ehkä se sukupolvi, joka on kokenut luultavasti suurimmat muutokset elämänsä aikana.
On kuin olisi ikuisuus siitä kun, äitimme pesivät pyykkiä nyrkit verillä, isämme kuokkivat soista lisäpeltoa, tiskiveden lämmityksestä puuliedellä, kun syntyi uusi sisarus melkein joka vuosi jne jne...
Mikä on paras/ta mitä on keksitty teidän muistinne aikana? Olisiko ollut parempi jos ihan kaikkea ei olisi älytty keksiäkään?
Mitäpä luulette, vielä keksittävän tämän meidän (50vuoden)lopputaipaleemme aikana tai haluaisitte keksittävän?
Me olemme
47
2424
Vastaukset
- 50++
keksinnöt ovat helpottaneet ihmisten elämää. Ei tuntuisi kivalle töiden jälkeen nyrkkipyykki. Saisinpa vielä kotirobotin, joka siivoaisi, pesisi ikkunat, kävisi kaupassa jne.
- Pirre*
ja etenkin meidän ikäluokan puolisot eivät ole kovinkaan halukkaita olleet puuttumaan näihin "naisten" töihin, mutta se perinne on onneksi katkeamassa näiden "juntturoiden" ja äitiensä passaamien "lökäpökssyin" myötä :) *apua - tulikohan sanottuu pahasti*.
Naisten pitäisi suuntautua opinnoissaan enempi tekniikan puolelle, kohta me saataisiin se siivous robottikin!:)
- plunger
On keksitty paljon, vielä tulossa on jokaisen käteen communicator, joka on puhelin, kello, kamera, soitin ja uutiskanava. Meille tarjotaan pieniä paloja sirpaletietoa, sen sijaan kokonaisuus meiltä salataan, asioiden yhteydet ja vaikutussuhteet kätketään. Annetaan uutisia julkisuuden henkilöiden yksitysasioista ja jätetään olennainen kertomatta. Ehkä tulee vielä jokaiseen istutettu siru, jonka avulla voidaan seurata liikkeet ja kuunnella puheet.
Me tulemme olemaan se sukupolvi, joka vanhana tulee näkemään ennen kokemattoman hyvinvoinnin ja kulutustason nousun kääntöpuolen. Ekosysteemi on jo pahasti haavoitettu. Kun kehitys kiihtyvänä jatkuu, ekosysteemi alkaa romahtaa. Tulemme näkemään, että hyvät keksinnöt ovat suistaneet maailman raitelta. Ihmisen tulevaisuus ei ole koneiden, tekniikan varassa. Luonnon tuhoutumisen vastaisku sen tulee osoittamaan! Olemme samassa veneessä myrkkyihin kuolevien kärpästen kanssa.- norMix evk
...maksajana on juuri ollut luonto. Mikäli kehitys jatkuu nykyisellään, ekosysteemin romahtaminen on todellinen uhka. Aineellisesta krääsästä ei ole iloa, jos luonto kuolee ympäriltämme.
Jos keksinnöistä puhutaan, niin kipeästi tarvitsisimme saasteettoman tavan tuottaa ja kuluttaa kaikkea sekä tehokkaan kierrätyssysteemin. - Pirre*
miten viärässä jos sanon tuohon, että tais "luoja" tehä vahingossa liian kehittyvät piärustingit meille, mehän keksimme itsemme lopulta kuoliaiksi, tarpeettomiksi ainakin.
- plunger
Pirre* kirjoitti:
miten viärässä jos sanon tuohon, että tais "luoja" tehä vahingossa liian kehittyvät piärustingit meille, mehän keksimme itsemme lopulta kuoliaiksi, tarpeettomiksi ainakin.
Etiikan koodi on kirjoitettu Raamatun alkuun. Ihminen sai taidon kehittyä ja kasata tietoa, hallita luontoa - mutta käsky oli pitää huolta!
Tämä ajatus oli yhden suomalaisen rock-piisin sanoissa, lienee vanha kappale. Siinä laulettiin, "pidä huolta luonnosta, se susta huolen pitää". Ehkä se oli nuorten kapinallisten tekstiä ilman vakavaa tarkoitusta, ehkä siinä oli juuri se vakava tarkoitus muistuttaa. En muista mikä yhtye sen esitti, se tuli autoradiosta ja ehkä ei edes sanottu yhtyeen nimeä. Ryminästä päätellen jostain 80-luvun alusta? - norMix evk
plunger kirjoitti:
Etiikan koodi on kirjoitettu Raamatun alkuun. Ihminen sai taidon kehittyä ja kasata tietoa, hallita luontoa - mutta käsky oli pitää huolta!
Tämä ajatus oli yhden suomalaisen rock-piisin sanoissa, lienee vanha kappale. Siinä laulettiin, "pidä huolta luonnosta, se susta huolen pitää". Ehkä se oli nuorten kapinallisten tekstiä ilman vakavaa tarkoitusta, ehkä siinä oli juuri se vakava tarkoitus muistuttaa. En muista mikä yhtye sen esitti, se tuli autoradiosta ja ehkä ei edes sanottu yhtyeen nimeä. Ryminästä päätellen jostain 80-luvun alusta?Pidä huolta
(Sov. ja san. Pave Maijanen)
Pidä huolta itsestäs ja niistä, jotka kärsii. Anna almu sille, joka elääkseen sen tarvii. Muista siellä rakentaa, missä koti maahan sortuu. Koeta niita rohkaista, jotka päätöksissään horjuu.
Sillä jokainen, joka apua saa, sitä joskus tajuu myös antaa, tajuu myos antaa, tajuu myös antaa.
Pidä huolta luonnosta, se susta huolen pitää. Pidä kii päätöksistä, niistä voima itää. Muista, vanhukset ei kuulu vanhainkotiin. Toimi niin, ettei nuorukaiset joudu uusiin sotiin.
Sillä jokainen... Sillä jokainen...
Pidä huolta luonnosta, se susta huolta pitää. Pidä kii päätöksistä, niistä voima itää. Muista, vanhukset ei kuulu vanhainkotiin. Toimi niin, ettei nuorukaiset joudu uusiin sotiin.
Sillä jokainen... - maron
Pirre* kirjoitti:
miten viärässä jos sanon tuohon, että tais "luoja" tehä vahingossa liian kehittyvät piärustingit meille, mehän keksimme itsemme lopulta kuoliaiksi, tarpeettomiksi ainakin.
jolloin lapset ovat kaikki täydellisiä, koska epätäydellisiä ei päästetä edes syntymään, lajimme jalostetaan orjiin joilta poistetaan ajattelukyky, mutta lisätään voimaa ja sitkeyttä, ja sitten tarvitaankin enää niitä jotka hallitsevat näitä orjia. Jokaisella on kotona monta kotiorjaa tekemässä kaikki työt. Hallitsija tekee vain sen mitä haluaa ja antaa orjilleen ruokaa ja vettä, kuten me nyt annamme kotieläimillemme. En usko että kuitenkaan pahemmin taputtelemme ja rapsuttelemme orjiamme kuten koirille tehdään. Ja koska ihminen elää loputtomiin, niin lapset jotka syntyvät ovat tosiaankin täydellisiä ja hyvin harvalukuisia. Suurin osa lähtee etsimään avaruudesta "viimeisiä korpimaita, menevät sinne minne ei kukaan ole ennen mennyt" Eikös olekin ihan mukava tulevaisuudenkuva - minä vain taitaisin olla se ajattelukyvytön orja jolle isäntä kupista vettä ja kuivamuonaa ojentaisi:-(
- plunger
norMix evk kirjoitti:
Pidä huolta
(Sov. ja san. Pave Maijanen)
Pidä huolta itsestäs ja niistä, jotka kärsii. Anna almu sille, joka elääkseen sen tarvii. Muista siellä rakentaa, missä koti maahan sortuu. Koeta niita rohkaista, jotka päätöksissään horjuu.
Sillä jokainen, joka apua saa, sitä joskus tajuu myös antaa, tajuu myos antaa, tajuu myös antaa.
Pidä huolta luonnosta, se susta huolen pitää. Pidä kii päätöksistä, niistä voima itää. Muista, vanhukset ei kuulu vanhainkotiin. Toimi niin, ettei nuorukaiset joudu uusiin sotiin.
Sillä jokainen... Sillä jokainen...
Pidä huolta luonnosta, se susta huolta pitää. Pidä kii päätöksistä, niistä voima itää. Muista, vanhukset ei kuulu vanhainkotiin. Toimi niin, ettei nuorukaiset joudu uusiin sotiin.
Sillä jokainen...Opettelen nuo sanat. Se on HYVÄ pätkä. Radiosta se tuli niin nopeasti, että en kaikkea ehtinyt käsittää. Jäi vain mieleen pätkä ja muistan että siinä oli "siinä voima jytää", siis vähän sinne päin.
- norMix evk
plunger kirjoitti:
Opettelen nuo sanat. Se on HYVÄ pätkä. Radiosta se tuli niin nopeasti, että en kaikkea ehtinyt käsittää. Jäi vain mieleen pätkä ja muistan että siinä oli "siinä voima jytää", siis vähän sinne päin.
Harvinaisen hyvät sanat iskelmässä. Nuokin sanat kun kaikki painaisi mieleensä ja käytännössä toteuttaisi, niin maailma olisi paljon parempi paikka elää.
- Pirre*
maron kirjoitti:
jolloin lapset ovat kaikki täydellisiä, koska epätäydellisiä ei päästetä edes syntymään, lajimme jalostetaan orjiin joilta poistetaan ajattelukyky, mutta lisätään voimaa ja sitkeyttä, ja sitten tarvitaankin enää niitä jotka hallitsevat näitä orjia. Jokaisella on kotona monta kotiorjaa tekemässä kaikki työt. Hallitsija tekee vain sen mitä haluaa ja antaa orjilleen ruokaa ja vettä, kuten me nyt annamme kotieläimillemme. En usko että kuitenkaan pahemmin taputtelemme ja rapsuttelemme orjiamme kuten koirille tehdään. Ja koska ihminen elää loputtomiin, niin lapset jotka syntyvät ovat tosiaankin täydellisiä ja hyvin harvalukuisia. Suurin osa lähtee etsimään avaruudesta "viimeisiä korpimaita, menevät sinne minne ei kukaan ole ennen mennyt" Eikös olekin ihan mukava tulevaisuudenkuva - minä vain taitaisin olla se ajattelukyvytön orja jolle isäntä kupista vettä ja kuivamuonaa ojentaisi:-(
kylliksi :), mutta olisi mukavaa nähdä ja kuvitella millainen on täydellinen ihminen, olisiko hän niin viisas ettei kompastuisi omaan viisauteensa, niin kuin nyt näyttää olevan käymässä.
- Pirre*
tuo siru on melkein istutettu, eikös sitä jo suunniteltu otettavaksi käyttöön noissa maiden välisissä tulleissa, mitä mie olen muistavinani, minnuun ei kyllä ihan navilla mittää siruja istutella, niinku rotukoiran korvaan:)!
Luonto/maapallo karistaa ihmiset hartoiltaan paskaamasta ja alkaa elpyä uudestaan - ja taas alkaa kaikki alusta. - maron
Pirre* kirjoitti:
kylliksi :), mutta olisi mukavaa nähdä ja kuvitella millainen on täydellinen ihminen, olisiko hän niin viisas ettei kompastuisi omaan viisauteensa, niin kuin nyt näyttää olevan käymässä.
voi olla taruakin ihmeellisempi. Tai sitten meteoriitti jysähtää maahan ja siihen loppuu meidänkin kirjoittelumme.
- Pirre*
maron kirjoitti:
voi olla taruakin ihmeellisempi. Tai sitten meteoriitti jysähtää maahan ja siihen loppuu meidänkin kirjoittelumme.
venäläistä rulettiahan tämä, aurinko vaan pimenee ja kuolemme pakkasen kouriin, ei eikä tule mitään meteoriitteja..:))
Mutta ei sitä oisi uskottu varmasti silloin viisikymmentä vuotta sitten, jos joku olisi sanonut, esim. että puhelimeen ei tarvita johtoa tai likaiset vaatteet tungetaan luukusta sisään ja otetaan puhtaana ulos, elikkä en ihmettele yhtään vaikka lehmätkin lentäisi vielä:))
- AniLiini
Automaatti pesukone on minulle tärkein, muistan kun kannoin vettä kaivosta ja keitin pyykit saunan muuripadassa.
Autoa ei ollut vielä kaikilla, se on tärkeä, ainakin maalla.
Televisio mullisti elämän ja ajankäytön.
Kyllä tää tietokonekin on hyvä, Eilenkin katselin ruoka-aine taulukkoja, aikatauluja, yleensä kaiken on tottunut löytämään netistä.
Luulen ja toivon keksittävän parempia hoitokeinoja parantumattomasti sairaille.- 50++
ainoa, joka ei kylvä maailmanlopun siemeniä.
- norMix evk
50++ kirjoitti:
ainoa, joka ei kylvä maailmanlopun siemeniä.
...maailmanloppua toivo eikä tahdo. Ainakin itse uskon, että järki lopulta voittaa. Korjaavilla toimenpiteillä on vaan kiire, ennenkuin on liian myöhäistä.
- 50++
norMix evk kirjoitti:
...maailmanloppua toivo eikä tahdo. Ainakin itse uskon, että järki lopulta voittaa. Korjaavilla toimenpiteillä on vaan kiire, ennenkuin on liian myöhäistä.
edistystäkin tapahtunut. Nyt tiedetään sademetsien tärkeys koko maailman ilmastolle, tutkitaan vesistöjen happipitoisuuksia ja saasteita, lisäaineita ruuissa, lääketiedekin edistyy päivä päivältä jne.Tässä muutama.
- Pirre*
tulisi enää toimeen ilman automaattista pyykinpesukonetta, enkä antaisi astianpesukonettakaan pois.
Minäkin pesin ensimmäisten lasten synnyttyä pyykkiä navetan yhteydessä olleessa karjakeittiössä, meillä oli semmoinen pulsaattoripyykkikonekone johon lämmitin vedet muuripadassa.
Voi sitä ravia pyykkipäivinä navetan ja tuvan välillä! Viimesellä kyllästyin juoksemaan ja työnsin tulitikun koneen aikakellon väliin ja katsoin sitten kellosta koska oli aika ottaa tarpeeksi pyörineet pyykit koneesta pois.
Valkoiset vaatteet piti vielä keittää padassa ja sitten huuhtoa korvoissa kylmällä vedellä, kädet sierettyivät karkeiksi ja haavoille.
Olin hyvin tarkka siitä, että pyykit oli varmasti puhtaita, joten minä huuhtelin niin monta kertaa, että se viimmeinen huuteluvesi oli varmasti kirkasta.
Se oli tosiaan pyykkipäivä, sanan varsinaisessa merkityksessä, koko päivä siinä yleensä meni, ja kun olin minukkana mieheni kodissa jouduin pesemään samalla koko huushollin pyykit.
On se entisajan äitien elämä on ollut raskasta raadantaa ilman mitään mukavuuksia, minä voin tunnustaa ja ihan heleposti, ettei minusta olisi ollut niihin saappaisiin.
Vanhempani hankkivat pyykinpesukoneen vuonna 60, kun meitä pyykintekijöitä oli jo viisi kappaletta, kyllä se oli suuri helpotus äidille.
Television tulo lopetti ihmisten kylänkäynnin toisissaan, paitsi ihan alussa kun kylässä voi olla yksi televisio, jota kaikki tulivat sitten töllöttämään, oli se aikkoo...
Meille tuo televisio hankittiin vasta joskus vuonna 63, oli se ihmeellinen masina silloin, ihan naurattaa kun ajattelee sitä näiden nykyisten vekottimien aikakaudella.
Ei sitä oisi uskonu millään, jos joku oilisi sanonut, että juttelemme vielä joskus näin jonkun koneen välityksellä toistemme kanssa.
Minäkin ostan yleensä esim.junaliput netistä ja tulostan sen sitten junassa tarkastettavaksi.
Mutta mihinkähän käytämme sen ylimääräisen ajan, jota on pakko jäädä, koska meillä on näiden kaikki vapaa-aikaa lisäävien koneiden ansiosta, olemmekohan me kuitenkaan onnellisempia ja terveempiä, en tiä..
- yopollo
geenitekniikkaa käytetään pian menestyksellisesti sairauksien hoitoon mieluummin kuin rodunjalostukseen.
Toivottavasti keksitään joku parempi tapa jakaa maailman varallisuus niin ettei kolmen neljäsosan tarvitse kuolla nälkään yhden neljäsosan hyvinvoinnin takia.- Pirre*
käytetäänhän geenitekniikkaa tietysti "rodunjalostukseenkin" oikein, nimittäin kun sen avulla yritetään poistaa perinnöllisiä sairauksiamme.
Tuo ahneuden yhtälö taitaa jäädä ratkaisematta vielä meijjän elinaikana, hyvää tahtoa siihen tuskin löytyy.
Linkolan mukaan, on vain hyvä kun maapallon liikakansoitus estyy jotenkin, vaikka immeisten nälkä kuolemilla, eräänlaista humanismia sekin ainakin maapalloa kohtaan.
- Tero
Haluaisin vielä että keksittäisiin vaimo. Ei ole mukavaa elää ilman vaimoa. Olen tosi ruma eikä kukaan huoli minua. Ette voi kuvitella millaista elämä on ilman vaimoa. Olkaa te muut tyytyväisiä elämäänne.
- vaille 54
varmaan huumorilla höystänyt kirjoituksesi?
- plunger
Niin, jos keksittäisiin apparaatti, josta eri valintanappeja painamalla saisi ulos kullekin sopivan vaimon! Sen laitteen käytöstä saisi hyvän maksun periä, käyttö olisi vilkas!
Naiset on muuten niin konstikkaat, että ei tiedä mikä heille kelpaa ja kelpaako tulevassa maailmassa vain toinen nainen ja virtuaalimies. plunger kirjoitti:
Niin, jos keksittäisiin apparaatti, josta eri valintanappeja painamalla saisi ulos kullekin sopivan vaimon! Sen laitteen käytöstä saisi hyvän maksun periä, käyttö olisi vilkas!
Naiset on muuten niin konstikkaat, että ei tiedä mikä heille kelpaa ja kelpaako tulevassa maailmassa vain toinen nainen ja virtuaalimies.Ei hyvää miestä mikään korvaa.
Ja ajattelepa, miten mukavaa se kaikki harjoittelu, uudet ihmeelliset kokemukset ja tunteet olivat aikoinaan nuoruudessa. Opeteltiin elämään yhdessä ja koettiin todellista löytämisen riemua monilla alueilla. Siitä en haluaisi luovuttavan.;) Kyllä luomu on parasta.
Tällä netissä voivat mielikuvat välillä vääristyä, kun ihmiset näyttävät usein etsivän ihan jotain muuta kuin oikeata ihmistä.- Pirre*
on varmasti jossain joku oma, kahtelehan vähä tarkemmin ympärillesi :).
Ei ne käy tasan nämä onnenlahjat, joillakin on vaimo ja lisäksi salavaimo jne..voi voi sentään, jospa sie ottasit sen varsinaisen vaimon, jäähän niille ahneille se salavaimo. - Pirre*
vaille 54 kirjoitti:
varmaan huumorilla höystänyt kirjoituksesi?
tuo on ihan tosi t a r i n a:)
- Pirre*
plunger kirjoitti:
Niin, jos keksittäisiin apparaatti, josta eri valintanappeja painamalla saisi ulos kullekin sopivan vaimon! Sen laitteen käytöstä saisi hyvän maksun periä, käyttö olisi vilkas!
Naiset on muuten niin konstikkaat, että ei tiedä mikä heille kelpaa ja kelpaako tulevassa maailmassa vain toinen nainen ja virtuaalimies.konstikkaita myö :), haluaisitko sinä kauko - ohjaimen siihen sopivaan, tulostettuun vaimoon:?
- taikanainen
eiköhän nuo parhaat mene näin henkilötasolla tuonne kodintekniikkaan, astianpesukoneet ja pölynimurit. niin ja painepesuri, tuo verraton keksintö helpottamaan sitä hirvittävää hinkkausta.
Kevennyksenä, ei ryppyotsaisesti..tulevaisuuden toiveena keksinnöistä: toimiva ryppyvoide :)))Toinen hyvä olisi laite jolla voi aistia keksustelukumppanin mielialaa mittarilla positiivinen-negatiivinen tai tosikko-veitikka, niin välttyisi virhearvioinneilta.....:)- Pirre*
vuosiin saakka olen nauttinut mattojen hinkkauksesta juuriharjalla ja mäntysuovalla, mutta viime kesänä annoin periksi ja pestä hurautin matos tässä pihalla pesurilla, oli helppoa ja puhastakin tuli. Ei koskenut selkään, eikä niskani tullut kipeäksi, on se vaan hyvä keksintö se "kässeri".
Jopas geeniteknologian avulla yritetään sitä löytää nuoruusgeeni :)), kumpa ne pitäisi kiirettä! (Oikeasti olen sitä mieltä, että siinä hukataan yhteiskunnan varoja turhaan tutkimukseen)
- Jermu
Avaruusmatkat kaikkien ulottuville ihan kohta puoleen. Kaikenmaailman viteot ja muut hörhöttimet on vanhaa kamaa jo nyt. Kiintolevylle ne elokuvat laitetaan..No Pirrelle olis sellainen miljoonan Kikaleen muistilla oleva tallennin, että mahtuu noi kauheet ja räpylät, mutta mikä juttu vaan, niin kaikki tässä ollaan nähty ihan helskutin isoja mullistuksia.
- hennaliisa1
ettei myö mahottoma paljo enemmä keretä nähhäkkää.
Kukkaa ei nää kuun asuttamista - mistää Marsist puhumattakaa.
Vaik et usko - eikä usko moni muukaa, ni :"Hän on säätänyt meille ajat ja asumisemme rajat."
Sannoo se Iso Kirja, mitä mie en kyl lue ko joskus harvoin - mut on jäänt mielee.
Pirre kysy suurest tai suuremmast mullistuksest.
Miust kirjapaino on olt yks kaikkei suur edistysaskel.
Se ei oo tään päivä asiaa, mut saant aikaa tietoloihe tallennusta, milt pohjalt uusii asioita on alettu kehittää ja rakentaa. Vissii tätä nykystä tietotekniikkaakii. - Pirre*
kiintolevyjuttu on jo melkein tätäpäivää. Tulisi vain pian se yhdistetty televiissijo ja tietokone, ainakin enenkuin tämä nykyinen tietoaparaattini on vanhaa kamaa.
Kumman nihkeetähän tuo kehitys tuohon suuntaan tuntuu olevan, leikö sillä Bilipoilla liijjan suuri markkinaossuus, vai kenenkä intressejä ei palvelle.
Vai onko kehitys niin nopeaa tällä tietotekniikka-alalla ettei kannata enää valmistaa mitään valmista, sillä tekniikka on jo vanhentunutta siinä vaiheessa kun se olisi valmis markkinoille.
Suomen piti olla tietoyhteiskunta ensimmäisenä maailmassa, mutta niin vain on käynyt että olemme, empä muista monensiako, mutta ei ainakaan ensimmäisiä. Joku jarrutta tietoisesti kehitystä, olisiko ratkaisu syntymässä tämän Soneran päätöksen myötä, purkaa nämä lanka liitymät, en tiä.
Ainakkii se valokuapeli joka on istutettu muahan, ei ennee pystykkää siirtämmään tiettoo tarppeeks noppeesti - kuulemma. Olemme muka jo siirtymässä nanoteknolokija aikkaan, voi ihmettä kun mummo puttoo kärryltä väkisinnii :(
- reiska
miten ton muijan sais ruuantekoon. Pelkät einekset ja ulkoruokinta välillä kyllästyttää. Siinä olis tiedemiehelle kokopäiväduuni pitkäksi aikaa.
- Pirre*
sie vielä ole keksinny, että ruokaa voi laittaa ihekkii :), ei sulla vielä tarpeeksi näläkä ole ollut!
- reiska
Pirre* kirjoitti:
sie vielä ole keksinny, että ruokaa voi laittaa ihekkii :), ei sulla vielä tarpeeksi näläkä ole ollut!
mutta vielä pitäis keksiä miten ne omatekemät pöperöt pysyis sisällä. Tai sais edes nieltyä.
- Pirre*
reiska kirjoitti:
mutta vielä pitäis keksiä miten ne omatekemät pöperöt pysyis sisällä. Tai sais edes nieltyä.
ostasit hyvän keittojirjan ja yllätä puolisosi hyvällä aterialla, ja jäläkiruoka on sillon tienattu :)
löytyy varmaan juuri noiden kuvailemiesi esiäitien joukosta. Sinne suuntaan ajatukseni lähtivät, kun joku alusti keskustelun aiheesta: ketä naista ihailet tms.
Saahan sitä kaikkea keksiä, mutta kaikkea ei jokaisen tarvitse ottaa käyttöön. Onhan monia välttämättöminä aikanaan markkinoituja kodinkoneita kai jo poistunutkin markkinoilta.
Tuletko toimeen esim. ilman leipäkonetta, lämpörullia, munankeitintä ym?
Minä luulen, että joissain kohdin aletaan miettiä, mikä on oikeasti tarpeellista ja aletaan arvostaa yksinkertaisia asioita.
Tai kuka tietää, jos alan vaikka odotella "Keihäsmatkojen" avaruuslentoja ?- Pirre*
että jo seuraava tai ainakin sitä seuraava sukupolvi osaa ajatella kestävän kehityksen kannalta ostoksia tehdessään, mutta me ihmiset ollaan niinkuin pikkupojat kun joku keksii jotain uutta se on pakko saada kokeilla, pitäisiköhän keksiminen lopettaa...
Pirre* kirjoitti:
että jo seuraava tai ainakin sitä seuraava sukupolvi osaa ajatella kestävän kehityksen kannalta ostoksia tehdessään, mutta me ihmiset ollaan niinkuin pikkupojat kun joku keksii jotain uutta se on pakko saada kokeilla, pitäisiköhän keksiminen lopettaa...
joku pelle peloton voi vielä pelastaa maailman ;)
ja keksiminen on sitä paitsi ihan mukavaa...
- T.R.maalari.N
jos antibiootteja ei olisi keksitty?
En voi sanoa muistavani, mutta olemassaolooni tuo keksintö on vaikuttanut ratkaisevasti. Isäni on yksi Suomen ensimmäisitä antibioottitubilääkityksen saaneista nimittäin.
Ehkäpä odotukseni tulevaisuuden keksintöjenkin suhteen kallistuvat tuonne lääketieteen puolelle.
Elämisen edellytyksiä ihmisille, tasaisemmin jaettuna...
Niin ja sitten vaikka vielä...kolme ikiomaa toivomuspilleriä... unelmien toteuttamisen helpottumiseksi;)))- Pirre*
tubitausta on varmasti monella meidän ikäluokan immeisellä. Vielä kun keksisivät sen parantavan syöpälääkityksen, mie uskon lujasti, että se löytyy tämän geeniteknologian avulla ja kantasolututkimuksen myötä - tämä on kyllä miulta vain sitä mutua.
Lääketiede ei ratkaise mielestäni elämisen edellytyksiä tarpeeksi sinne missä on nälkää ja muuta kurjuus liikakansoituksen takia, tietenkin ehkäisypillerit on jo keksitty, mutta sitten ollaan jo taas niiden (kaksinais) moraalin vartijoiden armoilla, lue miehet luutorneissaan, esim. paavi ja muut sellaiset humanismin edustajat.
Jatkamme maailman köyhimpien maiden riistoa kuin siirtomaavallat aikoinaan; juomme halpaa kahvia, syömme halpoja hedelmiä, teetämme työtä liian alhaisilla palkoilla, ostamme lapsityövoimalla teetettyjä huonekaluja ym ym..
Minä toivoisin keksittävän semmoista moraalipilleriä, joka avaisi silmämme näkemään väärän suhtautumisessamme siihen kaukaiseen lähimmäiseemme. Taitaa olla, että olen tainnut niellä ylimääräisen idealismipillerin :) - Hemppa
Pirre* kirjoitti:
tubitausta on varmasti monella meidän ikäluokan immeisellä. Vielä kun keksisivät sen parantavan syöpälääkityksen, mie uskon lujasti, että se löytyy tämän geeniteknologian avulla ja kantasolututkimuksen myötä - tämä on kyllä miulta vain sitä mutua.
Lääketiede ei ratkaise mielestäni elämisen edellytyksiä tarpeeksi sinne missä on nälkää ja muuta kurjuus liikakansoituksen takia, tietenkin ehkäisypillerit on jo keksitty, mutta sitten ollaan jo taas niiden (kaksinais) moraalin vartijoiden armoilla, lue miehet luutorneissaan, esim. paavi ja muut sellaiset humanismin edustajat.
Jatkamme maailman köyhimpien maiden riistoa kuin siirtomaavallat aikoinaan; juomme halpaa kahvia, syömme halpoja hedelmiä, teetämme työtä liian alhaisilla palkoilla, ostamme lapsityövoimalla teetettyjä huonekaluja ym ym..
Minä toivoisin keksittävän semmoista moraalipilleriä, joka avaisi silmämme näkemään väärän suhtautumisessamme siihen kaukaiseen lähimmäiseemme. Taitaa olla, että olen tainnut niellä ylimääräisen idealismipillerin :)Se kuuskytluku oli vasta jotain
Vapaa seksi ja kuuskytluvun musiikki.
Beatles,jormas, - Pirre*
Hemppa kirjoitti:
Se kuuskytluku oli vasta jotain
Vapaa seksi ja kuuskytluvun musiikki.
Beatles,jormas,Beatles oli huippu, minäkin tilasin jostain paidan jossa nämä karvapäät hymyili. Heitä ennen ei ollut oikein mitään, no Elvis ehkä.
E -pillerithän ne tulivat silloin ja teki naiset tasa-arvoisiksi *no joo*, nyt on vain e-maill..:)) Pirre* kirjoitti:
tubitausta on varmasti monella meidän ikäluokan immeisellä. Vielä kun keksisivät sen parantavan syöpälääkityksen, mie uskon lujasti, että se löytyy tämän geeniteknologian avulla ja kantasolututkimuksen myötä - tämä on kyllä miulta vain sitä mutua.
Lääketiede ei ratkaise mielestäni elämisen edellytyksiä tarpeeksi sinne missä on nälkää ja muuta kurjuus liikakansoituksen takia, tietenkin ehkäisypillerit on jo keksitty, mutta sitten ollaan jo taas niiden (kaksinais) moraalin vartijoiden armoilla, lue miehet luutorneissaan, esim. paavi ja muut sellaiset humanismin edustajat.
Jatkamme maailman köyhimpien maiden riistoa kuin siirtomaavallat aikoinaan; juomme halpaa kahvia, syömme halpoja hedelmiä, teetämme työtä liian alhaisilla palkoilla, ostamme lapsityövoimalla teetettyjä huonekaluja ym ym..
Minä toivoisin keksittävän semmoista moraalipilleriä, joka avaisi silmämme näkemään väärän suhtautumisessamme siihen kaukaiseen lähimmäiseemme. Taitaa olla, että olen tainnut niellä ylimääräisen idealismipillerin :)asiat niin kohdalleen, ettei siihen ole mitään lisättävää. (Mietiskelin minäkin jotain samantapaista keksintöä, mutten keksinyt.;)
Toivotan aurinkoista kevättä ja hauskaa vappua sinulle ja muillekin, ellen palaa ajoissa toivottelemaan.- Pirre*
optimisti-orvokki kirjoitti:
asiat niin kohdalleen, ettei siihen ole mitään lisättävää. (Mietiskelin minäkin jotain samantapaista keksintöä, mutten keksinyt.;)
Toivotan aurinkoista kevättä ja hauskaa vappua sinulle ja muillekin, ellen palaa ajoissa toivottelemaan.optimisti-orvokki, ja hyvää vappua sinullekin, toivottavasti ilmat lämpenee :)*tuskin tarvitsen sanoa ,että selvää vappua*.
- PikaNelli
Täytyy kait kiittää lääkkeitä siitä, että on yleensä hengissä...Elämää ylläpitävät keksinnöt tärkeimpiä. Talouskaluista paras jääkaappi ja sähköhella ja tietty valaistus.
Pahinta, mitä pelkään, on että lapsia kasvatetaan kuin kukkia kotona koeputkiloissa tai miehen vatsapeitteen alla tai muuten täysin keinotekoisesti ja valikoiden. Eettisyys alkaa olla kadoksissa, siksi tuohon ei liene pitkä matka. Jos se olisi teknisesti mahdollista, näin olisi jo.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1671613
- 104941
- 75753
- 51645
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa17628ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40547Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m163501Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45498Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;189437- 26429