Terveitä pannaan suljetulle

Anonyymi

Olen joskus joutunut auroran suljetulle osastolle heppoisin perustein vaikkei mulla ole koskaan ollut skitsofrenialle tyypillisiä spesifisiä oireita kuten äänten kuulemista, outoja tuntemuksia kehossa, pikku ukkojen näkemistä, epäselvää puhetta tai outoa köytöstä josta voi päätellä sen että psykiatritkin tekevät vääriä diagnooseja.

30

691

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Millaisia perusteita he sitten esittivät, haluatko kertoa?

      • Anonyymi

        En edes tiedä niistä itse mutta voin ottaa selvää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En edes tiedä niistä itse mutta voin ottaa selvää.

        Olen kauan kärsinyt kadunylityspeloista ja korkeanpaikan kammosta jotka ovat määräkohteisia pelkoja ts. fobioita mutta mitään muita oireita minulla ei ole koskaan ollut kuten spesoifisiä skitsofrenialle tyypillisiä oireita äänten kuulöemista, outoja tuntemuksia kehossa tms ja silti saan kuukausittain psykoosiläääke abilifyä pistoksena käsivarteen ja olen ollut pari kertaa suljetulla ilman perusteita vaikka olen ihan selväjärkinen ihminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen kauan kärsinyt kadunylityspeloista ja korkeanpaikan kammosta jotka ovat määräkohteisia pelkoja ts. fobioita mutta mitään muita oireita minulla ei ole koskaan ollut kuten spesoifisiä skitsofrenialle tyypillisiä oireita äänten kuulöemista, outoja tuntemuksia kehossa tms ja silti saan kuukausittain psykoosiläääke abilifyä pistoksena käsivarteen ja olen ollut pari kertaa suljetulla ilman perusteita vaikka olen ihan selväjärkinen ihminen.

        Sinulle pitäisi kertoa ne perusteet. Oletko kysynyt, pyytänyt nähdä potilaskertomustasi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulle pitäisi kertoa ne perusteet. Oletko kysynyt, pyytänyt nähdä potilaskertomustasi?

        Potilaskertomuksen saat pyydettäessä. Tosin mun täytyi kerran tapella jonkin aikaa, että sain tiedot. Mitä tulee hoidon perusteiden kertomiseen niin minulle ei ole kerrottu kertaakaan niitä. Osastolla ollessa, kun pyydät jotain kirjallista selitystä niin saat jonkun yleistieto esitteen. Jälkikäteen olen sitten saanut nuo potilaskertomukset pyynnöstä.


      • Anonyymi

        Sori, mä olen trolli, joka vaan kiukuttelee elämäänsä netissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen kauan kärsinyt kadunylityspeloista ja korkeanpaikan kammosta jotka ovat määräkohteisia pelkoja ts. fobioita mutta mitään muita oireita minulla ei ole koskaan ollut kuten spesoifisiä skitsofrenialle tyypillisiä oireita äänten kuulöemista, outoja tuntemuksia kehossa tms ja silti saan kuukausittain psykoosiläääke abilifyä pistoksena käsivarteen ja olen ollut pari kertaa suljetulla ilman perusteita vaikka olen ihan selväjärkinen ihminen.

        Psykiatrit tekee sen € diaknoosin, jonka lääkitsemiseen käytetyillä pillereillä saa eniten rahaa tohtorien yhteiseen lääketehdas mafian kassaan, heille sinä olet vain kauppatavara.


    • Anonyymi

      Ongelma ei ole siinä, että terveitä pannaan suljetulle vaan siinä, että lääkäreillä ei ole välineitä erottaa terveitä sairaista psykiatriassa. Edes äärimmäisen kokeneet huippuasiantuntijat eivät useimmiten anna samaa diagnoosia erittäin voimakkaasti tiettyyn diagnoosiin identifioituneelle, stereotyyppisesti vaikka ääniä kuulevalle tai vääriä ajatuksia ajattelevalle henkilölle.

      Esimerkiksi DSM-V tautiluokituksen diagnoosien reliabiliteettia koskevan tutkimuksen mukaan skitsofrenian kappa-arvo on 0.43. Toisin sanoen 43 % tapauksista huippuasiantuntijat ovat samaa mieltä siitä, että tyypillinen stereotyyppinen skitsofreenikko, joka kuolaa lääkkeiden sivuvaikutuksesta kaulukselleen ja kertoo kuulevansa kommentoivia ääniä, on skitsofreenikko. Mitä sitten tapahtuu, jos ihminen alkaakin kuulla syyllistäviä ääniä ja välillä tiedostaa kuulevansa ääniharhoja? Entä jos äänet ovat pään sisällä ja liittyvät välillä paranoidisiin kuvitelmiin ja välillä selkeästi traumatakaumiin? Mitä jos ihminen kertoo kuulleensa ääniä viikon, vaikka on kuullut ääniä viimeiset viisi vuotta? Entä jos psykiatri onkin kokematon, juuri uransa alussa oleva kiireinen ja välinpitämätön huumediileri, jota ei oikeastaan kiinnosta paskan vertaa, mistä hänen potilaansa kärsii? Mikä on siis onkaan mielisairauden reliabiliteetti tuolloin eli siinä todellisuudessa, jossa oikeasti potilaita hoidetaan?

      Psykiatriset häiriöt eivät ole sairauksia, vaan sosiaalisia konstruktioita, joihin liittyy valtavasti tulkintaa. Siksi kappa-arvojen rajoja on vuosikymmenten aikana laskettu huomattavasti, ja sellainen reliabiliteetti mitä ennen pidettiin surkeana, on nykyään ihan ok. Tällä hyväksyttyjen reliabiliteetin raja-arvojen laskemisella ollaan saatu psykiatrille tieteellistä statusta ja uskottavuutta, mistä se on kautta historiansa kärsinyt. Esimerkiksi DSM-työryhmän puheenjohtajanakin toiminut Allen Frances on kritisoinut tätä menetelmää "parantaa" psykiatristen diagnoosien tieteellistä uskottavuutta.

      Missä vaiheessa ihminen todetaan olevan niin mielisairas, että hänen väärintulkintaansa todellisuudesta voidaan "hoitaa" vapaudenriistolla ja väkivaltaisella huumaamisella, riippuu aina tulkinnasta ja sosiaalisesta kontekstista. Siksi pakkohoito on aina oikeusmurha, koska psykiatrien ennakkoluulot ohjaavat paljon enemmän pakkohoidon päätöksiä kuin mikään objektiivisesti mitattavissa oleva asia. Heillä on niin suhteettomasti valtaa, ettei heidän tarvitse ottaa huomioon "mielisairaiden" näkemyksiä omasta tilastaan. Ajattelepas, jos joku vallankäyttäjä saisi päähänsä, että olet raiskannut hänen tyttärensä ja järjestäisi näytösoikeudenkäynnin oman narratiivinsa oikeuttamiseksi. Tiedät ettet ole rikokseen syyllistynyt, mutta koska sinulla on tietty status, niin kertomustasi ei pidetä uskottavana ja kaikki mitä sanot, käytetään sinua vastaan.

      Pakkohoitoon määrääminen on ihan samanlainen prosessi kuin tällainen näytösoikeudenkäynti, mutta sitä ei pidetä epäoikeudenmukaisena koska kuvitellaan, että lääkäreillä on jokin mysteerinen koulutuksen kautta jalostunut taito tai lahja sisällään, jolla he pelkällä kontekstisidonnaisella tulkinnalla erottavat sen, kuka hyötyy väkivaltaisesta huumaamisesta ja vapaudenriistosta ja kuka ei. Toisin kuin tuomareita, heidän tulkintaansa ei sido minkäänlainen syyttömyysolettama ja todisteet mielisairaudesta syntyy lääkärin omassa harhaisessa pikku päässä.

      • Anonyymi

        Noin se on. Yhteiskuntamme on olevinaan NIIN edistynyt, sivistynyt ja humaani, ja silti täällä on useanlaisia rankkoja väkivaltakoneistoja, joista yksi on psykiatrisen pakkohoidon järjestelmä.

        Pitäisi enemmän käyttää siitä oikeaa nimeä, eli hoidon nimissä tapahtuva vapaudenriisto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noin se on. Yhteiskuntamme on olevinaan NIIN edistynyt, sivistynyt ja humaani, ja silti täällä on useanlaisia rankkoja väkivaltakoneistoja, joista yksi on psykiatrisen pakkohoidon järjestelmä.

        Pitäisi enemmän käyttää siitä oikeaa nimeä, eli hoidon nimissä tapahtuva vapaudenriisto.

        Olette terveitä.


    • Anonyymi

      Ihmisiä joutuu suljetulle tarkkailuun ilman totuudellisia perusteita esim. psykiatrioppilaan osaamattomuuden takia. Diagnoosiluetteloon merkitään vapaudenriistodiagnoosi eikä sitä saa ikinä pois diagnoosiluettelosta vaikka se on osoittautunut tarkkailussa vääräksi. Sitä on lopun elämäänsä mielisairaan kirjoissa vaikka ei ole ollut koskaan mielisairas. Esim. korona aikana kyseinen väärä diagnoosi voi estää tehohoitoon pääsyn.

      Taakka on raskas uhrille. Virheen tehneelle psykiatrioppilaalle ei tullut mitään seuraamuksia. Ei osannut edes pyytää anteeksi perusteetonta vapaudenriistoa.

      • Anonyymi

        Sinä kärsit "väärästä" psykoosidiagnoosista, moni kärsii "oikeasta." Ajatteletko, että on oikein, että nuo kuvailemasi seuraukset ja paljon muuta tulevat joillekin, joilla kriteerit täyttyvät paremmin?

        Psykoosidiagnoosi kertoo vain siitä, miten ihminen ulkopuolisten mielestä käyttäytyy, ei siitä, mitä hänen mielessään tapahtuu. "Psykoosi" ei ole mikään todellinen sairaus. Käytös, jonka perusteella annetaan jollekulle psykoosidiagnoosi, on yleensä merkki syvästä henkisestä kriisistä, ja sen taustalla on kärsimystä ja traumatisoitumista. Psykoosi on tunne-elämän ongelma, ei sairaus.

        Kun elämässään paljon vaikeita olosuhteita kokeneelle ihmiselle lätkäistään hullunpaperit, se vaikeuttaa hänen oloaan ja tilannettaan moninkertaisesti. Seuraukset sekä hänen minäkuvalleen, sosiaaliselle roolilleen, työmahdollisuuksilleen että fyysiselle terveydelleen ovat tuhoisat. Stigma, minäkuvan heikentyminen, pakolliset psykoosilääkkeet, jotka aiheuttavat aivojen kutistumista ja monenlaisia fyysisiä sairauksia pitkäaikaiskäytössä. Psykoosidiagnoosi lyhentää elinikää 15-20 vuotta.

        Pakkohoidon uhka on psykoosidiagnoosin saaneella jatkuvasti päällä. Psykiatristen potilaiden mahdollisuudet valittaa hoidostaan ovat stigman vuoksi ylipäätäänkin melko huonot, mutta psykoosidiagnoosin saaneella ei ole senkään vertaa uskottavuutta kuin muilla. Monen kokemus on, että jos on psykoosidiagnoosi, ihmiselle saa hoitotaho käytännössä tehdä melkein mitä vaan. Sekä mieli että ruumis ovat toisten armoilla. Se on erittäin pelottavaa, tietenkin, ymmärrettävästi. Siitä seuraa useimmille ainakin jonkinasteisena ns. tukholmansyndrooma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä kärsit "väärästä" psykoosidiagnoosista, moni kärsii "oikeasta." Ajatteletko, että on oikein, että nuo kuvailemasi seuraukset ja paljon muuta tulevat joillekin, joilla kriteerit täyttyvät paremmin?

        Psykoosidiagnoosi kertoo vain siitä, miten ihminen ulkopuolisten mielestä käyttäytyy, ei siitä, mitä hänen mielessään tapahtuu. "Psykoosi" ei ole mikään todellinen sairaus. Käytös, jonka perusteella annetaan jollekulle psykoosidiagnoosi, on yleensä merkki syvästä henkisestä kriisistä, ja sen taustalla on kärsimystä ja traumatisoitumista. Psykoosi on tunne-elämän ongelma, ei sairaus.

        Kun elämässään paljon vaikeita olosuhteita kokeneelle ihmiselle lätkäistään hullunpaperit, se vaikeuttaa hänen oloaan ja tilannettaan moninkertaisesti. Seuraukset sekä hänen minäkuvalleen, sosiaaliselle roolilleen, työmahdollisuuksilleen että fyysiselle terveydelleen ovat tuhoisat. Stigma, minäkuvan heikentyminen, pakolliset psykoosilääkkeet, jotka aiheuttavat aivojen kutistumista ja monenlaisia fyysisiä sairauksia pitkäaikaiskäytössä. Psykoosidiagnoosi lyhentää elinikää 15-20 vuotta.

        Pakkohoidon uhka on psykoosidiagnoosin saaneella jatkuvasti päällä. Psykiatristen potilaiden mahdollisuudet valittaa hoidostaan ovat stigman vuoksi ylipäätäänkin melko huonot, mutta psykoosidiagnoosin saaneella ei ole senkään vertaa uskottavuutta kuin muilla. Monen kokemus on, että jos on psykoosidiagnoosi, ihmiselle saa hoitotaho käytännössä tehdä melkein mitä vaan. Sekä mieli että ruumis ovat toisten armoilla. Se on erittäin pelottavaa, tietenkin, ymmärrettävästi. Siitä seuraa useimmille ainakin jonkinasteisena ns. tukholmansyndrooma.

        En ajattele määrittämälläsi tavalla. Miksi minua syyllistät? En ole ollut noita diagnooseja asettamassa kenellekään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ajattele määrittämälläsi tavalla. Miksi minua syyllistät? En ole ollut noita diagnooseja asettamassa kenellekään.

        En varsinaisesti sinua syyllistä... Ylipäätään se, että hyväksyy noiden käsitteiden käytön pitää yllä sortavaa psykiatriaa.

        Vaihtoehtona nykyiselle väkivaltaiselle ja leimaavalle hoidolle olisi, että tarjottaisiin lääkkeiden ja pakkokeinojen sijaan psykososiaalista tukea. Psykiatrisia diagnooseja ei periaatteessa tarvittaisi ollenkaan, ihmisten ongelmia ei ole mitään syytä määritellä niiden kautta. Länsi-Pohjassa kehitetty avoimen dialogin hoitomalli, ns. Keroputaan malli, on tästä yksi hyvä esimerkki. Toki sielläkin joudutaan toimimaan terveydenhuollon järjestelmän periaatteiden mukaisesti ja diagnosoimaan ihmisiä. Psykoosidiagnoosista ei siellä kuitenkaan kovin usein seuraa skitsofreniadiagnoosia, koska ensipsykoosit hoidetaan niin tehokkaasti. Hoitomallista löytyy tietoa esim. googlaamalla "avoin dialogi".

        Olen pahoillani siitä mitä jouduit kokemaan, ja että se diagnoosi roikkuu papereissasi. Oletko harkinnut siirtää terveydenhuoltosi toiseen sairaanhoitopiiriin? Silloin voisi Omakannassa estää diagnoosin näkymisen. Tai, jos voit käyttää yksityistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä kärsit "väärästä" psykoosidiagnoosista, moni kärsii "oikeasta." Ajatteletko, että on oikein, että nuo kuvailemasi seuraukset ja paljon muuta tulevat joillekin, joilla kriteerit täyttyvät paremmin?

        Psykoosidiagnoosi kertoo vain siitä, miten ihminen ulkopuolisten mielestä käyttäytyy, ei siitä, mitä hänen mielessään tapahtuu. "Psykoosi" ei ole mikään todellinen sairaus. Käytös, jonka perusteella annetaan jollekulle psykoosidiagnoosi, on yleensä merkki syvästä henkisestä kriisistä, ja sen taustalla on kärsimystä ja traumatisoitumista. Psykoosi on tunne-elämän ongelma, ei sairaus.

        Kun elämässään paljon vaikeita olosuhteita kokeneelle ihmiselle lätkäistään hullunpaperit, se vaikeuttaa hänen oloaan ja tilannettaan moninkertaisesti. Seuraukset sekä hänen minäkuvalleen, sosiaaliselle roolilleen, työmahdollisuuksilleen että fyysiselle terveydelleen ovat tuhoisat. Stigma, minäkuvan heikentyminen, pakolliset psykoosilääkkeet, jotka aiheuttavat aivojen kutistumista ja monenlaisia fyysisiä sairauksia pitkäaikaiskäytössä. Psykoosidiagnoosi lyhentää elinikää 15-20 vuotta.

        Pakkohoidon uhka on psykoosidiagnoosin saaneella jatkuvasti päällä. Psykiatristen potilaiden mahdollisuudet valittaa hoidostaan ovat stigman vuoksi ylipäätäänkin melko huonot, mutta psykoosidiagnoosin saaneella ei ole senkään vertaa uskottavuutta kuin muilla. Monen kokemus on, että jos on psykoosidiagnoosi, ihmiselle saa hoitotaho käytännössä tehdä melkein mitä vaan. Sekä mieli että ruumis ovat toisten armoilla. Se on erittäin pelottavaa, tietenkin, ymmärrettävästi. Siitä seuraa useimmille ainakin jonkinasteisena ns. tukholmansyndrooma.

        Psykooseja eikä muitakaan mielisairauksia ole olemassa,
        Ns.psykoosi on unettomuutta myös silloin vaikka unettomuus olisikin vienyt väliaikaisesti todellisuuden tajua, mutta se palautuu kun ihminen nukutetaan pari vrk, ta ja palautetaan kotiavustajan ka kotiin ilman mitään psykoosi diaknooseja,
        Joilla hänestä tehdään ikuinen kauppatavara eli orja hermomyrkky tehtaille ja siitä tulee tehdä loppu ja leimaamisesta, joka on johtajut leimattujen kansan murhaan, eli jos heiltä sappitakko tai umpisuoli räjähtää, niitä julkinen, joka itse leimaa ei hoida itse leimaamiaan ihmisiä ellei leimatulla ole rahaa maksaa yksiysleikkauksia.

        Joko psykiatrasta tulee tehä loppu tai suomen tappo ja kansan murha valtiosta.
        Toki vakuutus terveys hoitaisi ja leikkaisi, mutta se ei sossikalle käy, se mieluummin tappaa ihmiset hoitamattomuuteen julkisen tehottomuudella kuin pphjois korea nälkään tehottomilla kolhoosi viljemillään,
        Kuin siirtyy tehokkaampaan ja halvempaan vakuutus terveyteen joka pystyy hoitamaan kaikki.
        Sillä jos oma vastuu osuus on 10€palvelu maksaa kokonaosuutena liki 100€ eli kun lasket siitä, niin tajuat että julkiesen erikoislääkäri käynti maksaa valtiolle 247 € kun yksityinen tekee sen 120€ lla.
        Tosin yksityisen tutkimukset on rasvaisia koska kilpailu on siinä lasten kengissa ja julkisella tutikimukset maksetaan 100% veroista joten kukaan ei tiedä kuinka paljon ne oikeasti maksaa.


    • Anonyymi

      no noinkohan vaan hehee juttua riittää ja riittää. Jos sulla viiras jo niin pahasti ettet erota ite tervettäja sairasta.

      • Anonyymi

        Jouduin pari vuotta sitten auroraan kun asunnostani tai paremminkin lapsuuden kodistani oli tehty valituksia hajuhaitan takia ja psykiatri ei löytänyt mistään tukiasuntoa minne minut sijoittaa kun olisin saanut muuten häädön. SAin skitsofrenia diagnoosin ja jouduin suljetulle pariksi kuukaudeksi ja sitten kuntoutusyksikköön vaikkei minulla ole koskaan ollut skitsofrenialle ominaisia spesifisiä oireita ts. en ole kuullut ääniä, kehooni ei ole johdettu voirtoja tai ufotkaan kiinnittäneet implantteja eikä puheeni tai käytökseni ole sekavaa. niibn vain ryssäläinen psykiatri teki väärän diagnoosin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jouduin pari vuotta sitten auroraan kun asunnostani tai paremminkin lapsuuden kodistani oli tehty valituksia hajuhaitan takia ja psykiatri ei löytänyt mistään tukiasuntoa minne minut sijoittaa kun olisin saanut muuten häädön. SAin skitsofrenia diagnoosin ja jouduin suljetulle pariksi kuukaudeksi ja sitten kuntoutusyksikköön vaikkei minulla ole koskaan ollut skitsofrenialle ominaisia spesifisiä oireita ts. en ole kuullut ääniä, kehooni ei ole johdettu voirtoja tai ufotkaan kiinnittäneet implantteja eikä puheeni tai käytökseni ole sekavaa. niibn vain ryssäläinen psykiatri teki väärän diagnoosin.

        Muutama idiootti uusi asukas teki valituksen asunnostani peräisin olevasta hajuhaitasta ja jouduin sen takia auroraan ja täällä kuntoustusyksikössä vuokra aterioineen on noin 800e kun yhtiövastike entisessä ja nyttemmin myydyssä kämpässä oli vain siinä 300 e paikkeilla.


    • Anonyymi

      Itse juduin kanssa kerran suljetulle viikoksi.

      MIeheni oli jättänyt minut todella törkeällä tavalla löydettyään itselleen uuden naisen. Sen seurauksena menin sitten vetämään baarissa pään täyteen ja kotimatkalla kaaduin niin että polvi oli pahasti auki. Menin päivystykseen polven takia ja tää lääkäri ehdotti sitten että menisin hoitojaksolle puhumaan ongelmistani. En olisi halunnut, mutta hän sanoi että tekee pakkohoito päätöksen, joten sinne osastolle oli mentävä. Siellä sitten olin viikon suljetulla ja en edes nähnyt juurikaan hoitajia. Tää psykiatri sitten sanoi minulle että bibolaarinen ja itsetuhoinen ja määräsi mulle lääkkeet kun pääsin pois. Monta vuotta mennyt ja en koskaan noita lääkkeitä syönyt eikä ollut muutnekaan mitään tuohon diagnoosiin viittavaa. Olen yrittänyt saada oikaisun tuohon, mutta mitään ei ole tapahtunut.

      • Anonyymi

        Eihän sinne pakkohoitoon joudu suoraan vaan ensin on 4 päivän tarkkailujakso osastolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän sinne pakkohoitoon joudu suoraan vaan ensin on 4 päivän tarkkailujakso osastolla.

        Miten tarkkailujakso eroaa pakkohoidosta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten tarkkailujakso eroaa pakkohoidosta?

        Se on lyhyempi.


    • Anonyymi

      Luin mielenkiintoisen artikkelin USA:ssa tehdystä tutkimuksesta.
      Terveitä henkilöitä lähetettiin psykiatriseen hoitolaitokseen. Heille jokaiselle annettiin jokin psykiatrinen diagnoosi. Tutkimukseen osallistui 20 henkilöä.
      Hoitohenkilöstö ei tietenkään ollut tietoinen tutkimuksesta.
      Kuten arvata saattaa jokainen lääkittiin heti tuhdisti. Noin puolet alkoivat ensimmäisellä viikolla saada huomattavia oireita ja tutkimus jouduttiin keskeyttämään toisella viikolla.
      Näiden henkilöiden kertomukset olivat kyllä mielenkiintoista luettavaa.
      Kannattaa googlettamalla etsiä tuon tyyppisiä tutkimuksia. Luulisin, että niitä on tehty muitakin.

    • Anonyymi

      Mistä tiedät, jos olet hullu?

      Luota ammattilaisiin, älä itsediagnosointiin.

      • Anonyymi

        https://madinfinland.org/diagnostiikka_relativismi/

        Psykiatriset sairaudet perustuvat sopimuksen varaisten oireiden yhteenlaskuun, jossa potilaalla on esiinnyttävä tietty määrä oireita, jotta sairaus voitaisiin diagnosoida. Toisinaan diagnoosi tehdään pelkän lääkärin intuition perusteella, mikä tekee diagnoosista luonnollisesti vieläkin epävarmemman. Konsensukseen perustuvien diagnoosien tekeminen onkin osoittautunut odotetun vaikeaksi. Tästä klassinen esimerkki on psykologi David Rosenhanin johtaman tutkijaryhmän 70-luvulla tekemä koe.5 Rosenhanin tutkimus osoitti, että psykiatriseen hoitoon lähetettyä ihmistä tulkitaan siinä roolissa ja asiayhteydessä, missä hän sattuu olemaan. Tutkimuksessa Rosenhan ja seitsemän muuta tutkijaa hakeutuivat psykiatrisen sairaalan vastaanottoon väittäen kuulevansa ääniä. Muuten he käyttäytyivät täysin normaalisti. Kaikki tutkijat otettiin sairaalaan, missä he lopettivat väittämästä kuulevansa ääniä. Tutkijoita pidettiin kuitenkin mielisairaina, koska he olivat potilaan roolissa psykiatrisessa sairaalassa. Heitä pidettiin sairaalahoidossa keskimäärin 19 päivää ja heille määrättiin tuona aikana 2100 pilleriä psyykenlääkkeitä, jotka he kuitenkin jättivät salaa syömättä. Kaikki kotiutuivat diagnoosilla oireettomassa vaiheessa oleva skitsofrenia.

        Kokeen jälkeen eräässä sairaalassa ei uskottu Rosenhanin tutkimustulosta. Rosenhan kertoi lähettävänsä kyseiseen sairaalaan seuraavan kolmen kuukauden aikana valepotilaita. Sairaala raportoikin pian tunnistaneensa 40 Rosenhanin lähettämää valepotilasta. Rosenhan vastasi, että todellisuudessa valepotilaita ei oltu lähetetty yhtäkään.

        Kuten edellinen esimerkki osoittaa, psykiatrinen diagnostiikka on niin epämääräistä, että se jättää paljon tulkinnan varaa lääkärille. Esimerkkinä voidaan käyttää skitsofreniadiagnoosista tuttua määrettä: ”esiintyy suurimman osan ajasta tai jonkin aikaa useimpien päivien ajan”. Ilmiöitä, joita psykiatriassa nimitetään sairauden oireiksi, esiintyy jokaisella ihmisellä ja myös tämä seikka tekee psykiatrisesta sairausluokittelusta hyvin kyseenalaista. Tätä havainnollistaa 70-luvulla tehty tutkimus, jossa tutkijat haastattelivat 463 terveeksi luokiteltua ihmistä, ja heistä jokaiselta löytyi ajatuksia, uskomuksia, mielialoja tai fantasioita, jotka olisi voitu tulkita sopivassa asiayhteydessä tukemaan mielisairausdiagnoosia.5


    • Anonyymi

      Eikö se ole selvää Suomessa on ollut vuosikymmeniä "käänteen tekevä uudistus mielisairaan hoidossa" sitä ovat ihmetelleet oikein ulkomailta asti.

      • Anonyymi

        Mullekin yksi ilmoitti tilanteen niin vaatiessa käyttävänsä "vara-aivoja mitä ne sitten ovatkaan tai kenellä".


    • Anonyymi

      Käsitykseni mukaan psykiatrit eivät osaa poistaa diagnooseja koska laissa ei sanota että sen voi tehdä eikä sitä millä tavalla se tehdään ja kuinka se poistettu-sana kirjoitetaan ja millä kirjaimella se alkaa ja onko se kirjain iso vai pieni.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Minua tämä suomen yhteiskunta on kohdellut niin väärin kuin voi olla joutuessani 2 kertaa aivan syyttä suotta suljetulla osastolla vaikka poden faktisesti vain lieviä mielenterveyden häiriöitä kuten fobioita ja pakko-oireista häiriötä ja ajattelin tehdä kantelun oikeusasiamiehelle jos en pääse täältä auroran kuntoutusyksiköstä omaan asuntoon vaan pitää mennä johonkin tukiasuntoon. Ainoat ongelmat joiden takia jouduin suljetulle oli asunnossani ilmenneestä hajuhaitasta saamani huomautukset isännöitsijä villaselta. Muuten päässäni ei viiraa mikään paitsi potemani kadunylitysfobia ja korkeanpaikan kammo jotka luokitellaan lieviin ahdistuneisuushäiriöihin ei vakaviin mielisairauksiin kuten skitsofreniaan kuten tämmöinen pekka niminen heppukin joka ei päivääkän ole lukenut psykiatriaa väitti. enää ei tarvitse pekalle maksaa 20e että kävisi kaupassa ostamassa minulle ruokaa. Terveyskirjaston sivustolla sanotaan että fobiat ovat kohteeseen ja tilanteeseen nähden liioiteltuja ja epärealistisia pelkoja jotka pahimmillaan kaventavat elämää ja johtavat työkyvyttömyyteen kuten minulla kävi jo 21 vuotiaana ja haluaisin diagnoosin uudelleen arviointiin vaikka pitäisi mennä yksityiselle.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      161
      2746
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2006
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2001
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1806
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      68
      1557
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1212
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe