Viimenen kirje

Anonyymi

Sain potkut. En olisi ikinä elämässäni uskonut että tulen saamaan potkuja.
Olen 28-vuotias mies, ammatiltani kokki. Olen aloittanut työskentelyn 16 kesäisenä. Kolmen vuoden opintoihini kuului kolme pakollista työssä-oppimisjaksoa. Minä valitsin niiden lisäksi kaksi valinnaista työssä-oppimista. Yhden niistä olin ruotsinlaivalla, yhden catering firmassa, yhden hotellissa, yhden a-la carte -ravintolassa ja yhden Norjassa. Lisäksi liityin kouluni (ja suomen johtavaan) kokki-joukkueeseen. Hain ja pääsin vaihto-oppilaaksi Norjaan. Tein ammattikoulussa kaiken ylimääräisen, ja olin tulevastani ammatista hyvin innoissani. Kaksi harjoittelukeittiöisäni tarjosivat minulle töitä, heti kun olisin valmistunut ja käynynyt armeijan. Yksi tarjosi sitä heti jakson loputtua, opintojeni oheella jo ennen kuin olen valmistunut.
Luonnollisesti menin töihin heti kuin vain pääsin. Ja siinä Cateringin keittiössä olenkin viettänyt enemmän aikaa kuin missään muussa huoneessa koko planeetalla. Kymmenen vuodenjälkeen talo purettiin, mutta tein myös oheella kahdeksassa muussa saman firman ravintolassa vuoroja vuosien mittaan. Työkaverit jo ennen laillista ikää opettivat minut juomaan alkohlia. Työaikana ja sen ulkopuolella.
Koska olin kuulunut kouluni kokki-joukkueeseen sain myös keikkoja ruokamessuilta ja Stockmannin hulluilta päiviltä. Myin ja demonstroin high-end sauvasekottimia, kahvikoneita ja pariloita.
Tein myös messun backstagella käviöille ruokanäytteitä.

Ammattikouluun mentyäni, ja sieltä tultuani olin omakuvaani vihaava hiljainen ujo neitsyt nörtti. Luulen että pienä poikana kokemani henkinen ja fyysinen perheväkivalta on jättänyt minusta rikkinäisen ihmisen.