Paratiisin platonilaiset hedelmät

Väitän, että Raamatun paratiisin hedelmät ovat platonilaisia ideoita. Platonilaiset ideat aiheuttavat evoluution konvergenssin. Jos evoluutio toistettaisiin, niin evoluutio löytäisi paratiisin platonilaiset ideat lähes vääjäämätömästi ja ideat linkittyisivät  fyysiseen maailmaan. Aina kun idea on löydetty se vaikuttaa evoluution kulkuun.

Ajatellaan vaikka aisteja näkö, kuulo, tunto, haju, maku. Evoluutio kehittää toistuvasti eliöille fyysisiä aistinelimiä, joilla on linkitys elämyksellisyyteen, ideoihin, arkkityyppisiin mielteisiin. Pelkästään aineellisesti ajatellen eliöllä voisi olla vain pelkät fyysiset aistinelimet ilman mitään elämyksellisyyttä.

Väitöskirjassaan Ilmari Karimies esitti Lutherin todellisuuskäsitykseen vaikuttaneen kirkkoisä Augustinuksen illuminaatio-oppi.

https://www.sttinfo.fi/tiedote/vaitos-uskonkokemuksen-valittomyys-selittaa-miksi-luther-haastoi-aikansa-skolastisen-teologian?publisherId=3747&releaseId=56184942

"Kyseisessä teoriassa ihmisen ajattelua lähestytään valo-käsitteen kautta. Samoin kuin silmät tarvitsevat näkyvää valoa nähdäkseen esineitä, mieli tarvitsee intellektuaalista valoa hahmottaakseen käsitteitä, Karimies kuvailee."

Hapatusta. net-sivustolla Eetu Manninen pohtii oliko Augustinus platonistikristitty vai kristitty platonisti.

https://hapatusta.net/2018/05/15/augustinus-platonistikristitty-vai-kristitty-platonisti/

Augustinukseen oli tehnyt suuren vaikutuksen uusplatoninen filosofi Plotinus. Plotinuksen mukaan todellisuus on hierarkinen, "jossa ylimmällä tasolla on jakamaton, käsittämätön Yksi, toisiksi ylimmällä jumalallinen mieli, jossa ikuiset ideat sijaitsevat, kolmannella sielu ja alimpana materiaalinen todellisuus. Plotinoksen mukaan kaikki nämä alemmat tasot emanoituvat, eli virtaavat Yhdestä."

Paratiisin hedelmät sijoittuisivat tässä hierarkiassa toiseksi ylimmälle tasolle eli jumalalliseen mieleen.

Luther oli aikoinaan augustinolaismunkki ja sanotaan, että Augustinus on suuresti vaikuttanut kristinopin myöhempään kehitykseen. Olisiko väitteeni näin sopusoinnussa luterilaisuuden kanssa? Konvergenssi evoluutio on puolestaan kristityn palaeontologin Simon Conway-Morrisin erityisalaa.

26

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Patmoksen Taivaan ja maan väliltä suorassa ohjelmassa juuri nyt teologian tohtori dosentti Juha Ahvio.
      Haasta hänet!

      • Ei kannata, Ahvio on ammattilainen, minä vain amatööri.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Ympäristö evoluution määrää, menestyt ympäristössä tai et menesty.

    • Anonyymi

      Platonilaisia hedelmiä kristinuskossa on mm. elämänkielteisyys.

      • Anonyymi

        vai niin. ja millähän tavalla? sinä taidat sekottaa freudilaiset tuumikkin tähän koko hommaan...


    • Anonyymi

      Karimies olisi voinut käyttää aikansa paremmin.

    • Anonyymi

      Miten niitä hedelmiä nyt täytyy niin monimutkaisesti miettiä. Kysehän oli yksinkertaisesti hyvästä ja pahasta tidosta ja sitten ikuisesta elämästä - ei sinne paratiisiin mitään ideaoppia mahtunut tarinan mukaan.

      Ihminen sai kenkää paratiisista, kun tuli jumalien kaltaiseksi (mitä tarkoittaa?) ja tietämään hyvän ja pahan (tiedon puun hedelmät), ja Jumala pelkäsi, että ihminen söisi vielä ikuisen elämän puusta ja eläisi ikuisesti.

      MItä Jumala pelkäsi ja miksi?

      • Anonyymi

        Tämän kysymyksen ratkaisu on koko jutun avain.


      • Anonyymi

        "MItä Jumala pelkäsi ja miksi?"

        Hän pelkäsi ihmisestä tulvan häntä itseään mahtavampi. Vanhemmat pelkäävät tätä aina lastensa taholta.

        Oidipus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "MItä Jumala pelkäsi ja miksi?"

        Hän pelkäsi ihmisestä tulvan häntä itseään mahtavampi. Vanhemmat pelkäävät tätä aina lastensa taholta.

        Oidipus.

        Miksi ihmeessä pelkäisivät?! En näe logiikkaa - vanhenevalla vanhemmallahan on turva itseään mahtavammasta lapsesta, joka pitää hänestä huolta. Oletetaan nyt kuitenkin, ettei kyseessä ole kiivas, kiukkuinen, mustasukkainen ja omistushaluinen Jumala Jahve tuossa luomiskertomuksessa, vaan oikeasti ihmisestä huolissaan oleva Isä Jumala, joka sitoo ihmisen aikaan ja paikkaan, koska ihminen ei osaa erottaa hyvää ja pahaa tietoa.


    • Anonyymi

      <<Luther oli aikoinaan augustinolaismunkki ja sanotaan, että Augustinus on suuresti vaikuttanut kristinopin myöhempään kehitykseen.<<

      Aika vaikea kuvitella samaan oppiin Platonin ideaoppia ihanteilla kuin ihmiuhrikulttia Jeesuksen kidutusmurhalla Jahven vihan lepyttämiseksi ja luterilaista ehtoollista ruumiin syönnillä ja verenjuonnilla (Augsburgin tunnustuksen mukaan todellisesti läsnä) sekä fyysisellä ylösnousemuksella haudasta.

      Tämä on just tätä kosmista pilvirakkaushöttöä samaan pakettiin matrialistisen, fyysisen ylösnousemuksen kanssa viimeisenä päivänä kun pallo sanoo POKS.

      Ymmärrän erittäin hyvin Jumalaa, että miksi ihminen sai kenkää paratiisista.

      • Anonyymi

        Kokeilepa, inti, sovittaa Platonin ideaoppiin kristinuskon Jumalan sanat Raamatusta, kun hän sanoo käskeneensä kansansa uhraamaan omat esikoispoikansa vain siksi, että nämä saastuisivat omista uhrilahjoistaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokeilepa, inti, sovittaa Platonin ideaoppiin kristinuskon Jumalan sanat Raamatusta, kun hän sanoo käskeneensä kansansa uhraamaan omat esikoispoikansa vain siksi, että nämä saastuisivat omista uhrilahjoistaan.

        Platonin ideaopista:

        <<Platon sovelsi ajatustaan myös etiikkaan ja politiikkaan. Timaioksessa Platon kuvaa, kuinka kaikkeutta luotaessa luojajumala (demiurgi) käytti ideoita malleinaan, vaikka loikin niistä epätäydellisistä kopioista muodostuvan maailman. Ihmisen osana on jäljitellä ideoita, ennen kaikkea "Hyvän ideaa", toteuttamalla sen ilmentymiä maailmassa.<<

        Mitä hyvää näet ihmisuhrikulttiuskonnossa, johon sovita tätä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Platonin ideaopista:

        <<Platon sovelsi ajatustaan myös etiikkaan ja politiikkaan. Timaioksessa Platon kuvaa, kuinka kaikkeutta luotaessa luojajumala (demiurgi) käytti ideoita malleinaan, vaikka loikin niistä epätäydellisistä kopioista muodostuvan maailman. Ihmisen osana on jäljitellä ideoita, ennen kaikkea "Hyvän ideaa", toteuttamalla sen ilmentymiä maailmassa.<<

        Mitä hyvää näet ihmisuhrikulttiuskonnossa, johon sovita tätä?

        Ja sitten kun iskee asian ytimeen - niin kukaan ei sano mitään. Vaietaan koko juttu. Ihanteet ei sovi kristinuskoon. Piste. Ja kristinuskossa on jotakin tosi pahasti pielessä.

        <<Väitöskirjassaan Ilmari Karimies esitti Lutherin todellisuuskäsitykseen vaikuttaneen kirkkoisä Augustinuksen illuminaatio-oppi.<<

        Onko tällaisessa väitöskirjatutkinnassa nyt huomattu tätä ihanteiden ja pahuuden ristiriita edes?! Ilmeisesti ei kuulu asiaan ottaa huomioon tuota rajua kaksinaismoraalia?!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ja sitten kun iskee asian ytimeen - niin kukaan ei sano mitään. Vaietaan koko juttu. Ihanteet ei sovi kristinuskoon. Piste. Ja kristinuskossa on jotakin tosi pahasti pielessä.

        <<Väitöskirjassaan Ilmari Karimies esitti Lutherin todellisuuskäsitykseen vaikuttaneen kirkkoisä Augustinuksen illuminaatio-oppi.<<

        Onko tällaisessa väitöskirjatutkinnassa nyt huomattu tätä ihanteiden ja pahuuden ristiriita edes?! Ilmeisesti ei kuulu asiaan ottaa huomioon tuota rajua kaksinaismoraalia?!

        Tuossa väitöskirjaa koskevassa artikkelissa sanotaan

        " - Keskeistä tämän kaltaisessa ajattelussa on olemisen ymmärtäminen partisipaatioksi eli osallisuudeksi valoon, jonka kirkkaus kasvaa tultaessa lähemmäs Jumalaa ja hämärtyy käännyttäessä hänestä pois, väittelijä tiivistää."

        Todellisuuteen kuuluu siis myös hämärä puoli. Kaikki ideat saattavat olla hyviä, mutta vasta kun ihminen oppii tuntemaan hyvyyden, hän samalla oppii myös näkemään, että kaikki ei ole hyvää. Hyvän tiedon tunteminen vääjäämättä synnyttää myös pahan tiedon (ei hyvää) . Pahuus on hyvyyden puutetta. Synninkin sanotaan olevan sokeutta tai hutikutia. Jeesus oli valon lapsi, joka syntyi pimeyden keskelle. Pimeys ei häntä tuntenut.


      • Anonyymi
        inti kirjoitti:

        Tuossa väitöskirjaa koskevassa artikkelissa sanotaan

        " - Keskeistä tämän kaltaisessa ajattelussa on olemisen ymmärtäminen partisipaatioksi eli osallisuudeksi valoon, jonka kirkkaus kasvaa tultaessa lähemmäs Jumalaa ja hämärtyy käännyttäessä hänestä pois, väittelijä tiivistää."

        Todellisuuteen kuuluu siis myös hämärä puoli. Kaikki ideat saattavat olla hyviä, mutta vasta kun ihminen oppii tuntemaan hyvyyden, hän samalla oppii myös näkemään, että kaikki ei ole hyvää. Hyvän tiedon tunteminen vääjäämättä synnyttää myös pahan tiedon (ei hyvää) . Pahuus on hyvyyden puutetta. Synninkin sanotaan olevan sokeutta tai hutikutia. Jeesus oli valon lapsi, joka syntyi pimeyden keskelle. Pimeys ei häntä tuntenut.

        Kuulostaa vapaamuurari-ideologialta: et voi tuntea hyvää, ellet tunne pahaa. Ei mitään tekemistä todellisuuden kanssa - ei todellisuuteen kuulu mitään hämärää puolta, ellei sellaisen halua siihen kuuluvan.

        <<Hyvän tiedon tunteminen vääjäämättä synnyttää myös pahan tiedon (ei hyvää)<<

        Ongelma onkin juuri TUNTEA TIETO - täällä ei ihmiset - ilmeisesti eivät koko länsimaissa 2000 vuoteen - ole erottaneet saatanaa jumalasta, vaikka asiaa selvitetään kokonaisen Raamattu-nimisen kirjan voimin. Että se siitä tiedosta. Paha on pahaa ja hyvä on hyvää - ei siinä mitään ongelmaa ole.

        Se mikä ihmisen elämässä on hämärää, on se, että ihmisten alhaiset tunteet, kuten kauna, kateus, ahneus, kostonhalu, viha, kunnianhimo jne. pukeutuvat valekaapuun niin, että ihminen saa oman ahneutensakin esiteltyä itselleen erinomaisessa kristinuskon valossa ja kateuden, kun soittaa verovirastoon naapurilla olevista, olettamistaan, hämäristä tienisteistä uuden auton loistaessa naapurin pihamaalla, vain velvollisuudentunteeksi ja kansalaisvelvollisuudeksi. Ja tämä ei ole mitään tietoa, vaan tämä on psykologiaa, jota Jeesus opetti.

        Turha näistä on mitään kummallista vääntää selvästä asiasta. Oudoltahan tuntuu tuo uskovaisten hämärä puoli, en sitä kiellä, mutta ei minunkaan varmaan tarvitsisi kovin kauaa lukea Paavalin psykopaattista teksti sydän syrjälläni, kun omakin mieleni niksahtaisi - on se niin karmeaa tekstiä himohörinöin palvella lihaa ja teurastettuilla jumalalampailla. Sairasta ja pahaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuulostaa vapaamuurari-ideologialta: et voi tuntea hyvää, ellet tunne pahaa. Ei mitään tekemistä todellisuuden kanssa - ei todellisuuteen kuulu mitään hämärää puolta, ellei sellaisen halua siihen kuuluvan.

        <<Hyvän tiedon tunteminen vääjäämättä synnyttää myös pahan tiedon (ei hyvää)<<

        Ongelma onkin juuri TUNTEA TIETO - täällä ei ihmiset - ilmeisesti eivät koko länsimaissa 2000 vuoteen - ole erottaneet saatanaa jumalasta, vaikka asiaa selvitetään kokonaisen Raamattu-nimisen kirjan voimin. Että se siitä tiedosta. Paha on pahaa ja hyvä on hyvää - ei siinä mitään ongelmaa ole.

        Se mikä ihmisen elämässä on hämärää, on se, että ihmisten alhaiset tunteet, kuten kauna, kateus, ahneus, kostonhalu, viha, kunnianhimo jne. pukeutuvat valekaapuun niin, että ihminen saa oman ahneutensakin esiteltyä itselleen erinomaisessa kristinuskon valossa ja kateuden, kun soittaa verovirastoon naapurilla olevista, olettamistaan, hämäristä tienisteistä uuden auton loistaessa naapurin pihamaalla, vain velvollisuudentunteeksi ja kansalaisvelvollisuudeksi. Ja tämä ei ole mitään tietoa, vaan tämä on psykologiaa, jota Jeesus opetti.

        Turha näistä on mitään kummallista vääntää selvästä asiasta. Oudoltahan tuntuu tuo uskovaisten hämärä puoli, en sitä kiellä, mutta ei minunkaan varmaan tarvitsisi kovin kauaa lukea Paavalin psykopaattista teksti sydän syrjälläni, kun omakin mieleni niksahtaisi - on se niin karmeaa tekstiä himohörinöin palvella lihaa ja teurastettuilla jumalalampailla. Sairasta ja pahaa.

        Paha ei muutu pyhäksi selittämällä, eikä murha armoksi vain väittämällä. Ihmisen ruumiinsyönti ja verenjuonti on pakanallinen, kannibalistinen riitti - se ei ole pyhää kuin saatanapalvojille, joiden Jumala on Saatana.

        " - Keskeistä tämän kaltaisessa ajattelussa on olemisen ymmärtäminen partisipaatioksi eli osallisuudeksi valoon, jonka kirkkaus kasvaa tultaessa lähemmäs Jumalaa ja hämärtyy käännyttäessä hänestä pois, väittelijä tiivistää."

        Ja kristinuskon Jumala Jahve sanoo, että hän käski israelilaisten uhrata omat lapsensa polttouhreina, että nämä saatuisivat omista uhrilahjoistaan! Siinä todella loistaa lusiferilainen häikäisevä valo, jota kohti kuljetaan - kuten Pietari sanoi kristuskultista, että antakaa Koin tähden (Lusifer) valon loistaa sydämiinne.

        Ja tämä on syy siihen, että miksi ihminen sai kenkää paratiisista, kun tuli tietämään hyvän ja pahan - kun raukka ihminen pystyy puhumaan vaikka kuinka saatanallisen pahan itselleen hyväksi, ja näemmä pystyy vaikuttamaan pelkällä puhumalla jopa kokonaisia kansoja tuosta pahuuden hyvyydestä samaan aikaan, kun ne kalkitut haudat ovat vain täynnä kuolleiden luita ja kaikkea saastaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paha ei muutu pyhäksi selittämällä, eikä murha armoksi vain väittämällä. Ihmisen ruumiinsyönti ja verenjuonti on pakanallinen, kannibalistinen riitti - se ei ole pyhää kuin saatanapalvojille, joiden Jumala on Saatana.

        " - Keskeistä tämän kaltaisessa ajattelussa on olemisen ymmärtäminen partisipaatioksi eli osallisuudeksi valoon, jonka kirkkaus kasvaa tultaessa lähemmäs Jumalaa ja hämärtyy käännyttäessä hänestä pois, väittelijä tiivistää."

        Ja kristinuskon Jumala Jahve sanoo, että hän käski israelilaisten uhrata omat lapsensa polttouhreina, että nämä saatuisivat omista uhrilahjoistaan! Siinä todella loistaa lusiferilainen häikäisevä valo, jota kohti kuljetaan - kuten Pietari sanoi kristuskultista, että antakaa Koin tähden (Lusifer) valon loistaa sydämiinne.

        Ja tämä on syy siihen, että miksi ihminen sai kenkää paratiisista, kun tuli tietämään hyvän ja pahan - kun raukka ihminen pystyy puhumaan vaikka kuinka saatanallisen pahan itselleen hyväksi, ja näemmä pystyy vaikuttamaan pelkällä puhumalla jopa kokonaisia kansoja tuosta pahuuden hyvyydestä samaan aikaan, kun ne kalkitut haudat ovat vain täynnä kuolleiden luita ja kaikkea saastaa.

        Tajutkaa nyt, hyvä luoja, murha, kidutus, tappo ovat pahoja - ne eivät todellakaan tuo kenellekään armoa. Ja jos me kuvittelemme, että murhan, kidutuksen ja tapon kohde on jopa itse JUMALA, niin aina vaan pahenee. Ja jos vielä joku ehdottaa, että muistele tuota murhaa ja kidutusta juomalla nyt - konkreettisesti uskontunnustuksen mukaan - tuon kidutetun henkilön verta ja ruumista, niin kuka edes on tällaisen manipuloinnin jälkeen täyspäinen?! Aivan käsittämätöntä psykologisesti ajatellen - kuten teologian tohtori Tarkki sanoi, että jos tällainen sijaiskärsimys- ja verinen vampyyriuskonto tulisi nyt markkinoille (huomaa kaupallinen nimitys ), niin se välittömästi kiellettäisiin. Tässä ovat totaalisesti menneet hyvä ja paha tietoa sekaisin.


    • Anonyymi

      Taivasten valtakunta edustaa koko universiumia - sen kaikkia satoja miljardeja galakseja, joissa jokaisessa voi olla jopa 200 miljardia tähteä ja jokaisella tähdellä jopa kymmeniä planeettoja. Eli resurssit ovat käytännössä rajattomat. Jokaiseen triljooniin (1000000000000000000) planeettoihin Jumala voi rakentaa mitä ihanimmat maisemat ja olosuhteet asuskella. On siinä tonttia ehkä noin mlljardille pelastetulla ja muulle taivaan porukoille.

      • Anonyymi

        Se ei ole taivasten valtakunta, jos katsot taivaalle, vaan se on meissä ja meidän ympärillämme, kuten Jeesus sanoo - se muodostuu atomeista ja käsittää kaiken materian, ja siinä (kaikessa materiassa) on eriasteisena tietoisuus. Ja tästä tietoisuuden kentästä vasta muodostuu myös tuo koko universumi tai multiversumi - mikä se sitten kokonaisuutena onkin. Sen perusolemus on vain puhdas tietoisuus, johon virtaa taustalta äly - se on ajatusuniversumi. Ja kun miljardit ihmiset nyt 'syöttävät' tuohon tietoisuuden kenttään, ajatusuniversumiin jotakin ruumiinsyönti- ja verenjuontiriittiä, niin minulla nousee kauhusta hiukset pystyyn. Miten ihminen voikin olla näin alkeellisella tasolla?!

        Ei ole mitään pelastettuja taivaan porukoita.

        <<Jokaiseen triljooniin (1000000000000000000) planeettoihin Jumala voi rakentaa mitä ihanimmat maisemat ja olosuhteet asuskella. <<

        Väärin. Jumala loi ihmisen kuvakseen eli luomaan - antoi pelikentän haltuun - ja ihminen luo materian ja ajatusuniversumin kautta juuri sellaista todellisuutta, jossa me nyt elämme. Tosi kivalta näyttää, eikö?


    • Platonin mukaan demiurgi järjestää matemaattisista olioista koostuvan aineen rationaaliseksi kosmokseksi, johon sisältyvät elävät oliot, ikuisten arkkityyppien tai muotojen mukaisesti, toteuttaen sekä esteettisiä, että rationaalisia päämääriä. Nykyisin kai demiurgi korvattaisiin sanalla evoluutio. Lisäksi on lupa olettaa, että aineella on ollut alku.

    • Anonyymi

      Puolisalaiseksi määritellyssä manifestissa määrittelen salaisena pidetyn kosmologisen paridigman maailmankaikkeuden salaisuuksista. Josta jokainen saa päätellä mitä lystää edellytyksellä että on manifestoitunut salaiuuden pyhimpiin svääreihin. Mutta vihamielisten reaktioiden uhallakin en paljasta tässä ihan kaikkea koska olen liian viisas.

      • Anonyymi

        Justiin ja juuri näin - mitä sitä sotkeakaan mihinkään mitään realistista. Kellutaan vain kuin irti - mihinkään vaikuttamattomina olioina - kaikesta todellisuudesta ja myös niistä atomeista, joista koostumme sekä syistä ja seurauksista. Katsellaan kokonaisuutta vain kaukaa arvioiden ja arvostellen tajuamatta, että olemme osa tuota kaikkea (oivallus tästä oli koko Einsteinin suhteellisuusteroian perustana - et voi katsoa todellisuutta ulkopuolelta, vaan olet osa sitä).


    • Mielestäni luterilaisten olisi hyvä tietää myös Lutherin ajatuksenjuoksuun vaikuttaneista ideoista. Tässä lisää.

      https://www.areiopagi.fi/2016/08/jumalan-kartano-basileioksen-augustinuksen-kaunis-ihmeteltava-kosmos/

      "Jumalan kartano: Basileioksen ja Augustinuksen kaunis ja ihmeteltävä kosmos
      Myöhäisantiikin kristityille oppi luomisesta oli yhdistelmä Raamatun tekstien tulkintaa ja (enimmäkseen) uusplatonistista maailmankuvaa."

      "Kun Jumala loi ajan ja avaruuden, luomakunta alkaa kehkeytyä auki kuin kirjakäärö, Jumalan siihen istuttamien koodien ja informaation ohjaamana (Gn. litt. 6, 14, 25)."

      Luther oli augustinolaismunkki, mutta päätyi erilaiseen todellisuuskäsitykseen kuin Augustinus? Oliko Luther nominalisti, mutta Augustinus realisti? Mitä eroa niillä on?

      https://timoeskola.wordpress.com/2018/05/07/teologianhistorian-suurin-kiista-realismi-vastaan-nominalismi/

      "Realismin mukaan yleisesti pätevien ja ikuisesti pysyvien ideoiden eli “universaalien” ja maailmassa nähtävien asioiden väliltä täytyy löytyä aivan erityisen kiinteä suhde. Siksi etenkin Aristoteles pyrki jäsentämään sitä, miten maailma on muodostunut ja miten me saamme siitä tietoa. Nominalismin mukaan taas “universaalit” eli nuo ideat eivät ole ikuisia ja pysyviä todellisuuden rakenneosia. "

      Okkamilainen vaikutti Lutherin ajatteluun :

      "Oma lukunsa on myös 1200-luvun Vilhelm Okkamilaisen anti uudessa tavassa nähdä suhteen. Hän teki Jumalan erilaiseksi, vaikka muuten oli kuten kaikki muukin, vailla vertaa, nimenomaan hänen absoluuttisen tahtonsa avulla. Jumala ei enää ollut ”järkevä”, vaan tahtonsa puolesta melkein arvaamaton ja mielivaltainen."

      https://www.areiopagi.fi/2016/10/uskonpuhdistus-johti-maallistumiseen/

      Dosentti Timo Eskola ei pidä Lutheria nominalistina.

      "Hänen teoreettinen lähtökohtansa monissa esimerkeissä on saatu Augustinukselta, ei nominalisteilta."

      https://timoeskola.wordpress.com/2018/05/10/luther-ja-aristotelinen-realismi/

      Olisiko Luther voinut ajatella paratiisin hedelmiä ideoina? Oliko Lutherilla valoja taivaankannessa?

      • Anonyymi

        Mitä kauemmaksi pääsee itsestään, niin sitä turvallisemmalta se tuntuu. Ehkä viisainta onkin olla ymmärtämättä, että miksi se Jumala oikeasti sitoi ihmisen aikaan ja materiaan, kuten sinut, inti, hankkimaan leipänsä otsa hiessä, siinä missä Jeesus hankki muonaa muillekin vain sormia napsauttelemalla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

      Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      145
      6832
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

      Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      150
      5816
    3. Ootko nainen jotenkin

      Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      121
      4988
    4. Moi kuumis.

      Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      44
      4567
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

      Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      54
      3966
    6. Oletko joutunut kestämään

      Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      63
      3115
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

      Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      55
      3050
    8. Minun rakkaani.

      Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      25
      2582
    9. Where are you

      Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      42
      2320
    10. Naiselle hyvää viikkoa

      olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      16
      2263
    Aihe