Jatkatko vielä

Anonyymi

tipatonta, oletko vähentänyt vai mihin malliin menee ?
Itsellä alkoi kymmenes vuosi. Mielijohteesta tuli jatkumo.

89

262

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Upea saavutus.
      Mulla vasta kolmas kuukausi meneillään.

Mikä sinut sai lopettamaan alkoholin käytön, oliko se ongelmasi vai muutenko vaan päätit?

• Anonyymi

Anonyymille eilen 22:02
        Ei ollut mitään ongelmia, olen ajatellut pakinoitsija Origon mukaan,
        että "raittius on hyvä asia, kunhan ei riistäydy käsistä",
        minulle vain kävi niin, että riistäytyi :)))

Sattui yhteen syssyyn paljon ikäviä asioita (läheisten kuolemia ja vakavia sairauksia) ja masennuin.
        Olen ollut viinien ystävä ja helpottelin joskus henkisiä olotilojani viinillä
        kunnes huomasin, että loppujen lopuksi alkoholi masentaa minua lisää,
        joten päätin olla ottamatta sitä "lääkettä" niin kauan kuin masennusta on päällä.
        Noin vuoden päästä totesin, että oikeastaan en tarvitse alkoholia mihinkään ja
        ajattelin olla ottamatta "epämääräiseen tulevaisuuteen asti" ja
        nyt on tullut 10 vuotta täyteen itse asiassa.
        Tsemppiä sinulle !
        t. ap.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sattui yhteen syssyyn paljon ikäviä asioita (läheisten kuolemia ja vakavia sairauksia) ja masennuin.
        joten päätin olla ottamatta sitä "lääkettä" niin kauan kuin masennusta on päällä.
        Tsemppiä sinulle !
        t. ap.

Kiitos kun vastasit.
        Jäin mietteliääksi ajatellen itseäni..
        Nyt en osaa muuta, kuin sanoa että olet viisas ihminen.
        Kaikkea hyvää 😇

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tsemppiä sinulle !
        t. ap.

Hei.
        Tänään oli vaikein päivä n.kolmeen kuukauteen, mutta sinnittelin. Uskon että huomenna on jotensakin normaali olo.
        Hyvää yötä.
        😴

• Anonyymi

Humalaton helmikuu.

Tai maltaaton maaliskuu... onhan niitä. Eip juuri kiinnosta tollaset tipattomat tammikuut. Tietenkinhän kuivattelukuukausi voi olla hyväkin asia, mutta jotenkin samanlainen välinpitämätön ja tympääntynyt fiilis, kuin vaikkapa jouluun jne. Massahysteriaa tai jotain kummallista manipulointia joltain käsittämättömältä taholta.

Asiassa sekin, pisnekset kärsii, panimoteollisuus, logistiikka, viinatehtaat, ravintolat, yks kuukaus voi tehdä pahaa liikevaihdoille, jos jengit kovin fanaattisesti ottaa tollaset kampanjat. Paree ois niinkuin raittiuden nimessä olla enenpi vuoden ympäri kuivillaan, kuin tavallaan tekopyhästi "kärsiä" yks kuukaus vuodesta.

Niin, eihän tollanen vaikuta heavyusereihin, amatöörijuopot voi valehdella olevansakin kuukauden raittiina, mutta just toi kaksnaamaisuus on jotenkin ällöä. Hö, oletettavasti jotkut kituu sen tammikuun ja dokaavat kuin ammattilaiset helmikuun.

Jos joku kehuu olleensa kuukauden kuivilla, herää epäilys, liekö pahakin alkoholiongelma.

=DW=

• Anonyymi

Tällanen saunaoluen silloin tällöin ottava ei mitään tipattomia tarvitse, käyttö on hallinnassa. Viina on viisasten juoma, siksi en sitä päihtyäkseni koskaan käytäkään.

• Anonyymi

Ei toki, mutta minusta on hauskaa katsoa miten kestän porukoissa viccy linjalla ja miten kaverit kestävät minua.
        Vielä ei ole tullut ongelmia, tosin ihmetystä jonkin verran 🥂🍷

• Sama täällä. Työikäisenä autolla liikkuminen rajoitti. Vanhempana tottumus. Ravintolassa keskustelun yhteydessä yksi juoma ja se siinä.

• Anonyymi

Helpoin tapa tukea köyhän ja velkaisen valtion kirstua on ostaa viinapullo. Samalla tuntea iloa siitä, että on kantanut kortensa ketoon isänmaan puolesta. Tulkoon lunta vaakassa tai pakkasta -30 taivaltaa Suomen kansa sankarillisesti viinakauppaan vain ja ainoastaan tukemaan yhteistä hyvää. Tipattomatkin voi näin toimia.

• Anonyymi

Meni maku yli kuusi vuotta sitten.

• Anonyymi

Piti oikein pinnistellä muistin makulaatikkoa. Kyllä se oli v 1979 touko-kesäkuu vaihde varmaan, kun olen ollut minkään asteen promille huppelissa. Hullun huppelissa aina.
      Eli. Kokeilut ylipäätään siellä 70 luvun karvoissa.
      Miten sitä voikin ja kehtaa olla selvinpäin? Suomi kulttuuriinhan kuuluu alkoholi matkailusta häihin ja hautajaisiin, puhumattakaan rentun ristiäisistä tms.

• Anonyymi

En elä kalenterin vaan tilanteiden mukaan.
      Nautin viimeiset tippani aivan viime vuoden lopulla. Seuraavista tipoista en tiedä koska vapaa-ajan asunnollemme menossa on useampia epävarmuustekijöitä.
      Normaalisti tipoittelu alkaisi huhtikuun puolivälin jälkeen mutta nyt ei ole vielä lentoja varattu.

• Anonyymi

Siellä odottaa korona. Se nitistyy vain ja ainoastaan viinalla raakana.

• Anonyymi

Tipaton tammikuu,eihän se ole juuri mitään.Minä pistin paremmaksi ja aloitin tipattoman torstain,niitähän on 52kpl vuodessa ja tammikuussa päiviä paljo vähemmän!

• Anonyymi

Tuo on hyvä, kun lopettelen varsinaisen tipattoman, noudatan linjaasi. Lisään itselleni vielä maanantainkin.
        😇👍

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuo on hyvä, kun lopettelen varsinaisen tipattoman, noudatan linjaasi. Lisään itselleni vielä maanantainkin.
        😇👍

Kun ei läträä, mitäs niillä tipoilla?

Beng

• Anonyymi

Itse pidin tipattomia tammikuita töissä ollessani liki kymmenen vuotta. Työkaveri kertoi tipattomien olevan alkoholiongelmaisten horinoita ja ilmoitti pistävänsä paremmaksi ja itse pitävänsä puoli vuotta tipattomana. Kehui ottavansa olutta vain joka toinen päivä. ;-)

Nyt olen ollut jo pitkään eläkkeellä (ammatinvalintakysymys). Nautiskelen iltaisin kaksi lasia punaviiniä. Olutta tai väkeviä en käytä enää lainkaan. Määrä on pysynyt vakiona kohta kymmenen vuotta, enkä usko, että se siitä enää mihinkään ryöhähtää. Tiedän kyllä, ettei tapani ole välttämättä kovin terveellinen, mutta kun siitä ei ole haittaa kuin korkeintaan itselleni, niin miksi minun pitäisi kieltäytyä siitäkin ilosta. Ei sillä, että muille suosittelisin.

Kokomusta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itse pidin tipattomia tammikuita töissä ollessani liki kymmenen vuotta. Työkaveri kertoi tipattomien olevan alkoholiongelmaisten horinoita ja ilmoitti pistävänsä paremmaksi ja itse pitävänsä puoli vuotta tipattomana. Kehui ottavansa olutta vain joka toinen päivä. ;-)

Nyt olen ollut jo pitkään eläkkeellä (ammatinvalintakysymys). Nautiskelen iltaisin kaksi lasia punaviiniä. Olutta tai väkeviä en käytä enää lainkaan. Määrä on pysynyt vakiona kohta kymmenen vuotta, enkä usko, että se siitä enää mihinkään ryöhähtää. Tiedän kyllä, ettei tapani ole välttämättä kovin terveellinen, mutta kun siitä ei ole haittaa kuin korkeintaan itselleni, niin miksi minun pitäisi kieltäytyä siitäkin ilosta. Ei sillä, että muille suosittelisin.

Kokomusta.

