Pitäisikö sääliä 7-kymppisiä?

Anonyymi

Tie vie karanteenin kaltaisiin olosuhteisiin, vangiksi kotia?

""Hallitus tiedotti uusista linjauksista koronatilanteen takia.

Hallitus velvoittaa yli 70-vuotiaita pysymään erillään kontakteista muiden ihmisten kanssa mahdollisuuksien mukaan.

Linjaus ei koske valtiojohtoa, kansanedustajia ja kunnallisia luottamushenkilöitä.

Hallituksen mukaan ihmisten liikkumista voidaan rajoittaa henkeä ja terveyttä uhkaavan vakavan vaaran vuoksi.""

161

72

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Se tarkottaa nyt
      seitenkymppiset ja yli pysyy kotona,
      naapurit tai sukulaiset käy kauppa-asioilla heidän puolestaan,
      kotiaresti on alkanu,,

• Anonyymi

Kyllä kaupassa voi käydä ja bussilla.

• Anonyymi

Metkö mulle hakeen leipäjonosta ruokani, ku oon kotiarestissa nyt ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Metkö mulle hakeen leipäjonosta ruokani, ku oon kotiarestissa nyt ?

Leipäjonotkin on lopetettu.

• Parasta totutella pitsoihin. Pitsan voi hyvätapainen läheinen tunkea vanhukselle postiluukusta.

• Anonyymi

Minulle se ei olisi ongelma. Täällä maalla riittää puuhaa, eikä vieraitakaan käy kuin harvoin.

• Anonyymi

Koko läänissä vain yksi tartunta josta kohde parantunut jo 2 - 3 viikkoa sitten. Että perts nettoa pitää osua, että tauti tavoittaisi nämä selkoset. Kansa on laiskaa ja jäärä päätä, eivät liiku juurikaan s-marketteja tai koo laatikkoja kauemmaksi.

• Anonyymi
      • Anonyymi

Ei kai se alkanu vielä tänään.

• Anonyymi kirjoitti:

Ei kai se alkanu vielä tänään.

Ei alkanut. Ei hallituksella ole valtuuksia rajoittaa tuossa määrin ihmisten oikeuksia, ellei valtuuslaki ole voimassa. Kun laki saatetaan tiistaina asetuksella voimaan, on hallituksella melkoiset valtuudet kävellä normaalisti voimassa olevien lakien yli koskien mm. kansalaisten itsemääräämisoikeutta ja tasa-arvoista kohtelua.

Kokomusta.

• agnoskepo kirjoitti:

Ei alkanut. Ei hallituksella ole valtuuksia rajoittaa tuossa määrin ihmisten oikeuksia, ellei valtuuslaki ole voimassa. Kun laki saatetaan tiistaina asetuksella voimaan, on hallituksella melkoiset valtuudet kävellä normaalisti voimassa olevien lakien yli koskien mm. kansalaisten itsemääräämisoikeutta ja tasa-arvoista kohtelua.

Kokomusta.

No nyt se sitten tuli nikki esiin, kun jäi ruksi laittamatta. Ei se mitään. Joskushan sen piti lipsahtaa.
        Tällä palstalla olen kuitenkin kokomusta, vaikka agnostikko ja skeptikko olenkin. Ne määreet eivät kuulu tämän palstan palstan aiheisiin.

• Anonyymi
        agnoskepo kirjoitti:

No nyt se sitten tuli nikki esiin, kun jäi ruksi laittamatta. Ei se mitään. Joskushan sen piti lipsahtaa.
        Tällä palstalla olen kuitenkin kokomusta, vaikka agnostikko ja skeptikko olenkin. Ne määreet eivät kuulu tämän palstan palstan aiheisiin.

Trolli-korona tarttuu helpommin sinisiin kun anonyymit iskee :D

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Trolli-korona tarttuu helpommin sinisiin kun anonyymit iskee :D

Kuten totesin, nikkini viittaa ihan muualle kuin ikäryhmäpalstalle. Ja enhän minä mikään sininen, vaan kokomusta.

Alias Agno

• Anonyymi

Siis mitä hourit, jos vanhuksista pidetään huolta jotta eivät sairastuisi, vaikka sitten karanteenin avulla, niin mitä säälimistä siinä on? Kyllä minä ainakin ennemmin olen karanteenissa kuin kuolen tuohon tautiin jonka jostain käyn itseeni hakemassa.

• Anonyymi

Tautia saa myös nettitilauksena ja postiennakolla. Jopa sen iän ikuisen pakollisen 7-koronaa lehden välityksellä.

• Anonyymi

Ranskassa tämä koskee kaikkia ikäryhmiä. Tilaan ruoat kotiinkuljetuksella 9,90€ hintaan, viikoksi kerrallaan. Joka päivä ajan autolla kuntoradan varteen ja käyn 5km sauvakävelylenkillä. Pyykit pesen NYT 60 asteessa, ennen 30 asteessa. Lauantaina siivous, kuten ennenkin.

• Anonyymi

Korokaust.

• Anonyymi

Ja horokaust.

• Anonyymi

Kannattaisi 6-kymppisten toimia samalla tavoin, hoitoa ei välttämättä ole saatavilla.

• Anonyymi

Ei se varmasti olisi pahitteeksi ainakaan jos potee tiettyjä pitkä-aikaissairauksia.

Itse olen mielissäni tästä tilanteesta, olen nimittäin kyllästynyt pariin naapuriini jotka ovat ottaneet tavakseen "pistäytyä" kahvi- joskus jopa ruoka-aikaan……..
        Et silleen, loma piristää ;))

• Anonyymi

Jos ilmoittaisin sääliväni naapurissani asuvaa yli seitsemänkymppistä saunakaveriani, saisin varmaan nähdä viittomakieliset uutiset, eli luuvitosta otsikkoon.

Lähimpää sosiaaliseen piiriini ( jälkikasvua lukuun ottamatta) kuuluu muutama yli seitsemänkymppinen. Aattelin tänään ottaa selvää, onko heillä kaikilla lähiomaisia paikkakunnalla tai käykö kotihoitaja. Jos ei ole, niin aattelin rekrytoida eläkeläisporukastamme pari kaveria mukaan huolehtiaksemme herrojen ja heidän rouviensa välttämättömistä tarpeista. Suosittelen samaa muillekin, jos ystäväpiiriin kuuluu senioreita.

Kokomusta.

• Anonyymi

Hassua kun minun pian 70-kymppisen odotettaisiin ravaavan auttamassa muita vapaaehtoisena, saan siitä pientä vihjailua. Ei riitä, että muinoin auttoi ja nykyäänkin rahallisesti.
      Koska saa ikääntyä?

• Anonyymi

Ajatelkaa nyt vähäsen. Ei kai kukaan yli 70 v tuon kiellon vuoksi jää kotiin, jos pääsee itse asioimaan kaupassa, apteekissa. Turhaa höpötystä, että sen joku voisi kieltää. Pitäisi olla ulkonaliikkumiskielto, ennen kuin joku edes pystyi valvomaan tuollaista ikärajoitusta. Ne huonokuntoiset on toinen asia, niitä pitäisi passata yhteiskunnan kotiin asti.

• Anonyymi

Onhan siinä sellainenkin ulottuvuus, mutta tuskin siihen on tarvetta kuten ministeri sitä eilen selvensi, jokainen ymmärtää rajoituksen tarpeellisuuden muutenkin.

• Anonyymi

Niipä niin Hallitus määrää kyllä kieltoja mutta kuka huolehtii yli 70 :sistä .Pitää vissiin soitella sosialitoimistoon , tuokaa ruokaa ja lääkkeitä. On helppo kieltää mutta pitäis olla joku joka hoitaa sitten välttämättömät asiat. Sellaista ei ainakaan minulla ole tiedossa. Läden tästä ruokakauppaan.

• Jospa ne Suomessakin kaupat alkaisivat pitämään extra aukioloajan eläkeikäisille.

Ruotsissa jotkut ruokakaupat ovat jo alkaneet pitämään aamulla ennen varsinaista aukioloaikaa tunnin vain riskiryhmiin kuuluville.
      Minulle ei oikein sovi lähteä seitsemän aikaan yöllä ostoksille. Tai sitten pitäisi yksinkertaisesti vain valvoa pari tuntia kauemmin ja käydä siellä ennen nukkumaan menoa.

• Anonyymi

Yksi vaihtoehto olisi jakaa kaupat ikäryhmiin.

Hyvä että rajat on nyt kiinni, varsinkin venäjä. Siellä piilotellaan totuutta. Parasta kun pysytään sisällä ja noudatetaan ohjeita.

Annetaan tärkeiden ammattien hoitaa työnsä eikä sotketa sitä. Voi olla että polttoaineen jakelu sääntöjä ym.tulee.

• Anonyymi

Yli seitsenkymppisiä ei ole laitettu kotiarestiin, kaupassa ja apteekissa ja vaikka päiväkävelylläkin saa käydä, kunhan välttelee ihmisjoukkoja.

Jos sairastuu niin sitten jäädään kotiin, ellei korona iske niin pahoin että pitää mennä sairaalaan.

Ainakin S-ketju on lähettänyt tietoa koronaan liittyen ja siinä samalla suosittelevat että yli 70 vuotiaat kävisivät aamulla heti myymälän avautumisen jälkeen ostoksilla eikä muut kävisi silloin. Käytännössähän näin tapahtuukin kun olutta saa ostaa vasta klo 9 jälkeen ja tuoreet ruuat tuodaan hyllyille samoihin aikoihin.

• Anonyymi

Ei tuo extratunti huono ajatus ole. Se on parempi kuin ei mitään.
        Kävin viime perjantaina klo 10 maissa marketissa, kun ajattelin, että alaikäiset alle 70 ovat silloin duunissa, mutta paikka oli niin turvoksissa populaa etten ole kait koskaan aikaisemmin nähnyt.

Kauppojen jakaminen ikäryhmiin on huono ajatus.

• Anonyymi kirjoitti:

Ei tuo extratunti huono ajatus ole. Se on parempi kuin ei mitään.
        Kävin viime perjantaina klo 10 maissa marketissa, kun ajattelin, että alaikäiset alle 70 ovat silloin duunissa, mutta paikka oli niin turvoksissa populaa etten ole kait koskaan aikaisemmin nähnyt.

Kauppojen jakaminen ikäryhmiin on huono ajatus.

Minä käyn kaupassa yleensäkin illalla vasta just ennen sulkemisaikaa 21-22 välillä.
        Silloin lapsiperheet ovat laittaneet jo räkäiset tenavansa nukkuman ja itse asettuneet iltaviskille ja katsomaan telkkaria.
        Hyvin vähän siihen aikaan on asiakkaita missään kaupassa. Jonottaa ei tarvitse koskaan kassalle.

Meillä kai ei mitään sellaista yli 70 velvoitetta vielä ole mihinkään. Mutta oma terve järki on jo viikkokausia neuvonut välttelemään ruuhkia ja muitten ihmisten lähelle tunkua.

• Anonyymi

Joissain kaupoissa on jo aamutunti varattu riskiryhmille. Pari kolme päivää sitten joku K-kauppias aloitti sen ja nyt useat kaupat ovat jo mukana.

Siitä yli 70 vuotiaiden liikkumisesta vaan tulee kahdenlaista viestiä jopa viranomaistaholta. Joku sanoo, että kyllä kaupassa voi käydä, kunhan ei hengaile ostoskeskuksissa, toinen taas että pitäisi saada joku tuomaan ruokakassit kotiin ja karanteenin omaista toimintaa pitäisi noudattaa tarkasti.

• Anonyymi kirjoitti:

Joissain kaupoissa on jo aamutunti varattu riskiryhmille. Pari kolme päivää sitten joku K-kauppias aloitti sen ja nyt useat kaupat ovat jo mukana.

Siitä yli 70 vuotiaiden liikkumisesta vaan tulee kahdenlaista viestiä jopa viranomaistaholta. Joku sanoo, että kyllä kaupassa voi käydä, kunhan ei hengaile ostoskeskuksissa, toinen taas että pitäisi saada joku tuomaan ruokakassit kotiin ja karanteenin omaista toimintaa pitäisi noudattaa tarkasti.

Luin justiin facelta:

"Läheiset tuskailevat: Suomen "kurittomat" yli 70-vuotiaat uhmaavat koronaohjeita. "Kuin kirppuja paimentaisi"."

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Yli seitsenkymppisiä ei ole laitettu kotiarestiin, kaupassa ja apteekissa ja vaikka päiväkävelylläkin saa käydä, kunhan välttelee ihmisjoukkoja.

Jos sairastuu niin sitten jäädään kotiin, ellei korona iske niin pahoin että pitää mennä sairaalaan.

Ainakin S-ketju on lähettänyt tietoa koronaan liittyen ja siinä samalla suosittelevat että yli 70 vuotiaat kävisivät aamulla heti myymälän avautumisen jälkeen ostoksilla eikä muut kävisi silloin. Käytännössähän näin tapahtuukin kun olutta saa ostaa vasta klo 9 jälkeen ja tuoreet ruuat tuodaan hyllyille samoihin aikoihin.

Jos matka on pitkä, niin ei kai kuvitella, että söisi eväitä puiston penkillä yalvella.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos matka on pitkä, niin ei kai kuvitella, että söisi eväitä puiston penkillä yalvella.

Siis Talvella

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Enhän minä ole hereillä vielä tuohon aikaan, en tosin ole seitsenkymppinenkään.
        Jalkeilla voin melkein olla tai laittamassa kaffetta.
        Mutta ostokset poimin nopeasti ja kassalle ja ulos.
        En mene liki (saatikka likistele) ketään.

Beng

• Anonyymi kirjoitti:

Enhän minä ole hereillä vielä tuohon aikaan, en tosin ole seitsenkymppinenkään.
        Jalkeilla voin melkein olla tai laittamassa kaffetta.
        Mutta ostokset poimin nopeasti ja kassalle ja ulos.
        En mene liki (saatikka likistele) ketään.

Beng

Minun ei tarvitse mennä kauppaan ollenkaan.
        Ooh, mikä luksuselämä.

Minua niin kovasti rakastava tyttäreni lähetti tekstarin, että ilmoita sitten, kun se hamstraamasi hernekeitto alkaa olla loppu, niin tuon ovellesi, ettei tarvitse lähteä ihmisten joukkoon.

• Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

Minun ei tarvitse mennä kauppaan ollenkaan.
        Ooh, mikä luksuselämä.

Minua niin kovasti rakastava tyttäreni lähetti tekstarin, että ilmoita sitten, kun se hamstraamasi hernekeitto alkaa olla loppu, niin tuon ovellesi, ettei tarvitse lähteä ihmisten joukkoon.

Raota ulko-ovea varovasti, ettet lähde lentoon kun syöt hernekeittoa niin paljon. Syntyy tosi ilmava olo.

• Anonyymi kirjoitti:

Raota ulko-ovea varovasti, ettet lähde lentoon kun syöt hernekeittoa niin paljon. Syntyy tosi ilmava olo.

Parvekkeen ovi lensi jo itsestään auki.

• Anonyymi

Kyllä pitää! Vaimoni viikottaiset 3 harmaahapsiklubia on tauolla. Ikäihminen täyttää aikaansa lueskelemalla, täyttämällä ristikoita ja pelaamalla pasianssia. Siis silloin kun ei juorua puhelimessa.

Minua ei tarvitse sääliä. Elän normaalien rutiinieni mukaan sillä erolla, että salilla suihkuttelen stöfnöllä kaikki kohteet ennen niihin tarttumista. Suihkuttelen myös vetoremmit. Aikaisemminkin olen lähtiessäni aina pessyt käteni ja tehnt saman päästyäni kotiin.
      Mummeli- ja papparaisporukassa on käynyt kato.

Käyn kaupassa normaalisti. Kassajonossa olen aina vetäytynyt sivuun tehden tilaa perässäni tulevalle joten en ole vienyt kärreineni turhaa hihnantäyttömatkaa. Kaikki eivät vaan älyä käyttää sitä hyväkseen.
      Näin toimien en ole aikaisemminkaan ollut muiden asiakkaiden kanssa lähituntumassa.

• Anonyymi

Tuo hallituksen kehotus olisi voitu hyvin ulottaa kattamaan alle 70- vuotiaitakin, esim. kaikkia syystä tai toisesta eläkkeellä olevia yms. Tässä tilanteessa kaikkien tulisi rajoittaa muiden fyysiset tapaamiset minimiin, mitä vähemmän kontakteja, sitä vaikeampi viruksen on löytää uusia alustoja.
      On aika merkillistä miten edelleen on ylimielisiä ja välinpitämättömiä uhoavia ihmisiä jotka menevät kuin mistään ei tarvitsisi välittää: Vaikka omasta itsestä ei piitattaisi, tajuttaisiin edes että samalla kun otetaan riski itse sairastua riskeerataan myös muita kun mahdollisesti virusta levitetään, lisäksi kaiken hölmöilyn seurauksena lisäkuormitetaan muutenkin jo nyt täystyöllistettyä terveydenhoitoa.

• Anonyymi

Viimeinen kappale on järkevää tekstiä.
        Noinhan oletan ihmisten toimivan kaikissa ikäryhmissä.
        Onhan se kokemus osata olla ihan itsekseen.

Beng

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Viimeinen kappale on järkevää tekstiä.
        Noinhan oletan ihmisten toimivan kaikissa ikäryhmissä.
        Onhan se kokemus osata olla ihan itsekseen.

Beng

""On aika merkillistä miten edelleen on ylimielisiä ja välinpitämättömiä uhoavia ihmisiä jotka menevät kuin mistään ei tarvitsisi välittää:""

Italiassa sitä harrastivat ja harrastavat edelleen, itsepäiset muulit ne mummot ja papat. Nythän niitä kuolee 400 kappaleen vuorokausivauhtia. Välittävätkö vieläkään.

• Anonyymi

Miten ei vielä tähän ikään ole ihmisille kertynyt ymmärrystä?

Ei nyt haluta tehdä kiusaa 70 ihmisille, vaan heitä halutaan suojella tartunnoilta, koska heille se on kaikista kohtalokkain.

Emme me halua tilanteeseen jossa hengitskoneita tarvitsevia vanhuksia on enemmän kuin koneita, ja tehopaikat täyttyvät niin että joudutaan priorisoimaan ketä hoidetaan ensin.
      Tottakai kannattaa mieluummin hoitaa työikäiset ja sellaiset joilla on parempi mahdollisuus selviytyä viruksesta.

• Anonyymi

mitä ihmeen kauheeta on ihmisten olla omassa kotonaan ?

jos ei nyt omassa kotonaan viihdy on sama kuin ei viihtyisi omassa päässään

• Anonyymi

Nämä ehdoin tahdoin itselleen viruksen haluavat vanhukset joutuvat sitten sairaalaan ja tartuttavat henkilökuntaa, eikö ihmisten itsekkyydellä ole mitään rajaa?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nämä ehdoin tahdoin itselleen viruksen haluavat vanhukset joutuvat sitten sairaalaan ja tartuttavat henkilökuntaa, eikö ihmisten itsekkyydellä ole mitään rajaa?

kuolkoot se on heille sopivin lahja ketkut ei ansaitse elämää

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mutta jos on edes epäilys ilmaisista ämpäreistä, suomalaista ei pysäytä mikään....
        https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006445170.html

• Anonyymi

Hyvä kun en asu Suomessa oli korona tai ei.

• Anonyymi

Kah, mistäs kaukaa sitä sanaillaan?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kah, mistäs kaukaa sitä sanaillaan?

varmaan Venäjällä, kun siellähän sitä ei mukamuka ole lähes ollenkaan, tai sitten Pohjois-Koreassa :)))

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

varmaan Venäjällä, kun siellähän sitä ei mukamuka ole lähes ollenkaan, tai sitten Pohjois-Koreassa :)))

Mongoliassakaan ei ole todennettuja tapauksia, eikä tietääkseni Grönlannissa. En silti muuttaisi jakinmaitoa ryystämään ja hylkeen lihaa syömään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mongoliassakaan ei ole todennettuja tapauksia, eikä tietääkseni Grönlannissa. En silti muuttaisi jakinmaitoa ryystämään ja hylkeen lihaa syömään.

