Laillisuusvalvojat, oikeusasiamies ja oikeuskansleri ovat lukuisia kertoja kiinnittäneet Kela-paran huomiota jopa samasta asiasta tapahtuneisiin Kelan laittomiin virkatoimiin, joksus on kiinnitetty jopa vakavaa huomiota, annettu käsitys ja aninharvoin huomautus. Laillsuusvalvojilla on oikeus määrtä mysö virkasyyte nostettavaksi mutta Kela-raukka on säästynyt syytteiltä siitäkin huolimatta että monet laittomuudet on jatkuneet laillisuusvalvojien ratkaisuiden jälkeen entiseen tapaan.
Laillisuusvalvonnasta on säädetty perustuslain 10 luvussa
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731#L10
Suurin osa noista Kelan laittomuukista jää huomaamatta koska asiaks luottaa viranomaiseen eikä edes osaa epäillä mitään. Vain pieni osa tekee asiasta kantelun tai valittaa laittomasta päätöksestä ja vielä pienempi osa niistä julkaistaan netissä.
Tähän viestiketjuun voisi kerätä noita Kelan laittomuuksia ja siten edesauttaa niiden hauomaamista ja paljastumista.
Yksi vastaavanlainen viestiketju on tuolla:
https://keskustelu.suomi24.fi/t/15730119/taas-kiinnitettiin-kela-paran-huomiota
Keräsin tuossa aamutuimaan oikeuskanslerinviraston ratkaisuja Kelan virkatoimista ja etenkin niiden lainvastaisuuksista. Keskeisin laki viranomaistoiminnssa on hallintolaki ja edes sen noudattaminen ei näytä Kelalle maistuvan. Toinen yleinen laki on julkisuuslaki joka on Kelan ohella muillekin viranoamisille vastenmielinen ja virkanilkit tekee kaikkensa ettei se toteudu.
Oikeuskansleri
http://www.okv.fi/fi/
Puutteet Kelan päätösten sisällössä ja tietopyyntöjen käsittelyssä sekä viive tiedusteluun vastaamisessa
Diaarinumero: OKV/174/10/2020
Antopäivä: 5.11.2020
Ratkaisija: Apulaisoikeuskansleri
Apulaisoikeuskansleri kiinnitti Kelan huomiota asiakirjan antamista koskeviin julkisuuslain säännöksiin sekä hallintopäätöksen sisältöä ja tiedusteluihin vastaamista koskevien hallintolain säännösten noudattamiseen.
http://www.okv.fi/fi/ratkaisut/id/1455/
Kansaneläkelaitoksen menettely vammaistukiasian käsittelyssä
Diaarinumero: OKV/1082/10/2020
Antopäivä: 25.9.2020
Ratkaisija: Apulaisoikeuskanslerin sijainen
Apulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti Kansaneläkelaitoksen huomiota huolellisuuteen sen tehtäviin kuuluvien asioiden käsittelyssä.
http://www.okv.fi/fi/ratkaisut/id/1430/
Tiedusteluihin vastaaminen ja viivytyksetön käsittely
Diaarinumero: OKV/122/10/2020
Antopäivä: 2.9.2020
Ratkaisija: Apulaisoikeuskansleri
Apulaisoikeuskansleri kiinnitti Kelan huomiota tiedusteluihin vastaamiseen ja sairauspäivärahaa koskevien hakemusten viivytyksettömään käsittelyyn.
http://www.okv.fi/fi/ratkaisut/id/1412/
Kansaneläkelaitoksen menettely asumistuen maksamisessa vuokranantajalle
Kansaneläkelaitoksen menettely asumistuen maksamisessa vuokranantajalle
Diaarinumero: OKV/195/10/2020
Antopäivä: 21.7.2020
Ratkaisija: Apulaisoikeuskansleri
Apulaisoikeuskansleri esitti käsityksensä hyvään hallintoon kuuluvasta viranomaisen toimintavelvollisuudesta ja sen rajoista.
http://www.okv.fi/fi/ratkaisut/id/1403/
Välttämättömän lääkkeen saaminen kiireellisesti olisi tullut varmistaa
Diaarinumero: OKV/793/1/2019
Antopäivä: 27.4.2020
Ratkaisija: Apulaisoikeuskansleri
Apulaisoikeuskansleri kiinnitti Kelan huomiota toimeentulotuesta annetun lain sekä hallintolain noudattamiseen. Päätöksen mukaan Kelan olisi tullut selvittää kantelijan asia hallintolain mukaisesti sekä varmistaa kantelijalle määrätyn välttämättömän lääkkeen saaminen kiireellisesti toimeentulotuesta annetun lain mukaisesti.
http://www.okv.fi/fi/ratkaisut/id/1368/
Kelan varmistettava hakemuksen asianmukainen käsittely
Diaarinumero: OKV/142/1/2019
Antopäivä: 12.2.2020
Ratkaisija: Apulaisoikeuskansleri
Apulaisoikeuskansleri kiinnitti Kelan huomiota hallintolain asioiden asianmukaista käsittelyä, asiakkaan neuvontaa ja hakemuksen täydentämistä koskevien säännösten noudattamiseen.
http://www.okv.fi/fi/ratkaisut/id/1321/
Kela teki lukuisia virheitä perustoimeentulotukiasian käsittelyssä
Diaarinumero: OKV/2081/1/2018
Antopäivä: 9.12.2019
Ratkaisija: Apulaisoikeuskansleri
Apulaisoikeuskanslerin mukaan Kelan tulisi hyvittää kantelijalle toimeentulotukiasian käsittelyn viivästyminen ja käsittelyssä tekemänsä virheet. Kelan on ilmoitettava toimenpiteistään apulaisoikeuskanslerille viimeistään 28.2.2020.
http://www.okv.fi/fi/ratkaisut/id/1296/
kiinnitti Kansaneläkelaitoksen huomiota
9
92
Vastaukset
Kelan olisi tullut antaa uusi päätös uuteen työmarkkinatukihakemukseen
Diaarinumero: OKV/1749/1/2018
Antopäivä: 28.11.2019
Ratkaisija: Apulaisoikeuskansleri
TE-toimisto oli työvoimapoliittisessa lausunnossaan katsonut kantelijan päätoimiseksi opiskelijaksi, ja sen perusteella Kela oli evännyt kantelijalta työmarkkinatuen. Kantelija ei ollut hakenut päätökseen muutosta. Seuraavan lukukauden alusta kantelija oli ilmoittautunut yliopistolain tarkoittamalla tavalla poissaolevaksi. TE-toimisto oli opintojen päättymisedellytyksiä arvioituaan todennut, että kantelija oli edelleen päätoiminen opiskelija. Tämän jälkeen kantelija oli hakenut Kelasta työttömyysetuutta. Kela ei kuitenkaan antanut kantelijalle uutta päätöstä, vaan vetosi jo aiemmin samasta asiasta tehtyyn päätökseen.
http://www.okv.fi/fi/ratkaisut/id/1274/
Oikeuskansleri Pöysti pyytää Kelalta selvitystä päätöksenteon automatisoinnista
Diaarinumero: OKV/21/50/2019
Antopäivä: 24.10.2019
Ratkaisija: Oikeuskansleri
Oikeuskansleri Tuomas Pöysti on ottanut omana aloitteenaan tutkittavaksi sosiaaliturvaa koskevan päätöksenteon automatisoinnin Kelassa. Kelan verkkosivujen mukaan sillä on lakiin perustuva oikeus tehdä yksittäisiä etuuspäätöksiä automaattisesti. Sivuilla ei kuitenkaan ole yksityiskohtaisempaa tietoa kyseisestä päätöksenteosta.
http://www.okv.fi/fi/ratkaisut/id/1260/
Kelan parannettava saamenkielisiä palvelujaan
Diaarinumero: OKV/1161/1/2018
Antopäivä: 26.9.2019
Ratkaisija: Apulaisoikeuskansleri
Apulaisoikeuskanslerin mukaan Kela on laiminlyönyt saamenkielisten palvelujen kehittämisen perustuslain ja saamen kielilain edellyttämällä tavalla. Saamenkielisen verkkoasiointimahdollisuuden puuttuminen loukkaa saamenkielisten yhdenvertaisuutta Kelan palvelujen saamisessa ja varsinkin saamelaisten kotiseutualueella henkilöstön tulee pystyä palvelemaan saameksi. Apulaisoikeuskanslerin mukaan Kelan tulee kiinnittää vakavaa huomiota asian korjaamiseen.
http://www.okv.fi/fi/ratkaisut/id/1239/
Työmarkkinatukipäätöksessä ilmoitettavat tiedot lisätietojen antajasta
Diaarinumero: OKV/868/1/2018
Antopäivä: 4.9.2019
Ratkaisija: Apulaisoikeuskanslerin sijainen
Apulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti Kansaneläkelaitoksen huomiota hallintolain säännökseen, jonka mukaan kirjallisesta päätöksestä on käytävä ilmi sen henkilön nimi ja yhteystiedot, jolta asianosainen voi pyytää tarvittaessa lisätietoja päätöksestä.
http://www.okv.fi/fi/ratkaisut/id/1233/
Oikaisuvaatimukset olisi tullut käsitellä viivytyksettä
Diaarinumero: OKV/629/1/2018
Antopäivä: 26.3.2019
Ratkaisija: Apulaisoikeuskanslerin sijainen
Apulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti Kansaneläkelaitoksen huomiota velvollisuuteen käsitellä oikaisuvaatimukset viivytyksettä ja etuushakemukset asianmukaisesti ja huolellisesti.
http://www.okv.fi/fi/ratkaisut/id/1174/
Toimeentulotukihakemus olisi tullut käsitellä viipymättä
Diaarinumero: OKV/1689/1/2018
Antopäivä: 5.3.2019
Ratkaisija: Apulaisoikeuskansleri
Apulaisoikeuskansleri kiinnitti Kelan huomiota toimeentulotukihakemusten käsittelyaikojen noudattamiseen sekä huolelliseen harkintaan lisäselvitysten hankkimisessa. Kela oli ylittänyt kantelijan toimeentulotukihakemuksen käsittelyssä laissa säädetyt hakemuksen täydennyttämistä ja päätöksen tekemistä koskevat seitsemän arkipäivän määräajat. Päätöksen antamista oli viivästyttänyt tarpeettomaksi osoittautuneen selvityksen hankkiminen.
http://www.okv.fi/fi/ratkaisut/id/1165/
Kela maksoi toimeentulotuen sovitun vastaisesti
Diaarinumero: OKV/227/1/2019
Antopäivä: 19.2.2019
Ratkaisija: Apulaisoikeuskanslerin sijainen
Apulaisoikeuskanslerin sijainen totesi asiakkaalla olevan oikeus luottaa siihen, että viranomainen toimii sovitulla tavalla, ja kiinnitti Kelan huomiota velvollisuuteen menetellä tämän mukaisesti.
http://www.okv.fi/fi/ratkaisut/id/1157/
Ulosmitattu veronpalautus huomioitiin virheellisesti tulona toimeentulotuessa
Diaarinumero: OKV/2048/1/2018
Antopäivä: 7.2.2019
Ratkaisija: Apulaisoikeuskansleri
Apulaisoikeuskansleri kiinnitti Kelan huomiota velvollisuuteen huolehtia siitä, että sen antamat toimeentulotukipäätökset perustuvat huolellisesti läpikäytyyn selvitykseen.
http://www.okv.fi/fi/ratkaisut/id/1155/Perustoimeentulotukipäätökset olisi tullut perustella kattavammin
Diaarinumero: OKV/11/1/2018
Antopäivä: 31.1.2019
Ratkaisija: Apulaisoikeuskansleri
Apulaisoikeuskansleri antoi Kelalle huomautuksen lainvastaisista menettelyistä perustoimeentulotukiasiassa. Kela ei ollut perustellut perustoimeentulotukea koskevia päätöksiä hallintolain mukaisesti eikä yksi päätöksistä ollut toimeentulotukilain mukainen. Apulaisoikeuskansleri saattoi Kelan tietoon myös näkemyksensä luottamuksensuojaperiaatteesta, jonka mukaan yksityisen henkilön tulee voida luottaa siihen, ettei viranomaisen toiminta yllättäen muutu siltä osin kuin se vaikuttaa henkilön oikeuteen tai etuun rajoittavasti.
http://www.okv.fi/fi/ratkaisut/id/1145/
Oikaisuvaatimukset olisi tullut käsitellä viivytyksettä
Diaarinumero: OKV/38/1/2018 (näytä lisää...)
Antopäivä: 11.12.2018
Ratkaisija: Apulaisoikeuskansleri
Apulaisoikeuskansleri kiinnitti kahdessa päätöksessään Kansaneläkelaitoksen vakavaa huomiota velvollisuuteen käsitellä oikaisuvaatimukset viivytyksettä.
http://www.okv.fi/fi/ratkaisut/id/1124/
Kelan olisi tullut vastata tiedusteluihin ja käsitellä etuusasia viivytyksettä
Diaarinumero: OKV/2318/1/2017
Antopäivä: 21.11.2018
Ratkaisija: Apulaisoikeuskansleri
Apulaisoikeuskansleri kiinnitti Kansaneläkelaitoksen huomiota velvollisuuteen käsitellä asiat ja vastata asioiden käsittelyä koskeviin tiedusteluihin viivytyksettä hallintolain ja perustuslain säännösten mukaisesti.
http://www.okv.fi/fi/ratkaisut/id/1118/
Asumistukiasia olisi tullut hoitaa huolellisesti
Diaarinumero: OKV/2091/1/2017
Antopäivä: 25.10.2018
Ratkaisija: Apulaisoikeuskanslerin sijainen
Apulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti Kansaneläkelaitoksen huomiota asioiden asianmukaiseen ja huolelliseen käsittelyyn hyvän hallinnon perusteiden edellyttämällä tavalla ja asian selvittämiseen hallintolain säännöksen mukaisesti.
http://www.okv.fi/fi/ratkaisut/id/1111/
Oikaisuvaatimus olisi tullut käsitellä viivytyksettä
Diaarinumero: OKV/710/1/2018
Antopäivä: 10.10.2018
Ratkaisija: Apulaisoikeuskansleri
Apulaisoikeuskansleri kiinnitti Kansaneläkelaitoksen vakavaa huomiota oikaisuvaatimusten viivytyksettömään ja kiireelliseen käsittelyyn.
http://www.okv.fi/fi/ratkaisut/id/1106/
Kansaneläkelaitos menetteli virheellisesti perustoimeentulotukiasiassa
Diaarinumero: OKV/2168/1/2017
Antopäivä: 10.10.2018
Ratkaisija: Apulaisoikeuskansleri
Apulaisoikeuskansleri kiinnitti Kelan huomiota hyvän hallinnon perusteiden edellyttämään perustoimeentulotukihakemusten asianmukaiseen ja huolelliseen käsittelyyn. Lisäksi hän kiinnitti Kelan huomiota velvollisuuteen noudattaa toimeentulotuesta annetun lain säännöksiä hakemuksen täydentämisestä sekä hallintolain säännöksiä asiakirjan täydentämisestä ja täydentämiselle asetettavasta määräajasta, asian selvittämisestä ja päätöksen sisällöstä.
http://www.okv.fi/fi/ratkaisut/id/1103/
Oikaisuvaatimus olisi tullut käsitellä joutuisammin
Diaarinumero: OKV/1957/1/2017
Antopäivä: 20.9.2018
Ratkaisija: Apulaisoikeuskansleri
Apulaisoikeuskansleri kiinnitti Kansaneläkelaitoksen vakavaa huomiota velvollisuuteen käsitellä perustoimeentulotukipäätöksistä tehdyt oikaisuvaatimukset viivytyksettä.
http://www.okv.fi/fi/ratkaisut/id/1102/
Perustoimeentulotukiasia olisi tullut käsitellä määräajassa
Diaarinumero: OKV/2185/1/2017
Antopäivä: 8.6.2018
Ratkaisija: Apulaisoikeuskansleri
Apulaisoikeuskansleri kiinnitti Kansaneläkelaitoksen huomiota velvollisuuteen käsitellä perustoimeentulotukiasia laissa säädetyssä määräajassa.
http://www.okv.fi/fi/ratkaisut/id/1073/
Kiireellinen toimeentulotukihakemus olisi tullut käsitellä viipymättä
Diaarinumero: OKV/1496/1/2017
Antopäivä: 25.5.2018
Ratkaisija: Apulaisoikeuskanslerin sijainen
Apulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti Kelan huomiota siihen, että kiireellisessä tapauksessa toimeentulotukipäätös tulee toimeentulotukilain mukaan tehdä samana tai viimeistään seuraavana arkipäivänä hakemuksen saapumisesta.
http://www.okv.fi/fi/ratkaisut/id/1065/
Asiakirjapyyntöihin vastattaessa on noudatettava julkisuuslain menettelysäännöksiä
Diaarinumero: OKV/2059/1/2017
Antopäivä: 3.4.2018
Ratkaisija: Apulaisoikeuskanslerin sijainen
Apulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti Kelan huomiota velvollisuuteen noudattaa julkisuuslain menettelysäännöksiä asiakirjapyyntöjen käsittelyssä. Kantelijan kahteen asiakirjapyyntöön vastanneet Kelan viranhaltijat eivät olleet pyydettyjen asiakirjojen luovutuksesta kieltäytyessään ilmoittaneet kantelijalle mahdollisuudesta saattaa asia Kelan ratkaistavaksi.
http://www.okv.fi/fi/ratkaisut/id/1055/Viranomaisen tiedottamisen tulee olla sisällöltään oikeaa
Diaarinumero: OKV/681/1/2017
Antopäivä: 27.6.2017
Ratkaisija: Apulaisoikeuskanslerin sijainen
Apulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti Kelan huomiota velvollisuuteen tiedottaa asioista ja neuvoa asiakkaita asianmukaisesti ja riittävän kattavasti. Hän myös saattoi Kelan tietoon vuokravakuuden suorittamistapoja koskevat näkemyksensä.
http://www.okv.fi/fi/ratkaisut/id/949/
Eläke- ja asumistukihakemukset olisi tullut käsitellä viivytyksettä
Diaarinumero: OKV/925/1/2017
Antopäivä: 22.6.2017
Ratkaisija: Apulaisoikeuskanslerin sijainen
Apulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti Kansaneläkelaitoksen vakavaa huomiota velvollisuuteen käsitellä asiat viivytyksettä.
http://www.okv.fi/fi/ratkaisut/id/950/
Vanhempainrahahakemus on käsiteltävä ilman aiheetonta viivytystä
Diaarinumero: OKV/420/1/2017
Antopäivä: 6.6.2017
Ratkaisija: Apulaisoikeuskanslerin sijainen
Apulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti Kelan huomiota velvollisuuteen käsitellä asiat ilman aiheetonta viivytystä.
http://www.okv.fi/fi/ratkaisut/id/938/
Toimeentulotukea hakevan asiakkaan olosuhteet on selvitettävä riittävästi
Diaarinumero: OKV/132/1/2017
Antopäivä: 2.5.2017
Ratkaisija: Apulaisoikeuskanslerin sijainen
Apulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti Kelan huomiota hyvän hallinnon mukaiseen velvollisuuteen ennen ratkaisun tekemistä selvittää asia asianmukaisesti ja riittävästi.
http://www.okv.fi/fi/ratkaisut/id/921/
Kansaneläkelaitoksen olisi tullut antaa valituskelpoinen päätös
Diaarinumero: OKV/196/1/2016
Antopäivä: 7.2.2017
Ratkaisija: Apulaisoikeuskanslerin sijainen
Apulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti Kansaneläkelaitoksen (Kela) huomiota velvollisuuteen antaa valituskelpoinen päätös hammaslääkärin suorakorvaussopimukseen liittyvään tilityshakemukseen.
http://www.okv.fi/fi/ratkaisut/id/880/
Palvelua on oikeus saada ruotsin kielellä
Diaarinumero: OKV/1096/1/2016
Antopäivä: 24.11.2016
Ratkaisija: Apulaisoikeuskansleri
Apulaisoikeuskansleri kiinnitti Kansaneläkelaitoksen (Kela) huomiota velvollisuuteen palvella ruotsinkielisiä asiakkaita heidän äidinkielellään.
http://www.okv.fi/fi/ratkaisut/id/857/
Sairauspäivärahahakemus olisi tullut ratkaista kokonaisuudessaan
Diaarinumero: OKV/405/1/2016
Antopäivä: 22.11.2016
Ratkaisija: Apulaisoikeuskansleri
Apulaisoikeuskansleri kiinnitti Kansaneläkelaitoksen huomiota hallintolain ja perustuslain säännöksiin, jotka liittyvät asian selvittämiseen ja käsittelemiseen asianmukaisesti sekä hallintopäätöksen sisältöön ja perustelemiseen.
http://www.okv.fi/fi/ratkaisut/id/854/
Kansaneläkelaitoksen olisi tullut toimia huolellisemmin
Diaarinumero: OKV/1457/1/2015
Antopäivä: 25.10.2016
Ratkaisija: Apulaisoikeuskansleri
Apulaisoikeuskansleri kiinnitti Kansaneläkelaitoksen (Kela) huomiota julkisuuslain mukaiseen menettelyyn, tiedusteluihin vastaamiseen hyvän hallinnon periaatteiden mukaisesti ja huolellisuuteen virkatehtävien hoidossa.
http://www.okv.fi/fi/ratkaisut/id/841/
Kansaneläkelaitos laiminlöi asiakirjapyyntöön vastaamisen
Diaarinumero: OKV/1421/1/2015
Antopäivä: 14.10.2016
Ratkaisija: Apulaisoikeuskansleri
Kansaneläkelaitos ei ollut vastannut kantelijan puhelimitse tekemiin kahteen asiakirjapyyntöön. Apulaisoikeuskansleri katsoi kantelijan asianosaisasema huomioon ottaen, että asiassa ei tältä osin ollut menetelty lainmukaisesti.
http://www.okv.fi/fi/ratkaisut/id/835/
Etusivu > Ratkaisut > Asian riittävä selvittäminen
Asian riittävä selvittäminen
Diaarinumero: OKV/562/1/2015
Antopäivä: 7.6.2016
Ratkaisija: Apulaisoikeuskanslerin sijainen
Henkilön muuttaessa ulkomaille Kelan tulee ratkaista, onko henkilöön edelleen sovellettava Suomen sosiaalilainsäädäntöä vai onko hänet poistettava Suomen sosiaaliturvasta. Kelan on perustettava päätöksensä tosiseikkoihin, joiden selvittäminen on sen vastuulla.
http://www.okv.fi/fi/ratkaisut/id/784/
Sairauspäivärahahakemuksen käsittelyn viivästyminen
Diaarinumero: OKV/421/1/2015
Antopäivä: 15.3.2016
Ratkaisija: Apulaisoikeuskansleri
Apulaisoikeuskansleri totesi, että viranomaista velvoittava hyvä hallinto edellyttää viranomaisen mitoittavan palvelunsa siten, että asiakkaiden oikeusturva ei vaarannu, eikä ruuhkautumisella voida perustella kantelijan sairauspäivärahahakemuksen pitkää käsittelyaikaa.
http://www.okv.fi/fi/ratkaisut/id/750/
Asumistukiasian selvittäminen
Diaarinumero: OKV/22/1/2015
Antopäivä: 9.10.2015
Ratkaisija: Apulaisoikeuskansleri
Apulaisoikeuskansleri katsoi, että Kelan ilmeisestä palvelutarkoituksesta huolimatta selvitysvelvollisuus ei tapauksessa täysin toteutunut ja hän saattoi Kelan vakuutuspiirin tietoon näkemyksensä sen menettelystä kantelijan asumistukiasian käsittelyssä.
http://www.okv.fi/fi/ratkaisut/id/724/Viranomaisen tiedottamisen tulee olla sisällöltään oikeaa
Diaarinumero: OKV/681/1/2017
Antopäivä: 27.6.2017
Ratkaisija: Apulaisoikeuskanslerin sijainen
Apulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti Kelan huomiota velvollisuuteen tiedottaa asioista ja neuvoa asiakkaita asianmukaisesti ja riittävän kattavasti. Hän myös saattoi Kelan tietoon vuokravakuuden suorittamistapoja koskevat näkemyksensä.
http://www.okv.fi/fi/ratkaisut/id/949/
Eläke- ja asumistukihakemukset olisi tullut käsitellä viivytyksettä
Diaarinumero: OKV/925/1/2017
Antopäivä: 22.6.2017
Ratkaisija: Apulaisoikeuskanslerin sijainen
Apulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti Kansaneläkelaitoksen vakavaa huomiota velvollisuuteen käsitellä asiat viivytyksettä.
http://www.okv.fi/fi/ratkaisut/id/950/
Vanhempainrahahakemus on käsiteltävä ilman aiheetonta viivytystä
Diaarinumero: OKV/420/1/2017
Antopäivä: 6.6.2017
Ratkaisija: Apulaisoikeuskanslerin sijainen
Apulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti Kelan huomiota velvollisuuteen käsitellä asiat ilman aiheetonta viivytystä.
http://www.okv.fi/fi/ratkaisut/id/938/
Toimeentulotukea hakevan asiakkaan olosuhteet on selvitettävä riittävästi
Diaarinumero: OKV/132/1/2017
Antopäivä: 2.5.2017
Ratkaisija: Apulaisoikeuskanslerin sijainen
Apulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti Kelan huomiota hyvän hallinnon mukaiseen velvollisuuteen ennen ratkaisun tekemistä selvittää asia asianmukaisesti ja riittävästi.
http://www.okv.fi/fi/ratkaisut/id/921/
Kansaneläkelaitoksen olisi tullut antaa valituskelpoinen päätös
Diaarinumero: OKV/196/1/2016
Antopäivä: 7.2.2017
Ratkaisija: Apulaisoikeuskanslerin sijainen
Apulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti Kansaneläkelaitoksen (Kela) huomiota velvollisuuteen antaa valituskelpoinen päätös hammaslääkärin suorakorvaussopimukseen liittyvään tilityshakemukseen.
http://www.okv.fi/fi/ratkaisut/id/880/
Palvelua on oikeus saada ruotsin kielellä
Diaarinumero: OKV/1096/1/2016
Antopäivä: 24.11.2016
Ratkaisija: Apulaisoikeuskansleri
Apulaisoikeuskansleri kiinnitti Kansaneläkelaitoksen (Kela) huomiota velvollisuuteen palvella ruotsinkielisiä asiakkaita heidän äidinkielellään.
http://www.okv.fi/fi/ratkaisut/id/857/
Sairauspäivärahahakemus olisi tullut ratkaista kokonaisuudessaan
Diaarinumero: OKV/405/1/2016
Antopäivä: 22.11.2016
Ratkaisija: Apulaisoikeuskansleri
Apulaisoikeuskansleri kiinnitti Kansaneläkelaitoksen huomiota hallintolain ja perustuslain säännöksiin, jotka liittyvät asian selvittämiseen ja käsittelemiseen asianmukaisesti sekä hallintopäätöksen sisältöön ja perustelemiseen.
http://www.okv.fi/fi/ratkaisut/id/854/
Kansaneläkelaitoksen olisi tullut toimia huolellisemmin
Diaarinumero: OKV/1457/1/2015
Antopäivä: 25.10.2016
Ratkaisija: Apulaisoikeuskansleri
Apulaisoikeuskansleri kiinnitti Kansaneläkelaitoksen (Kela) huomiota julkisuuslain mukaiseen menettelyyn, tiedusteluihin vastaamiseen hyvän hallinnon periaatteiden mukaisesti ja huolellisuuteen virkatehtävien hoidossa.
http://www.okv.fi/fi/ratkaisut/id/841/
Kansaneläkelaitos laiminlöi asiakirjapyyntöön vastaamisen
Diaarinumero: OKV/1421/1/2015
Antopäivä: 14.10.2016
Ratkaisija: Apulaisoikeuskansleri
Kansaneläkelaitos ei ollut vastannut kantelijan puhelimitse tekemiin kahteen asiakirjapyyntöön. Apulaisoikeuskansleri katsoi kantelijan asianosaisasema huomioon ottaen, että asiassa ei tältä osin ollut menetelty lainmukaisesti.
http://www.okv.fi/fi/ratkaisut/id/835/
Etusivu > Ratkaisut > Asian riittävä selvittäminen
Asian riittävä selvittäminen
Diaarinumero: OKV/562/1/2015
Antopäivä: 7.6.2016
Ratkaisija: Apulaisoikeuskanslerin sijainen
Henkilön muuttaessa ulkomaille Kelan tulee ratkaista, onko henkilöön edelleen sovellettava Suomen sosiaalilainsäädäntöä vai onko hänet poistettava Suomen sosiaaliturvasta. Kelan on perustettava päätöksensä tosiseikkoihin, joiden selvittäminen on sen vastuulla.
http://www.okv.fi/fi/ratkaisut/id/784/
Sairauspäivärahahakemuksen käsittelyn viivästyminen
Diaarinumero: OKV/421/1/2015
Antopäivä: 15.3.2016
Ratkaisija: Apulaisoikeuskansleri
Apulaisoikeuskansleri totesi, että viranomaista velvoittava hyvä hallinto edellyttää viranomaisen mitoittavan palvelunsa siten, että asiakkaiden oikeusturva ei vaarannu, eikä ruuhkautumisella voida perustella kantelijan sairauspäivärahahakemuksen pitkää käsittelyaikaa.
http://www.okv.fi/fi/ratkaisut/id/750/
Asumistukiasian selvittäminen
Diaarinumero: OKV/22/1/2015
Antopäivä: 9.10.2015
Ratkaisija: Apulaisoikeuskansleri
Apulaisoikeuskansleri katsoi, että Kelan ilmeisestä palvelutarkoituksesta huolimatta selvitysvelvollisuus ei tapauksessa täysin toteutunut ja hän saattoi Kelan vakuutuspiirin tietoon näkemyksensä sen menettelystä kantelijan asumistukiasian käsittelyssä.
http://www.okv.fi/fi/ratkaisut/id/724/Sairauspäivärahahakemuksen käsittelyaika Kansaneläkelaitoksessa
Diaarinumero: OKV/1346/1/2013
Antopäivä: 8.10.2014
Ratkaisija: Apulaisoikeuskansleri
Apulaisoikeuskansleri kiinnitti Kelan huomiota sairauspäivärahahakemusten viivytyksettömään käsittelyyn.
http://www.okv.fi/fi/ratkaisut/id/474/
Neuvonta
Diaarinumero: OKV/1725/1/2012
Antopäivä: 3.9.2014
Ratkaisija: Apulaisoikeuskansleri
Kantelija oli saanut Kansaneläkelaitokselta (Kela) virheellistä neuvontaa, minkä vuoksi hän ei ollut luopunut vanhuuseläkkeestään ja hänen työkyvyttömyyseläkkeensä oli lain nojalla muuttunut vanhuuseläkkeeksi hänen täytettyään 65 vuotta. Samalla maksuun oli kuitenkin jäänyt kantelijan saama vammaistuki, jota ei ollut Kelan ohjeistuksen mukaisesti laitettu seurantaan. Vammaistuen lakkauttamistarve oli havaittu vasta vuotta myöhemmin tarkistusjaon yhteydessä ja liikaa maksetusta tuesta oli peritty takaisin 1/3.
http://www.okv.fi/fi/ratkaisut/id/453/
Asian riittävä selvittäminen
Diaarinumero: OKV/2059/1/2013
Antopäivä: 18.7.2014
Ratkaisija: Apulaisoikeuskanslerin sijainen
Apulaisoikeuskanslerin sijainen totesi riittävän selvittämisen tarkoittavan myös riittävää perehtymistä asiassa esitettyihin tosiseikkoihin. Selvityksen riittävyys ja sen oikea tulkitseminen ovat olennaisia edellytyksiä asian oikealle ratkaisemiselle ja perustelemiselle.
http://www.okv.fi/fi/ratkaisut/id/430/
Työttömyysturvalain menettelysäännösten noudattaminen
Diaarinumero: OKV/235/1/2012
Antopäivä: 19.11.2013
Ratkaisija: Apulaisoikeuskansleri
Apulaisoikeuskansleri kiinnitti Kelan huomiota velvollisuuteen noudattaa lakia ja huolehtia yhteisten toimintamallien noudattamisesta.
http://www.okv.fi/fi/ratkaisut/id/320/
Määräajan noudattaminen
Diaarinumero: OKV/739/1/2012
Antopäivä: 2.10.2013
Ratkaisija: Apulaisoikeuskansleri
Apulaisoikeuskansleri kiinnitti Kansaneläkelaitoksen Helsingin kansainvälisen yksikön huomiota kyseisessä lainkohdassa säädettyjen määräaikojen noudattamiseen.
http://www.okv.fi/fi/ratkaisut/id/296/
Kelan menettely valitusasian toimittamisessa sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnalle
Diaarinumero: OKV/304/1/2012
Antopäivä: 26.4.2013
Ratkaisija: Apulaisoikeuskansleri
Apulaisoikeuskansleri kiinnitti Kansaneläkelaitoksen huomiota valitusasian siirrolle säädettyjen määräaikojen noudattamiseen ja pyysi Kansaneläkelaitosta ilmoittamaan viimeistään 1.8.2013 niistä korjaavista toimenpiteistä, joihin päätös on antanut aihetta.
http://www.okv.fi/fi/ratkaisut/id/246/
Kelan selvityspyyntö ulkomailla oleskelusta
Diaarinumero: OKV/1210/1/2011
Antopäivä: 18.1.2013
Ratkaisija: Apulaisoikeuskansleri
Apulaisoikeuskansleri kiinnitti Kelan huomiota sen velvollisuuteen noudattaa menettelyään säätelevää lakia sekä pyysi asettamassaan määräajassa Kelaa ilmoittamaan, mihin mahdollisiin toimenpiteisiin Kelassa oli päätöksen johdosta ryhdytty.
http://www.okv.fi/fi/ratkaisut/id/210/- Anonyymi
Tupauuno.
Petalaast? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tupauuno.
Petalaast?Virkanilkkien holhouksessa olevien elämä on helppoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Virkanilkkien holhouksessa olevien elämä on helppoa.
Tupauuno. Koko elämä hörhöilyä ja KELAilua :D
Eduskunnan oikeusasiamiehen ratkaisut
https://www.oikeusasiamies.fi/fi/
Hakusanalla: Kela*
Löytyneet ratkaisut vireilletulovuosittain
2020, 9 kpl
https://www.oikeusasiamies.fi/r/fi_FI/web/guest/ratkaisut?p_p_id=resolutionsearch_WAR_resolutiondatabaseportlet&p_p_lifecycle=1&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_pos=1&p_p_col_count=3&_resolutionsearch_WAR_resolutiondatabaseportlet_javax.portlet.action=searchResolutions
2019, 44 kpl
https://www.oikeusasiamies.fi/r/fi_FI/web/guest/ratkaisut?p_p_id=resolutionsearch_WAR_resolutiondatabaseportlet&p_p_lifecycle=1&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_pos=1&p_p_col_count=3&_resolutionsearch_WAR_resolutiondatabaseportlet_javax.portlet.action=searchResolutions
2018, 56 kpl
https://www.oikeusasiamies.fi/r/fi_FI/web/guest/ratkaisut?p_p_id=resolutionsearch_WAR_resolutiondatabaseportlet&p_p_lifecycle=1&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_pos=1&p_p_col_count=3&_resolutionsearch_WAR_resolutiondatabaseportlet_javax.portlet.action=searchResolutions
2017, 47 kpl
https://www.oikeusasiamies.fi/r/fi_FI/web/guest/ratkaisut?p_p_id=resolutionsearch_WAR_resolutiondatabaseportlet&p_p_lifecycle=1&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_pos=1&p_p_col_count=3&_resolutionsearch_WAR_resolutiondatabaseportlet_javax.portlet.action=searchResolutions
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1064858Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631403233Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503155Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4152276Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2371402Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111233- 761217
- 711166
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde311138Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1211042