Varhaisteini haluaa..

Anonyymi

Meän varhaisteini, 12vee haluaisi Instagramin, Snapchatin sekä TikTokin.
Itse en ole missään näissä eikä miehenikään.
Pitäisikö päästää?

9

1097

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ikäraja on laillisesti 13 vuotta Instagrammissa, ellei euroopan alueella enemmän, koska EUssa on joihinkin sosiaalimedia paikkoihin liittyen korkeammat ikärajat.
      Periaatteessa edes sähköpostia ei saisi laillisesti olal alle 13 vuotiaalla, koska niissäkin on ikäraja ja sähköpostissa se nyt on jo hieman hassu, jos on vain sähköposti eikä samalla joku muu viestintäpalvelu (niin kuin gmail on).

      Tämä on muutenkin ehkä väärä paikka kysyä.
      Nuortennetissä ja/tai Mannerheimin Lasten Suojelu liiton sivuilla oli joskus ohjeistuksia vanhemmille, että miten valvotaan ja kannattaa toimia nuorten kanssa sosiaalimedian suhteen. En osaa tarkalleen sanoa missä siellä, kannattaa muutenkin jopa oman lapsen kanssa selata ohjeistuksia ja käydä läpi näitä turvallisuus asioita - että ihan hyvä jos luotettavista paikoista selaatte tietoa mieluummin kuin jostain Suomi24 paltoilta.

      Joillain vanhemmilla on ohjelmia, joilla ne pystyvät varmistamaan lastensa turvallisuuden, mutta jos ei itse pidä huolta omasta tietotekniikan osaamisestaan - niin lapset nopeasti keksii miten nämä ohjelmistot kierretään. Esimerkiksi kysymällä täällä, koska Suomi24 yleensä ihmiset antaa enemmän neuvoja huonoon toimintaan kuin hyvään.

      Kysykää neuvoa paikoista, kuten Nuortennetti tai MLL, jotka ovat toimineet lasten ja nuorten kanssa netissä jo pidempää ja tietävät vaarat sekä riskit.
      Nämä sosiaalimedia sivustot on kaikista vaarallisin paikka lapsilli ja nuorille nykypäivänä ja vanhemmat ei usein ollenkaan ota etukäteen selvää ja varmista, että missä oma lapsi menee - että oma lapsi tuntee kyllä internetin.
      Mikä ei ole hyvä yhtälö, koska vanhempien pitäisi tietää mitä internetissä tapahtuu paremmin kuin mitä heidän lapsi tietää, että lasta pystyy suojelemaan riittävästi.

      Osallistukaa lasten (teinit on lapsia!) harrastuksiin internetissä mieluummin kuin, että kieltäisitte kokonaan tai, ette hyväksy ollenkaan. Pelisäännöt, että varmistatte ensin mitä lapsi on laittamassa nettiin ja kenen kanssa puhuu. Teette yhteisiä valokuvaus retkiä vaikka intagrammia varten ja muuta, missä vanhemmat on mukana ja te opetatte/suojelette toisianne internetin vaaroilta.

      Koskan vanhemmilla on kanssa paljon opittavaa, etenkin isovanhemmilla, kuinka omien lapsien tai lapsenlapsien yksityisiä asioita ei noin vain saa tai pidä puhua jossatin Facebookissa tai muuaalla. Ei ole hyvä edes omia asioita niin paljoa kertoa, mutta sentään silloin aikuinen ihminen on vastuussa itsestään ja on itse tyh.mä jos ei ole edes perus nettietikettiin tutustunut.

      Ikävin puoli sosiaalisessa mediassa on usein muiden vaarojen lisäksi kiusaaminen ja se on vaikein huomata. Monet vanhemmat myös omalla käytöksellään ruokkii trollausta ja kiusaamista.. Tai on itse kiusaajia. Suurin osa netti kiusaajista ja uhkalijoista ei oikeasti ole nuoria vaan siitä vanhempaa porukkaa, mikä näkyy mm. Facebookissa. Aikuiset käyttäytyy todella rumasti netissä ja ovat samalla sitten sokeita sille, että lapset joutuvat näiden aikuisten käyttäytymisestä usein kärsimään kun ovat itse internetissä.

      En tiedä onko tästä pitkästä tekstistä mitään hyötyä. Siksi sanoinkin, että käykää selaamassa ja etsimässä tietoa kunnolla paikoista, joissa on ammattilaisia; sieltä saa parhaat ohjeet miten toimia ja valvoa lasten internet käyttäytymistä.

      • Todella asiatonta tekstiä nuortenpalstalle. Ei yhtään itsemurhakehotusta eikä kunnianloukkausta? Tälläiset asialliset vastaukset pitäisi lailla kieltää.


      • Anonyymi
        animehomo- kirjoitti:

        Todella asiatonta tekstiä nuortenpalstalle. Ei yhtään itsemurhakehotusta eikä kunnianloukkausta? Tälläiset asialliset vastaukset pitäisi lailla kieltää.

        Niin.. Pr.voilutkin jäi enkä edes esittänyt jotain 12 vuotiasta tai halunnut jollain muulla tapaa tietää pojista. Ansankin unohdin tehdä jollain likaisella tarinalla.
        Ei hätää. Ei näitä kukaan lue, joten turhaan vietän aikaa kirjoittamassa. xD


    • Anonyymi

      Ig ikäraja on 13v joten sillon päästäisin. SnapChatin antaisin ladata kuhan muistaa, ettei hyväksy tuntemattomia kaveriksi jne. Tik tokkia en antaisi ladata.
      Minun mielipide.

      • Anonyymi

        SnapChatissa on eniten lasten saalistajia, koska todisteet katoaa helpommin.


    • Anonyymi

      Jos sun tytär on ees vähän samanlainen ku mä nii jos kieltäydyt se saattaa ladata ne ilman lupaa. Ite oon 13 ja vanhemmat kieltäyty nii mä sit latasin instan ja snäpin iha sama mitä ne sanoo... tiiän en sais tehä näin mut mun elämä mun päätökset

    • Instagram menee, älä missään nimessä päästä Tiktokkiin

    • Anonyymi

      Instagram on ilmainen kuvien jakopalvelu ja sosiaalinen verkosto, joka avattiin lokakuussa 2010. Palvelun avulla käyttäjät voivat jakaa kuvia ja videoita sekä kommentoida ja tykätä toistensa jakamasta sisällöstä. Kuvia ja videoita voi muokata erilaisilla filttereillä.
      Snapchat on sosiaalisen median palvelu, jonka kehittivät Stanfordin yliopiston opiskelijat Evan Spiegel ja Jonathan May. "Snap"-sanalla viitataan lähetettävään kuvaan tai videoon ja sanalla "chat" taas sovelluksen chat-puoleen, jossa voi lähettää pelkkää tekstiä.
      TikTok, Kiinassa myös nimellä Douyin, on lyhyiden videoiden jakamiseen tarkoitettu mobiilisovellus. TikTokin on julkaissut ja sitä kehittää kiinalainen ByteDance. Sovelluksen suosio alkoi kasvaa maailmalla merkittävästi tammikuussa 2018 ja Suomessa myöhemmin.

    • Anonyymi

      Voi päästää, mutta tarkistaa sovelluksrt aina silloin tällöin :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1445
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1225
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1222
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1208
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1205
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1170
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe