Aihe

Kannattaako ostaa JO 50.000 euron Model 3 SR+ ennen kuin keskihintainen bensa-auto

Anonyymi

Kokonaiskustannukset paljon edullisemmat, erittäin pitkät huoltovälit, 2 000 euron hankintatuki, erittäin pitkät huoltovälit, erinomainen jälleenmyyntiarvo

Model 3 SR+ (Tesla Model 3 Standard Range Plus)
Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,6 s
Teho 260 kW (353 hv)
Vääntö 500 Nm
Toimintasäde latauksella 300-400 km
Huippunopeus 225 km/h
EU-kulutus 11,6 kWh/100 km
CO2-päästöt 0 g/km
Mitat Pituus 4 694 mm, leveys 1 849 mm, korkeus 1 443 mm, akseliväli 2 750 mm
Omamassa 1 726 kg
Perävaunumassa jarruin 910 kg
Tavaratila 425 + 85 l
Hyvin pitkät huoltovälit (vähän kuluvia osia)

Kun katsoo latauskulut, pitkät huoltovälit, vähäiset korjauskulut johtuen liikkuvien osien vähäisestä määrästä, hankintatuen, ajoneuvoveron, jälleenmyyntiarvon, akuston pitkän keston jne. niin eikö 50 000 euron Tesla Model 3 SR+ tule halvemmaksi kuin perinteinen 25 000 - 35 000 euron keskiluokan "karvahattumallin" bensa-auto?

87

113

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kallista on akkuautoilu, pääomakulut järkyttävät, 10 vuotta on sen laskennallinen käyttöikä, sen jälkeen kierrätysromun arvoinen. Polttomoottoriauto on vasta käyttöikänsä puolessavälissä.

      • Anonyymi

        Tesloilla on taksikäytössä ajettu 400 000 - 500 000 km akuston heikentyessä vain hieman. Huolto- ja korjauskulut latauskulujen lisäksi pienet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tesloilla on taksikäytössä ajettu 400 000 - 500 000 km akuston heikentyessä vain hieman. Huolto- ja korjauskulut latauskulujen lisäksi pienet.

        Vaikka olisi 5 miljoonaa km, se ei taviskäyttäjää lohduta, jos akut on menettäneet ominaisuutensa 10 v. ikäisenä, km voi kertyä siinä ajassa 10 - 20 tkm. Akut tuskin kestävät yli 10v. kaikki hitecakut ainakin muissa laitteissa ovat jo hyvin huonossa hapessa, tai kokonaan pimeänä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka olisi 5 miljoonaa km, se ei taviskäyttäjää lohduta, jos akut on menettäneet ominaisuutensa 10 v. ikäisenä, km voi kertyä siinä ajassa 10 - 20 tkm. Akut tuskin kestävät yli 10v. kaikki hitecakut ainakin muissa laitteissa ovat jo hyvin huonossa hapessa, tai kokonaan pimeänä.

        siis vuosittain kilometrejä voi kertyä monella vain tuon 10 - 20 tkm.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka olisi 5 miljoonaa km, se ei taviskäyttäjää lohduta, jos akut on menettäneet ominaisuutensa 10 v. ikäisenä, km voi kertyä siinä ajassa 10 - 20 tkm. Akut tuskin kestävät yli 10v. kaikki hitecakut ainakin muissa laitteissa ovat jo hyvin huonossa hapessa, tai kokonaan pimeänä.

        10 - 20 tkm 10v miksi ostaisit edes auton?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka olisi 5 miljoonaa km, se ei taviskäyttäjää lohduta, jos akut on menettäneet ominaisuutensa 10 v. ikäisenä, km voi kertyä siinä ajassa 10 - 20 tkm. Akut tuskin kestävät yli 10v. kaikki hitecakut ainakin muissa laitteissa ovat jo hyvin huonossa hapessa, tai kokonaan pimeänä.

        Kai se on tavoite että persaukisilta loppuu autoilut sähköautojen myötä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        10 - 20 tkm 10v miksi ostaisit edes auton?

        Paljon vähemmilläkin kilometreillä auto on käytännössä monilla pakollinen. Jo 5000 km vuodessa on pitkä matka kantaa tavaroita ja kauppakasseja pakkasessa ja vesisateessa. Kukaan ei ole niin hullu, että jää hankalasta ja kalliista taksista riippuvaiseksi, tai muustakaan vieraan kyydeistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tesloilla on taksikäytössä ajettu 400 000 - 500 000 km akuston heikentyessä vain hieman. Huolto- ja korjauskulut latauskulujen lisäksi pienet.

        TYÖSUHDEautoiki ei saisi hankkia muita kuin täys- SÄHKÖ-AUTOJA

        Työsuhdeautoilu on muutenkin kyseenalaista, istuuhan työsuhdeautoilia aina pöydässäsi napsimassa parhaat palat. !!!!

        t. haans


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        TYÖSUHDEautoiki ei saisi hankkia muita kuin täys- SÄHKÖ-AUTOJA

        Työsuhdeautoilu on muutenkin kyseenalaista, istuuhan työsuhdeautoilia aina pöydässäsi napsimassa parhaat palat. !!!!

        t. haans

        Tosin työsuhdeautoilijatkin maksavat autoistaan, ei sekään ilmaista ole. Ja Suomessa työsuhdeautoilu on usein kalliimpaa verrattuna siihen, että luopuisi työsuhdeautosta ja käyttäisi omaa halpaa autoa. Omassa tuttavapiirissä on niitäkin, jotka ovat luopuneet työsuhdeautosta, koska oma auto on halvempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        10 - 20 tkm 10v miksi ostaisit edes auton?

        Ymmärsit taas kerran väärin. Se oli 10 -20 tuhatta kilometriä vuodessa.


    • Anonyymi

      Ei kannata tässä vaiheessa. Jos ei ole rahasta kiinni ja latausta varten löytyy tarvittava liitäntä tai kohtuukustannuksun sellaisen saa niin sitten ehkä, muuten ei.

      Teknologia kehittyy sähköautojen osalta tällä hetkellä varsin kovaa vauhtia. Jos ei ole kiire auton ostoon niin mieluummin oottelee ja kattelee mihin suuntaan ollaan menossa. Anna jonkun muun toimia testikuskina ja hanki auto sitten kun latausongelmaan alkaa löytyä ratkaisuja.

    • Anonyymi

      Ainakin omassa käytössä ei vielä kannata. Ajan noin 7- 8 000 kilometriä vuodessa , joten tuollaisen 15 000 - 25 000 euron hintaeron umpeen kurominen veisi todella kauan aikaa. Ehkä jopa kymmeniä vuosia. Ja tuokin vain hyvällä onnella, pienikin epäonni tekee oston kannattamattomaksi. Lisäksi kalliimpi auto menettää arvoa nopeammin (euroissa), joten todennäköisesti noin suurta hintaeroa ei tulla koskaan kuromaan umpeen. Ellei sitten käytä samaa autoa 100 vuotta, mikä tuskin on mahdollista...

      Tosin en välttämättä ostaisi noin kallista bensa-autoakaan, olen aina käyttänyt alle kymppitonnin autoon. Enkä sähköauton takiakaan budjettia nosta paljon, ehkä teoreettinen maksimi on 15 tonnia. Tosin itse mieluiten ostan autoni käytettynä. Rahaa olisi toki Teslaankin jopa ilman lainaa, mutta en pidä järkevänä käyttää noin paljon rahaa autoon, joka ei edes tuota mitään. Mieluiten sijoitan rahat johonkin järkevämpään.

      Ja sähköautoissa on myös ongelmia. Itse tarvitsen auton, jolla pystyy mukavasti kulkemaan noin 400 kilometriä kerralla myös keskellä talvea. Ajan autolla erittäin harvoin, mutta silloin kun ajan, ajan yleensä satoja kilometrejä kerralla. Tuo Tesla ei talvikeleillä pysty kulkemaan edes 300 kilometriä, joten sekään ei riitä. Toki, jos laturit pystyy lataamaan auton varmuudella nopeasti, voin tuosta tinkiä, mutta pikalaturien toiminta on epävarmaa. Testeissä on todettu, että pikalaturit eivät usein toimi kuin on luvattu.

      Tosin suurimpana ongelmana on se, että minulla ei ole minkäänlaista latausmahdollisuutta kotona. Ei edes lämpötolppaa, tosin niistäkään ei sähköautoa saa ladata. Ja tämä ei ole harvinaista, todella monilla ei ole mitään mahdollisuutta ladata autoa kotona. Muissa paikoissa sähköauton lataaminen maksaa helposti enemmän kuin bensa-auton tankkaaminen. Nimittäin huoltoasemien ym latauspisteissä lataaminen maksaa helposti yli 10 kertaa enemmän kuin normaali sähkön hinta. Joten jos ei pysty kotona lataamaan, ei säästä euroakaan verrattuna bensa-autoon tältä ostin.

      • Anonyymi

        Lisään... Enkä piittaa pätkääkään autojen hevosvoimista, kiihtyvyydestä jne. Minulle auto on pelkkä väline ja tärkeämpiä tekijöitä on turvallisuus, luotettavuus ja käytettävyys. Mitä itse olen Teslan testejä katsonut, on Tesla laadultaan yksi surkeimmista autoista. Eikä Teslan käytettävyyskään ole kovin hyvä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisään... Enkä piittaa pätkääkään autojen hevosvoimista, kiihtyvyydestä jne. Minulle auto on pelkkä väline ja tärkeämpiä tekijöitä on turvallisuus, luotettavuus ja käytettävyys. Mitä itse olen Teslan testejä katsonut, on Tesla laadultaan yksi surkeimmista autoista. Eikä Teslan käytettävyyskään ole kovin hyvä.

        Itse ajan vaan käytännössä töihin ja kauppaan, kilometrejä tulee ehkä10-20 päivässä. Aika kauan tosiaan kestää kuroa se hintaero umpeen,
        Tosin jos ajaa paljon, niin kyllähän sillä sähköllä säästää useampia tonneja vuodessa.
        riippuu mitä haluaa. Ladattavia hybridejä tulee varmasti nyt paljon käytettyinä markkinoille, eli kai se on tulevaisuudessa järkevin vaihtoehto.

        nythän niitä akkujen kestoa testataan, kun on tosi kylmät säät. Vähän huonoa olen siitä kuullut sähköautoilijoilta, mutta en tietenkään ole mikään asiantuntija.
        Teslaa en ostaisi, mutta syynä on hinta. Halvemmalla saa kuitenkin järkevän auton. Tietty jos haluaa ökyillä, niin varmaan Teslakin toimii hyvin Suomessa.

        Tietty siis pitäisi ajella jollain klassisella amerikkalaisella v8:lla, mutta eihän ne Suomessa toimi ympäri vuoden ja bensakin on niin pirun kallista.


      • Anonyymi

        "Muissa paikoissa sähköauton lataaminen maksaa helposti enemmän kuin bensa-auton tankkaaminen. Nimittäin huoltoasemien ym latauspisteissä lataaminen maksaa helposti yli 10 kertaa enemmän kuin normaali sähkön hinta."

        Bensa on nyt jossain 1,5-1,6 euron tienoilla. Sähköauton lataaminen ei maksa missään tapauksessa niin paljon, ei lähimainkaan.
        Sähköautolla säästää, mutta onko se riittävästi auton käyttöaikaan nähden, onkin sitten ihan eri asia. Riippuu ajokilometreistä, mutta jos ajaisin paljon, niin säästäisihän siinä. Eikä tarttisi tuoda ulkomailta bensaa vaan voitaisiin tuottaa se sähkö ihan kotimaassa tavalla tai toisella.

        Ja siis tosiaan jos ei pysty lataamaan kotona autoa yön aikana, niin silloin sähkö onkin ihan turha hankinta. Ei se silti tarkoita, etteikö tekniikka kehittyisi ja taloyhtiöiden lämmitystolpat. Ainakin meillä duunissa on rakennettu asianmukaiset laturit, mutta varmaan monissa paikoissa ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Muissa paikoissa sähköauton lataaminen maksaa helposti enemmän kuin bensa-auton tankkaaminen. Nimittäin huoltoasemien ym latauspisteissä lataaminen maksaa helposti yli 10 kertaa enemmän kuin normaali sähkön hinta."

        Bensa on nyt jossain 1,5-1,6 euron tienoilla. Sähköauton lataaminen ei maksa missään tapauksessa niin paljon, ei lähimainkaan.
        Sähköautolla säästää, mutta onko se riittävästi auton käyttöaikaan nähden, onkin sitten ihan eri asia. Riippuu ajokilometreistä, mutta jos ajaisin paljon, niin säästäisihän siinä. Eikä tarttisi tuoda ulkomailta bensaa vaan voitaisiin tuottaa se sähkö ihan kotimaassa tavalla tai toisella.

        Ja siis tosiaan jos ei pysty lataamaan kotona autoa yön aikana, niin silloin sähkö onkin ihan turha hankinta. Ei se silti tarkoita, etteikö tekniikka kehittyisi ja taloyhtiöiden lämmitystolpat. Ainakin meillä duunissa on rakennettu asianmukaiset laturit, mutta varmaan monissa paikoissa ei ole.

        Tämä on itse asiassa laskettu TM:n testeissä. Kotona lataamalla säästää, mutta huoltoasemat eivät peri pelkkää sähkön hintaa, vaan moninkertaisen hinnan.

        Jos lataa sähköauton pelkillä huoltoasemilla, voi sähköauton käyttö maksaa enemmän kuin bensa-auton käyttö. Sen verran kovaa hintaa latauksista huoltoasemat perii. Sähköauto on halvempi käyttää, jos lataa auton kotona, mutta jos lataa auton muualla niin se ei ole halvempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Muissa paikoissa sähköauton lataaminen maksaa helposti enemmän kuin bensa-auton tankkaaminen. Nimittäin huoltoasemien ym latauspisteissä lataaminen maksaa helposti yli 10 kertaa enemmän kuin normaali sähkön hinta."

        Bensa on nyt jossain 1,5-1,6 euron tienoilla. Sähköauton lataaminen ei maksa missään tapauksessa niin paljon, ei lähimainkaan.
        Sähköautolla säästää, mutta onko se riittävästi auton käyttöaikaan nähden, onkin sitten ihan eri asia. Riippuu ajokilometreistä, mutta jos ajaisin paljon, niin säästäisihän siinä. Eikä tarttisi tuoda ulkomailta bensaa vaan voitaisiin tuottaa se sähkö ihan kotimaassa tavalla tai toisella.

        Ja siis tosiaan jos ei pysty lataamaan kotona autoa yön aikana, niin silloin sähkö onkin ihan turha hankinta. Ei se silti tarkoita, etteikö tekniikka kehittyisi ja taloyhtiöiden lämmitystolpat. Ainakin meillä duunissa on rakennettu asianmukaiset laturit, mutta varmaan monissa paikoissa ei ole.

        Ja muuten, kyseessä ei ole pelkästään monet paikat, vaan valtaosa paikoista. Sellaiset taloyhtiöt ovat harvassa, joissa on mahdollisuutta ladata sähköautoa.

        Ja edes nykyään ei kyetä tuottamaan kaikkea sähköä kotimaassa. Välillä 30-40% suomalaisten sähköstä tulee ulkomailta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja muuten, kyseessä ei ole pelkästään monet paikat, vaan valtaosa paikoista. Sellaiset taloyhtiöt ovat harvassa, joissa on mahdollisuutta ladata sähköautoa.

        Ja edes nykyään ei kyetä tuottamaan kaikkea sähköä kotimaassa. Välillä 30-40% suomalaisten sähköstä tulee ulkomailta.

        "Ja edes nykyään ei kyetä tuottamaan kaikkea sähköä kotimaassa. Välillä 30-40% suomalaisten sähköstä tulee ulkomailta."

        Ei varmaan kyetä. Sinua ei sitten haittaa yhtään se, että 100 prossaa bensasta/öljystä tulee ulkomailta?
        Sähköä saadaan tuotettua Suomessa kyllä eri tavoin. Öljyä ei ole meillä.
        Jos sanoisin, että 0 prosenttia suomalaisten autoilijoiden käyttämästä öljystä tulee Suomesta, niin sehän ei ole ongelma.

        Sinulle ongelma on, että joku kolmannes Suomen sähköstä tulee ulkomailta. Edelleen, 100 prosenttia bensasta tulee ulkomailta. Se ei kai haittaa eikä yhtään vaivaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ja edes nykyään ei kyetä tuottamaan kaikkea sähköä kotimaassa. Välillä 30-40% suomalaisten sähköstä tulee ulkomailta."

        Ei varmaan kyetä. Sinua ei sitten haittaa yhtään se, että 100 prossaa bensasta/öljystä tulee ulkomailta?
        Sähköä saadaan tuotettua Suomessa kyllä eri tavoin. Öljyä ei ole meillä.
        Jos sanoisin, että 0 prosenttia suomalaisten autoilijoiden käyttämästä öljystä tulee Suomesta, niin sehän ei ole ongelma.

        Sinulle ongelma on, että joku kolmannes Suomen sähköstä tulee ulkomailta. Edelleen, 100 prosenttia bensasta tulee ulkomailta. Se ei kai haittaa eikä yhtään vaivaa?

        Bensaa ei (vielä) kyetä tuottamaan Suomessa, mutta dieseliä pystytään. Monet maatilatkin ovat käyttäneet omissa traktoreissaan ja muissa työvälineissä itse tekemäänsä dieseliä. Ja myös huoltoasemilla myytävästä dieselistä osa on tuotettu Suomessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bensaa ei (vielä) kyetä tuottamaan Suomessa, mutta dieseliä pystytään. Monet maatilatkin ovat käyttäneet omissa traktoreissaan ja muissa työvälineissä itse tekemäänsä dieseliä. Ja myös huoltoasemilla myytävästä dieselistä osa on tuotettu Suomessa.

        Totta tämäkin, mutta kyse on hyvin pienestä osasta.
        öljyn varassa mennään, monillakin tavoilla autoilusta ja lämmityksestä alkaen.

        Bensaa kai ei pysty tuottamaan Suomessa itsenäisesti, kun ei meillä ole öljyä saatavilla.

        Oma veikkaus on, että hybridit ja täyssähköt tulee yleistymään hurjasti lähivuosina. Katsotaan miten käy. Dieselratkaisuja voisi ehkä kehitellä, mutta onko meillä infraa suurempaan tuotantoon? Siis jos taloudellisesti parempi vaihtoehto on tuottaa sähköä eri tavoin ja ladata se suoraan akkuihin? En tiedä, aika näyttää


    • Anonyymi

      Aloittajana hakisin äkkiä Teslan pois ennenkuin loppuvat!

      • Anonyymi

        Nyt tulevat yli miljoonan kilometrin akut sähköautoihin – suomalaistutkija: ”teknisesti jo mahdollista”


    • Anonyymi

      Jos on mahdollisuus ladata kotona, eikä päivämatkat ole liian pitkiä, niin sähköauto on ihan pätevä laite. Miksi maksaa ylimääräistä siitä, että merkki on Tesla, siihen en keksi syytä.

      • Anonyymi

        Tosiaan, on halvempiakin sähköautoja kuin Tesla. Joten mitään erityistä syytä ostaa juuri Tesla ei ole. Eikä Tesla ole edes erityisen laadukas auto.


      • Anonyymi

        Muiden sähköautojen akut on aivan onnettomat Teslaan nähden. Hiemankin pidemmät matkat on mahdottomia. Tesla Model 3:n 300-400 km toimintasäde yhdellä latauksella on ihan minimi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muiden sähköautojen akut on aivan onnettomat Teslaan nähden. Hiemankin pidemmät matkat on mahdottomia. Tesla Model 3:n 300-400 km toimintasäde yhdellä latauksella on ihan minimi.

        Muut pääsee jo halvemmalla tuohon samaa toimintasäteeseen ja osa jopa parempaan. Eli ei enää pidä paikkaansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muut pääsee jo halvemmalla tuohon samaa toimintasäteeseen ja osa jopa parempaan. Eli ei enää pidä paikkaansa.

        Lisään... Minusta Teslaa voi harkita vasta kun sen hinta laskee 20 tonnia. Eikä se sittenkään ole halpa, joten tuskin ostaisin vielä silläkään hinnalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisään... Minusta Teslaa voi harkita vasta kun sen hinta laskee 20 tonnia. Eikä se sittenkään ole halpa, joten tuskin ostaisin vielä silläkään hinnalla.

        No, jos saa Teslan 20 tonnilla niin ostaisin heti.
        Ehkä turha vertailla autoja sillain, että Tesla vs. muut, kun se on kuitenkin luksusauto. En mä nyt itsekään mieti, että ostaisin jonkun 100 tonnin Mersun vs. 35 tonnin Toyotan tai käytettynä suht uuden Volvon 20 tonnilla. Turhaa vertailua.

        On markkinoilla halvempia sähköautoja. Ainakin minulla sähköauto toimisi tosi hyvin, kun en aja niin paljoa. Hinta on vaan se ongelma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, jos saa Teslan 20 tonnilla niin ostaisin heti.
        Ehkä turha vertailla autoja sillain, että Tesla vs. muut, kun se on kuitenkin luksusauto. En mä nyt itsekään mieti, että ostaisin jonkun 100 tonnin Mersun vs. 35 tonnin Toyotan tai käytettynä suht uuden Volvon 20 tonnilla. Turhaa vertailua.

        On markkinoilla halvempia sähköautoja. Ainakin minulla sähköauto toimisi tosi hyvin, kun en aja niin paljoa. Hinta on vaan se ongelma.

        Siis kirjoitin, että hinta laskee 20 tonnia, en että hinta olisi 20 tonnia. Eli jos hinta laskee 30 tonniin, voisin harkita Teslaa, mutta tuskin ostan. Ja on kyseenalaista, onko Tesla edes luksuslaatu. Hinnaltaan Tesla on ehkä luksusta, mutta Teslan laatu on huonoimmasta päästä. Tesla ei minusta ole luksusauto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muut pääsee jo halvemmalla tuohon samaa toimintasäteeseen ja osa jopa parempaan. Eli ei enää pidä paikkaansa.

        Volkkarilla on hyviä malleja.
        Turha vaan vertailla näitä autoja tällä tavalla. VW on se mitä on, Tesla on varmasti parempi mutta maksaa liikaa.
        Ei ennenkään autoja vertailtu niin, että ostaako 30-40 tonnin Volkkarin vai pitäiskö sijoittaa 150 tonnin Porscheen. Rahalla saa tietysti varmasti parasta mahdollista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis kirjoitin, että hinta laskee 20 tonnia, en että hinta olisi 20 tonnia. Eli jos hinta laskee 30 tonniin, voisin harkita Teslaa, mutta tuskin ostan. Ja on kyseenalaista, onko Tesla edes luksuslaatu. Hinnaltaan Tesla on ehkä luksusta, mutta Teslan laatu on huonoimmasta päästä. Tesla ei minusta ole luksusauto.

        Sori, luin sun tekstin väärin. Jos Teslan saisi 30 tonnilla, niin voisin minäkin harkita, mutta en ehkä välttämättä lähtisi siihen vielä. Ehkä joidenkin vuosien päästä, jos ne hinnat ikinä tulee noin alas. Ei varmaankaan tule.

        Sanotaanko niin, että jos Teslan vaikka pari vuotta vanhat mallit tulisi noin 30k eurolla markkinoille, niin siinä olisi harkinnan paikka.
        Eihän Tesla tietenkään ole mikään luksusauto verrattuna joihinkin oikeisiin high-end luksusautoihin. Mutta ehkä suht tavikselle toi Teslakin olisi aika luksusta, verrattuna normikeskiluokan autoihin.

        Markkina kehittyy. Jonkin verran niitä on nytkin jo myynnissä. Parin vuoden sisään varmasti enemmän. Siinä kohtaa ihmiset alkaa harkita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sori, luin sun tekstin väärin. Jos Teslan saisi 30 tonnilla, niin voisin minäkin harkita, mutta en ehkä välttämättä lähtisi siihen vielä. Ehkä joidenkin vuosien päästä, jos ne hinnat ikinä tulee noin alas. Ei varmaankaan tule.

        Sanotaanko niin, että jos Teslan vaikka pari vuotta vanhat mallit tulisi noin 30k eurolla markkinoille, niin siinä olisi harkinnan paikka.
        Eihän Tesla tietenkään ole mikään luksusauto verrattuna joihinkin oikeisiin high-end luksusautoihin. Mutta ehkä suht tavikselle toi Teslakin olisi aika luksusta, verrattuna normikeskiluokan autoihin.

        Markkina kehittyy. Jonkin verran niitä on nytkin jo myynnissä. Parin vuoden sisään varmasti enemmän. Siinä kohtaa ihmiset alkaa harkita.

        "Markkina kehittyy. Jonkin verran niitä on nytkin jo myynnissä. Parin vuoden sisään varmasti enemmän. Siinä kohtaa ihmiset alkaa harkita."

        Kyllä, mutta tuosta menee vielä todella pitkä aika ennen kuin autot ovat yleisiä liikenteessä. Suomalaiset ajaa vanhoilla autoilla ja käyttää samaa autoa pitkään. Sellainen, joka nyt ostaa bensa-auton, saattaa ostaa seuraavan autonsa vasta 10 vuoden päästä. Tämä on täysin normaalia Suomessa. Itse olen tähän asti ajanut autoilla 7-8 vuotta kerralla ja tiedän monien käyttävän samaa autoa vielä paljon kauemmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Markkina kehittyy. Jonkin verran niitä on nytkin jo myynnissä. Parin vuoden sisään varmasti enemmän. Siinä kohtaa ihmiset alkaa harkita."

        Kyllä, mutta tuosta menee vielä todella pitkä aika ennen kuin autot ovat yleisiä liikenteessä. Suomalaiset ajaa vanhoilla autoilla ja käyttää samaa autoa pitkään. Sellainen, joka nyt ostaa bensa-auton, saattaa ostaa seuraavan autonsa vasta 10 vuoden päästä. Tämä on täysin normaalia Suomessa. Itse olen tähän asti ajanut autoilla 7-8 vuotta kerralla ja tiedän monien käyttävän samaa autoa vielä paljon kauemmin.

        "Kyllä, mutta tuosta menee vielä todella pitkä aika ennen kuin autot ovat yleisiä liikenteessä."

        Totta, autokanta uusintuu hitaasti Suomessa. En usko että tässä kuitenkaan menee todella pitkää aikaa. Ladattavat hybridit on jo nyt suosittuja. 2-3 vuoden päästä sähköautot yleistyy, kun niitä tulee käytettyinä markkinoille, samaten kaikki työsuhde-hybridiautot tulee käytettyinä myyntiin ja onhan niitä nytkin jo aika paljon kaupan.

        Myös latauspisteitä tulee lisää joka puolelle, esim taloyhtiöíden on pakko panostaa siihen, koska asunnot ei välttämättä käy enää kaupaksi ilman niitä.
        Katsotaan miten käy, mutta oma veikkaus on että noin 5 vuoden säteellä Suomessakin ajetaan aika isosti sähköllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kyllä, mutta tuosta menee vielä todella pitkä aika ennen kuin autot ovat yleisiä liikenteessä."

        Totta, autokanta uusintuu hitaasti Suomessa. En usko että tässä kuitenkaan menee todella pitkää aikaa. Ladattavat hybridit on jo nyt suosittuja. 2-3 vuoden päästä sähköautot yleistyy, kun niitä tulee käytettyinä markkinoille, samaten kaikki työsuhde-hybridiautot tulee käytettyinä myyntiin ja onhan niitä nytkin jo aika paljon kaupan.

        Myös latauspisteitä tulee lisää joka puolelle, esim taloyhtiöíden on pakko panostaa siihen, koska asunnot ei välttämättä käy enää kaupaksi ilman niitä.
        Katsotaan miten käy, mutta oma veikkaus on että noin 5 vuoden säteellä Suomessakin ajetaan aika isosti sähköllä.

        Tuollainen panostaminen taloyhtiöissä on vaikeaa, koska oikeasti tuosta maksaa kaikki taloyhtiössä. Myös ne jotka eivät omista autoa. En usko, että tämä onnistuu pitkään aikaan. Ehkä 20 vuoden päästä ja tämäkin lienee liioittelua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuollainen panostaminen taloyhtiöissä on vaikeaa, koska oikeasti tuosta maksaa kaikki taloyhtiössä. Myös ne jotka eivät omista autoa. En usko, että tämä onnistuu pitkään aikaan. Ehkä 20 vuoden päästä ja tämäkin lienee liioittelua.

        Toi on vähän huono argumentti. Jos ja kun sähköautoilu yleistyy, niin taloyhtiö panostaa siihen, siinä missä julkisivu- tai parvekeremonttiin.

        Se on osa yhtiön houkuttelevuutta, ja taloyhtiöt vielä ajattelee aika pitkäkestoisesti eikä vaan seuraavaa kvartaalia.
        Ei joskus 20-30 vuotta sitten ollut mitään parvekelaseja. Tai jotkut sisäilmaongelmat, ei tuollaisista edes puhuttu ennen. Kaikkihan niistäkin maksaa nykyään ja kalliiksi tulee.
        Jos on suhteellisen varakas taloyhtiö, niin ne ostaa latauspisteet. Varmaan monissa paikoissa ei osteta, mutta suuressa osassa ostetaan. Jokainen päättäköön itse, mitä haluaa ja miten paljon maksaa palveluista. Hyviä kokemuksia on tuttavilla latauspisteistä, jos homma ei toimi niin asuntoja on vapaana muuallakin.


    • Anonyymi

      Suomalainen ajaa keskimäärin 3 600 euron autolla. Trafikom esittää ruuhkien tarkoituksellista lisäämistä ja pysäköinnin hankalottamista(mm. kalliit pysäköintimaksut kaikkialle), jotta autoilijat ostaisivat uuden vähän kuluttavan auton tai menisivät julkisilla tai pyörillä ym. kevyen liikenteen keinoilla. Uskomatonta että liikkumista henkilöautoilla halutaan hidastaa ja hankaloittaa. lisää onnettomuuksia, lisää liikennekuolemia, lisää liikenteen ajankäyttöä, lisää työmatkoja, lisää turhaa polttoaineen kulutusta lisää tienkäyttäjien stressiä ja agressiivisuutta liikenteen takia. Kokoomus ja kepu haluaisivat tämän lisäksi myös tienkäyttömaksuTASAVEROn GPS-kyttäilyllä, esim. ehdotettu 10 €/100 km eli keskimääräisellä 10 000 km vuosiajolla 1 000 €/vuosi autoilun lisämaksuTASAVERO. Kepu kannatti lisäksi ajoneuvoveron 3x:stamista.

    • Anonyymi

      Jos Teslalla ajaa nopeusrajoitusten mukaan talvella matka-ajoa 300-400 toimintasäde on utopiaa ,200 on lähempänä totuutta,TM testasi Teslan talvella,mallia en muista

      • Anonyymi

        200 km on ihan riittävästi 90 prosentille autolijoista. Se loput 10 prossaa voi ostaa ihan mitä haluaa, tankata sitä ulkomailta tuotua bensaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        200 km on ihan riittävästi 90 prosentille autolijoista. Se loput 10 prossaa voi ostaa ihan mitä haluaa, tankata sitä ulkomailta tuotua bensaa.

        Nimenomaan. Tosin se ei ole mikään syy ostaa Teslaa, muitakin on jotka pääsevät samaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        200 km on ihan riittävästi 90 prosentille autolijoista. Se loput 10 prossaa voi ostaa ihan mitä haluaa, tankata sitä ulkomailta tuotua bensaa.

        Tässä on juuri ongelma. Vaikka 200 km riittää 90 prosentilla autoilijoista pääosan ajasta, lähes kaikki tarvitsevat pidempää ajomatkaa satunnaisesti. Ei autoilijoilla yleensä ole kahta autoa, joten auton pitää toimia sekä lyhyillä että pitkillä matkoilla. Olkoonkin, että pitkiä matkoja tehdään harvoin, ei se merkitse mitään, auton pitää silti kyetä niihin.

        Itse sanoisin, että sähköautot eivät tule suosituiksi ennen kuin toimintamatka on myös talvella 500 km ja lataus täyteen onnistuu aina alle 10 minuutissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        200 km on ihan riittävästi 90 prosentille autolijoista. Se loput 10 prossaa voi ostaa ihan mitä haluaa, tankata sitä ulkomailta tuotua bensaa.

        Ja edelleen, suurella osalla suomalaisista ei ole mitään latauspaikkaa kotona. Varsinkaan kerrostalossa ei lähes koskaan ole mitään mahdollisuuksia ladata sähköautoa. Ja, ei, normaalista lämpötolpasta ei saa ladata sähköautoa, koska sähköjärjestelmät eivät tuollaista virtamäärää kestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja edelleen, suurella osalla suomalaisista ei ole mitään latauspaikkaa kotona. Varsinkaan kerrostalossa ei lähes koskaan ole mitään mahdollisuuksia ladata sähköautoa. Ja, ei, normaalista lämpötolpasta ei saa ladata sähköautoa, koska sähköjärjestelmät eivät tuollaista virtamäärää kestä.

        "Ja edelleen, suurella osalla suomalaisista ei ole mitään latauspaikkaa kotona."

        Suurella osalla myös on.
        Alun perin kyse oli siitä, että kannattaako ostaa Teslan sähköauto. Sinun ei varmasti kannata ostaa mainitsemistasi syistä.

        Toisaalta jos ajelee töiden takia vaikka 100-200 kilsaa päivässä, niin siinä se alkaa jo tuntua rahallisesti, ja akut nyt kestää ainakin ton verran ajoa.

        Jokaisen pitää tehdä itse laskelmat ja miettiä, miten jotkut pidemmät reissut (500+ kilsaa) onnistuu vai eikö onnistu. En näe tätä suurena ongelmana yleisesti, toisille se voi olla ongelma mutta ylivoimaisesti suurin osa auton käytöstä ei koske tällaisia pitkiä matkoja.

        En ole varmaan viiteentoista vuoteen ajanut kuin enintään jotain 250 kilometriä päivässä. Kerran ajoin Lappiin, mutta onko se auto järkevä ostaa siltä kannalta, että käy ehkä 10 vuoden välein Lapissa. Siinä varmaan joku auton vuokrauskin voi olla kannattavampaa.

        Työpaikoille tulee koko ajan enemmän latauspisteitä, samoin kaupoille ja myös taloyhtiöihin. Tämä latausmahdollisuuksien puute tuskin tulee olemaan ongelma parin vuoden sisään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ja edelleen, suurella osalla suomalaisista ei ole mitään latauspaikkaa kotona."

        Suurella osalla myös on.
        Alun perin kyse oli siitä, että kannattaako ostaa Teslan sähköauto. Sinun ei varmasti kannata ostaa mainitsemistasi syistä.

        Toisaalta jos ajelee töiden takia vaikka 100-200 kilsaa päivässä, niin siinä se alkaa jo tuntua rahallisesti, ja akut nyt kestää ainakin ton verran ajoa.

        Jokaisen pitää tehdä itse laskelmat ja miettiä, miten jotkut pidemmät reissut (500+ kilsaa) onnistuu vai eikö onnistu. En näe tätä suurena ongelmana yleisesti, toisille se voi olla ongelma mutta ylivoimaisesti suurin osa auton käytöstä ei koske tällaisia pitkiä matkoja.

        En ole varmaan viiteentoista vuoteen ajanut kuin enintään jotain 250 kilometriä päivässä. Kerran ajoin Lappiin, mutta onko se auto järkevä ostaa siltä kannalta, että käy ehkä 10 vuoden välein Lapissa. Siinä varmaan joku auton vuokrauskin voi olla kannattavampaa.

        Työpaikoille tulee koko ajan enemmän latauspisteitä, samoin kaupoille ja myös taloyhtiöihin. Tämä latausmahdollisuuksien puute tuskin tulee olemaan ongelma parin vuoden sisään.

        Jos asuu kerrostalossa, on erittäin epätodennäköistä että on mitään latauspaikkaa. Eikä ole edes tulossa latauspaikkaa seuraavaan 10 vuoteen. Kerrostaloissa latauspaikka on erittäin harvinainen poikkeus.

        Ja jos auto maksaa 50 tuhatta, menettää se vähintään 5 tonnia arvoaan vuodessa. Siinä on sitten pyyhkäisty kaikki (teoreettiset) säästöt. Eli säästöjen takia ei sähköautoa kannata ostaa. Ei edes vaikka ajaisi paljon. Tällä hetkellä toki Teslan arvo ei laske valtavasti, mutta tilanne muuttuu, kun sähköautojen myynti. Kun autosta tulee normaali, sen arvo kehittyy kuin kaikkien muiden autojen arvo.

        Sähköautojen myynti kasvaa kunnolla vasta kun uusien sähköautojen hinta on alle 25 tonnia JA hyviä sähköautoja saa käytettynä alle kymppitonnilla. Ja senkin jälkeen menee monta vuotta ennen kuin sähköautojen myynti ylittää bensa-autojen myynnin. Eli oma veikkaukseni on, että sähköautojen myynti ylittää bensa-autojen myynnin vasta 15-20 vuoden päästä. Jos siis huomioidaan myös käytettyjen autojen markkina. Muista, että keskimäärin suomalaiset ajaa 12 vuotta vanhalla autolla ja tämä tuskin muuttuu seuraavan 10 vuoden aikana. Pikemminkin ihmiset käyttää autoja entistäkin kauemmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos asuu kerrostalossa, on erittäin epätodennäköistä että on mitään latauspaikkaa. Eikä ole edes tulossa latauspaikkaa seuraavaan 10 vuoteen. Kerrostaloissa latauspaikka on erittäin harvinainen poikkeus.

        Ja jos auto maksaa 50 tuhatta, menettää se vähintään 5 tonnia arvoaan vuodessa. Siinä on sitten pyyhkäisty kaikki (teoreettiset) säästöt. Eli säästöjen takia ei sähköautoa kannata ostaa. Ei edes vaikka ajaisi paljon. Tällä hetkellä toki Teslan arvo ei laske valtavasti, mutta tilanne muuttuu, kun sähköautojen myynti. Kun autosta tulee normaali, sen arvo kehittyy kuin kaikkien muiden autojen arvo.

        Sähköautojen myynti kasvaa kunnolla vasta kun uusien sähköautojen hinta on alle 25 tonnia JA hyviä sähköautoja saa käytettynä alle kymppitonnilla. Ja senkin jälkeen menee monta vuotta ennen kuin sähköautojen myynti ylittää bensa-autojen myynnin. Eli oma veikkaukseni on, että sähköautojen myynti ylittää bensa-autojen myynnin vasta 15-20 vuoden päästä. Jos siis huomioidaan myös käytettyjen autojen markkina. Muista, että keskimäärin suomalaiset ajaa 12 vuotta vanhalla autolla ja tämä tuskin muuttuu seuraavan 10 vuoden aikana. Pikemminkin ihmiset käyttää autoja entistäkin kauemmin.

        Lisään... Jos pääosin kulkee lyhyitä matkoja, ei säästöt käyttökuluissa ole edes kovin suuret. Ehkä korkeintaan satanen kuussa, jos sitäkään. Ei siis mitään verrattuna arvon alenemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisään... Jos pääosin kulkee lyhyitä matkoja, ei säästöt käyttökuluissa ole edes kovin suuret. Ehkä korkeintaan satanen kuussa, jos sitäkään. Ei siis mitään verrattuna arvon alenemaan.

        Ei olekaan. Sitä sanoin aiemmin. Itse varmaan ottaisin takkiin sähköauton ostossa.
        Monet enemmän ajavat työkaverit on vaan laskeneet, että sähköllä säästää useita satasia kuussa. Se alkaa jo tuntua lompakossa.
        Tietty auton arvo alenee joka vuosi, olkoon bensa-auto tai sähkö.

        Siitä on myös ollut puhetta, että huoltoasemilla otetaan minuuttimäärien perusteella maksua, eikä vain sen sähkön hinnan mukaan. Markkinat hoitaa tuon. Kun sähkölataukset yleistyy, niin ihmiset valkkaa sen aseman joka myy halvimmalla. Näinhän se toimii bensamarkkinoillakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos asuu kerrostalossa, on erittäin epätodennäköistä että on mitään latauspaikkaa. Eikä ole edes tulossa latauspaikkaa seuraavaan 10 vuoteen. Kerrostaloissa latauspaikka on erittäin harvinainen poikkeus.

        Ja jos auto maksaa 50 tuhatta, menettää se vähintään 5 tonnia arvoaan vuodessa. Siinä on sitten pyyhkäisty kaikki (teoreettiset) säästöt. Eli säästöjen takia ei sähköautoa kannata ostaa. Ei edes vaikka ajaisi paljon. Tällä hetkellä toki Teslan arvo ei laske valtavasti, mutta tilanne muuttuu, kun sähköautojen myynti. Kun autosta tulee normaali, sen arvo kehittyy kuin kaikkien muiden autojen arvo.

        Sähköautojen myynti kasvaa kunnolla vasta kun uusien sähköautojen hinta on alle 25 tonnia JA hyviä sähköautoja saa käytettynä alle kymppitonnilla. Ja senkin jälkeen menee monta vuotta ennen kuin sähköautojen myynti ylittää bensa-autojen myynnin. Eli oma veikkaukseni on, että sähköautojen myynti ylittää bensa-autojen myynnin vasta 15-20 vuoden päästä. Jos siis huomioidaan myös käytettyjen autojen markkina. Muista, että keskimäärin suomalaiset ajaa 12 vuotta vanhalla autolla ja tämä tuskin muuttuu seuraavan 10 vuoden aikana. Pikemminkin ihmiset käyttää autoja entistäkin kauemmin.

        voi noinkin olla käytetyissä, mutta uusissa tahti on nopeampi, pelkillä polttomoottoreilla toimivia autoja henkilöliikenteeseen ei 10 v päästä enää valmista kukaan. Jo nyt niistä on luopunut VOLVO ja yksi saksalaisista (merkistä en varmuudella muista).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        voi noinkin olla käytetyissä, mutta uusissa tahti on nopeampi, pelkillä polttomoottoreilla toimivia autoja henkilöliikenteeseen ei 10 v päästä enää valmista kukaan. Jo nyt niistä on luopunut VOLVO ja yksi saksalaisista (merkistä en varmuudella muista).

        Tässä on ollut puhetta sähköautoista eikä hybridit ole oikeita sähköautoja. 10 vuoden päästäkin valmistetaan uusia autoja, joissa on polttomoottori.

        Ja on kyseenalaista onko hybrideissä edes mitään järkeä. Sekä sähkö- että polttomoottorin laittaminen samaan autoon on minusta idioottimaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä on ollut puhetta sähköautoista eikä hybridit ole oikeita sähköautoja. 10 vuoden päästäkin valmistetaan uusia autoja, joissa on polttomoottori.

        Ja on kyseenalaista onko hybrideissä edes mitään järkeä. Sekä sähkö- että polttomoottorin laittaminen samaan autoon on minusta idioottimaista.

        Lisään... Monet lataushybridin ostaneista ei koskaan lataa autonsa akkua. Suurella osalla ei ole latauspaikkaa kotona.


    • Anonyymi

      Et sinä omaa autoa tarvitse, mene bussilla töihin.
      Kesälomareissulle voit vuokrata auton.

    • Anonyymi

      Kannattaa olla realisti, keskimäärin suomalaisten autot maksavat alle 5 tonnia. Tällä hinnalla ei saa mitään sähköautoa käytettynäkään. Ja kun lisätään vielä, että suuri osa ei pysty lataamaan kotona ja muut sähköautojen ongelmat niin sähköautot eivät ole realismia ainakaan 10 vuoteen.

      • Anonyymi

        "sähköautot eivät ole realismia ainakaan 10 vuoteen."

        On ne realismia, mullakin pari työkaveria ajelee ihan realistisesti sähköautoilla jo nyt.
        Toisille ne sopii jo nyt, toisille ei.
        Sinulle se ei varmasti ole järkevä valinta, mutta älä sekoita omaa tilannettasi siihen, että ylipäänsä sähköauto olisi realistisesti huono valinta jollekin toiselle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "sähköautot eivät ole realismia ainakaan 10 vuoteen."

        On ne realismia, mullakin pari työkaveria ajelee ihan realistisesti sähköautoilla jo nyt.
        Toisille ne sopii jo nyt, toisille ei.
        Sinulle se ei varmasti ole järkevä valinta, mutta älä sekoita omaa tilannettasi siihen, että ylipäänsä sähköauto olisi realistisesti huono valinta jollekin toiselle.

        Yleisessä käytössä sähköautot eivät ole realismia. Tällä hetkellä sähköautojen osuus on vain muutaman promillen luokkaa. Lähinnä vain hyvätuloisia ajaa sähköautoilla nyt, joten nuo työtoverisi on siis hyvätuloisia. Keskituloiset ei sähköautoilla aja.

        Enemmistö ei tule ajamaan sähköautoilla seuraavaan 10 vuoteen. Ja tämä on totuus. Olen ihan varma, että bensa-autoilla ajellaan vielä 30 vuoden päästäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleisessä käytössä sähköautot eivät ole realismia. Tällä hetkellä sähköautojen osuus on vain muutaman promillen luokkaa. Lähinnä vain hyvätuloisia ajaa sähköautoilla nyt, joten nuo työtoverisi on siis hyvätuloisia. Keskituloiset ei sähköautoilla aja.

        Enemmistö ei tule ajamaan sähköautoilla seuraavaan 10 vuoteen. Ja tämä on totuus. Olen ihan varma, että bensa-autoilla ajellaan vielä 30 vuoden päästäkin.

        Lisään... Siis käytössä olevista autoista sähköautojen osuus lasketaan promilleissa. Toki uusissa autoissa osuus on jo noin 3 %, mutta suomalaiset ajaa keskimäärin 12 vuotta vanhoilla autoilla. Useimmat suomalaiset ostavat käytettyjä autoja, EI uusia autoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleisessä käytössä sähköautot eivät ole realismia. Tällä hetkellä sähköautojen osuus on vain muutaman promillen luokkaa. Lähinnä vain hyvätuloisia ajaa sähköautoilla nyt, joten nuo työtoverisi on siis hyvätuloisia. Keskituloiset ei sähköautoilla aja.

        Enemmistö ei tule ajamaan sähköautoilla seuraavaan 10 vuoteen. Ja tämä on totuus. Olen ihan varma, että bensa-autoilla ajellaan vielä 30 vuoden päästäkin.

        Lisään... Tietenkin, jos he ovat keskituloisia ja ovat ostaneet kalliin sähköauton velalla, nuo työtoverisi ovat laskukyvyttömiä idiootteja. Itse en ole koskaan ottanut euroakaan velkaa autoa varten enkä ottaisi velkaa sähköauton takiakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleisessä käytössä sähköautot eivät ole realismia. Tällä hetkellä sähköautojen osuus on vain muutaman promillen luokkaa. Lähinnä vain hyvätuloisia ajaa sähköautoilla nyt, joten nuo työtoverisi on siis hyvätuloisia. Keskituloiset ei sähköautoilla aja.

        Enemmistö ei tule ajamaan sähköautoilla seuraavaan 10 vuoteen. Ja tämä on totuus. Olen ihan varma, että bensa-autoilla ajellaan vielä 30 vuoden päästäkin.

        "Lähinnä vain hyvätuloisia ajaa sähköautoilla nyt, joten nuo työtoverisi on siis hyvätuloisia. Keskituloiset ei sähköautoilla aja."

        Mun duunikaverit on keskituloisia, tai ehkä juuri sen yläpuolella. On ne ihan järkeviä ihmisiä, ei mitään rikkaita todellakaan. Kuitenkin ne laskee kustannuksia ja ottaa huomioon myös sähköauton epäkäytännöllisyyden. Silti se toimii päivittäin, vaikka noi kylmät kelit nyt vähän aiheutti ongelmia.
        En tiedä, jos todistetusti ajetaan noin 200-220 kilometriä päivässä, ja se toimii hyvin ja säästää rahaa, niin mikähän periaattellinen ongelma siinä on.

        Bensakoneet alkaa olla out 5-10 vuoden päästä. Bensa-autot jää sitten alan harrastajien suosikeiksi, ja se on todellakin ihan ok. Harrastusautot on hyvä juttu, ja se kulttuuri varmasti elää aina. Mutta kyllä noi hybridit ja täyssähköt on se tavallisen autolijan tulevaisuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Lähinnä vain hyvätuloisia ajaa sähköautoilla nyt, joten nuo työtoverisi on siis hyvätuloisia. Keskituloiset ei sähköautoilla aja."

        Mun duunikaverit on keskituloisia, tai ehkä juuri sen yläpuolella. On ne ihan järkeviä ihmisiä, ei mitään rikkaita todellakaan. Kuitenkin ne laskee kustannuksia ja ottaa huomioon myös sähköauton epäkäytännöllisyyden. Silti se toimii päivittäin, vaikka noi kylmät kelit nyt vähän aiheutti ongelmia.
        En tiedä, jos todistetusti ajetaan noin 200-220 kilometriä päivässä, ja se toimii hyvin ja säästää rahaa, niin mikähän periaattellinen ongelma siinä on.

        Bensakoneet alkaa olla out 5-10 vuoden päästä. Bensa-autot jää sitten alan harrastajien suosikeiksi, ja se on todellakin ihan ok. Harrastusautot on hyvä juttu, ja se kulttuuri varmasti elää aina. Mutta kyllä noi hybridit ja täyssähköt on se tavallisen autolijan tulevaisuus.

        Pikemminkin 30-40 vuotta. Enemmistö ei aja sähköautoilla 10 vuoden päästäkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Lähinnä vain hyvätuloisia ajaa sähköautoilla nyt, joten nuo työtoverisi on siis hyvätuloisia. Keskituloiset ei sähköautoilla aja."

        Mun duunikaverit on keskituloisia, tai ehkä juuri sen yläpuolella. On ne ihan järkeviä ihmisiä, ei mitään rikkaita todellakaan. Kuitenkin ne laskee kustannuksia ja ottaa huomioon myös sähköauton epäkäytännöllisyyden. Silti se toimii päivittäin, vaikka noi kylmät kelit nyt vähän aiheutti ongelmia.
        En tiedä, jos todistetusti ajetaan noin 200-220 kilometriä päivässä, ja se toimii hyvin ja säästää rahaa, niin mikähän periaattellinen ongelma siinä on.

        Bensakoneet alkaa olla out 5-10 vuoden päästä. Bensa-autot jää sitten alan harrastajien suosikeiksi, ja se on todellakin ihan ok. Harrastusautot on hyvä juttu, ja se kulttuuri varmasti elää aina. Mutta kyllä noi hybridit ja täyssähköt on se tavallisen autolijan tulevaisuus.

        Normaali järkevä keskituloinen ei haaskaa 50 tonnia autoon, oli se sitten sähkö- tai bensa-auto. Tosin järkevä ihminen ei ota lainaakaan autoa varten, mutta monet ottavat...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleisessä käytössä sähköautot eivät ole realismia. Tällä hetkellä sähköautojen osuus on vain muutaman promillen luokkaa. Lähinnä vain hyvätuloisia ajaa sähköautoilla nyt, joten nuo työtoverisi on siis hyvätuloisia. Keskituloiset ei sähköautoilla aja.

        Enemmistö ei tule ajamaan sähköautoilla seuraavaan 10 vuoteen. Ja tämä on totuus. Olen ihan varma, että bensa-autoilla ajellaan vielä 30 vuoden päästäkin.

        ehkä joo, mutta ne 30 vuoden kuluttua olevat autot ovat minimissään 20v vanhoja ja bensa on helevetin kallista..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Lähinnä vain hyvätuloisia ajaa sähköautoilla nyt, joten nuo työtoverisi on siis hyvätuloisia. Keskituloiset ei sähköautoilla aja."

        Mun duunikaverit on keskituloisia, tai ehkä juuri sen yläpuolella. On ne ihan järkeviä ihmisiä, ei mitään rikkaita todellakaan. Kuitenkin ne laskee kustannuksia ja ottaa huomioon myös sähköauton epäkäytännöllisyyden. Silti se toimii päivittäin, vaikka noi kylmät kelit nyt vähän aiheutti ongelmia.
        En tiedä, jos todistetusti ajetaan noin 200-220 kilometriä päivässä, ja se toimii hyvin ja säästää rahaa, niin mikähän periaattellinen ongelma siinä on.

        Bensakoneet alkaa olla out 5-10 vuoden päästä. Bensa-autot jää sitten alan harrastajien suosikeiksi, ja se on todellakin ihan ok. Harrastusautot on hyvä juttu, ja se kulttuuri varmasti elää aina. Mutta kyllä noi hybridit ja täyssähköt on se tavallisen autolijan tulevaisuus.

        On muutenkin harhaista ajatella, että bensa-autot valtaavat autoilun 5-10 vuodessa, kun suomalaiset ajavat yleensä noin 12-13 vuotta vanhoilla autoilla. Ja autojen keski-ikä on vielä kasvussa, ei laskemassa. On hyvä, jos enemmistöllä on sähköauto edes 30 vuoden päästäkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pikemminkin 30-40 vuotta. Enemmistö ei aja sähköautoilla 10 vuoden päästäkään.

        Ei viiden vuoden päästä mutta ehkä kymmenen. Haluatko olla 30-40 vuotta riippuvainen arabimaiden tai Venäjän öljystä?
        Ei ne varmaan ole itsekään silloin enää. Myyvät sähköautoja ja ajelevat aurinkosähköllä ja ydinvoimalla.
        Luuletko oikeasti, että joku normiautoilja ajaa bensalla 2051?


    • Anonyymi

      Kolmen vuoden välein kun vaihtaa autoa ei siihen mitään huoltoja tarvitse tehdä. Jos on varaa maksaa 50000 euroa autosta, niin tuskin edes miettii jotain muutamia satasia siellä täällä eli lähes olemattomat huoltokustannukset eivät ole mikään valintaperuste.

      Jos sinulla on autotalli ja ajat suhteellisen vähän ja jaksat tökätä auton joka ajon jälkeen töpseliin niin osta tesla. Jos sinulla ei ole autotallia etkä jaksa miettiä liikaa asioita: osta tavallinen auto.

      • Anonyymi

        Yli 50 tonnin auton ostajille bensa- ja huoltokulujen osuus kuluista ovat pieniä. Jos on varaa noin kalliiseen autoon, ei käyttökulut paljon kukkarossa tunnu. Ellei sitten ole ostanut omiin rahavaroihin nähden liian kallista autoa.

        Ei 50 tonnin autoja alhaisempien käyttökulujen takia osteta. Jos rahasta on tiukkaa, pitäisi pikemminkin ostaa 5 tonnin auto. Siinä on ehkä korkeammat käyttökulut, mutta auton arvo ei enää laske, joten oikeasti se tulee halvemmaksi. Vakuutuskulutkin ovat korkeampia kalliissa autossa, eikä 5 tonnin autoon mitään täyskaskoa hankita, vaan pelkkä liikennevakuutus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yli 50 tonnin auton ostajille bensa- ja huoltokulujen osuus kuluista ovat pieniä. Jos on varaa noin kalliiseen autoon, ei käyttökulut paljon kukkarossa tunnu. Ellei sitten ole ostanut omiin rahavaroihin nähden liian kallista autoa.

        Ei 50 tonnin autoja alhaisempien käyttökulujen takia osteta. Jos rahasta on tiukkaa, pitäisi pikemminkin ostaa 5 tonnin auto. Siinä on ehkä korkeammat käyttökulut, mutta auton arvo ei enää laske, joten oikeasti se tulee halvemmaksi. Vakuutuskulutkin ovat korkeampia kalliissa autossa, eikä 5 tonnin autoon mitään täyskaskoa hankita, vaan pelkkä liikennevakuutus.

        Ei se ole aina kiinni siitä, onko varaa, jos työllä on rahat ansainnut ja verot maksanut, niin vaikka tilillä olisi 50 ke, niin ei sitä ihan heti autoon laita, jonka arvo putoaa alussa n. 5000€ vuodessa. On eri asia, jos on vaikka rahat ryöstänyt, tai saanut satojentuhansien perinnön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se ole aina kiinni siitä, onko varaa, jos työllä on rahat ansainnut ja verot maksanut, niin vaikka tilillä olisi 50 ke, niin ei sitä ihan heti autoon laita, jonka arvo putoaa alussa n. 5000€ vuodessa. On eri asia, jos on vaikka rahat ryöstänyt, tai saanut satojentuhansien perinnön.

        Se on ihan omaa tyhmyyttä, jos laittaa kaikki säästönsä kiinni autoon, olkoon se mikä auto tahansa.
        Vähän vaan veikkaan, että Teslan ostajia ei ihan hirveästi kiinnosta vakuutusten suuruus tai se etteikö kotiin olisi varaa asentaa kunnollista latauspistettä. Rahaa varmasti riittää. Tai etteikö samaan aikaan voisi pitää toista bensa-autoa, jolla ajaa pidemmät matkat jos siihen joskus tarvetta tulee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se ole aina kiinni siitä, onko varaa, jos työllä on rahat ansainnut ja verot maksanut, niin vaikka tilillä olisi 50 ke, niin ei sitä ihan heti autoon laita, jonka arvo putoaa alussa n. 5000€ vuodessa. On eri asia, jos on vaikka rahat ryöstänyt, tai saanut satojentuhansien perinnön.

        Auton hinta putoaa 30% välittömästi kaupanteon jälkeen.


    • Anonyymi

      300km ajat ja lataat sitte 11h ..
      Ei jatkoon.

      • Anonyymi

        Tosin on olemassa pikalatureitakin, lähinnä tosin huoltoasemilla, jotka voivat ladata sähköauton alle tunnissa. Ja kotona ollessa latausaika harvemmin on ongelma. Sähköauton voi ladata vaikka yön aikana.

        Mutta totta on, että latausaika on suuri ongelma.


    • Anonyymi

      Erittäin pätkät huoltovälit riittää kerran mainittuna.

    • Anonyymi

      Tottakai 50.000 euroa köyhempi.

    • Anonyymi

      Itsellä päätökseen vaikuttaisi enemmän se millaista ajoa ajan ja voisinko ladata autoa kotona

    • Anonyymi

      Kannattaa kysellä myös paljon maksaa vakuutukset siihen sinulla ennen ostoa.Voi olla ylläri täyskaskon hinta.

    • Anonyymi

      ei kannata ostaa koska jälleenmyyntiarvo ei säily sitten kun akusto on loppuun kulunut, niin se maksaa jo puolet tuosta hinnasta.

    • Anonyymi

      Jälleenmyyntiarvo ei pysy enää samalla tavalla, kun sähköautot tulevat yleisiksi. Tällä hetkellä sähköautoja on myynnissä käytettynä vain vähän, mutta kysyntää on hieman enemmän. Siksi jälleenmyyntiarvo on myös kohtuullinen.

      Kun sähköautoja tulee käytettyjen markkinoille enemmän, käytettyjen sähköautojen hinta tulee laskemaan. Ja jos ennusteet pitävät paikkaansa ja uusien sähköautojen hinta laskee, tulee vanhojen sähköautojen hinta myös laskemaan.

      Itse en luottaisi pätkääkään jälleenmyyntiarvoon tulevaisuudessa. Tosin ei autoa muutenkaan kannata ostaa jälleenmyyntiarvon takia, auto ei ole sijoitus.

    • Anonyymi

      Sitten kannattaa ostaa sähköauto kun sillä pääsee ainakin 300 km yhdellä latauksella myös talvella, oikeaa jalkaa voi oikaista aina tarvittaessa ilman että toimintasäde kärsii merkittävästi, lataus kestää enintään 10 minuuttia, talvellakin on kaikkein pyhimmässä yhtä lämmintä kuin oikeissa autoisssa on ja akkupaketin uusiminen ei ole ankara kustannus (esim 300 km x 400 latauskertaa on vain 120 tkm).

      • Anonyymi

        kaikissa autoissa on kustannuksia. Kaikkea remppaa ja huoltoa, Ihmisethän laittaa bensa-auton kustannuksiin ja huoltoon vaikka helposti tonneja vuodessa. Sähköauton suhteen se sitten on muka ongelma, että akut pitää uusia kymmenen vuoden päästä. Sehän tulee tosi kalliiksi, verrattuna muuten normiauton ylläpitoon!


    • Anonyymi

      Laskelmien mukaan sähköauton kalliimpi hinta tulee alentuneilla käyttökuluina takaisin noin 200 000 - 300 000 kilometrin ajon jälkeen.

    • Anonyymi

      Vähän ajettuja sähköautja on netti täynnä,tulee mieleen että miksi?

      • Anonyymi

        Valvontajärjestelmä varmaan ilmoitti viallisista kennoista akustossa pakkasten aiheuttamien jäätymisten johdosta, ja akun varauskyky on tästä syystä pudonnut. Varmaan siksi.


      • Anonyymi

        Miten niin pullollaan? Laita joku linkki, ei niitä mun mielestä kovinkaan paljon ole markkinoilla tällä hetkellä.
        Netti on sen sijaan pullollaan vähän ajettu bensa-autoja, tulee mieleen että miksi joku laittaa pari vuotta vanhan Audin tai Mersun myyntiin? Skodiakin on tosi paljon myytävänä, hmm, mistä se mahtaa johtua


    • Anonyymi

      Sopisi minun käyttöön ja ajoihin nasevasti. Ongelma vaan on se ettei ole latausmahdollisuutta kuin mökillä. Siitä ei tule mitään että joutuisi jossain kauppakeskuksissa kykkimään tuntitolkulla lataamassa.

    • Anonyymi

      Sähköauto sopii omakotitalossa asuvalle ja lämpimän autotallin omistavalle eläkeläiselle kauppakassiksi jolla on aikaa ja rahaa latailla, ei muille.
      Sähkiksen akkukin riittää mainiosti jäljellä olevaan elinaikaan.
      Ehkä jollakin itseään vähemmän töissä rasittaneella suomenruotsalaisella tai sipilän kutsumalla sotilaskarkurilla saattaa Teslan akku hyytyä ennenkuin potkaisee tyhjää mutta todennäköisesti oikosulkuun mennyt akku polttaa poroksi nämäkin tapaukset.

      • Anonyymi

        "Teslan akku hyytyä ennenkuin potkaisee tyhjää mutta todennäköisesti oikosulkuun mennyt akku polttaa poroksi nämäkin tapaukset."
        Tuo palaminen on hyvä ominaisuus sähköautoissa, pääsee helposti eroon autosta tarvittaessa ja vakuutusyhtiö korvaa.


    • Anonyymi

      Mites muuten tuollaisen sähköauton ns. lepotila. Jos tavan pulliainen ostaa sähkärin ja ajaa sillä vain sen 10 000km vuoteen tai alle niin pitääkö se kuitenkin ladata välillä vaikkei ajaisikaan, eli onko siinä miten virtaa vieviä toimintoja tallissa seisoessa. Ja tapahtuuko akustolle mitään jos sitä ei ladata aikoihin ?

      • Anonyymi

        Patteriautot on varustettu tällä hetkellä Li-Ion akkustolla, niille mainostetaan max 5% itsepurkautumista per kuukausi .... mainokset usein ovat optimistisia tai jopa totuutta sivuavia.

        Enemmänkin minua ketuttaisi patteriauton kanssa se, että kun on vähänkin pakkasta, ja minulla on palava tarve lähteä ajoon, niin en voi toimia kuten oikean auton kanssa. Patteriauton kanssa pitää kökötellä paikoillaan todella pitkään, kunnes patteriauto on lämmittänyt akustonsa ajokuntoon.

        Pakkasella (alle 0 °C) näkee patteriautossa kököttäjäjiä, kuski ja matkustajat hytisevät kaikkein pyhimmässä vähemmän tyytyväinen ilme kasvoillaan, odotellen sitä että akusto on lämmitetty toimintakuntoiseksi. Aina kun havaitsen tuon, teen "ykkönen silmään" eleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Patteriautot on varustettu tällä hetkellä Li-Ion akkustolla, niille mainostetaan max 5% itsepurkautumista per kuukausi .... mainokset usein ovat optimistisia tai jopa totuutta sivuavia.

        Enemmänkin minua ketuttaisi patteriauton kanssa se, että kun on vähänkin pakkasta, ja minulla on palava tarve lähteä ajoon, niin en voi toimia kuten oikean auton kanssa. Patteriauton kanssa pitää kökötellä paikoillaan todella pitkään, kunnes patteriauto on lämmittänyt akustonsa ajokuntoon.

        Pakkasella (alle 0 °C) näkee patteriautossa kököttäjäjiä, kuski ja matkustajat hytisevät kaikkein pyhimmässä vähemmän tyytyväinen ilme kasvoillaan, odotellen sitä että akusto on lämmitetty toimintakuntoiseksi. Aina kun havaitsen tuon, teen "ykkönen silmään" eleen.

        No, sähköauton voi laittaa lämpiämään kännykällä etukäteen. Et taida tietää, että sähköautoa voi ohjata kännykällä etänä? Jopa käynnistää auton kännykällä. Ja tietenkin toiminnon voi ajastaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, sähköauton voi laittaa lämpiämään kännykällä etukäteen. Et taida tietää, että sähköautoa voi ohjata kännykällä etänä? Jopa käynnistää auton kännykällä. Ja tietenkin toiminnon voi ajastaa.

        Tiedän kokemuksesta että patteriauton omistajalla on rajoitettu etäyhteys patteriauttonsa. Lisäksi tiedän kokemuksesta, että patteriauton valmistajalla on rajaton etäyhteys patteriauton omistajan patteriautoon, seikka joka luultavasti kalvaisi kaikkia patteriauton omistajia aikalailla jos ymmärtäisivät mitä kaikkea se merkitsee.

        Asiayhteys kommentissani kuitenkin on se, että auton käyttötarpeen hetki ei useinkaan ole ennalta tiedossa. Mutta aina on niin että oikea auto käynnistyy ja lähtee liikkeelle siinä samassa kun pääsee kaikkein pyhimpään ja käynnistää autonsa. Patteriauto sen sijaan vaatii pakkasella (alle 0 °C) akuston lämmittämiseen aivan järjettömän pitkän ajan, 30 min ... 2 h, riippuen pakkasen ankaruudesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedän kokemuksesta että patteriauton omistajalla on rajoitettu etäyhteys patteriauttonsa. Lisäksi tiedän kokemuksesta, että patteriauton valmistajalla on rajaton etäyhteys patteriauton omistajan patteriautoon, seikka joka luultavasti kalvaisi kaikkia patteriauton omistajia aikalailla jos ymmärtäisivät mitä kaikkea se merkitsee.

        Asiayhteys kommentissani kuitenkin on se, että auton käyttötarpeen hetki ei useinkaan ole ennalta tiedossa. Mutta aina on niin että oikea auto käynnistyy ja lähtee liikkeelle siinä samassa kun pääsee kaikkein pyhimpään ja käynnistää autonsa. Patteriauto sen sijaan vaatii pakkasella (alle 0 °C) akuston lämmittämiseen aivan järjettömän pitkän ajan, 30 min ... 2 h, riippuen pakkasen ankaruudesta.

        "Tiedän kokemuksesta että patteriauton omistajalla on rajoitettu etäyhteys patteriauttonsa."

        Mä taas tiedän kokemuksesta, että se toimii netin kautta ja voi valvoa latausta ja akkujen lämpöä ihan mistä vaan kännykällä.

        "Auton käyttötarpeen hetki ei useinkaan ole ennalta tiedossa."

        No on se nyt lähes aina. Jos on ihan pakko päästä heti jonnekin, niin taksillakin pääsee. Oletko ammattiautoilija tai pyöritätkö jotain 24 tuntia vuorokaudessa päivystävää firmaa? Ei sähkäri sulle varmasti sovikaan, mutta mikä on se "usein" ennaltaodottamaton tilanne, johon tarvitsee autoa? Siis ehkä sulla on sellaisia tilanteita, mutta ei se nyt useimpia ihmisíä koske millään tavalla


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Stockmannista kirpputori

      Laatutavaratalosta kirppariksi, niin se maailma muuttuu. Pöly ja tunkkaisuus leijailee sieraimiin kun astuu Stockalle kirppariin, ennen tuoksui parfyy
      Maailman menoa
      121
      4780