On Grönlannissakin ainakin yksi henkilö joutunut karanteeniin. Sinne saa vielä tanskalaiset matkustaa.
        Mongoliassa on myös ranskalainen turisti sairastunut. Hän oli matkustanut Moskovan kautta sinne ja ei ollut välittänyt vaikka oli kuumeessa .
        Islannissa on yksi turisteista joilla tämä virustauti kuollut. Ruotsissa kuolleitten määrä on nyt 20 henkilöä.

• Anonyymi

Minulla on niin että tuo intuitio prosentti on itsellä jatkuvasti välillä 95-115 %
      Viimeisimmän Marinin ulostulon jälkeen sanoisin että seuraavaksi nähdään se että jos 7-kymppisiä alkaa näkymään 2-3 henkilön porukkana jossain marketin aulassa,siihen tulee koppiauto ja ne ne viedään niiltä sijoiltaan.

reiska59.9

• Anonyymi

Kyllä tulee perkeleesti välirikkoja kun ei voi enää tervehtiä tuttaviaan saati naapureita. Suomi palaa mykkäkouluuden aikaan :DDD

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä tulee perkeleesti välirikkoja kun ei voi enää tervehtiä tuttaviaan saati naapureita. Suomi palaa mykkäkouluuden aikaan :DDD

Saahan sitä keskustella varoetäisyyden päästä, just niin, ettei sylki lennä naapurin naamaan.
        Beng

• Anonyymi

Mutta miksi leikitellä tämän pöpön kanssa, 2- 3 henkilön ryhmässä yksi mahdollinen taudinkantaja kun voi tartuttaa ne 1- 2 muuta paikallaolijaa? Ihan mahdottoman vaikea vissiin tajuta? Nyt jos on ihan pakko tavata (ei ole!) pidetään sitä välimatkaa ja pidetään sitä sen suositellun metrin sijaan kaksikin metriä jne. Ja kuten tiedetään, taudinkantaja voi olla taudinkantaja edes itse sitä ainakaan alkuvaiheessa tietämättään ja tuntemattaan.
        Olisi aika työntää "intuitiot" sivuun joksikin aikaa ihan sitä maalaisjärkeä käyttäen...

• Anonyymi

Kuvittelen kuinka hyvin asian hoitaisi Sinisten Mattila.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mutta miksi leikitellä tämän pöpön kanssa, 2- 3 henkilön ryhmässä yksi mahdollinen taudinkantaja kun voi tartuttaa ne 1- 2 muuta paikallaolijaa? Ihan mahdottoman vaikea vissiin tajuta? Nyt jos on ihan pakko tavata (ei ole!) pidetään sitä välimatkaa ja pidetään sitä sen suositellun metrin sijaan kaksikin metriä jne. Ja kuten tiedetään, taudinkantaja voi olla taudinkantaja edes itse sitä ainakaan alkuvaiheessa tietämättään ja tuntemattaan.
        Olisi aika työntää "intuitiot" sivuun joksikin aikaa ihan sitä maalaisjärkeä käyttäen...

Tietenkin välimatkan päässä toisistaan.
        Tulin sauvakävelyltä. Moni muukin oli lähtenyt. Hieno ilma.
        Ei lähikontakteja.

Beng

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tietenkin välimatkan päässä toisistaan.
        Tulin sauvakävelyltä. Moni muukin oli lähtenyt. Hieno ilma.
        Ei lähikontakteja.

Beng

Sen kävelysauvan mitta onkin sopiva etäisyys toiseen ihmiset, sauvat suorina sojottamaan, tulee käsivarsille jumppaa siinä samalla.

• Anonyymi

Elämästä on yhä mahdollista nauttia. Sillä ihmiset ovat silloin itserakkaita, rahanahneita, kerskailijoita, ylpeitä, herjaajia, vanhemmilleen tottelemattomia, kiittämättömiä, epähurskaita, rakkaudettomia, epäsopuisia, panettelijoita, hillittömiä, raakoja, hyvän vihamiehiä,
      pettureita, väkivaltaisia, pöyhkeitä, hekumaa enemmän kuin Jumalaa rakastavia; heissä on jumalisuuden ulkokuori, mutta he kieltävät sen voiman. Senkaltaisia karta.
      Jos on kartalla.

• Anonyymi

Joo. vähä alle 70v, ja yli 70 kaverit valittaa mulle, en minä jaksa. Miksi yhteiskunta ei ota vastuuta nopeammin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joo. vähä alle 70v, ja yli 70 kaverit valittaa mulle, en minä jaksa. Miksi yhteiskunta ei ota vastuuta nopeammin.

Miksi ei katsota, kuunnella ja lueta ohjeita. Todellakin, pitäs olla jo viisautta yli 70v ja vastuuta käytöksessä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miksi ei katsota, kuunnella ja lueta ohjeita. Todellakin, pitäs olla jo viisautta yli 70v ja vastuuta käytöksessä.

no kuuluvat varmaankin siihen ns. ammattivalittajien ryhmään.

jos vaikka on kylmä pohjoistuuli, niin sekin valtion vika !

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

no kuuluvat varmaankin siihen ns. ammattivalittajien ryhmään.

jos vaikka on kylmä pohjoistuuli, niin sekin valtion vika !

Jostainhan se syyllinen pitää löytyä. Väite tiedonantajan uutisoinnista -70 luvulla:

"Salama tappoi köyhän lesken ainoan lehmän. Eivätkö porvareiden hirmuteot milloinkaan lopu?"

• Anonyymi kirjoitti:

Viisainta se olisi totella nyt, ettei tarvitse laittaa kokonaan ulkonaliikkumiskieltoa sakkojen uhalla niinkuin jossin maissa jo on jouduttu laittamaan, kun ei muuten saada vanhuksia kuriin.

• Anonyymi

Ohjeitakin pitäisi osata tulkita oikein. Nyt vaikuttaa siltä että monet 70 täyttäneet kokevat tulleensa määrätyiksi karanteeniin vaikka niin ei ole. On vain ohjeistettu ja määrättykin liikkumaan ja oleilemaan toisten lähellä mahdollisimman vähän, mutta ulkonaliikkumiskieltoa ei ole ja mitä se esim. kohdallani auttaisikaan: Jos lopettaisin kävelylenkkini metsäpoluilla ja sivuteillä, mitä sillä saavuttaisin? Mutta jos jätän menemättä kauppoihin ellei ole aivan pakko ja olen tapaamatta ketään missään lähietäisyydeltä kaksin tai ryhmässä niin saatan säilyä ainakin tämän viruksen suhteen pöpöttömänä..

• Anonyymi

Kirjoitat täyttä asiaa.

Monet 70 ryhmään kuuluvat ovat tulkinneet ohjeet täysin väärin.
        Ei heitä ole kielletty liikkumasta ulkona paikoissa, joissa lähikontaktia muihin ihmisiin ei synny.
        He voivat jatkaa esim. lenkkeilyä, kuten ennenkin.
        Myös kaupassa ja apteekissa saa käydä, kunhan ei jää "suustaan kiinni" tuttavien kanssa ilman turvaväliä.

Samat säännöt koskevat nuorempiakin riskiryhmiin kuuluvia.
        Mielestäni riskiryhmät ovat jääneet lähes huomioimatta medioissa.
        Jos verrataan terveitä 70 ihmisiä vaikka 40-vuotiaisiin, jotka riskiryhmään kuuluvat, niin jälkimmäisellä ryhmällä on suurempi todennäköisyys sairastua koronaan.

Nyt on syytä käyttää maalaisjärkeä.
        Jokaisen meistä on mietittävä, miten toimimme.
        Ei ole järkevää mennä tiloihin, joissa on paljon ihmisiä. Ruuhka-aikaan ei ole syytä mennä kauppaan.
        Suurin osa meistä on jo eläkkeellä ja kaupareissun voi tehdä illalla, kun siellä on silloin hiljaista ja samalla voi ostaa tuotteita, jotka riittävät moneksi päiväksi, ettei kaupassa tarvitse käydä päivittäin.

Jatketaan elämää normaalisti, mutta vältetään turhia riskejä!

kylmätotuus

• Anonyymi

Kyllä ihmisten kunto romahtaa, jos heidät määrätään istumaan kaksi kuukautta sisällä. Viitsikö sitä silloin nousta edes sängystä ylös. Ehkä se onkin tämän tarkoitus. Päästään koko ikäluokasta eroon kertaheitolla.

• Anonyymi

Jos ulkonaliikkumiskelto määrättäisiin, eiköhän se kuitenkin koskisi koko kansaa? Ohjelman oikeinkirjoitustarkistus ei halua hyväksyä sanaa "ulkonaliikkumiskielto"...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos ulkonaliikkumiskelto määrättäisiin, eiköhän se kuitenkin koskisi koko kansaa? Ohjelman oikeinkirjoitustarkistus ei halua hyväksyä sanaa "ulkonaliikkumiskielto"...

ulkona ainakin nyt saanut olla, vaan ei kauppakeskuksissa kahviloissa, tms. "ryhmissä"

• Anonyymi

Eipä meikän kunto ole romahtanut mihinkään vaikka olen ollut kotona jo puolitoista vuotta, siis suurimman osan vuorokaudesta.
        Ainahan sitä jotain liikkumista on, kauppa, postilaatikko esimerkiksi, harvakseltaan kävelen. Bussilla käyn kaupungissa 1 - 2 kertaa kuukaudessa.
        Sängyssäkin voi ojennella raajojaan ja joka päivä olen noussut.

• Istumapakkoa ei ole määrätty mutta tiukempi liikkumisrajoitus on tulossa jos pelkät suositukset ei riitä.

• Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

Istumapakkoa ei ole määrätty mutta tiukempi liikkumisrajoitus on tulossa jos pelkät suositukset ei riitä.

Minulla on naapurissa seiskavitonen mies, joka on tähän asti käynyt kaksi kertaa viikossa hakkaamassa lentopalloa. Hänelle ja muille joukkueliikkujille tilanne on varmasti ärsyttävä. Hiihtoa tai sauvakävelyä voi varmasti harrastaa vapaasti, kunhan pitää hajuraot muihin.

