Helsingin Sanomat ristikko 3146

Ristikon perusidea on mainio. Kun pääkuvalauseiden välissä on sentään kolme ruudun verran tilaa, sanastosta on mahdollista saada kunnollinen. Varsin toimivalta sanasto vaikuttaa.

Yksi vihje on kuitenkin erittäin ilkeä, nimittäin RANSKATTARIA. En keksinyt järkevää erisnimeä. Piilokirjain menee arvailuksi ja kokeiluksi, jos joku toimisi. Ratkaisusanassa on äärimmäsen ikävässä paikassa oleva piilokirjain.

Rustikko on tötä kirjoitettaessa kesken. En ole saanut selville erästä henkilöä, minkä vuoksi ristikko on ylhäältä pahasti kesken. Alla lista tunnistamatta jääneistä ja tunnistetuista henkilöistä, joiden vihjeenä on valokuva:

E1 - Elias Lönnrot
J-K 1-2 - kaipaan kovasti apua, help please!
S-T 1 - Tabe Slioor
Å 1 - F. E. Sillanpää
Q 6 - Otto von Bismark
Å 9-10 - Eino Soinio
P 13 - Unto Mononen
G 14 - Jenny ?
S 17 - Adolf Hitler (miksi taaskin)
R 21 - Risto Autio
Q 23 - Tina Charles
P 27 - Aatos Erkko

Vain Tina Charles löysin lähettämällä digikuvasta leikatun kuvan Google kuvahakuun. Muutamien muiden henkiköiden kohdalla siitä ei ollut apua.

47

1574

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Omilla sivuillani HS 3146 on säikeessä HS 3144- kommentissa #20354. Siinä on kuvaruutukaappaukset henkilöistä, joita en tunnistanut. Näin minua voi auttaa niiden osalta, vaikka ristikkoa ei olisikaan käsillä.

      Jun Sanaris on alhaalla, tämä sivusto, foorumini ja chat ovat köytettävissä. Turha arastelu pois!

    • J 5 (ks. sivuillani liite no. 3) en hahmota, mitä se esittää.

      • Joku vähän pilkallisesti kysyi poistetussa kommentissa, mitä J 5 esittää. Miksi pitää pilkata, jos ei hahmota, mitä kuva esittää. Sain kyllä ihan asiallisen ratkaisusanan, mutta en keksi, miten se liittyy vihjekuvaan.

        Toisinaan Lehdon arvoitukselluset kuvat ovat varsin onnistuneita. Parhaimmillaan niitä voi verrata Juha Hyvösen monitulkintaisiin vihjekuviin. Mutta liian sottuisina ne ovat toisinaan ainakin minulle liian vaikeita hahmottaa.


      • Anonyymi

        Help help, voisiko joku nyt antaa vinkin, mihin J 5 kuva oikein liittyy? Onko se ihminen? ja onko se vaate? N 1 ruudun vaakakupissa istuva kattikin on minulle hepreaa! Myös I 3 sanassa on vielä tyhjää, haetaanko siinä auton merkkiä? Uuuuh! Pitikin Ristikkokeskustelupalsta juuri nyt mennä huoltoon!!!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Help help, voisiko joku nyt antaa vinkin, mihin J 5 kuva oikein liittyy? Onko se ihminen? ja onko se vaate? N 1 ruudun vaakakupissa istuva kattikin on minulle hepreaa! Myös I 3 sanassa on vielä tyhjää, haetaanko siinä auton merkkiä? Uuuuh! Pitikin Ristikkokeskustelupalsta juuri nyt mennä huoltoon!!!

        J 5 sain ratkaususanaksi urheilulajin, mutten yhtään ymmärrä, miten vihjekuva siihen liittyy.
        N 1 - mitä siinä katista on vaa'assa? Oikein hauska, joskin hieman hirteishuumoria
        I 3 - liittyy auton ominaisuuksiin, merkillä ei ole väliä


      • Anonyymi kirjoitti:

        Help help, voisiko joku nyt antaa vinkin, mihin J 5 kuva oikein liittyy? Onko se ihminen? ja onko se vaate? N 1 ruudun vaakakupissa istuva kattikin on minulle hepreaa! Myös I 3 sanassa on vielä tyhjää, haetaanko siinä auton merkkiä? Uuuuh! Pitikin Ristikkokeskustelupalsta juuri nyt mennä huoltoon!!!

        Ihan vaan tiedoksi, ettö tähän ongelmaan oli kysymys, jossa oli lyhyt lause. Kovin lyhyitä vastauksia ei kannata laitta, sillä robotilla on tapana niitä poistaa. Eryisen innokas se on poistamaan kirjautumattomien vastaajien laittamat lyhyet kommentit.

        Kirjautuneena käyttäjänä robotti poistaa paljon vähemmän kommentteja . Tästä on kokemusta. Kannattaa siis kirjautua, jotta robotin kommenttien poistoprosentti alenisi.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        J 5 sain ratkaususanaksi urheilulajin, mutten yhtään ymmärrä, miten vihjekuva siihen liittyy.
        N 1 - mitä siinä katista on vaa'assa? Oikein hauska, joskin hieman hirteishuumoria
        I 3 - liittyy auton ominaisuuksiin, merkillä ei ole väliä

        kiitos Tapio-huuhaa! Jatkan älyllisiä harjoitteitani :)


      • Anonyymi kirjoitti:

        kiitos Tapio-huuhaa! Jatkan älyllisiä harjoitteitani :)

        Anonyymi 23.01.2021 23:00 vastauksessa on lisävinkkejä, jotka auttoivat ymmärtämään vihjeen täysin.


    • Numero 5 logiikka ei ole vielä valjennut.

      • Anonyymi

        Kello viiden tee.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kello viiden tee.

        Kyllä. Sain tuon vastauksen kysäistyäni s-postilla nettitutulta. En saanut tuota ajatusta heti oikein kun oli virheitä risteävissä. Yksi oli huolimattomuusvirhe, jossa ihan vahingossa olin laittanut väärän kirjaimen.


    • J-K 1-2 löytyi kun sain risteävistä apuja. Eet Nieminen. Kauas ajassa taaksepäin piti mennä. En ollut kuvan ottamisen aikaan syntynytkään.

    • Siis Eeti (yksi painallus ei tullut noteeratuks). Ranskattarista kirjoitin liian terävästi, sillä piilokirjaimeksi ei voi oikein ajatella kuin yhtä kirjainta. Pidän ratkaisusanaa ristikon huonoimpana. Sanasto on kuitenkin tavanomaista parempi.

      • Pistetussa kommentissa arvuuteltiin Eero Mäntyrannaksi. Ei huono arvaus.


    • Jenny löytyi sentään. Ensin haut "Jenny singer" ja "jenny actor". Jälkimmäisellä tuli tuloksiin mm. Jenny McCarthy. Tuolla haulla Lehdon käyttämää kuvaa ei löytynyt, vaikka häntä katsoin kuvan esittävän

      Jennyn kuva löytyi haulla "Jenny McCarthy short hair".

    • Anonyymi

      Miksi täällä annetaan rakaisuihin vastauksia? Eihän näin saisi olla.

      • Anonyymi

        Tämä palsta poikkeaa siitä toisesta huollossa olevasta oleellisesti siinä että täällä ei jaeta ruusuja ja kehuja laatijoille aamusta yömyöhään vaan täällä ratkotaan ristisanatehtäviä suurella tunteella ja ahmimalla välillä lipsautellen vastauksiakin ilman ennakkovaroitusta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tämä palsta poikkeaa siitä toisesta huollossa olevasta oleellisesti siinä että täällä ei jaeta ruusuja ja kehuja laatijoille aamusta yömyöhään vaan täällä ratkotaan ristisanatehtäviä suurella tunteella ja ahmimalla välillä lipsautellen vastauksiakin ilman ennakkovaroitusta.

        Tuo ei pidä paikkaansa. Väite on lähes ...-tasoinen vale. Huollossa olevalla sivustolla jotkut kommentoivat toisinaan ristikoita jopa paljon kriittisempään sävyyn kuin itse olen tehnyt.

        HS-kritiikkini on lähes aina lähes identtinen nimimerkin Jiikoo kommenttien kanssa. Usein itse asiassa Jiikoo kommentoi usein tavalla, jossa minulle riittää, että kerron olevani samaa mieltä hänen kanssaan.

        Jaska kritisoi Sanariksen laatijoiden ristikkoja usein itseäni terävämmin.

        Kyse on vain siitä, että jotkut eivät sallisisi minulle samaa kritiikkioikeutta kuin mitä annetaan esim, Jaskalle ja Jiikoolle.

        Täällä oudointa on ollut se, että joidenkin mielestä täällä saa vähemmän kritisoida kuin Sanariksen foorumilla. Se on joidenkin mielestä aino paikka, missä mitään kritiikkiä saisi esittää. Sielläkin kritiikkiä välillä pyritään suitsimaan.


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Tuo ei pidä paikkaansa. Väite on lähes ...-tasoinen vale. Huollossa olevalla sivustolla jotkut kommentoivat toisinaan ristikoita jopa paljon kriittisempään sävyyn kuin itse olen tehnyt.

        HS-kritiikkini on lähes aina lähes identtinen nimimerkin Jiikoo kommenttien kanssa. Usein itse asiassa Jiikoo kommentoi usein tavalla, jossa minulle riittää, että kerron olevani samaa mieltä hänen kanssaan.

        Jaska kritisoi Sanariksen laatijoiden ristikkoja usein itseäni terävämmin.

        Kyse on vain siitä, että jotkut eivät sallisisi minulle samaa kritiikkioikeutta kuin mitä annetaan esim, Jaskalle ja Jiikoolle.

        Täällä oudointa on ollut se, että joidenkin mielestä täällä saa vähemmän kritisoida kuin Sanariksen foorumilla. Se on joidenkin mielestä aino paikka, missä mitään kritiikkiä saisi esittää. Sielläkin kritiikkiä välillä pyritään suitsimaan.

        Itse asiassa olen 3146 suhteen kritisoinut ristikkoa hyvin vähän. Pääosin olen antanut vinkkejä ja kysellyt joistakin kohdista (kaikkin tosin löysin ilman tämän säikeen apuja ratkaisut).
        Uskoisin, että jos "pääfoorumi" olisi pystyssä, kritiikkiä olisi enemmän ja se olisi terävämpää.


    • Minua lähinnä harmittaa se, että Lehdon ristikoissa on niin paljon epätarkkoja valokuvia, jotka liittyvän henkilönimiin. Niitä on ollut tapana arvuutella. Joskin yleensä ei ole annattu ihan suoraan vastausta vaan on annettu lisävinkkejä.

    • Mitä pääkuvalauseisiin tulee numeroihin 1-4 liittyvät sanat ovat mainioita.
      Pari joten kuten toimivaa selitystä keksin numerolle 5. Vihje "6" ratkaisusanat eivät minusta ole loogisesti oikein.

      • 5 ihan selvä nyt. Yksi risteävä oli aiemmin väärin. 6:ssa mielestäni viimeisessä sanassa on väärä sanan taivutusmuoto.


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        5 ihan selvä nyt. Yksi risteävä oli aiemmin väärin. 6:ssa mielestäni viimeisessä sanassa on väärä sanan taivutusmuoto.

        Viimeinen sana pitäusi minusta olla elatiivissa.


    • Anonyymi
    • Kyllä täällä muutkin saa kommentoida. On varsin ikävää, kun ihan trviaaleihin kysymyksiin saa vastauksen vain sillpin tällöin. Varsin ikävä diskriminoiva kommentti.

      • Haluan ihan aidosti auttaa toisia ratkojia. Myös chatiini on sitä varten.


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Haluan ihan aidosti auttaa toisia ratkojia. Myös chatiini on sitä varten.

        Tämän jälkeen olisi siis aivan turha pilkallinen kommentti, johon vastasin 23.01.2021 14:39
        olevassa kommentissa. Jos ei halua kysyä asiallisesti, eikö parempi ole jättää kysymättä lainkaan?


    • No onneksi tässä ristikossa oli tavanomaista vähemmän epäselviä kuvia, kun useimmille ratkojille on mahdoton asia kysyä muualta kuin "pääfoorumista".

      Uskon, että J 5 on useimmille arvoitus. Sen sijaan D 6 ja O-P 21 löytyivät helposti Googlen kuvahaulla kun syötti hakuun ratkaisusanat. Suoraan kuvien perusteella ei voinut varmistua, mtä kuvat esittävät.

      • Anonyymi

        J5 on helppo, kun kääntää ylösalaisin ja lisäksi kuvan lopusta ( oikealta ) puuttuu osa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        J5 on helppo, kun kääntää ylösalaisin ja lisäksi kuvan lopusta ( oikealta ) puuttuu osa.

        Ylösalausin kääntö tosiaan selventää asian. Kiitti. Pitäisi nöemmä tätä testata, jos ei muuten saa tolkkua.


    • Keitähän on U 26 kuvassa? Veikkaisin Tauno Paloa ja Irma Seikkulaa.

      Kokeilin kysyä tätä myös anonyymisti, mutta robotti poisti kommenin. Viimeinenkin toivo robotin toiminnan ymmärtämiseksi on mennyt.

      • Anonyymi

        Eipä ole suomalaisia nuo etsimäsi kuvan tähtinäyttelijät. Laita hakukoneeseen klassikkoelokuva Tuulen viemää niin jo alkaa raksuttaa. Toisaalta eihän ristikossa kysytty ihmisten nimiä, joten maksaako hakukoneen käynnistäminen vaivan.


      • Ketä kuvassa esiintyvillä henkilöillä ei sinänsä ole merkitystä, joskin olisi mielenkiintousta tietää, mihin kuva liittyy.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eipä ole suomalaisia nuo etsimäsi kuvan tähtinäyttelijät. Laita hakukoneeseen klassikkoelokuva Tuulen viemää niin jo alkaa raksuttaa. Toisaalta eihän ristikossa kysytty ihmisten nimiä, joten maksaako hakukoneen käynnistäminen vaivan.

        Ok. Tuo kommenttisi selvitti asian ja arvaan, keistä on kyse. Tarkistin vielä. Oli niin suttuinen kuva, etten tunnistanut näyttelijöitä. Mieleen tuli kotimaiset Niskavuori-elokuvat. Tauno Palon vastanäyttelijänä oli mm. Rauni Ikäheimo. Mielestäni samaa elokuvagenreä suomalaisittain.


    • Koska minun mielestäni vihjeessä "6" on laadintavirhe, otan sen ratkaisusanat esille.
      Sain "numero muistuttaa puuta". Verbillä muistuttaa on eri merkityksiä. Minusta partitiivin kanssa muistuttaa ="olla jonkin näköinen". Näin ollen ratkaisu tarkoittaisi "numero on kuusen näköinen". Numero ei kyllä visuaalisesti näytä puulta. Muistuttaa tarkoittaa myös "tuoda jotain mieleen". Tällöin viimeinen sana po. "puusta". Numero muistuttaa puusta = "numero tuo mieleen puun" (koska "kuusi" tarkoittaa myös puuta).

      Vastaavan ongelman olen kerran kohdannut EV:n Uutisristikosta.

      Mitä laatija olisi voinut tehdä toisin?

      Lehto olisi voinut laittaa "patin" (alkupiilo) ja sitten laatia alaosan uusiksi. Minusta loogisen lauseen saaminen on tärkeämpää kuin visuaalinen rumuus.

    • Näistä poistetuista kommenteista vielä. Kaikki poistetut kommentit olivat yhden lauseen pituisia. Mutta sillä logiikalla robotin olisi pitänyt poistaa myös seuraava kommentti:
      Anonyymi 23.01.2021 10:22 Kello viiden tee.
      On siis vain hyväksyttävä, että robotti poistaa kommentteja logiikalla, jota on mahdoton ymmärtää. Eikö "tekoälyä" todellakaan pysty ohjelmoimaan toimimaan paremmin?

    • Anonyymi

      XY-21
      Mielestäni mukavaa vaihtelua, minulle sopivan vaikea!
      Vielä yksi arvoitus: D27 ja siinä mykkä kirjain! Ainoa järkevä vaihtoehto ei mielestäni vastaa vihjettä, Vinkkiä siis kaipaan osaavimmista!

      • D 27 loppupuoltahan siinä haetaan.


    • Anonyymi

      XY-21
      Kiitos, tämä vinkki sai minutkin älyämään vinkin jujun, näin yksinkertaisesta voi olla kyse, kun jumittuu,

    • Ykkösestä lähtevä Ainoa, eikä....????

    • Sain useita samoja sanoja pääkuvalauseisiin, mutta kun pääkuvalauseet ovat omia kokonaisuuksiaan, niissä se on ihan ok. Samassa lauseessa saman sanan merkitys olisi hyvä olla eri.
      Muualla kuin pääkuvalauseissa samaa sanaa ei ymmärtääkseni pitäisi käyttää.

      • Anonyymi

        Ihan selvä laadintavirhe, josta pitäisi heti kertoa Hesarille. Ei lausekokonaisuus ole kuin tekosyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan selvä laadintavirhe, josta pitäisi heti kertoa Hesarille. Ei lausekokonaisuus ole kuin tekosyy.

        Joskus kaiketi IJL-tiimillä on 1-lauseen tavoin ollut sama sana eri merkityksessä pääkuvalauseessa.


    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1795
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1679
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1494
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1184
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1173
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1172
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1126
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1121
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1094
    Aihe