Luin koko ketjun ja päädyin kirjoittajan Anonyymi Tänään 10:25 samoille linjoille. Minä nautiskelen keskimäärin kahtena-kolmena iltana viikossa illan kuluessa ruokaviinipullon, ilmeisesti kokonaiskulutuksemme on sama, riippuu tietenkin sinun lasillistesi koosta, minä puhun 75 senttilitran pullosta. Ehkä juon enemmän kuin sinä. Juopotteluni on sillä tavalla satunnaista, että pidän neljän päivän tauon, mutta sitten voin ottaa kahtena päivänä peräkkäin, enkä ihan joka kerta juo koko pulloa. On toiveissa että tämä epäsäännöllisyys siirtää vahvaa alkoholismia ennen hoitokotiin joutumista, josta ne antavat ehkä yhden tai muuten rajoitetusti, voihan paska, se yksihän vain lisää levottomuutta. Vaikka itse maksaa eikä kännissä riehu. Taidankin puhua lapsille. Lievä humala tekee helpon olon, ei haittaa oikein mikään asia. selvinpäin alkaa ajatella liian järkevästi asioita, huolestua ja huolehtia. Turhautumistakin on.

• Anonyymi

No jaa. Aika tasaisesti viikon välein tulee otettua. Onhan selkeästi hauskempaa olla pikku tuiterissa kuin aivan selvinpäin. Puolen litran Suomi-viina on juuri sopiva määrä.
      (ei mitään ulkomaalaisten konjakkeja vaan isänmaallisesti nimettyä)

• Anonyymi

Suomi-viina.

On ranskalaista tenttua, valmistaja Pernod. Sitä ei isänmaallinen ihminen suuhunsa laita. Kysessä pahimmanlaatuinen asiakkaan harhaanjohtaminen, ulkomaalainen, ulkomaalaisomisteinen tuote, joka hämäävästi nimetty suomen-valtion mukaan ja erittäinkin hämäävästi ainakin oli vieläpä etiketissä suuret suomen liput.

Olemassa kotimaisiakin kevytviinoja, Kossu, Leijona, Tasavalta...

On epäisänmaallinen teko dokata ulkomaisia halpistuontibrenkkuja, koska kotimaisiakin vaihtoehtoja on tarjolla.

Pikkasen samanlainen tapaus muuten Turun sinappi. Isänmaallien ihminen ei sitä laita hk-plöön päälle. Ulkomaalaisomistuksessa, lisäksi sitä pahimmillaan valmistettiin puolassa. Nyttemmin valmistus palannut suomeen, mutta sillä välin turkulaiset kehittivät uuden, täysin vastaaavan kotimaisen tuottdeen, Aura- sinapin.

Itse suosin Tasavalta-viinaa ja Auran sinappia. Sinappi melkolailla täsmälleen samanlainen tuote, kuin oli ennen turunsinappi. Tasavalta puolestaan on mielestäni maultaan erinomainen, enenpi viinan makuinen, kuin vaikkapa just kossu tai leijona, jotka makeita. Suomiviinaa, tai Turun sinappia en käytä.

=DW=

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Suomi-viina.

On ranskalaista tenttua, valmistaja Pernod. Sitä ei isänmaallinen ihminen suuhunsa laita. Kysessä pahimmanlaatuinen asiakkaan harhaanjohtaminen, ulkomaalainen, ulkomaalaisomisteinen tuote, joka hämäävästi nimetty suomen-valtion mukaan ja erittäinkin hämäävästi ainakin oli vieläpä etiketissä suuret suomen liput.

Olemassa kotimaisiakin kevytviinoja, Kossu, Leijona, Tasavalta...

On epäisänmaallinen teko dokata ulkomaisia halpistuontibrenkkuja, koska kotimaisiakin vaihtoehtoja on tarjolla.

Pikkasen samanlainen tapaus muuten Turun sinappi. Isänmaallien ihminen ei sitä laita hk-plöön päälle. Ulkomaalaisomistuksessa, lisäksi sitä pahimmillaan valmistettiin puolassa. Nyttemmin valmistus palannut suomeen, mutta sillä välin turkulaiset kehittivät uuden, täysin vastaaavan kotimaisen tuottdeen, Aura- sinapin.

Itse suosin Tasavalta-viinaa ja Auran sinappia. Sinappi melkolailla täsmälleen samanlainen tuote, kuin oli ennen turunsinappi. Tasavalta puolestaan on mielestäni maultaan erinomainen, enenpi viinan makuinen, kuin vaikkapa just kossu tai leijona, jotka makeita. Suomiviinaa, tai Turun sinappia en käytä.

=DW=

Kossu on sontaa, ei voi juoda ollenkaan kammottavan makunsa ja tuoksunsa vuoksi. Sensijaan Suomi-viina on hyvinkin pehmeä ja "mauton" joka vertautuu helposti parhaisiin venäläisiin vodkiin.

Karhuviinaa joskus juoneena uskallan sanoa ettei MIKÄÄN ole niin pahaa.

Aura-sinappi ainakin mietona versiona tuo eniten mieleen vaipassa olevan vauvankakan..
        (ei minulle tuollaisia) syököön vauvankakkaa kuka halunnee..

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kossu on sontaa, ei voi juoda ollenkaan kammottavan makunsa ja tuoksunsa vuoksi. Sensijaan Suomi-viina on hyvinkin pehmeä ja "mauton" joka vertautuu helposti parhaisiin venäläisiin vodkiin.

Karhuviinaa joskus juoneena uskallan sanoa ettei MIKÄÄN ole niin pahaa.

Aura-sinappi ainakin mietona versiona tuo eniten mieleen vaipassa olevan vauvankakan..
        (ei minulle tuollaisia) syököön vauvankakkaa kuka halunnee..

Muistui: 50 vuotta sitten setäni tarjosi kesälämmintä pontikkaa kukallisessa kahvikupissa.
        Ei tainnut olla ponu-laseja? Sitten kysyi, onko hyvää. Kohtilaana tyttönä vastasin, on kiitos.
        Kuppiin taisi jäädä 88 % tarjotusta.
        Totuus: karmeaa kuraa. En voi juoda sahtiakaan, mitä tietyillä alueilla tarjotaan 'kansallisjuomana'. Vatsa tekee voltin. Sisälmysten lähdettäjä.

Beng

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Muistui: 50 vuotta sitten setäni tarjosi kesälämmintä pontikkaa kukallisessa kahvikupissa.
        Ei tainnut olla ponu-laseja? Sitten kysyi, onko hyvää. Kohtilaana tyttönä vastasin, on kiitos.
        Totuus: karmeaa kuraa. En voi juoda sahtiakaan, mitä tietyillä alueilla tarjotaan 'kansallisjuomana'. Vatsa tekee voltin. Sisälmysten lähdettäjä.

Beng

Heh.

Juotti sulle kehnosti kirkastettua. Sitä ei voi kiistää, kerran kehnosti kerran tiputettu maistuu aivan hirveältä. Se on epäpuhdasta ja lisäksi siinä tahtoo olla metanolia. Sitähän net hätäisimmät teki. Vaan, metanoli ei maistu, kuin metanolille. Kolmeen kertaan pannun läpi laskettu ei muusta spriistä eroa. Spriitä pitää plandata, sen juominen raakana miltei mahdotonta, henki salpautuu, suu-,nielu palaa.

Niin, usein pontikka on just kerran tiputettua, epäpuhdasta. Sitä ei tarvitse plandata. Siks maku on, mitä on. Mutta se kun tehty juopottelu tarkoitukseen, se yleensä riittää useimmille. Eipähän tarvi rankkia(kiljua) juoda.

Hikiälle perustivat aikanaan pontikkatehtaan. Niillä oli tuotekehittelyvaiheessa hommansa kehittää maku, jossa maistui pontikka, mutta ei liikaa, koska sitä ei Alko taas hyväksynyt. Suuri myyntimenestys tuote ei ollut, mutta tehdas toimii edelleen, aika menetyksekkäästikin. Käyttävät pontikkaa enenpi mausteena erikoisvodkissa, muuten viinatehdas ostaa spriinsä ranskasta. Just ton ranskalaisen spriin takia net ei saa joutsenmerkkiä jne.

Palatakseni suomi- viinaan, ei silläkään ole tietenkään joutsenmerkkiä, koska ukomaalainen tuote, siis ranskalainen sprii. Net hämää kuluttajaa etiketillä ja viinan nimellä.

Sahdista voisin kirjoittaa pitkästikin, asuin aikani sahti-alueella, kunnassa oli tehdaskin. Täytyy myöntää, tykästyin tuotteeseen. Sitä sai hankittua paikallisiltakin ja alko oli kävelymatkan päässä. Se oli kiva fiilis, kun perjantaina, työviikon jälkeen, haki alkosta tms viiden litran kanisterin sahtia ja nautiskeli sen illemmalla saunan yhteydessä.

Siinä oli sellainen hauska piirre silloin. Sahtitehdas oli alkon vieressä, mutta sillä ei ollut suoramyyntioikeutta, kauppa kävi alkon kautta. Nykyisin kaiketi saisi myydä tehtaaltakin.

Hyvin tehty sahti, järvessä jäähdytettynä, kanisterista ukkoporukan kanssa saunomisen ja makkaranpaiston yhteydessä on todellista luksusta. Sahtia saa nykyisinkin alkosta, valikoiduista myymälöistä. Jos satun sopivalle sahtipaikkakunnalle, ihan varmasti ostan sitä ainakin jonkin verran. Itse sitä ois kans ihan helppo tehdä, mutta en ole viitsinyt alkaa perehtymään siihen asiaan sen enenpi, se kaupunkioloissa vähän hankalaa. Mökillä tosin joskus vois kokeilla, hmm missähän ois katajoita.

Ei pidä aliarvioida suomalaisia perinnejuomia, niissä maistuu isänmaa :D

=DW=

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Heh.

Juotti sulle kehnosti kirkastettua. Sitä ei voi kiistää, kerran kehnosti kerran tiputettu maistuu aivan hirveältä. Se on epäpuhdasta ja lisäksi siinä tahtoo olla metanolia. Sitähän net hätäisimmät teki. Vaan, metanoli ei maistu, kuin metanolille. Kolmeen kertaan pannun läpi laskettu ei muusta spriistä eroa. Spriitä pitää plandata, sen juominen raakana miltei mahdotonta, henki salpautuu, suu-,nielu palaa.

Niin, usein pontikka on just kerran tiputettua, epäpuhdasta. Sitä ei tarvitse plandata. Siks maku on, mitä on. Mutta se kun tehty juopottelu tarkoitukseen, se yleensä riittää useimmille. Eipähän tarvi rankkia(kiljua) juoda.

Hikiälle perustivat aikanaan pontikkatehtaan. Niillä oli tuotekehittelyvaiheessa hommansa kehittää maku, jossa maistui pontikka, mutta ei liikaa, koska sitä ei Alko taas hyväksynyt. Suuri myyntimenestys tuote ei ollut, mutta tehdas toimii edelleen, aika menetyksekkäästikin. Käyttävät pontikkaa enenpi mausteena erikoisvodkissa, muuten viinatehdas ostaa spriinsä ranskasta. Just ton ranskalaisen spriin takia net ei saa joutsenmerkkiä jne.

Palatakseni suomi- viinaan, ei silläkään ole tietenkään joutsenmerkkiä, koska ukomaalainen tuote, siis ranskalainen sprii. Net hämää kuluttajaa etiketillä ja viinan nimellä.

Sahdista voisin kirjoittaa pitkästikin, asuin aikani sahti-alueella, kunnassa oli tehdaskin. Täytyy myöntää, tykästyin tuotteeseen. Sitä sai hankittua paikallisiltakin ja alko oli kävelymatkan päässä. Se oli kiva fiilis, kun perjantaina, työviikon jälkeen, haki alkosta tms viiden litran kanisterin sahtia ja nautiskeli sen illemmalla saunan yhteydessä.

Siinä oli sellainen hauska piirre silloin. Sahtitehdas oli alkon vieressä, mutta sillä ei ollut suoramyyntioikeutta, kauppa kävi alkon kautta. Nykyisin kaiketi saisi myydä tehtaaltakin.

Hyvin tehty sahti, järvessä jäähdytettynä, kanisterista ukkoporukan kanssa saunomisen ja makkaranpaiston yhteydessä on todellista luksusta. Sahtia saa nykyisinkin alkosta, valikoiduista myymälöistä. Jos satun sopivalle sahtipaikkakunnalle, ihan varmasti ostan sitä ainakin jonkin verran. Itse sitä ois kans ihan helppo tehdä, mutta en ole viitsinyt alkaa perehtymään siihen asiaan sen enenpi, se kaupunkioloissa vähän hankalaa. Mökillä tosin joskus vois kokeilla, hmm missähän ois katajoita.

Ei pidä aliarvioida suomalaisia perinnejuomia, niissä maistuu isänmaa :D

=DW=

Liittyy tipattomaan, miten?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Liittyy tipattomaan, miten?

Kai tiputtaminen jotenkin liittyy tapattomuuteen?

=DW=

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kai tiputtaminen jotenkin liittyy tapattomuuteen?

=DW=

Entä aloittajan aiheeseen?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Beng

Olimme -90 luvulla marraskuisena iltana meren rannassa eräällä edustusmökillä saunomassa ransakalaisten insinöörien kanssa. Eivät pitäneet uimassa käyntiä myrskyisessä hyytävän kylmässä meressä lähellekään niin karmeana kokemuksena, kuin aidon suomalaisen taskunlämpöisen monikäyttövalkoviinin nauttimista.
        Taskulämmin koskenkorva muka valkoviininä oli Gallian pojille lähes ylittämätön kynnys.

Sarjassa Kokomustan muistelmia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Entä aloittajan aiheeseen?

Öh. Aloitukseen toki liittyy: tuskin tiputtajat pitävät tipattomia kuukausia.
        He tiputtavat kalendaariostaan koko tammikuun. Erityisryhmä.
        Ponuhan on meidän Grappamme. Omat maistiaiset jäivät toki tuohon kertaan.

Beng

• Anonyymi

Eipä ole koskaan käynyt mielessäkään mitkään tipattomat, ilman niitäkin menee välillä kevyesti parikin kuukautta kun ei tippaakaan.

• Anonyymi

Juup, Tipatonta markkinoidaan heille jotka ajattelevat tarvitsevansa tauon syystä tai toisesta, kuten minä.
        Eihän sen tarvitse muita liikuttaa.....ellei sittenkin olisi syytä 🍷

• Anonyymi

No jos ottaa tipallisen tammikuun. Tai toukokuun. Niin kuinka monta tippaa sitä viinaa saa laittaa esimerkiksi kahvin sekaan? Onko tippa tikku vai tippa lusikka, jolla se mitataan? Kuten korvatipat konsanaan tai muuta vastaavaa?

• Anonyymi

Relatkaa arvon kuuskymppiset, puoleen ja toiseen.

• Anonyymi

Lääkärien mukaan vaara saada maksakirroosi ei ole niin suuri,
      jos ottaa vain joskus.
      Jatkuva pikku lipittely/tissuttelu on vaarallisempaa kuin kerran viikossa "nakit".
      Maksan pitää saada toipua välillä.

• Anonyymi

Mutta kun vetää nakit muussilla, siinä on mukana terveyttä edistäviä vaikutteita. Tärkkelystä. Kastike saa olla vaikka kossua.

• Anonyymi

Yksi tuttu tissuttelija kuoli äskettäin 52-vuotiaana maksakirroosiin.
      Ei ollut mielestäni mikään dogu, mutta tissutteli aika usein.
      Nuorempana yksikin raju känni voi olla alku maksasairaudelle.
      Labrassa kannattaa käydä silloin tällöin. Koskaan ei voi muuten tietää, onko sairaus alkanut. Kirroosi kehittyy vuosia ilman oireita. Kun oireita tulee, se on lopun alku. Maksakirroosi ei parane. Lopettamalla juomisen sen eteneminen hidastuu. Maksakirroosikuolema on karmea.

• Anonyymi

On ollut eräitäkin tuttavuuksia jotka ovat tissutelleet itsensä hautaan keskiarvolla 50 - 55 vuotiaina maksan, haiman tai munuaisten petettyä.
        Eli en puhuisi millään lempinimillä "tissuttelu", että eiköhän se ole samaa alkoholismia kuin rajustikin ryyppäävillä.

• Anonyymi

Tämä on hyvä
        ⚠️🍷

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tämä on hyvä
        ⚠️🍷

..eilen 20.46...

• Anonyymi

Kymmenes vuosi, ihan hyvä juttu. Hyvä niin, jos mielestäsi hyvä niin.
      Otan kun otan. Harvakseltaan, mutta kuitenniin.
      Minulla ei ole mitään tipattomia tammikuita.
      Jos minua huvittaa ottaa pari lasia viiniä, niin otan ja hyvvvvväää tekkkööö, sanon ma:)
      Jos on kaveri kylässä ja otetaan rupattelun lomassa viinaksia, niin sekin ok.
      Eli en ole vähentänyt, vaan elelen tässä samaa rataa kuin ennenkin.

Heikunkeikku

• Anonyymi

Viini, juustot, patonki, salaatti tai oikea lämminruoka-ateria
      on niin hyvää !!! Silloin tällöin nautiskelemme ystäväpiirissä,
      mutta vähenevässä määrin viiniä. Viina ei maistu.

• Anonyymi

Terkkarissa on "oppaita" kaikkeen. Lehtisiä.
      Eräässä oppaassa lääkärit ohjeistivat yli 60-vuotiaitten alkoholinkäyttöä:
      Max 2 annosta viikossa ja nekin eri päivinä
      eikä myöhemmällä iällä yhtäkään annosta, koska vähäinenkin määrä
      alkoholia voi aiheuttaa esimerkiksi kaatumistapaturmia,
      yhdessä lääkityksen ja sairauksien kanssa,
      jos on ennestäänkin huimausta, alkoholi voi tehdä tepposet.
      Ikäkerroin pitää huomioida, ettei tule "vauhtisokeus" määrän suhteen.
      Päälle kuusikymppisen pää ja kroppa ei kestä samaa kuin kolmekymppisen,
      vaikka niin luulee.

Kippis !

• Anonyymi

Kahdesti vuodessa 4 - 6:n viikon putki. Herätessä aamuolut. Klo 9:n tienoissa brandyä noin 1dl.
        Päivän mittaan 12 - 16 olutta. San Miguel 0,33l. Yli 5%.
        Noiden lisäksi jakautuen tasaisesti viikolle votkaa ja brandyä noin 3l, pöytäviiniä 3 - 4 litraa.
        Satunnaisia oluita ja brandejä istuttaessa eukon kanssa kuppiloiss.

Muutama viikon tai kahden putki vuosittain noiden lisäksi.
        Paras suoritukseni oli AI-risteilyn tarjonta. Viikon aikana laivalla 65 alkoholiannosta ja satamissa lisäksi yhteensä noin 30kpl mutta siinä ovat mukana jo oluetkin.
        Tuon kuukauden irtioton ja risteilyn väliä oli pari viikkoa ja kaksi viikkoa myöhemmin rasitus näkyi maksa-arvoissa. Ei hälyttävästi mutta merkittävästi. 6-viikkoa raitista kuntoilevaa elämää ja 75v ukon arvot olivat viitealueiden keskellä.

On tunnustettava, että ikääntyessa painopiste on siirtynyt miedompien suuntaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kahdesti vuodessa 4 - 6:n viikon putki. Herätessä aamuolut. Klo 9:n tienoissa brandyä noin 1dl.
        Noiden lisäksi jakautuen tasaisesti viikolle votkaa ja brandyä noin 3l, pöytäviiniä 3 - 4 litraa.

Paras suoritukseni oli AI-risteilyn tarjonta. Viikon aikana laivalla 65 alkoholiannosta ja satamissa lisäksi yhteensä noin 30kpl mutta siinä ovat mukana jo oluetkin.
        Tuon kuukauden irtioton ja risteilyn väliä oli pari viikkoa ja kaksi viikkoa myöhemmin rasitus näkyi maksa-arvoissa. Ei hälyttävästi mutta merkittävästi. 6-viikkoa raitista kuntoilevaa elämää ja 75v ukon arvot olivat viitealueiden keskellä.

Kauhea kunto ! En puolta päivää kestäisi tuota soittoa.
        Aamiaisesi, olut ja desi brändiä veisi minut takaisin nukkumaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Älä teeskentele. Olet täysi puliukko.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ettet vaan ole Hakkarainen . . . ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ettet vaan ole Hakkarainen . . . ?

Ei kai ole Hakkarainen, mutta lienee L-L tunnettu vanha kuntosalilla kävijä. Varmaan moni muukin hänet tunnistaa tyylistä ja asioista , joista kirjoittelee.

Itse otan aika usein ja olisi kyllä syytä jarrutella ihan tosissaan, mutta lienen jo pikkasen alkoholisti, eikä pikkasenkaan. Kysyisin, miten saisin ihan itse lopetettua kaljan litkinnän, en halua mennä mihinkään AA-kerhoihin.
        Vaikka kuinka päätän olla ottamatta, niin se vanha "viinapiru" houkuttaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kauhea kunto ! En puolta päivää kestäisi tuota soittoa.
        Aamiaisesi, olut ja desi brändiä veisi minut takaisin nukkumaan.

Selvyyden vuoksi on sanottava, että syön kohtalaisen hyvin ja säännöllisesti. Vähemmän kuin kotona mutta kotikulutuskin on suurempi.
        Välijaksot olen täysrtaitis ja treenaan 6krt/vko. Punttia, kuntosalia ja yksi päivä aerobista.
        Eräs labran hoitsu kutsui minua hillittömäksi kuntoilijaksi jolla on suonet pinnassa.

Olemme aina reisussa kahdestaan vaimoni kanssa eikä hänellä ole ollut muuta sanomista kuin kerran se, että lounas olisi hyvä valmistaa suunnilleen selvin päin.
        Teen aina sapuskat. Menetelmissä ainoana erona on se, että Espanjan asunnon jääkaapin päällä on votkapullo ja ovessa viinitölkki.
        Jos olisin aiheuttanut hämminkiä niin temparamenttinen vaimoni olisi kyllä huomauttanut.
        Sen verran dokaaminen tylsyttää vanhaa miestä, että 70v vaimoni kutsuu noita jaksoja "oikeiksi"lomikseen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Älä teeskentele. Olet täysi puliukko.

Aamuisin Espanjan asunnollamme lähden ennen 9:ää hakemaan vaimolle kurpitsahillorinkeliä. Mennessä juon takakuppilassa maitokahvin ja sen kanssa brandyn jonka kuppilan mamma kaataa vakioasiakkaalle aromilasiin sen leveimmän kohdan yläpuolelle. Usein otan rinkelikaupan vieressä toisen brandyn mutta se on lähempänä meikäläistä mutta kuitenkin :n puolella. Joskus juon asunnolle palatessa oluen.

Parhaimmillani olen yksin syönyt välipaloina 2:ssa viikosa 7,5kg ilmakuivatun kinkun. Paino on luineen, kaikkineen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei kai ole Hakkarainen, mutta lienee L-L tunnettu vanha kuntosalilla kävijä. Varmaan moni muukin hänet tunnistaa tyylistä ja asioista , joista kirjoittelee.

Itse otan aika usein ja olisi kyllä syytä jarrutella ihan tosissaan, mutta lienen jo pikkasen alkoholisti, eikä pikkasenkaan. Kysyisin, miten saisin ihan itse lopetettua kaljan litkinnän, en halua mennä mihinkään AA-kerhoihin.

Koska en valehtele enkä liioittele niin minut on helppo tunnistaa, enkä yritäkään piiloitella.
        Jotain saatan joskus puolivahingossa unohtaa.

Lopetin 3:n vuoden päivittäisen putken kun mikään ei huvittanut ja mieskunto alkoi pahemman kerran hiipumaan.
        Korvikkeeksi lämmitin kymmenien vuosien takaisen harrastukseni. Puntti / sali. Maksan aina silortin kerralla vuodeksi eteen päin joten onhan sitä käytettävä. 6krt/vko niin väleihin ei mahdu tissuttelua jos haluaa täyden hyödyn.
        Kahden sortin kunto on riittävä motiivi minulle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä se onnistuu vähentämisen kautta.
        Alkuun pääsy on vaikeinta, mutta pikku hiljaa vähentämällä
        saa kyllä itsensä kuriin, sinäkin, usko pois !
        Laakista lopettaminen ei ehkä pitkän päälle onnistu.
        Se voi olla vaikeinta ?

Totuttele pienentämään päivän satsia vaikka yhdellä tölkillä kerrallaan,
        viikkotasolla niin ei tunnu niin pakolta.

Seuraavalla viikolla taas yksi tölkki vähemmän (tai kaksi).

Kun viikko kerrallaan vähennät yhden (tai kaksi) tölkkiä päivässä,
        niin huomaamattasi pääset ainakin
        kohtuullisempaan suuntaan ja kenties kokonaan irtikin
        jos se on tavoitteesi.

Juotko kaljaa tasasesti aamusta iltaan ? Vai vain iltaisin ? Sama satsi joka päivä ?
        Myöhäistä ensimmäistä kaljaa tunnilla kerrallaan
        ja harvenna korkkausvälejä.
        Entäs jo "huijaisit" itseäsi ja ottaisit joka toisen miedompaa,
        ykkösolutta ?

Sinunhan on otettava itseäsi kraivelista kiinni, ettei tarvitse mennä AA-han.
        Tee vähennys tai lopetus vapaaehtoisesti itseksesi, se on paljon miellyttävämpää.

Jotain muuta tekemistä pitää tietenkin olla kaljan tilalle
        muuten houkutus langeta taas ottamaan on liian suuri.

