Sirena 38 kokemuksia

Anonyymi

Minkälainen on Sirena .

55

3307

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hyvin tehty, vahvarakenteinen. Kulkee sujuvasti, joskin suurella kallistuskulmalla.
      Pieni peräsin, ahdas peräkajuuttatunneli ja peräkajuutta klaustrofobinen.

      • Anonyymi

        Noita on kahdella varalaidan korkeudella eli uudemmat korkeammalla, jolloin tuo tunneli ei ole enää niin ahdas. Ei kai se itse kajuutta mitenkään ahdas ole, pidemminkin päin vastoin.


    • Anonyymi

      Ei missään noin pitkässä mastossa saisi olla vain yksi saalinki.

      • Anonyymi

        Eihän Sirena 38:ssa olekaan, vaan kaksi saalinkiparia. Eiköhän tuon voisi ihan OK yhdellekin suunnitella, mutta vaatisi tietysti tukevamman profiilin. Eihän tuo masto ole edes erityisen pitkä nykyaikana. P-mitta 13,7 m. Dehler 34 SV 14,4 ja puomikin on korkeammalla eli masto lienee yli metrin pidempi.


    • Anonyymi

      Olisiko vanhemmat yhdellä saalingilla?

      • Anonyymi

        Ei yhdellä vaan neljällä: kahdella parilla


    • Anonyymi

      Purjehtijan vene. Lähellä vettä ilman sardiipurkkitunnelmaa. Tuo tullessaan matalan kannen.
      Ihmisille jotka nauttivat vesillä olosta purjehtien.

      Teknisten ratkaisujensa takia luja ja valtavan merikelpoinen. Jos haluaa sille pikkusiskoa, siesta 32 samoilla ominaisuuksilla.

      • Anonyymi

        Ihan mielenkiinnosta, mitkä ovat nämä tekniset ratkaisut mitkä tekevät Sirenasta erityisen lujan ja merikelpoisen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan mielenkiinnosta, mitkä ovat nämä tekniset ratkaisut mitkä tekevät Sirenasta erityisen lujan ja merikelpoisen?

        Olisi tosiaan mielenkiintoista tietää, millä teknisillä ratkaisuilla 5500 kg painava 38-jalkainen saadaan lujaksi ja ”valtavan merikelpoiseksi”. Onko vene kokonaan hiilikuitua ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisi tosiaan mielenkiintoista tietää, millä teknisillä ratkaisuilla 5500 kg painava 38-jalkainen saadaan lujaksi ja ”valtavan merikelpoiseksi”. Onko vene kokonaan hiilikuitua ?

        Luokituslaitos halusi tyypi markkinoille tullessa lisäselvityksen siitä, miten riittävä lujuus saadaan, kun vene on niin kevyt. Sehän tosiaan oli silloin poikkeuksellisen kevyt kokoisekseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luokituslaitos halusi tyypi markkinoille tullessa lisäselvityksen siitä, miten riittävä lujuus saadaan, kun vene on niin kevyt. Sehän tosiaan oli silloin poikkeuksellisen kevyt kokoisekseen.

        -80 Vene-lehden koepurjehduksessa painoksi ilmoitetaan 4 400 kg. Se olisi tosiaan ollut kevyt ja voisi herättää kysymyksiä riittävästä lujuudesta. Oikeasti nuo kuitenkin painoivat n. 5 500 kg, mikä ei enää ole kevyt noin kapeaksi, matalaksi ja pitkillä ylityksillä varustetuksi veneeksi. Mainitsemani Dehler 34 SV on oikeasti isompi vene korkeammalla mastolla ja painaa suunnilleen saman verran suunnilleen samalla kölipainolla.

        Vaikkapa Finnflyer 36 on vielä isompi ja painaa vain 5 000 kg. Sirenan aikakauden Diva 39 painaa jopa hiukan alle 5000 kg. Jeanneau Selection 37 vain 4000 kg.

        S&S Swan 37 painaa 7000 kg. Se on umpilaminaattia ja 20 cm leveämpi kuin Sirena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        -80 Vene-lehden koepurjehduksessa painoksi ilmoitetaan 4 400 kg. Se olisi tosiaan ollut kevyt ja voisi herättää kysymyksiä riittävästä lujuudesta. Oikeasti nuo kuitenkin painoivat n. 5 500 kg, mikä ei enää ole kevyt noin kapeaksi, matalaksi ja pitkillä ylityksillä varustetuksi veneeksi. Mainitsemani Dehler 34 SV on oikeasti isompi vene korkeammalla mastolla ja painaa suunnilleen saman verran suunnilleen samalla kölipainolla.

        Vaikkapa Finnflyer 36 on vielä isompi ja painaa vain 5 000 kg. Sirenan aikakauden Diva 39 painaa jopa hiukan alle 5000 kg. Jeanneau Selection 37 vain 4000 kg.

        S&S Swan 37 painaa 7000 kg. Se on umpilaminaattia ja 20 cm leveämpi kuin Sirena.

        Vielä tuosta Swan 37:sta. Siinä on kölipainoa 1200 kg enemmän, joten kaiken muun painoero on vain 300 kg, joka selittyy umpilaminaatti vs. kerrosrakenne runkorakenteella. Ja tuolla painoerolla kerrosrakenteella saa lujemman rungon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vielä tuosta Swan 37:sta. Siinä on kölipainoa 1200 kg enemmän, joten kaiken muun painoero on vain 300 kg, joka selittyy umpilaminaatti vs. kerrosrakenne runkorakenteella. Ja tuolla painoerolla kerrosrakenteella saa lujemman rungon.

        Ei saa lujempaa, jäykemmän kyllä.

        Kerros rakenne rungossa on riski.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei saa lujempaa, jäykemmän kyllä.

        Kerros rakenne rungossa on riski.

        Kyllä kerrosrakenteella paneelista tulee samalla painolla huomattavasti lujempi. Veneen rungon lujuus tulee paneelin lujuudesta.


    • Anonyymi

      Mennyttä aikaa. Ahdas, kapea ja pimeähkö, tunkkainen yleisolemus. Heppoisen rakenteensa ansiosta kulkee kuitenkin ihan välttävästi, mutta merioloihin se on liian kevyttekoinen. Painoa meriturvallisuuden kannalta puuttuu vähintään kolme tonnia.
      Jos veneessä on ajanmukainen moottori, purjeet ja elektroniikka, se voi olla noin 20 000 euron arvoinen, max. 23 000.

      • Anonyymi

        Just joo, huippuveneostaja vauhdissa. Hintaunelmiasi ei kaivattu. Pidä unelmaasi Sirenasta yllä, ei tarvitse sitä varten dissata esim mennen ajan edustajaksi, mutta säästähän vielä tuplat.


      • Anonyymi

        Siis 9,5 m vesilinjalla ja 3,1 m leveydellä 5500 kg vene on aivan liian kevyt ja pitäisi painaa ainakin 8,5 tonnia?

        Eli siis vaikkapa HR 342:sta puuttuu esitepainosta 2 ja punnitusta 3 tonni meriturvallisuuden kannalta. Tuossa on sama vesilinja ja leveyttä 3,4 m. Esitepaino 5300 kg ja Vene-lehdessä punnittu 6800 kg.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis 9,5 m vesilinjalla ja 3,1 m leveydellä 5500 kg vene on aivan liian kevyt ja pitäisi painaa ainakin 8,5 tonnia?

        Eli siis vaikkapa HR 342:sta puuttuu esitepainosta 2 ja punnitusta 3 tonni meriturvallisuuden kannalta. Tuossa on sama vesilinja ja leveyttä 3,4 m. Esitepaino 5300 kg ja Vene-lehdessä punnittu 6800 kg.

        Sirenassa ei ole kovin paljon kölipainoa, bal./disp. 32.00 %. se selittää osaltaan veneen keveyttä. Kölipaino kuitenkin suhteellisen alhaalla, syväys on 1,83 m.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis 9,5 m vesilinjalla ja 3,1 m leveydellä 5500 kg vene on aivan liian kevyt ja pitäisi painaa ainakin 8,5 tonnia?

        Eli siis vaikkapa HR 342:sta puuttuu esitepainosta 2 ja punnitusta 3 tonni meriturvallisuuden kannalta. Tuossa on sama vesilinja ja leveyttä 3,4 m. Esitepaino 5300 kg ja Vene-lehdessä punnittu 6800 kg.

        34 -jalkainen on eri asia kuin 38 -jalkainen. HR 342 on laskemalla optimoitu, Sirena on pelkästään kokeilemalla ja riskeeraamalla kevennetty. HR 342 kestää 7 -tonnisena tyystin eri olosuhteet kuin noin kevyt Sirena 38. 38 -jalkaisen vanhan veneen turvallinen paino on selvästi yli 8 tonnia.
        Hinta-arvioni Sirenasta on nykytiedoilla jopa optimistinen. Ennen talouskriisiä niistä pyydettiin noin 30 tonnia ja saatiin noin 25. Nyt saantina 20 on todella tiukassa ja se ottaa loputtomasti aikaa. Mahdollisesti vene jää perikunnan käsiin paiskaantuneena ja seuraava kohde on Kuusakoski.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        34 -jalkainen on eri asia kuin 38 -jalkainen. HR 342 on laskemalla optimoitu, Sirena on pelkästään kokeilemalla ja riskeeraamalla kevennetty. HR 342 kestää 7 -tonnisena tyystin eri olosuhteet kuin noin kevyt Sirena 38. 38 -jalkaisen vanhan veneen turvallinen paino on selvästi yli 8 tonnia.
        Hinta-arvioni Sirenasta on nykytiedoilla jopa optimistinen. Ennen talouskriisiä niistä pyydettiin noin 30 tonnia ja saatiin noin 25. Nyt saantina 20 on todella tiukassa ja se ottaa loputtomasti aikaa. Mahdollisesti vene jää perikunnan käsiin paiskaantuneena ja seuraava kohde on Kuusakoski.

        Minkälaiset satamapalvelut on Kuusankoskella?

        Kymmene Seglare


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkälaiset satamapalvelut on Kuusankoskella?

        Kymmene Seglare

        Kesällä pitäisi tulla Virtakiven saunalla valmista. Upottivat sinne kuitenkin juuri epähuomiossa hinaajan, en tiedä hidastaako projektia.

        Kuuskoski ei ole Kuusaalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kesällä pitäisi tulla Virtakiven saunalla valmista. Upottivat sinne kuitenkin juuri epähuomiossa hinaajan, en tiedä hidastaako projektia.

        Kuuskoski ei ole Kuusaalla.

        ... eikä Kuusakoskikaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        34 -jalkainen on eri asia kuin 38 -jalkainen. HR 342 on laskemalla optimoitu, Sirena on pelkästään kokeilemalla ja riskeeraamalla kevennetty. HR 342 kestää 7 -tonnisena tyystin eri olosuhteet kuin noin kevyt Sirena 38. 38 -jalkaisen vanhan veneen turvallinen paino on selvästi yli 8 tonnia.
        Hinta-arvioni Sirenasta on nykytiedoilla jopa optimistinen. Ennen talouskriisiä niistä pyydettiin noin 30 tonnia ja saatiin noin 25. Nyt saantina 20 on todella tiukassa ja se ottaa loputtomasti aikaa. Mahdollisesti vene jää perikunnan käsiin paiskaantuneena ja seuraava kohde on Kuusakoski.

        Eiköhän Sirena 38 ole enemmän kuin kestävä Itämerellemme, kuinka ne edes olisivat selviytyneet ehjinä näihin päiviin asti elleivät eivät olisi. Maailmanympäripurjehdukseen se ei kuitenkaan ihan se kaikkein optimaalisin vene varmaan olisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Just joo, huippuveneostaja vauhdissa. Hintaunelmiasi ei kaivattu. Pidä unelmaasi Sirenasta yllä, ei tarvitse sitä varten dissata esim mennen ajan edustajaksi, mutta säästähän vielä tuplat.

        Näyttäisi muuten Blue Oceanilla olevan yksi Sirena 38 myynnissä, pyynti 29900 eur. Eli kaippa tuo 25000 vaihtaisi omistajaa...

        Rakenteesta: ainakaan kölialueen rakenne ei vakuuta: https://cdn.nettivene.com/live/2020/01/30/608f06ed2c053fbc-large.jpg


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän Sirena 38 ole enemmän kuin kestävä Itämerellemme, kuinka ne edes olisivat selviytyneet ehjinä näihin päiviin asti elleivät eivät olisi. Maailmanympäripurjehdukseen se ei kuitenkaan ihan se kaikkein optimaalisin vene varmaan olisi.

        Viistoaallokossa tuollaisen rungon vääntyilyn näkee ruorissa olĺessa. Kyse ei ole isosta vääntyilystä, mutta sen huomaa kyllä. Samaa on isommissa ranskiksissa, se varsin on hirveetä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viistoaallokossa tuollaisen rungon vääntyilyn näkee ruorissa olĺessa. Kyse ei ole isosta vääntyilystä, mutta sen huomaa kyllä. Samaa on isommissa ranskiksissa, se varsin on hirveetä.

        "Näkee vääntyilyn". Näetkö silminnähtävästi Sirenan rungon taipuilun? Epäilen väitettäsi suuresti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        34 -jalkainen on eri asia kuin 38 -jalkainen. HR 342 on laskemalla optimoitu, Sirena on pelkästään kokeilemalla ja riskeeraamalla kevennetty. HR 342 kestää 7 -tonnisena tyystin eri olosuhteet kuin noin kevyt Sirena 38. 38 -jalkaisen vanhan veneen turvallinen paino on selvästi yli 8 tonnia.
        Hinta-arvioni Sirenasta on nykytiedoilla jopa optimistinen. Ennen talouskriisiä niistä pyydettiin noin 30 tonnia ja saatiin noin 25. Nyt saantina 20 on todella tiukassa ja se ottaa loputtomasti aikaa. Mahdollisesti vene jää perikunnan käsiin paiskaantuneena ja seuraava kohde on Kuusakoski.

        2000-luvun 34 jalkainen on oikeasti isompi vene kuin Sirena 38, jossa on pitkät ylitykset, matala varalaita ja kapea molempiin suuntiin reilusti kapeneva runko. Jo FG 36 oli tuota isompi ja siten myös painavampi, vaikka oli samalta suunnittelijalta vastaavalla rakenteella. Puolet painoerosta tulee kölistä.


    • Anonyymi

      Hankin oman sirenani 14 vuotta sitten. Kertaakaan ei ole käynyt mielessä vaihtaa johonkin toiseen. Omani on aivan ensimmäisiä runkoja vuodelta 1980 ja siis ensimmäinen sisustus lay-out. Veistämö on tehnyt kaiken lihaa säästämättä. Kaikki korjaus- ja huoltokohteet ovat olleet helppoja ja järkeviä päivittää, eikä mitään "paskaa" halpisratkaisua ole tullut vastaan.
      Vene on konstruoitu jossain määrin "vanhojen" klassikkopursien filosofiaa ihannoiden. Toisin sanoen, vene on herkkä kallistumaan tuulessa mutta jäykistyy sitten. Tämä pitää ymmärtää. Eli käytös poikkeaa tämän päivän "silitysrauta" mallisesta rungosta.
      Sirenan stabiiliteetti on hyvä, niin kuin voi ymmärtää koska runko on kapea (3.09 m) mutta painolasti iso (2150 kg eli uppoumasta (5.2 T) 41%).
      Sisältä sirena on matala: 1.8 m ja siitä alle, eli kesämökki pitää hankkia erikseen, jos sellaista etsii. Muutenkin se toki näyttää 40 v sitten tehdyltä, eli aika erilaisia olivat veneet tuolloin. Sisustus on tummaa sapelia ja tiikkiä, kun nykyisin käytetään jotain vaaleaa laminaattia tjsp.
      Mutta siis vene on kevyt mutta jäykkä. Johtuu varmaan siitä, että sisämoduuli on laminoitu rungon kanssa yhdeksi kokonaisuudeksi. Nykyveneisiin verrattuna pitää huomioida myös paljon matalampi varalaita sekä kapeammat dimensiot ylipäätään.

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sailboatdata:n mukaan Sirena 38:n kölipaino on vain 1814 kg, ja uppoumasta 32% :

        https://sailboatdata.com/sailboat/sirena-38

        Ei ole lainkaan luotettava lähde, erityisesti pohjoismaalaisille veneille. Ehkä yleisemminkin Eurooppalaisille. Vaikkapa Vene-lehdessä on kölipainoksi ilmoitettu seuraavasti:
        9/80 2100 kg (uppoama tuolloin vielä optimistinen 4400 kg)
        6/81 samat kuin edellä
        7/91 2300 kg, MK II versio tekstissä mainitaan kölipainoa lisätyn 145 kg, uppouma 5200 kg.
        7/2019 -82 veneelle 2100 kg (uppoama 5200 kg).

        Mitatuille veneille uppoama on vaihdellut 4900-5900 kg välillä, suurin osa 5400-5500 kg. Oikaiseva momentti 90-100 kgm/deg eli varsin maltillinen kokoonsa nähden. Vaikkapa FG36 ja Kamun 33:ssa tuo on n. 110.


      • Anonyymi

        "sisämoduuli on laminoitu rungon kanssa yhdeksi kokonaisuudeksi"

        Kiitos kommenteista, nyt päästiin jo hieman siihen rakenteeseen käsiksi. Voitko hieman avata mitä tämä tarkoittaa Sirenan osalta? Ts. minkä kokoinen on sisämoduli ja mistä se on laminoitu runkoon kiinni?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "sisämoduuli on laminoitu rungon kanssa yhdeksi kokonaisuudeksi"

        Kiitos kommenteista, nyt päästiin jo hieman siihen rakenteeseen käsiksi. Voitko hieman avata mitä tämä tarkoittaa Sirenan osalta? Ts. minkä kokoinen on sisämoduli ja mistä se on laminoitu runkoon kiinni?

        Voiko sisämoduuli sitten olla ruuvattu tai liimattu runkoon kiinni, eikä laminoitu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voiko sisämoduuli sitten olla ruuvattu tai liimattu runkoon kiinni, eikä laminoitu?

        Sisämodulin liimaaminen runkoon on erittäin yleistä. Tätä käytetään muistaakseni ainakin firsteissä ja oceaniksissa. Toimii varmasti hyvin jos kaikki ok, mutta jos liimaus epäonnistuu tai myöhemmin irtoaa niin erittäin vaikea havaita ja kallis korjata.


    • Anonyymi

      Hyvä vene, yksi ikävä piirre siinä on: perässä kajuutta on jonkin matkaa hieman veden yläpuolella ja kun tulee pienikin aalto se paukuttaa turhan kovaa sinne kajuuttaan.

      • Anonyymi

        Sama piirre on suunnilleen kaikissa 70-luvun jälkeen suunnitelluissa veneissä.


      • Anonyymi

        Auttaako siihen lätkytykseen mikään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Auttaako siihen lätkytykseen mikään?

        Auttaa, jonkinlainen pehmeä kelluva pötkylä perän alle ja sivuille.

        Toki parasta jos menee paikkaan jossa pienikään aalto ei tule perän suunnasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Auttaa, jonkinlainen pehmeä kelluva pötkylä perän alle ja sivuille.

        Toki parasta jos menee paikkaan jossa pienikään aalto ei tule perän suunnasta.

        Tuollaisia lätkyttäviä veneenperiä on ollut jo niin kauan ja niin paljon että luulisi ilmiön torjumiseen olevan kaupallisiakin tuotteita?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuollaisia lätkyttäviä veneenperiä on ollut jo niin kauan ja niin paljon että luulisi ilmiön torjumiseen olevan kaupallisiakin tuotteita?

        Keula tuuleen! Onnistuu oikein hyvin ankkurissa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keula tuuleen! Onnistuu oikein hyvin ankkurissa!

        Vierasvenesatamassa tai luonnonsatamassa joutuu olemaan siinä mihin vene sattuu sopimaan, ja joutuu ottamaan vastaan nukkumisen estävän lätkytyksen joka syntyy viiston peräylityksen ja vedenpinnan välissä.


    • Anonyymi

      Itse katsoisin huolella peräsimen ja peräsinlaakerit. Veneessä on lapioperäsin, tuohon aikaan se oli aika uusi juttu. Lisäksi peräsimen ylä ja alalaakerin välinen etäisyys on todella pieni, ja vannasputki on lyhy kun ne pitänyt mahduttaa takapunkan alle.

      Kuinka on ohjaustuntuman laita ? Ohjausvaijeri taitaa tulla aika monen mutkan kautta ratille.

    • Anonyymi

      Omassa veneessä ei ole ollut ongelmia peräsimen laakeroinnin suhteen. Peräsin on kooltaan pieni. Edsonin pedestaalin välitys on vaijerivälitteinen, mutta tuntuma on erinomainen. Uppoumaan vaikuttaa mm. onko veneessä tiikkikansi. Samoin moottorin tyyppi. Alkuperäinen Bukh DV20 on varmaan raskaimmasta päästä, 230 kg vetolaitteineen.

      • Anonyymi

        Mielenkiintoista, miten täällä suolessa ihmiset eivät yleensä löydä mitään huonoa sanottavaa omista veneistään. Jos vene on hidas, sanotaan ”ei ole kiire mihinkään”. Jos se on tolkuttoman raskas, niin ”se on tukevasti tehty”. Jos se on ahdas, niin ”kesämökki pitää hankkia erikseen”. Jne...

        Luulisi, että veneiden omistajat, jos jotkut, tietäisivät myös huonoista puolista. Mutta ei. Kaikki on täydellistä.

        Sama toki koskee venelehden vanhempien veneiden esittelyjä. Ilmeisesti pelkäävät, että eivät saisi testiin enää veneitä jos kirjoittaisivat jotain negatiivista.

        Itsellä on ollut 3 kölivenettä, kaikki eri vuosikymmeniltä, ja jokaisessa kyllä on ollut myös omat vikansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielenkiintoista, miten täällä suolessa ihmiset eivät yleensä löydä mitään huonoa sanottavaa omista veneistään. Jos vene on hidas, sanotaan ”ei ole kiire mihinkään”. Jos se on tolkuttoman raskas, niin ”se on tukevasti tehty”. Jos se on ahdas, niin ”kesämökki pitää hankkia erikseen”. Jne...

        Luulisi, että veneiden omistajat, jos jotkut, tietäisivät myös huonoista puolista. Mutta ei. Kaikki on täydellistä.

        Sama toki koskee venelehden vanhempien veneiden esittelyjä. Ilmeisesti pelkäävät, että eivät saisi testiin enää veneitä jos kirjoittaisivat jotain negatiivista.

        Itsellä on ollut 3 kölivenettä, kaikki eri vuosikymmeniltä, ja jokaisessa kyllä on ollut myös omat vikansa.

        Hyvä havainto mutta yksi asia unohtui ts ominaisuus ei ole "vika". Tämä pätee esim. nopeuteen ja tiloihin. Jos rakenne on heikko tai epäluotettava, niin siihen voi tulla vikaa ja silloin kyse on suunnitteluvirheestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä havainto mutta yksi asia unohtui ts ominaisuus ei ole "vika". Tämä pätee esim. nopeuteen ja tiloihin. Jos rakenne on heikko tai epäluotettava, niin siihen voi tulla vikaa ja silloin kyse on suunnitteluvirheestä.

        Sama se kutsuuko vikaa huonoksi ominaisuudeksi vai viaksi, samasta asiasta on kyse molemmissa, eli "3 kölivenettä, kaikki eri vuosikymmeniltä, ja jokaisessa kyllä on ollut myös omat" huonot ominaisuutensa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama se kutsuuko vikaa huonoksi ominaisuudeksi vai viaksi, samasta asiasta on kyse molemmissa, eli "3 kölivenettä, kaikki eri vuosikymmeniltä, ja jokaisessa kyllä on ollut myös omat" huonot ominaisuutensa.

        Hyvä että hokasit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielenkiintoista, miten täällä suolessa ihmiset eivät yleensä löydä mitään huonoa sanottavaa omista veneistään. Jos vene on hidas, sanotaan ”ei ole kiire mihinkään”. Jos se on tolkuttoman raskas, niin ”se on tukevasti tehty”. Jos se on ahdas, niin ”kesämökki pitää hankkia erikseen”. Jne...

        Luulisi, että veneiden omistajat, jos jotkut, tietäisivät myös huonoista puolista. Mutta ei. Kaikki on täydellistä.

        Sama toki koskee venelehden vanhempien veneiden esittelyjä. Ilmeisesti pelkäävät, että eivät saisi testiin enää veneitä jos kirjoittaisivat jotain negatiivista.

        Itsellä on ollut 3 kölivenettä, kaikki eri vuosikymmeniltä, ja jokaisessa kyllä on ollut myös omat vikansa.

        Haluatko avautua näistä "vioista"? Kokemusta kuitenin 3 köliveneen osalta.


    • Anonyymi

      Minulla on ollut 37 kesää Sirena 38 ja on edelleenkin. Hyvä ja nopea vene, jolla on mukava purjehtia pienellä miehistöllä! Yksinkin pärjää. Ja harva purjehtija menee kesäisin ohi. Aikanaan seilattiin lasten kanssa, jolloin peräkajuutta oli oivallinen lasten nukkumapaikka. Sellaiseksi veneeksi Södergren Sirenan aikoinaan piirsi. Kaunis vene.

    • Anonyymi

      No sanotaan vaikka että Sirenan salonki on vain 1.8 metriä korkea, siitä madaltuen. Kun parkkeeraa tämän vuosituhannen minkä tahansa purkkarin viereen, niin pelkkä varalaita on 30 senttiä matalampi Sirenassa. Eli salongissa ei mahdu heittämään kärrynpyörää. Ainakaan itse en mahdu. Mut se on siis ominaisuus. Yhtä matala tai korkea, miten vaan, se oli jo ostaessani. Eli ei ole siitä muuttunut. Enkä itsekään pituutta sen koomin kasvanut.

      • Anonyymi

        Uudemmissa Sirenoissa varalaita on n. 10 cm korkeampi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uudemmissa Sirenoissa varalaita on n. 10 cm korkeampi.

        Mikä on uudempi Sirena 38? Tiettävästi vain sisustus hieman muuttui MKII:n myötä mutta runko on sama. Eri juttuja sitten ovat Sirena 40 ja 44 sekä Stormfågel eli 36.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on uudempi Sirena 38? Tiettävästi vain sisustus hieman muuttui MKII:n myötä mutta runko on sama. Eri juttuja sitten ovat Sirena 40 ja 44 sekä Stormfågel eli 36.

        Runko on pysynyt samana, mutta varalaittaa on korotettu joskus 80-luvun puolivälissä. En osaa sanoa tarkkaa vuosilukua. MKII-tuli joskus 90-luvun alussa ja siinä oli tuo korotettu varalaita.

        Ei tuo varalaita sentään 30 cm matalampi ole, jos vertaa oikeasti samaa kokoluokkaa oleviin eli 33-36 -jalkaisiin uudempiin. Omani on tuon haitarin loppupäästä ja siinä varalaita on 10 cm korkeampi kuin Sirenassa. vaikka vene on 2000-luvun puolivälissä suunniteltu sarjatuontatovene, toki C/R.

        Alkuperäisen Sirena 38:n varalaita maston kohdalla on melko tarkast 1,0 m. 2000-luvun C/R-veneissä se on tyypillisesti n. 1,2 m. Mm. X-37, Salona 37/38, FinnFlyer 36 jne. Matalampiakin on Elan 37 1,15 m, X-35 1,1, FG 37 1,05 ja Sirena 36 Stormfågel 1,01.

        2000-luvun puolivälin Bavaria 36 Cruiser on myös 1,2 m eli ei siihenkään ole eroa kuin 20 cm.


    • Anonyymi

      Ensimmäisen Sirenan korotellu laidalla tilasi 186 cm kippari joka purjehti monta kesää omalla 38:lla ja mietti miten venettä voi parantaa, Hän tilasi uuden Sirenan mieltymyksiensä mukaan ja sopimuksen kuului että Sirena oli esillä sen vuoden (1986 ?) Vene-messuilla.
      Vene esiteltiin nimellä Sirena 385 ja taisi olla aika suosittu koska jos ymmärsin oikein niin kaikki Sirenat tilatiin tämän jälkeen korotetulla laidalla.

      • Anonyymi

        Eli Sirena 385 on korkeammalla varalaidalla. Kaikki Sirena 38:t on matalampia?


    • Anonyymi

      Näyttää uuden Finrating- tasoituksen mukaan olevan todella nopea vene😁

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1675
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      19
      1545
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      69
      1444
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      46
      1411
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      50
      1333
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1278
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      10
      1153
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1130
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1114
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1105
    Aihe