Dempalon toivon toivomus

Voidaan tietysti kuvitella että tein aloituksen tukeakseni Demeteriä ja Palomaa.
Pyh! Minä tyttösille :):)
Enintään halin.
-
Mutta.
1960-luvun loppuun olin lukenut kaikki Muumi-kirjat.
Ensimmäisestä kirjasta alkaen.
Ne vaikuttivat ajatuksiini vielä aikuisena.
Ovatko nuo kirjat teille merkityksellisiä?
Uskoisitteko että ne vaikuttivat kirjoihin mitä haluatte edelleen lukea?
Vaikuttihan Elias Lönnrothkin Englantilaiseen Professoriin.
Ja niin syntyi uusi kirja.
Useampikin.

H.

15

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      tämä ei ole niuho vaan tuen lämpimästi saksan osaamistasi
      ja perussuomalaisten kannatustasi
      siksi muistutan palkkiona Eliaksen sukunimessä ei ole h:ta

      palkkiona kerron että suurmies Eliaksen sanakirja selittää
      yksitotinen = som dricker blott ett glas toddy
      joka ottaa vain yhden

      • Anonyymi

        Tämähän on suoranaisessa ristiriidassa perussuomalaisten alkoholinkäytön kanssa
        yksitoti, kaksitoti jne. kunnes ei ole mitään enää lähimmän 20 km. säteellä keskisuomalaisessa pystymetsässä


    • Anonyymi

      Minä pidän tänään vapaapäivää kirjojen lukemisesta ja niistä kirjoittamisesta.
      MVH,
      Paloma non sequitur

    • Aluksi korjaus:
      Elias Lönnrot
      Kiitos osoittajalle.
      -
      Monista kirjoistahan on tehty liikkuvaa kuvaa.
      Kirjan lauseista tehty Korville kuultavaa.
      En vieläkään ihan kaikkia variaatioita hyväksy.
      Avaruus-seikkailu-2001 on yksi niistä.
      -
      Kolmannen asteen yhteys taas ei ole.
      Se on hyvä, osittain erin-omainen.
      -
      En siis oikein ihastu ajatuksesta että kirja kuuluu Korvissa.
      Vaikka silmänsä sulkisi.

      H.

      • Anonyymi

        Ellei silmillä näe, on hyvä että korvin kuulee.


    • Anonyymi

      Laitanpa tähän tään kirjavinkin vielä, toistaiseksi kai vain ruotsinkielisenä. Tulee varmaan ulos suomeksi pikapikaa. Tämän hetken kirjauutuus täällä ja ajankohtaan sopivasti syvämietteinen ja filosofinen, uskosta, uskomisesta, demokratiasta, kaptialismista ja sosialismista.
      Korkean rannikon ihmelapsi, elinikäinen Yale-professori Martin Hägglund on kirjoittanut kirjan jota sopii ajatellen lukea (itse en ole vielä saanut hyppysiini)
      "Vårt enda liv : sekulär tro och andlig frihet - Inbunden, Svenska, 2020
      Författare: Martin Hägglund"

      Tämän aion tilata adlibristä tai jos saa epubina joulun ajan lukemiseksi. Varmasti jo suomeksikin tai ainakin kääntäjällä työn alla. Syksyn suurin uutuus täällä.
      Kirjoittaja on ruotsalainen filosfi jakirjallisuuden tutkija ja professori, vaikuttaa Yalen yliopistossa. Harwardissa ja kirjoittaa New York Timesissa.
      Meriittilista on vaikuttava, guugletin :
      Hans Martin Hägglund, född 23 november 1976 i Sollentuna församling, Stockholms län, är en svensk filosof, litteraturteoretiker och modernistisk litteraturforskare. Han är professor i litteraturvetenskap och humaniora vid Yaleuniversitet, och skribent i New York Times. Han är också medlem i Harvard Society of Fellows, och var Junior Fellow från 2009 till 2012. Han har kallats för den viktigaste unga filosofen i USA, och en "ledstjärna för den nya amerikanska vänstern".

      • Ja tää edellinen oli tietenkin lähtöisin minun näppäimiltäni, Daljoen alajuoksulta, jossa lohi ui vastavirtaan ja tuulee joko mereltä tai merelle päin.
        ("Neljäntienristeys " menossa ja kerronta on taitavaa, mutta aikajanan rikkonaisuus hieman vaikeuttaa keskittymistä ja jokainen osio on aina entistä traagisempi ja surumielisempi. Olikohan sitten silleen että Pohjois-Suomessa oln historiallisesti ollut vain surullisia tarinoita joista akannattaa kertoa?)


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Ja tää edellinen oli tietenkin lähtöisin minun näppäimiltäni, Daljoen alajuoksulta, jossa lohi ui vastavirtaan ja tuulee joko mereltä tai merelle päin.
        ("Neljäntienristeys " menossa ja kerronta on taitavaa, mutta aikajanan rikkonaisuus hieman vaikeuttaa keskittymistä ja jokainen osio on aina entistä traagisempi ja surumielisempi. Olikohan sitten silleen että Pohjois-Suomessa oln historiallisesti ollut vain surullisia tarinoita joista akannattaa kertoa?)

        Tietenkin sinulta!


      • Skarppasin kyllä tuon heti kun mainitsit, Paloma. Tarkistin myös, että sitä ei ole vielä käännetty suomeksi. Muun kieliset versiot olisivat minulle liian työläitä...))
        Varmasti tulee hyvään saumaan, koska katsotaan, että ihmiset etsivät enemmän, jotakin
        syvempää kaikenkattavan viihteen ja kevyen tajunnantäytteen vastapainoksi.

        Kirja kuulostaa sopivan "poikkitieteelliseltä" ja noiden mainittujen osa-alueiden välinen rajankäynti ja jonkintasoisen yhteisen näkemyksen, synteesin, saavuttaminen olisi suotavaa vastakkainasettelun ja pirstoutumisen vastapainoksi.
        Noinkin iso kiinnostus kirjaan kertoo varmasti jotakin siitä etsinnästä, vakavoitumisesta, minkä aistin myös täällä.


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Skarppasin kyllä tuon heti kun mainitsit, Paloma. Tarkistin myös, että sitä ei ole vielä käännetty suomeksi. Muun kieliset versiot olisivat minulle liian työläitä...))
        Varmasti tulee hyvään saumaan, koska katsotaan, että ihmiset etsivät enemmän, jotakin
        syvempää kaikenkattavan viihteen ja kevyen tajunnantäytteen vastapainoksi.

        Kirja kuulostaa sopivan "poikkitieteelliseltä" ja noiden mainittujen osa-alueiden välinen rajankäynti ja jonkintasoisen yhteisen näkemyksen, synteesin, saavuttaminen olisi suotavaa vastakkainasettelun ja pirstoutumisen vastapainoksi.
        Noinkin iso kiinnostus kirjaan kertoo varmasti jotakin siitä etsinnästä, vakavoitumisesta, minkä aistin myös täällä.

        Mitä luulet että täällä palstoilla etsitään? Näyttää että hyvin moni ei lue yhtään mitään ja etsii vain mukavaa helppoa elämää.


      • demeter1 kirjoitti:

        Skarppasin kyllä tuon heti kun mainitsit, Paloma. Tarkistin myös, että sitä ei ole vielä käännetty suomeksi. Muun kieliset versiot olisivat minulle liian työläitä...))
        Varmasti tulee hyvään saumaan, koska katsotaan, että ihmiset etsivät enemmän, jotakin
        syvempää kaikenkattavan viihteen ja kevyen tajunnantäytteen vastapainoksi.

        Kirja kuulostaa sopivan "poikkitieteelliseltä" ja noiden mainittujen osa-alueiden välinen rajankäynti ja jonkintasoisen yhteisen näkemyksen, synteesin, saavuttaminen olisi suotavaa vastakkainasettelun ja pirstoutumisen vastapainoksi.
        Noinkin iso kiinnostus kirjaan kertoo varmasti jotakin siitä etsinnästä, vakavoitumisesta, minkä aistin myös täällä.

        "demeter1"

        1976 syntynyt kirjailija.
        Minä olen kohta-puoliin 71v.
        En innostu vielä,en.
        Pysyttelen Risto Räppääjissä. :)
        -
        Sinähän tilasit aamu-yöstä ne kertomani kuulokkeet.
        Etkö vain, arvostelut luettuasi tilannutkin?
        Heti kun innostuksesi tasaantui.

        H.


      • Paloma01 kirjoitti:

        Ja tää edellinen oli tietenkin lähtöisin minun näppäimiltäni, Daljoen alajuoksulta, jossa lohi ui vastavirtaan ja tuulee joko mereltä tai merelle päin.
        ("Neljäntienristeys " menossa ja kerronta on taitavaa, mutta aikajanan rikkonaisuus hieman vaikeuttaa keskittymistä ja jokainen osio on aina entistä traagisempi ja surumielisempi. Olikohan sitten silleen että Pohjois-Suomessa oln historiallisesti ollut vain surullisia tarinoita joista akannattaa kertoa?)

        Tuota puutetta en pannut merkille, Paloma, että aikajana poukkoili tai sitten kirjan lukemisesta on niin kauan. etten muista..)) Yleensä se kyllä häiritsee minuakin.
        Ei Kinnunen minusta ihmiskuvauksessaan tavoita samaa syvyyttä kuin Ferrante, mutta piirtää heistä kuitenkin uskottavan kuvan.
        Kiva että kelpuutit luettavaksesi..))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä luulet että täällä palstoilla etsitään? Näyttää että hyvin moni ei lue yhtään mitään ja etsii vain mukavaa helppoa elämää.

        Kerro ihmeellä mitä sinä etsit?
        Joopajoo ei tarvitse, näkeehän sen kommentistasi. Pelkkä palstahäirikkö.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitä luulet että täällä palstoilla etsitään? Näyttää että hyvin moni ei lue yhtään mitään ja etsii vain mukavaa helppoa elämää.

        Niin täällä kuin muuallakin, Ano 11.17..)) Itse uskon, että meissä on monta kerrosta ja pinnalla liitäminen on se helpoin - turvallisin tapa.
        Vaikka itse pidän lukemista ja olen lukenut paljon, tunnen monia ihmisiä, jotka ei lue juuri mitään. Silti ovat leiviskänsä hoitaneet ja tulleet riittävän hyvin toimeen muiden kanssa.
        Jos tuota pidetään ihmisyyden mittapuuna, ovat ehkä onnistuneet elämässä paremmin kuin minä..))


      • huruksz kirjoitti:

        "demeter1"

        1976 syntynyt kirjailija.
        Minä olen kohta-puoliin 71v.
        En innostu vielä,en.
        Pysyttelen Risto Räppääjissä. :)
        -
        Sinähän tilasit aamu-yöstä ne kertomani kuulokkeet.
        Etkö vain, arvostelut luettuasi tilannutkin?
        Heti kun innostuksesi tasaantui.

        H.

        No tuohon minäkin heti kiinnitin huomiota, hunksi: nuori mies filosofoi. Itse olen vain monesti joutunut toteamaan että muna voi olla kanaa viisaampi - ja usein onkin..))

        Minun hankintani menevät aina isoon harkintaan: tarvitsenko todella tuotella, missä sen on valmistettu, mistä materiaalista, miten pitkä käyttöikä jne. Mutta sinähän tunnet tuon tuotteen elinkaariajattelun kuten kaiken muunkin..))


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin pyöräili jalkakäytävällä. Aikuinen ihminen! Vai onko?

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/hups-sanna-marin-ja-joni-rakas-kaahasivat-fillareilla-jalkakaytavalla-paljonkertova
      Maailman menoa
      266
      4135
    2. TULI PALO HAAPAVEELLÄ

      Omakotitalo tuhoutui tulipalossa Haapavedellä varhain torstaiaamuna, pelastuslaitos kertoo. Palokunnan saapuessa kohtee
      Haapavesi
      24
      3113
    3. Toivon vain

      Ettet enää välittäisi. Kun näet niin ohitatko. Ettei silmissäsi loistaisi enää mikään minut nähdessäni. Ei sitä pilkettä
      Ikävä
      12
      2580
    4. Tampereella Hämeenkadulla Silmäaseman edustalla on ammuttu

      Tampereen(kin) keskusta alkaa olemaan menetettyä aluetta, samoin lähiöt. Väkivaltaa ja huumeita ym häiriötä. En ihmettel
      Tampere
      181
      2308
    5. Jenni Haukio ja Sauli Niinistö

      Ero. Näinhän se menee kun ikäeroa on riittävästi. https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/1c94ff48-185d-4d95-aff5-3e93
      Maailman menoa
      57
      2216
    6. Miten sua nyt

      Pitäisi lähestyä tai ylipäätään suhtautua mihinkään. Kyselenkö kuulumisia vai juttelenko päivän säästä. Vai hymyilenkö p
      Ikävä
      90
      1432
    7. Harmailla autoilla liikkuvat vorot

      Keitäs sankareita nämä ovat? https://www.kainuunsanomat.fi/artikkeli/harmailla-autoilla-liikkuvat-vorot-ovat-tehneet-us
      Suomussalmi
      22
      1357
    8. Kuka on tämä henkilö

      jonka pullukkaprinsessa kertoilee haisevan? Ennen nykyistä se oli erään seksuaalirikoksesta tuomitun tyypin kanssa, muit
      Kotimaiset julkkisjuorut
      119
      1302
    9. Niina Lahtinen avautuu erikoisesta "krapula-metodista" ennen suoraa lähetystä: "Kuin mulla olisi..."

      Kiitos, Niina! Upeasti vedit TTK-parketilla. Tsemppiä tuleviin tansseihin vaikkapa tuolla "krapulametodilla"! Lue Lahti
      Tanssii tähtien kanssa
      33
      1255
    10. Minä näen sinut

      Näen kuka olet. Osaan laskea. Olen todella, siis todella hämmentynyt, ihastunut, vaivautunut ja ehkä eniten todella epäu
      Ikävä
      32
      1199
    Aihe