Tieliikennelaki uudistuu, hyvä hyvä!

Anonyymi

>>
Ohitettavan ajoneuvon kuljettaja ei saa vaikeuttaa mitenkään ohitusta. Tiellä ei saa ajaa aiheettoman hitaasti.
>>
Hitaammilla ajoneuvoilla, kuten traktoreilla, oli aiemmin väistämisvelvollisuus. Jatkossa väistämisvelvollisuus on millä tahansa hitaasti ajavalla ajoneuvolla. Hitaasti ajavan kuljettajan on annettava tilaa takana tuleville.
>>

Kerrankin ASIAAAAA!!!

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006506389.html?utm_campaign=tf-HS&utm_term=4&utm_source=tf-other&share=20f49807ae3a4d3f16d0db3c057b4ddc

40

81

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tuossahan ei ole mitään uutta edelliseen lakiin verrattuna, ihan samat velvollisuudet olivat aikaisemminkin, MYÖS noitten joittenkin hörhöjen ALINOPEUS ei ole olemassakaan nykyisessäkään laissa, tosin se SININEN merkki tulee uutuutena, tosin on kovin vielä hakusessa missä moista käytetään ja miten sen "rikkomisesta" rangaistaan?

      • Anonyymi

        Käytetään moottoriteillä, ja sillä kielletään alle 70km/h nopeus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytetään moottoriteillä, ja sillä kielletään alle 70km/h nopeus.

        Tuskin näin tulee tapahtumaan.

        näin vähimmäisnopeudesta määräävää merkkiä pitää tulkita
        https://www.aamulehti.fi/a/201129226


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytetään moottoriteillä, ja sillä kielletään alle 70km/h nopeus.

        Kyseinen merkki ei "kiellä" vaan sillä ilmoitetaan ja silloinkin saa ajaa hitaammin jos olosuhteet niin vaativat tai joku muu vika tai tapahtuma niin vaatii.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyseinen merkki ei "kiellä" vaan sillä ilmoitetaan ja silloinkin saa ajaa hitaammin jos olosuhteet niin vaativat tai joku muu vika tai tapahtuma niin vaatii.

        Kieltää mopoautoilla ja traktoreilla ym. ajamisen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskin näin tulee tapahtumaan.

        näin vähimmäisnopeudesta määräävää merkkiä pitää tulkita
        https://www.aamulehti.fi/a/201129226

        Pitkänen on todella pätevä toimittaja ja hän oikeasti viitsii selvittää asioita. Juttuun on saatu vähimmäisnopeuden merkin taustatkin selville. Toisin kuin joku tuossa jo esitti, se nimenomaisesti kieltää ajamasta alle merkin osoittaman, jollei liikennetilanne edellytä muuta. Näin sanotaan lain liitteessä merkin D10 määrittelyssä.

        Jos keli on sellainen, ettet voi tai halua ajaa yli merkin osoittaman, sinun ei pidä silloin mennä alimmalta nopeudeltaan rajoitetulle kaistalle. Sivumerkitys on, että kaistalle ei ole koskaan asiaa rakenteelliselta nopeudeltaan sinne riittämättömillä ajoneuvoilla. Jos moottoritiellä jollain kaistalla on vähimmäisnopeus 80, se kieltää siltä kaistalta automaattisesti kaikki rekat ja kuorma-autot.

        Yksi pieni ajatusvirhe jutussa on. "...asia hoidetaan traktorilla ajamisen estävällä merkillä...."
        Liikennemerkillä voi kieltää. Sillä ei voi estää ajamista muuten kuin laittamalla sen aitaan keskelle kaistaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitkänen on todella pätevä toimittaja ja hän oikeasti viitsii selvittää asioita. Juttuun on saatu vähimmäisnopeuden merkin taustatkin selville. Toisin kuin joku tuossa jo esitti, se nimenomaisesti kieltää ajamasta alle merkin osoittaman, jollei liikennetilanne edellytä muuta. Näin sanotaan lain liitteessä merkin D10 määrittelyssä.

        Jos keli on sellainen, ettet voi tai halua ajaa yli merkin osoittaman, sinun ei pidä silloin mennä alimmalta nopeudeltaan rajoitetulle kaistalle. Sivumerkitys on, että kaistalle ei ole koskaan asiaa rakenteelliselta nopeudeltaan sinne riittämättömillä ajoneuvoilla. Jos moottoritiellä jollain kaistalla on vähimmäisnopeus 80, se kieltää siltä kaistalta automaattisesti kaikki rekat ja kuorma-autot.

        Yksi pieni ajatusvirhe jutussa on. "...asia hoidetaan traktorilla ajamisen estävällä merkillä...."
        Liikennemerkillä voi kieltää. Sillä ei voi estää ajamista muuten kuin laittamalla sen aitaan keskelle kaistaa.

        Oletko koskaan pannut merkille, että kuorma-autot ja rekat ajaa yli kahdeksaakymppiä? Suurin osa ajaa motarillakin lähes yhdeksääkymppiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko koskaan pannut merkille, että kuorma-autot ja rekat ajaa yli kahdeksaakymppiä? Suurin osa ajaa motarillakin lähes yhdeksääkymppiä.

        Ei aja.

        Ne on ne kuljettajat, jotka ajavat.

        Ajoneuvo pyrkii tekemään sitä, mitä kuljettaja käskee sen tehdä. Itsestään liikkuvia raskaita ajoneuvoja ei ole vielä missään päin maailmaa maanteillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kieltää mopoautoilla ja traktoreilla ym. ajamisen.

        "Kieltää mopoautoilla ja traktoreilla ym. ajamisen."

        Koirilla on aina tapana haukahtaa viimeiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitkänen on todella pätevä toimittaja ja hän oikeasti viitsii selvittää asioita. Juttuun on saatu vähimmäisnopeuden merkin taustatkin selville. Toisin kuin joku tuossa jo esitti, se nimenomaisesti kieltää ajamasta alle merkin osoittaman, jollei liikennetilanne edellytä muuta. Näin sanotaan lain liitteessä merkin D10 määrittelyssä.

        Jos keli on sellainen, ettet voi tai halua ajaa yli merkin osoittaman, sinun ei pidä silloin mennä alimmalta nopeudeltaan rajoitetulle kaistalle. Sivumerkitys on, että kaistalle ei ole koskaan asiaa rakenteelliselta nopeudeltaan sinne riittämättömillä ajoneuvoilla. Jos moottoritiellä jollain kaistalla on vähimmäisnopeus 80, se kieltää siltä kaistalta automaattisesti kaikki rekat ja kuorma-autot.

        Yksi pieni ajatusvirhe jutussa on. "...asia hoidetaan traktorilla ajamisen estävällä merkillä...."
        Liikennemerkillä voi kieltää. Sillä ei voi estää ajamista muuten kuin laittamalla sen aitaan keskelle kaistaa.

        Pitää myös muistaa että vähimmäisnopeus on määräysmerkki, ei kielto- tai rajoitusmerkki. Se määrää toimimaan tietyllä tapaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytetään moottoriteillä, ja sillä kielletään alle 70km/h nopeus.

        Siinä on sitten motarilla olevilla työmailla hieman haastetta, jos ei saa ajaa alle 70km/h, nyt siellä on välillä tolkuttoman pitkään esim. 6km matkalla 50km/h rajoitus vaikka työyskentely tapahtuu 200m matkalla, ja tötteröitä riittää joka paikkaan sekoittamaan pimeässä ajettaessa ajoreittiä, suomessa ei sitäkään osata, paperilla näyttä hienolta, mutta menisivät "piirtäjät" pimeessä ajamaan ja katsomaan, että sekaisin on kuin elleun kanat, arvalla saa välillä rekalla vetää, että mistähän mahtuis menemään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä on sitten motarilla olevilla työmailla hieman haastetta, jos ei saa ajaa alle 70km/h, nyt siellä on välillä tolkuttoman pitkään esim. 6km matkalla 50km/h rajoitus vaikka työyskentely tapahtuu 200m matkalla, ja tötteröitä riittää joka paikkaan sekoittamaan pimeässä ajettaessa ajoreittiä, suomessa ei sitäkään osata, paperilla näyttä hienolta, mutta menisivät "piirtäjät" pimeessä ajamaan ja katsomaan, että sekaisin on kuin elleun kanat, arvalla saa välillä rekalla vetää, että mistähän mahtuis menemään.

        Oma veikkaukseni on, että vähimmäisnopeus ilmoitetaan päättyväksi ennen työmaa-aluetta.


    • Anonyymi

      Voi kun menisitkin ohi, vaan ei, tarvitset vähintään 2000 m suoraa, ennen kun uskallat edes yrittää...

    • Anonyymi

      Minä en aiheettomasti aja hiljaa. Aina sille on aihetta ja perusteet. Noudatan nopeusrajoituksia ja jos katson että pitää ajaa sitäkin hiljempaa ja siihen on aiheelliset perusteet, niin sitten ajan hiljempaa.

    • Anonyymi

      Hehe valitettavasti ei mitään vaikutusta.

      "Ohitettavan ajoneuvon kuljettaja ei saa vaikeuttaa mitenkään ohitusta. Tiellä ei saa ajaa aiheettoman hitaasti."

      Ohitettavan ajoneuvon ei tarvitse kuitenkaan tehdä mitään ohittajan hyväksi. Vaan voi jatkaa omaa nopeutta. Jos sattuu ajamaan keskiviivan tuntumassa niin antaa mennä vain sekään ei ole vaikeuttamista.

      Miten määritetään aiheettoman hitaasti? 120km/h alueella ei tietenkään ajeta 60km/h. Mutta 100km/h alueella voi huoletta ajaa 80km/h tai 90km/h eikä se ole aiheetonta. Kuljettaja ajaa edelleen omien kykyjensä mukaan eikä sitä tll voi kumota.

      • Anonyymi

        Menes nyt ja tutustu uuteen tieliikennelakiin ihan kunnolla. Tule sitten esiintymään uudellen.

        Tiellä on ajettava niin oikealla kuin se on turvallisuutta vaarantamatta mahdollista. 19 § Keskiviivalla roikkuminen on siis lainvastaista, jos kaistalla on tilaa muuhunkin.

        Ohitustilanteessa on sanottu erikseen (33 § 2) että ohitettavan ajettava niin oikealla kuin se muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista. Tämän lisäksi 3 momentissa on, että muuta liikennettä olennaisesti hitaammin ajavan on aktiivisesti autettava ohituspaikkojen luomisessa.

        Muistettakoon kuitenkin, että ohituksen aloittaminen on aina ohittajan päätös. Hänen vastuistaan ja tekemisistään on laissa kaksi pitkää pykälää (31 ja 32 §). Lukekaa ne oikein huolella.

        "Aiheettoman hitaasti" määritellään leivättömän pöydän ääressä. Pykälä (3 § 2) on muotoilultaan uusi. Nykyisessä laissa siinä kohtaa lukee "Tienkäyttäjä ei saa tarpeettomasti estää tai haitata liikennettä". Kun muitakin asioita on pyritty kirjoittamaan uuteen lakiin ymmärrettävämmin ja vähemmän tulkinnanvaraisesti, tämä on kokenut saman. Oliko hyvä uudistus?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Menes nyt ja tutustu uuteen tieliikennelakiin ihan kunnolla. Tule sitten esiintymään uudellen.

        Tiellä on ajettava niin oikealla kuin se on turvallisuutta vaarantamatta mahdollista. 19 § Keskiviivalla roikkuminen on siis lainvastaista, jos kaistalla on tilaa muuhunkin.

        Ohitustilanteessa on sanottu erikseen (33 § 2) että ohitettavan ajettava niin oikealla kuin se muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista. Tämän lisäksi 3 momentissa on, että muuta liikennettä olennaisesti hitaammin ajavan on aktiivisesti autettava ohituspaikkojen luomisessa.

        Muistettakoon kuitenkin, että ohituksen aloittaminen on aina ohittajan päätös. Hänen vastuistaan ja tekemisistään on laissa kaksi pitkää pykälää (31 ja 32 §). Lukekaa ne oikein huolella.

        "Aiheettoman hitaasti" määritellään leivättömän pöydän ääressä. Pykälä (3 § 2) on muotoilultaan uusi. Nykyisessä laissa siinä kohtaa lukee "Tienkäyttäjä ei saa tarpeettomasti estää tai haitata liikennettä". Kun muitakin asioita on pyritty kirjoittamaan uuteen lakiin ymmärrettävämmin ja vähemmän tulkinnanvaraisesti, tämä on kokenut saman. Oliko hyvä uudistus?

        "Ohitustilanteessa on sanottu erikseen (33 § 2) että ohitettavan ajettava niin oikealla kuin se muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista. "
        JIHUU!! HIPHEI JA HURRAA!!! lähes kaikki päätiet muuttuu ohituskaistateiksi, ohitettavan on väistettävä niin oikealle kuin se on mahdollista, siispä kolme autoa mahtuu helposti kohtaamaan toisensa, ohittaja, ohitettava ja vastaantulija!! JIPPII HEI HURRAA!!! nyt on Audilleni tehty avoin LATU hesasta kotikonnuille savon "piäkaapuntiin" Kuopioon. JESS!!


    • Anonyymi

      Eikös tuollainen TARPEETTOMAN hidas ajaminen ja ohituksen estäminen ole jo ennenkin ollut ainakin jossain määrin kiellettyä? Niistä on käytetty nimitystä liikenneturvallisuuden vaarantaminen.

      Oli miten oli, on kieltämättä ärsyttävää kun satasen alueella joku ajaa selvästi alle nopeusrajoituksen ilman mitään näkyvää/järkevää syytä ja autoja on liikkeellä paljon. Joskus ohittamien kun on lähes mahdotonta. Tosin ainahan on niitä ääliöitä jotka lähtevät ohittamaan missä ja milloin sattuu vaarantaen näin muun liikenteen.

      Sitten on niitä tunareita jotka eivät hyväksy mitään muuta nopeutta kuin juuri sen minkä nopeusrajoituskyltti ilmoittaa, mieluiten vähän ylikin. Luonnollisesti näiden tunareiden nopeusmittari on absoluuttinen totuus. Jos vaikkapa joku tunarin edellä ajava ajaa satasen alueella 97km/h (tunarin mittarin mukaan) niin tunarihan on tällöin kokenut huutavan vääryyden ja siitä pitää välittömästi tulla ulisemaan suomi24-palstalle ja käyttämään kuluneita kliseita kuten "alinopeus" ja "pyskää kotonanne jos ette uskalla ajaa".

      • Anonyymi

        Niin vaikka näkyvää syytä ei ole, niin syy hiljaisemmalla vauhdilla etenemiselle saattaa kuitenkin olla olemassa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin vaikka näkyvää syytä ei ole, niin syy hiljaisemmalla vauhdilla etenemiselle saattaa kuitenkin olla olemassa.

        Jos takana on kahdenkymmenen auton jono, mutta edessä ei yhtään, niin syy tuskin on ajo-olosuhteissa. Takana ajava näkee syyn, jos hidastelijan takalasi ei ole himmennetty.


      • Anonyymi
        Enevpk1 kirjoitti:

        Jos takana on kahdenkymmenen auton jono, mutta edessä ei yhtään, niin syy tuskin on ajo-olosuhteissa. Takana ajava näkee syyn, jos hidastelijan takalasi ei ole himmennetty.

        Ei kuitenkaan voi varmuudella koskaan tietää syytä. Voit vain arvailla. Esim. laissa luettellut ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu eivät välttämättä näy ulospäin millään tapaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei kuitenkaan voi varmuudella koskaan tietää syytä. Voit vain arvailla. Esim. laissa luettellut ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu eivät välttämättä näy ulospäin millään tapaa.

        Onhan se mahdollista, että siellä on maalia avoimessa ämpärissä. Tosin nopeus yksinään ei sitä ämpäriä kaada, vaan kiihtyvyys. Kuten kiihdyttäessä, jarruttaessa, käännyttäessä ja töyssyissä. Lakikin taitaa sanoa jotain huonosta kuormauksesta.

        Mutta ylipäätänsä kovin harva taitaa ajella alinopeudella kiusantekomielessä. Eiköhän yleisin syy ole, että kuski ei keskity ajamiseen, käskyt tulevat selkäytimestä, ei aivoista. Tyypillinen nopeus valtateillä on 90 km/h, nopeusrajoituksista riippumatta.


      • Anonyymi
        Enevpk1 kirjoitti:

        Onhan se mahdollista, että siellä on maalia avoimessa ämpärissä. Tosin nopeus yksinään ei sitä ämpäriä kaada, vaan kiihtyvyys. Kuten kiihdyttäessä, jarruttaessa, käännyttäessä ja töyssyissä. Lakikin taitaa sanoa jotain huonosta kuormauksesta.

        Mutta ylipäätänsä kovin harva taitaa ajella alinopeudella kiusantekomielessä. Eiköhän yleisin syy ole, että kuski ei keskity ajamiseen, käskyt tulevat selkäytimestä, ei aivoista. Tyypillinen nopeus valtateillä on 90 km/h, nopeusrajoituksista riippumatta.

        90 km/h on taloudellisin nopeus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        90 km/h on taloudellisin nopeus.

        Riippuu moottorista ja sen ominaisuuksista. Yleensä taloudellisuus paranee koko ajan kun nopeus laskee (ilmanvastus vähenee). Moottori toimii yleensä taloudellisimmillaan suurimman vääntömomentin kierroksilla. Vaihdelaatikon hyötysuhde on parhaimmillaan sillä vaihteella joka menee suoraan laatikon läpi, mutta nykyään usein kaikki vaihteet "koukkaa" hammaspyörien kautta, joten vaidelaatikkoa ei tarvitse huomioida kuin siten että moottori saadaan taloudellisille kierrosluvuille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu moottorista ja sen ominaisuuksista. Yleensä taloudellisuus paranee koko ajan kun nopeus laskee (ilmanvastus vähenee). Moottori toimii yleensä taloudellisimmillaan suurimman vääntömomentin kierroksilla. Vaihdelaatikon hyötysuhde on parhaimmillaan sillä vaihteella joka menee suoraan laatikon läpi, mutta nykyään usein kaikki vaihteet "koukkaa" hammaspyörien kautta, joten vaidelaatikkoa ei tarvitse huomioida kuin siten että moottori saadaan taloudellisille kierrosluvuille.

        "Yleensä taloudellisuus paranee koko ajan kun nopeus laskee (ilmanvastus vähenee)"

        Heh-heh. Onko muita samanmielisiä?


    • Anonyymi

      Olisi hyvä jos autoilijat kävisivät kertaamassa sääntöjä autokoulussa säännöllisin väliajoin. Nytkin on varmaan 60-luvulla korttinsa suorittaneita ajamassa vanhentuneen tieliikennelain mukaisesti.

      • Anonyymi

        Jutussa mainittiin myös:

        "Liian lähellä perässä ajavaa autoilijaa ei saa säikäyttää niin sanotulla jarrutestillä, eli tarpeettomat äkkijarrutukset kielletään."

        Kyllä tarpeeton äkkijarrutus on ollut jo aikaisemmin kielletty. Itse jouduin tällaiseen tilanteeseen, jossa ajoin toisen perään. Jarruttaja kertoi testanneensa jarruja. Lähtökohtaisesti kuulemma perään ajaja on aina se maksava osapuoli, mutta homma meni 50/50 koska edellä menevä oli jarruttanut turhaa. Olisin voittanut jutun, mutta jotenkin syykseni sorvattiin 'varomattomuus liikenteessä' tjsp., joten meni päikseen. Mutta kuitenkin, tarpeeton äkkijarrutus luettiin edellä ajavan rikkomukseksi.


      • Anonyymi

        " Nytkin on varmaan 60-luvulla korttinsa suorittaneita ajamassa vanhentuneen tieliikennelain mukaisesti."
        Itse olen saanut ajokortin vuonna 1970 vanhan 1957 säädetyn lain aikana, joka kumottiin 1.4.1982, joten 1960-luvulta asti ei vanhan lain aikaisia kuskeja tarvi hakea.
        Toki olen lain tuntemiseni pitänyt ajan tasalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Nytkin on varmaan 60-luvulla korttinsa suorittaneita ajamassa vanhentuneen tieliikennelain mukaisesti."
        Itse olen saanut ajokortin vuonna 1970 vanhan 1957 säädetyn lain aikana, joka kumottiin 1.4.1982, joten 1960-luvulta asti ei vanhan lain aikaisia kuskeja tarvi hakea.
        Toki olen lain tuntemiseni pitänyt ajan tasalla.

        Olen ajanut korttini 1965, mutta sääntöjä tuli kerrattua paljon kun ajettiin kaverin kanssa vuosia liikennekilpailuissa. Kun vielä vähän sen jälkeen pojalle hankittiin ajokortti opetusluvalla, kertausta tuli siinäkin.

        Voisi todellakin olla monelle hyödyksi käydä muutamalla teoriatunnilla autokoulussa, mutta nekään eivät ole nykyisin kuin knoppologian oppitunteja. Parasta olisi että autokoulut ottaisi vaikoimaansa tuollaisia kertauskursseja, jossa käytäisiin läpi yksinomaan uusimpia lääkennesääntöjä vanhoille kuskeille.


      • Anonyymi

        Itse olen ajanut ajokorttini 80-luvun alussa ja sain varmasti paremman opin liikennesäännöistä, kuin nyt korttinsa ajavat.
        Oma poikani ajoi korttinsa n. 10 vuotta sitten ja kertoi ettei siellä juurikaan keskitytty liikennesääntöjen, vaan päähuomion vei ennakoiva ja taloudellinen ajo.
        Nuorten liikennesääntöjen osaamattomuuden näkee ihan joka päivä, kun tuolla kaupunkiliikenteessä liikkuu.


      • Anonyymi

        Yllättävän moni kuski ei tunne liikennesääntöjä tarpeeksi hyvin. Jossain testattiin tietoa liikenneympyrän suhteen. Aika moni ei tiennyt säännöt sen suhteen tarpeeksi hyvin. Jokainen pitäisi ylläpitää tietoa mutta näin ei valitettavasti tapahdu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jutussa mainittiin myös:

        "Liian lähellä perässä ajavaa autoilijaa ei saa säikäyttää niin sanotulla jarrutestillä, eli tarpeettomat äkkijarrutukset kielletään."

        Kyllä tarpeeton äkkijarrutus on ollut jo aikaisemmin kielletty. Itse jouduin tällaiseen tilanteeseen, jossa ajoin toisen perään. Jarruttaja kertoi testanneensa jarruja. Lähtökohtaisesti kuulemma perään ajaja on aina se maksava osapuoli, mutta homma meni 50/50 koska edellä menevä oli jarruttanut turhaa. Olisin voittanut jutun, mutta jotenkin syykseni sorvattiin 'varomattomuus liikenteessä' tjsp., joten meni päikseen. Mutta kuitenkin, tarpeeton äkkijarrutus luettiin edellä ajavan rikkomukseksi.

        Ei perässä roikkujaan pidä reagoida jarruttamalla, vaan hidastamalla pikkuhiljaa. Ennemmin tai myöhemmin se tajuaa, että kannattaa joko kasvattaa väli tarpeeksi isoksi tai mennä ohi. Vaihtelu siinä, miten nopeasti asia tajutaan, on suurta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jutussa mainittiin myös:

        "Liian lähellä perässä ajavaa autoilijaa ei saa säikäyttää niin sanotulla jarrutestillä, eli tarpeettomat äkkijarrutukset kielletään."

        Kyllä tarpeeton äkkijarrutus on ollut jo aikaisemmin kielletty. Itse jouduin tällaiseen tilanteeseen, jossa ajoin toisen perään. Jarruttaja kertoi testanneensa jarruja. Lähtökohtaisesti kuulemma perään ajaja on aina se maksava osapuoli, mutta homma meni 50/50 koska edellä menevä oli jarruttanut turhaa. Olisin voittanut jutun, mutta jotenkin syykseni sorvattiin 'varomattomuus liikenteessä' tjsp., joten meni päikseen. Mutta kuitenkin, tarpeeton äkkijarrutus luettiin edellä ajavan rikkomukseksi.

        Kukaan ja mikään ei kiellä painamasta jarrupoljinta vain sen verran, että jarruvalot syttyvät ja varsinaista jarrutusta ei tapahdu, mutta peräpeilissä roikkuva joutuu ja reagoikin jarruvalon syttymiseen, joten tarkoitus on saavutettu ;)


      • Anonyymi

        Onko suomeen tullut yksisuuntaisia katuja?, ajetaanko niissä vaan yhteen suuntaan, vai menevätkö ne vaan yhteen suuntaan Kaivopuistoa kohti, miten sitten pääsen Munkkiniemeen?, t. ajokortti vuodesta 1960


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen ajanut korttini 1965, mutta sääntöjä tuli kerrattua paljon kun ajettiin kaverin kanssa vuosia liikennekilpailuissa. Kun vielä vähän sen jälkeen pojalle hankittiin ajokortti opetusluvalla, kertausta tuli siinäkin.

        Voisi todellakin olla monelle hyödyksi käydä muutamalla teoriatunnilla autokoulussa, mutta nekään eivät ole nykyisin kuin knoppologian oppitunteja. Parasta olisi että autokoulut ottaisi vaikoimaansa tuollaisia kertauskursseja, jossa käytäisiin läpi yksinomaan uusimpia lääkennesääntöjä vanhoille kuskeille.

        Ei sun tartte autokouluun mennä, luet vaan täältä netistä ohjeet, niinhän nykyjään se eka korttikin saadaan.....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse olen ajanut ajokorttini 80-luvun alussa ja sain varmasti paremman opin liikennesäännöistä, kuin nyt korttinsa ajavat.
        Oma poikani ajoi korttinsa n. 10 vuotta sitten ja kertoi ettei siellä juurikaan keskitytty liikennesääntöjen, vaan päähuomion vei ennakoiva ja taloudellinen ajo.
        Nuorten liikennesääntöjen osaamattomuuden näkee ihan joka päivä, kun tuolla kaupunkiliikenteessä liikkuu.

        "Nuorten liikennesääntöjen osaamattomuuden näkee ihan joka päivä, kun tuolla kaupunkiliikenteessä liikkuu."
        juu niin näkee, mutta se ei johdu opetuksesta, vaan välinpitämättömyydestä, tehdään mitä halutaan, ei siihen kukaan puutu ja jos puuttuukin, niin selitetään ummet ja lammet, kyllä ne "ponihäntä TV-poliisit" uskoo kaiken ja ovat niin kaveria, ettei vahingossakaan kukaan saa pahaa mieltä, varsinkaan mopilijat, tällainen on nyky yhteiskunta, ei saa aiheuttaa mielipahaa, jos "vaan vähän" rikkoo sääntöjä, mutta auta armias, jos ajat tyhjällä tiellä keskellä yötä kameravalvontatolpan kohdalla 1km/h ylinopeutta 100kn/h alueella = todettu nopeus 109km/h siitä pois laitevarmennus -3km/h = 106km/h ja sakotusraja on 6km/h yli rajoituksen = 106km/h, eli niin napsahtaa nakki, jos olisi ajanut 108km/h mitattua nopeutta, ei sakkoa olisi tullut (108-3=105 sakotusraja 106).


    • Anonyymi

      Muistavathan kaikki sen pienellä painetun siinä paperissa, millä ajokortti kuitattiin ulos?

      Kortin voimassa olon ehtona on, että kuljettaja pitää ajotaitonsa ja tietonsa liikennesäännöistä ajan tasalla.

      • Anonyymi

        Niin ja liikenteessä kun liikkuu, niin tulisi osata säännöt. Usea pyöräilijä ei ole käynyt autokoulua eivätkä ole tutustuneet sääntöihin tarpeeksi hyvin. He liikkuvat ehkä osittain "musta tuntuu" periaatteella.


    • Anonyymi

      Yleensä nysvääjä ajaa
      - hiljaa
      - keskiviivalla
      Joten ois ihan parempi joko painaa sitä kaasua tai sitten antaa sitä tilaa nopeammille.
      Se ei ole sen nysvääjän elämästä mitenkään pois.
      Nysvääjäksi lasketaan myös tyypit jotka ”mun mittari näyttää aina oikein ja ajan siksi juuri sitä vauhtia”
      Ja sitten unohtuu katsella peileihin :D
      Mun linja on ohi vaan kaikista, samanlaisia tuhertajia suurin osa.
      Terv. Bmw typy ja musta M50d X6

      • Anonyymi

        Tykkään sun tyylistä typy, kiitos viimeisestä
        Terv. Mies Imatralta


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      151
      5345
    2. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      12
      2272
    3. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      79
      1688
    4. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      153
      1584
    5. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      322
      1571
    6. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      8
      1571
    7. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      24
      1569
    8. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      1329
    9. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      131
      1326
    10. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      48
      1197
    Aihe