Onko Turkish Airlines-yhtiöllä maksuvaikeuksia tai jotain muuta ongelmaa?

Tuntuu olevan hyvin hankalaa ja hidasta saada lipun hintaa takaisin peruutetusta lennosta. Lippu on ostettu Expedian kautta ja he tarjoavat ns. Airline Credit-hyvitystä eivät rahojen palautusta, vaikka mitään lentoa, jolla tuon kreditin voisi käyttää Turkish Airlines:n lennolla, ei ole tarjolla! Ei myöskään ole mitään tietoa, milloin Turkish Airlines aloittaa lennot uudestaan. Expedia vetoaa lentoyhtiön käytäntöön ja itse asiassa luottokortin veloittaja oli lentoyhtiö, vaikka tilaus meni Expedialle.

Minusta tuo täyttää petoksen tunnusmerkit, vai mitä olette mieltä?

Hankalaa tässä on, että Expedia ei ole suomalainen matkatoimisto, vaikkakin UK:ssa niillä taitaa olla jotakin, mutta en tiedä, onko missään EU-maassa?

27

150

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Turkishilta suoraan ostetuista lipuista voi hake rahojen palautusta suoraan yhtiön verkkosivuilta. Turkish tarjoaa myös lipun muutosta avoimeksi tai vouchereita (matkan hinta 15%). Tuo expedian käytäntö on vähän outo.

    • Anonyymi

      Kylla nyt voi kuka tahansa jattaa maksamatta takaisin koska on "Force majeure" tilanne - nyt jos koskaan. Oma matkavakuutuskin peruttiin. Ymmarran ja hyvaksyn sen.

      Moni yhtio kuitenkin antaa credittia ja/tai palauttaa kokonaan tai osittain "Good will" eleena.
      Ota vaan Turkilta credittia joka on voimassa 12 tai 24kk. Kylla sina jonnekin voit lentaa tulevaisuudessa. Helpompaa kuin tapella ja hermoilla.

      • Voi voi, jos tarjoaisivatkin jotain noin reilua, asia olisikin päivänselvä, mutta kun airline credit pitäisi käyttää jo ensi kevääseen mennessä! Toisekseen mikään force majeure-tilanne ei anna oikeutta takavarikoida asiakkaan varoja. Sen sijaan se vapauttaa yhtiön velvollisuudesta antaa asiakkaalle sovittua palvelua ilman vahingonkorvaus velvollisuutta. Tämän pitäisi olla kaikille selvää, mutta ei näköjään ole. ;)

        Perjantaina USA:ssa antoi liittovaltio lentoyhtiöille määräyksen palauttaa asiakkaille rahat eikä mitään leikkirahaa (=airline credit), mikäli peruuttavat lentoja. Eräs peruste on, että moni asiakas ei voi mitenkään hyödyntää tarjottua hyvitystä.


      • juntti2020 kirjoitti:

        Voi voi, jos tarjoaisivatkin jotain noin reilua, asia olisikin päivänselvä, mutta kun airline credit pitäisi käyttää jo ensi kevääseen mennessä! Toisekseen mikään force majeure-tilanne ei anna oikeutta takavarikoida asiakkaan varoja. Sen sijaan se vapauttaa yhtiön velvollisuudesta antaa asiakkaalle sovittua palvelua ilman vahingonkorvaus velvollisuutta. Tämän pitäisi olla kaikille selvää, mutta ei näköjään ole. ;)

        Perjantaina USA:ssa antoi liittovaltio lentoyhtiöille määräyksen palauttaa asiakkaille rahat eikä mitään leikkirahaa (=airline credit), mikäli peruuttavat lentoja. Eräs peruste on, että moni asiakas ei voi mitenkään hyödyntää tarjottua hyvitystä.

        Lisäyksenä vielä, että myös Turkish Airlines:in tarjoama credit on suurin piirtein yhtä huono kuin Expedian. Tai näin ainakin vielä eilen oli niiden webissä. No, tähän tulee kyllä muutos, vaikka kuinka itkisivät. :)


      • Anonyymi
        juntti2020 kirjoitti:

        Lisäyksenä vielä, että myös Turkish Airlines:in tarjoama credit on suurin piirtein yhtä huono kuin Expedian. Tai näin ainakin vielä eilen oli niiden webissä. No, tähän tulee kyllä muutos, vaikka kuinka itkisivät. :)

        Eli Expediakin tarjoaa tuon 15% lisää? Tämä on puolta suurempi kuin esimerkiksi Finnairilla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eli Expediakin tarjoaa tuon 15% lisää? Tämä on puolta suurempi kuin esimerkiksi Finnairilla.

        Hinta ei minulle ole pääongelma, vaan kun en voi hyödyntää voucheria tms. tarjotulla aikataululla. Nyt lähiaikoina ei ole lentoja ja ensi vuonna tarvitsen lentoa vasta aikaisintaan huhtikuun loppupuolella.
        Eli juuri se syy, miksi USA:n liittovaltiokin päätti pistää lentoyhtiöt ojennukseen. Euroopassa tai ainakin Suomessa tällainen päätös saataisiin aikaiseksi noin parissa vuodessa...jos koskaan. ;)


      • Anonyymi
        juntti2020 kirjoitti:

        Hinta ei minulle ole pääongelma, vaan kun en voi hyödyntää voucheria tms. tarjotulla aikataululla. Nyt lähiaikoina ei ole lentoja ja ensi vuonna tarvitsen lentoa vasta aikaisintaan huhtikuun loppupuolella.
        Eli juuri se syy, miksi USA:n liittovaltiokin päätti pistää lentoyhtiöt ojennukseen. Euroopassa tai ainakin Suomessa tällainen päätös saataisiin aikaiseksi noin parissa vuodessa...jos koskaan. ;)

        Ei koskaan, koska kansanedustajat hyörivät finskin ja finavian palkoilla!


      • Anonyymi
        juntti2020 kirjoitti:

        Hinta ei minulle ole pääongelma, vaan kun en voi hyödyntää voucheria tms. tarjotulla aikataululla. Nyt lähiaikoina ei ole lentoja ja ensi vuonna tarvitsen lentoa vasta aikaisintaan huhtikuun loppupuolella.
        Eli juuri se syy, miksi USA:n liittovaltiokin päätti pistää lentoyhtiöt ojennukseen. Euroopassa tai ainakin Suomessa tällainen päätös saataisiin aikaiseksi noin parissa vuodessa...jos koskaan. ;)

        No siinä tapauksessa mikset pyydä rahoja takaisin? Turkish Airlines tarjoaa verkkosivuillaan lipun hinnan takaisinmaksua, ihan niinkuin tuolla aiemmin sanoin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No siinä tapauksessa mikset pyydä rahoja takaisin? Turkish Airlines tarjoaa verkkosivuillaan lipun hinnan takaisinmaksua, ihan niinkuin tuolla aiemmin sanoin.

        Näin tehdään mm. USA:ssa. Eka kappale kertoo pääasian lyhyesti.


        by: CNN Wire
        Posted: Apr 5, 2020 / 07:11 AM CDT / Updated: Apr 5, 2020 / 07:11 AM CDT


        (CNN) — Federal officials on Friday ordered airlines to reimburse customers for canceled flights, saying a growing number of passengers are complaining amid the coronavirus pandemic that airlines are providing travel credits rather than refunds.

        The US Department of Transportation did not say how many claims it has substantiated, but it did direct carriers in an enforcement notice “that passengers should be refunded promptly when their scheduled flights are cancelled or significantly delayed.”
        The government said it would “exercise its prosecutorial discretion” and allow airlines time to contact customers, update policies and properly train staff.
        “The Department is receiving an increasing number of complaints and inquiries from ticketed passengers, including many with non-refundable tickets, who describe having been denied refunds for flights that were cancelled or significantly delayed,” the notice read.
        Customers are allowed to receive a refund when airlines cancel or significantly delay flights. The requirements also apply when government restrictions prohibit flying, the notice said.
        The rules do not apply to customers who decide on their own against flying because, for example, of concern over the coronavirus.
        Airlines canceled significant portions of their schedules as demand plummeted. By late February, customers were canceling more flights than they were booking, according to the industry group Airlines for America.
        Now, industry metrics show carriers are flying about half their schedules and only about 1 in 10 seats are filled.
        The mass cancellations mean airlines owe customers a substantial amount. Worldwide, airlines owe their customers $35 billion in refunds and credits this financial quarter, according to the International Air Transport Association. Different regions have different refund and credit requirements.
        The Transportation Department notice said many passengers complained of receiving credit toward future flights that cannot be used because of the deep schedule cuts, which extend into the fall.
        “As a result, passengers are left with cancelled or significantly delayed flights and vouchers and credits for future travel that are not readily usable,” the notice said.
        Many airline vouchers expire after a year. Delta announced earlier on Friday it would accept coronavirus-related flight credits for about two years, until the end of May 2022.
        A different US agency, the Federal Trade Commission, has received more than 1,600 travel- and vacation-related complaints so far linked to the coronavirus, according to FTC data reviewed by CNN. Those complaints, including from people seeking their money back on nonrefundable travel, claim losses of $2.7 million.
        DOT noted that carriers provided refunds, as required, after incidents including the September 11, 2001, terror attacks.
        “Although the COVID-19 public health emergency has had an unprecedented impact on air travel, the airlines’ obligation to refund passengers for cancelled or significantly delayed flights remains unchanged,” the agency said.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No siinä tapauksessa mikset pyydä rahoja takaisin? Turkish Airlines tarjoaa verkkosivuillaan lipun hinnan takaisinmaksua, ihan niinkuin tuolla aiemmin sanoin.

        Lentoyhtiö kieltäytyy, koska lippua ei ole ostettu suoraan heiltä. Expedian kanssa taas asia on edelleen vaiheessa. Voi olla, että tuo liittovaltion määräys saa heihinkin vauhtia.
        (Kopioin tuon uutisen USA:sta alempana olevaan viestiin).

        Tilanne on sinänsä aika jännä, kun Expedia toimii vain agenttina eli itse asiassa lentoyhtiö veloittaa minun luottokorttiani eikä suinkaan Expedia. Siitä huolimatta lentoyhtiö vaatii minua hoitamaan asiaa Expedian kautta. Olen pyytänyt myös luottokorttiyhtiöltä rahoja takaisin ja homma ratkeaa luultavasti sitä kautta nopeimmin. Mutta hekin ovat nyt ihan kusessa näiden vastaavien pyyntöjen tulvassa. Mihinkään osapuoleen ei käytännössä saa puhelimella yhteyttä lähipäivinä tai -viikkkoina.


      • juntti2020 kirjoitti:

        Lentoyhtiö kieltäytyy, koska lippua ei ole ostettu suoraan heiltä. Expedian kanssa taas asia on edelleen vaiheessa. Voi olla, että tuo liittovaltion määräys saa heihinkin vauhtia.
        (Kopioin tuon uutisen USA:sta alempana olevaan viestiin).

        Tilanne on sinänsä aika jännä, kun Expedia toimii vain agenttina eli itse asiassa lentoyhtiö veloittaa minun luottokorttiani eikä suinkaan Expedia. Siitä huolimatta lentoyhtiö vaatii minua hoitamaan asiaa Expedian kautta. Olen pyytänyt myös luottokorttiyhtiöltä rahoja takaisin ja homma ratkeaa luultavasti sitä kautta nopeimmin. Mutta hekin ovat nyt ihan kusessa näiden vastaavien pyyntöjen tulvassa. Mihinkään osapuoleen ei käytännössä saa puhelimella yhteyttä lähipäivinä tai -viikkkoina.

        Tuli mieleen, että lentoyhtiö ehkä vain haluaa tehdä kiusaa Expedialle? Haluavat, etten enää jatkossa käytä Expediaa tai vastaavaa? Hehän voisivat halutessaan palauttaa rahani Expediasta riippumatta.

        Lentoyhtiöt ja verkkomatkatoimistothan kisaavat keskenään ja nykyään kai lentoyhtiöstä saa useimmiten (ei kumma kyllä aina) lipun samalla hinnalla tai jopa hieman halvemmalla kuin verkkokaupasta.


      • Anonyymi
        juntti2020 kirjoitti:

        Lentoyhtiö kieltäytyy, koska lippua ei ole ostettu suoraan heiltä. Expedian kanssa taas asia on edelleen vaiheessa. Voi olla, että tuo liittovaltion määräys saa heihinkin vauhtia.
        (Kopioin tuon uutisen USA:sta alempana olevaan viestiin).

        Tilanne on sinänsä aika jännä, kun Expedia toimii vain agenttina eli itse asiassa lentoyhtiö veloittaa minun luottokorttiani eikä suinkaan Expedia. Siitä huolimatta lentoyhtiö vaatii minua hoitamaan asiaa Expedian kautta. Olen pyytänyt myös luottokorttiyhtiöltä rahoja takaisin ja homma ratkeaa luultavasti sitä kautta nopeimmin. Mutta hekin ovat nyt ihan kusessa näiden vastaavien pyyntöjen tulvassa. Mihinkään osapuoleen ei käytännössä saa puhelimella yhteyttä lähipäivinä tai -viikkkoina.

        Euroopassakin taisi olla samanlainen kannanotto. Tosin tuo ei tarkoita varmaan mitään, koska lentoyhtiö suostuu rahojen takaisinmaksuun, mutta matkatoimisto siis haraa vastaan.

        Luottokorttiyhtiö todennäköisesti auttaa, jos pystyt osoittamaan, että olet ollut yhteydessä matkatoimistoon, ja he eivät ole vastanneet / palauttaneet rahoja luvattuun aikaan mennessä. Ainakin AMEX on toiminut näin.

        Lentoyhtiöihin suoraan on saanut hyvin yhteyden viimeiakoina, tosin tasojäsenyys saattaa vaikuttaa tuohon. Finnairin Platinum-linjalle pääsi läpi suunnilleen suoraan, Turkishilla puhelimeen vastattiin parissa minuutissa (Elite taso).


      • Anonyymi kirjoitti:

        Euroopassakin taisi olla samanlainen kannanotto. Tosin tuo ei tarkoita varmaan mitään, koska lentoyhtiö suostuu rahojen takaisinmaksuun, mutta matkatoimisto siis haraa vastaan.

        Luottokorttiyhtiö todennäköisesti auttaa, jos pystyt osoittamaan, että olet ollut yhteydessä matkatoimistoon, ja he eivät ole vastanneet / palauttaneet rahoja luvattuun aikaan mennessä. Ainakin AMEX on toiminut näin.

        Lentoyhtiöihin suoraan on saanut hyvin yhteyden viimeiakoina, tosin tasojäsenyys saattaa vaikuttaa tuohon. Finnairin Platinum-linjalle pääsi läpi suunnilleen suoraan, Turkishilla puhelimeen vastattiin parissa minuutissa (Elite taso).

        Lentoyhtiöön soittaminen ei auta nyt mitään. He pelaavat omaa peliään Expedian kanssa (tai niitä vastaan?).


      • Anonyymi
        juntti2020 kirjoitti:

        Tuli mieleen, että lentoyhtiö ehkä vain haluaa tehdä kiusaa Expedialle? Haluavat, etten enää jatkossa käytä Expediaa tai vastaavaa? Hehän voisivat halutessaan palauttaa rahani Expediasta riippumatta.

        Lentoyhtiöt ja verkkomatkatoimistothan kisaavat keskenään ja nykyään kai lentoyhtiöstä saa useimmiten (ei kumma kyllä aina) lipun samalla hinnalla tai jopa hieman halvemmalla kuin verkkokaupasta.

        Periaatteessa lipun myynyt matkatoimisto "omistaa" lipun, eli voi myydä esimerkiksi lisäpalvelut omaan piikkiinsä. Joten teoriassa ainakin lentoyhtiö ei voi tehdä mitään.

        Kaveripiirissä on tapaus, jossa Finnair ei ole suostunut tekemään mitään ebookersin myymän matkan suhteen. Ebookers on osa expedia-konsernia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Periaatteessa lipun myynyt matkatoimisto "omistaa" lipun, eli voi myydä esimerkiksi lisäpalvelut omaan piikkiinsä. Joten teoriassa ainakin lentoyhtiö ei voi tehdä mitään.

        Kaveripiirissä on tapaus, jossa Finnair ei ole suostunut tekemään mitään ebookersin myymän matkan suhteen. Ebookers on osa expedia-konsernia.

        Näin varmaankin on normioloissa, mutta nyt on enempi vähempi poikkeustila ja lentoyhtiöiden ja matkatoimistojen välisen riitelyn pitäisi olla toissijaista, mutta nehän vain jatkavat entiseen malliin, kunnes liittovaltio tms. pistää niille luun kurkkuun. Tosin samaan aikaan lentoyhtiöt saavat miljardeja tukirahaa.

        Nyt vain odottelen, miten ostamani lipun hyvityksen suhteen käy.


      • Anonyymi
        juntti2020 kirjoitti:

        Näin varmaankin on normioloissa, mutta nyt on enempi vähempi poikkeustila ja lentoyhtiöiden ja matkatoimistojen välisen riitelyn pitäisi olla toissijaista, mutta nehän vain jatkavat entiseen malliin, kunnes liittovaltio tms. pistää niille luun kurkkuun. Tosin samaan aikaan lentoyhtiöt saavat miljardeja tukirahaa.

        Nyt vain odottelen, miten ostamani lipun hyvityksen suhteen käy.

        Poikkeustilanne nimenomaan. Todennäköisesti jossain vaiheessa lentoyhtiöille varmaan annetaa mahdollisuus lykätä palautusten maksua - olen itse asiassa ollut aika yllättynyt että näin ei ole vielä tehty.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Poikkeustilanne nimenomaan. Todennäköisesti jossain vaiheessa lentoyhtiöille varmaan annetaa mahdollisuus lykätä palautusten maksua - olen itse asiassa ollut aika yllättynyt että näin ei ole vielä tehty.

        Tuskin lentoyhtiöitä voidaan asettaa mihinkään etulyöntiasemaan muihin yrityksiin nähden. Niille kyllä annetaan tukea kuten muillekin.

        Mietipä seuraavaa: Tilaat telkkarin Gigantista ja maksat sen. Saat tilausvahvistuksen ja arvioidun toimitusajan. Vähän päästä saat lisää postia. Kertovat, että eivät valitettavasti voikaan toimittaa jääkaappia, mutta eivät myöskään palauta maksamaasi hintaa. Tuskin menisi läpi kovinkaan monen kuluttajan kohdalla. Pienimmistäkin asioista riidellään Suomessa oikeudessa vuositolkulla.


    • Anonyymi

      Turkish on hankala ja jäykkä yhtiö kun tarvii hoitaa poikkeustilanteita. Asiakas torjutaan ensiksi lukuisia kertoja ja byrokratian määrä on huima. Tilannetta ei tee helpommaksi se, että englanninkielen osaajat ovat TK:lla vähissä. TK:n lupausten kanssakin on vähän niin ja näin. Käteistä rahaa TK ei käsittele lainkaan, kun puhutaan palautuksista. Luottokortille voivat palauttaa, mutta vaatii kortin käyttämisen maksupäätteessä. Palautus maksetaan bruttohintaan Turkin liiroina. Luottokorttiyhtiö kääntää palautuksen asiakkaan valuuttaan ja netto on sitten vähemmän.

      • Anonyymi

        Itsellä on ihan päinvastainen kokemus. Ja ihan hyvin pärjäsin tänään puhelimessa heidän kanssaan englannilla.

        Miten olet maksanut lentosi käteisellä ja miten yritit saada palautuksesi käteisenä?

        Kaikki korttitapahtumat ainakin itselläni ovat olleet euro-pohjaisina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itsellä on ihan päinvastainen kokemus. Ja ihan hyvin pärjäsin tänään puhelimessa heidän kanssaan englannilla.

        Miten olet maksanut lentosi käteisellä ja miten yritit saada palautuksesi käteisenä?

        Kaikki korttitapahtumat ainakin itselläni ovat olleet euro-pohjaisina.

        En ole maksanut lentojani käteisellä, vaan Visalla. Sain TK:lta palautuksia ja Visalle. Lupasivat maksaa 600 e, maksoivat summan Turkin liiroina ja pari kymppiä katosi Visan valuutanvaihtokuluihin. Nostin palautukseni IST kentällä kuluvana vuonna. Liput ostettu suoraan TK:lta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole maksanut lentojani käteisellä, vaan Visalla. Sain TK:lta palautuksia ja Visalle. Lupasivat maksaa 600 e, maksoivat summan Turkin liiroina ja pari kymppiä katosi Visan valuutanvaihtokuluihin. Nostin palautukseni IST kentällä kuluvana vuonna. Liput ostettu suoraan TK:lta.

        Jos nostat kentältä onko ihme että saat liiroja. Mikset hoida asioita online ja luottokortilla niinkuin järkevät ihmiset tekevät? Tai tehnyt palautusta HEL kentällä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos nostat kentältä onko ihme että saat liiroja. Mikset hoida asioita online ja luottokortilla niinkuin järkevät ihmiset tekevät? Tai tehnyt palautusta HEL kentällä?

        Nostin palautuksen TK:n tiskiltä, joka on olemassa nimenomaan palautuksia varten. Joku aulatila, 2 krs. Kyllä hoidan asiani online jo vuodesta 1995. Ohjeistivat IST kentällä nostamaan palautuksen tältä tiskiltä. Piti antaa virkailijalle Visa, johon latasivat liiroja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole maksanut lentojani käteisellä, vaan Visalla. Sain TK:lta palautuksia ja Visalle. Lupasivat maksaa 600 e, maksoivat summan Turkin liiroina ja pari kymppiä katosi Visan valuutanvaihtokuluihin. Nostin palautukseni IST kentällä kuluvana vuonna. Liput ostettu suoraan TK:lta.

        Ilmankos sitä ei muualla matkustella kuin Turkissa, kun parinkympin luottoyhtiön kuluista pitää valittaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ilmankos sitä ei muualla matkustella kuin Turkissa, kun parinkympin luottoyhtiön kuluista pitää valittaa.

        Intissä sanottiin, että hymy perseeseen. Nyt sanon, että lopetetaan vittuilu ja edes yritetään pysyä asiassa. Understood? ;)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nostin palautuksen TK:n tiskiltä, joka on olemassa nimenomaan palautuksia varten. Joku aulatila, 2 krs. Kyllä hoidan asiani online jo vuodesta 1995. Ohjeistivat IST kentällä nostamaan palautuksen tältä tiskiltä. Piti antaa virkailijalle Visa, johon latasivat liiroja.

        Ymmärrän harmituksesi, koska kyse ei ole aina rahasta vaan periaatteesta. Kyllä minäkin sen lentolipun hinnan menettämisen kestän, mutta kyllä pikkusen vituttaa, jos menetän siitä sentinkin.
        Sitäpaitsi korkotappiota tulee kuitenkin ja saman rahan olisi voinut pistää pörssiin ja saanut takuulla ainakin jotain takaisin. Nythän on pienellä tuurilla saanut helposti 10% tuoton lopulta aika pienellä riskillä lyhyessä ajassa eli vuotuista korkoa satoja prosentteja. :)

        Pankkien ja vakuutusyhtiöiden (toki myös muiden yritysten) päätehtävä on kuitenkin loppupeleissä tuottaa rahaa ja kaikki muu on silmänlumetta. Jenkeissähän on vekkuli sanonta: Jos saat vakuutusyhtiölle toimiluvan, saat luvan painaa rahaa. 😋


      • Anonyymi
        juntti2020 kirjoitti:

        Ymmärrän harmituksesi, koska kyse ei ole aina rahasta vaan periaatteesta. Kyllä minäkin sen lentolipun hinnan menettämisen kestän, mutta kyllä pikkusen vituttaa, jos menetän siitä sentinkin.
        Sitäpaitsi korkotappiota tulee kuitenkin ja saman rahan olisi voinut pistää pörssiin ja saanut takuulla ainakin jotain takaisin. Nythän on pienellä tuurilla saanut helposti 10% tuoton lopulta aika pienellä riskillä lyhyessä ajassa eli vuotuista korkoa satoja prosentteja. :)

        Pankkien ja vakuutusyhtiöiden (toki myös muiden yritysten) päätehtävä on kuitenkin loppupeleissä tuottaa rahaa ja kaikki muu on silmänlumetta. Jenkeissähän on vekkuli sanonta: Jos saat vakuutusyhtiölle toimiluvan, saat luvan painaa rahaa. 😋

        Paitsioon joutuminen ottaa koville.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Paitsioon joutuminen ottaa koville.

        Miten niin paitsioon? Kusetetuksi voi tosin joutua, jos huonosti käy.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      97
      5248
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3553
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3205
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      438
      2467
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      248
      1513
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      12
      1281
    7. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      83
      1275
    8. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1227
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1213
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      136
      1125
    Aihe