Aihe

Sähköautot ovat luotettavampia kuin Toyotat

Anonyymi

Tuolla toisessa ketjussa tojotisti oli sitä mieltä että komponenttien laatu on tärkeämpää kuin niiden määrä. Minäpä kerron lyhyesti koneenrakennuksen ja tilastomatikan perusasiat niin ymmärrätte miksi sähköauto on luotettavuudeltaan ylivertainen Toyotaan ja muihinkin polttiksiin nähden.

Lähtökohta on se että sähköauton voimalinjassa on 25 liikkuvaa osaa. Toyotan vastaava luku on 2.500. Luvut eivät täsmälleen oikein mutta otetaan suuruusluokaltaan oikeansuuntaiset kertaluvut niin laskutoimitukset pysyvät helppoina ymmärtää.
Ajatellaas että Toyota ja joku konserni molemmat tekevät 250.000 erilaista voimalinjan komponenttia. Tojon laatu on kovaa tasoa ja siksi noista 250.000 osasta vain 10 rikkoutuu ensimmäisen 150.000 km aikana.
Konserni tekee täysin kuralaatua ja sen osista rikkoutuu 100 samalla matkalla.

Toyotan voimalinja koostuu 2.500 komponentista joten se kasaa 250.000 osasta sata voimalinjaa.

Konserni kasaa 250.000 paskaosastaan 10.000 voimalinjaa.

150.000km matkalla hajoaa siis kymmenen Tojoa ja sata konsernikikotinta.

Mikä on siis kuluttajan mahdollisuus saada itselleen tällainen hajoava yksilö? Tojon kohdalla todennäköisyys on 10/100 eli 10%
Konsernikikottimista hajoaa 100/10.000 eli 1%

Vaikka konserni tekee 10 kertaa huonompia komponentteja niin tojomies jää silti pientareelle 10 kertaa useammin.

Todellisuudessa tilanne on tojon kannalta vielä karumpi. Polttomoottorin komponentit ovat paljon paljon monimutkaisempia valmistaa ja koota kuin sähkiksen. On lämpölaajenemista, korkeita lämpötiloja, tärinää yms jotka sähkiksestä puuttuvat kokonaan.
Lisäksi tojo vaatii jatkuvaa huoltoa kun sähkis on käytännössä huoltovapaa.

Entäpä akut? Siltäkin osin tilanne on tasapeli sillä molemmissa on samanlaiset ajoakut ja 150.000km mahtuu molemmissa tapauksessa takuun piiriin.

Miettikääs tätä tojotistit tupailloissanne. Vaikka tojon komponentit vikaantuisivat vain yhden kerran sataa sähkiksen vikaantumista kohden niin siltikin tojo olisi vasta yhtä luotettava kuin sähkis.

40

111

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Päteekö tämä vertailusi vain Toyotaan, onko sinun Skodassasi
      eri määrä komponentteja?

      • Anonyymi

        Pienellä lukemisen ymmärtämisellä ei tarvitsi kysellä tyhmiä.
        Avauksesta
        "ymmärrätte miksi sähköauto on luotettavuudeltaan ylivertainen Toyotaan ja muihinkin polttiksiin nähden."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pienellä lukemisen ymmärtämisellä ei tarvitsi kysellä tyhmiä.
        Avauksesta
        "ymmärrätte miksi sähköauto on luotettavuudeltaan ylivertainen Toyotaan ja muihinkin polttiksiin nähden."

        Toyotan tulevissa ( joskus2021 lopulla) sähköautoissa käytetään heikkolaatuisia ja halpoja komponentteja, kuten Toyotalla on tapana toimia. Eli ongelmia tiedossa ruosteen lisäksi. Alimittaiset kaapelit kuumenee ja tulipaloja odotettavissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyotan tulevissa ( joskus2021 lopulla) sähköautoissa käytetään heikkolaatuisia ja halpoja komponentteja, kuten Toyotalla on tapana toimia. Eli ongelmia tiedossa ruosteen lisäksi. Alimittaiset kaapelit kuumenee ja tulipaloja odotettavissa.

        I joo elikkämtoyotan sä j köautot maailman parhaita ja lotettavimpia.

        Kiitos


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyotan tulevissa ( joskus2021 lopulla) sähköautoissa käytetään heikkolaatuisia ja halpoja komponentteja, kuten Toyotalla on tapana toimia. Eli ongelmia tiedossa ruosteen lisäksi. Alimittaiset kaapelit kuumenee ja tulipaloja odotettavissa.

        Mihin perustat väitteesi?


    • Anonyymi

      Eihän konserni osaa tehdä edes liikkumattomia osia. Laskutoimituksessa ei ole sitä otettu huomioon.

    • Anonyymi

      The typical car contains about 2,000 functional components, 30,000 parts, and 10 million lines of software code.

      Kannattaa opetella koneenrakennuksen alkeet ensin ja sitten pitäytyä liioittelemasta asioita. Tällä kertaa laitoit 20 % liikaa toiminnallisia osia tyypilliseen autoon. Lukumäärä funktionaalilen osa ei tarkoita vain voimalinjaa, vai oletatko ettei sähköautossa ole vaikkapa jarruja?

      Volksvagen tiettävästi ei ole selvillä softansa sisällöon toimivuudesta. Olemme tilanteessa, jossa saksalaisen aineellinen ei toimi funktionaalisina komponentteina, mutta ei välttämättä toimi aineettomatkaan funktionaaliset tekijät. Sanahelinää, mutta ymmärrämme kirjoitetun.

      Jos voi pyytää, älä tule opettamaan fiksumpiasi.

      • Anonyymi

        Edelleen kehotan kohentamaan luetun ymmärtämistä sekä avauksen että lainatun osalta. Avauksessa puhutaan auton voimalinjasta, lainatussa tekstissä koko autosta. Avauksessa käsitellään voimalinjaa hyvästä syystä. Muut osat ovat hyvin pitkälti samoja riippumatta käyttövoimasta. Oleellinen ero on voimalinjassa ja siksi kannatta keskittyä siihen ja jättää yhteneväiset komponentit tarkastelun ulkopuolelle.
        Ei pieni mieli harhaudu niin helposti sivupoluille. No, arvioin sen mielen pienuuden liian optimistisesti vaikka otin huomioon että kysymys on tojopalstasta.


      • Anonyymi

        Lainaus avauksesta:"!Luvut eivät täsmälleen oikein mutta otetaan suuruusluokaltaan oikeansuuntaiset kertaluvut niin laskutoimitukset pysyvät helppoina ymmärtää."

        Oletin että tämä olisi riittänyt pitämään saivartelun osien määrästä minimissä mutta olin aivan liian optimistinen kommentoijien luetun ymmärtämisen tasosta ja kyvystä ajatella asioita konseptitasolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lainaus avauksesta:"!Luvut eivät täsmälleen oikein mutta otetaan suuruusluokaltaan oikeansuuntaiset kertaluvut niin laskutoimitukset pysyvät helppoina ymmärtää."

        Oletin että tämä olisi riittänyt pitämään saivartelun osien määrästä minimissä mutta olin aivan liian optimistinen kommentoijien luetun ymmärtämisen tasosta ja kyvystä ajatella asioita konseptitasolla.

        Joo, olen huomannut saman. Täällä on muutama fiksu, mutta suurin osa jotain peruskoulusta pudonneita. Tai ehkäpä dementoituneita tai lapsia?

        Ei ymmärretä peruskäsitteitä, kuten suuruusluokkaa. Simppelit eksponentiaaliset funktiotkin ovat näille hepreaa, niin ei voi olettaa heidän ymmärtävän vaikkapa logistisia funktioita.


    • Anonyymi

      Jopa oli typerää tekstiä aivan niinkuin tyhmyys olisi hyve. Voin kertoa ei se ole. Myynti-ja katsastustilastot kertoo mitkä autot ovat luotettavia, mitkä ei.

      Mitä komponenttien lukumäärää tulee liikkuvien osien osalta niin jätän tällaiset typerät kommentit omaan arvoonsa.

      • Anonyymi

        Matematiikka on siinä mielessä hieno asia että siinä ei ole kyse uskomisesta vaan sen joko ymmärtää tai ei ymmärrä.


      • Anonyymi

        "Myynti-ja katsastustilastot kertoo mitkä autot ovat luotettavia, mitkä ei."
        Toyotan omapojan heikompi veto.
        Katsastutilasto kertoo auton teknisen kunnon turvallisuuden kannalta yhtenä hetkenä 1-4 vuoden välein, ei sitä kuinka paljon sitä on korjattu, eikä muita vikoja joita auto voi olla täynnä tuona pienenä hetkenä.
        Myyntimäärä ei kerro luotettavuudesta yhtään mitään, sitä ei tarvitse varmaankaan selittää?


    • Anonyymi

      Sähköautot ovat aivan hiton paljon kalliimpia kuin Toyotat, huolimatta siitä että komponentteja on vähemmän. Lisäksi kun sähköautoihin pitää saada sata kW enemmän tehoa kuin polttiksiin, että ne olisivat houkuttelevia. Nythän sähköautoissa on kaksi myyntivalttia: niillä on halpa ajaa, ja niissä on niiiin mahtava kiihtyvyys. Tesla on nämä käsitykset saanut aikaan, mutta esim. Dacialla on järjetön ajatus tuoda Suomen markkinoille käsittämättömän laiska, arkiliikenteeseen täysin riittämätön 33kW tehoinen sähköauto. Ajattele, joskus vuonna -70 oli pienimpien autojen tehot jotain tuota luokkaa. Fiat 850, Simca 1000, Datsun 100A. Mutta ne eivät painaneet läheskään tonnia.

      • Anonyymi

        "Sähköautot ovat aivan hiton paljon kalliimpia kuin Toyotat, huolimatta siitä että komponentteja on vähemmän. "

        Kannattaisi päivittää tietonsa niin ei tule puhuttua aivan pehmoisia. Tässä hieman vertailua:
        Corolla hybrid 2.0 31.000€
        ID.3 Pure 93 kW, akku 45 kWh 29.900€
        ID.3 Pure Performance 110 kW, akku 45 kWh 31.500€

        RAV4 hybrid 41.000€
        ID.4 Pure 109 kW, akku 52 kWh -37.300€
        ID.4 Pure Performance 125 kW, akku 52 kWh - 38.900€

        Tojotan hybridit ovat ne ylihinnitellut autot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sähköautot ovat aivan hiton paljon kalliimpia kuin Toyotat, huolimatta siitä että komponentteja on vähemmän. "

        Kannattaisi päivittää tietonsa niin ei tule puhuttua aivan pehmoisia. Tässä hieman vertailua:
        Corolla hybrid 2.0 31.000€
        ID.3 Pure 93 kW, akku 45 kWh 29.900€
        ID.3 Pure Performance 110 kW, akku 45 kWh 31.500€

        RAV4 hybrid 41.000€
        ID.4 Pure 109 kW, akku 52 kWh -37.300€
        ID.4 Pure Performance 125 kW, akku 52 kWh - 38.900€

        Tojotan hybridit ovat ne ylihinnitellut autot.

        Mistähän lienet hinnastosi lukenut. Kansanvaunukonsernin sivuilla oli minua lähinnä kiinnostavimman ID.4:n hinta yli 55000 euroa. Nykyautossa pitää olla luonnollisesti kunnon turvallisuutta edistävät varusteet. Halvat ledilistat siellä sun täällä ovat pelkkää pintakiiltoa.
        Ja kyseisen mallin alustaratkaisua tutkiessani katosi viimeinenkin mielenkiinto koslaa kohtaan. Heikosti kuosinsa pitävä alumiinirakenne alustan risuaidassa tietää korkeita jopa vuosittaisia korjauskuluja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistähän lienet hinnastosi lukenut. Kansanvaunukonsernin sivuilla oli minua lähinnä kiinnostavimman ID.4:n hinta yli 55000 euroa. Nykyautossa pitää olla luonnollisesti kunnon turvallisuutta edistävät varusteet. Halvat ledilistat siellä sun täällä ovat pelkkää pintakiiltoa.
        Ja kyseisen mallin alustaratkaisua tutkiessani katosi viimeinenkin mielenkiinto koslaa kohtaan. Heikosti kuosinsa pitävä alumiinirakenne alustan risuaidassa tietää korkeita jopa vuosittaisia korjauskuluja.

        "Mistähän lienet hinnastosi lukenut. "

        Hinnat ovat VW:n ja Toyotan julkaisemista hinnastoista. Voi tarkastaa.

        Hyvä että otit esiin tuon ID:n alumiinirakenteen. Siinäkin yksi iso plussa sähköautoille. Alumiini ei ruostu koskaan kun taas Toyotan historia sillä saralla on aika synkkää luettavaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistähän lienet hinnastosi lukenut. Kansanvaunukonsernin sivuilla oli minua lähinnä kiinnostavimman ID.4:n hinta yli 55000 euroa. Nykyautossa pitää olla luonnollisesti kunnon turvallisuutta edistävät varusteet. Halvat ledilistat siellä sun täällä ovat pelkkää pintakiiltoa.
        Ja kyseisen mallin alustaratkaisua tutkiessani katosi viimeinenkin mielenkiinto koslaa kohtaan. Heikosti kuosinsa pitävä alumiinirakenne alustan risuaidassa tietää korkeita jopa vuosittaisia korjauskuluja.

        Toyota ja turvallisuutta edistävät varusteet, no ne löytyvät lähinnä vain listalta, mutta toimivat valitettavan harvoin ja silloinkin huonosti. Kannattaa lukea autolehdistä asiasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mistähän lienet hinnastosi lukenut. "

        Hinnat ovat VW:n ja Toyotan julkaisemista hinnastoista. Voi tarkastaa.

        Hyvä että otit esiin tuon ID:n alumiinirakenteen. Siinäkin yksi iso plussa sähköautoille. Alumiini ei ruostu koskaan kun taas Toyotan historia sillä saralla on aika synkkää luettavaa.

        Itä tekee maantiesuola ja sähkövioto, no elktrolyyttisen korroosion ja alumiinista tulloo Alo2 valkoista jauhoa, leivo siitä sitten pulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itä tekee maantiesuola ja sähkövioto, no elktrolyyttisen korroosion ja alumiinista tulloo Alo2 valkoista jauhoa, leivo siitä sitten pulla.

        Tuollainen alumiinirakenne joka toimii ID:n "runkona" on käytännössä ikuinen.
        Tuollainen elektrolyyttinen korroosio on aivan huuhaata. Mikä tuollainen sähkövuoto alumiinirunkoon muka olisi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sähköautot ovat aivan hiton paljon kalliimpia kuin Toyotat, huolimatta siitä että komponentteja on vähemmän. "

        Kannattaisi päivittää tietonsa niin ei tule puhuttua aivan pehmoisia. Tässä hieman vertailua:
        Corolla hybrid 2.0 31.000€
        ID.3 Pure 93 kW, akku 45 kWh 29.900€
        ID.3 Pure Performance 110 kW, akku 45 kWh 31.500€

        RAV4 hybrid 41.000€
        ID.4 Pure 109 kW, akku 52 kWh -37.300€
        ID.4 Pure Performance 125 kW, akku 52 kWh - 38.900€

        Tojotan hybridit ovat ne ylihinnitellut autot.

        Jos tuota tehokkaampaa ID.4 mallia isommalla akulla verrataan RAV4 hybridin hintaan, on VW reilun kymppitonnin kalliimpi. Silti toimintasäde on useita satoja kilometrejä lyhyempi.
        Mutta seuraavan viiden vuoden aikana akkujen hinta jatkaa putoamistaan ja sähköautojen hinnat suunnilleen puolittuu nykyisestä. Todella halpoja ne on tulevaisuudessa valmistaa.
        Se on sitten eri asia mitä veroja näille määrätään kun todetaan ettei sähkö riitä kaikkeen mihin sitä tarvitaan.


    • Anonyymi

      Ainakin aloittaja myöntää toyotat luotettavimmiksi polttiksissa , mien paljon sitten haluaa autoon rahaa sijoittaa,varmaankin tuo sähköpeli on tulevaisuutta kunhan ensin toivotut ominaisuudet saadaan kehitettyä tarpeeksi pitkälle ja kohtuu hintaisia käytettyjä alkaa olemaan tarjolla , siihen vielä pitkätie kuljettavana ja mennään vanhalla toitsulla eikä sorruta rahastukseen.

      • Anonyymi

        "Ainakin aloittaja myöntää toyotat luotettavimmiksi polttiksissa"

        Käytin Toyotan hybridiä esimerkkinä koska siinä on polttis yhdistettynä sähköiseen voimalinjaan eli se on mahdollisimman monimutkainen versio polttisauton voimalinjasta. On ajoakut yms sälää.
        Tojotistien tapaan vetäisit täysin omasta hatusta tuon tulkintasi tojon ja muiden polttisten luotettavuudesta keskenään. Te elätte mielikuvitusmaailmassa ja yritätte tyrkyttää sitä mukaan jopa tällaiseen puhtaaseen matematiikkaharjoitukseen.

        "Aloittaja"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ainakin aloittaja myöntää toyotat luotettavimmiksi polttiksissa"

        Käytin Toyotan hybridiä esimerkkinä koska siinä on polttis yhdistettynä sähköiseen voimalinjaan eli se on mahdollisimman monimutkainen versio polttisauton voimalinjasta. On ajoakut yms sälää.
        Tojotistien tapaan vetäisit täysin omasta hatusta tuon tulkintasi tojon ja muiden polttisten luotettavuudesta keskenään. Te elätte mielikuvitusmaailmassa ja yritätte tyrkyttää sitä mukaan jopa tällaiseen puhtaaseen matematiikkaharjoitukseen.

        "Aloittaja"

        Itseasiassa mekaanisesti ottaen Toyotan hybrid-voimalinja yksinkertaisin voimalinja missä on polttomoottori.
        Jopa tavallisessa 7v DSGs yli kymmenkertainen määrä osia verrattuna Toyotan eCVT voimalinjaan.
        Periaatteessa toyotan voimalinja kostuu planeettaapyörästöstä (kuten auton tasauspyörästö) johon on suoraan kytketty polttomoottori ja kaksi sähkömoottoria. Kaikki ilman irrotuskytkimiä tai vaihteiden vaihtoja. Kuluvia osia on kuten siinä tasauspyörästössä.
        eCVT voimalinjan "vaihteisto" kestää saman kuin auton vetopyörästö ja tämä harvakseen tehtyillä vaihteistoöljynvaihdoilla.

        Toyotan eCVT on paras HV ja PHEV voimalinja juuri sen vuoksi että on yksinkertaisin. Lisäksi se antaa mahdollisuuden vaihdella vaikka jatkuvasti rinnakkais ja sarjahybridin välillä tilanteen mukaan.

        eCVT voimalinjoissa on ollut hyvin hyvin vähän vikoja vaikka ovat olleet tuotannossa jo yli 20 vuotta. VAGenilla on DSGeissa ollut vuodessa enemmän ongelmia kuin Toyotalla koko tuona aikana voimansiirrossa. Tämä eri johtuu juuri siitä mitä aloittaja kertoi eli monimutkainen voimalinja on haasteellinen saada toimivaksi ja luotettavaksi ja juuri sellainenhan DSG on.

        Jos Toyota on aloittajalle jokin punainen vaate niin kannattaa se sanoa heti kärkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itseasiassa mekaanisesti ottaen Toyotan hybrid-voimalinja yksinkertaisin voimalinja missä on polttomoottori.
        Jopa tavallisessa 7v DSGs yli kymmenkertainen määrä osia verrattuna Toyotan eCVT voimalinjaan.
        Periaatteessa toyotan voimalinja kostuu planeettaapyörästöstä (kuten auton tasauspyörästö) johon on suoraan kytketty polttomoottori ja kaksi sähkömoottoria. Kaikki ilman irrotuskytkimiä tai vaihteiden vaihtoja. Kuluvia osia on kuten siinä tasauspyörästössä.
        eCVT voimalinjan "vaihteisto" kestää saman kuin auton vetopyörästö ja tämä harvakseen tehtyillä vaihteistoöljynvaihdoilla.

        Toyotan eCVT on paras HV ja PHEV voimalinja juuri sen vuoksi että on yksinkertaisin. Lisäksi se antaa mahdollisuuden vaihdella vaikka jatkuvasti rinnakkais ja sarjahybridin välillä tilanteen mukaan.

        eCVT voimalinjoissa on ollut hyvin hyvin vähän vikoja vaikka ovat olleet tuotannossa jo yli 20 vuotta. VAGenilla on DSGeissa ollut vuodessa enemmän ongelmia kuin Toyotalla koko tuona aikana voimansiirrossa. Tämä eri johtuu juuri siitä mitä aloittaja kertoi eli monimutkainen voimalinja on haasteellinen saada toimivaksi ja luotettavaksi ja juuri sellainenhan DSG on.

        Jos Toyota on aloittajalle jokin punainen vaate niin kannattaa se sanoa heti kärkeen.

        "Itseasiassa mekaanisesti ottaen Toyotan hybrid-voimalinja yksinkertaisin voimalinja missä on polttomoottori."

        Missaat pointin isosti. Se ei paljoa muuta mitään jos tojon hybridissä tai volsun dsg:ssä komponentteja on 1500, 2500 tai 3500 kun sähkiksessä niitä on on 20 tai 30.
        Tajuat kai että liikutaan aivan eri maailmoissa.


    • Anonyymi

      Toyota ja luotettavuus, niin menneen ajan muistoja vain.

    • Anonyymi

      Edelleen kehotan kohentamaan luetun ymmärtämistä sekä avauksen että lainatun osalta. Avauksessa puhutaan auton voimalinjasta, lainatussa tekstissä koko autosta.

      Aloituksen mukaan polttiksen voimalinjassa on 2500 osaa.
      Lähtökohta on se että sähköauton voimalinjassa on 25 liikkuvaa osaa. Toyotan vastaava luku on 2.500.

      Kommentissa mainittuna:
      The typical car contains about 2,000 functional components, 30,000 parts, and 10 million lines of software code.

      Matematiikka on varmasti vaikeaa: Aloittajan mukaan tämä menee siten, että Toyotan voimalinjassa on 2500 osaa, mutta keskimäärin autossa on kaikkiaan 2500 toiminnallista osaa. Kaikki toiminnalliset osat eivät aloittajalle kerrottuna ole voimalinjassa.

      Koska aloittajalla ei ole käsitystä koneenrakennuksesta, hän ei ymmärrä tiettyjen osien rikkoutuvan. Kannattaa varmaan ruuvit ja muut vastaavat osat jättää laskelmasta mukaan, jos halutaan tarkastella vikaantumisväliä tuotteessa. Tavallinen insinööri ei ole koskaan tehnyt tuotteen eliniän mukaista laskentaa.
      Yliopistossa aihetta opiskelleena, jotain on jäänyt kansainvälisen brändituotteen luotettavuuden laskemisesta. Insiööritoimistojen Chief Designer lujuuslaskijanakaan ei ole tehtävän ymmärtämistä hämärtänyt.

      Silloin tarkastellaan vaikkapa lähinnä laakereita ja vastaavia osia, joista on olemassa teknistä dataa. Monista komponenteista saadaan käytön antama kokemus, jota voidaan käyttää seuraavissa tuotteissa. Suuri osa auton osista on mitoitettu väsymisen kannalta ns. ikuisiksi. Tarkoitan tällä vaikkapa vaihteiston hammaspyörää, joka ei kulu eikä rikkoudu suurellakaan km-määrällä.

      Toyota Prius eräänä monimutkaisena autona, määritellään maailman luotettavimpien autojen ryhmään kautta aikojen. Saksalaista autoa ei tässä joukossa ole ainuttakaan tänä päivänä. Korjatkaa, jos olen väärässä.

      Saksalaisten mitoittamistapakin autoissa on toisinaan ollut väärä, kuten on osittain edelleen. Japanilaisissa autoissa tämä oli aikanaan suurin teho, mutta saksalaisissa oletettu keskimääräinen teho. Tätä on korjattu, mutta turbojen myötä laakereita ja muita osia ei ole mitoitettu suurimman tehon mukaan. Tämä on eräs syy, miksi turboahdetut autot hajoavat käyttäjästä riippuen sangen nopeasti. Vai kuinka selitetään toisinaan myynnissä olevat uudehkot saksalaiset autot, jotka tekniikan hajottua lähes lahjoitetaan ostajalle. Tästä on ollut kirjoittelua.

      Auton alusta esimerkiksi Passatissa ei kestä normaaliautossa, kuinka nivelet ja vastaavat osat kestävät huomattavasti painavimmissa vastaavissa autoissa?

      Tämän kirjoittanut on halvan omakotitalon verran rahaa korjaamiseen maksanut. Arvatkaa, minkä merkin korjaamiseen ja mistä maasta? Sähköautot saksasta eivät tee poikkeusta tänään, eivätkä tule tekemään sitä tulevaisuudessakaan. Mutta rahat ovat jokaisen oma asia, mihin nämä haluaa hävittää.

      • Anonyymi

        "Yliopistossa aihetta opiskelleena, jotain on jäänyt kansainvälisen brändituotteen luotettavuuden laskemisesta. Insiööritoimistojen Chief Designer lujuuslaskijanakaan ei ole tehtävän ymmärtämistä hämärtänyt."

        Missä kohtaa näitä opintoja ja luotettavuuden laskennoissa harhauduit näille mielen sivupoluille joissa luotettavuuden määrittää tuotteen brändi? Ja se on vähän eri juttu kuin jonkun komponentin suunnitteleva tai valmistava brändi. On perusasia että on aivan sama kuinka monta ikuiseksi suunniteltua osaa ei rikkoudu jos yksi muu osa rikkoutuu. Voit vaikka kysäistä avaruussukkulan suunnittelutiimiltä tästä asiasta. On palhin helpompaa valmistaa 25 ikikestävää osaa kuin 2500 ikikestävää osaa.
        Oikeasti, mihin syvään koloon tungit ammattitaitosi ja koulutuksesi kun lähdit kirjoittamaan tuota avautumistasi? Siitä näkee otsallaankin että perusasiat on unohdettu kokonaan. Aivan perusasiat.


      • Anonyymi

        "Kannattaa varmaan ruuvit ja muut vastaavat osat jättää laskelmasta mukaan, jos halutaan tarkastella vikaantumisväliä tuotteessa. Tavallinen insinööri ei ole koskaan tehnyt tuotteen eliniän mukaista laskentaa.
        Yliopistossa aihetta opiskelleena, jotain on jäänyt kansainvälisen brändituotteen luotettavuuden laskemisesta. Insiööritoimistojen Chief Designer lujuuslaskijanakaan ei ole tehtävän ymmärtämistä hämärtänyt."

        Haluatko nolata itseäsi vielä lisää. Itselläni on vain opistotason mekaaninen insinöörikoulutus mutta jopa tällä vajavaisella akateemisella koulutuksella tiedän että vedät nyt syvää tuubaa. Lujuuslaskenta ja tuotteen elinkaaren aikainen vikaantumisväli-analyysi ovat kaksi täysin eri tieteenhaaraa. Rakenteen lujuuslaskennassa käytetyt varmuuskertoimet tietysti tulevat pitkän tien kautta kiertotietä vikaantumisvälin kautta mutta sinun tekstisi taso kertoo että et todellakaan liiku niissä piireissä missä nämä varmuuskertoimet määritellään.


    • Anonyymi

      Voisitko luetella nuo n 25 osaa mitkä on sähköisen voimalinja saa. Sinun pitäisi ne tietää jos tiedät lukumäärän.

      • Anonyymi

        Voi typeryyden määrää kun pitää epätoivoisesti tarttua lillukanvarsiin kun pää ei ymmärrä oleellista asiaa tässä ketjussa.
        Änkyröinti ja nillitys tällaisista detaljeista vain korostaa kirjoittajan kyvyttömyydestä sisäistää perusasioita.

        "Lähtökohta on se että sähköauton voimalinjassa on 25 liikkuvaa osaa. Toyotan vastaava luku on 2.500. Luvut eivät täsmälleen oikein mutta otetaan suuruusluokaltaan oikeansuuntaiset kertaluvut niin laskutoimitukset pysyvät helppoina ymmärtää"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi typeryyden määrää kun pitää epätoivoisesti tarttua lillukanvarsiin kun pää ei ymmärrä oleellista asiaa tässä ketjussa.
        Änkyröinti ja nillitys tällaisista detaljeista vain korostaa kirjoittajan kyvyttömyydestä sisäistää perusasioita.

        "Lähtökohta on se että sähköauton voimalinjassa on 25 liikkuvaa osaa. Toyotan vastaava luku on 2.500. Luvut eivät täsmälleen oikein mutta otetaan suuruusluokaltaan oikeansuuntaiset kertaluvut niin laskutoimitukset pysyvät helppoina ymmärtää"

        Ensinnäkään Toyotan voimalinja saa ei ole 2500 osaa. Toiseksi et tiedä sähköisestä voimalinjasta yhtään mitään.


    • Anonyymi

      sokeus iski ja piti olla:
      Matematiikka on varmasti vaikeaa: Aloittajan mukaan tämä menee siten, että Toyotan voimalinjassa on 2500 osaa, mutta keskimäärin autossa on kaikkiaan 2000 toiminnallista osaa. Kaikki toiminnalliset osat eivät aloittajalle kerrottuna ole voimalinjassa.

      Kuinka Toyotan voimalinjassa voi olla enemmän osia, kuin kaikki auton toiminnalliset osat ja tämäkin 25 % ylittävänä.

      • Anonyymi

        Aloituksesta.
        "Lähtökohta on se että sähköauton voimalinjassa on 25 liikkuvaa osaa. Toyotan vastaava luku on 2.500. Luvut eivät täsmälleen oikein mutta otetaan suuruusluokaltaan oikeansuuntaiset kertaluvut niin laskutoimitukset pysyvät helppoina ymmärtää"

        Helpottiko?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloituksesta.
        "Lähtökohta on se että sähköauton voimalinjassa on 25 liikkuvaa osaa. Toyotan vastaava luku on 2.500. Luvut eivät täsmälleen oikein mutta otetaan suuruusluokaltaan oikeansuuntaiset kertaluvut niin laskutoimitukset pysyvät helppoina ymmärtää"

        Helpottiko?

        Teslan voimalinjassa on 19 osaa, ei 25. On aika sama onko tojon vastaava luku 1900 vai 2900. Iso kuva on kuitenkin sama. Dillet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teslan voimalinjassa on 19 osaa, ei 25. On aika sama onko tojon vastaava luku 1900 vai 2900. Iso kuva on kuitenkin sama. Dillet.

        Ja silti Toyota on ollut kaikissa tutkimuksissa monin verroin Teslaa luotettavampi, joka onkin ollut yleensä siellä listan häntäpäässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja silti Toyota on ollut kaikissa tutkimuksissa monin verroin Teslaa luotettavampi, joka onkin ollut yleensä siellä listan häntäpäässä.

        Sulla on pari isoa ajatusmokaa tässä jutussasi.
        Viittaat tutkimuksiin ilman mitään linkkiä mihinkään tutkimukseen. Lisäksi sun perusajatus verrata kahta autonvalmistajaa on peruskohdiltaan väärä. Kysymys on sähköauton toimintavarmuuden vertailusta polttiksiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sulla on pari isoa ajatusmokaa tässä jutussasi.
        Viittaat tutkimuksiin ilman mitään linkkiä mihinkään tutkimukseen. Lisäksi sun perusajatus verrata kahta autonvalmistajaa on peruskohdiltaan väärä. Kysymys on sähköauton toimintavarmuuden vertailusta polttiksiin.

        "Sähköautot ovat luotettavampia kuin Toyotat"
        Tällainen oli sinun aloituksesi. Toko,toki, jos tarkoitat että kaikki konsernipolttikset otetaan vertailuun niin silloin vaaka kallistuu sinne sähköauton puolelle jos ei sitä isovikaista iidee kolmosta huomioida? Vikojahan siinä oli jo ensi koeajossa vaikka muille jakaa eikä suositeltu ostamaan. Pitäisikö vielä kaivaa linkki jostakin vaikka taatusti olet sen koeajonkin lukenut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sähköautot ovat luotettavampia kuin Toyotat"
        Tällainen oli sinun aloituksesi. Toko,toki, jos tarkoitat että kaikki konsernipolttikset otetaan vertailuun niin silloin vaaka kallistuu sinne sähköauton puolelle jos ei sitä isovikaista iidee kolmosta huomioida? Vikojahan siinä oli jo ensi koeajossa vaikka muille jakaa eikä suositeltu ostamaan. Pitäisikö vielä kaivaa linkki jostakin vaikka taatusti olet sen koeajonkin lukenut.

        ID.3 toimitukset aloitettiin keskeneräisellä softalla. Siitä ei kahta sanaa. Softassa oli paljon bugeja.

        Juttu menee kuitenkin niin että VW on jo julkaissut täysin uuden softaversion joka toimii. Tojon polttiksien voimalinjassa on edelleen 2500 osaa ja se määrä ei siitä koskaan vähene. Samoin kuin Tojon hätäjarrutus-systeemi on susi myös jatossa. Tojon kaverit kävivät katsomassa TM:n vertailussa kun Corolla törmäili esteeseen ja sanoivat että noin se toimii. Törmäilee minkä törmäilee mutta me ei tehdäsille mitään.
        Tojo vaatii kallista huoltoa ja kallista bensaa koko ajan. Sähköauto kulkee halvalla sähköllä ja ilman huoltoja.


    • Anonyymi

      Toyota on pudonnut täysin kehityksen kelkasta. KAikilla muilla on sähköautoja ja iso valikoima plugareita. Tojo hinkkaa edelleen lähestulkoon pelkillä polttiksilla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikäs emäntä se joka listi lapset ja itsensä?

      Oli muhokselta,ouluun saakka piti mennä toteuttamaan tuokin asia. Onneksi ei silti rekan alle ajanut. Ei nimiä, toki ne tulee minfoon. Mutta niillä ei
      Muhos
      100
      5826
    2. Halla-aho: Emme halua, että punavihreä hallitus jatkaa

      https://www.is.fi/politiikka/art-2000007761119.html Alkaa olla nykyhallituksella lopun ajat.
      Maailman menoa
      496
      5730
    3. Riinan oudot selitykset

      Riina sanoo iltiksen haastattelussa että avioliiton ongelmat johtuvat siitä ettei häntä katsottu tai hänestä kiinnostuttu kun liikkuivat Kallen kanssa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      67
      5159