Mikä on yksinäiselle

Anonyymi

vanhevalle naiselle sopiva asunnon koko? Kun ja jos ajattelee, ettei kohta pysty enää kotiaan hoitamaan. Kaikki pikkuhiljaa paskottuu, eikä hommat enää luista.

Kauhea skenaario on ne paskaset kämpät ja siellä sitä sitten asuisi!

144

860

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos ei pysty kotiaan hoitamaan, niin kodin koolla ei liene silloin mitään merkitystä.

      • Anonyymi

        Paitsi, mitä isompi, niin sen kalliimmaksi tulee asunnon siivous ulkopuolisella.

        On vanheneminen aivan kamalaa!

        En ymmärrä, miksi sitten vielä pitää ”kaikkein heikoimpia” suojella. Aivan kamala ajatus.


    • Anonyymi

      Kyllä sellainen kymmenen viidentoista neliön selli on melko sopiva nautia elämästä, nainenhan on vaatimaton eläin. Mitä isompi asunto, sen sekaisemmaksi nainen sen saa. Sieltä ei löydä mitään ja se tursuaa kaikkea ylimääräistä muovikukista olkiamppeleihin.

    • Anonyymi

      Mielestäni yksinäiselle vanhenevalle ( niinhän me kaikki) miehelle 59 neliön kaksio lasiparvekkeella on aivan passeli. Jos joku vieras naputtaa roskista lattialla, niin työnnän imurin käteen. Mulla on melko tuore varsi-imuri ja se on siivouksessa paljon helpompi kuin vanha johdollinen perästävedettävä. Suosittelen.

    • Jos olisin yksinasuva vanheneva naisihminen minulle riittäisi kaksio. Mielellään sauna ja lasitettu parveke. Neliöitä ei tarttis olla kuin jotain 55-60.

      • Anonyymi

        Suomessa keskiarvo on 40 neliötä/ kärsä, joten 59 neliöllä olen keskimääräistä väljemmin asuva.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa keskiarvo on 40 neliötä/ kärsä, joten 59 neliöllä olen keskimääräistä väljemmin asuva.

        Jos haluaa saunallisen kaksion 40 neliötä on kyllä aika pieni. Kyllä makkari pitää olla erikseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa keskiarvo on 40 neliötä/ kärsä, joten 59 neliöllä olen keskimääräistä väljemmin asuva.

        Olikohan joskus 30 neliöö, se mikä ois hyvä olla ettei ala ahistaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olikohan joskus 30 neliöö, se mikä ois hyvä olla ettei ala ahistaa.

        Kaksio pienemmilläkin neliöillä on ihan ok. Kuitenkin ois kiva jos nukkumatila ois eri paikassa kuin olohuone tai tupakeittiö.


      • Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

        Kaksio pienemmilläkin neliöillä on ihan ok. Kuitenkin ois kiva jos nukkumatila ois eri paikassa kuin olohuone tai tupakeittiö.

        Ei minulla ollut omaa erillistä makuuhuonetta, kun lapsena oli oma huone. Sadassa neliössäkin nukuin olohuoneessa, kun porukkaa oli niin paljon.

        Yksin kun sataan neliöön jäin, niin kyllä ahdisti. Nyt, kun neliöitä on kaksikymmentäviisi, niin on niin just sopivasti ja on kodikasta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei minulla ollut omaa erillistä makuuhuonetta, kun lapsena oli oma huone. Sadassa neliössäkin nukuin olohuoneessa, kun porukkaa oli niin paljon.

        Yksin kun sataan neliöön jäin, niin kyllä ahdisti. Nyt, kun neliöitä on kaksikymmentäviisi, niin on niin just sopivasti ja on kodikasta.

        Aivan. Se on niin yksilöllistä kuka missäkin viihtyy.


    • Anonyymi

      28 neliötä on riittänyt ihan hyvin.

      • "0 M2 on sopiva, jos taloyhtiön sauna käytössä. Asuin sellaisessa ja remontoin keittokomeron avokeittiöksi, jolloin antoi tilan tuntua. Nykyisin asun lähes 100 m2 talossa ja liikoja neliöitä on.


      • arvo.e kirjoitti:

        "0 M2 on sopiva, jos taloyhtiön sauna käytössä. Asuin sellaisessa ja remontoin keittokomeron avokeittiöksi, jolloin antoi tilan tuntua. Nykyisin asun lähes 100 m2 talossa ja liikoja neliöitä on.

        Piti olla 20 neliötä.


    • Anonyymi

      36 neliötä lasitettu parveke.

      Eläke nettona 1354€

      • Anonyymi

        Jatkan vielä:

        Siivooja käy kerran kuukaudessa tekemässä noin 2,5 tunnin siivouksen.
        Lisäksi mulla on robotti-imuri, joka imuroi lattiat, silloin kun olen lenkillä.
        Kaikki kodinkoneet, katkaisevat virran automaattisesti. Hella, kahvinkeitin, vedenkeitin.
        Auton myin, hankin kotimaisen sähköpyörän 1600€, loistava laite.
        Makuualkoviin ostin 120cm sängyn joka maksoi maltaita, elämäni ensimmäinen kunnon sänky.
        Halpa vastike oma vedenkulutusmittari.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jatkan vielä:

        Siivooja käy kerran kuukaudessa tekemässä noin 2,5 tunnin siivouksen.
        Lisäksi mulla on robotti-imuri, joka imuroi lattiat, silloin kun olen lenkillä.
        Kaikki kodinkoneet, katkaisevat virran automaattisesti. Hella, kahvinkeitin, vedenkeitin.
        Auton myin, hankin kotimaisen sähköpyörän 1600€, loistava laite.
        Makuualkoviin ostin 120cm sängyn joka maksoi maltaita, elämäni ensimmäinen kunnon sänky.
        Halpa vastike oma vedenkulutusmittari.

        Olis kiva jos siivooja! Eläke samansuuruinen, mutta vielä on asuntovelkaa putki-, julkisivu- ja kattoremontista. Asumiskulut 750€/kk, vaikka vastike on vain 100€/kk.

        Siihen, kun pääsee, niin siivojan otan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olis kiva jos siivooja! Eläke samansuuruinen, mutta vielä on asuntovelkaa putki-, julkisivu- ja kattoremontista. Asumiskulut 750€/kk, vaikka vastike on vain 100€/kk.

        Siihen, kun pääsee, niin siivojan otan!

        Voisko joku kertoa miksi siellä Suomessa asukkaiden itse täytyy ottaa velkaa taloyhtiön remontteihin?
        Hytinäx1


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voisko joku kertoa miksi siellä Suomessa asukkaiden itse täytyy ottaa velkaa taloyhtiön remontteihin?
        Hytinäx1

        Asunto-osakeyhtiö ottaa velkaa ja asunto-yhtiön osakkaat lyhentävät jokainen oman osansa otetusta velasta.
        Kuka siellä teillä maksaa taloyhtiön remontit?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asunto-osakeyhtiö ottaa velkaa ja asunto-yhtiön osakkaat lyhentävät jokainen oman osansa otetusta velasta.
        Kuka siellä teillä maksaa taloyhtiön remontit?

        Varmaan pankit maksaa remontit.
        Ruotsissahan voi ostaa asunnon ikilainalla maksamatta koskaan kuin nimellisesti.
        Näin olen kuullut?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asunto-osakeyhtiö ottaa velkaa ja asunto-yhtiön osakkaat lyhentävät jokainen oman osansa otetusta velasta.
        Kuka siellä teillä maksaa taloyhtiön remontit?

        Osakas ottaa velkaa pankilta silloin, jos maksaa koko lainaosuutensa kerralla taloyhtiölle pois. Voi lyhentää myös kerran kuukaudessa yhtiövastikkeena.

        Velka pankille on vaan huomattavasti joustavampi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asunto-osakeyhtiö ottaa velkaa ja asunto-yhtiön osakkaat lyhentävät jokainen oman osansa otetusta velasta.
        Kuka siellä teillä maksaa taloyhtiön remontit?

        Julkisivu, katto, ilmastointi ym yhteisten tilojen remontteihin ottaa asunto-osakeyhtiö jonka asukkaat yhdessä omistavat lainaa jos tarvitaan. Muuten on yhtiövastikkeessa, joka määrätty asunnon neliömäärän mukaan, myös otettu huomioon tulevaisuuden korjauksiin menevä osuus. Tällä osuudella sitten maksetaan pois lainoja ja korkoja. Ei täällä koskaan tarvi asukkaan ottaa itse yksityistä lainaa putkiremontteihin ja muihin "ulkokuoren" muutoksiin asuntoyhtiössä josta asuntonsa ostanut. Asunto-osakeyhtiöhän sitten saa ottaa verovähennyksiin näitä lainakorkoja ja lainasummia. Yhtiöhän saa paljon paremmat lainaehdot ja maksuajat kuin yksityinen ihminen.
        Hytinäx1


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmaan pankit maksaa remontit.
        Ruotsissahan voi ostaa asunnon ikilainalla maksamatta koskaan kuin nimellisesti.
        Näin olen kuullut?

        Asuntolainan saantiin on tullut rajoituksia. Lainanmaksu aika taitaa olla pisimmillään 50 vuotta ja pankin kanssa voi päästä sopimukseen nopeammastakin lainan takasin maksusta. Asuntolainaa otettaessa täytyy asunnon ostohinnasta maksaa 15 % maksaa käteishinta muulla tavalla kuin toisella lainalla. Täytyy olla työpaikka ja ansiotuloja että pystyy esimerkiksi perhe, kaksi aikuista ja 2 lasta laittamaan muihinkin kuluihin asunnon hankinnasta johtuvien kulujen lisäksi vähintään 15000 kr/kuukaudessa (1500€/kk) netto.
        Hytinäx1


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Julkisivu, katto, ilmastointi ym yhteisten tilojen remontteihin ottaa asunto-osakeyhtiö jonka asukkaat yhdessä omistavat lainaa jos tarvitaan. Muuten on yhtiövastikkeessa, joka määrätty asunnon neliömäärän mukaan, myös otettu huomioon tulevaisuuden korjauksiin menevä osuus. Tällä osuudella sitten maksetaan pois lainoja ja korkoja. Ei täällä koskaan tarvi asukkaan ottaa itse yksityistä lainaa putkiremontteihin ja muihin "ulkokuoren" muutoksiin asuntoyhtiössä josta asuntonsa ostanut. Asunto-osakeyhtiöhän sitten saa ottaa verovähennyksiin näitä lainakorkoja ja lainasummia. Yhtiöhän saa paljon paremmat lainaehdot ja maksuajat kuin yksityinen ihminen.
        Hytinäx1

        Toki voi ja saa maksaa yhtiövastikkeenakin, mitä suurin osa varmaan tekeekin. Itse otin pankista lainan ja maksoin taloyhtiölle osuuteni pois kokonaan ja nyt lyhennän lainaa pankille, joka on joustavampi maksun suhteen. Voi lyhentää enemmän kerralla tai voi hyödyntää maksuvapaita ym.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asunto-osakeyhtiö ottaa velkaa ja asunto-yhtiön osakkaat lyhentävät jokainen oman osansa otetusta velasta.
        Kuka siellä teillä maksaa taloyhtiön remontit?

        Poikkeustapauksissa, jotkut rikkaat maksavat putkiremontin pois samantien.


    • Anonyymi

      alottajalle:

      jooooo, paskan keskellä tässä vanhana joutuu asumaan, itte ei jaksa siivota,
      eikä ole rahaa palkata siivoojaa,

      jooo, paskaki maatuu lopulta,
      maallinnen mammona ja ruumis maatuu jokatapauksessa,
      tiesitkö omaisuuskin on katoavaista,
      mitä noista enään siivoo,
      antaa olla, siivotkoon ne jota jälkeen jäävät,

      • Anonyymi

        Turhaa roinaa en säästä enää, suurin osa menis kaatopaikalle lopulta.


    • Anonyymi

      Itsellä 60 m2. Tilaa liian paljon. Riittäisi jopa 40 m2. Edullinen vuokra.
      Lisäksi 36 m2 taka patio eli avoterassi. Se on jees näin kesäisin. nurmikkoineen.
      Laitoin sinne terassikalusteet, 3 metrin aurinkovarjon, grillin ja perunaa ja maustekasveja kasvamaan.
      Huoltoyhtiö hoitaa pihat ja nurmikon jopa patiolla. Aurinko paistaa kelo 11-22.

      Etupuolella oven edustalla ja kahta puolen tilaa mukavasti pitää pyörää ja kesä ja talvivälineitä.
      Ei rosmoja. Pyörää en ole lukinnut sitten viime syksyn. Tuossahan tuo on makkarin ikkunan alla/edessä.

      Kun ei vaadi liikaa, sitä vähemmän tarvitsee. Onhan minulle se mökkikin. Mutta liian pitkä matka, kilometri, tähän laiskuuteen. Tänään kävin kurkkaamassa ja iski "masennus". Siellä joutuisi leikkaamaan nurmikon (pihatalkkari kuoli talvella), kantamaan vedet ja puut saunaan ja olisihan siellä puuhaa. Juuri nyt ei innosta.

    • Anonyymi

      Isoa on aina pitänyt olla, joten asia ei miksikään ole muuttunut.

      • Anonyymi

        Mulle oli kauhistus, kun jäin sataan neliöön yksin. Huu! Iso halli ei kutsu ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulle oli kauhistus, kun jäin sataan neliöön yksin. Huu! Iso halli ei kutsu ei.

        Kotipaikkakunnallani oli perhe, jossa oli viisi lasta. Kun rahaa oli he päättivät rakentaa 250 neliön omakotitalon. Oli uima-allas ja kaikki. Muutama vuosi talon valmistumisen jälkeen lapset muuttivat pois kotoa.
        Tilaa ei silloin ole, kun lapset ovat pieniä ja neliöitä tarvitsisi, mutta kun lapset lähtevät maailmalle, on usein velat maksettu ja varaa ostaa hulppeakin kämppä. Mutta miksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kotipaikkakunnallani oli perhe, jossa oli viisi lasta. Kun rahaa oli he päättivät rakentaa 250 neliön omakotitalon. Oli uima-allas ja kaikki. Muutama vuosi talon valmistumisen jälkeen lapset muuttivat pois kotoa.
        Tilaa ei silloin ole, kun lapset ovat pieniä ja neliöitä tarvitsisi, mutta kun lapset lähtevät maailmalle, on usein velat maksettu ja varaa ostaa hulppeakin kämppä. Mutta miksi?

        Eniten viihdyn 32 neliön mökilläni, nostalginen 50-luvun talo, kuin kaupunkiasunnossani.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kotipaikkakunnallani oli perhe, jossa oli viisi lasta. Kun rahaa oli he päättivät rakentaa 250 neliön omakotitalon. Oli uima-allas ja kaikki. Muutama vuosi talon valmistumisen jälkeen lapset muuttivat pois kotoa.
        Tilaa ei silloin ole, kun lapset ovat pieniä ja neliöitä tarvitsisi, mutta kun lapset lähtevät maailmalle, on usein velat maksettu ja varaa ostaa hulppeakin kämppä. Mutta miksi?

        "Mutta miksi?"
        Sellaista politiikkaa maassa harjoitetaan millaisen valtaa pitävän enemmistön enemmistö äänestäneistä on valinnut.


    • Luin yks'päivä uutisen 7 neliön vuokra-asunnosta Helsingissä, oli kuulemma menny heti vuokralle, oletettavasti kaikilla mausteilla.

      • Joo luin saman ja näin kuvatkin. Kekseliäästi säästetty tiloissa.


      • Anonyymi

        Olet lukenut väärin. 7-neliön kämppä oli myynnissä hintaan 100 000 euroa ja sen osti sokkona nuori jamppa kaupunki yöpymisiä varten ja sijoitusmielessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet lukenut väärin. 7-neliön kämppä oli myynnissä hintaan 100 000 euroa ja sen osti sokkona nuori jamppa kaupunki yöpymisiä varten ja sijoitusmielessä.