Nämä on ehdotuksia kannustusmielessä !
        Ehkä ihan naurettavia ehdotuksia, mutta haluan kannustaa,
        olen itsekin onnistunut vähentämällä.
        Pöhnästä kestää jonkun aikaa päästä selville vesille,
        sitten ei enää halua olla aina pöhnässä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se voi olla vaikeinta ?

jos se on tavoitteesi.

Juotko kaljaa tasasesti aamusta iltaan ? Vai vain iltaisin ? Sama satsi joka päivä ?
        ykkösolutta ?

Tee vähennys tai lopetus vapaaehtoisesti itseksesi, se on paljon miellyttävämpää.

Kiitos hyvistä vinkeistä! Minulla on pikkuhiljaa lähtenyt vähän lapasesta tämä tissuttelu. Kun on eläkkeellä, on helppo ottaa sitä kaljaa aika usein.

En juo aamusta iltaan vaan iltaisin enimmäkseen ja yritän pitää pari ihan selvää päivää välissä viikolla. Se ei aina onnistu, mutta yksi päivä onnistuu yleensä hyvin :).
        Määräkin vaihtelee, mutta useampi tölkki menee kyllä silloin kun olen sillä päällä. Liian paljon joka tapauksessa minulle vanhalle naiselle. Tulipa tuo sukupuolikin nyt esille.

Ne aamut, kun en ole ottanut illalla ja valvonut myöhään, ovat aina ihania ja ajattelen, että eikö tämän takia pitäisi vähentää tai peräti lopettaa, kun on hyvä olo aamulla.

Sitten taas... Kaupassa hakeutuu sinne kaljalaarin lähelle. Ihailen ihmisiä, jotka eivät "tarvitse" alkoholia. Se on tosi hyvä asia heille. Ovat paljon freesimpiä eikä ole ylim.kiloja tuossa mahan kohdalla. Tämä juopottelu käy ulkonäönkin päälle ajanoloon ja haluaisin olla vielä hyväkuntoinen enkä liian pulska.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se voi olla vaikeinta ?

jos se on tavoitteesi.

ykkösolutta ?

Kiitos hyvistä vinkeistä! Minulla on pikkuhiljaa lähtenyt vähän lapasesta tämä tissuttelu. Kun on eläkkeellä, on helppo ottaa sitä kaljaa aika usein.

En juo aamusta iltaan vaan iltaisin enimmäkseen ja yritän pitää pari ihan selvää päivää välissä viikolla. Se ei aina onnistu, mutta yksi päivä onnistuu yleensä hyvin :).
        Määräkin vaihtelee, mutta useampi tölkki menee kyllä silloin kun olen sillä päällä. Liian paljon joka tapauksessa minulle vanhalle naiselle. Tulipa tuo sukupuolikin nyt esille.

Ne aamut, kun en ole ottanut illalla ja valvonut myöhään, ovat aina ihania ja ajattelen, että eikö tämän takia pitäisi vähentää tai peräti lopettaa, kun on hyvä olo aamulla.

Sitten taas... Kaupassa hakeutuu sinne kaljalaarin lähelle. Ihailen ihmisiä, jotka eivät "tarvitse" alkoholia. Se on tosi hyvä asia heille. Ovat paljon freesimpiä eikä ole ylim.kiloja tuossa mahan kohdalla. Tämä juopottelu käy ulkonäönkin päälle ajanoloon ja haluaisin olla vielä hyväkuntoinen enkä liian pulska.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ota vaan jos mieli tekee! Niin teen minäkin, sillä totuushan on ettei elämästä selviä hengissä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sepä se kun vapaa-aika lisääntyy, se mahdollistaa monenlaista...

Ei minulla varsinaisesti ongelmia ollut alkoholin kanssa,
        oli sitä kotona lähes aina, mutta en silti joskus juonut viikkokausiin.
        Ehkä olin "mielialajuoja". Tuurijuoppo :)))
        Nyt on aika hyvä balanssi ja yöunetkin on parantuneet.
        Painoa meni ensimmäisen vuoden aikana kuusi kiloa alas
        kuin itsestään sivutuotteena, kun vähensin klottaamista,
        vaikka syön ehkä vähän enemmän mutta terveellisemmin.

Alkoholi helposti pöhöttää, kerryttää nestettä,
        mutta pöhö lähtee nopeasti. Se ilahduttaa,
        tekee mieli olla ilman alkoholia,
        kun on freesimmän näköinen, eikö vaan ?

Sinullahan tuntuu olevan homma hanskassa kuitenkin,
        koska prosessoit mielessäsi asioita,
        kuntoa, ulkonäköä ja muuta kaljanottoon liittyvää.

Minulle oli helpointa olla ottamatta, kun kotona oli juomista.
        Jos ei ollut, sitä alkoi kummallisesti heti tehdä mieli.

Se, että sitä on ja vapaaehtoisesti on ottamatta,
        teki asiasta helpompaa.
        AA-kerhon tunnettu motto on:
        Tänään en juo.
        Niin minäkin ajattelin loivennettuna:
        Tänään en juo, mutta huomenna voin ottaa.
        Aamulla ajattelin samoin:
        Tänään en juo.

Mitä jos pitäisit aluksi tähtäimessa kaksi päivää viikossa ilman kaljaa
        ja pieni vähennys päivittäiseen ottoon ?

Työstä asiaa rauhassa mielessäsi valmiiksi,
        on helpompi aloittaa ja pysyä päätöksessään,
        mutta älä lykkää päätöstä kauhean kauan.

Kalja ja muu alkoholi on tapa johon tottuu vähitellen,
        vähitellen siitä tottuu poiskin.

terkuin edellisenkin jumalattoman pitkän kommentin kirjoittaja ;))
        (anna kuulua itsestäsi, jos tuntuu siltä, yritän tsempata sinua,
        olen hengessä mukana)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sepä se kun vapaa-aika lisääntyy, se mahdollistaa monenlaista...

Ei minulla varsinaisesti ongelmia ollut alkoholin kanssa,
        oli sitä kotona lähes aina, mutta en silti joskus juonut viikkokausiin.
        Ehkä olin "mielialajuoja". Tuurijuoppo :)))
        Nyt on aika hyvä balanssi ja yöunetkin on parantuneet.
        Painoa meni ensimmäisen vuoden aikana kuusi kiloa alas
        kuin itsestään sivutuotteena, kun vähensin klottaamista,
        vaikka syön ehkä vähän enemmän mutta terveellisemmin.

Alkoholi helposti pöhöttää, kerryttää nestettä,
        mutta pöhö lähtee nopeasti. Se ilahduttaa,
        tekee mieli olla ilman alkoholia,
        kun on freesimmän näköinen, eikö vaan ?

Sinullahan tuntuu olevan homma hanskassa kuitenkin,
        koska prosessoit mielessäsi asioita,
        kuntoa, ulkonäköä ja muuta kaljanottoon liittyvää.

Minulle oli helpointa olla ottamatta, kun kotona oli juomista.
        Jos ei ollut, sitä alkoi kummallisesti heti tehdä mieli.

Se, että sitä on ja vapaaehtoisesti on ottamatta,
        teki asiasta helpompaa.
        AA-kerhon tunnettu motto on:
        Tänään en juo.
        Niin minäkin ajattelin loivennettuna:
        Tänään en juo, mutta huomenna voin ottaa.
        Aamulla ajattelin samoin:
        Tänään en juo.

Mitä jos pitäisit aluksi tähtäimessa kaksi päivää viikossa ilman kaljaa
        ja pieni vähennys päivittäiseen ottoon ?

Työstä asiaa rauhassa mielessäsi valmiiksi,
        on helpompi aloittaa ja pysyä päätöksessään,
        mutta älä lykkää päätöstä kauhean kauan.

Kalja ja muu alkoholi on tapa johon tottuu vähitellen,
        vähitellen siitä tottuu poiskin.

terkuin edellisenkin jumalattoman pitkän kommentin kirjoittaja ;))
        (anna kuulua itsestäsi, jos tuntuu siltä, yritän tsempata sinua,
        olen hengessä mukana)

Huomasin tekstistäsi, että oikeasti sinulla on halu jotenkin tsempata minua. Se tuntuu kivalta. Kiitos sulle!

Juuri tuokin, että unenlaatu on huonontunut ja mieliala on välillä ihan pakkasen puolella. Ehkä sitä sitten ottaa sitä alkoholia senkin takia, että ei ole niin masentunut. Elikkä siinä on sekä syy että seuraus. Huonot fiilikset vaan lisääntyy ja se tölkin sihahdus on taas vähän kuin "lohtuna" murheeseen. Näinhän tuo menee. Tänään en ole ottanut pisaraakaan mitään. Jääkaapissa kyllä on muutama tölkki, että ei sen puoleen.

Vanha fraasi "MIksi Jeppe juo?" Nyt varmaan joku palstalla alkaa kohta nurisemaan, että ei tämä ole mikään alkoholipalsta. Siellä on aika epäasiallista kirjoittelua, kun olen joskus käynyt vilasemassa. Sinne en halua avautua tästä ongelmasta yhtään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Huomasin tekstistäsi, että oikeasti sinulla on halu jotenkin tsempata minua. Se tuntuu kivalta. Kiitos sulle!

Juuri tuokin, että unenlaatu on huonontunut ja mieliala on välillä ihan pakkasen puolella. Ehkä sitä sitten ottaa sitä alkoholia senkin takia, että ei ole niin masentunut. Elikkä siinä on sekä syy että seuraus. Huonot fiilikset vaan lisääntyy ja se tölkin sihahdus on taas vähän kuin "lohtuna" murheeseen. Näinhän tuo menee. Tänään en ole ottanut pisaraakaan mitään. Jääkaapissa kyllä on muutama tölkki, että ei sen puoleen.

Vanha fraasi "MIksi Jeppe juo?" Nyt varmaan joku palstalla alkaa kohta nurisemaan, että ei tämä ole mikään alkoholipalsta. Siellä on aika epäasiallista kirjoittelua, kun olen joskus käynyt vilasemassa. Sinne en halua avautua tästä ongelmasta yhtään.

Oli mukava lukea että sait asiallisen ja mielestäni hyvin asiantuntevan vastauksen kirjoitukseesi.
        Minäkin yritän tässä lueskella noita tsemppaavia juttuja.
        Hyvää iltaa ja toivotan menestystä "kuivemman" elämän alulle !

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei mihinkään alkoholiongelmaan auta AaAa t ei muutkaan vastaavat keinoterapiat, ellei miehessä / naisessa ole omaa mittaa ottaa vastuuta!
        Ei ole sellaista mörköä kuin viinapiru. Se on omaan päähän iskostunut harha. Valhe.
        Vaikea neuvoa siltäkään pohjalta. Kun se ei auta.
        Mutta. Sinun on itse jonain aamuna vain päätettävä, nyt saa riittää vähäksi aikaa. Et päätä lopettaa, et aseta päivämääriä (päivä kerrallaan, tai kuukausi tai kaksi tai vuosi) vaan kiroat itsesi, että onhan se kumma ettei miehessä ole munaa, nyt saa riittää vähäksi aikaa.
        Annat vaan ajan mennä ja mennä. Valehtelet viinapirulle, että vielä ei ole aika ottaa, eikä vieläkään... Muutaman kuukauden kuluttua alat huomata eron entiseen, siihen pirusi mylläämään elämään ja haluat kaivatakin sitä raitista eikä pöhnäistä oloa. Se olotila (raitis) jää päälle kuin huomaamatta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hei anonyymi eilen 21:19, olen sinulle eilen kaksi pitkää tsemppikommenttia kirjoittanut henkilö,
        otan nyt itselleni nimimerkin Z. Niinkuin Zemppiä :))
        koska kommentteja aiheesta tulee ilahduttavasti niin erotumme.

"Miksi Jeppe juo" on ikuisuuskysymys, joka turhaan ohitetaan.
        Olen muuallakin joskus sanonut, että ei kukaan viinaa maun takia juo.
        Taustalla on monenlaisia asioita.

"Raivoraittiilla suurella yleisöllä" on helposti se kuva, että juominen olisi hauskaa.
        Että se olisi välinpitämättömän ihmisen valitsema huoleton elämäntapa.
        Näinhän ei ole missään nimessä. Liikaa jupvan ihmisen elämä on yleensä helvettiä,
        mutta niin kauan kun ei ole ihan täysin ratkennut vielä,
        päivät voi (ainakin olevinaan) mennä suht' mukavastikin.

Sinulla meni eilen hyvin kaljan suhteen !
        Kiva kuulla !
        Toivottavasti tämä keskusteluketju piristää ja motivoi niin sinua kuin muitakin
        yrittämään vähentää !
        Palaillaan !
        Nimim. Z

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hei anonyymi eilen 21:19, olen sinulle eilen kaksi pitkää tsemppikommenttia kirjoittanut henkilö,
        otan nyt itselleni nimimerkin Z. Niinkuin Zemppiä :))
        koska kommentteja aiheesta tulee ilahduttavasti niin erotumme.

"Miksi Jeppe juo" on ikuisuuskysymys, joka turhaan ohitetaan.
        Olen muuallakin joskus sanonut, että ei kukaan viinaa maun takia juo.
        Taustalla on monenlaisia asioita.

"Raivoraittiilla suurella yleisöllä" on helposti se kuva, että juominen olisi hauskaa.
        Että se olisi välinpitämättömän ihmisen valitsema huoleton elämäntapa.
        Näinhän ei ole missään nimessä. Liikaa jupvan ihmisen elämä on yleensä helvettiä,
        mutta niin kauan kun ei ole ihan täysin ratkennut vielä,
        päivät voi (ainakin olevinaan) mennä suht' mukavastikin.

Sinulla meni eilen hyvin kaljan suhteen !
        Kiva kuulla !
        Toivottavasti tämä keskusteluketju piristää ja motivoi niin sinua kuin muitakin
        yrittämään vähentää !
        Palaillaan !
        Nimim. Z

Nimim. Z
        Minä olen se, jota olet zempannut. Eilen en myöskään ottanut mitään alkoon viittaavaa ollenkaan. Tänään on siinä ja siinä, saa nähdä, iltaan on vielä matkaa....

Tämä on kyllä ihan hyvä keskusteluketju. Tulee ihan mukavaa kommenttia ihmisiltä. Monihan meistä tämän ikäisistä kuuluu juuri siihen ns. märkään sukupolveen. On tottunut ottamaan ja pitäisi oppia vähentämään iän myöden.

Itse käytin alkoholia kohtuudella työaikana ja kun oli myös perhe ja lapsia piti hoitaa. Silloin ei edes tehnyt niin mielikään, onneksi.
        Nyt kun on ihan yksikseen tai onhan pari kaveria toki, etten ihan yksin ole sentään. Siis en juo yksinäisyyteen.

Se, joka sanoo vain, että se on ainoastaan siinä että" korkki kiinni", ei ymmärrä tätä asiaa ollenkaan. Kun on tullut tottumus ja riippuvuus tuohon aineeseen. Se ei ole niin helppoa lopettaa. Joku pystyy, on jokin muu asia, joka menee alkoholin edelle. Hyvä niin.
        No katsellaan.....

• Anonyymi

Toistoa mokomasta aiheesta.

• Anonyymi

Osaa se juopottelu myös olla raskasta, kun on kännissä vrk:n ympäri, juo yöllä herätessä, ja heti enstöikseen aamulla. Lopulta ei yhtään kivaa; masentaa, sitten se lopettaminen, kauhee kanuuna, pelot ja vapina sekä painajaiset liskoineen. Helvettiä!
        Onneksi koettu on takana ollut jo vuosia.

• Anonyymi

Mokoma on kova bändi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mokoma on kova bändi.

Aamulla suu napsaa kuin beduiinilla hiekalla, niin on kiva korkata viileän huurteinen olut, ja juoda lutkuttamalla suoraan pullosta.
        Aah, kunnon röyhtäys perään.

• Anonyymi

Hyvä kun joku on aloittanut täällä samanikäisten alkoholiketjun. Alkoholipalstalla on kaiken ikäisiä ja joukossa ihan käsittämättömiä seko-viestejä. Minusta pitäisi olla vanhemmille oma keskustelukerho, jossa voisi yhdessä zempata, sopisin joukkoon. On siinä kynnystä mennä, hävettää niin että paikka ei saisi olla kotikonnuilla. Ajoin kerran vartavasten Helsingin syrjälle ihan vieraaseen AA-kerhoon. Ihmiset oli kivoja, mutta kaikille muille oli joku 12 askelta tuttua, minulle uusi. Olisi pitänyt ensin käydä joku peruskurssi. Ja kaikki yhtä lukuunottamatta olivat minun huomattavasti nuorempia. En enää mennyt.

• Anonyymi

Kirjoitat asiaa ✍👌

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kirjoitat asiaa ✍👌

Jos on häpyä juoda, ei pitäisi olla häpeä etsiä henkistä apua kun omat voimat ei riitä raittiuden toteuttamiseen.
        Toisaalta juomisen lopettamiseen on vain kaksi sanaa. Korkki kiinni!
        Palstan lesken osaisi antaa kannustusta siihen. Puheidensa mukaan hän kippasi arvokkaat viinakset lavuaariin ja lopetti omin päin. Mikä on huivin noston arvoinen teko itsenäänkin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos on häpyä juoda, ei pitäisi olla häpeä etsiä henkistä apua kun omat voimat ei riitä raittiuden toteuttamiseen.
        Palstan lesken osaisi antaa kannustusta siihen. Puheidensa mukaan hän kippasi arvokkaat viinakset lavuaariin ja lopetti omin päin. Mikä on huivin noston arvoinen teko itsenäänkin.

Aina ei ole noin yksinkertaista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aina ei ole noin yksinkertaista.

Kävin aiemmin A-klinikalta helpotusta: B-vitamiinipistoksen, nukahtamislääke ja muutama rauhottava.
        Siellä on nukyisin etenkin nuoria sekakäyttäjiä jamuita narkkareita mitälie.
        Vanhoja viinamäen juoppoja hyvin vähän, kyllä juoppo juopon tuntee on vanha sanonta.
        Vanhempi nainen piti minulle puhuttelun malliin: sinäkin vanha mies , ymmärrä lopettaa jo! Se oli suoraa puhetta, ja nyökyttelin vain vastaan. Tämä siis pääkaupungissa vajaa kymmenen vuotta sitten.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kävin aiemmin A-klinikalta helpotusta: B-vitamiinipistoksen, nukahtamislääke ja muutama rauhottava.
        Siellä on nukyisin etenkin nuoria sekakäyttäjiä jamuita narkkareita mitälie.
        Vanhoja viinamäen juoppoja hyvin vähän, kyllä juoppo juopon tuntee on vanha sanonta.
        Vanhempi nainen piti minulle puhuttelun malliin: sinäkin vanha mies , ymmärrä lopettaa jo! Se oli suoraa puhetta, ja nyökyttelin vain vastaan. Tämä siis pääkaupungissa vajaa kymmenen vuotta sitten.

Miten sinulla nyt menee? Olet ehkä kirjoittanut tähän ketjuun, mutta vaikea tunnistaa anonyymejä.
        Olen tässä miettinyt että tälle sivustolle voisi todellakin tehdä aloituksen jonkin näköisestä avautumisesta alkoholin suhteen ja mahdollisesta vertaistuesta. Tuollahan joku mainitsikin siihen suuntaan...
        Itse myös mietin alkoholin kulutusta, joka on lisääntynyt huomattavasti aikaisempaan verrattuna. Sekin etten ole valmis menemään mihinkään julkisiin ryhmiin, niitä väheksymättä, mutta en vai ole.

Toivottavasti joku tekee avauksen niin katsotaan miten se toimii.
        En aio kirjautua, mutta "nimeni" tulee olemaan -mira-
        Ehkä tuo "allekirjoitus" jokaisen kohdalla helpottaisi jutun juonessa pysymistä ;)

-mira-

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miten sinulla nyt menee? Olet ehkä kirjoittanut tähän ketjuun, mutta vaikea tunnistaa anonyymejä.
        Olen tässä miettinyt että tälle sivustolle voisi todellakin tehdä aloituksen jonkin näköisestä avautumisesta alkoholin suhteen ja mahdollisesta vertaistuesta. Tuollahan joku mainitsikin siihen suuntaan...
        Itse myös mietin alkoholin kulutusta, joka on lisääntynyt huomattavasti aikaisempaan verrattuna. Sekin etten ole valmis menemään mihinkään julkisiin ryhmiin, niitä väheksymättä, mutta en vai ole.

Toivottavasti joku tekee avauksen niin katsotaan miten se toimii.
        En aio kirjautua, mutta "nimeni" tulee olemaan -mira-
        Ehkä tuo "allekirjoitus" jokaisen kohdalla helpottaisi jutun juonessa pysymistä ;)

-mira-

Kirjoitin aiemmim juopottelusta vrk ympäri , piti herätessä kaivaa olut kassista enstöikseen.
        Liskojen öitä ja vapinoita ryyppyputken jälkeen.
        Tuon puhuttelun jälkeen en ole käynyt A-klinikalla. Sain pidettyä puolen vuoden tipattoman jakson, mutta muutaman retkahduksen jälkeen sain stopin päälle, joka ensimmäisenä vuoden paria kuoharilasillista on pitänyt yli 6v.
        Alkuun meni 2-3 vuotta, että pyöri mielessä jospa nyt pari voisi ottaa!
        Siitä olen päässyt irti, ettei "kuiskuttele".
        Elämä on ihan laiffii ilmankin.

-Mi-

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oisin kyllä juonut varastot pois :DDD On alkoholin väärinkäyttöä kipata ne lavuaariin.
        Oisihan ne voinut vierasvarana pitää tai antaa kohtuukäyttäjälle.
        Pitkää putkea ei saisi lopettaa laakista. Voi saada kuolemaanjohtavan krampin.
        Kukin lopettaa tavallaan. Ei ole yhtä tapaa. Ne, jotka eivät ole koskaan juoneet
        ovat yleensä ensimmäisiä neuvonantajia ja parhaimpia omasta mielestään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oisin kyllä juonut varastot pois :DDD On alkoholin väärinkäyttöä kipata ne lavuaariin.
        Oisihan ne voinut vierasvarana pitää tai antaa kohtuukäyttäjälle.
        Pitkää putkea ei saisi lopettaa laakista. Voi saada kuolemaanjohtavan krampin.
        Kukin lopettaa tavallaan. Ei ole yhtä tapaa. Ne, jotka eivät ole koskaan juoneet
        ovat yleensä ensimmäisiä neuvonantajia ja parhaimpia omasta mielestään.

Kerran kaksi vuodessa naukkailijat eivät tiedä viinanjuonnista tavuakaan, saati liiallisesta käyttämisestä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kirjoitin aiemmim juopottelusta vrk ympäri , piti herätessä kaivaa olut kassista enstöikseen.
        Liskojen öitä ja vapinoita ryyppyputken jälkeen.
        Tuon puhuttelun jälkeen en ole käynyt A-klinikalla. Sain pidettyä puolen vuoden tipattoman jakson, mutta muutaman retkahduksen jälkeen sain stopin päälle, joka ensimmäisenä vuoden paria kuoharilasillista on pitänyt yli 6v.
        Alkuun meni 2-3 vuotta, että pyöri mielessä jospa nyt pari voisi ottaa!
        Siitä olen päässyt irti, ettei "kuiskuttele".
        Elämä on ihan laiffii ilmankin.

-Mi-

Ymmärsinkö oikein että olet omin voimin päässyt eroon noinkin rankasta juopottelusta?
        Ja onko niin ettei ole vara ottaa yhtään lasillista ettei se ole menoksi?
        Tiedän että periaatteessa se menee niin, mutta poikkeuksiakin lienee.

Monesti neuvotaan ja tuomitaan juoppoja ilman mitään tietopohjaa, en minäkään kovin paljon tiedä, mutta sen olen oppinut elämäni varrella: Yksikään alkoholisti, tarkoitan ihan oikeata juoppoa, ei ole missään elämänsä vaiheessa halunnut tuohon pisteeseen. Voisin vaikka vannoa ja voinkin.
        Nyt lähden nauttimaan räntäsateesta, palaan illalla katsomaan miten täällä menee.

-mira-

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ymmärsinkö oikein että olet omin voimin päässyt eroon noinkin rankasta juopottelusta?

Monesti neuvotaan ja tuomitaan juoppoja ilman mitään tietopohjaa, en minäkään kovin paljon tiedä, mutta sen olen oppinut elämäni varrella: Yksikään alkoholisti, tarkoitan ihan oikeata juoppoa, ei ole missään elämänsä vaiheessa halunnut tuohon pisteeseen. Voisin vaikka vannoa ja voinkin.
        Nyt lähden nauttimaan räntäsateesta, palaan illalla katsomaan miten täällä menee.

-mira-

Hyvin menee edelleen niin kauan kun baarikaappi on auki ja avain itsellä :DDD

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

-mira-

Kyllä, se on ollut oman pähkäilyn tulos, jossa hyvänä tukena uusi viisas emäntäni.
        Omasta tahdosta ja päätöksestä se lähtee, että tykkää itsestään niin paljon, ettei anna alamäen viedä mäen pohjalle lopullisesti.
        Kävin aikanaan myös pari kertaa AA:ssa, mutta se ei ollut minun juttu, varmaan ihan ok jollekin toiselle.

-Mi-

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä, se on ollut oman pähkäilyn tulos, jossa hyvänä tukena uusi viisas emäntäni.
        Omasta tahdosta ja päätöksestä se lähtee, että tykkää itsestään niin paljon, ettei anna alamäen viedä mäen pohjalle lopullisesti.
        Kävin aikanaan myös pari kertaa AA:ssa, mutta se ei ollut minun juttu, varmaan ihan ok jollekin toiselle.

-Mi-

Olet sinnikäs sissi, täytyy myöntää!
        Onnekaskin olet ainakin siinä mielessä että elämässäsi on viisas emäntä, kuten kerroit.

Oletko sitä mieltä että uusi elämä alkaa, jos alkaa, kun ensin tunnustaa itselleen olevansa alkkis, ainakin liikakäyttäjä?
        Luulen että päätöksen tekoon saattaa"auttaa" myös omat mokat tunnustettuna itselleen...
        Minä taidan olla monissa asioissa selittelyn maailmanmestari, nimenomaan itselleni.

-mira-

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kerran kaksi vuodessa naukkailijat eivät tiedä viinanjuonnista tavuakaan, saati liiallisesta käyttämisestä.

3 vuotta pontikkaaa ja uuteolutta. Kuukausittain ka. 2 melkein raitista iltaa ja aamupäivää. Käytin vaimoani pahimmillaan labrassa 2:n viikon välein. Kesti reilun vuoden. Sen jälkeen tahti harveni kertaan kuukaudessa.

Lopetettuani meni loppu pontikka vierastarjoiluun. Uuteoluen tekemisen lopetin.
        Alkuvuosina toin reisuilta juomia, viskiä, konjakkia, tequilaa, rommia, slivovitsia, grappaa, absinttia.
        Alkuun nautiskelin merkkipäivävieraiden kanssa mutta lopetin senkin. Toki tarjosin vieraille vaikka en itse ottanutkaan. Lopulta meillä ei ole känyt kuin yksi pariskunta. Viime kerralla meni loppu yli 10 vuotta kaapissa olleesta slivovitsista.

• Anonyymi kirjoitti:

Ano
        Olin henkisesti lopussa ryyppämiseen.
        Tosi on, että avasin iskemättömien viinapullojen korkit ja valutin viinat viemäriin.
        Hiki valui ja päässä jyskytti.
        Mitä hittoa olen tekemässä.

Alkoi hirveiden vieroitusoireiden suma.
        Yöt meni hikoillessa ja järkyissä painajaisissa.
        Pakko oli mennä terveydenhoitajalle ja kerroin tilanteen.
        Hän tilasi lääkäriajan, joka antoi lähetteen erikoissairaanhoitajapsykiatrille.
        Ha kirjoitti rauhoittavan lääkesatsin.

En olisi uskonut, mutta kun kymmenen kertaa kävin istunnoissa, rauhotun.
        Kävimme läpi historiaani ja minun sekavaa kompurointiani tässä elämässä.
        Olin kantanut mukanani asioita, joihin luulin olevani syyllinen.
        Ihan lapsesta lähtien.
        Sain näihin oikeata perspektiiviä ja solmuja aukesi.
        Mieleni keveni siitä, että en ollutkaan kaikkeen luulemaani syyllinen.

En kiellä, etteikö tässä matkan varrella ole tullut mielitekoja viinan suhteen.
        Muistaa kevyen nousukiidon ja leppoisan olotilan.
        Mutta muistaa heti perään jälkipuinnit.

Nyt on yhdeksäs vuosi menossa ilman viinantippaa.
        Elämäni paras päätös.

• Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

Ano
        Tosi on, että avasin iskemättömien viinapullojen korkit ja valutin viinat viemäriin.

Ihan lapsesta lähtien.

Elämäni paras päätös.

Kovia päätöksiä olet tehnyt kaatamalla viemäriin, mutta ollut hyvä.
        Nuoremmat puhuvat seitinohuista iltapäiväkänneistä. Amatöörien leikittelyä, kuten on: elämä nousuhumalassa ja jatkuvassa siemensyöksyssä.

• Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

Ano

Ihan lapsesta lähtien.

Elämäni paras päätös.

Just toi kevyt nousukiito ja leppoisa olotila, siinäpä se. Taistelen alkoholismin kourissa. Kun se alkoholi katkaisee kärjen ahdistukselta, joka piinaa niin helvetisti lähes päivittäin. Rauhoittavia en ala napsimaan ja en tiedä miten pärjään.
        Tänään otin muutaman kaljan ja tulin tänne koneelle katsomaan, mitä tänne kuuluu.

Mulla on niin paljon ollut elämässä tosi vaikeaa lähes koko elämänkaaren, että nyt vanhana, kun on aikaa ajatella, moni asia nousee taas uudelleen pintaan. En väitä, että just minulla olisi ollut elämä niin vaikeaa, että pitää näin itseään "lääkitä", mutta kun se on niin omakohtainen tunne, että sitä ei voi arvottaa. Jokaisella on omat vaikeutensa olleet elämänsä aikana. Kaikki eivät "sorru" tähän ratkaisuun.

Jos haluat 2lesken nimimerkki vastata minulle, olisin tosi onnellinen. Näillä palstoilla on tosin vaikea jutella kovin yksityiskohtaisesti elämän kipukohdista, saa pian kaikenlaista sontaa niskaansa.
        Otetaan riski siitäkin.

• Anonyymi

Noista mieliteoista tuli mieleen. Joskus kauppareissulta tuon viinipullon. On hirveen kiire päästä se avaamaan ja vähän hörppäämään. Ei meinaa malttaa riisua ja kauppakasseja purkaa. Syyllisenä olen ajatellut että jopas olen alkoholisoitunut.
      Nyt ostin kevään ensimmäisen mämmin, rakastan mämmiä. Aivan sama hoppu, suussa napsasi, en meinannut malttaa postilaatikolla pyörähtää. Sinnittelin kuitenkin niin että sain tavarat paikoilleen ja ah, se oli niin hyvää punaisen maidon kera. Vähän jäi ropposesta huomiseksi, niin että lähes Mieto-meininki.

• Anonyymi

Himo voi tulla mihin vain, kuten monilla suklaaseen koko levy syötävä siltä istumalta.

• Anonyymi

Mämmiholisti?

• Anonyymi

Kyllä se on oltava kermaa ja sokeria rippunen. Sitte kohdallaan.

• Anonyymi

Juur äsken hain melkoisen kassillisen juotavaa, olutta ja siideriä, joilla ajattelin tätä iltaa hieman piristää! Tipattomia saavat pitää mammanpojat ja tytöt!
      Ja kun se nyt on vaan niin ettei tästä elämästä selviä hengissä.

Otetaas taas!

• Anonyymi

Siitä vaan.
        Ihan on oma asiasi, kuten tiedätkin.

On vain ihmisiä jotka ihan tosissaan yrittävät päästä eroon alkoholista. Kaikille ei ole helppoo....

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siitä vaan.
        Ihan on oma asiasi, kuten tiedätkin.

On vain ihmisiä jotka ihan tosissaan yrittävät päästä eroon alkoholista. Kaikille ei ole helppoo....

Jee. Viina (alkoholi) tappaa varmemmin kuin korona. Ensin sisuskalut, sitten jalat (oluella ja siiderillä) katkokävelylle; haima, munuaiset, maksa - poks. On muuten vittumainen lähtö se tuska mikä sisuskaluista lähtee. Olen nähnyt, yksikään ei ole selvinnyt takaisin eläväksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jee. Viina (alkoholi) tappaa varmemmin kuin korona. Ensin sisuskalut, sitten jalat (oluella ja siiderillä) katkokävelylle; haima, munuaiset, maksa - poks. On muuten vittumainen lähtö se tuska mikä sisuskaluista lähtee. Olen nähnyt, yksikään ei ole selvinnyt takaisin eläväksi.

Tämä kannustaa minua tämänkin päivän. Kiitos muistutuksesta...selkosuomeksi tuon kirjoitit. ✍

Aurinkoa sunnuntaihin itsekullekkin ☀️

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tämä kannustaa minua tämänkin päivän. Kiitos muistutuksesta...selkosuomeksi tuon kirjoitit. ✍

Aurinkoa sunnuntaihin itsekullekkin ☀️

Kannattaa jatkaa, jokainen (raitis) päivä on terveellisempi vaihtoehto haimalle, kuin alkoholi.
        Haiman räjähtäminen on sekä nuorten, että sittemmin iäkkäämpien ( 50 - 70 v) karu kohtalo.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      22
      6606
    2. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      27
      4110
    3. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      31
      2982
    4. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      171
      2973
    5. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      10
      1848
    6. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      82
      1744
    7. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      150
      1614
    8. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      147
      1612
    9. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      1478
    10. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      22
      1440
    Aihe