kannattaisko mun vaihtaa alaa talotekniikasta autoalalle?

mulla alko tää ammattikoulu just 3 päivää sitten, oon siis putkiasentajaksi opiskelemassa, ja tää ei kyl kiinnosta yhtään. ei mua yhteishaun aikana mikään muukan kiinnostanu, mut niistä muutamista mulle siedettävistä aloista tää oli se mihin oli vaikein päästä, joten laiton sen ekaks valinnaks. mä hiljattain (yhteishaun jälkeen) aloin kiinnostua autoista jonkin verran, ja nyt kun ei tämä putkilinja oikein taida toimia, aloin harkita alan vaihtamista ajoneuvoasentajaksi. luokkakaan ei mikään maailman paras ole, mut sillä ei nyt oo kauheesti väliä.

mitä mä teen?? kannattaako mun vaihtaa "huonompaan" alaan? ja kuinka hankalaa se koko vaihdon prosessi edes on?

8

169

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

äkkiäpä keksit 3 päivän jälkeen että putket ja venttiilit ei ole sun juttu. Eihän 3 päivässä ole putkista koulussa mitään ehditty edes opettaakaan. Jos oikein veikkkaan niin olit putkiopiskeluun leipääntynyt jo ennen koulun ulko-ovenkahvaan tarttumista. Erikoista. Nyt haikailet siirtymistä autopuolelle jonka samantien leimasit "huonommaksi" . Jos aiot autopuolelle vaihtaa niin älä hitossa käytä sanaa "huonompi". Käytä sanaa "paras". Muuten paskot housuusi . Siksihän sinä haluat vaihtaa linjaa , kun se autopuoli vetää ja imee sinua puoleensa. Käytä siis sanoja "autoala paras ala". Kysy koulusta onnistuuko vaihto heti nyt lennossa ja perustele juttusi kuin mies. Sen jälkeen painat auto-opintojasi eteenpäin kaasu pohjassa. Vahtamisen järkevyyden tiedät vain sinä itse. Kiinan keisarikaan ei voi tietää mikä sinulle on parasta. Autopuolella opit monenlaista moottoreista, polttoaineista, ohjelmoinnista, elektroniikasta, https://www.youtube.com/c/2carpros/videos

• "huonolla" tarkotin sellaista alaa minne pääsee huonommallaki todistuksella, en varsinaisesti et se olis huonompi vaihtoehto tai mitää sellasta.

• Anonyymi

Hei,
      ajattele pitkällä tähtäimellä.
      LVI-asentajana sinulta ei lopu työt koskaan. Voit myöhemmin elämässä opiskella työnjohtajaksi tai suunnittelijaksi.
      Jos putket ei kiinnosta, vaihda ilmanvaihdon puolelle, tai kylmäasentajaksi. Työtä on ja palkka juoksee reippaasti.
      Autopuolelle en ennusta yhtä hyvää työllistymistä tai palkkausta.

• juu, kiitti tästä. koitan pitää tän mielessä

• Anonyymi

Rakennusalan työt on niitä varminpia pitkällä tähtäimellä. Ne eivät voi siirtyä halpamaihin ja palkkakin on kohtuullinen.
        Auto alalla on huonot palkat ja se on kovin suhdanne herkkä. Työt tuskin siirtyy muualle, sillä ei autoa kukaan kaukana huollata.
        Metallialan töitä ei kannata edes harkita. Kaikissa alan hommissa on surkeat palkat ja töiden jatkuvuus on hyvin kyseenalaista. Nämä työt siirtyy herkästi halpamaihin.

• Anonyymi

Ei ole mitään merkitystä mistä saat paperit kunhan käyt jonkun. Töihin pääsee tehtaille kun vaan amis käyty.

• Anonyymi

No polakit ja vironloiset tekee ne hommat ilman mitään papereita ja suomalainen jää työtä ilman kun kehtaa pyytää ihan oikeata palkkaa.

• Anonyymi

Putkipepe tienaa paremmin ja siistiä hommoo pakkaskeleillä!☃️⛄

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle

Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle
      Joensuu
      23
      3101
    2. Tiesitkö tätä ex-miehistä? Noriko Salo jysäytti yllätyspaljastuksen

Noriko Salo ja ex-F1 kuski Mika Salo olivat naimisissa v. 1999-2022. Kirsi Salon ex-mies puolestaan on muusikko Sammy A
      Kotimaiset julkkisjuorut
      12
      2219
    3. Kuka? Riehui valtuuston kokouksessa tänään ?

Onko puolangan puolesta porukkaa. Vaikuttaa siltä. Sairasta.
      Puolanka
      71
      2093
    4. Huh, huh! Sofia Belorf ei ole itse pessyt hiuksiaan kolmeen vuoteen

Sofia Belorf elää ökyelämää Dubaissa. Sofian arjessa kulta, raha ja luksus ovat vahvasti läsnä. Luksuselämään tottuneell
      Kotimaiset julkkisjuorut
      105
      1909
    5. Toivoisitko Rakas vielä?

Haluaisitko vielä? Uskoisin osaavani näyttää sinulle, kuinka ainutlaatuinen nainen olet.
      Ikävä
      76
      1613
    6. Ihan pieni näkeminen vaan

👋 ja minä olisin valmis jo vaikka mihin sun kanssa. Nämä on näitä.. 🤫🫣😘💥
      Ikävä
      41
      1401
    7. Sointu Borg tilittää - Ei suostu enää tähän työhön: "Katastrofi"

Sointu Borg on mediapersoona, joka löi itsensä läpi Diili-realityssä. Borg on monipuolinen tekijä: mediapersoona, juonta
      Suomalaiset julkkikset
      15
      1319
    8. Keskustelua kasteesta

You tubessa kaksi pappia keskustelivat kasteesta ja kritisoivat raamatullista uskovien kastetta. Toinen heistä yritti
      Kaste
      400
      1275
    9. Jos saisit antaa yhden neuvon

jälkikasvullesi elämää varten, niin minkä antaisit?
      Sinkut
      111
      1115
    10. Tulipalo viimeyönä

Olipa ikävä kuulla tämä tulipalo, nyt on jatkuvasti asuinpaloja.Grillikausi alkanut.Grillit pois parvekkeilta ja asuntoj
      Jämsä
      15
      1086
    Aihe