Saako kevytyrittäjä työttömyystukea?

Anonyymi

Te-toimisto ei osaa kertoa suoraan mikä on sivutoimisuuden raja kevytyrittäjänä toimiessa. Hyvä olisi tietää tuntimäärä, ettei tee liikaa ja joudu palattamaan tukia jälkikäteen. Työkeikkoja kertyy kevytyrittäjänä niin vähän ettei vaikuttaisi työn vastaan ottamiseen. Katsooko te-toimisto kevytyrittäjän aina täysaikaiseksi yrittäjäksi? Kokemuksia?

31

1611

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Onko vaarana, että joudut oikeasti töihin sen sijaan, että muut kustantavat loisimisen? Karseeta.

      • Anonyymi

        Olen kustantanut itse oman työttömyys aikani maksamalla liiton rahoja 20 vuotta. 6 kuukautta tässä hakenut uutta työtä ja sitä todella haluten. Kuukauden ollut varsinaisesti työttömänä. Ja tehnyt keikkajuttuja ukko-palvelun kautta jotta pysyisi taidot kunnossa ja mieli virkeänä odotellessa jos jostain työpaikan saisi. Kuullut kauhujuttuja, miten on rankaistu mm. maksattamalla tukia takaisin vaikka ei omasta mielestään ole yrittäjästatuksella toiminutkaan.


    • Anonyymi

      Te-toimisto selvittelee kaikenlaisia asioita, ei pelkästään sitä, onko ollut työkeikkoja ja montako tuntia.

      Myös kaikenlainen muu toiminta minkä te-toimisto katsoo liittyvän kevytyrittäjän "yritys"-toimintaan, lienee perusteena työvoimapoliittisille lausunnoille.

      Olet tehnyt oikein hyvän kysymyksen, koska tähän ei taida olla kenelläkään vastausta, muuta kuin ympäripyöreitä ja tulkinnanvaraisia vastauksia. Itselläni on myös oma työni tarjolla laskutusosuuskunnan kautta, mutta keikkoja ei ole ollut vuosiin. Silti, uskoakseni en saa millään tavoin työttömyysaikanani edistää ko. toimintaa, esim. jos otan yhteyttä mahdollisiin työnantajiin, on te-toimistolla luultavasti täysi mielivalta tulkita asiaa vaikkapa markkinoinniksi.

      Tällaisia sääntöjä Suomessa on, sinä haet työtä, mutta te-toimistolla on mielivalta tulkita, onko kyse palkkatyön hakemisesta vai keikkatyön hakemisesta. Sinun työsi kannalta lähestulkoon yhdentekevää, mutta te-toimisto haluaa työntää sinut ulos kortistosta joten se etsimällä etsii perusteen jolla se voisi väittää sinun olevan päätoiminen yrittäjä.

      Itse en ole oman laskutusosuuskunnan kautta tehtävän työn eteen tehnyt sen jälkeen enää yhtään mitään, kun ymmärsin että tämä voi johtaa melkoiseen vedätykseen joka johtaa työttömyysturvarahojen takaisinperintään.

      Portfolio töistäni on netissä, edes sähköposteja en lähettele mihinkään koska arvatenkin te-toimisto tulkinnee sähköpostien lähettelytkin yritystoiminnaksi. Nyt voi te-toimisto ihan vapaasti toimittaa minulle palkkatyön alalle, jossa useimmiten työt tehdään keikkatöinä. Ei tästä ota kukaan selvää, mutta rahojen takaisinperintä jollakin verukkeella johtaisi varsin ikävään kierteeseen joten pidetäänpä sitten vain takapuoli penkissä tiukasti että ei varmasti tekisi mitään työvoimapoliittisesti väärin.

    • Anonyymi

      Kevytyrittäjät, ja yrittäjät yleensä, ovat työttömyysturvalain kannalta hankalassa asemassa. Vain sivutoiminen yrittäjä voi saada työttömyysetuutta. Periaattessa TE-toimistojen arviointi perustuu usein ns. "yrittäjäriskiin", eli jos henkilön elinkeinona on toimia yrittäjänä, niin osana yrittäjänä toimimisen riskiä on se, että siitä ei välttämättä saa aina elantoa. Tällöin, jos et vain onnistu täyttämään koko päivääsi yritystoiminnalla, koska sinulla ei esim. ole siinä kohtaa tarpeeksi asiakkaita, ei tarkoita, että toiminta olisi sivutoimista, vaan että yritystoiminnan riski aktualisoituu.

      Jos yrittäjiä, joiden yritystoiminta ei kannata, ruvettaisiin rahoittamaan työttömyysetuudella, aiheuttaisi se vääristymiä markkinoille julkisen sektorin subventoidessa yrittäjää, kun taas joku toinen yrittäjä joutuu elättämään itsensä samalla sektorilla. Tällöin aika raakana linjauksena on se, että jos haluaa työttömyysetuutta, täytyy lopettaa yritystoiminta.

      Pääasiassa yritystoiminta voidaan katsoa sivutoimiseksi, jos henkilö on lähiaikoina ennen etuuden hakemista harjoittanut sen kanssa samanaikaisesti riittävästi työssäoloehdon täyttävää työtä, joka osoittaa, että yritystoiminnan harjoittaminen ei ole esteenä kokoaikatyön vastaanottamiselle. Valitettavasti pääsääntöisesti vain hakijan sana siitä, että hän harjoittaa toimintaa sivutoimisesti, ei riitä, vaan vaaditaan näyttöä.

      Näitä kaikkia asioita ei ole suoraan kirjattu lakiin, vaan esimerkiksi oikeuskäytännön kautta tämä linja on muodustunut. Pääasiassa työttömyysturvan valituselimet (SAMU, VAKO) ovat samaa mieltä TE-toimistojen arvioiden kanssa (vaikka kyllä yksittäisiä tapauksia, joissa työvoimapoliittinen lausunto kumotaan, sattuu).

      • Anonyymi

        "Pääasiassa työttömyysturvan valituselimet (SAMU, VAKO) ovat samaa mieltä TE-toimistojen arvioiden kanssa (vaikka kyllä yksittäisiä tapauksia, joissa työvoimapoliittinen lausunto kumotaan, sattuu)."


        Ei ole mikään yllätys että työvoimaPOLIITTISTA lausuntoa kumota kovinkaan herkästi.

        Miksi sitä ei kumota, no siksi, että se on nimenomaan POLIITTINEN lausunto. Poliittinen lausunto kun voi olla mitä tahansa totuuden ja valheen väliltä, silloin sen oikeellisuudellakaan ei ole väliä. Poliittinen tarkoittaa lähinnä mielipidettä, eli jos ketsuppi on jonkun mielestä parempaa kuin sinappi, voihan siitä tehdä myös poliittisen lausunnon jonka perusteella ketsuppi on parempaa kuin sinappi, siitä huolimatta, että joku toinen on sitä mieltä että sinappi on parempaa kuin ketsuppi.

        Vertauskuva hatusta heittäen, mutta jokaisen pitäisi oivaltaa, miksi POLIITTISTA lausuntoa on oikestaan ihan turha edes haastaa, sehän on mahdotonta kiistellä mielipideasioiden kanssa, jota työvoimapolitiikka nimenomaan on.

        Sen sijaan lainsäädäntö laajemmin ottaen EI VOI perustua ihan hatusta vetäistyihin mielipiteisiin, eli niin kauan kun pysytään työvoimapoliittisten lakien parissa, niiden perusteella voidaan tehdä varmasti mitä tahansa tulkintoja mistä tahansa, mutta silloin kun katsotaan myös muita lainsäädäntöjä, ei ne työvoimapoliittiset päätelmät anna oikeutta tehdä päinvastaisia ratkaisuja muihin lakeihin nähden.

        Tämä on luullakseni yksi perussyy sille, miksi sosiaaliturvakin on tehty kahden eri lainsäädännön piiriin, olisi melkoisen absurdia, jos perustuslaissa kansalaiselle turvattava perustoimeentulon turva olisi millään tavalla riippuvainen työvoimapolitiikasta - tokihan tässäkin on huomattava se että poliitikkojen mielestä -40% leikattu toimeentulotuki vastaa yleisemmin eurooppalaista tasoa minimitoimeentulosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Pääasiassa työttömyysturvan valituselimet (SAMU, VAKO) ovat samaa mieltä TE-toimistojen arvioiden kanssa (vaikka kyllä yksittäisiä tapauksia, joissa työvoimapoliittinen lausunto kumotaan, sattuu)."


        Ei ole mikään yllätys että työvoimaPOLIITTISTA lausuntoa kumota kovinkaan herkästi.

        Miksi sitä ei kumota, no siksi, että se on nimenomaan POLIITTINEN lausunto. Poliittinen lausunto kun voi olla mitä tahansa totuuden ja valheen väliltä, silloin sen oikeellisuudellakaan ei ole väliä. Poliittinen tarkoittaa lähinnä mielipidettä, eli jos ketsuppi on jonkun mielestä parempaa kuin sinappi, voihan siitä tehdä myös poliittisen lausunnon jonka perusteella ketsuppi on parempaa kuin sinappi, siitä huolimatta, että joku toinen on sitä mieltä että sinappi on parempaa kuin ketsuppi.

        Vertauskuva hatusta heittäen, mutta jokaisen pitäisi oivaltaa, miksi POLIITTISTA lausuntoa on oikestaan ihan turha edes haastaa, sehän on mahdotonta kiistellä mielipideasioiden kanssa, jota työvoimapolitiikka nimenomaan on.

        Sen sijaan lainsäädäntö laajemmin ottaen EI VOI perustua ihan hatusta vetäistyihin mielipiteisiin, eli niin kauan kun pysytään työvoimapoliittisten lakien parissa, niiden perusteella voidaan tehdä varmasti mitä tahansa tulkintoja mistä tahansa, mutta silloin kun katsotaan myös muita lainsäädäntöjä, ei ne työvoimapoliittiset päätelmät anna oikeutta tehdä päinvastaisia ratkaisuja muihin lakeihin nähden.

        Tämä on luullakseni yksi perussyy sille, miksi sosiaaliturvakin on tehty kahden eri lainsäädännön piiriin, olisi melkoisen absurdia, jos perustuslaissa kansalaiselle turvattava perustoimeentulon turva olisi millään tavalla riippuvainen työvoimapolitiikasta - tokihan tässäkin on huomattava se että poliitikkojen mielestä -40% leikattu toimeentulotuki vastaa yleisemmin eurooppalaista tasoa minimitoimeentulosta.

        Lisäksi, tietääkseni ainakin SaMUn miehitys on lähtöisin paljolti työmarkkinoilla valtaapitävillä henkilöryhmillä, joten ei ole mikään ihme, jos heidän näkemykset kallistuu helposti työttömän etujen vastaisiksi, koska työmarkkinoilla vallassaolevat ryhmät haluavat pitää oman valtansa työmarkkinoista, ja se toiminta puolestaan tarkoittaa systemaattista työttömien kurmottamista kaikin mahdollisin keinoin - kunhan ne keinot on saatu jollain tavoin kirjailtua lakiin, ja työvoimapoliittinen lainsäädäntö on osa tätä kirjailua jolla saadaan mielivaltakin siirrettyä lakikirjaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Pääasiassa työttömyysturvan valituselimet (SAMU, VAKO) ovat samaa mieltä TE-toimistojen arvioiden kanssa (vaikka kyllä yksittäisiä tapauksia, joissa työvoimapoliittinen lausunto kumotaan, sattuu)."


        Ei ole mikään yllätys että työvoimaPOLIITTISTA lausuntoa kumota kovinkaan herkästi.

        Miksi sitä ei kumota, no siksi, että se on nimenomaan POLIITTINEN lausunto. Poliittinen lausunto kun voi olla mitä tahansa totuuden ja valheen väliltä, silloin sen oikeellisuudellakaan ei ole väliä. Poliittinen tarkoittaa lähinnä mielipidettä, eli jos ketsuppi on jonkun mielestä parempaa kuin sinappi, voihan siitä tehdä myös poliittisen lausunnon jonka perusteella ketsuppi on parempaa kuin sinappi, siitä huolimatta, että joku toinen on sitä mieltä että sinappi on parempaa kuin ketsuppi.

        Vertauskuva hatusta heittäen, mutta jokaisen pitäisi oivaltaa, miksi POLIITTISTA lausuntoa on oikestaan ihan turha edes haastaa, sehän on mahdotonta kiistellä mielipideasioiden kanssa, jota työvoimapolitiikka nimenomaan on.

        Sen sijaan lainsäädäntö laajemmin ottaen EI VOI perustua ihan hatusta vetäistyihin mielipiteisiin, eli niin kauan kun pysytään työvoimapoliittisten lakien parissa, niiden perusteella voidaan tehdä varmasti mitä tahansa tulkintoja mistä tahansa, mutta silloin kun katsotaan myös muita lainsäädäntöjä, ei ne työvoimapoliittiset päätelmät anna oikeutta tehdä päinvastaisia ratkaisuja muihin lakeihin nähden.

        Tämä on luullakseni yksi perussyy sille, miksi sosiaaliturvakin on tehty kahden eri lainsäädännön piiriin, olisi melkoisen absurdia, jos perustuslaissa kansalaiselle turvattava perustoimeentulon turva olisi millään tavalla riippuvainen työvoimapolitiikasta - tokihan tässäkin on huomattava se että poliitikkojen mielestä -40% leikattu toimeentulotuki vastaa yleisemmin eurooppalaista tasoa minimitoimeentulosta.

        "Sen sijaan lainsäädäntö laajemmin ottaen EI VOI perustua ihan hatusta vetäistyihin mielipiteisiin, eli niin kauan kun pysytään työvoimapoliittisten lakien parissa, niiden perusteella voidaan tehdä varmasti mitä tahansa tulkintoja mistä tahansa, mutta silloin kun katsotaan myös muita lainsäädäntöjä, ei ne työvoimapoliittiset päätelmät anna oikeutta tehdä päinvastaisia ratkaisuja muihin lakeihin nähden."

        Suosittelen tutustumaan työttömyysturvalain 2 ja 2a lukuihin, esimeriksi karenssijärjestelmään löytyy sieltä jo aika hyvät oikeudelliset perusteet. Valitettavasti lakiteksteihin ei yleensä voida avata kaikkea, jolloin joudutaan käyttämään harkintaa ja tulkitsemaan pykäliä, ja tämän tulkinnan oikeudellisuuden arvioi sitten SAMU ja viime kädessä VAKO. Ei VAKO:kaan sen kummemin tunnu SAMU:n tekemiin päätöksiin taida tehdä muutoksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sen sijaan lainsäädäntö laajemmin ottaen EI VOI perustua ihan hatusta vetäistyihin mielipiteisiin, eli niin kauan kun pysytään työvoimapoliittisten lakien parissa, niiden perusteella voidaan tehdä varmasti mitä tahansa tulkintoja mistä tahansa, mutta silloin kun katsotaan myös muita lainsäädäntöjä, ei ne työvoimapoliittiset päätelmät anna oikeutta tehdä päinvastaisia ratkaisuja muihin lakeihin nähden."

        Suosittelen tutustumaan työttömyysturvalain 2 ja 2a lukuihin, esimeriksi karenssijärjestelmään löytyy sieltä jo aika hyvät oikeudelliset perusteet. Valitettavasti lakiteksteihin ei yleensä voida avata kaikkea, jolloin joudutaan käyttämään harkintaa ja tulkitsemaan pykäliä, ja tämän tulkinnan oikeudellisuuden arvioi sitten SAMU ja viime kädessä VAKO. Ei VAKO:kaan sen kummemin tunnu SAMU:n tekemiin päätöksiin taida tehdä muutoksia.

        SAMUssa ei ainakaan minun tietääkseni ole asioita päättämässä ja tulkitsemassa oikeusoppineita, vaan pikemminkin tavallista väkeä, joten asioita epäilemättä voidaan tulkita täysin päin mäntyä.

        VAKOn kokoonpanosta en tiedä, oletan että siellä on myös omat poliittisesti värittyneet ideologiat (vakuutusfirmojen asiamiehiä?) millä perusteella tulkintoja tehdään.

        Lakiteksteihin ei voida varmasti avata kaikkea - eikä epäilemättä edes HALUTA avata mm. siksi että halutaan pitää asiat tulkinnanvaraisina. Juuri siitä syystä, on tärkeää että väärinkäytöksistä saadaan aikaan työttömien tekemillä valituksilla oikeuslaitoksen ratkaistavaksi asioita, koska SAMU ja VAKO luultavasti eivät omien intressiensä takia ole halukkaita tekemään työttömien etujen mukaisia ratkaisuja joita laissakin vaaditaan. Ainakin SaMusta on mainittu sen olevan jonkinlainen "hyväosaisten tuomioistuin".

        Eduskunnan oikeusasiamies on yksi niistä tahoista, jolle asioita on tarvittaessa laitettava käsittelyyn, ja suosittelenkin ilman muuta lukemaan, mitä jo tähän mennessä on eduskunnan oikeusasiamies te-toimiston toiminnasta (mm. kuntouttavat työtoiminnat yms) lausunut.

        Olisi mielestäni oikeusjärjestelmän irvikuva, jos eduskunnan oikeusasiamiehen lausuntoja ei haluta noudattaa, jos SAMU ja/tai VAKO pyrkisi tekemään TE-toimiston lausuntoja vahvistavia ratkaisuja. Tämä johtaa väkisinkin fasismiin, ja sen jäljet on koko maailmassa melko tuhoisat.

        Selvää on toki se, että jokainen työtön on tässä asiassa yksin, joten voi vain kehoittaa heitä, joilla valitusteiden käyttöön on mahdolisuus, käyttämään sitä oikeuttaan, koska luultavasti millään muulla tavalla ei systeemiä voida muuttaa kuin tekemällä niin hyviä valituksia joita ei edes SAMU/VAKO voi väistää.

        On myös varmaa se, että lait pitää sisällään ristiriitaisuuksia jonka seurauksena lakia mm. tulkitaan väärin, ja siihen joudutaan varmasti puuttumaan, myös eduskunnan oikeusasiamies on selkeästi todennut te-toimiston toiminnasta että sillä ei ole oikeuksia tehdä työttömistä kovinkaan pitkällemeneviä tulkintoja tai väitteitä esim. pelkän työttömyysajan perusteella.


    • Anonyymi

      Muistakaahan kaikki sitten myös se, että jos/kun te-toimiston tai Kelan kanssa joutuu vääntämään kättä työttömyysturvasta, tärkeää on kiinnittää huomio myös terminologiaan, eli millä perusteilla päätöksiä tehdään.

      Kas kun asia on niinkin päin, että ei työvoimapoliittisilla perusteilla voida suomenkieltä ihan mielin määrin vääristellä vain työvoimapoliittisten ideologioiden mukaisiksi, tämä asia koskettanee todella montaa sanavalintaa mm. suunnitelmat, palvelut, työ"tarjoukset" ja muut vastaavat sanat.

      "Työvoimapoliittisesti moitittavaksi" toiminnaksi myös helposti väännetään tilanne, jossa te-toimisto yrittää systemaattisesti ja väkisin siirtää työttömän sosiaalipalvelujen piiriin, mutta jokainen ymmärtänee, että ei sosiaalipalvelulla ole yhtikäs mitään tekemistä sen asian kanssa että pitäisi saada aikaan työsopimus palkkoineen ehtoineen päivineen.

      Kyse tällaisessa toiminnassa ei todellisuudessa ole mistään muusta kuin poliittisesti ("työvoimapolitiikka") motivoituneesta kiusantekotoiminnasta viranomaisvastuulla, eli käytännössä puhutaan simputtamisesta. Tämä siis, mikäli mitään oikeata perustetta ei sosiaalipalvelulle ole, ja useimpien kohdallahan sellaista nimenomaan ei ole. Alkoholistit ja liimanhaistelijat yms. ne on sitten asia erikseen.

      • Anonyymi

        sönkötilässyti


    • Anonyymi

      Puolisoni teki työttömänä ollessaan 4 pv työkeikan kevytyrittäjänä ja sen seurauksena työmarkkinatuki katkaistiin. Toimintaa ei uskota päättyneeksi ja työvoimapoliittista lausuntoa odotellaan kun jo kolmas selvitys asiasta on tehty ja aina saa n. 30pv odottaa. Rahat saamatta jo yli kolmelta kuukaudelta. Aivan törkeää ja mielivaltaista touhua. Laskutuspalvelukin on antanut todistuksen asiastani, mutta odotutetaan vaan vaikka kuntapalvelun eukkokin olisi voinut asiasta ilmeisesti päättää.

      • Anonyymi

        Työttömän tulee olla aktiivinen, mutta ei yritteliäs. Y-tunnus-yrittäjän on taas elätettävä kokonaan itsensä tai ei ollenkaan. Järjestelmä ei ymmärrä itsensä osatyöllistävää kevytyrittäjää. Lisätulot työttömyyskorvauksen päälle on tehtävä osa-aikatyöllä tai keikkatyöllä työsuhteessa, ei yrittäjänä tai edes kevytyrittäjänä. Muuten voi tulla pahoja ongelmia TE-toimiston tulkintamielivallan kanssa.

        Mutta kuka tätä järjestelmää tukee? Oikeisto, vasemmisto, SAK, EK vai kuka?


      • Anonyymi

        Juu, ei kannata tehdä mitään. TE-koirat tekevät kaikkensa, jotta mitään ei tarvitsisi maksaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, ei kannata tehdä mitään. TE-koirat tekevät kaikkensa, jotta mitään ei tarvitsisi maksaa.

        Jos on palkattuna kokoaikatyössä ja samaan aikaan tekee töitä yrittäjänä, yrittäjyys on sivutoimista.


    • Anonyymi

      Työmarkkna ja ryöttömuustuella on suojapikeus tienata 300 euroa kuukaudessa mutta jos jotain tienaa niin tulkitaanko se heti yrittäjyydeksi jos kerran jotain tienaa

      • Anonyymi

        Sepä se, kun kevytyrittäjälläkin olisi oikeus soviteltuun päivärahaan, mutta saa melkoisesta rautalangasta vääntää, että saisi te-toimiston lausumaan yrittäjyyden sivutoimiseksi, vaikka asian pystyisi todentamaan. YTK:lla on hyvä opas kevytyrittäjien työttömyysturvasta. Harmi vaan ettei te-toimistoja velvoiteta tutustumaan asiaan kunnolla ja ihmisiä odotutetaan päätösten kanssa vaikka kuukausia. Korona-ajan alkuaikoina homma toimi yrittäjienkin työttömyysturva-asiassa ja kelan kanssa hyvin. Nyt ihan mielivaltaista tulkintaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sepä se, kun kevytyrittäjälläkin olisi oikeus soviteltuun päivärahaan, mutta saa melkoisesta rautalangasta vääntää, että saisi te-toimiston lausumaan yrittäjyyden sivutoimiseksi, vaikka asian pystyisi todentamaan. YTK:lla on hyvä opas kevytyrittäjien työttömyysturvasta. Harmi vaan ettei te-toimistoja velvoiteta tutustumaan asiaan kunnolla ja ihmisiä odotutetaan päätösten kanssa vaikka kuukausia. Korona-ajan alkuaikoina homma toimi yrittäjienkin työttömyysturva-asiassa ja kelan kanssa hyvin. Nyt ihan mielivaltaista tulkintaa.

        Jos tämän ke yt yrittäjyys on esim kausiluonteista kuten esim. Kesäkahvila yms.marja bisnes yleensä on niin ei luulisi olevan ongelmaa todistaa sivutoimisuus mutta tietenkin jos kelalla on se oma todellisuus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sepä se, kun kevytyrittäjälläkin olisi oikeus soviteltuun päivärahaan, mutta saa melkoisesta rautalangasta vääntää, että saisi te-toimiston lausumaan yrittäjyyden sivutoimiseksi, vaikka asian pystyisi todentamaan. YTK:lla on hyvä opas kevytyrittäjien työttömyysturvasta. Harmi vaan ettei te-toimistoja velvoiteta tutustumaan asiaan kunnolla ja ihmisiä odotutetaan päätösten kanssa vaikka kuukausia. Korona-ajan alkuaikoina homma toimi yrittäjienkin työttömyysturva-asiassa ja kelan kanssa hyvin. Nyt ihan mielivaltaista tulkintaa.

        Onneksi homma vihdoin ratkesi puolisoni hyväksi yli 3kk taistelun jälkeen ja eurotkin maksetaan takautuvasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tämän ke yt yrittäjyys on esim kausiluonteista kuten esim. Kesäkahvila yms.marja bisnes yleensä on niin ei luulisi olevan ongelmaa todistaa sivutoimisuus mutta tietenkin jos kelalla on se oma todellisuus

        No kesäkahvilan pito on kyllä niin työllistävä homma, että kokoaikaisen työn määritelmä siinä täyttyy. Joku hyvin pienimuotoinen jossa tunnit viikossa jotain 15-20 h voisi vielä mennä sivutoimisesta ehkä. Toki sitten kun kesäkahvilatoiminta päättynyt niin voisi mahdollisesti saada työttömyysturvaa kunhan esittää dokumentit toiminnan lopettamisesta (yel-vakuutus ja muut) ettei tulkita yrittäjäksi kun yrittäjän ehdot täyttyvät vaikka toimintaa ei olisikaan.


    • Anonyymi

      Saa jos painaa alle. 80 kg.

    • Anonyymi

      Oikeasti ei ole kevytyrittäjyyttä, on vai yrittäjiä. Kevytyrittäjiä kohdellaan yrittäjinä, joten pitää olla rahakas ja varma bisnes että kevytyrittäjänä pärjää. En antaisi huijata itseäni kevytyrittäjäksi.

    • Anonyymi

      Työkkäri yritti huijata ryhtymään tälläiseksi kevytyrittäjäksi ..onneksi en langennut huijaukseen kun kaikki tuet olisi lähtenyt

    • Anonyymi

      Olet kuin roskasäkki ja sinua vihataan.

    • Anonyymi

      Suomessa tehdään työttömästä väkisin yrittäjä, jolloin ei ole oikeutta mihinkään yhteiskunnan tukiin!

    • Anonyymi

      Te-toimisto määrittelee ainoastaan sen pystytkö tekemään kokoaikaista palkkatyötä tuon sivutoimisen toiminnan ohella. Jos pystyt tekemään ihan ilman ongelmia täyspäiväistä palkkaduunia niin siitä vaan sivutoimisen yritystoiminan aloitusta pystyyn.

      Onko sinulla mitään tietoa tässä vaiheessa kuinka paljon toi sivutoiminen homma työllistäisi sinua tuntimäärinä viikossa? Tuloilla ei ole väliä koska nykyisen työttömyysturvalain mukaan tarkistetaan vain se pystytkö kokoaikaiseen palkkatyöhön sen ohella.

      Tämä tietysti tulee sieltä tylttömyyspäivärahan saamisen ehdoista eli työttömyyspäivärahaa saadakseen tulee hakea KOKOAIKATYÖTÄ (ja siis myös pystyä sitä tekemään muiden työvelvoitteiden estämättä). Mutta jos työtä sen verta vähän tuossa sivutoimisessa hommassa että palkkatyötä kokoaikaisesti pystyy helposti tekemään niin siitä vaan aloittamaan.

      • Anonyymi

        Mutta siinä ei valitettavasti käytännössä faktat ratkaise, vaan virkailijan mutu, ja sekin vasta jälkikäteen. Eli käytäönnössä työtön ei voi alkaa sivutoimiseksi yrittäjäksi, ellei hänellä ole elättäjää.


    • Anonyymi

      Kevytyrittäjä on AINA yrittäjä.

    • Anonyymi

      Älkää antako TE-toimiston narrata teitä yrittäjäksi, heidän tavoitteenaan on vain ja ainoastaan katkaista työttömyysturvan maksu teiltä, ja jos yrittäjäksi lähdette, myös sosiaaliturvan saaminen voi osoittautua ongelmaksi.

      Yrittäjyys voi olla järkevää silloin jos tulotaso on kohtuullisella vaivalla riittävän korkea, mutta käytäntökin osoittaa hyvin sen että varsin suuri osa tekee pitkää päivää täysin olemattomalla tulolla ja valitus on sitten suuri kun ei rahat riitä mihinkään ja tukia ei saa.

      Tämä "kevytyrittäjyys" voi olla aika isokin ansa monille.

      Suomessa säännöt ja toimintatavat on rakentuneet pitkään järjestelmällisesti kahtiajaolle yritykset ja työntekijät. Nyt kun osoittautunut että yritykset eivät saa aikaan riittävästi työpaikkoja, kasvaa koko ajan tämä työmarkkinoilta ulosajettavan kansan määrä isommaksi, ja asiaa ei auta mitenkään se että sosiaaliturvaa yritetään tehdä mahdollisimman vaikeaksi heille, jotka voisivat edelleen tehdä omalla työllään itselleen edes jonkinlaista tuloa.

      Ongelma on lähtöisin siitä, että riittävästi rahaa ei vain ole saatavilla kaikkien työpaikkojen rahoitukseen, ja kun elinkeinoelämä ja ay-liike yhteisillä päätöksillään huolehtivat siitä että vievät muidenkin työpaikkoihin tarvitut rahat, lopputuloshan on sitten juuri sellainen että massatyöttömyys vain kasvaa ja työmarkkinajohtajat joukkoineen vie nekin rahat.

    • Anonyymi

      Yrittäjä ei tarvitse mitään työttömyyskorvauksia. Markkinatalous ja markkinat hoitavat tulopuolen.

      • Anonyymi

        Yrittäjälläkin on oikeus sosiaaliturvaan.

        Toki millä säännöillä, se voi vielä monelle yrittäjälle tulla yllätyksenä, että ensin syödään kaikki oma varallisuus pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yrittäjälläkin on oikeus sosiaaliturvaan.

        Toki millä säännöillä, se voi vielä monelle yrittäjälle tulla yllätyksenä, että ensin syödään kaikki oma varallisuus pois.

        Sivutoiminen yrittäjä voi olla oikeutettu työttömyystukeen, mutta vain, jos romuttaa yrityksensä täysin ja tekee sen niin todistettavasti, että työttömyystoimiston virkamamma ei voi näytellä muuta. Eli yrityksen aloittamiseen käytetyt rahat ovat menneet hukkaan. Eli yrittämistä ei voi työttömänä aloittaa. TEmakot kutsuvat sitä 'yrittämisen riskiksi'. Oikeastihan ainut riski on tuo satunnaisen virkaloisen mielivaltainen mutu-tuomio ja sekin vasta jälkikäteen.

        Tämä on asia, joka meidän tulisi pikaisesti korjata.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4643
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2269
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1784
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      31
      1459
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe