Etsintää ja vakavoitumista

Anonyymi

"Kirja kuulostaa sopivan "poikkitieteelliseltä" ja noiden mainittujen osa-alueiden välinen rajankäynti ja jonkintasoisen yhteisen näkemyksen, synteesin, saavuttaminen olisi suotavaa vastakkainasettelun ja pirstoutumisen vastapainoksi.
Noinkin iso kiinnostus kirjaan kertoo varmasti jotakin siitä etsinnästä, vakavoitumisesta, minkä aistin myös täällä."

Näin kirjoittaa arvostettu palstalainen D . Koska tuo viesti vakavoitti minutkin, kurjan anonyymin miettimään, uskaltauduin sen nostamaan aloitukseksi.
Tulen kertomaan, jos jotain nousee mieleen.

112

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Älähän nyt Ano, 12.03. Anonyymejä me ollaan kaikki ja toivon, että sillä tavalla vertaisia.
      Mutta kiva, että havaintoni saivat sinussa vastakaikua. Kirjastahan siinä oikeastaan oli kyse.
      Toivottavasti on enemmänkin heitä, jotka ovat avoimia ottamaan vastaan muutakin kuin median tarjoamaa ajantäytettä. En sitäkään turhentaisi, käytänhän sitä itsekin, kirjoittelen täälläkin, mutta kyllä tässä ajassa ainakin minua häiritsee yleinen levottomuus, vastakkainasettelut ja turha nahistelu. Syvempiä arvoja kaipaan, mutta tarjonta tuntuu aika niukalta..)) Tai sitten on itse liian levoton asettumaan kuulolle..))

      Toivon, että tuo Paloman mainitsema kirjauutuus, jahka se nyt ilmestyy suomeksi, antaisi vähän osviittaa siitä, missä me ihmisinä ollaan ja mihin ollaan menossa.

      • Anonyymi

        Paloma onneksi sen luettuaan voi muita ohjata elämän suurissa kysymyksissä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Paloma onneksi sen luettuaan voi muita ohjata elämän suurissa kysymyksissä.

        Tuskin kukaan ohjaamaan pystyy, aikuisia ihmisiä. Johdatella voi, asettaa kysymyksiä ja pyytää tarkennuksia..))
        Mutta ihan vielä tuohon kirjaan - mitä kukaan ei ole vielä lukenut - onhan sanottu, että ihmiset elävät aika paljon siellä omassa kuplassaan vaikka ollaan olevinamme avarasti ajattelevia, suvaitsevia ja moniarvoisia.


    • Anonyymi

      Olisi yritettävä elää niinkuin "aina ennenkin" yrittäen olla välittämättä pinnallisista ohimenevistä trendeistä, vaikka se on tullut vaikeammaksi johtuen hälinästä ja touhottamisesta.
      Nuorempana siinä menossa oli mukavakin elää, mutta se voi etäännyttää ihmisen omasta itsestään.

      Eläkkeellä on alkanut kaivata oman itsensä luo, rauhallisuuteen,
      hitaampaan elämään, jonka ei tarvitse merkitä yksitoikkoisuutta
      vaan sisältörikkautta.

      • demeter1

        Hienosti nähty, Ano 14.11. Olisi elettävä niin kuin ennenkin...
        Eeva Kilvella on runo:
        "Elämän lopulla alkaa minuus taas hiljalleen lähestyä ihmistä kuin evakkomatkalta palatakseen kotiseudulleen, omaan multaan kuolemaan, levon saadakseen.
        Arkana se lähestyy kuin pelotettu eläin, kaatopaikalla harhaillut, kauan pakoon juossut, haavoittunut ja vertavuotanut, arpeutunut, pahkainen.
        Ja hiljaa ojennat kätesi, se saa tulla ja asettua sinuun loppuiäkseen"

        Vaikka ei olisi kovasti reissussa rähjääntynyt, eksyksissä on voinut olla ja kotiinpaluu tuntuu aina hyvältä ja todelta...Ehkä sen aika on nyt.


      • Minä ihmettelen miksi moni ei viihdy omissa oloissaan.
        Se on tietysti luonnekysymyskin.
        Elämäni on ollut täynnä velvollisuuksia ja pitänyt laittaa muiden tarpeet omieni edelle.
        Nyt otan tästä auvoisesta eläkeläisen elämästä kaiken irti.
        En juuri tee kuin välttämättömät, muun ajan pyhitän ajastani mustasukkaisesti itselleni.
        Nautin mökillä ja kylillä herätä hitaasti uuteen päivään, ei mitään pakollisia töitä juuri ole.
        Jos ei huvita pestä ikkunoita, en pese, palkkaan pesijän jos ei ensinkään huvita. Sama siivouksen kanssa.
        Tyttären perhe on tärkeä, ovat rakkaita ja tärkeitä.
        Kaveri käy lomillaan ja viikonloppuisin, sekin on hyvä asia että en kokonaan erakoidu.
        Toivoisin että elämäni jatkuisi tällaisena vielä kauan, kuitenkin tunnistan elämän rajallisuuden monesta asiasta.
        Kuolema ei pelota, sitten aikanaan pojan viereen ikiunta nukkumaan.


      • liekko kirjoitti:

        Minä ihmettelen miksi moni ei viihdy omissa oloissaan.
        Se on tietysti luonnekysymyskin.
        Elämäni on ollut täynnä velvollisuuksia ja pitänyt laittaa muiden tarpeet omieni edelle.
        Nyt otan tästä auvoisesta eläkeläisen elämästä kaiken irti.
        En juuri tee kuin välttämättömät, muun ajan pyhitän ajastani mustasukkaisesti itselleni.
        Nautin mökillä ja kylillä herätä hitaasti uuteen päivään, ei mitään pakollisia töitä juuri ole.
        Jos ei huvita pestä ikkunoita, en pese, palkkaan pesijän jos ei ensinkään huvita. Sama siivouksen kanssa.
        Tyttären perhe on tärkeä, ovat rakkaita ja tärkeitä.
        Kaveri käy lomillaan ja viikonloppuisin, sekin on hyvä asia että en kokonaan erakoidu.
        Toivoisin että elämäni jatkuisi tällaisena vielä kauan, kuitenkin tunnistan elämän rajallisuuden monesta asiasta.
        Kuolema ei pelota, sitten aikanaan pojan viereen ikiunta nukkumaan.

        Me kai kuljemme eri polkuja, erilaisin eväin, liekko. Eikä kai oikein voi osoitella toista, ainakaan kysyä, miksi toinen ei ole minun kaltaiseni. Ei sillä, et sinä mielestäni sitä kysykään..))
        Kun tuntee sinun elämäntarinaasi, voi varmasti todeta kliseemäisesti: sinä olet tämänhetkisen onnesi ansainnut. Moni on täälläkin iloinnut puolestasi.

        Ei kaikilla tarvitse olla kaipausta johonkin "enempään ja syvempään" jos tuntuu että oma elämä on täysi ja riittävä.


      • demeter1 kirjoitti:

        Me kai kuljemme eri polkuja, erilaisin eväin, liekko. Eikä kai oikein voi osoitella toista, ainakaan kysyä, miksi toinen ei ole minun kaltaiseni. Ei sillä, et sinä mielestäni sitä kysykään..))
        Kun tuntee sinun elämäntarinaasi, voi varmasti todeta kliseemäisesti: sinä olet tämänhetkisen onnesi ansainnut. Moni on täälläkin iloinnut puolestasi.

        Ei kaikilla tarvitse olla kaipausta johonkin "enempään ja syvempään" jos tuntuu että oma elämä on täysi ja riittävä.

        Kiitos Demeter :)
        Kun on paljon yksin niin elämä alkaa pyörimään oman navan ympärillä liiaksi.
        Äitini oli jonkin verran ja tytär on samanlainen yksin viihtyvä.
        Huomasin mammasta vanhemmiten että maailmankaikkeus pyöri hänen ympärillään, pitää varoa että huomaan edelleen muitakin ihmisiä olevan itseni lisäksi.


      • liekko kirjoitti:

        Kiitos Demeter :)
        Kun on paljon yksin niin elämä alkaa pyörimään oman navan ympärillä liiaksi.
        Äitini oli jonkin verran ja tytär on samanlainen yksin viihtyvä.
        Huomasin mammasta vanhemmiten että maailmankaikkeus pyöri hänen ympärillään, pitää varoa että huomaan edelleen muitakin ihmisiä olevan itseni lisäksi.

        Kyllä kai se yksin viihtyminen/pärjääminen on jokaiselle hyväksi enkä usko, että se sen enempää itsekeskeisyyttä lisää kuin vanheneminen muutenkaan.
        Olen itse ollut hyvinkin seurallinen, mutta kyllä ikä tekee sen, että kääntyy enemmän sisäänpäin, viihtyy omissa oloissaankin. Eikä voimatkaan riitä kovin isoon määrään kontakteja.
        Ja kyllä nettikin voi palvella seurantarpeeseen...))


    • Anonyymi

      Hepreaa mulle.

      • Anonyymi

        Niin mullekin, ei enää riitä että jostain kirjasta voisi jotain kirjoittaa,
        pitää tehdä poikkitieteellistä analyysiä ja synteesiä.
        Kääriydyn plyyssiin ja jatkan vain kirjan lukemista, on tämä aika hyvä kirja , olkoon synteesit.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin mullekin, ei enää riitä että jostain kirjasta voisi jotain kirjoittaa,
        pitää tehdä poikkitieteellistä analyysiä ja synteesiä.
        Kääriydyn plyyssiin ja jatkan vain kirjan lukemista, on tämä aika hyvä kirja , olkoon synteesit.

        Mitä sulla on menossa ? Kai se tähän saakka on ollut niin, että tuo analysointi ja synteesi on jäänyt lukijan tehtäväksi mutta kun materiaali on runsaasti, jotakin järjestystä olisi hyvä saada..))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin mullekin, ei enää riitä että jostain kirjasta voisi jotain kirjoittaa,
        pitää tehdä poikkitieteellistä analyysiä ja synteesiä.
        Kääriydyn plyyssiin ja jatkan vain kirjan lukemista, on tämä aika hyvä kirja , olkoon synteesit.

        Omasta puolestani voin sanoa, että en kovin tietoisesti analysoi kirjoja,
        ajatuksia tulee itsestään kirjaa lukiessa tai sen luettua, jos se herättää ajatuksia.
        Hyvä kirja herättää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Omasta puolestani voin sanoa, että en kovin tietoisesti analysoi kirjoja,
        ajatuksia tulee itsestään kirjaa lukiessa tai sen luettua, jos se herättää ajatuksia.
        Hyvä kirja herättää.

        Eikö tuo ole hyvä tapa, Ano 15.20 ? Että antaa vain kirjan vaikuttaa ja oma mieli tallentaa sen, ehkä tulevaa käyttöä varten ?


    • Anonyymi

      Syvemmät arvot löytyvät omasta itsestä, jos niitä on, ja viisaitten pohdiskelijoitten
      lukeminen voi auttaa löytämään takaisin sinne "syvällisyyden ja itsensä alkulähteille",
      jos sieltä tuntee erkaantuneensa. Kaiken keskellä ei ole aina helppo pysyä oman elämänsä kartalla.

      • Noin minäkin asian näen, Ano 14.31 kirjat - ja myös toiset ihmiset - voivat auttaa tuossa matkassa sinne alkulähteille - ja hiljaisuus...


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Noin minäkin asian näen, Ano 14.31 kirjat - ja myös toiset ihmiset - voivat auttaa tuossa matkassa sinne alkulähteille - ja hiljaisuus...

        Joskus löytää jonkun toisen ajatuksista, kirjasta, sen "tuen", "vahvistuksen"
        tai selkeytyksen mitä on (ehkä tietämättään) kaivannut.

        Hyvän ajatuksen luettuaan "syttyy lamppu päähän", että juuri noin minäkin olen sen ajatellut, en vain ole osannut sitä kiteyttää, oivaltaa tai olin unohtanut
        sen saman ajatuksen, joka omassa päässänikin on ehkä aina ollut
        mahdollisesti vain toisin sanoin.

        Oivaltavat ajattelijat ja taitavat sanankäyttäjät kuten Eeva Kilpi
        osaavat pukea ihmisten arkisesti ajatellut, mutta samat mietteet
        aivan toisiin sfääreihin.

        Miten hyvän lämpöinen mieli tuleekaan, kun toteaa: "Noin minäkin ajattelen !"
        ....vaikka samalla hymyileekin itselleen, että enpä vain ikinä osaisi sitä noin kauniisti
        tai viisaasti sanoa.

        Runoilijat ovat taikureita, he "tarjoilevat" meille omiakin ajatuksiamme
        paremmin koottuna, meille luettavaksi kelpaavassa muodossa (hymyilyä)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joskus löytää jonkun toisen ajatuksista, kirjasta, sen "tuen", "vahvistuksen"
        tai selkeytyksen mitä on (ehkä tietämättään) kaivannut.

        Hyvän ajatuksen luettuaan "syttyy lamppu päähän", että juuri noin minäkin olen sen ajatellut, en vain ole osannut sitä kiteyttää, oivaltaa tai olin unohtanut
        sen saman ajatuksen, joka omassa päässänikin on ehkä aina ollut
        mahdollisesti vain toisin sanoin.

        Oivaltavat ajattelijat ja taitavat sanankäyttäjät kuten Eeva Kilpi
        osaavat pukea ihmisten arkisesti ajatellut, mutta samat mietteet
        aivan toisiin sfääreihin.

        Miten hyvän lämpöinen mieli tuleekaan, kun toteaa: "Noin minäkin ajattelen !"
        ....vaikka samalla hymyileekin itselleen, että enpä vain ikinä osaisi sitä noin kauniisti
        tai viisaasti sanoa.

        Runoilijat ovat taikureita, he "tarjoilevat" meille omiakin ajatuksiamme
        paremmin koottuna, meille luettavaksi kelpaavassa muodossa (hymyilyä)

        Aivan noin, Ano 15.08. Muistammehan Kahlil Gibranin ? Hän sanoi tuon näin:
        "Kukaan ei voi ilmaista teille muuta kuin sellaista, mikä jo uinuu teidän tietoisuutenne aamunkoitossa."
        Martti Lindqvist taas totesi: "Meissä itsessämme on puolia, joita tavoitamme, näemme, vain toisen ihmisen antaman valon turvin". En muista ajatusta sanatarkasti, mutta tuo toisen ihmisen "apu" tuli mainituksi. Ja kirjailija voi tietysti olla se "toinen ihminen".

        Meille ei-kirjailijoille, jotka joudumme etsimään sopivia sanoja ja/tai tyytymään likimäärään, voi ehkä muistuttaa, että "sana on sormi, joka muistuttaa kuuta, mutta sormi ei ole kuu"..))


      • demeter1 kirjoitti:

        Aivan noin, Ano 15.08. Muistammehan Kahlil Gibranin ? Hän sanoi tuon näin:
        "Kukaan ei voi ilmaista teille muuta kuin sellaista, mikä jo uinuu teidän tietoisuutenne aamunkoitossa."
        Martti Lindqvist taas totesi: "Meissä itsessämme on puolia, joita tavoitamme, näemme, vain toisen ihmisen antaman valon turvin". En muista ajatusta sanatarkasti, mutta tuo toisen ihmisen "apu" tuli mainituksi. Ja kirjailija voi tietysti olla se "toinen ihminen".

        Meille ei-kirjailijoille, jotka joudumme etsimään sopivia sanoja ja/tai tyytymään likimäärään, voi ehkä muistuttaa, että "sana on sormi, joka muistuttaa kuuta, mutta sormi ei ole kuu"..))

        Äh. väärin siteerattu, tämä Zenbuddistinen lainaus: "Sana on sormi, joka OSOITTAA kuuta mutta sormi ei ole kuu". Voiskohan syyttää konetta, vaikka jotain oikolukuohjelmaa vai pitääkö vain myöntää, että "vihreitä" vilisee.?))


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Äh. väärin siteerattu, tämä Zenbuddistinen lainaus: "Sana on sormi, joka OSOITTAA kuuta mutta sormi ei ole kuu". Voiskohan syyttää konetta, vaikka jotain oikolukuohjelmaa vai pitääkö vain myöntää, että "vihreitä" vilisee.?))

        Tuttu lause ja luin sen oikein ilman korjaustasi. Sinulla on mukavia ajatuksia ja siteerauksia
        ja hyvä muisti, minä en tahdo enää saada mieleeni mitä haluan. Seuraavana päivänä voi
        viiveellä välähtää, että älä ollenkaan ole huolissasi jostain mahdollisesta ajatusvirheestä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuttu lause ja luin sen oikein ilman korjaustasi. Sinulla on mukavia ajatuksia ja siteerauksia
        ja hyvä muisti, minä en tahdo enää saada mieleeni mitä haluan. Seuraavana päivänä voi
        viiveellä välähtää, että älä ollenkaan ole huolissasi jostain mahdollisesta ajatusvirheestä.

        Kiva että oli tuttu sinulle, Ano 19.35, siis tuo "kuu"-juttu. Se kertoo sinusta paljon..))
        Kyllä minun muistini on hapertunut, mutta tuollaiset asiat: ihmisten väliset keskustelut ja kirjojen kautta löydetyt oivallukset jäävät paremmin mieleen kuin vaikka se, mitä eilen tapahtui...Ellei mitään erityistä tapahtunut..))
        Muistin heikkenemiseen nyt joutuu kuitenkin sopeutumaan, toistaiseksi on voinut lohduttaa itseään vaikka sanomalla, että muisti on valikoiva ja tarkoituksenmukainen...))


    • Anonyymi

      Onnittelen Plomaa että hän lähti järkevästi näiltä palstoilta kuluttamasta aikaansa

      Jos Ploma luet jotain täältä niin
      kerron, että minäkin olen vieraantunut muutamaan paikkaan ja jättänyt, ikään kuin puristanut sitruunan tyhjäksi

      En ole palannut vaikka olen saattanut kerran parissa kuukaudessa yhden kommentin jollekin tietämälleni pistää enkä palaa katsomaan antaako vastauksen no quiro que me aburra de eso

      • Niin. Kaikella on aikansa, Ano 14.37. Ja jos on jokin missio mielessä, aikaa ei tosiaankaan kannata tuhlata...


      • Anonyymi

        Palomako häipynyt? Ei ole, viime aikoina kirjoittanut nikillä P.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Palomako häipynyt? Ei ole, viime aikoina kirjoittanut nikillä P.

        Alkoi kaislikossa palelemaan.

        Kainuusta häntä kauko-ohjataan. Heti kun korppis lopetti mököttämisensä, niin rämpi esiin hänkin nikllään takaisin, pettyneenä kun ei hänen peräänsä pollahdettu itkemään palstan tärkeimpänä kommentoijana, vaan palsta porskutti eteenpäin tavalliseen tahtiinsa.

        Siihen kiukutteluun ja pyllistelyyn on jo niin totuttu vuosien mittaan.


      • Tellukka kirjoitti:

        Alkoi kaislikossa palelemaan.

        Kainuusta häntä kauko-ohjataan. Heti kun korppis lopetti mököttämisensä, niin rämpi esiin hänkin nikllään takaisin, pettyneenä kun ei hänen peräänsä pollahdettu itkemään palstan tärkeimpänä kommentoijana, vaan palsta porskutti eteenpäin tavalliseen tahtiinsa.

        Siihen kiukutteluun ja pyllistelyyn on jo niin totuttu vuosien mittaan.

        Niin, Tellukka. Kai meillä kaikilla on oma tyylimme. Paha siihen on puuttua. Ainakaan ilman, että homma karkaa käsistä, siis siinä mielessä, että alkaa tämä henkilöön keskittyvä havainnointi ja sananvaihto.
        Jotkut tykkää tietysti siitäkin ja ovat hyvinkin näkeviä ja sanavalmiita omissa arvioissaan.

        Yhteinen projektihan tämä meille on ja kukin arvioi sitä omalta osaltaan ja päättää ottaako vai jättääkö. Jättäminen on varmasti käynyt itse kunkin mielessä välillä, eikä kai sitä paussiakaan pidä pahalla katsoa ?


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Niin, Tellukka. Kai meillä kaikilla on oma tyylimme. Paha siihen on puuttua. Ainakaan ilman, että homma karkaa käsistä, siis siinä mielessä, että alkaa tämä henkilöön keskittyvä havainnointi ja sananvaihto.
        Jotkut tykkää tietysti siitäkin ja ovat hyvinkin näkeviä ja sanavalmiita omissa arvioissaan.

        Yhteinen projektihan tämä meille on ja kukin arvioi sitä omalta osaltaan ja päättää ottaako vai jättääkö. Jättäminen on varmasti käynyt itse kunkin mielessä välillä, eikä kai sitä paussiakaan pidä pahalla katsoa ?

        Tuosta peukunnosto demeterille: "alkaa tämä henkilöön keskittyvä havainnointi ja sananvaihto", joillakin se on heti mielessä ja näppäimistöllä, kun tietyt nimimerkit tulevat esiin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuosta peukunnosto demeterille: "alkaa tämä henkilöön keskittyvä havainnointi ja sananvaihto", joillakin se on heti mielessä ja näppäimistöllä, kun tietyt nimimerkit tulevat esiin.

        Niin se taitaa olla, Ano 17.38. "joka kerran keksitään, sitä aina epäillään", sanoi vanha kansa. Vai pitäisikö täällä sanoa: ...sitä aina seuraillaan. Jos on kerran ryvettynyt/ryvetetty, ei voi alkaa puhtaalta pöydältä. Ei siis pidä ihmetellä miksi moni vetäytyy anonyymiyden suojiin.
        Toisaalta tunnutaan pitävän noita "kasvojakin" aika tärkeinä, ikäänkuin jatkuvuuden takaajina, jonkinlaisena ankkurina, joka asettaa meidät tiettyyn kohtaan virtuaalimaailmassa. Ehkä kaikki eivät sitä kaipaa. Joillekin voi riittää kevyt pyrähdys ja sitten matka jatkuu...
        Onhan tässä kuitenkin matkaa tehty ja ehkä tehdään vastakin. Myrskyjä on ollut ja niitä tulee varmasti jatkossakin.
        MItähän kohottavaa löytäisi noiden kliseiden jälkeen ?..))
        Vaikka: "ihmiset toistanne suvaitkaa, niin suuri, suuri on maa"..)) Leinoa, tietysti.

        Kohta tulee "havainto", joka ilmoittaa, miten pitkään olen täällä tänään istunut..))
        Helpotan hänen työtään ja vastaan: "melkein koko päivän", mutta lupaan parantaa tapani...
        Kiitos mukanaolijoille minun puolestani. Antoisa on päiväni ollut...
        Täällä ei ole kulunut, vaan karttunut, Matti Pulkkista lainatakseni.


      • Tellukka kirjoitti:

        Alkoi kaislikossa palelemaan.

        Kainuusta häntä kauko-ohjataan. Heti kun korppis lopetti mököttämisensä, niin rämpi esiin hänkin nikllään takaisin, pettyneenä kun ei hänen peräänsä pollahdettu itkemään palstan tärkeimpänä kommentoijana, vaan palsta porskutti eteenpäin tavalliseen tahtiinsa.

        Siihen kiukutteluun ja pyllistelyyn on jo niin totuttu vuosien mittaan.

        Hölöhölö.
        Mitään kiukuttelua ei ole tapahtunut.
        Minulla on tällä hetkellä useampia rautoja tulessa ja olen seurannut lähinnä vain kirjallisuuspalstoja, koska suomenkielinen lukupiiri ei ole vielä kokoontunut uudelleen.
        En ole koskaan sanonut että olen kokonaan poissa, ainoastaan vältän osallistumasta nimimerkilläni ja kirjautuneena, mutta en ole piilossa, koska allekirjoitan yleensäkin jollain tapaa kommenttini . Aloituksia en tee nyt koska viimeistelen kirjaani ja palsta on suuri aikasyöppö varsinkin jos on omia aloituksia menossa.


      • Tellukka kirjoitti:

        Alkoi kaislikossa palelemaan.

        Kainuusta häntä kauko-ohjataan. Heti kun korppis lopetti mököttämisensä, niin rämpi esiin hänkin nikllään takaisin, pettyneenä kun ei hänen peräänsä pollahdettu itkemään palstan tärkeimpänä kommentoijana, vaan palsta porskutti eteenpäin tavalliseen tahtiinsa.

        Siihen kiukutteluun ja pyllistelyyn on jo niin totuttu vuosien mittaan.

        Ai niin, vielä siitä "kauko-ohjauksesta".
        Meillä ei ole mitään yhteistä sopimusta koska ollaan palstalla ja koska ollaan tauolla. Kuitenkin, sekä Korppis että minä koemme sen ikävänä ja haitallisena asiana että joka kerta kun olemme mukana keskustelussa tai teemme omia aloituksia, paikalle kerääntyy palstaa torpedoivia aineksia, joille on tärkeämpää hyökätä muiden kimppuun kuin säilyttää kirjoitusrauha.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Ai niin, vielä siitä "kauko-ohjauksesta".
        Meillä ei ole mitään yhteistä sopimusta koska ollaan palstalla ja koska ollaan tauolla. Kuitenkin, sekä Korppis että minä koemme sen ikävänä ja haitallisena asiana että joka kerta kun olemme mukana keskustelussa tai teemme omia aloituksia, paikalle kerääntyy palstaa torpedoivia aineksia, joille on tärkeämpää hyökätä muiden kimppuun kuin säilyttää kirjoitusrauha.

        Mitä ihmeen AINEKSIA? Ihmiset eivät ole aineksia, vaikka sinä törkeästi olet jaotellut täällä osan heikompaan ainekseen kuuluviksi. Vaikka sinä ja idolisi olette elämänne tänne levittäneet, se ei teitä tee muita paremmaksi. Saatte kaiken aikaa mitä olette tilanneet.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Hölöhölö.
        Mitään kiukuttelua ei ole tapahtunut.
        Minulla on tällä hetkellä useampia rautoja tulessa ja olen seurannut lähinnä vain kirjallisuuspalstoja, koska suomenkielinen lukupiiri ei ole vielä kokoontunut uudelleen.
        En ole koskaan sanonut että olen kokonaan poissa, ainoastaan vältän osallistumasta nimimerkilläni ja kirjautuneena, mutta en ole piilossa, koska allekirjoitan yleensäkin jollain tapaa kommenttini . Aloituksia en tee nyt koska viimeistelen kirjaani ja palsta on suuri aikasyöppö varsinkin jos on omia aloituksia menossa.

        Johan sen kirjan piti olla valmis tai ainakin niin hehkutit.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitä ihmeen AINEKSIA? Ihmiset eivät ole aineksia, vaikka sinä törkeästi olet jaotellut täällä osan heikompaan ainekseen kuuluviksi. Vaikka sinä ja idolisi olette elämänne tänne levittäneet, se ei teitä tee muita paremmaksi. Saatte kaiken aikaa mitä olette tilanneet.

        En minä ole koskaan tilannut mitään stalkkaamista, vainoamista enkä nettivihaa.
        Olet siis paikalla kaiken aikaa, hampaat irvessä ja valmiina hyökkäämään.
        Juuri tätä tarkoitin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitä ihmeen AINEKSIA? Ihmiset eivät ole aineksia, vaikka sinä törkeästi olet jaotellut täällä osan heikompaan ainekseen kuuluviksi. Vaikka sinä ja idolisi olette elämänne tänne levittäneet, se ei teitä tee muita paremmaksi. Saatte kaiken aikaa mitä olette tilanneet.

        Todista minulle että olet "ihminen", käyttäytymällä ihmisiksi.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Todista minulle että olet "ihminen", käyttäytymällä ihmisiksi.

        👎👎👎👎👎


      • Onhan täältä pakko pitää pieniä pausseja niin väsyttävä on olla aina vääränlaisen huomion kohteena. Seuraajani ei anna anteeksi pienintäkään lipsahdusta vaan on kuin terrieri nilkassa kiinni.
        Täällä ollaan, mutta aloituksesta pidattaydyn toistaiseksi. Tanto va el cantaro a fuente...🕊️


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        Onhan täältä pakko pitää pieniä pausseja niin väsyttävä on olla aina vääränlaisen huomion kohteena. Seuraajani ei anna anteeksi pienintäkään lipsahdusta vaan on kuin terrieri nilkassa kiinni.
        Täällä ollaan, mutta aloituksesta pidattaydyn toistaiseksi. Tanto va el cantaro a fuente...🕊️

        Piti olla: al fuente que al fin se rompe🕊️


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Ai niin, vielä siitä "kauko-ohjauksesta".
        Meillä ei ole mitään yhteistä sopimusta koska ollaan palstalla ja koska ollaan tauolla. Kuitenkin, sekä Korppis että minä koemme sen ikävänä ja haitallisena asiana että joka kerta kun olemme mukana keskustelussa tai teemme omia aloituksia, paikalle kerääntyy palstaa torpedoivia aineksia, joille on tärkeämpää hyökätä muiden kimppuun kuin säilyttää kirjoitusrauha.

        Palstaa torpedoivia aineksia? Voisiko vielä törkeämmän ihmisarvoa loukkaavan nimityksen keksiä? Muulloin kirjoitatte sen ystäväsi kanssa, että on vain yksi stalkkaaja, molemmillako omansa vai onko sekin yhteinen? Yhdestä ihmisestä (käytän sitä sanaa jokaisesta ihmisestä koska se kuuluu ihmisoikeuksiin) ei voi käyttää kollektiivisanaa aines. Ja omien sanojesi mukaan täällä on siis monia torpedoivia aineksia. Paha rustiriita sanomisissasi. Palstaa ei kukaan torpedoi, mutta täällä saa mitä tilaa. Palsta toimii parin henkilön poissa ollessa oikein hyvin. Joten viimeistele rauhassa se romaanisi.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Todista minulle että olet "ihminen", käyttäytymällä ihmisiksi.

        Sano se vainooja-kaverillesi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Palstaa torpedoivia aineksia? Voisiko vielä törkeämmän ihmisarvoa loukkaavan nimityksen keksiä? Muulloin kirjoitatte sen ystäväsi kanssa, että on vain yksi stalkkaaja, molemmillako omansa vai onko sekin yhteinen? Yhdestä ihmisestä (käytän sitä sanaa jokaisesta ihmisestä koska se kuuluu ihmisoikeuksiin) ei voi käyttää kollektiivisanaa aines. Ja omien sanojesi mukaan täällä on siis monia torpedoivia aineksia. Paha rustiriita sanomisissasi. Palstaa ei kukaan torpedoi, mutta täällä saa mitä tilaa. Palsta toimii parin henkilön poissa ollessa oikein hyvin. Joten viimeistele rauhassa se romaanisi.

        Olen samaa mieltä kanssasi. Kun kaksi olevinaan muita parempaa ylimielistä tyyppiä ovat poissa, palsta toimii.

        Mikä lapsellinen ele on muuten tuo, että pitää laittaa espanjankielisiä
        lauseita väliin ? Tekeekö se ihmisestä jotenkin paremman ja vakuuttavamman ?

        Ehkä monikin voisi käyttää jotain toista kieltä, muttei kehtaa alentua, se tuntuisi
        naurettavalta itsekorostukselta, tulee mieleen
        Hyasintti B. jolla kauhea tarve päteä.

        Kumma luulo ihmisellä, että espanjankielen möläytykset tekisivät ihmiset
        jotenkin paremman.

        Parempi näyttää vaatimattomalta ihmiseltä kuin tehdä itsensä naurettavaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen samaa mieltä kanssasi. Kun kaksi olevinaan muita parempaa ylimielistä tyyppiä ovat poissa, palsta toimii.

        Mikä lapsellinen ele on muuten tuo, että pitää laittaa espanjankielisiä
        lauseita väliin ? Tekeekö se ihmisestä jotenkin paremman ja vakuuttavamman ?

        Ehkä monikin voisi käyttää jotain toista kieltä, muttei kehtaa alentua, se tuntuisi
        naurettavalta itsekorostukselta, tulee mieleen
        Hyasintti B. jolla kauhea tarve päteä.

        Kumma luulo ihmisellä, että espanjankielen möläytykset tekisivät ihmiset
        jotenkin paremman.

        Parempi näyttää vaatimattomalta ihmiseltä kuin tehdä itsensä naurettavaksi.

        Eiköhän se kerro jotain, että juuri täällä, "heikomman aineksen" keskuudessa,
        on niin suuri tarve todistaa olevansa jotain.
        Tämä on ainoa hypoteettinen mahdollisuus, muualla ei riittäisi mihinkään
        eikä riitä täälläkään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olen samaa mieltä kanssasi. Kun kaksi olevinaan muita parempaa ylimielistä tyyppiä ovat poissa, palsta toimii.

        Mikä lapsellinen ele on muuten tuo, että pitää laittaa espanjankielisiä
        lauseita väliin ? Tekeekö se ihmisestä jotenkin paremman ja vakuuttavamman ?

        Ehkä monikin voisi käyttää jotain toista kieltä, muttei kehtaa alentua, se tuntuisi
        naurettavalta itsekorostukselta, tulee mieleen
        Hyasintti B. jolla kauhea tarve päteä.

        Kumma luulo ihmisellä, että espanjankielen möläytykset tekisivät ihmiset
        jotenkin paremman.

        Parempi näyttää vaatimattomalta ihmiseltä kuin tehdä itsensä naurettavaksi.

        Vastaukseni olikin nimimerkille Anonyymi
        Eilen 14:37. Ei palstaa alasajamaan lähteneelle trollille (yksi tai kaksi tai kolme, kaikki mahdollisesti samoilta näppäimiltä :).
        Yksi pieni vastakysymys sinulle: koska olet viimeiksi kirjoittanut jotain muuta suoltanut loukkauksia ja vihaa korppista ja minua kohtaan, kirjoitimme sitten vaikka mitä? Kyllä, tämänkaltainen palstakäyttäytyminen torpedoi ketjut ja saa hyvätkin keskustelijat kaikkoamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen samaa mieltä kanssasi. Kun kaksi olevinaan muita parempaa ylimielistä tyyppiä ovat poissa, palsta toimii.

        Mikä lapsellinen ele on muuten tuo, että pitää laittaa espanjankielisiä
        lauseita väliin ? Tekeekö se ihmisestä jotenkin paremman ja vakuuttavamman ?

        Ehkä monikin voisi käyttää jotain toista kieltä, muttei kehtaa alentua, se tuntuisi
        naurettavalta itsekorostukselta, tulee mieleen
        Hyasintti B. jolla kauhea tarve päteä.

        Kumma luulo ihmisellä, että espanjankielen möläytykset tekisivät ihmiset
        jotenkin paremman.

        Parempi näyttää vaatimattomalta ihmiseltä kuin tehdä itsensä naurettavaksi.

        Joillakin on omat säännöt. Itse olen olettanut, että täällä saisi kirjoittaa vain suomeksi tai ruotsiksi.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Vastaukseni olikin nimimerkille Anonyymi
        Eilen 14:37. Ei palstaa alasajamaan lähteneelle trollille (yksi tai kaksi tai kolme, kaikki mahdollisesti samoilta näppäimiltä :).
        Yksi pieni vastakysymys sinulle: koska olet viimeiksi kirjoittanut jotain muuta suoltanut loukkauksia ja vihaa korppista ja minua kohtaan, kirjoitimme sitten vaikka mitä? Kyllä, tämänkaltainen palstakäyttäytyminen torpedoi ketjut ja saa hyvätkin keskustelijat kaikkoamaan.

        Ei täällä kukaan muu palstaa alas aja kuin itsensä tavallisten ihmisten yläpuolelle nostajat. Palsta toimii erittäin hyvin ilman tuollaisia.


    • Älä luota enää mihinkään.
      Äläkä enää ihan jokaiseenkaan.
      -
      Kuten aikoinaan kirjoitin:

      J.R.R.Tolkien kertoi Suomalaisille kauan sitten näin:

      "Galadriel:
      The world is changed. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air (Elvish translation). Much that once was is lost; for none now live who remember it."
      -
      Suomen perustus-laki on muuttumassa.
      Kuten Galadriel sanoi:
      Tunnen sen maassa, meressä ja ilmassa.
      Haltiat ovat alkaneet vaeltaa.
      Perustus-lakiamme on pakko muuttaa, koska muuten ei suku-puuttoon kuolevan kansamme rippeille riitä eläkkeittensä maksajia.
      Olethan sinäkin jo huomannut kuinka yhä enemmän perustus-lakiamme tökitään äänestämämme edus-kunnan taholta.
      Hallituksemme keinoin.
      Kirkoistamme tulee holli-tupia joihin saa tulla kuka tahansa.
      Mutta Moskeijoihin ei niin vain kristitty pääse.
      Näyttää siltä että tämä on ensimmäinen suuri muutos perustus-lakiimme.

      H.

      • Jaha hunksi. Kopioit nyt sitten tänne. Annoin kyllä jo plussan muualle..)) Pitäskö lisää tulla ?
        Sait kyllä minut kiinnostumaan Tolkienista, oikeastaan jo aikaisempien siteerauksiesi pohjalta. Tunteeko joku Tolkienin ? Minä en, vaikka Taru sormusten herrasta on hyllyssäni, ainakin osa siitä.

        Olisi varmasti hyvä säilyttää levollinen mieli, kun nämä "haltiat alkavat vaeltaa", ainakin uskoa, että ovat hyviä haltioita..))


      • demeter1 kirjoitti:

        Jaha hunksi. Kopioit nyt sitten tänne. Annoin kyllä jo plussan muualle..)) Pitäskö lisää tulla ?
        Sait kyllä minut kiinnostumaan Tolkienista, oikeastaan jo aikaisempien siteerauksiesi pohjalta. Tunteeko joku Tolkienin ? Minä en, vaikka Taru sormusten herrasta on hyllyssäni, ainakin osa siitä.

        Olisi varmasti hyvä säilyttää levollinen mieli, kun nämä "haltiat alkavat vaeltaa", ainakin uskoa, että ovat hyviä haltioita..))

        "Kun Galadriel lähti ja metsä tyhjeni
        pitkä-tukkainen Legolas myös kauaksi suuntasi.

        Hän tunsi että jossain on joku joka odotti
        joku jolla on oikean-lainen ranta-laituri.

        Kieli Haltian jotenkin myös veti häntä kohti
        Jotain jossa lahden takana muinoin myös sanan säilä kauniisti hohti."
        -
        https://www.youtube.com/watch?v=6CfRJSKk2Ls

        Lahden takana taatusti nyt joku juoksee halaamaan puuta.

        H.


      • huruksz kirjoitti:

        "Kun Galadriel lähti ja metsä tyhjeni
        pitkä-tukkainen Legolas myös kauaksi suuntasi.

        Hän tunsi että jossain on joku joka odotti
        joku jolla on oikean-lainen ranta-laituri.

        Kieli Haltian jotenkin myös veti häntä kohti
        Jotain jossa lahden takana muinoin myös sanan säilä kauniisti hohti."
        -
        https://www.youtube.com/watch?v=6CfRJSKk2Ls

        Lahden takana taatusti nyt joku juoksee halaamaan puuta.

        H.

        Jahas taas, hunksi. Olen ennenkin sanonut, että kun pistät oraakkelivaihteen päälle, vastaanottokoneistoni menee tukkoon..))
        Ehkä joku muu onnistuu paremmin tässä...


      • demeter1 kirjoitti:

        Jahas taas, hunksi. Olen ennenkin sanonut, että kun pistät oraakkelivaihteen päälle, vastaanottokoneistoni menee tukkoon..))
        Ehkä joku muu onnistuu paremmin tässä...

        "demeter1"

        Laitan sitten hänelle jotain helpompaa.
        Hänhän kuiten sanoi "hieman" kiinnostuneensa. :)
        -
        https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/11/02/juha-hurme-tolkien-ja-kalevalainen-puistatus
        -
        "Muista ihminen, yksi väärä sana, voi saada Junankin suistumaan raiteilta."

        H.


      • huruksz kirjoitti:

        "demeter1"

        Laitan sitten hänelle jotain helpompaa.
        Hänhän kuiten sanoi "hieman" kiinnostuneensa. :)
        -
        https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/11/02/juha-hurme-tolkien-ja-kalevalainen-puistatus
        -
        "Muista ihminen, yksi väärä sana, voi saada Junankin suistumaan raiteilta."

        H.

        Linkki oli hyvä, kiitos. Korkeakultturia, mutta aina siitä tyhmempikin, viittaan itseeni,
        jotakin irti saa, vaikka tämän:
        ”Sen (Kalevalan) viehätys perustuu sarastavaan ymmärrykseen siitä, kuinka rajallisia ovat ihmisen todelliset mahdollisuudet ja kuinka rajattomia ovat hänen mielikuvituksensa voima, liikkumatila ja luovuus"
        Eikä kai tuokaan ole mitään sellaista, mitä emme tietäisi, ainakin sitä on meille opetettu muutaman vuosikymmenen ajan..))


      • huruksz kirjoitti:

        "Kun Galadriel lähti ja metsä tyhjeni
        pitkä-tukkainen Legolas myös kauaksi suuntasi.

        Hän tunsi että jossain on joku joka odotti
        joku jolla on oikean-lainen ranta-laituri.

        Kieli Haltian jotenkin myös veti häntä kohti
        Jotain jossa lahden takana muinoin myös sanan säilä kauniisti hohti."
        -
        https://www.youtube.com/watch?v=6CfRJSKk2Ls

        Lahden takana taatusti nyt joku juoksee halaamaan puuta.

        H.

        :)
        Hyvä yritys, but no dice.
        Muuten, ei Tolkienkaan oikein hallinnut näitä naispuolisten keijujen sielunelämää.


    • Anonyymi

      Senkun hölötät, samoja hölötyksiä joka ketjussa. Ei päätä ei häntää.
      Ja vainoat kommentoijia.

    • Anonyymi

      Mitä te vielä etsitte, eikö ole löytynyt. Minä en etsi mitään, ajan hukkaan heittämästä ihan jonninjoutavaa. Mitä suotta vakavoitua, vielä kun on mahdolliduus nauttia ihan tavallisesta elämästä.

      Valmiita meistä ei ikinä tule.
      Korppis

      • Anonyymi

        Jos on antanut 17 vuotta nuoremman ukkomiehen jallittaa itteensä
        niin enpä tulis antamaan elämänohjeita kellekään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos on antanut 17 vuotta nuoremman ukkomiehen jallittaa itteensä
        niin enpä tulis antamaan elämänohjeita kellekään.

        Mutta jallitus on pantu kiertämään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos on antanut 17 vuotta nuoremman ukkomiehen jallittaa itteensä
        niin enpä tulis antamaan elämänohjeita kellekään.

        Vanha juttuan tuo oli. 0len siitä kirjoittanut. Hui kauhistus, jotain on jäänyt sinulta lukematta. Tarkkaavaisuutta, pidennä päivystysaikojasi, että et jää tietoumpioon.😁


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta jallitus on pantu kiertämään.

        Narsisti on mennyt halpaan.


      • Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

        Vanha juttuan tuo oli. 0len siitä kirjoittanut. Hui kauhistus, jotain on jäänyt sinulta lukematta. Tarkkaavaisuutta, pidennä päivystysaikojasi, että et jää tietoumpioon.😁

        Itse siinä kyyläät koko ajan, sitäkö se ihana arki on? Ehdit vastailla kymmenille, joita sanot yhdeksi. menisit välillä laittamaan mössöjä hoidokille.


    • Anonyymi

      En kehtais koko Suomelle kertoa olleeni niin typerä
      että olen antanut 17 nuoremman ukkomiehen vetää minua
      höplästä ja että uskoin sen luomiin pilvilinnoihin
      ja vielä pitää itteäni viisaana neuvomaan muitakin. Huoh.

      • Anonyymi

        Tosi, pitää aika paljon tapulista viirata että noin noloja juttuja kertoo kaikelle kansalle
        mutta mitäpä narsisti ei tekisi saadakseen huomiota. Harkintakyky pettää kun sairaalloisesti huomiota pitää hakea. Siinä on ukkomies saanut "kyytiä"........


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosi, pitää aika paljon tapulista viirata että noin noloja juttuja kertoo kaikelle kansalle
        mutta mitäpä narsisti ei tekisi saadakseen huomiota. Harkintakyky pettää kun sairaalloisesti huomiota pitää hakea. Siinä on ukkomies saanut "kyytiä"........

        Olikohan se sama kaupungin tavoitelluin ukkomies, lapsiperheen isä,
        joka haki vaihtelua avioelämälleen. Vaihtelu kuulemma virkistää ja rikastuttaa omaa
        avioelämää kehui yksikin auervaara lehdessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosi, pitää aika paljon tapulista viirata että noin noloja juttuja kertoo kaikelle kansalle
        mutta mitäpä narsisti ei tekisi saadakseen huomiota. Harkintakyky pettää kun sairaalloisesti huomiota pitää hakea. Siinä on ukkomies saanut "kyytiä"........

        Ukkomies oppi uusia niksejä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ukkomies oppi uusia niksejä.

        Ilahdutti niillä vaimoa.


    • Anonyymi

      Pieni itsetunto on kirous ihmiselle. Pitää koko elämänsä yrittää todistaa itselleen
      ja muille olevansa parempi kuin muut.

    • Anonyymi

      Vaatimattoman ihmisen takana on paljon potentiaalia,
      jonka monipuolisuudesta ja runsaudesta emme tiedä
      mutta sen tiedämme varmuudella,
      että itsensäkorostaja tuo esiin kaiken sen vähän minkä hän omaa.

      • Hienosti nähty ja ilmaistu, Ano 10.46..) Minun peukutukseni ei toimi. Ei anna peukuttaa, jos joku muu on sen jo tehnyt. Tekeepä mieleni heittää tuohon taas yksi sitaatti..))
        "Hiljaista ihmistä kannattaa kuunnella". Ymmärrän tuon niin, että tarkkailemalla ihminen oppii, ehkä enemmän kuin menemällä meteliin mukaan, mikä tietysti voi antaa paremman nosteen, ainakin hetkeksi.
        Kyllähän meidän ajassa on pitkään ollut tuo trendi, että ihminen saa, ja hänen suorastaan pitää näkyä ja kuulua pärjätäkseen, ollakseen ajan hermolla. Vaatimattomuus taas koetaan melkein aina jonkinlaisena nöyristelynä, vaikka se usein on vain realismia, tajua siitä että ei ole parempi, mutta ei huonompikaan kuin toiset.


      • Anonyymi

        Kun öykkäri on ollut kunnanvaltuustossa, hän julistaa tuntevansa vallan rakenteet.


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Hienosti nähty ja ilmaistu, Ano 10.46..) Minun peukutukseni ei toimi. Ei anna peukuttaa, jos joku muu on sen jo tehnyt. Tekeepä mieleni heittää tuohon taas yksi sitaatti..))
        "Hiljaista ihmistä kannattaa kuunnella". Ymmärrän tuon niin, että tarkkailemalla ihminen oppii, ehkä enemmän kuin menemällä meteliin mukaan, mikä tietysti voi antaa paremman nosteen, ainakin hetkeksi.
        Kyllähän meidän ajassa on pitkään ollut tuo trendi, että ihminen saa, ja hänen suorastaan pitää näkyä ja kuulua pärjätäkseen, ollakseen ajan hermolla. Vaatimattomuus taas koetaan melkein aina jonkinlaisena nöyristelynä, vaikka se usein on vain realismia, tajua siitä että ei ole parempi, mutta ei huonompikaan kuin toiset.

        Luin myös tuon 10:46 lauseen noin viisi kertaa ja se sai minut mietteisiin.
        Se, ettei tuo itseään esille kaikissa mahdollisissa tilanteissa on
        äärimmäisen ajattelevaista hienotunteisuutta muita kohtaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Luin myös tuon 10:46 lauseen noin viisi kertaa ja se sai minut mietteisiin.
        Se, ettei tuo itseään esille kaikissa mahdollisissa tilanteissa on
        äärimmäisen ajattelevaista hienotunteisuutta muita kohtaan.

        Sekin vielä, Ano 16.58. Joskus "entisessä elämässä" kun tuo osallistuminen tuntui kuuluvan työnkuvaankin, sitä kuvitteli, että oma sanottava oli niin tärkeätä että se piti heti sanoa. Vanhempana kun on tullut hitaammaksi on ollut pakkokin vähän toppuutella, ja kuinka ollakaan: joku toinen ehtii sanoa saman asian ja paljon paremmin kuin itse olisi osannut..)) Täällä kirjoittaessa niin on käynyt monta kertaa. Niin, että ollaankohan me sittenkään niin ainutlaatuisia kun sarasvuot ja muut ammattitsemppaajat meille vakuuttavat ?


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Sekin vielä, Ano 16.58. Joskus "entisessä elämässä" kun tuo osallistuminen tuntui kuuluvan työnkuvaankin, sitä kuvitteli, että oma sanottava oli niin tärkeätä että se piti heti sanoa. Vanhempana kun on tullut hitaammaksi on ollut pakkokin vähän toppuutella, ja kuinka ollakaan: joku toinen ehtii sanoa saman asian ja paljon paremmin kuin itse olisi osannut..)) Täällä kirjoittaessa niin on käynyt monta kertaa. Niin, että ollaankohan me sittenkään niin ainutlaatuisia kun sarasvuot ja muut ammattitsemppaajat meille vakuuttavat ?

        Demeter, paljon on saanut oppia ja joutunut oppimaan.
        Omasta puolestani olen huojentunut, että pitkä "kehitysvaihe", joka ei sitten
        nerouteen johtanutkaan (hahhah), tuli edes siihen pisteeseen, että alkoi löytää tasapainon ja malttaa mielensä.
        Tajuaa, ettei ihmisille ole tärkeää mikä minun mielipiteeni jostain asiasta on,
        vaikka minulla olisi palava halu kertoa se.

        Huomasin tarpeeksi monta kertaa,
        että ei minulla mitään uutta kerrottavaa ole kellekään,
        ja menin hiljaa itseeni ja nauroinkin itselleni, että mitä oikein kuvittelen,
        olenko tulossa sellaiseksi vanhaksi ihmiseksi, joka luulee, että kaikki
        viisaus on minussa ja muut, varsinkaan nuoremmat eivät mitään tiedä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luin myös tuon 10:46 lauseen noin viisi kertaa ja se sai minut mietteisiin.
        Se, ettei tuo itseään esille kaikissa mahdollisissa tilanteissa on
        äärimmäisen ajattelevaista hienotunteisuutta muita kohtaan.

        Entisinä aikoina jo lapsena opetettiin, että on kohteliasta kuunnella toista ihmistä,
        ei saa itse olla suuna ja päänä. Se kuului hyviin tapoihin.
        Onko elämä muuttunut minäkeskeiseksi ?

        Kyllä viime vuosikymmeninä on sattunut sitäkin, että joillekin ei niin läheisille
        ihmisille on tullut tavaksi tai tuntuu olevan tärkeintä
        saada vuodattaa aina oman elämänsä kaikki tapahtumat
        arkisista asioista alkaen ikäänkuin muut olisivat tekemättä mitään.

        Ensin ajattelee, että onpa hienoa, kun joku pitää minua niin suuren luottamuksen arvoisena, että kertoo omista henkilökohtaisista asioistaan,
        mutta siitä voi tulla rasitekin, koska se on yleensä yksipuolista.

        Tulee mieleen toteamus:
        "Kun vuodatat elämäsi toisen päälle, pakotat hänet osallistumaan elämääsi".

        Ne entiset hyvät tavat olisivat jossain määrin ihan käyttökelpoisia vieläkin,
        niissä ei ole viimeinen käyttöpäivä mennyt.

        Ehkä eläminen on mennyt minäkeskeiseksi ja on myös paljon mahdollista,
        että kaikilla ei ole läheisiä, jonka kanssa jakaa ajatuksiaan
        vai kärsiikö ihmisten suhteellisuudentaju tässä yksilökeskeisessä maailmassa ?
        Pääasia, että saa oman sanomisensa sanotuksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Entisinä aikoina jo lapsena opetettiin, että on kohteliasta kuunnella toista ihmistä,
        ei saa itse olla suuna ja päänä. Se kuului hyviin tapoihin.
        Onko elämä muuttunut minäkeskeiseksi ?

        Kyllä viime vuosikymmeninä on sattunut sitäkin, että joillekin ei niin läheisille
        ihmisille on tullut tavaksi tai tuntuu olevan tärkeintä
        saada vuodattaa aina oman elämänsä kaikki tapahtumat
        arkisista asioista alkaen ikäänkuin muut olisivat tekemättä mitään.

        Ensin ajattelee, että onpa hienoa, kun joku pitää minua niin suuren luottamuksen arvoisena, että kertoo omista henkilökohtaisista asioistaan,
        mutta siitä voi tulla rasitekin, koska se on yleensä yksipuolista.

        Tulee mieleen toteamus:
        "Kun vuodatat elämäsi toisen päälle, pakotat hänet osallistumaan elämääsi".

        Ne entiset hyvät tavat olisivat jossain määrin ihan käyttökelpoisia vieläkin,
        niissä ei ole viimeinen käyttöpäivä mennyt.

        Ehkä eläminen on mennyt minäkeskeiseksi ja on myös paljon mahdollista,
        että kaikilla ei ole läheisiä, jonka kanssa jakaa ajatuksiaan
        vai kärsiikö ihmisten suhteellisuudentaju tässä yksilökeskeisessä maailmassa ?
        Pääasia, että saa oman sanomisensa sanotuksi.

        Jos olette tekemisissä tämän päivän nuorten aikuisten kanssa huomaatte, että tämä päivänä taka-alalla seisova nuori putoaa pelistä. Meille sanottiin ennen aikainen lintu löytää madon. On siis pyrittävä olemaan esillä ja tartuttava tilanteisiin empimättä. Laitettava itsensä likoon ja otettava takkiin jos pettymyksiä tulee.

        Oletteko sitä mieltä, että vanhaan on palattava vaikka se ei ole mahdollista. Sosiaalisen median käyttötaito koskee meitä kaikkia, on pysyttävä mukana kehityksessä. Opimme jos haluamme käyttämään itseään esiintuovia kanavia. Facebook, twitter, instagram. Tietty jos osaamista ei ole voi jäädä polkemaan suomi24 kanavilla ja huokailla kuinka kirjoittajat eivät osaa käyttäytyä, eivät piittaa vaalimattoman elämän kunnioituksesta, eivät osaa piilottaa onneaan vaan kerrovat omasta elämästään.

        Eli tälle ikäluokalle nelkytluvun kasvatus lie se ainut oikea, kakarat hiljaa kun aikuiset puhuvat. Tämä käy ilmi kommenteistanne, teillä on itsenne esille tuomisen ongelman.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Entisinä aikoina jo lapsena opetettiin, että on kohteliasta kuunnella toista ihmistä,
        ei saa itse olla suuna ja päänä. Se kuului hyviin tapoihin.
        Onko elämä muuttunut minäkeskeiseksi ?

        Kyllä viime vuosikymmeninä on sattunut sitäkin, että joillekin ei niin läheisille
        ihmisille on tullut tavaksi tai tuntuu olevan tärkeintä
        saada vuodattaa aina oman elämänsä kaikki tapahtumat
        arkisista asioista alkaen ikäänkuin muut olisivat tekemättä mitään.

        Ensin ajattelee, että onpa hienoa, kun joku pitää minua niin suuren luottamuksen arvoisena, että kertoo omista henkilökohtaisista asioistaan,
        mutta siitä voi tulla rasitekin, koska se on yleensä yksipuolista.

        Tulee mieleen toteamus:
        "Kun vuodatat elämäsi toisen päälle, pakotat hänet osallistumaan elämääsi".

        Ne entiset hyvät tavat olisivat jossain määrin ihan käyttökelpoisia vieläkin,
        niissä ei ole viimeinen käyttöpäivä mennyt.

        Ehkä eläminen on mennyt minäkeskeiseksi ja on myös paljon mahdollista,
        että kaikilla ei ole läheisiä, jonka kanssa jakaa ajatuksiaan
        vai kärsiikö ihmisten suhteellisuudentaju tässä yksilökeskeisessä maailmassa ?
        Pääasia, että saa oman sanomisensa sanotuksi.

        Hienosti sanottu, Ano.19.02.
        "Kun vuodatat elämäsi toisen päälle, pakotat hänet osallistumaan elämääsi".
        Kai hyviin tapoihin voisi kuulua se, että jos itsellä on kova tarve puhua, voisi kysyä, jaksaako toinen kuunnella. Näin olen ainakin itse joutunut tekemään joskus..))
        Samaa mieltä olen, kyllä nämä minä minä-puheet ovat yleistyneet, puhutaan, mutta ei kuunnella...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entisinä aikoina jo lapsena opetettiin, että on kohteliasta kuunnella toista ihmistä,
        ei saa itse olla suuna ja päänä. Se kuului hyviin tapoihin.
        Onko elämä muuttunut minäkeskeiseksi ?

        Kyllä viime vuosikymmeninä on sattunut sitäkin, että joillekin ei niin läheisille
        ihmisille on tullut tavaksi tai tuntuu olevan tärkeintä
        saada vuodattaa aina oman elämänsä kaikki tapahtumat
        arkisista asioista alkaen ikäänkuin muut olisivat tekemättä mitään.

        Ensin ajattelee, että onpa hienoa, kun joku pitää minua niin suuren luottamuksen arvoisena, että kertoo omista henkilökohtaisista asioistaan,
        mutta siitä voi tulla rasitekin, koska se on yleensä yksipuolista.

        Tulee mieleen toteamus:
        "Kun vuodatat elämäsi toisen päälle, pakotat hänet osallistumaan elämääsi".

        Ne entiset hyvät tavat olisivat jossain määrin ihan käyttökelpoisia vieläkin,
        niissä ei ole viimeinen käyttöpäivä mennyt.

        Ehkä eläminen on mennyt minäkeskeiseksi ja on myös paljon mahdollista,
        että kaikilla ei ole läheisiä, jonka kanssa jakaa ajatuksiaan
        vai kärsiikö ihmisten suhteellisuudentaju tässä yksilökeskeisessä maailmassa ?
        Pääasia, että saa oman sanomisensa sanotuksi.

        Ei ole pakko mennä vouhotukseen mukaan ja muuttua minäkeskeiseksi.
        Onneksi iän mukana (parhaassa tapauksessa)
        tulee harkintaa mukaan ja ymmärrys siitä, että saamme ihan rauhassa olla "oman aikakautemme lapsia", toiset huomioonottavia vielä eläkeläisenäkin.

        Emme taistele eikä meidän tarvitse taistella
        samoilla areenoilla nuorten kanssa. Voimme ihan rauhallisin mielin nauttia
        oman näköisestä elämästä omilla ehdoillamme ilman itsetehostuksen tarvetta.
        Itsetehostuksen tarve eläkeiässä kertoisi surullista tarinaa
        keskenjääneestä kehityksestä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole pakko mennä vouhotukseen mukaan ja muuttua minäkeskeiseksi.
        Onneksi iän mukana (parhaassa tapauksessa)
        tulee harkintaa mukaan ja ymmärrys siitä, että saamme ihan rauhassa olla "oman aikakautemme lapsia", toiset huomioonottavia vielä eläkeläisenäkin.

        Emme taistele eikä meidän tarvitse taistella
        samoilla areenoilla nuorten kanssa. Voimme ihan rauhallisin mielin nauttia
        oman näköisestä elämästä omilla ehdoillamme ilman itsetehostuksen tarvetta.
        Itsetehostuksen tarve eläkeiässä kertoisi surullista tarinaa
        keskenjääneestä kehityksestä.

        Näin olet oppinut ja pidät sitä oikeana.


      • korpikirjailija kirjoitti:

        Jos olette tekemisissä tämän päivän nuorten aikuisten kanssa huomaatte, että tämä päivänä taka-alalla seisova nuori putoaa pelistä. Meille sanottiin ennen aikainen lintu löytää madon. On siis pyrittävä olemaan esillä ja tartuttava tilanteisiin empimättä. Laitettava itsensä likoon ja otettava takkiin jos pettymyksiä tulee.

        Oletteko sitä mieltä, että vanhaan on palattava vaikka se ei ole mahdollista. Sosiaalisen median käyttötaito koskee meitä kaikkia, on pysyttävä mukana kehityksessä. Opimme jos haluamme käyttämään itseään esiintuovia kanavia. Facebook, twitter, instagram. Tietty jos osaamista ei ole voi jäädä polkemaan suomi24 kanavilla ja huokailla kuinka kirjoittajat eivät osaa käyttäytyä, eivät piittaa vaalimattoman elämän kunnioituksesta, eivät osaa piilottaa onneaan vaan kerrovat omasta elämästään.

        Eli tälle ikäluokalle nelkytluvun kasvatus lie se ainut oikea, kakarat hiljaa kun aikuiset puhuvat. Tämä käy ilmi kommenteistanne, teillä on itsenne esille tuomisen ongelman.

        """Eli tälle ikäluokalle nelkytluvun kasvatus lie se ainut oikea, kakarat hiljaa kun aikuiset puhuvat. Tämä käy ilmi kommenteistanne, teillä on itsenne esille tuomisen ongelman."""

        Voihan se olla niinkin päin, että he ovat saaneet jo lapsina tuoda itseään esille tarpeeksi, niin ei sitten enää vanhuksena ole tarvetta ylilyönteihin itsensä esilletuomisessa.


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Hienosti sanottu, Ano.19.02.
        "Kun vuodatat elämäsi toisen päälle, pakotat hänet osallistumaan elämääsi".
        Kai hyviin tapoihin voisi kuulua se, että jos itsellä on kova tarve puhua, voisi kysyä, jaksaako toinen kuunnella. Näin olen ainakin itse joutunut tekemään joskus..))
        Samaa mieltä olen, kyllä nämä minä minä-puheet ovat yleistyneet, puhutaan, mutta ei kuunnella...

        Itsekasvatus kuului "koulutukseen" omassa nuoruudessani, mikä oli hyvä.
        Se sisälsi opinkappaleen siitä, että itsekritiikkiäkin on hyvä harrastaa.
        Se auttaa elämän varrella. Ei kaikki leviä aikuisena käsiin, kun oppii pitämään itseään sopivasti ruodussa.
        Ei lähde mopo käsistä,
        että tuntisi esim. tarvetta lähteä elämäänsä paljastelemaan palstoilla.
        Ajatuksia on erittäin mukava vaihtaa mukavien ihmisten kanssa.


      • Tellukka kirjoitti:

        """Eli tälle ikäluokalle nelkytluvun kasvatus lie se ainut oikea, kakarat hiljaa kun aikuiset puhuvat. Tämä käy ilmi kommenteistanne, teillä on itsenne esille tuomisen ongelman."""

        Voihan se olla niinkin päin, että he ovat saaneet jo lapsina tuoda itseään esille tarpeeksi, niin ei sitten enää vanhuksena ole tarvetta ylilyönteihin itsensä esilletuomisessa.

        Tuota minäkin veikkaisin, Tellukka, että on saanut huomiota riittävästi lapsena tai sitten sen jälkeen saanut näitä "korjaavia kokemuksia" niin paljon, ettei enää vanhana ole tarve rehvastella, hakea näkyvyyttä, ottaa tilaa - osoittaakseen että on vielä lukuun otettava...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itsekasvatus kuului "koulutukseen" omassa nuoruudessani, mikä oli hyvä.
        Se sisälsi opinkappaleen siitä, että itsekritiikkiäkin on hyvä harrastaa.
        Se auttaa elämän varrella. Ei kaikki leviä aikuisena käsiin, kun oppii pitämään itseään sopivasti ruodussa.
        Ei lähde mopo käsistä,
        että tuntisi esim. tarvetta lähteä elämäänsä paljastelemaan palstoilla.
        Ajatuksia on erittäin mukava vaihtaa mukavien ihmisten kanssa.

        Itsekritiikki sisältää ajatuksen: Näe itsesi toisten silmin.
        Valitettavasti kaikille se ei ole koskaan mahdollista vähimmässäkään määrin.


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Sekin vielä, Ano 16.58. Joskus "entisessä elämässä" kun tuo osallistuminen tuntui kuuluvan työnkuvaankin, sitä kuvitteli, että oma sanottava oli niin tärkeätä että se piti heti sanoa. Vanhempana kun on tullut hitaammaksi on ollut pakkokin vähän toppuutella, ja kuinka ollakaan: joku toinen ehtii sanoa saman asian ja paljon paremmin kuin itse olisi osannut..)) Täällä kirjoittaessa niin on käynyt monta kertaa. Niin, että ollaankohan me sittenkään niin ainutlaatuisia kun sarasvuot ja muut ammattitsemppaajat meille vakuuttavat ?

        Hei Demeter !

        Kokemukseni perusteella meni täysin maku "ammattitsemppaajiin".
        Firma oli kutsunut eri osastojen työntekijöillle ammattitsemppaajan (J.S) tsemppaamaan.
        Tilaisuudessa oli toimiston ja tuotantopuolen (tehtaan) henkilökuntaa, kesken työpäivänsä tulleet kaikki.

        Kun Herra Ammattitsemppaaja liituraitapuvussaan näki tuotantopuolen henkilöt
        työvaatteissaan hän totesi "Jaha pitääkin lähteä vaihtamaan so-pi-vat vaatteet",
        hyppäsi taksiin ja hurautti kotiinsa laittamaan jotkut ehkä pihansiivousvaatteet päälle
        ja tuli takaisin aloittamaan hohdokkaan esitelmänsä.

        Kyllä meni uskottavuus täysin ja laakista.
        Miten voi niin itserakkautensa itsevarmoissa sfääreissä olla,
        että aliarvioi niin pahasti ihmisiä ?


      • Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

        Jos olette tekemisissä tämän päivän nuorten aikuisten kanssa huomaatte, että tämä päivänä taka-alalla seisova nuori putoaa pelistä. Meille sanottiin ennen aikainen lintu löytää madon. On siis pyrittävä olemaan esillä ja tartuttava tilanteisiin empimättä. Laitettava itsensä likoon ja otettava takkiin jos pettymyksiä tulee.

        Oletteko sitä mieltä, että vanhaan on palattava vaikka se ei ole mahdollista. Sosiaalisen median käyttötaito koskee meitä kaikkia, on pysyttävä mukana kehityksessä. Opimme jos haluamme käyttämään itseään esiintuovia kanavia. Facebook, twitter, instagram. Tietty jos osaamista ei ole voi jäädä polkemaan suomi24 kanavilla ja huokailla kuinka kirjoittajat eivät osaa käyttäytyä, eivät piittaa vaalimattoman elämän kunnioituksesta, eivät osaa piilottaa onneaan vaan kerrovat omasta elämästään.

        Eli tälle ikäluokalle nelkytluvun kasvatus lie se ainut oikea, kakarat hiljaa kun aikuiset puhuvat. Tämä käy ilmi kommenteistanne, teillä on itsenne esille tuomisen ongelman.

        Meidän ei tarvitse tuoda itseämme esiin suomi24:llä vaan aidoissa sosiaalisissa tilanteissa ollaan mukana , ei esiin tunkien. Emme ole nuoria aikuisia olleet vuosikymmeniin, löysimme kyllä aikanaan oman paikkamme yhteiskunnassa ja yksityiselämässä. Aika moni meistä jakaa juttuja Instagramissa ja facessa. Meillä on myös elämän varrella kertynyt laaja ystäväpiiri . Ja mikä parasta, on lapset ja heidän perheensä. Pienet ja nuoret lastenlapset avaavat isovanhemmilleenkin nykymaailman.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hei Demeter !

        Kokemukseni perusteella meni täysin maku "ammattitsemppaajiin".
        Firma oli kutsunut eri osastojen työntekijöillle ammattitsemppaajan (J.S) tsemppaamaan.
        Tilaisuudessa oli toimiston ja tuotantopuolen (tehtaan) henkilökuntaa, kesken työpäivänsä tulleet kaikki.

        Kun Herra Ammattitsemppaaja liituraitapuvussaan näki tuotantopuolen henkilöt
        työvaatteissaan hän totesi "Jaha pitääkin lähteä vaihtamaan so-pi-vat vaatteet",
        hyppäsi taksiin ja hurautti kotiinsa laittamaan jotkut ehkä pihansiivousvaatteet päälle
        ja tuli takaisin aloittamaan hohdokkaan esitelmänsä.

        Kyllä meni uskottavuus täysin ja laakista.
        Miten voi niin itserakkautensa itsevarmoissa sfääreissä olla,
        että aliarvioi niin pahasti ihmisiä ?

        Aikuiskouluttajana toimiessani jouduin vetämään kurssia, jonka opettaja lähti kesken kurssin koska ei saanut porukkaa mukaansa.

        No, kävi ilmi, että nuori sosionoomi (opettaja) oli tullut pitkäaikaistyöttömien työhakukurssin eka oppitunnille kirkkaan punaisessa nahkahousupuvussa.

        Oppilaat avautuivat minulle. Eli jokaisessa kohtaamisessa on oltava aito oma itsensä.

        Avoimuus, aitous ja oikea asenne.

        Nythän tässä on keskusteltu muutamilla rekisteröidyillä nimimerkeillä. Siitä pointsit heille, itsetunto on kohillaan. Muut itseään hyvällä itsetunnolla varustetut heittävät kommentteja puskasta vaikka nimimerkkikin on olemassa.

        Eikö ole kanttia kehua itseä omalla nikillä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei Demeter !

        Kokemukseni perusteella meni täysin maku "ammattitsemppaajiin".
        Firma oli kutsunut eri osastojen työntekijöillle ammattitsemppaajan (J.S) tsemppaamaan.
        Tilaisuudessa oli toimiston ja tuotantopuolen (tehtaan) henkilökuntaa, kesken työpäivänsä tulleet kaikki.

        Kun Herra Ammattitsemppaaja liituraitapuvussaan näki tuotantopuolen henkilöt
        työvaatteissaan hän totesi "Jaha pitääkin lähteä vaihtamaan so-pi-vat vaatteet",
        hyppäsi taksiin ja hurautti kotiinsa laittamaan jotkut ehkä pihansiivousvaatteet päälle
        ja tuli takaisin aloittamaan hohdokkaan esitelmänsä.

        Kyllä meni uskottavuus täysin ja laakista.
        Miten voi niin itserakkautensa itsevarmoissa sfääreissä olla,
        että aliarvioi niin pahasti ihmisiä ?

        Huhhuh miten törppöä.
        Useimmat kuulijat ovat tod.näk. kehittyneempiä ihmisenä kuin pinnalliset treinerit,
        juipit, jotka "laskeutuivat" korkeuksistaan alas kulloistenkin kuulijoittensa luulottelemalleen tasolle ja kuittasivat tunnin käynnistään kymppitonnin,
        tuskin piisasikaan.
        nm. Niitten kultakaudet taitaa olla ohi.


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Aikuiskouluttajana toimiessani jouduin vetämään kurssia, jonka opettaja lähti kesken kurssin koska ei saanut porukkaa mukaansa.

        No, kävi ilmi, että nuori sosionoomi (opettaja) oli tullut pitkäaikaistyöttömien työhakukurssin eka oppitunnille kirkkaan punaisessa nahkahousupuvussa.

        Oppilaat avautuivat minulle. Eli jokaisessa kohtaamisessa on oltava aito oma itsensä.

        Avoimuus, aitous ja oikea asenne.

        Nythän tässä on keskusteltu muutamilla rekisteröidyillä nimimerkeillä. Siitä pointsit heille, itsetunto on kohillaan. Muut itseään hyvällä itsetunnolla varustetut heittävät kommentteja puskasta vaikka nimimerkkikin on olemassa.

        Eikö ole kanttia kehua itseä omalla nikillä?

        Kehu lisää itseäsi, me ei uskota vielä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kehu lisää itseäsi, me ei uskota vielä.

        Tämä on keskustelua. Etkö pysy mukana?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Meidän ei tarvitse tuoda itseämme esiin suomi24:llä vaan aidoissa sosiaalisissa tilanteissa ollaan mukana , ei esiin tunkien. Emme ole nuoria aikuisia olleet vuosikymmeniin, löysimme kyllä aikanaan oman paikkamme yhteiskunnassa ja yksityiselämässä. Aika moni meistä jakaa juttuja Instagramissa ja facessa. Meillä on myös elämän varrella kertynyt laaja ystäväpiiri . Ja mikä parasta, on lapset ja heidän perheensä. Pienet ja nuoret lastenlapset avaavat isovanhemmilleenkin nykymaailman.

        No kiva lukea, olet mukana tässä ajassa.


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Aikuiskouluttajana toimiessani jouduin vetämään kurssia, jonka opettaja lähti kesken kurssin koska ei saanut porukkaa mukaansa.

        No, kävi ilmi, että nuori sosionoomi (opettaja) oli tullut pitkäaikaistyöttömien työhakukurssin eka oppitunnille kirkkaan punaisessa nahkahousupuvussa.

        Oppilaat avautuivat minulle. Eli jokaisessa kohtaamisessa on oltava aito oma itsensä.

        Avoimuus, aitous ja oikea asenne.

        Nythän tässä on keskusteltu muutamilla rekisteröidyillä nimimerkeillä. Siitä pointsit heille, itsetunto on kohillaan. Muut itseään hyvällä itsetunnolla varustetut heittävät kommentteja puskasta vaikka nimimerkkikin on olemassa.

        Eikö ole kanttia kehua itseä omalla nikillä?

        Sun kanssa ei ole itse asiassa keskustellut juuri kukaan. Muut keskustelevat keskenään.


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Tämä on keskustelua. Etkö pysy mukana?

        Kenen kanssa keskustelet ? Sinä et ole mukana, jos et ole huomannut.


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Tämä on keskustelua. Etkö pysy mukana?

        Voithan sinä muuallakin keskustella yksinäsi, vaikka 80 nojatuolissa,
        ei sielläkään sinulle kukaan vastaa, roikut vaa sielläkin ylimääräisenä
        vaikka varmaan luulet keskiössä olevasi.
        Miksi tulit taas tänne häiriköimään ?
        Onko sinun pakko pilata jokainen hyvä ketju ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Voithan sinä muuallakin keskustella yksinäsi, vaikka 80 nojatuolissa,
        ei sielläkään sinulle kukaan vastaa, roikut vaa sielläkin ylimääräisenä
        vaikka varmaan luulet keskiössä olevasi.
        Miksi tulit taas tänne häiriköimään ?
        Onko sinun pakko pilata jokainen hyvä ketju ?

        Sinä vastasit minulle 😁


      • korppis kirjoitti:

        Aikuiskouluttajana toimiessani jouduin vetämään kurssia, jonka opettaja lähti kesken kurssin koska ei saanut porukkaa mukaansa.

        No, kävi ilmi, että nuori sosionoomi (opettaja) oli tullut pitkäaikaistyöttömien työhakukurssin eka oppitunnille kirkkaan punaisessa nahkahousupuvussa.

        Oppilaat avautuivat minulle. Eli jokaisessa kohtaamisessa on oltava aito oma itsensä.

        Avoimuus, aitous ja oikea asenne.

        Nythän tässä on keskusteltu muutamilla rekisteröidyillä nimimerkeillä. Siitä pointsit heille, itsetunto on kohillaan. Muut itseään hyvällä itsetunnolla varustetut heittävät kommentteja puskasta vaikka nimimerkkikin on olemassa.

        Eikö ole kanttia kehua itseä omalla nikillä?

        Nyt en oikein saanut selville, mitä hait vastauksessasi, korppis. Että joku toinen epäonnistui koulutustehtävässä, sinä et, tiesit miten homma hoituu, vai ?

        Minusta sillä, kirjoittaako täällä rekisteröitynä vai Anonyyminä ei ole kirjoittajan itsetunnon kanssa mitään tekemistä. Yhtä hyvin voisi päätellä, että me, jotka olemme rekisteröityjä olemme pieni-itsetuntoisia kun haluamme erottua muista..))


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hei Demeter !

        Kokemukseni perusteella meni täysin maku "ammattitsemppaajiin".
        Firma oli kutsunut eri osastojen työntekijöillle ammattitsemppaajan (J.S) tsemppaamaan.
        Tilaisuudessa oli toimiston ja tuotantopuolen (tehtaan) henkilökuntaa, kesken työpäivänsä tulleet kaikki.

        Kun Herra Ammattitsemppaaja liituraitapuvussaan näki tuotantopuolen henkilöt
        työvaatteissaan hän totesi "Jaha pitääkin lähteä vaihtamaan so-pi-vat vaatteet",
        hyppäsi taksiin ja hurautti kotiinsa laittamaan jotkut ehkä pihansiivousvaatteet päälle
        ja tuli takaisin aloittamaan hohdokkaan esitelmänsä.

        Kyllä meni uskottavuus täysin ja laakista.
        Miten voi niin itserakkautensa itsevarmoissa sfääreissä olla,
        että aliarvioi niin pahasti ihmisiä ?

        Huh, huh, Ano 21.31. Toinen kirjoittaja tuolla alempana, Ano 21.52, totesi että näiden gurujen aika taitaa olla. Sarasvuo, Saarinen ja keitä muita heitä oli ?
        Vai onko meidän ikäpolvi jo ylikoulutettu näiden tsemppaajien osalta ?


      • demeter1 kirjoitti:

        Nyt en oikein saanut selville, mitä hait vastauksessasi, korppis. Että joku toinen epäonnistui koulutustehtävässä, sinä et, tiesit miten homma hoituu, vai ?

        Minusta sillä, kirjoittaako täällä rekisteröitynä vai Anonyyminä ei ole kirjoittajan itsetunnon kanssa mitään tekemistä. Yhtä hyvin voisi päätellä, että me, jotka olemme rekisteröityjä olemme pieni-itsetuntoisia kun haluamme erottua muista..))

        Luin anonyymi no 21.31 kommentin liituraitamieskouluttajasta ja tämän kokemuksen hän oli kokenut about samoin kuin kurssini oppilaa, pukukoodi oli väärä.

        Eli kun lähdetään luennoimaan/opettamaan aikuisia on pukukaadi oltava sopiva.

        Ei kommenttini sisältänyt itsekehua.

        No, ymmärrät, että ei kannata enää näillä kymmenillä palata kotikasvatukseen. Uskon, kuitenkin, että joitakn periaatteita kannamme mukanamme kodin perintönä läpi elämän ja minulla se on avoimuus. Asioita ei lakaista maton alle.


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Luin anonyymi no 21.31 kommentin liituraitamieskouluttajasta ja tämän kokemuksen hän oli kokenut about samoin kuin kurssini oppilaa, pukukoodi oli väärä.

        Eli kun lähdetään luennoimaan/opettamaan aikuisia on pukukaadi oltava sopiva.

        Ei kommenttini sisältänyt itsekehua.

        No, ymmärrät, että ei kannata enää näillä kymmenillä palata kotikasvatukseen. Uskon, kuitenkin, että joitakn periaatteita kannamme mukanamme kodin perintönä läpi elämän ja minulla se on avoimuus. Asioita ei lakaista maton alle.

        Kyllä nyt vanhempasi olisivat tyytyväisiä kasvatuksen tulokseen, kun heidän lapsensa koko elämä on avoimesti levitetty suoli 24:llä roskineen kaikkineen.


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Luin anonyymi no 21.31 kommentin liituraitamieskouluttajasta ja tämän kokemuksen hän oli kokenut about samoin kuin kurssini oppilaa, pukukoodi oli väärä.

        Eli kun lähdetään luennoimaan/opettamaan aikuisia on pukukaadi oltava sopiva.

        Ei kommenttini sisältänyt itsekehua.

        No, ymmärrät, että ei kannata enää näillä kymmenillä palata kotikasvatukseen. Uskon, kuitenkin, että joitakn periaatteita kannamme mukanamme kodin perintönä läpi elämän ja minulla se on avoimuus. Asioita ei lakaista maton alle.

        Niin väärin kuin sinä jutun ymmärsit 21:31 kommentin,
        ei voi ymmärtää kuin tosi tyhmä.
        Tiedätkö miten määritellään tosi tyhmä ?
        Se on niin tyhmä, ettei itse tajua kuinka tyhmä se on.


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Luin anonyymi no 21.31 kommentin liituraitamieskouluttajasta ja tämän kokemuksen hän oli kokenut about samoin kuin kurssini oppilaa, pukukoodi oli väärä.

        Eli kun lähdetään luennoimaan/opettamaan aikuisia on pukukaadi oltava sopiva.

        Ei kommenttini sisältänyt itsekehua.

        No, ymmärrät, että ei kannata enää näillä kymmenillä palata kotikasvatukseen. Uskon, kuitenkin, että joitakn periaatteita kannamme mukanamme kodin perintönä läpi elämän ja minulla se on avoimuus. Asioita ei lakaista maton alle.

        Et täydellisemmin olisi voinut tyhmyyttäsi paljastaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et täydellisemmin olisi voinut tyhmyyttäsi paljastaa.

        Sille oli niin tärkeää saada kaikkien tietoon, että hän on OPETTANUT aikuisia. Luulee varmaan joku maisteri olevansa, pelkkä yo-merkonomi kuitenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et täydellisemmin olisi voinut tyhmyyttäsi paljastaa.

        Korppikotkat ymmärtävät niin, että tullakseen ymmärretyksi puhujan pitää pukeutua
        teurastajan vaatteisiin, jos teurastajille menee puhumaan,
        nokikolarin vaatteisiin, jos nokikolareille puhuu, ratikkakuskin vaatteisiin jos ratikkakuskeille puhuu.

        Tämä on korppikotkien "logiikkaa".
        Itse asiassa psykopaattisesti ajattelevilla henkilöillä logiikka ei pelaa ollenkaan
        (normaalisti),
        eikä tule koskaan pelaamaan, koska psykopaattisilla henkilöillä ei ole ollenkaan
        oiretiedostusta itsellään. Eivät he pysty tajuamaan itseään. He eivät näe itsessään mitään poikkeavaa. Sikäli on ihan turhaa inttää heille mitään.

        Juppiguru itse ei tajua, että niillä joille hän puhuu,
        saattaa itsellä olla myös liituraitapuku kaapissa, vaikka he työvaatteissaan
        tulisivat häntä kuuntelemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korppikotkat ymmärtävät niin, että tullakseen ymmärretyksi puhujan pitää pukeutua
        teurastajan vaatteisiin, jos teurastajille menee puhumaan,
        nokikolarin vaatteisiin, jos nokikolareille puhuu, ratikkakuskin vaatteisiin jos ratikkakuskeille puhuu.

        Tämä on korppikotkien "logiikkaa".
        Itse asiassa psykopaattisesti ajattelevilla henkilöillä logiikka ei pelaa ollenkaan
        (normaalisti),
        eikä tule koskaan pelaamaan, koska psykopaattisilla henkilöillä ei ole ollenkaan
        oiretiedostusta itsellään. Eivät he pysty tajuamaan itseään. He eivät näe itsessään mitään poikkeavaa. Sikäli on ihan turhaa inttää heille mitään.

        Juppiguru itse ei tajua, että niillä joille hän puhuu,
        saattaa itsellä olla myös liituraitapuku kaapissa, vaikka he työvaatteissaan
        tulisivat häntä kuuntelemaan.

        Ei ollut kysymys kuitenkaan vaatteista, vaan juppigurun tekemästä virhearviosta
        henkisellä tasolla, kuulijoittensa, aikuisten ammatti-ihmisten täydellisestä
        ali-arvioimisesta ja itsensä yliarvioimisesta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Korppikotkat ymmärtävät niin, että tullakseen ymmärretyksi puhujan pitää pukeutua
        teurastajan vaatteisiin, jos teurastajille menee puhumaan,
        nokikolarin vaatteisiin, jos nokikolareille puhuu, ratikkakuskin vaatteisiin jos ratikkakuskeille puhuu.

        Tämä on korppikotkien "logiikkaa".
        Itse asiassa psykopaattisesti ajattelevilla henkilöillä logiikka ei pelaa ollenkaan
        (normaalisti),
        eikä tule koskaan pelaamaan, koska psykopaattisilla henkilöillä ei ole ollenkaan
        oiretiedostusta itsellään. Eivät he pysty tajuamaan itseään. He eivät näe itsessään mitään poikkeavaa. Sikäli on ihan turhaa inttää heille mitään.

        Juppiguru itse ei tajua, että niillä joille hän puhuu,
        saattaa itsellä olla myös liituraitapuku kaapissa, vaikka he työvaatteissaan
        tulisivat häntä kuuntelemaan.

        Hyvin oivallettu, Ano 10.06..)) Tuo liituraitapuku kaapissa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ollut kysymys kuitenkaan vaatteista, vaan juppigurun tekemästä virhearviosta
        henkisellä tasolla, kuulijoittensa, aikuisten ammatti-ihmisten täydellisestä
        ali-arvioimisesta ja itsensä yliarvioimisesta.

        Henkisesti kehittymättä jääneet omasta itsestään haltioituneet
        nuoret nousukkaat "uusammateissaan" takoivat rahaa,
        kun rauta oli kuumaa ja unohtivat ottaa huomioon, että muut ovat ihmisenä
        kehittyneet heitä edelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korppikotkat ymmärtävät niin, että tullakseen ymmärretyksi puhujan pitää pukeutua
        teurastajan vaatteisiin, jos teurastajille menee puhumaan,
        nokikolarin vaatteisiin, jos nokikolareille puhuu, ratikkakuskin vaatteisiin jos ratikkakuskeille puhuu.

        Tämä on korppikotkien "logiikkaa".
        Itse asiassa psykopaattisesti ajattelevilla henkilöillä logiikka ei pelaa ollenkaan
        (normaalisti),
        eikä tule koskaan pelaamaan, koska psykopaattisilla henkilöillä ei ole ollenkaan
        oiretiedostusta itsellään. Eivät he pysty tajuamaan itseään. He eivät näe itsessään mitään poikkeavaa. Sikäli on ihan turhaa inttää heille mitään.

        Juppiguru itse ei tajua, että niillä joille hän puhuu,
        saattaa itsellä olla myös liituraitapuku kaapissa, vaikka he työvaatteissaan
        tulisivat häntä kuuntelemaan.

        Minulla on ystävä, jolla on samanlainen ajatuksenkulku, logiikalla on omat
        virheelliset tiensä eikä hän voi ymmärtää, että mikään on pielessä, eikä hänenkään ajatuksiaan muuta mikään, valitettavasti. Hän sai tapaturmaisesti aivovamman.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä nyt vanhempasi olisivat tyytyväisiä kasvatuksen tulokseen, kun heidän lapsensa koko elämä on avoimesti levitetty suoli 24:llä roskineen kaikkineen.

        Tiedän pitkän keskusteluhistoriani kokemuksella kaikkien vakinikkisten elämäntarinat. Ei vain nappaa stalkata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole pakko mennä vouhotukseen mukaan ja muuttua minäkeskeiseksi.
        Onneksi iän mukana (parhaassa tapauksessa)
        tulee harkintaa mukaan ja ymmärrys siitä, että saamme ihan rauhassa olla "oman aikakautemme lapsia", toiset huomioonottavia vielä eläkeläisenäkin.

        Emme taistele eikä meidän tarvitse taistella
        samoilla areenoilla nuorten kanssa. Voimme ihan rauhallisin mielin nauttia
        oman näköisestä elämästä omilla ehdoillamme ilman itsetehostuksen tarvetta.
        Itsetehostuksen tarve eläkeiässä kertoisi surullista tarinaa
        keskenjääneestä kehityksestä.

        Ikärinä sammaa mieltä.


    • Anonyymi

      Surullista ano 11:11 ja mutta niinhän se on, että kun ei "kulje", vika on aivoissa,
      eikä aina tarvitse tulla ulkopuolelta vammaa. Ikääntyessä voi tulla esimerkiksi otsalohkorappeuma. mikä vaikeuttaa ajattelua niinkuin kaikki muutkin iän
      tuomat aivorappeumat.

      Kuuluu luonnollisesti taudin kuvaan, ettei ihminen huomaa itse ollenkaan,
      ettei ajattele normaalisti, mutta se vaikeuttaa ihmisten kanssa toimeentulemista,
      kun vikaansa ei voi itse tajuta eikä sitä voi korjata.

      Iän tuomat rappeumat ja muut aivojen muutokset voivat muuttavaa ihmisen persoonallisuutta ja voivat tuoda erilaisia käytöshäiriöitä.

      Entisestä sopuisasta ihmisestä voi tulla kaikkivoipa tyranni,
      pakkomielteinen määräilijä, joka on mielestään aina oikeassa ja
      kaikessa paras
      eikä hänelle tule mieleenkään, että käyttäytyy poikkeavasti
      tai olisi muuttunut persoonaltaan.

      • Anonyymi

        Jos on 15 v samaa karvaa näyttänyt, aikaisin on rappio alkanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos on 15 v samaa karvaa näyttänyt, aikaisin on rappio alkanut.

        Iän tuomat sairaudet voivat olla piilevinä kymmenenkin vuotta.
        Voi olla vaikea tietää, kun käytös muuttuu, mistä on kysymys.
        Onko se vain joku silloin tällöin esiintyvä "puuska" vai alkanut sairaus.
        Esim. Alzheimer voi alkaa alle kuusikymppisenä ja tunsin henkilön,
        joka kuoli siihen jo 66-vuotiaana.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos on 15 v samaa karvaa näyttänyt, aikaisin on rappio alkanut.

        Arvaa kuka aloitti ennen minua 😁


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Iän tuomat sairaudet voivat olla piilevinä kymmenenkin vuotta.
        Voi olla vaikea tietää, kun käytös muuttuu, mistä on kysymys.
        Onko se vain joku silloin tällöin esiintyvä "puuska" vai alkanut sairaus.
        Esim. Alzheimer voi alkaa alle kuusikymppisenä ja tunsin henkilön,
        joka kuoli siihen jo 66-vuotiaana.

        Vaviskaa tai olkaa ainakin varuillanne. Noin joka neljäs naisista sairastuu johonkin geriatriseen muisti/aivorappeumasairauteen.

        Niitten oireet esiintyvät ensin niin lievinä ja silloin tällöin,
        että ajattelee helposti, että se "vain iän tuomaa pientä muutosta",
        "se kuuluu asiaan" kunnes "oireilua" (mitä se kenelläkin on eri sairauksissa)
        alkaa olla lähes aina ja se on selkeäsi poikkeavaa.

        Joskus voi tulla hetkessä tai viikossa romahdus, esim. "sekavuuskohtaus"
        joka vie sairaalaan, jossa tutkitaan, mikä sairaus on ja miten sitä voitaisiin
        hoitaa.

        Hoidosta huolimatta sairaudet etenevät.
        Oireita voi vain lievittää ja tautia vähän hidastaa, sanovat.
        En tiedä onko lääkitys hidastanut etenemistä tapauksissa,
        joita tunne.

        Minulla on paljon iäkkäitä sukulaisia, joista olen osaltani huolehtinut
        muitten kanssa yhdessä ja tulevaisuus pelottaa itseäni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaviskaa tai olkaa ainakin varuillanne. Noin joka neljäs naisista sairastuu johonkin geriatriseen muisti/aivorappeumasairauteen.

        Niitten oireet esiintyvät ensin niin lievinä ja silloin tällöin,
        että ajattelee helposti, että se "vain iän tuomaa pientä muutosta",
        "se kuuluu asiaan" kunnes "oireilua" (mitä se kenelläkin on eri sairauksissa)
        alkaa olla lähes aina ja se on selkeäsi poikkeavaa.

        Joskus voi tulla hetkessä tai viikossa romahdus, esim. "sekavuuskohtaus"
        joka vie sairaalaan, jossa tutkitaan, mikä sairaus on ja miten sitä voitaisiin
        hoitaa.

        Hoidosta huolimatta sairaudet etenevät.
        Oireita voi vain lievittää ja tautia vähän hidastaa, sanovat.
        En tiedä onko lääkitys hidastanut etenemistä tapauksissa,
        joita tunne.

        Minulla on paljon iäkkäitä sukulaisia, joista olen osaltani huolehtinut
        muitten kanssa yhdessä ja tulevaisuus pelottaa itseäni.

        On tullut nähtyä kouluttajia ja kouluttajia, myös koirankouluttajia. Mustin haukunta on selvästi kuultavissa, mitä nyt välillä murisee.


    • Anonyymi

      "Hoito" on siis vain jotain lääkitystä ?

      • Anonyymi

        Niin kai, erilaista lääkitystä, mitä muuta voi muistisairaudelle tehdä,
        eikä lääkitys paranna, se vain esimerkiksi. hillitsee oireita, sekavuutta ynnä muuta.
        En ole tullut ymmärtämään mihin ns. muistilaastari tehoaisi, mihin sen vaikuttava
        aine tehoaa. Sekään ei käy kaikille esim. ei kaikille sydänoireisille.

        Eräällä läheiselläni oli aluksi muistilaastari, mutta sydämen johtumishäiröitten takia
        senkäyttö lopetettiin. Ei mitään radikaalia tapahtunut taudin etenemisessä,
        vaikkei laastaria ollutkaan.

        Geriatreilta pitäisi kysyä mihin se vaikuttaa,
        mutta ei huonompikuntoisten kotihoidon piirissä olevien vanhuksien lääkärit
        tee kuin kerran vuodessa kotikäynnin.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      174
      3154
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2121
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1895
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1241
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe