Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä keskiviivalla

Anonyymi

Näin sunnuntain päivän ratoksi pieni visainen tehtävä.

On yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä (liikennemerkki 423) eli liikennemerkki, jossa jalankulkijan ja pyöräilijän kuva päällekkäinen. Asfalttiin on maalattu katkoviiva väylän keskelle eli keskiviiva, mutta ei mitään muita maalauksia.

Kysymys kuuluu missä jalankulkija saa kulkea ja missä pyöräilijän pitää ajaa? Itse tiedän niin jalankulkijana kuin pyöräilijänä paikkani. 

Tänä vuonnakin kymmenet pyöräilijät ovat huomauttaneet minulle, ollessani jalankulkija siitä, että kuljen väärää puolta. Jalankulkijalle ei ole väärää puolta!

Katkoviiva keskellä kertoo pyöräilijöille millä puolella tulee ajaa eli samalla lailla suunnat erottu toisistaan kuin ajoradalla. Ohittaessa edellä kulkevan pyöräilijän niin keskiviivan saa ylittää. Ohittaessa edellä kulkevan jalankulkijan tai väistäessään vastaantulevan jalankulkijan niin keskiviivan saa ylittää. Jalankulkija saa edelleenkin valita reunan missä kulkea ja pyöräilijä on se joka väistää jalankulkijaa.

Mikäli asfalttiin on maalattu keskiviivan lisäksi kulkusuuntanuolet (ehkä lisättynä jalankulkijan ja pyörän kuvalla) niin silloin tilanne on toinen. Silloin niin pyöräilijän kuin jalankulkijan tulee kulkea nuolen kulkusuuntaa osoittamaa puolta.

34

301

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Liikennemerkki on kylläkin D6 eikä 423 (D6 Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä).

      Liikennemerkit löytyvät uuden tieliikennelain perästä.
      https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729

      Jalankulkija saa yhdistetyllä väylällä valita reunansa. Pääasia on että jalankulkijat huomioivat pyöräilijät eikä hankaloita heidän ajamista. Pyöräilijät vastaavasti huomioivat jalankulkijat ja antavat heille turvallisen tilan.

      • Anonyymi

        Kiitos liikennemerkin numeron oikaisusta! Koneellani oli vielä vanhat.


      • Anonyymi

        Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä on, kuten nimikin sanoo, yhdistetty väylä, jossa yhdistyy sekä jalkakäytävä että pyörätie.

        Fiksu jalankulkija huomioi tietenkin pyöräilijät, koska he liikkuvat samalla väylällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä on, kuten nimikin sanoo, yhdistetty väylä, jossa yhdistyy sekä jalkakäytävä että pyörätie.

        Fiksu jalankulkija huomioi tietenkin pyöräilijät, koska he liikkuvat samalla väylällä.

        Fiksu pyöräilijä huomioi jalankulkija ja sovittaa nopeutensa väylän leveyden ja näkyvyyden mukaan.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Liikenneturvan ohjeessa on virhe.
        Laki ei millään tavalla määrää jalankulkijan paikkaa yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä.
        Jalankulkija saa kävellä oikeassa reunassa, vasemmassa reunassa, tai vaikka aivan keskellä.
        Ainoa määräys on, ettei saa tarpeettomasti estää muuta liikennettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikenneturvan ohjeessa on virhe.
        Laki ei millään tavalla määrää jalankulkijan paikkaa yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä.
        Jalankulkija saa kävellä oikeassa reunassa, vasemmassa reunassa, tai vaikka aivan keskellä.
        Ainoa määräys on, ettei saa tarpeettomasti estää muuta liikennettä.

        Ei ole ihan noin. Lainaus TLL 13§:sta:

        "Jos jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai jos sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätien tai ajoradan reunaa."

        Yhdistetty väylä ei ole jalkakäytävä eikä piennar, joten on kuljettava reunassa. Mutta kumpikin reuna on sallittu. Pihakadulla ja kävelykadulla saa sitten kävellä missä haluaa, paitsi ettei saa tarpeettomasti estää muuta liikennettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikenneturvan ohjeessa on virhe.
        Laki ei millään tavalla määrää jalankulkijan paikkaa yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä.
        Jalankulkija saa kävellä oikeassa reunassa, vasemmassa reunassa, tai vaikka aivan keskellä.
        Ainoa määräys on, ettei saa tarpeettomasti estää muuta liikennettä.

        Liikenneturvan ohjeessa on virhe.
        Laki ei millään tavalla määrää jalankulkijan paikkaa yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä.

        Kyllähän tuo tavallaan määrää tai suosittelee, kun hallituksen esitystä katsoo:
        Pyörätiellä jalankulkijan on yleensä käytettävä sen reunaa. Tämä sääntö pätee myös yhdistettyä pyörätietä ja jalkakäytävää käyttäviin jalankulkijoihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikenneturvan ohjeessa on virhe.
        Laki ei millään tavalla määrää jalankulkijan paikkaa yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä.

        Kyllähän tuo tavallaan määrää tai suosittelee, kun hallituksen esitystä katsoo:
        Pyörätiellä jalankulkijan on yleensä käytettävä sen reunaa. Tämä sääntö pätee myös yhdistettyä pyörätietä ja jalkakäytävää käyttäviin jalankulkijoihin.

        Uutta tieliikennelakia kun tulkitsee, niin pitäisi olla myös hallituksen esitys siinä rinnan että voi katsoa mitä uuden lain pykälillä on yritetty tavoitella. Hallituksen esitys on tosin niin massiivinen että olisi syytä olla siitä vain uutta lakia koskevat asiat erillisellä dokumentilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikenneturvan ohjeessa on virhe.
        Laki ei millään tavalla määrää jalankulkijan paikkaa yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä.

        Kyllähän tuo tavallaan määrää tai suosittelee, kun hallituksen esitystä katsoo:
        Pyörätiellä jalankulkijan on yleensä käytettävä sen reunaa. Tämä sääntö pätee myös yhdistettyä pyörätietä ja jalkakäytävää käyttäviin jalankulkijoihin.

        Millä kohdalla, voimassa olevassa tieliikennelaissa, tuo lukee?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millä kohdalla, voimassa olevassa tieliikennelaissa, tuo lukee?

        Tuo lukee dokumentissa "Hallituksen esitys eduskunnalle tieliikennelaiksi ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi".
        https://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2017/20170180

        Se on pohjatyö kun uutta tieliikennelakia on lähdetty sorvaamaan. Sieltä löytyy tiettyjä asioita miten tieliikennelakia ja sen pykäliä tulee tulkita.


      • Anonyymi

        Tässä on yksi hyvä esimerkki juuri tuosta. Tässä katsotaan sekä hallituksen esitystä että 1.6.2020 voimaan tullutta tieliikennelakia.

        -- Tämä on hallituksen esityksestä:

        "Pykälän 6 momentti olisi uusi. Säännös mahdollistaisi kadun ylittämisen suojatien kohdalla. Ajoneuvon kuljettamisella ei saisi aiheuttaa vaaraa eikä estettä jalankulkijoille. Tärkeää on tällöin se, että ajoneuvon kuljettaja olisi väistämisvelvollinen.

        On yleistä, että kadulla oleva suojatie ylitetään polkupyörällä jalankulkijoiden ylityssuunnassa, vaikka suojatien yhteydessä ei ole pyörätien jatketta. On hyväksyttävää, että pyöräilijät pääsevät etenemään tarvittaessa suojatietä pitkin, se helpottaa pyöräilyä. Joissakin tilanteissa myös autojen on pakko tulla ajoradalle suojatietä pitkin."

        -- Tämä on tieliikennelain 18 § ja sen 6 momentti:

        "Ajoneuvolla suojatiellä ajorataa ylitettäessä ei saa aiheuttaa vaaraa eikä haittaa jalankulkijalle."

        Tuossa näkyy hallituksen esityksen perustelu että itse lain 18 pykälässä oleva 6 momentti. Kuten voi todeta, niin pitäisi melkein aina olla sekä perustelut että itse laki rinnan, jotta lain tulkinta olisi helpompaa. Tuon mukaan voi siis pyöräillä ylittää jokainen suojatie, oli siinä samassa kohtaa pyörätien jatke tai ei. Pyöräilijän on joka tapauksessa osattava väistämissäännöt ja tietää, kuka väistää missäkin tilanteessa ketäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole ihan noin. Lainaus TLL 13§:sta:

        "Jos jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai jos sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätien tai ajoradan reunaa."

        Yhdistetty väylä ei ole jalkakäytävä eikä piennar, joten on kuljettava reunassa. Mutta kumpikin reuna on sallittu. Pihakadulla ja kävelykadulla saa sitten kävellä missä haluaa, paitsi ettei saa tarpeettomasti estää muuta liikennettä.

        Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä on väylätyyppi, jolle on yhdistetty sekä jalkakäytävä, että pyörätien. Väylän nimikin asian paljastaa. Väite, että yhdistetty väylä ei ole jalkakäytävä, ei siis pidä paikkansa alkuunkaan. Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä on koko leveydeltään yhtä paljon jalkakäytävä, kuin se on pyörätie.


    • Anonyymi

      Tottakai pyöräilijä huomauttaa, kun taas kerran toikkaroit tuhannen päissäsi suoraan eteen.

    • Anonyymi

      Uudessa laissa ja sen selityksissä ei puhuta enää jalankulkijan paikasta yhdistetyllä mitään. Vain pyörätiellä on käytettävä reunaa. Yhdistetyllä jalankulkija ei kulje pyörätiellä.

      Itseasiassa monen yhdistetyn historiaa katsoessa pyöräilijä ajaa siinä alkuperäisesti jalkakäytävällä.

      • Anonyymi

        Yhdistetty jalkakäytävä ja suojatie ja sen tulkinta aiheuttaa haasteita. Joidenkin mielestä se on täysin oma väylätyyppi. Toisten mielestä se on pyörätie jolla saa myös kävellä. Toisten mielestä se on taas jalankulkijoille jalkakäytävä ja pyöräilijöille pyörätie. Ongelma on tässä että kyseistä väylää ei ole tarpeeksi selkeästi määritelty laissa. Tulkintoja siis riittää suuntaan jos toiseen.

        Maalaisjärjellä ajateltuna siellä kävellään reunassa koska samalla väylällä kulkee myös ajoneuvoja (polkupyörä kun on ajoneuvo). jalankulkijoiden tulee huomioida pyöräilijät ja pyöräilijöiden tulee vastaavasti huomioida jalankulkijat. Vaikeaa on huomioida toista liikkujaa jos ei ole selkeää toimintamallia ja kävellään tai pyöräillään missä ja miten sattuu.


      • Anonyymi

        Yhdistetyllä jalkakäytävällä ja pyörätiellä on sekä jalkakäytävää että pyörätietä reunasta reunaan. Kulkemisen säännöt katsotaan pyörätien kohdalta, koska väylällä on myös ajoneuvoliikennettä. Jalkakäytävän sääntöjä katsotaan silloin, kun ollaan vain jalkakäytävällä.

        Ilmeisesti näitä opastuksia ollaan viemässä siihen suuntaan, että merkataan yhä enemmän vain pyöräteitä. Niillä saa lain mukaan kävellä, joten silloin tilanne on täysin selvä. Jalankulkija menee reunaa, pyöräilijä siinä vieressä vaarantamatta kävelijän turvallisuutta. Alkuun tämä merkintätapa saattaa aiheuttaa konflikteja, koska suomalainen sarvikuono pyöräilijä ei tietysti alkuun hyväksy kävelijöitä "omalla väylällään".

        Hallituksen esityksiä kannattaa lukea aika huolella. Niissä usein kuvataan nykytilaa varsin pitkästi ja sen jälkeen on vain vähän uuden lain tarkoituksen kuvailua. Tämänkin tieliikennelain perusteluissa ei oikeastaan perustella ollenkaan. Esitys on kirjoitettu tyyliin "Tässä pykälässä on tarkoitus lukea..."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhdistetty jalkakäytävä ja suojatie ja sen tulkinta aiheuttaa haasteita. Joidenkin mielestä se on täysin oma väylätyyppi. Toisten mielestä se on pyörätie jolla saa myös kävellä. Toisten mielestä se on taas jalankulkijoille jalkakäytävä ja pyöräilijöille pyörätie. Ongelma on tässä että kyseistä väylää ei ole tarpeeksi selkeästi määritelty laissa. Tulkintoja siis riittää suuntaan jos toiseen.

        Maalaisjärjellä ajateltuna siellä kävellään reunassa koska samalla väylällä kulkee myös ajoneuvoja (polkupyörä kun on ajoneuvo). jalankulkijoiden tulee huomioida pyöräilijät ja pyöräilijöiden tulee vastaavasti huomioida jalankulkijat. Vaikeaa on huomioida toista liikkujaa jos ei ole selkeää toimintamallia ja kävellään tai pyöräillään missä ja miten sattuu.

        Kyllähän tuo on oma väylätyyppi, ja harvinainen sellainen. En ole nimittäin moiseen vielä törmännyt, vaikka jo 70 vuotta olen katuja tallannut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän tuo on oma väylätyyppi, ja harvinainen sellainen. En ole nimittäin moiseen vielä törmännyt, vaikka jo 70 vuotta olen katuja tallannut.

        En tiedä missä tallailet mutta "Yhdistetty jalkakäytävä ja suojatie" on yleisin kevyenliikenteen väylä.

        Liikennemerkki näyttää tältä:
        https://pyoraliitto.fi/wordpress/d6_yhdistetty_pyoratie_ja_jalkakaytava.jpg

        Vanhempi versio liikennemerkistä näyttää tältä:
        https://www.liikenneturva.fi/sites/default/files/materiaalit/Selkosivusto/yhdistetty_pyoratie_jajalkakaytava.jpg


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä missä tallailet mutta "Yhdistetty jalkakäytävä ja suojatie" on yleisin kevyenliikenteen väylä.

        Liikennemerkki näyttää tältä:
        https://pyoraliitto.fi/wordpress/d6_yhdistetty_pyoratie_ja_jalkakaytava.jpg

        Vanhempi versio liikennemerkistä näyttää tältä:
        https://www.liikenneturva.fi/sites/default/files/materiaalit/Selkosivusto/yhdistetty_pyoratie_jajalkakaytava.jpg

        Siis väärin on kirjoitettu. Olisi pitänyt tarkistaa ennen kuin vain sokeasti kopioin. Oikea nimi on tietenkin "Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhdistetyllä jalkakäytävällä ja pyörätiellä on sekä jalkakäytävää että pyörätietä reunasta reunaan. Kulkemisen säännöt katsotaan pyörätien kohdalta, koska väylällä on myös ajoneuvoliikennettä. Jalkakäytävän sääntöjä katsotaan silloin, kun ollaan vain jalkakäytävällä.

        Ilmeisesti näitä opastuksia ollaan viemässä siihen suuntaan, että merkataan yhä enemmän vain pyöräteitä. Niillä saa lain mukaan kävellä, joten silloin tilanne on täysin selvä. Jalankulkija menee reunaa, pyöräilijä siinä vieressä vaarantamatta kävelijän turvallisuutta. Alkuun tämä merkintätapa saattaa aiheuttaa konflikteja, koska suomalainen sarvikuono pyöräilijä ei tietysti alkuun hyväksy kävelijöitä "omalla väylällään".

        Hallituksen esityksiä kannattaa lukea aika huolella. Niissä usein kuvataan nykytilaa varsin pitkästi ja sen jälkeen on vain vähän uuden lain tarkoituksen kuvailua. Tämänkin tieliikennelain perusteluissa ei oikeastaan perustella ollenkaan. Esitys on kirjoitettu tyyliin "Tässä pykälässä on tarkoitus lukea..."

        Jos yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä pitäisi katsoa pyörätien kohdalta, niin silloin se olisi merkitty pyörätieksi.
        Mutta kun se ei ole, niin sitä ei silloin katsota pyörätie kohdalta, vaan juuri sen merkin kohdalta, joksi se on merkitty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä pitäisi katsoa pyörätien kohdalta, niin silloin se olisi merkitty pyörätieksi.
        Mutta kun se ei ole, niin sitä ei silloin katsota pyörätie kohdalta, vaan juuri sen merkin kohdalta, joksi se on merkitty.

        Tuolta löytyy "Hallituksen esitys eduskunnalle tieliikennelaiksi ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi".
        https://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2017/20170180

        Voit lukaista läpi ja katsoa mitä ollaan oltu mieltä yhdistetystä pyörätietstä ja jalkakäytävästä kun uutta lakia ollaan mietitty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuolta löytyy "Hallituksen esitys eduskunnalle tieliikennelaiksi ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi".
        https://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2017/20170180

        Voit lukaista läpi ja katsoa mitä ollaan oltu mieltä yhdistetystä pyörätietstä ja jalkakäytävästä kun uutta lakia ollaan mietitty.

        Sillä ei ole mitään merkitystä, mitä asioita on mietitty lakia valmisteltaessa.
        Vain se ratkaisee, mikä on vahvistettu laiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sillä ei ole mitään merkitystä, mitä asioita on mietitty lakia valmisteltaessa.
        Vain se ratkaisee, mikä on vahvistettu laiksi.

        Hallituksen esityksestä saa vinkkiä, miten pykälää tulee tulkita, eli se mitä on ajateltu, kun pykälää tai momenttia on tehty. Hyvä esimerkki tästä on tuolla ylhäällä 25.09.2020 11:44 kirjoituksessa. Siinä esimerkissä lakipykälän momentti on lyhyt mutta mietteet sen takana paljon laajemmat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hallituksen esityksestä saa vinkkiä, miten pykälää tulee tulkita, eli se mitä on ajateltu, kun pykälää tai momenttia on tehty. Hyvä esimerkki tästä on tuolla ylhäällä 25.09.2020 11:44 kirjoituksessa. Siinä esimerkissä lakipykälän momentti on lyhyt mutta mietteet sen takana paljon laajemmat.

        "Hallituksen esityksestä saa vinkkiä, miten pykälää tulee tulkita, eli se mitä on ajateltu, kun pykälää tai momenttia on tehty."
        Juuri näin. Eduskunta hyväksyy lain ja oikeus katsoo sitten tuomiota miettiessään, mitä
        lakiesityksessä milläkin on tarkoitettu.
        Esimerkiksi velvollisuudesta käyttää pyörätien reunaa kävellessä sanotaan esityksessä näin:

        Velvollisuudella käyttää pyörätien reunaa ei edelleenkään estettäisi sitä, että esimerkiksi pariskunta voisi kävellä käsi kädessä pyörätiellä. Reunassa on mahdollista kävellä
        rinnakkain.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Hallituksen esityksestä saa vinkkiä, miten pykälää tulee tulkita, eli se mitä on ajateltu, kun pykälää tai momenttia on tehty."
        Juuri näin. Eduskunta hyväksyy lain ja oikeus katsoo sitten tuomiota miettiessään, mitä
        lakiesityksessä milläkin on tarkoitettu.
        Esimerkiksi velvollisuudesta käyttää pyörätien reunaa kävellessä sanotaan esityksessä näin:

        Velvollisuudella käyttää pyörätien reunaa ei edelleenkään estettäisi sitä, että esimerkiksi pariskunta voisi kävellä käsi kädessä pyörätiellä. Reunassa on mahdollista kävellä
        rinnakkain.

        "Pyörätie" on kuitenkin oma eri väylämalli, kuin mitä "Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä" väylä on. Aiheeseen liittyvät seuraavat väylät, jotka ovat jokainen omanlaisensa.

        - Jalkakäytävä (D4)
        - Pyörätie (D5)
        - Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä (D6)
        - Pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain (D7)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Pyörätie" on kuitenkin oma eri väylämalli, kuin mitä "Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä" väylä on. Aiheeseen liittyvät seuraavat väylät, jotka ovat jokainen omanlaisensa.

        - Jalkakäytävä (D4)
        - Pyörätie (D5)
        - Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä (D6)
        - Pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain (D7)

        Ja väylätyypin kertoo liikennemerkki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja väylätyypin kertoo liikennemerkki.

        Jalkakäytävää ei ole pakko liikennemerkillä merkitä, kun taas pyörätie on. Siksi Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä väylä pitää aina liikennemerkillä merkitä, koska väylällä on jalkakäytävän lisäksi myös pyörätie.


    • Anonyymi

      Ihanaa ajella autolla kun näille polkupyöräkevytliikenteenkuluttajie ole mikään selvää

      • Anonyymi

        Minulle asiat ovat täysin selvät. Moni autoilija ei osaa edes kaikkia väistämissääntöjä tarpeeksi hyvin.


    • Anonyymi

      Katkoviivamerkinnällä olevia 'Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä' väyliä ei tällä suunnalla ole. Kaikki ovat "tavallisia väyliä", joissa ei näy mitään keskiviivamerkintöjä.

      • Anonyymi

        Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä on liikennemerkillä D6.
        "Merkillä osoitetaan yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä, jota polkupyöräilijän ja jalankulkijan on käytettävä kulkiessaan asianomaiseen suuntaan. Muuten on pyörätiestä ja jalkakäytävästä voimassa, mitä merkeistä D4 ja D5 säädetään."

        Tiemerkinnän K1 Keskiviiva määrittelyssä on:
        "Keskiviivaa voidaan käyttää myös pyörätiellä." Se voi siis olla, mutta voi olla, ettei olekaan. Noudatettaviin sääntöihin sillä ei ole minkäänlaista vaikutusta.


    • Anonyymi

      Minkä liikennesäännön mukaan on niin kuin väität. Minä väitän, että kuvaamasi kevyen liikenteen väylä on lain vastainen. Laki ei tunne kevyen liikenteen väylää , jossa on keskiviiva.

      • Anonyymi

        Yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä voidaan käyttää keskiviiva eli katkoviivaa (kuten ajoradalla) erottamaan pyöräliikenteen kulkusuunnat toisistaan. Tieto löytyy Väyläviraston Jalankulun suunnittelu -ohjeista.

        "Pyöräliikenteen kulkusuunnat voidaan erotella toisistaan keskiviivalla turvallisuuden parantamiseksi. Kulkusuuntamerkinnästä huolimatta jalankulkija käyttää yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän jompaakumpaa reunaa"

        Kaikkeen rakentamiseen liittyy suunnitteluohjeet eikä niitä kaikkia löydy Suomen laista!

        Jos kiinnostusta riittää niin kannattaa käydä lukemassa koko Jalankulun suunnittelu -ohje!

        Sama tieto löytyy varmaan myös Pyöräilyn suunnitteluohjeista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      67
      4540
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2229
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1754
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1498
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1423
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. SOSIALI DEMOKRATIA

      AATE , JOKA ETENEE.
      Suomen sosialidemokraattinen puolue
      22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe