Jos en palaa osastolle

Anonyymi

Olin yli viikon osastolla ja nyt pääsin yhdeksi yöksi kotiin. Suunnittelen jatkuvasti pakoa ravintosuunnitelmalta, ja oon valmis kaikenlaiseen äkkäilyyn. Kotona ja osastolla olot on mahtavat eikä ole on ongelmia, siellä henkilökunta on ihanaa ja tunnen että sain jo nyt paljon apua. Oon virallisesti vielä osastolla hoidossa ja tulisin olemaan vielä useamman viikon, mutta oon panikoinut useamman tunnin ja miettinyt et mitä vittua voin tehdä. Kysyn siis, että voidaanko mua pakottaa palaamaan? Eihän mua voida väkisin nukuttaa tai repiä sinne. En pysty tähän enkä saa olla rauhassa yhtään missään. Mitä siis tässä pelkään, on nenämahaletku. Sellaista ei kotona ole. Jos en itse laita kenkiä jalkaan ja kävele autoon, mitä tapahtuu?å

4

211

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kerro mitä tapahtui, ja minkä verran jaksoit tapella vastaan? Taitaa olla aika heikot mahdollisuudet nälkiintyneellä tytöllä tapella hoitoa vastaan, etenkin kun ulkona on kylmä ja pimeä vuodenaika. Metsään et voi paeta näännyttämään itseäsi, eikä ole sen eettisempää kuolla kaverien sohvalle. Eli ainoa järkevä vaihtoehto taitaa olla syödä, vaikka sairautesi saa sinut kokemaan ruuan vaaralliseksi asiaksi.

    • Anonyymi

      Itse olen ollut useasti osastolla mielenterveyden ongelmien takia, en kuitenkaan syömishäiriön joten ei siitä ole kokemusta. Se, voidaanko sut pakottaa hoitoon riippuu hyvin paljon sun tilanteesta mutta syömishäiriöisellä kai siitä että ootko laihuutesi takia kuolemanvaarassa. Itse olen ollut pari kertaa lasten akuutilla ja noin 5 kertaa nuorten akuutilla (suljetulla johon ei jonoteta vaan meet osastolle oikeestaan heti tulohaastattelun jälkeen) mutta vain kerran olisivat voineet pakottaa mut sinne, olin sillon niin poikki kaikesta paskasta etten jaksanut 3 tunnin rumban jälkeen enää inttää vastaan.
      Olin tosiaan kivennyt kerrostalon katolle hirveässä sateessa ja kurakelillä ja sit yks frendi sai mut soittaa 112. Sieltä sit paloauton kyydillä alas ja ambulanssiin. Eka asia mitä sanoin ambulanssissa oli tyyliin etten halua osastolle. Pääsin kyllä kotiin vaihtaa puhtaat ja kuivat vaatteet mutta vanhemmille sanottiin että pitää soittaa hätäkeskukseen jos en suostu lähtemään mukaan tai karkaan yms. Tällöin tosiaan lopulta sinne osastolle mut kirjattiin vapaaehtoisesti tulleena ja siitä oon ihan iloinen. Ei houkuttele ajatus pakkohoidosta vaikkei siinä mitään isoo eroo ookkaan. Itse en laske tota yritykseksi, lasken sen ennemmin ehkä yrittämisen yrittämiseks :D
      Yks tyyppi kans kertonut joutuneensa pakkohoitoon itsemurhayrityksen jälkeen mutta periaatteessa se kriteeri on kuolemanvaara. Voit vaikka googlailla mitä oireita on hengenvaarallisessa tilassa olevalla syömishäiriöisellä ja en taas tiedä mitkä oikeudet pakkohoitoon on jos vanhemmat haluaa ja lapsi ei. Itsellä ehkä ennemmin helpottaisi ajatus nenämahaletkusta, tuolla taas perhe huutaa syömään ja itellä kädet tärisee ja mietin kui lihava oikein oon... Ehkä siitä letkusta tullut ruoka ei oksettais niin paljoo.
      Taas täällä yks tyyppi, tällä kertaa minä, jauhaa tätä samaa paskaa mutta sanon nyt tänkin
      Kannattaa miettii myös mitä tosissaan haluaa, haluaako paeta sitä tietoo että on sairas vai yrittää parantua. Parantumisessa voi osasto auttaa mutta loppujen lopuksi se täytyy tehdä itse. Kannattaa kuitenkin suostua siihen hoitoon mitä tarjotaan, itsellä oli jonkun aikaa osasto myös tietyllä tapaa turvapaikka. Ei myöskään yhtäkään vastentahtoista jaksoo. Toisaalta monella on myös huonoja kokemuksia ja paljon riippuu siitä keitä saa omahoitajiks, mulla ollut aina heitä 2. Nyt on se tahto ettei sinne taas joutuis mutta paljon riippuu tilanteesta. En nyt myöskään osaa ajatella että mitä jos se osasto auttaa, masennusta ja harhoja saatu jopa kokonaan pois.
      Enää on jäljellä tää hemmetin ruuan välttely ja painon pudotuksen epäonnistuminen ja itsesyytökset, paasto, pätkäpaasto, "söin just, ei oo nälkä". Ikinä ei oo syömishäiriöö diagnosoitu eikä nytkään kukaan epäile että mulla semmonen ois. Vedän aina jonkun läpän kaikkeen väliin, mikä viittaa anorektikoihin ja siihen liitettynä joku huomionhaku. Sit vaan todistelen itselleni ettei voi olla mitään syömishäiriöö kun ei paino oo tarpeeksi alhainen. Onneks sentään oon 14, vanhempien silmissä lapsi niin ei nää sitä mahdollisuutta että tosiaan yrittäisin laihduttaa. Mielialalääkkeet lisää ruokahalua ja sit paska fiilis ku syö jotain.
      Tiiän etten pysty itsekään nyt näin ajattelemaan mutta yritä miettiä että olisko se osasto kokeilun arvoinen idea. Ne hoitajat kyllä haluaa heittää kotilomille aina tilaisuuden tullen niin jos viikon odotat, mietit ja katsot sit kotilomalla jos sinne pääset. Todennäköisesti pääset jos oot käyttäytynyt hyvin ja ei oo pakottavaa tarvetta pitää sua siellä.
      Jos mitenkään pystyt jätä ne mahdolliset treenit vaikka omaan huoneeseen jos sulla semmonen on. Jos on huonekaveri niin meet vaikka vessaan tai suihkuun niin että teet suihkussa treenit kuivalla lattialla ettet liukastu tai vessassa sanot tyyliin et kakka oli kovalla. Eihän sitä tiedä vaikka ummetukseenkin jotain hyvällä tuurilla sais. Älä mee pitkäksi aikaa vessaan heti ruokailun jälkeen, epäilevät että oksennat siellä. Muista myös olla siellä sen aikaa ettet oo enää hengästynyt.
      Yhdeltä osastolla tavanneeltani kuulin kauhutarinoita nenämahaletkusta, laittavat vaikka lepositeissä mutta kannattaa rentoutua ettei satu niin paljoo. Paras tietenkin jos on ite toimenpiteessä mukana koska kyllä ne sen letkun saa survottua, oman olosi voit sensijaan tehdä hyvinkin epämukavaksi. Sisko kertonut ja osastolla toinen tyyppi ollut vahvistanut että jos tarjotaan rauhoittavia niin ne kannattaa suun kautta ottaa koska nekin voidaan pistää neulalla lepareissa.
      Kans yks kaveri ollut jonkinlaisessa psykoosissa ja herännyt lepositeissä ambulanssissa joten siellä on lepositeet eli jos pakkohoitoon sut laitetaan niin kyllä sinne osastolle voi lepareissa ambulanssin kyydilläkin palata. Ei sentään nukuteta kuitenkaan. Tän takia ei ajatus pakkohoidosta houkuttele, siihen liittyvät myös nää mielikuvat ja kai helpommin voi hoitajat käyttää pakkokeinoja (lepositeitä yms.) Vastentahtoisesti hoidossa oleville kun omasta tahdostaan vastaavassa tilanteessa oleville.

    • Anonyymi

      Nuori nainen kuoli anoreksiaan .Sekö on sunkin tavoite?https://www.is.fi/viihde/art-2000007694483.html

      • Anonyymi

        En tiedä mitä AP ajattelee näistä uutisista mutta vaikka itse (ehkä joskus) tiedostan ongelmani jotenkin suljen tuollaiset uutiset pois mielestäni. Se joko ei hetkauta yhtään, ajatus on tyyliin että "kyllä ihmisiä kuolee joka päivä" tai sit jotenkin sairaalla ja vainoharhaisellakin tavalla jotenkin näkee ton propagandana ja haluaa taistella tätä "propagandaa" vastaan jatkamalla laihdutusta. Tiedän että ajatukset pitäis kääntää niin että ihmiset haluu vaan auttaa ja herättää siitä kuplasta ihan oikealla kuolemantapauksella mutten kykene siihen ajattelumalliin (tai ehkä kykenisin mutten halua tiedostaa sitä) eikä toikaan uutinen herätä minkäänlaisia tunteita. Sitä vaan ajattelee etten toi ole minä ja aiemmin syvällä masennuksessa oli mukana myös halu kuolla. Sillon ajattelin että kyllähän tällaisen huomiohuoran olis jo aikakin lähtee (vanhemmat yms kuvailee hiljaiseksi introvertiksi ja sosiaaliset suhteet on lähinnä perhe ja yksi kaveri). Oon sama ihminen joka aiemminkin kommentoi, tosiaan kiipesin kurakelillä katolle eikä minkäänlaista syömishäiriö diagnoosia ole. Useimmiten ajattelumalli menee niin ettei ole diagnoosia joten ei voi olla ongelmaakaan. Oon normaalipainoinen, nyt onnistunut muutaman kilon saamaan alas ja tällä hetkellä lähempänä ylärajaa kuin alarajaa joten eipä kukaan tämmöstä osaa epäilläkään. Pari vuotta sitten olin pitkään pitänyt painon samana, en siis laihduttanut mutta pituuskasvun myötä painokäyrä oli laskenut. Tällöin epäiltiin jossain välissä syömishäiriötä ja pistettiin lomake täytettäväksi, ensin täytin totuudenmukaisesti kunnes ajattelin että kyllähän näitä pisteitä satelee syömishäiriön puolesta, kumitin vastaukset ja mietin miten "normaali ihminen" ajattelee ja vastasin hyvin epärehellisesti. Aika pian sen jälkeen paino nousi kovaa vauhtia kun lääkitys lisäsi ruokahalua. Siitä lähtien laihduttamisyrityksiä on ollut mutten ole niissä onnistunut paitsi nyt on ne muutama kilo lähtenyt. Sitten palataan aiheeseen koska tää "syömishäiriön tiedostaminen" on pelkkää humpuukia ja loppujen lopuksi ajattelen ettei mitään ongelmaa ole. Se siitä kauniista tekstistä.
        Niin, tuo uutinen itselläni tosiaan ei tunnu missään. Joku kuoli jossain johonkin. En sano että tohon pyrkisin mutta valehtelisin jos sanoisin sitä vältteleväni. En tavallaan näe tuota mahdollisuutena koska tuo ihminen en ole minä. Se siitä. Jotakuta tuo voi toki auttaa avaamaan silmänsä mutta ei kaikkia. Jotkut saavat siitä lisää voimaa laihduttamiseen. Joitakin se ei kosketa.
        Koko kirjoitukseni on tavallaan täysin teoreettinen sillä en koe olevani syömishäiriöinen, en koe että minulla on ongelmaa. Itse lukiessani omaa kirjoitustani näen sen jonkinlaisena vieraana tekstinä joka pitää muistaa. En näe sitä kertomassa itsestäni tai ajatuksistani. Kun julkaisen tämän näen sen vieraana, anonyymin kirjoittamana humpuukia joka ei koske itseäni. Sitten vitsailen itselleni psykoosista ja skitsofreniasta, vainoharhaisuudesta.
        Kai tässä pitäisi joku nimimerkkikin keksiä niin voi viestin lopusta katsoa onko se taas sama tyyppi joka kirjoittaa pitkiä, vaikeasti ymmärrettäviä tekstejä. Sanon nyt vielä uudelleen että kyllä, olen sama henkilö joka kiipesi katolle kurakelillä, soitti 112 ja sen jälkeen ei halunnut osastolle muttei jaksanut pistää vastaan.
        Nimim. Hullu


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4643
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2269
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1784
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      31
      1459
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe