Ruoka kulttuurista

Anonyymi

Käyn silloin tällöin, varsinkin kesäisin nauttimassa kauniin sinisen Saimaan välkehtivisistä aalloista.
Tänään minulla oli tuttavia kyläilemässä jiten halusin tarjota heille kauniin kimmeltävän Saimaan upeista maisemista.
Tilasimme jokainen omien maku mieltymystemme mukaiset lounaat. AH ja VOI, pettynys oli Todella oli todella suuri. Itse ateriat näyttivät sellaisilta mössöilta ettei premmasta puutetta.
Paiatetut muikut- annos sisälsi paprikoista, palanneista vihreistä kasviksista ja makeaan mistuvasta kastikkeesta hilottuihin oliiveihin saakka....ja kaikki samaa pöperöä! Mutta missä olivat perinteiset perunat jotka yleensä kuuluvat muikkuaterioihin.
No tämä on sitä tätä aikaa, kaikki muuttuu,

Valitukseni lopuksi miksi pitää muuttaa perinneruuat kaikki samaksi mössöksi.?
OLipa tämä täysin yllätyksellinen -seka-meteli- lounas!

Ollaanko nyt menemässä "MÖSSÖ RUOKA KULTTUURIIN" ja selkeät maukkaat ateriat jäävät unholaan?

L.

24

79

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei oo mummon muussin voittanutta. Kaikki muuttuu, jos mummo puuttuu, ravintolalounaissakin, perinteet kunniaan, ja pottua pöytään!

    • Anonyymi

      Katsoivat siellä laivalla että vanhuksille sopii valmiiksi mössätty ruoka, ei tarvitse louskuvilla tekareilla yrittää pureskella. Voi syödä lusikalla tai imeä pillillä kun kädet vapisee.

      • Anonyymi

        Niinkö kuvittelet Anonyymi 19.7 asian olevan,Kysymyksessä oli laadukas ravintola.

        Ei pidä kommentoida, kun ei tiedä vaan kuvittelee kaikki asiat oman mielensä mukaan.


    • Anonyymi

      Eipä kait yhden ravintolan ruokatarjoilun perusteella voi yleistää koko Suomen ruokakulttuuria.
      Aina voi/kannattaa kysyä etukäteen, että mitä annos sisältää, niin ei tule yllätyksiä.

      Uusiksi vain ravintolareissu vaikkapa toiseen ravintolaan.

      Hyvää ruokahalua!

    • Anonyymi

      Ville Haapasalon " Hatsapuri " Puumalan satamassa.
      Heti aamulla on 20 ihmisen jono, Hatsapuri georgialainen kansallisruoka samalla voi ottaa " selfien " Villen kanssa.
      Yle Päivitetty 18.7.2020 klo 12.00

    • Anonyymi

      Lauantain kokemukset jäivät taakse, yhtä kokemusta rikkaanpana. Onhan talven lumien tuiskutessa hauskaa muistella menneen suven kokemuksia.
      Siispä veneen moottorit käyntiin ja suvinen matka kauniilla, kirkkaalla säällä kohti Savonlinnaa alkoi. Laulut senkun raikuivat matkalisten esityksinä, kitaristin säestyksellä. Puolen yön saapuessa vieno hämäryys saapui kauniin Saimaan ylle.
      Lintujen laulelot kiirivät ympäri suvisen Saimaan sinisien ulapoiden kaikuina.

      Sunnuntai aamuakin katseltiin jo Savonlinnan maisemissa. Ah`niin upean auringon loistaessa Saimaan aalloilla. Päivä alkoi aamupuurolla plus teellä. Äänemme olivat vielä"tallella", laitoimme Eino Grönin laulaman kauniin Saimaa valssin soimaan.

      https://www.youtube.com/watch?v=Pzmrp3OGXjU&list=RDPzmrp3OGXjU&index=1

      Tänne pysähdyimme nauttimaan - kuuntelemaan mitä kaikkea kaunista upeaa Saimaanrannan ulappa meille tarjoaa. Jossakin lähettyvillä kiehui oppaan mukaan perinteinen "muikkusoppa", sinne menemme maistelemaan ulkopadassa keitettyä muikkusoppaa.
      Kaunista heleää heinäkuun sunnuntaita lukijoille, täältä upeista Saimaan sinisiltä vesiltä.

      t. L

      • Anonyymi

        Savonlinnassa löytyy useita hyviä muikkuravintoloita, joissa on tarjolla todella tuoretta muikkua monella lisukkeella.
        Sillan ja torin kulmauksessa on tosi hyvä ruokapaikka muikun ystäville.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Savonlinnassa löytyy useita hyviä muikkuravintoloita, joissa on tarjolla todella tuoretta muikkua monella lisukkeella.
        Sillan ja torin kulmauksessa on tosi hyvä ruokapaikka muikun ystäville.

        Olen käynyt "sillan kulmassa" olevassa ravintolassa usein. Voin suositella. Hinta-laatu suhde kohdallaan, tarjoilu asiallisen hyvä , mikä parasta; sen maukkaampia aterioita on vaikea löytää, plus juomat!
        BON APETIT !
        L.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Savonlinnassa löytyy useita hyviä muikkuravintoloita, joissa on tarjolla todella tuoretta muikkua monella lisukkeella.
        Sillan ja torin kulmauksessa on tosi hyvä ruokapaikka muikun ystäville.

        Yeap, joka kesä ainakin yhren kerran. Yhden kerran tilasimme lisää; jälkkäriksi. - Nm. Auramuruilla


    • Anonyymi

      Mitä ruokaa ja mistä kulttuurista? Vai: Ruokakulttuurista ? - Nm. Eri asiat

      • Anonyymi

        Sanoit niinkuin asia on ja oikeinkirjoitettuna, jos ei yhteen, tulee ihan eri merkitys asialle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanoit niinkuin asia on ja oikeinkirjoitettuna, jos ei yhteen, tulee ihan eri merkitys asialle.

        Nii-in, yleensä sanon "niinkuin asia on". - Nm. Heh


    • Anonyymi

      Missäs nyt luuraa se anonyymi, joka käy Skillanin kimppuun yhdyssanojen vuoksi? Sopisi lukea näitä muitakin avauksia ja antaa hyvät ohjeet kirjoittajille.
      Ei kai meidän muiden tarvitse ruveta ajattelemaan, että tämä kynäniekka haluaa ojentaa vain yhtä palstakirjoittajaa ja antaa sitten muiden tehdä niin paljon kirjoitusvirheitä kuin huvittaa! Sitä voisi äkkinäinen kuvitella kiusaamiseksi!
      Reilu pitää olla.

      • Anonyymi

        Hyvä pointti! Kannatan, että kaikkia kohdellaan samanarvoisesti, virheettömästi ,)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä pointti! Kannatan, että kaikkia kohdellaan samanarvoisesti, virheettömästi ,)

        Unohdit pisteen lopusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Unohdit pisteen lopusta.

        Kiitos huomautuksestasi. Pahoitteluni virheen johdosta ;).


    • Anonyymi

      Olipa vitsikäs aloitus, joka ei ollutkaan vitsi.

    • Anonyymi

      Kyllä sen kirjoitustaidon opettajan pitäisi olla tarkempi. Onneksi nyt tuli noottia puuttuvasta pisteestä.
      Pilkkujen kanssa ollaan myös aika leväperäisiä.
      Yhdyssanaekspertin kannattaa ottaa sekin asia tarkasteluun.

      • Tuo Loreenan aloite käsitteli minusta aika viehättävää kesä-aikaa, jolloin vanhemmatkin hyväkuntoiset ihmiset matkustavat, käyden nauttimassa eri maakuntien ruokatraditioista.

        Itse olen vain kerran tehnyt Saimaan risteilyn mieheni ollessa kotoisin Ensosta, joka nykyisin on Venäjän puolella Svetogorski.

        Kuopio toreineen oli hauska kokemus, ja siitä Saimaalle kiertelemään kauniita järvimaisemia. Enemmän Päijännettä tuntevana ihmettelin veden tummuutta, ilmeisesti pohjan kuultaessa läpi.

        Lentäen palasimme Helsinkiin Hanna Partasen ihana muikkukukko matkassamme, mutta vieläkään en ole oppinut muikkuja syömään, joskin silakkaa kyllä silloin tällöin paista.

        Aurinkoisia lomaretkiä edelleen itäsuomeen!


      • Anonyymi
        sinisiru kirjoitti:

        Tuo Loreenan aloite käsitteli minusta aika viehättävää kesä-aikaa, jolloin vanhemmatkin hyväkuntoiset ihmiset matkustavat, käyden nauttimassa eri maakuntien ruokatraditioista.

        Itse olen vain kerran tehnyt Saimaan risteilyn mieheni ollessa kotoisin Ensosta, joka nykyisin on Venäjän puolella Svetogorski.

        Kuopio toreineen oli hauska kokemus, ja siitä Saimaalle kiertelemään kauniita järvimaisemia. Enemmän Päijännettä tuntevana ihmettelin veden tummuutta, ilmeisesti pohjan kuultaessa läpi.

        Lentäen palasimme Helsinkiin Hanna Partasen ihana muikkukukko matkassamme, mutta vieläkään en ole oppinut muikkuja syömään, joskin silakkaa kyllä silloin tällöin paista.

        Aurinkoisia lomaretkiä edelleen itäsuomeen!

        Kävimme viimeksi toissakesänä Puumalasta käsin höyrylaiva Wennon kyydissä Saimaan risteilyllä , haitarinsoittaja nostatti tunnelmaa. Puumalan kautta tämänkin kesäinen automatka kulki ja satamassa uljaan sillan katveessa herkuteltiin juuripaistetuilla muikuilla ja ostettiin mukaan purkitettuja savumuikkuja ( häkkään kuolleita) . Kuopion reissuilla pistäymme usein perinteikkäiseen kalaravintola Sampoon nauttimaan "oekeessa voessa rapsakoeksi paestetut muikut kera kupsakan pottumuusin". Äitini osasi kalakukon salat, ahvenkukko oli vielä parempaa kuin muikkukukko. Itsekin olen yrittänyt, mutta kukkoni alkoi uunissa laulaa, piti koettaa taikinanlopuilla paikata, mutta rumahan siitä tuli.

        Silakkaa kohtaan tunsin epäluuloa, kunnes aloimme täällä itsekin vähän kalastaa ja sai maistaa pyyntituoreena , hiillostaa saaressa nuotiolla. Rannikolle kuljetettu muikku saattaa olla jo vähän pehmentynyttä kylmäketjusta huolimatta, siksi suosin täällä nykyisin silakkaa. Ihanissa makumuistoissa säilyy nuottamiehiltä suoraan haetut muikut, niistä äidin keittämä rantakala ja isän savustamat. Rantakalaa äiti keitti Marttojen tempauksissa myytäväksikin, muuripataan alkuperäisimmillään vain muikkuja, suolaa ja runsaalla kädellä voita ja kokonaisia maustepippureita, saatettiin lisätä uusia perunoita ja tilliäkin. Taika oli siinä, että kalat keitettiin niin hellävaroen, että säilyivät ehjinä.

        Ramoona


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kävimme viimeksi toissakesänä Puumalasta käsin höyrylaiva Wennon kyydissä Saimaan risteilyllä , haitarinsoittaja nostatti tunnelmaa. Puumalan kautta tämänkin kesäinen automatka kulki ja satamassa uljaan sillan katveessa herkuteltiin juuripaistetuilla muikuilla ja ostettiin mukaan purkitettuja savumuikkuja ( häkkään kuolleita) . Kuopion reissuilla pistäymme usein perinteikkäiseen kalaravintola Sampoon nauttimaan "oekeessa voessa rapsakoeksi paestetut muikut kera kupsakan pottumuusin". Äitini osasi kalakukon salat, ahvenkukko oli vielä parempaa kuin muikkukukko. Itsekin olen yrittänyt, mutta kukkoni alkoi uunissa laulaa, piti koettaa taikinanlopuilla paikata, mutta rumahan siitä tuli.

        Silakkaa kohtaan tunsin epäluuloa, kunnes aloimme täällä itsekin vähän kalastaa ja sai maistaa pyyntituoreena , hiillostaa saaressa nuotiolla. Rannikolle kuljetettu muikku saattaa olla jo vähän pehmentynyttä kylmäketjusta huolimatta, siksi suosin täällä nykyisin silakkaa. Ihanissa makumuistoissa säilyy nuottamiehiltä suoraan haetut muikut, niistä äidin keittämä rantakala ja isän savustamat. Rantakalaa äiti keitti Marttojen tempauksissa myytäväksikin, muuripataan alkuperäisimmillään vain muikkuja, suolaa ja runsaalla kädellä voita ja kokonaisia maustepippureita, saatettiin lisätä uusia perunoita ja tilliäkin. Taika oli siinä, että kalat keitettiin niin hellävaroen, että säilyivät ehjinä.

        Ramoona

        Rantakalaa olen syönyt vuosia sitten juuri verkosta saaduista muikuista, ja oli todella hyvää.
        Kesäisin Saimaanrannalla aikaa viettävänä tuoreet muikut ovat tosi maukkaita, sillä etelään kuskattuna paras tuoreus kärsii, vaikka talvisin ostan Helsingissä välillä muikkuja vaihteluksi silakoille sekä muille merikaloille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rantakalaa olen syönyt vuosia sitten juuri verkosta saaduista muikuista, ja oli todella hyvää.
        Kesäisin Saimaanrannalla aikaa viettävänä tuoreet muikut ovat tosi maukkaita, sillä etelään kuskattuna paras tuoreus kärsii, vaikka talvisin ostan Helsingissä välillä muikkuja vaihteluksi silakoille sekä muille merikaloille.

        Kateeksi käy.


      • Anonyymi

        Ei kaikkea pidä ottaa niin vakavasti. Aloittaja saattaa olla hyvinkin pätevä asiantuntija ruokakulttuurin suhteen, vaikka onkin muuten täysi juntti kirjoitusvirheineen. Eihän kukaan meistä ole täydellinen, joten ei kaikista palstan kirjoitusvihreistä kannata huomautella!


    • Anonyymi

      Suosittelisin aloittajaa viemään arvovieraansa seuraavan kerran lähimmälle nakkikioskille!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1333
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      683
    4. 50
      577
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      464
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      441
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    Aihe