Morsiamen saattaminen alttarille

Kiara

en ole ihan varma, minne tämä asia kuuluu, mutta taidanpa koettaa tähän :)

yleisesti on, että isä luovuttaa tyttärensä tän tulevalle aviomiehelle. en ole vielä vuosiin menossa naimisiin tai mitään, mutta oma isäni on kuollut, enkä halua isäpuoleni luovuttavan minua tulevalle miehelleni. jos jonkun tulisi minut saattaa, se ei olisi veljeni, eikä kukaan muukaan miespuolinen sukulaiseni, vaan sen tulisi olla äitini. onko tämmöinen aivan typerää? voisihan sitä tehdä niin, että kävelisin yksin, mutta olisi kyl kivempi, jos toinen vanhemmista minut luovuttaisi...

en siis ole naimisiin menossa tai mitään. tämmöset ajatukset vaan heräilevät ja haluaisin saada muiden mielipiteitä asiasta. kiitoksia ajastanne :)

39

12759

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ettei

      kävisi äidin saatellessa..
      Kyllähän sut saa luovuttaa just se jonka haluat.
      En usko että kelläkään ole asiaa vastaan.
      Voithan huviksesi soittaa kirkkoherranvirastoon ja kysyä moista.

    • Alannahi

      Totta kai äitisi voisi luovuttaa sinut.

      Yhden epäolennaisen seikan oikaisen.
      Mikäli kukaan ei luovuta morsianta, tämä ei silloin suinkaan kävele alttarille yksin, vaan sulhasensa kanssa.
      Epäolennaista, mutta saattaa helpottaa sinun tai jonkun muun pohdintoja =)

      • ...

        Ihan hyvin morsian voi kävellä yksinkin. Toinen vaihtoehto on tosi kävellä kahdestaan sulhasen kanssa.

        Onneksi nykyää alkaa olla yleisempää tämä perinteinen pohjoismaalainen tapa kävellä yhdessä sulhasen kanssa kuin USA:sta kopioitu, vähän kyseenalainen tapa, jossa nainen siirtyy "omistajalta toiselle".
        Vielä puuttuisi, että Suomessakin kysyttäisiin vihkiseremonian aluksi, että kuka luovuttaa tämän naisen, ja morsiamen isä hihkaisisi että minä. Saa aina vilunväreet menemään selkäpiitä.


      • näin.
        ... kirjoitti:

        Ihan hyvin morsian voi kävellä yksinkin. Toinen vaihtoehto on tosi kävellä kahdestaan sulhasen kanssa.

        Onneksi nykyää alkaa olla yleisempää tämä perinteinen pohjoismaalainen tapa kävellä yhdessä sulhasen kanssa kuin USA:sta kopioitu, vähän kyseenalainen tapa, jossa nainen siirtyy "omistajalta toiselle".
        Vielä puuttuisi, että Suomessakin kysyttäisiin vihkiseremonian aluksi, että kuka luovuttaa tämän naisen, ja morsiamen isä hihkaisisi että minä. Saa aina vilunväreet menemään selkäpiitä.

        Sulhanen tulee vastaan morsianta hiukan matkaa, silloin kun morsian kävelee alttarille yksin.


    • sulhasen

      kanssa kävely on mielestäni tyylikäs tapa, varsinkin jos on jo asuttu yhdessä. Aika teennäistä tuo isä luovuttajana, varsinkin jos on yhteisiä lapsia tai pitkä suhde takana.

    • avioitunut

      Isäni on myös kuollut, joten minun piti myös ajatella saattamista toisin tavoin. Minut saattoi puoleen väliin käytävää kaksoisveljeni, joka on minulle todella läheinen, siten erittäin sopiva. Puolessa välissä odotti siis sulhanen, josta jatkoimme yhdessä alttarille. Itse mietin myös tuota yksin tulemista ja se olisikin ollut mielestäni tyylikästä ja mieleenpainuvaa, varsinkin jos hääpukuna on näyttävä, laahuksellinen luomus :), mutta pyysin sitten veljeäni, joka sanoi saaton olevan hänelle kunnia-asia ja että hän olisi ihmetellyt suuresti, jopa loukkaantunut, jos en olisi häntä pyytänyt.

      Muita vaihtoehtoja, joita olen kuullut käytettävän: ukki, pappa tai muu läheinen miespuolinen sukulainen, yksin koko matka tai puoleen väliin, koko matka yhdessä sulhasen kanssa. En ole koskaan ollut häissä, jossa äiti saattelisi, mutta ei minusta ollenkaan huono ajatus. Onhan oman tyttären häät monelle äidille todella merkittävä tapahtuma ja läheisen tuki ja turva, siinä käsipuolessa, on aika tärkeä juttu ennen ovien avautumista. Itse olisin varmasti yksin tullessani odottanut liian kauan, kun yksinkertaisesti jännitti niin paljon. Veli onneksi nykäs vahvasti ja sano: Nyt mennään! ja se oli sitten menoa ;)

    • veitikka

      onko jo vanhentunut etiketti, mutta perinteisesti morsiamen saattaa (ellei kävele yhdessä sulhasensa kanssa) alttarille morsiamen miespuoleinen sukulainen (yleensä isä).

      Näyttää nykyaikana ed. viesteistä päätellen olevan hirmu moderneja vaihtoehtoja: itse en ole eläissäni ollut yksissäkään häissä, jossa morsian olisi yksin kävellyt sulhastaan vastaan. (olen ollut useissa häissä, vaikka ikää on vasta neljännesvuosisata)

      Täytynee jokaisen tehä, miten parraakseen kokkee.

    • Kiara

      Oikein hyödyllistä ja mukavaa palautetta Teiltä kaikilta! Omiin häihini on vielä muutama vuosi, mutta on oikein mukava kuulla, että näin moni Teistä on sitä mieltä, ettei äiti ole ollenkaan huono vaihtoehto, kun morsian saatetaan alttarille :)

      Voi olla, että kävelen alttarille yksin, ehkä jopa sulhaseni kanssa, mutta se on vasta sen ajan murhe :)

      Kiitokset vielä kerran ja oikein mukavaa ja lämmintä kesän odotusta Teille kaikille :)

    • kaksin

      Kaikissa häissä missä minä olen ollut morsian ja sulhanen on kävellyt kaksin koko matkan. Isä ei ole luovuttanut tytärtä.

      • minä vain

        Minä en missään mielessä kävelis sulhasen kanssa alttarille. Menisin enemmin yksin. Sulhanen saa nähdä minut vasta kirkossa, joten olisi hölmöä kävellä yhdessä. Muutenkin hetkestä tulee paljon ainutlaatuisempi kun ei kävele koko matkaa yhdessä. Sulhanen saa rauhassa ihailla tulevaa vaimoaan... =)


      • melkein mummon iässä
        minä vain kirjoitti:

        Minä en missään mielessä kävelis sulhasen kanssa alttarille. Menisin enemmin yksin. Sulhanen saa nähdä minut vasta kirkossa, joten olisi hölmöä kävellä yhdessä. Muutenkin hetkestä tulee paljon ainutlaatuisempi kun ei kävele koko matkaa yhdessä. Sulhanen saa rauhassa ihailla tulevaa vaimoaan... =)

        Nykyaikaiseen länsimaiseen elämäntapaan ei minusta oikein istu tuo "sulhanen saa nähdä morsiamensa vasta kirkossa"; Intiassa ja muualla Aasiassa kai tapahtuu näitä suvun järjestämiä liittoja vielä tänäkin päivänä. Aika vanha tapa on tuokin, että morsian ja sulhanen tulevat yhdessä alttarille, minun vanhempani ja isovanhempani ovat tehneet jo niin, vaikka eivät tunteneet toisiaan ollenkaan niin intiimisti ja perinpohjin kuin nykyajan hääparit yleensä.


      • hetkestä
        minä vain kirjoitti:

        Minä en missään mielessä kävelis sulhasen kanssa alttarille. Menisin enemmin yksin. Sulhanen saa nähdä minut vasta kirkossa, joten olisi hölmöä kävellä yhdessä. Muutenkin hetkestä tulee paljon ainutlaatuisempi kun ei kävele koko matkaa yhdessä. Sulhanen saa rauhassa ihailla tulevaa vaimoaan... =)

        tulee paljon ainutlaatuisempi" Kukin tekee tyylillään, mutta tuo on kyllä omituinen väite. Ja mitä näkemiseen tulee, me kyllä pukeuduttiin omassa kämpässä ja mentiin omalla autolla kirkkoon ja meille hetki oli AINUTLAATUINEN. Tilanteiden arvoa ja ainutlaatuisuutta yksilöille on mahdoton määritellä.


    • tepsu

      meillä on häät tänä kesänä ja minulta on myös isä kuollut joten äitini lupasi minut alttarille saatella. Kyllä sitä mietittiin mitä muut ajattelevat koska ei kukaan ole vielä häissä ollut jossa on nainen luovuttajana, mutta meidän juhla se on ajatelkoon muut mitä tahtoo jos ei kestä katsoa niin löytyy se ovi uloskin päin....

      • Anonyymi

        Minun tyttäreni vihitään kesällä ja hänen isänsä on kuollut. Olemme eronneet aikoinaan kun tytöt olivat ihan pieniä. Muuten isä varmaan olisi tyttärensä saattanut.
        Tyttäreni sanoi että olen ollut hänen elämänsä tärkein ihminen.
        Hän pyysi siksi minua saattamaan isäpuolensa kanssa, ja vastasin että saatan hänet mielellään.
        Katsomme miten tilanne hoidetaan kirkossa ja miltä se näyttää. Ja mitä siihen pappi sanoo.
        Useat hääparit, vanhemmat ja jo toisessa avioliitossa, ovat kävelleet yhdessä alttarille. Se on minusta näyttänyt kauniilta.
        Morsian yksin kirkkokäytävällä ei oikein minusta ole mukavaa, tosin jokainen tekee miten itse haluaa. Morsiamella on kyllä hyvä olla tuki vierellään, on hän sitten kuka vaan sopiva. Hidas kävely yksin voi pelottaa kovasti.


    • tympääntynyt

      Hyvät nuoret naiset, ajatelkaa nyt vähän tarkemmin, ennen kuin päädytte siihen, että iskä tai joku muu sukulaismies saattaa teidät ja sulhanen ottaa vastaan. Tapa on tuontitapa ja juontaa juurensa ihan oikeasti aikaan ja kulttuureihin, joissa nainen oli todellakin vain omaisuutta vailla kansalaisvapauksia ja omistusoikeuksia. Kannatatteko noita ajatuksia? Jos kannatatte, niin ookoo, mutta jos ette kannata ja silti marssitte iskän kynkästä sulhon kynkkään, niin ootte te todellakin vähän tyhmiä. Vielä oudompaa on, jos ensin tekeydytte omaisuudeksi ja tavaraksi, joka luovutetaan ja otetaan vastaan, ja sitten sen jälkeen muka pidätte oman sukunimen. Hohhoijaa.

      • ajatelkaapa sitä

        Onhan se varmaan ihan söpöä, kun isäukko/tms. "luovuttaa", enkä tuomitse ketään joka niin halua tehdä. Itse kyllä tiedän, että minua ei ainaaan minun isä saatika kukaan muukaan luovuta tulevalle miehelleni. Eiköhän me yhdessä kävellä se koko matka.

        Avomieheni varsin uhkaili pyytävänsä minun isältä ensiksi kättäni.. huhhei. Lupasin, että ei todellakaan tarvitse. Vaikka se ehkä jonkun mielestä ritarillista voisi ollakin niin minun mielestä se ei sitä ole. Kysyköön asiansa ihan suoraan minulta :) ;)


      • ajatelkaapa sitä
        ajatelkaapa sitä kirjoitti:

        Onhan se varmaan ihan söpöä, kun isäukko/tms. "luovuttaa", enkä tuomitse ketään joka niin halua tehdä. Itse kyllä tiedän, että minua ei ainaaan minun isä saatika kukaan muukaan luovuta tulevalle miehelleni. Eiköhän me yhdessä kävellä se koko matka.

        Avomieheni varsin uhkaili pyytävänsä minun isältä ensiksi kättäni.. huhhei. Lupasin, että ei todellakaan tarvitse. Vaikka se ehkä jonkun mielestä ritarillista voisi ollakin niin minun mielestä se ei sitä ole. Kysyköön asiansa ihan suoraan minulta :) ;)

        Tosin olen aina ollut sen verran "isin tyttö", joten sinänsä tuo ajatus ei saattamisesta niin häiritse. Luovuttamisesta kylläkin..

        Mutta kun ajattelee asiaa pidemmälle niin.. ei ei ei :) Ei saattamisia eikä luovuttamisia.


      • äiti

        Minäkin olen hämmästynyt siitä, kuinka nopeasti moinen hyvin vanhoillinen ja patriarkaalinen tapa levisi Suomeen. Tyttäreni kysyi suorastaan anteeksipyytävästi isältään, pahoittaako hän mielensä siitä, jos saattamisia ja luovuttamisia häissä ei ole. Niin yleiseksi tapa on tullut, että nuoret luulevat rikkovansa perinteitä toimiessaan oman todellisen ja toisaalta oman kulttuurinsa arvomaailmansa pohjalta. Ei ollut puolisoni pahoillaan vaan ainoastaan ylpeä itsellisestä, riippumattomasta ja viisaasta tyttärestään.


      • Entisaikoja kaipaava

        Niin, minustakin on harmi, että kaikki tuo amerikkalainen häähumpuuki on levinnyt Suomeen. On tullut kaasot ja bestmanit, polttarit ja reisiröyhelöt, hameen alle kurkistelut, pelit ja leikit & muu vähän mauton teinikikatus. Seksuaalisesti vapautuneet tiedostavat nykynaiset ovat vajonneet samalle tasolle kuin entisvanhaan vähän toisella vuosikymmenellä olleet esipuberteettiset pojanklopit olivat. Pitää kikattaa ja huutaa hoooo, kun joku kurkistaa helman alta pillua. Viinaksiakin kuluu. Jonnekin on kadonnut kaikki arvokkuus.

        Niin, ennen kävelivät alttarille morsian ja sulho kaksin, mutta silloin alttarille kävelikin kaksi aikuista ihmistä. Ikää heillä oli 10 vuotta vähemmän kuin nykymorsiamilla ja sulhasilla ja rahaa juhlintaan niukalti, mutta viisautta ja arvokkuutta häissä oli kaksinkertaisesti. Ne päivät olivat vielä kaunista aikaa.


      • Tane_k
        Entisaikoja kaipaava kirjoitti:

        Niin, minustakin on harmi, että kaikki tuo amerikkalainen häähumpuuki on levinnyt Suomeen. On tullut kaasot ja bestmanit, polttarit ja reisiröyhelöt, hameen alle kurkistelut, pelit ja leikit & muu vähän mauton teinikikatus. Seksuaalisesti vapautuneet tiedostavat nykynaiset ovat vajonneet samalle tasolle kuin entisvanhaan vähän toisella vuosikymmenellä olleet esipuberteettiset pojanklopit olivat. Pitää kikattaa ja huutaa hoooo, kun joku kurkistaa helman alta pillua. Viinaksiakin kuluu. Jonnekin on kadonnut kaikki arvokkuus.

        Niin, ennen kävelivät alttarille morsian ja sulho kaksin, mutta silloin alttarille kävelikin kaksi aikuista ihmistä. Ikää heillä oli 10 vuotta vähemmän kuin nykymorsiamilla ja sulhasilla ja rahaa juhlintaan niukalti, mutta viisautta ja arvokkuutta häissä oli kaksinkertaisesti. Ne päivät olivat vielä kaunista aikaa.

        Tekstistäsi tuli mieleen se, kun aikoinaan Spede-showssa Spede kumppaneineen juhli jotain merkkipäivää. Piti päästä perinteiseen juhlatunnelmaan, joten miehet olivat pistäneet päällekkäin puolenkymmentä paitaa. Näin saatiin aikaa tukala olo ja hiki virtaamaan. Ilman niitä kun suomalainen juhla ei ole oikea juhla.

        Onneksi ajat ovat muuttuneet. Nykyään suomalaisissakin juhlissa saa olla hauskaa. Enää ei pidä koko aikaa olla naama näkkärillä ja seistä asennossa. Voi vaikka löysätä kravattia. Olenpa kuullut huhuja, että nykyään häissäkin nauretaan :)

        Jos arvokkuus haittaa hauskanpitoa, niin ihan hyvä vain, että siitä on päästy. Olen kyllä ollut juhlissa, jotka ovat samaan aikaan arvokkaita ja hauskoja, mutta se vaatiikin poikkeuksellisen fiksua porukkaa.


      • äiti
        Tane_k kirjoitti:

        Tekstistäsi tuli mieleen se, kun aikoinaan Spede-showssa Spede kumppaneineen juhli jotain merkkipäivää. Piti päästä perinteiseen juhlatunnelmaan, joten miehet olivat pistäneet päällekkäin puolenkymmentä paitaa. Näin saatiin aikaa tukala olo ja hiki virtaamaan. Ilman niitä kun suomalainen juhla ei ole oikea juhla.

        Onneksi ajat ovat muuttuneet. Nykyään suomalaisissakin juhlissa saa olla hauskaa. Enää ei pidä koko aikaa olla naama näkkärillä ja seistä asennossa. Voi vaikka löysätä kravattia. Olenpa kuullut huhuja, että nykyään häissäkin nauretaan :)

        Jos arvokkuus haittaa hauskanpitoa, niin ihan hyvä vain, että siitä on päästy. Olen kyllä ollut juhlissa, jotka ovat samaan aikaan arvokkaita ja hauskoja, mutta se vaatiikin poikkeuksellisen fiksua porukkaa.

        Tane_k, jos sinusta humalainen örvellys ja haarovälihuumori on hauskaa, niin senkus kohellat porukoissas. Mutta kerronpa sinulle, että isoäitini ainakin on vallan hauska ihminen vieläkin. Hän osaa viljellä elämänmakuista huumoria, josta huokuu hauskuus, lämpö ja viisaus yhtäaikaa. Väitätkö, ettei entisaikoina osattu nauraa, olla välittömiä ja vilpittömiä. On sinullakin kummalliset käsitykset.

        Tiedätkö, kun kotona kuuntelen toisinaan alaluokkalaisten pikkupoikien homo, häpy, karva, erektio, ilotyttö, impotenssi, vittupaska -huumoria, niin ei minua kyllä kauheasti naurata sama peli enää kaksvitosten muka-aikuisten häissä - oikeasti. Kas kun huumorin maailma voisi olla hivenen avarampi ja sävyltään syvempi. Teennäistä, tekemällä tehtyä vitsienkerrontaa tai pinnallista kikatusta en minäkään viitsisi kuunnella.

        Niin takaisin asiaan. On mukavaa, kun siskoni kävelee keväisissä häissään alttarille kahden sulhonsa kanssa. Siitä huokuu kirkkosaliin sellaista kahden tasavertaisen aikuisen ihmisen vakautta ja päättäväisyyttä. Iskän pikku prinsessa saa jo häissänsä olla isänsä aikuinen tytär.


      • Tane_k
        äiti kirjoitti:

        Tane_k, jos sinusta humalainen örvellys ja haarovälihuumori on hauskaa, niin senkus kohellat porukoissas. Mutta kerronpa sinulle, että isoäitini ainakin on vallan hauska ihminen vieläkin. Hän osaa viljellä elämänmakuista huumoria, josta huokuu hauskuus, lämpö ja viisaus yhtäaikaa. Väitätkö, ettei entisaikoina osattu nauraa, olla välittömiä ja vilpittömiä. On sinullakin kummalliset käsitykset.

        Tiedätkö, kun kotona kuuntelen toisinaan alaluokkalaisten pikkupoikien homo, häpy, karva, erektio, ilotyttö, impotenssi, vittupaska -huumoria, niin ei minua kyllä kauheasti naurata sama peli enää kaksvitosten muka-aikuisten häissä - oikeasti. Kas kun huumorin maailma voisi olla hivenen avarampi ja sävyltään syvempi. Teennäistä, tekemällä tehtyä vitsienkerrontaa tai pinnallista kikatusta en minäkään viitsisi kuunnella.

        Niin takaisin asiaan. On mukavaa, kun siskoni kävelee keväisissä häissään alttarille kahden sulhonsa kanssa. Siitä huokuu kirkkosaliin sellaista kahden tasavertaisen aikuisen ihmisen vakautta ja päättäväisyyttä. Iskän pikku prinsessa saa jo häissänsä olla isänsä aikuinen tytär.

        Eipä puhuttu tuossa aikaisemmassa viestissä känniörvellyksestä mitään:
        "Niin, minustakin on harmi, että kaikki tuo amerikkalainen häähumpuuki on levinnyt Suomeen. On tullut kaasot ja bestmanit, polttarit ja reisiröyhelöt, hameen alle kurkistelut, pelit ja leikit & muu vähän mauton teinikikatus.
        [...]
        Viinaksiakin kuluu."

        Tuosta saa kyllä kuvan, että kaikenlaiset hauskat leikit ja vaikka jenkeiltä lainatut tavat ovat kauhistus. Niitä voi harrastaa ilman känniörvellystäkin - samoin viinaksia voi juoda ilman yletöntä kännäämistä. Viestin otsikkokin oli: "Vaatimattomuus ja hillitty käytös kaunistavat" Tuo minusta kuvastaa perinteistä suomalais-luterilaista käytöstä, jossa itsensä alennetaan ja ollaan herättämättä huomiota. Kuten sanoin, onneksi tuollaisista "vaatimattomuus kaunistaa häissä" -ajatuksista päästään pikkuhiljaa eroon.

        "Tiedätkö, kun kotona kuuntelen toisinaan alaluokkalaisten pikkupoikien homo, häpy, karva, erektio, ilotyttö, impotenssi, vittupaska -huumoria, niin ei minua kyllä kauheasti naurata sama peli enää kaksvitosten muka-aikuisten häissä - oikeasti."

        Enpä ole yksissäkään ns. nykytapojen mukaisissa häissä kuullut tuollasta vittupaskahomo-huumoria. Käymme ilmeisesti eri häissä.


      • äiti
        Tane_k kirjoitti:

        Eipä puhuttu tuossa aikaisemmassa viestissä känniörvellyksestä mitään:
        "Niin, minustakin on harmi, että kaikki tuo amerikkalainen häähumpuuki on levinnyt Suomeen. On tullut kaasot ja bestmanit, polttarit ja reisiröyhelöt, hameen alle kurkistelut, pelit ja leikit & muu vähän mauton teinikikatus.
        [...]
        Viinaksiakin kuluu."

        Tuosta saa kyllä kuvan, että kaikenlaiset hauskat leikit ja vaikka jenkeiltä lainatut tavat ovat kauhistus. Niitä voi harrastaa ilman känniörvellystäkin - samoin viinaksia voi juoda ilman yletöntä kännäämistä. Viestin otsikkokin oli: "Vaatimattomuus ja hillitty käytös kaunistavat" Tuo minusta kuvastaa perinteistä suomalais-luterilaista käytöstä, jossa itsensä alennetaan ja ollaan herättämättä huomiota. Kuten sanoin, onneksi tuollaisista "vaatimattomuus kaunistaa häissä" -ajatuksista päästään pikkuhiljaa eroon.

        "Tiedätkö, kun kotona kuuntelen toisinaan alaluokkalaisten pikkupoikien homo, häpy, karva, erektio, ilotyttö, impotenssi, vittupaska -huumoria, niin ei minua kyllä kauheasti naurata sama peli enää kaksvitosten muka-aikuisten häissä - oikeasti."

        Enpä ole yksissäkään ns. nykytapojen mukaisissa häissä kuullut tuollasta vittupaskahomo-huumoria. Käymme ilmeisesti eri häissä.

        Jotta vältyttäisiin väärinkäsityksiltä, niin kerronpa, että minusta juuri nuo reisiröyhelöt ja hameenallekurkistelut hoooo -huutoineen ovat tuota tarkoittamaani pikkupoikien homo, häpy, karva, erektio, ilotyttö, impotenssi, vittupaska -huumoria. Ajatus haarovälistä riittää kikatukseen. Samaan kastiin kuuluvat polttarikännäykset ja niistä kertovat valokuvateokset. Sarjaan lisään myös morsiamen ryöstämiset. Jos sellaista onkin joskus Suomessa oikeasti tapahtunut, että kutsumattomat vieraat ovat häihin tulleet ja morisamen vieneet ja hänelle väkivaltaa tehneet, niin eipä moinen vitsailu ainakaan minua naurata.


      • Tane_k
        äiti kirjoitti:

        Jotta vältyttäisiin väärinkäsityksiltä, niin kerronpa, että minusta juuri nuo reisiröyhelöt ja hameenallekurkistelut hoooo -huutoineen ovat tuota tarkoittamaani pikkupoikien homo, häpy, karva, erektio, ilotyttö, impotenssi, vittupaska -huumoria. Ajatus haarovälistä riittää kikatukseen. Samaan kastiin kuuluvat polttarikännäykset ja niistä kertovat valokuvateokset. Sarjaan lisään myös morsiamen ryöstämiset. Jos sellaista onkin joskus Suomessa oikeasti tapahtunut, että kutsumattomat vieraat ovat häihin tulleet ja morisamen vieneet ja hänelle väkivaltaa tehneet, niin eipä moinen vitsailu ainakaan minua naurata.

        Jos en ihan väärässä ole, niin morsiamen ryöstö symbolisoi sitä, kun ennen morsian käytiin naapurikylältä ns. ryöstämässä. Ei sillä tietääkseni ole raiskauksen kanssa mitään tekemistä. Tosin onhan niitä ollut aikoja, kun alueen aatelinen on omistanut ensimmäisen yön oikeuden.

        Polttarikännäys on täysin eri asia kuin itse hääjuhla. Ei niitä pidä sekoittaa toisiinsa.

        Jos sinusta reisiröyhelöt sun muut ovat ikäviä, niin mikäs siinä sitten. Ihmettelen kuitenkin, että miksi liität ne känniörvellykseen, koska yleensä siinä vaiheessa sulho kumppaneineen ei kovin kännissä ole ollut.

        Mielenkiinnosta kysyn, että millaiset häät sinusta ovat sopivat. Mitä niissä tapahtuu? Minä olen joskus ollut häissä, joissa veisattiin virsiä ja juotiin kiltisti kahvia kukin seurue omassa pöydässään. En tykännyt yhtään, mutta varmaan joku tykkäsi.


      • Ei ajatteleva?

        En nyt olisi ehkä noin jyrkkä. Vaikka joku on tarkoittanut joskus jotain niin eihän se välttämättä enää nykypäivänä tarkoita sitä. Jos oikein alkaisi ottamaan selvää, että mistä mikäkin tapa tms. juurensa juontaa niin pitäs kyllä välttää kaikennäköistä ettei vahingossa kannata jotain "aatetta".

        Vaikka mun mielestä on ihan ok kävellä sulhasen kanssa ja harvemmin suomalaisissa häissä näkee, että isä "luovuttaa" (tai saattaa) tyttären.


      • Hauskoissa häissä ollut
        äiti kirjoitti:

        Tane_k, jos sinusta humalainen örvellys ja haarovälihuumori on hauskaa, niin senkus kohellat porukoissas. Mutta kerronpa sinulle, että isoäitini ainakin on vallan hauska ihminen vieläkin. Hän osaa viljellä elämänmakuista huumoria, josta huokuu hauskuus, lämpö ja viisaus yhtäaikaa. Väitätkö, ettei entisaikoina osattu nauraa, olla välittömiä ja vilpittömiä. On sinullakin kummalliset käsitykset.

        Tiedätkö, kun kotona kuuntelen toisinaan alaluokkalaisten pikkupoikien homo, häpy, karva, erektio, ilotyttö, impotenssi, vittupaska -huumoria, niin ei minua kyllä kauheasti naurata sama peli enää kaksvitosten muka-aikuisten häissä - oikeasti. Kas kun huumorin maailma voisi olla hivenen avarampi ja sävyltään syvempi. Teennäistä, tekemällä tehtyä vitsienkerrontaa tai pinnallista kikatusta en minäkään viitsisi kuunnella.

        Niin takaisin asiaan. On mukavaa, kun siskoni kävelee keväisissä häissään alttarille kahden sulhonsa kanssa. Siitä huokuu kirkkosaliin sellaista kahden tasavertaisen aikuisen ihmisen vakautta ja päättäväisyyttä. Iskän pikku prinsessa saa jo häissänsä olla isänsä aikuinen tytär.

        Jos joku alakoululainen sanoo jotain homoksi tai haukkuu tyttöjä maksulliseksi naiseksi (kauniisti sanottuna) ei kai ole huumoria? Vai tarkoititko jotain homo yms. vitsejä? Nekin on omasta mielestäni vielä kaukana siitä, että sulhanen kurkistaa morsiamen hameen alle (eli ottaa sukkanauhan. Toiselle kirjoittajalle kommentti, että yleensä morsiamella on pikkuhousut!). Jos kumpikaan ei pidä sitä pahana eikä sillä tarkoiteta mitään pahaa (ketään ei kai siihen pakoteta?). Kyllä minuakin kauhistuttaa ja korvaani särähtää pikkupoikien (ja isompienkin) typerät jutut ja v-alkuiset yms. sanat, mutta häissä joissa on ollut morsiamen ryöstö, polttarikuvia, kaaso, bestman jne. ei ole mieltäni hetkauttanut. Ainakaan negatiivisessa mielessä. Ja ei kaikissa polttareissa kännätä ja pukeuduta hölmöihin asuihin ja hommata stripparia…

        En tiedä minkä ikäinen isoäitisi on, mutta minä tiedän ainakin muutaman 60-85 vuotiaan naisen jolla on aika härskejä juttuja ja vitsejä. Jotka ovat sitä ”alapäähuumoria”. Kyllä siinä moni nuorempikin punastuu. Mutta en ole moderneissakaan häissä kuullut mitään hävyttömiä vitsejä. Ei niissä mitään vitsien kerrontaa ole ollut. No ehkä joku on puheessaan morsiamelle ja sulhaselle vitsaillut. Mutta kuka mitäkin pitää hävyttömänä…

        Onneksi kaikki saa pitää mieleisensä häät. Ja jotkut vieraatkin jopa nauttivat näistä hääleikeistä yms. nykyajan humputuksista. Ihmiset kun ovat erilaisia ja nämä ovat makuasioita. Joku voisi olla sinun mieleisissä häissä olla tympääntynyt.


      • yksi surffailija
        Ei ajatteleva? kirjoitti:

        En nyt olisi ehkä noin jyrkkä. Vaikka joku on tarkoittanut joskus jotain niin eihän se välttämättä enää nykypäivänä tarkoita sitä. Jos oikein alkaisi ottamaan selvää, että mistä mikäkin tapa tms. juurensa juontaa niin pitäs kyllä välttää kaikennäköistä ettei vahingossa kannata jotain "aatetta".

        Vaikka mun mielestä on ihan ok kävellä sulhasen kanssa ja harvemmin suomalaisissa häissä näkee, että isä "luovuttaa" (tai saattaa) tyttären.

        Äitini neuvoi meitä lapsia aikoinaan ystävällisyyteen, lempeyteen, oikeudenmukaisuuteen ja rehellisyyteen. Hän sanoi, että sydämen, sanojen ja tekojen pitää kulkea samaan tahtiin ja siksi kai hän muisti aina myös varoittaa: "älkää koskaan kuitenkaan sortuko käyttäytymään". Ihmisen pitää tunnistaa tavat ja niiden tarkoitukset kyetäkseen olemaan oikeasti kaunis. En tiedä liittyykö tämä juttu nyt niin kauheasti tähän saattamis- ja luovuttamiskeskusteluun, mutta kyllä minä huomaan useinkin, kuinka ihmiset käyttäytyvät joidenkin kaavojen mukaan paljoa ajattelematta, mitä oikeasti tekevät. Mielestäni ajatteleminen on asenne eikä se paljoa kuluta aivoenergiaakaan.


      • huhheijaa

        Aika monissa häissä on bestman. Jossakin kerrottiin, että se periytyy ajalta jolloin kosimisen sijaan nainen ryöstettiin. Best man avusti siinä. Kannatatteko tälläistä ajatusta?

        Jos ei välitä jostakin vanhasta tavasta ja sen alkuperästä niin miksi pitää kauheata meteliä jostain saattamisesta?

        Voihan näille tavoille keksiä ihan uuden merkityksen. Ja eipä kai ne muutenkaan enää sitä tarkoita mitä ennen. Ja jos joku haluaa isän tai äidin tai muun sukulaisen saattamaan niin en minä ainakaan ajattele häntä luovutettavana omaisuutena.


      • onks näin?
        Entisaikoja kaipaava kirjoitti:

        Niin, minustakin on harmi, että kaikki tuo amerikkalainen häähumpuuki on levinnyt Suomeen. On tullut kaasot ja bestmanit, polttarit ja reisiröyhelöt, hameen alle kurkistelut, pelit ja leikit & muu vähän mauton teinikikatus. Seksuaalisesti vapautuneet tiedostavat nykynaiset ovat vajonneet samalle tasolle kuin entisvanhaan vähän toisella vuosikymmenellä olleet esipuberteettiset pojanklopit olivat. Pitää kikattaa ja huutaa hoooo, kun joku kurkistaa helman alta pillua. Viinaksiakin kuluu. Jonnekin on kadonnut kaikki arvokkuus.

        Niin, ennen kävelivät alttarille morsian ja sulho kaksin, mutta silloin alttarille kävelikin kaksi aikuista ihmistä. Ikää heillä oli 10 vuotta vähemmän kuin nykymorsiamilla ja sulhasilla ja rahaa juhlintaan niukalti, mutta viisautta ja arvokkuutta häissä oli kaksinkertaisesti. Ne päivät olivat vielä kaunista aikaa.

        Miten niin polttarit olisi uusi tapa? Tai amerikkalainen keksintö? Oletko tarkistanut tietosi? Ehkä polttareita vietetään erilailla, mutta ei se mitään nykyaikaan kuuluvaa ole. Kyllä se aika vanha perinne on ja muuallakin kuin amerikassa. Ja eikö ”ennen vanhaan” muka läträtty viinalla? Ehkä ei naiset niinkään, mutta kyllä se viina on maistunut (aikuisille) miehille paljon ennenkin!

        Mutta voihan polttarit olla ilonpitoa ja yhdessäoloa ilman viinaakin ja jos mielikuvitusta on niin kyllä polttareiden ohjelmaksikin keksii vaikka mitä.


        Millaiset häät olisi sitten mieleesi?


      • jogislöwen

        Meillä ainakin isä on aina halunnut saattaa minut alttarille ja sanonut että se on hänelle elämän hienoimpia hetkiä. Kukin tavallaan, mutta itse tahdon ainakin kävellä isäni kanssa, eikä siinä ole minusta mitään alistavaa.


      • Anonyymi
        jogislöwen kirjoitti:

        Meillä ainakin isä on aina halunnut saattaa minut alttarille ja sanonut että se on hänelle elämän hienoimpia hetkiä. Kukin tavallaan, mutta itse tahdon ainakin kävellä isäni kanssa, eikä siinä ole minusta mitään alistavaa.

        Ei minustakaan. Se on kaunis tapa ja kaikki tyttäreni ovat halunneet kävellä isän kanssa.
        Mitä hiton luovuttamista siinä on? Höpö löpö.
        Ihana tapa minusta, siinä ei ole häpeällistä ym
        Viimeinenkin menee iskän kainalossa kesällä ja iskälle se on ollut kunniallinen asia.


    • Ei kaupan

      Minä pitäisin enemmän sitä saattamisena kuin luovuttamisena. Ei isä (tai äiti) luovuta tytärtä sulhaselle kuin kauppatavaraa vaan saattaa avioon, on tukena tms.

      • Herätys!

        Jos nämä henkilöt ovat niin nykyaikaisia, niin minkä takia he edelleen luulevat, että morsian joka kävelee isänsä kanssa luovutettaisiin omaisuutena sulhaselle. Hei, herätkää vähän! Tuskin kukaan enää nykypäivänä ajattelee noin. Se on morsiusparin tapa tehdä häistään mahdollisimman "juhlava" ja omanlaisensa. Ääliömäistä ajatella, että kaikkien pitäisi tehdä samalla tavalla sen takia, että joku idiootti vieras esineellistää morsiammen.


      • onks näin?
        Herätys! kirjoitti:

        Jos nämä henkilöt ovat niin nykyaikaisia, niin minkä takia he edelleen luulevat, että morsian joka kävelee isänsä kanssa luovutettaisiin omaisuutena sulhaselle. Hei, herätkää vähän! Tuskin kukaan enää nykypäivänä ajattelee noin. Se on morsiusparin tapa tehdä häistään mahdollisimman "juhlava" ja omanlaisensa. Ääliömäistä ajatella, että kaikkien pitäisi tehdä samalla tavalla sen takia, että joku idiootti vieras esineellistää morsiammen.

        Näin on. Tavat tai niiden merkitys voi muuttua? Miksi sen saattamisen pitäisi merkitä samaa kuin ennen muinoin? Veikkaan myös, että ei kyllä kovin monelle tulis mieleen että se olis jotain naisen esineellistämistä. Sitähän voi olla vaikka morsiuspuku jollekkin "kiihkoilijalle". Naisellekkin vaan frakki päälle...

        Onneksi kaikki häät ei tarvitse olla samanlaisia. Kukin toteuttaa ne oman toiveidensa mukaisesti. Enkä menisi vieraana toisten häitä arvostelemaan. Vaan olisin onnellinen hääparin puolesta oli häät millaiset hyvänsä.


      • kuin Herätys!
        Herätys! kirjoitti:

        Jos nämä henkilöt ovat niin nykyaikaisia, niin minkä takia he edelleen luulevat, että morsian joka kävelee isänsä kanssa luovutettaisiin omaisuutena sulhaselle. Hei, herätkää vähän! Tuskin kukaan enää nykypäivänä ajattelee noin. Se on morsiusparin tapa tehdä häistään mahdollisimman "juhlava" ja omanlaisensa. Ääliömäistä ajatella, että kaikkien pitäisi tehdä samalla tavalla sen takia, että joku idiootti vieras esineellistää morsiammen.

        Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Mieleeni ei ole koskaan tullut, että olisin omaisuutena kohdeltava, vaikka minut luovutetaankin sulhaselle. Omalla kohdallani, luovuttaja on appiukkoni. Isäni on kuollut. Mietin pitkään, kuka olisi isäni kaltainen ja muita en osannut ajatellakaan. Luovuttajani täytyy olla henkilö, jota arvostan, kunnioitan ja josta pidän todella paljon. Appeni, otti tehtävän vastaan mielissään kunniasta. Eikä taatusti kenelläkään ole ollut mielessäkään mitään muuta, kuin juhlava ja rakkauden täyteinen tilaisuus, jossa kaksi toisiaan rakastavaa, arvostavaa ja kunnioittavaa ihmistä tahtoo sinetöidä liittonsa. Jos joku todellakin häissämme muuta ajattelee, niin se on hänen ongelmansa, ei meidän.


      • tavis nauraa taas
        Herätys! kirjoitti:

        Jos nämä henkilöt ovat niin nykyaikaisia, niin minkä takia he edelleen luulevat, että morsian joka kävelee isänsä kanssa luovutettaisiin omaisuutena sulhaselle. Hei, herätkää vähän! Tuskin kukaan enää nykypäivänä ajattelee noin. Se on morsiusparin tapa tehdä häistään mahdollisimman "juhlava" ja omanlaisensa. Ääliömäistä ajatella, että kaikkien pitäisi tehdä samalla tavalla sen takia, että joku idiootti vieras esineellistää morsiammen.

        Niin, eihän se saattaminen ja luovuttaminen todellakaan mikään maailmanloppu ole ...
        mutta en voi mitään sille, että aivan pienen hetken, vain muutaman minuutin ajan, kun nuori neiti kävelee isänsä kynkässä sulhonsa luo, ajattelen, että voi ei ... on ne ihmiset sitten vähän tyhmiä.

        Kai minun elämässä tapojen historia ja tapojen merkitykset vain elävät ja ovat olemassa, olenhan kasvanut supisuomalaisessa perheessä, jossa ei paljon puhuta, mutta viestitään sitäkin enemmän hienovaraisesti pienin teoin, tavoin ja elkein.

        Sitä minä kuitenkin epäilen, että se saattaminen millään tavoin lisäisi häätilaisuuden juhlavuutta. Jokainen tietenkin taplaa tyylillään ... ja reagoi tyylillään, suonette sen minulle ja kaikille muillekin.

        Siinä avioonsaattamismielessä, tuo taluttaminen tietenkin sopii ihan ok jollekin hyvin nuorelle ja kotoaan suoraa poikansa kainaloon muuttavalle vähän epävarmalle ja ujolle tytölle, ja eihän siinä mitään hassua ole, jos näin asianlaita todellakin on. Nykyisin vaan saatellaan sellaisiakin neitoja, jotka ovat jo pitkään avoliitossa asuneet. Eikö se teistä ole todellakaan yhtään hölmöä?


      • hääparin häät-ei vieraan
        tavis nauraa taas kirjoitti:

        Niin, eihän se saattaminen ja luovuttaminen todellakaan mikään maailmanloppu ole ...
        mutta en voi mitään sille, että aivan pienen hetken, vain muutaman minuutin ajan, kun nuori neiti kävelee isänsä kynkässä sulhonsa luo, ajattelen, että voi ei ... on ne ihmiset sitten vähän tyhmiä.

        Kai minun elämässä tapojen historia ja tapojen merkitykset vain elävät ja ovat olemassa, olenhan kasvanut supisuomalaisessa perheessä, jossa ei paljon puhuta, mutta viestitään sitäkin enemmän hienovaraisesti pienin teoin, tavoin ja elkein.

        Sitä minä kuitenkin epäilen, että se saattaminen millään tavoin lisäisi häätilaisuuden juhlavuutta. Jokainen tietenkin taplaa tyylillään ... ja reagoi tyylillään, suonette sen minulle ja kaikille muillekin.

        Siinä avioonsaattamismielessä, tuo taluttaminen tietenkin sopii ihan ok jollekin hyvin nuorelle ja kotoaan suoraa poikansa kainaloon muuttavalle vähän epävarmalle ja ujolle tytölle, ja eihän siinä mitään hassua ole, jos näin asianlaita todellakin on. Nykyisin vaan saatellaan sellaisiakin neitoja, jotka ovat jo pitkään avoliitossa asuneet. Eikö se teistä ole todellakaan yhtään hölmöä?

        Ei todellakaan ole hölmöä, jos hääpari niin itse haluaa. Mikä sinä olet arvostelemaan toisten mielipiteitä. Jos itse joskus löydät miehen itsellesi ja se erehtyy kosimaan sinua, niin sen kuin kävelet sen kanssa alttarille. Toivottavasti sinun vieraasi sitten hirnuvat ja arvostelevat sinun tapaasi juhlia suurta päivää. (Mikä luultavasti ei ole sinulle suuri päivä)
        Etkä ilmeisesti ymmärtänyt pointtia juhlavuudesta. Mikä toiselle on juhlavaa, se ei välttämättä toiselle ole. Eiköhän morsiusparit halua tehdä siitä päivästä mahdollisimman juhlavan, joten jos se isukki on saattamassa alttarille, niin silloin se heidän mielestä on juhlavaa. Toiset ei välttämättä halua kirkkohäitä ollenkaan ja heille maistraatissa käynti on juhlavaa. Jokaisella ihmisellä on asiasta omat mielipiteensä, eikä se sinun ole ainut oikea....


      • Ei naurata
        tavis nauraa taas kirjoitti:

        Niin, eihän se saattaminen ja luovuttaminen todellakaan mikään maailmanloppu ole ...
        mutta en voi mitään sille, että aivan pienen hetken, vain muutaman minuutin ajan, kun nuori neiti kävelee isänsä kynkässä sulhonsa luo, ajattelen, että voi ei ... on ne ihmiset sitten vähän tyhmiä.

        Kai minun elämässä tapojen historia ja tapojen merkitykset vain elävät ja ovat olemassa, olenhan kasvanut supisuomalaisessa perheessä, jossa ei paljon puhuta, mutta viestitään sitäkin enemmän hienovaraisesti pienin teoin, tavoin ja elkein.

        Sitä minä kuitenkin epäilen, että se saattaminen millään tavoin lisäisi häätilaisuuden juhlavuutta. Jokainen tietenkin taplaa tyylillään ... ja reagoi tyylillään, suonette sen minulle ja kaikille muillekin.

        Siinä avioonsaattamismielessä, tuo taluttaminen tietenkin sopii ihan ok jollekin hyvin nuorelle ja kotoaan suoraa poikansa kainaloon muuttavalle vähän epävarmalle ja ujolle tytölle, ja eihän siinä mitään hassua ole, jos näin asianlaita todellakin on. Nykyisin vaan saatellaan sellaisiakin neitoja, jotka ovat jo pitkään avoliitossa asuneet. Eikö se teistä ole todellakaan yhtään hölmöä?

        Mun mielestä ei ole yhtään hölmöä. Ja sinähän saat ajatella vaikka isommankin tovin niin. Kunhan et möläytä sitä morsiusparille tai muille ääneen. Heidän maun mukaiset hääthän ne ovat, ei niitä muiden makua ajatellen järjestetä? (tietysti rajansa kaikella...)

        Itse pidän häissä leikkejä hölmöinä. Ja sehän vaikuttaa enemmän vieraisiin (jos heidän on pakko osallistua), kun se että isä saattaa morsiamen? Mulle se on aivan sama kenen kanssa hän sinne käppäilee.

        Kaikki ei pidä samoista asioista.


      • Ei naurata
        Ei naurata kirjoitti:

        Mun mielestä ei ole yhtään hölmöä. Ja sinähän saat ajatella vaikka isommankin tovin niin. Kunhan et möläytä sitä morsiusparille tai muille ääneen. Heidän maun mukaiset hääthän ne ovat, ei niitä muiden makua ajatellen järjestetä? (tietysti rajansa kaikella...)

        Itse pidän häissä leikkejä hölmöinä. Ja sehän vaikuttaa enemmän vieraisiin (jos heidän on pakko osallistua), kun se että isä saattaa morsiamen? Mulle se on aivan sama kenen kanssa hän sinne käppäilee.

        Kaikki ei pidä samoista asioista.

        Niin ja minä en pidä ihmisiä tyhminä vaikka he ovat eri mieltä kanssani tai tekevät jotain mikä omasta mielestäni on tyhmää...

        Tai no riippuu kai tilanteesta, mutta luulisi että maailmassa voi tehdä jotain paljon hölmömpääkin! Ja se millaiset häät on ei ole varmaan tärkeintä? Minusta tärkeämpää, on että kaksi toisiaan rakastavaa ihmistä menee naimisiin. Oli tapa mikä tahansa. Ja se ei ole tyhmää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      234
      16750
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      26
      2143
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      110
      1940
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1720
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      119
      1453
    6. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1102
    7. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      216
      962
    8. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      119
      857
    9. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      61
      748
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      212
      731
    Aihe