Mavenclad vai Ocrevus,onko kokemuksia??

Anonyymi

Eli lääkkeen aloitus ajankohtainen ja lääkäri antoi kaksi vaihtoehtoa.
Toinen tabletti ja toinen infuusiona laitettava.
Kaikki kokemukset kyseisistä erittäin tervetulleita,niin positiiviset kuin negatiivisetkin.
Onko tullut sivuoireita tms.

17

6622

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ocrevus mennyt nyt kohta puolitoista vuotta. Muuten menee hyvin mutta minulle tekee ärtyneen suolen! Suolisto täynnä ilmaa ja ummetus. Ei ennestään keliakiaa ym mutta tämä on lääkkeen sivuvaikutus vaikka sanovat ettei ole. Mutta siis ainakin minulle on. Muuten tehokas ja hyvä lääke, verikokeet olleet ok koko ajan. Mutta suosittelen kokeilemaan. Kaikki reagoivat eri tavoin.
      -Oulun kukka

      • Anonyymi

        Onko kuntosi/vointisi pysynyt ennallaan ocrevuksen käytön aikana?


    • Anonyymi

      Vointi on ollut hyvä, jaksaa tehdä kaikkea ym. Pahenemisvaiheita ollut yksi, ensimmäisen puolen vuoden aikana jolloin lääke ei vielä saanut parasta tehoaan. Kuvissa näkyi yksi pieni muutos puolen vuoden käytön jälkeen. Mutta mitään pysyvää ei jäänyt. Nyt seuraava kuvaus syksyllä jolloin selviää miten tehonnut. Erityisesti silmäoireisiin tehoaa hyvin ainakin omalla kohdallani.
      Neurologi kertoi että muilla käyttäjillä ei olisi tullut muutoksia. Lääkkeen koko tehohan saadaan selville vasta vuoden käytön jälkeen!

      • Anonyymi

        Minä siis aloittaja ja itselläni aloitettiin nyt ocrevus viime perjantaina.
        Onko kuntosi täysin normaali ja jos jotain on,mitä?
        Itsellä alkoi näköhermontulehduksella viime loppu syksystä ja todettiin ms-tauti lopulta tammikuussa.MG-kuvissa näkyi,että ollut joku aiemminkin,mutten ole itse huomannut ja sen vuoksi sain heti diagnoosin.
        Itsellä erittäin aktiivinen,mutta näköhermontulehduksen jälkeen(kk kesti hirveä olo jne.) olo täysin normi ollut koko ajan.
        Jos en tietäisi,että mulla ms-tauti,niin en ikinä sitä uskoisi edes.
        Syötkö jotain vitamiineja tms.?Ja paljonko per/pv.?
        Entä syötkö normisti vai oletko muuttanut ruokavaliotasi?


    • Anonyymi

      On kuin olisin lukenut omaa sairaskertomustani! Sairastuin myös pystymetsästä opticus neuriittin ja osastolle jättikortisonihoitoon. Silmä toipui täysin ennalleen. Diagnoosi tuli puoli vuotta myöhemmin kun löytyi yksi plakki.

      Minulla on aaltomainen versio taudista joten välillä on huonompaa ja välillä kuin terve. Mikä sinulla on? Olet nyt saanut parhaan mahdollisen lääkkeen mitä tällä hetkellä on joten ole ihan rauhassa. Itse syön D-vitamiinia 100mikrog/päivä. Sanottiin heti osastolla että pitää aloittaa heti koska on todettu että sillä on vaikutusta MS tautiin. Lisäksi syön sellaista B-vitamiini valmistetta kuin Bethover Neuro joka sis. B1, B6 ja B12 vitamiinia. Sellaisen otan kerrran päivässä. Se tukee myös hermoston toimintaa. Lisäksi normaali tervellinen kotiruoka ja liikuntaa oman jaksamisen mukaan.

    • Anonyymi

      Niin ja tärkein unohtui sanoa, muista nukkua hyvin! Aivot eivät ole enää "terveet" joten hyvin nukuttu yö on niille lääkettä. Ainakin itse olen kokenut niin. Turha stressi pois ja hyvät yöunet niin pääsee jo niillä pitkälle.

      • Anonyymi

        Itsellä sama eli aaltomainen.
        Myös minä syön d-vitamiinia(kaippa kaikki joilla ms),alussa söin 200mg/pv.,koska tiesin vitamiinitason olevan liian matala,nyt syön 100mg/pv.
        Myös b-vitamiinia syön itsekin,nyt beko strong 1mg,missä myös foolihappo ja b6 mukana.
        Myös omega3 aloin syömään muutama kk sitten.
        Itse lopetin kokonaan lihan,vehnän,sokerin sekä vähensin suolan ihan minimiin dg.saatuani.
        Stressiä yritän välttää,vaikka olen ihan älytön stressaaja.Nukun hyvin ja yritän liikkua/kävellä/pyöräillä päivittäin,että kunto pysyisi hyvänä.
        Kiitos sulle,että olet vastaillut ja oikein ihanaa kesää sinne missä asutkin=)


    • Anonyymi

      Se jolla on oma kokemus (mistä asiasta tahansa!) todennäköisesti tietää miltä toisesta tuntuu :) Olen kokenut sen itse monissa asioissa. Olet vasta sairastunut ja itselleni oma sairastumien tuntui olevan kuin kuolema suoraan sanottuna... mutta edelleen ollaan jaloillaan ja pitää ottaa vaan päivä kerrallaan. Elämällä on varmasti vielä hyviä asioita tarjottavana! Oikein ihanaa kesää myös sinulle ja nauti kaikista pienistäkin asioista. Voimahalaus Oulun suunnalta! Muista että olet tärkeä :)

    • Anonyymi

      Hei kaikki! Kaipaisin kokemusta Mavenclad- nimisestä ms lääkkeestä. Onko jollain kokemuksia, onko tehonnut/ mitä sivuvaikutuksia mahdollisesti?

      • Anonyymi

        Hei! Minulla aloitettiin Mavenclad 6kk sitten. Vointini on ollut todella hyvä, minulla ei ole esimerkiksi fatiikkia tai mitään mikä vaikuttaisi elämääni. Magneettikuva on vasta kesän lopussa joten en osaa sanoa vielä plakkien tilanteesta mitään. Vointini on ollut kuitenkin hyvä eikä minulla ole ollut yhtään pahenemisvaihetta (viime syksynä 5 pahenemisvaihetta ennen lääkkeen aloitusta). Haittavaikutuksia ei ole juuri ollut, kuurin aikana jonkinverran pahoinvointia ja hiustenlähtöä.


    • Anonyymi

      Kiitos vastauksesta! Itse tässä kuumeisesti mietin Ocrevuksesta vaihtoa Mavencladiin. Juuri tuota kaipasin joltain kuulla että miten sivuvaikutukset. Ocrevus todella tehokas mutta luulen että suolisto vaivat johtuvat siitä.... lääkäri ehdotti tuota mavencladia tai gilenyaa vaihtoehdoiksi. Harkinta jatkuu edelleen :) Lokakuussa olis ocrevus tiputus niin ehtii tässä miettiä. Ocrevus myös vähentää hiuksia mutta se ei haittaa.

      • Anonyymi

        Hei! Minulla on ollut Mavenclad jo pidempään käytössä ja voin omalta kohdalta suositella!

        Ennen Mavencladia minulla on ollut käytössä Tecfidera, Plegridy, Repif ja Gilenya. Kaikki nämä lääkkeet (paitsi yksi) on vaihdettu pois suurien sivuvaikutuksien vuoksi. Eli lääkkeiden sivuvaikutkset ovat olleet enemmän haittana kuin MS-taudin eteneminen. Yhden kohdalla ei ollut sivuvaikutuksia, mutta sitten sen aikana tuli plakkeja enemmän. Diagnoosista on 8 vuotta.

        Mavenclad on ollut käytössä nyt 3 vuotta. Eli tänä vuonna ei ole otettu lääkettä. Lymfosyytit vaeltavat edelleen välillä vähän matalalla, mutta ei mitenkään hälyttävästi. Tämä on todella pieni sivuvaikuktus, kun vertaa siihen mitä olen kokenut muiden lääkkeiden kohdalla. Jos tätä voidaan edes sanoa sivuvaikutukseksi. Tykkään, kun Mavencladissa ei tarvitse huolehtia lääkkeiden jatkuvasta otosta. Parina vuonna vain muutama kuuri. Sitten voi lääkkeet unohtaa. Nyt siis tänä vuonna en ole lääkettä ottanut, eikä ensi vuonnakaan tarvitse. Voi olla, että ei tarvitse sitä seuraavanakaan vuonna ottaa, tämän päätöksen tarkentaa vielä neurologi. Ms-tautini on tällä hetkellä ihan hyvin balansissa, lukuun ottamatta fatiikkia.


    • Anonyymi

      Kiitos sinullekin vastauksesta! Auttavat tekemään päätöksiä. Fysioterapeuttinikin sanoi että on ollut monella tehokas ja hyvä lääke. Kyllä taidan ainakin kokeilla. Käy nyt ottamassa Ocrevuksen lokakuussa koska kaikki ajat lyöty jo lukkoon ja sitten ensi keväänä kokeilen sitä Mavencladia. Suolisto oireet on hankalat, todella hankalat. Sittenhän sen näkisi. Ei siis mitään ruusua tms sellaista oiretta? Entä auringon otto tai auringossa oleilu, onko siitä tullut mitään herpes oiretta? En ota aurinkoa mutta kesällä olen paljon ulkona. Jotkut sanoo että altistaa herpekselle.

      • Anonyymi

        Vähän tulee myöhässä vastaus 😁. Ei ole ollut vyöruusua. Niinä vuosina, kun lääkettä otin, niin oli jonkin verran enemmän huuliherpestä, mutta ei enää. Mulla tosin muutenkin taipumus saada huuliherpes puhkeamaan herkästi. En tiedä auringonvalon vaikutuksesta, koska välttelen sitä muutenkin (Ms-tautini johdosta en enää siedä kuumuutta). Ihan normaalisti voin kuitenkin kesällä pihalla olla, mutta en paahteessa.

        Toivottavasti sinun Ocrevuksen ottamiset sujuivat lokakuussa hyvin 😊


    • Anonyymi

      Sain ensimmäisen mave kuurin tammikuussa 2019, toisen tammikuussa 2020. Ms tautini on pysynyt oireettomana viime vuoden vaihteeseen. Diagnoosi ollut 11 vuotta. Olin silloin 13. Nyt yrittävät sysää mulle kolmatta kuuria lääkettä joka ei selvästi toimi minulla. Magneetti tutkimuksessa paljon uusia isoja muutoksia. Olen jopa sitä mieltä, että mave sai aikaan taudin huomattavan pahenemisen. Onko muille annettu tai suunniteltu kolmatta kuuria mavea? En tiedä mitä tehdä, epäillyttävä lääke, niinkuin ne kaikki. Käytössä ollut copaxone, tecfidera, aubagio ja nyt mave. Copaxonesta tuli erittäin vakavia sivuoireita ja vasta 2 vuoden käytön jälkeen ne menivät vaarallisiksi. Eihän auttava lääke ole lopulta kannattavaa bisnestä..

    • Anonyymi

      Kyselin siis mavencladin vaikutuksista ja nyt Ocrevus taas suoraan suoneen lokakuussa. Tiputus meni hyvin ja kaikki fine mutta.... maksa- arvot nyt lokakuusta olleet nousussa? Itse alan tässä jo vakaasti epäillä ocrevusta koska nyt lääke saanut täyden tehon niin sanotusti että alkaako näkyä sitten veriarvoissa.... kurja homma. Ocrevus siis mennyt 2 vuotta . Tammikuussa verikokeet jotka otetaan aina 3kk lääkkeen annon jälkeen. Kiitos kovasti vastauksista kaikille ja oikein ihanaa ja rauhallista joulua teille kaikille ja voimia sairauden kanssa ❤❄🎇

    • Anonyymi

      Itsellä nyt toinen kerta ocrevus todettiin keväällä yritän kovasti mutta linkuttaa ja oikea käsi ei tahdo toimia kipuja olkapäässä kokoajan, onkohan miulla mitään toivoa en tiedä mietin jo miten päästä hengestä helpoiten

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      48
      4914
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3227
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1375
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      180
      1206
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      64
      887
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      868
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      847
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      731
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      708
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      697
    Aihe