https://www.iltalehti.fi/mieli/a/33f5a342-747a-4ff1-adf0-c6bf2eba5516
"”Olin villi ja vapaa, kunnes minut kesytettiin häpeällä”, Doyle kertoo.
Tämän jälkeen hän ei enää luottanut omaan intuitioonsa, vaan antautui ”sellaisten häkkien vangiksi, joiden rakennusaineina olivat muiden ihmisten odotuksen, kulttuuriin sisältyvät pakot ja erilaisten auktoriteettien vaatima kuuliaisuus”.
Tässä piilee myös vapautumisen salaisuus, avain vertauskuvallisen häkin oveen.
Doyle uskoo, että voisimme paremmin, jos opettelisimme kuuntelemaan uudelleen omaa intuitiotamme, sisäistä ääntämme.
Hän vertaa tätä kaksikielisyyteen. Meistä jokaisella on alkuperäinen ”sielun kieli”, joka ammentaa mielikuvituksesta.
Puhuttu kielemme pitää taas sisällään ilmaisuja kuten pitäisi ja ei pitäisi tai oikea ja väärä.
”Meidän on opeteltava uudelleen sielumme alkuperäinen kieli, jos haluamme tietää, keitä meidän oli tarkoitus olla ennen kuin maailma ryhtyi muokkaamaan meitä”, Doyle kannustaa."
Osaatko seurata sydämesi ääntä vai seuraatko muiden odotuksia?
🦄
Elätkö omassa häkissäsi vai vapaudessa?
128
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Mitähän näin järkyttävää seuraavaksi?
- Anonyymi
Sinä seuraat vielä muiden odotuksia ja tunnet jopa myötäjärkytystä niiden pohjalta.
🦄
- Anonyymi
Riippuu tilanteesta. Esim. työpaikalla on pakko seurata työnantajan odotuksia.
- Anonyymi
Kyllä, mutta työnantajaa voi vaihtaa, jos jonkin työnantajan odotukset ovat ristiriidassa omien arvojen kanssa.
🦄 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä, mutta työnantajaa voi vaihtaa, jos jonkin työnantajan odotukset ovat ristiriidassa omien arvojen kanssa.
🦄Tänä päivänä ei vaihdeta työpaikkaa tuosta vaan ja toisekseen omat arvoni eivät ole niin ehdottomia ja kiveen hakattuja. Yhteisen edun nimissä pitää joustaa.
Vain katkaisemalla siteet yhteiskuntaan ja muuttamalla pois siviilisaation ulottumattomiin olet täysin vapaa. Muutoin joudut aina luovimaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tänä päivänä ei vaihdeta työpaikkaa tuosta vaan ja toisekseen omat arvoni eivät ole niin ehdottomia ja kiveen hakattuja. Yhteisen edun nimissä pitää joustaa.
Vain katkaisemalla siteet yhteiskuntaan ja muuttamalla pois siviilisaation ulottumattomiin olet täysin vapaa. Muutoin joudut aina luovimaan.Vaikuttaako aloituksen jutussa kuvattu nainen siltä, ettei hän voisi olla onnellinen yhteiskunnan keskellä?
Entä tarkoittaako "vapaus" sinulle sitä, ettei muiden etua oteta huomioon lainkaan?
🦄 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikuttaako aloituksen jutussa kuvattu nainen siltä, ettei hän voisi olla onnellinen yhteiskunnan keskellä?
Entä tarkoittaako "vapaus" sinulle sitä, ettei muiden etua oteta huomioon lainkaan?
🦄Sinulle taitaa tarkoittaa, kirjoituksesi ja kommenttiesi perusteella pitäisi hylätä käsitteet oikea ja väärä, hylätä yhteiset pelisäännöt? Ja kuvitella että on oikeus tehdä mitä huvittaa, oikeutuksena toiminnalle riittäisi yksilön oma halu tehdä jotain? Tuo aloitus on itsekkyyden ylistys.
Ehkä juurikin rikolliset ajattelee noin ja raiskaajat, rasistit, murhamiehet. Että heillä on oikeus. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinulle taitaa tarkoittaa, kirjoituksesi ja kommenttiesi perusteella pitäisi hylätä käsitteet oikea ja väärä, hylätä yhteiset pelisäännöt? Ja kuvitella että on oikeus tehdä mitä huvittaa, oikeutuksena toiminnalle riittäisi yksilön oma halu tehdä jotain? Tuo aloitus on itsekkyyden ylistys.
Ehkä juurikin rikolliset ajattelee noin ja raiskaajat, rasistit, murhamiehet. Että heillä on oikeus.Kyllä, se oli sellaisen itsekkyyden julistus, jonka noudattaminen johtaa vapauteen ja onnellisuuteen.
Onnellisella ihmisellä ei ole tarvetta vahingoittaa muita. Hänellä ei myöskään ole tarvetta rikkoa kaikkia pelisääntöjä. Joitain pelisääntöjä kyllä, kuten pikkusieluisten kapeita käsityksiä siitä, mikä on hyvää elämää.
Käy kysymässä rikollisten mielipidettä: tunsivatko he olonsa vapaaksi ja onnelliseksi siinä hetkessä, kun päättivät vahingoittaa muita?
🦄
- Anonyymi
Minuakin on yritetty kesyttää ja nujertaa tai selittää häpeällä sekä eri tyyppisillä patologioilla. Parhaita arvauksia, uutteraa ajatustyötä sekä intuitiota, elämä on kokonaisuus kuten kolmikantaneuvottelu, pyhä kolminaisuus tai kolme pointtia
- Anonyymi
Häpeä on tehokas hallintakeino, mutta sen käyttäminen muihin on riskialtista.
Kun ihminen kerran menettää häpeän, sitä ei saa hänelle enää takaisin eikä sillä sen jälkeen enää voi hallita kyseistä ihmistä.
🦄
Eli pointti oli, että hän oli vahva, rohkea ja itsenäinen nainen kun vietti narkkarin elämää. Sitten kesyyntyi normaaliin elämään ja kaikki oli perseestä, kun oli lapsi huollettavana. Jokaisella murheensa.
- Anonyymi
Oliko jo 10-vuotiaana narkkarinainen?
-flowersreally- Anonyymi kirjoitti:
Oliko jo 10-vuotiaana narkkarinainen?
-flowersreally-Mistä päättelet hänen narkanneen 10-vuotiaana?
- Anonyymi
Palstakamu kirjoitti:
Mistä päättelet hänen narkanneen 10-vuotiaana?
Jutussa sanottiin hänen olleen vapaa viimeksi 10-vuotiaana.
Jutussa sanottiin hänen olleen vapaa viimeksi 10-vuotiaana.
-flowersreally-"Doyle toteaa, että siihen on selvä syy, miksi hänen silmiensä säkenöinti oli hiljalleen hiipunut kymmenestä ikävuodesta eteenpäin. Hän uskoo, että tuolloin lapset alkavat kiinnittää tarkemmin huomiota siihen, mitä heiltä odotetaan."
Missä tuossa sanotaan hänen käyttäneen huumeita 10-vuotiaana?- Anonyymi
Palstakamu kirjoitti:
"Doyle toteaa, että siihen on selvä syy, miksi hänen silmiensä säkenöinti oli hiljalleen hiipunut kymmenestä ikävuodesta eteenpäin. Hän uskoo, että tuolloin lapset alkavat kiinnittää tarkemmin huomiota siihen, mitä heiltä odotetaan."
Missä tuossa sanotaan hänen käyttäneen huumeita 10-vuotiaana?Sä sanoit niin tossa ylempänä.
Sä sanoit niin tossa ylempänä.
-flowersreally-En sanonut. Lue kommenttini uudelleen.
- Anonyymi
Palstakamu kirjoitti:
En sanonut. Lue kommenttini uudelleen.
Lue itse.
-flowersreally- - Anonyymi
Palstakamu kirjoitti:
En sanonut. Lue kommenttini uudelleen.
Kyllä sinä niin taisit vihjata:
"Eli pointti oli, että hän oli vahva, rohkea ja itsenäinen nainen kun vietti narkkarin elämää. Sitten kesyyntyi normaaliin elämään ja kaikki oli perseestä, kun oli lapsi huollettavana."
Jos yllä kirjoittamasi kommentin yhdistää artikkelin kohtaan, jossa sanotaan että nainen nautti elämästään (samalla tavoin kuin nyt) viimeksi 10-vuotiaana, kommentistasi ei voi päätellä kuin sen, että vihjaat naisen käyttäneen huumeita 10-vuotiaana.
🦄 Anonyymi kirjoitti:
Kyllä sinä niin taisit vihjata:
"Eli pointti oli, että hän oli vahva, rohkea ja itsenäinen nainen kun vietti narkkarin elämää. Sitten kesyyntyi normaaliin elämään ja kaikki oli perseestä, kun oli lapsi huollettavana."
Jos yllä kirjoittamasi kommentin yhdistää artikkelin kohtaan, jossa sanotaan että nainen nautti elämästään (samalla tavoin kuin nyt) viimeksi 10-vuotiaana, kommentistasi ei voi päätellä kuin sen, että vihjaat naisen käyttäneen huumeita 10-vuotiaana.
🦄Lue artikkeli.
"Doyle oli nuorempana kamppaillut bulimian, alkoholismin ja huumeidenkäytön kanssa. Tultuaan 26-vuotiaana raskaaksi, hän oli raitistunut ja alkanut ”rakentamaan sellaista elämää, jota naisen odotetaan rakentavan”, Doyle kertoo kirjassaan Kesytön – vapaa ja aito elämä (Viisas Elämä, 2021).
Englanninkielinen alkuteos Untamed on ollut hitti ja sen suomenkielinen versio julkaistiin maaliskuun lopussa.
”Minusta tuli hyvä vaimo, äiti, tytär, kristitty, kansalainen, kirjoittaja ja nainen”, Doyle kirjoittaa.
Samalla hänestä kuitenkin tuntui, että jotain puuttuisi. Doyle ei kuitenkaan pitkään aikaan uskaltanut kysyä itseltään, mitä tämä jokin olisi."- Anonyymi
Palstakamu kirjoitti:
Lue artikkeli.
"Doyle oli nuorempana kamppaillut bulimian, alkoholismin ja huumeidenkäytön kanssa. Tultuaan 26-vuotiaana raskaaksi, hän oli raitistunut ja alkanut ”rakentamaan sellaista elämää, jota naisen odotetaan rakentavan”, Doyle kertoo kirjassaan Kesytön – vapaa ja aito elämä (Viisas Elämä, 2021).
Englanninkielinen alkuteos Untamed on ollut hitti ja sen suomenkielinen versio julkaistiin maaliskuun lopussa.
”Minusta tuli hyvä vaimo, äiti, tytär, kristitty, kansalainen, kirjoittaja ja nainen”, Doyle kirjoittaa.
Samalla hänestä kuitenkin tuntui, että jotain puuttuisi. Doyle ei kuitenkaan pitkään aikaan uskaltanut kysyä itseltään, mitä tämä jokin olisi."Tuo ei kumoa sitä minkä ylempänä kirjoitin.
🦄 Anonyymi kirjoitti:
Tuo ei kumoa sitä minkä ylempänä kirjoitin.
🦄Viittasit kuitenkin tuohon kohtaan.
- Anonyymi
Palstakamu kirjoitti:
Viittasit kuitenkin tuohon kohtaan.
En yksin siihen kohtaan vaan ennen kaikkea tähän:
"”Olen viimeksi nähnyt tyttäreni elävän näin täydesti, kun hän oli kymmenen vanha”, Doylen äiti sanoi Wambachille tämän kertoessaan hänelle kosinta-aikeistaan."
🦄 Anonyymi kirjoitti:
En yksin siihen kohtaan vaan ennen kaikkea tähän:
"”Olen viimeksi nähnyt tyttäreni elävän näin täydesti, kun hän oli kymmenen vanha”, Doylen äiti sanoi Wambachille tämän kertoessaan hänelle kosinta-aikeistaan."
🦄Minä taas puhuin tuosta lainaamastani kohdasta, kun sinä yrität väkisin vääntää juttua sivuraiteille.
- Anonyymi
Palstakamu kirjoitti:
Minä taas puhuin tuosta lainaamastani kohdasta, kun sinä yrität väkisin vääntää juttua sivuraiteille.
Eipä minulla taida olla keinoja tehdä täällä keskustelussa mitään "väkisin", enkä yleensäkään pyri tekemään asioita niin.
Se vain saattaa tuntua sinusta siltä, kun huomaat virheesi.
🦄 Anonyymi kirjoitti:
Eipä minulla taida olla keinoja tehdä täällä keskustelussa mitään "väkisin", enkä yleensäkään pyri tekemään asioita niin.
Se vain saattaa tuntua sinusta siltä, kun huomaat virheesi.
🦄Korjaan: kun osoitan sinun virheesi.
- Anonyymi
Palstakamu kirjoitti:
Korjaan: kun osoitan sinun virheesi.
Zori, sinä tuossa virheen teit.
- Anonyymi
Palstakamu kirjoitti:
Ota vastuu virheistäsi.
En oo Disse.
- Anonyymi
Lapselle annetaan viitta toisensa jälkeen, joilla peittää omaa itseään, ja vuosien varrella niitä tulee lisää ja lisää. Jotkut elävät viitojensa kanssa koko elämänsä, toisille tulee tarve riisuuntua, vapautua.
En oikein usko kaikkien viittojen heittämiseen kerralla, enemmän se on semmosta yksi kerrallaan kuorimista.
-flowersreally-- Anonyymi
Kyllä, ja osan ulkopuolisten antamista viitoista saattaa jopa haluta pitää itsellään, vaikka ne ovatkin muiden antamia. Ainakin sellaiset, jotka tuntuvat lämpöisiltä, näyttävät kauniilta ja ovat puhtaita.
🦄 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä, ja osan ulkopuolisten antamista viitoista saattaa jopa haluta pitää itsellään, vaikka ne ovatkin muiden antamia. Ainakin sellaiset, jotka tuntuvat lämpöisiltä, näyttävät kauniilta ja ovat puhtaita.
🦄Hyvät ehdottomasti säästetään, joskin ”hyvä” kaipaisi määrittelyä; joskus jopa ne ei-niin-hyvät, niitä saattaa joskus tarvita ja sitten ne kaivetaan kaapin perukoilta. Mutta on hyvä tietää, mitä kaikkea kantaa - kaapissa tai harteillaan.
-flowersreally-
No mä ajattelen, että meillä on sisäinen lapsi aina mukana, joka todellakin on kuin lapsi. Se haluaa ja vaatiikin huomiota.
Alkuun meillä onkin vanhemmat, mutta jossainvaiheessa täytyy aikuistua. Se taas tarkoittaa, että ollaan itse itselle aikuisia.
Tässä tulee se yhtäläisyys tuohon mistä kirjoitat..
Se lapsi tarvitsee sisällä yhä ohjausta, välittämistä, suojelua, ihan mitä meidän omatkin lapset (jos niitä on). Nyt aikuisena se pitää tulla itsestä, koska onat vanhemmat elää omaa elämää, muut elää omaa elämää ympärillä, jopa ne omat lapset.
Mutta jos sitä lasta sisällään ei huomioi oikein, kyynistyy ja se latistetaan. Tietenkään ei senkään saa antaa ihan mitä tahaansa mellastaa, koska onhan täällä maailmassa muitakin. Jokaisen pitäisi osata kasvaa aikuiseksi, että osaa varjella ja hoitaa omaa sisäistä lasta ja antaa sen olla se lapsi. 😊- Anonyymi
Tämä oli kauniisti sanottu.
🦄 Anonyymi kirjoitti:
Tämä oli kauniisti sanottu.
🦄Jaa?
Mutta näen ihmisten silmistä jo, että kuka latistaa lastaan sisällä. Sekin mies joka baarissa räyhää ja viskaistaan pihalle, kun hänet saa hivenen rauhoittumaan ja katsoo silmiin, ne on todella nujerretun lapsen silmät. Kukaan ei kuuntele, ei edes se jonka pitäisi suojella, välittää, auttaa ja lohduttaa. Itse.
Itse osaan katsoa peiliin ja nähdä sen vesselin sieltä. Joskus pyytää anteeksi ja ”pörröttää” päätä. ”-sori nappula, joskus aikuiset on tyhmiä... käydäänkö jätski kaupasta prätkällä? Häh?” 😄
Joskus sitä meinaa unohtaa ne pienet tyypit... sitten kannattaa pysähtyy. 😀- Anonyymi
interlocutrice kirjoitti:
Jaa?
Mutta näen ihmisten silmistä jo, että kuka latistaa lastaan sisällä. Sekin mies joka baarissa räyhää ja viskaistaan pihalle, kun hänet saa hivenen rauhoittumaan ja katsoo silmiin, ne on todella nujerretun lapsen silmät. Kukaan ei kuuntele, ei edes se jonka pitäisi suojella, välittää, auttaa ja lohduttaa. Itse.
Itse osaan katsoa peiliin ja nähdä sen vesselin sieltä. Joskus pyytää anteeksi ja ”pörröttää” päätä. ”-sori nappula, joskus aikuiset on tyhmiä... käydäänkö jätski kaupasta prätkällä? Häh?” 😄
Joskus sitä meinaa unohtaa ne pienet tyypit... sitten kannattaa pysähtyy. 😀Nuo ovat tunnetaitoja.
Lainaan toista Iltalehden artikkelia:
"Tunnetaitojen avulla ihminen voi itse päättää, miten eri tilanteissa toimii eikä joudu tunteen vietäväksi. Tunnetaitoihin kuuluu se, että osaa tunnistaa ja nimetä tunteita, säädellä niitä ja ratkaista ongelmia hyvällä tavalla."
https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/94e66ef4-928e-4e1c-a196-6978eaaa7770
🦄 Anonyymi kirjoitti:
Nuo ovat tunnetaitoja.
"Tunnetaitojen avulla ihminen voi itse päättää, miten eri tilanteissa toimii eikä joudu tunteen vietäväksi. Tunnetaitoihin kuuluu se, että osaa tunnistaa ja nimetä tunteita, säädellä niitä ja ratkaista ongelmia hyvällä tavalla."
🦄Pitää katsoa, jos kohta kerkiää lukaista artikkelin.
Mutta karskahtaa tuo tunteiden säätely-sana tuolta... minusta tunteet elää omaa elämää, mutta niitä tosiaan voi oppia tuntemaan, aistimaan ja sitä kautta reagoimaan, mutta tunteita ei voi suoraan säädellä... joskus ne saattavat tuon ymmärryksen kautta pyöristyä, pehmetä ja tuntua epämukavan sijasta ihan ookoona. 😊👌Anonyymi kirjoitti:
Nuo ovat tunnetaitoja.
🦄Joo. Siis sanoisin, että monella aikuisellakin on jäänyt tunnetaidot opettelematta, mutta niitä kannattaa ihan itsensä vuoksi opetella, niin on helpompi elää muitten kanssa.
Itsekin olen opetellut jo vuosia, eikä tästä loppua tai paremminkin vslmista tule. Aina pukkaa jotain uudenlaista kokemusta tunteiden saralla. Mutta toisaalta ains myös parempia taitoja käsitellä ja elää tunteet läpi. 🙃
Muuten... tuossakin jutussa keskityttiin kiusaavaan osapuoleen. Uhri jää vähän auki. Hänkin kokee vahvoja tunteita ja lisäksi pitäisi osata käsitellä se kiusaamistapaus. Hän joutuu sen hyväksymään ja elämään sen kanssa, olisi tärkeää myös oppia koko sekin prosessi. Minusta se saa nykyään joka kohdassa aivsn liian vähän palstatilaa. 🙄- Anonyymi
Pitää katsoa, jos kohta kerkiää lukaista artikkelin.
Mutta karskahtaa tuo tunteiden säätely-sana tuolta... minusta tunteet elää omaa elämää, mutta niitä tosiaan voi oppia tuntemaan, aistimaan ja sitä kautta reagoimaan, mutta tunteita ei voi suoraan säädellä... joskus ne saattavat tuon ymmärryksen kautta pyöristyä, pehmetä ja tuntua epämukavan sijasta ihan ookoona. 😊👌Itseasiassa tunteita todella- ja pitää säädellä. Taidat tulkita säätelyn tukahduttamiseksi, jota se ei tarkoita.
Tunteiden säätelyssä on kyse siitä, että ymmärtää tunteiden nousevan ajatuksista. Tulet tilanteeseen, tulkitset sitä, ajattelet, sinussa syntyy tunne.
Tunteet ovat kuin pilviä taivaalla, tunteet eivät ole sinä. Voit tarkastella tunnettasi, ja välitä reaktiosi ts. säädellä tunteitasi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itseasiassa tunteita todella- ja pitää säädellä. Taidat tulkita säätelyn tukahduttamiseksi, jota se ei tarkoita.
Tunteiden säätelyssä on kyse siitä, että ymmärtää tunteiden nousevan ajatuksista. Tulet tilanteeseen, tulkitset sitä, ajattelet, sinussa syntyy tunne.
Tunteet ovat kuin pilviä taivaalla, tunteet eivät ole sinä. Voit tarkastella tunnettasi, ja välitä reaktiosi ts. säädellä tunteitasi.Kuin pilviä taivaalla. Tai jäälauttoja joessa. Joskus suuria ja voimakkaita mutta aina tarvittaessa ohjailtavissa ja sulatettavissa, jos työkalut ovat oikeat.
🦄 Anonyymi kirjoitti:
Itseasiassa tunteita todella- ja pitää säädellä. Taidat tulkita säätelyn tukahduttamiseksi, jota se ei tarkoita.
Tunteet ovat kuin pilviä taivaalla, tunteet eivät ole sinä. Voit tarkastella tunnettasi, ja välitä reaktiosi ts. säädellä tunteitasi.Minusta selkeintä on sanoa, että itse tunteita ei voi säädellä suoranaisesti. Monihan koettaa tukahduttaa tunteitaan ja nieleskellä. Se on väärä ratkaisu.
Siksi pitäydyn edellisessä. 😊- Anonyymi
Minusta selkeintä on sanoa, että itse tunteita ei voi säädellä suoranaisesti. Monihan koettaa tukahduttaa tunteitaan ja nieleskellä. Se on väärä ratkaisu.
Siksi pitäydyn edellisessä. 😊Näytät ajattelevan, että tunteiden säätely on yhtä kuin niiden tukahduttaminen.
Itse ajattelen, että tunteet ovat hyvä renki mutta huono isäntä.
🦄 Anonyymi kirjoitti:
Näytät ajattelevan, että tunteiden säätely on yhtä kuin niiden tukahduttaminen.
Itse ajattelen, että tunteet ovat hyvä renki mutta huono isäntä.
🦄En itse ajattele, tiedän noin periaatteessa miten toimin omien tunteiden kanssa, mutta lähinnä mietin sitä, minkä kuvan sellaiset ihmiset saa, ketkä opettelevat ja tutustuvat siihen.
Suoraan tunteisiin vaikuttaminen itse on käytännössä mahdotonta, se olisi tukahduttamista. Mutta kun ymmärtää syyt, miksi se tuntuu tältä ja mitä se tunne tahtoo sanoa, sekä miten minun pitäisi siihen reagoida, voi vaikuttaa siihen miten se tunne jatkossa vaikuttaa.
Esimerkiksi menettämisen pelko. Se toi minulle ihan fyysisiä oireita. Paniikkikohtauksen tapaista. Viimeisimmäksi kun se alkoi hiipiä, tunnistin sen. Mietin mistä se johtuu ja rauhoittelin itseäni faktoilla, lisäksi sanoin itselleni, että tämä on nyt se tunne, että ei tämä tapa mua, eikä aiheuta sitä menettämistä. Ja sain tunteen jo inhimilliselle tasolle. Mutta en mitätöinyt tunnetta, vaan keskityin sietämään sen. Jatkossa osaan sen yhä paremmin ja paremmin.
Mutta tosiaan varsinaiseen tunteeseen en edes pysty vaikuttamaan. Tunne on kuin sade. Se tulee, mutta voit itse suojautua siltä ja ymmärää, että maa ja kasvit tarvitsee sitä, sinäkin tarvitset vettä jne. Eikä vesisadettakaan voi säädellä. 😁- Anonyymi
En itse ajattele, tiedän noin periaatteessa miten toimin omien tunteiden kanssa, mutta lähinnä mietin sitä, minkä kuvan sellaiset ihmiset saa, ketkä opettelevat ja tutustuvat siihen.
Suoraan tunteisiin vaikuttaminen itse on käytännössä mahdotonta, se olisi tukahduttamista. Mutta kun ymmärtää syyt, miksi se tuntuu tältä ja mitä se tunne tahtoo sanoa, sekä miten minun pitäisi siihen reagoida, voi vaikuttaa siihen miten se tunne jatkossa vaikuttaa.
Esimerkiksi menettämisen pelko. Se toi minulle ihan fyysisiä oireita. Paniikkikohtauksen tapaista. Viimeisimmäksi kun se alkoi hiipiä, tunnistin sen. Mietin mistä se johtuu ja rauhoittelin itseäni faktoilla, lisäksi sanoin itselleni, että tämä on nyt se tunne, että ei tämä tapa mua, eikä aiheuta sitä menettämistä. Ja sain tunteen jo inhimilliselle tasolle. Mutta en mitätöinyt tunnetta, vaan keskityin sietämään sen. Jatkossa osaan sen yhä paremmin ja paremmin.
Mutta tosiaan varsinaiseen tunteeseen en edes pysty vaikuttamaan. Tunne on kuin sade. Se tulee, mutta voit itse suojautua siltä ja ymmärää, että maa ja kasvit tarvitsee sitä, sinäkin tarvitset vettä jne. Eikä vesisadettakaan voi säädellä. 😁Tuohan on nimenomaan tunteensäätelyä. Miks sun pitää aina vääntää? "Pitääx sun aina/olla niin h elvetin vaikea"
Anonyymi kirjoitti:
Tuohan on nimenomaan tunteensäätelyä. Miks sun pitää aina vääntää? "Pitääx sun aina/olla niin h elvetin vaikea"
No pitää, kun minusta siinä ei säädellä tunnetta... prkle! 😝
Jos laitat sadetakin päälle, sääteleletkö sadetta? Häh! 😬Anonyymi kirjoitti:
Tuohan on nimenomaan tunteensäätelyä. Miks sun pitää aina vääntää? "Pitääx sun aina/olla niin h elvetin vaikea"
Tunteiden vaikutuksia voi säädellä, ei tunnetta. Se elää kyllä ihan omaa elämää.
Itse olen huomannut, että vaikka mä samanlaisen tunteen huomaan, niin siihen ei aina samat ”säädöt” tepsi... kuten ei vesisateeseenkaan... ne on niin moninaiset, että sellaista ”säätöjärjestelmää” siihen ei voi ja kannata tehdä.
Mä itse olen aika rationaalinen ihminen noin muuten. Korjailen koneita ja työskentelen tekniikka-alalla. Rationaalisen ihmisen on vaikea ymmärtää jotain abstraktia, kuten tunteet on.
Ja huomaan, että kaltaisillani miehillä varsinkin on vaikeuksia elää tunteiden kanssa. Siihen etsitään aina konkreettisia toimia. Säätely kuullostaa siis minun korvaan siltä, että voin kääntää nupikasta tunnetta pienemmälle. 😀
Sitähän se ei ole. Tiedän. 😄- Anonyymi
Tunteiden vaikutuksia voi säädellä, ei tunnetta. Se elää kyllä ihan omaa elämää.
Itse olen huomannut, että vaikka mä samanlaisen tunteen huomaan, niin siihen ei aina samat ”säädöt” tepsi... kuten ei vesisateeseenkaan... ne on niin moninaiset, että sellaista ”säätöjärjestelmää” siihen ei voi ja kannata tehdä.
Mä itse olen aika rationaalinen ihminen noin muuten. Korjailen koneita ja työskentelen tekniikka-alalla. Rationaalisen ihmisen on vaikea ymmärtää jotain abstraktia, kuten tunteet on.
Ja huomaan, että kaltaisillani miehillä varsinkin on vaikeuksia elää tunteiden kanssa. Siihen etsitään aina konkreettisia toimia. Säätely kuullostaa siis minun korvaan siltä, että voin kääntää nupikasta tunnetta pienemmälle. 😀
Sitähän se ei ole. Tiedän. 😄Sä oot kyllä niiiiin grandioosi, ettei paremmasta väliä. On se hyvä että exäs edes yritti.
- Anonyymi
Jos laitat sadetakin päälle, sääteleletkö sadetta? Häh! 😬No kun se ei oikeestaan ole mikään "minusta, minusta,minusta"....
Sä puhut täsmälleen samasta asiasta. Ja tottakai sinä silloin säätelet myös itse tunnetta kun säätelet sen voimakkuutta. Silloin sä käsittelet sitä, jolloin se tunnekin muuttuu, siihen esim.sekoittuu toisia tunteita.
Onko sun todella, todella mahdotonta myöntää kenenkään muun olevan kenties samaa mieltä tai jopa oikeassa kuin jazulin, joka on sun tuttu myös irl? Ei tarvitse vastata, mutta mieti oikein tarkkaan mitä se susta kertoo ettet edes nimettömyyden turvin voi koskaan milloinkaan myöntää olevasi väärässä tai jonkun toisen tietävän asiasta x enemmän kuin sinä? Sitten jos sua joukolla täällä ojennetaan jostain harhasta, romahdat näyttävästi ja uhriutuen, pysyt hetken poissa ja tuut uudella nikillä pelipaikoille. Etkä opi. Anonyymi kirjoitti:
No kun se ei oikeestaan ole mikään "minusta, minusta,minusta"....
Sä puhut täsmälleen samasta asiasta. Ja tottakai sinä silloin säätelet myös itse tunnetta kun säätelet sen voimakkuutta. Silloin sä käsittelet sitä, jolloin se tunnekin muuttuu, siihen esim.sekoittuu toisia tunteita.
Onko sun todella, todella mahdotonta myöntää kenenkään muun olevan kenties samaa mieltä tai jopa oikeassa kuin jazulin, joka on sun tuttu myös irl? Ei tarvitse vastata, mutta mieti oikein tarkkaan mitä se susta kertoo ettet edes nimettömyyden turvin voi koskaan milloinkaan myöntää olevasi väärässä tai jonkun toisen tietävän asiasta x enemmän kuin sinä? Sitten jos sua joukolla täällä ojennetaan jostain harhasta, romahdat näyttävästi ja uhriutuen, pysyt hetken poissa ja tuut uudella nikillä pelipaikoille. Etkä opi.Kyse on MINUN mielipiteestä ja kerroin siihen jo perustelun. Mitään vastaperusteluja ei ole tullut, on vain jankkaamista.
Minun puolesta juku muu saa sanoa tätä miksi huvittaa, ei haittaa minua, mutta itse en säädä tunteitani ja piste, enkä myöskään suostu oman mielipiteen yhteydessä sitä myöntämään oikeaksi tavaksi/käsitteeksi.
Jankuta omana kommenttinasi siitä jossain, tästä en anna näillä tähän tulleilla viesteillä periksi, edes Jazulille. 😝Anonyymi kirjoitti:
Sä oot kyllä niiiiin grandioosi, ettei paremmasta väliä. On se hyvä että exäs edes yritti.
Minulla on vahvat mielipiteet ja niihin perustelut. Ja hyvä tatsi keskustella asiasta kuin asiasta. 😀👌
- Anonyymi
Minulla on vahvat mielipiteet ja niihin perustelut. Ja hyvä tatsi keskustella asiasta kuin asiasta. 😀👌
Sun perustelut perustuu aina siihen että MINÄ sanon näin ja näin se siis on. Ei kovin kestävää. Ja sun bravuuri jos ilmaiset itseäsi huonosti on : vastuu on lukijalla. Joka on muuten virheellinen käsitys. Viestin lähettäjän on muotoiltava ajatuksensa niin, että se tavoittaa kuulijansa/lukijansa niin kuin se on tarkoitettu.
Heitto " vastuu on lukijalla/kuulijalla " on itseasiassa käsienpesua omasta vastuusta. Anonyymi kirjoitti:
Sun perustelut perustuu aina siihen että MINÄ sanon näin ja näin se siis on. Ei kovin kestävää. Ja sun bravuuri jos ilmaiset itseäsi huonosti on : vastuu on lukijalla. Joka on muuten virheellinen käsitys. Viestin lähettäjän on muotoiltava ajatuksensa niin, että se tavoittaa kuulijansa/lukijansa niin kuin se on tarkoitettu.
Heitto " vastuu on lukijalla/kuulijalla " on itseasiassa käsienpesua omasta vastuusta.No mun perustelut tulee mun itse kokemasta. Ja tässäkin niitä sanoin. Ja nimenomaan väänsin tässä rautalangasta mallin, miksi minusta tunteita ei säädellä. Paremmin en voi tuota kirjallisesti esittää, mutta juurikin täsmensin, enkä jättänyt mihinkään tunteiden säätelyyn tätä, kun minusta se ei ole sitä.
Jos jotain säätelyä, niin tunteiden vaikutuksien säätelyä.- Anonyymi
No mun perustelut tulee mun itse kokemasta. Ja tässäkin niitä sanoin. Ja nimenomaan väänsin tässä rautalangasta mallin, miksi minusta tunteita ei säädellä. Paremmin en voi tuota kirjallisesti esittää, mutta juurikin täsmensin, enkä jättänyt mihinkään tunteiden säätelyyn tätä, kun minusta se ei ole sitä.
Jos jotain säätelyä, niin tunteiden vaikutuksien säätelyä.Mitä silloin jos sun mielipide perustuu väärinkäsitykseen?
- Anonyymi
Jos laitat sadetakin päälle, sääteleletkö sadetta? Häh! 😬Kävisikö tunteiden annostelu tunteiden säätelyn sijalle 🤔? Tuntee mitä tuntee, muttei ilmaise tunnettaan hallitsemattomasti ja roiski sitä yltympäriinsä läheisiin eikä sotke itseään sillä.
- Sheena Anonyymi kirjoitti:
Kävisikö tunteiden annostelu tunteiden säätelyn sijalle 🤔? Tuntee mitä tuntee, muttei ilmaise tunnettaan hallitsemattomasti ja roiski sitä yltympäriinsä läheisiin eikä sotke itseään sillä.
- SheenaNo minusta siihen tunteeseen ei edes tarvitse nykäistä, tai siis koettaakaan.
Kuten ilmaisin, että tunteet on kuin sää, ei sitä voi hallita, ehkä kannatakaan. Voi vaan tutkia ja ihmetellä, sekä lieventää niitä vaikutuksia, sekä sitä miten niihin suhtautuu.
Kyllä minusta voisi puhua yleensä ottaen ihan vaan tunteidenkäsittelytaidoista. 🤔
"Olen viimeksi nähnyt tyttäreni elävän näin täydesti, kun hän oli kymmenen vanha"
😔- Anonyymi
Niin. Aika myöhään havahtui missä mennään.
🦄 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin. Aika myöhään havahtui missä mennään.
🦄Eikö vanhemmat seuraa jos valo lapsen silmissä sammuu?
-flowersreally- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö vanhemmat seuraa jos valo lapsen silmissä sammuu?
-flowersreally-Sitä minäkin ihmettelin.
Ihmettelin myös vanhempien omaa suhdetta yhteiskunnan odotuksiin: miten voi nähdä valon sammumisen lapsensa silmissä ilman, että käsittelee asiaa tai miettii siihen syytä? Ehkä silloin, jos itsekin pitää kulissielämää normaalina elämäntapana ja toteaa, että se on vain normaalia aikuistumista.
🦄 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitä minäkin ihmettelin.
Ihmettelin myös vanhempien omaa suhdetta yhteiskunnan odotuksiin: miten voi nähdä valon sammumisen lapsensa silmissä ilman, että käsittelee asiaa tai miettii siihen syytä? Ehkä silloin, jos itsekin pitää kulissielämää normaalina elämäntapana ja toteaa, että se on vain normaalia aikuistumista.
🦄Liian iso osa ihmisistä elää tuota kulissielämää. Niitä jotka ovat siitä vapautuneet pilkataan, vähätellään, painetaan alas. Koska he pelkäävät. Vapaat ihmiset näyttävät omalla elämällään että toisin on mahdollista elää, mutta kulissien purkaminen on niin vaikeaa ja työlästä, että on helpompi leimata vapaat "vääriksi". Onneksi globaalilla mittakaavalla yhä useampi herää❤
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Liian iso osa ihmisistä elää tuota kulissielämää. Niitä jotka ovat siitä vapautuneet pilkataan, vähätellään, painetaan alas. Koska he pelkäävät. Vapaat ihmiset näyttävät omalla elämällään että toisin on mahdollista elää, mutta kulissien purkaminen on niin vaikeaa ja työlästä, että on helpompi leimata vapaat "vääriksi". Onneksi globaalilla mittakaavalla yhä useampi herää❤
Niin, onneksi herää. 💓
🦄
- Anonyymi
Hyvä aihe!
Itse aina ylhäisessä yksinäisyydessäni mietin, etten kyllä käytä mitään sateenkaarituotteita, ellei siihen lisätä mustaa.
Hyväksyn muiden tavan elää, mutten liikoja sosiaalisia odotuksia, juuri tuota miellyttämispakkoa. Pitäisi riittää, että ihminen on ystävällinen, luotettava ja normaalin huomaavainen olematta mikään kynnysmatto tai menettämättä minuuttaan.
Itse en häpeä esim pahaa oloa ja myönnän tarvitsevani muita. En myöskään häpeä ulkonäköäni tai iän tuomaa ränsistymistä. On tosiaan ohuet hiukset ja löysää keskivartalossa; ei kiinnosta alkaa itkemään.
Suuresta osasta nykyihmisisiä on tulossa kovaa vauhtia tekohymyisiä teeskentelijöitä, amerikanmalliin. Mitään negatiivista mielipidettä ei hyväksytä, varsinkaan jos sille on jopa aihetta..
Se ei ole mitään vapautta, jos sateenkaarikulttuurista tehdään vaan uusi muotti. Silloin vaan mennään ääripäästä toiseen.- Anonyymi
Kynnysmattona miellyttäminen ja kohteliaisuus ovat monille ihmisille yksi ja sama asia. Monet kasvatetaan ajattelemaan, että omien toiveiden mukaisesti eläminen on itsekästä ja epäkohteliasta.
Ymmärsin että artikkelissa ei nosteta mitään yksittäistä kulttuuria tai elämäntyyliä muita paremmaksi.
Enemmänkin siinä oli kyse aitoudesta: elämänvalinnat kannattaisi tehdä itseään eikä muiden odotuksia kuunnellen.
🦄 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kynnysmattona miellyttäminen ja kohteliaisuus ovat monille ihmisille yksi ja sama asia. Monet kasvatetaan ajattelemaan, että omien toiveiden mukaisesti eläminen on itsekästä ja epäkohteliasta.
Ymmärsin että artikkelissa ei nosteta mitään yksittäistä kulttuuria tai elämäntyyliä muita paremmaksi.
Enemmänkin siinä oli kyse aitoudesta: elämänvalinnat kannattaisi tehdä itseään eikä muiden odotuksia kuunnellen.
🦄Aivan, tietyt elämänvalinnat, nykyään voi, esim koulutus ja parisuhteetkin ja pukeutuminen jne. Reilu parisataa vuotta sitten rikkaidenkin ihmisten pukeutuminen oli laissa säädetty..
----
Elämä muuttuu uskonnoksi, kun mikä tahansa aate on ohjenuora suurinpiirtein jokaisen lauseenkin takana asenteissa.
Todellinen demokratia kunnioittaa sekä yksilöä, että ryhmää, koska ryhmät myöntävät toistensa kannat oikeutetuiksi ilman radikaalia vastakkainasettelu-asennetta. Yksilön kokemus on arvokasta, riippumatta siitä, mikä hänen yhteiskunnallinen asemansa on ja huomion arvoinen, vaikka poikkeaisi omasta kokemuksesta ja mielipiteestä.
Silloin ei ole mitään syytä kenenkään elää häkissä.
Mielestäni juuri Suomessa saattaisi olla kasvualusta todelliselle demokratialle. Suomalaiset ovat suvaitsevaisia ja loppujen lopuksi rauhantahtoisia.
Nyt vielä on kovat puolueriidat päällä, eikä osata vielä yhdessä päättää riitelemättä ja maalittamatta.
Ihminen on kaikesta huolimatta myös sosialiteetin tuote ja sosialiteetti on vahvasti ajankuvaan sidottu. Vastuu valinnoista on aika suuri pelkän perheen tai itsen harteille asetettavaksi. Sen muokkaaminen ei ole mahdoton tehtävä. Mitä ajattelet tästä, oi yksisarvisystävä?
Täysi itsensä vapauttaminen sosialiteetista, tuottaa omia ongelmiaan. Tietysti on pioneerejä joka asiassa.
Ajatuksia yössä😂 ei oikein uni tule silmään muutaman drinksun jälkeen, alkoholi vie aina yöunet inhottavasti😧🌚 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aivan, tietyt elämänvalinnat, nykyään voi, esim koulutus ja parisuhteetkin ja pukeutuminen jne. Reilu parisataa vuotta sitten rikkaidenkin ihmisten pukeutuminen oli laissa säädetty..
----
Elämä muuttuu uskonnoksi, kun mikä tahansa aate on ohjenuora suurinpiirtein jokaisen lauseenkin takana asenteissa.
Todellinen demokratia kunnioittaa sekä yksilöä, että ryhmää, koska ryhmät myöntävät toistensa kannat oikeutetuiksi ilman radikaalia vastakkainasettelu-asennetta. Yksilön kokemus on arvokasta, riippumatta siitä, mikä hänen yhteiskunnallinen asemansa on ja huomion arvoinen, vaikka poikkeaisi omasta kokemuksesta ja mielipiteestä.
Mielestäni juuri Suomessa saattaisi olla kasvualusta todelliselle demokratialle. Suomalaiset ovat suvaitsevaisia ja loppujen lopuksi rauhantahtoisia.
Nyt vielä on kovat puolueriidat päällä, eikä osata vielä yhdessä päättää riitelemättä ja maalittamatta.
Ihminen on kaikesta huolimatta myös sosialiteetin tuote ja sosialiteetti on vahvasti ajankuvaan sidottu. Vastuu valinnoista on aika suuri pelkän perheen tai itsen harteille asetettavaksi. Sen muokkaaminen ei ole mahdoton tehtävä. Mitä ajattelet tästä, oi yksisarvisystävä?
Täysi itsensä vapauttaminen sosialiteetista, tuottaa omia ongelmiaan. Tietysti on pioneerejä joka asiassa.
Ajatuksia yössä😂 ei oikein uni tule silmään muutaman drinksun jälkeen, alkoholi vie aina yöunet inhottavasti😧🌚Onpas sulla kaunis näkemys suomalaisista! Mä oon täsmälleen toista mieltä, täällähän vihataan konseksuksesta poikkeavaa kuin ruttoa! Mitään erilaisuutta ei suvaita, persoonalliset ihmiset leimataan kylähulluiksi. Ei, suomalainen suvaitsee vain samoinajattelijaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aivan, tietyt elämänvalinnat, nykyään voi, esim koulutus ja parisuhteetkin ja pukeutuminen jne. Reilu parisataa vuotta sitten rikkaidenkin ihmisten pukeutuminen oli laissa säädetty..
----
Ajatuksia yössä😂 ei oikein uni tule silmään muutaman drinksun jälkeen, alkoholi vie aina yöunet inhottavasti😧🌚"Ihminen on kaikesta huolimatta myös sosialiteetin tuote ja sosialiteetti on vahvasti ajankuvaan sidottu. Vastuu valinnoista on aika suuri pelkän perheen tai itsen harteille asetettavaksi. Sen muokkaaminen ei ole mahdoton tehtävä. Mitä ajattelet tästä, oi yksisarvisystävä?"
Ryhmän tulee tukea ja kannustaa yksilöä tekemään ensin omat valintansa itse. Koska kukaan ei selviä yksin, yksilön alkuperäisen ryhmän tulee kannustaa siinä kasvaneita yksilöitä tarvittaessa etsimään itselleen sopivamman ryhmän kuin mihin syntyi.
Ei niin, että kaikille ryhmäläisille sanotaan: "Tämä on maailmankaikkeuden paras Ryhmä ja me olemme Oikeassa. Jos lähdet, joudut ikuiseen Helvettiin."
🦄 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onpas sulla kaunis näkemys suomalaisista! Mä oon täsmälleen toista mieltä, täällähän vihataan konseksuksesta poikkeavaa kuin ruttoa! Mitään erilaisuutta ei suvaita, persoonalliset ihmiset leimataan kylähulluiksi. Ei, suomalainen suvaitsee vain samoinajattelijaa.
😂😂😂
Mutta salaa tykätään ja ollaan erittäin kiinnostuneita persoonallisista ihmisistä ja tarkkaan kuunnellaan heidän mielipiteet sulatettaviksi.
Olen jo sen verran ikääntynyt, että tunnen kyllä porukan, vielä jaksetaan välittää eikä käännetä selkää ihan täysin heikoimmille.
Olen myös nähnyt ja kokenut, millaisia ihmiset muualla ovat. Ihan turha tulla puhumaan mistään ystävällisistä amerikkalaisista tai lämminsydämisistä latinoista.
Useissa muissa kulttuureissa on paljon melua tyhjästä, mutta teot eivät vastaa minkään tason periaatetta paitsi kylmää ja puhdasta omaa etua ajavaa taktikointia, hinnalla millä hyvänsä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Ihminen on kaikesta huolimatta myös sosialiteetin tuote ja sosialiteetti on vahvasti ajankuvaan sidottu. Vastuu valinnoista on aika suuri pelkän perheen tai itsen harteille asetettavaksi. Sen muokkaaminen ei ole mahdoton tehtävä. Mitä ajattelet tästä, oi yksisarvisystävä?"
Ryhmän tulee tukea ja kannustaa yksilöä tekemään ensin omat valintansa itse. Koska kukaan ei selviä yksin, yksilön alkuperäisen ryhmän tulee kannustaa siinä kasvaneita yksilöitä tarvittaessa etsimään itselleen sopivamman ryhmän kuin mihin syntyi.
Ei niin, että kaikille ryhmäläisille sanotaan: "Tämä on maailmankaikkeuden paras Ryhmä ja me olemme Oikeassa. Jos lähdet, joudut ikuiseen Helvettiin."
🦄Tavallaan, ainakin osittain.
Keskenkasvuinen ihminen ei yleensä pysty vielä varmasti tekemään päätöksiä ja jos päätöksen teon sälyttää liian raskaasti hänen vastuulleen, voi seurauksena olla sisäistä epävarmuutta, vaikka sosialiteetti kuinka ilmaisisi tukensa itsenäisille päätöksille.
Itse lisäisin alle 20-vuotiaiden työkokeiluja välivuosina yläasteen/lukion ja sitä seuraavien opiskelujen välillä. Jonkinlaisia empiirisiä soveltuvuustestejä. Monet nuoret ovatkin mieltyneet pätkätöihin nykyään. Jotkut jatkavat kouluttautumista, toiset jäävät työelämään. Minusta parempi vaihtoehto, kun mahdollisimman korkea koulutus kaikille, mikä ei todellakaan toimi käytännössä, vaikka kuulostaakin hienolta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
😂😂😂
Mutta salaa tykätään ja ollaan erittäin kiinnostuneita persoonallisista ihmisistä ja tarkkaan kuunnellaan heidän mielipiteet sulatettaviksi.
Olen jo sen verran ikääntynyt, että tunnen kyllä porukan, vielä jaksetaan välittää eikä käännetä selkää ihan täysin heikoimmille.
Olen myös nähnyt ja kokenut, millaisia ihmiset muualla ovat. Ihan turha tulla puhumaan mistään ystävällisistä amerikkalaisista tai lämminsydämisistä latinoista.
Useissa muissa kulttuureissa on paljon melua tyhjästä, mutta teot eivät vastaa minkään tason periaatetta paitsi kylmää ja puhdasta omaa etua ajavaa taktikointia, hinnalla millä hyvänsä.Joo kyllä täällä omia autetaan, mutta kyllä vaan niitä toisenlaisia yritetään kuriin saada. Kateuttahan se usein on, kun ei itsellä kantti riitä elämään niin kuin haluaa.
Mulla muuten on ihan toiset kokemukset ulkomaalaisista keskimäärin. Ajattelunvapaus on muualla suurempaa ja erilaisuutta siedetään paremmin. Enkä ole minäkään mikään untuvikko enää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tavallaan, ainakin osittain.
Keskenkasvuinen ihminen ei yleensä pysty vielä varmasti tekemään päätöksiä ja jos päätöksen teon sälyttää liian raskaasti hänen vastuulleen, voi seurauksena olla sisäistä epävarmuutta, vaikka sosialiteetti kuinka ilmaisisi tukensa itsenäisille päätöksille.
Itse lisäisin alle 20-vuotiaiden työkokeiluja välivuosina yläasteen/lukion ja sitä seuraavien opiskelujen välillä. Jonkinlaisia empiirisiä soveltuvuustestejä. Monet nuoret ovatkin mieltyneet pätkätöihin nykyään. Jotkut jatkavat kouluttautumista, toiset jäävät työelämään. Minusta parempi vaihtoehto, kun mahdollisimman korkea koulutus kaikille, mikä ei todellakaan toimi käytännössä, vaikka kuulostaakin hienolta.Koulutuspoliittiset ratkaisut eivät olleet päällimmäisinä mielessäni aikaisemmin. Nyt kun tarkemmin ajattelen, ihanne mahdollisimman korkeasta koulutuksesta jokaiselle on oiva esimerkki kulissivalinnasta, joka tehdään yhteisön painostuksesta.
Korkeastikoulutetut eivät yleensä tee suorittavaa työtä. Suorittava työ on kuitenkin aivan yhtä tärkeää kuin suunnittelu tai tiedon kerääminen ja arviointi.
🦄
- Anonyymi
Nykypeleissä kakkipari voittaa kunkkuparin.
- Anonyymi
Tarvitaanko aina toista ihmistä sen huomaamiseen mitä itse haluaa, rakastuneen höperö mielentila ei ehkä se kaikkein objektiivisiin perusta arvioimaan oman mielen vapausasteita.
- Anonyymi
Ei. En usko että tarvitaan. Uskon että haastavat olosuhteet ja suoranainen kurjuus ovat rakastumista parempia lähtökohtia arvioimaan oman mielen vapausasteita.
🦄 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei. En usko että tarvitaan. Uskon että haastavat olosuhteet ja suoranainen kurjuus ovat rakastumista parempia lähtökohtia arvioimaan oman mielen vapausasteita.
🦄Aika romantisoitu näkemys kurjuudesta, kun tiedetään että köyhyys alentaa hetkellisesti älykkyyttä, kun kaikki energia menee selviytymiseen.
Perehdy köyhyystutkimukseen, ennenkuin heität tuollaista. Muuten kyllä tykkään tavastasi ajatella. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aika romantisoitu näkemys kurjuudesta, kun tiedetään että köyhyys alentaa hetkellisesti älykkyyttä, kun kaikki energia menee selviytymiseen.
Perehdy köyhyystutkimukseen, ennenkuin heität tuollaista. Muuten kyllä tykkään tavastasi ajatella.Pahoittelut. Olen toistaiseksi perehtynyt osittain vain tutkimukseen, joka paneutuu köyhyyden poistamiseen yksilön, ryhmän ja systeemin tasolla.
Useimmat ihmiset kokevat erittäin epämiellyttäväksi tilan, jossa kaikki energia menee selviytymiseen. Siitä pääsee pois yleensä vain muiden avustuksella, ja myös ne muut täytyy jonkun saada inspiroitua muutoksen luomiseen. Vapaus on suuri inspiraation lähde vankilassa.
🦄 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pahoittelut. Olen toistaiseksi perehtynyt osittain vain tutkimukseen, joka paneutuu köyhyyden poistamiseen yksilön, ryhmän ja systeemin tasolla.
Useimmat ihmiset kokevat erittäin epämiellyttäväksi tilan, jossa kaikki energia menee selviytymiseen. Siitä pääsee pois yleensä vain muiden avustuksella, ja myös ne muut täytyy jonkun saada inspiroitua muutoksen luomiseen. Vapaus on suuri inspiraation lähde vankilassa.
🦄Vapaus inspiraation lähde vankilassa- ehkä Mandelalle ja muille poikkeusyksilöille. Tarkoitit kai kuitenkin metaforana.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vapaus inspiraation lähde vankilassa- ehkä Mandelalle ja muille poikkeusyksilöille. Tarkoitit kai kuitenkin metaforana.
Vapaushan se suuri vankila on...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vapaus inspiraation lähde vankilassa- ehkä Mandelalle ja muille poikkeusyksilöille. Tarkoitit kai kuitenkin metaforana.
Metaforana.
🦄 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vapaushan se suuri vankila on...
Valinnanmahdollisuuksien määrä huimaa päätä vapaudessa. Mutta se on pienempi ongelma kuin vankeus.
🦄 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aika romantisoitu näkemys kurjuudesta, kun tiedetään että köyhyys alentaa hetkellisesti älykkyyttä, kun kaikki energia menee selviytymiseen.
Perehdy köyhyystutkimukseen, ennenkuin heität tuollaista. Muuten kyllä tykkään tavastasi ajatella.Todellista vapautta on valita kärsimyksensä. Se liittyy läheisesti myös köyhyyteen. Jos on itse köyhä tai pitää itseään sellaisena, ei köyhyyden poistamiseen tarvita köyhyystutkimuksia, vaan on tehtävä omia (älykkäitä) valintoja köyhyydestä pois. Ja tässä kohtaa tarvitaan paljonkin ponnisteluja, kärsimystä, hikeä, tuskaa. Se kannattaa, sillä muuta keinoa ei ole saada talouttaan kuntoon ja tasapainoon.
- Sheena - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Todellista vapautta on valita kärsimyksensä. Se liittyy läheisesti myös köyhyyteen. Jos on itse köyhä tai pitää itseään sellaisena, ei köyhyyden poistamiseen tarvita köyhyystutkimuksia, vaan on tehtävä omia (älykkäitä) valintoja köyhyydestä pois. Ja tässä kohtaa tarvitaan paljonkin ponnisteluja, kärsimystä, hikeä, tuskaa. Se kannattaa, sillä muuta keinoa ei ole saada talouttaan kuntoon ja tasapainoon.
- Sheena"Jos on itse köyhä tai pitää itseään sellaisena, ei köyhyyden poistamiseen tarvita köyhyystutkimuksia, vaan on tehtävä omia (älykkäitä) valintoja köyhyydestä pois. Ja tässä kohtaa tarvitaan paljonkin ponnisteluja, kärsimystä, hikeä, tuskaa. Se kannattaa, sillä muuta keinoa ei ole saada talouttaan kuntoon ja tasapainoon."
Köyhyyden poistaminen kuvailemallasi tavalla, yksilön ponnisteluin, onnistuu vain kehittyneissä länsimaissa, joissa yhteiskunta yleisesti tukee ihmisarvoista elämää ja joissa rakenteet sallivat yksilön vaikuttaa elämänsä kulkuun.
Mikään määrä yksilötason ponnistelua ei riitä maissa, joissa rakenteet eivät tue hyvinvoinnin kehittymistä tai vaurastumista. Silloin tarvitaan useamman kuin yhden ihmisen panostusta, eikä sekään aina riitä.
🦄 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Jos on itse köyhä tai pitää itseään sellaisena, ei köyhyyden poistamiseen tarvita köyhyystutkimuksia, vaan on tehtävä omia (älykkäitä) valintoja köyhyydestä pois. Ja tässä kohtaa tarvitaan paljonkin ponnisteluja, kärsimystä, hikeä, tuskaa. Se kannattaa, sillä muuta keinoa ei ole saada talouttaan kuntoon ja tasapainoon."
Köyhyyden poistaminen kuvailemallasi tavalla, yksilön ponnisteluin, onnistuu vain kehittyneissä länsimaissa, joissa yhteiskunta yleisesti tukee ihmisarvoista elämää ja joissa rakenteet sallivat yksilön vaikuttaa elämänsä kulkuun.
Mikään määrä yksilötason ponnistelua ei riitä maissa, joissa rakenteet eivät tue hyvinvoinnin kehittymistä tai vaurastumista. Silloin tarvitaan useamman kuin yhden ihmisen panostusta, eikä sekään aina riitä.
🦄"Köyhyyden poistaminen kuvailemallasi tavalla, yksilön ponnisteluin, onnistuu vain kehittyneissä länsimaissa, joissa yhteiskunta yleisesti tukee ihmisarvoista elämää ja joissa rakenteet sallivat yksilön vaikuttaa elämänsä kulkuun."
Tarvitaan suhteellisuudentajua tässäkin. Maassa onnistuu maan tavalla - ja ennenkaikkea silloin, kun ei ponnistele yksi, vaan perhe/suku on tukena.
Hyvä pitää mielessä, ettei raha ja varaus tuo lähellekään aina vapautta yksilölle, kuten esim. joissain arabimaissa. Rahaa on kuin roskaa, muttei naisilla ole edes liikkumisvapautta.
- Sheena - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Köyhyyden poistaminen kuvailemallasi tavalla, yksilön ponnisteluin, onnistuu vain kehittyneissä länsimaissa, joissa yhteiskunta yleisesti tukee ihmisarvoista elämää ja joissa rakenteet sallivat yksilön vaikuttaa elämänsä kulkuun."
Tarvitaan suhteellisuudentajua tässäkin. Maassa onnistuu maan tavalla - ja ennenkaikkea silloin, kun ei ponnistele yksi, vaan perhe/suku on tukena.
Hyvä pitää mielessä, ettei raha ja varaus tuo lähellekään aina vapautta yksilölle, kuten esim. joissain arabimaissa. Rahaa on kuin roskaa, muttei naisilla ole edes liikkumisvapautta.
- SheenaTaloudellinen liikkumavara on vain yksi osa vapauden tunnetta. Käsittääkseni se ei aloituksessa mainitussa artikkelissakaan ollut se kaikkein ratkaisevin.
🦄
"Osaatko seurata sydämesi ääntä vai seuraatko muiden odotuksia?"
Kaksipiippuinen juttu. Olen tietyllä tavalla itsepäisen omaehtoinen ja toteutan itseäni juuri niin kuin haluan ja tasan tarkkaan vain oman pääni ja sydämeni mukaan. Mutta.
Läheiset kuten perhe. Heidän odotuksia kuuntelen ja seuraankin. Hyvin pitkälle luovun omastani, jos se palvelee heitä paremmin.Voisi kai sanoa, että olen uhrautuja jossain määrin. Rehellisesti sanottuna en ole aina niin onnellinen itse, kuin voisin olla tuon vuoksi. Mutta.
Olen onnellinen, kun näen muiden olevan perheessäni onnellisia.- Anonyymi
J-a-n kirjoitti:
Voisi kai sanoa, että olen uhrautuja jossain määrin. Rehellisesti sanottuna en ole aina niin onnellinen itse, kuin voisin olla tuon vuoksi. Mutta.
Olen onnellinen, kun näen muiden olevan perheessäni onnellisia.Sinulla on perinteiset arvot kunnossa.
AsianVierestä - Anonyymi
"Läheiset kuten perhe. Heidän odotuksia kuuntelen ja seuraankin. Hyvin pitkälle luovun omastani, jos se palvelee heitä paremmin."
Olen samanlainen kuin sinä siinä mielessä, että pidän läheisteni odotuksia yhtä arvokkaina kuin omiani.
En koe uhrautuvani sen vuoksi, että olen ensin päättänyt, mikä minulle on tärkeää. Vasta sen jälkeen olen etsinyt elämääni ihmiset, joille samat asiat ovat tärkeitä.
🦄 Anonyymi kirjoitti:
Sinulla on perinteiset arvot kunnossa.
AsianVierestäKiitos, jotenkin olen aina kokenut tuon tärkeäksi toimia noin. Olenhan mä sitten paljon saanut takkiinikin mm. parisuhteissa, joissa automaattisesti olen pitänyt kumppaniani perheenäni.
Ja joku on osannut tuota käyttää sitten hyväksi.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Läheiset kuten perhe. Heidän odotuksia kuuntelen ja seuraankin. Hyvin pitkälle luovun omastani, jos se palvelee heitä paremmin."
Olen samanlainen kuin sinä siinä mielessä, että pidän läheisteni odotuksia yhtä arvokkaina kuin omiani.
En koe uhrautuvani sen vuoksi, että olen ensin päättänyt, mikä minulle on tärkeää. Vasta sen jälkeen olen etsinyt elämääni ihmiset, joille samat asiat ovat tärkeitä.
🦄Jep, tuo uhrautuminen on aina vähän marttyyrihenkistä. En haluaisi kenenkään "uhrautuvan" vuokseni. Vanhempana aina happinaamari ensin itselle, jotta voi sitten täyspäisenä huolehtia muista.
Anonyymi kirjoitti:
🦄Juu, no lähinnä minua muut nimittelee uhrautujaksi touhujani seuraten. En niinkään itse ajattele niin, vaikka joskus myönnänkin turhautuvani olemaan se joka aina toimii näin, eikä tee poikkeusta. Edes silloin kun kukaan ei pidä sitä minään. Vaan hyväksikäyttää.
J-a-n kirjoitti:
Juu, no lähinnä minua muut nimittelee uhrautujaksi touhujani seuraten. En niinkään itse ajattele niin, vaikka joskus myönnänkin turhautuvani olemaan se joka aina toimii näin, eikä tee poikkeusta. Edes silloin kun kukaan ei pidä sitä minään. Vaan hyväksikäyttää.
Ts. liian kiltti on yks paheeni.
J-a-n kirjoitti:
Juu, no lähinnä minua muut nimittelee uhrautujaksi touhujani seuraten. En niinkään itse ajattele niin, vaikka joskus myönnänkin turhautuvani olemaan se joka aina toimii näin, eikä tee poikkeusta. Edes silloin kun kukaan ei pidä sitä minään. Vaan hyväksikäyttää.
Perheessäkin siitä tulee itsestään selviö, että nojoo Jan joustaa. Me ei.
- Anonyymi
J-a-n kirjoitti:
Perheessäkin siitä tulee itsestään selviö, että nojoo Jan joustaa. Me ei.
Tämä on ison mittakaavan ongelma, joka aiheuttaa paljon surua kaikille asianosaisille. Pidän peukkuja sinulle ja rohkaisen uskomaan siihen, että jonain päivänä sinua kohdellaan kuten olet itse muita kohdellut.
🦄 Anonyymi kirjoitti:
Tämä on ison mittakaavan ongelma, joka aiheuttaa paljon surua kaikille asianosaisille. Pidän peukkuja sinulle ja rohkaisen uskomaan siihen, että jonain päivänä sinua kohdellaan kuten olet itse muita kohdellut.
🦄Mä olen itse opettanut heidät tähän, oma vika.
- Anonyymi
J-a-n kirjoitti:
Mä olen itse opettanut heidät tähän, oma vika.
Voit opettaa myös pois.
🦄 Anonyymi kirjoitti:
Voit opettaa myös pois.
🦄Helpommin sanottu, kun tehty. Olen liian löperö. Annan aina lopulta periksi. Miten tässä sais jämäkkyyttä lisää itseensä?
- Anonyymi
J-a-n kirjoitti:
Helpommin sanottu, kun tehty. Olen liian löperö. Annan aina lopulta periksi. Miten tässä sais jämäkkyyttä lisää itseensä?
Jaottele asiat; mitä pidät tärkeänä itsesi (ja oman jaksamisesi) kannalta, millä ei ole niin väliä. Puolustat jämäkästi tärkeinä pitämiäsi asioita ja niistä et anna periksi.
"nojoo Jan joustaa. Me ei."
Neuvottelu kumppanin kanssa paikallaan. Perheen aikuiset johtavat,- lapsia kuunnellaan, kysytään (perusteltua) mielipidettä, mutta aikuiset tekevät päätökset. Ristiriitatilanteissa lapsille on hyvä kertoa miltä itsestä tuntuu silloin kun antaa periksi ja joutuu pyörtämään sanansa, toiveensa.
- Sheena - Anonyymi
J-a-n kirjoitti:
Helpommin sanottu, kun tehty. Olen liian löperö. Annan aina lopulta periksi. Miten tässä sais jämäkkyyttä lisää itseensä?
Kerrot, miten paljon olet valmis tekemään muiden eteen ja miten paljon olet tehnyt. Ilmaiset ajatuksesi siitä, että haluaisit vastarakkauden osoitukseksi enemmän joustoa myös muilta.
🦄 Anonyymi kirjoitti:
Jaottele asiat; mitä pidät tärkeänä itsesi (ja oman jaksamisesi) kannalta, millä ei ole niin väliä. Puolustat jämäkästi tärkeinä pitämiäsi asioita ja niistä et anna periksi.
"nojoo Jan joustaa. Me ei."
Neuvottelu kumppanin kanssa paikallaan. Perheen aikuiset johtavat,- lapsia kuunnellaan, kysytään (perusteltua) mielipidettä, mutta aikuiset tekevät päätökset. Ristiriitatilanteissa lapsille on hyvä kertoa miltä itsestä tuntuu silloin kun antaa periksi ja joutuu pyörtämään sanansa, toiveensa.
- SheenaOlen tuota yrittänyt. Huonoin tuloksin.
Lapset ei sitä tee, vaan aikuiset.Anonyymi kirjoitti:
Kerrot, miten paljon olet valmis tekemään muiden eteen ja miten paljon olet tehnyt. Ilmaiset ajatuksesi siitä, että haluaisit vastarakkauden osoitukseksi enemmän joustoa myös muilta.
🦄Hmm, vanhempien kanssa tuo on nykyään jo kunnossa. Puoliso pitäisi saada vielä ymmärtämään. Näennäisesti ymmärtää, mutta käytäntö puhuu muuta.
On tottunut helppoon.- Anonyymi
J-a-n kirjoitti:
Hmm, vanhempien kanssa tuo on nykyään jo kunnossa. Puoliso pitäisi saada vielä ymmärtämään. Näennäisesti ymmärtää, mutta käytäntö puhuu muuta.
On tottunut helppoon.Olet tottunut epäkunnioittavaan käytökseen ja siihen, että sinulle kärsimystä aiheuttavaa asiaa vähätellään.
🦄 Anonyymi kirjoitti:
Olet tottunut epäkunnioittavaan käytökseen ja siihen, että sinulle kärsimystä aiheuttavaa asiaa vähätellään.
🦄Hmm, voihan se niinkin olla.
- Anonyymi
J-a-n kirjoitti:
Olen tuota yrittänyt. Huonoin tuloksin.
Lapset ei sitä tee, vaan aikuiset.Olet suuressa vaarassa kadottaa itsesi ilman jämäkkyyttä 🤔
- Sheena Anonyymi kirjoitti:
Olet suuressa vaarassa kadottaa itsesi ilman jämäkkyyttä 🤔
- SheenaTainnu kadottaa jo. Koti ei tunnu kodille ja elämä ei tunnu enää omalle. Parisuhde tuntuu uuvuttavalle.
Lapset sentään tuntuu parhaalle mitä on olemassa.
- Anonyymi
Suomessa yksilön valinnanvapaus on melko suuri.
Toista se on esimerkiksi Turkissa jossa miehillä on edelleen lupa hakata ja jopa puolittainen uskonnollinen oikeus tappaa vaimonsa. Palstalla esiintyy usein nimimerkkejä jotka ovat huolissaan suomalaisista vaikka suomalaisilla on mahdollisuus valita oman elämänsä polut jo lakisääteisenä maassa nimeltä Suomi.
Oma maa mansikka muu maa mustikka. Ihmetyttää vain palstalla esiintyvät suomalaiseen miestä ja yhteiskuntaa mollaavat kirjoitukset.
AsianVierestä- Anonyymi
Onko Turkki sitten maskuliinin väkivaltaisten miesten maa jos naisille ei anneta edes perusoikeuksia?
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000007871613.html
AsianVierestä - Anonyymi
Menemättä yksityiskohtiin. Sinäkin olet tällä palstalla mollannut naisia.
Ota ensin hirsi omasta silmästäsi.
🦄 - Anonyymi
Se, että toisessa maassa on asiat vielä huonommin kuin Suomessa, ei estä edistämästä naisen asemaa Suomessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Menemättä yksityiskohtiin. Sinäkin olet tällä palstalla mollannut naisia.
Ota ensin hirsi omasta silmästäsi.
🦄En koskaan yleistä, Suomessa on naisia ja miehiä joita pitääkin mollata mutta 99 % on sydämestään kultaa. Palstalla on vain helkilöitä jotka tuntuvat pitävän miehiä, vain niitä suomalaisia miehiä huonoina vaihtoehtoina ajattelematta sitä miten monessa maassa naiset ovat tosi huonossa asemassa johtuen heidän maan miehistä. Tuon voi jo yleistää.
AsianVierestä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En koskaan yleistä, Suomessa on naisia ja miehiä joita pitääkin mollata mutta 99 % on sydämestään kultaa. Palstalla on vain helkilöitä jotka tuntuvat pitävän miehiä, vain niitä suomalaisia miehiä huonoina vaihtoehtoina ajattelematta sitä miten monessa maassa naiset ovat tosi huonossa asemassa johtuen heidän maan miehistä. Tuon voi jo yleistää.
AsianVierestäEi voi tuota yleistää.
🦄 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei voi tuota yleistää.
🦄No miksi naisilla on noissa maissa kamelin asema? Johtuuko se mielestäsi maan naisista:)
Ehkä ei kannata naisia alkaa syyttelemään, tuskin he huonon aseman yhteiskunnassaan haluavat. Päättäjät eivät ole tappaneet noita 300 naista, teot tulleet sen oman miehen kädestä hallinnosta riippumatta. Maan ilmapiiri ei ole naisille terveellä pohjalla.
AsianVierestä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No miksi naisilla on noissa maissa kamelin asema? Johtuuko se mielestäsi maan naisista:)
Ehkä ei kannata naisia alkaa syyttelemään, tuskin he huonon aseman yhteiskunnassaan haluavat. Päättäjät eivät ole tappaneet noita 300 naista, teot tulleet sen oman miehen kädestä hallinnosta riippumatta. Maan ilmapiiri ei ole naisille terveellä pohjalla.
AsianVierestäTarkoitin että tätä ei voi yleistää:
"Palstalla on vain helkilöitä jotka tuntuvat pitävän miehiä, vain niitä suomalaisia miehiä huonoina vaihtoehtoina ajattelematta sitä miten monessa maassa naiset ovat tosi huonossa asemassa johtuen heidän maan miehistä. Tuon voi jo yleistää."
🦄 - Anonyymi
Eikö sinua ihmetytä ollenkaan suomalaista naista mollaavat kirjoitukset? Niitähän tällä palstalla myös riittää.
- Sheena - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö sinua ihmetytä ollenkaan suomalaista naista mollaavat kirjoitukset? Niitähän tällä palstalla myös riittää.
- SheenaNe ovat provoja, ainakin ikään ja painoon liittyvät tyhmät aloitukset.
Elämässä on tapahtunut paljon. Sanotaan ihmisen olevan 5-vuotiaana mitä koko ikänsä.
Tuo pitää osittain paikkansa, elämä vain kouluttaa huomioimaan, karsimaan, arvioimaan ihmisiä eri tavalla mitä silloin tehtiin kun oltiin 5-vuotiaita.
Tänäänkin onnen tuotti ne toiset ihmiset.
Sellaisten ihmisten kuuluu pysyä lähellä jotka sitä ympärilleen tuottavat.
AsianVierestä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ne ovat provoja, ainakin ikään ja painoon liittyvät tyhmät aloitukset.
Elämässä on tapahtunut paljon. Sanotaan ihmisen olevan 5-vuotiaana mitä koko ikänsä.
Tuo pitää osittain paikkansa, elämä vain kouluttaa huomioimaan, karsimaan, arvioimaan ihmisiä eri tavalla mitä silloin tehtiin kun oltiin 5-vuotiaita.
Tänäänkin onnen tuotti ne toiset ihmiset.
Sellaisten ihmisten kuuluu pysyä lähellä jotka sitä ympärilleen tuottavat.
AsianVierestäAi provoja. Ja miestenkö mollaamiset sitten ei ole provoja, tyhmiä aloituksia/vastauksia?
Hyvät ihmissuhteet merkitsevät itsellenikin paljon. Itseasiassa olin jo alle kouluikäisenä tavattoman kiinnostunut ihmisistä, heidän tekemisistään ja tunne-elämästään.
- Sheena
- Anonyymi
Jesaja: 53:2 ~ Johanneksen evankeliumi:
5:37
-repent- - Anonyymi
Sydämen ääntä kuuntelen, samoin järjen ja tahdon.
- Sheena- Anonyymi
Vaikutat onnellisemmalta kuin nämä, jotka kynsin hampain vastustavat sydämen äänen kuuntelua.
🦄 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikutat onnellisemmalta kuin nämä, jotka kynsin hampain vastustavat sydämen äänen kuuntelua.
🦄Onnellinen olen. Eikä se tarkoita sitä, ettei elämässä tapahdu koskaan mitään. Vaan kaikesta selviää, kaikkeen löytyy ratkaisu. Nou hätä.
- Sheena - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onnellinen olen. Eikä se tarkoita sitä, ettei elämässä tapahdu koskaan mitään. Vaan kaikesta selviää, kaikkeen löytyy ratkaisu. Nou hätä.
- SheenaSamanlainen meininki täällä.
🦄 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Samanlainen meininki täällä.
🦄💓🦄🤸♀️
- Sheena
Niin kauan ihminen elää niinsanotusti häkissä, kun hän menee kokoa ajan täysin muiden odotusten mukaan ei sen mitä itse haluaa ja miltä itsestä tuntuu. Ja myös niin kauan, kun kieltää itseltään sen mitä haluaa ja mikä tuntuu itsestä oikeammalta. Esim. jos haluaa pukeutua ja/tai sisustaa asuntoaan tietyllä tavalla, mutta ei voi kun esim. sukulaiset painostaa, ettei niin voi tehdä tai puoliso ei anna tai ei jostain syystä uskalla yms. tai on aina hakenut opiskelemaan ja töihin siihen paikkaan, johon toiset ovat kehottaneet hakemaan, vaikka itsestä on tuntunut, ettei opiskeluala tai työpaikka ole se oikea itselle.
Sitten taas aivan täydellistä vaupautta ei ole oikein olemassa. Jos elää yhteiskunnan ulkopuolella eikä maksa laskuja eikä edes veroja, niin onko silloinkaan vapaa? Jos silloin esim. haluaisi jollain tapaa toteuttaa itseään, esim. uusi pukeutumistyyli, uusi harrastus yms. niin eipä ole oikein rahaa siihen. Parempi olla edes jollain lailla osa yhteiskuntaa, vaikka ei kaikkia sen luomia normeja seuraisikaan ja vaikka menisi edes jotenkin omia polkujaan. Ei yhteiskunnan osana oleminen ja vaikka verojen maksaminen tarkoita välttämättä sitä, että täytyy pukeutua samalla tavalla kuin joku toinen, olla sama sisustusmaku, samat mielenkiinnon kohteet, samanlainen opiekelu-ja työura, olla naimisissa jos ei halua ja olla monta lasta tai lapsia ylipäätään. Silti voi yrittää edes jotenkin elää omannäköistään elämää ja premmin se onnistuu, kun on edes jollain tapaa osa yhteiskuntaa ellei sitten omannäköiseen elämään ja siihen mitä eniten haluaa kuulu juurikin se, että asuu erakkona metsässä eikä maksa veroja ja laskuja.- Anonyymi
Korona on kyllä nyt pitänyt vähän yhteiskunnan ulkopuolella.
- Anonyymi
Tätä oli mukava lukea.
Eivätkä ne verot ja laskutkaan tunnu mitenkään vapautta vähentävän, kuin muistaa koko ajan aktiivisesti, millaista vastinetta niille on saanut ja saa jatkuvasti.
🦄
On ihmisiä, jotka eivät uskalla toteuttaa itseään, esim. pukeutua tietyllä tavalla, kuunnella tietynlaista musiikkia (esim. jotkut nuoret saattavat pelätä tai hävetä kertoa esim. kavereilleen, että tykkäävät kuunnella myös tai vain vanhempaa musiikkia , esim. vaikka 1960-80 -lukujen musiikkia, kun pelkäävät toisten reaktioita ja pilkatuksi tulemista). Tämä on surullista. Ja näin sosiaalisen median aikakaudella silmätikuksi joutuminen on entistä helpompaa. Itsekin nuorempana pelkäsin muiden reaktioita, että jos teen tietyllä tavalla muut eivät pidä siitä ja näin menin monesti toisten odotusten tai suositusten mukaan, vaikka ne eivät aina olleet sitä mitä itse halusin. Joskus saatan vielä mykyäänkin mennä, mutta harvemmin. Ainakaan mulla ei ole mitään ongelmaa sen suhteen, etten voisi kertoa minkälaista musiikkia kuuntelen tai että pidän eri aikakausien tutkimisesta tai vaikka korttien askartelusta jne. Mutta monilla teini-ikäisillä saattaa olla, joskus jopa heitä vanhemmilla ihmisillä.
- Anonyymi
Kannattaa välttää somea. Tai ainakin sometyperyksiä. Itse olen välttynyt.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Simula, rakkaus, Aittakumpu
Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww1383419Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html2742940Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html2271854- 651792
Pormestari käräjille?
Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j641778- 641521
Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle
Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa891323Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon
meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä781262Purra esiintyi epäasiallisesti
Eduskunnassa keskustellaan vaihtoehtobudjeteista. Niistä voi olla monta mieltä ja myönnän niiden olevan osin heikkoja. M3291191Voisimmeko seuraavan kerran kun
Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi391072