• Anonyymi kirjoitti:

Minulla on naapurissa seiskavitonen mies, joka on tähän asti käynyt kaksi kertaa viikossa hakkaamassa lentopalloa. Hänelle ja muille joukkueliikkujille tilanne on varmasti ärsyttävä. Hiihtoa tai sauvakävelyä voi varmasti harrastaa vapaasti, kunhan pitää hajuraot muihin.

Katotaan mitä ohjeita postiin kilahtaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Käyttämäni salin mummeleiden ja papparaisten liikuntaryhmät ovat hiipuneet ja varsinaisen salinkin puolella on tapahtunut harvenemista nuorempienkin joukossa.
        Vaimoni harmaahapsien kolme viikottaista harrastusryhmää lopettivat heti ensimmäisten koronauutisten jälkeen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eipä meikän kunto ole romahtanut mihinkään vaikka olen ollut kotona jo puolitoista vuotta, siis suurimman osan vuorokaudesta.
        Ainahan sitä jotain liikkumista on, kauppa, postilaatikko esimerkiksi, harvakseltaan kävelen. Bussilla käyn kaupungissa 1 - 2 kertaa kuukaudessa.
        Sängyssäkin voi ojennella raajojaan ja joka päivä olen noussut.

Teikän lähtökunto on ollut riittävän kehno joten sen heikkeneminen ei pysty olemaan huomattava.
        Meikällä 3kk:n huili heikentää lihaskuntoa ja aiheuttaa lihaskatoa varsinkin reisissä, pakaroissa ja selässä.
        Minä voisin olla suorastaan katteellinen teikälle!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Teikän lähtökunto on ollut riittävän kehno joten sen heikkeneminen ei pysty olemaan huomattava.
        Meikällä 3kk:n huili heikentää lihaskuntoa ja aiheuttaa lihaskatoa varsinkin reisissä, pakaroissa ja selässä.
        Minä voisin olla suorastaan katteellinen teikälle!

Kunto romahtaa todella, jos saa koronan.

• Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

Katotaan mitä ohjeita postiin kilahtaa.

Ne postitetut ohjeet ovat jo vanhentuneet, kun ne kolahtavat postiluukusta.

• Anonyymi kirjoitti:

Ei se oikeuta silti olemaan niitä huomioimatta ja noudattamatta.

• Anonyymi kirjoitti:

Kunto romahtaa todella, jos saa koronan.

Toiset sairastavat sen tietämättäään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin kolahti
        että
        postilaatikkokin romahti

• Anonyymi

Karanteeni koskee , virusalueilta palaavia tai siihen jo sairastuneita . 70 v suositellaan välttelemään paikkoja joissa virus leviää helposti , ihan oman mukavuuden tai terveyden takia . Ei ole huno vihje .

• Anonyymi

Se on "huno" tuo sinun vihjeesi...Nimittäin ihan kaikkia kehotetaan välttelemään tarpeettomia lähikontakteja muiden ihmisten kanssa. Käsitettä "oma mukavuus" ei ole hallituksen yms. sanamuodoissa, on vain oma JA MUIDEN terveys!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se on "huno" tuo sinun vihjeesi...Nimittäin ihan kaikkia kehotetaan välttelemään tarpeettomia lähikontakteja muiden ihmisten kanssa. Käsitettä "oma mukavuus" ei ole hallituksen yms. sanamuodoissa, on vain oma JA MUIDEN terveys!

Kauhean vaikea ihmisten on oppia pois minä-itse -kulttuurista, yksilön korostuksesta.
        Lähti kiitoon 80-luvulta tuo ylikorostunut itseihailu.

Beng
        Tympäsee uutisissa nuo julkkikset, joilla on mitä kummallisempaa ruikutettavaa.
        Tympäsee sekin, että sairaanhoitajat käyttävät koronaa työtaisteluvälineenä. Stop tykkänään.
        Eri asia on, voidaanko julkisista varoista myöntää jokin ekstra näistä ponnisteluista, kun tauti on häädetty. Sitä puoltaisin ja jokin prinikka, ja muullekin pelastustoimelle.

• Anonyymi kirjoitti:

Kauhean vaikea ihmisten on oppia pois minä-itse -kulttuurista, yksilön korostuksesta.

Beng
        Tympäsee sekin, että sairaanhoitajat käyttävät koronaa työtaisteluvälineenä. Stop tykkänään.
        Eri asia on, voidaanko julkisista varoista myöntää jokin ekstra näistä ponnisteluista, kun tauti on häädetty. Sitä puoltaisin ja jokin prinikka, ja muullekin pelastustoimelle.

Miten sairaanhoitajat ovat käyttäneet koronaa työtaisteluvälineenä? Itse kyllä soisin kuukausittaisen palkanlisän heille jotka joutuvat työskentelemään etulinjassa koronapotilaiden hoitamisessa samalla kun me muut saamme makoilla kotisohvilla. Takautuvasti sitä ei tulla maksamaan. Kaikkein viisainta olisi jos neuvottelut siirrettäisiin aikaan jolloin tämä koronavirusepidemia näyttäisi olevan ohi.

• Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

Miten sairaanhoitajat ovat käyttäneet koronaa työtaisteluvälineenä? Itse kyllä soisin kuukausittaisen palkanlisän heille jotka joutuvat työskentelemään etulinjassa koronapotilaiden hoitamisessa samalla kun me muut saamme makoilla kotisohvilla. Takautuvasti sitä ei tulla maksamaan. Kaikkein viisainta olisi jos neuvottelut siirrettäisiin aikaan jolloin tämä koronavirusepidemia näyttäisi olevan ohi.

sanontahan on että viisas ymmärtää puheen. . .

• Anonyymi kirjoitti:

sanontahan on että viisas ymmärtää puheen. . .

En ymmärrä mitä tarkoitat kirjoitetulla viestilläsi. Selkeä viestintä on sekin taito.

• Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

En ymmärrä mitä tarkoitat kirjoitetulla viestilläsi. Selkeä viestintä on sekin taito.

viisas olisi ymmärtänyt

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Beng

Nyt jos koskaan on iskun paikka.
        10% tai hoitajat lakkoon.
        Tarvittaessa irtisanoutuminen.
        Saa hallitus mukavaa lisä paniikkia.

• Anonyymi kirjoitti:

viisas olisi ymmärtänyt

Kuka on väittänyt että olisin viisas🤣. Fiksu viestijä osaa ottaa huomioon vastaanottajan viisauden tai myös tyhmyyden. Kommunikointi on taitolaji.

• Anonyymi kirjoitti:

Hallituksella on keinonsa estää hoitohenkilökunnan lakot ja työtaistelut varsinkin poikkeusoloissa ja en usko myöskään että terveydenhuoltohenkilökunnan ammattietiikka sallii ajatuksenkaan lakkoilusta tässä tilanteessa.

• Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

Kuntapuolella muut olivat valmiita sopimukseen ja mutta sairaanhoitajat eivät.
        Neuvottelu ainakin eilen tussäsi.
        'Käyttää tilaisuutta hyväkseen' ei ole hyvä ethos.

Beng

• Anonyymi kirjoitti:

Kuntapuolella muut olivat valmiita sopimukseen ja mutta sairaanhoitajat eivät.
        Neuvottelu ainakin eilen tussäsi.
        'Käyttää tilaisuutta hyväkseen' ei ole hyvä ethos.

Beng

Eikös se kuntatyönantaja itse katkaissut neuvottelut?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Paniikki seis !!
        TEHY esitti epävirallisissa neuvotteluissa epidemiakauden ajalle ylimääräistä 220€ /kk palkanlisää. Ja tätä työnantajapuoli härskisti esitti julkisuuteen palkankorotusvaatimuksena.

• Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

Eikös se kuntatyönantaja itse katkaissut neuvottelut?

Juu. Tyssäsi hoitsujen palkkavaatimukseen.

Beng

• Anonyymi kirjoitti:

Paniikki seis !!
        TEHY esitti epävirallisissa neuvotteluissa epidemiakauden ajalle ylimääräistä 220€ /kk palkanlisää. Ja tätä työnantajapuoli härskisti esitti julkisuuteen palkankorotusvaatimuksena.

Näin Tehyn sivuilla tiedotteessa luki. Lisäksi kuntaliitto esitti kikytuntien jatkamista vuoden loppuun eikä hyväksynyt omaa työehtosopimusta terveysalalle. Tehy on jo aiemmin ehdottanut työehtosopimusten käsittelyn siirtämistä ohi tämän poikkeystilanteen. Kuntaliitto taas editti mahdolisimman nopeaa ratkaisua vedoten poikkeusoloihin eli pyrki härskisti käyttämään hyväksu tätä erityistilannetta. Tehyyn kuuluu muitakin työntekijäryhmoä kuin sairaanhoitajat.

• Anonyymi

Ikäihmisten karanteeni tarkoittaa, että ei ole kontaktissa muiden kanssa. Olen 83v ja käyn edelleen päivittäin 1-2 km juoksulenkillä sekä kerran viikossa juoksen 10 km. Se pitää terveenä. Metsässä ei ole muita lähietäisyydellä.

• Anonyymi

Sinunpa toimintasi on ok.
        Liikkumattomuuskaan ei ole hyvästä.

Beng

• Parin tunnin kävelyltä juuri kotiuduin, en nähnyt kuin yhden ihmisen, metsäkoneenkuljettajan joka pysyi sopivan etäisyyden päässä. Sanoi että hänellä on koneensa kopissa hyvä suojatyöpaikka.
        Mukava, aurinkoinen ja raikastuulinen sää.

• Anonyymi

Mihin sää sitä terveyttä tarvitset enää? Aiotko elää sata vuotiaaksi. Satakaksikymmentä?
        Mitä aiot tehdä tällä lisä ajalla? Juosta päivittäin 1 - 2 km ja kerran viikossa 10 km seuraavat 17 vuotta? Tylsää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mihin sää sitä terveyttä tarvitset enää? Aiotko elää sata vuotiaaksi. Satakaksikymmentä?
        Mitä aiot tehdä tällä lisä ajalla? Juosta päivittäin 1 - 2 km ja kerran viikossa 10 km seuraavat 17 vuotta? Tylsää.

Sinä se tylsältä kuulostat. On tainnut jäädä liikkumiset vähiin vai pääsetkö palliltasi ylipäätään mihinkään. Kuulostaa niiin pysähtyneeltä. - Nm. Tylsyys korvain väliss'

• Anonyymi

Siis tarkoittaa ettei ole yhtään enempää kuin on aivan välttämätöntä läheisessä fyysisessä kontaktissa muiden kanssa, muutoin kontaktissa oloa jopa suositellaan henkisen vireyden ylläpitämiseksi, se voi tapahtua puhelimen, sähköpostin yms. välityksellä.
        Toisaalta, jos on pariskunta joka jo on ollut päivittäin toistensa lähellä ties miten kauan, mitäpä heitä enää auttaisi jos aivan omiin oloihinsa vetäytyisivät, ei niin mitään. Mutta että pysyttelevät erillään muista, siitähän on kyse.

• Anonyymi

Onkin oltava jo kokemusta ennen sen heräämistä. En odottaisi kymmentä vuotta yhteiskunnan avun perään.

• Anonyymi

Olet siis herännyt ennen kokemusta...vai miten päin se oli?
        Sekavien kommenttien määrä näillä sivuilla on huomattavasti lisääntynyt virusasian oltua vähän enemmän julkisuudessa esillä!

• Anonyymi

Täällä maalla olen koko ikäni asunut karanteenissa, lähimpään naapuriin matkaa viisi kilometriä. Linnut ja metsän eläimet seurana. Hauska seurata kirjoituksia kuinka kaupungissa ihmisiä käsketään olla eristyksissä.

• Herää kysymys tällaisten tapausten varalle kannattaako asutusta keskittää vai oisko haja-asutus parempi?

• Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

Herää kysymys tällaisten tapausten varalle kannattaako asutusta keskittää vai oisko haja-asutus parempi?

Mitä luulet että tulee tapahtumaan? Mikä kaupungistumisen aiheuttaa, sen syythän olisi ihan ensin poistettava, eikä sellaista hevin eikä varsinkaan noin vain tapahdu. Ihmiset ovat tulleet kaupunkeihin koulutuksen ja työn perässä, elämisen mahdollisuuksien perässä ja niitä etsiessään. Maaseutu autioituu yhä, kenenpä mahtikäskyllä työpaikat, pankit, postit, parturit, kaupat, terveyskeskukset, julkinen liikenne, hieromalaitokset yms. yms., pantaisiin pystyyn jossain maalla niin että nykyinen meno voitaisiin katkaista ja muuttaa ja palata johonkin 1960- luvulle takaisin, ei kenenkään. Pitää myös muistaa että kaupungistuminen on ollut maailmanlaajuista, se ei ole Suomen erikoisuus.

• Anonyymi kirjoitti:

Mitä luulet että tulee tapahtumaan? Mikä kaupungistumisen aiheuttaa, sen syythän olisi ihan ensin poistettava, eikä sellaista hevin eikä varsinkaan noin vain tapahdu. Ihmiset ovat tulleet kaupunkeihin koulutuksen ja työn perässä, elämisen mahdollisuuksien perässä ja niitä etsiessään. Maaseutu autioituu yhä, kenenpä mahtikäskyllä työpaikat, pankit, postit, parturit, kaupat, terveyskeskukset, julkinen liikenne, hieromalaitokset yms. yms., pantaisiin pystyyn jossain maalla niin että nykyinen meno voitaisiin katkaista ja muuttaa ja palata johonkin 1960- luvulle takaisin, ei kenenkään. Pitää myös muistaa että kaupungistuminen on ollut maailmanlaajuista, se ei ole Suomen erikoisuus.

Joo mut aattelinkin asiaa infektioiden kannalta. Suurtaajamissa ne leviää helpommin kuten nyt on nähty.

Mikä on saanut maaseudut tyhjenemään? Miksei yrityksiä voiaisi tukea sinne ja ennen kaikkea alkaa suosimaan suomalaista sen sijaan tuotteita ja alihankkijoita? Haettaisiin jostai kiinasta. Oisko nyt mahdollista tämän katastrofin korjausvsiheessa alkaa rakentaa ihan jotain uutta sillä ei kai yrityksillä esim ennen tätäkään ole hyvin pyyhkinyt eikä ihmisillä töitä ollut?

• Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

Joo mut aattelinkin asiaa infektioiden kannalta. Suurtaajamissa ne leviää helpommin kuten nyt on nähty.

Mikä on saanut maaseudut tyhjenemään? Miksei yrityksiä voiaisi tukea sinne ja ennen kaikkea alkaa suosimaan suomalaista sen sijaan tuotteita ja alihankkijoita? Haettaisiin jostai kiinasta. Oisko nyt mahdollista tämän katastrofin korjausvsiheessa alkaa rakentaa ihan jotain uutta sillä ei kai yrityksillä esim ennen tätäkään ole hyvin pyyhkinyt eikä ihmisillä töitä ollut?

Ainakin toivon, että tämä katastrofi saa aikaan uusia parempia käytäntöjä. Maaseudun autioitumiseen niillä ei ehkä suurta merkitystä ole, mutta tämä pakottaa useilla aloilla etätyöhön siirtymiseen. Se saattaa herättää kysymyksiä muun muassa siitä, pitääkö reissata toiselle puolelle maailmaa, kun neuvottelun voi hoitaa myös virtuaalisesti. Neljän ruuhkiakin päästäisiin lieventämään, jos ihmiset tekisivät etänä ne työt, jotka etänä voi tehdä ja kävisivät työpaikoillaan vain kun se on tarpeellista.
        Tämä on karkea yksinkertaistus, joka ei tietenkään koske läheskään kaikkia. Raksamiehen hommia ei etänä hoideta.

Maaseudun autioitumiseen vaikuttivat varmaan monet tekijät. Yksi on se, että työt loppuivat, kun pientilat kävivät kannattamattomiksi ja koneilla hoidettiin se työ, jossa ennen käytettiin käsiä. Taisi vielä minun kansakouluaikanani suomalaisten pääelinkeino olla maatalous. Nyt siitä saa aika harva elantonsa.

Sivusta huuteleva kokomusta.

• Anonyymi kirjoitti:

Ainakin toivon, että tämä katastrofi saa aikaan uusia parempia käytäntöjä. Maaseudun autioitumiseen niillä ei ehkä suurta merkitystä ole, mutta tämä pakottaa useilla aloilla etätyöhön siirtymiseen. Se saattaa herättää kysymyksiä muun muassa siitä, pitääkö reissata toiselle puolelle maailmaa, kun neuvottelun voi hoitaa myös virtuaalisesti. Neljän ruuhkiakin päästäisiin lieventämään, jos ihmiset tekisivät etänä ne työt, jotka etänä voi tehdä ja kävisivät työpaikoillaan vain kun se on tarpeellista.
        Tämä on karkea yksinkertaistus, joka ei tietenkään koske läheskään kaikkia. Raksamiehen hommia ei etänä hoideta.

Maaseudun autioitumiseen vaikuttivat varmaan monet tekijät. Yksi on se, että työt loppuivat, kun pientilat kävivät kannattamattomiksi ja koneilla hoidettiin se työ, jossa ennen käytettiin käsiä. Taisi vielä minun kansakouluaikanani suomalaisten pääelinkeino olla maatalous. Nyt siitä saa aika harva elantonsa.

Nyt vaan kaikki joilla on vähänkään imnovointikykyä viisaaat päät yhteen mitä uutta tämä katastrofi boisi poikia kunhan tästä ensin selvitään. Rahhaa kun kuulostaa olevan ;).

• Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

Nyt vaan kaikki joilla on vähänkään imnovointikykyä viisaaat päät yhteen mitä uutta tämä katastrofi boisi poikia kunhan tästä ensin selvitään. Rahhaa kun kuulostaa olevan ;).

Sulla sitä näyttää imnovointikykyä boisivan muillekin jaettavaksi...

• Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

Sieltä jostain Kiinasta, Koreasta, Bangladeshista, Intiasta tms. haetaan meille tavaraa koska se kuljetuskustannusten jälkeenkin maksaa murto- osia Euroopassa tuotetun tuotteen hinnasta. Esim. työkalupuolella monet Euroopassa laatumerkkeinä tunnetuiksi tulleet tuotteet valmistetaan nykyään em. maissa.
        Yritysten tukeminen on loputon suo, sitä ei olisi viisasta ollenkaan harjoittaa. Nyt meneillään oleva poikkeava aika on oma tilanteensa ja nyt maksettavat tukiaiset ovat ehkä eri asia, tulevaisuus kertoo saavutettiinko niilläkään mitään, siis säilyikö työpaikkoja tukien seurauksena ja selvisivätkö esim. pienyrittäjät elossa toimintojen lamaantumisista huolimatta. Konkursseja ja muita nurinmenoja tapahtunee paljon joka tapauksessa.
        Tukiaisista on myös syytä muistaa, että moni tuettu yritys on lopulta kuitenkin nostanut kytkintä ja häippässyt pois suomesta...

Enin osa joskus 1950-60- luvuilla vielä vireänä toimineista maaseutupaikkakunnista on lähes täysin elinkelvottomia, ei ole kauppoja, terveyskeskuksia, kouluja, ei oikein mitään ja hiipuminen jatkuu, ei sellaista mahtikäskyn antajaa ole joka tämän kehityksen voisi muuttaa. Mitkä yritykset ja miksi sinne sitten muuttaisivat, ai niin, joku voisi muuttaa niiden tukien perässä. Oi niitä kaikkia miljardeja tukirahaa kun siinä tarvittaisiin, vuodesta toiseen, ajatus on aivan epärealistinen.

• Anonyymi kirjoitti:

Sulla sitä näyttää imnovointikykyä boisivan muillekin jaettavaksi...

No mulla sitä ei kyllä ole eikä kyllä ole toimivaltaankaan muuta kuin mitä rivikansalaisille on annettu. Mutta uskon ja minusta myös tiedotteita lukiessani näyttää siltä että aktivoitumista ja pohdintaa sun muuta analyysiä on menossa jo taitavampien toimesta.

Mitä tarkoittaa boisivan?

• Anonyymi kirjoitti:

Sieltä jostain Kiinasta, Koreasta, Bangladeshista, Intiasta tms. haetaan meille tavaraa koska se kuljetuskustannusten jälkeenkin maksaa murto- osia Euroopassa tuotetun tuotteen hinnasta. Esim. työkalupuolella monet Euroopassa laatumerkkeinä tunnetuiksi tulleet tuotteet valmistetaan nykyään em. maissa.
        Yritysten tukeminen on loputon suo, sitä ei olisi viisasta ollenkaan harjoittaa. Nyt meneillään oleva poikkeava aika on oma tilanteensa ja nyt maksettavat tukiaiset ovat ehkä eri asia, tulevaisuus kertoo saavutettiinko niilläkään mitään, siis säilyikö työpaikkoja tukien seurauksena ja selvisivätkö esim. pienyrittäjät elossa toimintojen lamaantumisista huolimatta. Konkursseja ja muita nurinmenoja tapahtunee paljon joka tapauksessa.
        Tukiaisista on myös syytä muistaa, että moni tuettu yritys on lopulta kuitenkin nostanut kytkintä ja häippässyt pois suomesta...

Enin osa joskus 1950-60- luvuilla vielä vireänä toimineista maaseutupaikkakunnista on lähes täysin elinkelvottomia, ei ole kauppoja, terveyskeskuksia, kouluja, ei oikein mitään ja hiipuminen jatkuu, ei sellaista mahtikäskyn antajaa ole joka tämän kehityksen voisi muuttaa. Mitkä yritykset ja miksi sinne sitten muuttaisivat, ai niin, joku voisi muuttaa niiden tukien perässä. Oi niitä kaikkia miljardeja tukirahaa kun siinä tarvittaisiin, vuodesta toiseen, ajatus on aivan epärealistinen.

No oletkos ajatellut sitä että usea muuttaa suurkaupunkiin vain sen suurkaupungin imagon vuoksi ja laajempien palveluiden. Vaikkakin sitten olisi työtön eli ei sinne kaikki muuta työn perässä. Jotta maaseutu voisi vilkastua sille pitäisi jollain konstin saada elinmahdollisiuuksia eikä lopettaa kaikkia palveuita niin että sinne on mahdotonta jäädä, etenkin nuorten, lapsiperheiden ja eläkeläisten.

Mitä järkeä siinä on että vaikka Suomi onkin pieni maa, suuri osa olisi autiona?

Miettii siili kahdella aivosolullaan :).

• siilivain kirjoitti:

No oletkos ajatellut sitä että usea muuttaa suurkaupunkiin vain sen suurkaupungin imagon vuoksi ja laajempien palveluiden. Vaikkakin sitten olisi työtön eli ei sinne kaikki muuta työn perässä. Jotta maaseutu voisi vilkastua sille pitäisi jollain konstin saada elinmahdollisiuuksia eikä lopettaa kaikkia palveuita niin että sinne on mahdotonta jäädä, etenkin nuorten, lapsiperheiden ja eläkeläisten.

Mitä järkeä siinä on että vaikka Suomi onkin pieni maa, suuri osa olisi autiona?

Perun noisat tuon eläkeläisten joukun. Useissa pikkukunnissa eläkeläiset ovat ainoat jotka tuonne jäävät. Vaikkakin kyllä sitten asuinkunta on mahdollista itse valita myös sitten kun tarvitset esimerkiksi muuttaa lähemmäs lapsia sinne suurkaupunkeihin.

• Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

Se tuli tuo Kiina-villitys, lähdettiin rinta rottingilla ja nyt tuli tuo karu totuus, etteivät kaikki yritykset saa osia esim. johonkin kojeisiin.
        Ne pärjäävät, jotka ovat kaukaa viisaita.

Beng

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Komppaan. Noinhan se.

Beng

• Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

Ma luulen vahvasti, että kun nuoret lähtevät yliopistokaupunkeihin opiskelemaan, he eivät käpykyliimme enää halaja. Suuri maailma kiehtoo.
        Sitten kun perustavat perheensä, miettivät kyllä, mikä on lapsosille paras kasvuympäristö.
        Harrastukset ja virikkeet painottuvat kaupunkeihin.
        Huumeetonta aluettakaan ei taida kartaltamme enää löytyä.

Beng
        Valinnat ovat monisyisiä.

• Anonyymi kirjoitti:

Ma luulen vahvasti, että kun nuoret lähtevät yliopistokaupunkeihin opiskelemaan, he eivät käpykyliimme enää halaja. Suuri maailma kiehtoo.
        Sitten kun perustavat perheensä, miettivät kyllä, mikä on lapsosille paras kasvuympäristö.
        Harrastukset ja virikkeet painottuvat kaupunkeihin.
        Huumeetonta aluettakaan ei taida kartaltamme enää löytyä.

Beng
        Valinnat ovat monisyisiä.

Kaikki nuoret eivät opiskele yliopistoissa. Mutta se on totta että palveluiden perään lähtevät.

• Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

No mulla sitä ei kyllä ole eikä kyllä ole toimivaltaankaan muuta kuin mitä rivikansalaisille on annettu. Mutta uskon ja minusta myös tiedotteita lukiessani näyttää siltä että aktivoitumista ja pohdintaa sun muuta analyysiä on menossa jo taitavampien toimesta.

Mitä tarkoittaa boisivan?

" katastrofi boisi poikia"
        "Mitä tarkoittaa boisivan?"

Luehan siili nuo omat kirjoituksesi ensin ja korjaile kirjoitusvirheesi, niin toisetkin voisi niitä ymmärtää.

Onko niin hel...tin kiire vastaamaan, että ei voisi lukaista ensin itse kirjoittamaansa ja sitten kysellä, mitä tarkoittaa "boisivan"?

• Anonyymi kirjoitti:

" katastrofi boisi poikia"
        "Mitä tarkoittaa boisivan?"

Luehan siili nuo omat kirjoituksesi ensin ja korjaile kirjoitusvirheesi, niin toisetkin voisi niitä ymmärtää.

Onko niin hel...tin kiire vastaamaan, että ei voisi lukaista ensin itse kirjoittamaansa ja sitten kysellä, mitä tarkoittaa "boisivan"?

"Sulla sitä näyttää imnovointikykyä boisivan muillekin jaettavaksi..."

Ai tarkoittaakos se että poikivan? Sori, luuli et seo on joku murresana jota e ymmästänyt.
        Elä sie hikkeenny :D.

• Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

Väitän että sittenkin aika harva muuttaa kaupunkiin vain kaupungin imagon vuoksi. Voidaan myös pohtia, mikä sen "imagon" aikaansaa, syntyykö se siitä että on vähän korkeampia taloja ja enemmän harmaata asfalttikatua ja tietä, ehkä ei, se syntyy ihmisistä: On enemmän ihmisiä, on myös nuoria ihmisiä ja siksi enemmän toimintaa ja säpinää ja viihdykettäkin.
        Siis ensin ei ollut ollenkaan kaupunkia, sitten enemmän ihmisiä muutti jollekin paikalle ja siihen kehittyi kaupunki "imagoineen", tuo muuttaminen tapahtui lähes pelkästään työn eli ansion eli toimeentulon perässä ja niin se pääosin edelleen tapahtuu.
        Pitäisi olla jokin konsti jne., olen kanssasi harvinaisen samaa mieltä, mutta realistina tajuan ettei sitä konstia ole. Ja suuri osa maastamme on jo nyt autiona tai lähes autiona ja tämä meno on maailmanlaajuinen ilmiö. Mikä on ehdotuksesi asiantilan muuttamiseksi?

• Anonyymi kirjoitti:

Väitän että sittenkin aika harva muuttaa kaupunkiin vain kaupungin imagon vuoksi. Voidaan myös pohtia, mikä sen "imagon" aikaansaa, syntyykö se siitä että on vähän korkeampia taloja ja enemmän harmaata asfalttikatua ja tietä, ehkä ei, se syntyy ihmisistä: On enemmän ihmisiä, on myös nuoria ihmisiä ja siksi enemmän toimintaa ja säpinää ja viihdykettäkin.
        Siis ensin ei ollut ollenkaan kaupunkia, sitten enemmän ihmisiä muutti jollekin paikalle ja siihen kehittyi kaupunki "imagoineen", tuo muuttaminen tapahtui lähes pelkästään työn eli ansion eli toimeentulon perässä ja niin se pääosin edelleen tapahtuu.
        Pitäisi olla jokin konsti jne., olen kanssasi harvinaisen samaa mieltä, mutta realistina tajuan ettei sitä konstia ole. Ja suuri osa maastamme on jo nyt autiona tai lähes autiona ja tämä meno on maailmanlaajuinen ilmiö. Mikä on ehdotuksesi asiantilan muuttamiseksi?

Minun mielestäni imagon aikaansaa se että nuorille on enemmän mahdollisuuksia, palveluja, ajanvietemahdollisuuksia, kouluja jne. Ja Kunta on rikkaampi kun on enemmän veronmaksajia. Suomessa on kuitenkin 330 kuntaa tämän vuoden alusta. Maahanmuuttajatkin haluavayt suuriin kaupunkeihin, vanhusten on mahdollisuus vaihtaa asuinkuntaa lähemmäs lapisaan jne,

Minä en tiedä miten Suomi saataisiin asutetuksi hajanaisemmin kuin suuriin kaupunkeihin pelkästään, viisas oisinkin jos sen tietäisin. Pieni osa ihmisistä on kotomaassa synnyinsijoilleen paluumuuttajia se kun ei ole mahdollista kun ei ole töitä.

• Anonyymi
    • Anonyymi

Koti ei ole koskaan vankila, eikä oloja pidä sellaiseen verrata. Käyttäkää nyt hyvät ihmiset järkeä älkääkä ampuko tahallanne yli. Nyt ei ole sen aika.

• Anonyymi

Ohoh, kuumetta ja yskää ollu pari päivää, mikähän pöpö, ei ole muuten huono olo, mutta nyt lepään. En ole viikkoon käyny missään.

• Anonyymi

Olen yli 70 mutta pakko kävellä noin 10-15 tuhatta askelta joka päivä vähintään. Ei ole varaa siihen, että kunto menee huonoksi. Ai no tietysti voi myös vielä pyöräillä. Ja kohta pääsee uimaan. Toiv ei tule jotain ohjeistusta ettei saa liikkua. En hakeudu ihmiskontakteihin nyt. Mutta kaupassa käyn enkä halua mitään apua. Olen paljon paremmassa kunnossa kun suurinosa nuoremmista ihmisistä. Harmittaa kun ei saa käydä katsomassa sairaita yksin kotonaan asuvia vanhuksia jotka varmaan kuolevat nyt ikävään, ihmiskontaktien jäädessä minimiin. Sanoisin, että iso osa 70-79 on hyvässä kunnossa eikä heitä tunnista kadulla vanhuksiksi, kun vaikuttavat paljon nuoremmilta. En puhuisi heistä edes vanhuksina. Kyllä se on loukkaavaa. Pääkin pelaa onneksi vielä kuin partaveitsi. Ja oikeasti on ihan samantekevää, koska potkaisee tyhjää. Varon silti, kun ihmiset vaikuttaa niin pelokkailta, että kierrän heidät kaukaa. Yrittäjänä teen edelleen töitä, mutta siihen tuli nyt pientä paussia. Mutta huolenpitoa tarvitseva vanhus en ole enkä sellaiseksi aio ryhtyä kun vasta sitten kun on viimeinen pakko. Toivottavasti siihen olisi vielä aikaa reilut 20 vuotta.

• Toivottavati snule nmahdollistetaan tuo teputtelu, siis toivon mukaan kurittomat eivät saa aikaa sitä että mennään askelen tiukempiin rajoituksiin eli ulkonaliikkumiskieltoon.

Vierailukielto on ikävä asia mutta niin on koronakin kun se hauraan vanhuksen kohdalle osuu. Koitetaan kestää ikävä ja huoli. Jospa tämä ei kauhean kauan kestäisi.

• Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

Toivottavati snule nmahdollistetaan tuo teputtelu, siis toivon mukaan kurittomat eivät saa aikaa sitä että mennään askelen tiukempiin rajoituksiin eli ulkonaliikkumiskieltoon.

Vierailukielto on ikävä asia mutta niin on koronakin kun se hauraan vanhuksen kohdalle osuu. Koitetaan kestää ikävä ja huoli. Jospa tämä ei kauhean kauan kestäisi.

Minusta vanhuksia syyllistetään suotta.
        Pollari voisi patistaa pois ja hajoittaa ryhmät.
        Joillekin pitää niin tehdä, jos ei uskota. Enemmistö kuitenkin tottelee.

Pidetään nyt mielessä, mistä kaikki lähti ja keiden laskuja me ikäihmisetkin maksamme hamaan tappiin asti.

Beng
        Voisin maksaa julkispuolen pikatestistä esim. 50 - 70 €. Kahta sataa yksityiselle en suostuisi pulittamaan, koska puolet voittoa. Voisi kartoittaa, oonko kantaja. Eihän sekään mitään sairastamattomuutta takaa, muttei myöskään tod.näk. jakelisi tautia muille.

• Anonyymi kirjoitti:

Pidetään nyt mielessä, mistä kaikki lähti ja keiden laskuja me ikäihmisetkin maksamme hamaan tappiin asti.

Beng
        Voisin maksaa julkispuolen pikatestistä esim. 50 - 70 €. Kahta sataa yksityiselle en suostuisi pulittamaan, koska puolet voittoa. Voisi kartoittaa, oonko kantaja. Eihän sekään mitään sairastamattomuutta takaa, muttei myöskään tod.näk. jakelisi tautia muille.

Mite vanhuksia on mielestäsi nyt syyllistetty?

• Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

Mite vanhuksia on mielestäsi nyt syyllistetty?

Mietipä iha ite.
        Beng

• Anonyymi kirjoitti:

Mietipä iha ite.
        Beng

No siksipä kysyn kun en ole syyllistämistä nähnyt tai kuullut. Suojeluntarvetta kylläkin, kaikille, ei ainoatsaan 70 .

• Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

No siksipä kysyn kun en ole syyllistämistä nähnyt tai kuullut. Suojeluntarvetta kylläkin, kaikille, ei ainoatsaan 70 .

Katsopas tilastoja 30 - 59 vuotiasta koostuu n. 87 % kaikista tartunnan saaneista. Siitä vanhemmista on sairastunut noin 10 %, mikä tietenkin voi johtaa ennenaikaiseen kuolemaan.
        Mikä on terveydenhoitohenkilökunnan osuus tuosta? Suojaus ei suju?
        Muistutan, että ympäriämpäri pyörineet ovat tartuttajia, kaikissa ikäryhmissä.
        Ja naistenpäivän juhlat. Voi hyvät hyssykät.

Beng

• Anonyymi kirjoitti:

Katsopas tilastoja 30 - 59 vuotiasta koostuu n. 87 % kaikista tartunnan saaneista. Siitä vanhemmista on sairastunut noin 10 %, mikä tietenkin voi johtaa ennenaikaiseen kuolemaan.

Beng

Eikös jossain ollut tietoa et tartuntoja olisi 20-30 kertainen määrä ilmoitetusta? Kaikkia lieväoireisia ei ole testattu. On kerrottu että sairastuminen olisi vaarallisinta ikäihimisille, en koe sen olevan ikäihmisten syyllistämistä. Eikös maailmallakin suurin osa tautiin kuolleoita ole ollut iäkkäitä ja perussairauksia sairastavia.

Nyt tuntuu olevan siellä täällä viisaita jotka tietövöt mieten olisi kuulunut toimia. Ei ihme että kansakunta on hiamn ymmällään mutta totteöemattoamia osa :D.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Beng

Korjaan. 20 - 59 vuotiaista tulee n. 87 %.
        Anteeksi.

Beng

• Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

Eikös jossain ollut tietoa et tartuntoja olisi 20-30 kertainen määrä ilmoitetusta? Kaikkia lieväoireisia ei ole testattu. On kerrottu että sairastuminen olisi vaarallisinta ikäihimisille, en koe sen olevan ikäihmisten syyllistämistä. Eikös maailmallakin suurin osa tautiin kuolleoita ole ollut iäkkäitä ja perussairauksia sairastavia.

Nyt tuntuu olevan siellä täällä viisaita jotka tietövöt mieten olisi kuulunut toimia. Ei ihme että kansakunta on hiamn ymmällään mutta totteöemattoamia osa :D.

Minä kirjoitin virallisesta tilastosta, mikä perustuu testauksiin.
        Voihan sitä jossitella noilla mainitsemillasi kertoimilla, jos nyt nekään pitävät paikkaansa.
        Syyllistäminen: mediassa on annettu ymmärtää, että mummot ja papat eivät piittaa suosituksista. Tilaston valossahan totuus näyttää toiselta.
        Mitä viisasteluun ja viisauteen tulee, ole mielestäni ollut johdonmukainen, jo pari viikkoa sitten ilmaisin tarpeen matkustuskieltoon.

Beng
        Mutta onhan se niin, ettei täällä sinua viisaampaa olekaan.....

• Anonyymi kirjoitti:

Minä kirjoitin virallisesta tilastosta, mikä perustuu testauksiin.
        Voihan sitä jossitella noilla mainitsemillasi kertoimilla, jos nyt nekään pitävät paikkaansa.
        Syyllistäminen: mediassa on annettu ymmärtää, että mummot ja papat eivät piittaa suosituksista. Tilaston valossahan totuus näyttää toiselta.
        Mitä viisasteluun ja viisauteen tulee, ole mielestäni ollut johdonmukainen, jo pari viikkoa sitten ilmaisin tarpeen matkustuskieltoon.

Beng
        Mutta onhan se niin, ettei täällä sinua viisaampaa olekaan.....

Niivvai eikö virallinen tilasto ole puutteellinen silloin jos siinä ei ole keikki sairastuneet :). Siinä on vain testatut. Kukaan ei teisö eksaktia kokonaismäärää.

Mikä tuossa tilastossa antaa viitteitä siitä että mummot ja papat noudattaisivat suosituksia?

Minua vähän hämää tuo Beng-signeeraus tuossa mutta sitten alapuolella on kuitenkin tekstiä? Siis onko Beng koko viestin kirjoittaja vai onko tuo viimeinen lause osoitettu Bengille?

• Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

Niivvai eikö virallinen tilasto ole puutteellinen silloin jos siinä ei ole keikki sairastuneet :). Siinä on vain testatut. Kukaan ei teisö eksaktia kokonaismäärää.

Mikä tuossa tilastossa antaa viitteitä siitä että mummot ja papat noudattaisivat suosituksia?

Minua vähän hämää tuo Beng-signeeraus tuossa mutta sitten alapuolella on kuitenkin tekstiä? Siis onko Beng koko viestin kirjoittaja vai onko tuo viimeinen lause osoitettu Bengille?

''Siinä on vain testatut. Kukaan ei teisö eksaktia kokonaismäärää.''

Totta, mutta kyllä minä luotan THL:n tutkijoihin jotka totesivat ''..todellinen tartunnan saaneiden määrä on 20-30 kertainen''

• Anonyymi kirjoitti:

''Siinä on vain testatut. Kukaan ei teisö eksaktia kokonaismäärää.''

Totta, mutta kyllä minä luotan THL:n tutkijoihin jotka totesivat ''..todellinen tartunnan saaneiden määrä on 20-30 kertainen''

"Eikös jossain ollut tietoa et tartuntoja olisi 20-30 kertainen määrä ilmoitetusta?"
        Näin minäkin luotan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Beng

Jos olet saanut viruksen vaikka eilen, ei se todennäköisesti näkyisi siinä testissä vielä tänään, sen tilanteen kehittymiseen voisi kulua useita päiviä. Virukselle kehittyviä vasta- aineitahan testissä etsitään, ei niitä elimistöstä heti viruksen tartuttua ole.
        Ja ellei mene tilanteisiin jossa voisi toisia tartuttaa eikä ole kipeä, mitä tällä pikatestaamisella saavutettaisiin, hoitoon kun ei kuitenkaan lieväoireisia oteta?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos olet saanut viruksen vaikka eilen, ei se todennäköisesti näkyisi siinä testissä vielä tänään, sen tilanteen kehittymiseen voisi kulua useita päiviä. Virukselle kehittyviä vasta- aineitahan testissä etsitään, ei niitä elimistöstä heti viruksen tartuttua ole.
        Ja ellei mene tilanteisiin jossa voisi toisia tartuttaa eikä ole kipeä, mitä tällä pikatestaamisella saavutettaisiin, hoitoon kun ei kuitenkaan lieväoireisia oteta?

Minusta tuntuu, että liikkumissuosituksia eivät kunnioita ne, jotka eivät tunne itseään sairaaksi, kunnes...
        Kun minullakin tuota ikää on kertynyt, niin ohjeistusten mukaan on tullut elettyä, jotta ei tulisi itsesyytöksiä, et se ol miun syy...
        Beng
        Epätietoisuushan on pahin mörkö.

• Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

Kait olet kuullut sanaparin tilasto ja otanta.
        Otantahan on pieni joukko, osa suuremmasta, jonka pohjalta p ä ä t e l l ä ä n jotakin.
        Jotenkin tuntuu, ettet millään voi lukea kirjoitettua ja ymmärtää, kuten muut.
        Saivartelet ja väännät asian disinfoksi tavalla tai toisella.
        Seuraa uutisia ja kirjoituksia lehdissä, siivilöi ja päättele ja saat kysyä, ymmärsitkö edes oikein.
        Beng
        Hallitukselle on ollut melkoinen haaste sompailla tässä tilanteessa. Tällaisesta ei ole aiempaa kokemusta. Lama on vain rahaongelma. Mutta pandemia on sen lisäksi paljon muuta.
        Jälkitaudeista ei ole mitään tietoa. Ei siitäkään saadaanko laumavastustuskyky.
        Signeeraan, minne haluan.

• Anonyymi kirjoitti:

Kait olet kuullut sanaparin tilasto ja otanta.
        Otantahan on pieni joukko, osa suuremmasta, jonka pohjalta p ä ä t e l l ä ä n jotakin.
        Jotenkin tuntuu, ettet millään voi lukea kirjoitettua ja ymmärtää, kuten muut.
        Saivartelet ja väännät asian disinfoksi tavalla tai toisella.
        Seuraa uutisia ja kirjoituksia lehdissä, siivilöi ja päättele ja saat kysyä, ymmärsitkö edes oikein.
        Beng
        Hallitukselle on ollut melkoinen haaste sompailla tässä tilanteessa. Tällaisesta ei ole aiempaa kokemusta. Lama on vain rahaongelma. Mutta pandemia on sen lisäksi paljon muuta.
        Jälkitaudeista ei ole mitään tietoa. Ei siitäkään saadaanko laumavastustuskyky.
        Signeeraan, minne haluan.

Minä oon minä eikä tavoite ole olla niin kuin muut. Ja saahan sen allekirjoituksen laittaa keskellekin sepustusta. Mikäpä hänessä🤣. Mutta jos noin vedätyttää hernettä niin voin jättää sinut huomiotta.

• Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

Minä oon minä eikä tavoite ole olla niin kuin muut. Ja saahan sen allekirjoituksen laittaa keskellekin sepustusta. Mikäpä hänessä🤣. Mutta jos noin vedätyttää hernettä niin voin jättää sinut huomiotta.

Joo, mutta hölmöltä se näyttää, allekirjoitus kun on allekirjoitus. Huomaatko että sana on allekirjoitus, ei esim. ylle- tai väliinkirjoitus?

• Anonyymi kirjoitti:

Joo, mutta hölmöltä se näyttää, allekirjoitus kun on allekirjoitus. Huomaatko että sana on allekirjoitus, ei esim. ylle- tai väliinkirjoitus?

No minä laitan sen kyllä alle mutta Beng haluaa sen syystä tai toisesta keskelle.

• Anonyymi

Jos n 80 % saa vain lieviä oireita niin miksi koko tämä hässäkkä. Itse huolestun siinä vaiheessa jos kuolleita on vuoden sisällä enemmän kuin 1000 eli jos kuolleisuus voittaa kausiflunssan aiheuttaman kuolleisuuden. Tai nousee paljon sitä suuremmaksi. Tähän mennessä on vain yksi kuollut.

• Anonyymi

Niin, tähän mennessä;)
        Italiassa tänään yli 650, Espanjassa 400...
        Pari päivää sitten jossain ,HeSa?, kerrottiin että Italiassa kuolleista yli 99% sairasti jotain muutakin kuin koronaa, Eli alle prosentti oli muuten perusterveitä italiaanoja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin, tähän mennessä;)
        Italiassa tänään yli 650, Espanjassa 400...
        Pari päivää sitten jossain ,HeSa?, kerrottiin että Italiassa kuolleista yli 99% sairasti jotain muutakin kuin koronaa, Eli alle prosentti oli muuten perusterveitä italiaanoja.

Entä sitten? Tuhansia on kuollut ja terveydenhoitojärjestelmä katastrofin partaalla. Oletko tosiaan sitä mietä, että jos ihmisellä on jokin krooninen perussairaus, hän joutaakin kuolla keuhkot rappeuttavaan tautiin. Ei jumankekka, mikä idiootti.

Voit varmaan laittaa linkin tuohon 99 %:iin. Olen seurannut uutisointia varsin tarkasti, mutta tuollaiseen väitteeseen en ole törmännyt.

• Anonyymi

Ja kun sinä huolestut, mitä sitten tapahtuu...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Entä sitten? Tuhansia on kuollut ja terveydenhoitojärjestelmä katastrofin partaalla. Oletko tosiaan sitä mietä, että jos ihmisellä on jokin krooninen perussairaus, hän joutaakin kuolla keuhkot rappeuttavaan tautiin. Ei jumankekka, mikä idiootti.

Voit varmaan laittaa linkin tuohon 99 %:iin. Olen seurannut uutisointia varsin tarkasti, mutta tuollaiseen väitteeseen en ole törmännyt.

Ei jumankekka, mikä idiootti kommentoi :)))
        Jos tosiasiat saa aikaan paniikin, sulje netti ja kaikki muutkin josta voi tulla silmiin tai korviin uutisia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tässä ei ko. lukuja mainita mutta kannatta lukea ...
        https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000006441781.html

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tässä ei ko. lukuja mainita mutta kannatta lukea ...
        https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000006441781.html

Jotain sentään mainittiin.
        "Italian kuolintilastojen mukaan suurimmalla osalla, 642 ihmisellä oli jokin perussairaus koronavirustartunnan lisäksi."
        Jos luku olisi 99%, olisi sanamuoto varmasti ollut ihan jotain muuta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jotain sentään mainittiin.
        "Italian kuolintilastojen mukaan suurimmalla osalla, 642 ihmisellä oli jokin perussairaus koronavirustartunnan lisäksi."
        Jos luku olisi 99%, olisi sanamuoto varmasti ollut ihan jotain muuta.

Oli vaiva melkein mikä tahansa, koronan kanssa siitä voi tulla tappava....
        Näin Italiassa:
        ''Ylivoimaisesti suurimmalla osalla, eli 76 prosentilla, perussairauksia sairastavista ja koronavirukseen kuolleista oli verenpainetauti. Lisäksi kuolemaan johtaneissa tartuntatapauksissa 37 prosentilla potilaista esiintyi sydänlihaksen hapenpuutetta ja diabetesta. Sydämen rytmihäiriöitä esiintyi 26,5 prosentilla. Menehtyneistä 19 prosentilla oli yli viisi vuotta jatkunut syöpä ja 17 prosentilla ilmeni kroonista munuaisten vajaatoimintaa.

Lisäksi koronavirukseen menehtyneillä potilailla ilmeni perussairauksia, kuten keuhkoahtaumaa (9,7%), verisuonten kalkkeutumiseen liittyviä sairauksia (8,2%), dementiaa (4,5%) ja kroonista maksasairautta (2,6%)''

• Anonyymi

Niinkö plussapisteet kertyy?

• Anonyymi

Täällä korona karanteeni kestänyt jo 10-vuotta.
      Yksinäistä erakkoelämää kerrostaloyksiössä.
      Jos Luoja suo niin 70 vuoden ikään on vielä pitkä matka.

• Anonyymi

Kellä nyt sattuu olemaan läheisiä kauppareissuille. Vuositolkulla on painotettu, että kuinka paljon maassamme on täysin yksinäisiä vanhuksia. Nyt jo pöllyytellään kauraryynipussien pohjia ja reseptilääkkeet on loppu. Eipä kukaan ole kiinnostunut. Jospa tarkoituskin on päästä eroon iäkkäistä ja mehdollisimman halvalla.

• Anonyymi

No kuka ne lääkkeet tähän asti on hoitanut ja miksi niitä ei nyt saa, apteekit ovat edelleen auki ihan normaalisti? Ei ainakaan viruksen takia kenenkään pidä eikä tarvitse jättää tärkeitä lääkkeitä hankkimatta. Jos on ollut tähän asti kykenevä itse apteekkiasiansa hoitamaan, kai sitä kykenee siihen edelleen, vai mistä kiikastaa? Ohjeet ovat selvät myös 70 v. täyttäneille, fyysisiä lähelläolotilanteita muihin tulee välttää MAHDOLLISUUKSIEN mukaan, missään ei ole kielletty tärkeiden apteekkiasioiden hoitamista vaikka itse apteekissa käymällä... Ei ole ehdotonta karanteenia, ei ole ulkonaliikkumiskieltoa. Oikea karanteeni koskee vain esim. ulkomailta palaavia tai varmistetusti toisen jo tartunnan saaneen tavanneita.

• Anonyymi
      • Anonyymi

...itse ole...?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      23
      6700
    2. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      27
      4180
    3. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      33
      3056
    4. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      171
      2993
    5. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      10
      1908
    6. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      82
      1754
    7. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      150
      1624
    8. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      147
      1622
    9. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      1528
    10. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      22
      1480
    Aihe