Se jolla ei ollut nimeä

Hän halusi tehdä virheitä,
kasvaa ihmisenä,
kokeilla rajoja,
nauraa, tehdä vähän pahaa
löytää ne osat itsestään, joista rakentaa
se, jota aikuisuudeksi kutsutaan.

Mutta ainoat palaset hänellä olivat
raunioita,
joita potkittiin ulottumattomiin kuin
roskia.

Ainoa raja, joka hänelle piirrettiin oli
elämän ja kuoleman välillä.

Haluaako olla elossa vai kuolla,
olla olematta vai olla.

Tummia varjoja piirtyi arjen reunoilta,
pimentäen hänet sen keskellä
jäljelle jääden ontto kuori,
joka ohjelmoitiin hengittämään,
liikkumaan
ja vääntämään kasvoille elämää,
ettei tarvitsisi vastata kysymyksiin.

Mutta keho puhuu,
keho puhui hänen hihojensa alla,
käsivarsien salaisuus huusi vasten
neuleita, huppareita,
ja jokaista kangasta,
jonka alle hän yritti tukahduttaa olonsa.

Keho puhui alaraajojen laskoksissa,
housujen saumojen alla
reisien salaisuus näytti mihin hänen
nyrkkinsä pystyivät,
kuinka syvälle terät pääsivät ihon alle,
kertoivat, kuinka hän ei hallinnut
itseään,
vihaansa
tai mitään siitä,
joka muutti hänen sisälleen sen
pimeyden mukana.

Sillä ei ollut vielä nimeä,
mutta hitaasti ja varmasti
se myrkytti sisuksia,
rakensi kotia jäädäkseen
ja kasvatti pihamaalle kukkia,
jotka ahdistuksen, itseinhon
ja surun lajeina tunnetaan.

Ei vieläkään nimeä,
mutta hän tiesi mistä se oli tullut;
se astui reviirille jo perintötekiöissä,
epäreilussa geenilotossa,
jossa numerot valitaan puolesta.

Mutta niistä huolimatta,
se täytyi ensin herättää;

Se kuuli kun hänen äitinsä avasi korkin,
vapautti tölkin ja käytti pullonavaajaa,
näki kuinka keräillä lapsen roolissa,
sen aikuisen rippeitä, raunioita,
joka laittoi väliin liian monen,
vei perusturvallisuuden.

Se kuuli kuinka hänen isänsä kertoi
asioita,
tappoi luottamuksen, haavoitti sanoilla,
eikä lopulta edes syntymäpäivänä
onnitteluja.

Se heristi korviaan myös käytävillä,
kuuli kuiskinnan, naurun ja ne huudot,
joita hänen vastakohtansa eivät saa osakseen.

Ja näki kuinka se heleän naurun omaava,
ei halunnut nähdä, auttaa,
nauroi vain päälle,
hyppäsi aallon ylle,
jonka toisen mitättömyys kasvatti
hänen alleen,
nostatti korkealle,
antaen valan, mahdollisuuden
satuttaa, hajottaa, hallita,
ottaa omakseen,
ja niin teki se pimeyskin kotinsa hänen
sisälleen

4

194

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kuvataanko tässä runossa suonensisäistä addiktiota?

    • Anonyymi

      Nyt sinun Aivel-vammainen on vuorosi loistaa.

    • Jokainen saa itse tulkita runoa haluamansa mukaan, ja pohtia sen sanomaa.

    • Anonyymi

      Ethän panikoi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      108
      1049
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      102
      918
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      96
      787
    4. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      85
      703
    5. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      655
    6. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      16
      580
    7. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      34
      506
    8. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      25
      495
    9. Miten j mies

      Sun juhannus meni?
      Ikävä
      45
      482
    10. Kuinka paljon hänestä tykkäät?

      Vai tykkäätkö ollenkaan? 🤣
      Ikävä
      43
      482
    Aihe