Kannattaako tieto-viestintä/alaa opiskella?

Anonyymi

Kun tässä 9-luokka loppuu niin ajattelin suorittaa tieto ja viestintätaitojen perustutkinnon. Onko kenelläkään kokemusta esim. Onko töitä, minkälainen palkka yms?

19

853

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos on kiinnostusta esim. tietoverkkojen rakentamisesta, ohjelmoinnissa tai it tukena toimimisesta nii kannattaa. Työtä riittää kun tarvitaan nopeampaa ja nopeampaa tietoliikenne verkkoja. Palkkahan on kohtuullista siihen mitä joutuu tekemään (3000€ ohjelmoiminen, it tuki ~2500€). Ala myös muuttuu nopeasti joten joutudut opettelemaan uusia asioita.

      • Anonyymi

        Ja oletettavasti joutuu opettelemaan hän joutuu opettelemaan itsenäisesti asioita? Eikö se niin nykypäivänä mene kaikkialla, että pitää omalla ajalla jaksaa opetella uutta töitä varten?


      • Anonyymi

        IT-tuen pohjapalkka on siellä 2200€:n tietämissä, mutta tehtävän vaativuudesta ja tietty työpaikasta riippuen palkkaus voi olla siinä 3000€:n pinnassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja oletettavasti joutuu opettelemaan hän joutuu opettelemaan itsenäisesti asioita? Eikö se niin nykypäivänä mene kaikkialla, että pitää omalla ajalla jaksaa opetella uutta töitä varten?

        Kyllä joutuu opettelemaan, se on ainoa asia mikä it-alalla on pysyvää. Itse tein pitkään lähitukihommia, mutta hiljalleen tehtävänkuvaan tuli mukaan tietoliikennelaiteiden, eli kytkimien konffaamista, käyttöjärjestelmäasennuksien paketointia. Erikoisempien laitekokonaisuuksien ylläpitoa ja asennusta. Jonkun verran tuli tehtyä palvelinpuolen hommiakin, asennettua palvelimia paikoilleen ja testattua niitä. Osaamista piti löytyä eri Windows -versioista, Linuxista, MacOS:stä, mobiililaitteista jne. Ongelma tässä kaikessa oli se, että vaikka työtehtäviä tuli lisää, niin palkassa se ei näkynyt. Kyllästyin vääntämään asioista ja lähdin aivan muihin töihin, mikä kuitenkin on vahvasti kytköksissä it-alaan. Palkka nousi ihan eri tasolle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä joutuu opettelemaan, se on ainoa asia mikä it-alalla on pysyvää. Itse tein pitkään lähitukihommia, mutta hiljalleen tehtävänkuvaan tuli mukaan tietoliikennelaiteiden, eli kytkimien konffaamista, käyttöjärjestelmäasennuksien paketointia. Erikoisempien laitekokonaisuuksien ylläpitoa ja asennusta. Jonkun verran tuli tehtyä palvelinpuolen hommiakin, asennettua palvelimia paikoilleen ja testattua niitä. Osaamista piti löytyä eri Windows -versioista, Linuxista, MacOS:stä, mobiililaitteista jne. Ongelma tässä kaikessa oli se, että vaikka työtehtäviä tuli lisää, niin palkassa se ei näkynyt. Kyllästyin vääntämään asioista ja lähdin aivan muihin töihin, mikä kuitenkin on vahvasti kytköksissä it-alaan. Palkka nousi ihan eri tasolle.

        Oletko sama merkonomi keskustelusta vai uusi IT alan henkilö?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko sama merkonomi keskustelusta vai uusi IT alan henkilö?

        Mitäs väliä sillä on vaikka olisinkin? Tämän keskustelun kannalta ei mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko sama merkonomi keskustelusta vai uusi IT alan henkilö?

        Kysytäänpä sulta myöskin kysymys: Mikä on sun osaaminen tietotekniikasta noin yleisesti? Onko se pelkkä netin käyttö, tai jotain syvällisempää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysytäänpä sulta myöskin kysymys: Mikä on sun osaaminen tietotekniikasta noin yleisesti? Onko se pelkkä netin käyttö, tai jotain syvällisempää?

        En ole aloittaja. Minä en ole menossa alalle. Eli et ole sama jonka kanssa keskustelin joskus aiemmin näistä asioista, koska tietäisit muuten. Ei se mitään. Hyvää päivänjatkoa!


    • Tutkinnon opiskelu aika paskaa, töistä ei ole kokemusta.

      • Anonyymi

        Ei sulla taida olla kokemusta mistään töistä.


    • Anonyymi

      Lyhyesti: ei kannata. Ala on todella loppuun kilpailtu. Jos olet lukutoukka, niin mene lukioon ja yliopistoon.

      Jos haluat rahaa, niin ala ahtaajaksi tms. hommaan. Todella hyvä palkka, eikä tarvitse opiskella mitään.

      • Anonyymi

        Periaatteessa hieman noin. Tosin ei kannata lähteä sellaiseen työhön/opiskeluun, mihin ei koe mitään mielenkiintoa.


    • Anonyymi

      Pitää nykyään olla hyvä osaaja IT-alalla. Keskinkertaisia ei enää palkata. Vaatii paljon opiskelua ja lähes oman "labraympäristön" pystyttämistä nykyään, jotta osaaminen karttuu.

      • Anonyymi

        Tämähän on se ihanteellisin tilanne, mikäli tällaisen pystyy rakentamaan. Itsellä on kotona pienimuotoinen. Ei tuossa mitään oikeaa palvelinrautaa ole käytetty, vaan olen hyödyntänyt vanhan koneeni osia tuohon. Levyjä tuossa on 6 kpl 1 TB:n levyjä muistia on 16 Gt, ja järjestelmälle 2x120 Gt:n SSD:t. Käyttöjärjestelmänä tuossa on TrueNAS Core 12. Isommasta muistimäärästä ei olisi haittaa, koska TrueNAS käyttää ZFS:ää, mikä on hyvinkin paljon muistia kuluttava. Lähinnä tuo toimii sisäverkossa levypalvelimena, mutta virtuaalikoneiden ajaminen tuossa olisi myös mahdollista.


    • Anonyymi

      Työpaikat ei oo välttämättä pysyviä vaan yleistä on pätkätyöt ja hommat freelancerina, jotka tulee vielä tulevaisuudessa lisääntymään

    • Kyllä kannattaa varsinkin jos netti kiinnostaa.

      • Anonyymi

        Ei pelkkä kiinnostus nettiin oikein riitä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei pelkkä kiinnostus nettiin oikein riitä.

        Ei tietenkään riitä mutta auttaa jos ala kiinnostaa.
        Jos iso palkka on ainoa syy ammatin valintaan niin ei se työ pitkänpäälle innosta.


      • Anonyymi
        kuusnolla kirjoitti:

        Ei tietenkään riitä mutta auttaa jos ala kiinnostaa.
        Jos iso palkka on ainoa syy ammatin valintaan niin ei se työ pitkänpäälle innosta.

        Pelkän rahan takia ei alalle kannata hakeutua, koska kiinnostusta alaa kohtaan pitää löytyä. Eikä it-alan palkat ainakaan alussa päätä huimaa. Itse aloittanut noin 1800€:n palkalla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      866
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      835
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      275
      652
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      69
      572
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      72
      553
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      552
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      526
    9. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      32
      473
    Aihe