Olisi kiva, jos maastopyörän (Cannondale Trail 3) saisi hivenen kevyemmäksi. Muuten tykkään pyörästä mutta saisi olla vähän kevyempi.
Onko järkevin keskittyä kiekkoihin ja renkaisiin? Mitä kaikkea kannattaa niiden osalta sitten uusia hankittaessa ottaa huomioon? Hirveästi ei ole kokemuksia osien hankintojen suhteen.
Maastopyörän painon keventäminen - miten helpoitein?
64
2195
Vastaukset
Tuossa tietysti kannattaa tarkastella kustannus/hyötysuhdetta.
Ison osan komponenteistä voi tietysti vaihtaa, mutta mitä mikin maksaa ja paljonko painonsäästö on onkin toinen asia.
Helpoin ja kustannustehokkain tietysti on vaihtaa sisäkumit joko "litkuun" taikka sitten keveisiin TPE:sta valmistettuihin sisäkumeihin (Revoloop, Tubolito yms.), sieltä on haettavissa maastopyörissä joku 200-300g. painonsäästö (joka sitten pyörivissä massoissa on käytännössä isompi painonsäästö kuin mitä olisi muissa pyörän osissa).
Samoin ulkorenkaiksi voi etsiä kevyemmät vaihtoehdot, sieltä voisi olla myös kohtuu kustannnuksin löydettävissä toinen 200-300g. painonsäästöä.
Vanteissa sitten kannattaa laskea paljonko esimerkiksi hiilikuituvanteisiin vaihto kustantaisi ja mikä on painonsäästö, uskoisin että siinä hinta/painonsäästö suhde ei ole lähellekkään niin hyvä kuin sisä ja ulkorenkaiden osalta.Itse sain nyt viimeviikolla tuon oman, vanhimman (sähkö)maastopyörän päivitys/painonsäästöprojektin hyvään malliin.
Nykyään kun on pari muutakin (sähkö)maastopyörää, niin pystyi tuon vanhimman speksaamaan enemmän soratie ja neulaspolkukäyttöön pahemman maastoajon sijasta.
Vanhat 2.40" maastokumit päivittyivät kapeampiin (2.0") Continentalin Double Fightereihin, painonsäästö noin 250gr./kpl eli 500gr./pari.
Sisäkumit (300gr./kpl) päivittetty kevyisiin Tubolitoihin (80gr./kpl) eli painonsäästö 220gr./kpl 440gr/pari.
Vanha Ghostin oma, vannepari (2500gr.) päivittyi Shimanon MT-500:iin (1950gr./pari) eli painonsäästö 550gr.
Ja SR Suntourin XCM jousikeula (2700gr.) päivittyi "budjetti" ilmakeulaan (1675gr.) eli painonsäästö 1050gr. (ja keventymisen lisäksi keulan jousitusominaisuudet hyppäsivät selvästi uudelle tasolle, kun tuo XCM ei kyllä mikään kauhean hyvä keula ole ollut uutenakaan)
Pyörivästä massasta lähti siis pois yhteensä lähes 1,5kg. ja keulasta vielä se 1,0kg. eli yhteensä noin 2,5kg. joka tuntuu ajossa aivan huomattavasti ja pyörä muuttunut sopivassa ajo-ympäristössä enemmän kuin hauskaksi ajopeliksi.
Koko homman kustannus oli noin 450€ (plus omiin asennuksiin kulunut aika), jonka katsoisin olevan edullisehko tuohon 2,5kg. painonkevennykseen suhteutettuna (etenkin osa vaihdetuista komponenteista alkoi kunnoltaan muutenkin olla käyttöikänsä loppupäässä ja olisi tullut uusia lähiaikoina muutenkin, esim. tuo Suntourin keulan sissään oli päässyt hieman vettä ja alkanut ruostumaan sisältä ja toiminnassa oli paljon toivomista, vaikka uutenakaan ei kauhean hyvä ole ollut).
Jarrut pyörästä pitää vielä kesän aika päivittää paremmalle tasolle noista Tektron perusjarruista, mutta painonsäästöä sieltä ei enään varmasti tule, ehkä jopa pientä painonnousua jos selvästi tehokkaampaa jaarrua tulee laitettua alle.santtu_1975X kirjoitti:
Itse sain nyt viimeviikolla tuon oman, vanhimman (sähkö)maastopyörän päivitys/painonsäästöprojektin hyvään malliin.
Nykyään kun on pari muutakin (sähkö)maastopyörää, niin pystyi tuon vanhimman speksaamaan enemmän soratie ja neulaspolkukäyttöön pahemman maastoajon sijasta.
Vanhat 2.40" maastokumit päivittyivät kapeampiin (2.0") Continentalin Double Fightereihin, painonsäästö noin 250gr./kpl eli 500gr./pari.
Sisäkumit (300gr./kpl) päivittetty kevyisiin Tubolitoihin (80gr./kpl) eli painonsäästö 220gr./kpl 440gr/pari.
Vanha Ghostin oma, vannepari (2500gr.) päivittyi Shimanon MT-500:iin (1950gr./pari) eli painonsäästö 550gr.
Ja SR Suntourin XCM jousikeula (2700gr.) päivittyi "budjetti" ilmakeulaan (1675gr.) eli painonsäästö 1050gr. (ja keventymisen lisäksi keulan jousitusominaisuudet hyppäsivät selvästi uudelle tasolle, kun tuo XCM ei kyllä mikään kauhean hyvä keula ole ollut uutenakaan)
Pyörivästä massasta lähti siis pois yhteensä lähes 1,5kg. ja keulasta vielä se 1,0kg. eli yhteensä noin 2,5kg. joka tuntuu ajossa aivan huomattavasti ja pyörä muuttunut sopivassa ajo-ympäristössä enemmän kuin hauskaksi ajopeliksi.
Koko homman kustannus oli noin 450€ (plus omiin asennuksiin kulunut aika), jonka katsoisin olevan edullisehko tuohon 2,5kg. painonkevennykseen suhteutettuna (etenkin osa vaihdetuista komponenteista alkoi kunnoltaan muutenkin olla käyttöikänsä loppupäässä ja olisi tullut uusia lähiaikoina muutenkin, esim. tuo Suntourin keulan sissään oli päässyt hieman vettä ja alkanut ruostumaan sisältä ja toiminnassa oli paljon toivomista, vaikka uutenakaan ei kauhean hyvä ole ollut).
Jarrut pyörästä pitää vielä kesän aika päivittää paremmalle tasolle noista Tektron perusjarruista, mutta painonsäästöä sieltä ei enään varmasti tule, ehkä jopa pientä painonnousua jos selvästi tehokkaampaa jaarrua tulee laitettua alle.Nyt tuli takapakkia tuon vanhan maasturin "kevennysprojektissa", tuo todella kevyt (noin 1.7kg) kiinanpoikien "budjettikeula" ei sitten kestänyt hieman vauhdikkaampaa polkuajoa juurakkoisella polulla ja nyt sitten edessä uuden keulan vaihto.
Onneksi tuli hankittua varastoon (kun oli erittäin hyvällä tarjouksella) RockShox:n Judy Silver keula, joka omien kokemusten mukaan onkin sitten ominaisuuksiltaan ihan kelpo keula soveltuen hieman vaativampaankin käyttöön.
Haittapuolena että nyt keulan paino nouseekin taasen luokkaa 0,7-0,8kg tämän hetkisestä, mutta eipä tuolla keveydelläkään tunnu mitään tekevän jos ei kestä juuri mitään.santtu_1975X kirjoitti:
Itse sain nyt viimeviikolla tuon oman, vanhimman (sähkö)maastopyörän päivitys/painonsäästöprojektin hyvään malliin.
Nykyään kun on pari muutakin (sähkö)maastopyörää, niin pystyi tuon vanhimman speksaamaan enemmän soratie ja neulaspolkukäyttöön pahemman maastoajon sijasta.
Vanhat 2.40" maastokumit päivittyivät kapeampiin (2.0") Continentalin Double Fightereihin, painonsäästö noin 250gr./kpl eli 500gr./pari.
Sisäkumit (300gr./kpl) päivittetty kevyisiin Tubolitoihin (80gr./kpl) eli painonsäästö 220gr./kpl 440gr/pari.
Vanha Ghostin oma, vannepari (2500gr.) päivittyi Shimanon MT-500:iin (1950gr./pari) eli painonsäästö 550gr.
Ja SR Suntourin XCM jousikeula (2700gr.) päivittyi "budjetti" ilmakeulaan (1675gr.) eli painonsäästö 1050gr. (ja keventymisen lisäksi keulan jousitusominaisuudet hyppäsivät selvästi uudelle tasolle, kun tuo XCM ei kyllä mikään kauhean hyvä keula ole ollut uutenakaan)
Pyörivästä massasta lähti siis pois yhteensä lähes 1,5kg. ja keulasta vielä se 1,0kg. eli yhteensä noin 2,5kg. joka tuntuu ajossa aivan huomattavasti ja pyörä muuttunut sopivassa ajo-ympäristössä enemmän kuin hauskaksi ajopeliksi.
Koko homman kustannus oli noin 450€ (plus omiin asennuksiin kulunut aika), jonka katsoisin olevan edullisehko tuohon 2,5kg. painonkevennykseen suhteutettuna (etenkin osa vaihdetuista komponenteista alkoi kunnoltaan muutenkin olla käyttöikänsä loppupäässä ja olisi tullut uusia lähiaikoina muutenkin, esim. tuo Suntourin keulan sissään oli päässyt hieman vettä ja alkanut ruostumaan sisältä ja toiminnassa oli paljon toivomista, vaikka uutenakaan ei kauhean hyvä ole ollut).
Jarrut pyörästä pitää vielä kesän aika päivittää paremmalle tasolle noista Tektron perusjarruista, mutta painonsäästöä sieltä ei enään varmasti tule, ehkä jopa pientä painonnousua jos selvästi tehokkaampaa jaarrua tulee laitettua alle.Päivitetään huvikseen vanhaa ketjua oman vanhemman (sähköavusteisen)maastopyörän osalta mitä tuon viime alkukesän jälkeen on tapahtunut, mikäli jotakuta kiinnostaa tietää/lukea (osa päivityksistähän on kerrottu muissa ketjuissa, mutta nyt paneudutaan tuohon painonsäästöön mistä tässä keskustelussa puhe).
Tosiaan kevennyksessä tuli takapakkia heti kun tuo "kiinanpoikien" erittäin kevyt Ilmakeula (joka toimikin aivan hyvin sen aikaa kuin toimi) hajosi hyvin pian asennuksen jälkeen ja sen tilalle tuli selvästi yli 2kg. oleva Rock Shox:n Judy silver ilmakeula, mikä sitten ollutkin keulana tähän päivään asti jaolen ollut siihen äärettömän tyytyväinen, etenkin kun hinta/laatusuhdetta olen miettinyt (sain tarjouksesta tuliterän keulan selvästi alle 200€:n). Hankinkyllä kesän aikana myös kevyemmän ja paremman version tuosta keulasta (Judy gold:n), mutta se on odotellut varastossa seuraavaa projektia mihin sen asentaisi.
Nuo Continentalin Double Fighterithän myös vaihtuivat kesän aikana ensin molemmissa päissä Scwhalben huippukevyisiin Thunder Burt XC-kumeihin joiden valmistajan ilmoittama paino on omassa koossani vain todella vähäinen 510gr. kun otetaan huomioon että kyseessä kuitenkin MTB-puolen renkaaksi laskettava rengas, ja tuossa vaihdossa suhteessa Double Fightereihin tippuikin taasen 500-600gr./pari pois painosta Myöhemmin sitten syksyllä eturengas vaihtui maastossa paremmin pitävään Schwalben Racing Ray:in joka vaihto sitten toi sen reilun 100gr. lisää painoa eturenkaaseen, mutta selvästi parantuneen pidon.
Loppukesän/alkusyksyn aika vaihtuo myös vanhat Tektron jarrut uusimpaan Deoren malliin ja sekä SLX:n levyihin, painoa tippui tässäkin parannuksessa hieman (ehkä luokkaa 50-100gr.), mutta pääpaino aivan loistavasti parantuneessa jarrutehossa sekä tuntumassa.
Uusiksi menneet syksyn aikana myös Satula (tässä pääpäinä paremmassa istuvuudessa sekä "pidossa", mutta kevyempi tämänkin tapauksessa tuli hankittua tilalle), stemmi (35mm. lyhyempi, alkuperäinen todella oudon pitkä ja geomeria näin ollen ei ihan itselleni mieleinen) sekä poljinkammet (toinen kampi osui maastossa kiveen ja vääntyi, niin joutui jokatapauksessa uudet hankkimaan, niin hankin samalla hieman kevyemmät) ja uudet gripit.
Näitä osia kun vertasin alkuperäisiin, niin noin 200gr. taas tuli noiden osien osalta painonsäästöä.
Vielä kun alkutalvesta sitten toteutin sen että rakensin toisen kiekkoparin pyörään (eli vanhoille alkuperäsvanteille asensin Schwelben Ice Spiker Pro nastarenkaan) joita vaihtelen keliolosuhteiden mukaan, niin siinä rakentelussa sitten hankin uuden XT-tason takapakan (hyvässä tarjouksessa ja kun uuden takapakan joutui jokatapauksessa hankkimaan toiseen takakiekoista) tuohon "kesä" rengas-sarjaan. Tuolla XT pakalla tippui taas yksi 120gr. pois.
Kokonaisuudessan pyörästä on "laihdutettu" alkuperäiskunnosta laskettuna noin 2.8-3,0Kg (siis "kesä" vanne/rengas-sarjalla), isoimmat muutokset tietysti huimasti parantuneessa ajettavuudessa, joihin (etenkin pyörivien massojen) keventymisellä on oma osuutensa, mutta tietysti alkuperäis osista useamman pykälän parantuneella joustokeulalla sekä jarruilla on varmasti samanlainen vaikutus selvästi parantuneeseen maastoajo vauhtiin (pyörä on todella paljon paremmin hallittavissa kuin alkuperäsiosilla).
Se sitten onko jo hieman iäkkäämpää (mallisarja vuodelta 2017, vaikka ostettu vasta loppuvuodesta 2018) pyörää kannattaavaa kuinka paljon rakennella on oma asiansa (kustannukset olleet jossain 800-1000€:n välillä kokonaisuudessaan tähän asti tuplakiekoilla yms.), mutta kun kyseessä täysin puhtaasti aikuisen miehen harrastus niin mikäs siinä.
- Anonyymi
Keulasta voi lähteä painoa jos on joku hinnat alkaen Suntour. Voimansiirto kenevee jos vaihtaa 3x ->1x. Nuo kiekkojen ja renkaiden lisäksi kohteita joita kannattaa miettiä.
- Anonyymi
Rokkarin keula.
- Anonyymi
Cannondale Trail 3 taitaa olla 1x tai 2x riippuen kokoonpanosta ja vuosimallista.
- Anonyymi
Osasarjaksi kevein mahdollinen, hiilikuitusatula. Näillä saa grammoja viilattua.
- Anonyymi
Ei ole olemassa mitään hiilikuitusatulaa
- Anonyymi
Ja maksaa hunajaa, onko sen väärti no sen jokainen määrittelee itse.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole olemassa mitään hiilikuitusatulaa
Kuitusatuloita on, mutta ne ovat kyllä melkoista hifistelyä. Joku vuosi sitten yksi johtavista kuitusatuloiden tekijöistä oli muuten suomalainen. Tämän hetken tilannetta en tiedä.
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole olemassa mitään hiilikuitusatulaa
Tuossa kuriositeettina täyshiilikuituinen (maantie)satula joka viimetalvena jostain syystä tuli erään osatilauksen mukana (eli siis oletuksellinen pakkausvirhe).
Painoa todella alhainen 110gr. mutta on täysin "bränditön" tuote, joten laatu voi olla mitä tahansa.
Täysin kova ilman yhtään mitään pehmustetta, vaan kauttaaltaan pelkkää pintakäsiteltyä (lakkattu yms) hiilikuitua.
https://aijaa.com/99TIf7
https://aijaa.com/CGMfWh
https://aijaa.com/PRal1D
https://aijaa.com/jl1nqz
- Anonyymi
Helpointa (ja halvinta) on laihduttaa
- Anonyymi
Aloittja jos vain varressa on varaa, laihduta puoli kiloa.
- Anonyymi
Täällä käsitellään aihetta.
https://www.brujulabike.com/best-ways-reduce-weight-bike/
Kiekot ja renkaat ovat mielestäni se, joka kannattaa. Tubeless mainitaan ylempänä myös. Muut vaikuttavat suhteessa pikkaisen vähemmän. Raha toki ratkaisee.
Pitää olla tarkkana että hankkii pyörään/runkoon sopivat kiekot, ettei tule mitään ikäviä yllätyksiä. - Anonyymi
Oman painon pudottaminen tuntuu 10 x vähemmän kuin jos saman määrän saa pyörästä pois
- Anonyymi
Niin, tuo ehkä maantiepyörässä, yleispyörässä ero on pienempi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, tuo ehkä maantiepyörässä, yleispyörässä ero on pienempi.
1-2 kg kevyempi pyröä on aina kevyempi, oli sitten minkälainen pyörä tahansa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
1-2 kg kevyempi pyröä on aina kevyempi, oli sitten minkälainen pyörä tahansa.
Kilo ei ole yhtään mitään. Pelkkää psykologiaa. Pyörivä massa on taas toinen juttu.
Anonyymi kirjoitti:
Kilo ei ole yhtään mitään. Pelkkää psykologiaa. Pyörivä massa on taas toinen juttu.
Tuo riippuu myös paljon siitä mistäpäin pyörää tuo kilo lähtee, siis nyt kun ollaan lähtökohtaisesesti maastokelpoisesta pyörästä puhuttu.
Kilon kevennys vaikkapa keulasta pyörän keulasta vaikuttaa aivan selvästi pyörän käsiteltävyyteen aktiivisessa maastoajossa (siis vaikka tämä kilo ei lähtisi pyörivistä massoista jolloin vaikutus ajettavuuteen on vieläkin suurempi).
Yksi halvemman luokan maastopyörien akille kantapää on juurikin tuollainen halvahko kierrejousien avulla toteutettu joustokeula (tyyliin SR Suntourin XC sarja joka on yleisimpiä joustokeuloja ”budjetti” pyörissä) se on selvästi ilmajousella varustettua keulaa painavampi ja huonommin toimiva maastoajossa. Tuo keulan vaihto ilmajousella toteuttuun keulaan on aina mietinnän arvoinen asia, kohtuullisten ilmakeulojen hinnat lähtevät jostain noin 200€:sta ylöspäin.
- Anonyymi
Maasturissa tuolla painolla ei ole väliä. Kunhan jaksaa nostaa varastokoukkuun.
- Anonyymi
Maastopyörässä painon säästö yleisesti parantaa pyörän hallittavuutta teknisessä maastossa. Pyörivien osien painon säästö taas parantaa kiihtyvyyttä, mikä on myös teknisessä maastossa iso plussa.
Anonyymi kirjoitti:
Maastopyörässä painon säästö yleisesti parantaa pyörän hallittavuutta teknisessä maastossa. Pyörivien osien painon säästö taas parantaa kiihtyvyyttä, mikä on myös teknisessä maastossa iso plussa.
Tuo on (tosi)asia jota taitaa olla turha edes koittaa selvittää osalle tämän palstan kirjoittajista (jotka tuntuvat olevan monasti henkilöitä joilla ei itsellä ole juuri ollenkaan kokemusta maastoajosta mutta silti uskovat olevansa kykeneviä kommentoimaan asiaan liittyen).
- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Tuo on (tosi)asia jota taitaa olla turha edes koittaa selvittää osalle tämän palstan kirjoittajista (jotka tuntuvat olevan monasti henkilöitä joilla ei itsellä ole juuri ollenkaan kokemusta maastoajosta mutta silti uskovat olevansa kykeneviä kommentoimaan asiaan liittyen).
Jepulista. Yleinen ongelma nettikeskusteluissa ja varsinkin anonyymien kirjoituksien mahdollistamisen osalta on se, että kommentoidaan asioihin, joista ei oikeasti tiedä paljonkaan. Pakko on aukoa päätään, vaikka ei ole mitään järkevää sisältöä viestissä. Jos ei tuo mitään lisäarvoa keskusteluun, niin sitten on parasta olla kommentoimatta ollenkaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Maastopyörässä painon säästö yleisesti parantaa pyörän hallittavuutta teknisessä maastossa. Pyörivien osien painon säästö taas parantaa kiihtyvyyttä, mikä on myös teknisessä maastossa iso plussa.
Olisi kannattanut vain pysyä v-jarruissa ja triplakammissa. Piirakan kokoiset takapakat ja jarrulevyt tuovat liikaa pyöriviä massoja ja syövät kiihtyvyyden ja käsiteltävyyden.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olisi kannattanut vain pysyä v-jarruissa ja triplakammissa. Piirakan kokoiset takapakat ja jarrulevyt tuovat liikaa pyöriviä massoja ja syövät kiihtyvyyden ja käsiteltävyyden.
Kannattaisi pysyä höyrykoneessa ja valuraudassa. Kaikki nykyaikainen on pahasta ja haitallista
Anonyymi kirjoitti:
Olisi kannattanut vain pysyä v-jarruissa ja triplakammissa. Piirakan kokoiset takapakat ja jarrulevyt tuovat liikaa pyöriviä massoja ja syövät kiihtyvyyden ja käsiteltävyyden.
Maastopyörä on aina eriasteinen kompromissi eri asioiden suhteen joista yksi tekijä on pyörän (ja sen eri osien paino).
Esimerkkinä nyt sitten jarrut, nykyaikaiset tehokkaat levyjarrut ovat luonnollisesti kokonaisuutena painavammat kuin jotkut vanhat vaijeritoimiset vannejarrut, mutta niiden (levyjarrujen) toimivuusedut ovat isommat kuin niiden lisääntyneen massan tuomat haitat, sama tilanne jousituksen kanssa, pyörän paino nousee suhteessa jousittamattomaan pyörään mutta maastoajo-ominaisuudet parantuvat enemmän kuin mitä painonnousu vastaavasti niitä huonontaa (siis nyt puhe oikeasti maastoajoon tehdyistä jousituksista).
Samoin maastopyörien renkaat ovat eriasteisia kompromissejä painon/rullaavuuden/pito-ominaisuuksien/pistosujauksen välillä.- Anonyymi
Väitän että 10 kg painavalla pyörällä on mieluisampi ajaa kuin 14 kg painavalla pyörällä, mikäli ne muuten ovat ominaisuuksiltaan samankaltaiset. Väitän siis että paino vaikuttaa vaikka itse väität päinvastaista.
- Anonyymi
Kättä taskuun ja tosta Rovalit alle.
https://rovalcomponents.com/products/control-carbon- Anonyymi
Riippuu paljolti siitä, paljonko on valmis sijoittamaan euroja painon keventämiseen. Harva varmaan laittaa enemmän rahaa kiekkoihin, kuin mitä koko pyörä on maksanut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Riippuu paljolti siitä, paljonko on valmis sijoittamaan euroja painon keventämiseen. Harva varmaan laittaa enemmän rahaa kiekkoihin, kuin mitä koko pyörä on maksanut.
Toisaalta, silloin pitää olla myös realismia sen suhteen mitä haluaa ja käsittää että kaikki maksaa.
Fakta kuitenkin on se, että mikäli haluat vähentää pyörän painoa sieltä kaikista merkittävimmästä paikasta (eli pyörivistä massoista), niin riippuen tietysti minkälaiset vanteet ja renkaat pyörässä on valmiiksi alla, niin edes jonkunasteinen parantaminen tulee jokatapauksessa maksamaan "muutamia satasia".
Edullisimmat kohtuullisesti keskimäärisiä edullisen maastopyörän vakiovanteita kevyemmät/paremmat vanteet maksavat luokkaa 200€/pari (ja tuolla rahalla ei mitään huippuvanteita vielä tosiaankaan saa) ja uusista renkaista, kevyemmistä sisäkumeista (tai litkutustarpeista) tulee hintaa ainakin se 100€.
Eli alle 300€:n ei kannata tuota miettiä toteuttavansa.
- Anonyymi
Mitkä ovat hyvät ja kevyet renkaat maastopyörään?
Koko on 27,5 x 2,25”Sehän on paljolti kiinni siitä minkälaisessa ajomaastossa oikeasti ajat eli minkä lainen rengas täyttäisi vaatimuksesi ja niistä vaihtoehdoista sitten voisi katsella niitä kevyemmän pään renkaita.
Samalla tietysti kannattaisi harkita ”perinteisten” sisäkumin vaihtoa joko keveisiin TPU:sta valmistettuihin sisäkumeihin taikka ”litkuihin”, sieltä tulee hyvät kevennykset myös.- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Sehän on paljolti kiinni siitä minkälaisessa ajomaastossa oikeasti ajat eli minkä lainen rengas täyttäisi vaatimuksesi ja niistä vaihtoehdoista sitten voisi katsella niitä kevyemmän pään renkaita.
Samalla tietysti kannattaisi harkita ”perinteisten” sisäkumin vaihtoa joko keveisiin TPU:sta valmistettuihin sisäkumeihin taikka ”litkuihin”, sieltä tulee hyvät kevennykset myös.Onko heittää muutamaa ehdotusta eri käyttötarkoitukseen?
Anonyymi kirjoitti:
Onko heittää muutamaa ehdotusta eri käyttötarkoitukseen?
No vaikka Maxxis Ikon jos ajo on kevyehköä XC/Trail/Gravel ajoa, varmasti yksi kevyimpiä saatavilla olevia maastorenkaita, esim. 27,5"*2.20 koossa alle 600g. (kun keskiverto maastorengas painaa kilon molemmin puolin).
https://www.maxxis.com/catalog/tire-278-140-ikon
Tietysti hintaakin on versioista, koosta ja ostopaikasta riippuen 40-70€/kpl, mutta hyvä maksaa aina hieman enemmän kuin ei niin hyvä.
Tuohon vielä joko litkutus (osa malleista on ainakin "Tubeles ready" malleja) taikka kevyet sisäkumit, niin siinä sitä sitten tippuu äkkiä renkaista yhteensä kilon luokkaa painoa pois, niin se jo tuntuu (maasto)ajossa.santtu_1975X kirjoitti:
No vaikka Maxxis Ikon jos ajo on kevyehköä XC/Trail/Gravel ajoa, varmasti yksi kevyimpiä saatavilla olevia maastorenkaita, esim. 27,5"*2.20 koossa alle 600g. (kun keskiverto maastorengas painaa kilon molemmin puolin).
https://www.maxxis.com/catalog/tire-278-140-ikon
Tietysti hintaakin on versioista, koosta ja ostopaikasta riippuen 40-70€/kpl, mutta hyvä maksaa aina hieman enemmän kuin ei niin hyvä.
Tuohon vielä joko litkutus (osa malleista on ainakin "Tubeles ready" malleja) taikka kevyet sisäkumit, niin siinä sitä sitten tippuu äkkiä renkaista yhteensä kilon luokkaa painoa pois, niin se jo tuntuu (maasto)ajossa.Ja tähän kysymykseen loistavana vaihtoehtona, nyt parinpäivän omakohtaisen kokemuksen kautta XC-ajoon soveltuva Swchalben Thunder Burt, joka 27,5*2.1" koossa painaa todella vähän, eli 520gr. voi käyttää "litkutettuna", taikka sitten vaikka jonkun kevyen TPU renkaan kanssa, itselläni Tubolito sisäkumina ja sisä-ulkorenkaan yhteispaino vain 600gr.
- Anonyymi
No itellä Trail 2 eikä toi nyt niin järkky painava ole,litkuttaisin renkaat ja ostaisin kevyemmän keulan mutta se maksaa jo lähemmäs tonnin jos haluaa keventää oikeeasti. Ite pärjään teknisessä ja kaikissa muissakin maastossa loistavasti ja kelvit menee vajaassa 30 km tuntivauhdissa mut ei ylämäet kylläkään 😂 Helvetin hauska pyörä ajaa myös "täpäri"maastossa
- Anonyymi
Autoilijoista on tullut röyhkeitä varsinkin pyöräilijöitä kohtaan... kyllä tielle pitäisi mahtua myös pyöräilijät, vaikka tie olisi kapea ja se viiva pienellä marginaalilla pyöräilyä ajatellen... autoilija ei saa ajatella niin että tie on vain autoille... moottoritie on autoille, muut tiet myös muille kuin autoille... eikö
- Anonyymi
Tuliko viestisi kenties väärään keskusteluun? Vastaan kuitenkin: Jos siinä kohtaa ei ole kevyenliikenteen väylää/pyörätietä jolla pyöräillä, niin silloin kuuluukin pyöräillä tiellä/ajoradalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuliko viestisi kenties väärään keskusteluun? Vastaan kuitenkin: Jos siinä kohtaa ei ole kevyenliikenteen väylää/pyörätietä jolla pyöräillä, niin silloin kuuluukin pyöräillä tiellä/ajoradalla.
Pieni tarkennus. Jos kevyenliikenteenväylä on kulkusuuntaan vasemmalla puolella, ei sitä tarvitse käyttää. Suomessa on ajoneuvoille oikeanpuoleinen liikenne.
- Anonyymi
Autoilijoista on tullut röyhkeitä varsinkin pyöräilijöitä kohtaan...
Jos sie lähet niitä väistelemään, nii älä huoli, hyö tulloot siun perässäs vaikka ojjaan saakka. Kun otat paikkasi asvaltilta, hyö voi silloin hittojakaan. Kato, silloin hyö vaan joutuut väistämään sinnuu kauempaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pieni tarkennus. Jos kevyenliikenteenväylä on kulkusuuntaan vasemmalla puolella, ei sitä tarvitse käyttää. Suomessa on ajoneuvoille oikeanpuoleinen liikenne.
Ei ihan mene noinkaan. Pitää käyttää sitä kevyenliikenteen väylää myös tuolloin, ellei sitten löydy riittäviä perusteita olla käyttämättä. Ei huvita, ei ole riittävä peruste. Peruste pitää lisäksi liittyä turvallisuuteen.
Laissa lukee nimittäin näin: "Jos kaksisuuntainen pyörätie on vain tien vasemmalla puolella ja ajoradan oikealla puolella olevan pientareen tai ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa, polkupyöräilijä saa käyttää piennarta tai ajoradan oikeaa reunaa." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ihan mene noinkaan. Pitää käyttää sitä kevyenliikenteen väylää myös tuolloin, ellei sitten löydy riittäviä perusteita olla käyttämättä. Ei huvita, ei ole riittävä peruste. Peruste pitää lisäksi liittyä turvallisuuteen.
Laissa lukee nimittäin näin: "Jos kaksisuuntainen pyörätie on vain tien vasemmalla puolella ja ajoradan oikealla puolella olevan pientareen tai ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa, polkupyöräilijä saa käyttää piennarta tai ajoradan oikeaa reunaa.""ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa"
Käytännössä tämä kohta täyttyy aina. Ajoradan ylittämiseen sisältyy aina turvallisuusriski ja turhaa poukkoilua kanntaa siten välttää.
Useinhan nuo kevyenliikenteen väylät saattaa vaihtua puolelta toiselle muutaman sadan metrin välein. Ei ole ajateltu liikenteen sujuvuutta vaan ne on lätkäisty sinne minne on satuttu saamaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa"
Käytännössä tämä kohta täyttyy aina. Ajoradan ylittämiseen sisältyy aina turvallisuusriski ja turhaa poukkoilua kanntaa siten välttää.
Useinhan nuo kevyenliikenteen väylät saattaa vaihtua puolelta toiselle muutaman sadan metrin välein. Ei ole ajateltu liikenteen sujuvuutta vaan ne on lätkäisty sinne minne on satuttu saamaan.Väitän että aika harvoin kevyenliikenteen väylä vaihtaa tuolla tavalla puolta. Käytännössä kohta ei tosiaankaan ihan aina täyty.
Anonyymi kirjoitti:
Väitän että aika harvoin kevyenliikenteen väylä vaihtaa tuolla tavalla puolta. Käytännössä kohta ei tosiaankaan ihan aina täyty.
Ihan asiallinen aihe tuokin, mutta aika isosti poikkeaa tämän ketjun aiheesta, eli maastopyörän keventämisestä.
- Anonyymi
Auto hidastaa riteyksessä raibo pyörä aina kiihdyttää auton alle risteyksessä oletko huomannaut samaan
- Anonyymi
Ruuvit pultit mutterit yms mitä pyörästä löytyy kannattaa punnita ja ottaa selvää löytyykö keveämpiä samassa vahvuus luokassa.
Maastossa kun ajetaan niin kevein mahdollinen hiilikuitu satula mitä kaupasta löytyy, istumatuntumalla ei ole niin väliä kun pääosa mennään seisaaltaan ajaen.
Vajereidrn suojuksista voi hioa muovista osaa varoen ohuemmaksi siinä voi säästää gramman - pari.- Anonyymi
Hampaat kannattaa harjata ja ajaa pää kaljuksi. Näin saadaan pyörivää massaa pienemmäksi.
Amalgaamipaikat kannattaa vaihtaa muovisiin ja viisaudenhampaat poistaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hampaat kannattaa harjata ja ajaa pää kaljuksi. Näin saadaan pyörivää massaa pienemmäksi.
Amalgaamipaikat kannattaa vaihtaa muovisiin ja viisaudenhampaat poistaa.Jos kuskin painoa haluaa alas niin suolihuuhtelu keventää kummasti.
- Anonyymi
Jo ostetun pyörän kevennys ei ole helppoa saati kustannustehokasta. Helpoin ja halvin tapa on optimoida renkaat omaan käyttöön sopiviksi. Vakiorenkaat eivät välttämättä ole parhaat mahdolliset omaan käyttöösi.
- Anonyymi
Luin jostakin ketjusta Santtu1975X että asensit nuo Revoloop sisurit Fat pyörääsi ja olen miettinyt myös ostaa sellaiset. Joko sinulla on kokemuksia niistä?
Ovatko kestäneet ajossa, onko joutunut paikkaamaan? Ajo-ominaisuudet vs. tavalliset sisurit. Entä asennus, käytitkö talkkia yms. Kaikenlaiset kokemukset kiinnostaisi?
En löytänyt enään tuota ketjua joten kysyn täällä. Kiitos jo etukäteen.Taisi olla Toukokuussa kun nuo Revoloopit Fat:iin asensin, ovat kestäneet täysin ongelmitta ja pitävät hyvin ilmaa yms.
Mutta ajo-ominaisuuksien muutosta pelkästään noiden sisurien vaihdon suhteen en osaa arvioida kun vaihto liittyi siihen että vaihdoin samalla pyörän alkuperäiset VeeTiren SnowAvalancet (joista en pitänyt yhtään) pois ja vaihdoin Schwalben kevyet ja hyvin rullaavat Jumbo Jimit tilalle.
Tuo kokonaisvaihto tiputti pyörivistä massoista pois tosiaan luokkaa 1400-1500gr. (eli ihan "vi**n" paljon) ja vaikutus maastoajo käsiteltävyyteen oli todella huomattavan iso.
Mutta tosiaan pelkkien Revolooppien osalta en osaa kommentoida, mutta ovat kuitenkin sen 200-300gr./rengas kevyemmät kuin normaalit sisurit, niin kyllä jo niidenkin vaihdosta tuleva noin puolen kilon kevennys suhteessa kustannuksiin on ihan merkittävä.santtu_1975X kirjoitti:
Taisi olla Toukokuussa kun nuo Revoloopit Fat:iin asensin, ovat kestäneet täysin ongelmitta ja pitävät hyvin ilmaa yms.
Mutta ajo-ominaisuuksien muutosta pelkästään noiden sisurien vaihdon suhteen en osaa arvioida kun vaihto liittyi siihen että vaihdoin samalla pyörän alkuperäiset VeeTiren SnowAvalancet (joista en pitänyt yhtään) pois ja vaihdoin Schwalben kevyet ja hyvin rullaavat Jumbo Jimit tilalle.
Tuo kokonaisvaihto tiputti pyörivistä massoista pois tosiaan luokkaa 1400-1500gr. (eli ihan "vi**n" paljon) ja vaikutus maastoajo käsiteltävyyteen oli todella huomattavan iso.
Mutta tosiaan pelkkien Revolooppien osalta en osaa kommentoida, mutta ovat kuitenkin sen 200-300gr./rengas kevyemmät kuin normaalit sisurit, niin kyllä jo niidenkin vaihdosta tuleva noin puolen kilon kevennys suhteessa kustannuksiin on ihan merkittävä.Vanha ketju, mutta pieni päivitys tuohon oman fat:n rengastilanteeseen:
Muuten yhdistelmä Ju,bo Jim + Revoloop sisuri pari toiminut hyvin, mutta jostain syystä pääsevät hieman liikkumaan ja venttiili alkaa kiertymään vanteeseen nähden. Nyt toinen kerta reilun vuoden aikana kun joudun tyhjentämään renkaat ja asemoimaan sisäkumin uudestaan venttiilinreikään nähden.
https://aijaa.com/vbyP5R
https://aijaa.com/tgyrSR
- Anonyymi
Itse kevensin maastopyörään täysin ilmaiseksi.
Pyörän alkupaino oli 14,9 kg ja kevennyksen jälkeen 11,8 kg.
Molempiin vannekehiin 10 mm reijät 31 kpl.
Samalle linjalle missä ventiilireikäkin on.
Samoin runkoputkeen molemmin puolin kymnenen sentin reikää. Näihin reikiin laitoin kevyet muovitulpat.
Molempiin kampiin seitsemän 10 mm reikää.
Onko mitään lisävinkkejä jolla voisin pudottaa pyöräni painon alle 10 kg?
Voiko stemmistä ottaa puolet ruuveista pois?
Entäs jos ottaisi laskerikuulat pois navoista?
Mistä voi keventää edes muutaman gramman?
Tai edes muutaman milligramman?Kannattaa ensin ottaa vanha koulukirja esille, katsoa kuinka kappaleen tilavuus lasketaan ja sitten katsoa polkupyörän keskimääräisiä runko ja vanne seinämävahviiksia ja laskea käytettyjen materiaalien pohjalta omista sepustuksista paljonko noilla reijillä paino olisi keventynyt ja sitten sen jälkeen havaitaan erittäin, erittäin iso suuruusluokka virhe omassa provossa...
- Anonyymi
Runkoputken kymmenen sentin reikä?
- Anonyymi
Muutaman gramman voi kuski keventää valitsemalla ohuemmat sukkahousut😎
- Anonyymi
Mies sukkahousuissa tulee mieleen perämies tai transistori.
- Anonyymi
Jätä kiekot ym. turha massa pois.
- Anonyymi
Onneks ei sähköfillaril oo noin raskas elämä
- Anonyymi
Ei taida olla milläkään fillarilla raskas elämä. Usealla ihmisellä sen sijaan taitaa olla. Sen huomaa hyvin tällä palstalla, joidenkin tekemistä kirjoituksista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei taida olla milläkään fillarilla raskas elämä. Usealla ihmisellä sen sijaan taitaa olla. Sen huomaa hyvin tällä palstalla, joidenkin tekemistä kirjoituksista.
Monet täällä anonyyminä yrittävät keventää elämäänsä päästelemällä paineita ja kirjoittelemalla täyttä pskaa...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Monet täällä anonyyminä yrittävät keventää elämäänsä päästelemällä paineita ja kirjoittelemalla täyttä pskaa...
Kehareita riittää.
- Anonyymi
Sähköfillarilla on kevyt ja hyvä elämä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.72498- 1171709
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill381448Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1201286Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1641272- 1451236
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1491201- 521175
- 571101
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46989