoa
      128
      1734
    6. 62
      1667
    7. Savonlinnan murhapolttaja romani

Ainakin IS kertoo. Arvasin heti ettei ole normi valkolainen suomalainen.
      Maailman menoa
      210
      1501
    8. Nainen, ota nyt rauhallisesti

Älä ota kaiken maailman murheita päällesi. Sulla on tapana ottaa elämä liian vakavasti. Ei aina, mutta joskus menee vähä
      Ikävä
      138
      1387
    9. Ajattelen sinua kiitollisuudella

Olet minulle jotain kaunista, jotain, joka tapahtui elämässäni. Et ole minulle pakkomielle enkä vaadi sinulta yhtään mi
      Ikävä
      60
      1139
    10. Ei me taideta

Pystyä kokonaan olemaan erossa.
      Ikävä
      23
      1111
    Aihe