Rakenteellisesti paras vaunu

Anonyymi

Olen katsellut hintaluokassa 10 -20 000 euroa käytettyä matkailuvaunua. Kokoja löytyy ja pohjaratkaisuja. Vaunut esim hobby 500 -560 mallisarjoista sopii meille kooltaan kunhan pohjaratkaisu on oikea. Vaunu tulee pääasiassa kevät, kesä, alkusyksy käyttöön, joten lämmitys voi olla myös ilmakiertoinen. Käyttö tulee olemaan matkaulua, ei kausipaikalla seisottaminen. Mutta se ongelma, kannattaako maksaa ns. laatuvaunuista sitä lisää mitä niistä pyydetään. Saako niihin kestävämpiä ratkaisuja verrattuna halvempiin. Samalla pyyntihinnalla Kabe on kelposti 5 vuotta vanhempi kuin vaikkapa vastaava Adria. Komponentteja on helppo korjata, mutta jos vaunuissa on rakenteemlisia heikkouksia esim. tiiveyden kanssa, on ongelmat jo vaikeampia ja kalliimpia korjata. Olen lukenut keskusteluita esim. Hobbyn kosteusongelmista. Muutamaa Hobbyä tullut katsottuakin, niistä löytynyt yllättäviä vikoja kohtuu uusistakin. Esim tiivisteiden pullistumia, halkeamia etuosassa. Mitä eroja vaunujen seinärakenteissa, rakenteiden liitoksissa,materiaaleissa. Kenellä kosteusmittaus kannattaa teettää, voiko liikkeen mittauksiin luottaa ollenkaan ?
Miten kosteusmittaus tehdään, eikö ongelmakohdat ole seinän ja katon liitos, lattia ja suihku wc, melko hankala mitata kun sisällä kaapistot, vai miten se tehdään ?

75

3823

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ehkä vuokraat ensin jonku ja kokeilet miltä tuntuu kiskoa uretaanilootaa paikasta toiseen. Tee sitten päätös mikä on hyvä.

      • Anonyymi

        En kysynyt sitä mihin vastasit:
        "Mutta se ongelma, kannattaako maksaa ns. laatuvaunuista sitä lisää mitä niistä pyydetään. Saako niihin kestävämpiä ratkaisuja verrattuna halvempiin."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En kysynyt sitä mihin vastasit:
        "Mutta se ongelma, kannattaako maksaa ns. laatuvaunuista sitä lisää mitä niistä pyydetään. Saako niihin kestävämpiä ratkaisuja verrattuna halvempiin."

        Hyvin pärjää kesällä halvemmallakin vaunulla. Ovat viellä suht uusiakin. En minäkään ostanut kallista vanhaa vaunua, 25 tyhatta laitoin vuosi sitten 2016 vm vaunuun.


    • Anonyymi

      Vaikea vastata, mutta jos vaunua katselisin niin varmaan kiinnostavimmat olisivat Kabe ja Solifer.
      Ostaisin todennäköisesti 250 cm leveän, sillä se 10-20 cm lisäleveys antaa vaunuun uskomattoman paljon lisätilaa. Se taas tekee vaunussa oleskelun mukavammaksi.
      Miinuksena suurempi ilmanvastus, tosin en pitänyt sitä ongelmana entisen Solifer 6 vaunun kanssa. Asiallisia Soliferejä löytyy 10 te luokassa ja allekin.

      Vanhemmissa vaunuissa todennäköisimpiä vuotopaikkoja ovat oman kokemuksen mukaan kattoikkunoiden tiivisteet. Jos vaunulla on ikää 10 vuotta, niin butyylimassat kannattaa uusia. Helppo tehdö itsekin, mutta on melko isotöinen homma,

      Yleistäen vanhempien vaunujen osalta parhaita löytöjä ovat ne, joita on pidetty tallissa tai katoksen alla.

      • Anonyymi

        Tuohon kannattaako-kysymykseen vielä... Siihen voi vastata vain kuten kukin ajattelee.
        Vastaan vaikka näin: Ostin 3 v vanhan Kabe matkailuauton, vaikka samalla rahalla olisin saanut samankoisen uuden. Mielestäni se oli oikea valinta ja on edelleen.
        5 v sitten vuokrattiin Euroopan reissulle Sunlight-auto kuukaudeksi. Sillä reissulla selvisi, ettei ainakaan se ole meidän tulevan matkailuauton merkki. Jos vaunuhomma on sinulle uutta, niin pyydä tai vuokraa joku kiinnostava viikonlopuksi koekäyttöön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuohon kannattaako-kysymykseen vielä... Siihen voi vastata vain kuten kukin ajattelee.
        Vastaan vaikka näin: Ostin 3 v vanhan Kabe matkailuauton, vaikka samalla rahalla olisin saanut samankoisen uuden. Mielestäni se oli oikea valinta ja on edelleen.
        5 v sitten vuokrattiin Euroopan reissulle Sunlight-auto kuukaudeksi. Sillä reissulla selvisi, ettei ainakaan se ole meidän tulevan matkailuauton merkki. Jos vaunuhomma on sinulle uutta, niin pyydä tai vuokraa joku kiinnostava viikonlopuksi koekäyttöön.

        Kiitos hyvisä vinkeistä. Vaunuhomma (ja osittain matkailuauto) on tuttua useamman vuoden ajalta vuokralaitteilla, eli tiedetään aika hyvin kokoluokka ja pohjaratkaisu. Omaa ei ole koskaan vielä ollut. Vaunuun ollaan päätymässä jos omaa hankitaan. Tuleehan useiden kertojen vuokrille hintaa vuosien mittaan. Vuokraamisessa on oma työnsä siinäkin, pitää varata ajoissa, pitäsi löytää sopiva vaunu. Omalla pääsisi useammin vielä reissuun.
        Kiinnostaisi kovasti kuulla tarkempi erittely Kabe vs Sunlight, eli mitä itse havaitsit, mistä ne erot noiden merkkien välillä syntyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos hyvisä vinkeistä. Vaunuhomma (ja osittain matkailuauto) on tuttua useamman vuoden ajalta vuokralaitteilla, eli tiedetään aika hyvin kokoluokka ja pohjaratkaisu. Omaa ei ole koskaan vielä ollut. Vaunuun ollaan päätymässä jos omaa hankitaan. Tuleehan useiden kertojen vuokrille hintaa vuosien mittaan. Vuokraamisessa on oma työnsä siinäkin, pitää varata ajoissa, pitäsi löytää sopiva vaunu. Omalla pääsisi useammin vielä reissuun.
        Kiinnostaisi kovasti kuulla tarkempi erittely Kabe vs Sunlight, eli mitä itse havaitsit, mistä ne erot noiden merkkien välillä syntyy.

        Njoo...
        Ei merkkikohtainen ero, mutta alkoviautoa en huolisi. Ikävä ajettava kovalla tuulella ja polttoaineen kulutus on oleellisesti suurempi kuin ilman kyhmyä. Myös korkeus saattaa yllättää, esim. puiden oksat..
        Se vuokra-auto oli lähes uusi. Ensimmäinen ihmetys oli liesituulettimen puute, Trumaticin puhallinlämmitys ilman sähkömahdollisuutta toinen. Autoa lämmitettiinkin syysreissullamme irrallisella lämpöpuhaltimella.
        Ei kääntyneet ohjaamon penkit, joka sekin on autossa aika oleellinen juttu.
        Voi olla, että nuo em. jutut voi ostaa lisävarusteena ja varmaan voikin..

        Sen verran aikaa, etten enää tarkemmin muista. Ainakin sisävalaistuksen kanssa oli ongelmaa ja muutenkin oli paljon sellaisia pikkujuttuja, jotka olisi pitänyt rakentaa uudelleen.
        Tämäkään ei ole merkkikohtainen, mutta autoissa ns. matalalattiarakenne on mielestäni parempi kuin perinteisempi. Se kun ei tarvitse sitä helposti vikaantuvaa sähköporrastakaan.
        Kyllä tuo Kabe on vaan rakennettu sillain "mietintämyssyllä", että ainoa viritys minkä olen katsonut tarpeelliseksi, on ruokakaappiin laitoin valot:)

        Vaan vaunuahan olet ostamassa.. Mitä noita vaunuja puolenkymmentä on ollut, niin ensimmäinen oli 89-mallinen LMC, se oli kyllä kesävaunu. Käytettiin sitä talvellakin, mutta "sukat pyöri jaloissa" ja kaasua paloi.
        Mm. Kabet ja Soliferit on tehty Pohjolan olosuhteisiin. Olihan niitä muitakin kotimaisia, mutta valmistukset on lopetettu, tosin niin Soliferinkin... Eurooppavaunuillakin pärjää, mutta se vaan on eri asia, onko vaunu suunniteltu etelän 30 helteille, vai pohjolan -30 pakkasille. Kabessa se näet jo ikkunoiden määrästä ja koosta.
        Kyllä sitä äänetöntä vesikiertoista keskuslämmitystäkin arvostaa, vaikka sydäntalvella ei vaunuilisikaan. Ja jos vesikiertoinen lattialämmitys, niin vaan paranee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Njoo...
        Ei merkkikohtainen ero, mutta alkoviautoa en huolisi. Ikävä ajettava kovalla tuulella ja polttoaineen kulutus on oleellisesti suurempi kuin ilman kyhmyä. Myös korkeus saattaa yllättää, esim. puiden oksat..
        Se vuokra-auto oli lähes uusi. Ensimmäinen ihmetys oli liesituulettimen puute, Trumaticin puhallinlämmitys ilman sähkömahdollisuutta toinen. Autoa lämmitettiinkin syysreissullamme irrallisella lämpöpuhaltimella.
        Ei kääntyneet ohjaamon penkit, joka sekin on autossa aika oleellinen juttu.
        Voi olla, että nuo em. jutut voi ostaa lisävarusteena ja varmaan voikin..

        Sen verran aikaa, etten enää tarkemmin muista. Ainakin sisävalaistuksen kanssa oli ongelmaa ja muutenkin oli paljon sellaisia pikkujuttuja, jotka olisi pitänyt rakentaa uudelleen.
        Tämäkään ei ole merkkikohtainen, mutta autoissa ns. matalalattiarakenne on mielestäni parempi kuin perinteisempi. Se kun ei tarvitse sitä helposti vikaantuvaa sähköporrastakaan.
        Kyllä tuo Kabe on vaan rakennettu sillain "mietintämyssyllä", että ainoa viritys minkä olen katsonut tarpeelliseksi, on ruokakaappiin laitoin valot:)

        Vaan vaunuahan olet ostamassa.. Mitä noita vaunuja puolenkymmentä on ollut, niin ensimmäinen oli 89-mallinen LMC, se oli kyllä kesävaunu. Käytettiin sitä talvellakin, mutta "sukat pyöri jaloissa" ja kaasua paloi.
        Mm. Kabet ja Soliferit on tehty Pohjolan olosuhteisiin. Olihan niitä muitakin kotimaisia, mutta valmistukset on lopetettu, tosin niin Soliferinkin... Eurooppavaunuillakin pärjää, mutta se vaan on eri asia, onko vaunu suunniteltu etelän 30 helteille, vai pohjolan -30 pakkasille. Kabessa se näet jo ikkunoiden määrästä ja koosta.
        Kyllä sitä äänetöntä vesikiertoista keskuslämmitystäkin arvostaa, vaikka sydäntalvella ei vaunuilisikaan. Ja jos vesikiertoinen lattialämmitys, niin vaan paranee.

        LMC vaunuun oli laitettava ilman ohjaimet tuloilmalle, että se meni patterin läpi eikä levinnyt heti lattialle. Samoin piti eristää jääkaapin sokkeli ettei sen jäähdytysilma päässyt sokkelin ja lattian välistä jaloille vaan tuli ylä kautta lämmenneenä sisä tilaan talvella.
        Ei paleltanut jalkoja tuon korjauksen jälkeen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        LMC vaunuun oli laitettava ilman ohjaimet tuloilmalle, että se meni patterin läpi eikä levinnyt heti lattialle. Samoin piti eristää jääkaapin sokkeli ettei sen jäähdytysilma päässyt sokkelin ja lattian välistä jaloille vaan tuli ylä kautta lämmenneenä sisä tilaan talvella.
        Ei paleltanut jalkoja tuon korjauksen jälkeen

        Tein lopulta samoja virityksiä siihen ensimmäiseen LMC-vaunuumme. Jääkaapin alla oli muistaakseni 2 kpl 10 cm reikää. Eristin sokkelin ja ohjasin ilmavirtauksen leikatun muovilaatikon avulla seinän suuntaan.


    • Anonyymi

      En suosittele Hobbya!

      Tosin kosteus ei ole ongelma jos osaa itse ratkaista kosteusongelman, kesällä sitä tuskin onkaan. Riittävä tuuletus kesällä niin pärjää mutta mielestäni kitiseviä ja natisevia vaunuja.

    • Anonyymi

      Joko se rakenteellisesti paras vaunu on löytynyt.

    • Anonyymi

      osta uus poksi. Eikös se ole pelkkää uretaania ja lasikuitua. Ei siis mitään rakenteita.

    • Anonyymi

      Varsin pienellä laskutoimituksella selviää että matkailumajoittuminen
      laadukkaissa mökeissä tai hostelleissa ja hotelleissa tulee edullisemmaksi
      kuin homeisen teltan vetäminen ja suihkuveden annosteleminen desi-
      litralla.
      Käymme itse paljon Lapissa kesäisin ja ruska-aikaan eikä mieleemmekään
      tulisi asuntovaunun vetäminen. Meillä on esim Luostolla vakiopaikka,
      Kelomökki jossa on kaksi makuuhuonetta 4;lle, täydellinen keittiö,
      olohuone nykyaikaisin varustuksin, suihku ja sauna, luonnokivitakka
      ja parvella vielä nukkumapaikat 5;lle. 70euroa/vrk. Samoin Pyhällä on
      loistavia paikkoja, ylipäätään laskettelukeskuksista löytyy noihin vuoden
      aikoihin todella edullista ja laadukasta majoitusta. Eikä tarvitse tutkia
      tiekarttoja uskaltaako vaunun kanssa lähteä.
      Norjassa jossa ajamme paljon on onneksi karavaanareilta kielletty
      levähdysalueille majoittuminen jota nämä kyllä vähäisen valvonnan vuoksi
      rikkovat.
      Karavaaniruuden autuus lieneekin "teitentukkona oleminen".

      • Anonyymi

        Kommentti on pääosin oikeaan osunut, sillä itsekin pyörin eteläisessä Suomessa vaunun kanssa kesällä, mutta Lappiin tai Jäämeren rannalle sitä ei talousmielessä kannata vetää.
        Se yksinkertainen laskutoimitus kertoo, että vaunun leirintämaksu lisääntynyt polttonesteenkulutus on euroissa enemmän kuin pienen mökin vuokraus.
        Lisäksi on helpompaa liikkua pelkällä autolla ja päivässä pääsee pitempiä taipaleita.
        Itä-Suomessa taas ollaan vaunun kanssa liikenteessä vain 4-5 tuntia ja sen jälkeen perustetaan jokonkin hyvään kohteeseen leiri viikoksi , mikä on varsin edullista majoitusta.
        Siitä on helppo tehdä erilaisia päivämatkoja joka suuntaan pelkällä autolla.


      • Anonyymi

        Eipä kädettömien pidäkään vaunua lähteä vetämään, kun ette osaa sitä .


      • Anonyymi

        Varsin nopealla laskutoimituksella tulin tulokseen, että kotona majoittuminen tulee kaikista edullisimmaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kommentti on pääosin oikeaan osunut, sillä itsekin pyörin eteläisessä Suomessa vaunun kanssa kesällä, mutta Lappiin tai Jäämeren rannalle sitä ei talousmielessä kannata vetää.
        Se yksinkertainen laskutoimitus kertoo, että vaunun leirintämaksu lisääntynyt polttonesteenkulutus on euroissa enemmän kuin pienen mökin vuokraus.
        Lisäksi on helpompaa liikkua pelkällä autolla ja päivässä pääsee pitempiä taipaleita.
        Itä-Suomessa taas ollaan vaunun kanssa liikenteessä vain 4-5 tuntia ja sen jälkeen perustetaan jokonkin hyvään kohteeseen leiri viikoksi , mikä on varsin edullista majoitusta.
        Siitä on helppo tehdä erilaisia päivämatkoja joka suuntaan pelkällä autolla.

        Jos kaikki aletaan laskemaan, että mikä kannattaa niin silloin ei kannata mikään.
        Ei kukaan voi sanoa toiselle, että kannattaa tahdä samoin kun minä teen koska se on taloudellisesti paremmin kun toinen aikoo tehdä.
        Onneksi saadaan vetää vaunua vaikka jäämeren ympäri ja saadaan ajaa maantiellä hitaammin kun kiireiset etelän pellet lyhyillä lomillaan velkaisilla tesloillaan.
        Hekin saavat majoittua siihen hikiseen, haisevaan ja oksenneltuun mökkiinsä ihan samoin kun vaunun ja asuntoauton kuskit omiinsa. Ei kannata alkaa opettamaan ja neuvomaan ketään tekemään niin kuin itse on laskenut omat rahansa riittävän. Toisten tekemisiin ei tarvi puuttua.


    • Anonyymi

      Kyllä joka ukko osaa peräkärryä vetää.
      Kyse on vain mukavuudesta ja matkan tekemisen nopeudesta.
      Jotkut näyttävät haluavan huuhdella paskapaljujaan levikkeillä ja
      yrittää peseytyä olemattomissa tiloissa, istua kangasrepaleen alla
      huterassa telttatuolissa keskikaljapullo kourassa ja katsoa kuinka
      toiset karavaanarit tekevät samoin.
      Nauttikaa olostanne !
      Itse viihdyn paremmin lokoisassa kelohirsimökissä saunoen ja ajelen
      välimatkat reippaammin.

      • Anonyymi

        Jonkun edellisen sikolätti vuokralaisen jäljiltä siellä kelohirsimökissä, hyi, hyi. Vaunuilu omalla vaunulla paljon parempaa .


      • Anonyymi

        Onpa se ison matkailuvaunun vetäminen ihan eri juttu kuin joka ukon peräkärryn veto.


    • Anonyymi

      Omapa on murheenne, Mökit on aina siivottu edellisen jäljiltä, kuten
      hotellitkin.
      Ettekä te edes uskalla lähteä kaikille niille teille joissa parhaat nähtävyydet
      ovat.
      Käykääpä talvella vaikka Nordkapissa.

      • Anonyymi

        Kyllä se vuokramökissä olevan vaan täytyy uskotella itselleen, että mökki on siivottu 😂. Muuten joutuu itte siivoon paremmin. Aivan varmasti hutiloivat vieläkin siivouksessa, itse olen löytänyt lakanoissa länttejä ja patjoissa, mentiin vuokramökkiin ja tälläista oli !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se vuokramökissä olevan vaan täytyy uskotella itselleen, että mökki on siivottu 😂. Muuten joutuu itte siivoon paremmin. Aivan varmasti hutiloivat vieläkin siivouksessa, itse olen löytänyt lakanoissa länttejä ja patjoissa, mentiin vuokramökkiin ja tälläista oli !

        Omat lakanat kulkevat mukana ja takuuvarmasti komeissa maisemissa
        sijaitsevat saunalliset nykyisin tosi laadukkaat mökit ovat tuhat kertaa
        parempi vaihtoehto varsinkin asuntovaunulle.
        Lisäksi pitää perehtyä mihin voi asuntovaunun kanssa mennä. Norjassa
        jossa valtaosin liikumme vaaditaan yöpymistä leirintäalueilla, muuanne
        saa mennä vaunuineen vain maanomistajan luvalla, suomalaiset kara-
        vaanarit rikkovat siellä lakeja surutta kunnes sattuvat jäämään politin
        kynsiin, ei ole kuulemma halpaa sekään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omat lakanat kulkevat mukana ja takuuvarmasti komeissa maisemissa
        sijaitsevat saunalliset nykyisin tosi laadukkaat mökit ovat tuhat kertaa
        parempi vaihtoehto varsinkin asuntovaunulle.
        Lisäksi pitää perehtyä mihin voi asuntovaunun kanssa mennä. Norjassa
        jossa valtaosin liikumme vaaditaan yöpymistä leirintäalueilla, muuanne
        saa mennä vaunuineen vain maanomistajan luvalla, suomalaiset kara-
        vaanarit rikkovat siellä lakeja surutta kunnes sattuvat jäämään politin
        kynsiin, ei ole kuulemma halpaa sekään.

        Ennen oli hirsimökki meillä, onneksi myin pois . Nyt iso asuntovaunu johon todella tyytyväinen, liikutaan paljon. Korona aikaan nyt vähemmän.


    • Anonyymi

      Aiemmin oli vaunu ja kyllä silläkin Lapin reissuja tehtiin. Hyvällä veturilla en kokenut matkantekoa mitenkään hankalaksi ja jos auto normisti vei 9 l/100km ja vaunun kanssa 12l/100km, niin eipä tuolla isompaa merkitystä ollut.

      Matkailuautolla nykyään ja mielestäni sillä on yhtä hyvä ajella ajella kuin henkilöautolla. Talvella ei pitkiä reissuja tehdä ja auto onkin nyt liikennekäytöstä poistettuna jo taloudellisista syistä.
      Mielipiteitä on joka lähtöön ja hyvä niin. Meille matkailuauto on se meidän juttu ja lomaaillaan sillä paljon mieluummin kuin mitenkään muuten.
      80 vesimäärällä pärjäilee muuten aika kivasti ja vaikka luulin, että suihku on turhake, niin nyt olen toista mieltä.

      • Anonyymi

        Lisään vielä, että leirintäkustannukset eivät tee ihmeitä, jos vaan niin päättää. Viime kahden viikon reissulla taidettiin olla vain kolme yötä leirintäalueilla.


    • Anonyymi

      Olen itse ajanut niin paljon pohjoisessa työmatkoilla ettei asuntovaunuilu
      kuulu suosikkeihini, meillä on niin vähän ohituskaistoja että nämä muulit
      vaikeuttavat muuta liikennettä liikaa, enkä vielä tähän päivään ole tavannut
      kuin pari sellaista jotka väistäneet levikkeelle.
      Muista joskus tuhatluvun vaihteessa jolloin Jyväskylä-Tampere väli oli vielä
      uusimatta kuinka ajoimme koko matkan yhden muulin perässä, pitkissä
      nousuissa näimmekin tämän kilometrien pituisen letkan edessä.
      Tapahtui todella vaarallisia ohituksia kun kaikkien hermot eivät kestäneet
      noin 60 kilometrin keskituntinopeutta. vastaantulevaa liikennettä on
      tuolla välillä niin paljon ettei ohittamaan juuri pääse.
      Ruosissa on tilanne paljon parempi koska siellä on niin paljon ohituskaistoja.

      • Anonyymi

        60km/h keskinopeus on aika hyvä jo pelkassä normaaliliikenteessä. Jos vähänkin ruuhkaa niin tuohon on vaikea päästä.


      • Anonyymi

        Muulit, traktorit tai rekat, kaikki niitä teitä käyttää ja kaikille se tie kuuluu yhtäläisesti. Taitava ja ennakoiva kuljettaja osaa ottaa huomioon, että matkaan saattaa mennä itsestä riippumattomasta syystä enemmän aikaa. Kelikin vaihtele, ei siinä lumisateessa pysty kesänopeuksia myöskään pitämään. Turha syyttää muita tielläliikkuvia, kun vika löytyy peiliin katsomalla.


      • Anonyymi

        Ok veturi ja sille sopiva vaunu, niin nämä "muulit" eivät vaikeuta liikennettä sen ihmeemmin kuin kuorma-autot ja rekatkaan. Vaatii vaan hieman pelisilmää ja sitä ei ole kaikilla - karavaanarinakin se on pakko myöntää.
        En voi ymmärtää, ettei jotkut voi ajaa karvaakaan yli kahdeksankympin ja sitten ylämäissä madellaan. Jos pitää rekkavauhtia ja edes hieman ennakoi yämäkiä, niin ei ongelmia. Ei edes sakoista pelkoa, kunhan kameratolppien kohdalla pikkusen himmaa.

        Suosittelen kaikille kännyyn tom tom amigo nopeuskamera-appia. Ilmaisee kameratolpat ajoissa ja varoittaa usein myös paikkaa vaihtavista kamera-autoista. Helppo käyttää, eikä edes maksa mitään.


    • Anonyymi

      HAHAHAHAHAAAA !
      Vai on 60 jo hyvä nopeus, kannattaa vaihtaa silloin jo bussiin, pääset jo heti
      parikymmentä kilometriä parempiin nopeuksiin.
      Minkäs vuosimallin Valmet sinulla on?

      • Anonyymi

        Vaunun kanssa meillä ainakin 85-90 matkavauhti, joskus 100. Ei mitään ongelmia missään, aihe ei ollut kuitenkaan tämä, vaan vaunu rakenteet.


      • Anonyymi

        Kyse on keskinopeudesta, ei siitä mitä se mittari kulloinkin näyttää. Kannattaa kaikkien laskea joskus ja yllättyä. Keskinopeus lasketaan jakamalla matka siihen käytetyllä ajalla. Aika alkaa siitä kun auto laitetaan lähtöpaikassa liikkeeelle ja loppuu siihen kun perillä pysähtyy. Tauot yms. sisältyy matka-aikaan. Muutama tauko niin ollaan helposti tuossa 60 km/h keskinopeudessa.


      • Anonyymi

        Suurimmalta osin 80 km/h tietä ja matkaa muutama sata km, niin 60 km/h on jo hyvä keskinopeus. Sen ymmärtää sitten, kun katsoo oman auton keskinopeusmittaria - jos autossa sellainen on.
        Niin ja pienetkin tauot, tietyöt, taajamien läpiajot yms. pudottavat keskinopeuden hyvin helposti em. lukemiin, vaikka muuten pitäisikin sitä satasta jatkuvasti mittarissa.

        Kun ajelee vaunun kanssa sellaista rekkavauhtia ja tarvittaessa aavistuksen ylikin (ennakoi mäet), niin rattiraivoa ei yleensä synny. Ja jos kapeaa ja mutkaista tietä, niin pieni huomaavaisuus muita kohtaan on asiaa. Ei se niin vaikeaa ole sinne levikkeelle pysäyttää hetkeksi ja aika useat tämän ovat oivaltaneetkin. Menisipä kaikille jakeluun...


      • Anonyymi

        Onnibus esim. H:ki - Savonlinna. Matkaa n. 330 km ja matka-aika n. 5 tuntia. Keskinopeus 66 km / h, vaikka on vain muutama nopea pysähdys matkan varrella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaunun kanssa meillä ainakin 85-90 matkavauhti, joskus 100. Ei mitään ongelmia missään, aihe ei ollut kuitenkaan tämä, vaan vaunu rakenteet.

        Aika haipakkata, sanoisi savolainen. Ilman vaunua kun lähdemme aamulla
        Lapin reissulle noin 8 aikoihin riippuen tievalinnasta, pysähdymme syömään
        ravintolassa esim Kuusamo, olemme yleensä ensimmäisessä yöpymismökissä
        vaikka Luostolla 3-4 välillä ip, 700-750km. Tai esim kerran tankkasimme Ivalossa
        ja palasimme kuitenkin alaspäin Kiilopäälle 950 km tripissä, josta kiertelimme
        Ivalojoen kultamaat, siellä näimme yhden asuntovaunun, eräs kullankaivaja
        asui siinä. On niillä käyttöä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika haipakkata, sanoisi savolainen. Ilman vaunua kun lähdemme aamulla
        Lapin reissulle noin 8 aikoihin riippuen tievalinnasta, pysähdymme syömään
        ravintolassa esim Kuusamo, olemme yleensä ensimmäisessä yöpymismökissä
        vaikka Luostolla 3-4 välillä ip, 700-750km. Tai esim kerran tankkasimme Ivalossa
        ja palasimme kuitenkin alaspäin Kiilopäälle 950 km tripissä, josta kiertelimme
        Ivalojoen kultamaat, siellä näimme yhden asuntovaunun, eräs kullankaivaja
        asui siinä. On niillä käyttöä.

        Miten tuo liittyy aloituksen kysymykseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika haipakkata, sanoisi savolainen. Ilman vaunua kun lähdemme aamulla
        Lapin reissulle noin 8 aikoihin riippuen tievalinnasta, pysähdymme syömään
        ravintolassa esim Kuusamo, olemme yleensä ensimmäisessä yöpymismökissä
        vaikka Luostolla 3-4 välillä ip, 700-750km. Tai esim kerran tankkasimme Ivalossa
        ja palasimme kuitenkin alaspäin Kiilopäälle 950 km tripissä, josta kiertelimme
        Ivalojoen kultamaat, siellä näimme yhden asuntovaunun, eräs kullankaivaja
        asui siinä. On niillä käyttöä.

        Suomenlahti-Kaunispää 5-tien kautta on 1085 km ja 13 tuntia yhden pysähdyksen taktiikalla, mikä antaa keskinopeudeksi 83 . Sama aika 4-tien kautta kotiin.
        Mutta itse vaunuista valitsisin kevyempirakenteisen, jos on tarkoitus vaan vedellä ja olekella 3 vuodenajan aikana . Jos vetelee paljon, niin valitsee kapean malli (230 cm) mutta jos taas asustelee paljon paikallaan, niin se leveämpi (250 cm) on toki tilavampi.
        Ne tukevat ja laadukkaat myös painavat enemmän, mikä tuntuu ylämäessä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten tuo liittyy aloituksen kysymykseen.

        Onko sen väliä, ainahan nämä keskustelut rönsyilevät..


      • Anonyymi

        Just eilen ajeltiin henkilöautolla aika tasan 320 km. Siitä motaria n. puolet, loppu vaihtelevasti 100 ja 80 rajoitusta. Oli myös jokunen pätkä 50 rajoitusta - alussa, keskivaiheilla ja lopussa. Mittarissa (navi) lähes koko matkan todellinen nopeus 5-10 km/h. Ilman varttitunnin pysähdystä keskinopeudeksi olisi tullut 85 km/h, pysähdyksen kanssa tasan 80 km/h.
        Kummasti se keskinopeus vaan pienenee, vaikka sakkorajoilla ajelisikin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onnibus esim. H:ki - Savonlinna. Matkaa n. 330 km ja matka-aika n. 5 tuntia. Keskinopeus 66 km / h, vaikka on vain muutama nopea pysähdys matkan varrella.

        Aijaa ja mikäe se olikaan se alkuperäinen aihe.


    • Anonyymi

      Atria on ihan asiallinen vaunu merkki, cabe. cabby, solifer, polar on talvi vaunuja. paremman eristeen vuoksi ei lämpene niin paljon auringon paisteessa kesällä.
      keski kastin vaunuja ovat lmc knaus detlefs atria nämä ovat niin sanoitusti 3 vuoden ajan vaunuja mut pärjää hyvin talvellakin kuluttaa vaan enemmän kaasua/sähköä.
      Hobbystä ei ole omakohtaista kokemusta mut mitä kuulut karavaani ystäviltä niin en ostaisi itse.
      ps Karavaanari vuodesta 1986

      • Anonyymi

        Eihän Hobby vaunuissakaan, ainakaan kesä aikaista käyttöä ajatellen ole mitään ongelmia. Kai niissä jotkut talvellakin ovat.


      • Anonyymi

        Olisko se kuitenkin Adria, cabekin on kyllä Kabe ja detlefs on Dethleffs:)
        Soliferit ja Polarit ovat historiaa, toki niitä käytettynä löytää...

        Mut muuten ihan totta:) Jos meinaa vaunuilla talvella, niin niissä kolmen vuodenajan kevytvaunuissa tulee vilu tai kuluu ainakin runsaasti kaasua ja sähköä.
        Vesikiertoinen lämmitys on talvikäytössä se paras ratkaisu ja jos lisäksi lämpöputket lattiassa, niin vielä parempi.


    • Anonyymi

      Jos palaisi alkuperäiseen aiheeseen.

      Mikäli etsii rakenteellisesti parasta vaunua, sellainen on melkoisen suurella todennäköisyydellä Cabby. Se ei ole halpa mutta juuri rakenteen poikeuksellisuus nostaa valmistuskuluja ja hintaa.

      • Anonyymi

        Sanoisin Kabe, on vaan aika arvokas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanoisin Kabe, on vaan aika arvokas.

        Kaben rakennustapa on tavanomainen.


      • Anonyymi

        Valaiskaa nyt ihmeessä miten cabby eroaa rakenteeltaan muista


      • Anonyymi

        Ööh... Nettikaravaanissa uusi Cabby on vuosimallia 2014. Herää kysymys, valmistetaanko Cabbya enää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaben rakennustapa on tavanomainen.

        KABEN INNOVATION WALL KOOSTUU:• 2 peltityyppiä sisä- ja vas-taavasti ulkopinnassa• Pienempi alttius ulko- ja sisälämpötilaerojen vaiku-tukselle. Ts. paneelin muoto ei muutu, kun ulkona on kylmä ja sisällä lämmin.• Pieni höyrynläpäisevyys.• Kokeet osoittavat, että ydinmateriaalin suhteellinen kosteus alenee alumiinia käytettäessä.• 10-50 % vaneria jäykemmät paneelit.• Sama ydinmateriaali, uusi pintakerros (Ecoprim)• Pieni Lambda-arvo.• Suuri jäykkyys: sekä pitkä- että lyhytaikainen

        Tavanomainen...?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ööh... Nettikaravaanissa uusi Cabby on vuosimallia 2014. Herää kysymys, valmistetaanko Cabbya enää?

        Teki jo 2016 konkurssin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ööh... Nettikaravaanissa uusi Cabby on vuosimallia 2014. Herää kysymys, valmistetaanko Cabbya enää?

        Firma meni konkurssiin 2016. Teki liian laadukasta ja kallista vaunua joten ostajia oli liian vähän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        KABEN INNOVATION WALL KOOSTUU:• 2 peltityyppiä sisä- ja vas-taavasti ulkopinnassa• Pienempi alttius ulko- ja sisälämpötilaerojen vaiku-tukselle. Ts. paneelin muoto ei muutu, kun ulkona on kylmä ja sisällä lämmin.• Pieni höyrynläpäisevyys.• Kokeet osoittavat, että ydinmateriaalin suhteellinen kosteus alenee alumiinia käytettäessä.• 10-50 % vaneria jäykemmät paneelit.• Sama ydinmateriaali, uusi pintakerros (Ecoprim)• Pieni Lambda-arvo.• Suuri jäykkyys: sekä pitkä- että lyhytaikainen

        Tavanomainen...?

        Myyntimiesten jargonia, kaikki hienolta kuullostava on oltava high tech vaikka itse asiasta ei kukaan saa selkoa.
        Ydinmateriaalin suhteelinen kosteus alenee alumiinia käytettäessä .... joopa joo, kuka ymmärtää miksi, selittäkää mitä alumiini siihen vaikuttaa, mikä ydinmateriaali, onko se jotain radioaktiivista tavaraa ....


    • Anonyymi

      Asiasta kolmanteen, vaunuilu ei ole paras vaihtoehto sellaiselle hötkyilijälle jolla on aina silmitön kiire, olipa vaunun rakenne sitten mikä hyvänsä.

      • Anonyymi

        Mutta mukava on perustaa leiri jonnekin sopivaan järvenranta-alueeseen ja sieltä käsin matkustella pelkällä autolla mielenkiintoisiin kohteisiin ainakin 100 km:n säteellä.


    • Anonyymi

      Vaunujen koreista. Kaikissa sama sandwich valmistustapa pelti/styrox ja vaneri. Eristemateriaalisssa voi olla pientä vaihtelua.
      Rakenne on uutena ja kuivana kevyt ja tukeva., mutta vuosien myötä kuivuvat butyylimassat altistavat kosteusvaurioille.
      Näissä usein puhutaan kosteusmittauksista, mutta mielestäni mittaukset kuuluvat enempi rakennuksiin esim. kastunut kylpyhuone. Näissä on seinät ja rakenteet niin ohuita että silmämääräinen ja käsin tutkimalla helppo löytää ns. kastunut kohta. Koreissa ei ole mitään runkoa varsinaisesti vaan reunoissa ja kyljissä käytetty peltiin/eristeeseen liimattua puurimaa mikä esim tukevoittaa seinän ja katon kiinnituystä ja mahdollistaa kalusteiden kiinnityksen. Korit ovat pitkäikäisiä jos rakennetta pidetään silmällä.

      • Anonyymi

        Ei se ihan noin mene. Koreissa, niiden materiaaleissa ja toteutuksissa on eroja. En ole mikään Kaben markkinamies ja varmasti muiltakin valmistajilta löytyy asiallista tuotantoa. Laatu ei vaan useinkaan näy ensisilmäyksellä - moni kakku päältä kaunis...

        Ecoprim-eriste
        Koko korissa käytetään 36 mm:n paksuista
        Ecoprimeristettä. Sen vuoksi seinien paksuus on
        41 mm, katon 43 mm ja lattian 49 mm.
        Ecoprimeristeen solut ovat täysin umpinaiset, eli ne
        eivät voi imeä itseensä lainkaan kosteutta, toisin
        kuin muissa asuntovaunuissa tavallisimmin käytetty
        eriste styreenisolumuovi (frigoliitti). Ecoprimeristeen
        k-arvo (eristyskyvyn mittayksikkö) on 30%
        tavallista styreenisolumuovia paremp

        Hengittävät tapetit ja hengittävä lattia
        KABE käyttää asuntovaunujen seinissä ainoana
        valmistajana hengittävää tapettia, joka päästää
        lävitseen seiniä kiertävän lämpimän ilman. Lattian
        ulkoreunoille (15 cm:n leveydeltä) on asennettu
        myös hengittävä matto, jolloin lattialle tiivistynyt
        vesi pääsee haihtumaan kun vaunun lämpö
        kytketään päälle. Kosteutta muodostuu aina, kun
        lämmin ilma kohtaa kylmän pinnan. Kosteutta
        muodostuu aina, kun lämmin ilma kohtaa kylmän
        pinnan. KABEn ainutlaatuisen rakenteen ansiosta
        seiniin varsinkin talvella kerääntyvä kosteus kuivuu
        ja vaunuun ei pääse syntymään kosteusvaurioita

        P6-ikkuna polyuretaanikarmilla
        P6-tyyppiset ikkunat on valmistettu erittäin hyvin
        eristävästä polyuretaanista ja niiden karmeissa on
        rullaja hyttysverhot. Sileäpintaiset ruudut ovat
        sävytetyt, jolloin ne suojaavat liialta auringolta
        kuumina kesäpäivinä. Ikkunoissa on eristävä karmi,
        jonka sisäkehyksessä on sisäänrakennettu
        ilmakanava.
        Muovirimat, Ecoprim-eriste, hengittävä tapetti,
        pehmeä sisäkatto, integroitu alumiiniprofiili ja P6-
        ikkunat ovat ainutlaatuisia ominaisuuksia, joiden
        ansiosta KABEvaunu on turvallinen ja pitkäikäinen
        hankinta. Lisäksi ne pitävät vaunun
        jälleenmyyntiarvon hyvänä

        Muovirimat
        Korin osissa, jotka ovat erittäin alttiina kosteudelle,
        käytetään KABEn patentoimia muovirimoja. Rimat
        vahvistavat korin eri liitoskohtia (esim. seinien ja
        lattian välillä), koska ruuvit vulkanoidaan kiinni
        muovirimaan asennuksessa. Vaunun muovirimoissa
        on sisällä ilmakanava, jonka avulla ne eristävät
        puulistoja paremmin.
        Kori on rakennettu kokonaan nk. sandwich-
        tekniikalla, joten se on erinomaisen vakaa ja kestää
        suuria kuormituksia. Raskaiden seinään
        asennetttavien sisustusyksityiskohtien kohdalla
        seiniä ja kattoja on vahvistettu lisälevyillä.

        Pellin ylitys
        Katon ja seinän välinen sauma tiivistetään
        huolellisesti butyylinauhalla, jonka jälkeen kattopelti
        taitetaan seinäpellin päälle. Rakenne estää
        mahdollisia vuotoja

        Butyylinauha
        Butyylinauhaa käytetään kaikissa saumoissa,
        joissa levyt asennetaan päällekkäin. Lisäksi sitä
        käytetään ruuviliitosten tiivisteenä. Butyyli on
        erinomainen materiaali, koska se ei haurastu vaan
        pysyy kimmoisana vaunun koko käyttöiän ajan.
        Jokaiseen asuntovaunuun käytetään noin 20 kg
        tiivistenauhaa.

        Pehmeä sisäkatto
        Perinteinen asuntovaunu rakennetaan
        resonanssilaatikon tavoin. KABE käyttää ainoana
        asuntovaunujen valmistajana pehmeää sisäkattoa,
        mikä parantaa vaunun akustiikkaa (alhaisempi
        äänitaso). Pehmeä sisäkatto toimii myös eristeenä
        ja samalla se vaimentaa esim. sateen ja
        voimakkaan tuulen aiheuttamia ääniä, jolloin
        vaunussa on mukava yöpyä.

        Alumiiniprofiili
        Asuntovaunuissa on katon ja seinien välissä
        KABEn suunnittelema, erityisen leveä alumiiniprofiili,
        jonka ilmarako huolehtii sauman ilmanvaihdosta.
        Listan asennuksessa käytetään kaksinkertaisia
        tiivistysnauhoja. Profiilissa on sisäänrakennettu
        etutelttakisko (vaunun molemmilla puolilla),
        mikä parantaa osien yhteensopivuutta ja muotoilua.
        Profiili kiinnitetään ruuveilla sekä sivusta että
        ylhäältä, mikä vahvistaa koria entisestään


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se ihan noin mene. Koreissa, niiden materiaaleissa ja toteutuksissa on eroja. En ole mikään Kaben markkinamies ja varmasti muiltakin valmistajilta löytyy asiallista tuotantoa. Laatu ei vaan useinkaan näy ensisilmäyksellä - moni kakku päältä kaunis...

        Ecoprim-eriste
        Koko korissa käytetään 36 mm:n paksuista
        Ecoprimeristettä. Sen vuoksi seinien paksuus on
        41 mm, katon 43 mm ja lattian 49 mm.
        Ecoprimeristeen solut ovat täysin umpinaiset, eli ne
        eivät voi imeä itseensä lainkaan kosteutta, toisin
        kuin muissa asuntovaunuissa tavallisimmin käytetty
        eriste styreenisolumuovi (frigoliitti). Ecoprimeristeen
        k-arvo (eristyskyvyn mittayksikkö) on 30%
        tavallista styreenisolumuovia paremp

        Hengittävät tapetit ja hengittävä lattia
        KABE käyttää asuntovaunujen seinissä ainoana
        valmistajana hengittävää tapettia, joka päästää
        lävitseen seiniä kiertävän lämpimän ilman. Lattian
        ulkoreunoille (15 cm:n leveydeltä) on asennettu
        myös hengittävä matto, jolloin lattialle tiivistynyt
        vesi pääsee haihtumaan kun vaunun lämpö
        kytketään päälle. Kosteutta muodostuu aina, kun
        lämmin ilma kohtaa kylmän pinnan. Kosteutta
        muodostuu aina, kun lämmin ilma kohtaa kylmän
        pinnan. KABEn ainutlaatuisen rakenteen ansiosta
        seiniin varsinkin talvella kerääntyvä kosteus kuivuu
        ja vaunuun ei pääse syntymään kosteusvaurioita

        P6-ikkuna polyuretaanikarmilla
        P6-tyyppiset ikkunat on valmistettu erittäin hyvin
        eristävästä polyuretaanista ja niiden karmeissa on
        rullaja hyttysverhot. Sileäpintaiset ruudut ovat
        sävytetyt, jolloin ne suojaavat liialta auringolta
        kuumina kesäpäivinä. Ikkunoissa on eristävä karmi,
        jonka sisäkehyksessä on sisäänrakennettu
        ilmakanava.
        Muovirimat, Ecoprim-eriste, hengittävä tapetti,
        pehmeä sisäkatto, integroitu alumiiniprofiili ja P6-
        ikkunat ovat ainutlaatuisia ominaisuuksia, joiden
        ansiosta KABEvaunu on turvallinen ja pitkäikäinen
        hankinta. Lisäksi ne pitävät vaunun
        jälleenmyyntiarvon hyvänä

        Muovirimat
        Korin osissa, jotka ovat erittäin alttiina kosteudelle,
        käytetään KABEn patentoimia muovirimoja. Rimat
        vahvistavat korin eri liitoskohtia (esim. seinien ja
        lattian välillä), koska ruuvit vulkanoidaan kiinni
        muovirimaan asennuksessa. Vaunun muovirimoissa
        on sisällä ilmakanava, jonka avulla ne eristävät
        puulistoja paremmin.
        Kori on rakennettu kokonaan nk. sandwich-
        tekniikalla, joten se on erinomaisen vakaa ja kestää
        suuria kuormituksia. Raskaiden seinään
        asennetttavien sisustusyksityiskohtien kohdalla
        seiniä ja kattoja on vahvistettu lisälevyillä.

        Pellin ylitys
        Katon ja seinän välinen sauma tiivistetään
        huolellisesti butyylinauhalla, jonka jälkeen kattopelti
        taitetaan seinäpellin päälle. Rakenne estää
        mahdollisia vuotoja

        Butyylinauha
        Butyylinauhaa käytetään kaikissa saumoissa,
        joissa levyt asennetaan päällekkäin. Lisäksi sitä
        käytetään ruuviliitosten tiivisteenä. Butyyli on
        erinomainen materiaali, koska se ei haurastu vaan
        pysyy kimmoisana vaunun koko käyttöiän ajan.
        Jokaiseen asuntovaunuun käytetään noin 20 kg
        tiivistenauhaa.

        Pehmeä sisäkatto
        Perinteinen asuntovaunu rakennetaan
        resonanssilaatikon tavoin. KABE käyttää ainoana
        asuntovaunujen valmistajana pehmeää sisäkattoa,
        mikä parantaa vaunun akustiikkaa (alhaisempi
        äänitaso). Pehmeä sisäkatto toimii myös eristeenä
        ja samalla se vaimentaa esim. sateen ja
        voimakkaan tuulen aiheuttamia ääniä, jolloin
        vaunussa on mukava yöpyä.

        Alumiiniprofiili
        Asuntovaunuissa on katon ja seinien välissä
        KABEn suunnittelema, erityisen leveä alumiiniprofiili,
        jonka ilmarako huolehtii sauman ilmanvaihdosta.
        Listan asennuksessa käytetään kaksinkertaisia
        tiivistysnauhoja. Profiilissa on sisäänrakennettu
        etutelttakisko (vaunun molemmilla puolilla),
        mikä parantaa osien yhteensopivuutta ja muotoilua.
        Profiili kiinnitetään ruuveilla sekä sivusta että
        ylhäältä, mikä vahvistaa koria entisestään

        "KABE käyttää asuntovaunujen seinissä ainoana
        valmistajana hengittävää tapettia, joka päästää
        lävitseen seiniä kiertävän lämpimän ilman" Mihinkä se ilma menee tapetin alta, eristeisiin ??
        Kosteus siinä samalla, mikä idea tässä on ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "KABE käyttää asuntovaunujen seinissä ainoana
        valmistajana hengittävää tapettia, joka päästää
        lävitseen seiniä kiertävän lämpimän ilman" Mihinkä se ilma menee tapetin alta, eristeisiin ??
        Kosteus siinä samalla, mikä idea tässä on ?

        Kyllä se rumatikillä kuivuu kun vääntää puhaltimen kolmoselle. Palstavahti Kuopiosta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "KABE käyttää asuntovaunujen seinissä ainoana
        valmistajana hengittävää tapettia, joka päästää
        lävitseen seiniä kiertävän lämpimän ilman" Mihinkä se ilma menee tapetin alta, eristeisiin ??
        Kosteus siinä samalla, mikä idea tässä on ?

        Kosteus haihtuu aina lämpimälle puolelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kosteus haihtuu aina lämpimälle puolelle.

        Kosteus tiivistyy aina kastepistelämpötilaan, rakenteen sisällä jos se sinne pääsee.


    • Anonyymi

      Aivan sama mitä täällä kirjoitellaan. Ylivoimaisesti parhaat neuvot saa leirialueen saunassa eikä tarvi edes kysellä kun kuuntelee kaikkitietävien porinoita. Kaikista harmaapäisimmät tietää eniten ja ihan kaikesta tai ainakin luulee tietävänsä.

    • Anonyymi

      Itse katsellut kanssa noita vaunuja ja ostaisin kaben 2004 tai uudemman mut ovat vaan niin tyylittömiä sisältä. Mummula tyyliä.
      Ja aina u sohva edessä ja parisänky takana. Ei lapsiperheelle sellainen sovi.

      • Anonyymi

        Jep, yleisin ratkaisu on tosiaan sohva parisänky. Nettikaravaanista löytyy joitain, kun laitat tarkennettuihin hakutietoihin ruksin kohtaan kerrossänky.

        https://www.nettikaravaani.com/listAdvSearchFindAgent.php?id=8078352&tb=tmp_find_agent&PN[0]=adv_search&PL[0]=advSearch.php?qs=Y@ad_type=F@id_vehicle_type=13?id=8078352@tb=tmp_find_agent

        Jos olisin hommaamassa vaunua, niin tuo Solikan 7 voisi kiinnostaa. Miksei tuo hieman arvokkaampi Dethleffs Camperikin. Jos ihan tuoretta, niin miksei Hobby 720. Tosin hinta 40.500 € ylittäisi ainakin minun kipukynnyksen.


    • Anonyymi

      Meillä on täällä Kuopiossa Elnakki rumatikillä . On hyvä kesäkäytössä . Palstavahti

      • Anonyymi

        Jospa Reino-Joksu vaan vetelisit hanskaan ja jättäisit rumatikit sikseen.


    • Anonyymi

      Onko kukaan tavannnut uudempaan kun 2000 kabea tai caddya joka olisi pahasti kosteusvaurioinen?

      • Anonyymi

        kannattaisi kysellä puolueettomasta vaununhuoltopisteestä.


    • Anonyymi

      Jos löytyy hyvin pidetty suomessa tehty 2001 - 2004 Solifer S 6 se on ylivoimaisesti paras vaunu.

    • Anonyymi

      Tuollainen vielä Suomessa tehty solkku varmaan hyvä. Siis todella hyvä ja niitä on tarjolla paljon. Kevyt, lämmin , hyvä vetää ja kaapit pysyy koossa vaikka vetäs mustäkuopista hyvänsä.
      Mut rakenteellisesti käsittääkseni ei parhaasta päästä kuitenkaan. Kosteutta näissä on.
      2005 -2007 ruotsalaiset laadullisesti huonompia. Sit taas 2008 tai uudemmat niissä laatu erinomaista

    • Anonyymi

      Täällä ollut useita soliferja ja nyt nähny ja kokenut ne. Talvilämpimyys oli 80 ja 90 luvulla omaa luokkaansa mutta nyt 2000 luvulla tuotekehitys jäänyt polkemaan paikalleen ja muut mennyt ohi jo ajat sitten. Kori kosteusvaurioille altis ja styroxeriste ei vakuuta. Muuten kiva vaunu.

      • Anonyymi

        Viimeinen Solifer tehtiin Suomessa vuonna 2004, jonka jälkeen valmistus siirtyi Ruotsiin. Käsittääkseni Soliferin valmistus on lopetettu sielläkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viimeinen Solifer tehtiin Suomessa vuonna 2004, jonka jälkeen valmistus siirtyi Ruotsiin. Käsittääkseni Soliferin valmistus on lopetettu sielläkin.

        Viimeiset Ruotsissa valmistetut Soliferit olivat aika lähellä malliltaan ja rakenteiltaan Polaria (tehtiin samalla tehtaalla). Pari viimeisintä omistamaani oli näitä ja tykkäsin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viimeiset Ruotsissa valmistetut Soliferit olivat aika lähellä malliltaan ja rakenteiltaan Polaria (tehtiin samalla tehtaalla). Pari viimeisintä omistamaani oli näitä ja tykkäsin.

        Polar lienee aikansa parhaita, mitä rahalla on saanut...


    • Anonyymi

      Hauskaa luettavaa tämä ketju, aloittaja tuskin sai vastausta kysymykseensä eikä tämäkään kommenttini häntä siinä auta.

      Itse ostin viime keskiviikkona 2019 mallin Hobbyn prestige teli vaunun, tyylikäs vekotin niin ulkoa kuin sisältäkin, pituutta päälle 9 m ja pariskunta malli kyseessä erillis sängyn ja taka WC/suihku, iso L keittiö ja G istuin ryhmä aldella ja ilmastoinnilla.

      Ei maksanut paljoakaan, reilusti alle 40

      Tätä vetelen lähes uudella MB GLS:llä joten vaunu kulkee tarvittaessa noin 200 km /h
      Dieseliä menee mitä menee, 100 l tankkia ei kuitenkaan joudu joka kylässä täyttelemään.

      Vaimo on hyvällä mielellä ostoksesta … ja se on ainoa asia mikä on tärkeää. Hobbyssä kuulemma jatkuu se sama kaava kuin kotonakin , eli peitto lepattaa aina kun sitä haluan.

      Jos vaunu osoittautuu paskaksi kuten jotkut ovat Hobbysta maininneet niin, so what
      Ostan sit jonkun uuden jos en oo tyytyväinen.

      Kesää odotellessa, terveisiä kaikille karavaanareille ja muillekkin. Ja hyvää tätä vuotta !

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      1005
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      997
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      900
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      754
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      690
    Aihe