Olemme tuomassa muuttoautoa Ruotsista Suomeen. Miten tämä prosessi käytännössä sujuu? Eli miten tullaus, rekisteröinti yms? Saako autolla ajaa Suomessa Ruotsin kilvillä, jos se tuodaan muuttoautona Suomeen, vai tarvitaanko siirtolupaa?
Muuttoauton tuonti?
12
1387
Vastaukset
- n vuosi sitten
Itellä meni näin (toin auton kosovosta):
Rajalla (Haaparanta/Tornio) suoritettiin autoon ns. siirtotullaus, jossa auton paperit (tullausasiakirjat, rekisteriote ym.) tarkistettiin / leimattiin ja myytiin pakollinen siirtokilpi (ajoaikaa tulee muistaakseni 3kk) ja täytettiin nivaska erilaisia lappuja.
Seuraavana aamuna Oulun tulliin papereiden ja auton kans, lisää lappujen täyttelyä ja auton tarkastaminen. Asia jäi käsittelyyn, mutta sain luvan mennä katsastaan auton.
Suorilla katsastusasemalle, jossa n. 6000km ajettu auto käytiin läpi kuin 10 vuotta vanha 500 000 ajettu peli.... Ei kuulemma tarkastuksessa löytyny mitään vikaa... :)
Sitte vaan päätöksen odottelua ja siirtokilvillä ajelua, kunnes päätös tuli. Konttorilta hakeen kilvet (verot pitää maksaa enne kuin päätöksen saa, jos sellasia nyt tulee) ja eikun kuluttaa karenssia umpeen. Autohan pitää olla omistuksessa 3 vuotta joista vähintään 2 suomessa ja sitte autolla ei saa ajaa muut kuin ite ja perheenjäsenet.- Taatu
Entäs sitten jos tuo auton laivalla? Voiko jo aiemmin Suomeen tuodun auton tullata muuttoautoksi? Saahan ruotsalaisella autolla ajaa Suomen liikenteessä turistina, joten pitäishän sen olla mahdollista ajaa laillisesti ennen tullausta? Olettaen siis, että auton omistaja asuu sillä hetkellä edelleen Ruotsissa.
- jammu
Taatu kirjoitti:
Entäs sitten jos tuo auton laivalla? Voiko jo aiemmin Suomeen tuodun auton tullata muuttoautoksi? Saahan ruotsalaisella autolla ajaa Suomen liikenteessä turistina, joten pitäishän sen olla mahdollista ajaa laillisesti ennen tullausta? Olettaen siis, että auton omistaja asuu sillä hetkellä edelleen Ruotsissa.
EU:n ja muun sivistyneen maailman liikeennettä koskevat säännöt ja lait ei koske Suomen kansalaista jonka kirjat (kotipaikka) on Suomessa.
Suomen autoverolainsäädäntö ja sen tulkinta on niin syvältä peräsäsuolen poimuista, että tämän häkkyrän ylläpito (kiertämisen estäminen) edellyttää lähes kaikkien autoilua ja autohankintaa koskevien EU:n direktiivien ja käytäntöjen loukkaamista.
Em. syystä vain Suomessa asuva Suomalainen ei saa kotimaassaan ajaa ulkomaille rekisteröityä ajoneuvoa. Lisäksi ulkomaalaisen autovakuutuksen voimassa olo Suomessa on oudosti riippuvainen ajajan kansallisuudesta ja kotiosoittteesta (vakuutuksen riittävyys loppuu siihen kun kuljettaja ja kuljettajan kotiosoite on Suomessa).
Ymmärrätkö yskän. Suomi on EU oikeudessa, menossa sinne monesta riikkeestä ja niin edespäin. Kaikki tämä vain eräiden eturyhmien lobbauksen ja etujen ajamisen takia.
Ehdottaisin että et Suomessa ajaisi ulkomaille rekisteröityä autoa, ilman että auton omistaja tai haltija istuu kyydissäsi. Jos omistaja tai haltija kuluu ruokakuntaasi voit pelimiehenä ottaa riskin ja jättää omistajan / haltijan kotiin. - Taatu
jammu kirjoitti:
EU:n ja muun sivistyneen maailman liikeennettä koskevat säännöt ja lait ei koske Suomen kansalaista jonka kirjat (kotipaikka) on Suomessa.
Suomen autoverolainsäädäntö ja sen tulkinta on niin syvältä peräsäsuolen poimuista, että tämän häkkyrän ylläpito (kiertämisen estäminen) edellyttää lähes kaikkien autoilua ja autohankintaa koskevien EU:n direktiivien ja käytäntöjen loukkaamista.
Em. syystä vain Suomessa asuva Suomalainen ei saa kotimaassaan ajaa ulkomaille rekisteröityä ajoneuvoa. Lisäksi ulkomaalaisen autovakuutuksen voimassa olo Suomessa on oudosti riippuvainen ajajan kansallisuudesta ja kotiosoittteesta (vakuutuksen riittävyys loppuu siihen kun kuljettaja ja kuljettajan kotiosoite on Suomessa).
Ymmärrätkö yskän. Suomi on EU oikeudessa, menossa sinne monesta riikkeestä ja niin edespäin. Kaikki tämä vain eräiden eturyhmien lobbauksen ja etujen ajamisen takia.
Ehdottaisin että et Suomessa ajaisi ulkomaille rekisteröityä autoa, ilman että auton omistaja tai haltija istuu kyydissäsi. Jos omistaja tai haltija kuluu ruokakuntaasi voit pelimiehenä ottaa riskin ja jättää omistajan / haltijan kotiin.Olemme yhdessä ruotsalaisen asuinkumppanini (joka siis omistaa auton) kanssa tuomassa autoa Suomeen. Silloinhan siis ruotsalainen henkilö ajaa Ruotsiin rekisteröidyllä autolla Suomessa, joten siinähän ei pitäisi olla mitään vikaa?
- Maahan muuttanut
Taatu kirjoitti:
Entäs sitten jos tuo auton laivalla? Voiko jo aiemmin Suomeen tuodun auton tullata muuttoautoksi? Saahan ruotsalaisella autolla ajaa Suomen liikenteessä turistina, joten pitäishän sen olla mahdollista ajaa laillisesti ennen tullausta? Olettaen siis, että auton omistaja asuu sillä hetkellä edelleen Ruotsissa.
Jos auton tuo laivalla, niin satama-alueella pitää etsiä jostakin tullimies ja kysyä missä auton tuonnin voi käydä ilmoittamassa. Yleensähän heitä seisookin reitin varrella palvelualttiina.
Jos auto on jo Suomessa ja meinaa ilmoittaa sen jälkikäteen muuttoautoksi, niin lienee varminta tehdä reissu jonnekin rajan taa ja ilmoittaa auto tullissa. Tuota tuonti-ilmoitusta nimittäin tarvitaan tullauksessa.
Turistiauto-oikeus on toki olemassa, mutta silloin kun auto tuodaan rekisteröitäväksi, joko muuttoautona ja verotettavana autona, niin käytäntö on toinen. Jos meinaat moista yrittää niin tutki huolella tullin ohjeet, tai tee suosiolla ehdottamani vauhtimutka rajan taa.
Mitä tarkoitat sillä että auton omistaja asuu tuontihetkellä Ruotisssa? Kaiketi tarkoitus on kuitenkin muuttaa Suomeen? Muutenhan muuttoauto-sääntöjä ei noudateta. - Juuri toin
Maahan muuttanut kirjoitti:
Jos auton tuo laivalla, niin satama-alueella pitää etsiä jostakin tullimies ja kysyä missä auton tuonnin voi käydä ilmoittamassa. Yleensähän heitä seisookin reitin varrella palvelualttiina.
Jos auto on jo Suomessa ja meinaa ilmoittaa sen jälkikäteen muuttoautoksi, niin lienee varminta tehdä reissu jonnekin rajan taa ja ilmoittaa auto tullissa. Tuota tuonti-ilmoitusta nimittäin tarvitaan tullauksessa.
Turistiauto-oikeus on toki olemassa, mutta silloin kun auto tuodaan rekisteröitäväksi, joko muuttoautona ja verotettavana autona, niin käytäntö on toinen. Jos meinaat moista yrittää niin tutki huolella tullin ohjeet, tai tee suosiolla ehdottamani vauhtimutka rajan taa.
Mitä tarkoitat sillä että auton omistaja asuu tuontihetkellä Ruotisssa? Kaiketi tarkoitus on kuitenkin muuttaa Suomeen? Muutenhan muuttoauto-sääntöjä ei noudateta.Muuttoautolla saat ajaa 1 kk Suomessa ulkomaisilla kilvillä jos ulkomainen vakuutus on voimassa. Maahantulopaikassa ei tarvitse käydä ilmoittamassa autoa tulliin, mutta maahantulosta on oltava jokin paperi joka todistaa maahantulopäivän kun sitten ilmoitat autosi tullattavaksi (minulla oli kuitit siljalta). Viimeisen Ruotsin tankkauksen kuittikin käy jos tuot auton ajamalla. Muuttoautolla maahantulo on yksinkertaista, kukaan ei mitään kysele. Siis tämä perustuu kokemukseeni 1.4 tuodessani muuttoauton maahan ja varmistaessani a) tullin webbisivuilta miten pitää menetellä ja b) soittamalla tullin palvelunumeroon.
- Juuri toin
jammu kirjoitti:
EU:n ja muun sivistyneen maailman liikeennettä koskevat säännöt ja lait ei koske Suomen kansalaista jonka kirjat (kotipaikka) on Suomessa.
Suomen autoverolainsäädäntö ja sen tulkinta on niin syvältä peräsäsuolen poimuista, että tämän häkkyrän ylläpito (kiertämisen estäminen) edellyttää lähes kaikkien autoilua ja autohankintaa koskevien EU:n direktiivien ja käytäntöjen loukkaamista.
Em. syystä vain Suomessa asuva Suomalainen ei saa kotimaassaan ajaa ulkomaille rekisteröityä ajoneuvoa. Lisäksi ulkomaalaisen autovakuutuksen voimassa olo Suomessa on oudosti riippuvainen ajajan kansallisuudesta ja kotiosoittteesta (vakuutuksen riittävyys loppuu siihen kun kuljettaja ja kuljettajan kotiosoite on Suomessa).
Ymmärrätkö yskän. Suomi on EU oikeudessa, menossa sinne monesta riikkeestä ja niin edespäin. Kaikki tämä vain eräiden eturyhmien lobbauksen ja etujen ajamisen takia.
Ehdottaisin että et Suomessa ajaisi ulkomaille rekisteröityä autoa, ilman että auton omistaja tai haltija istuu kyydissäsi. Jos omistaja tai haltija kuluu ruokakuntaasi voit pelimiehenä ottaa riskin ja jättää omistajan / haltijan kotiin.Etkö osaa lukea tullin sivuilta miten muutoauton tuojia kohdellaan? Siellä sanotaan ihan selvästi että muutoautolla saa ajaa Suomessa 1 kk muuttopäivästä ulkomaisilla kilvillä jos ulkomainen rekisteröinti ja vakuutus ovat voimassa. Lue ensin ohjeet ja tule sitten tänne näyttämään tietämättömyytesi. Puhehan tässä jutussa on ollut muuttoautosta.
- 4 tuonut
Ruotsissa asuessasi voit ajaa ruotsalaisilla kilvillä Suomessa vapaasti.
Kun muutat Suomeen, käytä auto satamassa tullissa, jossa täytetään ns. maahantuonti-ilmoitus ja ehkä siirtolupa tulliin, jossa aiot auton katsastaa. (Tämä jälkimmäisen tarve ei tuntunut olevan tullin ihmisillä oikein hanskassa itselläänkään.) Sen jälkeen jatkat ajoa ruotsalaisilla kilvillä ja muistaakseni ruotsalaisella vakuutuksella.
Muutaman päivän sisällä käytät auton tullissa, jossa laaditaan asiaankuuluvat paperit. Tarvitset autosta kauppakirjan (autonhan pitää olla joka omassa tai puolisosi omistuksessa) sekä todisteet siitä, että auto on ollut käytössäsi ulkomailla viimeisen puolen vuoden ajan (esim. vakuutusen vihreä kortti).
Samoin käytät auton rekisteröintikatsastuksessa, joka tehdään muuten valmiiksi, mutta papereita ja kilpiä et saa, koska verotuspäätöstä ei ole. Vaatimustenmukaisuustodistus tarvitaan tai sitten ei. Katsastuksen ja tullissa käytön järjestyksellä ei ole varsinaisesti väliä.
Tämän jälkeen saat ajaa edelleen ruotsalaisilla kilvillä kuukauden ajan, jona aikana saat toivon mukaan veropäätöksen. Verot maksettuasi (sikäli, kun niitä muuttoautovähennyksen jälkeen jää) ja saatuasi alkuperäisen veropäätöksen käsiisi saat katsastusasemalta suomalaiset kilvet. Asian etenemistä nopeuttaa, jos käyt maksamassa verot tullissa.- Maahan muuttanut
Oli ainakin minulla pikkasen helpompaa.
Satamassa ilmoitat auton, täytät tuonti-ilmoituksen ja siirtolupa-paperin ja saat luvan ajaa Ruotsin kilvillä ja vakuutuksella.
Sitten tulliin tekemään autoveroilmoitusta. Tarvitaan rajalla leimattu tullin tuonti-ilmoitus, auton kauppakirja, Ruotsin rekisteriotteet, todistus vakuutuksen voimassaolosta (viimeinen lasku), todistus ulkomailla olosta (esim. työnantajalta). Veropäätöksen saa normaalitapauksessa heti.
Veropäätös kourassa katsastukseen ja siellä autoon saakin kilvet mikäli menee läpi katsastuksesta.
Järjestyksellä on siis merkitystä, ensin tullaamaan ja sitten rekisteröintikatsastukseen, niin selviää yhdellä käynnillä / paikka. - 4 tuonut
Maahan muuttanut kirjoitti:
Oli ainakin minulla pikkasen helpompaa.
Satamassa ilmoitat auton, täytät tuonti-ilmoituksen ja siirtolupa-paperin ja saat luvan ajaa Ruotsin kilvillä ja vakuutuksella.
Sitten tulliin tekemään autoveroilmoitusta. Tarvitaan rajalla leimattu tullin tuonti-ilmoitus, auton kauppakirja, Ruotsin rekisteriotteet, todistus vakuutuksen voimassaolosta (viimeinen lasku), todistus ulkomailla olosta (esim. työnantajalta). Veropäätöksen saa normaalitapauksessa heti.
Veropäätös kourassa katsastukseen ja siellä autoon saakin kilvet mikäli menee läpi katsastuksesta.
Järjestyksellä on siis merkitystä, ensin tullaamaan ja sitten rekisteröintikatsastukseen, niin selviää yhdellä käynnillä / paikka.Veropäätöksen saattaa saada ja varmaan "normaalitapauksessa", - kuten sanoit - saakin käteen, jos auto on sen verran tavallinen, että "arvontalautakuntaa" ei tarvita. (Muuttoauton veronmäärityshän tapahtuu periaatteessa aivan samalla tavalla kuin millä muulla tahansa käytettynä tuodulla autolla. Verosta vain tehdään muuttoautovähennys.) Tämä tietysti edellyttää, että käy tullin konttorissa, jossa verotus tosiasiallisesti suoritetaan (konttorit lueteltu tullin nettisivuilla), eikä "sivukonttorissa", jossa vain tehdään paperit ja tarvittavat tarkastukset ja josta paperit sitten lähetetään varsinaiseen verotuspaikkaan. Itse hoidin homman viimeksi jälkimmäisellä tavalla, kun ei mitään kiirettä ollut.
Joissakin tapauksissa - jos on epävarmaa, saako auton yleensä katsastettua Suomeen - saattaa olla järkevää viedä auto ensin katsastukseen. Vireille saatetun autonverotusprosessin keskyttäminenhän ei ole ihan ilmaista. Menikö siitä nyt kertamaksu plus 10% verosta vai miten se meni. Tietoa löytyy tullin sivuilta. En ole kyllä ihan varma sen suhteen, mitä satamassa tehty tuonti-ilmoitus vaikuttaa, jos homma meneekin katsastuksessa pieleen. Tämä on tietysti kaikki aika hypoteettista, sikäli kuin auto on alun perin rekisteröity EU-alueella. Muutenkin muuttoautoilla nuo rekisteröintivaatimukset ovat käsittääkseni jonkin verran höllemmät kuin muuten käytettynä tuoduilla.
- Juuri toin
jos ulkomainen vakuutus on vielä voimassa. Saat ajaa 1 kk ulkomaisilli kilvillä, muuten tullaus rekisteröinti sujuu kuten käytetyn tuonnillakin. Muuttoautoa ei tarvitse edes käyttää maahantulopaikan tullipisteessä, riittää kun on jokin docu auton siirrosta (bensakuitti ruotsista tms.). Jos ette usko, soittakaa tullin palveluun ja homma toimii hyvin. Toin muuttoautoni 1.4 ja menin tullaamaan 5.4 ja sen jälkeen katsastukseen. Toimme toisen muuttoauton pari kuukautta aikaisemmin, jossa vakuutus loppui Suomeen tulopäivänä. Tällöin tietysti otimme siirtokilvet sataman tullista vakuutuksen.
- Taatu
Eli siis maahantuonti-ilmoitusta ei tarvitse tehdä heti maahan tullessa, mutta olisiko kuitenki parasta tehdä se kaiken varalta (mikäli esim. bensakuitti ei kelpaa todisteeksi)? Eihän ilmoituksen tehtyä kuitenkaan tarvitse hankkia siirtokilpiä, vaan ruotsalaisilla kilvillä saa edelleen ajaa sen kuukauden?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236809Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää391209Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka241013- 75881
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47814Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a59804Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93774Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38761Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14716- 43713