grace laivassa alimittainen teho potkureilla

Anonyymi

grace laivassa on alimittainen työtöteho, eli suomessa tuulen voima voi ylittää helposti potkurien työtövoiman.

t. Tietäjä

41

669

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jossain se raja aina tulee vastaan. Olisi pitänyt tietää raja ja jättää Maarianhamina väliin. Sama koskee veneilijöitä. Ei keulapotkurien tehot riitä, kun kunnolla tuulee. Silloin on parasta mennä paikkaan, jonne pääsee ilman keulapotkuria.

    • Anonyymi

      Onneksi ei ole 4000m syvää rantakalliolla, muuten tulis pissi pöksyyn?🤪🤪🤪

    • Anonyymi

      Varmasti riittävä mutta olosuhteet veivät tällä kertaa voiton. Aina voi jossitella, miksi kapteeni yritti Maarianhaminaan kun tuuli oli myrskyinen. Kenties vain painaumia pohjassa.

    • Anonyymi

      Näin päätti maamies-seuran kokous ??

      • Anonyymi

        Niinpä tosiaan, maamiesseura täällä viisauksiaan kertoo.
        Päällikkönä ollessani (en lauttalaivoissa koskaan) valtamerilaivoissa, sain kiitosta onnistumisistani Tyynenmeren alueella, Intian merellä, Kiinan alueella jne. Joskus oli vastoinkäymisiä jossakin. Jopas löytyi viisaita kommentoijia, no no milloin mistäkin. En kehtaa edes mainita noita viisaita ihmisiä maissa enkä yhtiöitä.

        Viisaita olivat.

        Terveisin rupuli kippari


    • Anonyymi

      Nimimerkki tietäjä ei tiedä edes mitä eroa on teholla ja voimalla.

    • Anonyymi

      Höpö höpö, varmasti riittää potkuriteho, haverissa ollut kyse muusta.

      • Anonyymi

        Varsingin kun potkurivirta videossa näkyy merellepäin eikä rantaanpäin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varsingin kun potkurivirta videossa näkyy merellepäin eikä rantaanpäin.

        Hienosti havaittu. Tiedätkö miksi niin oli?


    • Anonyymi

      Jos tuo viikkari saa ruhonsa 20 solmuun, niin kyllä siinä tehoa välitty propulsiosta mereen ja hyvin. Siinä ei mikän 30 m/s tuuli laivaa vie, ettei kone teho riittäisi.

      Vähän malttia, niin tämäkin varmasti aikanaan avautuua hupiveneilijöille.

      • Anonyymi

        Alus on lähes pysähtynyt ja tuulee 25-27m/s suoraan sivulta, ei auta vaikka konetehoa olisi enemmänkin.


      • Anonyymi

        Vähän laskuja:

        Gracen akseliteho 21 MW. Tuosta tulee 22 solmun nopeuteen 60% potkurin hyötysuhteella 1,1 MN työntövoima.

        Grace korkeus on reilut 40 m ja pituus 200 m. Sivupinta-alaa on 8000 m2. 30 m/s sivutuuli aiheuttaa tuollaiseen suuruusluokkaa 500 N/m2 voiman. Siis 4 MN eli 4-kertaisesti potkureiden työntövoiman.

        No eihän tuolla tuullut 30 m/s eikä varsinkaan lähempänä vedenpintaa. Nyhamnissa oli 27 m/s puuskia. 20 m/s tuulikin keskimäärin tuolla poikkipinta-alalla aiheuttaa lähes 2 MN voiman.

        Gracen leveys on 32 m, joten edestä katsottuna pintaa on vain 1200 m2. Lisäksi edestä tuon on paljon virtaviivaisempi, jolloin voima jää 30 m/s tuulessakin alle työntövoiman.

        Sähkömoottoreilla tai säätölapapotkureilla voi pienissä nopeuksissa kasvattaa työntövoimaa merkittävästi tuohon 22 solmuun nähden. Ehkä tuplaksi, mutta tuskin 4-kertaiseksi.


    • Anonyymi

      Niin, ei ole tuotakaan laivaa tehty ja tarkoitettu kylki edellä ajettavaksi, koneiston teho käytetään pääosin eteenpäin ajamiseen. Perän potkureilla ja peräsimien asennoilla voidaan jotain sivuttaisvääntöäkin aikaansaada mutta ei riittävästi eikä riittänyt keulapotkurienkaan teho. Alushan oli jo onnistunut kääntymään ja lähtenyt peruuttamaan kohti satamaa kun tuuli siihen noin tarttui, näin kertoi itse päällikkö.
      Laivassa on kyllä aivan kunnollisen tehokas kulkukoneisto kun sen ajonopeus on sentään reilusti päälle 20 solmua, mutta mikä tahansa vastaavankokoinen ja - tyyppinen laiva olisi ko. tilanteessa ollut ongelmissa. Laivassa on kuitenkin sen sivuprofiilin tuulipintaa 8000- 9000 neliömetriä...
      Se on sitten tulkinta- ja mielipidekysymys voidaanko laivaa pitää merikelpoisena ja turvallisena ellei sitä kaikissa tilanteissa kyetä hallitsemaan, olosuhteet nyt kuitenkaan eivät kai sittenkään aivan poikkeuksellisen ankarat olleet, aallokkoakaan ei tuolla suojaisassa saariston sokkelossa ollut kuin nimeksi...

      • Anonyymi

        Tostahan tapahtumat selviää hyvin. https://youtu.be/IWZjU310ZAU

        Oli kääntynyt ja näytti siltä, että olisi voinut peruuttaa tai ajaa takaisin ulos. Ilmeisesti luuli pysyvänsä paikallaan ja voivansa odottaa, että Amorella ajaa ulos.

        Mikäs tuossa on normaali ajojärjestys? Miksi ihmeessä laivojen pitää yhtäaikaa tuolla kääntyä. Nyt Grace olisi voinut peruuttaa turvaan, mutta ilmeisesti ei halunnut/voinut Amorellan takia.

        Harmi kun video ei ole yhtenäinen. 1:30 kaikki oli hyvin, mutta 1:40 paikkeilla video hyppää eteenpäin ja silloin ei enää ole mitään tehtävissä. 1:32:n kohdalla näkyy kuinka tuuli pöllyttää vettä Gracen ja rannan välissä. Taitaa olla reilu puuska jo siinä.


      • Anonyymi

        Vertailuksi.... Grace tuulipintaa 8000 m2 - sivupotkurit keulassa 4,6 MW ja perässä 1,5 MW. Perinteiset peräsimet ja peräpotkurit 2x10,5 MW - en osaa sanoa paljonko tuosta on käytettävissä sivulle. Oasis of the Seas tuulipintaa 15000 m2 - keulassa 22 MW ja perässä azipodit 3x20 MW.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tostahan tapahtumat selviää hyvin. https://youtu.be/IWZjU310ZAU

        Oli kääntynyt ja näytti siltä, että olisi voinut peruuttaa tai ajaa takaisin ulos. Ilmeisesti luuli pysyvänsä paikallaan ja voivansa odottaa, että Amorella ajaa ulos.

        Mikäs tuossa on normaali ajojärjestys? Miksi ihmeessä laivojen pitää yhtäaikaa tuolla kääntyä. Nyt Grace olisi voinut peruuttaa turvaan, mutta ilmeisesti ei halunnut/voinut Amorellan takia.

        Harmi kun video ei ole yhtenäinen. 1:30 kaikki oli hyvin, mutta 1:40 paikkeilla video hyppää eteenpäin ja silloin ei enää ole mitään tehtävissä. 1:32:n kohdalla näkyy kuinka tuuli pöllyttää vettä Gracen ja rannan välissä. Taitaa olla reilu puuska jo siinä.

        Päällikkö ehkä tietää meitä enemmän asiasta, hänen mukaansa oli jo käännytty ja aloitettu peruuttaminen kohti satamaa kun tuuli alkoi viedä alusta sivuun. Ei siis ollut kyse mistään toisen laivan väistämisestä tms. ja jos Amorella olisi ajanut pois satamasta, sen ei enää olisi tarvinnut kääntyä koska se oli kääntynyt jo ennen satamaan menoa, juuri kuten Grace nyt teki...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päällikkö ehkä tietää meitä enemmän asiasta, hänen mukaansa oli jo käännytty ja aloitettu peruuttaminen kohti satamaa kun tuuli alkoi viedä alusta sivuun. Ei siis ollut kyse mistään toisen laivan väistämisestä tms. ja jos Amorella olisi ajanut pois satamasta, sen ei enää olisi tarvinnut kääntyä koska se oli kääntynyt jo ennen satamaan menoa, juuri kuten Grace nyt teki...

        Tämä liittyy oleellisesti Estonian salaliittoon. Todellisuudessa laivasta pudotettiin salaisia aseita rannalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päällikkö ehkä tietää meitä enemmän asiasta, hänen mukaansa oli jo käännytty ja aloitettu peruuttaminen kohti satamaa kun tuuli alkoi viedä alusta sivuun. Ei siis ollut kyse mistään toisen laivan väistämisestä tms. ja jos Amorella olisi ajanut pois satamasta, sen ei enää olisi tarvinnut kääntyä koska se oli kääntynyt jo ennen satamaan menoa, juuri kuten Grace nyt teki...

        No varmasti päällikkö tietää paremmin, mutta aika vähän on vielä hänen tietämistään kerrottu. Videolla näkyy Amorella poikittain sisempänä, kun Grace oli jo kääntynyt ja vielä kaukana rannasta. Aikataulun mukaan molemmat ovat Maarianhaminassa 14:10-14:25. Amorella siis oli vielä matkalla satamaan tuossa eikä lähdössä. Kuitenkin siis oli tiellä eli Grace ei voinut peruuttaa heti käännyttyään vaan jäi odottamaan puuskan armoille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tostahan tapahtumat selviää hyvin. https://youtu.be/IWZjU310ZAU

        Oli kääntynyt ja näytti siltä, että olisi voinut peruuttaa tai ajaa takaisin ulos. Ilmeisesti luuli pysyvänsä paikallaan ja voivansa odottaa, että Amorella ajaa ulos.

        Mikäs tuossa on normaali ajojärjestys? Miksi ihmeessä laivojen pitää yhtäaikaa tuolla kääntyä. Nyt Grace olisi voinut peruuttaa turvaan, mutta ilmeisesti ei halunnut/voinut Amorellan takia.

        Harmi kun video ei ole yhtenäinen. 1:30 kaikki oli hyvin, mutta 1:40 paikkeilla video hyppää eteenpäin ja silloin ei enää ole mitään tehtävissä. 1:32:n kohdalla näkyy kuinka tuuli pöllyttää vettä Gracen ja rannan välissä. Taitaa olla reilu puuska jo siinä.

        Grace ja Amorella ovat yhtäaikaa Maarianhaminassa jotta ns. piknikmatkustajat pääsevät vaihtamaan laivaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No varmasti päällikkö tietää paremmin, mutta aika vähän on vielä hänen tietämistään kerrottu. Videolla näkyy Amorella poikittain sisempänä, kun Grace oli jo kääntynyt ja vielä kaukana rannasta. Aikataulun mukaan molemmat ovat Maarianhaminassa 14:10-14:25. Amorella siis oli vielä matkalla satamaan tuossa eikä lähdössä. Kuitenkin siis oli tiellä eli Grace ei voinut peruuttaa heti käännyttyään vaan jäi odottamaan puuskan armoille.

        Linkatulla videolla näkyy 3 eri Vikingin alusta, Grace, Amorella ja vielä yksi jo valmiiksi laiturissa. Mikä se on?
        Ja miksi kaikki 3 pitää samaan aikaan saada laituriin?!?
        Olis ollut Azipodille käyttöä, ja varmasti tämän tapauksen välttäminen olisi hyödyttänyt rahallisesti enemmän kuin lisähinta Azipodista olisi tullut valmistuksen yhteydessä maksamaan.
        Ruoripotkurilla ei todellakaan olisi osunut rantaan, koska sivusuuntaista työntövoimaa olisi ollut käytettävissä vähintäänkin kymmenkertaisesti!
        Ei olisi sen kanssa mitään ongelmaa vaikka tuuliroottoreita olisi ollut 3 yhden sijasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Linkatulla videolla näkyy 3 eri Vikingin alusta, Grace, Amorella ja vielä yksi jo valmiiksi laiturissa. Mikä se on?
        Ja miksi kaikki 3 pitää samaan aikaan saada laituriin?!?
        Olis ollut Azipodille käyttöä, ja varmasti tämän tapauksen välttäminen olisi hyödyttänyt rahallisesti enemmän kuin lisähinta Azipodista olisi tullut valmistuksen yhteydessä maksamaan.
        Ruoripotkurilla ei todellakaan olisi osunut rantaan, koska sivusuuntaista työntövoimaa olisi ollut käytettävissä vähintäänkin kymmenkertaisesti!
        Ei olisi sen kanssa mitään ongelmaa vaikka tuuliroottoreita olisi ollut 3 yhden sijasta.

        Ja mistä keksit sen tuuliroottorinkin tähän soppaan sotkea? Ei se tappi enää kovin paljon tuulipintaa ja- kuormaa lisää kun sen koko suhteutetaan noin 8000 neliömetrin kyljen pinta- alaan. Sen sijaan tiedetään ettei siitä ole saatu odotetun kaltaista hyötyäkään, kuten aikanaan ennakoin ja varustamohan ilmoitti ettei uuteen laivaan laiteta niitä alun perin kaavailtuja kahta tappia ollenkaan, sellaisista oli tilausvaiheessa telakan kanssa sovittu.

        Azipot- systeemillä todennäköisesti olisi noissa tilanteissa tehokkaammin sivuttaisvoimaa saatavissa, niitä ei vaan nyt ole ja kuten tämä tapaus käytännössä osoitti, aluksesta voi joissain tilanteissa tulla hallitsematon, entä onko sellainen alus sitten ko. vesille ja olosuhteisiin merikelpoinen ja meriturvallinen...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja mistä keksit sen tuuliroottorinkin tähän soppaan sotkea? Ei se tappi enää kovin paljon tuulipintaa ja- kuormaa lisää kun sen koko suhteutetaan noin 8000 neliömetrin kyljen pinta- alaan. Sen sijaan tiedetään ettei siitä ole saatu odotetun kaltaista hyötyäkään, kuten aikanaan ennakoin ja varustamohan ilmoitti ettei uuteen laivaan laiteta niitä alun perin kaavailtuja kahta tappia ollenkaan, sellaisista oli tilausvaiheessa telakan kanssa sovittu.

        Azipot- systeemillä todennäköisesti olisi noissa tilanteissa tehokkaammin sivuttaisvoimaa saatavissa, niitä ei vaan nyt ole ja kuten tämä tapaus käytännössä osoitti, aluksesta voi joissain tilanteissa tulla hallitsematon, entä onko sellainen alus sitten ko. vesille ja olosuhteisiin merikelpoinen ja meriturvallinen...

        Netin mukaan perinteinen peräsin tuottaa työntövoimaa suoraan sivulle n 40% siitä mitä on käytettävissä suoraan eteen ajettaessa. Eli Grace suoraan sivulle n 14.5 MW ja Oasis 88 MW. Eli tuossa ero on kuusinkertainen mutta tuulipinnoissa vain kaksinkertainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Netin mukaan perinteinen peräsin tuottaa työntövoimaa suoraan sivulle n 40% siitä mitä on käytettävissä suoraan eteen ajettaessa. Eli Grace suoraan sivulle n 14.5 MW ja Oasis 88 MW. Eli tuossa ero on kuusinkertainen mutta tuulipinnoissa vain kaksinkertainen.

        Sekoitat työntövoimat ja tehot toisiinsa!
        Oasiksen työntövoima sivusuunnassa on yli 15 kertainen Greace:en verrattuna.
        Syy ei pääosin tule tehosta, vaan suuremmasta propulsiopinta-alasta ruoripotkureissa Grace:n sivupotkureihin verrattuna.
        Paikallaan työntövoima on pinta-ala*(delta_v)^2, mutta tehontarve = pinta-ala*(delta_v)^3.
        Kun pinta-alan 8 kertaistaa saa työntövoiman tuplattua samalla teholla, kun samalla puolittaa delta_v:n.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sekoitat työntövoimat ja tehot toisiinsa!
        Oasiksen työntövoima sivusuunnassa on yli 15 kertainen Greace:en verrattuna.
        Syy ei pääosin tule tehosta, vaan suuremmasta propulsiopinta-alasta ruoripotkureissa Grace:n sivupotkureihin verrattuna.
        Paikallaan työntövoima on pinta-ala*(delta_v)^2, mutta tehontarve = pinta-ala*(delta_v)^3.
        Kun pinta-alan 8 kertaistaa saa työntövoiman tuplattua samalla teholla, kun samalla puolittaa delta_v:n.

        No juu, tarkoitinkin työntövoimaa vain peräsimen prosentin yhteydessä. Muuten puhuin konetehoista, koska työntövoimia en osaa laskea.


      • Anonyymi

        Ei siellä mitään peräsimiä ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei siellä mitään peräsimiä ole.

        Iäs itellä sitten on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No juu, tarkoitinkin työntövoimaa vain peräsimen prosentin yhteydessä. Muuten puhuin konetehoista, koska työntövoimia en osaa laskea.

        Aivan, eli väitteesi:
        "Eli Grace suoraan sivulle n 14.5 MW"
        oli huuhaata perustumatta yhtään mihinkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vertailuksi.... Grace tuulipintaa 8000 m2 - sivupotkurit keulassa 4,6 MW ja perässä 1,5 MW. Perinteiset peräsimet ja peräpotkurit 2x10,5 MW - en osaa sanoa paljonko tuosta on käytettävissä sivulle. Oasis of the Seas tuulipintaa 15000 m2 - keulassa 22 MW ja perässä azipodit 3x20 MW.

        Oliko tilanteeseen varauduttu, eli oliko sivupotkureille käytössä täysi hydrauliteho?

        Luultavimmin hydraulipainetta tehdään apukoneilla, joitten pitää olla valmiiksi käynnissä ja pumput kytkettynä että sivupotkureita voidaan hyödyntää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Netin mukaan perinteinen peräsin tuottaa työntövoimaa suoraan sivulle n 40% siitä mitä on käytettävissä suoraan eteen ajettaessa. Eli Grace suoraan sivulle n 14.5 MW ja Oasis 88 MW. Eli tuossa ero on kuusinkertainen mutta tuulipinnoissa vain kaksinkertainen.

        Niin, ja jos peräsin käännetään ääriasentoon ja koneet täysille, niin silloin mennään melkoista vauhtia myös aivan muualle kuin sivusuuntaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oliko tilanteeseen varauduttu, eli oliko sivupotkureille käytössä täysi hydrauliteho?

        Luultavimmin hydraulipainetta tehdään apukoneilla, joitten pitää olla valmiiksi käynnissä ja pumput kytkettynä että sivupotkureita voidaan hyödyntää.

        Oliko sivupotkurit sähkö vai hydraulimoottoreilla. Wärtsilän toimittamia ja ymmärsin niiden olevan sähköllä, kuten potkuriakselit.

        4 LNG-konetta. Oliko kaikki käynnissä ja sähköä täyttä tehoa varten?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, ja jos peräsin käännetään ääriasentoon ja koneet täysille, niin silloin mennään melkoista vauhtia myös aivan muualle kuin sivusuuntaan.

        Aivan, silloin mennään myös eteenpäin mutta siellä olikin vettä, syvyydestä en vain tiedä. Jos keulapotkurit vain samalla jaksaisivat tarpeeksi työntää keulaa oikealle mutta tuskin jaksavat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan, eli väitteesi:
        "Eli Grace suoraan sivulle n 14.5 MW"
        oli huuhaata perustumatta yhtään mihinkään.

        14,5 MW laskin näin: 2 x 2 300 kW 1 500 kW 40% 21 000 kW:sta. Hyvin karkea arvio vain - ja tämä siis ei työntövoimaa varsinkin kun tuo prosenttiluku on työntövoimasta eikä konetehosta. Eikä tilanne toki sama ole kuin azipodeilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Linkatulla videolla näkyy 3 eri Vikingin alusta, Grace, Amorella ja vielä yksi jo valmiiksi laiturissa. Mikä se on?
        Ja miksi kaikki 3 pitää samaan aikaan saada laituriin?!?
        Olis ollut Azipodille käyttöä, ja varmasti tämän tapauksen välttäminen olisi hyödyttänyt rahallisesti enemmän kuin lisähinta Azipodista olisi tullut valmistuksen yhteydessä maksamaan.
        Ruoripotkurilla ei todellakaan olisi osunut rantaan, koska sivusuuntaista työntövoimaa olisi ollut käytettävissä vähintäänkin kymmenkertaisesti!
        Ei olisi sen kanssa mitään ongelmaa vaikka tuuliroottoreita olisi ollut 3 yhden sijasta.

        Kolmas on Mariella, ollut tuossa pidemmän aikaa ja on myynnissä.


    • Anonyymi

      Youtubesta löytyy video mm. Hurtigruten- reitin Nordnorge- aluksen laituriin tulosta kovalla tuulella. Alus on huomattavasti esim. Gracea pienempi mutta hyvin siinä tuuli painaa laivaa jopa hieman kallelleen. Keulasta menoa yritetään hillitä myös ankkurilla mutta kohtuu reippaasti lopulta laituriin osutaan, tuulella on voimaa.

    • Anonyymi

      Itse ihmettelin kovasti, että miksi videolla näkyy useamman metrin potkurivirtaus laivan oikealla puolella ennen laivan vasemalla puolella olevalle kivelle kolahtamista. Virtaus tulee siis ahterin ohjauspotkurista joka käy siis mielestäni videolla ottaa vettä vasemmalta ja työntää sen oikealle?
      Siis tuo laivan oikealla oleva vesivirta kertoo maallikolle, että ohjauspotkuri työntää laivan perää myötätuuleen vasemmalle eli kalliolle??

      • Anonyymi

        olisiko siellä oikealla ollut vain pääpotkurien vaahto?


      • Anonyymi

        Akselivetoisella veneellä ilman keulapotkuria vastaavassa tilanteessa saattaisin kääntää ruorin oikealle ja kaasulla yrittäisin ehtiä kääntämään keulan kohti tuulta ja ylikin - kauemmas rannasta. Jos tuntuisi että on myöhäistä - että perä kolahtaa kiviin - kääntäisinkin vasemmalle ja tuuppaisin perän irti rannasta kohti tuulta ja antaisin keulan mennä kohti rantaa niin pitkälle kuin uskaltaa ennen pakkia - parempi että keula osuu kiviin kuin että peräsin ja potkuri. Näin sohvalta arvioituna.


      • Anonyymi

        Keulan ohjailupotkurithan ne olivat ensisijaisesti joiden teho siinä loppui ja alus alkoi vajota vasemmalle keulan valuessa perää nopeammin, tällöin tietysti asento muuttui. Ilmeisesti siinä tehtiin niin, että heti kun tilanne huomattiin, päätettiin ajaa pois paikalta ja ihan alkuun pyrittiin pienentämään tuulen ja laivan kohtauskulmaa kääntämällä laivaa oikealle ja siksi perää käännettiin ajomoottorien ja tietysti peräsinten voimalla nopeasti vasemmalle koko laivan asennon muuttamiseksi. On tietenkin mahdollista että hetken aikaa haettiin käännökseen voimaa myös perän ohjailupotkurilla, jopa käyttämällä sitä vasemmalle työntävästi. Joka tapauksessa nuo enimmät virtaukset syntyivät ajopotkurien käytöstä ja aivan hetkeä ennen rantaan tapaamista onkin nähtävissä miten laiva hitaasti alkaa liikkua myös eteenpäin, siis kuten miehistö todennäköisesti halusikin tapahtuvan mutta johon ei kyetty ajoissa ja eteenpäin ajo oli tietenkin lopetettava rantakontaktin seurauksena lyhyeen.

        Näitä erilaisia satamapyörimisiä tuulisemmilla ilmoilla on näillä laivoilla ollut vuosien mittaan monet kerrat, on tehty useampiakin lähestymisyrityksiä ja pyritty löytämään se vähän tyynempi hetki tuulen suhteen, nyt oli tuulta liikaa.
        Mielenkiintoista olisi nähdä video myös Amorellan laituriin ajosta samaan aikaan, oliko siellä ongelmia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keulan ohjailupotkurithan ne olivat ensisijaisesti joiden teho siinä loppui ja alus alkoi vajota vasemmalle keulan valuessa perää nopeammin, tällöin tietysti asento muuttui. Ilmeisesti siinä tehtiin niin, että heti kun tilanne huomattiin, päätettiin ajaa pois paikalta ja ihan alkuun pyrittiin pienentämään tuulen ja laivan kohtauskulmaa kääntämällä laivaa oikealle ja siksi perää käännettiin ajomoottorien ja tietysti peräsinten voimalla nopeasti vasemmalle koko laivan asennon muuttamiseksi. On tietenkin mahdollista että hetken aikaa haettiin käännökseen voimaa myös perän ohjailupotkurilla, jopa käyttämällä sitä vasemmalle työntävästi. Joka tapauksessa nuo enimmät virtaukset syntyivät ajopotkurien käytöstä ja aivan hetkeä ennen rantaan tapaamista onkin nähtävissä miten laiva hitaasti alkaa liikkua myös eteenpäin, siis kuten miehistö todennäköisesti halusikin tapahtuvan mutta johon ei kyetty ajoissa ja eteenpäin ajo oli tietenkin lopetettava rantakontaktin seurauksena lyhyeen.

        Näitä erilaisia satamapyörimisiä tuulisemmilla ilmoilla on näillä laivoilla ollut vuosien mittaan monet kerrat, on tehty useampiakin lähestymisyrityksiä ja pyritty löytämään se vähän tyynempi hetki tuulen suhteen, nyt oli tuulta liikaa.
        Mielenkiintoista olisi nähdä video myös Amorellan laituriin ajosta samaan aikaan, oliko siellä ongelmia?

        Tosiaan me kommentoimme täällä istuen mukavasa työtuolissa ilman stressiä. Tiedän varmasti, että tuollaisen aluksen kipparit ovat valikoituneet isosta joukosta parhaimpina. Asia on mielenkintoinen kommentoitava mutta täällä tuskin on yhtään kommentaattoria joka olisi osaamisessa lähelläkään turma-aluksen kipparia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosiaan me kommentoimme täällä istuen mukavasa työtuolissa ilman stressiä. Tiedän varmasti, että tuollaisen aluksen kipparit ovat valikoituneet isosta joukosta parhaimpina. Asia on mielenkintoinen kommentoitava mutta täällä tuskin on yhtään kommentaattoria joka olisi osaamisessa lähelläkään turma-aluksen kipparia.

        Tuolini on kulahtanut vanha nahkasohvakaluston tuoli ja stressi painaa koko ajan päälle.
        Miten mittavasta joukosta esim. Costa Concordian päällikkö oli valikoitunut? Tai sally Albatrossin, tai...? Alusten päälliköt hoitavat myös erilaisia hallinnollisia tehtäviä sun muuta, eivät he joka silmänräpäyksessä alusten navigoinnista ehdi olla vastaamassa, siellä on sitä varten muitakin alan ammatti- ihmisiä. Toki satamamanoovereissä päälliköt yleensä haluavat olla itsekin mukana.


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      138
      7745
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1955
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1920
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1633
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1565
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      106
      1004
    7. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      930
    8. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      889
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      830
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      812
    Aihe