Samaatietä, olen ajatellut, että

Anonyymi

Voisi yrittää lopettaa nämä kirjoittelut tänne. Kerran puhelimme täällä siitä vastikään, että parein se olisi ja viisainta.

Haluan toivottaa sinulle elämääsi kaikkea hyvää, jos päätökseni pitää, emmekä enää tapaa palstalla. Ajattelin kertoa siksi...että jos ihmettelen, niin...ehkä tulin järkiini...toivottavasti.

Kyllähän elämässä on muutakin kuin tällainen palsta, jonka kirjoitukset on höpöjä aikalailla.

LS

122

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Älähän LS nyt hättäele ja ala rajottelemaan kenenkään kirjoituksia palstalla. Aika mielenkiintoisia kysymyksiähän kyseinen ST esittää. Ja koska palsta on avoin kaikille, niin tänne mahtuu kaikenkarvaista rasvalettiä ja klania kuutioimaan syntyjä syvijä taivaan ja maan väliltä. Joskus jopa mullan alta ja horisontin takaakin.

Niin jotta annetaan vaan sananvapauden rehottaa kaikilla, vaikka joskus jotkut mielipiteen vähän suivaannuttaisivatkin..

Steyr ;))

• Anonyymi

Kirjoitin itsestäni, että pyrin lopettelemaan. Siksikin hyvä lopettaa, ihmiset aina haluavat ymmärtää väärin.

Halusin kertoa, ei tarvinne ihmetellä myöhemmin mihin menin, jos sattuu niin hyvin käymään, että saan pysyttyä päätöksessä.

LS

• Anonyymi

Juu, vähän tullut "puhuttua" liikaakin. Ensin puhun ja sitten ajattelen 🤔
        Mutta kun on vuosien varrella tullut huomaamaan, että sitä on sama pölkkypää vuodesta toiseen kuitenkin niin ei jaksa enää hävetä ihtiijäään, eikä niin miettiä mitä muut minusta ajattelee.
        ST

• Anonyymi

Hei, Steyr: jos L_S kokee palstan ahdistavana, älä yritä puhua häntä ympäri. Hänellä on oikeus poistua. Myös palata myöhemmin, jos haluaa.

Teillä hellareilla on tää ihmisten painostus: ette päästäisi lähtemään, kun olette kerran koukkuun saaneet ja joka muuten on laitonta. Netmissiossa aikoinaan huijattiin foorumisteilta rahaa muka uuden softan hankintaan. Totuus oli, että foorumistien tietämätgtä softaa ei korjatukaan vaan rahoilla ajeltiin "evankelioimaan Israelia".

Kun foorumisteille valkeni median rikollisuus, monet lähtivät, kuten itse, sekä monet yrittivät, mutta te painostitte jäämään, juuri noilla herttaisilla puheillanne. Luin nimittäin foorumianne, katselin kuinka toimitte herkimpien suhtreen! Foorumia hakkeroitiin, eri toimijoiden taholta ja itsekin jouduin rikoksen uhriksi.

Kun aikoinaan erosin teistä hellareista, vastoin Suomen lakia minua ei päästetty eroamaan, vaan neuvottiin "vielä miettimään", tämä oli laitonta, joskaan en sitä tuolloin tiennyt. Niinpä ahdistuin ja parin päivän päästä soitin uudelleen seurakuntaan ja olin niin määrätietoinen kuin kykeni helluntaihuijareita vastaan. Minulle sanoi eräs vanhimmiston jäsen: "Saalemista ei erota. Meiltä erotetaan."

L_S: jos koet palstan hengen ahdistavana, poistu, tai pidä taukoa. Sinä olet vapaa, älä salli helluntailaisten - tai Samaatietäkään, ketään - pitää itseäsi lie'assa. Ole itsenäinen. Tule ja mene kuten haluat. Tämä on vain internet. 🙂

Huomaavaista, joskaan ei pakollista, että kuitenkin kerroit aikeesi. Nyt ystäväsi eivät luule sinulle yhtä'äkki'ä tapahtuneen jotain. Älä vastaa peräänhuutelijoille. Et ole kenellekään tilivelvollinen.

Eräs pitkäaikainen helluntaiuskonnon uhri:

~Soffiina 🥀

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hei, Steyr: jos L_S kokee palstan ahdistavana, älä yritä puhua häntä ympäri. Hänellä on oikeus poistua. Myös palata myöhemmin, jos haluaa.

Teillä hellareilla on tää ihmisten painostus: ette päästäisi lähtemään, kun olette kerran koukkuun saaneet ja joka muuten on laitonta. Netmissiossa aikoinaan huijattiin foorumisteilta rahaa muka uuden softan hankintaan. Totuus oli, että foorumistien tietämätgtä softaa ei korjatukaan vaan rahoilla ajeltiin "evankelioimaan Israelia".

Kun foorumisteille valkeni median rikollisuus, monet lähtivät, kuten itse, sekä monet yrittivät, mutta te painostitte jäämään, juuri noilla herttaisilla puheillanne. Luin nimittäin foorumianne, katselin kuinka toimitte herkimpien suhtreen! Foorumia hakkeroitiin, eri toimijoiden taholta ja itsekin jouduin rikoksen uhriksi.

Kun aikoinaan erosin teistä hellareista, vastoin Suomen lakia minua ei päästetty eroamaan, vaan neuvottiin "vielä miettimään", tämä oli laitonta, joskaan en sitä tuolloin tiennyt. Niinpä ahdistuin ja parin päivän päästä soitin uudelleen seurakuntaan ja olin niin määrätietoinen kuin kykeni helluntaihuijareita vastaan. Minulle sanoi eräs vanhimmiston jäsen: "Saalemista ei erota. Meiltä erotetaan."

L_S: jos koet palstan hengen ahdistavana, poistu, tai pidä taukoa. Sinä olet vapaa, älä salli helluntailaisten - tai Samaatietäkään, ketään - pitää itseäsi lie'assa. Ole itsenäinen. Tule ja mene kuten haluat. Tämä on vain internet. 🙂

Huomaavaista, joskaan ei pakollista, että kuitenkin kerroit aikeesi. Nyt ystäväsi eivät luule sinulle yhtä'äkki'ä tapahtuneen jotain. Älä vastaa peräänhuutelijoille. Et ole kenellekään tilivelvollinen.

~Soffiina 🥀

Tuo on totta, että L_S saa tehdä kuten haluaa. Hänen pitää tehdä niinkuin itse parhaakseen kokee.
        Kukaan muu ei tiedä mikä hänelle on parasta kuin hän itse. Olen sen joskus hänelle kirjoittanutkin, että hän on oman itsensä paras asiantuntija.
        Hän tekee niinkuin parhaakseen näkee, eikä meillä muilla ole siihen mitään sanomista. Eikä hänellä ole mitään velvollisuuksia meitä kohtaan.
        Hyvä kun otit tuon puolen esille Soffiina!
        ST

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

~Soffiina 🥀

Eikö se olekkin ihanaa kun on aina tietty osoite johon voi kaikki ongelmansa projisoida, kuten nyt tu o Helluntai!

jos alkaa kuulua ääniä, helluntaistahan se toki johtuu aika kun hienoa kun selvis sekin syy ja asia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eikö se olekkin ihanaa kun on aina tietty osoite johon voi kaikki ongelmansa projisoida, kuten nyt tu o Helluntai!

jos alkaa kuulua ääniä, helluntaistahan se toki johtuu aika kun hienoa kun selvis sekin syy ja asia.

Tämä on helluntaifoorumi...
        Ja Steyr käsittääkseni hellari...
        Minua lapsena ja nuorena painostaneet henkilöt hellareita...

Kuulen kyllä äänet ihan oikein.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tämä on helluntaifoorumi...
        Ja Steyr käsittääkseni hellari...
        Minua lapsena ja nuorena painostaneet henkilöt hellareita...

Kuulen kyllä äänet ihan oikein.

Steyr ei ole minkään uskonlahkon rekisterissä oleva tyyppi, vaan aivan väestörekisterin kirjoille kirjoitettu. Jotenka paras alkaa korjaamaan käsityksiä tämän mielipiteen allekirjoittaneen tiedon perusteella.

Ja edelleenkin nyt metsä kirkkoni olla saa, saan täällä palvella Jumalaa, ja linnut laulavat meille..

Steyr

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kirjoitin itsestäni, että pyrin lopettelemaan. Siksikin hyvä lopettaa, ihmiset aina haluavat ymmärtää väärin.

Halusin kertoa, ei tarvinne ihmetellä myöhemmin mihin menin, jos sattuu niin hyvin käymään, että saan pysyttyä päätöksessä.

LS

Nyt vasta sytytti. Hellekö lienee raukassu, kun järki oli moakussa, etten heti hokannu, että itsestäsi puhuit. No pyyvän antteeksi viärinymmärrystäni, näen kaennuulaesittain sannoen. Pittää vissiinni alakaa syyä särkeä ja suolalahnoo ja sianpotkoo ja snapsiksi neljä senttiä kylymee votkoo, nii jo vaen rupeaa lyyti kirjottammaa sano.

Steyr

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

~Soffiina 🥀

Kuule Soffiina. Mie sitä en ole helluntailainen enkä muutenkaan tekemisissä helluntailaisten kanssa, vaikka joskus ennen koronaa tuli käytyä hellureissa sanan kuulossa. Eikä minusta tullut myöskään vapaakirkollista, vaikka vapaakirkollisten sembaloissakin tuli istuksittua sanankuulolla.

On se nyt kumma jutska, että pitää heti alkaa leimaamaan jonkin lahkon jäsenyyteen, vaikka tekemiset rajoittuvat pelkkään sanan kuuntelemiseen ja tämän - keskustele helluntailaisuudesta - palstan mielipiteisiin osallistumiseen.

Steyr

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuule Soffiina. Mie sitä en ole helluntailainen enkä muutenkaan tekemisissä helluntailaisten kanssa, vaikka joskus ennen koronaa tuli käytyä hellureissa sanan kuulossa. Eikä minusta tullut myöskään vapaakirkollista, vaikka vapaakirkollisten sembaloissakin tuli istuksittua sanankuulolla.

On se nyt kumma jutska, että pitää heti alkaa leimaamaan jonkin lahkon jäsenyyteen, vaikka tekemiset rajoittuvat pelkkään sanan kuuntelemiseen ja tämän - keskustele helluntailaisuudesta - palstan mielipiteisiin osallistumiseen.

Steyr

No anteksi sitte vua.
        Minuaki loukkaisi jos hallariksi luultasi!

~Sff

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No anteksi sitte vua.
        Minuaki loukkaisi jos hallariksi luultasi!

~Sff

"hallari..."... : hellariksi!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

~Soffiina 🥀

>> vastoin Suomen lakia minua ei päästetty eroamaan <<

Järjestöissä tai yhdistyksissä ei varmastikaan ketään voi vastentahtoisesti pitää jäsenenä. Henkinen yliote ja ihmisten omat puheet voi kyllä tuntua sellaiselta. Suomessa on kuitenkin täysi vapaus liittyä tai erota, käydä tai olla käymättä yhdistyksien ja järjestöjen kokoontumisisssa, vaikka olisi jäsenkin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

>> vastoin Suomen lakia minua ei päästetty eroamaan <<

Järjestöissä tai yhdistyksissä ei varmastikaan ketään voi vastentahtoisesti pitää jäsenenä. Henkinen yliote ja ihmisten omat puheet voi kyllä tuntua sellaiselta. Suomessa on kuitenkin täysi vapaus liittyä tai erota, käydä tai olla käymättä yhdistyksien ja järjestöjen kokoontumisisssa, vaikka olisi jäsenkin.

Kuka varmistaa, että pyynnöstä huolimatta nimi on pyyhitty pois jäsenluettelosta?

Mitä suurempi jäsenistö, sitä suurempi esim. valtion avustus. Jokin etuisuus.

Tästä toiminnasta on helluntailaisten kanssa tekemisissä olleilla kokemuksensa. Tästä on näillä foorumeilla jo vuosia sitten puhuttu, en ole ainoa.

• Anonyymi

Auroraboreallis. Kaikkea hyvää elämääsi myös toivotan. Oli kiva jutella näiden vuosien aikana.

LS

• Anonyymi

Vihdoinkin vaikuttaa siltä että älässä on tosissaan. En olisi ikinä uskonut. Tosin en usko vieläkään. Pinnistele kovemmin! Vielä se Hiskin vappautuksen päivä koittaa.

Herätkää!

• Anonyymi

Olen tosissani 🙂 ymmärrän ettei tässä kirjoittelussa ole järkeä ja mieltä. Lähinnä pakkomielle. Toivottavasti pystyn pitämään itseni kurissa.

Kaikkea hyvää toivottelen myös sinulle.

LS

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen tosissani 🙂 ymmärrän ettei tässä kirjoittelussa ole järkeä ja mieltä. Lähinnä pakkomielle. Toivottavasti pystyn pitämään itseni kurissa.

LS

Kiitän! Kuin myös sinulle. Itse lopetinkin jo. Oi auvoa, sanon minä!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

LS

Tuo äijä se pitäs valella tervassa ja kierittää höyhenissä! Pistelee nii vihaksi koko ukko!!
        ST

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuo äijä se pitäs valella tervassa ja kierittää höyhenissä! Pistelee nii vihaksi koko ukko!!
        ST

Pakollinen viimeinen kommentti. Ei ole sinunkaan toimissa paljon kehumista. Ensin huhuilee palstan miehiä esiin. Sitten ei halua olla heidän kanssaan missään tekemisissä. Jaa, että oikein vihaksi pistelee.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pakollinen viimeinen kommentti. Ei ole sinunkaan toimissa paljon kehumista. Ensin huhuilee palstan miehiä esiin. Sitten ei halua olla heidän kanssaan missään tekemisissä. Jaa, että oikein vihaksi pistelee.

Ketä miehiä? Milloin olen sellaista huhuillut? Kunhan TAAS yrität ärsyttää..
        L_S ja Auroraboreallista olen huhuillut mutta hehän ovat naisia.
        Laitappa tähän sellainen kohta, jossa olisin huhuillut miehiä.

ST

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eikä tuokaan kommentti ollut pakollinen. Oisit vaan pitänyt mölyt mahassasi, mutta ei.
        Piti tulla vielä kerran tikulla silmään tökkäämään ja omat harhaluulonsa ja väärien johtopäätöksiensä paskamakki toisen niskaan kaatamaan.
        ST

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ST

Mutta hei.. me ollaan keskusteltu Kommandopipon aloitus pitkäksi ketjuksi. Missähän palstan miehet ja Kommando?
        Peloteltiinko ne pois?
        ST

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ST

Tämä on niin tätä taas.

Eli kun suolletaan kaikenlaista jonnen joutavaa, niin ei edes itse tiedetä/muisteta sitä, että mitä kaikkea on tullut suollettua:

-----------------------

Anonyymi
        14.07.2020 22:15

Mutta hei.. me ollaan keskusteltu Kommandopipon aloitus pitkäksi ketjuksi. Missähän palstan miehet ja Kommando?
        Peloteltiinko ne pois?
        ST

-------------------------

Ja sitten vielä syytetään toista provosoinnista, vaikka toinen kirjoittaa täyttä asiaa.

Tätä tämä sinun touhusi on kaiken aikaa ollut ST !

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Peloteltiinko ne pois?
        ST

Mitä ihmettä??? Ei tuo ole miesten huhuilua. Vaan palstalaisen huhuilua. Mietin tuossa, kun tuon viestin kirjoitin Commandon aloitukseen, että olinkohan kirjoitellut liikaa hänen ketjuunsa ja sellaista, että ajoin pois hänet hänen omasta aloituksestaan.
        Omatuntoni kolkutti ja siksi kirjoitin tuon ja sinä sanot tuota miesten huhuiluksi.
        Ihmeellistä. Perin ihmeellistä. En käsitä, en.
        ST

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tämä on niin tätä taas.

Eli kun suolletaan kaikenlaista jonnen joutavaa, niin ei edes itse tiedetä/muisteta sitä, että mitä kaikkea on tullut suollettua:

-----------------------

Anonyymi
        14.07.2020 22:15

Peloteltiinko ne pois?
        ST

-------------------------

Ja sitten vielä syytetään toista provosoinnista, vaikka toinen kirjoittaa täyttä asiaa.

Tätä tämä sinun touhusi on kaiken aikaa ollut ST !

Jos muistat niin tuossa aloituksessa keskusteltiin siittä, miten me naiset koemme miehet?
        L_S kanssa siittä keskustelimme.
        Ajatuksenani, kun huhuilin miehiä oli että haluaisin mukaan myös mies näkökulmaa ettei olisi yksipuolisesti pelkästään nais näkökulmaa., koska olisi rakentavampaa, jos kuulisimme myös miehiä eikä vain naiset keskenään puhuisi ikään kuin miesten selän takana.
        Omatuntoni kolkutti, koska miehet ei saaneet suun vuoroa ja tuoneet omia näkökulmiaan asiaan.
        Mikä sinulla on?
        Minä en ymmärrä mitä yrität.
        ST

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä ihmettä??? Ei tuo ole miesten huhuilua. Vaan palstalaisen huhuilua. Mietin tuossa, kun tuon viestin kirjoitin Commandon aloitukseen, että olinkohan kirjoitellut liikaa hänen ketjuunsa ja sellaista, että ajoin pois hänet hänen omasta aloituksestaan.
        Omatuntoni kolkutti ja siksi kirjoitin tuon ja sinä sanot tuota miesten huhuiluksi.
        ST

"Tätä tämä sinun touhusi on kaiken aikaa ollut ST !"

Minusta alkaa nyt tuntumaan, että sinä olet oikeastikin paha ihminen päättömine syytöksinesi...
        Tai sitten hyvin rikkinäinen. Oletko?, etkö luota ihmisiin?

ST

• Anonyymi

Ja nyt ilmaantui Herätkää. 😂

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ST

Mitä taas sekoilet ?

Lue nyt oma tekstisi edes:

" Missähän palstan miehet ja Kommando? "

Eikö tämä ole huhuilua ?

Taas siirrät syyn omista sekavista touhuistasi toisten niskaan ja väität toisia "pahoiksi ihmisiksi" !

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä taas sekoilet ?

Lue nyt oma tekstisi edes:

" Missähän palstan miehet ja Kommando? "

Eikö tämä ole huhuilua ?

Taas siirrät syyn omista sekavista touhuistasi toisten niskaan ja väität toisia "pahoiksi ihmisiksi" !

Etkö ymmärtänyt mitä kirjoitin? Selitin juuri tuossa miksi huhuilin.
        Tai mitä kuvittelit, miksi heitä huhuilin, minkä takia minä heitä sinun mielestäsi huhuilin?
        ST

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja nyt ilmaantui Herätkää. 😂

Onko Herätkää sama kuin se josta L_S kirjoitti, että huutomerkki?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onko Herätkää sama kuin se josta L_S kirjoitti, että huutomerkki?

Käsittääkseni ei.
        Tietenkin saattaa olla.

En minä tiedä kuin tyypin, joka n. puoli vuotta sitten Herätkää-nickillä täällä pyöritteli vauhdilla näitä kahta naisparkaa...

Tautiopillisesti mielenkiintoinen heppu. Ei muuten.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Käsittääkseni ei.
        Tietenkin saattaa olla.

En minä tiedä kuin tyypin, joka n. puoli vuotta sitten Herätkää-nickillä täällä pyöritteli vauhdilla näitä kahta naisparkaa...

Tautiopillisesti mielenkiintoinen heppu. Ei muuten.

Oli kyllä mielenkiintoinen 🤔 ihmettelin, etten ole ennen törmännyt. Utelias olin,että mitä ihmettä.
        Sen jälkeen tulin siihen päätökseen ettei täällä uskalla miesten kanssa jutella, kun vedättävät ja pian olettavat, että olen miestä hakemassa kun olen niin kova kyselemään.
        Lopulta herätkää paljastui pelottavaksikin.
        ST

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oli kyllä mielenkiintoinen 🤔 ihmettelin, etten ole ennen törmännyt. Utelias olin,että mitä ihmettä.
        Sen jälkeen tulin siihen päätökseen ettei täällä uskalla miesten kanssa jutella, kun vedättävät ja pian olettavat, että olen miestä hakemassa kun olen niin kova kyselemään.
        Lopulta herätkää paljastui pelottavaksikin.
        ST

Joo. Se on tää nettimaailma. Monet ihmisethän muutoinkin nk. esittävät jotain roolia. Sitten on vielä rikollisessa tarkoituksessa vedetyt roolit, ei roolinvetäjällä on jokin paha tarkoitushakuisuus.

Ihmisissä on myös ihan luonnollisia käytöshäiriöitä, tämä tulee vain "hyväksyä", tällainen ihminen ei tarkoita mitään sen pahempaa, vaan on välillä ystävällinen, välillä kiukkuinen, eli on aito, oma itsensä. Rikollinen kieroilu on sitten ihan muuta.

~Soffiina

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ST

Jep jep.. Ei kun vaan turpiin ja järveen ja kivi kaulaan, sanoi tässä joku päivä sitten eräs virolainen. Ei johannes ;))

Steyr

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joo. Se on tää nettimaailma. Monet ihmisethän muutoinkin nk. esittävät jotain roolia. Sitten on vielä rikollisessa tarkoituksessa vedetyt roolit, ei roolinvetäjällä on jokin paha tarkoitushakuisuus.

Ihmisissä on myös ihan luonnollisia käytöshäiriöitä, tämä tulee vain "hyväksyä", tällainen ihminen ei tarkoita mitään sen pahempaa, vaan on välillä ystävällinen, välillä kiukkuinen, eli on aito, oma itsensä. Rikollinen kieroilu on sitten ihan muuta.

~Soffiina

Aivan totta. Niin se varmasti on.
        ST

• Anonyymi

Yleensä en mieti tätä palstaa, kun suljen tämän. Mutta illalla kun olin suihkussa, mietin sinua.
      Myös nukkumaan mennessäni mietin, onko kaikki siellä hyvin.
      Muistin iltarukouksessa sinua.
      Tämä palsta ei ole mitenkään sellainen paikka josta erityisesti pitäisin tai jota voisin kellekään suositella, päinvastoin.
      Joten koen hyvänä asiana, jos joku ei täällä enää käy.
      Kiitos viestistäsi ja muistamisestasi.
      Koen,, että olet erityinen ihminen.
      Kaikkea hyvää myös sinulle elämääsi.
      Ja siunausta
      ST

• Anonyymi

Ja jos jostain syystä et onnistu päätöksessäsi niin ei se mitään.
      Naureskellaan sille sitten yhdessä, jos vielä täällä käymme
      Mitäpä siittä...
      Mutta kokeile ihmeessä. Hyvä päätös 👍
      ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
      ST

• Anonyymi

Kyllä.

Ja niin sinäkin, koen... olet erityinen. ♥️

LS

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä.

Ja niin sinäkin, koen... olet erityinen. ♥️

LS

Juu.. erityisen pölvästi 😆
        Lintukirppu sirkus jatkuu. Aaargghh.. Tuun hulluksi tän kutinan kanssa.
        Vaihdoin petikamppeitta jälleen ja imuroin, mutta tuo ryökäleet katti tuo niitä kirppuja sänkyyn kun yöllä hiipii viereen nukkumaan. Äsken tuossa raavin päätäni raivon vallassa miettien murhanhimoisia ajatuksia.
        Se on tää taiteilijan temperamentti 😁 ihan tulessa nahka 😳🤪😡🤒😠😠☠️👻👽🤬

• Anonyymi

Siinä sitä naisväki tekee lähtöä !

ihan tutun kuuloista.

• Anonyymi

Ihmetteletkö sitä?

• Anonyymi

Kaikki eivät pysy sanojensa takana.

Muistan aikoinaan, lapsena katselleeni makkarin ovelta, kun muuan perhetuttu pari teki nk. lähtöä kotiinsa: he seisoivat vielä 2 tuntia esteisessämme jaarittelemassa, talvitakit ja hatut päässään.

Sen minkä ihminen sanoo, hänen tulisi pitää, tai sitten on parempi olla sanomatta mitään. Kun hyvästit on sanottu, sitten avataan ovi... ja poistutaan.

• Anonyymi

Vaikka kuvittelee tekevän oikein, joku sen vääntää vääräksi.
      Vaikka huolestuisit jostain ihmisestä naisena, joku mies sen kääntää rumaksi.
      Tämä palsta on kummallinen paikka.
      Perin kummallinen.
      En usko, että täällä on hyvä olla, kenenkään.
      Äkkiseltään nyt noin mietin.
      Niin monia väärinkäsityksiä sekä vääriä johtopäätöksiä, olettamuksia ja luuloja. Syytöksiä. Muiden alentamista ja pahaamieltä. Provoilua.
      En voisi suositella ystävilleni.
      ST

• Anonyymi

St. Tällaisia ihmiset on oikeesti.

• Anonyymi

Vaikka perään huudellaan. Muistakaa, että perää ei saa antaa!

• Anonyymi

"Tämä palsta on kummallinen paikka.
        Perin kummallinen.
        En usko, että täällä on hyvä olla, kenenkään."

Tämä on helluntaiuskonnon oma foorumi. Käsitä nyt ihmettelemättä, että täällä, näiden itsensä ja heitä lähellä olevien muiden uskonsuuntien taholta julistetaan ikivanhoja harhaoppeja.

Helluntailaisuus on tarkoituksellisesti luotu kooste kaikista jo ammoisen kristillisen kirkon tuomitsemista harhaopeista, esim. areiolaisuus = Yhden Pyhän Kolmiyhteisen Jumalan kieltäminen ja Jeesuksen nimittämistä "vain ihmiseksi". Osa hellareista tunnustaa "kolminaisuuden", mutt'eivät kuitenkaan täsmälleen samoin kuin kristillinen kirkko tämän opettaa.

Harhaopit nousevat nk. syvyydestä. Siksi näiden lähellä on paha olla. Saavat aikaan mm. erilaisia, psyykkisiä reaktioita.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

St. Tällaisia ihmiset on oikeesti.

Ei ole minun tuttuni ja ystäväni, eivät ole.
        Tietenkin ihmisillä on monenlaisia hetkiä ja ajatuksia ja milloin on pahalla tuulella, milloin innoissaan ja milloin mitäkin, mutta täällä se kärjistyy, uskoisin.
        Kaikki sekamelskassa.
        Ymmärrän tavallaan kuitenkin palstaakin ja sen olemusta.
        Täällä on niin paljon ihmisiä ja monenlaisia näkemyksiä. Kasvotusten on helpompi keskustella.
        ST
        ST

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Perin kummallinen.

Tämä on helluntaiuskonnon oma foorumi. Käsitä nyt ihmettelemättä, että täällä, näiden itsensä ja heitä lähellä olevien muiden uskonsuuntien taholta julistetaan ikivanhoja harhaoppeja.

Helluntailaisuus on tarkoituksellisesti luotu kooste kaikista jo ammoisen kristillisen kirkon tuomitsemista harhaopeista, esim. areiolaisuus = Yhden Pyhän Kolmiyhteisen Jumalan kieltäminen ja Jeesuksen nimittämistä "vain ihmiseksi". Osa hellareista tunnustaa "kolminaisuuden", mutt'eivät kuitenkaan täsmälleen samoin kuin kristillinen kirkko tämän opettaa.

Harhaopit nousevat nk. syvyydestä. Siksi näiden lähellä on paha olla. Saavat aikaan mm. erilaisia, psyykkisiä reaktioita.

Tai minulla on ihania sukulaisia hellareissa eikä heidän lähellään ole yhtään paha olla. Päinvastoin.
        ST

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tai minulla on ihania sukulaisia hellareissa eikä heidän lähellään ole yhtään paha olla. Päinvastoin.
        ST

Onnittelen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onnittelen.

Kiitos.
        ST

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Perin kummallinen.

Mikä on se kristillinen kirkko, laitappas nyt raamatullinen määritelmä siitä!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En luota kirkkoihin. Kirkot ovat herkästi ekumenimoitumassa antaen antikristukselle valmiiksi yhdistetyn ja organisoidun joukon, jota on helppo hallita kauempaakin.
        En lluota tuollaisiin verkistoutumisiin, joissa hallintoelin on jokin yhteinen instanssi.
        Jos olisin hellari, en liittyisi helluntaikirkkoon vaan pysyisin seurakunnassa pitäen sen mikä hyvää on.
        Luotan vain maanpäälliseen Jumalan lasten seurakuntaan.
        En osaa raamatullusta määritelmää antaa. En ole mikään opettaja, enkä evankelista enkä raamatun tutkija tms
        ST

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En luota kirkkoihin. Kirkot ovat herkästi ekumenimoitumassa antaen antikristukselle valmiiksi yhdistetyn ja organisoidun joukon, jota on helppo hallita kauempaakin.
        En lluota tuollaisiin verkistoutumisiin, joissa hallintoelin on jokin yhteinen instanssi.
        Jos olisin hellari, en liittyisi helluntaikirkkoon vaan pysyisin seurakunnassa pitäen sen mikä hyvää on.
        Luotan vain maanpäälliseen Jumalan lasten seurakuntaan.
        En osaa raamatullusta määritelmää antaa. En ole mikään opettaja, enkä evankelista enkä raamatun tutkija tms
        ST

Ohhoh.. Et kysynytkään minulta, anteeksi. No tuossa alla on tilaa oikealle vastaajalle 😉
        ST

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tiedät hvin, ettei Raamatussa voi olla asialle määritelmää, koska UT:n kirjeet kertovat vain muutaman ensimmäisen vuosikymmenien tapahtumista ja tuolloin kirkkoväki alkoi vasta järjestäytyä. Tuon UT:n, lukuisia alkuajan dokumentteja tarkkaan tutkien ja arvioiden niiden alkuperän, koostivat Kristusta tunnustavat, kristityt papit.

Te "fundamentalistit" hyökkäätte kristittyjä vastaan juuri näillä sanaleikeillänne.

Tuskin kannattaa enempää noteerata pilkkakysymystäsi. Historiasta löytyy kyllä vastaus, keitä kristityt ovat lähes 2000 vuotta olleet. Teidän uususkontonne syntyi vasta päälle 100 vuotta sitten Amerikassa, ku klux klanilaisten (vapaamuurareiden vapaat suunnat, pirullinen sanaleikki heillä) luomana, vastustamaan kristinuskoa.

Oikeastaan te heräsitte haudoistanne, nousitte arkuistanne jo n. 500 vuotta sitten, ensitöiksenne vastustamaan joitakin Katolisen kirkon oppeja vastustanutta, protestanttista uskonpuhdistusta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tiedät hvin, ettei Raamatussa voi olla asialle määritelmää, koska UT:n kirjeet kertovat vain muutaman ensimmäisen vuosikymmenien tapahtumista ja tuolloin kirkkoväki alkoi vasta järjestäytyä. Tuon UT:n, lukuisia alkuajan dokumentteja tarkkaan tutkien ja arvioiden niiden alkuperän, koostivat Kristusta tunnustavat, kristityt papit.

Te "fundamentalistit" hyökkäätte kristittyjä vastaan juuri näillä sanaleikeillänne.

Tuskin kannattaa enempää noteerata pilkkakysymystäsi. Historiasta löytyy kyllä vastaus, keitä kristityt ovat lähes 2000 vuotta olleet. Teidän uususkontonne syntyi vasta päälle 100 vuotta sitten Amerikassa, ku klux klanilaisten (vapaamuurareiden vapaat suunnat, pirullinen sanaleikki heillä) luomana, vastustamaan kristinuskoa.

Oikeastaan te heräsitte haudoistanne, nousitte arkuistanne jo n. 500 vuotta sitten, ensitöiksenne vastustamaan joitakin Katolisen kirkon oppeja vastustanutta, protestanttista uskonpuhdistusta.

Tää on niin huvittava tuo sun viesti kun sukututkimuksen perusteella meidän porukan kantaisä on Paavali Juusten, joka toimi uskonpuhdistajana.
        Veri vettä sakea.. . Ei siis ihme, että olen kuin myrkkyä kristittyjen vihaajille 😂
        No leikki leikkinä.. Mutta ajatusleikkinä hupaisa silti 😀
        Tuli vain mieleen tuosta uskonpuhdistuksesta..
        ST

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tää on niin huvittava tuo sun viesti kun sukututkimuksen perusteella meidän porukan kantaisä on Paavali Juusten, joka toimi uskonpuhdistajana.
        Veri vettä sakea.. . Ei siis ihme, että olen kuin myrkkyä kristittyjen vihaajille 😂
        ST

Mulla on esi-isinä pari pappia. Ei heistäkään tekopyhät tykänneet... Toinen oli ihan hilkulla päästä suon reunalla hengestään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mulla on esi-isinä pari pappia. Ei heistäkään tekopyhät tykänneet... Toinen oli ihan hilkulla päästä suon reunalla hengestään.

Oli se ennen vanhaan ollut kuule... Toiselta eli isän puolelta suku lähtee kants äidistä jonka nuorena tyttönä piikoi pappilassa ja tuli raskaaksi papille eli talon isännälle, vanha ukko ja naimisissa kaiken lisäksi.
        Tuosta piian synnyttämästä äpärästä niinkuin ennen sanottiin lähtee meidän suku isän puolelta.
        Sitten kun meillä on näitä punapäitä niin joku pääsi noitana hengestäänkin 😁
        Tuomittiin" osallistumisesta hornan pyörteisiin". 😆
        ST

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ST

Tuo nimi "Juusten"... Oletko Savosta päin? Ei ehkä merkkaa samaa, mutta muistuttaa nimiä Juuti, Juti, Juutilainen, jotka viittaavat (Savon) "juutteihin" eli lähinnä Jyllannin tanskalaisiin. (Vrt nimi Juutinrauma). Jonain herranvuonna (mahd. 1200-luvulla, matkalla polttamaan tuolloista "Pietaria"), on siltä suunnalta viikingit laivoineen rantautuneet jonnekin kaakkois-Suomeen ja sieltä kipitelleet ylemmäs Savoon.

Mulla on yksi, kaukaisempi, sukuhaara näitä.

Juusten toisaalta saattaa olla jokin osin ruots.kielinen (-sten = kivi) muunnos tai murre-nimi. En tiedä.

Mutta mehän ollaan melkein sukulaisia! 🙂

Ajattelin vaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuo nimi "Juusten"... Oletko Savosta päin? Ei ehkä merkkaa samaa, mutta muistuttaa nimiä Juuti, Juti, Juutilainen, jotka viittaavat (Savon) "juutteihin" eli lähinnä Jyllannin tanskalaisiin. (Vrt nimi Juutinrauma). Jonain herranvuonna (mahd. 1200-luvulla, matkalla polttamaan tuolloista "Pietaria"), on siltä suunnalta viikingit laivoineen rantautuneet jonnekin kaakkois-Suomeen ja sieltä kipitelleet ylemmäs Savoon.

Juusten toisaalta saattaa olla jokin osin ruots.kielinen (-sten = kivi) muunnos tai murre-nimi. En tiedä.

Ajattelin vaan.

Tai sitten on pohjanmaalainen nimi...?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ajattelin vaan.

Se on kun nimiä on väännetty myöhemmin suomensukuisiksi niin on noita väännöksiä. Wikipediassakin on tuosta Paavali Juustenista mainintaa, piispahan se oli. Reformoija.
        Nyt yksi sukulainen lopulta otatti DNA testin että näkee lisää...

ST

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se on kun nimiä on väännetty myöhemmin suomensukuisiksi niin on noita väännöksiä. Wikipediassakin on tuosta Paavali Juustenista mainintaa, piispahan se oli. Reformoija.
        Nyt yksi sukulainen lopulta otatti DNA testin että näkee lisää...

ST

Mahtavaa. Luin wikipediasta. Tuosta esi-isästä kannattaa olla ylpeä! Esi-isäsi nousi silmissäni suomalaisen kirkkohistorian ykköseksi. Lutherin ja Melanchtonin tuttu!

Nimi juontaa karjalaisen kylän nimestä, joten tässä kohdin "meitä", lehmänsarvipäisiä juutteja tuskin olette. 🙂

On mullakin myös joitain "herrasväen" juuria, muttei mitään noin huikeaa. Arvostan!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mahtavaa. Luin wikipediasta. Tuosta esi-isästä kannattaa olla ylpeä! Esi-isäsi nousi silmissäni suomalaisen kirkkohistorian ykköseksi. Lutherin ja Melanchtonin tuttu!

Nimi juontaa karjalaisen kylän nimestä, joten tässä kohdin "meitä", lehmänsarvipäisiä juutteja tuskin olette. 🙂

On mullakin myös joitain "herrasväen" juuria, muttei mitään noin huikeaa. Arvostan!

Jokaisen suvusta löytyy mitä vaan, kun tarpeeksi penkoo, pitkälle.
        Älä höpsö 🤣 arvostuksella.
        Mutta siis tuosta reformaatiosta, että siksi tuon laitoin. Ei kait sillä ole merkitystä muutoin, mitä juuria sitä löytyy.
        On meillä muramiehiäkin ja yks vapaamuuraris mies, joka oli melkoinen teollisuuspamppu, ei voi valita sukuaan 😆
        Olisin mielelläni juutti 😀 harmi kun ei olla sukulaisia.
        ST

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oli se ennen vanhaan ollut kuule... Toiselta eli isän puolelta suku lähtee kants äidistä jonka nuorena tyttönä piikoi pappilassa ja tuli raskaaksi papille eli talon isännälle, vanha ukko ja naimisissa kaiken lisäksi.
        Tuosta piian synnyttämästä äpärästä niinkuin ennen sanottiin lähtee meidän suku isän puolelta.
        Sitten kun meillä on näitä punapäitä niin joku pääsi noitana hengestäänkin 😁
        Tuomittiin" osallistumisesta hornan pyörteisiin". 😆
        ST

Se on ennen muinoin ollut tuo kastijako, eli luokkaerot. Palvelijat, rengit ja etenkin piiat saattoivat saada huononkin kohtelun. Oli seks.hyväksikäyttöä kun piiat ja rengit nukkuivat samassa aitassa. Ihmisten kohtelu on ollut jopa erittäin julmaa.

Ei sen kummempaa kuin nykypäivänäkään, mutta jotka on laeilla kriminalisoitu. Joskushan sitten kuullaan jostain todella törkeästä tapahtumasta, mutta toisin kuin 300 vuotta sitten, tänä päivänä niistä lähdetään nk. lusimaan.

Luin jostain, mahd Englannissa toimineesta majatalosta, jossa kun asiakas meni yläkertaan, saattoi lattia aueta alta ja ihmisparka pudota suoraan kiehuvaan keittopataan. Tällä vuosisadalla tuosta voisi ropsahtaa jopa elinkautinen vankeusrangaistus.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jokaisen suvusta löytyy mitä vaan, kun tarpeeksi penkoo, pitkälle.
        Älä höpsö 🤣 arvostuksella.
        Mutta siis tuosta reformaatiosta, että siksi tuon laitoin. Ei kait sillä ole merkitystä muutoin, mitä juuria sitä löytyy.
        On meillä muramiehiäkin ja yks vapaamuuraris mies, joka oli melkoinen teollisuuspamppu, ei voi valita sukuaan 😆
        Olisin mielelläni juutti 😀 harmi kun ei olla sukulaisia.
        ST

"Silmänkääntäjä" Kuikka Koponen on meille jotenkin mutkan kautta sukua. Mihinkähän senkin temput perustuivat?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Silmänkääntäjä" Kuikka Koponen on meille jotenkin mutkan kautta sukua. Mihinkähän senkin temput perustuivat?

Kauheaa tuo keitto pata juttu 😥 just eilen mietin, mitä aseita sotilailla oli aikoinaan. Niinkuin kuuma terva.. Auts 😩 Kuikka Koponen on kyllä tunnettu henkilö.
        Olisin ennemmin viikinki kuin jokin kaupungin ylhäistölhin kuuluva jos sitä aikaa elettäisiin.
        En ymmärrä silmänkääntötemppuja, mihin ne perustuvat 🤔
        Mietin, mistähän tämä punaverisyys on periytynyt.
        ST

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kauheaa tuo keitto pata juttu 😥 just eilen mietin, mitä aseita sotilailla oli aikoinaan. Niinkuin kuuma terva.. Auts 😩 Kuikka Koponen on kyllä tunnettu henkilö.
        Olisin ennemmin viikinki kuin jokin kaupungin ylhäistölhin kuuluva jos sitä aikaa elettäisiin.
        ST

Niin ja sellainen tullut mieleen, ku noita suku juttuja lukenu, että kui hirveästi o menny ihmisiä tauteihin.
        Esim jokin lavantautiki tappanut melkein koko perheen..
        Kuolema oli niin arkipäivää.
        ST

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ST

Käsittääkseni ainakin vaaleus ja ilm. punatukkaisuuskin on enemmänkin ruotsalais = viikinki-perua. Meilläkin on eräässä suvussa ollut punatukkaisuutta, itselläni oli nuorena "kullanvaaleat" hiukset, sittemmin tummenivat, vaihtavat väriä eri vuosikymmeninä.

Se Kuikka K. ei ollut verisukua, vaan nk. erään sukulaisen avioliiton kautta. Kuikan temput olivat kyllä sen laatuiset, että pidän mahdollisena jopa liittoa Wanhan Kehnon kanssa... Ei kenenkään silmien luulisi olevan niin sekaisin, että kuvittelisi seteleitä satavan hevosen peräreiästä... ym.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin ja sellainen tullut mieleen, ku noita suku juttuja lukenu, että kui hirveästi o menny ihmisiä tauteihin.
        Esim jokin lavantautiki tappanut melkein koko perheen..
        Kuolema oli niin arkipäivää.
        ST

Mulla on omista suvuistani sukutauluja pitkälle historiaan. Kirkonkirjoissa mainittiin yleensä myös kuolinsyy: kuolintaudin nimet ja diagnoosit olivat sitä aikaa.

Samoja tauteja kuin meillä, mutta tuolloin niihin ei ollut oikeita lääkityksiä tai hoitoja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Käsittääkseni ainakin vaaleus ja ilm. punatukkaisuuskin on enemmänkin ruotsalais = viikinki-perua. Meilläkin on eräässä suvussa ollut punatukkaisuutta, itselläni oli nuorena "kullanvaaleat" hiukset, sittemmin tummenivat, vaihtavat väriä eri vuosikymmeninä.

Se Kuikka K. ei ollut verisukua, vaan nk. erään sukulaisen avioliiton kautta. Kuikan temput olivat kyllä sen laatuiset, että pidän mahdollisena jopa liittoa Wanhan Kehnon kanssa... Ei kenenkään silmien luulisi olevan niin sekaisin, että kuvittelisi seteleitä satavan hevosen peräreiästä... ym.

Oletko Soffiina?
        Niinhän ne hiukset vaihtaa väriä, iän myötä. DNA testistä varmaan vähän näkee mistä päin suku on Suomeen tullu plus sukututkimus.
        No, viikingeilläkin oli niitä Jumalia alunalkujaan, mikä se yksi tunnettu oli.. Thor taisi olla ja myöhemminhän tuli kristinusko. Ja sitä taikuutta harrastivat vikingellööritkin.
        On meilläkin suvussa 2 tunnettua ennustajaa, ei hyvä.

ST

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oletko Soffiina?
        Niinhän ne hiukset vaihtaa väriä, iän myötä. DNA testistä varmaan vähän näkee mistä päin suku on Suomeen tullu plus sukututkimus.
        No, viikingeilläkin oli niitä Jumalia alunalkujaan, mikä se yksi tunnettu oli.. Thor taisi olla ja myöhemminhän tuli kristinusko. Ja sitä taikuutta harrastivat vikingellööritkin.
        On meilläkin suvussa 2 tunnettua ennustajaa, ei hyvä.

ST

Juu, minä oon Soffiina.

En yleensä allekirjoita, mutta nyt olen välillä laitellut nikin alle, jos katson sen tarpeelliseksi. Myös "Sff".
        ~

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juu, minä oon Soffiina.

En yleensä allekirjoita, mutta nyt olen välillä laitellut nikin alle, jos katson sen tarpeelliseksi. Myös "Sff".
        ~

Soffiina viikinki. Suomalaisilla oli se Ukko ylijumala ja mitä muita? Tapio ja Ahti, en tiijä mitä kaikkea.
        Onko sinun sukuasi tutkittu molempien vanhempien taholta?
        ST

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juu, minä oon Soffiina.

~

Kirjoititko kerran minulle "suojelusenkelinä"
        Yhden viestin?
        ST

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Soffiina viikinki. Suomalaisilla oli se Ukko ylijumala ja mitä muita? Tapio ja Ahti, en tiijä mitä kaikkea.
        Onko sinun sukuasi tutkittu molempien vanhempien taholta?
        ST

On, molemmilta puolin on useista suvuista tutkittu pitkälle, vanhin menee vuoteen 1420.

Nuo juuttijuuret menevät kauas historian hämärään, niihin ei viittaa kuin erään suvun nimi, joten ihan viikinkinä en itseäni pidä. Ihka suomalaisia, pääosin. Erään suvun nimi saattaa viitata muinaiseen, suomalaiseen heimopäällikköön.

On sitten joitain muitakin mahd. ulkomaisia juuria, kaukana historian hämärässä. Niinkuin lukuisilla muillakin suomalaisilla. 🙂

Isän puolelta paikkakuntahistorian mukaan muinaisuudessa kaiketi ihan metsästäjiä, hirven- ja karhun kaatajia, kalastajia, maanviljelijöitä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kirjoititko kerran minulle "suojelusenkelinä"
        Yhden viestin?
        ST

Minähän se, suojelusenkelisi...🙂

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minähän se, suojelusenkelisi...🙂

Ajattelinkin ettei se voinut olla kukaan muu 😘
        ST

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

On, molemmilta puolin on useista suvuista tutkittu pitkälle, vanhin menee vuoteen 1420.

Nuo juuttijuuret menevät kauas historian hämärään, niihin ei viittaa kuin erään suvun nimi, joten ihan viikinkinä en itseäni pidä. Ihka suomalaisia, pääosin. Erään suvun nimi saattaa viitata muinaiseen, suomalaiseen heimopäällikköön.

On sitten joitain muitakin mahd. ulkomaisia juuria, kaukana historian hämärässä. Niinkuin lukuisilla muillakin suomalaisilla. 🙂

Isän puolelta paikkakuntahistorian mukaan muinaisuudessa kaiketi ihan metsästäjiä, hirven- ja karhun kaatajia, kalastajia, maanviljelijöitä.

Mielenkiintoista. Voisin nähdä sinut viikinkinä tai torpassa jöötä pitämässä tai ison talon emäntänä takorautaiset avaimet hameen vyössä killumassa 😀pitäen porukan kurissa ja nuhteessa sekä asiat järjestyksessä, pelittämässä.
        ST

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mulla on omista suvuistani sukutauluja pitkälle historiaan. Kirkonkirjoissa mainittiin yleensä myös kuolinsyy: kuolintaudin nimet ja diagnoosit olivat sitä aikaa.

Samoja tauteja kuin meillä, mutta tuolloin niihin ei ollut oikeita lääkityksiä tai hoitoja.

Ja huonot eväät tai niiden puute. Taudit iski eikä ollut voimaa taistella niitä vastaan niinkuin tuo lavantautiki.. Vei hirveästi ihmisiä sekin.
        Talostaki toisen vanhemman ja lapset jne.. orvoiksikin jäivät.
        ST

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja huonot eväät tai niiden puute. Taudit iski eikä ollut voimaa taistella niitä vastaan niinkuin tuo lavantautiki.. Vei hirveästi ihmisiä sekin.
        Talostaki toisen vanhemman ja lapset jne.. orvoiksikin jäivät.
        ST

Minulla taas se käsitys, että eri taudit vei porukkaa kuin nyt.. Mitä olen sukutauluja tiiraillut 🤔
        ST

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minulla taas se käsitys, että eri taudit vei porukkaa kuin nyt.. Mitä olen sukutauluja tiiraillut 🤔
        ST

No, ennen muinoin nimettiin taudit eri tavoin, joku, esim. "vesipöhö" = keuhkot nesteessä = Keuhkoödeema.

1700-1800- lukujen nimettyjä kuolinsyitä:
        http://www.saunalahti.fi/arnoldus/kuol_syy.html

Jos syntyneen lapsen tietojen kohdalla lukee "oä", tarkoittaa se: oäkta = avioton lapsi, eli avioliiton ulkopuolella syntynyt.
        .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No, ennen muinoin nimettiin taudit eri tavoin, joku, esim. "vesipöhö" = keuhkot nesteessä = Keuhkoödeema.

1700-1800- lukujen nimettyjä kuolinsyitä:
        http://www.saunalahti.fi/arnoldus/kuol_syy.html

Jos syntyneen lapsen tietojen kohdalla lukee "oä", tarkoittaa se: oäkta = avioton lapsi, eli avioliiton ulkopuolella syntynyt.
        .

Tässä se on:
        "vattusot A B, vattensot C D "vesitauti", vesipöhöttymä (A vattu-sot, B wattusot, C vattensot, andtäppa, gulsot, D vattensot, andtäppa, skjörbugg, gulsot)."

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tässä se on:
        "vattusot A B, vattensot C D "vesitauti", vesipöhöttymä (A vattu-sot, B wattusot, C vattensot, andtäppa, gulsot, D vattensot, andtäppa, skjörbugg, gulsot)."

On todellakin paljon sairauksia, joita ei nyky-pohjoismaissa enää tapaa.

Tuokin "vattusot", mistä tuollainen pöhöttymä johtui?
        ~

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

~

Etupäässä sukutauluja lärätessä tullut vastaan johon kuolleet on ollut tuberkuloosi ja lavantauti.
        Mutta tiedän, koska mummuni kertoi, että hänen pappa kuoli virtsatulehduksen vuoksi, joka meni munuaisiin.

ST

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

~

En kyllä tiedä tuosta pöhöttymästä, mutta nykyään sydän jutut voi turvottaa. Sydämmenvajaatoiminta esim. tulee mieleen että kertyy vesi keuhkoihin yhtäkkiä ja se on menoa sitten tai mikähän tuo vesipöhö on?

ST

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

olisit vain laittnut sen soffiinasi tuohon alle, sitä kun ei voi olla näkemättä missä vanha virsi alkaa soida.

miten oletkin päässyt noin vanhaksi kohtaamatta vielä itseäsi se on ihme se !

• Anonyymi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Soffiinan vanha virsi - Jumalan rauha rinnassani:

https://www.youtube.com/watch?v=lF5S-vYFyrA&list=RDlF5S-vYFyrA&start_radio=1&t=2
        ~

Virsi on äänitetty jossain lestadiolaisten tilaisuudessa. N. kohdassa 5:23 ja siitä alkaen kuuluu välillä "outoa ääntä". Kyseessä on lestadiolaisten nk. "liikutukset".

Heihin Jumalan sana uppoaa niin voimallisesti, että "liikuttuvat", saavat ilm. synnitunnossaan jonkinlaisia, äänekkäitä itku-parahdus-kohtauksia / -liikutuksia.
        ~

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Perin kummallinen.

"Tämä on helluntaiuskonnon oma foorumi."

No ei ole!! Tämä on sekulaarin median foorumi. Suurin osa kirjoittajista ei ole helluntailaista nähnytkään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

~

"Tuokin "vattusot", mistä tuollainen pöhöttymä johtui?"

Vesipöhö tai ödeema liittyy moniinkin sairauksiin. Kuten sydämen vajaaoiminta, keuhkosairaudet, munuaisten vajaatoiminta jne..........

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Tuokin "vattusot", mistä tuollainen pöhöttymä johtui?"

Vesipöhö tai ödeema liittyy moniinkin sairauksiin. Kuten sydämen vajaaoiminta, keuhkosairaudet, munuaisten vajaatoiminta jne..........

Jep, kiitos.
        Eikös Soffiina ole luterilainen eikä lestaatiolaine?
        ST

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jep, kiitos.
        Eikös Soffiina ole luterilainen eikä lestaatiolaine?
        ST

En tällä hetkellä kuulu kirkkoon tai minnekään muuallekaan, mutta olen itse opillisesti nk. vanhalutherilainen. Tunnustan tiukasti paavalilaista lutherilaisuutta. Minua ei todellakaan ole tähän kotikasvatettu, vaan olen tämän itse etsinyt ja löytänyt.

Kait vähän samaa lutherilaisuutta kuin se sun kaukainen esi-isäsikin... 🙂

Luterilaisissa suvuissani sekä evankeelisuutta että rukoilevaisuutta.

Olen kauan sitten myös helluntailaisia vaikutteita saanut, joten jossain kohdin minulla myös nk. vanhahelluntailaisia, niitä vakavamielisempiä mielipiteitä. Tämän päivän hellureit ovat enemmänkin huijausta ja humpuukia ja josta varoitan. Siks olen täällä eräänkin talous- ym rikollisen helluntaihuijarin hampaissa, ei tykkää kun rikoksiaan tuodaan julki.

Lestadiolaisuushan on luterilaisuutta. Heillä on kauniita virsiä. Olen joskus vuosia sitten netissä kuunnellut heidän suviseurojaan.

• Anonyymi

Onko nää naisia hälpenteeraavat kirjoitukset niiden, jotka kirjoittavat, että naiset pitäisi saada pois palstalta?
      He eivät minun käsittääkseni ole helluntailaisia.
      ST

• Heips LS ja ST😊kyllä he ovat uskovaisia jolleivät hellareita. Kaikkea hyvää sinullekin LS. Toivottavasti joskus käyt meitä täällä kurkkimassa.

• Anonyymi
        auroraboreallis kirjoitti:

Heips LS ja ST😊kyllä he ovat uskovaisia jolleivät hellareita. Kaikkea hyvää sinullekin LS. Toivottavasti joskus käyt meitä täällä kurkkimassa.

Perin outoa, kummallista. Nimittäin tuntemani helluntailaiset miehet eivät puhu, käyttäydy noin.
        ST

• Anonyymi kirjoitti:

Perin outoa, kummallista. Nimittäin tuntemani helluntailaiset miehet eivät puhu, käyttäydy noin.
        ST

Kysypä niin kaivavat parit raamatuntekstit sulle. Jos et oo huomannu vielä vaikkane on sulle sitä yrittänyt toitottaa... He vetoavat raamattuun.

• Anonyymi

Kysypä niin kaivavat parit raamatuntekstit sulle. Jos et oo huomannu vielä vaikkane on sulle sitä yrittänyt toitottaa... He vetoavat raamattuun.

En ole niin ajatellut, onko se helluntailainen joka minulle vastaa vai joku muu..
        Voi joskus tietenkin olla helluntailainenkin raamatun kohtien laittaja, mutta minusta se ei tarkoita, että jokainen mies olisi samanlainen helluntaissa, vaikka täällä joku kirjoittaisi miten vain.
        Meitä ihmisiä on niin monenlaisia.
        ST

• Anonyymi kirjoitti:

En ole niin ajatellut, onko se helluntailainen joka minulle vastaa vai joku muu..
        Voi joskus tietenkin olla helluntailainenkin raamatun kohtien laittaja, mutta minusta se ei tarkoita, että jokainen mies olisi samanlainen helluntaissa, vaikka täällä joku kirjoittaisi miten vain.
        Meitä ihmisiä on niin monenlaisia.
        ST

Monenlaista on juu. Sinäkö kiellät sen että raamattu käskee naisen olemaan alamainen miehelle?

• Anonyymi

Monenlaista on juu. Sinäkö kiellät sen että raamattu käskee naisen olemaan alamainen miehelle?

Kiellätkö sinä?
        Minä ymmärrän tuon kohdan niin, että miehellä on vastuu perheestään.
        Raamatussa lukee, että mies on perheen pää.
        Tuo alamaisuus ei tarkoita että nainen olisi alempiarvoinen tai huonommassa asemassa mieheensä nähden.
        Itseasiassa, ei tuota vaikeuksia olla alamainen niinkuin sen olen raamatusta ymmärtänyt.
        Tuo naisen alaspaibaminen on epäraamatullista.
        Mies kohdelkoon kuin heikompaa astiaa. Kyllä minulla on luontojaan se luonne, että turvaan mieheen. Muttei se tarkoita, että menisin vaikka kaivoon jos mies niin päättää.
        Kait minut on kasvatettu antamaan kunnia miehille. Kyllä äitini opetti siihen.
        Itseasiassa se tuo turvaa ja helpottaa arkea ja keskinäistä elämistä, huomasin.
        Muttei se tarkoita alistumista huonoon kohteluun.
        Mies on vastuussa ja kantaa vastuunsa tuomat seuraamukset
        Miten sinä ajattelet tuon raamatun paikan?
        ST

• Anonyymi kirjoitti:

Kiellätkö sinä?
        Minä ymmärrän tuon kohdan niin, että miehellä on vastuu perheestään.
        Raamatussa lukee, että mies on perheen pää.
        Tuo alamaisuus ei tarkoita että nainen olisi alempiarvoinen tai huonommassa asemassa mieheensä nähden.
        Itseasiassa, ei tuota vaikeuksia olla alamainen niinkuin sen olen raamatusta ymmärtänyt.
        Tuo naisen alaspaibaminen on epäraamatullista.
        Mies kohdelkoon kuin heikompaa astiaa. Kyllä minulla on luontojaan se luonne, että turvaan mieheen. Muttei se tarkoita, että menisin vaikka kaivoon jos mies niin päättää.
        Kait minut on kasvatettu antamaan kunnia miehille. Kyllä äitini opetti siihen.
        Itseasiassa se tuo turvaa ja helpottaa arkea ja keskinäistä elämistä, huomasin.
        Muttei se tarkoita alistumista huonoon kohteluun.
        Mies on vastuussa ja kantaa vastuunsa tuomat seuraamukset
        Miten sinä ajattelet tuon raamatun paikan?
        ST

Näen ko kirjan oman aikansa tuotoksena. Luen Raamattua päivittäin. Viimeksi osui silmään kertomus jostain äijästä jolla oli satoja sivuvaimoja.

• Anonyymi

Näen ko kirjan oman aikansa tuotoksena. Luen Raamattua päivittäin. Viimeksi osui silmään kertomus jostain äijästä jolla oli satoja sivuvaimoja.

Oletko muutoinkin ahkera lukiha? Minulla ei tuu luettua kuin kausittain. Välillä on aikoja etten lue ollenkaan siis raamattua.
        ST

• Anonyymi

Niin, suhteutan minäkin asioita sen aikaiseen elämään ja tilanteisiin raamattua lukiessani.
        ST

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oletko muutoinkin ahkera lukiha? Minulla ei tuu luettua kuin kausittain. Välillä on aikoja etten lue ollenkaan siis raamattua.
        ST

Esim keille kukanenkin puhuu ja missä yhteydessä.
        Kuten laki joka on annettu juutalaisille ja Jeesus syntyi että pakanoillakin olisi mahdollisuus päästä osalliseksi Jumalan valtakunnasta.
        Eli Jeesus puhui juutalaisille laista.
        Pakanoille annettiin kaksoiskäsky.
        ST

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Esim keille kukanenkin puhuu ja missä yhteydessä.
        Kuten laki joka on annettu juutalaisille ja Jeesus syntyi että pakanoillakin olisi mahdollisuus päästä osalliseksi Jumalan valtakunnasta.
        Eli Jeesus puhui juutalaisille laista.
        Pakanoille annettiin kaksoiskäsky.
        ST

Tai siis Mooses ja profeetat oli Juutalaisilla.
        ST

• Anonyymi kirjoitti:

Tai siis Mooses ja profeetat oli Juutalaisilla.
        ST

Siinähän sitä menee jo yli puolet kirjasta roskiin. Vai Mikä merkitys sinulle on vanhalla testamentilla?

• Anonyymi

Siinähän sitä menee jo yli puolet kirjasta roskiin. Vai Mikä merkitys sinulle on vanhalla testamentilla?

No minä näen niin että se vanha testamentti kertoo Jeesuksen juurista ja kristinuskon alkujuurista.
        Se on kuin puheen alustus.
        Tarkoitin kysyä, oletko ahkera lukemaan muutoinkin kirjoja?
        ST

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No minä näen niin että se vanha testamentti kertoo Jeesuksen juurista ja kristinuskon alkujuurista.
        Se on kuin puheen alustus.
        Tarkoitin kysyä, oletko ahkera lukemaan muutoinkin kirjoja?
        ST

Tai voisiko sanoa, että johdanto, se vanha testamentti..
        ST

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tai voisiko sanoa, että johdanto, se vanha testamentti..
        ST

Biblia (1776)
        1Piet. 3:1 Niin olkaan vaimot myös miehillensä alamaiset, että nekin, jotka ei sanaa usko, vaimoin tavoista ilman sanaa voitetuksi tulisivat,

ST

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Biblia (1776)
        1Piet. 3:1 Niin olkaan vaimot myös miehillensä alamaiset, että nekin, jotka ei sanaa usko, vaimoin tavoista ilman sanaa voitetuksi tulisivat,

ST

1.Pietarin kirje:
        3:1 Niin olkaan vaimot myös miehillensä alamaiset, että nekin, jotka ei sanaa usko, vaimoin tavoista ilman sanaa voitetuksi tulisivat,
        3:2 Kuin he teidän puhtaan menonne näkevät pelvossa.
        3:3 Joidenka kaunistus ei pidä oleman ulkonaisissa hiusten palmikoissa ja kullan ympäri-ripustamisessa eli vaatteen puvussa,
        3:4 Vaan salainen ihminen ilman vikaa sydämessä, lakialla ja hiljaisella hengellä, se on kallis Jumalan edessä.
        3:5 Sillä näin ovat pyhätkin vaimot muinen itsensä kaunistaneet, jotka toivonsa panivat Jumalan päälle ja olivat miehillensä alamaiset,
        3:6 Niinkuin Sara oli Abrahamille kuuliainen ja kutsui hänen herraksi, jonka tyttäriksi te tulleet olette, jos te hyvin teette ja pelkäämättä olette.
        3:7 Te, miehet, myös asukaat heidän kanssansa taidolla ja antakaat vaimolliselle niinkuin heikommalle astialle hänen kunniansa, niinkuin myös elämän armon kanssaperillisille, ettei teidän rukouksenne estetyksi tulisi.
        3:8 Mutta viimein olkaat kaikki yksimieliset, ynnä kärsiväiset, pitäin veljellistä rakkautta keskenänne, laupiaat, ystävälliset,
        3:9 Ei kostain pahaa pahalla, eikä kirouksella kirousta, vaan paremmin siunatkaat, tietäen, että te olette kutsutut siunausta perimään.
        3:10 Sillä joka elää tahtoo ja hyviä päiviä nähdä, hän hillitkään kielensä pahuudesta ja huulensa vilppiä puhumasta,
        3:11 Hän välttäkään pahaa ja tehkään hyvää, etsikään rauhaa ja noudattamaan sitä.
        3:12 Sillä Herran silmät ovat vanhurskasten päälle ja hänen korvansa heidän rukouksissansa; mutta Herran kasvot ovat pahointekiöitä vastaan.
        3:13 Ja kuka on, joka taitaa teitä vahingoittaa, jos te hyvää pyydätte?
        3:14 Ja jos te vielä oikeudenkin tähden kärsisitte, niin te kuitenkin autuaat olette; mutta älkäät peljätkö heidän vaatimistansa, älkäät myös heitä hämmästykö.
        3:15 Mutta pyhittäkäät Herra Jumala teidän sydämissänne. Olkaat myös aina valmiit vastaamaan jokaista, joka teidän toivonne perustusta tutkistelee, joka teissä on, hiljaisuudella ja pelvolla,
        3:16 Ja pitäkäät hyvä omatunto, että ne, jotka teitä panettelevat niinkuin pahantekiöitä, häpeäisivät, että he ovat häväisseet teidän hyvän menonne Kristuksessa.
        3:17 Sillä se on parempi, jos Jumalan tahto niin on, että te hyvän työn tähden kärsitte kuin pahan.
        3:18 Sillä Kristus myös kerran kärsi meidän synteimme tähden, hurskas vääräin edestä, että hän meitä Jumalalle uhrais: lihan kautta tosin kuoletettu, mutta Hengen kautta eläväksi tehty,
        3:19 Jossa hän myös meni pois ja saarnasi hengille vankeudessa,
        3:20 Jotka ei muinen uskoneet, kuin Jumala kerran Noan aikana odotti ja kärsiväinen oli, kuin arkki valmistettiin, jossa harvat (se on: kahdeksan sielua) veden kautta päästetyksi tulivat.
        3:21 Se nyt meitäkin kasteessa autuaaksi tekee, joka sitä aavisti (ei että lihan saastaisuudet pannaan pois, vaan että se on hyvän omantunnon liitto Jumalan tykönä) Jesuksen Kristuksen ylösnousemisen kautta,
        3:22 Joka on Jumalan oikialle kädelle, taivaasen mennyt, ja hänelle ovat enkelit ja vallat ja voimat alamaiset.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

1.Pietarin kirje:
        3:1 Niin olkaan vaimot myös miehillensä alamaiset, että nekin, jotka ei sanaa usko, vaimoin tavoista ilman sanaa voitetuksi tulisivat,
        3:3 Joidenka kaunistus ei pidä oleman ulkonaisissa hiusten palmikoissa ja kullan ympäri-ripustamisessa eli vaatteen puvussa,
        3:4 Vaan salainen ihminen ilman vikaa sydämessä, lakialla ja hiljaisella hengellä, se on kallis Jumalan edessä.
        3:5 Sillä näin ovat pyhätkin vaimot muinen itsensä kaunistaneet, jotka toivonsa panivat Jumalan päälle ja olivat miehillensä alamaiset,
        3:6 Niinkuin Sara oli Abrahamille kuuliainen ja kutsui hänen herraksi, jonka tyttäriksi te tulleet olette, jos te hyvin teette ja pelkäämättä olette.
        3:7 Te, miehet, myös asukaat heidän kanssansa taidolla ja antakaat vaimolliselle niinkuin heikommalle astialle hänen kunniansa, niinkuin myös elämän armon kanssaperillisille, ettei teidän rukouksenne estetyksi tulisi.
        3:8 Mutta viimein olkaat kaikki yksimieliset, ynnä kärsiväiset, pitäin veljellistä rakkautta keskenänne, laupiaat, ystävälliset,
        3:9 Ei kostain pahaa pahalla, eikä kirouksella kirousta, vaan paremmin siunatkaat, tietäen, että te olette kutsutut siunausta perimään.
        3:10 Sillä joka elää tahtoo ja hyviä päiviä nähdä, hän hillitkään kielensä pahuudesta ja huulensa vilppiä puhumasta,
        3:11 Hän välttäkään pahaa ja tehkään hyvää, etsikään rauhaa ja noudattamaan sitä.
        3:12 Sillä Herran silmät ovat vanhurskasten päälle ja hänen korvansa heidän rukouksissansa; mutta Herran kasvot ovat pahointekiöitä vastaan.
        3:14 Ja jos te vielä oikeudenkin tähden kärsisitte, niin te kuitenkin autuaat olette; mutta älkäät peljätkö heidän vaatimistansa, älkäät myös heitä hämmästykö.
        3:15 Mutta pyhittäkäät Herra Jumala teidän sydämissänne. Olkaat myös aina valmiit vastaamaan jokaista, joka teidän toivonne perustusta tutkistelee, joka teissä on, hiljaisuudella ja pelvolla,
        3:16 Ja pitäkäät hyvä omatunto, että ne, jotka teitä panettelevat niinkuin pahantekiöitä, häpeäisivät, että he ovat häväisseet teidän hyvän menonne Kristuksessa.
        3:17 Sillä se on parempi, jos Jumalan tahto niin on, että te hyvän työn tähden kärsitte kuin pahan.
        3:18 Sillä Kristus myös kerran kärsi meidän synteimme tähden, hurskas vääräin edestä, että hän meitä Jumalalle uhrais: lihan kautta tosin kuoletettu, mutta Hengen kautta eläväksi tehty,
        3:20 Jotka ei muinen uskoneet, kuin Jumala kerran Noan aikana odotti ja kärsiväinen oli, kuin arkki valmistettiin, jossa harvat (se on: kahdeksan sielua) veden kautta päästetyksi tulivat.
        3:21 Se nyt meitäkin kasteessa autuaaksi tekee, joka sitä aavisti (ei että lihan saastaisuudet pannaan pois, vaan että se on hyvän omantunnon liitto Jumalan tykönä) Jesuksen Kristuksen ylösnousemisen kautta,
        3:22 Joka on Jumalan oikialle kädelle, taivaasen mennyt, ja hänelle ovat enkelit ja vallat ja voimat alamaiset.

Kummallekin on työsarkaa niin miehelle kuin naiselle 😀

1Kor. 7:3 Täyttäköön mies velvollisuutensa vaimoansa kohtaan, ja samoin vaimo miestänsä kohtaan.
        Ef. 5:25 Miehet, rakastakaa vaimojanne, niinkuin Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä
        Kol. 3:19 Miehet, rakastakaa vaimojanne, älkääkä olko heitä kohtaan katkerat.
        1Tess. 4:4 että kukin teistä tietää ottaa oman vaimon pyhyydessä ja kunniassa.

ST

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

1.Pietarin kirje:

Tuo oli muuten mielenkiintoinen kohta, joka kastamattomat on lähettämässä helvetin.

"3:21 Se nyt meitäkin kasteessa autuaaksi tekee, joka sitä aavisti (ei että lihan saastaisuudet pannaan pois, vaan että se on hyvän omantunnon liitto Jumalan tykönä) Jesuksen Kristuksen ylösnousemisen kautta"

ST

• Anonyymi kirjoitti:

Tuo oli muuten mielenkiintoinen kohta, joka kastamattomat on lähettämässä helvetin.

"3:21 Se nyt meitäkin kasteessa autuaaksi tekee, joka sitä aavisti (ei että lihan saastaisuudet pannaan pois, vaan että se on hyvän omantunnon liitto Jumalan tykönä) Jesuksen Kristuksen ylösnousemisen kautta"

ST

Hassua että meillä oli jo tällä viikolla keskustelu jossa kysyit samaa asiaa että mitä luen.kyselet maanisesti mutta et välitä vastauksista.
        Se oli se late Johanssonia koskeva ketju.
        Muutenkin mustatuntuu että olet hieman hysteerinen ja siksi sun on vaikeaa keskittyä. Vaihdat puheenaihetta koko ajan.
        Siitäkin sait huomautuksen laten ketjun aloittajalta. Kun et pysynyt aiheessa.

• Anonyymi

Hassua että meillä oli jo tällä viikolla keskustelu jossa kysyit samaa asiaa että mitä luen.kyselet maanisesti mutta et välitä vastauksista.
        Se oli se late Johanssonia koskeva ketju.
        Muutenkin mustatuntuu että olet hieman hysteerinen ja siksi sun on vaikeaa keskittyä. Vaihdat puheenaihetta koko ajan.
        Siitäkin sait huomautuksen laten ketjun aloittajalta. Kun et pysynyt aiheessa.

auroraboreallis
        09.07.2020 14:39

Anonyymi kirjoitti:
        Känny kirjoittaa mitä sattuu. Goosebumps oli se kirjasarja. Oli se hommaa 😆
        ""
        Goosebumps-kirjasarja on R. L. Stinen kirjoittama nuorille suunnattu kauhukirjasarja. Kirjasarjan aiheena ovat perinteiset kauhuelementit, kuten luurangot, hautausmaat, aavetalot ja metsät. Sarja on hyvin suosittu nuorten keskuudessa ympäri maailman. Goosebumps on maailman myydyin lasten/nuorten kirjasarja: sitä on maailmalla myyty yhteensä noin 220 miljoonaa kappaletta.[1] Sarjassa on 110 osaa, ja niistä ensimmäinen, Welcome to Dead House ilmestyi vuonna 1992.[

Anonyymi
        09.07.2020 15:00

Sä osaat hyvin eläytyä satukirjoihin.itse luin kolmekymppisenä omaelämänkeroja ja nyt vain tietokirjallisuutta. Sisustuslehtiä.vaikea enää keskittyä kun tulee vanhaksi.

Minä en lue kuin palstaa 🤣🤣🤣🤣pikkusen raamattua. Taantumisen merkkejä näkyvissä. Tiedejuljaisutkin nyt ihan nollissa, ei jaksa. Jotenkin niin hektistä elämä kaikesta palstailusta huolimatta.
        Vanhako? Et sinä mikään vanha ole.
        ST

Äänestä

Kommentoi

Anonyymi
        09.07.2020 15:10

Anonyymi kirjoitti:
        Minä en lue kuin palstaa 🤣🤣🤣🤣pikkusen raamattua. Taantumisen merkkejä näkyvissä. Tiedejuljaisutkin nyt ihan nollissa, ei jaksa. Jotenkin niin hektistä elämä kaikesta palstailusta huolimatta.
        ST

Lue lisää
        Jos elämässä on muuta niin lukeminen vähenee. Voi olla voimavaroja vieviä asioita eikä niin jaksa keskittyä lukemiseen tai sitten se ihan vain jää taka-alalle siinä kaiken muun hässäköin kanssa.
        Koti-ihmisiä lukeminen on ollut helppo ja käden ulottuvilla oleva harrastus.
        ST

Äänestä

Kommentoi

Anonyymi
        09.07.2020 15:46

Anonyymi kirjoitti:
        Itselläni oli vastaava vaihe 1990-luvulla, haalin divareista kaikki vanhan ajan, esim. nk. poikien seikkailukirjat. Keräsin koko sarjan J. O. Curwoodin kirjoja. Itselläni on kirjoja, joita ei esim kirjastoista ole löytynyt vuosikymmeniin. En lue nk. nykykirjallisuutta. V. Huovinen lienee nuorin, jonka kirjat kelpuutan.

Olen ollut enemmänkin seikkailu- ja rikoskirjallisuuden lukija. Lapsuuden E. Blythonin Viisikko-, Seikkailu- ja Salaisuus-kirjat kai ohjasivat tähän suuntaukseen. Luin myös amerikkalaiset, nk. tyttökirjat kuten Anna-sarjan ym. vastaavat tuhanteen kertaan. Yhdestä Anna-kirjasta on jopa kansi osin revennyt.

Lue lisää
        Niin, kyllä se kannattaa vähän miettiä ja valikoda mitä lukee tai lukeeko mitään.
        Kannattaakin käyttää tervettä järkeään.
        ST

Äänestä

Kommentoi

Anonyymi
        09.07.2020 15:55

Sä osaat hyvin eläytyä satukirjoihin.itse luin kolmekymppisenä omaelämänkeroja ja nyt vain tietokirjallisuutta. Sisustuslehtiä.vaikea enää keskittyä kun tulee vanhaksi.

Miten olet jaksanut?
        ST

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

auroraboreallis

Anonyymi kirjoitti:
        ""
        Goosebumps-kirjasarja on R. L. Stinen kirjoittama nuorille suunnattu kauhukirjasarja. Kirjasarjan aiheena ovat perinteiset kauhuelementit, kuten luurangot, hautausmaat, aavetalot ja metsät. Sarja on hyvin suosittu nuorten keskuudessa ympäri maailman. Goosebumps on maailman myydyin lasten/nuorten kirjasarja: sitä on maailmalla myyty yhteensä noin 220 miljoonaa kappaletta.[1] Sarjassa on 110 osaa, ja niistä ensimmäinen, Welcome to Dead House ilmestyi vuonna 1992.[

Anonyymi

ST

Äänestä

Kommentoi

Anonyymi

Anonyymi kirjoitti:
        ST

Lue lisää
        Jos elämässä on muuta niin lukeminen vähenee. Voi olla voimavaroja vieviä asioita eikä niin jaksa keskittyä lukemiseen tai sitten se ihan vain jää taka-alalle siinä kaiken muun hässäköin kanssa.
        ST

Äänestä

Kommentoi

Anonyymi

Anonyymi kirjoitti:
        Itselläni oli vastaava vaihe 1990-luvulla, haalin divareista kaikki vanhan ajan, esim. nk. poikien seikkailukirjat. Keräsin koko sarjan J. O. Curwoodin kirjoja. Itselläni on kirjoja, joita ei esim kirjastoista ole löytynyt vuosikymmeniin. En lue nk. nykykirjallisuutta. V. Huovinen lienee nuorin, jonka kirjat kelpuutan.

Olen ollut enemmänkin seikkailu- ja rikoskirjallisuuden lukija. Lapsuuden E. Blythonin Viisikko-, Seikkailu- ja Salaisuus-kirjat kai ohjasivat tähän suuntaukseen. Luin myös amerikkalaiset, nk. tyttökirjat kuten Anna-sarjan ym. vastaavat tuhanteen kertaan. Yhdestä Anna-kirjasta on jopa kansi osin revennyt.

Lue lisää
        Niin, kyllä se kannattaa vähän miettiä ja valikoda mitä lukee tai lukeeko mitään.
        ST

Äänestä

Kommentoi

Anonyymi

Miten olet jaksanut?
        ST

Juu, tuollahan tuo vastaus näyttää killottavan 😁
        Eli tietokirjallisuutta ja sisustuslehtiä. Et sinä Arska ole vanha ja hyvin pystyt keskittymään ainakin täällä ja seuraamaan muiden kirjoitteluakin 👍
        Nyt unta lisää palloon, muutoin ei jaksa😴
        ST

• Anonyymi kirjoitti:

auroraboreallis

Anonyymi kirjoitti:
        ""

Anonyymi

ST

Äänestä

Kommentoi

Anonyymi

Anonyymi kirjoitti:
        ST

Lue lisää
        ST

Äänestä

Kommentoi

Anonyymi

Anonyymi kirjoitti:

Lue lisää
        ST

Äänestä

Kommentoi

Anonyymi

Miten olet jaksanut?
        ST

Kiitos linkittäjälle. Juu no.. Ei sitä aina kaikkea muista. Luulin että sä oot kysynyt multa mutta kerroinkin itse.
        Sisustuslehtiä ja Raamattua luen.
        Kauniita unia.

• Anonyymi

Kiitos linkittäjälle. Juu no.. Ei sitä aina kaikkea muista. Luulin että sä oot kysynyt multa mutta kerroinkin itse.
        Sisustuslehtiä ja Raamattua luen.
        Kauniita unia.

Kiitos. Huomenta.
        ST

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

auroraboreallis

Anonyymi kirjoitti:
        ""

Anonyymi

ST

Äänestä

Kommentoi

Anonyymi

Anonyymi kirjoitti:
        ST

Lue lisää
        ST

Äänestä

Kommentoi

Anonyymi

Anonyymi kirjoitti:

Lue lisää
        ST

Äänestä

Kommentoi

Anonyymi

Miten olet jaksanut?
        ST

Minä olin tuo Curwood - Huovinen-lukija.

Otinkin jo hyllyistäni esille V. Huovisen kirjan "Kylän koirat", mutten ole tullut vielä aloittaneeksi sen uudelleen lukemista. Odottaa yöpöytähyllyllä...

~Soffiina

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Otinkin jo hyllyistäni esille V. Huovisen kirjan "Kylän koirat", mutten ole tullut vielä aloittaneeksi sen uudelleen lukemista. Odottaa yöpöytähyllyllä...

~Soffiina

Tässä, oman ilmoituksensa mukaisesti, "Suomen suurin antikvariaatti" (myös netissä), Finlandia-kirja:

https://www.finlandiakirja.fi/?gclid=EAIaIQobChMI8O3GnP3T6gIVEZiyCh3WKg-pEAAYASAAEgIdcvD_BwE

Olen muutamia kirjoja tuolta tilannut.
        ~

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

~Soffiina

Mietinkin oliko se Arskan viesti vai kenen 🤔
        ST

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

~Soffiina

Aivan. Olet oikein lukutoukka:,,ihmekös sitte kun tiedät niin paljon asioista.
        ST

• Anonyymi

Foorumi on yleinen keskustelualusta otsikon AIHEISTA, minäminäminä-tyyppiset kuuluvat privaattipuolen alustoille, tiesittekö sitä!

• Anonyymi

Hyvää huomenta 😊
        ST

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hyvää huomenta 😊
        ST

Hyvää huomenta, kaikki! ☕

~Sff

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan

anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html
      Maailman menoa
      281
      3327
    2. BLACKFRIDAY 186e 4pv Alicantte lennoilla ja hotellilla

No nyt löytyi hyvä blackfriday tarjous. Sivustolla matkapörssi myös muita hyviä tarjouksia. 4 Päivän reissu, 3 tähden ho
      Matkailu
      6
      2375
    3. Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin

että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html
      Maailman menoa
      252
      2145
    4. Millaista naista ikävöit

Ulkonäkö/persoona
      Ikävä
      68
      2029
    5. Minkälainen naama

kaivatullasi on? 🫠
      Ikävä
      71
      1694
    6. Purra esiintyi epäasiallisesti

Eduskunnassa keskustellaan vaihtoehtobudjeteista. Niistä voi olla monta mieltä ja myönnän niiden olevan osin heikkoja. M
      Pyhäjärvi
      342
      1322
    7. MTV: Jyrkistä eronnut Jenni kritisoi kovin sanoin Ensitreffit-ohjelmaa: "Ei esimerkiksi kysytty..."

Ohhoh! Jenni lataa tekstiä! Tsemppiä Jennille ja Jyrkille "sen oikean" löytämiseen. Lue lisää: https://www.suomi24.fi/
      Ensitreffit alttarilla
      24
      1098
    8. Hyvää yötä

Kaveri🥰... Olen vähän yllättynyt.
      Ikävä
      64
      1050
    9. "Tapaus" Aittakumpu/Simula hyvin paljastaa kuinka tyhmää ja turhaa sakkia Suomesta

löytyy. Toissapäivänä "joku" teki tänne avauksen liittyen Kalevan juttuun, että noilla kahdella olisi suhde. Eli Otsikko
      Maailman menoa
      23
      1036
    10. Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!

Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola
      Kotimaiset julkkisjuorut
      166
      973
    Aihe