ASUNTO HELVETISTÄ

Anonyymi

Mitä tässä tilanteessa voi tehdä? Asun Espoon asuntojen vuokra-asunnossa. Asuntoni on kiinni hissikuilussa ja hissin koneisto on kiinni asuntoni seinässä. Minulla on valmiiksi uni-sekä keskittymisvaikeuksia ja adhd sekä masennus. Hissin kolina on pilannut opiskeluyritykseni sekä kaiken henkilökohtaisen elämäni. En kykene nukahtamaan kun tuo hissi kolisee ja ulisee pikkutunneille asti ja alkaa heti aamusta. Sanomattakin selvää, etten pysty keskittymään asunnossani mihinkään. Nyt esim. viikonloppuna kun pitäisi voida rauhoittua, nukkua, katsoa esim. elokuvaa kotona, ei minulla ole minkäänlaista mahdollisuutta rentoutua minkään edellämainitun parissa.

Espoon asunnoilta tuli aluksi viestiä että asialle ei voi tehdä mitään koska asunto on rakennettu 70-luvun vaatimusten mukaan... NYT ON 2000-luku!! Kun sanoin vieväni asian eteenpäin, tuli isännöitsijältä ja huoltopäälliköltä viestiä että tarkistavat tilanteen. Jonkin ajan päästä ilmoittivat että KONE:een huoltomiehet olivat kuulemma tarkistaneet hissin ja ettei siitä kuulemma kuulu MITÄÄN ylimääräisiä ääni.

Kun kysyin että eikö hissin pysähtymisestä ja liikkeelle lähdöstä johtuva betoniporsaan seinään osumista muistuttava jysähdys ole ylimääräinen ääni ja että miten selittävät tuon, tuli isännöitsijä käymään asunnossani. Hänkin myönsi että äänet kuuluvat erittäin selvästi ja että ymmärtää etten voi rauhoittua kotonani, saati sitten keskittyä mihinkään tai edes nukkua. Mutta että asialle ei kuulemma olla tekemässä mitään koska haluavat olla Espoon halvin yhtiö ja että huoltotyöt tai uusi hissi maksaa.

Tulkitsen tilannetta nyt niin että Espoon asunnot sekä isännöitsijä tietävät minun asuvan kuin koe/sirkuseläimenä asunnossani ja maksan elämäni pilaamisesta vielä vuokraa. Laitoin Espoon asumisterveyteen nyt kanteen asiasta ja kerroin tilanteen. Olen nyt tarkastusjonossa ja sain vastauksen että käsittelyssä kestää noin 5kuukautta. Jotenkin tuntuu että tämäkään ei auta mitään ja todetaan vain että hissin kolinasta johtuvat jysäykset kuuluvat arkeen- vaikka ne kuuluisivat niin voimakkaasti ja jatkuvasti että pilaisivat jonkun arjen kokonaan.

Minulta alkaa seota pää kokonaan, vedän valmiiksi mieliala sekä unilääkkeitä, pitäisi palata opiskelujen pariin mutta tiedostan ettei siitä tule hevon helvettiä tässä asunnossa. Espoon asunnot eivät, näin olen ymmärtänyt tilanteen, ole valmiita tekemään ensinnäkään tuolle hissille mitään, eivätkä myöskään suostu siihen että vaihtaisin asuntoa. Olen siis LYPSYLEHMÄ asunnossa, jossa ei ole terveellistä asua mutta jonka suhteen minua voidaan kyykyttää ja vaatia vielä vuokra tästä helvetistä. Yksi syy asioiden etenemättömyydelle voi toki olla että Asuntofirma tiedostaa nyt myös, ettei saa tähän kyseiseen kämppään ketään muuta asumaan minun jälkeeni, joten heillä on nyt oivallinen tilaisuus repiä minusta viimeiset mehut ulos

105

3660

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Lisäyksenä vielä että Espoon kaupungin asuntojen käytännön mukaan asunnossa pitää asua vuosi ennen kun voi hakea vaihtoasuntoa. Minulla on siis vielä ainakin puoli vuotta helvettiä edessä ja kaupungin asuntoihin on muutenkin pitkät jonot. Plus että tähän asuntoon ei, varsinkaan varmaan tuon tulevan tarkastuksen jälkeen, ole halukkaita muuttajia niin miksi firma luopuisi vuokralaisestaan/lypsylehmästä. Kun ei ole vakityöpaikkaa, ei ole mitään toivoa muuttaa muuaalle kuin kaupungin asuntoon. Ammattiin opiskelu ei onnistu koska en tuon kolinan( kyllä, liikkuu about kokoajan, alakerrassa on jatkuvasti joku bileporukka ja tässä rapussa asuu yli 40 taloutta...) takia kykene keskittymään asunnossa mihinkään.

      • Anonyymi

        Minulla oli sama tilanne toisessa kaupungissa Uudellamaalla. Melulähde tosin ei ollut hissi, vaan asuntoni vieressä sijaitsevasta huoltorakennuksesta kuuluva maakaasulaitteen humina. Se kuului erittäin selvästi koko asuntooni, asunto oli humiseva helvetti. Olen meluherkkä, ja satuin saamaan "lottovoiton" eli kaupungin vuokra-asunnon, joita jonotetaan vuosikausia, pahimmasta mahdollisesta paikasta melun kannalta.
        Tutkimusten mukaan noin 40 prosenttia ihmisistä on meluherkkiä. Reagoivat herkemmin melulle siis. Meluun ei ihminen koskaan totu fysiologisesti, vaikka aivot oppivatkin kytkemään sen tietoisuudesta pois. Hermosto reagoi silti. Tämä on tutkittua. Stressitaso pysyy korkeana, vaikka kokisikin jossain vaiheessa tottuneensa meluun. Vaarallinen juttu.
        Et siis kuule harhoja. Olet ehkä hitusen herkempi melulle kuin osa ihmisistä, mutta se on täysin normaalia. Koska kyseessä on kaupungin vuokra-asunto, vuokranantaja on valta-asemassa, jossa se voi sanella aika paljon.

        Minä meinasin tulla epätoivoiseksi odotellessani ratkaisua. Sanottiin, että vähintään vuosi on asuttava, ennen kuin voi edes koettaa vaihtaa päittäin asuntoa jonkun naapurin kanssa (en tiedä kuka olisi edes suostunut, ehkä joku huonokuuloinen vanhus...) Naurettiin myös päin luuria, että AINAKAAN SELLAISESTA SYYSTÄ KUIN MELU me ei ruveta järjestämään vaihtoa ennen kuin vuosi on täynnä. Sadistista touhua.

        Sellaisen, jolla on varaa asua jossain muualla kuin kaupungin vuokra-asunnossa, voi olla vaikea kuvitella miltä tämmöinen tuntuu.

        En saanut nukuttua, enkä pystynyt olemaan kämpässä päivälläkään. Kävin ajoittain nukkumassa kavereiden luona, silloin kun järjestyi. Eräs sukulainen jopa hermostui, kun olin koko ajan tunkemassa hänen yläkertaansa nukkumaan... Talvella meteli oli pahimmillaan, kun lämmitettiin kovemmin, kesällä vähän helpotti.

        Minulla homma ratkesi onneksi jonkun taivaan enkelin väliintulolla, kun taloyhtiö päätti vaihtaa maakaasun äänettömään maalämpöön. Se oli minun kestokykyni kannalta viimeinen hetki. Nyt täällä voi olla.

        Yksi mikä voisi auttaa, ja mitä jo harkitsinkin, oli lääkärintodistus. Jos löytää sellaisen lääkärin, joka pystyy perustelemaan, miksi meteli on erityisesti sinulle terveydellisesti haitallista. Paras voisi varmaan olla neurologian erikoislääkäri. Painokas teksti yleislääkäriltäkin voi auttaa.

        Eräs ystäväni sai vaihdettua kaupungin asuntoa lääkärintodistuksella. Syynä ei ollut melu eikä muukaan varsinainen haitta, mutta hän vaan ei viihtynyt kyseisellä alueella. Se vaikutti hänen mielialaansa ja masensi. Yllättävästi tämä auttoi, ja asunnoin vaihto järjestyi. - Tosin Kela sitten rupesi kiusaamaan, kun ei myöntänyt hänelle toimeentulotukea muuttokuluihin. Hän oli ollut niin rehellinen, että kirjoitti "syy muuttoon" -kohtaan, ettei viihtynyt alueella. Viihtyminen ei kuulemma ollut Kelan hyväksymä syy muutolle. Näin köyhää kyykytetään.

        Koeta lääkärintodistusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla oli sama tilanne toisessa kaupungissa Uudellamaalla. Melulähde tosin ei ollut hissi, vaan asuntoni vieressä sijaitsevasta huoltorakennuksesta kuuluva maakaasulaitteen humina. Se kuului erittäin selvästi koko asuntooni, asunto oli humiseva helvetti. Olen meluherkkä, ja satuin saamaan "lottovoiton" eli kaupungin vuokra-asunnon, joita jonotetaan vuosikausia, pahimmasta mahdollisesta paikasta melun kannalta.
        Tutkimusten mukaan noin 40 prosenttia ihmisistä on meluherkkiä. Reagoivat herkemmin melulle siis. Meluun ei ihminen koskaan totu fysiologisesti, vaikka aivot oppivatkin kytkemään sen tietoisuudesta pois. Hermosto reagoi silti. Tämä on tutkittua. Stressitaso pysyy korkeana, vaikka kokisikin jossain vaiheessa tottuneensa meluun. Vaarallinen juttu.
        Et siis kuule harhoja. Olet ehkä hitusen herkempi melulle kuin osa ihmisistä, mutta se on täysin normaalia. Koska kyseessä on kaupungin vuokra-asunto, vuokranantaja on valta-asemassa, jossa se voi sanella aika paljon.

        Minä meinasin tulla epätoivoiseksi odotellessani ratkaisua. Sanottiin, että vähintään vuosi on asuttava, ennen kuin voi edes koettaa vaihtaa päittäin asuntoa jonkun naapurin kanssa (en tiedä kuka olisi edes suostunut, ehkä joku huonokuuloinen vanhus...) Naurettiin myös päin luuria, että AINAKAAN SELLAISESTA SYYSTÄ KUIN MELU me ei ruveta järjestämään vaihtoa ennen kuin vuosi on täynnä. Sadistista touhua.

        Sellaisen, jolla on varaa asua jossain muualla kuin kaupungin vuokra-asunnossa, voi olla vaikea kuvitella miltä tämmöinen tuntuu.

        En saanut nukuttua, enkä pystynyt olemaan kämpässä päivälläkään. Kävin ajoittain nukkumassa kavereiden luona, silloin kun järjestyi. Eräs sukulainen jopa hermostui, kun olin koko ajan tunkemassa hänen yläkertaansa nukkumaan... Talvella meteli oli pahimmillaan, kun lämmitettiin kovemmin, kesällä vähän helpotti.

        Minulla homma ratkesi onneksi jonkun taivaan enkelin väliintulolla, kun taloyhtiö päätti vaihtaa maakaasun äänettömään maalämpöön. Se oli minun kestokykyni kannalta viimeinen hetki. Nyt täällä voi olla.

        Yksi mikä voisi auttaa, ja mitä jo harkitsinkin, oli lääkärintodistus. Jos löytää sellaisen lääkärin, joka pystyy perustelemaan, miksi meteli on erityisesti sinulle terveydellisesti haitallista. Paras voisi varmaan olla neurologian erikoislääkäri. Painokas teksti yleislääkäriltäkin voi auttaa.

        Eräs ystäväni sai vaihdettua kaupungin asuntoa lääkärintodistuksella. Syynä ei ollut melu eikä muukaan varsinainen haitta, mutta hän vaan ei viihtynyt kyseisellä alueella. Se vaikutti hänen mielialaansa ja masensi. Yllättävästi tämä auttoi, ja asunnoin vaihto järjestyi. - Tosin Kela sitten rupesi kiusaamaan, kun ei myöntänyt hänelle toimeentulotukea muuttokuluihin. Hän oli ollut niin rehellinen, että kirjoitti "syy muuttoon" -kohtaan, ettei viihtynyt alueella. Viihtyminen ei kuulemma ollut Kelan hyväksymä syy muutolle. Näin köyhää kyykytetään.

        Koeta lääkärintodistusta.

        Kiitos tosi paljon sulle vastauksesta! Tässä on ollut niin nurkassa olo ja päässä kiristää ettei toi lääkärin todistus käynyt jotenkin edes mielessä. Täytyy pyytää se. Ja hyvä että noita onnellisesti päättyneitä tilanteita löytyy myös, toivottavasti sulla jatkuu tuo rauha eikä tarvitse enää kuunnella jatkuvaa mekkalaa. Se on tosiaan ulkopuolisen helppo heittää toiselle että muuttaa metsään asumaan jos ei kestä ääniä. Kun ei itse elä samassa tilanteessa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos tosi paljon sulle vastauksesta! Tässä on ollut niin nurkassa olo ja päässä kiristää ettei toi lääkärin todistus käynyt jotenkin edes mielessä. Täytyy pyytää se. Ja hyvä että noita onnellisesti päättyneitä tilanteita löytyy myös, toivottavasti sulla jatkuu tuo rauha eikä tarvitse enää kuunnella jatkuvaa mekkalaa. Se on tosiaan ulkopuolisen helppo heittää toiselle että muuttaa metsään asumaan jos ei kestä ääniä. Kun ei itse elä samassa tilanteessa...

        Jos haet lääkärintodistusta, niin ole tarkkana, että se on tarpeeksi yksityiskohtainen ja painokas. Erikoislääkäri, kuten neurologi on vakavastiotettavampi kuin yleislääkäri, ja saattaa sitäpaitsi ymmärtääkin asiasta jotain... nimittäin melun vaikutuksia on tieteellisesti tutkittu.
        Lääkärintodistuksessa pitäisi tuoda esiin sekin, että melu haittaa työ- ja opiskelukykyäsi. Se on tärkeää, koska siitä on kiinni toimeentulo ja vuokranmaksukykykin, eli saattavat ottaa muuttohakemuksen sen myötä paljon vakavammin. Kyse ei ole vaan "viihtymisestä" (millä ei siis saa olla mitään väliä julkisissa vuokra-asunnoissa asuville ja varsinkaan Kelan asiakkaille:(

        Ja sitten, yksi keino olisi että otat yhteyttä tarpeeksi korkealle tasolle. Perusvirkailija, joka vastaa puhelimeen asuntojen vaihtoasioissa, ei ole se joka asiassa voi vaikuttaa. Hänen pomonsa, ja pomon pomo, voi olla paljon joustavampi. -edellinen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos haet lääkärintodistusta, niin ole tarkkana, että se on tarpeeksi yksityiskohtainen ja painokas. Erikoislääkäri, kuten neurologi on vakavastiotettavampi kuin yleislääkäri, ja saattaa sitäpaitsi ymmärtääkin asiasta jotain... nimittäin melun vaikutuksia on tieteellisesti tutkittu.
        Lääkärintodistuksessa pitäisi tuoda esiin sekin, että melu haittaa työ- ja opiskelukykyäsi. Se on tärkeää, koska siitä on kiinni toimeentulo ja vuokranmaksukykykin, eli saattavat ottaa muuttohakemuksen sen myötä paljon vakavammin. Kyse ei ole vaan "viihtymisestä" (millä ei siis saa olla mitään väliä julkisissa vuokra-asunnoissa asuville ja varsinkaan Kelan asiakkaille:(

        Ja sitten, yksi keino olisi että otat yhteyttä tarpeeksi korkealle tasolle. Perusvirkailija, joka vastaa puhelimeen asuntojen vaihtoasioissa, ei ole se joka asiassa voi vaikuttaa. Hänen pomonsa, ja pomon pomo, voi olla paljon joustavampi. -edellinen

        Hain neurologilta lausunnon jossa painotetaan että en kykene asumaan kyseisessä asunnossa. Sain ensin ESPOON ASUNTOJEN ASUMISPÄÄLLIKÖLTÄ henk koht pahoitteluviestin. Hän neuvoi minua laittamaan kaikki lääkärin lausunnon asuntohakemukseen. Näin tein. Sain heti seuraavana päivänä uuden sähköpostiviestin ERI henkilöltä( myös kaupungin asunnoilta) joka tokaisi ettei diagnoosia tarvita.

        Tässä tuli olo että toimiko asuntopäällikkö ohi suunsa eli niinkuin jokainen tunnollinen esimies tekee. ELI neuvoi minua kuten asioiden KUULUISI mennä. Tuntuu että joku puuttui tähän ja totesi minulle ettei diagnoosia tarvita- koska tässä tapauksessa diagnoosi antaisi lisäpainoa sille että minulle jouduttaisiin etsimään uusi asunto-ja joku toinen muuttaisi tähän hissikuiluhelvettiin JOLLOIN uusi asukas alkaisi valittamaan samasta metelistä. Tällöin asialle pitäisi tehdä jotain. JA kuten isännöitsijä minulle tämän koko sirkuksen alussa sanoi, haluavat olla alueen halvin ja korjaukset/muutokset MAKSAVAT.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hain neurologilta lausunnon jossa painotetaan että en kykene asumaan kyseisessä asunnossa. Sain ensin ESPOON ASUNTOJEN ASUMISPÄÄLLIKÖLTÄ henk koht pahoitteluviestin. Hän neuvoi minua laittamaan kaikki lääkärin lausunnon asuntohakemukseen. Näin tein. Sain heti seuraavana päivänä uuden sähköpostiviestin ERI henkilöltä( myös kaupungin asunnoilta) joka tokaisi ettei diagnoosia tarvita.

        Tässä tuli olo että toimiko asuntopäällikkö ohi suunsa eli niinkuin jokainen tunnollinen esimies tekee. ELI neuvoi minua kuten asioiden KUULUISI mennä. Tuntuu että joku puuttui tähän ja totesi minulle ettei diagnoosia tarvita- koska tässä tapauksessa diagnoosi antaisi lisäpainoa sille että minulle jouduttaisiin etsimään uusi asunto-ja joku toinen muuttaisi tähän hissikuiluhelvettiin JOLLOIN uusi asukas alkaisi valittamaan samasta metelistä. Tällöin asialle pitäisi tehdä jotain. JA kuten isännöitsijä minulle tämän koko sirkuksen alussa sanoi, haluavat olla alueen halvin ja korjaukset/muutokset MAKSAVAT.

        hyvin ne tuntuvat asiansa hoitavan, ammatti-ihmiset jotka itse tuntuvat sekoittavan asiaa vielä pahemmin....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hain neurologilta lausunnon jossa painotetaan että en kykene asumaan kyseisessä asunnossa. Sain ensin ESPOON ASUNTOJEN ASUMISPÄÄLLIKÖLTÄ henk koht pahoitteluviestin. Hän neuvoi minua laittamaan kaikki lääkärin lausunnon asuntohakemukseen. Näin tein. Sain heti seuraavana päivänä uuden sähköpostiviestin ERI henkilöltä( myös kaupungin asunnoilta) joka tokaisi ettei diagnoosia tarvita.

        Tässä tuli olo että toimiko asuntopäällikkö ohi suunsa eli niinkuin jokainen tunnollinen esimies tekee. ELI neuvoi minua kuten asioiden KUULUISI mennä. Tuntuu että joku puuttui tähän ja totesi minulle ettei diagnoosia tarvita- koska tässä tapauksessa diagnoosi antaisi lisäpainoa sille että minulle jouduttaisiin etsimään uusi asunto-ja joku toinen muuttaisi tähän hissikuiluhelvettiin JOLLOIN uusi asukas alkaisi valittamaan samasta metelistä. Tällöin asialle pitäisi tehdä jotain. JA kuten isännöitsijä minulle tämän koko sirkuksen alussa sanoi, haluavat olla alueen halvin ja korjaukset/muutokset MAKSAVAT.

        Apropoo, oletko kysellyt asuntoa jostain säätiöstä? Apsa tai Y säätiö nyt tuli ensimmäisenä mieleen, mutta mitä alueellasi nyt olisikaan. Itse en niiden kanssa ole niin paljon ollut tekemisissä, mutta eikös eri säätiötä ole nimenomaan tarjoamassa asuntoja ihmisille joilla on erityistarpeita? Kannattaa ainakin tutkia mahkuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Apropoo, oletko kysellyt asuntoa jostain säätiöstä? Apsa tai Y säätiö nyt tuli ensimmäisenä mieleen, mutta mitä alueellasi nyt olisikaan. Itse en niiden kanssa ole niin paljon ollut tekemisissä, mutta eikös eri säätiötä ole nimenomaan tarjoamassa asuntoja ihmisille joilla on erityistarpeita? Kannattaa ainakin tutkia mahkuja.

        Pitääpi katsoa. Tämä on kyllä muutenkin täysin matto alta-tilanne. Ja jokainen kaverini, joka tässä asunnossa on käynyt( heillä ei ole mitään keskittymisvaikeuksia tai mitään) sanoivat myös etteivät pystyisi asumaan tässä asunnossa selväjärkisinä. On siis todella älytöntä että myös asumisterveys sekä vissiin Espoon asunnot ja kunta komppaavat tätä ratkaisua jossa yksi asukas joutuu kuuntelemaan jokaisen asukkaan hissinkäyttöä. Eikä todellakaan ole mitään pietä suhinaa vaan JYTINÄÄ ja pauketta. Tämä tuntuu olevan koko Espoon kunnalle täysin ok.

        Kävin myös ennen vuodenvaihdetta kriisipäivystyksessä kun tuli näitä oloja että pitää mennä peilin eteen heiluttamaan sormia että tiedostan olevani edes tolkuissani. Samanlaista ollut aiemminkin kun tarpeeksi ahdistaa. En kuulemma ole tarpeeksi akuutti. Ravasin psykiatrit ym läpi ja palauttivat takaisin lähtöpisteeseen. Mielenkiintosta on myös että mun diagnosoitu masennus vaihtelee lekurin mukaan vakavasta lieväksi vaikka vastaan samalla tavalla ja on jo valmiiksi paperilla.Nyt sain myös karenssin TE toimistolta, vaikka olin puhunut virkailijan kanssa että hakisin kuntouttavaan toimintaan ja laitan kaikki liitteet ja todisteet etten ole ollut työkykyinen ja päässä heittä- kun en ole saanut edes nukuttua... asia meni vielä uudestaan käsittelyyn kun siinä oli neurologien ym. lausunnot mutta ei kuulemma ole Työvoimatoimiston lääkärin mukaan tarpeeksi vakuuttavia todisteita... Tämä karenssi tuli pari viikkoa heti sen jälkeen kun olin valittanut kunnan sivuille asuntoasiasta. Mulla mennyt luotto tämän koko kunnan toimintaan nyt ja tämä koko homma alkaa tuntua lähinnä systemaattiselta ylitsekävelyltä. Kun kunnan, tässä tapauksessa Espoon asunnoista valittaa, saa takaisinmaksuna vielä karenssin. Ja hoitoa ei saa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitääpi katsoa. Tämä on kyllä muutenkin täysin matto alta-tilanne. Ja jokainen kaverini, joka tässä asunnossa on käynyt( heillä ei ole mitään keskittymisvaikeuksia tai mitään) sanoivat myös etteivät pystyisi asumaan tässä asunnossa selväjärkisinä. On siis todella älytöntä että myös asumisterveys sekä vissiin Espoon asunnot ja kunta komppaavat tätä ratkaisua jossa yksi asukas joutuu kuuntelemaan jokaisen asukkaan hissinkäyttöä. Eikä todellakaan ole mitään pietä suhinaa vaan JYTINÄÄ ja pauketta. Tämä tuntuu olevan koko Espoon kunnalle täysin ok.

        Kävin myös ennen vuodenvaihdetta kriisipäivystyksessä kun tuli näitä oloja että pitää mennä peilin eteen heiluttamaan sormia että tiedostan olevani edes tolkuissani. Samanlaista ollut aiemminkin kun tarpeeksi ahdistaa. En kuulemma ole tarpeeksi akuutti. Ravasin psykiatrit ym läpi ja palauttivat takaisin lähtöpisteeseen. Mielenkiintosta on myös että mun diagnosoitu masennus vaihtelee lekurin mukaan vakavasta lieväksi vaikka vastaan samalla tavalla ja on jo valmiiksi paperilla.Nyt sain myös karenssin TE toimistolta, vaikka olin puhunut virkailijan kanssa että hakisin kuntouttavaan toimintaan ja laitan kaikki liitteet ja todisteet etten ole ollut työkykyinen ja päässä heittä- kun en ole saanut edes nukuttua... asia meni vielä uudestaan käsittelyyn kun siinä oli neurologien ym. lausunnot mutta ei kuulemma ole Työvoimatoimiston lääkärin mukaan tarpeeksi vakuuttavia todisteita... Tämä karenssi tuli pari viikkoa heti sen jälkeen kun olin valittanut kunnan sivuille asuntoasiasta. Mulla mennyt luotto tämän koko kunnan toimintaan nyt ja tämä koko homma alkaa tuntua lähinnä systemaattiselta ylitsekävelyltä. Kun kunnan, tässä tapauksessa Espoon asunnoista valittaa, saa takaisinmaksuna vielä karenssin. Ja hoitoa ei saa.

        täsmennys edelliseen. masennus vaihtelee siis lekurista riippuen. täytän aina samalla tavalla mutta joku lekuri sanoo että kannattaa todellakin hakea psykiatrista keskusteluapua( mitä tein monta kuukautta putkeen kunnes tajusin että apu on vaan hoitotarpeen kartoittamisen SIIRTÄMISTÄ aina seuraavalle Espopn kunnan lääkärille) ja seuraava sanoo että "kyllä tuo vähän ikävältä kuulostaa mutta koita nukkua. Papereihin kirjataan kaikkea lievän ja vakavan ahdistuksen/masennuksen väliltä vaikka olen vastannut samalla tavalla joka lekurilla.


    • Anonyymi

      Asuntojen meluhaitoista taitaa olla säännöllisesti juttua siellä täällä, mutta harvoin ne aidosti johtavat mihinkään.
      USeimmat kai luovuttaa tuossa tilanteessa, ja muuttavat.

      • Anonyymi

        mitä tehdä tilanteessa jossa muutto ei taloudellisesti onnistu, kaupungin asuntoa voi vaihtaa vasta puolen vuoden jälkeen( sääntö on että uutta kaupungin asuntoa voi hakea vasta asuttuaan vuoden entisessä asunnossa) ja jonot asuntoihin on tunnetusti pitkät? onko ainoa ratkaisu hakea lekurilta jotain norsun kaatamiseen tarkoitettua rauhoittavaa ja vetää taju pois?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        mitä tehdä tilanteessa jossa muutto ei taloudellisesti onnistu, kaupungin asuntoa voi vaihtaa vasta puolen vuoden jälkeen( sääntö on että uutta kaupungin asuntoa voi hakea vasta asuttuaan vuoden entisessä asunnossa) ja jonot asuntoihin on tunnetusti pitkät? onko ainoa ratkaisu hakea lekurilta jotain norsun kaatamiseen tarkoitettua rauhoittavaa ja vetää taju pois?

        Monessa kaupungissa kaupungin asuntojen vaihtoasuntoa voi hakea vasta vuoden asumisen jälkeen, eikä sitä välttämättä siitäkään huolimatta saa.

        Itse asuin Helsingissä 6 vuotta hyvin riitaisan pariskunnan naapurina. Periaatehan on, että toisten asioihin ei puututa. Yleensä ihmiset ovat haluttomia valittamaan, vaikka tarvetta olisi.

        Myös kaikuva sisäpiha oli kärsimys. Kesäisin etelän puoleisen asuntoni sisälämpötila oli pahimmillaan melkein 35 astetta, eli ikkuna kiinni ei voinut nukkua. Uni oli pätkittäistä. Myös naapureista kulkeutuvaa tupakansavua vastaan sain taistella.

        Muutin viime kesänä pikkupaikkakunnalle. Asunto on kyllä ihan kiva, useita kämppiä naapureista on tyhjinä. Mutta muuten paikkakunnalla ei ole elämisen eikä viihtymisen edellytyksiä, joten on tulossa toinen muutto vuoden sisään suuremman kaupungin kupeeseen.

        Muutosta on aina työtä ja vaivaa, mutta jos elää minimituilla, niin muuttokuluja varten voi hakea toimeentulotukea. Itse olen hyvin pienituloinen, mutta maksan muuttoni itse. Olen mieluummin vaikka syömättä, kunhan löydän paikan, jossa on miellyttävää asua. Katsokaa avoimin mielin, jos sopiva asuinpaikka löytyisikin jostain aivan muualta.


    • Anonyymi

      Itse jaksoin asua yökerhon vieressä 8,5 vuotta kunnes muutin pois.Kun pitää melkein 365 päivää vuodesta korvatulppia ja sekään ei vaimenna basson jumputusta niin oli parempi muuttaa pois.Jos kerran viikossa sunnuntaina yökerho oli kiinni niin sai nukkua ilman korvatulppia.Kesäisin saattoi yökerho olla sunnuntaisinkin auki.Jos melun lähteelle ei voi mitään niin kannattaa muuttaa pois.

    • Anonyymi

      Vuokrasta voi saada alennusta, jos kämppä ei ole sovitussa kunnossa.

      • Anonyymi

        Paitsi että ne vuokra-alennukset eivät vaikuta mitenkään, jos elää tuilla ilman työpaikkaa. Tällöin tuet pienenee vuokra-alennuksen myötä eli plus miinus nolla ja helvetti jatkuu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paitsi että ne vuokra-alennukset eivät vaikuta mitenkään, jos elää tuilla ilman työpaikkaa. Tällöin tuet pienenee vuokra-alennuksen myötä eli plus miinus nolla ja helvetti jatkuu

        Niin pitkään kun on noin ajattelevia uusia vuokralaisia lähtevien tilallte, niin omistajan ei tarvitse tehdä mitään korjauksia, vaan saa aina täyden vuokratuoton.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin pitkään kun on noin ajattelevia uusia vuokralaisia lähtevien tilallte, niin omistajan ei tarvitse tehdä mitään korjauksia, vaan saa aina täyden vuokratuoton.

        ne vuokra-alennukset ei kuule todellakaan lämmitä mieltä paskan vertaa jos psyykkeen tuhoava melu jatkuu jatkumistaan. plus ne alennukset todellakin rokotetaan tuista. kerroppa sinä fiksuna että miten ap:n tulisi tuo tilanne sitten ajatella, kun sulla tuntuu olevan selkeästi käytännön kokemusta asiasta


    • Anonyymi

      Ymmärrän täysin mitä koet, asuin itse aikoinaan peräti 6 vuotta vastaavanlaisessa talossa, jossa hissi oli kiinni asunnossa. Alkuaika meni ihan ok, mutta sitten hissin ja talon vanhetessa alkoi hissin melu kuulumaan sisään entistä kovempaa. Sanon vaan kokemuksesta että tilanteessa ei auta muuta kuin pois muutto. Kaikki kuvailemasi taistelukeinot ja kortit käytin ja vasta poismuutto oli ratkaisu. Kaikkea hyvää sulle toivoten ja voimia!

      • Anonyymi

        En vaan voi käsittää että miten tälläinen menettely on laillista? Miten jonkun vaan annetaan seota kyseisenlaisessa asunnossa eikä talon omistajaa tai edes lakia valvovia henkilöitä loppupeleissä kiinnosta paskan vertaa? Niin siis mikä sosiaalihuolto ja ennakoiva hoitoperiaate, mitä esim. hoitajien koulutuksessa painotetaan? Nämä asiat jäävät selvästi pois kun kyse on siitä että jonkun ihmisen kotia pitäisi kunnostaa ja laittaa siihen rahaa kiinni, jotta toinen ei sekoaisi täysin.
        Kaupungin asuntofirma ja kunta siis täten myöntävät epäsuorasti että aikovat säilyttää huonossa jamassa olevien asukkaidensa kurjat ja terveyttä entisestään huonontavat olot ja ottavat tästä vielä vuokraa/ kermat kakun päältä. On kyllä upea hyvinvointivaltion periaate tämä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En vaan voi käsittää että miten tälläinen menettely on laillista? Miten jonkun vaan annetaan seota kyseisenlaisessa asunnossa eikä talon omistajaa tai edes lakia valvovia henkilöitä loppupeleissä kiinnosta paskan vertaa? Niin siis mikä sosiaalihuolto ja ennakoiva hoitoperiaate, mitä esim. hoitajien koulutuksessa painotetaan? Nämä asiat jäävät selvästi pois kun kyse on siitä että jonkun ihmisen kotia pitäisi kunnostaa ja laittaa siihen rahaa kiinni, jotta toinen ei sekoaisi täysin.
        Kaupungin asuntofirma ja kunta siis täten myöntävät epäsuorasti että aikovat säilyttää huonossa jamassa olevien asukkaidensa kurjat ja terveyttä entisestään huonontavat olot ja ottavat tästä vielä vuokraa/ kermat kakun päältä. On kyllä upea hyvinvointivaltion periaate tämä

        Jos ulkoseinään ilmestyy töhry niin sitä ollaan kyllä hinkkaamassa kalliilla rahalla heti pois. Jopa jäätelöiden nimet vaihdetaan heti kun joku sekopää inahtaa mutta asumiskelvottomia asuntoja ei korjata vaikka asukas kuolisi niihin, eikö olekin ihanaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En vaan voi käsittää että miten tälläinen menettely on laillista? Miten jonkun vaan annetaan seota kyseisenlaisessa asunnossa eikä talon omistajaa tai edes lakia valvovia henkilöitä loppupeleissä kiinnosta paskan vertaa? Niin siis mikä sosiaalihuolto ja ennakoiva hoitoperiaate, mitä esim. hoitajien koulutuksessa painotetaan? Nämä asiat jäävät selvästi pois kun kyse on siitä että jonkun ihmisen kotia pitäisi kunnostaa ja laittaa siihen rahaa kiinni, jotta toinen ei sekoaisi täysin.
        Kaupungin asuntofirma ja kunta siis täten myöntävät epäsuorasti että aikovat säilyttää huonossa jamassa olevien asukkaidensa kurjat ja terveyttä entisestään huonontavat olot ja ottavat tästä vielä vuokraa/ kermat kakun päältä. On kyllä upea hyvinvointivaltion periaate tämä

        Pääasia että rikkaat rikastuvat entisestään....


    • Anonyymi

      Sitten kun päässä pimenee ja elämä on umpikujassa niin sekoaa lopulta täysin. Sitten ihmetellään että mistä näitä ostoskuksen räjäyttäjiä ym. syntyy. Kun oma elämä on tarpeeksi ahtaalla niin sillätavalla niitä syntyy. Kunta ja sosiaalivirkailijat yrittävät viimeiseen asti kierrellä ja kaarrella, kunnes räjähtää. Sitten annetaan jokin yleispätevä ja mahdollisimman diplomaattisesti hieno vastaus. Hetken päästä ollaan taas samassa pisteessä kiertelemässä ja kaartelemassa. Ja sitten on vielä nämä ihmiset jotka asuvat kadulla ja saavat yhden sentin toimeentulotukea päivässä koska KELA on löytänyt tähän menettelyyn porsaanreijän. "Hyvinvointivaltio" on kyllä perverssein ja kieroin kusetus mitä olen elämässäni kuullut

      • Anonyymi

        Niin. Minullakin oli todella huono olo siitä stressistä, kun jouduin yli vuoden asumaan meluisassa asunnossa. Asuntoni sijaitsi siis huoltorakennuksen vieressä (kerroin siitä aiemmassa viestissä), jossa oli maakaasulaite ja -piiput. Humina kuului selvimmin juuri minun asuntooni, ja makuuhuone sattui olemaan huoltorakennukseen päin. Se oli todella kauheaa. Koetin torjua melua kaikin mahdollisin ja mahdottomin keinoin, mm. tukin venttiileitä, ripustin mattoja ikkunan eteen (kuvitelkaa), suunnittelin omatekoisia, kalliita eristyksiä rautakaupasta jne., akustiikkalevyjä... Asiantuntijat sanoivat, ettei kannata, sitä melua ei asukas voi itse torjua... Olin niin puhki siitä kaikesta että jos sitä olisi jatkunut kauemmin olisin varmaan menettänyt työkykyni ja sairastunut jotenkin fyysisesti. Taloyhtiö onneksi päätti noin vuoden siinä asuttuani vaihtaa lämmitysmuotoa maalämpöön, ekologisista ja säästösyistä.

        Kun jossain tärkeässä perusasiassa kuin terveys ja asuminen ei yhteiskunta tule vastaan, vaan kyykyttää, se ottaa koville ja paljastaa jotain tämän yhteiskunnan todellisuudesta. Se on tilanne, jota ei voi kuvitella hyväosainen. Ja kun se tilanne tulee vastaan, niin silloin sitä vasta tajuaakin, kumpi on - hyvä- vai huono-osainen. Esim. kaikkihan valittavat palkastaan. Kuitenkin se, että on vaikutusvaltaa omiin asioihin, oman elämän perusasioihin, antaa voimaa. Köyhälle osoitetaan koko ajan, että sinulla ei vaikutusvaltaa ole.


    • Anonyymi

      Opiskeluaikana ei kannata raahata suurta määrää tavaraa mukanaan. Asuin itse opiskeluaikana melkein 4 vuotta meluisassa kerrostalossa, tai siis kahdessa. Jouduin muuttamaan remontin alta pois, väliaikaiseen paikkaan, sitten viereiseen kerrostaloon, sitten ostamaani asuntoon, joka oli rivitalon päätyasunto. Eli monta muuttoa. Jokainen vaati 6 autolastillista kuljetettavaa ja käsiteltävää, sekä sohvien ja sängyn kantamiset yms. Mutta kyllä kannatti. Olin joskus niin ahdistunut että kirjoitin seinälle eteiseen teippiin että "YOU WILL NOT ALWAYS LIVE HERE". Se helpotti. Monesti piti lähteä ihan evakkoon pakoon meteliä. Oli piikkausta ja putkistojen porausta, bileitä, mielenterveysongelmaisia, vihaisia naapureita, narkkareita yms... Nyt on rauhallista. Koeta kestää! Se on vain väliaikainen asunto!

    • Anonyymi

      Asumisterveydeltä tuli viestiä. Kun alunperin laitoin tämän asunnon hissin kolinsta kanteen, oltiin sitä mieltä että kotirauha kuuluu kaikille ja tilanne tulee tarkistaa. Nyt sainkin viestin jonka mukaan isännöitsijä on toimittanut hissin kunnosta kaikki tarvittavat dokumentit. Hissi kuulemma vaihdetaan noin viiden vuoden kuluttua. Öinen, laitteista johtuva ääni saa kuulemma olla 45 desibeliä. Tuossa ei, yllätys yllätys otettu millään tavalla kantaa siihen, kuinka pahasti laite, esim hissi saa pilata asukkaan arjen. Jos tuo hissin rotisko kulkee ja kolisee esim viikonloppuna, rapun muiden asukkaiden bileiden ja ramppaamisen vuoksi, vartin välein, onko se silloin täysin ok että hissin moottorin sekä hissikuilussa kiinni olevan asunnon vuokralainen menettää täysin unensa ja arjen hallinnansa? Vissiin se on ok.

      Olen kirjoittanut asumisterveyteenkin nyt useaan kertaan, samat viesti, niin monta kertaa että alkaa maistumaan puulta. Olen kirjoittanut että hissi alkaa ulisemaan ja kolisemaan joka aamu noin puoli seitsemän aikoihin ja jatkaa siitä yleensä tasaiseen tahtiin aamu kymmeneen asti. Tämän jälkeen varsinainen helvetti alkaa iltapäivällä, kun ihmiset alkavat palailemaan töistä. Olen myös kirjoittanut että pidän jo valmiiksi tietokonetta sekä kahvinkeitintä päällä JOTTA niiden aiheuttama hurina peittäisi alakerrasta sekä muista asunnoista tulevat äänet jotenkuten. Mutta että nuo hissin tömäykset kuulostavat samalta kuin joku iskisi basson kanssa betoniporsaan seinään. Kolina jatkuu keskimäärin vartin-20 min välein plus parin kymmenen sekunnin voimakas hurina kun hissi liikkuu. Tätä about joka helvetin päivä iltaan asti . Ja jos alakerrassa on bileet niin jatkuu pikkutunneille.

      Olen nuo samat asiat jauhanut nyt miljoonaan kertaan. Nyt tuo viimeinen asumisterveyden viesti vaikuttaa siltä että ensinnäkään, ei ole mitään väliä, kuulostaako asunto, josta maksetaan vuokraa, päiväsaikaan enemmän konehuoneelta kuin asunnolta. Ja MYÖS öisin melun taso saa kuulemma olla -45 desibeliä- Villisti oikaistuna miten asian itse tulkitsen: Mikäli meteli ei ole asukkaan vaan esim hissin aiheuttamaa niin taloyhtiö/asunnon omistaja saa vapaasti asentaa vaikka aggregaatin jokaisen asukkaan oventaakse, kunhan mekkala pysyy joka yö tuossa 45:ssä desibelissä.

      Esitin suoran vastakysymyksen: Mitä jos asukkaalta, tässä tapauksessa minulta menee täysin pata jumiin ja päätän alkaa luukuttamaan punk rokkia volat kaakossa joka päivä klo 13-22 eli hiljaisuuteen asti JOLLA peittäisin tuon hissin paukkeen- jos joku asukas tekee minusta valituksen niin olenko minä silloin vastuussa, jos hermoni ovat menneet tuon hissin kolinan takia, jonka takia syön tällä hetkellä ketipinoria ym. että saisin edes tulpat päässä unta. Ja päivisin koitan olla missä tahansa muualla kuin omassa kodissani, joka ei tunnu kodilta. EN OLE SAANUT TUOHON, YLLÄTYS YLLÄTYS, MITÄÄN VASTAUSTA.

      Tilanne alkaa väkisinkin tuntumaan nyt siltä että minua käytetään, kuin jotain tulppaa joka estää saastaveden pääsyn ihmisten ilmoille. On ymmärrettävästi helpompaa antaa asukkaan seota ja menettää henkinen sekä fyysinen terveytensä kaupungin asunnossa, ja käyttää tähän lakidirektiivejä joiden aukot mahdollistavat tälläiset tilanteet. Toinen vaihtoehtohan olisi uusi koko hissi ja hissikuilun eristys. Tämä maksaisi sekä kaupungille että asuntofirmalle rahaa ja asukkaat jouduttaisiin sijoittamaan ehkä muualle joten on kai helpompi hyssytellä ja antaa minun seota( uhrata yhden henkilön mielenterveys kokonaan ja säästää sillä valuuttaa) . Kolmas vaihtoehto olisi myöntää minulle toinen asunto. Mutta silloinhan tähän asuntoon muuttava seuraava osapuoli nostaisi samanlaisen metakan esille, jolloin asialle ei minkään tekeminen olisi paljon vaikeampaa. Ja tällöin hissin uusimista ennen "sen luontaisen elinkaaren loppua", ei voitaisi vältellä mitenkään.

      Alunperin asumisterveydenkin kanta oli se että kotirauha kuuluu kaikille. Nyt alkaa tuntumaan siltä että päiväsajan kotirauhalla ja mahdollisuudella rauhoittua omassa kodista( josta maksaa vuokraa) ei ole mitään merkitystä. Lisäksi, kun olen MONEEN KERTAAN asiasta käynyt saman keskustelun- nyt asumisterveydeltä tuli viesti jossa minua neuvotaan kirjoittamaan UNIPÄIVÄKIRJAA!!! Kun syön valmiiksi tuota lääketeollisuuden kehittämää paskaa jotta ylipäänsä kykenen nukkumaan! Ja olen nämä samat asiat jauhanut moneen kertaan!Tästä käy ilmi, kuinka paljon kuntaa ja näistä asioista päättäviä, kiinnostaa yksilötasolla kenenkään elämänhallinta! Ei pätkääkään. Kirjoitin terveyssuojeluun vastauksen että teenkö samalla jonkin lyhytelokuvan jossa kuvaan luovalla tavalla, miltä tuntuu kun ei voi asua omassa kodissaan saamatta raivaria vartin välien ja elää pöllyissä jokaöisen ketipinorin käytön takia.

      Tämä viesti muuten poistettiin kun sen aikasemmin tänään kirjoitin. Lienee liian suoraa tekstiä, joka kertoo ikäviä asioita, kuinka asiat oikeasti toimivat.

      • Anonyymi

        Mitäs tapahtus jos tekis niin, että ostais sellasen desibelimittarin, jossa on se min/max muisti. kustantaa sellasen viitisenkymppii, ja unipäiväkirjan tilalla pitää kirjaa niistä kolahdusten äänistä. Jos se ylittää yöllä yli 45db niin asiahan pitäs olla aika selvä. Ja jos ei ylitä, niin sitten vaan joutuu suunnittelemaan muuttoa toiseen kämppään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitäs tapahtus jos tekis niin, että ostais sellasen desibelimittarin, jossa on se min/max muisti. kustantaa sellasen viitisenkymppii, ja unipäiväkirjan tilalla pitää kirjaa niistä kolahdusten äänistä. Jos se ylittää yöllä yli 45db niin asiahan pitäs olla aika selvä. Ja jos ei ylitä, niin sitten vaan joutuu suunnittelemaan muuttoa toiseen kämppään.

        Mites tämä muutto onnistuu henkilöllä, jolla ei ole työpaikkaa ja jonka opiskelusuunnitelmat menivät pilalle kyseisen asunnon takia kun masennus sekä ahdistus alkoivat entistä pahemmin uudestaab? Millä rahalla muutto onnistuu jos ei ole työpaikkaa eikä varaa asua muussa kuin kaupungin asunnossa? Jossa pitää asua vuosi ennen kun edes voi hakea asunnon vaihtoa! Kerroppa vaihtoehtoja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mites tämä muutto onnistuu henkilöllä, jolla ei ole työpaikkaa ja jonka opiskelusuunnitelmat menivät pilalle kyseisen asunnon takia kun masennus sekä ahdistus alkoivat entistä pahemmin uudestaab? Millä rahalla muutto onnistuu jos ei ole työpaikkaa eikä varaa asua muussa kuin kaupungin asunnossa? Jossa pitää asua vuosi ennen kun edes voi hakea asunnon vaihtoa! Kerroppa vaihtoehtoja

        Hyvin onnistuu, kokeiltu on. Luulin itsekkin sitä vaikeaksi, mutta sitten rupesi löytymään luodinreikiä vähän liian läheltä.
        Säästäminen vaikkapa ruuasta, tai muuttaminen kauemmaksi ei ollutkaan niin poissuljettu vaihtoehto kun vaan moti löytyi.


    • Anonyymi

      Kuulostaa joltain kidutusmenetelmältä melkeinpä. Olet varmasti ihan poikki, mutta toivottavasti jaksaisit nyt taistella oikeuksistasi. Näitä kaikkia ongelmia ja niiden vähättelyä on niin liikaa. Kaverini joutui muuttamaan puolen vuoden sisällä asunnostaan, kun makuuhuoneeseen tuli naapurin röökinsavut sisälle parin tunnin välein. Kuulemma asialle ei voinut mitään. Maksoi sitten siinä 2 muuttoa omasta pussistaan.

      Pistää kyllä niin vihaksi tällainen. Suurin osa ihmisistä ei kestä minkäänlaista meteliä mistään naapurista tai ulkoa, saati sitten tuollaista jatkuvaa pauketta.

      • Anonyymi

        Se on tätä kun kunnan terveys-ja asunnot( kaupungin asunnot) jakavat kai osittain samaa rahapussia. Mikäli isojakin ongelmia ilmenee niin lupaillaan kyllä muutosta. Pikkuhiljaa huomataan että muutos on yhtäkuin asian pyörittely, terveysviranomaiset perääntyvät kun käy ilmi että jotain lakidirektiivejä vastaan onkin hankala taistella ja kunta kärsisi jopa rahallista tappiota isoista rempoista tai muutoksista... tervetuloa hyvinvointiyhteiskuntaan.

        vastaava samantapainen esimerkki on ylipäänsä koko kunnan terveyspalvelu: aluksi neuvotaan kaupungin kriisipisteeseen, kun on kertonut että pelkää että päässä sekoaa. Mikäli sanoo siellä, että ei ole aikeissa tappaa itseään, ei ole tarpeeksi akuutti ja saa kuukauden päästä ajan terveyskeskukseen. Täällä kerrot että olet syönyt vuosia jo masennuslääkkeitä ja päässyt niistä eroon etkä halua samaa myrkkyä enää. Lääkäri siis määrää sulle juuri sitä masennuslääkettä. Syöt tai katsotaan että et suostu hoitosuunnitelmaan joka mahdollistaisi esim terapeutille pääsyn. Saat samalta lekurilta terapia ajan joka onkin neuvottu väärään kerrokseen. Tästä kaikesta sulle annetaan joka tapauksessa lasku.

        Lopulta saat ajan sairaanhoitajalle jonka olisi tarkoitus kartoittaa terapian tarve. Lähetät sairaanhoitajalle alustavasti sähköpostia kun päätät olla oikein reipas ja ehkä nopeuttaa ja tehostaa prosessin alkamista. Kun sovittu aika koittaa, onkin paikalla täysin eri henkilö josta sovittiin. Tästä sinulle ei ole kerrottu mitään. Puhutte lähinnä koko varatun ajan, mistä haluaisit puhua seuraavalla kerralla kun alunperin luvattu henkilö olisi paikalla. Odotat usean kuukauden jotta pääsisit tämän henkilön puheille.

        Kun aika lopulta koittaa, kyselee sairaanhoitaja lähinnä, kuinka nukut ym. Kerrot sairastavasi masennusta, adhd:tä, oppimisvaikeuksia sekä insomniaa. Ja osa näistä ovat tehneet elämästäsi jo junnuna täyttä helvettiä. Kun lekuri kysyy, juotko, sanot että no viimeaikoina on vähän enemmän tullut otettua kun ottaa kirjaimellisesti kaikki päähän. Lopputulos on se että lapsuudesta asti kantamasi vyyhti menee sen piikkiin että olet viimeisen vuoden aikana ottanut pari olutta enemmän kuin mitä virallinen ohje sanoo. Ja sairaanhoitaja passittaa sinut takaisin alkupisteeseen eli kriisi-ja terveyskeskukseen. Kun kysyt että eikö tarkoitus ollut kartoittaa terapiaan pääsyä ja että olet jo poukkoillut terveyskeskuksen ja kriisipäivystyksen välillä usean kuukauden, tulistuu tämä sairaanhoitaja ja sanoo että "SINNE TERVEYSKESKUKSEEN!!!"

        Tässä samaan aikaan olet asunut asunnossa, jossa on ollut vuosia käynnissä kovaääninen, pieleen mennyt salaoja remontti ja jonka vastikkeet ovat olleet niin korkeat että olet joutunut muuttamaan kaupungin asuntoon. Tässä kyseisessä asunnossa vallitsee aloituksen mukainen mekkala, hissin takia. Jolle kukaan ei aio näemmä tehdä mitään


      • Anonyymi

        Jep... nyt olen korona karanteenissa ja tässä vielä toka viikko menossa. Eli hissin jytinää 24/7. Espoon asumisterveydeltä tuli viesti tarkastuksesta( kirjoitin asiasta Espoon kunnan sivuille joten asumisterveystarkastajilla tuli kiire tulla tekemään muodollinen tarkastus jotta näyttää paperilla hyvältä) josta pystyy lukemaan selvästi rivien välistä että komppaavat asuntofirmaa koska raha menee samasta pussista kunnan asuntojen kanssa. Ilmoitin että laitan kaikki sähköpostit ja keskustelut tilanteesta julkisiksi. Tämänkin ketjun voi siis puolestani jakaa vaikkapa Fesessä. - ap


    • Anonyymi

      Tuo on tosi tukala tilanne. Oletko miettinyt kaikki mahdolliset ja mahdollisen rajalla olevat muuttovaihtoehdot? Jos olet opiskelija, pitäisi opiskelija-asunnon olla mahdollinen. Ainakin jonkinlainen, edes väliaikainen, vaikka soluasunto. Kysy HOAS:lta. Jos et jostain syystä kuuluisikaan niiden piiriin (en tiedä ketkä voivat mistäkin hakea) niin jos kovasti selität, ja jos heillä sattuu olemaan joku luukku jossain vapaana, niin ties vaikka voisivat joustaa. Sinun tilanteessasi väliaikainenkin ratkaisu voisi olla helpotus. - Tai minä ainakin katsoisin kaikki alivuokralaisasuntomahdollisuudetkin. Kyllä pk-seudullakin jonnekin pääsee muuttamaan, jos haluaa ja oikein yrittää ja tyytyy väliaikaiseen. Tsemppiä, älä jää tuohon kärsimään.

      • Anonyymi

        Ja onhan yksityisillä vuokramarkkinoilla esim. kimppakämppiä. Moni hakee kämppäkaveria kaksioon tai kolmioon jakamaan vuokraa. Eihän se välttämättä maailman mukavin vaihtoehto ole, muuttaa vieraan kanssa asumaan, mutta parempi kuin kuolla meluun. Ja sieltä voi sitten katsella parempaa, kunhan ensin pääsee rauhoittumaan.


      • Anonyymi

        Olen katsonut kaikki vuokraovet, oikotiet ym läpi. Mulla on siis valmiiksi jo univaikeuksia, taustalla masennus jota hoidettu vuosia, tosi pahoja keskittymisen vaikeuksia ahdstä johtuen. Sekä vaikea hallita hermoja, varsinkin jos on joku jatkuva tekijä joka niitä kiristää. Alkoi mennä paremmin kun sain kuulla että sain ennen kesää kurssikokeilupaikan. Olin päässyt uni ja masennuslääkkeistä about irti aiemmin. Sitten alkoi toi korona. En ole 10vuoteen opiskellut mitään. Ei oo kiinnostanut kun mennyt aiemmin systemaattisesti kaikki päin helvettiä. Olin aiemmin nuorempana haaveillut akateemisista opinnoista mutta meni metsään oppimisvaikeuksien ja sitten masennuksen takia. Välissä koitin muitakin opintojo joiden aikana olo vaan paheni. Nyt olisi etäopiskelujen takia pitänyt omaksua ihan uuden alan/kurssin teoria muutamassa kuukaudessa ja saada vielä harjoittelupaikka. Kun muutin tähän asuntoon niin alkoi parin ekan viikon jälkeen kiristää päässä. Eka lähti unet ja sitten alkoi päässä kiristää niin julmetusti että todettiin kurssin open kanssa että parempi laittaa jäihin. Oli niin paha olo että en saanut enää mitään tehtyä. Nyt pystyn nukkumaan kunhan laitan tulpat ja syön tuota ketipinoria, josta oon jo kerran päässyt eroon mutta muu ei auta. Nyt pääsin tänään onneksi sukulaisille yöksi. Alkanut sapetuksen takia tulemaan migreeneitä tähän päälle, lisäksi tämä tilanne ylipäätään kun tuntuu että olen Espoon kaupungin sirkuseläin. Toivon ettei kovin moni nähnyt kun sukulainen tuli hakemaan ja huomasi ilmeen niin kysy että onko noin paha. Vedin huutoraivarit sitten rapun edessä ulkona ja haukuin koko yhtiön ja kaupungin niin lyttyyn kun ikinä vaan lähtee. Toi ketipinor vaan saa pään täysin tilttiin, siihen päälle tää etten ole käytännössä loppukesästä/alkusyksystä asti voinut rauhoittua ollenkaan ja nyt räjähti tähän sirkkeli migreenit päälle... Pelkään että kohta lähtee oikeasti lapasesta, mulla on jo valmiiksi erittäin ääritulinen temperamentti plus olen isokokoinen jätkä. Nyt pääsin onneksi sukulaisille nauttimaan edes yhden yön hiljaisuudesta. Huomenna takaisin tohon helvettiin. Ai saatana että osaa kiristää päässä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen katsonut kaikki vuokraovet, oikotiet ym läpi. Mulla on siis valmiiksi jo univaikeuksia, taustalla masennus jota hoidettu vuosia, tosi pahoja keskittymisen vaikeuksia ahdstä johtuen. Sekä vaikea hallita hermoja, varsinkin jos on joku jatkuva tekijä joka niitä kiristää. Alkoi mennä paremmin kun sain kuulla että sain ennen kesää kurssikokeilupaikan. Olin päässyt uni ja masennuslääkkeistä about irti aiemmin. Sitten alkoi toi korona. En ole 10vuoteen opiskellut mitään. Ei oo kiinnostanut kun mennyt aiemmin systemaattisesti kaikki päin helvettiä. Olin aiemmin nuorempana haaveillut akateemisista opinnoista mutta meni metsään oppimisvaikeuksien ja sitten masennuksen takia. Välissä koitin muitakin opintojo joiden aikana olo vaan paheni. Nyt olisi etäopiskelujen takia pitänyt omaksua ihan uuden alan/kurssin teoria muutamassa kuukaudessa ja saada vielä harjoittelupaikka. Kun muutin tähän asuntoon niin alkoi parin ekan viikon jälkeen kiristää päässä. Eka lähti unet ja sitten alkoi päässä kiristää niin julmetusti että todettiin kurssin open kanssa että parempi laittaa jäihin. Oli niin paha olo että en saanut enää mitään tehtyä. Nyt pystyn nukkumaan kunhan laitan tulpat ja syön tuota ketipinoria, josta oon jo kerran päässyt eroon mutta muu ei auta. Nyt pääsin tänään onneksi sukulaisille yöksi. Alkanut sapetuksen takia tulemaan migreeneitä tähän päälle, lisäksi tämä tilanne ylipäätään kun tuntuu että olen Espoon kaupungin sirkuseläin. Toivon ettei kovin moni nähnyt kun sukulainen tuli hakemaan ja huomasi ilmeen niin kysy että onko noin paha. Vedin huutoraivarit sitten rapun edessä ulkona ja haukuin koko yhtiön ja kaupungin niin lyttyyn kun ikinä vaan lähtee. Toi ketipinor vaan saa pään täysin tilttiin, siihen päälle tää etten ole käytännössä loppukesästä/alkusyksystä asti voinut rauhoittua ollenkaan ja nyt räjähti tähän sirkkeli migreenit päälle... Pelkään että kohta lähtee oikeasti lapasesta, mulla on jo valmiiksi erittäin ääritulinen temperamentti plus olen isokokoinen jätkä. Nyt pääsin onneksi sukulaisille nauttimaan edes yhden yön hiljaisuudesta. Huomenna takaisin tohon helvettiin. Ai saatana että osaa kiristää päässä

        Ei vuokraovista ym. vapaiden markkinoiden vuokra-asuntopalvelusita varmaan löydy edullisia soluasuntoja, kimppakämppiä ym. Kun itse opiskelin, oli oppilaitoksen ilmoitustauluilla lappuja useinkin. Koeta kysellä jostain, esim. onko jotain opiskelijoiden nettipalstaa johon voisi laittaa ilmoituksen. Entä HOAS? Jos opiskelutilanteesi onkin tällä hetkellä jostain syystä sellainen, ettet virallisesti voisi päästä sinne jonoon, niin jos selität niin he saattavat joustaa. Jossain saattaa olla vapaana joku asunto, ainakin väliaikaisesti. Soita ihmeessä sinne, kerro kaikki, uskon että he pystyvät järjestämään jotain, mutta sinun täytyy olla itse tosi aktiivinen. Pitää ottaa yhteyttä ehkä johonkin ylempään tahoon siellä, jos ensimmäinen puhelimeen vastaaja sanoo, ettei jostain byrokratiaan liittyvästä syystä voi auttaa.

        Sitten on näitä ihmisiä, jotka matkustavat ulkomaille töihin esim. puoleksi vuodeksi tai vuodeksi ja vuokraavat kalustetun asuntonsa pois siksi aikaa. Heiltä voisi onnistua. Mutta missä he ilmoittelevat... olen nähnyt ainakin yhden ammattiliiton lehdessä niitä ilmoituksia aikoinaan. Koeta kysellä tämmöisiä. Asia järjestyy varmasti kun etsitä näitä epävirallisempia kanavia, sillä on paljon ihmisiä jotka tarvitsevat joko asuinkumppania jakamaan vuokraa tai väliaikaista alivuokralaista siksi aikaa kun ovat ulkomailla. Heillä on joskus jopa vaikeuksia saada vuokralaista.

        Älä lannistu.

        Niin, ja jos et aina pääse sukulaisten luo yöksi, niin on nämä AIR BNB - majoitukset. Edullinen majoitus, vaihtoehto hotellille, Hinnat voivat olla tosi halpoja. Nyt ei ole turistisesonki, niin voisit saada alennusta pitemmälle sopimukselle. Ei pysyvä ratkaisu, mutta parikin viikkoa hyvää unta voi auttaa.


    • Anonyymi

      Kelasta voi saada vuokravakuuden asuntoon jos muutto tapahtuu terveydellisistä syistä.Ja olen käsittänyt että sulla olis aiheellista muuttaa terveydellisistä syistä.

      • Anonyymi

        Joissain tapauksissa on myös mahdollista saada kelasta muutto avustusta, muuttofirmaa varten.


      • Anonyymi

        Oi! Voiko todella saada? Mulle riittäisi varmasti muutama vuosi kunhan pääsen eka opiskelun alkuun kiinni ja lopultakin jonkin ammatin jossa pärjäisi eikä pakka hajoaisi käsiin. Jotain simppeliä sitten varmaan. Kunhan saisin nyt vaan ensin rauhoitettua hermot ja sitten olon että jokin luonnistuu niin voisi alkaa eteenpäin meno. Kiitos tuosta vinkistä, pitää selvittää toi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oi! Voiko todella saada? Mulle riittäisi varmasti muutama vuosi kunhan pääsen eka opiskelun alkuun kiinni ja lopultakin jonkin ammatin jossa pärjäisi eikä pakka hajoaisi käsiin. Jotain simppeliä sitten varmaan. Kunhan saisin nyt vaan ensin rauhoitettua hermot ja sitten olon että jokin luonnistuu niin voisi alkaa eteenpäin meno. Kiitos tuosta vinkistä, pitää selvittää toi!

        Minäkin tiedän, että Kelasta saa avustusta muuttokuluihin ja takuuvuokraan. Ja jos ei ole huonekaluja, niin jotain avustusta niidenkin hankkimiseen. Lisäksi on kunnan sossu, joka voi myöntää täydentävää toimeentulotukea.

        Koeta nyt järjestää itsesi nopeasti jonnekin muualle asumaan. - Tuli mieleen, että ehkä jopa sossussa saattaisi osua kohdalle joku sellainen sosiaalityöntekijä, jolla on tietoa mihin voisi päästä väliaikaisesti asumaan. Soita vaikka neuvontaan ensin ja kysy. - Sosiaalitoimistohan ei nykyään myönnä enää samoja perusetuuksia kuin Kela, vaan harkinnanvaraista täydentävää tukea. He voivat sen vuoksi keskittyä paremmin varsinaiseen sosiaalityöhön, kun toimeentulotuki ym. siirtyi Kelan hoidettavaksi. Heillä voi juuri siksi olla tietoa, mihin hankalassa, terveydelle vaarallisessa asumistilanteessa oleva vähävarainen henkilö voi päästä väliaikaisesti asumaan. Kysy rohkeasti ja selitä tilanne, äläkä tyydy ensimmäiseen en-tiedä-oon-vaan-töissä-täällä -vastaukseen, jos sellainen sattuisi tulemaan. Organisaatioissa on yleensä monenlaista asiantuntemusta, kun vaan kaivaa sen esiin. Sossu auttaa ihmisiä monenlaisissa hankalissa tilanteissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oi! Voiko todella saada? Mulle riittäisi varmasti muutama vuosi kunhan pääsen eka opiskelun alkuun kiinni ja lopultakin jonkin ammatin jossa pärjäisi eikä pakka hajoaisi käsiin. Jotain simppeliä sitten varmaan. Kunhan saisin nyt vaan ensin rauhoitettua hermot ja sitten olon että jokin luonnistuu niin voisi alkaa eteenpäin meno. Kiitos tuosta vinkistä, pitää selvittää toi!

        Käy lukee lisää kelan sivuilta kohdasta toimeentulotuki.Vuokravakuutta haetaan samalla kuin toimeentulotukea.Mutta kelan sivuilta löytyy lisää tietoa kuinka voi hakea kelan vuokravakuutta.


      • Anonyymi

        Joo ei muuta ku menet psykiatrille ja kerrot tulleesi hulluksi ja sen jälkeen kelalle.

        Siinä vain on yks ongelma, hullun kirjat on helppo saada, mutta hullun
        kirjoista on vaikea päästä eroon


    • Anonyymi

      Kokemuksesta voi sanoa, että kunnan asuntotarkastusviranomainen on kumileimasin, jos vuokranantajan mielestä asunnossa ei ole vikaa, ei siinä ole vikaa asuntotarkastajan raportin mukaankaan.
      "Epäreilua"? Tälläinen maa Suomi on, ja asunnot vuokrataan "siinä kunnossa missä ne ovat", eli "miksi olet vuokrannut asunnon".

      Asunnon kunnosta valittamisen voi unohtaa. Tarkastuksen pyytäminen ainoastaan vahvistaa "virallisesti" sen että asunnossa ei ole mitään vikaa.

      Melumittaus? Melumittaukset ovat hyvin kalliita. Sertifioidun mittarin hankkiminen on vaikeaa ja kallista.
      Asumisterveysasetuksen https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2015/20150545 melurajat ovat A-painotteisia https://en.wikipedia.org/wiki/A-weighting, eli todellisesta äänentasosta vähennetään a-käyrän mukainen desibelimäärä, joka on matalilla taajuuksilla hyvin suuri, matalimmilla taajuuksilla aloituksessa mainitun kaltaisen melun täytyy vastata todellisena voimakkuutena lähes moottoripyörän ääntä ylittääkseen asetuksen toimenpiderajan.

      Ainoa keino saada korjaus vuokra-asuntonsa ongelmiin on muuttaminen. Joka ei välttämättä korjaa tilannetta, kun seuraavassa asunnossa mahdollisesti odottavat uudet ongelmat, vaikka niistä olisi jo aiemmin valitettu ja tehty tarkastuspyyntökin. Siksi samat asunnot vapautuvat säännöllisin väliajoin, vaikka vuokra-asuntomarkkinoilla onkin pulaa viattomista asunnoista.

      Aloituksen asiasta saa myös vaikutelman syrjinnästä.

      • Anonyymi

        Miten asia etenisi jos tuosta nukkumisen ja rauhoittumisen estävästä hissin kolinasta, jatkuvasta naapuresita kuuluvasta papatuksesta ja kolauksista sekä nikkaroinneista, ym. menisi käpy jumiin ja päättäisin alkaa luukuttamaan aamusta iltaan, hiljaisuuden ulkopuolella, punkkia volat kaakossa, jolla AIKOISIN PEITTÄÄ TUON HISSIN KOLINAN YM. Mikäli Espoon kaupungin sekä nyt myös asumisterveyden valvojien mielestä tuo psyykkeen tuhoava hissin kolina on on normaalia niin eikös silloin tuo hevin luukuttaminen ole silloin myös välttämätön keino jolla tuon kolinan peitän. Eli myös normaalia. Olen tästä myös tuonne asumisterveyteen sekä kaupungin asunnoille kirjoittanutkin enkä ole vastausta saanut.

        Oletan siis että voin tehdä kanteen syrjinnästä, mikäli minut velvoitetaan vuokranmaksajana kuuntelemaan tuota hissiä ym. ja MINULTA VIELÄ KIELLETTÄISIIN konsti peittää se. Tämä taitaisi mennä silloin kaupungin puolelta jopa kiduttamiseksi sekä eriarvoistamiseksi, mikä lienee ihmisoikeusrikos... lisäksi tämä rapun yleiskunto on valmiiksi kuin irvikuva, pääoven ikkuna raapustettu täyteen, kellarin kanaverkko-ovet lyöty sisään...Ja mitä ystäväni, joka asuu samassa rapussa( ei hissikuilussa kiinni joten se kolina ei kuulu hänelle vaikkakin nukkuu muun melun takia tulpat korvissa) kertoi niin samat henkilöt jotka tätä rappua runnovat, asuvat täällä edelleen. Jos minulle siis alettaisiin keksimään sanktioita tuon melun peittämisestä niin aika taitavia saisivat olla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten asia etenisi jos tuosta nukkumisen ja rauhoittumisen estävästä hissin kolinasta, jatkuvasta naapuresita kuuluvasta papatuksesta ja kolauksista sekä nikkaroinneista, ym. menisi käpy jumiin ja päättäisin alkaa luukuttamaan aamusta iltaan, hiljaisuuden ulkopuolella, punkkia volat kaakossa, jolla AIKOISIN PEITTÄÄ TUON HISSIN KOLINAN YM. Mikäli Espoon kaupungin sekä nyt myös asumisterveyden valvojien mielestä tuo psyykkeen tuhoava hissin kolina on on normaalia niin eikös silloin tuo hevin luukuttaminen ole silloin myös välttämätön keino jolla tuon kolinan peitän. Eli myös normaalia. Olen tästä myös tuonne asumisterveyteen sekä kaupungin asunnoille kirjoittanutkin enkä ole vastausta saanut.

        Oletan siis että voin tehdä kanteen syrjinnästä, mikäli minut velvoitetaan vuokranmaksajana kuuntelemaan tuota hissiä ym. ja MINULTA VIELÄ KIELLETTÄISIIN konsti peittää se. Tämä taitaisi mennä silloin kaupungin puolelta jopa kiduttamiseksi sekä eriarvoistamiseksi, mikä lienee ihmisoikeusrikos... lisäksi tämä rapun yleiskunto on valmiiksi kuin irvikuva, pääoven ikkuna raapustettu täyteen, kellarin kanaverkko-ovet lyöty sisään...Ja mitä ystäväni, joka asuu samassa rapussa( ei hissikuilussa kiinni joten se kolina ei kuulu hänelle vaikkakin nukkuu muun melun takia tulpat korvissa) kertoi niin samat henkilöt jotka tätä rappua runnovat, asuvat täällä edelleen. Jos minulle siis alettaisiin keksimään sanktioita tuon melun peittämisestä niin aika taitavia saisivat olla

        Olen tässä nimittäin koittanut parhaani mukaan leikkiä mallikansalaista. Mutta kun asia on noin kuin aloituksessa kirjoitin ja jos sille ei kerran tehdä mitään niin osaan kyllä kääntää tämän sirkuksen toisinkin päin. Ensi viikon lopulla on neurologi jolta toivon saavani napakan lausunnon asunnon puoltavaa vaihtoa varten.
        Mulla on siihen astii aikaa kasvattaa sarvia ja pelata tätä kaupungin ja taloyhtiön ym. peliä myös toisin päin. Kun hermot menneet tarpeeksi niin minusta löytyy se kusipäävaihde myös. Oon tähän asti elänyt tasan hiljaisuussääntöjen mukaan, hoitanut kaiken tip top. Mutta jos pelin nimi on apinasirkus niin täältä pesee perkele!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen tässä nimittäin koittanut parhaani mukaan leikkiä mallikansalaista. Mutta kun asia on noin kuin aloituksessa kirjoitin ja jos sille ei kerran tehdä mitään niin osaan kyllä kääntää tämän sirkuksen toisinkin päin. Ensi viikon lopulla on neurologi jolta toivon saavani napakan lausunnon asunnon puoltavaa vaihtoa varten.
        Mulla on siihen astii aikaa kasvattaa sarvia ja pelata tätä kaupungin ja taloyhtiön ym. peliä myös toisin päin. Kun hermot menneet tarpeeksi niin minusta löytyy se kusipäävaihde myös. Oon tähän asti elänyt tasan hiljaisuussääntöjen mukaan, hoitanut kaiken tip top. Mutta jos pelin nimi on apinasirkus niin täältä pesee perkele!

        Niin sitä pitää! :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten asia etenisi jos tuosta nukkumisen ja rauhoittumisen estävästä hissin kolinasta, jatkuvasta naapuresita kuuluvasta papatuksesta ja kolauksista sekä nikkaroinneista, ym. menisi käpy jumiin ja päättäisin alkaa luukuttamaan aamusta iltaan, hiljaisuuden ulkopuolella, punkkia volat kaakossa, jolla AIKOISIN PEITTÄÄ TUON HISSIN KOLINAN YM. Mikäli Espoon kaupungin sekä nyt myös asumisterveyden valvojien mielestä tuo psyykkeen tuhoava hissin kolina on on normaalia niin eikös silloin tuo hevin luukuttaminen ole silloin myös välttämätön keino jolla tuon kolinan peitän. Eli myös normaalia. Olen tästä myös tuonne asumisterveyteen sekä kaupungin asunnoille kirjoittanutkin enkä ole vastausta saanut.

        Oletan siis että voin tehdä kanteen syrjinnästä, mikäli minut velvoitetaan vuokranmaksajana kuuntelemaan tuota hissiä ym. ja MINULTA VIELÄ KIELLETTÄISIIN konsti peittää se. Tämä taitaisi mennä silloin kaupungin puolelta jopa kiduttamiseksi sekä eriarvoistamiseksi, mikä lienee ihmisoikeusrikos... lisäksi tämä rapun yleiskunto on valmiiksi kuin irvikuva, pääoven ikkuna raapustettu täyteen, kellarin kanaverkko-ovet lyöty sisään...Ja mitä ystäväni, joka asuu samassa rapussa( ei hissikuilussa kiinni joten se kolina ei kuulu hänelle vaikkakin nukkuu muun melun takia tulpat korvissa) kertoi niin samat henkilöt jotka tätä rappua runnovat, asuvat täällä edelleen. Jos minulle siis alettaisiin keksimään sanktioita tuon melun peittämisestä niin aika taitavia saisivat olla

        !erif htiw erif thgiF


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen tässä nimittäin koittanut parhaani mukaan leikkiä mallikansalaista. Mutta kun asia on noin kuin aloituksessa kirjoitin ja jos sille ei kerran tehdä mitään niin osaan kyllä kääntää tämän sirkuksen toisinkin päin. Ensi viikon lopulla on neurologi jolta toivon saavani napakan lausunnon asunnon puoltavaa vaihtoa varten.
        Mulla on siihen astii aikaa kasvattaa sarvia ja pelata tätä kaupungin ja taloyhtiön ym. peliä myös toisin päin. Kun hermot menneet tarpeeksi niin minusta löytyy se kusipäävaihde myös. Oon tähän asti elänyt tasan hiljaisuussääntöjen mukaan, hoitanut kaiken tip top. Mutta jos pelin nimi on apinasirkus niin täältä pesee perkele!

        Betala med samma mynt!


    • Anonyymi

      Asunnon vaihtaminen taitaa olla ainoa oikea ratkaisu. Laitoin asiasta kunnan palautepalveluun mistä minulle vastasi kaupungin asuntojen asumispäällikkö. Kehoitti laittamaan lääkärin lausunnon mukaan asunnon vaihtohakemusta varten. Liitin siis neurologin diagnoosin asiaa koskien. Kuitenkin, heti seuraavana päivänä minulle vastasi aivan eri virkailija, joka kumosi asumispäällikön minulle juuri neuvomat ohjeet. Mitään diagnooseja ei kuulemma tarvita- tarkoittaako sitä että Espoon kaupunki ei aio, oli diagnooseja tai ei, myöntää uutta asuntoa vaikka on itse tarjonnut alunperin viallisen asunnon?
      Heti tuon lähettämäni palautteen jälkeen sain myös terveysvalvonnasta viestiä että ovat nyt kuitenkin tulossa tarkastamaan ja mittaamaan asian. Ensin mitattiin "paljaalla korvalla. ELI kun toinen tarkastaja ajoi hissiä ja toisen oli tarkoitus kuunnella hissin kolinaa, nauroi tämä toinen tarkastaja omalle vitsilleen ja totesi sitten ettei kuullut kolinaa. Tämän jälkeen tehtiin mittaukset. Sain nyt itse "tarkastuskertomuksen" jossa lukee että hissistä johtuva kolina ylittää sallitut lukemat. Kuitenkin melun tulisi jatkua yöllä säännöllisesti YLI TUNNIN PUTKEEN jotta asialle voitaisiin tehdä mitään. Eli tästä voin tulkita suoraan( ESPOON KUNTAA, ASUNTOJA TAI KAUPUNKIA EI KIINNOSTA OIKEASTI PÄTKÄN VERTAA ASUKKAIDENSA TERVEYS. MUUTA VÄITTÄVÄT MUTTA KUN PITÄISI INVESTOIDA TAI TEHDÄ EDES KUNNOLLA TARKASTUS NIIN OMA KOTIKUNTA PUUKOTTAA SELKÄÄN.

      • Anonyymi

        Saisit terveyssyistä varmaan kaupungin asunnon jostain muusta lähikunnasta. Voitko harkita esim. Kirkkonummea tai Vantaata (ja Helsinkiä tietysti, mutta siellä taitaa olla suurin kysyntä... tietysti hakemus kannattaa laittaa joka paikkaan minne vain matkat ovat kohtuulliset...). Ole joka tapauksessa aktiivinen edelleen. Mitähän, jos kertoisit asiasta jollekin iltapäivälehdelle ja he tekisivät jutun... sinullahan on nyt paljon materaialiakin asiaan, kun lääkärikin on ottanut kantaa. Tsemppiä:)


      • Anonyymi

        Mikä vika on yksityisissä vuokranantajissa? jos et kunnalta saa niin mikä estää hakea yksityiseltä asuntoa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä vika on yksityisissä vuokranantajissa? jos et kunnalta saa niin mikä estää hakea yksityiseltä asuntoa?

        Yksityinen ei ole eettinen vaihtoehto. Yksityinen ei ole myöskään turvallinen kestävä vaihtoehto, yksityinen voi irtisanoa sopimuksen laillisesti koska hyvänsä tai myydä asunnon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksityinen ei ole eettinen vaihtoehto. Yksityinen ei ole myöskään turvallinen kestävä vaihtoehto, yksityinen voi irtisanoa sopimuksen laillisesti koska hyvänsä tai myydä asunnon.

        Lisäksi vuokralaiset ovat ei toivottuja omistuskohteissa, ja omistuskohteissa on pieni piiri joka päättää varoituksista ja asuntojen haltuun ottamisista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saisit terveyssyistä varmaan kaupungin asunnon jostain muusta lähikunnasta. Voitko harkita esim. Kirkkonummea tai Vantaata (ja Helsinkiä tietysti, mutta siellä taitaa olla suurin kysyntä... tietysti hakemus kannattaa laittaa joka paikkaan minne vain matkat ovat kohtuulliset...). Ole joka tapauksessa aktiivinen edelleen. Mitähän, jos kertoisit asiasta jollekin iltapäivälehdelle ja he tekisivät jutun... sinullahan on nyt paljon materaialiakin asiaan, kun lääkärikin on ottanut kantaa. Tsemppiä:)

        Kenenkään ei tarvitse muuttaa muualle asunnon ongelman vuoksi. Mikään ei muutu vuokra-asuntojen suhteen paikkakuntaa vaihtamalla.

        Kommenttisi edustaa psykopatiaa ja sadismia. Sadismissa ihminen nauttii toisen kärsimyksestä.


    • Anonyymi

      voi luoja.Jos on hyvä vuokralainen siis yksityisellä niin ei siitä hyvästä vuokralaisesta niin vaan haluta eroon.Ite olen aina asunut yksityisellä.Olen asunut tässä rauhallisessa taloyhtiössä yli neljä vuotta ja vuokraakaa ei ole korotettu kertaakaan.Asuin 8,5 vuotta yökerhon vieressä joten tiedän mitä on kun ikkunat helisee ja basso tulee läpi korvatulpista huolimatta.Mutta jos ei luota yksityiseen vuokranantajaan niin älä hemmetti valita kun hissi kolisee.Mä ite en ole työelämässä ja sain tämän vasta remontoidun asunnon vaikka elän kelan tuilla.En ymmärrä sun asennetta että kaikki yksityiset vuokra-asunnot myydään.Jos et halua kuin kunnan asunnon niin älä valita ja itke.

      • Anonyymi

        Kaikilla ei ole varaa tai mahdollisuutta valita yksityistä vuokranantajaa. Varsinkaan tilanteessa, jossa ei ole työpaikkaa ja MIKÄLI luit aloittajan tekstin, ENNEN KUN TULIT TÄNNE HIRNUMAAN, niin aloittaja taisi aika selvästi sanoa ettei kykene keskittymään tai renotutumaan. Miten sä itse tekisit töitä tai opiskelisit jos et kykenisi nukkumaan tai rauhoittumaan ollenkaan? Vuokranantajalle tarvitaan tosite että on työpaikka jotta saa maksettua vuokran. Työpaikkaan tarvitaan kokemusta ja kokemukseen kouluts. OPPIAKSEEN tarvitsee KESKITTYMISMAHDOLLISUUDEN.

        Ota asioista edes vähän selvää ja harjottele jooko ihan perus empatiakyky... Ihan ekana, mikäli osaat lukea niin tää on ahdistuspalsta. Sä tuut tänne hirnumaan ihmisille jotka hakee oikeasti apua..... Onko sulla kavereita irl vai onko asia niin että purat omaa paskamaisuuttasi täällä, ivaat valmiiksi huonossa jamassa olevia ihmisiä JA haet sillä suuruudentunnetta että oikein uskallat anonyyminä vittuilla mielenterveyspalstalla... Oot oikein malliesimerkki suomalaisesta selkärangasta :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikilla ei ole varaa tai mahdollisuutta valita yksityistä vuokranantajaa. Varsinkaan tilanteessa, jossa ei ole työpaikkaa ja MIKÄLI luit aloittajan tekstin, ENNEN KUN TULIT TÄNNE HIRNUMAAN, niin aloittaja taisi aika selvästi sanoa ettei kykene keskittymään tai renotutumaan. Miten sä itse tekisit töitä tai opiskelisit jos et kykenisi nukkumaan tai rauhoittumaan ollenkaan? Vuokranantajalle tarvitaan tosite että on työpaikka jotta saa maksettua vuokran. Työpaikkaan tarvitaan kokemusta ja kokemukseen kouluts. OPPIAKSEEN tarvitsee KESKITTYMISMAHDOLLISUUDEN.

        Ota asioista edes vähän selvää ja harjottele jooko ihan perus empatiakyky... Ihan ekana, mikäli osaat lukea niin tää on ahdistuspalsta. Sä tuut tänne hirnumaan ihmisille jotka hakee oikeasti apua..... Onko sulla kavereita irl vai onko asia niin että purat omaa paskamaisuuttasi täällä, ivaat valmiiksi huonossa jamassa olevia ihmisiä JA haet sillä suuruudentunnetta että oikein uskallat anonyyminä vittuilla mielenterveyspalstalla... Oot oikein malliesimerkki suomalaisesta selkärangasta :D

        Mä en valinnut itse vaan minut valittiin tähän.Koska osasin "myydä" itseni asunnon esittäåjälle eli taloyhtiön hallituksen puheenjohtajalle.Mulla itselläni on käytössä uniläkkeet mutta korvatulpat korvissa nukkuminen 6 kertaa viikossa ei tuntunut kivalta.Kesäaikaan jopa 7 kertaa viikossa.Sain ottaa korvatulpat pois korvista aamu viideltä kun porukka yökerhon terassilta lähti mölyämästä.

        Kuule mä oon elänyt koko aikuisikäni kelan tuilla ja ei ole ollut ongelmaa saada asuntoa.Asuin yhdessä vaiheessa vvo:lla kaksi vuotta,mutta muutin pois koska naapurissa asui narkkaripariskunta pienen lapsen kanssa.Sain häädettyä heidät.Niin tilalle muutti tämän narkkaripariskunnan kaverit.Joskus on pakko itse muuttaa pois.

        Sori vaan mutta mulla on ahdistuneisuushäiriö mikä myös vaikutti siihen että yökerhon vieressä oli paha asua.

        Vuokranantaja haluaa vuokralaisen joka pystyy maksamaan vuokran ja osaa käyttäyä kerrostalossa eli osaa noudattaa taloyhtiön järjestyssääntöjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä en valinnut itse vaan minut valittiin tähän.Koska osasin "myydä" itseni asunnon esittäåjälle eli taloyhtiön hallituksen puheenjohtajalle.Mulla itselläni on käytössä uniläkkeet mutta korvatulpat korvissa nukkuminen 6 kertaa viikossa ei tuntunut kivalta.Kesäaikaan jopa 7 kertaa viikossa.Sain ottaa korvatulpat pois korvista aamu viideltä kun porukka yökerhon terassilta lähti mölyämästä.

        Kuule mä oon elänyt koko aikuisikäni kelan tuilla ja ei ole ollut ongelmaa saada asuntoa.Asuin yhdessä vaiheessa vvo:lla kaksi vuotta,mutta muutin pois koska naapurissa asui narkkaripariskunta pienen lapsen kanssa.Sain häädettyä heidät.Niin tilalle muutti tämän narkkaripariskunnan kaverit.Joskus on pakko itse muuttaa pois.

        Sori vaan mutta mulla on ahdistuneisuushäiriö mikä myös vaikutti siihen että yökerhon vieressä oli paha asua.

        Vuokranantaja haluaa vuokralaisen joka pystyy maksamaan vuokran ja osaa käyttäyä kerrostalossa eli osaa noudattaa taloyhtiön järjestyssääntöjä.

        Lisään vielä etten ole bilettäjä ihminen vaikka muutin yökerhon viereen ja kyllä työkyvyttömyyseläkkeellä olevalla on oikeus hyvään yöuneen ja rauhalliseen ympäristöön.Tiedätkö kuinka paljon stressiä aiheutti se tieto että yökerho aukeaa ilta kahdeksalta ja sulkee ovensa aamu neljältä.Nuku siinä basson jytkeessä kun korvia kutittaa korvatulppien takia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisään vielä etten ole bilettäjä ihminen vaikka muutin yökerhon viereen ja kyllä työkyvyttömyyseläkkeellä olevalla on oikeus hyvään yöuneen ja rauhalliseen ympäristöön.Tiedätkö kuinka paljon stressiä aiheutti se tieto että yökerho aukeaa ilta kahdeksalta ja sulkee ovensa aamu neljältä.Nuku siinä basson jytkeessä kun korvia kutittaa korvatulppien takia.

        Mulla on useampi lääkärintodistus työkyvyttömyydestä ja diagnoosista jos haluat todisteita mun työkyvyttömyydestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on useampi lääkärintodistus työkyvyttömyydestä ja diagnoosista jos haluat todisteita mun työkyvyttömyydestä.

        Sun ratkasu on kuitenkin tulla aukomaan päätä ahdistuspalstalle vaikka väität että sulla itelläs on häikkää....Sitten sanot muille että ei saa pyytää palstalla apua/"valittaa"... Taitaa olla niin että oot läpikotasin katkeroitunut ja haet Suomi24 palstalta uhreja joihin voit siirtää pahan olosi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sun ratkasu on kuitenkin tulla aukomaan päätä ahdistuspalstalle vaikka väität että sulla itelläs on häikkää....Sitten sanot muille että ei saa pyytää palstalla apua/"valittaa"... Taitaa olla niin että oot läpikotasin katkeroitunut ja haet Suomi24 palstalta uhreja joihin voit siirtää pahan olosi

        Luitko mun kokemuksen yökerhon vieressä asumisesta.Mä kerroin vaan että yksityiseltä
        voi hakea vuokra-asuntoa.Mutta jos ei uskalla hakea yksityiseltä vuokra-asuntoa sen takia että pelkää että se myydään niin sitten pitääö vaan odottaa että saa kaupungilta asunnon.Mä yritin kertoa mitä on asua yksityisellä mutta näköjään sullakaan ei ole kokemusta yksityisellä asumisesta.

        Mä olen voinut reilu neljä vuotta hyvin kun sain muutettua. Mä ihmettelin silloin kun kävin katsoo vvo:n asuntoa kun mulle sanottiin heti että sä saat tän asunnon jos haluat.En ihmettele kun asunnon vuokralainen halusi päästä asunnosta pois kun naapurissa asuu huumeidenkäyttäjiä.Eli jos sulle sanotaan että saat asunnon heti niin kysy millasia naapureita.Multa ei edes muistaakseni kysytty tuloja tai muuta.Vaan se että jos haluan asunnon niin sut on hyväksytty vuokralaiseksi.

        Mä muutin silloin vvo:lta pois koska stereot soi täysillä ja samalla lapsi itkee ja lapselle huudetaan vittu nyt se turpa umpeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on useampi lääkärintodistus työkyvyttömyydestä ja diagnoosista jos haluat todisteita mun työkyvyttömyydestä.

        Mikset sitten aiemmin muuttanut itse pois siitä yökerhon vierestä jos kerran täällä kovaan ääneen kaakatat tuosta muuttamisesta? Jos se kerran niin helppoa on niin miksi ite jäit siihen yökerhon viereen? Taidat tulla tänne vaan uhriutumaan... tän takia suomi 24-palsta on ehkä paskin paikka pyytää apua missään asiassa. Alkaa samantien pelkkä sönköttäminen jonka jälkeen sönköttäjät vielä UHRIUTUVAT itse... voi perkele mitä paskaa :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä en valinnut itse vaan minut valittiin tähän.Koska osasin "myydä" itseni asunnon esittäåjälle eli taloyhtiön hallituksen puheenjohtajalle.Mulla itselläni on käytössä uniläkkeet mutta korvatulpat korvissa nukkuminen 6 kertaa viikossa ei tuntunut kivalta.Kesäaikaan jopa 7 kertaa viikossa.Sain ottaa korvatulpat pois korvista aamu viideltä kun porukka yökerhon terassilta lähti mölyämästä.

        Kuule mä oon elänyt koko aikuisikäni kelan tuilla ja ei ole ollut ongelmaa saada asuntoa.Asuin yhdessä vaiheessa vvo:lla kaksi vuotta,mutta muutin pois koska naapurissa asui narkkaripariskunta pienen lapsen kanssa.Sain häädettyä heidät.Niin tilalle muutti tämän narkkaripariskunnan kaverit.Joskus on pakko itse muuttaa pois.

        Sori vaan mutta mulla on ahdistuneisuushäiriö mikä myös vaikutti siihen että yökerhon vieressä oli paha asua.

        Vuokranantaja haluaa vuokralaisen joka pystyy maksamaan vuokran ja osaa käyttäyä kerrostalossa eli osaa noudattaa taloyhtiön järjestyssääntöjä.

        Vuokranantaja haluaa homeiseen asuntoonsa hiljaisen hiiren joka maksaa vuokransa. ( :


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikset sitten aiemmin muuttanut itse pois siitä yökerhon vierestä jos kerran täällä kovaan ääneen kaakatat tuosta muuttamisesta? Jos se kerran niin helppoa on niin miksi ite jäit siihen yökerhon viereen? Taidat tulla tänne vaan uhriutumaan... tän takia suomi 24-palsta on ehkä paskin paikka pyytää apua missään asiassa. Alkaa samantien pelkkä sönköttäminen jonka jälkeen sönköttäjät vielä UHRIUTUVAT itse... voi perkele mitä paskaa :D

        Tiedätkö kun mä halusin yrittää kestää mutta kun 8 vuotta tuli täyteen niin valmiiksi koetuksella oleva psyyke ei vaan enää kestänyt.Mä olin ottanut yhteyttä ihmisiin jotka olisivat tulleet mittaamaan äänen voimakkuuden,mutta olin silloin saanut jo tiedon uudesta asunnosta.

        Elän myös kelan tuilla kansaneläke,takuueläke ja asumistuki.Jos äitini ei olisi maksanut uuden asunnin takuuvuokraa niin mä asuisin vieläkin entisessä asunnossa.Mä en ole ikinä ollut työelämässä joten voit varmaan kuvitella mitä on elää tonnilla kuussa ja maksaa siitä ensin vuokra ja muut laskut.

        Silloin kun mä sain tietää että sain tämän asunnon niin olin ystävän luona putkirempaa paossa.Koko sen puhelun ajan mä tärisin.Ja tämä kehon tärinä vaan sen takia koska keho oli niin stressitilassa ollut sen koko 8 vuotta ja se helpotus minkä se puhelu antoi.

        Kenenkään ei tartte sietää melua.Oli se sitten alle 50 metrin päässä oleva yökerho tai sitten hissi.Mä voin sanoa ettei sille yökerhon basson jumputukselle voinut tehdä mitään.Toki ehkä sitten jos se ulkoa tulevan melun äänenvoimakkuus olis ylittänyt raja-arvot joka on asetettu.

        Ennen kuin sanot että miksen mene töihin ,niin mulla on ollut ahdistuneisuuhäiriö aika nuoresta mutta diagnoosin sain vasta 21 vuotta sitten kun valmistuin ammattikoulusta.Mutta se on eri juttu se.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vuokranantaja haluaa homeiseen asuntoonsa hiljaisen hiiren joka maksaa vuokransa. ( :

        Kuka on sanonut että asuntoni on homeinen.Mä maksan 495 e /kk vuokraa.Asunnosta joka oli juuri remontoitu kun muutin.Jos sä haluut pitää uusia pintoja homeisina niin se on sun mielipide.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka on sanonut että asuntoni on homeinen.Mä maksan 495 e /kk vuokraa.Asunnosta joka oli juuri remontoitu kun muutin.Jos sä haluut pitää uusia pintoja homeisina niin se on sun mielipide.

        Igor sekoittaa maaliin vodkaa kun tärpätti on lopussa ja maali on pilalla. Sisäilman pilaa VOC.


    • Anonyymi

      Elämä on valintoja, jossain vaiheessa sitten joutuu valitsemaan, että jääkö, voiko asian eteen tehdä jotain, vai muuttaako.

      • Anonyymi

        edelleen, mitä nämä kommentit tekee mielenterveyspalstalla


      • Anonyymi

        Asialle eteen VOI tehdä jotain. Mikäli tuo hissin jytinä katsotaan ns. normaaliksi ääneeksi niin asukkaalla pitää olla oikeus peittää se. Esim. todella kovaäänisellä musiikilla joka peittää hissin jytinän. Kuten aloittaja mainitsi, terveystarkastaja oli sanonut että metelin pitäisi jatkua säännöllisesti yli tunnin putkeen jotta asia otettaisiin vakavasti. Tässä tapauksessa talon asukkaalla pitää olla oikeus peittää tuo ääni siis myös öisin.

        Toinen seikka on se että jos meteli on jatkuvaa eikä asukas tietenkään pysty mistään kristallipallosta näkemään, milloin rapun joku muu asukas käyttää hissiä, voi hän todennäköisesti luukuttaa musaa käytännössä 24/7. Mikäli aloittaja saa tästä valituksia tai varoituksia, VOI HÄN VEDOTA SIIHEN ETTÄ TALOYHTIÖ KÄYTÄNNÖSSÄ PAKOTTAA HÄNTÄ KUUNTELEMAAN HISSIN KOLINAA JA VAATII SIITÄ VIELÄ VUOKRAA. Mikäli asukkaalla ei ole edes oikeutta peittää tuota hissin jytinää, pitää tätä silloin tulkita siten että Espoon asunnot syyllistyvät IHMISOIKEUKSIEN POLKEMISEEN JA PAHASTI! Sen lisäksi vaativat kyseisestä toiminnasta myös vuokraa mikä lienee jo vapaudenriisto....


      • Anonyymi

        Nykyään alkaa olla sellainen tilanne että muuttaminen alkaa olla vaikeaa rapistuvan asuntokannan vuoksi. Tietenkin jos uusi 15 neliön vetoinen koppi kaupungin parhaalla paikalla kiinnostaa niin se on vaihtoehto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        edelleen, mitä nämä kommentit tekee mielenterveyspalstalla

        Mielenterveys muodostuu kokonaisuudesta johon kuuluu kaikki asiat elämässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asialle eteen VOI tehdä jotain. Mikäli tuo hissin jytinä katsotaan ns. normaaliksi ääneeksi niin asukkaalla pitää olla oikeus peittää se. Esim. todella kovaäänisellä musiikilla joka peittää hissin jytinän. Kuten aloittaja mainitsi, terveystarkastaja oli sanonut että metelin pitäisi jatkua säännöllisesti yli tunnin putkeen jotta asia otettaisiin vakavasti. Tässä tapauksessa talon asukkaalla pitää olla oikeus peittää tuo ääni siis myös öisin.

        Toinen seikka on se että jos meteli on jatkuvaa eikä asukas tietenkään pysty mistään kristallipallosta näkemään, milloin rapun joku muu asukas käyttää hissiä, voi hän todennäköisesti luukuttaa musaa käytännössä 24/7. Mikäli aloittaja saa tästä valituksia tai varoituksia, VOI HÄN VEDOTA SIIHEN ETTÄ TALOYHTIÖ KÄYTÄNNÖSSÄ PAKOTTAA HÄNTÄ KUUNTELEMAAN HISSIN KOLINAA JA VAATII SIITÄ VIELÄ VUOKRAA. Mikäli asukkaalla ei ole edes oikeutta peittää tuota hissin jytinää, pitää tätä silloin tulkita siten että Espoon asunnot syyllistyvät IHMISOIKEUKSIEN POLKEMISEEN JA PAHASTI! Sen lisäksi vaativat kyseisestä toiminnasta myös vuokraa mikä lienee jo vapaudenriisto....

        Se on totta, jos vuokrataan asunto jossa ei voi, keskimääräisestikin ihmisen kannalta tarkastellen, asua ilman jotain järjestelyä, vuokran-antajan pitää vuorovaikutteisen oikeudenmukaisuuden perusteella hyväksyä järjestely asumisen mahdollistamiseksi. Vuokran-antaja ei kuitenkaan yleensä tarkastele asiaa kuin lähtökohdasta, että asunnossa pitää elää niin kuin vuokran-antaja määrittelee, ja asunto on "vuokrattu siinä kunnossa kuin se on".
        Siksi kunnan viranomaisen pitäisi toimia asuntojen ongelmissa aina asukkaan eduksi, vuokran-antajan taloudellinen tai esimerkiksi maine-etu ei saa mennä perustuslaillisen ja oikeusvaltio-periaatteen yksilön perusoikeuksien ohi. Kuten se nyt yleensä menee.

        Yleensäkin viranomaisten toiminta oikeudenmukaisen yhteiskunnan ja yksilön perusturvan ja oikeuksien suhteen on käsittämättömän epäloogista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on totta, jos vuokrataan asunto jossa ei voi, keskimääräisestikin ihmisen kannalta tarkastellen, asua ilman jotain järjestelyä, vuokran-antajan pitää vuorovaikutteisen oikeudenmukaisuuden perusteella hyväksyä järjestely asumisen mahdollistamiseksi. Vuokran-antaja ei kuitenkaan yleensä tarkastele asiaa kuin lähtökohdasta, että asunnossa pitää elää niin kuin vuokran-antaja määrittelee, ja asunto on "vuokrattu siinä kunnossa kuin se on".
        Siksi kunnan viranomaisen pitäisi toimia asuntojen ongelmissa aina asukkaan eduksi, vuokran-antajan taloudellinen tai esimerkiksi maine-etu ei saa mennä perustuslaillisen ja oikeusvaltio-periaatteen yksilön perusoikeuksien ohi. Kuten se nyt yleensä menee.

        Yleensäkin viranomaisten toiminta oikeudenmukaisen yhteiskunnan ja yksilön perusturvan ja oikeuksien suhteen on käsittämättömän epäloogista.

        Tämä kommentti koskee asiaa yleiseltä kannalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        edelleen, mitä nämä kommentit tekee mielenterveyspalstalla

        Samaa ihmettelen, jos hissin meteli häiritsee asukasta niin miten se ahdistaa henkisesti?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa ihmettelen, jos hissin meteli häiritsee asukasta niin miten se ahdistaa henkisesti?

        täysin samaa mieltä tässä, miten se voi muka ketään alkaa ahdistamaan jos ei kykene omassa "kodissaan" rentoutua tai edes nukahtaa ilman about jotain rakennustyömaalla käytettäviä kuulosuojaimia jotka peittäisivät tuon hissin jytinän. Kun siihen päälle on samasta syystä joutunut keskeyttämään esim. opiskelut JA kunnan terveyttä valvova elin vielä TUKEE asuntofirman päätöstä olla tekemättä asialle mitään.... ketäpä tämä alkaisi ahdistaa, viimeisin asiahan mitä tästä kellekään saisi tulla olisi yli kävelty olo. Onhan Espoo niin hyvä ja ihmisläheinen kunta, miten mainostavat myös arvojaan tuolla omilla kunnan sivuillaan


    • Anonyymi

      Tuolta asunnot ja asuminen palstalle kannattaa laittaa tuo aloitus.Siellä voi olla ihmisiä joilla sama ongelma vaikka aiheuttaa ahdistusta,niin kokeile tuota asumispalstaa.

      • Anonyymi

        Mielenterveys muodostuu kokonaisuudesta johon kuuluu kaikki asiat elämässä.
        Asian kylmä tekninen tai taloudellinen tarkastelu ei ole asian kokonaisuus.


    • Anonyymi

      Kiitos hei kaikille jotka ovat neuvoneet ja tsempanneet!
      Asumisterveyden mukaan tuo kolina ja jytinä ovat kuulemma normaaleja ääniä. Asiaan ei vaikuta se etten kykene tässä asunnossa elämään. Eli komppaavat siis kai Espoon asuntoja- meneehän kummaltakin kaiketi rahat samasta kunnan lompakosta. Ilmoitin sinne suoraan takaisin että aion levittää tämän asian jokaisessa mediapalvelimessa ja katsotaan kuinka paljon kunnan terveyspalvelut sekä kaupungin asuntojen asumismukavuus ja asioihin vaikuttaminen/toimintakyky herättää jatkossa luottoa.

      Kertokaa siis tästä ketjusta kaikille kavereillenne sekä tutuille ja annetaan tämän levitä kulovalkean tavoin.
      -AP

      • Anonyymi

        Kirjoitin jo edellä, että lähetä juttuvinkki iltapäivälehteen. Lähetä vaikka tämä ketju, olet perustellut ja muut ovat perustelleet miksi tarvitset asunnonvaihtoa. Sinulla on neurologin lausunto. Tai Ylen Mot-ohjelmaan.

        Asumisterveysviranomaisten ilmeisesti aika totaalinen asiantuntemattomuus...???!! On psykologisia ja muidenkin alojen tutkimuksia siitä, miten melu vaikuttaa, ja he eivät ilmeisesti tunne niitä. Melussa ei ole tärkeintä desibelit, vaan muut asiat, kuten se että jos se toistuu epäsäännöllisesti ja ennakoimattomasti se on aivoille paljon stressaavampaa kuin tasainen jylinä. Tasaisessa äänessä merkitsee enemmän äänen korkeus, korkeat äänet ovat stressaavampia kuin matalat. Jatkuva, desibelirajojen allekin jäävä ääni, oli millaista tahansa, on kestämätöntä kenelle vaan. Sinun pitäisi tehdä tuosta isompi juttu, osaat selvästikin tuoda esiin asian, älä jätä sitä tähän. Et ole ainoa joka kärsii vastaavasta.


    • Anonyymi

      Ymmärrän ja tuskinpa edullisempi vuokrakaan asiaan vaikuttaisi.

      • Anonyymi

        Kun elää tuilla siksi että tuon metelin takia jo valmiiksi kuormittavat psyykeongelmat hajonneet täysin käsiin ja jouduin lopettamaan mahdolliseen työhön johtavan opiskelun.... nuo vuokran alennukset vaan laskettaisiin pois asumisen tuista. Kyseinen työ olisi ollut auttamisammatti. Huomasin tämän jupakan aikana että en saa apua itsekään niin romahti samalla usko että miten voin auttaa muita jos en saa apua itsekään.


    • Anonyymi

      Espoon asuntojen päätöksien teko tai asioihin puuttuminen on käytännössä täysi vitsi. Samoin minkään terveyssuojelun. Voit mennä lapioimaan vaikka koko rapun täyteen paskaa ja uhkaamaan jokasta naapuria koronalla. Kukaan ei loppupeleissä puutu asiaan koska siitä voisi syntyä kunnalle jotain maksettavaa

      • Anonyymi

        Tähän liittyen, saatiin kaverin kanssa joka asuu tuossa alakerrassa, loisto idea. Kun olin koko illan, about puoleen yöhön asti kuunnellut kun joku ajoi tota hissiä ylös alas... kuulemma joku oli onnistunut tuomaan kai kengissään kasan multaa tuohon oven eteen.

        Koko rapun väki mukaan kärräämään kaikki mullat ja pihamaat rapun joka kerrokseen, hissi täyteen myös! Asumisterveyteenkin voisi ilmoittaa että mullan huokoinen rakenne sekä koostumus varmasti eristäisivät tuota hissin jytinää, varsinkin kun jokainen kerros kellarista asti olisi sitä täynnä. Tämän voisi järjestää ikäänkuin pihatalkoo projektina, nimellä "Luonto sisään". Toisi varmasti hilpeää tunnelmaa näin korona-aikaan kun moni välttelee julkisilla paikoilla oloa, tuotaisiin se luonto rappuun. Ja kaikki koiranpaskat ym. toki myös koska nehän kuuluvat oleellisesti suomalaiseen kauniiseen katukuvaan.

        Kaveri ehdotti että liittyisin taloyhtiön asukastoimikuntaan ja ehdottaisin tuota siellä. Itse funtsin että laittaisin viestillä ehdotuksen suoraan Espoon kaupungin päättäjille. Ihan vaikka siksi että he delegoivat ja vetkuttaisivat tämänkin homman joten kaikki kirjaimellisesti likainen työ tulisi tässä tapauksessa asukkaille....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tähän liittyen, saatiin kaverin kanssa joka asuu tuossa alakerrassa, loisto idea. Kun olin koko illan, about puoleen yöhön asti kuunnellut kun joku ajoi tota hissiä ylös alas... kuulemma joku oli onnistunut tuomaan kai kengissään kasan multaa tuohon oven eteen.

        Koko rapun väki mukaan kärräämään kaikki mullat ja pihamaat rapun joka kerrokseen, hissi täyteen myös! Asumisterveyteenkin voisi ilmoittaa että mullan huokoinen rakenne sekä koostumus varmasti eristäisivät tuota hissin jytinää, varsinkin kun jokainen kerros kellarista asti olisi sitä täynnä. Tämän voisi järjestää ikäänkuin pihatalkoo projektina, nimellä "Luonto sisään". Toisi varmasti hilpeää tunnelmaa näin korona-aikaan kun moni välttelee julkisilla paikoilla oloa, tuotaisiin se luonto rappuun. Ja kaikki koiranpaskat ym. toki myös koska nehän kuuluvat oleellisesti suomalaiseen kauniiseen katukuvaan.

        Kaveri ehdotti että liittyisin taloyhtiön asukastoimikuntaan ja ehdottaisin tuota siellä. Itse funtsin että laittaisin viestillä ehdotuksen suoraan Espoon kaupungin päättäjille. Ihan vaikka siksi että he delegoivat ja vetkuttaisivat tämänkin homman joten kaikki kirjaimellisesti likainen työ tulisi tässä tapauksessa asukkaille....

        Laita nyt vaan se mediakampanja tämän sinänsä ansiokkaan anonyymikeskustelupalstan lisäksi ammattijournalistien medioille. Iltapäivälehtien ja Hesarinkin verkkosivuilla löytyy juttuvinkki-kohta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laita nyt vaan se mediakampanja tämän sinänsä ansiokkaan anonyymikeskustelupalstan lisäksi ammattijournalistien medioille. Iltapäivälehtien ja Hesarinkin verkkosivuilla löytyy juttuvinkki-kohta.

        Ei ole näkynyt juttua iltasanomissa tai iltalehdessä.


    • Anonyymi

      Minulla oli sama juttu Haminassa. Nyt on uusi hissi, ei kolise eikä jurise.

    • Anonyymi

      kannattaa ostaa korvatulpat. AUTTAA paljon. Saa nukuttua. Mulla lintujen viserrys häiritsee muuten unta.

      • Anonyymi

        Korvatulpat eivät auta paskaakaan runkoäänissä. Mutta taidatkin olla trolli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korvatulpat eivät auta paskaakaan runkoäänissä. Mutta taidatkin olla trolli.

        Sängyn voi eritää lattiasta vanhoilla lenkkikengillä.


    • Anonyymi

      Korvatulpissa on eroja. Minulla toimii parhaiten bisomin koko s jotka vie naapurin bassotkin pois ja saa työnnettyä kunnolla korviin syvälle.

      Toinen kikka mitä käytän on musiikin soitto sopivalla volyumilla jolloin melu ei enää häiritse. Soitan musiikkia nukkuessanikin siihen tottuu eikä häiritse yhtään vaan päinvastoin tuttu mysiikki auttaa nukkumaan. Joskus soinut sama biisikin koko yön, shine on me.

      • Anonyymi

        Bisomeita myy apteekit


    • Anonyymi

      Onko tilanne edennyt mihinkään suuntaan?

      • Anonyymi

        Ilmanvaihtokoneen laakerit edelleen sökönä.


    • Anonyymi

      Harmi ettet ennen muuttoasi ajatellut meluongelmaa eikä ymmärrettävästi kukaan siitä maininnut.
      Valitettavasti se on niin ettei halpaa ja hyvää saa.
      En tiedä oletko tottunut kolinaan vai voiko siihen yleensäkkään tottua.
      Kokeile vastamelukuulokkeita ja kuulosuojaimia.

    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1388
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1251
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1195
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1145
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      20
      1114
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1067
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      33
      1038
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1033
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1032
    10. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1023
    Aihe