Mistä köyhä nuori saa leikkauksen jälkeen apua kun asuu yksin?

Anonyymi

Minä jouduin päivystyksestä suoraan umpilisäkkeen leikkaukseen, joten ei ollut aikaa varautua kotona tulevaan. Miten yksineläjän pitäisi pärjätä vähintään kaksi viikkoa nostamatta mitään yms.? Minut leikattiin yöllä ja heti aamusta oli lääkäri heittämässä minut ulos, vaikka olin monesti hoitajillekin sanonut, ettei minulla ole paikkaa tai auttajaa itselleni. Sairaalassa ketään ei v*ttuakaan kiinnostanut, että elän yksin ja minulla ei ole vanhempia/perhettä. Olen nuori - osaan näemmä levitaatiota ajatuksen voimalla.

Sain hetkellisesti apua isäpuolelta, ainoa "sukulaiseni", mutta hänellä on tosi huono selkä, sydän ja jalka. Hän tarvitsisi enemmänkin apua minulta tai omilta lapsiltaan, enkä voi tehdä mitään jos hän nyt saa sydänkohtauksen auttaessaan minua.
Pääsin kaverille jonkin aikaa, koska kaveri sattui olemaan kaupungissa, mutta minulla on vielä 1-3 viikon kielto (viikon ehdoton ja sen jälkeen varovasti), etten saa nostaa mitään kiloa painavampaa yms.
Minulla ei ole rahaa ostaa miltään firmalta kotiavustuksia. En ole toimeentulon asiakas, mutta osa-aikainen keikkatyöntekijä (uusi työntekijä, joten en saanut edes rahallista sairaslomaa). Saan juuri ja juuri rahaa niin, että selviän hyvällä tuurilla kuukauden loppuun. Normaalissa tilanteessa.
En halua uudestaan sairaalaan sen takia kun on vain pakko selviytyä normaalista elämästä. Mutta minulle ei ole annettu mitään vaihtoehtoja.

2

97

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Minäkin olen yksineläjä ja yleensä silloin pärjää kun on pakko.
      Minulla on leikattu vatsaa monia kertoja ja joka kerta on ollut myös nuo nostorajoitukset ym.

Normaali kotioloissa pärjää suht hyvin, kaupassa käynti on jo hieman hankalampaa.
      Itselläni oli alkuun sellainen vedettävä ostoskassi jossa oli pyörät.
      Huvitti kuitenkin kun sitä kaupassa täytin vähän korkeammalla ja kun se oli täysi niin nostin sen kuitenkin alas.
      Viimeisimpien leikkausten jälkeen en sellaista käyttänyt.

Painorajoitusta on vaikea noudattaa, se on totta. Mutta jonkin verran voi nostaa pelkillä käsivoimilla, ei tarvitse käyttää koko vartaloa.

Ainakin vatsaleikkauksen jälkeen riskinä on haavatyrän muodostuminen jos liikaa nostelee painavia tai rasittaa vatsan seutua.

Toki jokainen itse tietää mitä pystyy tekemään ja miten. Jos ja kun minä pärjäsin niin en voi sanoa että muidenkin on pärjättävä.
      Kerroin vain oman kokemukseni.

Toipumisia sinulle kuitenkin ja toivon että paranet hyvin.

• Anonyymi

Kiitos vastauksesta. Luin sen kyllä, mutta olin leikkauksen jälkeisen masennuksen vallassa, joka iski minuun kuin juna mutkan takaa ja en vain jaksanut kirjoittaa takaisin.
        Olen jotenkin kompuroinut paranemisen lävitse, vaikka vatsa yhä kiukuttelee stressistä ja traumasta.

Leikkaus oli potilaana helppo, mutta tämä palautuminen on kaikkea muuta. Ihme kipuja ja selittämättömiä oireita, koskaan ei kumminkaan sellaisia mistä oltaisiin etukäteen sanottu, että pitää mennä takaisin lääkäriin.
        Minulla jopa tulehtui itsestäänsulava tikki ja koteloitui inhottavasti. Mutta jopa englannin kielisissä materiaaleissa lukee, että ne sulaa aina, joten kuikaan ei minua uskoisi jos soitan lääkäriin.
        Ei tahtonut alkaa paranemaan tikin aiheuttama tulehdus omalla puhdistuksella ennen kuin oli viikon verran sitä hoitanut niin vihdoin alkoi paranemaan. Tulee ruma arpi, mutta ei voi mitään.

Myös on vaikea löytää kenenkään kertomana kokemuksia palautumisesta tällaisesta leikkauksesta, varmaan, koska ne on niin normaalisoituja, ettei kukaan kirjoita. Tai kaikilla on joku auttamassa niin niiden palautuminen menee ehkä helpommmin.

Mitään ei varoitettu tai kerrottu etukäteen minkälaista palautuminen tulee olemaan, mitä tuntemuksia ja kipuja on. Eniten olisi ollut kiva jos varoitettaisiin, että on olemassa sellainen kuin leikkauksen jälkeinen masennus. Onneksi sentään englanninkielisissä potilas ohjeista muualta maailmalta löytyi maininta asiasta.
        Olen sentään tottunut mielenterveysjuttuihin, siksi en säikähtänyt niin paljon mitä ehkä tavallinen ihminen saattaa, mutta silti ei ole koskaan masennus tullut kuin äkkinäinen seinä.
        Yleensä tulee paljon hitaammin njos on tullakseen.

Pitäisikö itse kirjoittaa lista jonnekin kaikista oireista leikkauksen jälkeen?
        Jos siitä olisi jotain hyötyä ja kannustaisi muitakin jakamaan kokemuksia, niin näkee hieman mikä on ehkä normaalia. Kun kerta ainakaan suomessa ei kiinnosta terveydenhuoltoa muuta kuin tehokasleikkaus, koska lääkäreillä on usein tietty aika missä niiden pitää saada leikkaus tehtyä ja ne saa siitä bonuksen. Ei väliä vaikka leikkauksesta toipuminen ei sujukaan niin hyvin.

Mutta suunnittelin aloittavani yoga harjoitukset, jos käy huono tuuri ja joutuu taas leikkaukseen. Tarvitsen muutakin kuin jalkavoimia ylösponnistukseen, ei ollut keskivartalossa voimaa tai tukea tarpeeksi ja se meinasi olla kohtalokasta kun vatsaa piti varoa. Ei kiitos enää uudestaan, etenkin kun joutuisin taas yksin pärjäämään.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      180
      10380
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      52
      3555
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      54
      3301
    4. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      64
      2875
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      207
      2243
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      116
      2203
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      2033
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      67
      1638
    9. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      22
      1456
    10. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      112
      1386
    Aihe