Olen kiusannut tänä vuonna yhtä oppilasta, en fyysisesti, enkä mielestäni edes kiusannut niin pahasti. Kiusattu myönsi minulle että on tuntentut kuitenkin kiusaamista, ja nyt kaduttaa. Haluan auttaa häntä ja tulla hänen tueksi. Onko jollain vinkkejä tähän tilanteeseen?
Olen kiusaaja, tarvitsen apua
Anonyymi
12180
0Äänestä
Muut lukivat myös
Luetuimmat keskustelut
- Älä unohda minuaNainen ethän unohda minua. Asiat olisivat voineet mennä toisin, olisi vain pitänyt uskaltaa lähestyä sinua kun annoit siihen mahdollisuuden. Olen pettynyt itseeni, ja se kyllä närästää. Naiselle Mieheltä
- Pitäisikö Vantaa liittää Helsinkiin.Mitä mieltä olette asiasta?
- Eläkeikä nousee 70 vuoteen. Joudunko palaamaan työelämään?Nyt se on sitten päätetty, että eläkeikä Suomessa nostetaan 70 vuoteen. https://www.is.fi/politiikka/art-2000012324133.html Pääsin 67 vuotiaana eläkkeelle viime syksynä. Tarkoittaakohan tämä, että joudun palaamaan takai…
- Moi kulta😍Eikös se ollut marraskuuta kun se meidän "flirttailu" alkoi silloin vuosia sitten? tarkoitan lähinnä niitä pitkiä katseita 🤩☺️ Kohta on siis maata mullistavien katseiden vuosipäivä 😘🤭
- Perussuomalaiset nostamassa eläkeiän 70 vuoteenRiikka Purran johtama valtiovarainministeriö haluaa nostaa eläkeiän 70 vuoteen ja taloutta sopeutettaisiin ensi vaalikaudella 8–11 miljardilla eurolla. Perussuomalaisten johtama ministeriö ilmeisesti arvelee, että seits…
- Kadutko mies?Silloin kuin vielä yritin lähestyä, etkä tarttunut siihen. Asioista pitäisi voida aina keskustella.
- Kyllä mulla oli tunteita sua kohtaan,mutta voit syyttää ainoastaan itseäsi, että en tehnyt mitään asian eteen. Se on ihan turhaa sinun miettiä, että miksi.
- Nyt on nytTurha miettiä menneitä tapahtumia. Niitä ei saa tekemättömäksi. Tärkeintä on mitä tekee nyt ja tulevaisuudessa. Korjausliikkeetkin voi tehdä jos niihin tuntee tarvetta. Paluu tulevaisuuteenkin voi olla mahdollinen jos v…
- Niin haluaisin sut nähdä ja jutella!🙂
- Onko tällainen kuvio teistä okOnko tällainen kuvio teidän mielestänne ihan normaali ja hyväksyttävä? Nainen seurustelee miehen kanssa, mutta pitää samaan aikaan läheistä yhteyttä toiseen mieheen kertomatta tälle toiselle, että on parisuhteessa. Tämä…
- Nyt kun kaikki on ohiToivon, että sulla menee hyvin ja pystyisin sinut kokonaan unohtamaan. Joskus on vaikeita hetkiä ja olen tosi pahoillani, miten sinua loukkasin ja loukkaan yhä. Se täytyy saada loppumaan.
- Pussaisitko mihinKohtaan?
- Tunnut niinKaukaiselta jo.
- Hyvää huomentaEräälle Naiselle ❤️🩹
- Millaisen suhteenOlisit halunnut kaivattusi kanssa
- Tikusta asiaaMistä ihmeestä minä keksin sulle edes jotensakin järkevää asiaa parn lauseen verran... anna joku idea että kehtaan lähestyä. -töistä tuttu mies
- Empaattiset ihmisetOnko empaattiset ihmiset, etenkin naiset antavaisempia, kun ns. tavikset? Kaverin puolesta kysyn Oisko niinku mahkui?
- TTK-juontaja Veronica Verho lataa suorat sanat tatuointien arvostelijoille: "Mä toivoisin, että..."Veronica Verho juontaa Tanssii Tähtien Kanssa -ohjelmaa yhdessä Ernest Lawsonin kanssa. Yksi puhuttaneimmista aiheista on ollut, miten suosikkijuontajan näyttävät tatuoinnit sopivat ohjelman pukuohjeistukseen ja tullaa…
- Mistä pastori Aittakumpu sai rohkeutta avioeroonJa puolueen vaihtoon? Ja Puhoksen retkelle?
- Et nosta minua ylösOk ei se mitään. Vajoan syvempiin vesiin💔
Vastaukset 12
Vanhimmat
Pyydä se mukaan yhteisiin juttuihin. Jos pelaatte jalkapalloa koulussa syötäsille.
Vietä sen kaa aikaa ja näytä olevas pahoillas. Hyvä että haluut auttaa sitä nyt. Kunpa kaikki kiusaajat ois yhtä fiksuja kun sä
Kysy häneltä itseltään, että miten voit parhaiten olla avuksi ja hyvittää tekosi. Ja pyydä anteeksi.
Koeta myös vaikuttaa asioihin niin, että kukaan muukaan ei tee kenellekään niitä samoja asioita, joita sinä teit.
Lopeta se kiusaaminen ja anna sen olla?
Sorry, se ei luota ikinä enää sinuun.
Olet opettaja! Hyi sinua! Kosto tulee olemaan kaamea. Rehtori pistää pari viikkoa pakkolomaa ja julkisen anteeksipyynnön josta seuraa Me too - vyöry ja joudut ennenaikaiselle sairaseläkkeelle.
Mitä sä höpiset :D
Oikeanmukaisessa maailmassa sun päähäsi olisi upotettu 7,62x51.
Pyydä anteeksi ja anna hänen olla rauhassa. Älä eristä ryhmästä tai mistään, tervehdi edelleen ja ole kohtelias, mutta älä yritä väkisin ottaa mukaan mihinkään. Tai väkisin hyvittää.
Huolehdi siitä, että sinun tapasi eivät tarttuneet muille, koska usein kun joku aloittaa niin muut seuraa perässä, koska on helppo kohde havaittu. Siksi usein työpaikalla kiusaaminen on paljon kauheampaa kuin koulussa, koska lapset ja nuoret oppineet usein myös vanhempiensa esimerkistä.
Kyse voi myös olla, että teillä ei henkilökemiat täsmää. Silloin asiat usein tulee tulkituksi miten sattuu, koska ei ole yhteistä kieltä. Se ei silti tarkoita, etteikö kiusatun tunne olisi todellinen. Tuon henkilökemia osuuden esille siksi, koska harva oikeasti kiusaava henkilö välittäisi kysyä tällaista. Niin harvinaista.
Voi tietenkin aina olla, että hän väittää sinun kiusaavan manipulointi tekniikkana. Sellaisiakin ihmisiä on, mutta tämä ei tarkoita, että voit miettiä syyn olevan hänen.
Siksi molemmin puolin on turvallisinta, että pidät etäisyyttä.
Pyydät anteeksi, olet jatkossa kohtelias ja pidät peruskäytöstavoista kiinni. Tervehdi, hymyile, yms. mikä on sinulle luonnollista. Jos hän tulee juttelemaan kanssasi, keskustele kohteliaasti tai jos teidän tarvitsee tehdä jokin projekti yhdessä, pyritte pysymään tehtävän aiheessa ja hoitamaan siihen liittyvät työt hyvin.
Tätä taitoa tarvitset kumminkin myöhemmin töissä, pysyä ammattilaisena ja hoitaa hommasi työkaverina, mutta ei sen enempää. Hyvä harjoitella tässä vaiheessa miten pitää pää kylmänä ja pysyä vakaana vaikeammassa sosiaalisessa tilanteessa, ettei palaa takaisin siihen, että alkaa kiusaamaan tai sinua kiusataan.
En ole varma iästäsi, joten minun kaikki neuvot ei varmaan tarkoita sinulle vielä mitään, mutta mahdollista, että jossain vaiheessa avautuu paremmin. Tietenkin toivon, ettet puolin ja toisin töissä tule ikinä olemaan sellaisessa tilanteessa, että vihdoin ymmärrät mitä tarkoitin.
Todellisuus on silti toinen ja meillä hirveän vähän opetetaan valmiuksia toimimaan sosiaalisissa tilanteissa, vaikka sitä tarvitaan nykypäivänä enemmän kuin mitään muuta taitoa.
Ja lisään. Kerro asiasta jollekin aikuiselle opettajalle jos tapahtuu lisää jotain puolin ja toisin. Yritä valita sellainen opettaja, jolla ei ole vahvoja mielipiteitä asioista (naisista, ulkomaalaisista, yms.) vaan osaa puhua oppilaiden kanssa.
Kirjoitin siis neuvot sillä oletuksella, että olet itsekin nuori oppilas.
Jos et ole itse oppilas vaan opettaja. Mitä teet täällä? Puhu esimiehellesi tilanteesta, koska sinun pitäisi tietää, että ihan sosiaalidynamiikan takia tilanne on sellainen, että se pitää saman tien hoitaa työnantajasi kanssa.
Kiva, että olet myöntänyt virheesi. Sen myöntäminen myös kiusaamisen kohteelle varmasti tekee jotain hyvää. Ellei heti, niin vasta ajan kanssa,. On ymmärrettävää, jos kiusattu ei anteeksipyynnöstä ja katumuksesta huolimatta halua tai voi luottaa sinuun. Mutta kannattaa silti tehdä oikein, tunnustaa virheensä ja pyytää anteeksi. Moni kiusattu, ja kiusaajakin voi alkaa kantaa jossain vaiheessa elämässään niin suurta taakkaa, että asia kannattaa kyllä hoitaa kuntoon. Parempaanhan kukaan ei pysty kuin parhaimpaansa. Et sinä pysty kiusattua korjaamaan, parantamaan hänen haavojaan, mutta annat kuitenkin kiusaajana askeleen ja mahdollisuuden siihen suuntaan, pyytämällä häneltä anteeksi. Tee siis se mikä oikein on ja mihin pystyt. Varmasti se on askel parempaan, ennemmin tai myöhemmin.
Aloittaja: pidä ehdottomasti huolta siitä, että kiusaamasi henkilö saa apua. Se auttaa sinuakin syyllisyydessäsi.