Hybridi-Tojota on kuin hakkuripoweri

Anonyymi

Viimeisellä marjareissulla erittäin selvästi havaitsin, että hybridi-Tojotahan käyttäytyy tasaisella tiellä hitaalla nopeudella ajettaessa täsmälleen samalla tavalla kuin hakkuripoweri elektronisissa laitteissa. Hakkuripowereissa kytkintransistorilla varataan raakasähköä vähähäviöisesti induktanssiin varastoon, josta se hallitusti puretaan laitteen tarvitsemiksi käyttösähköiksi.

Hybridi-Tojotassa menetellään ihan vastaavasti. Atkinson polttomoottorin ollessa käynnissä 40 % hyötysuhteella osa moottorin tuottamasta tehosta käytetään suoraan auton liikuttamiseen ja osalla ladataan 40 % hyötysuhteella akkua. Kun akkuun on varautunut riittävästi energiaa, niin polttomoottori sammutetaan ja liikkumiseen tarvittava teho otetaan pelkästään akusta. Tällä konstilla sekä polttomoottorikäytössä että akulla ajettaessa liikkumisen kokonaishyötysuhde on luokkaa 40 %. Juuri tästä hakkuritoiminnosta johtuukin se, että hybridi-Tojotan kulutus on niin pieni.

Kun autolla ajetaan tavallisella maantiellä mäkisessä maastossa ja suuremmalla nopeudella, niin tämä hakkuripowerin kaltainen toiminta ei tule niin selvästi esiin, mutta samalla konstilla auto silloinkin säästää polttoainetta. Tästä syystä hybridi-Tojotan kulutus on myös maantieajossa erittäin pieni. Kyllä hybridi-Tojotan suunnittelijat ovat olleet todella nerokkaita kavereita.

70

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hihii, mikä nero ja älykkö samassa kropassa.

    • Anonyymi

      Toyotan Wotkins moottorin hyötysuhde on 70 %.

      • Anonyymi

        "Toyotan Wotkins moottorin hyötysuhde on 70 %."

        Ei Tojotan kehumisessakaan kannata mennä liiallisuuksiin. Wotkins-moottorin toimintaperiaatetta en tunne, mutta Tojota ilmoittaa Atkinson-moottorilla päässeensa peräti 41 % hyötysuhteeseen. Sekin on erinomainen arvo.


    • Anonyymi

      Oletko varma että ihan "kytkintransistorilla" lataillaan sähkö varastoon ?

      • Anonyymi

        " Oletko varma että ihan "kytkintransistorilla" lataillaan sähkö varastoon ?"


        Tästä asiasta olen ihan varma. Työelämässä ollessani olen niin paljon hankaliakin hakkuripowereita korjaillut, että niiden toimintaperiaatteissa ei ole minulle mitään epäselvää. Juuri hybridi-Tojotan hakkuriominaisuus on suurin syy, miksi ajelenkin Tojotalla. Tojotan hybriditekniikka on edelleen valovuosia muiden valmistajien hybriditekeleitä edellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Oletko varma että ihan "kytkintransistorilla" lataillaan sähkö varastoon ?"


        Tästä asiasta olen ihan varma. Työelämässä ollessani olen niin paljon hankaliakin hakkuripowereita korjaillut, että niiden toimintaperiaatteissa ei ole minulle mitään epäselvää. Juuri hybridi-Tojotan hakkuriominaisuus on suurin syy, miksi ajelenkin Tojotalla. Tojotan hybriditekniikka on edelleen valovuosia muiden valmistajien hybriditekeleitä edellä.

        Kyllä analogia hakkuripoweriin on aika kaukaa haettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä analogia hakkuripoweriin on aika kaukaa haettu.

        "Kyllä analogia hakkuripoweriin on aika kaukaa haettu."

        Olen elämäni aikana touhunnut niin paljon erilaisten sähkölaitteiden kanssa, että hybridi-Tojotan käyttäytymisen vertaaminen hakkuripoweriin tuntuu hyvinkin luontevalta. Makuasioista ei tietenkään kannata kiistellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kyllä analogia hakkuripoweriin on aika kaukaa haettu."

        Olen elämäni aikana touhunnut niin paljon erilaisten sähkölaitteiden kanssa, että hybridi-Tojotan käyttäytymisen vertaaminen hakkuripoweriin tuntuu hyvinkin luontevalta. Makuasioista ei tietenkään kannata kiistellä.

        Kannattaisi sinunkin sitten tutustua tarkemmin myös Toyotan hybriditekniikkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kyllä analogia hakkuripoweriin on aika kaukaa haettu."

        Olen elämäni aikana touhunnut niin paljon erilaisten sähkölaitteiden kanssa, että hybridi-Tojotan käyttäytymisen vertaaminen hakkuripoweriin tuntuu hyvinkin luontevalta. Makuasioista ei tietenkään kannata kiistellä.

        Miten tuo sinun hakkurimallisi ottaa huomioon liike-energian talteenoton?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten tuo sinun hakkurimallisi ottaa huomioon liike-energian talteenoton?

        " Miten tuo sinun hakkurimallisi ottaa huomioon liike-energian talteenoton? "

        Aloitusviestini viimeisessä kappaleessa kerroin, että normaalissa maantieajossa mäkisillä teillä ja suuremmilla ajonopeuksilla hakkurimallia on hankala havaita. Vielä hankalammaksi havaitseminen menee, jos välillä jarrutellaan ja voimakkaasti kiihdytellään. Hakkuritoiminnon saa parhaiten esiin ajettaessa tasaisella tiellä tasaisella 40 - 50 km/h ajonopeudella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Miten tuo sinun hakkurimallisi ottaa huomioon liike-energian talteenoton? "

        Aloitusviestini viimeisessä kappaleessa kerroin, että normaalissa maantieajossa mäkisillä teillä ja suuremmilla ajonopeuksilla hakkurimallia on hankala havaita. Vielä hankalammaksi havaitseminen menee, jos välillä jarrutellaan ja voimakkaasti kiihdytellään. Hakkuritoiminnon saa parhaiten esiin ajettaessa tasaisella tiellä tasaisella 40 - 50 km/h ajonopeudella.

        Ilmankos motarilla hybrid kuluttaa painavampana jopa enemmän kuin kilpailijat. Missä ajellaan pidempään tasaisella 40-50 nopeudella?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä analogia hakkuripoweriin on aika kaukaa haettu.

        No ei se ollenkaan ole kaukana, ihan sama periaate molemmissa; kerätään energiaa tankkiin josta puretaan kun tarvetta ilmenee. Samaa periaatetta käytetään sadoissa erilaisissa ratkaisuissa maalla merellä ja ilmassa. Hakkuripoweri on siitäkin hyvä esimerkki että se on erittäin pienikokoinen verrattuna vastaaviin "perinteisiin" virtalähde ratkaisuihin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Kyllä analogia hakkuripoweriin on aika kaukaa haettu."

        Olen elämäni aikana touhunnut niin paljon erilaisten sähkölaitteiden kanssa, että hybridi-Tojotan käyttäytymisen vertaaminen hakkuripoweriin tuntuu hyvinkin luontevalta. Makuasioista ei tietenkään kannata kiistellä.

        Minä kyllä kiistelen vaikken ymmärrä hakkuripowereista yhtään mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmankos motarilla hybrid kuluttaa painavampana jopa enemmän kuin kilpailijat. Missä ajellaan pidempään tasaisella 40-50 nopeudella?

        "Ilmankos motarilla hybrid kuluttaa painavampana jopa enemmän kuin kilpailijat. Missä ajellaan pidempään tasaisella 40-50 nopeudella?"

        Jo aloituskirjoituksessa sanoin, että käytännössä vain metsäautoteillä ajellaan pidempia matkoja nopeudella 40 -50 km/h, koska karkea sora, kuopat ja kivet eivät salli pitää suurempaa nopeutta. Juuri näissä olosuhteissa hybridi-Tojota käyttäytyy kuin hakkuripoweri.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ilmankos motarilla hybrid kuluttaa painavampana jopa enemmän kuin kilpailijat. Missä ajellaan pidempään tasaisella 40-50 nopeudella?"

        Jo aloituskirjoituksessa sanoin, että käytännössä vain metsäautoteillä ajellaan pidempia matkoja nopeudella 40 -50 km/h, koska karkea sora, kuopat ja kivet eivät salli pitää suurempaa nopeutta. Juuri näissä olosuhteissa hybridi-Tojota käyttäytyy kuin hakkuripoweri.

        "vain metsäautoteillä ajellaan pidempia matkoja nopeudella 40 -50 km/h, koska karkea sora, kuopat ja kivet eivät salli pitää suurempaa nopeutta. Juuri näissä olosuhteissa hybridi-Tojota käyttäytyy kuin hakkuripoweri."

        No tämähän on just se tyypillinen auton käyttötapaus. Möngitään metsäteillä alhaisella tasanopeudella.
        Hakkurivirtalähde on siinä mielessä eri tapaus että siinä on käytössä vain yksi energiamuoto eli sähkö. Siitä pitää ottaa kaikki mahdollisnen irti. Autoissa on eri juttu koska kalliin bensan rinnalla tai sijasta voi käyttää paljon halvempaa lataussähköä.
        Tämän takia tojon 100% bensanpolttamiseen perustuva konsepti on kaukana optimista.


      • Anonyymi
        Trollipoju_Pentti kirjoitti:

        Minä kyllä kiistelen vaikken ymmärrä hakkuripowereista yhtään mitään.

        Mikähän on herran elektroniikan ja sähkötekniikan koulutus ja työkokemus?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mikähän on herran elektroniikan ja sähkötekniikan koulutus ja työkokemus?

        Kokemus ja koulutus on se mikä kansakoulussa ka Kajaanin kauppakoulussa opetettiin. Enempää en tarvitsekaan.


    • Anonyymi

      Sinänsä juu ihan OK systeemi kun saadaan kulutusta pienennettyä.
      Ongelmana vain miksei ladata sähköä suoraan verkosta ja varastoida sitä akkuun?
      Toisekseen ei tehoton polttis paljoa kuluta.

      • Anonyymi

        " Sinänsä juu ihan OK systeemi kun saadaan kulutusta pienennettyä.
        Ongelmana vain miksei ladata sähköä suoraan verkosta ja varastoida sitä akkuun?
        Toisekseen ei tehoton polttis paljoa kuluta. "

        Töpseliautojen markkinoijat ovat todella onnistuneet sekottamaan lähes kaikkien ajatukset. Jos hybridi-Tojotan taloudellisuus perustuisi sähköverkosta saatavaan sähköön, niin silloin auto muuttuisi paljon huonommaksi. Kaikilla reissuilla päällimmäisenä ajatuksena olisi se, missä autoa voi ladata, jotta taloudellinen ajo olisi paluumatkallakin mahdollista. Tojotan nerokkaan hybridikoneiston vuoksi jo reissuun lähdettäessä on varmuus siitä, että auto kulkee meno- ja paluumatkalla yhtä taloudellisesti. Juuri tämä ominaisuus tekee hybridi-Tojotasta täysin ylivertaisen ajopelin.

        Pari päivää sitten yksi tuttava kävi meillä esittelemässä uutta kevythybridi (48 V) Ford PUMA autoa. Autossa oli 3-sylinterinen 1 litran turbomoottori, josta tehoa oli otettu noin 150 hv. Kaveri kertoili, että auto kuluttaa rauhallisessa maantieajossa vain 5 l/100 km.

        Minun hybridi-Tojotassani on vapaastihengittävä 1800 cm3 Atkinson-moottori, jossa on tehoa vain 99 hv. Normaalissa reippaassa maantieajossa se kuluttaa pitkällä matkalla 4,3 l/100 km. Kumpikohan konstruktio on viisaampi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Sinänsä juu ihan OK systeemi kun saadaan kulutusta pienennettyä.
        Ongelmana vain miksei ladata sähköä suoraan verkosta ja varastoida sitä akkuun?
        Toisekseen ei tehoton polttis paljoa kuluta. "

        Töpseliautojen markkinoijat ovat todella onnistuneet sekottamaan lähes kaikkien ajatukset. Jos hybridi-Tojotan taloudellisuus perustuisi sähköverkosta saatavaan sähköön, niin silloin auto muuttuisi paljon huonommaksi. Kaikilla reissuilla päällimmäisenä ajatuksena olisi se, missä autoa voi ladata, jotta taloudellinen ajo olisi paluumatkallakin mahdollista. Tojotan nerokkaan hybridikoneiston vuoksi jo reissuun lähdettäessä on varmuus siitä, että auto kulkee meno- ja paluumatkalla yhtä taloudellisesti. Juuri tämä ominaisuus tekee hybridi-Tojotasta täysin ylivertaisen ajopelin.

        Pari päivää sitten yksi tuttava kävi meillä esittelemässä uutta kevythybridi (48 V) Ford PUMA autoa. Autossa oli 3-sylinterinen 1 litran turbomoottori, josta tehoa oli otettu noin 150 hv. Kaveri kertoili, että auto kuluttaa rauhallisessa maantieajossa vain 5 l/100 km.

        Minun hybridi-Tojotassani on vapaastihengittävä 1800 cm3 Atkinson-moottori, jossa on tehoa vain 99 hv. Normaalissa reippaassa maantieajossa se kuluttaa pitkällä matkalla 4,3 l/100 km. Kumpikohan konstruktio on viisaampi?

        Mikä on sinulle normaalia reipasta maantieajoa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Sinänsä juu ihan OK systeemi kun saadaan kulutusta pienennettyä.
        Ongelmana vain miksei ladata sähköä suoraan verkosta ja varastoida sitä akkuun?
        Toisekseen ei tehoton polttis paljoa kuluta. "

        Töpseliautojen markkinoijat ovat todella onnistuneet sekottamaan lähes kaikkien ajatukset. Jos hybridi-Tojotan taloudellisuus perustuisi sähköverkosta saatavaan sähköön, niin silloin auto muuttuisi paljon huonommaksi. Kaikilla reissuilla päällimmäisenä ajatuksena olisi se, missä autoa voi ladata, jotta taloudellinen ajo olisi paluumatkallakin mahdollista. Tojotan nerokkaan hybridikoneiston vuoksi jo reissuun lähdettäessä on varmuus siitä, että auto kulkee meno- ja paluumatkalla yhtä taloudellisesti. Juuri tämä ominaisuus tekee hybridi-Tojotasta täysin ylivertaisen ajopelin.

        Pari päivää sitten yksi tuttava kävi meillä esittelemässä uutta kevythybridi (48 V) Ford PUMA autoa. Autossa oli 3-sylinterinen 1 litran turbomoottori, josta tehoa oli otettu noin 150 hv. Kaveri kertoili, että auto kuluttaa rauhallisessa maantieajossa vain 5 l/100 km.

        Minun hybridi-Tojotassani on vapaastihengittävä 1800 cm3 Atkinson-moottori, jossa on tehoa vain 99 hv. Normaalissa reippaassa maantieajossa se kuluttaa pitkällä matkalla 4,3 l/100 km. Kumpikohan konstruktio on viisaampi?

        Kyllä minä noista mielummin valitsin tuon Puman. Kulutus on karvan suurempi, ja tehossa on jo reilu ero. Tuossa säästäminen on jo nuukuutta.

        Omassa plugarissa kulutus vaihtelee nollan ja kuuden litran välillä, keskimäärin vajaa kolme, mutta tehoa löytyy 224 heppa, nelivedolla.


    • Anonyymi

      Paino sanoilla TASAISELLA TIELLÄ HITAALLA NOPEUDELLA. Näinhän se aloittaja kirjoitti, ja paljasti, ettei Tojotalla voi mutkaista tietä nopeaa vauhtia edes ajaakaan.

    • Anonyymi

      Terve kaikki!
      Minä olen Tero 39-vuotta kun pääsen töihin ostan hienon Toyota Corollan.

    • Anonyymi

      Mun kaverien lapset noin 30v ja toinen amiksessa aikoo osttaa amg mersun sitten kun on rahaa .
      Elikkä toinen pääse amiksesta a t oinen saa. Rahaa ja sittten näyt t äämuille kuinka hieno on amg mersu

      • Anonyymi

        Nyt on jo nähtävissä, että Auris Hybridit jäävät ylihintaisine pyyntöineen happanemaan liikkeisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt on jo nähtävissä, että Auris Hybridit jäävät ylihintaisine pyyntöineen happanemaan liikkeisiin.

        Kukaan ei maksa 3-4 vuotiaasta Auris Hybridistä mitään 23000-25000 euron hintoja. Se olisi sulaa tyhmyyttä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kukaan ei maksa 3-4 vuotiaasta Auris Hybridistä mitään 23000-25000 euron hintoja. Se olisi sulaa tyhmyyttä.

        Kyllä se juuri tuota hintaluokka olevan ja vähän ajetut Aurikset viedään käsistä ... heti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se juuri tuota hintaluokka olevan ja vähän ajetut Aurikset viedään käsistä ... heti.

        Ei viedä enää, uusi Corolla on jo parempi vaihtoehto.


    • Anonyymi

      Tojon hybridit kulkevat pelkästään bensan voimin. On todella typerää rakentaa pelkästään bensalla kulkevaan autoon sähköinen voimalinja. Tehdä hlvtin kalliista bensasta sähköä joka käytetään sitten myöhemmin auton liikuttamiseen.
      Ajatuksena ihan ok mutta käytännössä dorka. Jos autoon rakennetaan sähköinen voimalinja ja akusto niin silloin akuston pitää olla ladattavissa sähköverkosta ja sen pitää olla sen verran suuri että sillä voi ajaa normipäivän 50km ajelut ilman polttomoottorin apua.
      Tojon hybridit ovat 90-luvun fossiilipolttimia.

      • Anonyymi

        Älä naurata "sen pitää olla sen verran suuri että sillä voi ajaa normipäivän 50km ajelut ilman polttomoottorin apua" ... et oo tosissas ... että ihan 50 km pitää päästä sähköllä, anna mun kaikki kestää. Kun bensalla pääsee 1000 km nin kyllä sähköllä pitää päästä saman verran. Kuka hullu sitä autoaan tankkaa 50 km välein ? Häh?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä naurata "sen pitää olla sen verran suuri että sillä voi ajaa normipäivän 50km ajelut ilman polttomoottorin apua" ... et oo tosissas ... että ihan 50 km pitää päästä sähköllä, anna mun kaikki kestää. Kun bensalla pääsee 1000 km nin kyllä sähköllä pitää päästä saman verran. Kuka hullu sitä autoaan tankkaa 50 km välein ? Häh?

        Sulle ei ole ladattavan hybridin idea oikein menyt kaaliin. Ladattavaa hybridiä ei ladata kun kun akku tyhjenee. Matkaa jatketaan bensalla tai dieselillä vaikka sen 1000km jos tarve vaatii.
        Idea on siinä että normaaliajot ajetaan kokonaan lataussähköllä ja pidemmissä matkoissa polttis tulee avuksi. Tojon höpöhybridit kuilkevat aina pelkällä bensalla.
        Tarvitsetko lisää rautalankaa?


    • Anonyymi

      Jos kokonaishyötysuhde olisi hitaassakin ajossa 40% niin kulutus olisi n. 2 litraa satasella. Käytännössä menee nelisen litraa ja hyötysuhde on n. 20%. Ihan hyvä systeemi silti ja edellä kilpailijoita, joilla kaupunkiajon hyötysuhde luokkaa 10%.

      • Anonyymi

        Lataussähköllä ajaessa hyötysuhde kaupunkiajossa on lähellä sataa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lataussähköllä ajaessa hyötysuhde kaupunkiajossa on lähellä sataa.

        Ja juuri kaupungissa on latauspaikkoja vähemmän. Esim. Toyotan hybridit sopii hyvin kaupunkiin. Ladattavat sopii maaseudulle,jossa isännät voi navetan nurkalla latailla autoaan. Paljon pitää vettä virrata vielä vantaanjoessa, että Helsingissä on latausmahdollisuus kaikilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja juuri kaupungissa on latauspaikkoja vähemmän. Esim. Toyotan hybridit sopii hyvin kaupunkiin. Ladattavat sopii maaseudulle,jossa isännät voi navetan nurkalla latailla autoaan. Paljon pitää vettä virrata vielä vantaanjoessa, että Helsingissä on latausmahdollisuus kaikilla.

        Ei tarvii olla kaikilla jotta ne joilla latausmahdollisuus on, voivat siirtyä ladattaviin autoihin.
        Katsos kun se ei vaikuta minun latausmahdollisuuteen mitenkää jos jollakulla toisella latausmahdollisuutta ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja juuri kaupungissa on latauspaikkoja vähemmän. Esim. Toyotan hybridit sopii hyvin kaupunkiin. Ladattavat sopii maaseudulle,jossa isännät voi navetan nurkalla latailla autoaan. Paljon pitää vettä virrata vielä vantaanjoessa, että Helsingissä on latausmahdollisuus kaikilla.

        Olen asunut Helsingissä vuodesta 1995 saakka kahdeksassa eri paikassa. Vain kahdessa paikassa en olisi voinut ladata autoa.
        Kannattaa muistaa että lataushybridille riittää mainiosti normaali lämmitystolppa tai joku muu suko.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei tarvii olla kaikilla jotta ne joilla latausmahdollisuus on, voivat siirtyä ladattaviin autoihin.
        Katsos kun se ei vaikuta minun latausmahdollisuuteen mitenkää jos jollakulla toisella latausmahdollisuutta ole.

        Niin, minuahan ladataan ja uudelleenohjelmoidaan vähän väliä. Tulokset ovat silti olleet huonoja kuten tästäkin inttämisestä voinette havaita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen asunut Helsingissä vuodesta 1995 saakka kahdeksassa eri paikassa. Vain kahdessa paikassa en olisi voinut ladata autoa.
        Kannattaa muistaa että lataushybridille riittää mainiosti normaali lämmitystolppa tai joku muu suko.

        En ole kadun varressa nähnyt vielä yhtään pistorasiaa missään kaupungissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole kadun varressa nähnyt vielä yhtään pistorasiaa missään kaupungissa.

        Vain hyvin pieni osa helsinkiläisistä parkkeeraa kadunvarteen ja se koskee lähinnä ydinkeskustaa. Lähiöissä kerrostaloissa ja rivareissa on omat parkkipaikat ja lämpötolpat jokaiselle. Ja lähiöt ovat ne missä valtaosa pääkaupunkiseudun väestä asuu.


    • Anonyymi

      ". Jos hybridi-Tojotan taloudellisuus perustuisi sähköverkosta saatavaan sähköön, niin silloin auto muuttuisi paljon huonommaksi. Kaikilla reissuilla päällimmäisenä ajatuksena olisi se, missä autoa voi ladata, jotta taloudellinen ajo olisi paluumatkallakin mahdollista."

      Eli myönnät että hybridi-toyotalla bensalla ajaminen ei ole taloudellista ajoa. Niinhän tässä on koko ajan sulle kerrottu, mutta jostain syystä olet koko ajan vängännyt jotain ihmeellistä juttua.
      Lataussähköllä ajaminen on 3-5 kertaa edullisempaa kuin latauskelvottomalla hybridillä ja nyt sinä viimein myönsit sen.

      • Anonyymi

        Sähköautolla ajaminen on kaikkein kalleinta. Auto maksaa 50-100000 Euroa ja menettää arvostaan 10% vuodessa. Sähkön tankkaaminen huoltoasemilta maksaa enemmän kuin bensan tankkaus. Ja sinä onneton puhut muutamien centtien säästöistä per 100 km. Oletko järjissäsi ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautolla ajaminen on kaikkein kalleinta. Auto maksaa 50-100000 Euroa ja menettää arvostaan 10% vuodessa. Sähkön tankkaaminen huoltoasemilta maksaa enemmän kuin bensan tankkaus. Ja sinä onneton puhut muutamien centtien säästöistä per 100 km. Oletko järjissäsi ?

        Höpöhöpö.
        Seat Mii maksaa 15.000 ja ID.3:n perusversio tulee maksamaan alta 30.000 kun tuki otetaan huomioon. Julkistus lähivikkoina ja toimitukset alkavat loppuvuodesta.
        Kilometrikustannukset kannattaa laskea kotilatauksen perusteella, maksullisia latausasemia käytetään vain poikkeustapauksessa.
        Kotilatauksella 100km maksaa noin 2-3 euroa ja bonuksena VW tarjoaa ensimmäisen vuoden sähköt ilmaiseksi.
        Lisäsäästöä tulee myös siitä että sähköauto on käytännössä huoltovapaa. Polttista pitää huoltaa vuosittain.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpöhöpö.
        Seat Mii maksaa 15.000 ja ID.3:n perusversio tulee maksamaan alta 30.000 kun tuki otetaan huomioon. Julkistus lähivikkoina ja toimitukset alkavat loppuvuodesta.
        Kilometrikustannukset kannattaa laskea kotilatauksen perusteella, maksullisia latausasemia käytetään vain poikkeustapauksessa.
        Kotilatauksella 100km maksaa noin 2-3 euroa ja bonuksena VW tarjoaa ensimmäisen vuoden sähköt ilmaiseksi.
        Lisäsäästöä tulee myös siitä että sähköauto on käytännössä huoltovapaa. Polttista pitää huoltaa vuosittain.

        Kovasti vouhotetaan että julkisia latauspaikkoja tarvitaan lisää. Mutta miksi kun niistä ladataan vain poikkeustapauksissa ?

        Meidän taloyhtiössä 100 huoneistoa ja kaikille halukkaille pitää nyt saada oma latauspaikka. En tiedä onko tässäkään mitään järkeä kun tähän asti on pärjätty parilla lähiseudun huoltoasemalla.


    • Anonyymi

      En tunne hakkurivirtalähteitä sen tarkemmin kun olen konepuolen rasvasormia. Periaatteessa tuo Ferdinand Porschen 1900 esittelemä hybridi toimii juuri tuon periaatteen ympärillä. Polttista käytetään parhaalla tehosuhteella ja sillä tehdään sähköä jolla auto kulkee.
      Tojon soveĺlus asiasta on ansiokas mutta suoritus ei silti riitä mitalisijoille.
      On nimittäin merkittävästi halvempaa täyttää akku verkkosähköllä kuin bensaa polttamalla.
      Ja jos ei voi ladata sähköä niinmiksi edes rakentaa sähköistä voimalinjaa? On ymmärrettävää ettei muut ole lähteneet tuohon pelleilyyn. Ei edes vaikka tojo tyrkyttää patenttejaan ilmaiseksi.

      • Anonyymi

        Ford Kuga -plugari on Toyotan tekniikalla eli kelpaa tuo jossain määrin muillekin. Plugari on periaatteessa toki parempi, mutta moni käytännön toteutus on niin huono että on vaikea päästä itselataavan kulutuslukemien alle. Hyviä ovat A-mersu, Ampera ja tuleva Rav4. Vagin uusin GTE myös ihan ok.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ford Kuga -plugari on Toyotan tekniikalla eli kelpaa tuo jossain määrin muillekin. Plugari on periaatteessa toki parempi, mutta moni käytännön toteutus on niin huono että on vaikea päästä itselataavan kulutuslukemien alle. Hyviä ovat A-mersu, Ampera ja tuleva Rav4. Vagin uusin GTE myös ihan ok.

        En tiedä onko tuo Kugan plugari sukua tojon tekniikalle mutta jo se että se on plugari kertoo sen että siinä ei ole tojon suurinta syntiä eli latauskelvottomuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä onko tuo Kugan plugari sukua tojon tekniikalle mutta jo se että se on plugari kertoo sen että siinä ei ole tojon suurinta syntiä eli latauskelvottomuutta.

        Onhan Kuga itselataavaa etuveto-Ravia paljon parempi...toisaalta taas kaikin puolin heikko plugari-Raviin verrattuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan Kuga itselataavaa etuveto-Ravia paljon parempi...toisaalta taas kaikin puolin heikko plugari-Raviin verrattuna.

        Niin tehokaampi kuin ravistin TOIMIVA NELIVETO toisin kuin ravistimessa nelivevoto täysin susiHAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA


      • Anonyymi

        " Ja jos ei voi ladata sähköä niinmiksi edes rakentaa sähköistä voimalinjaa? On ymmärrettävää ettei muut ole lähteneet tuohon pelleilyyn. Ei edes vaikka tojo tyrkyttää patenttejaan ilmaiseksi. "

        Jos polttomoottoriautolle halutaan hyvä taloudellisuus nykivässä kaupunkiajossa, niin silloin autoon on ihan pakko laittaa generaattorijarru, jonka avulla jarrutusenergia voidaan ladata akkuun. Kun autoon on nyt laitettu generaattori jarrutusenergian talteenottamiseksi, niin silloinhan koko sähköinen voimalinja tuleekin ihan ilmaiseksi sivutuotteena, koska sähkögeneraattori toimii aivan yhtä hyvin myös sähkömoottorina. Kun generaattori kytketään moottoriksi, niin akussa oleva jarrutusenergia voidaan käyttää auton kiihdyttämiseen samaan nopeuteen, mikä sillä oli ennen jarrutustapahtumaa. Erilaisten häviöiden vuoksi samaan nopeuteen ei ihan päästä, mutta suuri hyöty kuitenkin saavutetaan.

        Sähköinen voimalinja polttomoottoriautossa on perusteltu siksikin, että sähköisen voimalinjan säädettävyys on aivan erinomainen. Hybridi-Tojotan voimalinjakin on viilattu niin nykäyksettömäksi, että se vastaa täydellisesti täyssähköauton toimintaa kaupunkiajossa ja maantiellä. Juuri tästä syystä hybridi-Tojotia ostetaankin niin paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Ja jos ei voi ladata sähköä niinmiksi edes rakentaa sähköistä voimalinjaa? On ymmärrettävää ettei muut ole lähteneet tuohon pelleilyyn. Ei edes vaikka tojo tyrkyttää patenttejaan ilmaiseksi. "

        Jos polttomoottoriautolle halutaan hyvä taloudellisuus nykivässä kaupunkiajossa, niin silloin autoon on ihan pakko laittaa generaattorijarru, jonka avulla jarrutusenergia voidaan ladata akkuun. Kun autoon on nyt laitettu generaattori jarrutusenergian talteenottamiseksi, niin silloinhan koko sähköinen voimalinja tuleekin ihan ilmaiseksi sivutuotteena, koska sähkögeneraattori toimii aivan yhtä hyvin myös sähkömoottorina. Kun generaattori kytketään moottoriksi, niin akussa oleva jarrutusenergia voidaan käyttää auton kiihdyttämiseen samaan nopeuteen, mikä sillä oli ennen jarrutustapahtumaa. Erilaisten häviöiden vuoksi samaan nopeuteen ei ihan päästä, mutta suuri hyöty kuitenkin saavutetaan.

        Sähköinen voimalinja polttomoottoriautossa on perusteltu siksikin, että sähköisen voimalinjan säädettävyys on aivan erinomainen. Hybridi-Tojotan voimalinjakin on viilattu niin nykäyksettömäksi, että se vastaa täydellisesti täyssähköauton toimintaa kaupunkiajossa ja maantiellä. Juuri tästä syystä hybridi-Tojotia ostetaankin niin paljon.

        Miksi jättää homma puolitiehen ja tehdä sähköä bensaa polttamalla? Jos autossa on sähköinen voimalinja niin kyllä silloin kannattaa käyttää halpaa verkkosähköä eikä kallista bensasta tehtyä sähköä.
        KERS on kyllä fiksu systeemi kaupunkiajossa mutta muut autonvalmistajat ovat ymmärtäneet rakentaa KERSin ilman sähkön tekemistä bensaa polttamalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi jättää homma puolitiehen ja tehdä sähköä bensaa polttamalla? Jos autossa on sähköinen voimalinja niin kyllä silloin kannattaa käyttää halpaa verkkosähköä eikä kallista bensasta tehtyä sähköä.
        KERS on kyllä fiksu systeemi kaupunkiajossa mutta muut autonvalmistajat ovat ymmärtäneet rakentaa KERSin ilman sähkön tekemistä bensaa polttamalla.

        " Miksi jättää homma puolitiehen ja tehdä sähköä bensaa polttamalla? Jos autossa on sähköinen voimalinja niin kyllä silloin kannattaa käyttää halpaa verkkosähköä eikä kallista bensasta tehtyä sähköä.
        KERS on kyllä fiksu systeemi kaupunkiajossa mutta muut autonvalmistajat ovat ymmärtäneet rakentaa KERSin ilman sähkön tekemistä bensaa polttamalla. "

        Hybridi-Tojotan suunnittelua ei ole jätetty puolitiehen, vaan se on jo yli 20 vuotta sitten tehty täysin valmiiksi. Siksi hybridivoimalinjan rakenteeseen on jouduttu tekemään vain ihan minimaalisia muutoksia ja pientä optimointia. Hurjat myyntiluvut ovat paras todiste siitä, että ostajat ymmärtävät auton olevan valmis tuote.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Miksi jättää homma puolitiehen ja tehdä sähköä bensaa polttamalla? Jos autossa on sähköinen voimalinja niin kyllä silloin kannattaa käyttää halpaa verkkosähköä eikä kallista bensasta tehtyä sähköä.
        KERS on kyllä fiksu systeemi kaupunkiajossa mutta muut autonvalmistajat ovat ymmärtäneet rakentaa KERSin ilman sähkön tekemistä bensaa polttamalla. "

        Hybridi-Tojotan suunnittelua ei ole jätetty puolitiehen, vaan se on jo yli 20 vuotta sitten tehty täysin valmiiksi. Siksi hybridivoimalinjan rakenteeseen on jouduttu tekemään vain ihan minimaalisia muutoksia ja pientä optimointia. Hurjat myyntiluvut ovat paras todiste siitä, että ostajat ymmärtävät auton olevan valmis tuote.

        Latauskelvoton hybridi on vain puoliksi totetettu idea. Jos autossa on sähkömoottori ja akku niin on paljon järkevämpää ladata akku halvalla verkkosähköllä kuin kallista bensaa polttamalla. Sanoo sen jo maalaisjärkikin että mieluummin halpaa sähköä kuin kallista sähköä.
        Ja mitä myyntilukuihin tulee niin täällä kotosuomessa tojo ei yllä kuin puoleenväliin VWn myyntiluvuista. Maailmanlaajuisestikin VW on ohittanut tojon eli sen teknologiat ovat piesseet tojon latauskelvottomat hybridit.
        Sen on tojokin tajunnut ja satsaa nyt täysillä sähköautoihin. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin tehokaampi kuin ravistin TOIMIVA NELIVETO toisin kuin ravistimessa nelivevoto täysin susiHAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

        Nyt kun faktaperäinen keskustelu loppui, minun piti laskeutua omalle peruskoulupojun tasolle.


      • Anonyymi

        Todellisuudessa RAV4 neliveto on markkinoiden paras ja taloudellisin. Ei mekaanista akselia keulan ja perän välillä vaan sähköakseli, jonka Toyota kehitteli jo 20 vuotta sitten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todellisuudessa RAV4 neliveto on markkinoiden paras ja taloudellisin. Ei mekaanista akselia keulan ja perän välillä vaan sähköakseli, jonka Toyota kehitteli jo 20 vuotta sitten.

        Oikeille nelivedoille tuo testi on lastenleikkiä ja tojo uuvahti täysin. On aika kornia väittää RAVin edes nelivedoksi, todella kornia on väittää sitä parhaaksi.
        Millä perusteella väität tuota parhaaksi vaikkei se selvitä edes yksinkertaista testiä?


      • Anonyymi
        Trollipoju_Pentti kirjoitti:

        Nyt kun faktaperäinen keskustelu loppui, minun piti laskeutua omalle peruskoulupojun tasolle.

        Valitettavasti Hönön pää ei ole vieläkään parantunut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikeille nelivedoille tuo testi on lastenleikkiä ja tojo uuvahti täysin. On aika kornia väittää RAVin edes nelivedoksi, todella kornia on väittää sitä parhaaksi.
        Millä perusteella väität tuota parhaaksi vaikkei se selvitä edes yksinkertaista testiä?

        Koska RAV4 on todella hyvä, suorastaan paras, kaikenlaisilla teillä ja erilaisissa olosuhteissa.

        https://www.youtube.com/watch?v=--5WvixP_Pw


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koska RAV4 on todella hyvä, suorastaan paras, kaikenlaisilla teillä ja erilaisissa olosuhteissa.

        https://www.youtube.com/watch?v=--5WvixP_Pw

        Tuossa videossa RAV jää jumiin ekan kerran jo ajassa 0:17 ja ekalla minuutilla yhteensä kolme kertaa. Pidemmälle ei tarvinnut katsoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Ja jos ei voi ladata sähköä niinmiksi edes rakentaa sähköistä voimalinjaa? On ymmärrettävää ettei muut ole lähteneet tuohon pelleilyyn. Ei edes vaikka tojo tyrkyttää patenttejaan ilmaiseksi. "

        Jos polttomoottoriautolle halutaan hyvä taloudellisuus nykivässä kaupunkiajossa, niin silloin autoon on ihan pakko laittaa generaattorijarru, jonka avulla jarrutusenergia voidaan ladata akkuun. Kun autoon on nyt laitettu generaattori jarrutusenergian talteenottamiseksi, niin silloinhan koko sähköinen voimalinja tuleekin ihan ilmaiseksi sivutuotteena, koska sähkögeneraattori toimii aivan yhtä hyvin myös sähkömoottorina. Kun generaattori kytketään moottoriksi, niin akussa oleva jarrutusenergia voidaan käyttää auton kiihdyttämiseen samaan nopeuteen, mikä sillä oli ennen jarrutustapahtumaa. Erilaisten häviöiden vuoksi samaan nopeuteen ei ihan päästä, mutta suuri hyöty kuitenkin saavutetaan.

        Sähköinen voimalinja polttomoottoriautossa on perusteltu siksikin, että sähköisen voimalinjan säädettävyys on aivan erinomainen. Hybridi-Tojotan voimalinjakin on viilattu niin nykäyksettömäksi, että se vastaa täydellisesti täyssähköauton toimintaa kaupunkiajossa ja maantiellä. Juuri tästä syystä hybridi-Tojotia ostetaankin niin paljon.

        "Jos polttomoottoriautolle halutaan hyvä taloudellisuus nykivässä kaupunkiajossa, niin silloin autoon on ihan pakko laittaa generaattorijarru, jonka avulla jarrutusenergia voidaan ladata akkuun."

        Juuri näin toimivat eurooppalaisten KERSit joita kutsutaan virheellisesti kevythybrideiksi. Eurooppalaisten polttikset ovat sen verran laaja-alaisempia hyötysuhteeltaan ettei niitä tarvitse keinotekoisesti kuormittaa sähköntuotannolla.
        Nämä hyödyntävät liike-energian ilman tojon typeryyttä tehdä kalliista bensasta sähköä.
        Oikeat hybridit ottavat sähkön monta kertaa halvemmalla verkosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Ja jos ei voi ladata sähköä niinmiksi edes rakentaa sähköistä voimalinjaa? On ymmärrettävää ettei muut ole lähteneet tuohon pelleilyyn. Ei edes vaikka tojo tyrkyttää patenttejaan ilmaiseksi. "

        Jos polttomoottoriautolle halutaan hyvä taloudellisuus nykivässä kaupunkiajossa, niin silloin autoon on ihan pakko laittaa generaattorijarru, jonka avulla jarrutusenergia voidaan ladata akkuun. Kun autoon on nyt laitettu generaattori jarrutusenergian talteenottamiseksi, niin silloinhan koko sähköinen voimalinja tuleekin ihan ilmaiseksi sivutuotteena, koska sähkögeneraattori toimii aivan yhtä hyvin myös sähkömoottorina. Kun generaattori kytketään moottoriksi, niin akussa oleva jarrutusenergia voidaan käyttää auton kiihdyttämiseen samaan nopeuteen, mikä sillä oli ennen jarrutustapahtumaa. Erilaisten häviöiden vuoksi samaan nopeuteen ei ihan päästä, mutta suuri hyöty kuitenkin saavutetaan.

        Sähköinen voimalinja polttomoottoriautossa on perusteltu siksikin, että sähköisen voimalinjan säädettävyys on aivan erinomainen. Hybridi-Tojotan voimalinjakin on viilattu niin nykäyksettömäksi, että se vastaa täydellisesti täyssähköauton toimintaa kaupunkiajossa ja maantiellä. Juuri tästä syystä hybridi-Tojotia ostetaankin niin paljon.

        " Juuri tästä syystä hybridi-Tojotia ostetaankin niin paljon."

        Tojo ei pääse Suomessa edes puoleen volsun myynnistä. Nappikauppias.


    • Anonyymi

      "Kovasti vouhotetaan että julkisia latauspaikkoja tarvitaan lisää. Mutta miksi kun niistä ladataan vain poikkeustapauksissa ?

      Meidän taloyhtiössä 100 huoneistoa ja kaikille halukkaille pitää nyt saada oma latauspaikka. "

      Montako näitä halukkaita on? Halukkaat ovat ne jotka maksavat pääosin kustannukset joten missä ongelma?
      Latausmahdollisuus tulee olemaan aika must aika nopeasti ja taloyhtiöt ilman latausmahdollisuuksia ovat kohta kuin hissittömät kerrostalot tai vanhat taloyhtiöt joissa putkiremontti on tekemättä.

    • Anonyymi

      "Kovasti vouhotetaan että julkisia latauspaikkoja tarvitaan lisää. Mutta miksi kun niistä ladataan vain poikkeustapauksissa ?"

      Pitääkö kaikkiin vouhotuksiin lähteä mukaan? Varsinkin kun julkisten latauspaikkojen rakentaminen on pääsääntöisesti kaupallisten toimijoiden projekteja. Kustannukset ja riskit ovat niitä rakentavien firmojen. Kuluttajille tai veronmaksajille niistä ei tul mitään kuluja.

      • Anonyymi

        Ja kaikkiin näihin latauspaikkojen rakentamisiin ja muihin vouhotuksiin valtio antaa tukiaisia ja kuka ne sitten maksaa - veronmaksajat !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kaikkiin näihin latauspaikkojen rakentamisiin ja muihin vouhotuksiin valtio antaa tukiaisia ja kuka ne sitten maksaa - veronmaksajat !

        Tarkoitin vouhottamisella panikointia täällä palstalla.
        Näiden julkisten latauspaikkojen rakentamiseen ei mene penniäkään veronmaksajilta. Ne rakentaa kaupalliset toimijat, ei kunnat tai valtio.
        Yritä pitää puurot ja vellit erillään ja ajatus kirkkaampana.


    • Anonyymi

      Mukahybrid on elinkaarensa ehtoopuolella, mitä monen uuden ostaneen on vaikea ymmärtää. Onneksi monet tajuavat tarttua noihin "auto vuodeksi" tarjouksiin.

    • Anonyymi

      Hakkuripowerista ei tule hakkurin melua kuten hybridi Toyotasta.

    • Anonyymi

      Toyotan loistava hybridi on lyönyt turpolla varustetut pikkumoottorit häpeäpaaluun. Rajallinen kestävyys, pieni teho ja suuri kulutus ovat pikkuturpojen akilleen kantapää.
      Toitsun hybridit sitä vastoin ovat tehokkaita, kuluttavat mitättömän vähän ja kestävät maailman tappiin saakka. Simpli kleeveri niin kuin kommunistit sanovat.

      • Anonyymi

        Kaikki 100% bensalla kulkevat ovat dinosauruksia.
        VWn hybridit käyttävät verkkosähköä ja VW tekee myös täyssähköjä.
        Tojo on täysin perässähiihtäjä höpöhybrideillä.


    • Anonyymi

      Aloittajajalta jäänyt huomaamatta että hybridi-Toyotan ajotiloja on myös yhdistetty bensa- ja sähkökäyttö. Eli bensamoottori pyörii ja ajoakku avustaa.

      • Anonyymi

        Te haluatte jatkaa tätä täysin teoreettista hakkuri/höpöhybridi-debattia. Boring.
        Tämä yksi metsämönkijä on hiffannut ontuvan analogian toiseen tekniseen konseptiin ja toinen epäolennaisuuksin tarttuja haluaa kertoa mistä kohtaa analogia ontuu. Boring again.
        Toisaalta täytyy sanoa tämän ontumisen-osoittajan pointit ovat teknisesti oikein.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      90
      1249
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1046
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      63
      797
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      740
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      706
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      694
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      37
      656
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      638
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    Aihe