Kuinka usein käytte gynekologilla? Itsellä alkaa olla kolmisen vuotta, yääh, kohta pitäisi kai taas mennä. Ei suosikkipaikkojani :( Ei tule usein käytyä, kun ei sitä tavanomaisinta ehkäisypuolen ongelmaa ole hoidettavana. Tietysti pitäisi terveys varmistaa joka tapauksessa, mutta toisaalta, eikö ihmisen pitäisi vuosittain tarkistuttaa muutkin arvot ja kaikenlaiset verenkuvat? Eikä kyllä noissakaan ole tullut kauheasti vierailtua tähän asti siis.
Kuinka usein
12
2547
Vastaukset
- LaGatta
Olen mukana HPV-rokotetutkimuksessa ja siellä gynekologi suositteli, että kerran vuodessa täytyisi käydä itsensä gynellä tarkistuttamassa eli sitten millaisessa suhteessa vain..
- lempparipaikkoja...
Ei kuulu lempipaikkoihin minullakaan tuo gynis, mutta sanoisin, että mainettaan parempi paikka kuitenkin. Ainakaan minulla ensimmäinen käyntikerta ei ollut ollenkaan niin epämiellyttävä, kuin olin ajatellut, tai sen jälkeisetkään käynnit.
Mutta gynekologi saa minut edelleen joka kerta (enkä ole enää ihan teinikään) änkyttämään kysymällä klassisen "Onko yhdyntöjä?" -kysymyksen. Tämä on ehkä hölmö kysymys, mutta mitä siihen pitäisi vastata? Olen siis lesbo, en bi. Oletan yhdynnän viittaavan sekstailuun vastakkaisen sukupuolen kanssa, mitä en sattuneesta syystä ole tullut harrastelleeksi... Pitääkö/kannattaako lekurille selvittää oma suuntautuminen, vai riittääkö kieltävä vastaus tuohon yhdyntä-kysymykseen? Kun on sama partnerikin ollut monta vuotta. Tokihan lekurin pitää suhtautua ammattimaisesti kaikkiin potilaisiinsa mm. sukupuoliseen suuntautumiseen katsomatta, mutta silti epäilyttää päästää joku hääräämään tuonne herkälle osastolle "paljastuksen" jälkeen...:DHeh.. juu, tuo kuulostaa jokseenki tutulta tilanteelta.
Itse kävin juurikin, vasta ensimmäistä kertaa gynellä ja päätin sitten samaan syssyyn testata ettei ole mitään tauteja tai tulehduksia. Tämä gyne sitten kysyi että onko seksielämää tällä hetkellä ja sanoin että seurustelen, niin päätti että testataan sitten samalla sitten että olenko raskaana..
eikä siinä paljon änkyttämiset auttanut, kun yritin sanoa ettei ihan tosi tarvitse. "juu juu, mutta se ehkäisy voi aina pettää.. "
Kaippa sitä pitäs sanoa suoraan.. No, ehkä ensi kerralla.. :)- hohhoijaa
TIETENKÄÄN KENENKÄÄN EI TARVITSE kertoa omasta suuntautumisestaan, mutta en ymmärrä MIKSI SALATA TAI HÄPEILLÄ MOISTA? Itse koen gynellä käynnit paljon helpömmaksi, kun ei tarvitse puhua ympäripyöreitä, änkyttää jne. Eikä toisaalta tarvitse suotta lääkäriäkään pistää hölmöön tilanteeseen, että ensin testaillaan kaikenlaista ja sit lopuksi tulee ilmi, että ihan turhaa testailtiin... Nykypäivän lääkärit tuskin kohtaavat juuri sinussa ensimmäisen naisen kanssa seurustelevan naisen. Ja itse ainakin vastasin uudelle gynelle yhdyntäkertoja kysellessään, että ei ole ollut miehen kanssa, mutta vakituisesti seurustelen naisen kanssa.
- gynellä
Vastailin perus-settiin "seurusteletko" "mitä ehkäisyä käytät" siten että "kyllä" "ja naisen kanssa".
Lääkäri on ammatti-ihminen ja osaa paremmin auttaakin, kun tietää, miten asia on. Nyt hän jopa kyseli jatkoksi, että ollaanko uskollisia toisillemme ja käykö kumpikaan miehissä. Lähinnä selvitteli tiettyjen sukupuolitautien mahdollisuutta.
Gyne on ehkä kaikista helpoin ja luonnollisin paikka tulla kaapista. Se tieto jää sinne ja mitään moraalisaarnaa et saa.
- Battery016
veriarvoja tarvitse mitata joka vuosi-missä niin on sanottu? itse käyn lääkärillä vain jos on vaivoja (=harvoin) ja hyvin on pärjätty! johan ne tk:sta nauraisivat ulos kun menisi varmuuden vuoksi otattamaan verikokeita, ei niillä ole aikaa sellaiseen! sama taitaa olla gynekolokisten tutkimusten kanssa. jos sellaiseen haluaisi, pitäisi mennä yksityiselle, ja jos ei ole siihen varaa, jäät ilman tutkimuksia. näin on käynyt minullekin, viimekerrasta taitaa olla kymmenen vuotta...
- gynelle
mä olen huomenna menossa gynelle ja aion sanoo, ettei yhdyntöjä ole, että lesbo olen ja ilman tyttökaveria. en jaksa salailla enää siis gyneltä.
- pihalle
Itse asiassa väärin, ei naureta pihalle vaan gynetarkastusta suositellaan tehtäväksi kerran vuodessa, ja yli kolmekymppisille pitäisi tulla ainakin kerran viidessä vuodessa terveyskeskukselta kutsu gynekäynnille jos itse siellä ei käy. Suurimmat syyt koskee toki heteronaisia koska suurin osa heistä käyttää hormonaalista ehkäisyä joka voi aiheuttaa muutoksia ja sukupuolitautien riski on suurempi, mutta eivätpä lesbotkaan immuuneja näille sairauksille ole. Esimerkiksi kohdunkaulansyöpä voi kehittyä täysin oireettomasti ja siihen liittyvät solumuutokset huomataan yleensä ensimmäisenä papakokeessa. Toinen juttu on rintasyöpä, monet naiset jättävät rintansa tutkimatta tiedotuksesta huolimatta vaikka rintasyövän riski alkaa kasvamaan kun lähestytään neljääkymppiä (nuoremmatkin ovat siihen sairastuneet). Mammografiaseulontaan tulee kutsu kunnasta/kaupungista riippuen 50 - 60 -vuotiaana. Lisäksi monella on kivuliaat kuukautiset jonka taustalla voi olla esim. endometrioosi, mutta koska monet ajattelevat että kipu kuuluu kuukautisiin, siihen ei haeta tavalliselta lääkäriltä apua. Gynelle taas on helppo asiasta mainita kun se ronklaa sillä alueella muutenkin.
Jonot on pitkät gynetarkastukseen yleisellä puolella (esmes YTHS:llä viime vuonna taisi olla melkein puolen vuoden jono, omalle terveysasemalle olisi varmasti päässyt aiemmin mutta jonotin periaatteesta kun kerran joudun sponssaamaan YTHS:sää ylioppilaskunnan maksun muodossa :), mutta ainakin itse roikun ihan kiltisti siellä jonossa koska haluan tietää että kaikki silläkin osastolla on ok. Ja olen aina sanonut suoraan gynelle pitäväni naisista, jolloin ei tarvitse vastailla turhiin kysymyksiin tai tehdä esim. raskaustestiä.
Niin ja gynellä ei siis oteta verikokeita. Joskin gyne voi antaa lähetteen laboratorioon verikokeeseen jos katsoo sen aiheelliseksi. - Battery016
pihalle kirjoitti:
Itse asiassa väärin, ei naureta pihalle vaan gynetarkastusta suositellaan tehtäväksi kerran vuodessa, ja yli kolmekymppisille pitäisi tulla ainakin kerran viidessä vuodessa terveyskeskukselta kutsu gynekäynnille jos itse siellä ei käy. Suurimmat syyt koskee toki heteronaisia koska suurin osa heistä käyttää hormonaalista ehkäisyä joka voi aiheuttaa muutoksia ja sukupuolitautien riski on suurempi, mutta eivätpä lesbotkaan immuuneja näille sairauksille ole. Esimerkiksi kohdunkaulansyöpä voi kehittyä täysin oireettomasti ja siihen liittyvät solumuutokset huomataan yleensä ensimmäisenä papakokeessa. Toinen juttu on rintasyöpä, monet naiset jättävät rintansa tutkimatta tiedotuksesta huolimatta vaikka rintasyövän riski alkaa kasvamaan kun lähestytään neljääkymppiä (nuoremmatkin ovat siihen sairastuneet). Mammografiaseulontaan tulee kutsu kunnasta/kaupungista riippuen 50 - 60 -vuotiaana. Lisäksi monella on kivuliaat kuukautiset jonka taustalla voi olla esim. endometrioosi, mutta koska monet ajattelevat että kipu kuuluu kuukautisiin, siihen ei haeta tavalliselta lääkäriltä apua. Gynelle taas on helppo asiasta mainita kun se ronklaa sillä alueella muutenkin.
Jonot on pitkät gynetarkastukseen yleisellä puolella (esmes YTHS:llä viime vuonna taisi olla melkein puolen vuoden jono, omalle terveysasemalle olisi varmasti päässyt aiemmin mutta jonotin periaatteesta kun kerran joudun sponssaamaan YTHS:sää ylioppilaskunnan maksun muodossa :), mutta ainakin itse roikun ihan kiltisti siellä jonossa koska haluan tietää että kaikki silläkin osastolla on ok. Ja olen aina sanonut suoraan gynelle pitäväni naisista, jolloin ei tarvitse vastailla turhiin kysymyksiin tai tehdä esim. raskaustestiä.
Niin ja gynellä ei siis oteta verikokeita. Joskin gyne voi antaa lähetteen laboratorioon verikokeeseen jos katsoo sen aiheelliseksi.tietenkään oteta verikokeita. tuossa aloitusviestissä vaan mainittiin että veriarvot pitäisi tarkistaa vuosittain. ja tuo ei ole totta että tk;hon tulisi yli kolmekymppisille oikein kutsu, eipä ole kutsu käynyt vaikka reilusti yli kolmikymppisiä tässä ollaankin...no ehkä tässä vielä joskus pääsee töihin niin on varaa käydä yksityisellä. sitä odotellen...
- Gyn
Battery016 kirjoitti:
tietenkään oteta verikokeita. tuossa aloitusviestissä vaan mainittiin että veriarvot pitäisi tarkistaa vuosittain. ja tuo ei ole totta että tk;hon tulisi yli kolmekymppisille oikein kutsu, eipä ole kutsu käynyt vaikka reilusti yli kolmikymppisiä tässä ollaankin...no ehkä tässä vielä joskus pääsee töihin niin on varaa käydä yksityisellä. sitä odotellen...
Lähinnä tarkoitin aloituksessa sitä, että mikä niistä alavatsan värkeistä tekee niin erityisiä, että niitä pitää kytätä mielellään joka vuosi? Ymmärrän, että sairaudet ovat yleisiä ja voivat olla oireettomia ja salakavalia (siksi kontrolli on varmasti hyväksi)- EN kiellä. Mutta onhan ihmisellä monia muitakin paikkoja, sisäelimet, pää, verenkierto, selkä ja vaikka iho jne., jne., - miksi näitä ei tarvitse kontrolloida samaa tahtia sairauksien varalta, samaa tahtia kuin mennä aukomaan itseään alapäästä?
Enpä tiedä esitinkö asiani vieläkään selkeämmin.
- -tiitu-
Liian harvoin on tullut kyllä gynellä käytyä. Eikä sinne ainakaan täällä päin julkisella pääsekään joka vuosi; viimeksi sanoivat terveyskeskuksesta, että hyvähän noin papa-kokeet olisi vuosittain ottaa, mutta että heillä niitä otetaan vain kolmen vuoden välein.. Pahoitteli kyllä kovasti tilannetta. Vaan eipä ole sitten tullut mentyä, kun ei yksityisellekään raaski mennä. Mutta voisihan sitä kohta jo yrittää.
- estonenlepakko
On kiva huomata, että joillain muillakin on sama "ongelma":D.
Itse en gynekologille haluaisi "haarukkaa" mennä levittämään ellei ole ihan pakko. Jotenkin vaan pelkää miten gyne suhtautuisi jos sanoo, että kyllä seurustelen mutt naisen kanssa eli eipä noita yhdyntöjä paljon ole.
Mä tiedän, että toi kuulostaa naurettavalta kyllähän lekurit, ammattilaisena, osaa suhtautua tollaseen. Mutt, mitäs sitte jos sattuukin kohdalle negatiivisesti suhtautuva konservatiivi? Siitähän jää meikäläiselle sellanen trauma:D ettei enää ikinä uskalla mennä gynen juttusille.
Papa-kokeen kyllä ajattelin otattaa, ihan varmuuden vuoksi syöpäpelon vuoksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalaisista nuorista miehistä huolestuttava tutkimus Joka neljäs hyväksyy naisiin kohdistuvan vä
Suomalaisista nuorista miehistä huolestuttava tutkimus – Joka neljäs hyväksyy naisiin kohdistuvan väkivallan Joka neljä3462369Irak aikoo laskea tyttöjen avioitumisikää yhdeksään vuoteen
Myös avioero naisen aloitteesta kielletään https://yle.fi/a/74-201236944202351- 1121361
- 411062
- 56803
Olenko alkoholisti? Mielipiteitä kaipaan
En oikein tiedä mitä tällä haen, oli vaan pakko päästä avautumaan jonnekkin missä voi sen tehdä anonyymisti..Olen 32 vuo61788Etkö sinä ymmärrä että minähän
Rakastuin sinuun? Olin ihan pskana kauan kun en tiennyt mitä kävi. Eikä minusta ole suoraan sitä sanomaan että kaipaan s26781Olet vain todella
Tärkeä. Niin tärkeä että sattuu. Toivottavasti olet nähnyt silmistäni kaiken sen.39775Phj vihreään käärijän 2.0 omintakeista osaamista?
Mitä ihmettä on meneillään? Kunnan johtamisessa langat yksiin käsiin? Seuraisiko keskittämisestä mitään oleellista hyvi116721En vaan jaksa
Enää tätä, kun asiat ei etene mihinkään. Jos ja kun kohdataan, kohtelen sua kuin kaikkia muitakin. Eihän se poista sitä30679