Kyllä makkarat on hyvää

Anonyymi

Mestarit syö makkaraa. Siihen ei sovi sotkea kovin kummallisuuksia. Me mestarit.

20

200

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Taitoa ei ole enään suomessa tehdä makkaraa.

      • Anonyymi

        Suomesta saa nykyään erilaisia laadukkaita makkaroita enemmän kuin ikinä ennen. Parhaissa liikkeissä on laajat valikoimat muutakin kuin kämppäriä, HK:n sinistä tai Kabanossia.

        Tosin itse teurastettu HK:n sininen sipuli- ja juustotäytteisenä ja Turun sinapilla maustettuna on erinomaisen hyvää kasvisruokaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Suomesta saa nykyään erilaisia laadukkaita makkaroita enemmän kuin ikinä ennen. Parhaissa liikkeissä on laajat valikoimat muutakin kuin kämppäriä, HK:n sinistä tai Kabanossia.

        Tosin itse teurastettu HK:n sininen sipuli- ja juustotäytteisenä ja Turun sinapilla maustettuna on erinomaisen hyvää kasvisruokaa.

        Esim. Snellmanin Chorizo tai HK:n Carlos. Hyvin maistuu muutaman kerran kesässä saunan jälkeen kera Crabbies inkiväärioluen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Suomesta saa nykyään erilaisia laadukkaita makkaroita enemmän kuin ikinä ennen. Parhaissa liikkeissä on laajat valikoimat muutakin kuin kämppäriä, HK:n sinistä tai Kabanossia.

        Tosin itse teurastettu HK:n sininen sipuli- ja juustotäytteisenä ja Turun sinapilla maustettuna on erinomaisen hyvää kasvisruokaa.

        Koti teurastuksen yhteydessä tehty tuore ohraryynein tehty makkara oli parasta - vai oliko tuo herkku nälkäiselle lapselle sopivasti tarjoiltuna erinomaista?


    • Anonyymi

      Makkarat täyttä p..kaa, laitetaan kaikki sellaiset ruhon osat joita ei voi muuten mihinkään käyttää.

      • Anonyymi

        Makkaran tuoteselosteessa saatta lukea kamaraa. Kamara on sian nahkaa, josta kuollut pintakerros on poistettu. Työmiehen nahkarukkaset tai nahkaiset saappaat täyttäisivät varmaan kriteerit, jos olisivat sian nahkasta tehtyjä. Kamara on varsin hyvä lähes rasvaton proteiinilähde.

        Itse asiassa ruhon osien käyttökelvottomuus on varsin tuoretta ajattelua. Kun meillä -50 tai -60 luvulla kotitilalla teurastettiin sika, keitettiin sorkkarokkaa. Sitä pidettiin herkkuna. Olen syönyt sian sorkkia myös savustettuna. Ja hyviä olivat. Suolet pestiin ja niihin valmistettiin makkaraa. Sylttyyn eli lihahyytelöön käytettiin ruhonosia, joita ei oikein muuhun voinut käyttää.

        Ruhon osien ulkonäkö ei kerro niiden ravintoarvosta paljoakaan ja hyljeksintä perustuu suurelta osin ulkonäköön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Makkaran tuoteselosteessa saatta lukea kamaraa. Kamara on sian nahkaa, josta kuollut pintakerros on poistettu. Työmiehen nahkarukkaset tai nahkaiset saappaat täyttäisivät varmaan kriteerit, jos olisivat sian nahkasta tehtyjä. Kamara on varsin hyvä lähes rasvaton proteiinilähde.

        Itse asiassa ruhon osien käyttökelvottomuus on varsin tuoretta ajattelua. Kun meillä -50 tai -60 luvulla kotitilalla teurastettiin sika, keitettiin sorkkarokkaa. Sitä pidettiin herkkuna. Olen syönyt sian sorkkia myös savustettuna. Ja hyviä olivat. Suolet pestiin ja niihin valmistettiin makkaraa. Sylttyyn eli lihahyytelöön käytettiin ruhonosia, joita ei oikein muuhun voinut käyttää.

        Ruhon osien ulkonäkö ei kerro niiden ravintoarvosta paljoakaan ja hyljeksintä perustuu suurelta osin ulkonäköön.

        Vielä nykyisinkin joissakin maissa käytetään ruhon lähes kaikki osat hyödyksi. Ja onhan maksaa, munuaisia yms yms suomessakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vielä nykyisinkin joissakin maissa käytetään ruhon lähes kaikki osat hyödyksi. Ja onhan maksaa, munuaisia yms yms suomessakin.

        Olen itse ostanut joskus sydäntä keittolihaksi ja myös kieltä. Kielestä saa suolavedessä keitettynä ja nyljettynä lähes rasvatonta leikkelettä voileivälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen itse ostanut joskus sydäntä keittolihaksi ja myös kieltä. Kielestä saa suolavedessä keitettynä ja nyljettynä lähes rasvatonta leikkelettä voileivälle.

        Eikä eläimillä ole rasvamaksaa eikä munuaiset sökö kun eivät lipitä alkoholia. Ajatella. Juoppo lehmä, densa sika, happo hevonen, eihän niiden lihaa ja elimiä söisi juoppokaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä eläimillä ole rasvamaksaa eikä munuaiset sökö kun eivät lipitä alkoholia. Ajatella. Juoppo lehmä, densa sika, happo hevonen, eihän niiden lihaa ja elimiä söisi juoppokaan.

        Nuoriso harrastaa raakamakkaraa.
        Millaista lienee?
        En ole testannut.
        Aika vähissä on makkarat menuussani.

        Beng


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nuoriso harrastaa raakamakkaraa.
        Millaista lienee?
        En ole testannut.
        Aika vähissä on makkarat menuussani.

        Beng

        Hyvää on, kunhan ei polta grillissä. Ja viiltoja ei kannata tehdä.


    • Anonyymi

      Eihän asiassa liene mitään uutta, kyllä sen teuraseläimen hukkaprosentti on pieni.
      Lähes kaikki käytetään nykyisinkin. Ja makkara, se on aivan ok syötävää, eilen muussia ja palviryynimakkaraa, olipa herkkua!

      • Ja lopuista tehdään koiranruokaa. Meidän koiran herkkua broilerin kaulat ja sydämet.


    • Anonyymi

      Tapolan savulenkki on parasta. Sitä voi syödä kylmänäkin.
      Mitä voi syödä kylmänä, on joku laaduntae.
      Sellaisia makkaroita ja valmislihapullia, joita ei oksentamatta voi syödä kylmänä,
      en osta. Kylmä valmiste paljastaa laadun. Kamara ei kylmä maistu eikä kuumanakaan.
      Sitä voi olla vähän kaikissa makkaroissa, toisissa enemmän.

      Raakamakkaroita ole joskus kypsentänyt, Lidl'istä ja S-marketista ostettuja.
      Ei oikein maksa vaivaa, mutta parempia saanee kauppahalleista.

      • Anonyymi

        Muutama kokeilumielessä ostettu raakamakkara, ei tosiaankaan maksa vaivaa moinen hifistely.
        Ja kyllä Tapolan savulenkki kylmänä menee että huiskahtaa, pannulle asti ei "kerkiä" koskaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muutama kokeilumielessä ostettu raakamakkara, ei tosiaankaan maksa vaivaa moinen hifistely.
        Ja kyllä Tapolan savulenkki kylmänä menee että huiskahtaa, pannulle asti ei "kerkiä" koskaan.

        Tapola, Kivikylä ok, mutta parasta pohjimmaisena Wigrenin lenkit ja nakit. Maksavat kyllä mutta ovat hintansa arvoiset.


    • Makkarat ovat hömpsötystä. Syön mieluummin savusilakkaa ja tomaattia. Myös silli perunan kanssa on herkkua.

      • Anonyymi

        Lihaiset makkarat ovat ihan kelpo ruokaa joskus harvoin syötynä. Jauhomakkarat sen sijaan aivan turhia ja ravinnottomia. - Nm. Melkein makkaraton


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lihaiset makkarat ovat ihan kelpo ruokaa joskus harvoin syötynä. Jauhomakkarat sen sijaan aivan turhia ja ravinnottomia. - Nm. Melkein makkaraton

        Höh. Se halvin makkara on kuin samettia pistelisi, eipä ole jänteitä eikä rustomuruja niinkuin kalliimmissa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lihaiset makkarat ovat ihan kelpo ruokaa joskus harvoin syötynä. Jauhomakkarat sen sijaan aivan turhia ja ravinnottomia. - Nm. Melkein makkaraton

        Niinpä. HK:n sininen ei kelpaa koirallenikaan. Ihan oikeasti, kerran nuuhkaisee; en syö.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1117
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      113
      910
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      279
      679
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      658
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      621
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      556
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      520
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe