Tunnustusta suomalaiselle ufotutkimukselle

Sain kutsun tulla mukaan kanadalaiseen radio/TV-ohjelmaan "The ‘X’ Zone Radio/TV Show with Rob McConnell" 11.11.2020."
Ohjelmassa ovat aikaisemmin olleet mukana m.m. Stanton Friedman,Travis Walton,SETI:n Seth Shostak y.m.
On kivaa että ulkomailla annetaan arvoa suomalaiselle ufotutkimukselle!

32

74

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Onneksi olkoon! Näytetäänköhän ko. showta koskaan Suomessa?

    • Anonyymi

      Hieno homma. Pidät yllä suomalaista "ufo kulttuuria" !

    • Anonyymi

      Hyvä homma, ihan kiinnostavaa väkeä paikalla!

    • Anonyymi

      Yritin joskus vuosia sitten kuunnella McConnellia, mutta sain sellaisen käsityksen, että hän on vähän epätasainen keskusteluohjelman juontajana, veti tiukan kaavamaisia haastatteluja ja oli paljon haastateltavasta itsestään kiinni pitää keskustelua "elävänä". Ihan vain varoituksena...

      • Anonyymi

        Ennakkoasenne haastattelijalla / toimittajalla on ikävämpi juttu. Väittely ei kuulu toimittajalle eikä vapaalle medialle. He voivat järjestää sellaisia osapuolten kesken, mutta eivät itse osallistua siihen. Vapaan median tulisi tähdätä totuuteen.

        Onnittelut Borgille!


    • Anonyymi

      "Totuuden kannalta tärkeintä on tunnistaa, mistä näkökulmasta käsin erilaisia
      väitteitä esitetään. Se mitä jokin yhteisö pitää faktana, riippuu tämän yhteisön käyttämistä episteemisistä kriteereistä. Näiden kriteerien mukaan jotkin väitteet ovat tosia ja jotkut epätosia. Mitään episteemisistä kriteereistä riippumatonta listaa totuuksista ei ole olemassa. Tämä koskee myös tieteen esittämiä ”faktoja”, jotka ovat itse asiassa hypoteeseja. Tieteellisten hypoteesien luotettavuutta lisää niiden jatkuva ja monipuolinen kriittinen testaaminen."

      Antti Hautamäki, Tieteessä tapahtuu 5/2019.

      • Anonyymi

        Äärimmäisen typerä kommentti. Valtaosa ei ymmärrä tuota oikein siten että tieteellinen tieto on luetettavinta vaan että tieteellisen tiedon voi noin vain kiistää ilman perusteluja tai perusteettomilla (ei perustu validoituun tutkimukseen) väitteillä.


    • Anonyymi

      Ufotukijoita alkaa olla nykyään liian vähän, nuoria kiinnostaa muuta asiat ja wanhat ei jaksa tai sitten kuolee poijes.

      • Anonyymi

        Huhaa ei enää kiinnosta nuoria kuten ennen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huhaa ei enää kiinnosta nuoria kuten ennen.

        Ei johdu kiinnostuksen puutteesta vaan siitä että siitä ei tule leipä pöytään. Ei kelpaa kokopäivätyöksi. Suomessa on tilaa parille kokopäiväiselle ja heidänkin pitää saada tuloja muualta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei johdu kiinnostuksen puutteesta vaan siitä että siitä ei tule leipä pöytään. Ei kelpaa kokopäivätyöksi. Suomessa on tilaa parille kokopäiväiselle ja heidänkin pitää saada tuloja muualta.

        Kyllä ufot voi kiinnostaa ilman palkkaakin mutta kun ei näy niin ei näy. Sama kuin "jeesustuleepian" laput tolpissa, ei näy, ihmiset eroo kirkoista. Aika yksinkertaista.


    • Anonyymi

      Lainasin kirjoittamaani tekstiä Men in black ketjusta vuodelta -17.

      Jos ei puhuta mitään niin se EI TARKOITA sitä etteikö mitään ufoihin liittyvää olisi ollut näköpiirissä. Lähes kaikki tahot jotka näitä asioita todella joutuvat tutkimaan ovat vaitiolovelvollisia. Oman kokemukseni pohjalta olen nähnyt kuinka järjestelmä toimii. Kaikki on hyvin lokeroitunutta ja käsittääkseni eri osastojen välistä keskustelua ei käydä. Tieteelliset tutkimustulokset jäävät juuri sille osastolle jossa ne on havaittu. Nyt tarkoitan siis niitä ryhmiä jotka tutkivat " kouriintuntuvaa" en ufotutkijoita joille jää se haihtuva valopallo. Parasta näissä keskusteluissa olisi tuoda esiin vain ne seikat joista on varma, eikä mitään oletettua.

      Ufotutkijoilla on mielestäni vastuu tutkia asiat perusteellisesti vaikka sen ilman tekisivätkin.
      Nimittäin on aivan toista katsoa tilastoja joissa ratkaistaan tapaukset 100 %:sti kuin 80 %:sti sillä asia kärjistyy heti kun löytyy jotain, ja herää kysymys onkohan tämä yleistäkin.

      Jos Ufotutkijat olisivat riittävän luotettavia ja pystyisivät tuomaan esiin riittävän monta selittämätöntä tapausta , se saattaisi kaataa raja-aidat selittämieni osastojen väliltä. Näin keskustelu saataisiin käyntiin ja sitä ei vaan pidettäisi oman osaston piiloteltavana asiana.
      Jos nyt ufotutkijoista tuntuu siltä että kun ei löydy mitään mistäs revit, tuohon voin sanoa että jotain on jäänyt huomaamatta.

      Runsas vuosi sitten, tein ilmoituksen jälleen SUTiin. Nyt sain kuvattua vieraan älyn saapumisen videolle (11.9.2019). Puolustusvoimat olivat paikalla.

      Nyt kun kerroin tapahtumista Tutkimuspäällikölle niin hän sanoi että kuvat ei kiinnosta. Niitä on kuulemma tarpeeksi.

      Olin tuolloin 11.9.2019 vieraan älyn kynsissä liki 3 tuntia. Tämän päälle ajoin lähes 300 km. Illalla olin sateessa lenkillä. Päällimmäisenä ajatuksena että kai se on pakko nostaa yleiskuntoa, kun kerta tulee niin paha influenssakausi, mistä lie ajatus tuli...

      • Anonyymi

        "Runsas vuosi sitten, tein ilmoituksen jälleen SUTiin. Nyt sain kuvattua vieraan älyn saapumisen videolle (11.9.2019). Puolustusvoimat olivat paikalla."

        Tämä tuntuu jo déjà vu-ilmiöltä.
        Sattuisko sulla olemaan näyttää meille jotain todistetta tuon esittämäsi pönkkäpuuksi, esim. sitä videotallennetta vieraasta älystä, jonka kerrot kuvanneesi?
        Kovasti kiitosta jo etukäteen. Lupaan kuitenkin olla pettymättä ellet, tälläkään kertaa, koe tarpeelliseksi niitä esiin tuoda.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Runsas vuosi sitten, tein ilmoituksen jälleen SUTiin. Nyt sain kuvattua vieraan älyn saapumisen videolle (11.9.2019). Puolustusvoimat olivat paikalla."

        Tämä tuntuu jo déjà vu-ilmiöltä.
        Sattuisko sulla olemaan näyttää meille jotain todistetta tuon esittämäsi pönkkäpuuksi, esim. sitä videotallennetta vieraasta älystä, jonka kerrot kuvanneesi?
        Kovasti kiitosta jo etukäteen. Lupaan kuitenkin olla pettymättä ellet, tälläkään kertaa, koe tarpeelliseksi niitä esiin tuoda.

        Björn Borgin kirjoittaman otsikon perusteella "Tunnustusta suomalaiselle ufotukimukselle"
        pohjalta neuvosin sinua lukemaan Suomen ufotutkijoille tekemäni ilmoituksen 1866 kohdasta tutkijakommentti. Sen toisessa kappaleessa ufotutkija hieman valaisee näkemäänsä.

        Kun täytin lomakkeen SUTiin niin sen lähetys epäonnistui kerta toisenssa perään. Yritin lähettää myös videotallenteella mutta mikään ei kelvannut.
        Täytetty lomakke juuttui siten, että se oli täytettävä kokonaisuudessaan alusta.
        Kirjoittamiseen kyllästyneenä karsin tekstiä jokaisella kerralla. Tuo perille mennyt on siis lyhennetty versio.

        Ilmoituksessa kerron ufosta mikä tekee iskuaallon. Se tuntuu kummalliselta kun ufotutkijaa / ufotutkijoita ei tämä kiinnosta.
        Tein tuosta Tic-Tacista kuvakoosteen jossa toin sävykäyrää säätämällä ufoa ja sen aiheuttamaa aaltoa esiin.
        Samalle kuvaamalleni sekunnille osuu myös tuo "portti" josta ufo materialisoituu ja mikä päättyy voimakkaaseen välähdykseen.
        Tätä pätkää videosta en ole lähettänyt nähtäväksi kenellekkään.

        Videolla on mielestäni paljon sellaista mikä valaisee ufoihin liittyvää.

        Kun puhelimessa keskustelin tutkimuspäällikön kanssa, hän sanoi että hän kyllä tietää koska on näitä 50 vuotta tutkinut.

        Nyt itse kysyisinkin vaikkapa Borgilta, että miten tämä ufon materialisoituminen tapahtuu, ja mitä se omituinen raaka-aine on mistä ne kasaavat itsensä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Björn Borgin kirjoittaman otsikon perusteella "Tunnustusta suomalaiselle ufotukimukselle"
        pohjalta neuvosin sinua lukemaan Suomen ufotutkijoille tekemäni ilmoituksen 1866 kohdasta tutkijakommentti. Sen toisessa kappaleessa ufotutkija hieman valaisee näkemäänsä.

        Kun täytin lomakkeen SUTiin niin sen lähetys epäonnistui kerta toisenssa perään. Yritin lähettää myös videotallenteella mutta mikään ei kelvannut.
        Täytetty lomakke juuttui siten, että se oli täytettävä kokonaisuudessaan alusta.
        Kirjoittamiseen kyllästyneenä karsin tekstiä jokaisella kerralla. Tuo perille mennyt on siis lyhennetty versio.

        Ilmoituksessa kerron ufosta mikä tekee iskuaallon. Se tuntuu kummalliselta kun ufotutkijaa / ufotutkijoita ei tämä kiinnosta.
        Tein tuosta Tic-Tacista kuvakoosteen jossa toin sävykäyrää säätämällä ufoa ja sen aiheuttamaa aaltoa esiin.
        Samalle kuvaamalleni sekunnille osuu myös tuo "portti" josta ufo materialisoituu ja mikä päättyy voimakkaaseen välähdykseen.
        Tätä pätkää videosta en ole lähettänyt nähtäväksi kenellekkään.

        Videolla on mielestäni paljon sellaista mikä valaisee ufoihin liittyvää.

        Kun puhelimessa keskustelin tutkimuspäällikön kanssa, hän sanoi että hän kyllä tietää koska on näitä 50 vuotta tutkinut.

        Nyt itse kysyisinkin vaikkapa Borgilta, että miten tämä ufon materialisoituminen tapahtuu, ja mitä se omituinen raaka-aine on mistä ne kasaavat itsensä.

        Suomalainen ufotutkimus ei ole koskaan keskittynyt mihinkään muuhun kuin saatavilla olevien sanomisten kirjaamiseen.

        Kaikenlainen spekuloiminen on perinteisesti ollut kiellettyä ja höperön leimaa on pelätty enemmän kuin kuolemaa.

        Varmasti Borgikin on saanut tästä leimaamisesta osansa ja on siksikin pitäytynyt vain faktoissa.

        Ajat kuitenkin muuttuu. On selkeästi alkamassa paluu suurten asioiden ja henkisyyden ääreen. Kaikilla ei ole kykyä miettiä näitä suurimpia asioita, mutta meillä kenellä on, se on suorastaan velvollisuus.

        Näin menee tietoisuus eteenpäin eikä hukkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Björn Borgin kirjoittaman otsikon perusteella "Tunnustusta suomalaiselle ufotukimukselle"
        pohjalta neuvosin sinua lukemaan Suomen ufotutkijoille tekemäni ilmoituksen 1866 kohdasta tutkijakommentti. Sen toisessa kappaleessa ufotutkija hieman valaisee näkemäänsä.

        Kun täytin lomakkeen SUTiin niin sen lähetys epäonnistui kerta toisenssa perään. Yritin lähettää myös videotallenteella mutta mikään ei kelvannut.
        Täytetty lomakke juuttui siten, että se oli täytettävä kokonaisuudessaan alusta.
        Kirjoittamiseen kyllästyneenä karsin tekstiä jokaisella kerralla. Tuo perille mennyt on siis lyhennetty versio.

        Ilmoituksessa kerron ufosta mikä tekee iskuaallon. Se tuntuu kummalliselta kun ufotutkijaa / ufotutkijoita ei tämä kiinnosta.
        Tein tuosta Tic-Tacista kuvakoosteen jossa toin sävykäyrää säätämällä ufoa ja sen aiheuttamaa aaltoa esiin.
        Samalle kuvaamalleni sekunnille osuu myös tuo "portti" josta ufo materialisoituu ja mikä päättyy voimakkaaseen välähdykseen.
        Tätä pätkää videosta en ole lähettänyt nähtäväksi kenellekkään.

        Videolla on mielestäni paljon sellaista mikä valaisee ufoihin liittyvää.

        Kun puhelimessa keskustelin tutkimuspäällikön kanssa, hän sanoi että hän kyllä tietää koska on näitä 50 vuotta tutkinut.

        Nyt itse kysyisinkin vaikkapa Borgilta, että miten tämä ufon materialisoituminen tapahtuu, ja mitä se omituinen raaka-aine on mistä ne kasaavat itsensä.

        Eli sinä et halua vieläkään tuoda esille sitä videota, jonka kerrot kuvanneesi tuosta tapauksesta.
        Asia selvä, omalta osaltani mielenkiinto väitettäsi kohtaan loppui siihen, ettet jostain syystä halua todistaa sitä sillä, minkä kerrot olevan hallussasi, videotallenteella.


    • Anonyymi

      Tapahtuiko tämä juttu ikinä? Vilkaisin juuri McConnellin ohjelmalistaa ja ainakaan en nähnyt viittausta haastatteluun tai mihinkään sellaiseen.

      • Asia ei mennyt kuin Strömsössä. Tuli tieto että tunnin haastattelu tehdään etänä Skypessa.
        Mutta kun minulla ei ollut Skypea.
        Tyttäreni sitten sai Skypen asennettua koneelleni ja kun testattiin niin se toimi hyvin tyttäreni ja minun välillä.
        Mutta Kanadaan emme saaneet sitä toimimaan.
        Testattiin sitten Karjaalla asuvien tuttavien kanssa eivätkä hekään saaneet yhteyttä minuun.
        Syytä emme ole keksineet.'
        Päätettiin siirtää haastattelu tulevaisuuteen.


      • Anonyymi
        B.Borg kirjoitti:

        Asia ei mennyt kuin Strömsössä. Tuli tieto että tunnin haastattelu tehdään etänä Skypessa.
        Mutta kun minulla ei ollut Skypea.
        Tyttäreni sitten sai Skypen asennettua koneelleni ja kun testattiin niin se toimi hyvin tyttäreni ja minun välillä.
        Mutta Kanadaan emme saaneet sitä toimimaan.
        Testattiin sitten Karjaalla asuvien tuttavien kanssa eivätkä hekään saaneet yhteyttä minuun.
        Syytä emme ole keksineet.'
        Päätettiin siirtää haastattelu tulevaisuuteen.

        Moni asia on nyt siirtynyt tulevaisuuteen ja nettiin. Parempaa onnea seuraavalla kerralla!
        Eiköhän tämä koronahössötys lopu kun rokotteet saadaan. Kyse on enää kuukausista.


      • Anonyymi
        B.Borg kirjoitti:

        Asia ei mennyt kuin Strömsössä. Tuli tieto että tunnin haastattelu tehdään etänä Skypessa.
        Mutta kun minulla ei ollut Skypea.
        Tyttäreni sitten sai Skypen asennettua koneelleni ja kun testattiin niin se toimi hyvin tyttäreni ja minun välillä.
        Mutta Kanadaan emme saaneet sitä toimimaan.
        Testattiin sitten Karjaalla asuvien tuttavien kanssa eivätkä hekään saaneet yhteyttä minuun.
        Syytä emme ole keksineet.'
        Päätettiin siirtää haastattelu tulevaisuuteen.

        Vähän arvelinkin jo jotain menneen pieleen. En muistanut koko asiaa ennen kuin tänään, sillä nykyisin ei vain tule kovin paljoa enää kuunneltua näitä esoteriikka/paranormaali-ohjelmia, koska niiden laatu on alkanut kärsimään nettipodcastien määrän kasvaessa ja vieraat näissä ohjelmissa tuppaa liian usein olemaan kanavointityyppejä, salaliittoteoreetikkoja ja muita viihdepuolen juttuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vähän arvelinkin jo jotain menneen pieleen. En muistanut koko asiaa ennen kuin tänään, sillä nykyisin ei vain tule kovin paljoa enää kuunneltua näitä esoteriikka/paranormaali-ohjelmia, koska niiden laatu on alkanut kärsimään nettipodcastien määrän kasvaessa ja vieraat näissä ohjelmissa tuppaa liian usein olemaan kanavointityyppejä, salaliittoteoreetikkoja ja muita viihdepuolen juttuja.

        Onneksi ei kuitenkaan jeesuspellejä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onneksi ei kuitenkaan jeesuspellejä.

        Valitettavasti sekään ei oikein pidä paikkaansa, koska tämän Trumpismin/Q-hulluttelun myötä fundikset ovat alkaneet kasvattaa tosissaan siipiä "salaliittoekspertteinä".


    • Anonyymi

      Kiitos Borgille hienosta työstä tällä saralla ja tsemppiä tulevaan! Otan työn alle seuraavaksi kirjojasi ja tutustun tähän suomalaiseen puoleen, kun netissä suurin osa alan tiedosta on muualta. Voisiko Borg ystävällisesti kertoa miten päädyit ufojen pariin aikoinaan? En tunne tätä tarinaa. Itselläni kiinnostus alkoi omasta kokemuksesta ja sitä kautta sitten. Tämä "harraste" oli jäähyllä sen aikaa kun tuli oravanpyörässä kieputtua lapsiperheen isänä. Nyt taas tutustunut aihepiiriin uudelleen.

      • Nimimerkki "Anomyymi" kysyi miten alunperin päädyin ufojen pariin? Vastaus on helppo antaa.
        Pikkupojasta asti suuret koneet ovat kiehtoneet minua.Olen aina ollut kiinnostunut suurista koneista:Isot kuorma-autot,bussit,panssarivaunut,helikopterit,lentokoneet,laivat jne.
        Varsinkin laivat ovat näyttäneet suurta roolia elämässäni ja vuosikausia julkaisin esim. "Laivastokalenteri"-nimistä kirjaa johon olin kerännyt tiedot Suomen kaikista laivoista.Siitä sitten tie johti laivavälitykseen ja omistinpa tietyssä vaiheessa oman rahtilaivankin.
        Lentokoneet olivat mukana elämässäni tietyssä vaiheessa ja olin hankkinut "Observer's Book of Aircraft"-nimisen kirjan jossa oli maailman kaikki lentokoneet kuvineen ja tietoineen.Osasin sen kirjan miltei ulkoa ja se on minulla tallessa vieläkin ja harrastuksiini kuului yrittää tunnistaa kaikki lentokoneet mitä näin taivaalla.
        Kävin säännöllisesti Akateemisessa kirjakaupassa Helsingissä 1960-luvulla etsimässä uusia lentokonekirjoja ja eräänä kauniina päivänä käteeni tarttui ihan sattumalta Jacques Valleen kirjat "Anatomy of a Phenomenon " ja "Challenge to Science" jotka olivat esillä lentokonekirjojen hyllyssä.
        Selailin niitä ja rupesin ihmettelemään että mitäs kummaa...?
        Liityin amerikkalaisiin sen aikaisiin APROon ja NICAPiin.
        Olin kiinni aiheessa enkä ole päässyt siitä irti...


      • B.Borg kirjoitti:

        Nimimerkki "Anomyymi" kysyi miten alunperin päädyin ufojen pariin? Vastaus on helppo antaa.
        Pikkupojasta asti suuret koneet ovat kiehtoneet minua.Olen aina ollut kiinnostunut suurista koneista:Isot kuorma-autot,bussit,panssarivaunut,helikopterit,lentokoneet,laivat jne.
        Varsinkin laivat ovat näyttäneet suurta roolia elämässäni ja vuosikausia julkaisin esim. "Laivastokalenteri"-nimistä kirjaa johon olin kerännyt tiedot Suomen kaikista laivoista.Siitä sitten tie johti laivavälitykseen ja omistinpa tietyssä vaiheessa oman rahtilaivankin.
        Lentokoneet olivat mukana elämässäni tietyssä vaiheessa ja olin hankkinut "Observer's Book of Aircraft"-nimisen kirjan jossa oli maailman kaikki lentokoneet kuvineen ja tietoineen.Osasin sen kirjan miltei ulkoa ja se on minulla tallessa vieläkin ja harrastuksiini kuului yrittää tunnistaa kaikki lentokoneet mitä näin taivaalla.
        Kävin säännöllisesti Akateemisessa kirjakaupassa Helsingissä 1960-luvulla etsimässä uusia lentokonekirjoja ja eräänä kauniina päivänä käteeni tarttui ihan sattumalta Jacques Valleen kirjat "Anatomy of a Phenomenon " ja "Challenge to Science" jotka olivat esillä lentokonekirjojen hyllyssä.
        Selailin niitä ja rupesin ihmettelemään että mitäs kummaa...?
        Liityin amerikkalaisiin sen aikaisiin APROon ja NICAPiin.
        Olin kiinni aiheessa enkä ole päässyt siitä irti...

        Suomalainen ufotutkimus on rehtiä ja suoraviivaista. Kiitos sinun ja muutaman muun.

        Näinhän se on että tietoon tarvitaan uteliaisuutta, kiinnostusta ja tutkimusta. Luokanvaljojamme 70 -luvulla totesi että poikia kiinnostaa kaikki mikä kiiltää, kulkee tai pamahtaa.

        Eräs ystäväni on erityisen viehtynyt suuriin moottoreihin ja on tilannut varsinkin suurten sotakoneiden räjäytyskuvia pitkin maailmaa. Myös tykit ovat hänen erikoisalaansa.

        Lentokone -ja sotamuseot on olleet omia suosikkejani aina. Olen istunut liki kaikkien legendaaristen koneiden ohjaamoissa, alkaen ensimmäisen maailmansodan koneista.

        Se on ollut miesten eikä oravien hommaa lentää esim Supermarine Spitfirella taistelutilanteessa. Meteli on ollut maaninen ohjaamossa ja lämmityslaitteena on ollut karvakauluksinen nahkatakki.

        Tässä moottoreiden ystäville Spitfire kaunotar 27 litraisella Rolls Royce Merlin moottorilla. Kuten otsikossa kysytään, näyttääkö ja kuulostaako mikään kauniimmalta?
        https://www.youtube.com/watch?v=ZNLjvEr1TMo

        Muotoilu hivelee silmää ja täydellisyyttä. Taideteos, joka lisäksi oli ominaisuuksiltaan ylivoimainen.


      • Anonyymi
        HeIIäkoukku kirjoitti:

        Suomalainen ufotutkimus on rehtiä ja suoraviivaista. Kiitos sinun ja muutaman muun.

        Näinhän se on että tietoon tarvitaan uteliaisuutta, kiinnostusta ja tutkimusta. Luokanvaljojamme 70 -luvulla totesi että poikia kiinnostaa kaikki mikä kiiltää, kulkee tai pamahtaa.

        Eräs ystäväni on erityisen viehtynyt suuriin moottoreihin ja on tilannut varsinkin suurten sotakoneiden räjäytyskuvia pitkin maailmaa. Myös tykit ovat hänen erikoisalaansa.

        Lentokone -ja sotamuseot on olleet omia suosikkejani aina. Olen istunut liki kaikkien legendaaristen koneiden ohjaamoissa, alkaen ensimmäisen maailmansodan koneista.

        Se on ollut miesten eikä oravien hommaa lentää esim Supermarine Spitfirella taistelutilanteessa. Meteli on ollut maaninen ohjaamossa ja lämmityslaitteena on ollut karvakauluksinen nahkatakki.

        Tässä moottoreiden ystäville Spitfire kaunotar 27 litraisella Rolls Royce Merlin moottorilla. Kuten otsikossa kysytään, näyttääkö ja kuulostaako mikään kauniimmalta?
        https://www.youtube.com/watch?v=ZNLjvEr1TMo

        Muotoilu hivelee silmää ja täydellisyyttä. Taideteos, joka lisäksi oli ominaisuuksiltaan ylivoimainen.

        "Muotoilu hivelee silmää ja täydellisyyttä. Taideteos, joka lisäksi oli ominaisuuksiltaan ylivoimainen."

        Taisi P-51 Mustang olla kaikin puolin parempi. Oma suosikkini hävittäjistä on karumpi Suomenkin ilmavoimissa palvellut Messerschmitt Bf-109.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Muotoilu hivelee silmää ja täydellisyyttä. Taideteos, joka lisäksi oli ominaisuuksiltaan ylivoimainen."

        Taisi P-51 Mustang olla kaikin puolin parempi. Oma suosikkini hävittäjistä on karumpi Suomenkin ilmavoimissa palvellut Messerschmitt Bf-109.

        Katselin tuossa vertailuja näiden kahden välillä. Spitfire hieman nopeampi kiipeämään ja pystyi kantamaan tuhannen paunan edestä pommeja, mutta kantosäteensä ja näkyvyys ohjaamosta huomattavasti heikompi.

        Aseistuksen tehoissa ei suuria eroja. Puolustuskäyttöön Spitfire parempi mutta hyökkäyskäyttöön Mustang paremman kantosäteensä vuoksi.

        Saksan ilmaherruuden tappiossa oli isona tekijänä se että Göringin alaiset eivät uskaltaneet kertoa totuutta tilanteesta hänelle ja hän taas maalaili Hitlerille valheellista kuvaa Saksan menestyksestä taivaalla.


      • Anonyymi
        HeIIäkoukku kirjoitti:

        Katselin tuossa vertailuja näiden kahden välillä. Spitfire hieman nopeampi kiipeämään ja pystyi kantamaan tuhannen paunan edestä pommeja, mutta kantosäteensä ja näkyvyys ohjaamosta huomattavasti heikompi.

        Aseistuksen tehoissa ei suuria eroja. Puolustuskäyttöön Spitfire parempi mutta hyökkäyskäyttöön Mustang paremman kantosäteensä vuoksi.

        Saksan ilmaherruuden tappiossa oli isona tekijänä se että Göringin alaiset eivät uskaltaneet kertoa totuutta tilanteesta hänelle ja hän taas maalaili Hitlerille valheellista kuvaa Saksan menestyksestä taivaalla.

        Sehän meni sitten kuin Ollilan Nokia. Jorma ei halunnut kuulla ikinä huonoja uutisia vaan sai niistä hepulin. Siispä porskuteltiin väärään suuntaan koska kukaan ei uskaltanut kertoa totuutta mitkä projektit olisi pitänyt unohtaa ja jatkaa toiseen suuntaan.


      • Anonyymi
        HeIIäkoukku kirjoitti:

        Katselin tuossa vertailuja näiden kahden välillä. Spitfire hieman nopeampi kiipeämään ja pystyi kantamaan tuhannen paunan edestä pommeja, mutta kantosäteensä ja näkyvyys ohjaamosta huomattavasti heikompi.

        Aseistuksen tehoissa ei suuria eroja. Puolustuskäyttöön Spitfire parempi mutta hyökkäyskäyttöön Mustang paremman kantosäteensä vuoksi.

        Saksan ilmaherruuden tappiossa oli isona tekijänä se että Göringin alaiset eivät uskaltaneet kertoa totuutta tilanteesta hänelle ja hän taas maalaili Hitlerille valheellista kuvaa Saksan menestyksestä taivaalla.

        Itse asiassa Spitfiren kantosäde oli parempi. Mustang käytti lisätankkeja kasvattaakseen kantosädettä saattotehtävissä. Ilman lisätankkeja Mustang pystyi kantamaan 1000 kg pommeja. Nopeus, kuten myös nousunopeus ja lentokorkeus, oli Mustangilla parempi. Lisätankeilla nousunopeus on hitaampi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Itse asiassa Spitfiren kantosäde oli parempi. Mustang käytti lisätankkeja kasvattaakseen kantosädettä saattotehtävissä. Ilman lisätankkeja Mustang pystyi kantamaan 1000 kg pommeja. Nopeus, kuten myös nousunopeus ja lentokorkeus, oli Mustangilla parempi. Lisätankeilla nousunopeus on hitaampi.

        Lueskelin kahdesta paikasta ja wikipediasta. Riippuu hieman versiosta nuo speksit, mutta Mustang mainitaan kaikkialla vähäruokaisimmaksi ja sen kantosäde on paljon pidempi kuin Spitfirella samalla polttoainemäärällä.

        Maksimilentokorkeus (12800m) on kyllä Mustangilla huikea ihan tämänkin päivän mittapuulla. Lentäjät mainitsevat sen olleen haastava lennettävä ja sitä piti ohjata koko ajan vaakalennossakin.

        Ilmavoitoissa WW2:ssa saksalaiset oli omaa luokkaansa johtuen "varaslähdöstä" sotaan kun muut eivät olleet valmiita puolustautumaan.

        Suomalaisista Juutilainen ja Wind myös kärkipäässä melkoisella erolla verrattuna yhteenkään brittiin tai jenkkiin. Tusina muutakin suomalaista listoilla.
        https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_World_War_II_flying_aces


      • Anonyymi
        HeIIäkoukku kirjoitti:

        Suomalainen ufotutkimus on rehtiä ja suoraviivaista. Kiitos sinun ja muutaman muun.

        Näinhän se on että tietoon tarvitaan uteliaisuutta, kiinnostusta ja tutkimusta. Luokanvaljojamme 70 -luvulla totesi että poikia kiinnostaa kaikki mikä kiiltää, kulkee tai pamahtaa.

        Eräs ystäväni on erityisen viehtynyt suuriin moottoreihin ja on tilannut varsinkin suurten sotakoneiden räjäytyskuvia pitkin maailmaa. Myös tykit ovat hänen erikoisalaansa.

        Lentokone -ja sotamuseot on olleet omia suosikkejani aina. Olen istunut liki kaikkien legendaaristen koneiden ohjaamoissa, alkaen ensimmäisen maailmansodan koneista.

        Se on ollut miesten eikä oravien hommaa lentää esim Supermarine Spitfirella taistelutilanteessa. Meteli on ollut maaninen ohjaamossa ja lämmityslaitteena on ollut karvakauluksinen nahkatakki.

        Tässä moottoreiden ystäville Spitfire kaunotar 27 litraisella Rolls Royce Merlin moottorilla. Kuten otsikossa kysytään, näyttääkö ja kuulostaako mikään kauniimmalta?
        https://www.youtube.com/watch?v=ZNLjvEr1TMo

        Muotoilu hivelee silmää ja täydellisyyttä. Taideteos, joka lisäksi oli ominaisuuksiltaan ylivoimainen.

        Jep, hauska kuunnella Genelec 2.2 setillä, toistaa 15hz asti, miten Merlin päräyttää niin että seinät tutisee. Elokuvakäyttöön tehdyt subit toki vieläkin paremmin.


    • Anonyymi

      Upeaa Borg ! Onhan täällä näitä täys järkisiäkin !

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      26
      4553
    2. Mitä haluaisit

      Sanoa hänelle tällä hetkellä?
      Ikävä
      218
      2410
    3. Elokapina määrättävä lakkautettavaksi

      https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/14143 Aloitteen sisältö Ympäristöjärjestö Elokapina tulee määrätä välittömästi
      Maailman menoa
      42
      1895
    4. Sukset jo ristissä? Ensitreffit alttarilla Anna syyttää rajusti - Hai puolustautuu: "Mutta en mä..."

      Voi, voi... Onko Anna liian epävarma itsestään vai mikä mättää? Pari tuntenut vasta pari päivää ja kriisiä jo pukkaa.
      Ensitreffit alttarilla
      18
      1714
    5. Sofia B- miljonäärillä on vaimo ja pieni vauva .

      Voi ei taasko oli avioliitossa olevan miehen salarakas ja miksi voi noin toimia tää Sofia näin alhaisesti ?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      222
      1691
    6. Nyt on kansalaisaloite: Elokapina lakkautettava.

      Tänään tullut uusi kansalaisaloite, jossa vaaditaan Elokapinaa lakkautettavaksi, tai julistamista rikollisjärjestöksi, k
      Maailman menoa
      180
      1365
    7. Kansalaisaloite Elokapina määrättävä lakkautettavaksi

      https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/14143 Erittäin hyvä ja kannatettava aloite!
      Joensuu
      51
      1194
    8. Hyvin sä olet

      Olet toiminut aina. Älä epäile tai häpeä omaa toimintaasi nainen. Kukaan ei vahingoittunut ja kaikki on ollutta ja menny
      Ikävä
      56
      935
    9. Stubb ohjeisti Natoa: "Vapauttakaa ohjukset"

      Presidentti Stubb linjasi amerikkalaismedia CNN:n haastattelussa, että Nato-maiden pitäisi ”todellakin” antaa Ukrainalle
      Maailman menoa
      136
      932
    10. Ohhoh! Robert Helenius yllättää - Näin hän vastaisi Tanssii Tähtien Kanssa -kutsuun: "Ura..."

      Robert Helenius olisi kyllä komea näky TTK-parketilla vai mitä olet mieltä? Ja olikos se Viivi Pumpanenkin jo siellä...
      Suomalaiset julkkikset
      9
      921
    Aihe