Valtamerille sopiva vene kohtuuhintaan

Anonyymi

Ajatus olisi joskus useamman vuoden päästä lähteä pidempään reissuun. Pikkuhiljaa pitäisi hankkia sopiva vene, jotta ehtii muutaman vuoden tutustua ja varustella. Ajatuksenani on, että haluan tuntea veneeni sekä ominaisuuksiltaan että tekniikaltaan perinpohjaisesti ennen lähtöä.

Millainen vene olisi hyvä tarkoitukseen? Toki melkein millä vain voi mennä, jos on urheilumieltä, mutta nyt hakisin tähän erityisesti sopivaa paattia. Kaksin oltaisiin enimmäkseen liikkeellä, mutta pitäisi olla tilaa myös vieraileville pariskunnille.

Nyt on alla 80-luvun alun puolitonnari, jolla kyllä pärjää kovassakin kelissä täällä omalla rannikollamme, mutta en sillä uskaltaisi lähteä valtameriä ylittämään, vaan joku jämerämpi paatti tuntuisi turvallisemmalta.

80

2014

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ja omia ajatuksiako ei ole sopivan veneen suhteen? Varmaan olet jotain miettinyt? Paljasta korttisi. Tiedät yhtä hyvin kuin me muutkin, että millaisia ja minkä valmistajan on valtamerille soveltuvat Blue Water venhot.

      Nettiveneessä alle 29 k sellainen yksilö jolla kierretty pallo.

      Nettiveneessä myös yksi edukas Najad.

      Ostakaa joku tosissaan tarvitsija pois kuleksimasta nuo venhoset.

    • Anonyymi

      Hallberg-Rassy 352. Siinä on kyllin koettu venetyyppi, just tilat kahdelle ja parille satunnaiskävijälle. Hyväkuntoiset ei vielä ole kovin paskojakaan. Vene ei broutsaa, saati surffaa. Pystyperään saa hyvin tuulipilotin ja vaikka generaattorin.
      Sitten lähtöpäivä valmiiksi allakkaan. Se on projektisi olennaisin juttu.
      Ariel 336

      • Anonyymi

        HR 352 varmasti hyvä ja koeteltu valinta, ja jotkut muutkin vastaavat.

        Sitten on näitä toisentyyppisiäkin, mutta onko kovissa paikoissa jo haastavampi.?
        Tossa pallon kiertänyt yksilö myynnissä. Ei välttämättä huono diili, jonkun verran laittoakin ilmeisesti vaatii. Veneen seikkailuista kirjoitettu kirjakin "Havsgudens Dotter" .

        https://m.nettivene.com/purjevene/contrast/822928


    • Anonyymi

      Vanha ohje on että mahdollisimman pieni vene johon mahtuu kaikki tarvittava. Sanoisin ettei uudemmissa veneissä ole juuri minkäänlaisia säilytystiloja ja niitä tarvitaan todella paljon ellet osta pidempä venettä että saat lisää tilaa. Oma on vanha mutta kaikki paikat on täynnä säilytyslokeroita koska alkuperäinen omistaja varusti sen niin. Kaikki säilytyslokerot ovat kartassa ja tarvikkeet löytää heti. Jos tietoja ei ole et ikinä löydä mitään. Jos kahvi loppuu niin katso vaikka lokerosta F2. Punkkien alla kahdessa kerroksessa ja salongin selkänojien takana jne. Astiat on niitä varten tehdyssä kaapissa todella tehokkaasti ja niin että myös pysyvät paikallaan ehyenä. Jos menisi ympäri niin pysyvät kyllä kaapissa silti. Jos asut veneessä tarvitset kaikki työkalut ja varaosat, kauhean määrän köysiä ym. kun et voi niitä kotoa hakea. Polttoainetta 3-400 l vettä joku sata jne. Pelastuslautta, kumivene ym ym. Kaikki näyttää mahtuvan 35 jalan pitkäköliseen mutta vain 4 h sopii yöpymään. Mitä isompi vene sitä enemmän kaikki maksaa. Satamamaksut, verot, nostot, telakoinnit ym lasketaan metrien mukaan.

    • Anonyymi

      Älä kuule lähetä valtamerelle!Ei sinusta tämän aloituksen perusteella ole siihen!Käy jossain lähisaaressa järjestelyllä moottorivene reissulla!

      • Anonyymi

        Kylläpä on taas vaikeaa kun joku suunnittelee, jotakin erikoisempaa.
        Miten se sinua voi noin puraista, jos aloittaja on lähdössä pitkälle matkalle?
        Nyt kannattaa aloittaa kiireesti oman elämän etsiminen D.
        Kateustieteen dosentti


    • Anonyymi

      Määkin kattelin avaajan kysymystä 5 s ja päästin sitten kissan ulos. Mieli on valtameri.

    • Anonyymi

      Käy ensin ainakin kahdesti seilaamassa gastina suunnilleen aikomasi mukainen ison veden ylitys. Jos vielä sen jälkeen haluat kipparoida saman, osta vähintään 30-jalkainen umpilaminoitu skandipursi, esim. jo mainittu HR, Joni, Nauticat ja sitä rataa. Yläohjaamo nostaa matkustusmukavuutta, ja liian ahdas sitloora pilaa sen.

      Jos haluat, että myös gastipariskuntasi viihtyy veneessäsi, hanki vene, jossa on vähintään kaksi kahden helposti asuttavaa kajuuttaa ja mieluiten molemmissa parisänky. Varsinkin kokematon ja purjehduksesta ei niin täysin kuin kippari innostunut gasti arvostelee mukavuutensa yleensä samoin kuin hotellihuoneen: se on yhtä huono kuin sen huonoin kohta mutta kuitenkin korkeintaan yhtä hyvä kuin sen sänky.

      Kaikki kunnia kokemuksillesi kovasta säästä Suomen rannikolla, mutta et sinä siellä ole kovin kovaa säätä päässyt kokemaan. Siksi olisi hyvä käydä kovassa säässä siellä, missä se on niin kova, ettet sitten ylläty liikaa, kun toteutat unelmaasi.

      • Anonyymi

        Ahdas sitlooda nimenomaan on avomerellä paras. Ensinnäkin kaikki tarvittava on käden ulottuvilla, joten yksinään pystyy helposti tekemään kaiken ja toisekseen sitten kun se iso aalto tulee ja täyttää koko sitloodan, veneen paino ei yhtäkkiä lisäänny muutamalla tonnilla.


      • Anonyymi

        Kyllä tuolla Gotlannin nurkilla sopivalla tuulella on melko ärhäkkä aallokko. Olisiko siellä mitattu aalto ennätys luokkaa 18 metriä korkeutta, usein kuitenkin päästään 4-5 metrin kuoppiin, niin kyllä siinä on jo tunnelmaa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ahdas sitlooda nimenomaan on avomerellä paras. Ensinnäkin kaikki tarvittava on käden ulottuvilla, joten yksinään pystyy helposti tekemään kaiken ja toisekseen sitten kun se iso aalto tulee ja täyttää koko sitloodan, veneen paino ei yhtäkkiä lisäänny muutamalla tonnilla.

        Sopiva istumalaatikon koko on sellainen missä pystyy nukkumaan. Eli tarpeeksi pitkät ja riittävän leveät yhtenäiset penkit ilman että siinä on levankia keskellä haittaamassa.
        Avotila on lämpimässä ilmanalassa, epävarmassa ankkuripaikassa ja joskus swellissäkin ainoa toimiva nukkumapaikka.
        Ariel 336.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sopiva istumalaatikon koko on sellainen missä pystyy nukkumaan. Eli tarpeeksi pitkät ja riittävän leveät yhtenäiset penkit ilman että siinä on levankia keskellä haittaamassa.
        Avotila on lämpimässä ilmanalassa, epävarmassa ankkuripaikassa ja joskus swellissäkin ainoa toimiva nukkumapaikka.
        Ariel 336.

        Ootko kokeillu / harkinnut köyhän miehen stabilisaattoria?

        Voi rakentaa itse vaikka vesivaneerrista tai ostaa valmiina periaatteen näet magman systeemissä, purje veneessä tuon voi virittää puomiin, mikä viritetään niin ulos kukn saa.

        https://magmaproducts.com/boat-stabilizer


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ootko kokeillu / harkinnut köyhän miehen stabilisaattoria?

        Voi rakentaa itse vaikka vesivaneerrista tai ostaa valmiina periaatteen näet magman systeemissä, purje veneessä tuon voi virittää puomiin, mikä viritetään niin ulos kukn saa.

        https://magmaproducts.com/boat-stabilizer

        Moi Ariel, tässä videossa https://youtu.be/9IyMlewZtUU halpa ja yksinkertainen flopper stoper, näyttää poistamaan rullauksen, vene tietysti liikkuu ylös alas fysiikan lakien vuoksi.

        Jäin miettimään tuota ajatustasi nukku ulkona istuin osiossa, eiköswellissä olisi parempi olla sisällä ja lattialla mahdollisimman keskellä, niin liike radat ovat minimit muihin paikkoihin nähden?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moi Ariel, tässä videossa https://youtu.be/9IyMlewZtUU halpa ja yksinkertainen flopper stoper, näyttää poistamaan rullauksen, vene tietysti liikkuu ylös alas fysiikan lakien vuoksi.

        Jäin miettimään tuota ajatustasi nukku ulkona istuin osiossa, eiköswellissä olisi parempi olla sisällä ja lattialla mahdollisimman keskellä, niin liike radat ovat minimit muihin paikkoihin nähden?

        Ulkona nukkumiseen on swellissä pari syytä. Venettä ei oikeastaan millään saa hiljaiseksi sisältä, aina jotain lonksuu jossain edestakas. Lisäksi ulkona on katsekontakti rantaan ennen nukahtamista ja se on merisairauteen taipuvaisille iso etu. Itse olen kyllä nukkunut turkilla kölin päällä joskus.
        Stabiloinnissa olen nähnyt käytettävän ajoankkuria tuon varsinaisen värkin tapaan. Sitä aion koittaa seuraavalla kerralla, varmaan Formenteralla. Siellä on usein ollut melkein mahdotonta olla. Jos meren swelliltä pääseekin suojaan, ohiajavien jahtien ja laivojen aalloilta ei. Liikenne Ibizalta on vilkasta. Veneessä ei oikein pystynyt iltapäivisin olemaan.
        Ariel 336.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ulkona nukkumiseen on swellissä pari syytä. Venettä ei oikeastaan millään saa hiljaiseksi sisältä, aina jotain lonksuu jossain edestakas. Lisäksi ulkona on katsekontakti rantaan ennen nukahtamista ja se on merisairauteen taipuvaisille iso etu. Itse olen kyllä nukkunut turkilla kölin päällä joskus.
        Stabiloinnissa olen nähnyt käytettävän ajoankkuria tuon varsinaisen värkin tapaan. Sitä aion koittaa seuraavalla kerralla, varmaan Formenteralla. Siellä on usein ollut melkein mahdotonta olla. Jos meren swelliltä pääseekin suojaan, ohiajavien jahtien ja laivojen aalloilta ei. Liikenne Ibizalta on vilkasta. Veneessä ei oikein pystynyt iltapäivisin olemaan.
        Ariel 336.

        Miksi ulkona nukuttaessa paikan pitäisi olla juuri avotilan penkki?
        Eikö ankkurissa tai satamassa käy lämpimässä ilmastossa kansi, tai jopa avotilan lattiakin?
        Kelissä avotilan lattia olisi selvästi paras, ei ainakaan tipu ja satuta itseään kun tippuu siltä avotilan penkiltä veneen heilahtaessa aallokossa.
        Josmistään ei tule vettä niskaan (merestä eikä sateena) niin allehan saa ihan normi patjan punkasta kaikkiin vaihtoehtoihin. Jos on riskiä kosteudesta pitänee tyytyä retki- tai ilmapatjaan myös siellä avotilan penkillä.
        Mutta kun huomioi muutkin ulkotilat nukkumisessa, niin miksei ne penkit voisi olla myös normaali syvät (40...45 cm) ja lyhyet, siis alle oman pituuden.


    • Anonyymi

      https://m.nettivene.com/purjevene/van-de-stadt/814372

      Tuollainen voisi olla soveltuva, kun laittaisi varusteita lisää. On tukeva, motion comfort arvo n.39, kiinteä sprayhood, ei liian iso, muttei ihan pienikään...

      Old seadog on seilannut samanlaisella jo melkein pallon ympäri. Löytyy YouTubesta materiaalia.

      Tämä kyseinen vene oli vielä eilen myynnissä, mutta nyt näyttää ettei olisi.

      • Anonyymi

        Ja kaikki edellä mainittu

        Janbene


      • Anonyymi

        Toi olis kyllä hyvä.


    • Anonyymi

      Kannattaa ainakin seuraavat asiat miettiä läpi:

      1. Pitää kestää murtuvan aallon aiheuttama ympäri meno uppoamatta.
      2. Comfort ratio mahdollisimman korkea ja capsize screening ratio alle 2.
      3. Purjepinta-ala nopeasti ja turvallisesti vähennettävissä joka kelissä siihen astetta kovempaan keliin. Kutteririki on parempi purjeiden lisäämisen tai vähentämisen kannalta kuin normi sluuppi. Kaikki manööverit purjeiden kanssa olisi tarvittaessa pystyttävä tekemään myös yksin ja kovassa kelissä.
      4. Tarpeeksi mahtavat säilytystilat.
      5. Sitlooda sellainen, että jos aalto täyttää sen, ei ole ongelma.
      6. Ainakin 2 eri autopilottia, joista toinen mielellään tuuliperäsin.
      7. Tilat todella pitkille ankkuriketjuille ja kiinnitysköysille.
      8. Rahaa reissuun varustamiseen ainakin jotain 50 000€ ostohinnan päälle.
      9. Jonkunlainen katettu ohjauspaikka.
      10. Hyvä tuuletus, joka ei tuo vettä tai hyönteisiä sisälle edes ääriolosuhteissa, mutta vaihtaa ilmaa tehokkaasti, mikä on erityisesti tropiikissa tärkeää.
      11. Vanhanaikainen suojattu peräsin ja loiva keula kestävät uusia veneitä paremmin törmäyksiä ufoihin, eli tunnistamattomiin kelluviin objekteihin. Silti kannattaa aina olla jokin varaperäsin ja ainakin takana ja edessä laipiot tai vaahdotettu kellukeosasto rungon rikkoutumisen varalta.

      Jester challenge kannattaa googlettaa ja ottaa mallia niistä veneistä, jos tahdot tehdä merikelpoisen veneen pikkubudjetilla.

      Sitten kun olet tuollaisen löytänyt, lähde aina Itämerelle harjoittelemaan purjehdusta kun tuulee yli 14ms, niin saat hyvin tuntumaa.

    • Anonyymi

      Capsize ratio on siis massa jaettuna leveydellä (paino paunoina lbs ja leveys jalkoina ft).

      Ihan tarkkaan en kyllä käsitä, mikä nyrkkisääntö tuohon sisältyy, jos veneessä on massakeskipiste korkealla vs. jos se on matalalla.
      Painavalla kölillä varustettu kevyt, mutta leveä vene saattaa oikaista hyvinkin nopeasti.

      Tosin millään nykymallin leveäperällä en kyllä Atlantin ylikään uskaltautuisi.
      Mutta esimerkiksi IF Marieholmissa tuo luku on 1.7 - eli teorian mukaan tuolla pitäisi päästä takaisin pystyyn ympärimenon sattuessa.

      Suhdeluvun idea käsittääkseni oli, että veneen mennessä ympäri ihminen pystyy pidättämään hengitystään 2 minuuttia (mikä on älytön arvo tavalliselle pulliaiselle, käy kokeilemassa ammeessa tai uimahallissa. Jo 1:30 on melkoinen suoritus.

      Teoriaa löytyi tuolta:

      https://www.oceannavigator.com/assessing-stablity/

      • Anonyymi

        Pitää olla treenattu vapaasukeltaja, että 2 minuuttia on hengittämättä.


      • Anonyymi

        Tuo suoraan massasta ja leveydestä laskettava arvo on ihan typerä. Kuten mainitset, on massakeskipisteen korkeudella aivan valtava merkitys.

        Muutenkin on syytä suhtautua hyvin suurella varauksella kaikkiin näihin vakauslukuihin. Ne ovat usein täysin laskennallisia, ja vaikka olisi ihan mitattukin, mitataan osin väärää asiaa. Mittaushan tehdään tasaisessa vedessä. Tällöin rungon muoto pyrkii vastustamaan kallistusta. Sitten kun ollaan oikeassa isossa aallokossa, niin se sama ominaisuus, joka testissä tekee veneestä jäykemmän, pyrkiikin kaatamaan veneen aallossa.

        Eihän tuuli purjevenettä kaada. Veneen kallistuttua lähelle 90 asteen kulmaa on purjeisiin vaikuttava voima nolla ja jo paljon aiemmin se on hyvin pieni. Veneen voi kaataa vain aalto ja aalto kaataa sitä helpommin mitä "jäykempi" vene on runkomuodoltaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo suoraan massasta ja leveydestä laskettava arvo on ihan typerä. Kuten mainitset, on massakeskipisteen korkeudella aivan valtava merkitys.

        Muutenkin on syytä suhtautua hyvin suurella varauksella kaikkiin näihin vakauslukuihin. Ne ovat usein täysin laskennallisia, ja vaikka olisi ihan mitattukin, mitataan osin väärää asiaa. Mittaushan tehdään tasaisessa vedessä. Tällöin rungon muoto pyrkii vastustamaan kallistusta. Sitten kun ollaan oikeassa isossa aallokossa, niin se sama ominaisuus, joka testissä tekee veneestä jäykemmän, pyrkiikin kaatamaan veneen aallossa.

        Eihän tuuli purjevenettä kaada. Veneen kallistuttua lähelle 90 asteen kulmaa on purjeisiin vaikuttava voima nolla ja jo paljon aiemmin se on hyvin pieni. Veneen voi kaataa vain aalto ja aalto kaataa sitä helpommin mitä "jäykempi" vene on runkomuodoltaan.

        Aallon suunta vs veneen suunta yhdistettynä tuuleen ja tietysti aallon korkeus ja pituus ovat noita voimia joita jokainen meistä kohtaa merellä.

        Vene alkaa olla riskirajoilla kaatua kuljettaessa määrätyyn suuntaan suhteessa aaltoon, kun vesi ljnja jaetaan 3 josta saadaan tulokseksi aallon korkeus, joka voi kaataa veneen jo yksistään hieman myös riippuu myös veneen vs aallon nopeuteen. Lisäksi on nuo muut voimat antavat lisä mausteita matkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo suoraan massasta ja leveydestä laskettava arvo on ihan typerä. Kuten mainitset, on massakeskipisteen korkeudella aivan valtava merkitys.

        Muutenkin on syytä suhtautua hyvin suurella varauksella kaikkiin näihin vakauslukuihin. Ne ovat usein täysin laskennallisia, ja vaikka olisi ihan mitattukin, mitataan osin väärää asiaa. Mittaushan tehdään tasaisessa vedessä. Tällöin rungon muoto pyrkii vastustamaan kallistusta. Sitten kun ollaan oikeassa isossa aallokossa, niin se sama ominaisuus, joka testissä tekee veneestä jäykemmän, pyrkiikin kaatamaan veneen aallossa.

        Eihän tuuli purjevenettä kaada. Veneen kallistuttua lähelle 90 asteen kulmaa on purjeisiin vaikuttava voima nolla ja jo paljon aiemmin se on hyvin pieni. Veneen voi kaataa vain aalto ja aalto kaataa sitä helpommin mitä "jäykempi" vene on runkomuodoltaan.

        Juuri näin. Sitten kun on oikeasti keli, joka voisi paatin kaataa, on paras vene sellainen kapea pötkylä, jossa on painava köli. Sen vakaus perustuu pääosin köliin kohdistuvaan painovoimaan. Painovoima on siitä kiva, että sen suunta on vakio. Nykymallinen leveä vene on tasaisessa vedessä jäykempi, koska rungon muoto pyrkii kääntämään veneen vedenpinnan suuntaiseksi. Mutta sitten kun se veden pinta isossa kaatuvassa aallossa onkin pystysuora tai jopa yli, niin tuo pinnan suuntaiseksi kääntävä ominaisuus on varsin huono.


      • Anonyymi

        Täyttä roskaa koko "Capsize Screening Value", eli lyhennettynä CSV.
        https://www.oceannavigator.com/assessing-stablity/
        Mitä leveämpi ja kevyempi vene on, sitä muotovakaampi se on (CSV < 2). Kuitenkin tuon linkin mukaan sellainen vene (leveä ja kevyt katamaraani ääriesimerkkinä CSV < 0,1) oikaisee itsensä helpommin nurinmenon jälkeen, toisin kuin kapea ja painava vene, jolla on suuri CSV. (yli 2)
        Todellisuudessa asia on päinvastoin. Leveä suuri katamaraani ei nouse kaaduttuaan pystyyn, muttei tarpeeksi suurta saa kyllä mitenkään kaatumaankaan, paitsi nosturilla.
        CSV:n laskutapakaan ei linkin mukaan ole väittämäsi, eli ei suinkaan paino (lbs) / leveys (ft), kuten väitit, vaan uppouman tilavuudesta otetaan ensin kuutiojuuri ennen jakamista, jolloin nimittäjällä ja osoittajalla on sama yksikkö, joten ne supistuvat pois ihan samoin metrisessä ja imperiaalisessa yksikkö järjestelmässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo suoraan massasta ja leveydestä laskettava arvo on ihan typerä. Kuten mainitset, on massakeskipisteen korkeudella aivan valtava merkitys.

        Muutenkin on syytä suhtautua hyvin suurella varauksella kaikkiin näihin vakauslukuihin. Ne ovat usein täysin laskennallisia, ja vaikka olisi ihan mitattukin, mitataan osin väärää asiaa. Mittaushan tehdään tasaisessa vedessä. Tällöin rungon muoto pyrkii vastustamaan kallistusta. Sitten kun ollaan oikeassa isossa aallokossa, niin se sama ominaisuus, joka testissä tekee veneestä jäykemmän, pyrkiikin kaatamaan veneen aallossa.

        Eihän tuuli purjevenettä kaada. Veneen kallistuttua lähelle 90 asteen kulmaa on purjeisiin vaikuttava voima nolla ja jo paljon aiemmin se on hyvin pieni. Veneen voi kaataa vain aalto ja aalto kaataa sitä helpommin mitä "jäykempi" vene on runkomuodoltaan.

        " Sitten kun ollaan oikeassa isossa aallokossa, niin se sama ominaisuus, joka testissä tekee veneestä jäykemmän, pyrkiikin kaatamaan veneen aallossa."

        Väärin.
        Leveän veneen muotovakavuus pyrkii aallokossakin rajoittamaan veneen kallistumaa vedenpinaan nähden. Siten se estää veneen kaatamista avomerellä, jossa pinnan kaltevuus ei ole lähelläkään pystysuoraa, saati AVS:ää.
        Kapea vene taas heiluu (kallistuskulma oskilloi) suhteessa vedenpintaan, jolloin aalto saa veneen helposti kaadettua, kun veneen aaltoliikkeen ja aallokon vaiheet osuvat kohdalleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo suoraan massasta ja leveydestä laskettava arvo on ihan typerä. Kuten mainitset, on massakeskipisteen korkeudella aivan valtava merkitys.

        Muutenkin on syytä suhtautua hyvin suurella varauksella kaikkiin näihin vakauslukuihin. Ne ovat usein täysin laskennallisia, ja vaikka olisi ihan mitattukin, mitataan osin väärää asiaa. Mittaushan tehdään tasaisessa vedessä. Tällöin rungon muoto pyrkii vastustamaan kallistusta. Sitten kun ollaan oikeassa isossa aallokossa, niin se sama ominaisuus, joka testissä tekee veneestä jäykemmän, pyrkiikin kaatamaan veneen aallossa.

        Eihän tuuli purjevenettä kaada. Veneen kallistuttua lähelle 90 asteen kulmaa on purjeisiin vaikuttava voima nolla ja jo paljon aiemmin se on hyvin pieni. Veneen voi kaataa vain aalto ja aalto kaataa sitä helpommin mitä "jäykempi" vene on runkomuodoltaan.

        "Veneen kallistuttua lähelle 90 asteen kulmaa on purjeisiin vaikuttava voima nolla"

        Väärin.

        Purjeeseen vaikuttava aerodynaaminen voima riippuu ilman tiheydestä, apparenttituulen vauhdista, purjeen pinta-alasta, sekä nostovoima-. ja vastuskertoimesta.
        Jälkimmäiset riippuvat pääosin tulokulmasta, ja hieman myös reunoldsin luvusta suuremmilla tulokulmilla.
        Tulokulma ei automaattisesti kaikilla veneillä mene nollaan kun kallistuma on 90 astetta, joten ei mene voimakaan. Keskilinjalle skuutatun isopurjeen tulokulma riippuu 90 asteen kallistumalla siitä kuinka paljon vene viippaa keulalleen, eli leveä peräisellä tuottaa ihan olennaisen tulokulman silloinkin, jos tuulen olennainen komponentti tulee keulan tai perän suunnasta. Vipuvarsi massakeskipisteeseen on sama kallistumasta riippumatta, joten momenttikaan ei pienene voimaa enemmän. Ainoastaan kölinnostovoima korvautuu 90 asteen kallistumassa uppouman nosteella, mikä vaikuttaa eri kohdassa ja tyypillisesti vähentää sen vipuvartta. Vaikutus suuremmilla veneillä joista ketjussa puhutaan on varsin pieni, koska pääosa mkp:n suhteen lasketusta momentista tulee purjeista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitää olla treenattu vapaasukeltaja, että 2 minuuttia on hengittämättä.

        Ei se sitä tarkoita, että olet 2 minuuttia hengittämättä, kertoo vain vakaudesta ja on yleinen standardi valtameripursien pystyssä pysymiselle. Sen mielekkyydestä voidaan olla montaa mieltä, mutta jokin tapa mitata vakautta tuossa tilanteessa tarvitaan.

        Itse pitäisin tärkeämpänä tuota ominaisuutta, että voit tarvittaessa laittaa korkin pulloon, eli todella pahassa myrskyssä heittää ajoankkurilla veneen pysymään piissä, sulkea kaikki luukut ja odottaa sisällä myrskyn loppumista. Jos vene ei mistään vuoda ja on tarpeeksi tukeva, pysyt kyllä pinnalla myrskyn ylitse. Pienen veneen rikiin kohdistuvat rasitukset ovat sen verran pieniä, että mastokaan tuskin kaatuu vaikka olisi minkälainen myllerrys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Veneen kallistuttua lähelle 90 asteen kulmaa on purjeisiin vaikuttava voima nolla"

        Väärin.

        Purjeeseen vaikuttava aerodynaaminen voima riippuu ilman tiheydestä, apparenttituulen vauhdista, purjeen pinta-alasta, sekä nostovoima-. ja vastuskertoimesta.
        Jälkimmäiset riippuvat pääosin tulokulmasta, ja hieman myös reunoldsin luvusta suuremmilla tulokulmilla.
        Tulokulma ei automaattisesti kaikilla veneillä mene nollaan kun kallistuma on 90 astetta, joten ei mene voimakaan. Keskilinjalle skuutatun isopurjeen tulokulma riippuu 90 asteen kallistumalla siitä kuinka paljon vene viippaa keulalleen, eli leveä peräisellä tuottaa ihan olennaisen tulokulman silloinkin, jos tuulen olennainen komponentti tulee keulan tai perän suunnasta. Vipuvarsi massakeskipisteeseen on sama kallistumasta riippumatta, joten momenttikaan ei pienene voimaa enemmän. Ainoastaan kölinnostovoima korvautuu 90 asteen kallistumassa uppouman nosteella, mikä vaikuttaa eri kohdassa ja tyypillisesti vähentää sen vipuvartta. Vaikutus suuremmilla veneillä joista ketjussa puhutaan on varsin pieni, koska pääosa mkp:n suhteen lasketusta momentista tulee purjeista.

        Siinä vaiheessa, kun purjeet ovat vedessä, niiden tuulesta saama momentti on taatusti nolla.
        Vaikka olisi miten leveä runko, viimeistään 100 asteen kallistumassa mastonhuippu on veden alla.

        Harva vene kuitenkaan kaatuu 100 asteessa - mutta aalto voi heittää kiulun katolleen.
        Tosin 10m sivuaallokkoon ajaminen on jo joko äärimmäisen huonoa tuuria tai surkeaa merimiestaitoa.
        Sen verran sääennusteita on saatavilla, ettei "vahingossa" tuollaiseen jumalattomaan keliin joudu edes isoilla ylityksillä....Kolmen päivän varoajalla ehtii väistää pahimman. Jos ei välitä, kannattaa ehkä valita matkantekovälineeksi vaikkapa lentokone.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se sitä tarkoita, että olet 2 minuuttia hengittämättä, kertoo vain vakaudesta ja on yleinen standardi valtameripursien pystyssä pysymiselle. Sen mielekkyydestä voidaan olla montaa mieltä, mutta jokin tapa mitata vakautta tuossa tilanteessa tarvitaan.

        Itse pitäisin tärkeämpänä tuota ominaisuutta, että voit tarvittaessa laittaa korkin pulloon, eli todella pahassa myrskyssä heittää ajoankkurilla veneen pysymään piissä, sulkea kaikki luukut ja odottaa sisällä myrskyn loppumista. Jos vene ei mistään vuoda ja on tarpeeksi tukeva, pysyt kyllä pinnalla myrskyn ylitse. Pienen veneen rikiin kohdistuvat rasitukset ovat sen verran pieniä, että mastokaan tuskin kaatuu vaikka olisi minkälainen myllerrys.

        Kyllä, hyviä pointteja! Tuossa muuten kivaa luettavaa blogi 5 vuoden takaa, tyypit teki ihan kunnon kierroksen Albin Balladilla valtamerillä ja hyvin meni.

        Tuli vaan mieleen, kun langan otsikossa oli että kohtuuhintaisella veneellä valtamerille. Kun sehän on suhteellinen käsite,että mikä kellekin on kohtuullinen budjetti.

        http://yachtauriga.blogspot.com/p/blog-page.html?m=1


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, hyviä pointteja! Tuossa muuten kivaa luettavaa blogi 5 vuoden takaa, tyypit teki ihan kunnon kierroksen Albin Balladilla valtamerillä ja hyvin meni.

        Tuli vaan mieleen, kun langan otsikossa oli että kohtuuhintaisella veneellä valtamerille. Kun sehän on suhteellinen käsite,että mikä kellekin on kohtuullinen budjetti.

        http://yachtauriga.blogspot.com/p/blog-page.html?m=1

        Ja tuossa sama Albin Ballad menee Biskajalla

        https://youtu.be/72vCW_3XR20


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä vaiheessa, kun purjeet ovat vedessä, niiden tuulesta saama momentti on taatusti nolla.
        Vaikka olisi miten leveä runko, viimeistään 100 asteen kallistumassa mastonhuippu on veden alla.

        Harva vene kuitenkaan kaatuu 100 asteessa - mutta aalto voi heittää kiulun katolleen.
        Tosin 10m sivuaallokkoon ajaminen on jo joko äärimmäisen huonoa tuuria tai surkeaa merimiestaitoa.
        Sen verran sääennusteita on saatavilla, ettei "vahingossa" tuollaiseen jumalattomaan keliin joudu edes isoilla ylityksillä....Kolmen päivän varoajalla ehtii väistää pahimman. Jos ei välitä, kannattaa ehkä valita matkantekovälineeksi vaikkapa lentokone.

        Myötäisessä on vielä vaarallisempaa jos aallon nopeus ylittää purren runkonopeuden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myötäisessä on vielä vaarallisempaa jos aallon nopeus ylittää purren runkonopeuden.

        Purjeveneellä aallokossa surffaaminen edellyttää että aallon nopeus ylittää runkonopeuden. Ei siinä mitään vaarallista ole, vaan se on hauskaa ja urheilullista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Purjeveneellä aallokossa surffaaminen edellyttää että aallon nopeus ylittää runkonopeuden. Ei siinä mitään vaarallista ole, vaan se on hauskaa ja urheilullista.

        Et ole ollut isossa aallossa, kun aallon korkeus on enemmän, kuin 1/3 purtesi pituudestaalkavat ongelmat, jotka voivat kaataa veneen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et ole ollut isossa aallossa, kun aallon korkeus on enemmän, kuin 1/3 purtesi pituudestaalkavat ongelmat, jotka voivat kaataa veneen.

        Olen purjehtinut aallokossa jonka korkeus > puolet veneen pituudesta.
        Ei mitään ongelmaa surffatessa, kun aallon pituuden ja korkeuden suhde on tarpeeksi suuri, kuten swellissa on. Mitään riskiä kaatumiseen ei ole, kunhan veneen muoto sopii surfaamiseen. Kaiken antiikkikaluston muoto ei toki sovi, mutta sellaiset veneet ovat nykyään jo pienessä marginaalivähemmistössä.


    • Anonyymi

      Pääset reissuun eli käyhän kirjastossa. Voit valita menetkö yksin vai porukalla, katamariinilla tai yksirunkoislla. Mieli on valtameri.

      • Anonyymi

        Yhä näyttää vaivaavan sinua tuo aloittajan suunnitelma. Hän on varmasti jo ammentanut tuon alueen tyhjäksi ja nyt sitten päättänyt jatkaa eteenpäin.
        Jos vaikka oletetaan että aloittaja on vain provoilemassa ja tekee sen muita loukkaamatta, niin miksi se on sinulle noin vaikeaa.
        Hyppää sinäkin pois varjostasi ja lähde toteuttamaan jotkin kiinnostavaa projektia. Näin saat elämääsi sisältöä etkä tarvitse myrkyttää mieltäsi negatiivisilla ajatuksilla.


    • Anonyymi

      Tuossa vahvistettua tietoa vakausluvuista:

      https://ircrating.org/wp-content/uploads/2019/01/stix_web_latest.pdf

      Tuossa taustaa https://www.performanceboating.com.au/yacht-stability-what-is-stix/

      Itselleni tuli yllätyksenä, että kaikki Jeanneaut ovat A-kategoriassa ja varsin vakaita.

      Mitä suurempi STIX, sitä turvallisempi hurjissa olosuhteissa - tietenkin täytyy ottaa huomioon kuorman sijoittelu, rikin ominaisuudet jne.
      Käsittääkseni Jeanneaussa oli ainakin joskus masto tuettu niin että riittää.

      Yllättäen pienemissä Swaneissa luvut eivät ole päätähuimaavia, Finngulfissa kyllä vakuuttava.

    • Anonyymi

      Netsiveneessä on Jon/Jonmeri 40, 84 rahaa. Sitten on about saman ikäinen Swan 42, jolla on vissiin menty ristiin rastiin palloa. Jos on rahamiäs, niin sitten se iso Najad.
      Ei kuitenkaan sellaista jossa masto on kannella laipion tai tolpan varassa.

      Kannattaa katsoa myös esim. Hollannista. Breehorn 37.

    • Anonyymi

      Jonmeri 40 onkin 70 rahaa, hinta on tainnut tulla alas.

    • Anonyymi

      Johan on labyrintti sisältä tuo Jonmeri.

      Kuka mistäkin tykkää.....

      • Anonyymi

        Minä ainakin tykkäsin. En omistanut, mutta kohtalaisen avomerireissun olen tuollaisella tehnyt ja useamman kerran iltaa viettänyt. Nyman teki monta mock upia hallissa ja paljon useampia luonnoksia paperilla ennen kuin hyväksyi suunnitelman ja ryhtyi toteuttamaan ensimmäistä.


    • Anonyymi

      Täällä nyt pelotellaan niin myrskyillä, aallokolla, tarvittavalla vakaudella ja rahamäärillä. Unohda ne.
      Laitat vaan asiat Suomessa siihen malliin ettei sinne tarvitse enää edes poiketa.
      Sitoutat miehistösi ja itsesi ymmärtämään että sit seilataan ja ollaan etelässä, eikä lennellä eestaas veneen ja Suomen väliä. Jätä aikataulutukset pois elämästäsi ihan kokonaan.
      Ajelet alaspäin vaikka sillä tonnarillasi, tai millä vaan. Huomaat kyllä matkalla että olet hyvällä veneellä liikkeellä verrattuna moniin muihin. Nekin, britit ja ranskalaiset, pärjäävät vaikka kalusto voi olla tosi ankeata.
      Vietä eka talvi vaikka Algarvessa. Juttelet muiden kanssa ja kuulostelet. Keväällä sitten ajelet vaikka Gibraltariin ja opit lisää. Voit siellä päättää että riittäiskö Välimeri vai pitäiskö lähteä Karibialle. Suorittamaan ei kannata ryhtyä. Joku, monikin, on kuitenkin vetänyt mailia ja kärsinyt enemmän.
      Ensimmäinen yönyliseiluu tulee, niin halutessasi vasta välillä Algarve-Marokko-Kanaria. Tai jos lähdet itään, joka on viisasta, vasta välillä Menorca-Sardinia. Se on just noin jos et pakkomielteeksi ota Biskajan ylitystä, kuten useimmat suomalaiset ottavat. Se tulee eteen liian aikaisin. Ajele Biskajakin rannikkoa myöten. Sillä rannikolla on hienoja mestoja.
      Matkanteko on se joka kehittää, ei kalliin veneen ostamiseen tarvittavan rahan hankkiminen työllä tai elektroniikan ruuvailu laipioon. Itämerikään ei kehitä, vaikka kuinka sitä sahaisit pipo päässä. Sieltä kun puuttuu vuorovesi. Sen opit parhaiten välissä Kielin kanava -Helgoland. Menet sinne muiden perässä.
      Laita päivämäärä almanakkaan ja lähde sitten reissuun silloin. Mieluummin jo ennen. Soita vaikka heinäkuun lopussa 2021 Helgoladista työpaikallesi ja kerro että et tulekaan lomalta takaisin. Enää koskaan. Jätä stabiliteetti-insinöörit pähkäilemään kaatokulmia tänne Suomi24 -palstalle.
      Ariel 336.

      • Anonyymi

        Ai kun mä tykkään Ariel336:den kokemukseen perustuvista viisaista mielipiteistä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai kun mä tykkään Ariel336:den kokemukseen perustuvista viisaista mielipiteistä

        Samoin! Ariel336:n täällä vuosien mittaan jakamat käytännön kokemukset ja kannustukset on ollut itselleni aika iso motivaation ja rohkaisunkin lähde kohti omaa päämäärää. Aina ei ole tullut joka kommenttiin varmastikaan edes vastattua, mutta tässä Kiitos kerralla niihin kaikkiin.

        Ja mielelläni lukisin jatkossakin.

        - Ankkuriswelli -


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samoin! Ariel336:n täällä vuosien mittaan jakamat käytännön kokemukset ja kannustukset on ollut itselleni aika iso motivaation ja rohkaisunkin lähde kohti omaa päämäärää. Aina ei ole tullut joka kommenttiin varmastikaan edes vastattua, mutta tässä Kiitos kerralla niihin kaikkiin.

        Ja mielelläni lukisin jatkossakin.

        - Ankkuriswelli -

        Eipä kiittämisiä näistä. Itse lähdin aika umminkona, pelkkää Pohjois-Itämerta välillä Hki-Tallinna-Tukholma-Höga Kusten takana ja maileja ehkä 15 000.

        En varustellut mitenkään, paitsi vaihtamalla plotterin silloin Euroopan rannikon ja vuorovedet sisältäväksi. Saattoi olla tonnin hankinta. Lisäksi toki paperiset yleiskartat, tiukoista paikoista tarkatkin ja pilottikirja. Karttoja en ole tarvinnut mutta pilottikirja on erittäin oleellinen.
        Käsi-VHF:n hankin ja se riittää kyllä. Jos jollain on asiaa, se tulee kantomatkan päästä kusoilemaan.

        Ei ollut silloin tutkaa, ei AIS:ää, pelastuslauttaa, jollan perämoottoria, biminiä. Ajattelin että ostan kamaa jos tarvii, ei tarvittu. Nyt veneen vaihdon myötä nuo kaikki paitsi AIS tulivat mukaan. Paljon muutakin, ihan valtamerivarustus on nyt.

        Kannattaa tiedostaa että lähtö ja elämä veneessä on inhimillisesti niin iso muutos että sen vuoksi voi tapahtua odottamattomia. Avioero voi tulla ja reissu on sitten siinä, vene on myytävä. Mielestäni tuohon kannattaa varautua niin että kippari omistaa koko veneen. Eli on hyvä tehdä joku sitova sopimus siitä etukäteen. Näin kipparin reissu ei katkea vaikka gasti saisikin kyllikseen. Itse asiassa kipparille koittavat sitten eron jälkeen tosi kissanpäivät, jos hän niin haluaa. Tietysti sille gastillekin, epäilemäti.
        Tutkikaa omaa luonnettanne. Viihdyttekö itseksenne tarvittaessa, tai pariskuntana keskenänne. Se on erittäin olennaista, paljon venevalintaa isompi kysymys. Samoin sellaisia ovat nämä loputkin mietittävät asiat:
        Onko joku mummokuume tulossa, eli lapsenlapsia? Nainen, siis se mummo, ei välttämättä pysty olemaan pois lapsenlapsen lähipiiristä.
        Koetteko että suomalaisen yhteiskunnan taaksejättö kesken työuran on asiallista?
        Pystyttekö lähtemään niin ajoissa että eläkekertymän katkeaminen ei haittaa? Se haittaa ja estää lähdön etuajassa jos eläkkeeseen on aikaa vain joitain vuosia.
        Optimi lähtöhetki on kun lapset ovat muuttaneet omilleen, melkein heti silloin. Ikää on jossain 50 korvilla, rohkeutta ja kuntoa sekä terveyttä riittämiin ja se mummoaika tulossa vasta joidenkin vuosien jälkeen. Jos missään ei ole käyty ennen eläkeikää, ei reissuun silloin eläkkeellä enää moni uskalla lähteä.
        Itse olen viihtynyt. Seiluu-/ ankkurikauden jälkeen on kiva päästä huilimaan satamaan talveksi. Kannattaa valita mielekäs, eloisa alue talvehtimiseen. Se halvin Almerimarissa toki voi sopia monellekin. Olen aiempina vuosina tutustunut varmaan satoihin seiloreihin, korona-aikana en enää oikein kehenkään. Alussa reissussa oli suomalaisveneitäkin. Vuorotteluvapaasääntöjen muutos poisti vesiltä melkein kaikki suomalaisveneet.
        Eriasteiset maissa elävien kanssa solmiutuneet monikulttuuriset ihmissuhteet ovat avartaneet omaa maailmankuvaani paljon enemmän kuin itse matka. Liikkuva, eksoottisesta ja mystisestäkin maasta tuleva saa paljon huomiota, eikä se Euroopassakaan rajoitu pelkästään euroopalaisiin henkilöihin. Kirjo on uskomaton kun liikutaan kansainvälisesti tunnetuilla alueilla kuten Algarve, Gibraltar, Ibiza, Sisilia, Korsika, Sardinia, Kroatia.
        Älkää sitä venettä miettikö, miettikää kaikkea muuta asiaan liittyvää.
        Ariel 336.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä kiittämisiä näistä. Itse lähdin aika umminkona, pelkkää Pohjois-Itämerta välillä Hki-Tallinna-Tukholma-Höga Kusten takana ja maileja ehkä 15 000.

        En varustellut mitenkään, paitsi vaihtamalla plotterin silloin Euroopan rannikon ja vuorovedet sisältäväksi. Saattoi olla tonnin hankinta. Lisäksi toki paperiset yleiskartat, tiukoista paikoista tarkatkin ja pilottikirja. Karttoja en ole tarvinnut mutta pilottikirja on erittäin oleellinen.
        Käsi-VHF:n hankin ja se riittää kyllä. Jos jollain on asiaa, se tulee kantomatkan päästä kusoilemaan.

        Ei ollut silloin tutkaa, ei AIS:ää, pelastuslauttaa, jollan perämoottoria, biminiä. Ajattelin että ostan kamaa jos tarvii, ei tarvittu. Nyt veneen vaihdon myötä nuo kaikki paitsi AIS tulivat mukaan. Paljon muutakin, ihan valtamerivarustus on nyt.

        Kannattaa tiedostaa että lähtö ja elämä veneessä on inhimillisesti niin iso muutos että sen vuoksi voi tapahtua odottamattomia. Avioero voi tulla ja reissu on sitten siinä, vene on myytävä. Mielestäni tuohon kannattaa varautua niin että kippari omistaa koko veneen. Eli on hyvä tehdä joku sitova sopimus siitä etukäteen. Näin kipparin reissu ei katkea vaikka gasti saisikin kyllikseen. Itse asiassa kipparille koittavat sitten eron jälkeen tosi kissanpäivät, jos hän niin haluaa. Tietysti sille gastillekin, epäilemäti.
        Tutkikaa omaa luonnettanne. Viihdyttekö itseksenne tarvittaessa, tai pariskuntana keskenänne. Se on erittäin olennaista, paljon venevalintaa isompi kysymys. Samoin sellaisia ovat nämä loputkin mietittävät asiat:
        Onko joku mummokuume tulossa, eli lapsenlapsia? Nainen, siis se mummo, ei välttämättä pysty olemaan pois lapsenlapsen lähipiiristä.
        Koetteko että suomalaisen yhteiskunnan taaksejättö kesken työuran on asiallista?
        Pystyttekö lähtemään niin ajoissa että eläkekertymän katkeaminen ei haittaa? Se haittaa ja estää lähdön etuajassa jos eläkkeeseen on aikaa vain joitain vuosia.
        Optimi lähtöhetki on kun lapset ovat muuttaneet omilleen, melkein heti silloin. Ikää on jossain 50 korvilla, rohkeutta ja kuntoa sekä terveyttä riittämiin ja se mummoaika tulossa vasta joidenkin vuosien jälkeen. Jos missään ei ole käyty ennen eläkeikää, ei reissuun silloin eläkkeellä enää moni uskalla lähteä.
        Itse olen viihtynyt. Seiluu-/ ankkurikauden jälkeen on kiva päästä huilimaan satamaan talveksi. Kannattaa valita mielekäs, eloisa alue talvehtimiseen. Se halvin Almerimarissa toki voi sopia monellekin. Olen aiempina vuosina tutustunut varmaan satoihin seiloreihin, korona-aikana en enää oikein kehenkään. Alussa reissussa oli suomalaisveneitäkin. Vuorotteluvapaasääntöjen muutos poisti vesiltä melkein kaikki suomalaisveneet.
        Eriasteiset maissa elävien kanssa solmiutuneet monikulttuuriset ihmissuhteet ovat avartaneet omaa maailmankuvaani paljon enemmän kuin itse matka. Liikkuva, eksoottisesta ja mystisestäkin maasta tuleva saa paljon huomiota, eikä se Euroopassakaan rajoitu pelkästään euroopalaisiin henkilöihin. Kirjo on uskomaton kun liikutaan kansainvälisesti tunnetuilla alueilla kuten Algarve, Gibraltar, Ibiza, Sisilia, Korsika, Sardinia, Kroatia.
        Älkää sitä venettä miettikö, miettikää kaikkea muuta asiaan liittyvää.
        Ariel 336.

        Ariel, on hyvää, kannustavaa ja käytännönläheistä informaatiota sinulla! Kenties joskus kirjoitat myös kirjan? Kyllä se myisi, aina hyvälle persoonalliselle kirjalle markkinaa on!

        Se tuli mieleen, että kiva olisi kuulla mikä oli se vene jolla lähdit reissuun, ja mikä on nykyinen? Voi olla että olet ne maininnutkin mutta olen vähän uusi tällä foorumilla ja vaikka tosiaankin se lähteminen ja reissu on tärkeämpää kuin vene niin tää kysymys silti kiinnostaa.


    • Anonyymi

      Kiitos myös minunkin puolesta mahtavista viesteistä männä vuosina! :) Ne on rautaa Ariel!!

      Itse olen päälle nelikymppinen ja purjehtinut vasta kahdeksan kesää. Avomerelle, eteläisemmän ilmaston luo ja matkantekoon vetäisi mieli, mutten ole millään keksinyt miten saisin kaikki kohdalleen, jotta pidemmälle reissulle voisi lähteä.

      Asiaan vaikuttaa tietenkin jälkikasvu, joka vielä ala-asteikäinen, asuntolaina, parisuhde, työt jne.

      Vaikka saisin lähdettyä reissuun, niin jokusen vuoden rahat riittäisi. Sitten olisi pakko palata takaisin Suomeen ja töihin. Suurin osa omaisuudesta olisi käytetty. Toki siinä tulisi maailmaa nähtyä ja kokemus olisi vailla vertaa, mutta mutta...

      Ja olen myös ajatellut niin, että kun lainat on maksettu ja talous olisi paremmin kunnossa, niin uskaltaako tuolloin enää lähteä. Pelkään tuota mummohommelia erityisesti :D. Terveydestäkään ei tiedä ennen kuin näkee.

      Vuorotteluvapaankin käyttö alkaa olla siinä ja tässä. Sen varaan joskus ajattelin jotain tekeväni, mutta ehdot aika heikot tällä haavaa ja huonommaksi vain menee.

      Toisaalta jos lusikat menisi jossain vaiheessa jakoon, niin sitten kaikki olisi aika paljon helpompaa. Mutta se on taas toinen juttu. Toki Suomessa tulisi varmasti siinäkin tapauksessa toisinaan käytyä, mutta lähtö olisi vain itsestä kiinni.

      Mutta tuntuu, ettei normaali palkansaaja kauhean helposti pääse viettämään merellistä elämää ilman esim 10 perittyä osakekiinteistöä.

      Kuka tähän keksii hyvän ja onnistuneen kaavan, niin lupaan tarjota useammankin oluen :)

      Janbene

      • Anonyymi

        ...jos ei kuitenkaan nappaa ei toteuta,jos tulee pakottava tarve toteuttaa sen siinä suhteessa kun se itselleen on mahdollinen.tässä kaava.missä oluet;)
        Itsekin odottelen otollista aikaa,tulee se tai sitten ei...yritetään olla stressaamatta haaveistamme,ei sen toteutuminen tai toteutumatta jääminen tee meistä huonompia tai parempia ihmisiä luulen..tosin unelmaa eläessään lienee mukavampi ihminen...
        Kiitos arielille ja muillekkin jotka jakavat kokemuksiaan meille nykyisille ja tuleville haaveilijoille.te pidätte liekkiä yllä!

        T.tietämätön besserwisser...


      • Anonyymi

        Sehän se on että moni kokee velvollisuudekseen perinnön jättämisen jälkipolvelle. Eli kaikki pitäisi tehdä joko palkkatulolla tai pääomatulolla, pääomaa ei saisi syödä.
        Mietitääs uudestaan. Entäpä jos kantti irtiottoon, epäsovinnainen elämäntapa, ennakkoluulottomuus ja rohkeus laskettaisiinkin perinnöksi annettavaksi, henkiseksi pääomaksi jälkikasvulle? Seilori saattaakin antaa hyvän perinnön.
        Yleisesti kaikki rahaan liittyvä menettää merkitystään reissussa. Tarvitaanhan sitä, mutta ei kaksisesti silloin jos sitä ei miljoonia ole. Elämä kyllä hakeutuu omaan resurssi-ikkunaan.
        500/kk on mielestäni hyvä minimi. Sillä pärjää yksinkertaisella veneellä ja korjausvelkaa ehkä kartuttaen. Mitä väliä, perintöähän ei... Elelee ankkurissa, etsiytyy saman budjetin seilorien kanssa jutuille ja löytää oman tiensä. On talven vaikka Melillassa siinä alta kymppimetrisessä veneessä satasella/kk. Miksei ilmaiseksikin, ankkurissa Culatralla tai Por-Esp -rajajoessa Rio Guadianalla. Kokkailee paatissa huippusafkat 3 eur/pv. ja juo pari olutta istumalaatikossa, 25 snt/kpl. tai miten vaan. Tankkaa Gibraltarissa naftaa 56 snt/litra jne.
        Tonnin kuukausibudetilla voi vene olla isompi, talvehtiminen "paremmassa" paikassa. Nyt menee 1700 eur/6kk Valenciassa. Porto'ssa meni sama raha vuodessa, Leixoesissa.
        Oli budjetti melkein kuinka suuri tahansa, veneessä ja sen lähistöllä on syytä viihtyä. Jos ryhtyy reissailemaan, asumaan hotelleissa ym. mikään tavallinen budjetti ei taida sitä kestää. Sama jos on pakkomielteistä seilattavaa. On vaikeaa välttää marinoita jos illan hämyssä ajat uupuneena jonnekin, ankkuripaikoista tietämättä.
        Veneen pitää olla kipparin omien teknisten taitojen tasalla, ei yli. Ei mitään koneen alakerran remppaa tarvitse osata, mutta tietoisuus asioista pitää olla. Muuten remonteista kynitään tai pakkomyydään uutta.
        Jokaisella ankkuripaikalla ja talvisatamassa on joku joka tekee työt sinulle kympillä tunti ja vielä paremmin kuin se 60 eur/tunti laskuttava paikallinen paja. Yhteystietoja vaan ylös jokaiselta tekijämieheltä. Moni osaava budjettiseilori on valmis tulemaan kauempaakin tutun kaverin avuksi ja asialliseen hintaan. Tai ajat itse sinne missä hän on, jos kalusto sallii.
        Satkulla saa paljon työtä, tonnilla jo täydellisen konerempan työt.
        Talvella jossain voit sopia katsovasi satamaan jätettyjen veneiden perään, käydä niissä sisällä kerta/viikko ja raportoida. Se on iso asia niille jotka ovat talvet pois veneiltään. He eivät yleensä luota satamien henkilökuntaan. Itse teen tuota aina sopivasti. Rahaa en ota, mutta vatsa täyttyy ja haima huutaa kun veneiden omistajat poikkeavat veneillään ja tarjoavat täyshoitoa sillä ajalla. Siinä voi muutakin plussaa tulla vastaan jatkossa.
        Ariel 336.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sehän se on että moni kokee velvollisuudekseen perinnön jättämisen jälkipolvelle. Eli kaikki pitäisi tehdä joko palkkatulolla tai pääomatulolla, pääomaa ei saisi syödä.
        Mietitääs uudestaan. Entäpä jos kantti irtiottoon, epäsovinnainen elämäntapa, ennakkoluulottomuus ja rohkeus laskettaisiinkin perinnöksi annettavaksi, henkiseksi pääomaksi jälkikasvulle? Seilori saattaakin antaa hyvän perinnön.
        Yleisesti kaikki rahaan liittyvä menettää merkitystään reissussa. Tarvitaanhan sitä, mutta ei kaksisesti silloin jos sitä ei miljoonia ole. Elämä kyllä hakeutuu omaan resurssi-ikkunaan.
        500/kk on mielestäni hyvä minimi. Sillä pärjää yksinkertaisella veneellä ja korjausvelkaa ehkä kartuttaen. Mitä väliä, perintöähän ei... Elelee ankkurissa, etsiytyy saman budjetin seilorien kanssa jutuille ja löytää oman tiensä. On talven vaikka Melillassa siinä alta kymppimetrisessä veneessä satasella/kk. Miksei ilmaiseksikin, ankkurissa Culatralla tai Por-Esp -rajajoessa Rio Guadianalla. Kokkailee paatissa huippusafkat 3 eur/pv. ja juo pari olutta istumalaatikossa, 25 snt/kpl. tai miten vaan. Tankkaa Gibraltarissa naftaa 56 snt/litra jne.
        Tonnin kuukausibudetilla voi vene olla isompi, talvehtiminen "paremmassa" paikassa. Nyt menee 1700 eur/6kk Valenciassa. Porto'ssa meni sama raha vuodessa, Leixoesissa.
        Oli budjetti melkein kuinka suuri tahansa, veneessä ja sen lähistöllä on syytä viihtyä. Jos ryhtyy reissailemaan, asumaan hotelleissa ym. mikään tavallinen budjetti ei taida sitä kestää. Sama jos on pakkomielteistä seilattavaa. On vaikeaa välttää marinoita jos illan hämyssä ajat uupuneena jonnekin, ankkuripaikoista tietämättä.
        Veneen pitää olla kipparin omien teknisten taitojen tasalla, ei yli. Ei mitään koneen alakerran remppaa tarvitse osata, mutta tietoisuus asioista pitää olla. Muuten remonteista kynitään tai pakkomyydään uutta.
        Jokaisella ankkuripaikalla ja talvisatamassa on joku joka tekee työt sinulle kympillä tunti ja vielä paremmin kuin se 60 eur/tunti laskuttava paikallinen paja. Yhteystietoja vaan ylös jokaiselta tekijämieheltä. Moni osaava budjettiseilori on valmis tulemaan kauempaakin tutun kaverin avuksi ja asialliseen hintaan. Tai ajat itse sinne missä hän on, jos kalusto sallii.
        Satkulla saa paljon työtä, tonnilla jo täydellisen konerempan työt.
        Talvella jossain voit sopia katsovasi satamaan jätettyjen veneiden perään, käydä niissä sisällä kerta/viikko ja raportoida. Se on iso asia niille jotka ovat talvet pois veneiltään. He eivät yleensä luota satamien henkilökuntaan. Itse teen tuota aina sopivasti. Rahaa en ota, mutta vatsa täyttyy ja haima huutaa kun veneiden omistajat poikkeavat veneillään ja tarjoavat täyshoitoa sillä ajalla. Siinä voi muutakin plussaa tulla vastaan jatkossa.
        Ariel 336.

        Arielin tekstiä lukiessa tulee tunne kuin olisi itsekin siellä marinassa muiden seilaajien mukana.
        Armoton totuus on kuitenkin se, että etenkin vanhemmiten on vaikea tempaista itsensä irti totutusta elämän rytmistä.
        Kun vuosikymmenten saatossa on saanut kaiken rullaamaan tietyllä tavalla, niin tuosta tilasta poikkeava toiminta saa epävarmaksi, eikä se aina rahasta kiinni.
        Minullakin olisi edellytyksiä huoltaa ja korjata veneeni itse ja vaikka jonkun muunkin venettä.
        Kielitaitoakin on vuosien saatossa karttunut, joten olisi mahdollista päästä juttuun paikallisten kanssa.
        Nuorena kun ei ollut oikein varaa maailmalla kulkemiseen, niin innokkuus paikkasi paljon sitä kroonista rahan puutetta ja auttoi keräämään kokemuksia muilta mailta.
        Nostan kyllä hattua niille, jotka uskaltavat jättää tutut arkipäiväiset kuviot ja kääntää nokan kohti tuntematonta.
        Reiska2K


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Arielin tekstiä lukiessa tulee tunne kuin olisi itsekin siellä marinassa muiden seilaajien mukana.
        Armoton totuus on kuitenkin se, että etenkin vanhemmiten on vaikea tempaista itsensä irti totutusta elämän rytmistä.
        Kun vuosikymmenten saatossa on saanut kaiken rullaamaan tietyllä tavalla, niin tuosta tilasta poikkeava toiminta saa epävarmaksi, eikä se aina rahasta kiinni.
        Minullakin olisi edellytyksiä huoltaa ja korjata veneeni itse ja vaikka jonkun muunkin venettä.
        Kielitaitoakin on vuosien saatossa karttunut, joten olisi mahdollista päästä juttuun paikallisten kanssa.
        Nuorena kun ei ollut oikein varaa maailmalla kulkemiseen, niin innokkuus paikkasi paljon sitä kroonista rahan puutetta ja auttoi keräämään kokemuksia muilta mailta.
        Nostan kyllä hattua niille, jotka uskaltavat jättää tutut arkipäiväiset kuviot ja kääntää nokan kohti tuntematonta.
        Reiska2K

        Se vielä että mielestäni minulta hajoaa kamaa paljon vähemmän kuin mitä Suomessa veneestä meni. Konetta tulee käytettyä paljon enemmän, samoin pumppuja, vinssejä jne. Noissa kaikissa vikaa tahtoo tulla talvistopeissa huonoissa olosuhteissa Suomessa.
        Purjeita oppii säästämään ja ne kestävät täälläkin sen 15-20 vuotta pari kertaa paikaten ja kerran genoan UV -suoja uusien.
        Kaikenlaista skraadua tulee kylkiin ja sitä oppii sietämään ja paikkailemaan. Joku vuosittainen kylkien vahaus on turhaa, eivät sitä paikallisetkaan tee. CopperCoatia suosittelen pohjaan. Käyttää sit keväisin ylhäällä, aktivoi pinnan vesihiomapaperilla ja uusii tietty sinkit. Talvistopissa voi käyttää lisäpilkkiä akselilta sisällä ulos mereen.

        Mitä tekniikasta olisi olennaisinta osata? Sähköt. Jos ei muuta niin ainakin ymmärtää sen että liki kaikki aina johtuu akkujen alivarauksesta ja alentuneesta jännitteestä. Akkuja on pakkoladattava, sanoi akkumonitori mitä tahansa. Akkujen on hyvä olla sellaiset että ne voi tarvittaessa ainakin korvata ihan tavallisilla kuorma-auton akuilla. Olen nähnyt tapauksia kun jotkut ihmeakut on kyykänneet ja uusia odoteltu jostain Japanista. Akut menevät kauan, ehkä 10v. kunhan ymmärtää niiden päälle ja pitää aina latingissa.
        Toinen osattava on sitten polttoaineen syöttölinja tankilta suuttimille saakka.

        Mitä varaosia mukaan?
        1. Vessan pumppu. Kyllä, se on useimmiten hajoava osa veneessä!
        2. Suodattimia ja impellerejä.
        3. Laturin hihna.
        4. Kokonainen laturi jos poistut Euroopasta.
        5. Varapotkuri. Tuttu itä-eurooppalainen menetti potkurinsa Melillan edustalla ja teki hätäpotkurin puusta. Tuli sillä takas Eurooppaan!
        6. Dataväylän keskusboksi mittariston verkkoon jos sellainen on.Ohituspiuhoja.
        7. Kaasu- vaihdevivun vaijeri.
        8. Vara-ankkuri.
        9. Erillinen irtonainen auton akku, vaikka vain 55Ah jos kone sillä starttaa. Itselläni on varalla ankkurivinssin akku joka on pelkän konelatauksen varassa ja irti veneen sähköverkosta muuten.
        10. Apustarttikaapelit. Ihmeen harvalla on näitäkään.
        11. Pilotin hihnoja ja planeettapyörästön rattaita. Mieluummin toki hydraulipilotti.

        Osa listan tavarasta on ilmiselvää, osa taas on opittu joko oman tai naapurin kantapään kautta. Varmaan ois muutakin, nyt taas ei vaan muista.
        Ariel 336.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sehän se on että moni kokee velvollisuudekseen perinnön jättämisen jälkipolvelle. Eli kaikki pitäisi tehdä joko palkkatulolla tai pääomatulolla, pääomaa ei saisi syödä.
        Mietitääs uudestaan. Entäpä jos kantti irtiottoon, epäsovinnainen elämäntapa, ennakkoluulottomuus ja rohkeus laskettaisiinkin perinnöksi annettavaksi, henkiseksi pääomaksi jälkikasvulle? Seilori saattaakin antaa hyvän perinnön.
        Yleisesti kaikki rahaan liittyvä menettää merkitystään reissussa. Tarvitaanhan sitä, mutta ei kaksisesti silloin jos sitä ei miljoonia ole. Elämä kyllä hakeutuu omaan resurssi-ikkunaan.
        500/kk on mielestäni hyvä minimi. Sillä pärjää yksinkertaisella veneellä ja korjausvelkaa ehkä kartuttaen. Mitä väliä, perintöähän ei... Elelee ankkurissa, etsiytyy saman budjetin seilorien kanssa jutuille ja löytää oman tiensä. On talven vaikka Melillassa siinä alta kymppimetrisessä veneessä satasella/kk. Miksei ilmaiseksikin, ankkurissa Culatralla tai Por-Esp -rajajoessa Rio Guadianalla. Kokkailee paatissa huippusafkat 3 eur/pv. ja juo pari olutta istumalaatikossa, 25 snt/kpl. tai miten vaan. Tankkaa Gibraltarissa naftaa 56 snt/litra jne.
        Tonnin kuukausibudetilla voi vene olla isompi, talvehtiminen "paremmassa" paikassa. Nyt menee 1700 eur/6kk Valenciassa. Porto'ssa meni sama raha vuodessa, Leixoesissa.
        Oli budjetti melkein kuinka suuri tahansa, veneessä ja sen lähistöllä on syytä viihtyä. Jos ryhtyy reissailemaan, asumaan hotelleissa ym. mikään tavallinen budjetti ei taida sitä kestää. Sama jos on pakkomielteistä seilattavaa. On vaikeaa välttää marinoita jos illan hämyssä ajat uupuneena jonnekin, ankkuripaikoista tietämättä.
        Veneen pitää olla kipparin omien teknisten taitojen tasalla, ei yli. Ei mitään koneen alakerran remppaa tarvitse osata, mutta tietoisuus asioista pitää olla. Muuten remonteista kynitään tai pakkomyydään uutta.
        Jokaisella ankkuripaikalla ja talvisatamassa on joku joka tekee työt sinulle kympillä tunti ja vielä paremmin kuin se 60 eur/tunti laskuttava paikallinen paja. Yhteystietoja vaan ylös jokaiselta tekijämieheltä. Moni osaava budjettiseilori on valmis tulemaan kauempaakin tutun kaverin avuksi ja asialliseen hintaan. Tai ajat itse sinne missä hän on, jos kalusto sallii.
        Satkulla saa paljon työtä, tonnilla jo täydellisen konerempan työt.
        Talvella jossain voit sopia katsovasi satamaan jätettyjen veneiden perään, käydä niissä sisällä kerta/viikko ja raportoida. Se on iso asia niille jotka ovat talvet pois veneiltään. He eivät yleensä luota satamien henkilökuntaan. Itse teen tuota aina sopivasti. Rahaa en ota, mutta vatsa täyttyy ja haima huutaa kun veneiden omistajat poikkeavat veneillään ja tarjoavat täyshoitoa sillä ajalla. Siinä voi muutakin plussaa tulla vastaan jatkossa.
        Ariel 336.

        No totta puhut Ariel! Onhan se tosiaan näin. Jos ei ajattele asiaa liian pitkälle, niin kyllä sitä reissuun pääsee halutessaan. Tuo 500€/kk vaatimus ei ole mikään mahdoton. Olen varma, että jos olisin yksin lähdössä, niin tuo summa riittäisi minulle. Pidän melko yksinkertaisesta elämästä ja simppeleistä asioista :)

        Mutta vähän mietityttää, että miten jos ei mennä ihan minimillä ja veneessä emäntäkin haluaisi esittää toiveita silloin tällöin. Varmasti ravintolassakin syötäisiin säännöllisesti, marina öitä tulisi varmuudella, välillä pitäisi varmasti lentää Suomeen ja takaisin. Tulisi myös varmasti tutustuttua ympäristöön, auton vuokraus jne. Lisäksi luulen, että maisema vaihtuisi jonkin verran ja uusiin paikkoihin tulisi seilattua säännöllisesti.

        Eli kulut varmasti nousisivat tuosta 500€/kk. En tarkoita tällä sitä, että ylettömästi rahaa palaisi tai sitä olisi tarkoitus törsätä. Mutta luulen, että meidän tapauksessa budjetti voisi helposti olla tuplat, eli 1000€/kk tai jopa enemmän, triplana!?

        Toki ymmärrän, että edullisesti pääsee halutessaan ja vain taivas on rajana kulujen kasvaessa niiden osalta, joilla on rahaa yllin kyllin. Mutta olisi hauska tietää, että mitä keskiverto pariskunnilla kuluu purjehdusreissuissa rahaa.

        Mutta jos ajattelee asiaa niin, että vene on velaton. Pk-seudun keskimääräinen velaton asunto myydään hintaan 300ke. Lasketaan 1500 €/kk kuluiksi, niin kyllä sillä reipas 16 vuotta menee :D

        16 vuoden päästä olisi asunnon rahat käytetty, mutta oravan pyörästä olisi päästy noin 50 vuotiaana ja kiertely loppuisi juuri eläkeikään noin 66v. Jolloin voisi alkaa nauttia valtion loputonta eläkettä ;)

        Mutta mutta, täytyypä vähän miettiä... Jos vielä mietin niin, että olisi esim sijoitusasuntoja niin, että niistä tulisi tasaista tuottoa tuo 1000-1500€/kk, niin voisiko niiden turvin jo tehdä budjettireissua emännän kanssa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No totta puhut Ariel! Onhan se tosiaan näin. Jos ei ajattele asiaa liian pitkälle, niin kyllä sitä reissuun pääsee halutessaan. Tuo 500€/kk vaatimus ei ole mikään mahdoton. Olen varma, että jos olisin yksin lähdössä, niin tuo summa riittäisi minulle. Pidän melko yksinkertaisesta elämästä ja simppeleistä asioista :)

        Mutta vähän mietityttää, että miten jos ei mennä ihan minimillä ja veneessä emäntäkin haluaisi esittää toiveita silloin tällöin. Varmasti ravintolassakin syötäisiin säännöllisesti, marina öitä tulisi varmuudella, välillä pitäisi varmasti lentää Suomeen ja takaisin. Tulisi myös varmasti tutustuttua ympäristöön, auton vuokraus jne. Lisäksi luulen, että maisema vaihtuisi jonkin verran ja uusiin paikkoihin tulisi seilattua säännöllisesti.

        Eli kulut varmasti nousisivat tuosta 500€/kk. En tarkoita tällä sitä, että ylettömästi rahaa palaisi tai sitä olisi tarkoitus törsätä. Mutta luulen, että meidän tapauksessa budjetti voisi helposti olla tuplat, eli 1000€/kk tai jopa enemmän, triplana!?

        Toki ymmärrän, että edullisesti pääsee halutessaan ja vain taivas on rajana kulujen kasvaessa niiden osalta, joilla on rahaa yllin kyllin. Mutta olisi hauska tietää, että mitä keskiverto pariskunnilla kuluu purjehdusreissuissa rahaa.

        Mutta jos ajattelee asiaa niin, että vene on velaton. Pk-seudun keskimääräinen velaton asunto myydään hintaan 300ke. Lasketaan 1500 €/kk kuluiksi, niin kyllä sillä reipas 16 vuotta menee :D

        16 vuoden päästä olisi asunnon rahat käytetty, mutta oravan pyörästä olisi päästy noin 50 vuotiaana ja kiertely loppuisi juuri eläkeikään noin 66v. Jolloin voisi alkaa nauttia valtion loputonta eläkettä ;)

        Mutta mutta, täytyypä vähän miettiä... Jos vielä mietin niin, että olisi esim sijoitusasuntoja niin, että niistä tulisi tasaista tuottoa tuo 1000-1500€/kk, niin voisiko niiden turvin jo tehdä budjettireissua emännän kanssa?

        Ja taas unohtui tärkeät merkinnät...eli edellisen kirjoitteli

        Janbene


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja taas unohtui tärkeät merkinnät...eli edellisen kirjoitteli

        Janbene

        Kyllä se olisi mukavaa, jos kaikki muistaisivat laittaa jotakin puumerkkiä loppuun.
        Se loisi tunnelman kuin olisimme kaikki saman laiturin reunalla turisemassa D.
        Reiska2K


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No totta puhut Ariel! Onhan se tosiaan näin. Jos ei ajattele asiaa liian pitkälle, niin kyllä sitä reissuun pääsee halutessaan. Tuo 500€/kk vaatimus ei ole mikään mahdoton. Olen varma, että jos olisin yksin lähdössä, niin tuo summa riittäisi minulle. Pidän melko yksinkertaisesta elämästä ja simppeleistä asioista :)

        Mutta vähän mietityttää, että miten jos ei mennä ihan minimillä ja veneessä emäntäkin haluaisi esittää toiveita silloin tällöin. Varmasti ravintolassakin syötäisiin säännöllisesti, marina öitä tulisi varmuudella, välillä pitäisi varmasti lentää Suomeen ja takaisin. Tulisi myös varmasti tutustuttua ympäristöön, auton vuokraus jne. Lisäksi luulen, että maisema vaihtuisi jonkin verran ja uusiin paikkoihin tulisi seilattua säännöllisesti.

        Eli kulut varmasti nousisivat tuosta 500€/kk. En tarkoita tällä sitä, että ylettömästi rahaa palaisi tai sitä olisi tarkoitus törsätä. Mutta luulen, että meidän tapauksessa budjetti voisi helposti olla tuplat, eli 1000€/kk tai jopa enemmän, triplana!?

        Toki ymmärrän, että edullisesti pääsee halutessaan ja vain taivas on rajana kulujen kasvaessa niiden osalta, joilla on rahaa yllin kyllin. Mutta olisi hauska tietää, että mitä keskiverto pariskunnilla kuluu purjehdusreissuissa rahaa.

        Mutta jos ajattelee asiaa niin, että vene on velaton. Pk-seudun keskimääräinen velaton asunto myydään hintaan 300ke. Lasketaan 1500 €/kk kuluiksi, niin kyllä sillä reipas 16 vuotta menee :D

        16 vuoden päästä olisi asunnon rahat käytetty, mutta oravan pyörästä olisi päästy noin 50 vuotiaana ja kiertely loppuisi juuri eläkeikään noin 66v. Jolloin voisi alkaa nauttia valtion loputonta eläkettä ;)

        Mutta mutta, täytyypä vähän miettiä... Jos vielä mietin niin, että olisi esim sijoitusasuntoja niin, että niistä tulisi tasaista tuottoa tuo 1000-1500€/kk, niin voisiko niiden turvin jo tehdä budjettireissua emännän kanssa?

        Sekin hyvä huomioida, että jos vanhuudessa on varallisuutta ja tarvii hoitopaikkaa, niin ne rahat veloitetaan silloin ja viereisellä petillä saa samaa hoitoa valtion piikkiin seilori tai retku joka pistänyt kaiken menemään.

        Lapsetkaan ei lopulta mitään rahallisia perintöjä tartte. Kylmä fakta on että isommat perinnöt usein tuhlataan, varsinkin jos perinnön saaja ei ole siihen perimishetkeen mennessä saanu omalla työllään ns lompsaansa lyöntiin. Ja jos ihminen on normaalissa ikärakenteessa, niin mitä ihmettä 50-65 v tekee perintörahoilla? Parhaas tapauksessa lähtee reissuun, mutta yleisesti ottaen tossa vaiheessa on jo talo maksettu ja omat lapset omillaan, niin tuskin lapsiamme sillon harmittaa vaikka iskä reissannut rahansa ja perintöä tulossa 0 e.

        Toisena äärilaitana tähän sopii Kummelin "perintöä odotellessa" vai mikä se sketsi olikaan

        -Jipsu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sekin hyvä huomioida, että jos vanhuudessa on varallisuutta ja tarvii hoitopaikkaa, niin ne rahat veloitetaan silloin ja viereisellä petillä saa samaa hoitoa valtion piikkiin seilori tai retku joka pistänyt kaiken menemään.

        Lapsetkaan ei lopulta mitään rahallisia perintöjä tartte. Kylmä fakta on että isommat perinnöt usein tuhlataan, varsinkin jos perinnön saaja ei ole siihen perimishetkeen mennessä saanu omalla työllään ns lompsaansa lyöntiin. Ja jos ihminen on normaalissa ikärakenteessa, niin mitä ihmettä 50-65 v tekee perintörahoilla? Parhaas tapauksessa lähtee reissuun, mutta yleisesti ottaen tossa vaiheessa on jo talo maksettu ja omat lapset omillaan, niin tuskin lapsiamme sillon harmittaa vaikka iskä reissannut rahansa ja perintöä tulossa 0 e.

        Toisena äärilaitana tähän sopii Kummelin "perintöä odotellessa" vai mikä se sketsi olikaan

        -Jipsu

        Hyvä huomio Jipsu! Sain juuri huomata, että ikänsä töitä paiskineen yrittäjän kovin lyhyeksi jääneen vapaaherran aika jatkuu nyt hoitokodissa, jossa veloitetaan lähes koko eläke. Eikä tuo eläke ollut mielestäni edes kauhean pieni.

        Menee vähän sivuraiteelle tämä keskutelu, mutta parin glögin jälkeen varmaan voi mennäkin. Niin siis, että maksat veroja hulluna koko elämän ja sitten kun jäät eläkkeelle, niin hetken aikaa terveenä ja sitten jo nopsaan hoitokotiin. Jonne siis koko eläke...melkoisia lypsäviä lehmiä tässä valtiolle ollaan. Voiko verotusta ulottaa vielä kuoleman taakse? Ai niin, perintövero!

        Ei tuo Arielin idea ihan kauhean huonolta vaikuta! Pistetään rahat sinne minne ne kuuluu! Elämiseen! Siihen ainoaan joka on juuri nyt menossa, eikä uusintaa ole tulossa!

        Janbene


    • Anonyymi

      Tiedossa on muuan pariskunta, joka on vailla vakituista asuntoa (oma valinta) ja asuu veneessään vuoden ympäri. Näin talvikaudella laituripaikka ja sähköt maksaa vain 14€/pvä. Tosin vene ei ole ihan pieni.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Aika mielenkiintoinen vene, tilava ja hyvin varusteltu, jos kaikki kunnossa ja vieläpä hyvä runkomalliltaan niin ei tuo hinta kovin paha ole. Uskon että korona plus ikääntyvät omistajat on yhdistelmä josta johtuen hyviä Blue Water veneitä voi olla yllättävän edullisesti ostettavissa, varsinkin näitä jotka jätetty kesken reissun. Satamamaksut juoksee ja ei telakoitu venekkään ilmaiseksi missään lepää. Riskinä myös rosvot, irtain ja laitteistot on vaarana tulla varastetuiksi. Mutta jos vene on haastavassa paikassa koronasulkujen ym suhteen, niin onpa siinä ostajallekkin pähkinää, että kuinka saa veneen haltuunsa ja purjehduskuntoon ja onko siirtoreitti auki jne

        -Jipsu


    • Anonyymi

      Rungon muoto ratkaisee paljon hyvissä valtamerikelpoisissa purjeveneissä. Ei veneen tarvitse olla kovin iso että sillä pärjää kovissa olosuhteissa. Päinvastoin pienempää venettä on helpompi hallita myrskyssä harvalukuisella miehistöllä. Tietysti makuupaikkoja ym. säilytystilaa pitää olla riittävästi, mutta hyvin suunniteltu purjevene on kompakti, tilava, ja helppa hallita . Noin 10 metrisellä purjeveneelläkin on purjehdittu yksin maailman ympäri (Jessica Watson, S&S vene).

      • Anonyymi

        Ja jos muistaa GGR-starttilinjalla olleiden lukumäärää ja matkalla uponneiden tai hylättyjen veneiden määrää, voi todeta, ettei 10 m veneen merikelpoisuus niin vakuuttava olekaan. Tietysti helpommalla pääsee pasaatipurjehduksena.


    • Anonyymi

      Ariel kyllä puhuu asiaa. Se vene mikä sulla on, on paras paatti. AVS STIX CVS KGB DDR keskustelut ihan tuubaa. Suomalaiset kiertäneet maapollon Inferno 29llä, Targa 101llä (vai oliko 96), Avance 36lla ja vaikka millä. Enemmän on kyse siitä että a) lähtee, b) asennoituu, c) osaa fiksata d) haluaa fiksata

    • Anonyymi

      On muuten käsittämätöntä seurata facebookin puolella kun porukka ei osaa/halua/viitsi edes jabscon pönttöä korjata (siis vaihtaa kumiosia) tai vaihtaaa öljyjä koneesta, impelleriä yms. Jos ei noi suju niin paras ettei poistu Hanko/Nauvo/Maarianhamina alueelta. Vene pitäisi olla sellainen että osaa/ottaa selvää/asennoituu siten, että osaa korjata suurin piirtein kaiken. No ruiskupumppua ei välttämättä, mutta suurin osa vehkeistä on niin perustekniikkaa että kyllä se fiksaus onnistuu. Pidemmällä reissulla vehkeet vaan pakkaa hajoamaan. Ja huollot paras osata tehdä itse ja heti.

      • Anonyymi

        Samaa mieltä, lisäksi olen aiemmkn kermaperseenä todennut "ammati" huoltomiesten tekevän hommansa huolimattomasti ja lisäksi sottaisesti ja täysin ylihintaisesti.

        Vitutus oli sen vertaa suurta erään huollon jälkeen, että opettelin itse kaikki huolto työt ja sitä mukaa korjaustöitäkin.

        Nykyään ajattelin miten tyhmä olin ollutkaan useat vuodet, kun huollatin ulkopuolisella. Suhde veneeseen kiintyy ja olen löytänyt positiivisia onnistumisentunteita, lisäksi on mukava tunne, kun uskoo selviytyvänsä kaikesta itse ja tietää tasan varmasti, että kaikki työt on tehty, luonnolisesti vaikka rahaa olisi teettää työt, niin mukava se on säästääkkin.

        Olen myös kerännyt melkoisen varaosa pankin vähän kaikkeen ja hieman enemmän, niin ainakin tuntuu, että pärjää pitkälle...

        Ei enää koskaa "ammatilaista" huoltamaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa mieltä, lisäksi olen aiemmkn kermaperseenä todennut "ammati" huoltomiesten tekevän hommansa huolimattomasti ja lisäksi sottaisesti ja täysin ylihintaisesti.

        Vitutus oli sen vertaa suurta erään huollon jälkeen, että opettelin itse kaikki huolto työt ja sitä mukaa korjaustöitäkin.

        Nykyään ajattelin miten tyhmä olin ollutkaan useat vuodet, kun huollatin ulkopuolisella. Suhde veneeseen kiintyy ja olen löytänyt positiivisia onnistumisentunteita, lisäksi on mukava tunne, kun uskoo selviytyvänsä kaikesta itse ja tietää tasan varmasti, että kaikki työt on tehty, luonnolisesti vaikka rahaa olisi teettää työt, niin mukava se on säästääkkin.

        Olen myös kerännyt melkoisen varaosa pankin vähän kaikkeen ja hieman enemmän, niin ainakin tuntuu, että pärjää pitkälle...

        Ei enää koskaa "ammatilaista" huoltamaan!

        Lähes tulkoon kaikki (ei ihan kaikki) "veneammattilaiset" joiden työnjälkeä nähnyt ovat aivan kädettömiä osienvaihtajia. Ja useamman firman töitä saanut katsella. Eivät osaa/jaksa/huvita ja jälki paskaa ja sotkuista ja osa hommista tekemättä. Ja lisäksi laskutus isoa. Vastaavaa näkyi autopuolella -70 ja -80 luvulla. Omaan paattiin ei moiset koske, vaikka ihan hyvin voisin ostaakin palvelut.


    • Anonyymi

      Toki täydellinen matkapurjehtija osaa kaiken ja mielummin vielä paremmin,kuin laitevalmistajat ja suunnittelijat.vähemmillä taidoilla mennään vain suuremmalla riskillä..perus juttuja on toki hyvä osata,mutta jos ei osaa,niin ei osaa.reissu voi silti olla hyvä tai sitten ei.aika vähän taitaisi reissaajija olla,jos työssäkäynnin ohella pitäisi muutama vuosi opetella konetekniikka,riki,hitsaus,sähkö,ompelu,puuseppä Lasikuitu yms.hommia.joo sarkasmia on toki reilulla kädellä tässä..

      • Anonyymi

        Ei nuo hommat vaikeita ole jos vaan asennoituu oikein ja yrittää. Syvällisemmät konehommat joskus hankalia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei nuo hommat vaikeita ole jos vaan asennoituu oikein ja yrittää. Syvällisemmät konehommat joskus hankalia.

        Samaa mieltä, veneen huolto / korjaus jutuissa ei mikään ole "avaruus tiedettä" ja lisäksi huomannut huoltomiesten mielummin vaihtavan asioita uusiksi vs korjaavansa tai tutkivan mahdollista vikaa oli kysymyksessä vesipumppu tai elektroniikka yms.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa mieltä, veneen huolto / korjaus jutuissa ei mikään ole "avaruus tiedettä" ja lisäksi huomannut huoltomiesten mielummin vaihtavan asioita uusiksi vs korjaavansa tai tutkivan mahdollista vikaa oli kysymyksessä vesipumppu tai elektroniikka yms.

        Laske sille commonrail-ohjausboksin korjaukselle tuntihinta, kun se pimenee, tai yritä vaihtaa koneeseen vaikka ruiskutuspumppu Bilteman työkaluilla :).

        Sama muuten koskee myös koneen vesipumppua. Täydellinen pumppu maksaa 120 eur, vaihtoon menee 20min.

        Jos otat vanhan irti, purat, vaihdat siihen viidenkympin korjaussarjan ja pistät takaisin, kustannus menee helposti yli kahdensadan.

        Sama pätee myös, vaikka tekisitkin työn itse.
        Tee palkkatyötäsi se pari tuntia ja tienaat enemmän kuin mitä se asentaja vesipumpun vaihdosta ottaa.
        Ja sillä on oikeat työkalut eikä sun tarvitse paskata käsiäsi konehuoneessa. Rikot kumminkin kierteet siitä vesipumpusta tai et osaa laittaa rasvaa oikeaan paikkaan.
        Elektroniikka- ja sähkövirityksiä Tee-Se-Itse -miesten jäljiltä on autot ja veneet täynnä. Sellaisesta palopommista ei pääse eroon muuten kuin repimällä kaikki sähköt helvettiin ja tekemällä kokonaan uusiksi.

        Ei, se 6mm ruuvi jeesusteipin sisällä ei käy maadoituskiskoksi.....

        Ihme sinänsä, että useimmiten nämä omaviritykset eivät ainoastaan toimi. Harvemmin palaa ihan koko vene, usein pelkästään radion takaa johdot tai kytkintaulun piirit.

        Ja se Jabscon paskapumpun tiivisteenvaihtaja voi ihan vapaasti maata ranteet paskassa veneensä lattialla :).
        Itse maksan ilomielin telakan hemmolle siitä, että ottaa vanhan pois, hävittää sen ja laittaa uuden tilalle. Eikä jää edes kusivettä lattialle!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei nuo hommat vaikeita ole jos vaan asennoituu oikein ja yrittää. Syvällisemmät konehommat joskus hankalia.

        Veneen dieselkoneessa ei ole kertakaikkiaan mitään "syvällistä". Yksinkertaisempaa konetta et löydä edes 1950-luvun Valmetin traktorista.

        Hankalaa on ainoastaan, jos ei ymmärrä mitä on tekemässä.
        Venediesel on yksinkertaisempi laitos kuin yksikään nykyaikainen mopon moottori.

        Älä mene sorkkimaan laitteita, joista et mitään ymmärrä.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Kaksi tuntia videota, josta ei ymmärrä yhtään mitään :).

        Ilmeisesti Kielin kanavan kautta Belgiaan ja sieltä Doverin kallioiden ohi Loch Nessille.

        Aika paljon selkeämpiäkin tubepätkiä pienellä veneellä reissaamisesta löytyy....

        Tämä ranskalaiskaveri on videoinut kymmeniä jaksoja valtameripurjehdusta 26-jalkaisella:

        https://www.youtube.com/watch?v=MJwSw-tc_t4


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaksi tuntia videota, josta ei ymmärrä yhtään mitään :).

        Ilmeisesti Kielin kanavan kautta Belgiaan ja sieltä Doverin kallioiden ohi Loch Nessille.

        Aika paljon selkeämpiäkin tubepätkiä pienellä veneellä reissaamisesta löytyy....

        Tämä ranskalaiskaveri on videoinut kymmeniä jaksoja valtameripurjehdusta 26-jalkaisella:

        https://www.youtube.com/watch?v=MJwSw-tc_t4

        Myös tässä mentiin puolipalloa 28 jalkaisella Laurinkosterilla, ihan kunnioitettava suoritus tämäkin.

        https://yle.fi/uutiset/3-9825973


    • Anonyymi

      Otsikkoon palatakseni - määritelkää "kohtuuhintainen" vene?

      Sehän on ensimmäinen parametri.
      Ilman hintarajaa määrittely on mahdoton tehtävä.

      Missä kulkee kohtuullisen ja kohtuuttoman hinnan raja?
      Se, että isommalla rahalla saa kohtuullisemman vehkeen, ei pidä paikkaansa.

      Vaatimustason noustessa hintakin nousee. Harvalla kuitenkaan maksukyky kiipeää sitä mukaa, kun mieleen tulee uusia varusteita ja venetyyppejä.

      Eli mitkä ovat "kohtuuhintaisia" valtamerikäyttöön kelpaavia veneitä esimerkiksi peruspersaukiselle?

      • Anonyymi

        Mulla olis joku Rihu 4-5 m välillä jouten.


      • Anonyymi

        Aloittaja taitaa ollakkin joku persaukinen, koska mainitsee nykyiseksi veneeksi 80-luvun alun puolitonnarin.. Siis maalaisjärjellä aateltuna puolitonnia (500kg) painava vene ei voi olla kovin iso. Vähän optimistijollaa isompi paatti lienee kyseessä.;-)

        Nohh vitsi vitsi,, ehkä purjehtoiden sanastossa puolitonnari tarkoittaa vähän isompaa jollaa.

        t. maakrapu


      • Anonyymi

        En tiedä muista, mutta aina kun olen vaihtanut venettä ja määritellyt ensin budjetin, niin lopulta se on tuplaantunut vaikka pyhästi olin ajtellut pysyä budjetissa, en pidä itseäni persaukisena, mutten rahamiehenäkään, olen säästäväistä sorttia, mutta joskus lipsuu, kun laitta järjen syrjään ja tekee tunteella päätöksiä.

        Järjellä tehdyt päätökset eivät yleensä ole tyydyttäviä pidemmässä aika janassa, tunteella tehdyt päätökset taasen ovat, joten tjnnetta peliin arvon herrat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja taitaa ollakkin joku persaukinen, koska mainitsee nykyiseksi veneeksi 80-luvun alun puolitonnarin.. Siis maalaisjärjellä aateltuna puolitonnia (500kg) painava vene ei voi olla kovin iso. Vähän optimistijollaa isompi paatti lienee kyseessä.;-)

        Nohh vitsi vitsi,, ehkä purjehtoiden sanastossa puolitonnari tarkoittaa vähän isompaa jollaa.

        t. maakrapu

        Valitettavasti näissä venehommissa korrelaatio tahtoo olla toisin päin. Optari ei taida persaukista vielä kenestäkään tehdä, mutta iso vene tahtoo viedä kaiken.


    • Anonyymi

      Oli se sääli että Markus ei saanut pallonkiertoa vielä valmiiksi.
      Mies on kuitenkin vielä nuori, joten aikaa on vielä tehdä se loppuun.

      Tuo on todella hyvä tarina ja kannattaa lukea, jos on aikeissa lähteä suurten vesien taakse.
      Oman osaamisen lisäksi tarvitaan hyvä talous ja tietenkin hyvää tuuria.
      Navigare necce

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      84
      4333
    2. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      31
      3222
    3. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      171
      2601
    4. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

      Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      14
      2026
    5. Onko tässä paljon lääkettä..

      Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1492
    6. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1376
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

      Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1160
    8. Mitä sä ajattelet

      Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      1009
    9. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      38
      960
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

      On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      872
    Aihe