        Eikö hän vuokrasi sen ja kuukausivuokra taisi olla 490 euroa.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Lapseni kanssa aikoinaan asuttiin 48 neliön kaksiossa, mutta kun hän muutti omilleen vaihdoin pienempään 35 neliön yksiöön 16 vuotta sitten. Nykyinen asuntoni 32 neliön yksiö jossa makuuhuone erikseen ja tupakeittiö ja olen tähän hyvin tyytyväinen. Hyvin jaksaa vielä itse siivota kun tuo laminaattilattiakin tosi helppo ja kun yksin sotkee niin eipä joka viikko ees tartte luututa nurkkia.

      vn

    • Anonyymi

      Onpa kummallinen kysymys (taas). Eikö tällaista kysytä vain omalta itseltä? Mistä kukaan muu voi tietää, minkä kokoisessa luukussa joku tuntematon tahtoo asua tai minkä kokoisen jaksaa siivota. - Nm. Jokaisen oma asia

      • Anonyymi

        Tietenkin vertaistuki on paikallaan. Ollaan siinä iässä että päättäminen on vaikeutunut. On niin paljon kokemusta että päätösten teko on vaikeampaa kun asiaa miettii joka kantilta. Nuorena vaan sutkasi ja jos ei hyvä niin sutkasi uudestaan.
        Tilava kolmio on tähän asti ollut ihana, nyt vanhassa rakennuksessa kulut nousseet, joten katselen pienempää. Pitäisi koko elämä muuttaa, rivitalosta kerrostaloon ja kaikki pikku puuhat menettäisi. On kaikenlaista harvoin tarvittavaaa tavaraa, työkalua, jonka voi vaan käteensä napata ja vähän kuoputtaa maata molemminpuolin. Kun siellä kerrostalossa sitten asuisi niin ei siellä mitään tekemistä, elämä pitäisi löytää ulkoapuolelta. Katson myytäviä asuntoja, sitten väsyn jo pelkkään ajatukseen siitä miten paljon pitää koko elämää muuttaa.
        Eli ei ne neliöt ole tärkeimpiä vaan muutos.


      • Anonyymi

        Ihmeen vähän sait negatiivisuutta kommenttiisi hierottua tällä kertaa. Mutta noin "omiksi tarpeiksesi" varmaankin.


      • No meitä on sellaisiakin joita kiinnostaa toisten ajatukset erinäisistä asioista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietenkin vertaistuki on paikallaan. Ollaan siinä iässä että päättäminen on vaikeutunut. On niin paljon kokemusta että päätösten teko on vaikeampaa kun asiaa miettii joka kantilta. Nuorena vaan sutkasi ja jos ei hyvä niin sutkasi uudestaan.
        Tilava kolmio on tähän asti ollut ihana, nyt vanhassa rakennuksessa kulut nousseet, joten katselen pienempää. Pitäisi koko elämä muuttaa, rivitalosta kerrostaloon ja kaikki pikku puuhat menettäisi. On kaikenlaista harvoin tarvittavaaa tavaraa, työkalua, jonka voi vaan käteensä napata ja vähän kuoputtaa maata molemminpuolin. Kun siellä kerrostalossa sitten asuisi niin ei siellä mitään tekemistä, elämä pitäisi löytää ulkoapuolelta. Katson myytäviä asuntoja, sitten väsyn jo pelkkään ajatukseen siitä miten paljon pitää koko elämää muuttaa.
        Eli ei ne neliöt ole tärkeimpiä vaan muutos.

        Älä hyvä ihminen vaihda rivaria neukku elementteihin. Vaihda pienenpään rivariin, niin puuhat pysyy arjessa.


      • Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

        No meitä on sellaisiakin joita kiinnostaa toisten ajatukset erinäisistä asioista.

        Yeap, kuten tuo edellinenkin. - Nm. Hah


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä hyvä ihminen vaihda rivaria neukku elementteihin. Vaihda pienenpään rivariin, niin puuhat pysyy arjessa.

        Asun kerrostalossa. Minulla on pieni puutarhapalsta taloyhtiön tontilla, järvi alkaa heti rannasta ja pari grillauspaikkaakin on yhtiöllä. Ei se talo, vaan millainen tontti.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Yeap, kuten tuo edellinenkin. - Nm. Hah

        Nii, siitähän se keskustelukin sitten syntyy ?:).


      • Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

        Nii, siitähän se keskustelukin sitten syntyy ?:).

        Varmuuden vuoksi: tarkoitin edellisellä kommentilla anonyymiä (eilen) pe 29.5. klo 17:40. Meinaatko, että olisi pitänyt jatkaa nälvintä'keskustelua' hänen kanssaan? - Mikä / kuka ongelmainen lienee


      • Anonyymi kirjoitti:

        Varmuuden vuoksi: tarkoitin edellisellä kommentilla anonyymiä (eilen) pe 29.5. klo 17:40. Meinaatko, että olisi pitänyt jatkaa nälvintä'keskustelua' hänen kanssaan? - Mikä / kuka ongelmainen lienee

        No sori, en oikein vissiin sitten ymäärtänyt kommenttiasi oikein tai ylipäätään kenelle se oli kohdennettu :). Etkä sinä minun.


    • Anonyymi

      Yli 7 m2, jotta ei tarvitse komerossa asua.

      • Anonyymi

        Minua ahdistaisi.
        Jonkin verran on tilaa. Hyvin suunniteltu kaksio kävisi hyvinkin. En tosi pidä niistä nykyaikaisista asunnoista, kun kaikki on yhtä pötkylää. Tulee rakennuttajalle halvaksi: lämästäänmyhdelle seinälle keittiö, ehkä saareke, olohuone siinä samassa. Eikö huonekalut rasvotu? Mikä liesituuletin imaisee kaikki käryt, niin ettei se tartu tekstiileihin.
        Kunnolla imuttava liesituuletinhan tempaisee mummon toffeleileen rööreihin.
        Siinä sitten LVI-immeiset kiskomaann....
        Makuuhuone pitäisi olla erillisenä.
        Kait olen vanhoillinen, kun tykkään että eri toiminnoille on omat tilat.
        Katselen minäkin välillä tarjolla olevia kohteita.
        Sanotaan,,että muutto on yksi stressaavimmista kokemuksista.
        Kuolinsiivouskin on vielä kesken.
        Jotenkinmrentouttavaa, kun mäjäyttää roskikseen pois sellaisia jokotaijuttuja. Pois vaan.
        Täytyisi päästä siihen pisteeseen, että olisi mahdollisimman vähän muutettavaa.
        Maljakoitakin on ihan sikana ja edelleen ne whiskyt 14 putelia ym.
        Hmmm.
        Sitten, jos saa naapureiksi jotain narkki-/juomarinaapureita. Hmmm.
        Tämä alkaa olla vanhustalo muutoinkin.
        Palvelut puuttuvat vielä.
        Voisin siis muuttaa pienempään.

        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minua ahdistaisi.
        Jonkin verran on tilaa. Hyvin suunniteltu kaksio kävisi hyvinkin. En tosi pidä niistä nykyaikaisista asunnoista, kun kaikki on yhtä pötkylää. Tulee rakennuttajalle halvaksi: lämästäänmyhdelle seinälle keittiö, ehkä saareke, olohuone siinä samassa. Eikö huonekalut rasvotu? Mikä liesituuletin imaisee kaikki käryt, niin ettei se tartu tekstiileihin.
        Kunnolla imuttava liesituuletinhan tempaisee mummon toffeleileen rööreihin.
        Siinä sitten LVI-immeiset kiskomaann....
        Makuuhuone pitäisi olla erillisenä.
        Kait olen vanhoillinen, kun tykkään että eri toiminnoille on omat tilat.
        Katselen minäkin välillä tarjolla olevia kohteita.
        Sanotaan,,että muutto on yksi stressaavimmista kokemuksista.
        Kuolinsiivouskin on vielä kesken.
        Jotenkinmrentouttavaa, kun mäjäyttää roskikseen pois sellaisia jokotaijuttuja. Pois vaan.
        Täytyisi päästä siihen pisteeseen, että olisi mahdollisimman vähän muutettavaa.
        Maljakoitakin on ihan sikana ja edelleen ne whiskyt 14 putelia ym.
        Hmmm.
        Sitten, jos saa naapureiksi jotain narkki-/juomarinaapureita. Hmmm.
        Tämä alkaa olla vanhustalo muutoinkin.
        Palvelut puuttuvat vielä.
        Voisin siis muuttaa pienempään.

        Beng

        Rupeeppas ryyppäämään ja herätä hetki yleistä pahennusta. Kyllä whiskyt pitää kulauttaa ennen muuttoa, eikä jättää perillisille.
        Maljakot kirpparille ja paljon muutakin. Siitä se rohkeus kasvaa tehdä muutos ja muuttaa jonnekin.
        Itse olen ollut aina matkalla johonkin, matkalla äärettömään. Nyt olen pysähtynyt vankalla vakaumuksella, että telakoiduin paikalleni.


    • Anonyymi

      Eikö jokainen osaa itse mitoittaa neliöitten tarpeensa ?

      • Anonyymi

        Oma ratkaisusi?
        En nyt oikein osaa yhdistää tarpeita ja neliöitä. Liian vaikeaa matikkaa.
        Perustarpeet? Muut?

        Beng


    • Anonyymi

      Ehkä n. 50-60 neliöö kooltaan.
      Siinä vaan muitakin tekijöitä, sijainti mielellään maantasalla, eli rivari, ok-taloksi ois aika pieni. Palvelut suht lähellä, autopaikka.
      Oma asunto ei ihan unelma, portaat noustava.. se ei vielä ongelma, mutta jostain syystä vuokra-asuminen houkuttaisi. Remppaa tässä pitäis jo tehdä.. oiskohan tyhmää yrittää myydä pilkkahintaan, seurannu yhtä yhtiössä myynnissä olevaa, pitkään on ollut.

    • Anonyymi

      Ei asunnon koolla ja sen puhtaudella ole mitään tekemistä toistensa kanssa.

      Asuin aiemmin kaksiossa, jonka pinta-ala oli 63 neliötä.
      Kuusi vuotta sitten muutin nykyiseen asuntooni, jonka pinta-ala on 46 neliötä. Kaksio tämäkin on.

      Kaikki tavarani mahtuivat tänne hyvin ja vapaata tilaakin jäi monta neliötä.

      Oleellista on, miten asunto on suunniteltu.
      Edellisessä kodissani oli hukkatilaa 17 neliötä.
      Parveketta ei muuten asunnon pinta-alaan lasketa.

      Hävitä tavarat, joita et tarvitse, niin siivoaminen helpottuu huomattavasti.

      Eiköhän ole turhan aikaista miettiä skenaarioita, joita elämä voi tuoda tullessaan, jos ne eivät vielä ole näköpiirissä?

      Jos aiot muuttaa, niin mieti tarkoin, uuden asunnon toimivuutta kohdallasi.

      Ei pitkiä eteistiloja tai suurta makuuhuonetta ainakaan kukaan tarvitse, sen huomasin itse.
      Keittiö ja sen toimivuus on toinen kohde, johon kannattaa kiinnittää huomiota.
      Pienikin keittiö voi olla toimiva, jos se on hyvin suunniteltu.

      Päivittäinen pienikin siivous on paikallaan. Jos sen unohtaa, niin edessä on kaaos.
      Kun tiskaa astiat, niin samalla voi pyyhkäistä työtasot ja hellan. Se ei vie aikaa kuin pari minuuttia.

      kylmätotuus

      • Anonyymi

        Nyt on neliöt kohdallaan. 46 neliötä riittää yhdelle ihmiselle ja on järkevä alhaisen vastikevuokran takia.
        Siihen huippu energiaa säästävät kodinkoneet ja sisustus niin että robortti-imurilla on tilaa liikkua, niin paremmin asiat ei voisi olla. Sohvat niin että imuri mahtuu menemään alta, muuten se "osaa" kiertää jopa keittiötuolin jalat. Luulin sitä leluksi, mutta vuoden kokemuksella voin sanoa: yksi parhaimmista kodinkoneista. Lukekaa testejä, ottakaa gigantista koekäyttöön, ostakaa omaksi.

        Kuivaava pyykinpesukone, kuivaava astianpesukone, itsensä sulattava jääkaapi-pakastin.
        Nämä kaikki 2300€, huippumerkit, pitkällä takuulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt on neliöt kohdallaan. 46 neliötä riittää yhdelle ihmiselle ja on järkevä alhaisen vastikevuokran takia.
        Siihen huippu energiaa säästävät kodinkoneet ja sisustus niin että robortti-imurilla on tilaa liikkua, niin paremmin asiat ei voisi olla. Sohvat niin että imuri mahtuu menemään alta, muuten se "osaa" kiertää jopa keittiötuolin jalat. Luulin sitä leluksi, mutta vuoden kokemuksella voin sanoa: yksi parhaimmista kodinkoneista. Lukekaa testejä, ottakaa gigantista koekäyttöön, ostakaa omaksi.

        Kuivaava pyykinpesukone, kuivaava astianpesukone, itsensä sulattava jääkaapi-pakastin.
        Nämä kaikki 2300€, huippumerkit, pitkällä takuulla.

        Gigantissa on monen merkkistä ja mallista imuria. Mikä sinulla on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Gigantissa on monen merkkistä ja mallista imuria. Mikä sinulla on?

        Xiaomi. Nyt juuri luin toimittaja Anu-Elina Lehden kokeilutestin ja ilostuin:

        " omasta mielestä testin ylivoimainen voittaja oli "

        Eli juuri tämä minun ostamani merkki, josta sain vinkin naapuriltani. Anun testin luin juuri.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Gigantissa on monen merkkistä ja mallista imuria. Mikä sinulla on?

        """Kylymä tottuus totesi: Päivittäinen pienikin siivous on paikallaan. """

        46 neliön kämppä haiskahtaa työleiriltä. Ei jumpe sentään. Siihen riittäisi siivous 2 - 4 viikon välein eikä se pilalle menisi.
        Taitaa totuus olla niin paha pölynnuzzija, että silittää tiskirätitkin kerran päivässä.


      • Päivän sana taitaa olla konmarointi :).


      • Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

        Päivän sana taitaa olla konmarointi :).

        Kolmiossa asumme kahdestaan pari kertaa kuussa imurointia välillä harjalla lakaisua.
        Kerran kuussa vaihdan lakanat.
        Auto on ja polkupyörät.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kolmiossa asumme kahdestaan pari kertaa kuussa imurointia välillä harjalla lakaisua.
        Kerran kuussa vaihdan lakanat.
        Auto on ja polkupyörät.

        Meillä on vielä neliöitä enemmän kuin tarvittaisiin mutta kun tässä kykenee vielä asumaan niin asutaan kunnes tulee tarve pienempään. Siivoamistahan tässä on ja ilunoiden pesua mutta toisaalta oma rauha. Ei ole naapureita einän takana. ala- tai yläpuolella. Koirulila vapaus temmeltää takapihalla vapaana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        """Kylymä tottuus totesi: Päivittäinen pienikin siivous on paikallaan. """

        46 neliön kämppä haiskahtaa työleiriltä. Ei jumpe sentään. Siihen riittäisi siivous 2 - 4 viikon välein eikä se pilalle menisi.
        Taitaa totuus olla niin paha pölynnuzzija, että silittää tiskirätitkin kerran päivässä.

        No mutta jos sinä olet laiska, niiin eihän kaikkien tarvitse olla laisiasi. Jos on paljon pintoja, joille pöly laskeutuu, niin "2 - 4 viikon välein" on liian harvoin. Pyyhkäistä pitää useammin ainakin sellaisen tyypin, jonka silmään 'sattuu' pöly ym. pashka pahasti. - Nm. Puhtaus luo viihtyisyyttä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No mutta jos sinä olet laiska, niiin eihän kaikkien tarvitse olla laisiasi. Jos on paljon pintoja, joille pöly laskeutuu, niin "2 - 4 viikon välein" on liian harvoin. Pyyhkäistä pitää useammin ainakin sellaisen tyypin, jonka silmään 'sattuu' pöly ym. pashka pahasti. - Nm. Puhtaus luo viihtyisyyttä

        Viikkosiivous: lattiat ja pölyt veks ja keittiöpintojen läätäisy tarpeen mukaan sillä etikkavesiseoksella spraypullosta.
        Johan leivistä tulee murenia pöydälle ja singahtaa lattialle, vaikka kuinka leikkulaudalle tähtää.
        Beng-pölynnuzzia 2.


      • Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

        Päivän sana taitaa olla konmarointi :).

        Kerran, vuosia sitten tapasin tansseissa naisen, jonka kanssa sovimme siitä että menen hänen luo yökylään, noin parin viikon kuluttua, vieraalle paikkakunnalle.
        Hän oli kaupungin kodinhoitaja ammatiltaan. Koskaan en ole vieraillut niin pas***sessa kodissa. Yksi ilta /yö riitti, sen jälkeen en siihen huusholliin astunut, enkä naiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerran, vuosia sitten tapasin tansseissa naisen, jonka kanssa sovimme siitä että menen hänen luo yökylään, noin parin viikon kuluttua, vieraalle paikkakunnalle.
        Hän oli kaupungin kodinhoitaja ammatiltaan. Koskaan en ole vieraillut niin pas***sessa kodissa. Yksi ilta /yö riitti, sen jälkeen en siihen huusholliin astunut, enkä naiseen.

        Raskas työmaa nykyään heillä. Kotona ei enää jaksa. - Nm. Ehkä


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kerran, vuosia sitten tapasin tansseissa naisen, jonka kanssa sovimme siitä että menen hänen luo yökylään, noin parin viikon kuluttua, vieraalle paikkakunnalle.
        Hän oli kaupungin kodinhoitaja ammatiltaan. Koskaan en ole vieraillut niin pas***sessa kodissa. Yksi ilta /yö riitti, sen jälkeen en siihen huusholliin astunut, enkä naiseen.

        Voipi olla niin että suutarin lapsella ei ole kenkiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viikkosiivous: lattiat ja pölyt veks ja keittiöpintojen läätäisy tarpeen mukaan sillä etikkavesiseoksella spraypullosta.
        Johan leivistä tulee murenia pöydälle ja singahtaa lattialle, vaikka kuinka leikkulaudalle tähtää.
        Beng-pölynnuzzia 2.

        Beng, kuule tästä on puhuttu........

        Perustanet tuon etikan käytön pintojen putsaamiseen sen pahaan hajuun. Ikäänkuin haju karkottaisi bakteerit.:)))
        Se on ehkä huonoin mahdollinen siihen.

        "Väkiviinaetikkaa käytetään myös puhdistusaineena, jolla voi poistaa muun muassa kalkkitahroja."
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Etikka
        https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/lue/ilmiot/etikka-siivoojan-ihmeaine-nain-se-puhdistaa-kaakelit-ja-vie-hienhajun-katso-yli

        Leikkuulautaan se käy, koska siinä käsitellään ruokaa
        https://www.k-ruoka.fi/artikkelit/koti-ja-hyva-olo/etikka-puhdistaa-ja-desinfioi-10-parasta-vinkkia

        "Rajamäen Väkiviinaetikkaa voi käyttää puhdistusaineena mm. kalkinpoistoon kahvinkeittimestä tai ikkunapintojen kirkastamiseen (etikka poistaa kalkkisaostumat). Väkiviinaetikka puhdistaa niin tekstiilejä, astioita kuin kodinkoneitakin."
        https://www.rajamaen.fi/usein-kysyttya/


      • Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

        Voipi olla niin että suutarin lapsella ei ole kenkiä.

        Yksi asia minua ihmetytti. Hänellä oli pari viikkoa aikaa laittaa koti siihen kuntoon, että kehtaa sinne vieraan ottaa ensimmäistä kertaa. Mutta esim. kylpyhuone/suihkutilat ihan kaameassa kunnossa likapyykkeineen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Beng, kuule tästä on puhuttu........

        Perustanet tuon etikan käytön pintojen putsaamiseen sen pahaan hajuun. Ikäänkuin haju karkottaisi bakteerit.:)))
        Se on ehkä huonoin mahdollinen siihen.

        "Väkiviinaetikkaa käytetään myös puhdistusaineena, jolla voi poistaa muun muassa kalkkitahroja."
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Etikka
        https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/lue/ilmiot/etikka-siivoojan-ihmeaine-nain-se-puhdistaa-kaakelit-ja-vie-hienhajun-katso-yli

        Leikkuulautaan se käy, koska siinä käsitellään ruokaa
        https://www.k-ruoka.fi/artikkelit/koti-ja-hyva-olo/etikka-puhdistaa-ja-desinfioi-10-parasta-vinkkia

        "Rajamäen Väkiviinaetikkaa voi käyttää puhdistusaineena mm. kalkinpoistoon kahvinkeittimestä tai ikkunapintojen kirkastamiseen (etikka poistaa kalkkisaostumat). Väkiviinaetikka puhdistaa niin tekstiilejä, astioita kuin kodinkoneitakin."
        https://www.rajamaen.fi/usein-kysyttya/

        BENG !

        On tullut HETI-tuoteperhe, joka sisältää etikkatuoteet kaikkiin tarpeisiin, jopa pyykinpesuun.

        Keittiön pinnat
        Kylpyhuone
        Käsisaippua
        Pyykkiaine
        Lasinpesu

        Mulla on koko satsi hankittuna, siistissä rivissä kylpyhuoneen hyllyllä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Yksi asia minua ihmetytti. Hänellä oli pari viikkoa aikaa laittaa koti siihen kuntoon, että kehtaa sinne vieraan ottaa ensimmäistä kertaa. Mutta esim. kylpyhuone/suihkutilat ihan kaameassa kunnossa likapyykkeineen.

        No ehkä teidän siisteyskäsityksenne eivät sitten kohdanneet. Se mikä hänelle ok, sinulle kauhistus. Ei kai siinä muuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerran, vuosia sitten tapasin tansseissa naisen, jonka kanssa sovimme siitä että menen hänen luo yökylään, noin parin viikon kuluttua, vieraalle paikkakunnalle.
        Hän oli kaupungin kodinhoitaja ammatiltaan. Koskaan en ole vieraillut niin pas***sessa kodissa. Yksi ilta /yö riitti, sen jälkeen en siihen huusholliin astunut, enkä naiseen.

        Ihan sama, kun tyyppi ilmoitti innoissaan, että oli immuroinut vaimonsa ja itsensä asuman pikku yksiön, kun ”ei tule pölyä, ei”.

        Akkansa kun potkas tyhjää, niin nyt ukko siivoaa innoissaan. Mikähän juttu sekin oli?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        BENG !

        On tullut HETI-tuoteperhe, joka sisältää etikkatuoteet kaikkiin tarpeisiin, jopa pyykinpesuun.

        Keittiön pinnat
        Kylpyhuone
        Käsisaippua
        Pyykkiaine
        Lasinpesu

        Mulla on koko satsi hankittuna, siistissä rivissä kylpyhuoneen hyllyllä.

        Huomenta.
        Kiitos vinkistä.
        Olen käyttänyt Lidlin talousetikkaa laimennettuna. Minusta etikan tuoksu ei ole paha.
        Johtuuko sanasta väkiviina. Hihhih ja hahhah.
        Tulee mieleen lisuke etikkakurkut, joiden muistan maistuneen jo lapsena hyvälle: ohuita kurkkusiivuja,. Silputtua tilliä, etikkaa ja ripaus sokeria.
        Ehkä vaivun muistoihin 'desinfiointinestettä' suihkiessa....
        Kylpyhuoneessa käytän Methodin spearminttiä. Erehdyin ostamaan Pink grapefruittia samasta tuotesarjasta. Yök. Urean tuoksu. Sehän on kauneustuotteissa käytetty pohja steriiliyden takia kait.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan sama, kun tyyppi ilmoitti innoissaan, että oli immuroinut vaimonsa ja itsensä asuman pikku yksiön, kun ”ei tule pölyä, ei”.

        Akkansa kun potkas tyhjää, niin nyt ukko siivoaa innoissaan. Mikähän juttu sekin oli?

        Tekee kenties surutyötä tai mies on siistimpi kuin kumppaninsa, mutta sieti 'tason'.
        Ei ole itsestäänselvyys, että nainen pitää kodinmsiistinä, siistimpänä.
        Olen nähnyt sellaisen läävän 2 kk:tta muuton jälkeen, että huhhuh. Henkilö työskenteli hoitoalalla.
        Jokin mentaalipuolen asia tässäkin; ja molemminpuolinen liioittelu.

        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tekee kenties surutyötä tai mies on siistimpi kuin kumppaninsa, mutta sieti 'tason'.
        Ei ole itsestäänselvyys, että nainen pitää kodinmsiistinä, siistimpänä.
        Olen nähnyt sellaisen läävän 2 kk:tta muuton jälkeen, että huhhuh. Henkilö työskenteli hoitoalalla.
        Jokin mentaalipuolen asia tässäkin; ja molemminpuolinen liioittelu.

        Beng

        Niinpä! Huvittaa just sekin, että kummatkin olivat ns. hoitoaloilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raskas työmaa nykyään heillä. Kotona ei enää jaksa. - Nm. Ehkä

        Viittaa siihen että kodinhoitajalla itsellään on päällä tosi raskas masennus. Työn vuoksi ei voi heittäytyä täysin tahdottomaksi ettei viitsi edes siivota. Millainen sperma ja eritepesä lie ollut sänkykin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viittaa siihen että kodinhoitajalla itsellään on päällä tosi raskas masennus. Työn vuoksi ei voi heittäytyä täysin tahdottomaksi ettei viitsi edes siivota. Millainen sperma ja eritepesä lie ollut sänkykin.

        Luin kyllä juuri eilen jutun, jossa nuori nainen siivosi aamusta iltaan ja sitten selvisi, että hän sairasti jotakin masennuksen kaltaista, joka pisti tekemään, jotta ei tarvinnut ajatella vaikeita. Lkaikki tip-top -järjestyksessä, on jäänyt lapsena vaille hellyyttä. Pätee meitsiin kuin nappi silmään. - Nm. Liian siistiksi haukuttu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luin kyllä juuri eilen jutun, jossa nuori nainen siivosi aamusta iltaan ja sitten selvisi, että hän sairasti jotakin masennuksen kaltaista, joka pisti tekemään, jotta ei tarvinnut ajatella vaikeita. Lkaikki tip-top -järjestyksessä, on jäänyt lapsena vaille hellyyttä. Pätee meitsiin kuin nappi silmään. - Nm. Liian siistiksi haukuttu

        ... Luin myös kauan aikaa sitten sellaisen asian, että jos kaikki ...


    • Onko eroa asunnon koon puolesta sille onko asuja yksinäinen mies vai ne2nen?

      • Anonyymi

        Voib olla niinkin, että luonne on sellainen...

        Beng


    • siis nainen :).

    • Anonyymi

      Kyllä pientä kaksiota jaksaa siivota ja siivoamista helpottaa kun on minimalisti ja tavaraa on vähän.

      • Totta ja jokaiselle tavaralle on oma paikkansa.


    • Vanhemmalle miehelle sopiva asunnon koko ? Kun ja jos ajattelee, ettei kohta pysty enään kotiaan hoitaa.

      Helppo ratkaisu, palkkaa viikko siivoojan, tarpeentullen ateriapalvelun päivittäin eikös se sovi naisellekkin.
      Jos ja kun tulee avuttomaksi, tai laiskaksi.

      • Juuri noin. Asiat on aina järjestettävissä, Ja jos ei viikkosiivooja raski niin ainakin kerran kahdessa viikossa-siivooja :).


      • Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

        Juuri noin. Asiat on aina järjestettävissä, Ja jos ei viikkosiivooja raski niin ainakin kerran kahdessa viikossa-siivooja :).

        Juuri noin. Pääkaupunkiseudulla on siivojapareja, kaksi naista, jotka matkustavat asiakkan luo ilman siivousvälineitä. Eli siivous tehdään asiakkaan välineillä,HUIPPUHYVIN.
        Thaimaalaisia, luotettavia, niin älyttömän hyvää työtä tekeviä, kaikki kiiltää.
        Tulevat sekunnilleen, tekevät aina jotain ylimääräistä työtä jotta asiakkaalle tulee hyvä mieli.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Juuri noin. Pääkaupunkiseudulla on siivojapareja, kaksi naista, jotka matkustavat asiakkan luo ilman siivousvälineitä. Eli siivous tehdään asiakkaan välineillä,HUIPPUHYVIN.
        Thaimaalaisia, luotettavia, niin älyttömän hyvää työtä tekeviä, kaikki kiiltää.
        Tulevat sekunnilleen, tekevät aina jotain ylimääräistä työtä jotta asiakkaalle tulee hyvä mieli.

        Kun siistijöitä kaksi, tulee palkan saada kaksi. Pienen yksiön tai kaksion kyllä siivoaa yksinkin.


      • Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

        Kun siistijöitä kaksi, tulee palkan saada kaksi. Pienen yksiön tai kaksion kyllä siivoaa yksinkin.

        Jos ihminen on kävelykuntoinen, niin kaksion siivous ei pitäisi olla tässä iässä ylivoimaista.
        Monet ovat laiskoja tai muuten välinpitämättömiä.
        On myös ihmislaji, joka kulkee riepu kädessä jatkuvasti. Kukin tavallaan.
        Itse suunnitellut kolmion ikkunoitten pesua perinteisellä vesi/lasta systeemillä.
        Isot ikkunat ovat, täytyy olla tukiteline avattaessa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos ihminen on kävelykuntoinen, niin kaksion siivous ei pitäisi olla tässä iässä ylivoimaista.
        Monet ovat laiskoja tai muuten välinpitämättömiä.
        On myös ihmislaji, joka kulkee riepu kädessä jatkuvasti. Kukin tavallaan.
        Itse suunnitellut kolmion ikkunoitten pesua perinteisellä vesi/lasta systeemillä.
        Isot ikkunat ovat, täytyy olla tukiteline avattaessa.

        Nii mitäpä me ollaa toisia ja motivaatioitansa arvostelemaan. Jokainen tekee tyylillään tai jättää tekemättä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ihminen on kävelykuntoinen, niin kaksion siivous ei pitäisi olla tässä iässä ylivoimaista.
        Monet ovat laiskoja tai muuten välinpitämättömiä.
        On myös ihmislaji, joka kulkee riepu kädessä jatkuvasti. Kukin tavallaan.
        Itse suunnitellut kolmion ikkunoitten pesua perinteisellä vesi/lasta systeemillä.
        Isot ikkunat ovat, täytyy olla tukiteline avattaessa.

        Laiska ja välinpitämätön on sauvakävelylenkillä, silloin kun siivooja on kodissani.
        Laiska ja välinpitämätön, myös siistityttää autonsa autopesulassa.
        Laiska ja välinpitämätön käy arkisin ravintolassa syömässä.
        Laiska ja välinpitämätön teki 27 vuotta töitä täysillä, noin 10 tunnin päiviä.
        Nyt on hilloa hieman nauttia elämästä, ikää tasan 60 vuotta .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laiska ja välinpitämätön on sauvakävelylenkillä, silloin kun siivooja on kodissani.
        Laiska ja välinpitämätön, myös siistityttää autonsa autopesulassa.
        Laiska ja välinpitämätön käy arkisin ravintolassa syömässä.
        Laiska ja välinpitämätön teki 27 vuotta töitä täysillä, noin 10 tunnin päiviä.
        Nyt on hilloa hieman nauttia elämästä, ikää tasan 60 vuotta .

        Saitko näihin luvan palstalaisilta ?

        Harva hyväksyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laiska ja välinpitämätön on sauvakävelylenkillä, silloin kun siivooja on kodissani.
        Laiska ja välinpitämätön, myös siistityttää autonsa autopesulassa.
        Laiska ja välinpitämätön käy arkisin ravintolassa syömässä.
        Laiska ja välinpitämätön teki 27 vuotta töitä täysillä, noin 10 tunnin päiviä.
        Nyt on hilloa hieman nauttia elämästä, ikää tasan 60 vuotta .

        Minä nuolen hillotolppaani kotona, olen niin laiska.


      • Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

        Kun siistijöitä kaksi, tulee palkan saada kaksi. Pienen yksiön tai kaksion kyllä siivoaa yksinkin.

        Palkka yhteensä 87€. kerran kuukaudessa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Palkka yhteensä 87€. kerran kuukaudessa.

        Ja kaksi siivoaa? Minkäkokoinen asunto ja kauanko on sovittu aikaa?


      • Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

        Ja kaksi siivoaa? Minkäkokoinen asunto ja kauanko on sovittu aikaa?

        50,5 Aika tasan kaksi tuntia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        50,5 Aika tasan kaksi tuntia.

        Katsokaa pääkaupunkiseudun KUPONKITARJOUKSIA. Firmoja on mielettömästi.


      • Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

        Nii mitäpä me ollaa toisia ja motivaatioitansa arvostelemaan. Jokainen tekee tyylillään tai jättää tekemättä.

        Puhut asiaa. Meille on tärkeää laatu, kaikki tuotteet hyvälaatuisia, Kukkapuroa, Aaltoa, Marimekkoa, Mieleä, Volvoa, Husqvarnaa, Tempuria, Rasinmäkeä.
        Kaikki nyt vähintään viisivuotta vanhoja ja jatkossa mennään toiset mokomat.

        Käyttöiän kustannukset ratkaisee, ei hankintahinta. Kesävaateet Pelle P. eikä mitään muuta ole sen jälkeen kaivannut, kun kerran myymälän ovesta sisään astuin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        50,5 Aika tasan kaksi tuntia.

        Kaksi tuntia ja kaksihenkilöä tuolle neliömäärälle. Luulis puhdasta tulevan😄


      • Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

        Kaksi tuntia ja kaksihenkilöä tuolle neliömäärälle. Luulis puhdasta tulevan😄

        Voi vakuuttaa. Hella kiiltää, ikkunat kiiltää, lattiat kiiltää, pesuhuone, wc niin raikas kun vaan voi olla. Parvekelasit puhtaammat kuin asennusvaiheessa. Odotan siivospäivän jälkeistä tunnetta, silloin on kiva pyytää naisystävä päiväkahville. Aina korjataan joku epäkohta, jos huomattaan esim ikkunanpesutervetta, niin se tehdään ilman mitään sopimista.
        Pedit pedataan, lakanat vaihdetaan, pyyhkeet vaihdetaan puhtaisiin ymym.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Voi vakuuttaa. Hella kiiltää, ikkunat kiiltää, lattiat kiiltää, pesuhuone, wc niin raikas kun vaan voi olla. Parvekelasit puhtaammat kuin asennusvaiheessa. Odotan siivospäivän jälkeistä tunnetta, silloin on kiva pyytää naisystävä päiväkahville. Aina korjataan joku epäkohta, jos huomattaan esim ikkunanpesutervetta, niin se tehdään ilman mitään sopimista.
        Pedit pedataan, lakanat vaihdetaan, pyyhkeet vaihdetaan puhtaisiin ymym.

        Hienoa että olet tyytyväinen.


      • Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

        Hienoa että olet tyytyväinen.

        Haittaako sinua jos jatkan siivouspalvelun käyttämistä kerran kuukaudessa.
        Nautin puhtaudesta, niin että se tehdään ammattimaisesti, kunnolla.
        Myös autonpesu ja sisäsiivous on ulkoistettu, ulko kerran kuukaudessa, sisäsiivous kerran vuodessa. Lisään vielä: Kaikki matot pesetän jouluksi, ennen joulusiivousta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Haittaako sinua jos jatkan siivouspalvelun käyttämistä kerran kuukaudessa.
        Nautin puhtaudesta, niin että se tehdään ammattimaisesti, kunnolla.
        Myös autonpesu ja sisäsiivous on ulkoistettu, ulko kerran kuukaudessa, sisäsiivous kerran vuodessa. Lisään vielä: Kaikki matot pesetän jouluksi, ennen joulusiivousta.

        :D. Kuules haittaako sua jos mua haittaa? Itse asiasa minulle on ihan sama miten kukainekin kotinsa sivouksen tai puhtaanapidon hoitaa, tai autonsa. Ei se nin kiinnostava asia ole. Riittää kun saan oman huushollini ja autoni pidettyä siistinä.


      • Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

        :D. Kuules haittaako sua jos mua haittaa? Itse asiasa minulle on ihan sama miten kukainekin kotinsa sivouksen tai puhtaanapidon hoitaa, tai autonsa. Ei se nin kiinnostava asia ole. Riittää kun saan oman huushollini ja autoni pidettyä siistinä.

        Siinä sitä hommaa sinulle riittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä sitä hommaa sinulle riittää.

        Se on ihan sama, kun sanotaan; ettet sitten jaksa yksiötäs itse siivota. Ei se ole koko juttu. Vanhemmiten kiipeäminen tulee haastavammaksi, painavien kantaminen tulee raskaammaksi ym. ym. Miksi sitä pitäisi esittää, että homma toimii, kun kuitenkin tökkii ja saat maksua vastaan homman toimimaan? Hyvä niin!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Siinä sitä hommaa sinulle riittää.

        Ai oman tontin puhtaanapidossako? Joo-o. Siksi en jaksa kantaa muiden huusholleista huolta. Ihan kivahan se kuitenkin on jos jokainen on omalta kohdaltaan tyytyväinen vai kuinka?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on ihan sama, kun sanotaan; ettet sitten jaksa yksiötäs itse siivota. Ei se ole koko juttu. Vanhemmiten kiipeäminen tulee haastavammaksi, painavien kantaminen tulee raskaammaksi ym. ym. Miksi sitä pitäisi esittää, että homma toimii, kun kuitenkin tökkii ja saat maksua vastaan homman toimimaan? Hyvä niin!

        Nyt osui ja uppos. Pienellä maksulla saat palvelua mm. siistin kodin.
        Olen käynyt monissa "läävissä", kun nuuka asukas ei raaski hommata maksullista apua siivoamiseen. Koti on kuin huolimattomaman halot liiterissä, tavaraa täynnä kun kirpputorilla. RAHAA, rahaa, rahaa........., saituri luulee, että saa seteliniput mukaansa monttuun.


      • Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

        :D. Kuules haittaako sua jos mua haittaa? Itse asiasa minulle on ihan sama miten kukainekin kotinsa sivouksen tai puhtaanapidon hoitaa, tai autonsa. Ei se nin kiinnostava asia ole. Riittää kun saan oman huushollini ja autoni pidettyä siistinä.

        Kun katselee naapurin "metrin korkuista" nurmikkoa ja pasksta mustaa autoa, niin mulle se ei ole ihan sama. Tekisi mieli sanoa, odotan sopivaa hetkeä-syksyn pihajuhlia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kun katselee naapurin "metrin korkuista" nurmikkoa ja pasksta mustaa autoa, niin mulle se ei ole ihan sama. Tekisi mieli sanoa, odotan sopivaa hetkeä-syksyn pihajuhlia.

        No pienet on sun murhees. Laita tonttienne väliin aita niin ei tartte naapurin pihaa kytätä😄.


      • siilivain kirjoitti:

        No pienet on sun murhees. Laita tonttienne väliin aita niin ei tartte naapurin pihaa kytätä😄.

        Tai käy kysymässä voisitko olla avuksi mnurmenleikkuussa ja autonpesussa.


    • Anonyymi

      Sanoisin 180 pitkä, 60 leveä ja neljäkymmentä korkea valkoinen tai tammisin koristein ja messinkiheloin.

      • Anonyymi

        Älä nyt vielä...

        Beng


      • Tuo nyt ei enää taida olla titoista asumista. Muut sinut siihen tyrkkää.


    • Anonyymi

      Kaksio n. 55-60 neliöö. Saunalla ei niin väliä.

      • Anonyymi

        En itsekään saunasta niin välitä, jos taloyhtiössä on. Pyykkitupa kuivatushuoneineen on ehto, koska en pidä siitä, että on ikuinen liputus kylpyhuoneessa.
        Siis 60-luvun tyylinen asunto olisi ihan jees.
        Beng
        Jos menisin heikkoon kuntoon, tilaisin nakusiivoojan ihan ehdottomasti.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En itsekään saunasta niin välitä, jos taloyhtiössä on. Pyykkitupa kuivatushuoneineen on ehto, koska en pidä siitä, että on ikuinen liputus kylpyhuoneessa.
        Siis 60-luvun tyylinen asunto olisi ihan jees.
        Beng
        Jos menisin heikkoon kuntoon, tilaisin nakusiivoojan ihan ehdottomasti.

        Ai sulaako se sokeri heikossa kunnossa olevankin suussa :D?
        Tuntuis että jos itse on heikossa kunnossa ei paljan pyllyin pyllistelevä siivooja sai mitään värinöitä aikaan, päinvastoin. Sanoisin kyllä et pue nyt päälles.


    • Anonyymi

      Mikä on ikä--- vanhenevalle??? Kaikki elävät vanhenevat.

      • Anonyymi

        Hei! 60 keskustelupalsta! 😂👍🏻


    • Anonyymi

      Kun iso osa 60 naisista keskityy villasukkien tekoon, niin siihen ei kovin kummosta asuntoa tarvi. 30 neliötä riittää.

      • Anonyymi

        Mitä vikaa villasukissakaan on? Mitä sen 60 pitää muuta tehdä? Jos ei jo siihen mennessä ole tehnyt, niin antaa olla tekemättä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä vikaa villasukissakaan on? Mitä sen 60 pitää muuta tehdä? Jos ei jo siihen mennessä ole tehnyt, niin antaa olla tekemättä.

        nim "Anonyymi" on oikeassa. "Jos ei jo siihen mennessä ole tehnyt"

        Hyvä huomio, monien kohdalla totuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        nim "Anonyymi" on oikeassa. "Jos ei jo siihen mennessä ole tehnyt"

        Hyvä huomio, monien kohdalla totuus.

        Kiikkutuoli, lankakori ja kunnolliset puikot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä vikaa villasukissakaan on? Mitä sen 60 pitää muuta tehdä? Jos ei jo siihen mennessä ole tehnyt, niin antaa olla tekemättä.

        En jaksa uskoa, itse en ainakaan kudo sukkia. Toisaalta; nykyään nuoretkin kutovat, kun siitä on tullut ns. muotijuttu. - Nm. Mitä muuta jäänyt väliin


    • Anonyymi

      On kotihoito ja sitten firmat tekee koti siivouksia.Se on minkä kokosesta kämpästä tykkää.

    • Anonyymi

      Mulla 40 neliötä, täysremontoitu ja sisustussuunnitelijan sisustus Artek huonekaluilla.
      Osa Artekista mm tarjoiluvaunu entisestä asunnosta.
      Kodinkoneet uusia, sänky unikulman moottoroitu, kaikki parasta laatua mitä vaan voi olla.

      Ostin "pommin" laitoin 128000 euroa remonttiin, nyt olen tyytyväisempi kuin koskaan, vaikka entiset asunnot ovat olleet isoja 80-100 neliöisiä.

      Siivooja käy kerran kuukaudessa.

      • Anonyymi

        Artek-tuotteiden kesto ihan huippu. Ostimme keittiön pöydän ja tuolit vuonna 1980 vielä kuin uudet. Kalliita, se kertomasi tarjoiluvaunu on ollut pitkään haaveissa, mutta 1990€ hinta siirtää hankinnan ainakin ensikesään.


      • Anonyymi

        Kerran kuukaudessa, kaksi ulkomaalaista naista laittaa kodin kuntoon, siistiksi, kiiltäväksi.
        Päivä on perjantai, jolloin menen naistuttavani kanssa kauppakeskuksen ravintolaan syömään kala-aterian. Rakastan uunilohta, vaikka annos maksaa 28€ niin kerran kuukaudessa sen hinta ei talouttani kaada. Tosin hinta kaksikertaistuu, kun maksan myös naisystävän ruokailun.
        Yksi perjantai kuukaudessa on noin 170€ hintainen, mutta antaa paljon onnea ja iloa.
        Ruokailun jälkeen puhtaaseen kotiin, puhtaiden lakanoiden väliin, ihanan naisen kanssa.
        Vain yksi päivä kuukaudessa, puhtauta, ruokaa ja rakkautta. Se riittäköön.


    • Anonyymi

      Eikös tämä ole 60-70 vuotiaiden sivu ja ketjun selatessa laiskoja kermaperseitä. Oletteko edes ansiotyössä olleet? Perittyä etuajassa kuolleelta äijältä ja omilta vanhemmilta? Ateriapalvelua, 2siivoojaa kun itse ei viitsi. Kermaperseille tiedoksi, että tällä hetkellä 65 vasta alkaa vanhuuseläke. Siihen asti työssä ja tämä on 60 palstsa...Liikuntarajoitteiset on eri asia.

      • Anonyymi

        Voi kuule, mun mutsi lopetti kämpän siivoamisen nelikymppisenä, kun ei enää viitsinyt. Siitä asti olen siivonnut, pessyt pyykit, käynyt kaupassa ja ruuan laittanut. Enää en vaan millään viitsisi. Jos olisi asunnon remonttivelat maksettu, niin heti palkkaisin ainakin siivoojan.


      • Anonyymi

        Tunnen 60 vanhenevan naisen, joka huolehtii yleiskunnostaan, nauttii elämästä huippuasunnossa merenrannalla lauttasaaressa. Syö lähiravintoloissa esim Blue Peter, siivouttaa kotinsa 2kert kuukaudessa. Juteltiin miksi, hän sanoi pistävänsä joka pennin matalaksi siihen mennessä kun päivät ovat luetut. sinäpäivänä, jos luoja suo pankkitilin saldo on tasan nolla. Hän teki 38 vuotta töitä kirjanpitäjänä, pääasiassa 9-10 tuntisia päiviä, siivosi, piti kodin kunnossa, eikö se riitä.

        Eläkkeen hän kertoi 2000€ netto suuruiseksi, asunnon velka maksettu.


    • Anonyymi

      Tunnen lukuisia vanhenevia, yksinäisiä naisia. Mitä he tekevät ? Pääasiassa istuvat, kököttävät kotona ja soittelevat aamutunneilla ASTRAL- tv:n ennustajille, käsittämättömään 3,58€/minuuttihintaan kysyäkseen että koska tulee se uljas prinssi elämään. Uskovat, ennustajan sanaan "elokuun loppupuolella, tapaat sen ja sen..."

      Hyvänen aika, mitä höttöä.

      • Anonyymi

        Varmaankin totta mitä kirjoitat. Muuten ei olisi mahdollista noita "Auervaara" tapauksia olla noin paljon kuin niitä onkaan. Ongelmajätelaitos enintään kiinnostunut todellisuudessa vanhoista naisista.


      • Anonyymi

        Eihän tuossa ehdi enää millään rivari tai kertsikämppää 60-kymppinen siivoamaan. Joillakin "hirmuisia" työuria oikein kirjanpitäjänä, eihän sen päälle enää itse siivota jaksa..:) Jotkut 60-vuotiaina joutilaana, vaikka työura ja vamman laatu jää kertomatta. Robotti pikkukaksiossa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän tuossa ehdi enää millään rivari tai kertsikämppää 60-kymppinen siivoamaan. Joillakin "hirmuisia" työuria oikein kirjanpitäjänä, eihän sen päälle enää itse siivota jaksa..:) Jotkut 60-vuotiaina joutilaana, vaikka työura ja vamman laatu jää kertomatta. Robotti pikkukaksiossa?

        " Vamman laatu" on saituudesta, nuukuudesta eroonpääsy. Rahat käytetään elämään, ei villasukkien kutomiseen ja kiikkustuolissa istumiseen.
        Ehtimisestä ei ole kyse, vaan nautinnosta ja puhtaudesta jota yksikään 60 vanheneva nainen ei pysty tekemään niin hyvin kuin ammattilaiset omilla aineillaan ja koneillaan/siivousvälineillään. SIIVOTTUJA koteja olen nähnyt riittävästi, itseasiassa koteja joissa suuremat roskakasat on siirretty sängynalle. Laatu maksaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Vamman laatu" on saituudesta, nuukuudesta eroonpääsy. Rahat käytetään elämään, ei villasukkien kutomiseen ja kiikkustuolissa istumiseen.
        Ehtimisestä ei ole kyse, vaan nautinnosta ja puhtaudesta jota yksikään 60 vanheneva nainen ei pysty tekemään niin hyvin kuin ammattilaiset omilla aineillaan ja koneillaan/siivousvälineillään. SIIVOTTUJA koteja olen nähnyt riittävästi, itseasiassa koteja joissa suuremat roskakasat on siirretty sängynalle. Laatu maksaa.

        " Suuremat roskakasat " ? Mieäs ? - Nm. Arvelisin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Suuremat roskakasat " ? Mieäs ? - Nm. Arvelisin

        Nainen, maalattu, huoliteltu, mutta koti kun kaatopaikka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nainen, maalattu, huoliteltu, mutta koti kun kaatopaikka.

        Meitä on moneen junaan ja osa jää asemallekin. - Nm. Elämä on laiffiii


    • Anonyymi

      1.kerros
      Neliöt 30
      Vastike 120
      Parveke

    • Anonyymi

      Suosittelen seuraavaa: Jos sinulla omistusasunto, anna jollekkin "Auervaaralle" oikeus myydä pois se ja pistää rahat taskuunsa ja häipyä, ei enää pulmaa asunnon kanssa?

      Noin on menetelleet kai tuhannet ja taas tuhannet tyhmät naiset!

      Miksipä et siis sinäkin! Ole nainen sinäkin!

    • Anonyymi

      Johan tuo onkin vakavaa, kun aitoja ja oikeita ongelmia ei ole ja tuntuu perspektiivi todellisen maailman kanssa olevan aikalailla hukassa..monellakin.

      • Anonyymi

        Rivitaloyhtiössä asuu neljä vanhenevaa naista 58-62 vuotiaita, kaikilla isot noin 80 neliön asunnot. Ihmettelen, yhdelle sanoin, mokoma nirppanokka suuttui.


    • Anonyymi

      Vai niin.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Näin eilen vanhenevan naapurin rouvan, joka asuu 35 neliön asunnossa, nuoren ulkomaalaismiehen kanssa. Kysyin "mahtuuko hyvin", hän vastasi "sopivan kokoinen, en tykkää isosta"

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2693
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      67
      2480
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2101
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1737
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1479
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1429
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1403
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe