Viimeistään 65-vuotiaana pitäisi jättää alkoholi kokonaan. Aivoverenkiertohäiriöitten vaaran takia, kaatumisten ja niistä johtuvien loukkaantumisten takia, unihäiriöitten ja muistin huononemisen takia yms.
Mitä 60-70v. kansa tuumaa ohjeista ?
Terveyskeskuksessa oli tarjolla informaatiota ikääntyvän ihmisen viinanjuonnista
58
54
Vastaukset
- Anonyymi
Kaikki normit ja suositukset mitoitetaan varman päälle ja sen uhkaavimman vaihtoehdon varalle.
Höperöksihän tulisi jos uskoisi kaikkeen!
74v ukolle kertyi laivan rannekkeeseen AI-risteillä 6:een vuorokauteen 65 alkoholiannosta. Satamapaikoissa lisäksi noin 30 annosta mutta ne olivatkin etupäässä vain oluita. Missään vaiheessa kyse ei ollut juopottelusta sen häiritsevässä tai haittaavassa muodossa. Muuten olisi raitis vaimoni kyllä huomauttanut.
Ensimmäiset "pakettipaukut" sai klo10 ja se sopi hyvin pekoni/kananmuna aamiaisen jälkeen. Viimeiset nautin yökerhoshown jälkeen noin klo22 tietämissä.
En sammaltanut, en örveltänyt, en hoiperrellut, ei mitään huomiota herättävää.
Hyvät, sikeät pitkät yöunet.
Yhdellä Espanjan luumuilullamme vaimoni keräsi tuttavalleen oluttölkin avausnipsuttimia. Kuten mainitsin niin hän on täysin raitis joten minun oli hoidettava nipsutinsaalis. 3:n viikon tulos. Herra jumala!! 141 kappaletta! Kiljaisi vaimoni. En viitsinyt sanoa, ettei siinä ole kaikki. Oluet oli juotu tisleiden ja viinien lisäksi.
Vastaavasti raittiusjaksoni ovat pitkiä. Tavallisesti 2,5kk > 4kk. Nyt on koronan vuoksi mennyt jo 7kk ilman alkon tippaa ja lähitulevaisuus näyttää yhtä hurjalle.
Kuntoilu ja dokaaminen eivät sovi samaan kalenteriin.
Kunhan en jäisi tälläiseksi! - Anonyymi
Juon kaksi lasillista punaviiniä illassa, enkä aio luopua tavastani. Muuta alkoholia ei juurikaan kulu ja vaikka kahden lasillisen jälkeen henki haisisikin, niin iso raavas mies ei siitä määrästä sentään vielä kaatuile. Jos jotain haittoja alkaa ilmetä, niin mietin sitten uudelleen.
Syyskuussa tulee 66 vuotta täyteen. - Anonyymi
Onneksi olen ollut niin viisas etten ole koskaan alkoholin juontia edes aloittanutkaan.
- Anonyymi
Viisaudestako se johtuu?
- Anonyymi
Ei ole paljon tullut otettua. Viiniä joskus vähän.
Uskon lääkärien olevan oikeassa terveysuhkista,
mutta sairaudet kohtaavat raittiitakin.
Alkoholi lisännee riskejä joissakin sairauksissa
ja tuhansia suomalaisia vuodessa saa kännipäissään
eri asteisia aivovaurioita, mutta taaskin on todettava
että tuhannet raittiitkin kokevat saman kohtalon. - Anonyymi
Tankotanssiharrastus on hyvä ottaessa. Balettikaiteita voi porailla kodin tärkeille kulkuväylille myös. Niitä tankoja pitkin pääsee hilaamaan raihnaisen olemuksen lähemmäs sänkyäkin. Ei sänkyynmenoon muistia tarvita, kun ottaa yömyssyn lopuksi. Ja mahdolliset lääkärin suosittelemat pillerit.
- Anonyymi
Kun menee maku, ettei enää oikein maistu , eikä ole kivaa. Päätin, parempi olla ilman , ja hyvä on ollut päätös.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun menee maku, ettei enää oikein maistu , eikä ole kivaa. Päätin, parempi olla ilman , ja hyvä on ollut päätös.
10 pistettä ja papukaijamerkki ! Itte pystyin lopettaa tupakoimisen 1995 , mutta alkoholista en pääse eroon :( Nytkin taijan tehrä uuvet Gin/Tonicit :)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
10 pistettä ja papukaijamerkki ! Itte pystyin lopettaa tupakoimisen 1995 , mutta alkoholista en pääse eroon :( Nytkin taijan tehrä uuvet Gin/Tonicit :)
Itse tupruttelin 23 vuotta, ja muutaman parin kuukauden lopettamisyrityksen jälkeen sain itseni motivoitua tupakoinnin loppumaan.
Sitä auttoi yhä pahentunut aamuyskä ja liman eritys. Ei ollut helppo rasti.
Väkijuomista pidättäytyminen oli paljon helpompaa, kun iän myöten siitä oli mennyt jotenkin hohto, ei vaan maistunut eikä viitsinyt väkisin.
Lisäksi kuulun niihin ihmisiin, etten viitsi pelkän maun takia ottaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse tupruttelin 23 vuotta, ja muutaman parin kuukauden lopettamisyrityksen jälkeen sain itseni motivoitua tupakoinnin loppumaan.
Sitä auttoi yhä pahentunut aamuyskä ja liman eritys. Ei ollut helppo rasti.
Väkijuomista pidättäytyminen oli paljon helpompaa, kun iän myöten siitä oli mennyt jotenkin hohto, ei vaan maistunut eikä viitsinyt väkisin.
Lisäksi kuulun niihin ihmisiin, etten viitsi pelkän maun takia ottaa.12 vuotta 7kk polttamatta poltettuani yli 25 vuotta. Yritin lopettaa useita kertoja, ennen kuin onnistui.
Kännejä en enää juo koskaan, mutta punkkua menee vieläkin melko tasaisesti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
12 vuotta 7kk polttamatta poltettuani yli 25 vuotta. Yritin lopettaa useita kertoja, ennen kuin onnistui.
Kännejä en enää juo koskaan, mutta punkkua menee vieläkin melko tasaisesti.Voi kun pääsikin tupakasta eroon. Lääkärit tietää, se vastaa heroiiniriippuvuutta
ja on paljon vaikeampaakin. Heroiinivieroitus on hyvin lyhyt verrattuna tupakkariippuvuuteen, vaikka helvettiä sanotaan sen olevan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi kun pääsikin tupakasta eroon. Lääkärit tietää, se vastaa heroiiniriippuvuutta
ja on paljon vaikeampaakin. Heroiinivieroitus on hyvin lyhyt verrattuna tupakkariippuvuuteen, vaikka helvettiä sanotaan sen olevan.Näin useita vuosia lopettamisen jälkeen unia, että olin retkahtanut polttamaan uudelleen. Alkuun tuli hyvin usein lyhyt "välähdys" mieleen; nyt tupakalle. Niitä tuli usein tilanteissa, joissa oli tottunut laittamaan kessun palamaan ja kokonaan ne loppuivat vasta parin tupakoimattoman vuoden jälkeen.
Mulla on tupakoinnin lopettaneita kavereita, jotka saattavat hyvän aterian jälkeen
vetäytyä tupakkahuoneeseen konjakin ja yhden pikkusikarin seurassa. (suljetulla klubilla se on mahdollista, joskaan ei kai tarkkaan ottaen aivan alkoholilain kirjaimen mukaista) Itse en ole lopettamisen jälkeen uskaltanut vetää henkostakaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näin useita vuosia lopettamisen jälkeen unia, että olin retkahtanut polttamaan uudelleen. Alkuun tuli hyvin usein lyhyt "välähdys" mieleen; nyt tupakalle. Niitä tuli usein tilanteissa, joissa oli tottunut laittamaan kessun palamaan ja kokonaan ne loppuivat vasta parin tupakoimattoman vuoden jälkeen.
Mulla on tupakoinnin lopettaneita kavereita, jotka saattavat hyvän aterian jälkeen
vetäytyä tupakkahuoneeseen konjakin ja yhden pikkusikarin seurassa. (suljetulla klubilla se on mahdollista, joskaan ei kai tarkkaan ottaen aivan alkoholilain kirjaimen mukaista) Itse en ole lopettamisen jälkeen uskaltanut vetää henkostakaan.Samoja tuntemuksia. Lopetin monta kertaa mutta ripesin aina milloin milläkin tekosyyllä.
Parin kymmenen pöllytysvuoden jälkeen joduin totuuden eteen. Olin paolttanut parikymmentä vuotta ja viimeiset vuodet noin 30 savuketta päivässä. Tavallista Camelia.
Lasten lääkäri varoiti, että lasten allergiat saattavat muuttua astmaksi jos tenavat altistuvat tupakan savulle. Poltin estottomasti sisällä. Olin kokeillut ulkona polttamista mutta talvipakkasella se maitunut miltään.
En lopettanut vaan siirsin seuraavan sytyttämistä. En laittanut toppaa takan reunukselle vaan sanoin vaimolleni, että piilottaa johonkin etten minä tiedä.
Kun työpaikalla kaverit joivat kahvia ja vetisät sätkää läksin minä kävelemään ulos.
Tullessani kotiin ensimmäisen savuttoman päivän jälkeen, olin ylpeä.
Päiväpäivältä meni ilanne pahemmaksi. Heräilin öisin kun unessa tumppi alkoi polttamaan sormia. Sitten aloin heräilemään unissa ostelemiseen.
Vatsa oli sekaisin. Kädet vapisivat.Kävin lääkärissä mutta lekuri sanoi vain kyse olevan rankemmista vierotusoireista.
Parin viikon jälkeen ainoa syy olla sytyttämättä seuraavaa savuketta oli se, että kaikki siihenastiset kärsimykset olisivat menneet hukkaan.
Vielä vuosia myöhemmin toisen polttaman savukkeen tuoksu oli kuin halon isku päähän. Helvetillinen mieliteko.
Meni kai lähemmäs 10 vuotta kun aloin olla varma itsestäni.
Painoni nousi tuona aikana 16kg.
Alkoholin suhteen teen päätökset itse. Otan tai olen ottamatta. Jäätyäni työttömyyseläkkeelle aloitin 3:n vuoden ryyppyputken ja siirryin siitä pätkimiseen koska terveyteni alkoi huomauttelemaan ko. tavasta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Samoja tuntemuksia. Lopetin monta kertaa mutta ripesin aina milloin milläkin tekosyyllä.
Parin kymmenen pöllytysvuoden jälkeen joduin totuuden eteen. Olin paolttanut parikymmentä vuotta ja viimeiset vuodet noin 30 savuketta päivässä. Tavallista Camelia.
Lasten lääkäri varoiti, että lasten allergiat saattavat muuttua astmaksi jos tenavat altistuvat tupakan savulle. Poltin estottomasti sisällä. Olin kokeillut ulkona polttamista mutta talvipakkasella se maitunut miltään.
En lopettanut vaan siirsin seuraavan sytyttämistä. En laittanut toppaa takan reunukselle vaan sanoin vaimolleni, että piilottaa johonkin etten minä tiedä.
Kun työpaikalla kaverit joivat kahvia ja vetisät sätkää läksin minä kävelemään ulos.
Tullessani kotiin ensimmäisen savuttoman päivän jälkeen, olin ylpeä.
Päiväpäivältä meni ilanne pahemmaksi. Heräilin öisin kun unessa tumppi alkoi polttamaan sormia. Sitten aloin heräilemään unissa ostelemiseen.
Vatsa oli sekaisin. Kädet vapisivat.Kävin lääkärissä mutta lekuri sanoi vain kyse olevan rankemmista vierotusoireista.
Parin viikon jälkeen ainoa syy olla sytyttämättä seuraavaa savuketta oli se, että kaikki siihenastiset kärsimykset olisivat menneet hukkaan.
Vielä vuosia myöhemmin toisen polttaman savukkeen tuoksu oli kuin halon isku päähän. Helvetillinen mieliteko.
Meni kai lähemmäs 10 vuotta kun aloin olla varma itsestäni.
Painoni nousi tuona aikana 16kg.
Alkoholin suhteen teen päätökset itse. Otan tai olen ottamatta. Jäätyäni työttömyyseläkkeelle aloitin 3:n vuoden ryyppyputken ja siirryin siitä pätkimiseen koska terveyteni alkoi huomauttelemaan ko. tavasta.Kiitos tästä kertomuksesta, yritän päästä tupakasta irti, mutta tuntuu toivottamalta.
Vähän antoi uskoa ;) että kannattaa yrittää ja ainakin vähentää,
luulen että se olisi keinoni lopettaa, vähentämällä,
pääsen usein kolmeen röökiin päivässä.
- Anonyymi
Hyvää yötä, huomenna maanantain viskipullon vuoro.
- Anonyymi
Kunhan muistaa sen, että jos viinassa on väri se on myrkkyä. Kossua koneeseen
- Anonyymi
On tuokin uskomus. Kyllä se alkoholi siinä pahin myrkky on.
Kannattaa kuitenkin muistaa Paracelsuksen vanha viisaus: "Määrä tekee myrkyn" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On tuokin uskomus. Kyllä se alkoholi siinä pahin myrkky on.
Kannattaa kuitenkin muistaa Paracelsuksen vanha viisaus: "Määrä tekee myrkyn"On myös hyvä pitää mielessä nuorempi kansanviisaus:
"Pullo kirkasta päivässä pitää viinanhimon loitolla." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On myös hyvä pitää mielessä nuorempi kansanviisaus:
"Pullo kirkasta päivässä pitää viinanhimon loitolla."Tuopa onkin todella hyvä neuvo. Taidan alkaa ryyppäämään. Kuinkahan kauan taitaa kestää, että minusta tulisi oikea viinanjuoja? Kun tässä joutuisi aloittamaan kylmiltään viinaraittiuden jatkoksi? Tupakkaa poltan kyllä. ( 6 - 10 savuketta vuorokausi). Viinahan olisi hyvä syy polttaa enemmän.
Niin no, hyvä olisi hankkia jostain se viinanhimokin. Kirkasta joisin.
- Anonyymi
Välillä tekis mieli vetää perseet olalle hautaan itteensä. Sairaudet pilaa elämän,
vaikkei viinalla olekaan lätrännyt. - Anonyymi
MItä tuosta murehtimaan, ottaa mitä ottaa..Eipä tuo ole elämistä haitannut vaikka joskus ihan kunnon kännin tempaisee! Yleensä oluen kanssa semmosta tissuttelua vaan.
- Anonyymi
Mulla kyllä jo nykyään haittaa. Jos vetäisisin kännit, niin makoilisin seuraavan päivän reporankana kykenemättä mihinkään. Varsinaista krapulaa minulle ei tullut silloinkaan, kun otin kännejä, mutta seuraavan päivän on veto pois. Mitä enemmän on ikää tullut, sitä raskaammalta seuraav päivä tuntuu. Nykyään otan illalla vain sen verran, että aamulla olo on skarppi.
- Anonyymi
Siskon kuoleman jälkeen 2 viikkoa juomista koko ajan itäeuroopassa. Tulihan sitä ne normi kaatumiset koettua ja 2 viikon krapula. Peilistä katsoi ryvettynyt mies. Kaikki tämä vielä 2 krt, 3 kerta toden sanoi.
Isän kuolema oli myös pakko juoda, taas kaatumiset ruhjeineen ym.
Jossain horre tilassa sitä on kuolemien jälkeen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siskon kuoleman jälkeen 2 viikkoa juomista koko ajan itäeuroopassa. Tulihan sitä ne normi kaatumiset koettua ja 2 viikon krapula. Peilistä katsoi ryvettynyt mies. Kaikki tämä vielä 2 krt, 3 kerta toden sanoi.
Isän kuolema oli myös pakko juoda, taas kaatumiset ruhjeineen ym.
Jossain horre tilassa sitä on kuolemien jälkeen.Refleksinomaiset motoriset valmiudet?
Olen kännännyt. Joskus rankastikin mutta kertaakaan en ole rönännyt edes mustelman vertaa.
En ole potenut varsinaista krapulaakaan. Ei ole päätä eikä mitään muutakaan paikkaa pakottanut. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mulla kyllä jo nykyään haittaa. Jos vetäisisin kännit, niin makoilisin seuraavan päivän reporankana kykenemättä mihinkään. Varsinaista krapulaa minulle ei tullut silloinkaan, kun otin kännejä, mutta seuraavan päivän on veto pois. Mitä enemmän on ikää tullut, sitä raskaammalta seuraav päivä tuntuu. Nykyään otan illalla vain sen verran, että aamulla olo on skarppi.
Ryyppyputkissani on ikääntymisen myötä tapahtunut siirtymistä väkevistä miedompiin väkeviä unohtamatta, ja kokonaismäärät ovat vähentyneet.
Putkissa juotavani jakautuvat tasaisesti pitkälle ajalle.
Jano-olut joskus jo aamuyöstä. Tukeva brandy moukku klo9:n tienoissa. Siitä jatko tasaisesti siten, että viimeinen terävä menee suukkiin ennen klo23:a.
Krapulasta ei ole tietoakaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ryyppyputkissani on ikääntymisen myötä tapahtunut siirtymistä väkevistä miedompiin väkeviä unohtamatta, ja kokonaismäärät ovat vähentyneet.
Putkissa juotavani jakautuvat tasaisesti pitkälle ajalle.
Jano-olut joskus jo aamuyöstä. Tukeva brandy moukku klo9:n tienoissa. Siitä jatko tasaisesti siten, että viimeinen terävä menee suukkiin ennen klo23:a.
Krapulasta ei ole tietoakaan.Jos aamuyöstä ottaa oluen ja heti herättyä brandy moukun, niin missä välissä se krapula ehtisi tulla?
Vanha Raumalainen sanonta: "Rapula on köyhätte sairaus. " - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos aamuyöstä ottaa oluen ja heti herättyä brandy moukun, niin missä välissä se krapula ehtisi tulla?
Vanha Raumalainen sanonta: "Rapula on köyhätte sairaus. "Tuo on myös vaimoni havainto.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Refleksinomaiset motoriset valmiudet?
Olen kännännyt. Joskus rankastikin mutta kertaakaan en ole rönännyt edes mustelman vertaa.
En ole potenut varsinaista krapulaakaan. Ei ole päätä eikä mitään muutakaan paikkaa pakottanut.Neljä vuotta sitten kaaduttuani pyörällä olisiko pitänyt olla päissään.
Tekemättömyyttä ei saa tehtyä.
Oikea jalka konstailee! Arghh.
Beng
- Anonyymi
No, mitä se alkoholi vaikuttaa aivoverenkierrolle?, Ohentaa ainakin verta? Ei tukoksia, mutta ehkä kyllä aivoverenvuotoja. Alkoholi kohottaa ns. hyvää kolesterolia. Ehkä tarkoitettiin aivoverenvuotoriskiä, joka on monen juopottelevan kuolinsyy .
- Anonyymi
On tutkimustuloksia siitä, että vähäinen alkoholinkäyttö olisi jopa terveellistä ainakin sydän- ja verisuonitautikuolleisuuden kannalta. Tulokset ovat kuitenkin kiistanalaisia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On tutkimustuloksia siitä, että vähäinen alkoholinkäyttö olisi jopa terveellistä ainakin sydän- ja verisuonitautikuolleisuuden kannalta. Tulokset ovat kuitenkin kiistanalaisia.
Kyllä murheeseen voi ottaa, ei siinä mitään.
- Anonyymi
Ehkä viina voi provosoida verenkierron häiriöitä, myöhemmällä iällä siihen on muutenkin "taipumus".
En ole kuullutkaan, että viina lisäisi hyvän kolesterolin määrää. En heti usko sitä.
Päinvastoin se sotkee kolesteroliarvoja, esim. triglysediarvoista ei saa mitään selvää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä murheeseen voi ottaa, ei siinä mitään.
Joskus huikka ennakkoon voi pelastaa pahemmalta, esim. sydänkohtaukselta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ehkä viina voi provosoida verenkierron häiriöitä, myöhemmällä iällä siihen on muutenkin "taipumus".
En ole kuullutkaan, että viina lisäisi hyvän kolesterolin määrää. En heti usko sitä.
Päinvastoin se sotkee kolesteroliarvoja, esim. triglysediarvoista ei saa mitään selvää.Ei lisää. Alkoholin käyttö parantaa kolesteroliarvoja, mutta muuta haitat saattavat kumota terveysvaikutuksen.
Oulun yliopisto.
"Väitös: Alkoholin suurkuluttajilla hyvistä kolesteroliarvoista huolimatta sydäntautiriskiä ."
- Anonyymi
Ainakin muistia jatkuva/rankempi juominen heikentää ja
googlatkaapa alkoholidementia
nimim. ei raivoraitis- Anonyymi
Kuten edellä on todettu, määrä tekee myrkyn.
Kokonaan toinen asia on se, että joku tuntuu voivan juoda tolkuttomasti ilman, että se näkyy ulospäin. Toiselle taas se myrkyllisyystaso tuntuu olevan paljon pienempi. Olemme varmaan siinäkin suhteessa yksilöitä. Oma kulutukseni on laskenut kymmenen vuoden takaisesta mutta niin on varmaan sietokykykin. Nykyään juon enemmän nautiskellakseni kuin humaltuakseni.
- Anonyymi
Tuttuni sairastaa alkoholidementiaa, muisti alkoi ensin pätkiä ja nyt on hoitolaitoksessa, on kuin 60-vuotias vauva. Ei nimeensä muista.
Ei minusta edes juoppo ollut. Ei ole harvinainen sairaus.- Anonyymi
Kaikki osa-alueet läpikäyty, kaatuilut,väkivalta,autolla sekoilut (en itse ajanut), hirveet krapulat, ym.
Loppulauselma: Viisaan juoma.
- Anonyymi
Mitä eläkkeellä vanhana taitaa. Kiertäjäkansat erottuu nykyään selvästi.
- Anonyymi
Oma uskomus on että alkoholi nostaa kolesteriolia. Ainut paha ravinnossani on punkku, muuten terveellinen ruokavalio. Kolesterolia on, enkä sille mitään saa. Pitäisi pystyä itse mittaamaan niin voisi kokeilla onko punkkupaussin jälkeen kol-arvo vähemmän.
En jaksa alkaa meilaamaan mutta mikä ero on alkoholidementialla ja tavallisella. Sinä joka kirjoitit, että joku ei nimeään muista.
En tarkoita että minulla olisi kumpaakaan, uteliaisuudesta kysyn. Onko vaan niin että jos on käyttänyt runsaahkosti alkoholia, dementia diagnosoidaan aina alkoholidementiaksi. Jos ei ole käyttänyt niin sitten on tavallinen (?) dementia.- Anonyymi
Käypä hoito:
"Monitekijäinen muistisairaus, joka liittyy pitkäkestoiseen alkoholin suurkulutukseen.
Epidemiologinen tieto epäluotettavaa – kunnollisten kriteereiden puute haittaa tutkimusta.
Huomioitava myös etenevien muistisairauksien kulkua modifioivana tekijänä:
Muistisairauspoliklinikoiden potilaista noin 20 %:lla on aktiivinen suurkulutus.
Muistisairauden vuoksi pitkäaikaishoidossa olevista noin 30 %:lla on suurkulutushistoria.
Näyttö etanolin suorasta toksisesta vaikutuksesta etiologisena tekijänä on ristiriitainen."
Näyttäisi ainakin pahentavan muistisairautta, mutta onko erillinen sairaus, on mielestäni vähän epäselvää. Koskee näköjään suurkuluttajia.
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwigqLO06IDrAhW6AhAIHYS8AEMQFjABegQIAxAB&url=https://www.kaypahoito.fi/nix01619&usg=AOvVaw2uGxg-k-f3S_5McbzIdzLn
Muistan, kun työpaikallani kävi alkoholivalistaja osana työterveysvalistusta. Hänen mukaansa maallikot puhuvat alkoholismin yhteydessä aina maksasta, mutta ammattilaiset ovat enemmän huolissaan aivoista.
KM. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käypä hoito:
"Monitekijäinen muistisairaus, joka liittyy pitkäkestoiseen alkoholin suurkulutukseen.
Epidemiologinen tieto epäluotettavaa – kunnollisten kriteereiden puute haittaa tutkimusta.
Muistisairauspoliklinikoiden potilaista noin 20 %:lla on aktiivinen suurkulutus.
Muistisairauden vuoksi pitkäaikaishoidossa olevista noin 30 %:lla on suurkulutushistoria.
Näyttö etanolin suorasta toksisesta vaikutuksesta etiologisena tekijänä on ristiriitainen."
Näyttäisi ainakin pahentavan muistisairautta, mutta onko erillinen sairaus, on mielestäni vähän epäselvää. Koskee näköjään suurkuluttajia.
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwigqLO06IDrAhW6AhAIHYS8AEMQFjABegQIAxAB&url=https://www.kaypahoito.fi/nix01619&usg=AOvVaw2uGxg-k-f3S_5McbzIdzLn
Muistan, kun työpaikallani kävi alkoholivalistaja osana työterveysvalistusta. Hänen mukaansa maallikot puhuvat alkoholismin yhteydessä aina maksasta, mutta ammattilaiset ovat enemmän huolissaan aivoista.
KM.Valistusta en tarvitse, koska en juuri alkoa tarvitse.
Joskus ruokajuomana, muuten en harrasta.
Mielestäni muisti useilla hapertuu kuitenkin.
Huomaan sellaista, että jos nukun huonosti ja on jotain erityistä, esim. tapahtuma, niin ehkä vähän jännitän ja alan unohtelemaan, jopa juuri puhuttuja ohjeita. Voi olla, etten ole jaksanut keskittyä: siinähän puhua pälättää.
Huono vireys ja pikaunohdus. Ehkä pitäisi ottaa fingerpori.
Beng - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käypä hoito:
KM.Tosi hyvä linkki alkoholin aiheuttamista haitoista ja sairauksista, kiitos !
Alkoholidementia voi tulla nuorena.
Tuttavallani kiinnitin ensin huomiota siihen, että vaikka hän ei aina ollut juonut
paljon illalla,
niin hän ei muistanut edellisillasta oikeastaan mitään.
Ei mitään mitä oli keskusteltu tai muutakaan.
Hän saattoi kaatua tai kolhia itseään ja ihmetteli seuraavina päivinä, mistä hänelle on voinut tulla mustelmia.
Jo toisesta viinilasillisesta lähtien puhutut jutut eivät tallentuneet ollenkaan hänen muistiinsa. Oireet pahenivat aika nopeasti ja muitakin oireita tuli.
Kömpelyyttä, sohlaamista ja vapinaa muutenkin kuin kankkusessa.
Aivojen magneettikuvalla voi todeta oireitten syitä eli esim. pikkuaivojen
muutokset, jotka kyseisiä oireita aiheuttavat. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tosi hyvä linkki alkoholin aiheuttamista haitoista ja sairauksista, kiitos !
Alkoholidementia voi tulla nuorena.
Tuttavallani kiinnitin ensin huomiota siihen, että vaikka hän ei aina ollut juonut
paljon illalla,
niin hän ei muistanut edellisillasta oikeastaan mitään.
Ei mitään mitä oli keskusteltu tai muutakaan.
Hän saattoi kaatua tai kolhia itseään ja ihmetteli seuraavina päivinä, mistä hänelle on voinut tulla mustelmia.
Jo toisesta viinilasillisesta lähtien puhutut jutut eivät tallentuneet ollenkaan hänen muistiinsa. Oireet pahenivat aika nopeasti ja muitakin oireita tuli.
Kömpelyyttä, sohlaamista ja vapinaa muutenkin kuin kankkusessa.
Aivojen magneettikuvalla voi todeta oireitten syitä eli esim. pikkuaivojen
muutokset, jotka kyseisiä oireita aiheuttavat.Joillain ihmisillä on jostain syystä myös erittäin heikko viinapää. Tunsin kaverin, joka oli kahdesta olutpullosta aivan tuiterissa. Eikä kyse ollut yleiskunnosta. Kaveri oli painin suomenmestari.
Nuoruudessani minulla oli työkaveri Upi, jolta firman juhlissa meni aina muisti ihan totaalisesti, vaikka hän ei paljoa juonutkaan. Kaveri myös käyttäytyi asiallisesti, mutta kun muut tiesivät hänen muistiongelmansa, niin seuraavana arkipäivänä oli hurja vingutus. Ensin pientä vihjailua ja naureskelua ja kun kaveri rupesi kyselemään, tapahtuiko kemuissa jotain erikoista, alkoi muilta tulla aivan posketonta juttua siitä, mitä hän oli mukamas mokannut.
"Eksä tosiaan muista, mitä sä sille linja-autokuskillekin huusit?"
Upilla oli viikon morkkis jokaisen työpaikkasaunaillan jälkeen. Oli ne pojat ilkeitä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joillain ihmisillä on jostain syystä myös erittäin heikko viinapää. Tunsin kaverin, joka oli kahdesta olutpullosta aivan tuiterissa. Eikä kyse ollut yleiskunnosta. Kaveri oli painin suomenmestari.
Nuoruudessani minulla oli työkaveri Upi, jolta firman juhlissa meni aina muisti ihan totaalisesti, vaikka hän ei paljoa juonutkaan. Kaveri myös käyttäytyi asiallisesti, mutta kun muut tiesivät hänen muistiongelmansa, niin seuraavana arkipäivänä oli hurja vingutus. Ensin pientä vihjailua ja naureskelua ja kun kaveri rupesi kyselemään, tapahtuiko kemuissa jotain erikoista, alkoi muilta tulla aivan posketonta juttua siitä, mitä hän oli mukamas mokannut.
"Eksä tosiaan muista, mitä sä sille linja-autokuskillekin huusit?"
Upilla oli viikon morkkis jokaisen työpaikkasaunaillan jälkeen. Oli ne pojat ilkeitä.Kaljaa ja konjakkia ja muisti pyyhkiytyy takuuvarmasti. Ja mikä yhdistelmä!
Ohikulkija-hik
- Anonyymi
Alkoholidementikko ei tajua maasta ei kuusta loppujen lopuksi.
Ei ymmärrä pukeutua, ei osaa syödä jne.
Dementia tulee viinan "ansiosta" aikaisemmin kuin se ehkä muuten tulisi
vai tulisiko ollenkaan ?
Surullista. - Anonyymi
Vaikutukset terveyteen vaihtelevat.
Eräs työkaverini sain viikon putken jälkimainingeissa haimatulehduksen alle 50v ikäisenä.
Säikähti siitä. Pysyi raittiina pari vuotta. Kokeili uttaa viikon putkea teemana matsästys kuten edelliselläkin kerralla. Juopottelu ei siis ollut ympärivuorokautista koska jahtimestari oli kuulemma tarkka patu.
Kuitenkin tämä toinen tulehdus oli samalla viimeinen. Leski pani haulikon ja hirvikiväärin myyntiin.
Toinen, vuodesta 1970 lähtien hyvä kaverini joutui muutamaan otteeseen alkoholidieetille maksa-arvojensa vuoksi. Olimme samoissa töissä useaan otteeseen ja useampia vuosia sekä seurustelimme kuten perhetuttavat tapaavat. Kaverin tietämäni, ja hänen raittiin vaimonsa vahvistamat alkon käyttötavat ja määrät olivat niin vähäiset, ettei niiden olisi pitänyt näkyä missään.
Kolmas tuttava, työkaveri tämäkin, sai maksansa viheltämään sunnuntaiviineillä. Kaverin vaimo oli työpaikkamme tippaiitana ja jämäkkä nainen jota uskon melko pitkälle.
Se on varmaa, että kun riittävästi ryyppää ja päivittäin riittävän pitkään niin noutaja tulee kovakuntoisellekin.
Suuria eroja on. - Anonyymi
Onhan sitä tullut juotua jo teinistä pitäen melkein joka viikonloppu , ja Saksasta kun alkoi sitä halpaa olutta niin se on koppa ja viikko :( Jokunen ilta 1-2 tölkkiä , saunomisen yhteydessä 6-7 Tuskin uskallan lääkärintarkastukseen :)
- Anonyymi
Labraanko ? Kyllä pitkän juomisen seuraukset olisivat näkyneet jo aiemmin.
- Anonyymi
Paljonko päänne kestää vielä alkoholia ? Minun ei tarvitse juoda kuin 2-3
lasillista viiniä niin alkaa jo nukuttaa. Ei ehdi tulla edes iloista
maailmaasyleilevää nousuhumalaa.
laiha mimmi 68v. - Anonyymi
En koskaan juo tullakseni humalaan. Juon koska siitä tulee niin hyvä olo.
- Anonyymi
Olen aika terve vielä 70-vuotiaana ja uskon sen johtuvan siitä,
etten tupakoinut, juonut enkä koskenut naisiin ennen kuin olin 12-vuotias.- Anonyymi
Ano 11:26 on joko humoristi vai onko tarina tosi ?
- Anonyymi
Oikea suunta. Selväähän se kun elimistö rappeutuu muutenkin iän myötä, alkoholi pahentaa vain lisää. Alkoholi on myrkkyä elimistölle, nuoremmallakin. Ei hieno sisäelinten toimintakyky kestä myrkyttämistä. Ei myöskään tupakka tee muuta kuin vahinkoa elimistölle ja huumeet tuhoaa myös ihmistä.
Ei ongelmaa kun ei juo ei polta eikä huumaa itseään. - Anonyymi
Miksi täällä, tai ainakin tuolla 80 palstalla on niin epätoivoisia ihmisiä sairauksiensa kanssa ja sitten on litania, kuinka oli se perinteinen avioliittokin, niin auvoisa, kun oltiin uskollisia ja luotettiin Jumalaan.
Lapsia ei ilmeisesti sitten tullutkaan, saati lapsen ja lapsenlapsia, kun kaikki ovat hyljänneet nämä "hurskaat" vanhukset, kumpi sitten onkaan elossa, mutta toivoo kuolemaa.
Mikä meni vikaan?
Minä sentään juon veden lisäksi myös alkoa ja kuten laulussakin todetaan, niin juo ja ja juo ja laula... Jos eukkosi kieltää sua juomasta, ...noinhan se alkoi! No, hieman muisti pettää, mutta haittax xe? - Anonyymi
Juopumuksensa tilaa tulee ensin tarkkailla itse ehkä. Joka nuoresta ei kasva holisteja.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/ba3a3df1-582a-420c-8e24-809b2153073f Nämä alkoholi suositukset eivät kosketa meikäläistä.
Olen maistellut tupakkaa ja tulin siihen tulokseet että ei ole minun juttuni.
Alkoholi on yhdentekevä, saunan päälle voi lonkeropullo kulua, mutta limsa on yhtä hyvää.
Liikkua pitää sen verran että ei köntisty.
Ruokavaliota en myöskään noudata, syön mikä maistuu hyvältä mutta kohtuudella.
Terve olen ainakin vielä.- Anonyymi
Kuullut
Lisää viinaa , joku liikkuu vielä .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2292075Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101788Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse601346Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki801185Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171028Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään89974TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi15960- 46945
- 70822
Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42814