Jaksatteko aina käsitellä rakentavasti kaiken nuoren kanssa?

Anonyymi

Meillä on 16- ja 18-vuotiaat pojat edelleen vuoroviikoin meidän vanhempien luona, koska olemme eronneet. Olen pääosin hoitanut kaikki lapsiin liittyvät käytännön asiat koko heidän elämänsä ajan niin ydinperheenä eläessämme kuin eronkin jälkeen.

Vanhempi poika on nyt lukion viimeisellä luokalla ja täytettyään 18 Wilma-oikeuteni päättyivät. Luokanvalvojani toiveena oli, että kaikki antaisivat vanhemmilleen luvan nähdä Wilman tiedot täysi-Ikäisyydestä huolimatta. Poika kehui asian hoitaneensa jo viime keväänä. Nyt en kuitenkaan Wilmaan pääse ja poika on aikonut hoitaa asian heti koulun alettua. Kahden viikon jälkeenkään asia ei ole hoitunut, viime keväänä kuitenkin jo kertoi luvat antaneensa. Ei siinä muuten mitään, mutta syksyllä alkaa kirjoitukset ja taas siirrytään poikkeusjärjestelyihin. Nyt en saa mitään tietoa näistä asioista, lukiokaverin äiti minua tiedotti näistä.

Tänään sanoin asiasta ja myönnän ettei niin kovin rakentavasti. Kun niin kyllästyttää, ettei asiat hoidu. Kovasti ollaan muuten täysi-ikäisiä, tyyli on muutenkin ikävä kyllä sellainen, että luvataan kyllä, mutta mitään ei tapahdu. En yleisesti huuda enkä turhaan ”nalkuta”, mutta raja se tulee itselläkin vastaan. En edelleen huutanut tai edes korottanut ääntä, mutta kommentoija tyyliin ”turhaa on kaataa sitte mun päälle, jos asioita menee ohi tai en voi huolehtia, kun en ole tiennyt”. Nuorempi poika vaivaantui tilanteessa ja sai syyn lähteä isän luo. Kommentoi, että hänestä on surullista, että vaikka on oltu vanhemman pojan kanssa jo 18 vuotta yhdessä niin vieläkään ei osata kommunikoida rakentavasti. Ja että sen vuoksi lähti isälleen, kun on ikävä olla huonossa ilmapiirissä täällä luonani.

En siis todella huutanut tai muuten ”riehunut”, koko tilanne kesti max. 5 minuuttia. Koen tilanteen ikävänä, mutta olen sitä mieltä, että pitää ja saa sanoa, jos luvattuja asioita ei hoideta. Tietenkin aina kannattaa miettiä, miten asiat esittää. Siitäpä pääsenkin kysymykseen, että jaksatteko aina olla rakentavia ja keskustella nuorienne kanssa tilanteessa kuin tilanteessa rakentavasti?

Koen usein, että jos minä sanon jostain niin se menee pojilla huomattavasti enemmän tunteisiin kuin isänsä sanomiset vaikka hän on paljon tulisempi ja räjähtelee milloin mistäkin. Häntä vastaan eivät käänny koskaan, muutenkin ovat lojaaleja hänelle ja lähtevät isän luo, jos luonani ei joku miellytä. Mitä mieltä olette ja miten pitäisi toimia?

1

77

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Poikasi on täysi-ikäinen, turhaan nalkutat. Hän on ottanut vastuun päätöksestään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kysymys muille miehille

Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      140
      7879
    2. Kaipaisin nyt kosketusta

jota ei koskaan ole ollut. Saisinpa tuntea kätesi niskallani ja silittelemässä päätäni. Sulaisin varmasti siihen.
      Ikävä
      30
      3087
    3. Imaami kysyy, miksi pojat uivat ilman valvontaa

Kalajoen särkät ovat usean kilometrin pituiset. Siellä on kylttejä, joissa varoitetaan rannan vaaroista. Siellä ei ole
      Maailman menoa
      364
      2113
    4. Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia

Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-20172942
      Maailman menoa
      284
      1714
    5. Kerrostaloihin ilmalämpöpumput

Ulkomailla näkee paljon ilmalämpöpumppuja kerrostalojen ulkoseinissä. Mikä estää taloyhtiötä hankkimasta niitä asuntoih
      Sinkut
      146
      1529
    6. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      21
      1301
    7. Sokea "ystävälle"

Oletko oikeasti noin sokea?
      Ikävä
      100
      1229
    8. En ymmärrä käytöstäsi

Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek
      Ikävä
      137
      1142
    9. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      15
      1108
    10. Persaukinen puolankalainen kävi kerjäämässä paitaa

Ja lippistä. Nauratti suuresti kun katsoin. Kukahan mahtanee olla? Voipi katsoa täältä jutun. https://www.youtube.com
      Puolanka
      19
      1086
    Aihe