Onko kukaan polttanut tupakkaa monta vuosikymmentä ?

Anonyymi

Vieläkö "kessuttelet" vai pääsitkö irti ja miten ? Oliko vaikea ja pitkä vieroitus ?
Minkälaisia vieroitusoireita oli (ainaisen tupakanhimon lisäksi) ?
nm. vahva addiktio - heikko motivaatio

34

93

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olen maistanut tupakkaa omissa penkkareissani, enkä sen jälkeen ole tupakkaa maistanut.

      • Anonyymi

        Olet varmaan ollut muutenkin siveä ihminen, jälkkäri.


    • Anonyymi

      Poltin 43vuotta. En koskaan edes tupakkalakkoa ajatellut, mutta niin vain loppui kuin seinään 11 1/2vuotta sitten. Ajattelin vain, etten halua enää tupakka-askia kirjoituspöytäni laatikossa nähdä. Enkä ole sen koommin nähnyt.

      Ei ollut vieroitusoireita, eikä tupakanhimoa sen koommin. Olisinko neljä-viisi tupakkaa lopettamiseni jälkeen polttanut, mutta eipä ole enää tarvetta polttamiseen tullut. Mennyt, mikä mennyt!

    • Anonyymi

      Tylsä aloitus.

      Vaan addiktioita koskeviin aloituksiin harvemmin kukaan vastaa, aattelin siis kirjoittaa.

      Mä olen polttanut jotain puol vuosisataa. Kerran olen lopettanut, en lopeta toista kertaa, on mulla periaatteeni :D Ite asiassa tupakin vietotusoireet fyysiset siis, ei kestä hirveen kauan. Muutamassa päivässä ihan ok siinä suhteessa. Paljon toki verrataan vaikka heroiiniin, en tiedä, en ole koskaan käyttänyt sitä. Mutta ei se erikoinen asia mulla ollut, ehkä oli sydämen tykytystä, hikoilua, unettomuutta, ton tyyppistä. Ei siis mitään vapinoita tms.

      Ongelma oli tapariippuvuus. Sitä kun oli jo niin tottunut vaikkapa käymään tupakilla ruuan päälle, sitä vaan tavallaan käveli sinne ja siellä hokas, eip käy. Paljon tilanteita tollasia. Ja tein typerän ratkaisun. Markkinoille oli just tullut nikotiinipurukumit ja aloin käyttään niitä. Ikenet veressä jauhoin niitä hirveenmakuisia purkkia. Ja jäin sitten pahasti koukkuun niihin. Ite asiassa niistä vierottaminen oli täysin perseestä, siinä meni monta kuukautta. Jotenkin niistä sai hyvin paljon nikotiinia, mutta ei nautintoa, lisäks paha maku suuhun. Kyllä se silleen pikkuhiljaa onnistui.

      Mä korostan, ei tupakkiriippuvainen kärvistele nikotiinin tuskissaan, mutta purukumi oli paljon pahempi. Nuuskasta en tiedä, mä luulen, niillä vähän sama asia, kuin purkan kans, net addiktoituu aidosti nikotiin ja se voi olla hankalampi asia se.

      Noh, oli muutamia kuukausia jo purukummittakin. Sitten sattui kolari. Noh, en mä siinä laittanut röökiksi. Mutta kun sai nilkutettua suomen puolelle, otettiin mökki ja sauna lämpimäksi. Rentoutumisen takia kaljaa. Ja siinä kuistilla kaljaa maistellessa muistui mieleen, peräkontissa pari kartsaa röökiä. Pitääkin maistaa. Noh, pakko myöntää, maistui tosi hyvälle, ei ollut maistunut niin hyvälle, kuin kakarana. Ja niinhän se meni, tuli polteltua röökikartsat pois kuleskelemasta ja taas mentiin.

      Siinä oli niin paljon sitä jotain lihasmuistia ja se maku ja kun nikotiini meni jopa päähänkin!

      Noh, ei maistunut hääviltä jonkin ajan kuluttua, mietin, pitäis kai lopettaa. Sitten niinkuin ietin asian ja tulin tulokseen, varmaan onnistuu, mutta sitten jossain vaiheessa taas sattuu panemaan palamaan. Perusteena itelleenkin, että onhan tämä onnistunut ennenkin. Päätin, siihen rumbaan en lähde ja rehellisesti polttelen sitten, mitä polttelen ilman joutavanpäiväisiä lopetusseremoonioita. Tupakki nyt kuitenkin nautintoaine, ei siitä pidä mitään stressiä ottaa.

      Jahas, kertoisko joku nyt vaikkapa seksiaddiktioistaan, taikka huumeitten käytöstään?

      =DW=

    • Anonyymi

      Vahva tahtotila riittää.

    • Anonyymi

      Kessuttelen. 55 onnellista vuotta takana.
      Vuosi sitten testattu, keuhkoista jäljellä vajaa 85 %, että ei ole tupakki lannistanut miestä vielä.

      En kuntoile en urheile. Mutta raskas fyysinen duuni menneisyys takana. Korvaa monta huuhaa juttua, kuten kuntosaleilla käynnit, mikä on tyhmintä mitä tiedän.
      Raitista ulkoilmaa imppaan säännöllisesti, ja viimeistään silloin kun käyn savuilla ulko-ovella.

      Olen vähentänyt röökin tarvetta, eli ehkä on jäänyt pois tapoja ja koronan myötä tilanteita, joissa tuli otettua röökiaski esiin... Polttelen 6 - 10 savuketta vuorokaudessa.

      Totta kai tiedän että yksikin savuke on ylimääräistä kehomyrkkyä siinä missä viina tai roskaruoka. Mutta otan tupakoinnin harrastuksena. Johonkin kuolee kuitenkin.

      No tietysti itää alitajunnassa, että pitäisi lopettaa ajoissa. Meinaan jos joutuu elämään liian kauan, niin takuulla iskee keuhkoahtauma jossakin kohtaa ennen syöpää ja se vituttaisi. Mieluummin kuolee syöpään kuin tukehtumiseen.

      Se vaan, että kaikki tupakoijat ei saa syöpää. Niitä tulee terveillekin elämäntavoille, joku syöpä joka tapauksessa.

    • Anonyymi

      Aloitin 15-vuotiaana, vaihdoin sähkötupakkaan 55-vuotiaana. Pikku hiljaa vähensin nikotiinin määrää, en päivittäin vaan pikemminkin kuukausittain.
      Saatoin polttaa "oikean" tupakan joskus, mutta vain ehkä 10 savuketta tai sikaria vuodessa.
      Sitten, parin vuoden jälkeen, sähkötupakka hajosi paikassa, mistä uuden ostaminen olisi ollut vaikeaa. Ajattelin, että odotellaan hetki, katsotaan mitä tapahtuu.
      Sillä tiellä olen nyt muutaman vuoden jälkeen. Saatan polttaa tupakan joskus, yksi kuukaudessa lienee keskiarvo.

      • Anonyymi

        Joskus kymmenisen vuotta sitten ostin sähkötupakka vermeet. Ajattelin, että siten lopetan normaali tupakoinnin?
        Katin kontit. Sitä höyryähän tuli alettua imemään enemmän, siihen tuli himo ja sitä herkästi poltti vähän väliä, koska sitä pystyi tekemään tietokoneen äärellä, olkkarissa. keittiössä. Ei tarvinnut lähteä parvekkeelle tupakalle. Puhalsi vaan höyryjä.
        Kokeilu loppui aika nopeasti. Tuolla kaapissa on laadukkaat arvokkaat välineet vieläkin. Lie akku jo pimahtanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joskus kymmenisen vuotta sitten ostin sähkötupakka vermeet. Ajattelin, että siten lopetan normaali tupakoinnin?
        Katin kontit. Sitä höyryähän tuli alettua imemään enemmän, siihen tuli himo ja sitä herkästi poltti vähän väliä, koska sitä pystyi tekemään tietokoneen äärellä, olkkarissa. keittiössä. Ei tarvinnut lähteä parvekkeelle tupakalle. Puhalsi vaan höyryjä.
        Kokeilu loppui aika nopeasti. Tuolla kaapissa on laadukkaat arvokkaat välineet vieläkin. Lie akku jo pimahtanut.

        Sähkötupakan höyry on kuitenkin kaikkien tutkimusten mukaan monin kerroin vähemmän haitallista terveydelle, kuin tupakka.
        https://tekniikanmaailma.fi/sahkotupakka-95-vahemman-haitallista-kuin-tupakka-kertoo-jattitutkimus-tupakoitsijan-syopariski-100-kertainen/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähkötupakan höyry on kuitenkin kaikkien tutkimusten mukaan monin kerroin vähemmän haitallista terveydelle, kuin tupakka.
        https://tekniikanmaailma.fi/sahkotupakka-95-vahemman-haitallista-kuin-tupakka-kertoo-jattitutkimus-tupakoitsijan-syopariski-100-kertainen/

        Mut, eihän se ole sama asia kun oikean tupakan polttaminen!

        Tuo nimi Sähkötupakka on aivan väärä, eihän asma-potilaisen" lääke-piippua" sanota tupakaksi vaan sanovat sitä ”astmapiipuksi” ,

        "Sähkötupakka tai sähkösavuke on tekninen laite, jonka kautta hengitetään yleensä nikotiinipitoista höyryä. Sähkötupakka poikkeaa merkittävästi perinteisestä savukkeesta, sillä sähkötupakkaa ei polteta. Koska siinä ei tapahdu palamista, se ei tuota palamisyhdisteitä. Sähkötupakka ei myöskään sisällä tupakkaa. Laitteesta on myös käytetty nimitystä sähköinen nikotiininannostelija."

        Lähde:Wiki

        Entäs sitten kun ei käytetää edes nikotiinistänestettä, mikäs se sitten on ?

        Itselläni on useampi tuollainen höyrytin, ja en osta periaatteesta noita nikotiininesteitä koska sehän vasta kalliiksi tulisi nykyisellä lainsäädännöllä ?

        Joten kai tässä on pian aloitettava maajussiksi ja viljellä tupakkaa kasvihuoneessa, ja nythän saa viljellä muitakin hyötykasveja omaan käyttöön . ONNEKSI!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mut, eihän se ole sama asia kun oikean tupakan polttaminen!

        Tuo nimi Sähkötupakka on aivan väärä, eihän asma-potilaisen" lääke-piippua" sanota tupakaksi vaan sanovat sitä ”astmapiipuksi” ,

        "Sähkötupakka tai sähkösavuke on tekninen laite, jonka kautta hengitetään yleensä nikotiinipitoista höyryä. Sähkötupakka poikkeaa merkittävästi perinteisestä savukkeesta, sillä sähkötupakkaa ei polteta. Koska siinä ei tapahdu palamista, se ei tuota palamisyhdisteitä. Sähkötupakka ei myöskään sisällä tupakkaa. Laitteesta on myös käytetty nimitystä sähköinen nikotiininannostelija."

        Lähde:Wiki

        Entäs sitten kun ei käytetää edes nikotiinistänestettä, mikäs se sitten on ?

        Itselläni on useampi tuollainen höyrytin, ja en osta periaatteesta noita nikotiininesteitä koska sehän vasta kalliiksi tulisi nykyisellä lainsäädännöllä ?

        Joten kai tässä on pian aloitettava maajussiksi ja viljellä tupakkaa kasvihuoneessa, ja nythän saa viljellä muitakin hyötykasveja omaan käyttöön . ONNEKSI!

        Kessu.

        Mietttinyt, siitä vois tulla jossain vaiheessa jonkinlainen muoti-ilmiö. Tollanen itsekasvattelu ja "lähiruoka" on pop. Sitäpaitsi siinä ois nimenomaan ideaa koska tupakki nyt on suomessa tuontituote ja hiton kovasti verotettua. Paljon tunnutaan kasvatettavan pötsyä ja sen laillistamista koitetaan kovinkin paljon ajaa. Pötsyssä omat ongelmansa lakiteknisesti, mutta tupakissa ei mun käsittääkseni sellaisia ole.

        Vaan tässä just ongelma. Ei pötsyä ihan helpolla laillisteta, mutta tupakin kasvattelu voitais kriminalisoida, koska se suuri tulonlähde valtiolle. Ei siinä kauaa menisi, jos homma yleistyisi, lakimuutos tulis voimaan hetkessä. Pölhöä hommaa sinällään ton ptsyn kans, valtio menettää valtavat tulot rikollisjärjestöille jne kieltämällä sen kavattelun. Siitähän vois tulla älyttömästi fyrkkaa, kuin tupakista on tullut tähän asti.

        Oletan, ihan tupakinkin kasvattaminen varmaan onnistuisi suomessa, kasvihuoneissa, niinhän net pötsyäkin kasvattaa. Ongelma kai toi kustannustehokkuus tupakki ei vielä tarpeeksi kallista itsekasvattamista ajatellen. Mutta harrastuksena menis varmaan. Hö olen mäkin kasvatellut chiliä, vaikka ei se kaupassa paljoa maksa. Pötsystä ei kokemuksia.

        Kessusta noin kasvina ei kokemusta, sitähän ei tosiaan myydä, ei kai pahemmin kasvateta. Mausta vain kuulopuheita, se kiinnostais. Toki verrattu mahorkkaan, mutta sitäkin onensorttista ja kasvatuspaikat vaihtelee. Tiedä, liekö kessua jalosteltu, koska ei sitä käytetä, jalostamalla vois tulla ties minkälaisia kasveja. Hampullehan, humalallekin kävi niin, niitä kasvatettu suomessa aikoinaan, mutta aikojen kuluessa kotimaiset lajikkeet niinkuin hävinneet ja uusia sitten kehitellään. Hamppussa ei thc:tä, muuten samaa lajia, kuin pötsykin. Siinä mielessä pötsystä vois tulla hyvä viljelykasvi maahan, vientituotekkin.

        Niin juu sähkötupakki. Mulla keuhkot sen verran finaalissa, pitäis kokeilla. Normirööki alkaa käymään terveydelle ja tupakkia tekee kuitenkin mieli. Tälle iälle tuskin sairauksia sähkötupakista enää ehtii saamaan, mutta röökinpolton lopettaminen vois parantaa loppuelämää. Siinä mielessä ei kessu ei ole hyvä vallinta, savuahan siinä imetään.

        Miten lie kessun nikotiinipitoisuuden kans, en tiedä käykö tupakin korvikkeeks?

        =DW=


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kessu.

        Mietttinyt, siitä vois tulla jossain vaiheessa jonkinlainen muoti-ilmiö. Tollanen itsekasvattelu ja "lähiruoka" on pop. Sitäpaitsi siinä ois nimenomaan ideaa koska tupakki nyt on suomessa tuontituote ja hiton kovasti verotettua. Paljon tunnutaan kasvatettavan pötsyä ja sen laillistamista koitetaan kovinkin paljon ajaa. Pötsyssä omat ongelmansa lakiteknisesti, mutta tupakissa ei mun käsittääkseni sellaisia ole.

        Vaan tässä just ongelma. Ei pötsyä ihan helpolla laillisteta, mutta tupakin kasvattelu voitais kriminalisoida, koska se suuri tulonlähde valtiolle. Ei siinä kauaa menisi, jos homma yleistyisi, lakimuutos tulis voimaan hetkessä. Pölhöä hommaa sinällään ton ptsyn kans, valtio menettää valtavat tulot rikollisjärjestöille jne kieltämällä sen kavattelun. Siitähän vois tulla älyttömästi fyrkkaa, kuin tupakista on tullut tähän asti.

        Oletan, ihan tupakinkin kasvattaminen varmaan onnistuisi suomessa, kasvihuoneissa, niinhän net pötsyäkin kasvattaa. Ongelma kai toi kustannustehokkuus tupakki ei vielä tarpeeksi kallista itsekasvattamista ajatellen. Mutta harrastuksena menis varmaan. Hö olen mäkin kasvatellut chiliä, vaikka ei se kaupassa paljoa maksa. Pötsystä ei kokemuksia.

        Kessusta noin kasvina ei kokemusta, sitähän ei tosiaan myydä, ei kai pahemmin kasvateta. Mausta vain kuulopuheita, se kiinnostais. Toki verrattu mahorkkaan, mutta sitäkin onensorttista ja kasvatuspaikat vaihtelee. Tiedä, liekö kessua jalosteltu, koska ei sitä käytetä, jalostamalla vois tulla ties minkälaisia kasveja. Hampullehan, humalallekin kävi niin, niitä kasvatettu suomessa aikoinaan, mutta aikojen kuluessa kotimaiset lajikkeet niinkuin hävinneet ja uusia sitten kehitellään. Hamppussa ei thc:tä, muuten samaa lajia, kuin pötsykin. Siinä mielessä pötsystä vois tulla hyvä viljelykasvi maahan, vientituotekkin.

        Niin juu sähkötupakki. Mulla keuhkot sen verran finaalissa, pitäis kokeilla. Normirööki alkaa käymään terveydelle ja tupakkia tekee kuitenkin mieli. Tälle iälle tuskin sairauksia sähkötupakista enää ehtii saamaan, mutta röökinpolton lopettaminen vois parantaa loppuelämää. Siinä mielessä ei kessu ei ole hyvä vallinta, savuahan siinä imetään.

        Miten lie kessun nikotiinipitoisuuden kans, en tiedä käykö tupakin korvikkeeks?

        =DW=

        Meillähän on ollut oma tupakka jo vuosikymmeniä. Se pitää osata hyödyntää. Pöndellä kloppeina pöllytettiin kuivuneita vihta-vastan lehtiä, käärittynä jonkun sanomalehden sipruun. Oltiin kuultu, että myös aikamiehet poltelleet tuskaansa lamassa.
        Hyvät haikut niistä tuli ja yskitti tietenkin.
        Eli kuivattu koivunlehti käärittynä asialliseen sätkäpaperiin, mikä ettei. Voisi olla terveellisempää kuin tavallinen rööki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kessu.

        Mietttinyt, siitä vois tulla jossain vaiheessa jonkinlainen muoti-ilmiö. Tollanen itsekasvattelu ja "lähiruoka" on pop. Sitäpaitsi siinä ois nimenomaan ideaa koska tupakki nyt on suomessa tuontituote ja hiton kovasti verotettua. Paljon tunnutaan kasvatettavan pötsyä ja sen laillistamista koitetaan kovinkin paljon ajaa. Pötsyssä omat ongelmansa lakiteknisesti, mutta tupakissa ei mun käsittääkseni sellaisia ole.

        Vaan tässä just ongelma. Ei pötsyä ihan helpolla laillisteta, mutta tupakin kasvattelu voitais kriminalisoida, koska se suuri tulonlähde valtiolle. Ei siinä kauaa menisi, jos homma yleistyisi, lakimuutos tulis voimaan hetkessä. Pölhöä hommaa sinällään ton ptsyn kans, valtio menettää valtavat tulot rikollisjärjestöille jne kieltämällä sen kavattelun. Siitähän vois tulla älyttömästi fyrkkaa, kuin tupakista on tullut tähän asti.

        Oletan, ihan tupakinkin kasvattaminen varmaan onnistuisi suomessa, kasvihuoneissa, niinhän net pötsyäkin kasvattaa. Ongelma kai toi kustannustehokkuus tupakki ei vielä tarpeeksi kallista itsekasvattamista ajatellen. Mutta harrastuksena menis varmaan. Hö olen mäkin kasvatellut chiliä, vaikka ei se kaupassa paljoa maksa. Pötsystä ei kokemuksia.

        Kessusta noin kasvina ei kokemusta, sitähän ei tosiaan myydä, ei kai pahemmin kasvateta. Mausta vain kuulopuheita, se kiinnostais. Toki verrattu mahorkkaan, mutta sitäkin onensorttista ja kasvatuspaikat vaihtelee. Tiedä, liekö kessua jalosteltu, koska ei sitä käytetä, jalostamalla vois tulla ties minkälaisia kasveja. Hampullehan, humalallekin kävi niin, niitä kasvatettu suomessa aikoinaan, mutta aikojen kuluessa kotimaiset lajikkeet niinkuin hävinneet ja uusia sitten kehitellään. Hamppussa ei thc:tä, muuten samaa lajia, kuin pötsykin. Siinä mielessä pötsystä vois tulla hyvä viljelykasvi maahan, vientituotekkin.

        Niin juu sähkötupakki. Mulla keuhkot sen verran finaalissa, pitäis kokeilla. Normirööki alkaa käymään terveydelle ja tupakkia tekee kuitenkin mieli. Tälle iälle tuskin sairauksia sähkötupakista enää ehtii saamaan, mutta röökinpolton lopettaminen vois parantaa loppuelämää. Siinä mielessä ei kessu ei ole hyvä vallinta, savuahan siinä imetään.

        Miten lie kessun nikotiinipitoisuuden kans, en tiedä käykö tupakin korvikkeeks?

        =DW=

        Itse olen kasvattanut tupakkaa, siemenet eivät ole järin kalliita.
        Kasvatus aika on noin 100 vrk, ja noita laatuja saa jos jonkunlaisia.
        Onhan ennen maalla kasvatettu kessua, taisi olla juurikin tuota Mahorka ja näitäkin siemeniä on myytävänä.

        "mutta tupakissa ei mun käsittääkseni sellaisia ole."

        Ei ole omaan käyttöön, mutta jos ne menee myytäväksi niin se on toinen tarina.

        "Pula-ajan kessu on eri laji.
        Suomessa tupakan kasvatusta rajoittaa sen vaatima pitkä kasvukausi ja hallanarkuus. ...
        Pellonpää viljelee tupakkaa, myy kasvin siemeniä ja pitää tupakanviljelykursseja.
        Tupakan viljely omaan käyttöön on sallittua, mutta myyntiin tarvitaan joko tukku- tai vähittäismyyntilupa."

        https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/201801022200640873

        Eikös nykyään myös Lääkekannabiksen kasvatus ole laillista omaan käyttöön , ja Kuopiossa oleva virma myy kiihtyvällä vauhdilla siemeniä kertoivat radiossa.
        Liikevaihtokin oli kuulemma tuplantunut.

        Siis, tästähän on ollut pitkään oikeusprosessi ja hovissa se sai myönteisen päätöksen kotikasvattajille, ei myytäväksi. Syyttäjä ei kuulemma vie juttua korkeampaan oikeuteen.

        Lääkekannabiksen kasvatus ei ole rakettitiedettä

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/12288031/laakekannabiksen-kasvatus-ei-ole-rakettitiedetta

        Kannabiksen kasvattaminen ja laki (Näin se on ollut vielä ennen)

        "Hampun kasvattaminen on siis Suomen lain mukaan laillista, kunhan sitä ei kasvateta käytettäväksi huumausaineena tai sen raaka-aineena.
        Ruukussa oleva kannabis ei ole vielä huumausainetta, eikä se ole sitä välttämättä vielä edes kuivana, sillä kannabiksen THCA vaatii ensin decarboksyloinnin, ennen kun siitä tulee psykoaktiivista THC:tä. Kuivatettaessakin kannabis dekarboksyloituu, joskin hyvin hitaasti, mutta hieman pikaisemmin tehtynä lämpökäsittely ajaa asian"

        https://www.marjaana.fi/kannabiksen-kasvattaminen-ja-laki/


    • Anonyymi

      Tässä DWlle koko kirjo.
      Olen tupakoinut muutamaan otteeseen kun on tullut kriisi. Norttia ja pikkusikareita niin paljon, että fyysinen olo tuli kurjemmaksi kuin henkinen ahdistus. Lopetin kun asiat järjestyivät. Oli joka kerta vieroitusoireita. Tilalle hetken aikaa liikasyömistä, huonohermoisuutta, niko-purkkaa viimeisellä sessiolla.
      Alkoholi on paha palkitsemistapa ja lääke turhautuneisuuteen. Pidän pausseja todistaakseni itselleni että pärjään. Psyykkinen riippuvuus. Ei fyysistä yhtään, ei krapulaa joten ei kr-ryyppyjä eikä päivittäistä.
      Seksiriippuvuutta vähän toivoisin kumppanin takia, hän on surullinen kun minua ei enää kiinnosta. Tilanne johtuu täysin minusta, hän keikkuisi vaikka päin miten. Miten helkkarissa sekin asia oli 30-40 vuotiaana niin usein mielessä ja kärvistelin siipan työmatkoilla ollessa.
      Lähelläoloriippuvuutta jonkin verran, on sekin ollut ennen voimakkaampi. Läheisriippuvuutta joskus, puhkeaa kun läheisille sattuu jotakin, normaalioloissa ei tunnu.
      Summaisin että kaikki riippuvuudet ilmenevät kun elämä ei ole täysin raiteillaan, 60-70 -prosenttisesti on. Olen kiitollinen sitä.

    • Anonyymi

      5-6 vuotta mennyt pääasiallisesti tupakoimatta - polttelen pikkusikareita jonkun juhlan tms. muun poikkeuksellisen tilanteen yhteydessä. uutena vuonna viimeksi,
      ei tunnu jäävän "päälle" enää millään tavalla. Oikeastaan hyvin mukava "pössytellä"
      ajoittain. Saattaa toki mennä kuukausia välissä ihan ilman.

    • Anonyymi

      lopetin kerralla yli kaksiymmentä vuotta sitten.
      vähensin kyllä kessuttelua sitä ennen, askiin viikossa, ja sitten
      lopetin.
      joskus yöllä näen unta että ole alkanut polttamaan, harmittelen kovasti
      ja mietin unessa miten taas pääsen röökistä eroon
      nj

      • Anonyymi

        Tuttua, eikös olekin sitten iloinen olo kun huomaa että oli unta.


    • Anonyymi

      Veri vaatii nikotiinia varsinkin aamuisin ja aamupäivisin, kun sen taso veressä
      on laskenut. Päivän mittaa hinku polttaa tasottuu. Puolella askilla yritän pärjätä,
      koska tupakka on niin pirun kallista.

      • Anonyymi

        Isäukko kasvatteli kessua sodan jälkeen 50-luvun alkuvuosiin.
        Kuivatteli niitä talon yläkerrassa, jossa roikkuivat kuin pyykit narulla.
        Vaihtoi myöhemmin holkki-Saimaa ja Fenniaan.
        Ikämies ei tykännyt Bostonista ja muista amerikkalaisista, kun hänen mielestään paloivat itsekseen.
        Itse kokeilin vastanlehdistä ja sanomalehteen käärittyä sätkää kloppina.
        Puhalsin sätkän savut kerran kangasliinan läpi, jolloin jäi ruskea tahra kankaaseen, josta jo näki rojun jäljen.
        Ruodiksessa aloin tupruttelemaan vakinaisemmin, jota kesti parikymmentä vuotta, kunnes riitti sitä.


    • Anonyymi

      Poltin reilut parikymmentä vuotta. Loppuvuosina meni normaalia camelia yli 10 toppaa viikossa. Jäi hyvin mieleen koska ostin kartongeittaan ruokatilille ja muutama irtotoppa lisäksi.

      Olin yrittänyt rajoittaa määrää mutta ei siitä tullut mitään.
      En lopettanut vaan siirsin seuraavan sytyttämistä koska lasten lääkäri sanoi, että lastemme allergia saattaa muuttua astmaksi jos he altistuvat tupakan savulle.

      Välittömät seuraukset. Ärtyneisyys, hermostuneisuus, käsien vapina, vatsa sekaisin ja muutaman päivän kuluttua päänsärky jonka vuoksi kävin lääkärissä. Häipyi muutamassa päivässä ilman lääkettä.
      Sitten seurasi unissa polttaminen joka herätti öisin muutaman viikon ajan. Sitte ostelin unissani ja heräilin huonoon omaantuntoon.
      Savotan jatkamisen painavin motiivi oli se, että kaikki nämä kärsimykset olisivat menneet hukkaan yhdenkin savukkeen vuoksi.

      Muutamia vuosia toisen polttaman savukkeen tuoksu iski päähän kuin koivuhalolla. Hitonmoinen tupakan himo.
      Vielä vuosienkin päästä toisen henkilön polttaman savukkeen palopään aikaisemmin epämiellyttävä käry herätti mieliteon.

      Kyllä minulla meni hyvin monta vuotta ennen kuin arvelin olevani täysin vapaa tupakan himosta.

      • Anonyymi

        Kiitos hyvästä kirjoituksesta. Kuulostaa tutulta.
        Tieto, että vierottautuminen
        vie niin kauan, tekee lopettamisen aloittamisyrityksetkin niin vaikeaksi.
        Joillakin voi olla helpompaa.

        Lääkärit sanovat, että heroiinistakin vierottautuminen on helpompaa kuin tupakasta.
        Kun heroiini on poissa elimistöstäsi, se ei koukuta enää niinkuin tupakka.

        Ehkä heroiini on vähän sama kuin viina ?
        Kun pää on selvä, ei sitä ole mikään pakko saada lisää.
        (joillakin on, mutta se on toinen stoori)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos hyvästä kirjoituksesta. Kuulostaa tutulta.
        Tieto, että vierottautuminen
        vie niin kauan, tekee lopettamisen aloittamisyrityksetkin niin vaikeaksi.
        Joillakin voi olla helpompaa.

        Lääkärit sanovat, että heroiinistakin vierottautuminen on helpompaa kuin tupakasta.
        Kun heroiini on poissa elimistöstäsi, se ei koukuta enää niinkuin tupakka.

        Ehkä heroiini on vähän sama kuin viina ?
        Kun pää on selvä, ei sitä ole mikään pakko saada lisää.
        (joillakin on, mutta se on toinen stoori)

        Käytän alkoholia ja joskus olen ollut sen suhteen "putkilainenkin".
        3:n vuoden aamupäivisin alkanut naukkailuputki mutta esimerkiski vaimoni kuljettamisen vuoksi tarvittavat välipäivät eivät olleet mikään ongelma.

        Samoin olemme parikymmentä vuotta peräkkäin olleet syksyt ja keväät Espanjan asunnollamme jossa naukkailu on ollut päivittäistä alkaen jo ennen aamu 9:ää.
        Noista ei ole jäänyt vähäisintäkään "janoa" päälle.
        Satnnaiset "istunnotkaan" eivät ole aiheuttaneet "jatkojanoa".

        Kumpikaan nyt jo eski-ikää lähestyvistä lapsistani ei tupakoi, eikä tetääkseni ole edes kokeillut koska sanoivat vaimolleni, että on tuskallista nähdä miten vaikeaa iskällä on.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Minä kuuntelin Stumppi Varosen biisin tahdon rakastella sinua.
        Enkä päässyt eroon tupakasta.
        Mietin, mikä biisi seuraavaks?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä kuuntelin Stumppi Varosen biisin tahdon rakastella sinua.
        Enkä päässyt eroon tupakasta.
        Mietin, mikä biisi seuraavaks?

        Kuuntelehan vaikka Tarja Ylitalon "kerrasta poikki".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuuntelehan vaikka Tarja Ylitalon "kerrasta poikki".

        Perkuta rallaa, vanha hitti. Tuolla biisillä pääsin eroon akasta.
        Jospa sillä pääsisi tupakastakin?
        Pitää kokeilla.


    • Anonyymi

      Taisin aloittaa 1960 ja lopetin toukokuussa 1995 kun pojalla keuhkoputken tulehdus .- Vuosiakin jälkeenpäin ruokailun tai kahvittelun jälkeen kädet kävi kuin narkkarilla etsien taskuista piippua ja tupakkaa :(
      Piippu ja tupakkaa varmaan jossain laatikossa vielä , varmaan aika kuivaa nykyään :D

      Gubbe 71

      • Anonyymi

        Painoa kyllä tuli lisää lopettamisen jälkeen 5 - 6 kiloa :D

        Gubbe 71


    • Anonyymi

      Juu "kessuttelin" 48 vuotta, katkolle pistin 5 vuotta sitten, vieroitus kesti reilu 4 kuukautta, ensin purkalla josta tuli suu kipeäksi jos kokonaisia purukumeja söi ja sitten suihkeella joka oli parempi ja tehokkaampi. Muutaman kerran olen reissun päällä muutaman tupakan vetäissyt mutta siihen on jäänyt. En niistä stressiä ota enkä mieti jälkeenpäin, onhan minulla jo tässä iässä 60 oikeus tehdä just niinkuin itse haluan. Lääkäreille olen ollut pienoinen pettymys kun tupakoinnin varjolla aina määräsivät keuhkokuvauksiin eikä niissä mitään löytynyt koskaan, viimeksi kuvattiin kaksi vuotta sitten puhtain tuloksin. Muutenkaan siellä lääkärissä ei turhan usein ole tarvinnut ravata edes silloin kun olin vielä työelämässä.
      Yhteen asiaan olen kiinnittänyt huomiota ja se on verenpaine. Silloin kun vielä poltin enkä muutenkaan niin terveellisesti syönyt ja elänyt niin paineet oli melkeimpä liiankin alhaalla tasaisesti mutta kun tupakoinnin laitoin katkolle ja muutin vähän terveellisempään suuntaan ruokia niin johan on verenpaineet alkaneet heittelemään. Tosin työssä ollessa liikuntaa oli enemmän kun pelkästään työtuntien aikana tuli jopa 8 kilometriä kävelyä ja nyt eläkkeellä en joka päivä käy lenkillä.

      vn

    • Anonyymi

      Tänä aamuna meni hermo. meni lähes aski, kun odottelin syöpätestien tulosta.
      Lukema on marginaalisesti ylärajalla eli 6. Viitearvo on 1-6.
      Seurantaan. Nyt helpotti. Ei tartte tupakkaa - hetkeen.

      Useimpien tupakan 90:n myrkyn puoliintumisaika on 20 vuotta.
      Eli jos lopettaisin nyt, puolet myrkyistä olisi hävinnyt maksasta
      20 vuoden päästä.

      Keuhkojen kunto kohenisi silti.

    • Anonyymi

      Huono puoli ainakin mulla tupakoinnin lopetuksesta: Paino pomppasi oitis 10 kiloo.
      Eikä millään pois..perhana.

      • Anonyymi

        Niin pomppasi minullakin ja ei suostu putoomaan vaikka mitä tekis, ei jaksa niin paljoo käydä kävelemässäkään että auttas kun pelkkä syömisten säännöstelykään ei auta

        vn


    • syysleimukukka

      Aikoinaan pössyttelin poskisavuja sosiaalisissa tilanteissa, esim. jos nautimme tyttöjen kesken viiniä.
      Silloin poltettiin enemmän kuin nykyisin.
      Jostain kummasta syystä en oppinut vetämään savua henkeeni vaikka yritin.
      Ei ollut koskaan mitään riippuvuutta, normaali arjessa en edes muistanut että pitäisi polttaa.
      Ystäväni kuoli keuhkoahtaumaan, hän oppi polttamaan liiankin hyvin.

    • Anonyymi

      Reilut 50 vuotta olen polttanut, ei ongelmia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      111
      2453
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      255
      1115
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      86
      1064
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1004
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      991
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      11
      904
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      883
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      28
      861
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      40
      790
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      32
      759
    Aihe