Lukion käyneet yksinkertaisia

Anonyymi

Olen huomannut, että lukion käyneet eivät osaa käyttää omia aivojaan. Siihen yliopisto, niin ihan menetetty tapaus. Joka asia vaikeampaa lukion käyneelle kuin amiksille. Onko muilla samaa havaintoa?

121

929

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Meillä ihmisillä on lahjoja eri asioihin. Olen ihan samaa mieltä, että moni esimerkiksi lukiolaisista ei välttämättä ole kovin kätevä käytännön töissä.

      • Anonyymi

        ja jotkut ovat erinomaisia sekä teoriassa että käytännössäkin.


      • Anonyymi

        Ne ei ole oikeen missään käteviä, kun eivät osaa itse ajatella. Mutta onhan Pohjois-Koreassakin hyvä koulutusjärjestelmä 😉


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ja jotkut ovat erinomaisia sekä teoriassa että käytännössäkin.

        Se on kyllä erittäin harvinaista. Kyllä lukio ja yliopisto tyhmentää ja vie yleistaitoja pois. Vaikkapa autolla ajaminen on lukion käyneille niin vaikeaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on kyllä erittäin harvinaista. Kyllä lukio ja yliopisto tyhmentää ja vie yleistaitoja pois. Vaikkapa autolla ajaminen on lukion käyneille niin vaikeaa.

        vähän kuin veljeni aikonansa. Kävi lukion ja lukion ohessa suoritti kuormurikortin. Armeijassa komentomaastoauton (Gaz) kuskina. Oli kurssinsa priimus. Sen jälkeen insinööriksi autotekniikassa. Erinomainen laskupää (matematiikka) ja erinomaiset kädentaidot joka suhteessa. Ei usko että mikään harvinaisuus kuitenkaan.


    • Anonyymi

      Olen huomannut, että tällaisia yksinkertaistuksia tekevät ihmiset ovat yksinkertaisia.

      • Anonyymi

        Olet niin yksinkertainen itse, olet varmaan lukion käynyt? Vastauksesi oli aika yksinkertaistava. Etkö kykene kritiikkiin, vaan haluat laittaa päätä pensaaseen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet niin yksinkertainen itse, olet varmaan lukion käynyt? Vastauksesi oli aika yksinkertaistava. Etkö kykene kritiikkiin, vaan haluat laittaa päätä pensaaseen?

        Projisoit vain omaa pahaa oloasi muihin. Ota itse pää sieltä pensaasta??


      • Anonyymi

        Tämä on niin totta.
        On niin paljon syitä miksi tai miksi ei mene lukioon (/amikseen), joilla ei ole mitään tekemistä itse henkilön kanssa, vaan ulkopuolisten asioiden.
        Täytyy olla kohtalaisen vajaa jos yksinkertaistaa hyvin laajan asian vain noin. Kokemuksesta voin myös sanoa, että yksi amiskoulutus ei riitä yhtään sen paremmin moniin muihin asioihin kuin lukiokoulutuskaan. Amiksen tietotaidot usein myös vanhenee nopeammin ja pitää kumminkin oppia uutta alalta minne opiskeli.
        Kumpikaan ei ole parempi vaan molemmilla on oma tarkoituspohja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Projisoit vain omaa pahaa oloasi muihin. Ota itse pää sieltä pensaasta??

        Siinä taas yksinkertaisen lukiotollon yksinkertainen selitys, joka on taas kerran väärä. Sori. Minulla ei ole paha olo. Tiedän käytännössä että lukion ja yliopiston käyneet ovat täysiä idiootteja yleisesti. Tiedän tämän siksi, kun olen ilman lukiota hankkinut (no jos sitä hankkimiseksi voi sanoa) maisterin tutkinnon. Olen töissä yliopistikoukutettujen työpaikassa ja onhan ne tyhmiä. Koulussa ihmettelin myöskin niitä friikkejä. Miksi Suomeen halutaan korkeakoulutettuja lisää, kun heidän takiaan tämä homma ei toimi? Lukioita ja yliopistoja kiinni!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on niin totta.
        On niin paljon syitä miksi tai miksi ei mene lukioon (/amikseen), joilla ei ole mitään tekemistä itse henkilön kanssa, vaan ulkopuolisten asioiden.
        Täytyy olla kohtalaisen vajaa jos yksinkertaistaa hyvin laajan asian vain noin. Kokemuksesta voin myös sanoa, että yksi amiskoulutus ei riitä yhtään sen paremmin moniin muihin asioihin kuin lukiokoulutuskaan. Amiksen tietotaidot usein myös vanhenee nopeammin ja pitää kumminkin oppia uutta alalta minne opiskeli.
        Kumpikaan ei ole parempi vaan molemmilla on oma tarkoituspohja.

        Kyllä lukio ja yliopistokoulutus on perinne joissakin suvuissa. Ikävä vain että se perinne maksaa Suomen valtiolle ison rahan, kun turhantoimittajia koulutetaan. Suomi olisi rikas maa jos turhat koulutukset ja tutkintovaatimukset poistettaisiin. Lukio on eräs niistä ja monet korkeakoulututkinnot. Maailmalla tehdään ilman koulutusta paljon enemmän, paremmin ja halvemmalla. Suomalaisille naureskellaan maailmalla .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Projisoit vain omaa pahaa oloasi muihin. Ota itse pää sieltä pensaasta??

        Aivopesty lukiolainen siinä taas selittelee ja snobbailee vieraskielisillä sanoilla. Kirjoita suomea!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä taas yksinkertaisen lukiotollon yksinkertainen selitys, joka on taas kerran väärä. Sori. Minulla ei ole paha olo. Tiedän käytännössä että lukion ja yliopiston käyneet ovat täysiä idiootteja yleisesti. Tiedän tämän siksi, kun olen ilman lukiota hankkinut (no jos sitä hankkimiseksi voi sanoa) maisterin tutkinnon. Olen töissä yliopistikoukutettujen työpaikassa ja onhan ne tyhmiä. Koulussa ihmettelin myöskin niitä friikkejä. Miksi Suomeen halutaan korkeakoulutettuja lisää, kun heidän takiaan tämä homma ei toimi? Lukioita ja yliopistoja kiinni!

        Pää kiinni idiootti!! Olet niin tyhmä ettet osaa edes hokea enää muuta kuin yksinkertainen sitä yksinkertainen tätä. Painu muualle siitä tekemään typeriä yleistyksiä! Jokainen normaali ihminen tajuaa etteivät tuollaisia yleistyksiä voi tehdä, ja että amiksesta ja lukiosta molemmista löytyy monenlaisia ihmisiä! Vatipää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pää kiinni idiootti!! Olet niin tyhmä ettet osaa edes hokea enää muuta kuin yksinkertainen sitä yksinkertainen tätä. Painu muualle siitä tekemään typeriä yleistyksiä! Jokainen normaali ihminen tajuaa etteivät tuollaisia yleistyksiä voi tehdä, ja että amiksesta ja lukiosta molemmista löytyy monenlaisia ihmisiä! Vatipää

        Ikävä kyllä tämä on yleistettävä. Mutta eikö ole hyvä että ihmiset tuovat ongelman julki, niin voit parantaa, jos olet se kyseinen lukiolainen. Kaikki lähtee aina siitä että tiedostaa tilanteen.


    • Anonyymi

      Minäpä olen käynyt lukion ja sen jälkeen amiksen. Olen työntekijöiden aatelia. Sekä teoria että käytäntö hoituu varsinkin omalla alalla. Opin myös uusia aloja hyvin pienellä harjoittelulla ja teoria opinnot osaan hoitaa ominpäin.

      • Anonyymi

        Et sinä lukion ansiosta ole sitä aatelia .


    • Anonyymi

      Tälläisten yleistysten tekeminen se vasta on typerää. Ap haluaa huomiota tällä ja kohottaa itsetuntoaan. Hyvä tapa siihen on tietenkin vetää alas muita jotka ovat käyneet erilaisen koulun kuin itse. Näin voi tuntea olevansa erityinen

      • Anonyymi

        Onhan tämä vaihtelua kun yleensä täällä vanhat papat tulee haukkumaan jos ei ole käynyt lukiota niin ei ole minkään arvoinen. Molemmat ääripäät kyllä täysin pihalla todellisesta elämästä ja miten asiat toimii, mutta joillekin ei vain voi mitään.


      • Anonyymi

        Ikävä kyllä ilmiö on yleinen. Mitä pahaa yleistyksessä? Tämä on ihan yhtä yleinen asia kuin se, että suomalaiset on valkoihoisia. Aloittaja on oikeassa. Yliopisto on piste iin päälle sille, että käyytännön järki ja taidot katoaa, jos niitä on ikinä näillä ollutkaan. Omien aivojen käyttöä ei ainakaan.


    • Anonyymi

      Suomessa on tehty paha virhe, suorastaan uskonto siitä että teoreettinen koulutus, kuten lukio, auttaisi Suomea menestymään maailmalla. No mitenkäs on mennyt, noin niinkuin omasta mielestä... entä kun katsotaan totuutta silmiin...

      • Anonyymi

        lukio on yleissivistävä ei niinkään teoreettinen opinahjo. Jos haluaa niin voi lukion jälkeen suorittaa ammattikoulun.. Moni tekee niinkin. Hyvä yleissivistys edesauttaa käytännön taitojen opiskelussa/oppimisessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        lukio on yleissivistävä ei niinkään teoreettinen opinahjo. Jos haluaa niin voi lukion jälkeen suorittaa ammattikoulun.. Moni tekee niinkin. Hyvä yleissivistys edesauttaa käytännön taitojen opiskelussa/oppimisessa.

        no edelleen, mitenkäs sen Suomen menestyksen kanssa on, millä tasolla on esim. julkinen velka verrattuna 80-lukuun, entä työttömyysprosentti, leipäjonojen määrä, ym.?


      • Anonyymi

        Olet oikeassa. Tätä virhettä ei ole voitu myöntää ja kyseenalaistaa, koska tämä kansa on niin aivopesty kumartelemaan tutkintoja ja titteleitä. Palkatkin maksetaan väärin perustein koulutuksesta eikä saadusta hyödystä ja työn tuotosta.
        On hienoa että asiasta on alettu puhua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        lukio on yleissivistävä ei niinkään teoreettinen opinahjo. Jos haluaa niin voi lukion jälkeen suorittaa ammattikoulun.. Moni tekee niinkin. Hyvä yleissivistys edesauttaa käytännön taitojen opiskelussa/oppimisessa.

        Näinhän se teoriassa on ja sillä yleissivistyksellä perustellaan sen lukion tarvetta. Se meni joskus läpi, kun ei ollut paremmasta tietoa, mutta enää tuo selitys ei mene läpi. Kyllä sosiaalisesti heikoimpia on lukion käyneet. Lisäksi jos katsotaan syrjäytyneitä, mielenterveysongelmista ja sosiaalisesta vajavuusesta tilastoja, niin lukion käyneet ovat sen kärkeä. Hyvin tyypillistä on, että lukion jälkeen masennutaan ja jäädään pois yhteiskunnasta, kun oli niin korkeat odotukset ja epärealistiset illuusiot tulevaisuudesta. Lukion käyneet on tökerö draamaporukkaa, ja se ei ole kyllä mitään yleissivistystä. Yleissivistys opitaan kotoa ja akateemisissa perheissä sitä ei ole, vaan on vain kirjoista opittu. Ei ne pidä muita ihmisinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        no edelleen, mitenkäs sen Suomen menestyksen kanssa on, millä tasolla on esim. julkinen velka verrattuna 80-lukuun, entä työttömyysprosentti, leipäjonojen määrä, ym.?

        Niinpä. Ylikoulutus on ajanut maamme velkaan! Ylläpidetään turhia opinahjoja!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näinhän se teoriassa on ja sillä yleissivistyksellä perustellaan sen lukion tarvetta. Se meni joskus läpi, kun ei ollut paremmasta tietoa, mutta enää tuo selitys ei mene läpi. Kyllä sosiaalisesti heikoimpia on lukion käyneet. Lisäksi jos katsotaan syrjäytyneitä, mielenterveysongelmista ja sosiaalisesta vajavuusesta tilastoja, niin lukion käyneet ovat sen kärkeä. Hyvin tyypillistä on, että lukion jälkeen masennutaan ja jäädään pois yhteiskunnasta, kun oli niin korkeat odotukset ja epärealistiset illuusiot tulevaisuudesta. Lukion käyneet on tökerö draamaporukkaa, ja se ei ole kyllä mitään yleissivistystä. Yleissivistys opitaan kotoa ja akateemisissa perheissä sitä ei ole, vaan on vain kirjoista opittu. Ei ne pidä muita ihmisinä.

        Lukiossa päntätään ja tentitään. Tentin jälkeen pää on tyhjä. Sama kirjoituksissa.


    • Anonyymi

      Lukiossa älyä tarvitaan ja myös luovuutta. Kokeilepa aloittaja vetää lukio 8 keskiarvolla yo-tutkinnosta vähintään 5 C:tä.

      • Anonyymi

        ei lukio ole ulkolukua ja pänttäämistä. Nippelitietojakin kysytään tietenkin. Pääpaino on kuitenkin että osaa soveltaa ja tulkita oppimaansa. Tenteissä vastataan kysymyksiin juurikin ymmärrystä ja soveltamistaitoa edellyttäen . Aivot joutuvat varmasti ponnistelemaan.
        Moni lukiolainenkin opiskelee asioita oppikirjojen ulkopuolelta. Jos opiskellessa jättää aivot narikkaan käy yleensä huonosti. Miksi mollata lukiolaisia jotka haluavat edetä elämässä. Tekevät aivan oikein kuten hekin jotka valitsevat ammattikoulupolun.


      • Anonyymi

        Miksi tuollaista tyhmyyttä kannattaisi kokeilla? Mielestäni se on älykäs, joka menee lukion ja kaikki koulut läpi lukematta! Jos pänttäämään joutuu, niin se on tyhmyyden merkki. Lukion ja vaikka tohtorin tittelin saa jokainen, joka sellaista turhuutta arvostaa ja haluaa elämänsä uhrata tyhmentämällä itseään ajatteluaan plokkaamalla ja näkemystään kaventaen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ei lukio ole ulkolukua ja pänttäämistä. Nippelitietojakin kysytään tietenkin. Pääpaino on kuitenkin että osaa soveltaa ja tulkita oppimaansa. Tenteissä vastataan kysymyksiin juurikin ymmärrystä ja soveltamistaitoa edellyttäen . Aivot joutuvat varmasti ponnistelemaan.
        Moni lukiolainenkin opiskelee asioita oppikirjojen ulkopuolelta. Jos opiskellessa jättää aivot narikkaan käy yleensä huonosti. Miksi mollata lukiolaisia jotka haluavat edetä elämässä. Tekevät aivan oikein kuten hekin jotka valitsevat ammattikoulupolun.

        Siis todellakin lukio on aivopesua. Luetaan muiden kertomaa asiaa absoluuttisena faktana ja jos joku on niin viisas että kyseenalaistaa ja ajattelee loogisesti, niin hänet tuomitaan olevaksi väärässä ja toisinajattelija. Ei todellakaan tenteissä ole kuin yksi oikea vastaus, ja se on kirjasta plagioitu! Tentin jälkeen pää on tyhjä. Tiedän paljon lukion käyneitä joilla ei ole mitään pelisilmää ka lohista päättelyä. Pelkäävät ja stressaavat turhia ja käytös on jäykkää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ei lukio ole ulkolukua ja pänttäämistä. Nippelitietojakin kysytään tietenkin. Pääpaino on kuitenkin että osaa soveltaa ja tulkita oppimaansa. Tenteissä vastataan kysymyksiin juurikin ymmärrystä ja soveltamistaitoa edellyttäen . Aivot joutuvat varmasti ponnistelemaan.
        Moni lukiolainenkin opiskelee asioita oppikirjojen ulkopuolelta. Jos opiskellessa jättää aivot narikkaan käy yleensä huonosti. Miksi mollata lukiolaisia jotka haluavat edetä elämässä. Tekevät aivan oikein kuten hekin jotka valitsevat ammattikoulupolun.

        Eikä tässä mitään mollata, vaan kerrotaan elämän tosiasioita nykyajan tiedon valossa. Totuus tekee kipeää?
        Aivot on narikassa näillä lukuihnisillä. Työelämässä se näkyy negatiivisesti!


    • Anonyymi

      Korkeakoulutus ja lukio on huomattu turhaksi sen jälkeen kun korkeakouluun pääsee ilman lukiota. Ennen se oli eräänlainen uskontokunta jossa kaikki aivopesty. Nyt tämä lukion käyneiden ja korkeakoulutettujen turhuus on tiedostettu.

    • Anonyymi

      eihän armeijaakaan voi käydä kirjekurssina, joten teorian pänttääminen ei vain tuota mitään konkreettisia tuloksia vaan käytännön hommia tarvitaan aina. Nykyään valitettavasti käytännön hommia ei arvosteta yhtään, esim. palkassa, mutta se on kyllä paha virhe...

      • Anonyymi

        juurikin ylioppilaat menestyvät armeijassa. Menevät aliupserikouluun ja Rukkiin. Palvelevat
        varusmiehinä pisimmän ajan. Ihan käytäntöä sekin. Hyppivät jopa enemmän ja lujempaa kuin lukiota käymättömät. Sitten palveluksesta vapauduttuansa voivat mennä hanttihommiin ja sen jälkeen sinne yliopistoon. Mitä kukin elämässänsä sitten jatko-opiskelee tai tekeekään. Käytännön homma voi olla varmasti muutakin kuin fyysinen työ, Vaikkapa tietokoneohjelmien tekeminen. Liikeyrityksen johtaminen on myös käytännön työtä. Avaruuslentäjät ovat järjestänsä tohtoritason ihmisiä. Työnsä on älyllistä, riskialtista käytännön työtä. Fyysisen ja henkisen suorituskyvyn kestorajoilla mennään. Käytännön työtä on kaikki työn tekeminen. Toisissa töissä päänuppi on se tärkein instrumentti ja toisissa hommissa kroppa on se tärkein instrumentti. Ei palkka perustu mihinkään arvostukseen. Ei ole koskaan perustunut. Palkka määräytyy monasti sillä miten vaikeata/helppoa ihminen on korvata toisella ihmisellä. Hyvästä joutuu maksamaan yleensä enemmän. Aivokirurgi muuttaa ulkomaille ja sairaala joutuu paniikkiin.


      • Anonyymi

        Armeijassakin nämä joidenkin sukuperinteet mennä johtajakoulutukseen laskee tasoa. Sielläkin lukiopellet ja tittelistit huseeraa ja yrittää päteä ja nuut vain nauraa niille rillipöllöille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        juurikin ylioppilaat menestyvät armeijassa. Menevät aliupserikouluun ja Rukkiin. Palvelevat
        varusmiehinä pisimmän ajan. Ihan käytäntöä sekin. Hyppivät jopa enemmän ja lujempaa kuin lukiota käymättömät. Sitten palveluksesta vapauduttuansa voivat mennä hanttihommiin ja sen jälkeen sinne yliopistoon. Mitä kukin elämässänsä sitten jatko-opiskelee tai tekeekään. Käytännön homma voi olla varmasti muutakin kuin fyysinen työ, Vaikkapa tietokoneohjelmien tekeminen. Liikeyrityksen johtaminen on myös käytännön työtä. Avaruuslentäjät ovat järjestänsä tohtoritason ihmisiä. Työnsä on älyllistä, riskialtista käytännön työtä. Fyysisen ja henkisen suorituskyvyn kestorajoilla mennään. Käytännön työtä on kaikki työn tekeminen. Toisissa töissä päänuppi on se tärkein instrumentti ja toisissa hommissa kroppa on se tärkein instrumentti. Ei palkka perustu mihinkään arvostukseen. Ei ole koskaan perustunut. Palkka määräytyy monasti sillä miten vaikeata/helppoa ihminen on korvata toisella ihmisellä. Hyvästä joutuu maksamaan yleensä enemmän. Aivokirurgi muuttaa ulkomaille ja sairaala joutuu paniikkiin.

        Huom ”menevät”. Ei se että menee jonnekin titteleiden ja perinteiden perässä tee hyvää ja hyödyllistä sotilasta. Eikä se että on pisimmän ajan. Naisetkin menee inttiin ja on pisimmän ajan ja johtajana. On huono taso! Armeijassakin saataisiin tasoa sillä, kun nämä ylilukeneet vapautettaisiin kokonaan. Taso paranisi kerralla ja sodan kannalta oikea aines hakeutuis johtajiksi. Nyt sinne menee titteleidennoerässä ja perinteiden perässä urpot. Nyt en kyllä sotaan lähtisi näiden itsensä tyhmäksi lukeneiden pelkureiden kanssa. Ihan näin kiriisinhallintasotilaan taustalla kerron tämän faktan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        juurikin ylioppilaat menestyvät armeijassa. Menevät aliupserikouluun ja Rukkiin. Palvelevat
        varusmiehinä pisimmän ajan. Ihan käytäntöä sekin. Hyppivät jopa enemmän ja lujempaa kuin lukiota käymättömät. Sitten palveluksesta vapauduttuansa voivat mennä hanttihommiin ja sen jälkeen sinne yliopistoon. Mitä kukin elämässänsä sitten jatko-opiskelee tai tekeekään. Käytännön homma voi olla varmasti muutakin kuin fyysinen työ, Vaikkapa tietokoneohjelmien tekeminen. Liikeyrityksen johtaminen on myös käytännön työtä. Avaruuslentäjät ovat järjestänsä tohtoritason ihmisiä. Työnsä on älyllistä, riskialtista käytännön työtä. Fyysisen ja henkisen suorituskyvyn kestorajoilla mennään. Käytännön työtä on kaikki työn tekeminen. Toisissa töissä päänuppi on se tärkein instrumentti ja toisissa hommissa kroppa on se tärkein instrumentti. Ei palkka perustu mihinkään arvostukseen. Ei ole koskaan perustunut. Palkka määräytyy monasti sillä miten vaikeata/helppoa ihminen on korvata toisella ihmisellä. Hyvästä joutuu maksamaan yleensä enemmän. Aivokirurgi muuttaa ulkomaille ja sairaala joutuu paniikkiin.

        Vai on avaruuslentäjät tohtoreita. No on ne varmaan tohtoreita avaruuslennossa, joka on aika spesifi ala kuitenkin. Samaten kuin muut astronautit. Suomessa on tohtoreita liikaa ja ylikoulutettuja, mutta yksikään mielestään erinomainen ylikoulutettu suomalainen ei ole avaruuteen kyennyt. Ruotsalaisia siellä on käynyt, mutta Ruotsissa on vähemmän yliopistoja ja siellä ei moni lukiota käy. Äly hoi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        juurikin ylioppilaat menestyvät armeijassa. Menevät aliupserikouluun ja Rukkiin. Palvelevat
        varusmiehinä pisimmän ajan. Ihan käytäntöä sekin. Hyppivät jopa enemmän ja lujempaa kuin lukiota käymättömät. Sitten palveluksesta vapauduttuansa voivat mennä hanttihommiin ja sen jälkeen sinne yliopistoon. Mitä kukin elämässänsä sitten jatko-opiskelee tai tekeekään. Käytännön homma voi olla varmasti muutakin kuin fyysinen työ, Vaikkapa tietokoneohjelmien tekeminen. Liikeyrityksen johtaminen on myös käytännön työtä. Avaruuslentäjät ovat järjestänsä tohtoritason ihmisiä. Työnsä on älyllistä, riskialtista käytännön työtä. Fyysisen ja henkisen suorituskyvyn kestorajoilla mennään. Käytännön työtä on kaikki työn tekeminen. Toisissa töissä päänuppi on se tärkein instrumentti ja toisissa hommissa kroppa on se tärkein instrumentti. Ei palkka perustu mihinkään arvostukseen. Ei ole koskaan perustunut. Palkka määräytyy monasti sillä miten vaikeata/helppoa ihminen on korvata toisella ihmisellä. Hyvästä joutuu maksamaan yleensä enemmän. Aivokirurgi muuttaa ulkomaille ja sairaala joutuu paniikkiin.

        Mitä menestystä se on, kun on käsi pystyssä kaikkiin titteleihin joilla saa yrittää päteä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huom ”menevät”. Ei se että menee jonnekin titteleiden ja perinteiden perässä tee hyvää ja hyödyllistä sotilasta. Eikä se että on pisimmän ajan. Naisetkin menee inttiin ja on pisimmän ajan ja johtajana. On huono taso! Armeijassakin saataisiin tasoa sillä, kun nämä ylilukeneet vapautettaisiin kokonaan. Taso paranisi kerralla ja sodan kannalta oikea aines hakeutuis johtajiksi. Nyt sinne menee titteleidennoerässä ja perinteiden perässä urpot. Nyt en kyllä sotaan lähtisi näiden itsensä tyhmäksi lukeneiden pelkureiden kanssa. Ihan näin kiriisinhallintasotilaan taustalla kerron tämän faktan.

        Itse ennen inttiä suunnittelin sotilaisuraa, mutta sinne pitää olla AUK tai RUK. No tuli se aika että sinne kysyttiin väkeä ja hyvältä näytti, mutta moni sanoi ei kiitos. Sitten sinne kysyttiin halukkaita. Siellä nousi sellaisia käsiä pystyyn ja niitä jäi alas joiden olisi kuulunut nousta pystyyn, niin päätin pitää oman kädenkin väkisin alhaalla. Oli se kyllä melko Hölmölän hommaa näiden persejalkaisten piipitävien silmälasikäärmeiden suorittama harhaanjohtaminen. Myöhemmin olin kuitenkin pari vuotta rapiddihommissa Balkanilla ja yhden YK-reissun Eritreassa, ja siellä ei näitä intin johtajia, mutta ei paljon parempia. Oli otettu niitä Porin prikaatin kasvatteja etelän veteliä. Ne olivat mielestään vain johtajia, vaikka eivät osanneet edes sitä. Ylioppilaita melkein jokainen! Ne jotka oli Ok, ei olleet ylioppilaita. No olipa siellä muutama persejalkainen nuori tyttö jotka ei ylioppilaita ja alikessuja, mutta ei siitä niillä tullut helvettiikään. Yksi taisi antaa pildee ja ylennettiin kessuksi. En muista tarkalleen.


    • Anonyymi

      Lukion käyneet on hieman yksinkertaista porukkaa. Meillä on niitä valitettavasti liikaa töissä. Ei mitään käytännön taitoja. Kaikki pitää ohjeista huolimatta tehdä väärin tai vaikeimman kautta. Edes kierrätys ei ole heille tuttua. Puu, muovi ja kiviaines ovat heille samaa tavaraa.

      Ammattikoulusta juuri valmistuneetkin ovat taas todella fiksua porukkaa. Eivät he tarvitse juurikaan opastusta ja kaikki sujuu hienosti.

      Olen pomolle sanonut että kun otetaan taas uusia kausityöntekijöitä niin katso ettei seassa ole lukion käyneitä tai en ota heitä kontolleni.

      • Anonyymi

        nyt unta kuuppaan.


      • Anonyymi

        Varmaan totta. Teillä on aika nuori ja työelämässä kokematon työyhteisö ilmeisesti?


      • Anonyymi

        Huomasin saman kun tehtaalle opetettavaksi tuli ensin yliopistopelle ja sitten alan teknisen koulutuksen käynyt. Alan mies oppi homman kuin vettä vaan ja pärjäsi erinomaisesti työssä.

        Yliopistopellellä sen sijaan sujui huonommin. Oli ensinnäkin vaikeuksia saapua ajoissa työpaikallekin ja poissaolojaan ei ilmoittanut kenellekään, hommahan jäi sitten kesken kun eräänä päivänä ei saapunut enää ollenkaan töihin. Muutenkin se työnteko oli enemmän joutavan epäoleellisen hölisemistä, ja fyysisesti raskaammat työt sujui vapisevin narukäsin ilmeisesti jaksamisen äärirajoilla...


      • Anonyymi

        eipä duunarilla ole vaikutusmahdollisuuksia ketä otetaan töihin ja ketä joutuu/pääsee opettamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        eipä duunarilla ole vaikutusmahdollisuuksia ketä otetaan töihin ja ketä joutuu/pääsee opettamaan.

        Nykyään on työyhteisöjä, joissa työyhteisö valitsee työkaverin. Lukiopellet käyttää myöskin suhteita hyväksi, kun monen vaikkapa isä on lapsensa kaltainen tolvana ja suojatyöpaikassa oleva esimies vaikka valtiolla .


    • Anonyymi

      Nyt on lusikka herkässä kolossa : )
      Annatko "joka" asiasta esimerkin, kun olet niin varma?

      • Anonyymi

        Tämä on herkkä aihe käsitellä. Aivopesty kansa kuitenkin hei vastassa.


      • Anonyymi

        Aika kova vaatimus ”joka asiasta esimerkki”. Tee lista mistä haluat käytännön esimerkin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika kova vaatimus ”joka asiasta esimerkki”. Tee lista mistä haluat käytännön esimerkin?

        Sinulla niitä esimerkkejä kun on niin anna vain niitä kuulua niin kenties koulujärjestelmää/yhteiskuntaa jossain vaiheessa saataisiin muutettua : )


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla niitä esimerkkejä kun on niin anna vain niitä kuulua niin kenties koulujärjestelmää/yhteiskuntaa jossain vaiheessa saataisiin muutettua : )

        Katos kun sinulla/teillä on tässä keississä todistustaakka kun te väitteen esitättekin. Muuten mitään sanottua ei ole syytä ottaa tosissaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla niitä esimerkkejä kun on niin anna vain niitä kuulua niin kenties koulujärjestelmää/yhteiskuntaa jossain vaiheessa saataisiin muutettua : )

        Eiköhän kysyjä rajaa kysymykset. Lista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän kysyjä rajaa kysymykset. Lista?

        Sinä kun väität niin sinulla on se todistustaakka. Onko se niin vaikea ymmärtää? : )


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä kun väität niin sinulla on se todistustaakka. Onko se niin vaikea ymmärtää? : )

        Ai alat käyttää oikeustermejä. Wau. Kyllä sinun pitää nyt kyetä rajaamaan. Lukeneena idioottina kuitenkin varmaan sen ymmärrät. Ei tässä nyt mistään todistamisen velvollisuudesta ole kyse, vaikka sinä et tätäkään asiaa suostu ymmärtämään, aivopesty itsesi ääliöksi päntännyt idiootti kun olet. Opettele käyttämään omia aivojasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai alat käyttää oikeustermejä. Wau. Kyllä sinun pitää nyt kyetä rajaamaan. Lukeneena idioottina kuitenkin varmaan sen ymmärrät. Ei tässä nyt mistään todistamisen velvollisuudesta ole kyse, vaikka sinä et tätäkään asiaa suostu ymmärtämään, aivopesty itsesi ääliöksi päntännyt idiootti kun olet. Opettele käyttämään omia aivojasi.

        Tosiaan pahoittelut ja sanon nyt selvennykseksi, että tarkoitin kyseistä termiä sen laajemmassa merkityksessä, joka ulottuu myös esimerkiksi filosofiaan (burden of proof), vaikkakin se oikeutta käsittelevä wikipedia artikkeli on nimetty sen mukaan. :P
        Pointtinahan yksinkertaisesti on se, että jos joku HUUTELEE mitä sattuu eikä tuo mitään konkreettista keskustelupöytään niin, yleisessä ja esimerkiksi tämän keskustelun tyyppisessä tapauksessa, kaikki muut voivat mukavasti rentoutua omiin nojatuoleihinsa.
        Minkään listojen kanssa minun on aivan turha alkaa heittää tikkaa pimeässä kun sinä itse luontaisesti tiedät ne esimerkit, jotka ovat saaneet sinut vakuuttuneeksi omasta kannastasi. Osaat ne varmaan myös parhaiten selittää.
        Näköjään ei voi olettaa, että jokainen osaisi itse johdonmukaisesti aloittaa vahvimmasta ja havainnollisimmasta esimerkistään, joten aloita siitä. : )
        Suosittelisin ennemmin rauhallista havainnolisempaa keskustelua, jossa asioita ei esitetä ehtoina totuuksina, sillä kokemuksen mukaan kokemattomien laivat uppoavat jo rantahietikkoon kovemmassa väittelyssä satuin sitten olemaan samaa tai eri mieltä.
        Jospa vihdoinkin saataisiin valoa tälle teho-osastolle, jolle itsesääliä potevat potilaat on kutsuttu työntämään päätä syvemmälle pussiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosiaan pahoittelut ja sanon nyt selvennykseksi, että tarkoitin kyseistä termiä sen laajemmassa merkityksessä, joka ulottuu myös esimerkiksi filosofiaan (burden of proof), vaikkakin se oikeutta käsittelevä wikipedia artikkeli on nimetty sen mukaan. :P
        Pointtinahan yksinkertaisesti on se, että jos joku HUUTELEE mitä sattuu eikä tuo mitään konkreettista keskustelupöytään niin, yleisessä ja esimerkiksi tämän keskustelun tyyppisessä tapauksessa, kaikki muut voivat mukavasti rentoutua omiin nojatuoleihinsa.
        Minkään listojen kanssa minun on aivan turha alkaa heittää tikkaa pimeässä kun sinä itse luontaisesti tiedät ne esimerkit, jotka ovat saaneet sinut vakuuttuneeksi omasta kannastasi. Osaat ne varmaan myös parhaiten selittää.
        Näköjään ei voi olettaa, että jokainen osaisi itse johdonmukaisesti aloittaa vahvimmasta ja havainnollisimmasta esimerkistään, joten aloita siitä. : )
        Suosittelisin ennemmin rauhallista havainnolisempaa keskustelua, jossa asioita ei esitetä ehtoina totuuksina, sillä kokemuksen mukaan kokemattomien laivat uppoavat jo rantahietikkoon kovemmassa väittelyssä satuin sitten olemaan samaa tai eri mieltä.
        Jospa vihdoinkin saataisiin valoa tälle teho-osastolle, jolle itsesääliä potevat potilaat on kutsuttu työntämään päätä syvemmälle pussiin.

        Tuolta alempaa autokoulun opettajalta voisi ottaa esimerkkiä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosiaan pahoittelut ja sanon nyt selvennykseksi, että tarkoitin kyseistä termiä sen laajemmassa merkityksessä, joka ulottuu myös esimerkiksi filosofiaan (burden of proof), vaikkakin se oikeutta käsittelevä wikipedia artikkeli on nimetty sen mukaan. :P
        Pointtinahan yksinkertaisesti on se, että jos joku HUUTELEE mitä sattuu eikä tuo mitään konkreettista keskustelupöytään niin, yleisessä ja esimerkiksi tämän keskustelun tyyppisessä tapauksessa, kaikki muut voivat mukavasti rentoutua omiin nojatuoleihinsa.
        Minkään listojen kanssa minun on aivan turha alkaa heittää tikkaa pimeässä kun sinä itse luontaisesti tiedät ne esimerkit, jotka ovat saaneet sinut vakuuttuneeksi omasta kannastasi. Osaat ne varmaan myös parhaiten selittää.
        Näköjään ei voi olettaa, että jokainen osaisi itse johdonmukaisesti aloittaa vahvimmasta ja havainnollisimmasta esimerkistään, joten aloita siitä. : )
        Suosittelisin ennemmin rauhallista havainnolisempaa keskustelua, jossa asioita ei esitetä ehtoina totuuksina, sillä kokemuksen mukaan kokemattomien laivat uppoavat jo rantahietikkoon kovemmassa väittelyssä satuin sitten olemaan samaa tai eri mieltä.
        Jospa vihdoinkin saataisiin valoa tälle teho-osastolle, jolle itsesääliä potevat potilaat on kutsuttu työntämään päätä syvemmälle pussiin.

        Tapauksia on ihmisillä niin paljon , että ei ole järkeä ja aikaa alkaa kirjoittamaan kaikkia. Sinun pitää nyt elää asian kanssa ja yrittää käyttää omia aivojasi. Sitten kun opit käyttämään aivojasi ja näet näitä asioita käytännössä, niin ymmärrät, että tätä ne tarkoitti. Sitten alat tunnistaa lisää tapauksia. Sinulla lähti nyt vaatimuksilla laukalle, kuten lukiolaisilla lähtee. Kahdella sanalla kerrottava saa kerrotaan 20 sanalla. Ja joka ilmiselvästi asiasta kysellään. Älkää ihmiset kertoko tänne yhdelle esimerkkejä, koska hänen pitää vihdoinkin itse oppi käyttämään aivojaan. Tässä on hyvä alku!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tapauksia on ihmisillä niin paljon , että ei ole järkeä ja aikaa alkaa kirjoittamaan kaikkia. Sinun pitää nyt elää asian kanssa ja yrittää käyttää omia aivojasi. Sitten kun opit käyttämään aivojasi ja näet näitä asioita käytännössä, niin ymmärrät, että tätä ne tarkoitti. Sitten alat tunnistaa lisää tapauksia. Sinulla lähti nyt vaatimuksilla laukalle, kuten lukiolaisilla lähtee. Kahdella sanalla kerrottava saa kerrotaan 20 sanalla. Ja joka ilmiselvästi asiasta kysellään. Älkää ihmiset kertoko tänne yhdelle esimerkkejä, koska hänen pitää vihdoinkin itse oppi käyttämään aivojaan. Tässä on hyvä alku!

        Helppompi on yrittää lähettää haastaja pois "ajattelemaan omilla aivoilla", jos itsellä ei ole yhtään esimerkkiä. Voin antaa oman:
        Armeijassa E-jaksolla sain uuden miehistön ja mentiin metsäreissun jälkeen ensimmäistä kertaa putsaamaan naamiontiverkot. Annettiin siinä käsky aloittaa materiaali huolto ja naamiointiverkot avattiin suoraan auki sikin sokin hallia ja niitä alettiin harjaamaan aivan kuin minuakin oltiin opetettu. Saatiin siitä idea, että laitetaan kaksi nostamaan ja vierittämään ja ravistelemaan istuma-asennosta pesu-uran muurin päältä ja kaksi harjaamaan roskat "ala-mäkeen" molemmilta puolilta ja harjatun puolen roskat jäivät pienelle alueelle, josta ne sai parissa sekunnissa pois tieltä. Sitten oli toisen puolen vuoro. Valmiit verkot saatiin nopeasti mytyssä pois alta, josta ne oli nopea avata puhtaina rullausta varten puhtaalle paikalle, jota ei enää erikseen tarvinnut harjata puhtaaksi harjauksen jälkeen. 2 tunnin duunista tuli vajaa tunti ja tilaa säästyi roimasti muulle varuste huollolle. Alaisinani oli sekä amiksia, että lukion käyneitä. Molemmat toimivat tunnollisesti muutamia lukuun ottamatta. Amikset osasivat muutamaa lukuunottamatta tehdä asioita todella tehokkaasti. Lukion käyneillä suunnilleen sama ja osa osasi antaa myös rakentavaa palautetta. Ainakin itsellä lukion käyneenä perushuolto toimenpiteet ja siivous olivat aluksi käytännön kannalta haastavia kun ei ikinä ollut tehnyt moista mutta kyllä ne muutaman toistokerran jälkeen sujuivat ihan hyvin ja sen perusteella uskon että kaikki ne käytännön taidot voi oppia kunhan saa tehtyä onnistumisen kokemuksia ja haluaa tehdä hyvin. Parempi aloittaa myöhään kuin ei milloinkaan.
        Helppo harhauttaa muualle, jos itsellä ei ole mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helppompi on yrittää lähettää haastaja pois "ajattelemaan omilla aivoilla", jos itsellä ei ole yhtään esimerkkiä. Voin antaa oman:
        Armeijassa E-jaksolla sain uuden miehistön ja mentiin metsäreissun jälkeen ensimmäistä kertaa putsaamaan naamiontiverkot. Annettiin siinä käsky aloittaa materiaali huolto ja naamiointiverkot avattiin suoraan auki sikin sokin hallia ja niitä alettiin harjaamaan aivan kuin minuakin oltiin opetettu. Saatiin siitä idea, että laitetaan kaksi nostamaan ja vierittämään ja ravistelemaan istuma-asennosta pesu-uran muurin päältä ja kaksi harjaamaan roskat "ala-mäkeen" molemmilta puolilta ja harjatun puolen roskat jäivät pienelle alueelle, josta ne sai parissa sekunnissa pois tieltä. Sitten oli toisen puolen vuoro. Valmiit verkot saatiin nopeasti mytyssä pois alta, josta ne oli nopea avata puhtaina rullausta varten puhtaalle paikalle, jota ei enää erikseen tarvinnut harjata puhtaaksi harjauksen jälkeen. 2 tunnin duunista tuli vajaa tunti ja tilaa säästyi roimasti muulle varuste huollolle. Alaisinani oli sekä amiksia, että lukion käyneitä. Molemmat toimivat tunnollisesti muutamia lukuun ottamatta. Amikset osasivat muutamaa lukuunottamatta tehdä asioita todella tehokkaasti. Lukion käyneillä suunnilleen sama ja osa osasi antaa myös rakentavaa palautetta. Ainakin itsellä lukion käyneenä perushuolto toimenpiteet ja siivous olivat aluksi käytännön kannalta haastavia kun ei ikinä ollut tehnyt moista mutta kyllä ne muutaman toistokerran jälkeen sujuivat ihan hyvin ja sen perusteella uskon että kaikki ne käytännön taidot voi oppia kunhan saa tehtyä onnistumisen kokemuksia ja haluaa tehdä hyvin. Parempi aloittaa myöhään kuin ei milloinkaan.
        Helppo harhauttaa muualle, jos itsellä ei ole mitään.

        Eräs esimerkki. Olin joku aika sitten työkaverini kyydissä noin 3km matkan. Tällä matkalla hänellä sammui auto kolme kertaa, hän oli liikenteen tukkona ja yhdessä selkeässä risteyksessä jäätyi miettimään kenellä on väistämisvelvolisuus, kun risteys on mutkan kohdalla. Hän on tyypillinen ylioppilas, jolla ikää jo kohta 50v ja autoa ajanut varmaan 30 vuotta. Millaista kohellusta se oli silloin nuorena?

        Olisi näitä tarinoita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eräs esimerkki. Olin joku aika sitten työkaverini kyydissä noin 3km matkan. Tällä matkalla hänellä sammui auto kolme kertaa, hän oli liikenteen tukkona ja yhdessä selkeässä risteyksessä jäätyi miettimään kenellä on väistämisvelvolisuus, kun risteys on mutkan kohdalla. Hän on tyypillinen ylioppilas, jolla ikää jo kohta 50v ja autoa ajanut varmaan 30 vuotta. Millaista kohellusta se oli silloin nuorena?

        Olisi näitä tarinoita.

        Hienoa, tosin omalla kohdalla yhdelläkään lukion ja autokoulun läpäisseellä kaverilla ei ole tullut kytkinpommia perus ehjällä jotenkin tutulla autolla kunhan ajokilometrejä on ainakin parin viikon verran takana.
        Anna ihmeessä vielä jokin toinen tarina niin voidaan sitten keskuskella siitä yhteiskuntaan tarvittavasta muutoksesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hienoa, tosin omalla kohdalla yhdelläkään lukion ja autokoulun läpäisseellä kaverilla ei ole tullut kytkinpommia perus ehjällä jotenkin tutulla autolla kunhan ajokilometrejä on ainakin parin viikon verran takana.
        Anna ihmeessä vielä jokin toinen tarina niin voidaan sitten keskuskella siitä yhteiskuntaan tarvittavasta muutoksesta.

        En ole tuo sama tyyppi, mutta kerron hyvän esimerkin. Tämä tarina on tosi.

        Kaksi tohtoria maalasi taloa. Siinä meni kuukausia aikaa ja touhu ei edistynyt. Naapuri sitä ihmettelemään. Meni kysymään, onko kaikki hyvin. Tohtorit maalasivat taloa vesiväripensseleillä. Naapuri kysyi ”miksi”. He sanoivat, ettei isompi pensseli sovi maalisankoon, koska he otttivat sitä maalia siitä sävytysväriä varten olevasta pienestä noin 2cm leveästä reijästä, joka kannen päällä.

        Olen itse amis ja myöhemmällä iällä korkeakoulutettu. Olen töissä ja opinnoissa nähnyt näitä tapauksia. En kuitenkaan jaksa kaikkea muistaa ja kirjoittaa, mutta tarvittaessa kerron muutaman lisää .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole tuo sama tyyppi, mutta kerron hyvän esimerkin. Tämä tarina on tosi.

        Kaksi tohtoria maalasi taloa. Siinä meni kuukausia aikaa ja touhu ei edistynyt. Naapuri sitä ihmettelemään. Meni kysymään, onko kaikki hyvin. Tohtorit maalasivat taloa vesiväripensseleillä. Naapuri kysyi ”miksi”. He sanoivat, ettei isompi pensseli sovi maalisankoon, koska he otttivat sitä maalia siitä sävytysväriä varten olevasta pienestä noin 2cm leveästä reijästä, joka kannen päällä.

        Olen itse amis ja myöhemmällä iällä korkeakoulutettu. Olen töissä ja opinnoissa nähnyt näitä tapauksia. En kuitenkaan jaksa kaikkea muistaa ja kirjoittaa, mutta tarvittaessa kerron muutaman lisää .

        Hyvä ja havainnollistava esimerkki! Tuo vain omaan kokemukseen kuulostaa hieman liioitellulta kun ilmeisesti kumpikaan ei ollut selvittänyt miten tuollaista tehtäisiin ja kun kirjastosta ja netistä löytyy helposti noita tee-se-itse ohjeita, eikä kumpikaan ollut varmaan koskaan nähnyt täysin avonaista maalipurkkia ehjällä kannella, minkä huomioon tuominen olisi työtä helpottanut.
        Tuo kuitenkin menee yhteen oman kokemuksen kanssa siinä että Suomessa voi tosiaan monessa tapauksessa opiskella Teoriaa huipulle asti kuitenkaan koskaan saamatta mitään koskemuspintaa oman osaamisen tai yhteisön kautta sen opitun teorian omaan tai yhteiskunnalliseen soveltamiseen. On nähty kun käytännön töitä on ylimielisenä vältelty maisteriksi asti. Yleissivistävää on turha noin vain kuitenkin heittää roskiin. Vastaavasti ammattikouluun ja perus käytännön duuneihin voi mennä koskaan oppimatta luotettavan tiedon tunnusmerkkejä ja käsitteiden suhteiden ja järjestelyyn tarvittavia taitoja, jolloin jääräpäisimmät eivät suostu perusteluiden jälkeen edes testaamaan monimutkaisempaa mutta mahdollisesti merkittävästi tehokkaampaa toimintatapaa kun asioita on vuodet toimivasti tehty tietyllä tavalla. Muutenkin pahimmissa tapauksissa on syvällisempää keskustelua saanut vääntää ratakiskosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä ja havainnollistava esimerkki! Tuo vain omaan kokemukseen kuulostaa hieman liioitellulta kun ilmeisesti kumpikaan ei ollut selvittänyt miten tuollaista tehtäisiin ja kun kirjastosta ja netistä löytyy helposti noita tee-se-itse ohjeita, eikä kumpikaan ollut varmaan koskaan nähnyt täysin avonaista maalipurkkia ehjällä kannella, minkä huomioon tuominen olisi työtä helpottanut.
        Tuo kuitenkin menee yhteen oman kokemuksen kanssa siinä että Suomessa voi tosiaan monessa tapauksessa opiskella Teoriaa huipulle asti kuitenkaan koskaan saamatta mitään koskemuspintaa oman osaamisen tai yhteisön kautta sen opitun teorian omaan tai yhteiskunnalliseen soveltamiseen. On nähty kun käytännön töitä on ylimielisenä vältelty maisteriksi asti. Yleissivistävää on turha noin vain kuitenkin heittää roskiin. Vastaavasti ammattikouluun ja perus käytännön duuneihin voi mennä koskaan oppimatta luotettavan tiedon tunnusmerkkejä ja käsitteiden suhteiden ja järjestelyyn tarvittavia taitoja, jolloin jääräpäisimmät eivät suostu perusteluiden jälkeen edes testaamaan monimutkaisempaa mutta mahdollisesti merkittävästi tehokkaampaa toimintatapaa kun asioita on vuodet toimivasti tehty tietyllä tavalla. Muutenkin pahimmissa tapauksissa on syvällisempää keskustelua saanut vääntää ratakiskosta.

        Se mitä henkilö kirjoittaa kertoo siitä mihin hän kiinnittää huomiota


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hienoa, tosin omalla kohdalla yhdelläkään lukion ja autokoulun läpäisseellä kaverilla ei ole tullut kytkinpommia perus ehjällä jotenkin tutulla autolla kunhan ajokilometrejä on ainakin parin viikon verran takana.
        Anna ihmeessä vielä jokin toinen tarina niin voidaan sitten keskuskella siitä yhteiskuntaan tarvittavasta muutoksesta.

        Kyllä kytkintä on aika hankala pilata. Ei se onnistu kuin lukiotaustaisilla eläkeläisillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä kytkintä on aika hankala pilata. Ei se onnistu kuin lukiotaustaisilla eläkeläisillä.

        Pahoittelen varmaan huonosta slangista. tarkennukseksi yhtään kytkintä ei oltu sekuntia pidemmäksi pilattu. Poimin termin humalaisilta ala-aste tutuilta kun nämä olivat juuri tulleet autolla baarista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pahoittelen varmaan huonosta slangista. tarkennukseksi yhtään kytkintä ei oltu sekuntia pidemmäksi pilattu. Poimin termin humalaisilta ala-aste tutuilta kun nämä olivat juuri tulleet autolla baarista.

        Turha alkaa keskustelemaan, jos keskustelu saastuu letkautuksista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä ja havainnollistava esimerkki! Tuo vain omaan kokemukseen kuulostaa hieman liioitellulta kun ilmeisesti kumpikaan ei ollut selvittänyt miten tuollaista tehtäisiin ja kun kirjastosta ja netistä löytyy helposti noita tee-se-itse ohjeita, eikä kumpikaan ollut varmaan koskaan nähnyt täysin avonaista maalipurkkia ehjällä kannella, minkä huomioon tuominen olisi työtä helpottanut.
        Tuo kuitenkin menee yhteen oman kokemuksen kanssa siinä että Suomessa voi tosiaan monessa tapauksessa opiskella Teoriaa huipulle asti kuitenkaan koskaan saamatta mitään koskemuspintaa oman osaamisen tai yhteisön kautta sen opitun teorian omaan tai yhteiskunnalliseen soveltamiseen. On nähty kun käytännön töitä on ylimielisenä vältelty maisteriksi asti. Yleissivistävää on turha noin vain kuitenkin heittää roskiin. Vastaavasti ammattikouluun ja perus käytännön duuneihin voi mennä koskaan oppimatta luotettavan tiedon tunnusmerkkejä ja käsitteiden suhteiden ja järjestelyyn tarvittavia taitoja, jolloin jääräpäisimmät eivät suostu perusteluiden jälkeen edes testaamaan monimutkaisempaa mutta mahdollisesti merkittävästi tehokkaampaa toimintatapaa kun asioita on vuodet toimivasti tehty tietyllä tavalla. Muutenkin pahimmissa tapauksissa on syvällisempää keskustelua saanut vääntää ratakiskosta.

        Siis tyhmä pitää olla, jos vaikka maalaamiseen pitää ohje olla ja jopa maalisankon aukaisuun.

        Lukenut on ollut väärässä, niin ei ne käytännössä työtä tekevät ala tekemään asiasta hankalaa vain kun joku käytännöntaidoton lukutoukka yrittää päteä. Ja lukeneet selittää asiat narisevalla äänellä ja epäoleellisiin jumittuen, niin koita siinä sitten keskustella tyhmän lukion käyneen kanssa. On niin rasittavan kuuloista narinaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pahoittelen varmaan huonosta slangista. tarkennukseksi yhtään kytkintä ei oltu sekuntia pidemmäksi pilattu. Poimin termin humalaisilta ala-aste tutuilta kun nämä olivat juuri tulleet autolla baarista.

        Siis minkä? Mitä helvettiä yrität kertoa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turha alkaa keskustelemaan, jos keskustelu saastuu letkautuksista.

        On kyllä erikoista ”slangia”, kun en ynmärrä yhtään, vaikka hyvä huumorintaju on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä ja havainnollistava esimerkki! Tuo vain omaan kokemukseen kuulostaa hieman liioitellulta kun ilmeisesti kumpikaan ei ollut selvittänyt miten tuollaista tehtäisiin ja kun kirjastosta ja netistä löytyy helposti noita tee-se-itse ohjeita, eikä kumpikaan ollut varmaan koskaan nähnyt täysin avonaista maalipurkkia ehjällä kannella, minkä huomioon tuominen olisi työtä helpottanut.
        Tuo kuitenkin menee yhteen oman kokemuksen kanssa siinä että Suomessa voi tosiaan monessa tapauksessa opiskella Teoriaa huipulle asti kuitenkaan koskaan saamatta mitään koskemuspintaa oman osaamisen tai yhteisön kautta sen opitun teorian omaan tai yhteiskunnalliseen soveltamiseen. On nähty kun käytännön töitä on ylimielisenä vältelty maisteriksi asti. Yleissivistävää on turha noin vain kuitenkin heittää roskiin. Vastaavasti ammattikouluun ja perus käytännön duuneihin voi mennä koskaan oppimatta luotettavan tiedon tunnusmerkkejä ja käsitteiden suhteiden ja järjestelyyn tarvittavia taitoja, jolloin jääräpäisimmät eivät suostu perusteluiden jälkeen edes testaamaan monimutkaisempaa mutta mahdollisesti merkittävästi tehokkaampaa toimintatapaa kun asioita on vuodet toimivasti tehty tietyllä tavalla. Muutenkin pahimmissa tapauksissa on syvällisempää keskustelua saanut vääntää ratakiskosta.

        Kait nämä lukeneet on peruskoulussa puutöissä olleet?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hienoa, tosin omalla kohdalla yhdelläkään lukion ja autokoulun läpäisseellä kaverilla ei ole tullut kytkinpommia perus ehjällä jotenkin tutulla autolla kunhan ajokilometrejä on ainakin parin viikon verran takana.
        Anna ihmeessä vielä jokin toinen tarina niin voidaan sitten keskuskella siitä yhteiskuntaan tarvittavasta muutoksesta.

        Yhteiskuntaan tarvitaan sellainen muutos ja säästö, että lukiot lakkautetaan ja yliopistot myös. Lopetetaan ylikoulutus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kait nämä lukeneet on peruskoulussa puutöissä olleet?

        Varmaan, mutta peruskoulusta tohtoriksi on valitettavasti yleensä eroa jo reilusti yli 10 vuotta ja jos jotain ei tee peruskoulun jälkeen niin se siltä tasolta lähtee alamäkeen, mikä se silloin on ollutkaan. Et varmaan itsekään heidän ns erityis osaamistaan osaisi itse korvata? Periaate pätee jokaiseen. Lukion materiaali on täynnä erilaisia käytännön kokeiluja (esim. bios sarja) mutta omalla kohdalla melkein kaikki niistä sivuutettiin ja olen ne jälkikäteen huomannut. Tuosta "Lukenut ollu väärässä" kommentista, että ihan sama kuulostaako se paskalta narinalta ja turhaan sitä suoraan haukut. Annat sille pätijälle sitten sen mahdollisuuden yrittää näyttää ja tehdä yhteistyötä, jos et narinaa ymmärrä. Hän itse sitten julkisesti onnistuu tai nolaa itsensä, ja osaat varmaan itse myös kokeiltuasi sanoa mikä helvetti toimi tai meni vikaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmaan, mutta peruskoulusta tohtoriksi on valitettavasti yleensä eroa jo reilusti yli 10 vuotta ja jos jotain ei tee peruskoulun jälkeen niin se siltä tasolta lähtee alamäkeen, mikä se silloin on ollutkaan. Et varmaan itsekään heidän ns erityis osaamistaan osaisi itse korvata? Periaate pätee jokaiseen. Lukion materiaali on täynnä erilaisia käytännön kokeiluja (esim. bios sarja) mutta omalla kohdalla melkein kaikki niistä sivuutettiin ja olen ne jälkikäteen huomannut. Tuosta "Lukenut ollu väärässä" kommentista, että ihan sama kuulostaako se paskalta narinalta ja turhaan sitä suoraan haukut. Annat sille pätijälle sitten sen mahdollisuuden yrittää näyttää ja tehdä yhteistyötä, jos et narinaa ymmärrä. Hän itse sitten julkisesti onnistuu tai nolaa itsensä, ja osaat varmaan itse myös kokeiltuasi sanoa mikä helvetti toimi tai meni vikaan.

        Näin ne kehityskohteet löytyvät


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika kova vaatimus ”joka asiasta esimerkki”. Tee lista mistä haluat käytännön esimerkin?

        Tyypillistä lukioidioottia, kun sotkee koko maailman tieteenalat sekaisin ja ei osaa hahmottaa detaljeja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosiaan pahoittelut ja sanon nyt selvennykseksi, että tarkoitin kyseistä termiä sen laajemmassa merkityksessä, joka ulottuu myös esimerkiksi filosofiaan (burden of proof), vaikkakin se oikeutta käsittelevä wikipedia artikkeli on nimetty sen mukaan. :P
        Pointtinahan yksinkertaisesti on se, että jos joku HUUTELEE mitä sattuu eikä tuo mitään konkreettista keskustelupöytään niin, yleisessä ja esimerkiksi tämän keskustelun tyyppisessä tapauksessa, kaikki muut voivat mukavasti rentoutua omiin nojatuoleihinsa.
        Minkään listojen kanssa minun on aivan turha alkaa heittää tikkaa pimeässä kun sinä itse luontaisesti tiedät ne esimerkit, jotka ovat saaneet sinut vakuuttuneeksi omasta kannastasi. Osaat ne varmaan myös parhaiten selittää.
        Näköjään ei voi olettaa, että jokainen osaisi itse johdonmukaisesti aloittaa vahvimmasta ja havainnollisimmasta esimerkistään, joten aloita siitä. : )
        Suosittelisin ennemmin rauhallista havainnolisempaa keskustelua, jossa asioita ei esitetä ehtoina totuuksina, sillä kokemuksen mukaan kokemattomien laivat uppoavat jo rantahietikkoon kovemmassa väittelyssä satuin sitten olemaan samaa tai eri mieltä.
        Jospa vihdoinkin saataisiin valoa tälle teho-osastolle, jolle itsesääliä potevat potilaat on kutsuttu työntämään päätä syvemmälle pussiin.

        Ainaki pitää olla joku tutkimus lähteenä? Kaikesta ei katsos ainakaan vielä ole tutkimuksia tehty, ja tuskin tehdäänkään, kun tämä lukio- ja yliopistoidiouttius on tabu. Ja suomalainen tutkimus on sellaista, että valitaan samanhenkinen ryhnä, koka haluaa tietyn lopputuloksen. Nimet alle ja tittelit, ja saada taas ”tiedettä”.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se mitä henkilö kirjoittaa kertoo siitä mihin hän kiinnittää huomiota

        Toiset kiinnittää huomiota laajasti ja näkee kokonaisuuksia. Idioottejahan nuo tohtorit oli. Mutta ei yllätä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kait nämä lukeneet on peruskoulussa puutöissä olleet?

        On ne olleet puutöissä ohjeita lukemassa. Ei ne ole mitään tehneet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmaan, mutta peruskoulusta tohtoriksi on valitettavasti yleensä eroa jo reilusti yli 10 vuotta ja jos jotain ei tee peruskoulun jälkeen niin se siltä tasolta lähtee alamäkeen, mikä se silloin on ollutkaan. Et varmaan itsekään heidän ns erityis osaamistaan osaisi itse korvata? Periaate pätee jokaiseen. Lukion materiaali on täynnä erilaisia käytännön kokeiluja (esim. bios sarja) mutta omalla kohdalla melkein kaikki niistä sivuutettiin ja olen ne jälkikäteen huomannut. Tuosta "Lukenut ollu väärässä" kommentista, että ihan sama kuulostaako se paskalta narinalta ja turhaan sitä suoraan haukut. Annat sille pätijälle sitten sen mahdollisuuden yrittää näyttää ja tehdä yhteistyötä, jos et narinaa ymmärrä. Hän itse sitten julkisesti onnistuu tai nolaa itsensä, ja osaat varmaan itse myös kokeiltuasi sanoa mikä helvetti toimi tai meni vikaan.

        Siis eikö nämä tohtorit näe elämässään esimerkkiä miten vaikkapa maalisanko aukaistaan? Tämä kertoo juuri siitä, että se heidän turha erikoisosaamisensa kaventaa maailmaa ja perusosaamista. Ja siitä kärsii kaikki. Ylikoulutuksen jälki on samanlaisyankuin asbergerissa. Elämän huomio kiinnittyy johonkin merkityksettömän, niin muu elämä ja taidot unohtuu. Lukeneet ovat ihan toisten armoilla perusasioissa. Ja haittana.

        Heillä on todella huono ulosanti. Asiat kerrotaan narisevalla äänellä ja epäoleellisia yksityiskohtia myöten. On näiden annettu näyttää, mutta yleensä ovat poistuneet naama punaisena ja muut nauraneet. Ja jos jotkut vastustavat uudistuksia ja muutoksia, niin lukeneet. Ovat epävarmoja ja muutos pelottaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis eikö nämä tohtorit näe elämässään esimerkkiä miten vaikkapa maalisanko aukaistaan? Tämä kertoo juuri siitä, että se heidän turha erikoisosaamisensa kaventaa maailmaa ja perusosaamista. Ja siitä kärsii kaikki. Ylikoulutuksen jälki on samanlaisyankuin asbergerissa. Elämän huomio kiinnittyy johonkin merkityksettömän, niin muu elämä ja taidot unohtuu. Lukeneet ovat ihan toisten armoilla perusasioissa. Ja haittana.

        Heillä on todella huono ulosanti. Asiat kerrotaan narisevalla äänellä ja epäoleellisia yksityiskohtia myöten. On näiden annettu näyttää, mutta yleensä ovat poistuneet naama punaisena ja muut nauraneet. Ja jos jotkut vastustavat uudistuksia ja muutoksia, niin lukeneet. Ovat epävarmoja ja muutos pelottaa.

        Tiedä, älä luule. Tämä lähtee lukiolaisen tapaan käsistä.

        Et tiedä näiden tohtoreiden erityisosaamista. Kenties he ovat työttömiä. Kenties he ovat osanneet antaa vaikealle syöpäpotilaalle ne oikeat lääkkeet kehon biokemiaan perustuen, jotta tämä on saatu takaisin amikseen tai työ-elämään. Sillä haukkumallasi yli 10 vuoden lisäosaamisella on saatettu pelastaa satoja tai tuhansia elinvuosia, kun potilaat eivät ole kuolleet. Oletko edes kysynyt mitä he oikeasti tekevät vai uskotko täsmälleen jonkun kertomaa juorua, jota on ihan hyvin voitu liioitella, jotta jokin kuulostaisi hauskalta?

        Tiede maailmassa se narina on testattavaa ja luotettavaa. Juoruilu ei ole. Jos jostain asiasta ei ole tehty tyhjentävää tutkimusta niin siitä vaan tekemään se tutkimus ja viemään se yliopistolle vertaisarvioitavaksi. Joku sinulle tuntematon toistamalla sinun tutkimuksesi kriittisesti, joko vahvistaa tai hylkää sen. Voit vastaavasti kritisoida takaisin mutta sen narinan osaaminen tulee arvokkaaksi. Siitä vain lukemaan ja tekemään se tutkimus, vaikka siihen menisi 15 vuotta. Onnistuessasi säästäisit toisten hermoja ja elämää.

        Olen joissain asioissa samaa mieltä. Ammattikoulu opettajaa ajattelemaan ja oppimaan hetkessä. Ne taidot auttavat selviämään hyvin tehden arjesta helppoa, mutta joutuvat sitten kaikkien lailla turvautumaan akateemisten tutkimusten perusteilla kehitettyyn teknologiaan esim lääkkeet, transistorit ja magneettikuvaus. Lukio opettaa hahmottamaan käsitteellisiä asioita ja ilmiöitä kuvailemaan niitä yksityiskohtaisesti sekä katsomaan maailmaa monesta suunnasta. Näitä taitoja on vaikea suoraan hyödyntää arjessa ja ne lisäävät mutkia arkiajatteluun. Niillä taidoilla kuitenkin tuotetaan sitä akateemista materiaalia ja uusia korkean tekniikan sovelluksia, joita miljardit ihmiset esimerkiksi transistorin tapauksessa ovat myöhemmin hyödyntäneet.


        Jotkut huomaavat myöhemmin, että se akateeminen ura ei ollutkaan se oikea ja käytännön työn oppiminen alkaa peruskoulun tasolta. Tämä on erityisen vaikeaa, jos ei ole käytännön harrastuksia tai käynyt kesätöissä.
        Muutoksia yliopiston rakententeeseen ja sisältöön on jo tehty, jotta opiskelijat osaisivat realisoida paremmin ymmärrystään, jotta he tulevaisuudessa työllistyisivät paremmin. Siinä on vielä työtä eikä se kaikille ole kaikunut.

        Tuomitsen kaikki, jotka luulevat itsensä tyyppisen älykkyyden määräävän toisen ihmisen yhteiskunnallisen kyvykkyyden ja pitävät itseään parempina kun eivät ole itse viitsineet kokeilla tai perehtyä oli se sitten käytäntöä tai teoriaa.

        Tuosta muutoksen vastustamisesta olen kokemuksesta tällä palstalla huomannut, että jotkut ovat valmiita ajamaan auton jyrkänteeltä alas vain huomatakseen, että kaikki eivät mahdu moottoripyörän kyytiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedä, älä luule. Tämä lähtee lukiolaisen tapaan käsistä.

        Et tiedä näiden tohtoreiden erityisosaamista. Kenties he ovat työttömiä. Kenties he ovat osanneet antaa vaikealle syöpäpotilaalle ne oikeat lääkkeet kehon biokemiaan perustuen, jotta tämä on saatu takaisin amikseen tai työ-elämään. Sillä haukkumallasi yli 10 vuoden lisäosaamisella on saatettu pelastaa satoja tai tuhansia elinvuosia, kun potilaat eivät ole kuolleet. Oletko edes kysynyt mitä he oikeasti tekevät vai uskotko täsmälleen jonkun kertomaa juorua, jota on ihan hyvin voitu liioitella, jotta jokin kuulostaisi hauskalta?

        Tiede maailmassa se narina on testattavaa ja luotettavaa. Juoruilu ei ole. Jos jostain asiasta ei ole tehty tyhjentävää tutkimusta niin siitä vaan tekemään se tutkimus ja viemään se yliopistolle vertaisarvioitavaksi. Joku sinulle tuntematon toistamalla sinun tutkimuksesi kriittisesti, joko vahvistaa tai hylkää sen. Voit vastaavasti kritisoida takaisin mutta sen narinan osaaminen tulee arvokkaaksi. Siitä vain lukemaan ja tekemään se tutkimus, vaikka siihen menisi 15 vuotta. Onnistuessasi säästäisit toisten hermoja ja elämää.

        Olen joissain asioissa samaa mieltä. Ammattikoulu opettajaa ajattelemaan ja oppimaan hetkessä. Ne taidot auttavat selviämään hyvin tehden arjesta helppoa, mutta joutuvat sitten kaikkien lailla turvautumaan akateemisten tutkimusten perusteilla kehitettyyn teknologiaan esim lääkkeet, transistorit ja magneettikuvaus. Lukio opettaa hahmottamaan käsitteellisiä asioita ja ilmiöitä kuvailemaan niitä yksityiskohtaisesti sekä katsomaan maailmaa monesta suunnasta. Näitä taitoja on vaikea suoraan hyödyntää arjessa ja ne lisäävät mutkia arkiajatteluun. Niillä taidoilla kuitenkin tuotetaan sitä akateemista materiaalia ja uusia korkean tekniikan sovelluksia, joita miljardit ihmiset esimerkiksi transistorin tapauksessa ovat myöhemmin hyödyntäneet.


        Jotkut huomaavat myöhemmin, että se akateeminen ura ei ollutkaan se oikea ja käytännön työn oppiminen alkaa peruskoulun tasolta. Tämä on erityisen vaikeaa, jos ei ole käytännön harrastuksia tai käynyt kesätöissä.
        Muutoksia yliopiston rakententeeseen ja sisältöön on jo tehty, jotta opiskelijat osaisivat realisoida paremmin ymmärrystään, jotta he tulevaisuudessa työllistyisivät paremmin. Siinä on vielä työtä eikä se kaikille ole kaikunut.

        Tuomitsen kaikki, jotka luulevat itsensä tyyppisen älykkyyden määräävän toisen ihmisen yhteiskunnallisen kyvykkyyden ja pitävät itseään parempina kun eivät ole itse viitsineet kokeilla tai perehtyä oli se sitten käytäntöä tai teoriaa.

        Tuosta muutoksen vastustamisesta olen kokemuksesta tällä palstalla huomannut, että jotkut ovat valmiita ajamaan auton jyrkänteeltä alas vain huomatakseen, että kaikki eivät mahdu moottoripyörän kyytiin.

        Muutama kirjoitusvirhe mutta viesti meni minulle perille : )


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedä, älä luule. Tämä lähtee lukiolaisen tapaan käsistä.

        Et tiedä näiden tohtoreiden erityisosaamista. Kenties he ovat työttömiä. Kenties he ovat osanneet antaa vaikealle syöpäpotilaalle ne oikeat lääkkeet kehon biokemiaan perustuen, jotta tämä on saatu takaisin amikseen tai työ-elämään. Sillä haukkumallasi yli 10 vuoden lisäosaamisella on saatettu pelastaa satoja tai tuhansia elinvuosia, kun potilaat eivät ole kuolleet. Oletko edes kysynyt mitä he oikeasti tekevät vai uskotko täsmälleen jonkun kertomaa juorua, jota on ihan hyvin voitu liioitella, jotta jokin kuulostaisi hauskalta?

        Tiede maailmassa se narina on testattavaa ja luotettavaa. Juoruilu ei ole. Jos jostain asiasta ei ole tehty tyhjentävää tutkimusta niin siitä vaan tekemään se tutkimus ja viemään se yliopistolle vertaisarvioitavaksi. Joku sinulle tuntematon toistamalla sinun tutkimuksesi kriittisesti, joko vahvistaa tai hylkää sen. Voit vastaavasti kritisoida takaisin mutta sen narinan osaaminen tulee arvokkaaksi. Siitä vain lukemaan ja tekemään se tutkimus, vaikka siihen menisi 15 vuotta. Onnistuessasi säästäisit toisten hermoja ja elämää.

        Olen joissain asioissa samaa mieltä. Ammattikoulu opettajaa ajattelemaan ja oppimaan hetkessä. Ne taidot auttavat selviämään hyvin tehden arjesta helppoa, mutta joutuvat sitten kaikkien lailla turvautumaan akateemisten tutkimusten perusteilla kehitettyyn teknologiaan esim lääkkeet, transistorit ja magneettikuvaus. Lukio opettaa hahmottamaan käsitteellisiä asioita ja ilmiöitä kuvailemaan niitä yksityiskohtaisesti sekä katsomaan maailmaa monesta suunnasta. Näitä taitoja on vaikea suoraan hyödyntää arjessa ja ne lisäävät mutkia arkiajatteluun. Niillä taidoilla kuitenkin tuotetaan sitä akateemista materiaalia ja uusia korkean tekniikan sovelluksia, joita miljardit ihmiset esimerkiksi transistorin tapauksessa ovat myöhemmin hyödyntäneet.


        Jotkut huomaavat myöhemmin, että se akateeminen ura ei ollutkaan se oikea ja käytännön työn oppiminen alkaa peruskoulun tasolta. Tämä on erityisen vaikeaa, jos ei ole käytännön harrastuksia tai käynyt kesätöissä.
        Muutoksia yliopiston rakententeeseen ja sisältöön on jo tehty, jotta opiskelijat osaisivat realisoida paremmin ymmärrystään, jotta he tulevaisuudessa työllistyisivät paremmin. Siinä on vielä työtä eikä se kaikille ole kaikunut.

        Tuomitsen kaikki, jotka luulevat itsensä tyyppisen älykkyyden määräävän toisen ihmisen yhteiskunnallisen kyvykkyyden ja pitävät itseään parempina kun eivät ole itse viitsineet kokeilla tai perehtyä oli se sitten käytäntöä tai teoriaa.

        Tuosta muutoksen vastustamisesta olen kokemuksesta tällä palstalla huomannut, että jotkut ovat valmiita ajamaan auton jyrkänteeltä alas vain huomatakseen, että kaikki eivät mahdu moottoripyörän kyytiin.

        Ihan vitun sekava itsensä tyhmäksi lukenut idiootti Sinä taas kirjoittelee. siis on tutkimuksesta saatu jotain hyötyä joskus, mutta suurin osa tutkimuksesta ei anna mitää uutta ja hyödyllistä. Ei polkupyörää pidä uudelleen keksiä eikä sen keksimisestä voi kunniaa jakaa kuin sen keksineelle, vaikka itsensä tyhmäksi lukeneet yrittää ottaa kunniaa.


    • Anonyymi

      Ei ole ollenkaan sellaista havaintoa. Esimerkillistä, teräväpäistä ja oma-aloitteista porukkaa lukiolaiset ja lukiosta valmistuneet nuoret ovat. Nykynuoret (lukion käyneet ja myös ammattikoulun käyneet) ovat omaa ikäluokkaani fiksumpaa. Eivät edes pilaa keuhkojansa tupakalla kuten oman ikäluokkani 60 ihmisillä tapana on ollut.

      • Anonyymi

        Siinä taas yhden älypään kommentti. Varmaan se tupakoimattomia johtuu ihan siitä kun tieto tupakan vaaroista on lisääntynyt, ja ei todellakaan lukion torveloiden ansiosta. Lukiosta ei valmistu mihinkään ammattiin, niin työelämästä et varmaan ole kokemusta heistä saanut?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä taas yhden älypään kommentti. Varmaan se tupakoimattomia johtuu ihan siitä kun tieto tupakan vaaroista on lisääntynyt, ja ei todellakaan lukion torveloiden ansiosta. Lukiosta ei valmistu mihinkään ammattiin, niin työelämästä et varmaan ole kokemusta heistä saanut?

        juurikin kansan koulutustason nousu on romahduttanut tupakointikulttuurin. Tupakointi on vieläkin liian yleistä vähemmän koulutettujen ihmisten keskuudessa.Ylipainokin on yleisempää vähemmän koulutetuilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        juurikin kansan koulutustason nousu on romahduttanut tupakointikulttuurin. Tupakointi on vieläkin liian yleistä vähemmän koulutettujen ihmisten keskuudessa.Ylipainokin on yleisempää vähemmän koulutetuilla.

        korvien välikin on puhtaampi aivopestyillä... mutta pesunesteenä on käytetty kusta...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        juurikin kansan koulutustason nousu on romahduttanut tupakointikulttuurin. Tupakointi on vieläkin liian yleistä vähemmän koulutettujen ihmisten keskuudessa.Ylipainokin on yleisempää vähemmän koulutetuilla.

        Totta. Vähemmän koulutetut joutuu vetää hermosauuhuja välillä, kun lukeneet idiootit ottaa päähän. Lisäksi vähemmän kouluja istuneet osaavat tehdä ruokaa ja nauttia elämästä, ja se tahtoo lihottaa. En minä kyllä tiedä onko nämä tutkimukset totta. Tutkittu että suomalainen tutkimuskin on vääristeltyä näiden ylilukeneiden horinaa. Tutkimuksiin otetaan ne jotka pyrkii samaan lopputulokseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        korvien välikin on puhtaampi aivopestyillä... mutta pesunesteenä on käytetty kusta...

        Totta. Kusipäitä ylilukeneet🤙


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä taas yhden älypään kommentti. Varmaan se tupakoimattomia johtuu ihan siitä kun tieto tupakan vaaroista on lisääntynyt, ja ei todellakaan lukion torveloiden ansiosta. Lukiosta ei valmistu mihinkään ammattiin, niin työelämästä et varmaan ole kokemusta heistä saanut?

        Mistäköhän se tieto on tullut?


      • Anonyymi

        Totta! Google scholarista löytyy moni alkuperäinen tutkimus nimillä varustettuna


    • Anonyymi

      Olen autokoulussa opettajana ja kyllä lukion käyneet yleisesti ottaen ovat huonompia oppimaan. Ennen olin Puolustusvoimilla kouluttajana ja siellä myös huomasi, että lukion käyneet ovat kovin pedantteja ja turhiin asioihin jumittuvia ja energiaa tuhlaavia. Arkoja. Ammattikoulun käyneet parhaita. Armeijassa jopa tietoisesti halutaan lukion käyneet johtajiksi, koska ei heistä ole sotimaan. Toki ovat melkein ainoita halukkaitakin - niiden titteleiden takia- mutta tämä on perimmäinen syy. Sodassa nämä jätetään johonkin sivurooliin.

      • Anonyymi

        aijaa, minä arvelin että lukion käyneet olisivat sitä sivariporukkaa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        aijaa, minä arvelin että lukion käyneet olisivat sitä sivariporukkaa...

        On ne niitäkin. Mutta kyllä sivarit on tosimiehiä, kun uskaltaa kieltäytyä turhasta pelleilystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On ne niitäkin. Mutta kyllä sivarit on tosimiehiä, kun uskaltaa kieltäytyä turhasta pelleilystä.

        Sivarit usein tekee kunnon töitä, usein hoitoalan yms. puolella ja se vasta rankkaa onkin. Ja pitää kyetä moneen asiaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sivarit usein tekee kunnon töitä, usein hoitoalan yms. puolella ja se vasta rankkaa onkin. Ja pitää kyetä moneen asiaan.

        Moni sivari on palkattu töihin sivarin jälkeen siviilipalvelustyöpaikkaan.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Jos amiksilla muka niin huonosti, mitä se in on lukiolaisilla.


    • Anonyymi

      Amiksen käyneet ovatkin ylivoimaisia niissä 10 €/h hommissa.

      • Anonyymi

        Ei se raha ihmisen arvoa määritä. Toisaalta raksalla tienaa samana minkä insinööri, mutta useamman vuoden elämän aikana. Suomessa pitäisi palkat maksaa muun kuin tutkinnon perusteella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se raha ihmisen arvoa määritä. Toisaalta raksalla tienaa samana minkä insinööri, mutta useamman vuoden elämän aikana. Suomessa pitäisi palkat maksaa muun kuin tutkinnon perusteella.

        Palkat maksetaan sen mukaan mitä työnantaja kokee hyötyvänsä palkkaamastansa henkilöstä. Toinen peruste menee siinä onko henkilö helposti vai vaikeasti korvattavissa toisella henkilöllä tai joillain muulla hankintasuorituksella. Tutkinto on vain yksi osatekijä palkanmuodostuksessa. Tutkinto määrittelee useinkin sen mitä töitä henkilö kykenee tekemään. Poikkeuksia aina toki on joukossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Palkat maksetaan sen mukaan mitä työnantaja kokee hyötyvänsä palkkaamastansa henkilöstä. Toinen peruste menee siinä onko henkilö helposti vai vaikeasti korvattavissa toisella henkilöllä tai joillain muulla hankintasuorituksella. Tutkinto on vain yksi osatekijä palkanmuodostuksessa. Tutkinto määrittelee useinkin sen mitä töitä henkilö kykenee tekemään. Poikkeuksia aina toki on joukossa.

        Palkka maksetaan yleensä tessin, kv-tessin tai vessin mukaan. Se maksetaan siitä palkkaluokassa, mikä kyseiseen tehtävään on määritetty. Ongelma vain on se, kun niihin tehtäviin valitaan väärät henkilöt, eli yleensä vaikkapa valtiolla vanhan perinteen mukaan toki tuttu tai sukulainen ensisijaisesti, mutta yleensä tutkinnon perusteella. Tämä on huono perinne. Lukekaa tarinani taloa maalaamista tohtoreista. Siinä perusteet. Ääripää tapaus ja tutkinto, mutta sitä soveltaen aukenee asian ydin!

        Yleensäkin palkka tulisi määräytyä osaamisen eikä tutkinnon mukaan. Tutkinto ei takaa osaamista .


      • Anonyymi

        Mä olen amiksen käynyt,ja mulla on palkka 2xtuo 10e. En tiedä sitten mikä on ylivoima tässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä olen amiksen käynyt,ja mulla on palkka 2xtuo 10e. En tiedä sitten mikä on ylivoima tässä.

        Isäukko tienaa 50€ tunti, ja matkapäivärahat päälle. On hitsari ja reissutöissä.


      • Anonyymi

        Amikset sentään tekee ja tuottaa jotain sen 10€ tunti eteen. Arvostan enemmän kuin hilseen päästä rappaajia.


    • Anonyymi

      Jos logiikka on tällaista niin ei siitä voi seurata muuta kuin kurjuutta.

      • Anonyymi

        Eikö tosiasioita saisi tuoda julki, jotta ne voitaisiin korjata? Vai pitääkö jatkaa vanhoja järjettömiä perinteitä, koska ei haluta muutosta?


    • Anonyymi

      Lukio on jatko peruskoululle. Ei anna mitään, hankaloittaa vain ajattelua. Ja se näkyy Suomen yhteiskunnassa, joka ei toimi.

      • Anonyymi

        Totta. Se vain lokeroi ihmisiä väärin perustein. Jokainen voi opiskella, mutta mitä osaamista se antaa käytännössä? Ajatus tutkinnolla on muokata ajattelua. Onko se sitten aivopesua vai mitä?


    • Anonyymi

      No oma kokemukseni tästä asiasta,että kuka on viisaampi ja kuka tyhmempi. Aikoinaan meitä oli muutama kaveri jotka lähti samalle alalle. 2 niistä lähti lukioon,minä ammattikouluun 90-luvulla. Valmistuin ammattiin,ja työllistyin hyvin.
      Nämä 2 kaveria nälvi mua joskus kun olin jo töissä,ja he opiskelivat,että he pääsevät parempi palkkaiseen työhön mitä minä. Nyt vuosi 2021,ja nämä 2 kaveria on minulla töissä :D

      • Anonyymi

        hyvä noin. Toivottavasti ovat työssänsä hyviä. Fiksut ihmiset eivät nälvi toisille. Siksipä heidän koulunkäytinsä ei vienytkään pidemmälle. Elämä on valintoja, päätöksiä ja myös tuuriakin tarvitaan. Tunnen monta hyvää työmiestä ja myös niitä hyviä professoreitakin koko joukon.


      • Anonyymi

        Onko nämä kaksi kaveria koulutustaan vastaavalla alalla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        hyvä noin. Toivottavasti ovat työssänsä hyviä. Fiksut ihmiset eivät nälvi toisille. Siksipä heidän koulunkäytinsä ei vienytkään pidemmälle. Elämä on valintoja, päätöksiä ja myös tuuriakin tarvitaan. Tunnen monta hyvää työmiestä ja myös niitä hyviä professoreitakin koko joukon.

        Muistan aikoinaan, kun lukion imbesillit piti amiksia alempiarvoisena. Amikset kellisti naisia ja harjoitteli elämää, samaan aikaan ylioppilaat pänttäsi yliopiston pääsykokeisiin. He pääsivät joskus yliopistoon ja valmistuivat 6 - 10 vuodessa työttömäksi. Sitten joku isi, äiti tai muu sukulainen palkkasi nämä säälistä. Lakiakin siinä rikottiin. Muutamilla meni nuppi sekaisinkin.
        Ei nämä oman elämänsä sankarit hyötyneet mitään yliopistosta, muuta kuin tyhmemmäksi tulivat siellä. Taitaa takuueläkkeelle joutua suurin osa, jos meidän aikaan enää eläkkeitä edes maksetaan .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        hyvä noin. Toivottavasti ovat työssänsä hyviä. Fiksut ihmiset eivät nälvi toisille. Siksipä heidän koulunkäytinsä ei vienytkään pidemmälle. Elämä on valintoja, päätöksiä ja myös tuuriakin tarvitaan. Tunnen monta hyvää työmiestä ja myös niitä hyviä professoreitakin koko joukon.

        Eli tunnet monta professoriakin ihan? Nyt taidat valehdella.


    • Anonyymi

      Olen toki lukion käynyt ja opiskellut ammatinkin, varsin mainiosti palkatun.
      Vuotta nuorempi veli kävi hieman erilaisen polun, toki lukio mutta jatkoi siitä tkk:n puolelle ja valmistui DI:ksi kolmessa vuodessa. Siitä sitten kohti jatko-opintoja, harrastuksena ohessa maa- ja metsätieteellisessä yksi vuosi (ja tekemätön lopputyö) sekä lääkiksessä sitten useampi vuosi.
      Mietin että mitähän tuosta tulee, lääkäri vai tohtori? No lääkäri tuli, varmaan tohtorin paperitkin irtoavat jossain vaiheessa. Ennen kuin pääsee kauppakorkeasta.

      Ja se että kannattiko opiskella?
      Jos palkassa mittaa niin kannatti.

      • Anonyymi

        Niin no palkan takiako täällä eletään? Onko velipojallasi ja sinulla ihan oikeaa elämää, vai kaikkiko mittaatte rahassa ja materiaalissa? Kotoakin opitte? On siinä koulunpenkillä persettä kulutettu. Miten sosiaaliset taidot?


    • Anonyymi

      Juu,näinhän se todellakin on, LUNTA VAIN PASKAHUUSIN KATOLLA.

      • Anonyymi

        Ei nykyaikana edes arvosteta ylioppilaita. Ja hyvä niin. Vappunakin vain vanhoja pappoja ja mummoja kusenkeltainen yo-lakki päässä kuvittelemassa olevansa jotain, kun heitä aivopesty kansakoulun jälkeen lukiossakin. Lukio oli arvostettu silloin lyhyen kansakoulun aikaan, kun ei ollut kunnon peruskoulua. Onneksi ajat on toiset ja ihmisillä enemmän oikeaa järkeä. Vielä olisi silti parannettavaa.


    • Anonyymi

      Edesmennyt asiakkaani kanssa keskusteltiin hänen ammattiosaamisestaan. Hän toimi lentokoneiden parissa ja oli se taho joka arvosteli oppilaiden työnjäljet. Kun ammattikoulu tuli, niin ei enää ollut nerokkaita itsenäisesti toimivia oppilaita.

      " kehityksen myötä ihmiset ovat tyhmistyneet entisestään ". Kaikki tehdään huonompaa rahankiilto silmissä, että saisi uusia myytyä. On tämä varmaan vaatinut niiltä alan oppineiltakin paljon tyhmänä esiintymistä. Ja luontovarat hupenee ahneuden myötä.

      Minäkin olen tavannut joitakin professooreja. Yksi jäi mieleeni siksi, ettei osannut itse vaihtaa autonrenkaita. Toki, en tiedä hänen saavutuksistaan lääketieteen saralla jotta voisin niitä arvioida.

      Useinhan oppineille opetetaan sivistyssanoja joita käyttämällä he antavat kuvan itsestään muille, mutta ylemmyys usein sulkee myös itseltä mahdollisuuden oppia muilta. Kaksipiippuinen juttu tuo fiksuuden esittämis rooli. Niin ja yksi tietämistäni professoreista on kiinnostunut enemmänkin muiden ulosannista, kuin omasta erinomaisuudestaan. Lienee eläköitynyt jo.

      • Anonyymi

        Auton renkaiden vaihtaminen on huono esimerkki lukeneiden tyhmyydestä. Mutta se on tyhmyyttä, kun tilaavat ajan huoltoon, jotta autoon laitetaan pissa poikaan nestettä. Ei siinä mitään, kyllä me lisätään. Minimivelotus vain on 4 tuntia. Se lasinpesunesteen lisääminen tulee maksamaan sellaiset 300€ aina noin kuukauden välein. Tällä on työllistävä vaikutus, voin sen juhannukselta eläkkeelle jäävänä jo myöntää. Käytännössä ylikoulutettujen tyhmyys näkyy joka paikassa. Se on toisinaan koomista, mutta usein pitkittyessään myöskin hermoja raastavaa, kun jotkut on tyhmiä ja kömpelöitä joka asiassa. Onneksi maailmalla on toisin ja muutamme vaimon kanssa 4000km etelän suuntaan. Heippa!


    • Anonyymi

      On sanottu että korkeasti koulutetut on todellisuudesta irtaantuneita.

      • Anonyymi

        Miten sen nyt ottaa. Jotenkin ne antibiootitkin tuntuvat todellisuudessa toimivan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten sen nyt ottaa. Jotenkin ne antibiootitkin tuntuvat todellisuudessa toimivan.

        Sillä ei ole nykyisen lukion ja yliopiston kanssa mitään tekemistä.


    • Anonyymi

      Muutama poikkeus saattaa olla.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      110
      5875
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3833
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3285
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      465
      2691
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      268
      1720
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      87
      1396
    7. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1383
    8. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1346
    9. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1268
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      154
      1255
    Aihe