muutettu pojasta transutytöksi.
https://yle.fi/uutiset/3-11984776
Hätäntappoaseen uudessa versiossa päähenkilö on
56
1278
Vastaukset
- Anonyymi
Allua sorretaan muutenkin jo ihan tarpeeksi, niin nyt vielä tämä.
Siis transpojaksi.
Miksi näitä klassikoita pitää raiskata? Sinänsä varmasti ihan pätevä tarina, mutta sitä pitäisi sitten markkinoida jollain muulla nimellä.
MCMLXXVI kirjoitti:
Älä multa kysy. Se oli nimiehdotus.
Pienenä minä näin vähän alkuperäistä Häräntappoasetta. En ollut vielä silloin sukukypsä, joten teini-iän juttu siinä meni ohi. En näe oikein järkeä nykyversiossa, jossa pääosan esittäjä oli transtyyppiä. Kyllä se minusta on kirjoitettu pojalle, joka tapaa tytön. Kirjailija joka sen kirjoitti 17-vuotiaana on hetero ja heteroita saisi olla myös pääosanesittäjät?
Usko.Toivo.Rakkaus kirjoitti:
Pienenä minä näin vähän alkuperäistä Häräntappoasetta. En ollut vielä silloin sukukypsä, joten teini-iän juttu siinä meni ohi. En näe oikein järkeä nykyversiossa, jossa pääosan esittäjä oli transtyyppiä. Kyllä se minusta on kirjoitettu pojalle, joka tapaa tytön. Kirjailija joka sen kirjoitti 17-vuotiaana on hetero ja heteroita saisi olla myös pääosanesittäjät?
Mulle henk. koht. ihan sama. Mä taasen tykkään variaatioista, kokeilusta, luomisen hulluudesta, mielikuvituksen rajojen venyttelystä.
Asiat voi olla näin tai noin, mielenkiinto on aina mukana elävää. Nyt landelle. :)MCMLXXVI kirjoitti:
Mulle henk. koht. ihan sama. Mä taasen tykkään variaatioista, kokeilusta, luomisen hulluudesta, mielikuvituksen rajojen venyttelystä.
Asiat voi olla näin tai noin, mielenkiinto on aina mukana elävää. Nyt landelle. :)MCMLXXVI: "Mulle henk. koht. ihan sama. Mä taasen tykkään variaatioista, kokeilusta, luomisen hulluudesta, mielikuvituksen rajojen venyttelystä."
Minä en ainakaan katso uutta versiota. Hämärästi muistan vähän alkuperäisestä. Oli saanut olla uskollinen alkuperäiselle kirjalle.
"Asiat voi olla näin tai noin, mielenkiinto on aina mukana elävää. Nyt landelle. :)"
Hyvää matkaa Orimattilaan. Nyt onkin jo ennen puoltapäivää mennyt suurella alueella Suomea helleraja reilusti yli. Helteistä päivää Landelle! :)- Anonyymi
Olen yrittänyt lukea Häräntappoase -kirjaa ja katsoa vanhaa elokuvaa; ei kiinnostanut, ei innostanut. Kuluvalla viikolla (lienee) uuden sarjan ohjaaja kertoi telkkarissa, ettei jaksanut äitinsä kanssa katsoa vanhaa elokuvaa, joten siinä olen tismalleen samoilla linjoilla hänen kanssaan.
Miksi kaikissa elokuvissa pitäisi olla heteroita? Kun todellisuuskin on aivan jotain muuta.
- Sheena Anonyymi kirjoitti:
Olen yrittänyt lukea Häräntappoase -kirjaa ja katsoa vanhaa elokuvaa; ei kiinnostanut, ei innostanut. Kuluvalla viikolla (lienee) uuden sarjan ohjaaja kertoi telkkarissa, ettei jaksanut äitinsä kanssa katsoa vanhaa elokuvaa, joten siinä olen tismalleen samoilla linjoilla hänen kanssaan.
Miksi kaikissa elokuvissa pitäisi olla heteroita? Kun todellisuuskin on aivan jotain muuta.
- Sheena- Sheena: "Miksi kaikissa elokuvissa pitäisi olla heteroita? Kun todellisuuskin on aivan jotain muuta."
Transtyyppi muuttaa ilmeisesti liikaa juonta kenties. Itse koin vähän tapahtunutta tv-sarjassa joskus 1989 tai 1990 miespuolisen päähenkilön kautta. Nyt en voi kokea samaa, jos päähenkilö on muutettu transtyypiksi nuoren miehen sijaan. Olisivat olleet uskollisia alkuperäiselle käsikirjoitukselle - niin olisi ollut ilo katsellaan uudelleen. Nyt transhenkilön kautta ei voi kokea nuoren miehen tunteita. Totta puhuen muista sarjasta juuri muuta kuin sen, että naispäähenkilöllä oli jälkijä seksin jälkeen selässä - sarjan äiti valitti, että ei saanut enää pestä tyttärensä selkää saunassa. Jotain tuollaista muistin, vaikka en silloin ymmärtänyt sisältöä liian nuorena sarjaan.Usko.Toivo.Rakkaus kirjoitti:
- Sheena: "Miksi kaikissa elokuvissa pitäisi olla heteroita? Kun todellisuuskin on aivan jotain muuta."
Transtyyppi muuttaa ilmeisesti liikaa juonta kenties. Itse koin vähän tapahtunutta tv-sarjassa joskus 1989 tai 1990 miespuolisen päähenkilön kautta. Nyt en voi kokea samaa, jos päähenkilö on muutettu transtyypiksi nuoren miehen sijaan. Olisivat olleet uskollisia alkuperäiselle käsikirjoitukselle - niin olisi ollut ilo katsellaan uudelleen. Nyt transhenkilön kautta ei voi kokea nuoren miehen tunteita. Totta puhuen muista sarjasta juuri muuta kuin sen, että naispäähenkilöllä oli jälkijä seksin jälkeen selässä - sarjan äiti valitti, että ei saanut enää pestä tyttärensä selkää saunassa. Jotain tuollaista muistin, vaikka en silloin ymmärtänyt sisältöä liian nuorena sarjaan.Yym, toisaalta transtyyppi ei välttämättä poikkea nuoresta miehestä muutoin kuin fyysisesti. Ihmiset vaan liikaa lokeroi mm. henkisiä ominaisuuksia sukupuolittuneesti.
Mieskin voi olla kuutenkin ikänsä vaikka transfemiini. Femiini ylipäänsä ja silti aivan sinut miehisen kehonsa kanssa.
Ongelmia tulee, kun yritetään lokeroida, naisten kuuluu olla tollasia ja miesten tällasia.
Toki jokainen mies kokee kehollisen mieheyden aivan kuten naisetkin naiseuden biologian sanelemana, mutta tässäkään ei voi unohtaa taas henkistä kokemusperää, psyykkistä puolta.MCMLXXVI kirjoitti:
Yym, toisaalta transtyyppi ei välttämättä poikkea nuoresta miehestä muutoin kuin fyysisesti. Ihmiset vaan liikaa lokeroi mm. henkisiä ominaisuuksia sukupuolittuneesti.
Mieskin voi olla kuutenkin ikänsä vaikka transfemiini. Femiini ylipäänsä ja silti aivan sinut miehisen kehonsa kanssa.
Ongelmia tulee, kun yritetään lokeroida, naisten kuuluu olla tollasia ja miesten tällasia.
Toki jokainen mies kokee kehollisen mieheyden aivan kuten naisetkin naiseuden biologian sanelemana, mutta tässäkään ei voi unohtaa taas henkistä kokemusperää, psyykkistä puolta.Voit olla oikeassa. Itse en tässä helteessä jaksa ajatella kuin jäätelöä ja suihkua.
En muista tuota Häräntappoasetta sarjana hyvin, joten en voi väittää vastaa. Siitä ilmeisesti aikaa kohta 32 vuotta. Se taisi tulla syksyllä 1989 televisiosta. Itse olin liian nuori ymmärtämään sitä, mutta kumminkin toisella vuosikymmenellä, sillä olen kuten sinä syntynyt 70-luvulla.Usko.Toivo.Rakkaus kirjoitti:
Voit olla oikeassa. Itse en tässä helteessä jaksa ajatella kuin jäätelöä ja suihkua.
En muista tuota Häräntappoasetta sarjana hyvin, joten en voi väittää vastaa. Siitä ilmeisesti aikaa kohta 32 vuotta. Se taisi tulla syksyllä 1989 televisiosta. Itse olin liian nuori ymmärtämään sitä, mutta kumminkin toisella vuosikymmenellä, sillä olen kuten sinä syntynyt 70-luvulla.Noo en muista seuranneeni sarjaa, oli ulkoilu mukavampaa. Mutta tarina kaiketi kertoo murrosta läpikäyvän nuoren elämästä, ihastumisesta ja rakkaudesta.
Väliäkö tuolla sukupuolella, rakkaus on rakkautta anyway.
Ollaa jo kotona, likat uimassa tossa jalkojen juuressa. Kuumaa on.MCMLXXVI kirjoitti:
Noo en muista seuranneeni sarjaa, oli ulkoilu mukavampaa. Mutta tarina kaiketi kertoo murrosta läpikäyvän nuoren elämästä, ihastumisesta ja rakkaudesta.
Väliäkö tuolla sukupuolella, rakkaus on rakkautta anyway.
Ollaa jo kotona, likat uimassa tossa jalkojen juuressa. Kuumaa on."Ollaa jo kotona, likat uimassa tossa jalkojen juuressa. Kuumaa on."
Seuraavina päivinä on kuumempaa - yli 30 astetta on luvattu laajoille alueille Suomea seuraaviksi päiviksi.
Kävin iltakirkossa ja ravintolan terassilla juomassa colaa jäillä, joten en ollut täällä vastailemassa. Hyvää viikonalkua sinne ja hyviä uimareissuja! Tyttäresi taitavat tykätä uimisesta?- Anonyymi
- Sheena: "Miksi kaikissa elokuvissa pitäisi olla heteroita? Kun todellisuuskin on aivan jotain muuta."
Transtyyppi muuttaa ilmeisesti liikaa juonta kenties. Itse koin vähän tapahtunutta tv-sarjassa joskus 1989 tai 1990 miespuolisen päähenkilön kautta. Nyt en voi kokea samaa, jos päähenkilö on muutettu transtyypiksi nuoren miehen sijaan. Olisivat olleet uskollisia alkuperäiselle käsikirjoitukselle - niin olisi ollut ilo katsellaan uudelleen. Nyt transhenkilön kautta ei voi kokea nuoren miehen tunteita. Totta puhuen muista sarjasta juuri muuta kuin sen, että naispäähenkilöllä oli jälkijä seksin jälkeen selässä - sarjan äiti valitti, että ei saanut enää pestä tyttärensä selkää saunassa. Jotain tuollaista muistin, vaikka en silloin ymmärtänyt sisältöä liian nuorena sarjaan.Transpoikahan on ihan yhtä lailla poika ja kokee pojan tunteita. Tämä on loistava versio nykyajasta jolloin yleistynyt, jopa parempi versio. Terveisin yhden transnuorten äiti
- Anonyymi
Somalit vois näytellä, niin sitten ois kaikki kohdallaan!
- Anonyymi
Asia sinällään ei mua haittaa. Hyvä tarina on hyvä tarina, vaikka päähenkilö olisi ameeba.
Vaan se mua nyppii, että miksi alkuperäistä tarinaa pitää muuttaa. Rehellisesti sanoen se saa mut näkemään punasta ja jätän usein tollasen muokatun version katsomatta. Erityisesti se saa mut näkemään punausta, jos tarinan alkuperäinen kirjoittaja ei ole mukana siinä muokkauksessa. Luovan työn tekijänä mua todella todella raivostuttaa, kun alkuperäselle tarinalle ei olla uskollisia.- Anonyymi
Samaa mieltä. Olisivat voineet tehdä ihan uuden transtarinan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Samaa mieltä. Olisivat voineet tehdä ihan uuden transtarinan.
Sama kun aiemmin puhuttiin, että seuraava "James Bond, 007" olisi musta nainen (en tiedä oliko uutisankka, mutta oli tai ei). Siitä vaan, kirjoittakaa agenttitarina, jossa päähenkilö on musta nainen. Voisi olla hyvinkin virkistävä tarina tunkkaiseen genreen. Vaan ei nyt vittu ratsastaen 007 brändillä!!! Tuo ei taatusti kunnioita kyseisen hahmon luojan tahtoa eikä muistoa. Ihan puhdasta rahastusta tuo olisi, eikä mitään muuta.
Anonyymi kirjoitti:
Sama kun aiemmin puhuttiin, että seuraava "James Bond, 007" olisi musta nainen (en tiedä oliko uutisankka, mutta oli tai ei). Siitä vaan, kirjoittakaa agenttitarina, jossa päähenkilö on musta nainen. Voisi olla hyvinkin virkistävä tarina tunkkaiseen genreen. Vaan ei nyt vittu ratsastaen 007 brändillä!!! Tuo ei taatusti kunnioita kyseisen hahmon luojan tahtoa eikä muistoa. Ihan puhdasta rahastusta tuo olisi, eikä mitään muuta.
Neuvostoliitossa länsimaiden mustat agentit paljastuivat jostain syystä yllättävän helposti, vaikka puhuivat täydellistä venäjää.
Monista tarinoista tehdään uusia versioista ja muutetaan kokonaan uuteen aikakauteenkin. Esim. monia vanhoja oopperoita on uusissa versioissa siirretty nykyaikaan. Uusi James Bond on googlen mukaan nainen, näyttelijä Lashana Lynch. Saattaa olla, että joskus hieman vastustan jostain kirjasta tehtävää uutta filmiversiota, jos vaikka uusi versio sijoittuu nykyaikaan ja kirja sijoittuu vaikka 1700-luvulle tai jollekin 1900-luvun vuoskymmenelle. Tuota uutta naispuolista James Bondiakin aikani vastustin. Mutta yleensä mulla menee tällainen vastustaminen ennemmin tai myöhemmin ohi ja elämä jatkuu. Kunhan nyt ei vain ihan kaikista elokuvista ja tv-sarjoista aleta tekemään uusintaversioista, esim. Buster Keatonin ja Chaplinin elokuvista, Stanley Kubrickin Barry Lyndonista (tosin perustuu Makepeace Thackerayn romaaniin, että jos joku haluaa tehdä oman version niin siitä sitten vaan, kunhan ei matki Stanley Kubrickia), Paluu tulevaisuuteen -elokuvista, Mies ja alaston ase -elokuvista, Kryzsztof Kieslowskin väri trilogiasta Sininen, Valkoinen ja Punainen, Bernardo Bertoluccin elokuvasta 1900, joitain mainitakseni. Tuntuu, että nykyään aika monesta elokuvasta ja joskus jopa tv-sarjasta halutaan tehdä uusintafilmatisointi, vaikka edellinen olisi ollut jo suorastaan mestariteos. Esimerkiksi Evelyn Vaughn romaaniin "Mennyt maailma" perustuva, vuonna 1981 tehty tv-sarja oli jo tosi hyvä, mutta siitä piti vielä 2000-luvun alkupuolella tehdä elokuva (no, kirjasta saa tehdä niin monta versiota kuin halutaan vaikka maailman tappiin asti, jos on lupa ja oikeudet, mutta mestariteoksina pidetyt filmatisoinnit ovat kuitenkin aina niitä joihin palataan aina uudestaan, vaikka joitain uusintafilmatisointejakin on jotka ihan hyviä enkä nyt ihan kauheasti protestoimalla ole uusintafilmatisointeja vastaan, jos nyt ei ihan kaikkiin elokuvahistorian mestariteoksiin kajota tai jo klassikoiksi muodostuneisiin tvsarjoihin).
Joskus uusintafilmatisoinnista voi tulla ihan hyvä ja uusia näkökulmia alkuperäisestä tarinasta löytävä. Jos alkuperäinen filmatisointi on tehty aikana, jolloin ei vielä voinut käsitellä ihan kaikkia asioita mitä kirjassa on, niin vaikka nykyaikana jo voi. Ja tapahtumien muuttaminen uudelle aikakaudelle ja/tai henkilöiden sukupuolten muuttaminen voi myös tuoda uusia näkökulmia vanhaan tarinaan. Näin parhaimmillaan, mutta sitten aina tällainen ei kuitenkaan toimi.
- Anonyymi
Anna-Leena Härkönen:
"Yllätyin kuullessani, että esikoisromaanistani suunnitellaan sarjaa. Kirjan ilmestymisestä on yli 30 vuotta ja siitä oli tehty tv-sarja jo [1980-luvulla], Härkönen kertoo Elisa Viihteen tiedotteessa.
– Alkuun epäröin, mutta kun minut on pienin askelin totutettu muutoksiin, olen innoissani. Häräntappoaseesta on mahdollista tehdä uusi, raikas versio, jossa perusasetelma on kuitenkin sama kuin alkuperäisteoksessa: kahden nuoren ihmisen rakkaus ja itsensä etsiminen tässä maailmassa. Olen otettu siitä, että romaanini saa vielä nykyäänkin tekijät innostumaan, ja odotan suurella mielenkiinnolla tulevaa."
- Sheena- Anonyymi
Pointti tuossa on, että hän yllättyi kuullessaan ja alkuun epäröi ja blaa blaa. Eli ... käytännössä tarinan kirjottajalla ei olisi ollut minkään valtakunnan sanavaltaa niihin suunnitelmiin. Hän vaan kuuli sen ja siihen oli pakko sopeutua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pointti tuossa on, että hän yllättyi kuullessaan ja alkuun epäröi ja blaa blaa. Eli ... käytännössä tarinan kirjottajalla ei olisi ollut minkään valtakunnan sanavaltaa niihin suunnitelmiin. Hän vaan kuuli sen ja siihen oli pakko sopeutua.
Tämä! Välillä tuntuu ihan naurettavalta miten tiukasti useita kansainväkisiä ip:tä suojellaan ja miten pilkkuaviilaavat sopimukset joutuu allekirjottaan, jos haluaa niitä käyttää. Vaan sitten tulee aina näitä keissejä eteen, jossa sitä pilkkua ei ole aikanaan viilattu tarpeeksi vaan voidaan vaan ilmottaa, että tehdään tässä vähän erilaista versiota. Todellakin luovan työn tekijää raivostuttaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onhan muistakin kirjoista/elokuvista tehty uusia versiota kyllästymiseen asti. Niitä ei tarvitse katsoa, ellei huvita.
Taitaa vaan olla niin, että elokuvassa rasittaa joitakuita eniten vähimmistönäkökulma, ei mikään muu. Mutta sama kuin edellä: ei tarvitse katsoa. Hyvä on pitää mielessä, että monet tykkäävät katsoa.
- Sheena - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onhan muistakin kirjoista/elokuvista tehty uusia versiota kyllästymiseen asti. Niitä ei tarvitse katsoa, ellei huvita.
Taitaa vaan olla niin, että elokuvassa rasittaa joitakuita eniten vähimmistönäkökulma, ei mikään muu. Mutta sama kuin edellä: ei tarvitse katsoa. Hyvä on pitää mielessä, että monet tykkäävät katsoa.
- SheenaJa mitä sitten, että on tehty? Onhan maailmassa tehty kaikenlaista kyllästymiseen saakka, vaan tekeekö se siitä oikeutettua? Onko käsite "intellectual property" täysin vieras sinulle?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja mitä sitten, että on tehty? Onhan maailmassa tehty kaikenlaista kyllästymiseen saakka, vaan tekeekö se siitä oikeutettua? Onko käsite "intellectual property" täysin vieras sinulle?
Juuri tämä! Todellakin toivoisin, että ihmiset alkaisivat kiinnittää enemmän huomiota juuri tuohon puoleen. On olemassa julkisia ip:tä ja niitä saa ihan varioida ihan miten tahtoo. Sitten on olemassa sellaisia ip:tä, joita joku hallinnoi. Sä et todellakaan ota jotain sellaista ja varioi miten tahdot, ilman lupaa.
Eihän tässäkään tapauksessa tietenkään mitäön laitonta ole tehty. Ip:n omistajan lupa varmasti olemassa tuohon variaatioon. Vaan onko lupaa kysytty etukäteen itse tarinan luojalta? No ei ole ja siinä se ongelma on. Kuinka paljon Suomessa on aikoinaan ylipäänsä kiinnitetty huomiota tekijänoikeuskysymyksiin? Nuori (nais)kirjailija, esikoisromaani ja siitä on haluttu tehdä tv-sarja. Eiköhän siihen ole hankittu täydet oikeudet ja vielä vähän päälle. Eikö taatusti ole mitäön muuta vaihtoehtoa tarjottukaan. Omiin silmiini moraalisesti arveluttavaa ja jätän ehdottomasti väliin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja mitä sitten, että on tehty? Onhan maailmassa tehty kaikenlaista kyllästymiseen saakka, vaan tekeekö se siitä oikeutettua? Onko käsite "intellectual property" täysin vieras sinulle?
"Oikeutus" sarjalle on Härkösen taholta annettu, joten se riittää mainiosti.
Jokainen elokuvaversio kuten vaikka Tuntematon sotilas on kuitenkin ihan omansalainen, eri elokuva. Jokaisella elokuvalla on tekijänoikeussuoja. Tekijänoikeuksia ei voi saada elokuvaan, joka on vanhan kopio, vaan jokaisessa pitää olla eri idea. Tekijänoikeus sanoo näin. Uudessa Häräntappoaseessa se toteutuu oikein hyvin.
- Sheena - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri tämä! Todellakin toivoisin, että ihmiset alkaisivat kiinnittää enemmän huomiota juuri tuohon puoleen. On olemassa julkisia ip:tä ja niitä saa ihan varioida ihan miten tahtoo. Sitten on olemassa sellaisia ip:tä, joita joku hallinnoi. Sä et todellakaan ota jotain sellaista ja varioi miten tahdot, ilman lupaa.
Eihän tässäkään tapauksessa tietenkään mitäön laitonta ole tehty. Ip:n omistajan lupa varmasti olemassa tuohon variaatioon. Vaan onko lupaa kysytty etukäteen itse tarinan luojalta? No ei ole ja siinä se ongelma on. Kuinka paljon Suomessa on aikoinaan ylipäänsä kiinnitetty huomiota tekijänoikeuskysymyksiin? Nuori (nais)kirjailija, esikoisromaani ja siitä on haluttu tehdä tv-sarja. Eiköhän siihen ole hankittu täydet oikeudet ja vielä vähän päälle. Eikö taatusti ole mitäön muuta vaihtoehtoa tarjottukaan. Omiin silmiini moraalisesti arveluttavaa ja jätän ehdottomasti väliin.Kyllä oli kysytty lupa etukäteen.
- Sheena - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jokainen elokuvaversio kuten vaikka Tuntematon sotilas on kuitenkin ihan omansalainen, eri elokuva. Jokaisella elokuvalla on tekijänoikeussuoja. Tekijänoikeuksia ei voi saada elokuvaan, joka on vanhan kopio, vaan jokaisessa pitää olla eri idea. Tekijänoikeus sanoo näin. Uudessa Häräntappoaseessa se toteutuu oikein hyvin.
- SheenaEi tietenkään riitä. Mikä muu realistinen mahdollisuus hänellä muka olisi kuin "antaa siunauksensa", vaikka oikeasti ajattelisi miten tahansa? Nostaa meteli, yrittää käräjöidä jaolla vitun hankala akka? Mitenkäs erään Jussi Hakulisen julkisuuskuvalle kävi taannoin, vaikka hänellä oli ihan aidot juridiset perusteet? Älä nyt viitsi olla noin naiivi. Yleensä sulla on fiksut mielipiteet.
Varioinnissakaan ei ole mitään väärää, jos siihen pyydetään lupa ETUKÄTEEN ja annetaan aito mahdollisuus kieltää se. Sen sijaan se, että kuulet puskaradiosta uudn version olevan jo tekeillä on helvetin väärin. Tekijällä täytyy olla mahdollisuus myös osallistua sen uuden version tekemiseen ja kirjoittamiseen ja silloin homma menee oikein. On ihan täysin mahdollista, että tekijä sanoo innoissaan et tehkää vaan. Hän voi hyvin myös todeta, ettei hänellä ole enää halua palata ko. tarinaan ja antaa vapaat kädet varioida. Noin toimittaessa toimittaisiin oikein. Nyt koko uusi versio on pelkkää vanhalla versiolla ratsastamista ja vieläpä moraalittomalla tavalla. Aivan yhtä hyvin olisivat voineet kirjoittaa uudenkin tarinan, mutta vanha nimi on helppo hevonen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
- SheenaTutustu käsitteeseen intellectual property eli ip.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
- SheenaTuntematon sotilas on todellakin erinomaisen hyvä esimerkki samasta paskasta systeemistä, jossa kirjalle ei ole vaadittu sopimuksia tehtäessä kunnon suojaa. Isossa maailmassa noin ei käy. Jo kirjalla itsellään on suoja, eikä siitä todellakaan tehdä mitä vaan elokuvaversioita. Osa tuntemattomista on ihan puhdasta brändillä ratsastamista, jotka olisi ollut parempi tehdä ihan eri nimen alla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä oli kysytty lupa etukäteen.
- SheenaEi ollut kysytty etukäteen. Ilmoitus oli tullut myöhemmin ja tämän tiedän ihan ensikäden tietona. Sanokoot lehdet ihan mitä vaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ollut kysytty etukäteen. Ilmoitus oli tullut myöhemmin ja tämän tiedän ihan ensikäden tietona. Sanokoot lehdet ihan mitä vaan.
Sitä oltiin jo käsikirjoittamassa. Sinänsä kyllä mitään lupaa ei tarvittu. Pääasia että uusi ei ole samanlainen kuin vanha.
- Sheena - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tietenkään riitä. Mikä muu realistinen mahdollisuus hänellä muka olisi kuin "antaa siunauksensa", vaikka oikeasti ajattelisi miten tahansa? Nostaa meteli, yrittää käräjöidä jaolla vitun hankala akka? Mitenkäs erään Jussi Hakulisen julkisuuskuvalle kävi taannoin, vaikka hänellä oli ihan aidot juridiset perusteet? Älä nyt viitsi olla noin naiivi. Yleensä sulla on fiksut mielipiteet.
Varioinnissakaan ei ole mitään väärää, jos siihen pyydetään lupa ETUKÄTEEN ja annetaan aito mahdollisuus kieltää se. Sen sijaan se, että kuulet puskaradiosta uudn version olevan jo tekeillä on helvetin väärin. Tekijällä täytyy olla mahdollisuus myös osallistua sen uuden version tekemiseen ja kirjoittamiseen ja silloin homma menee oikein. On ihan täysin mahdollista, että tekijä sanoo innoissaan et tehkää vaan. Hän voi hyvin myös todeta, ettei hänellä ole enää halua palata ko. tarinaan ja antaa vapaat kädet varioida. Noin toimittaessa toimittaisiin oikein. Nyt koko uusi versio on pelkkää vanhalla versiolla ratsastamista ja vieläpä moraalittomalla tavalla. Aivan yhtä hyvin olisivat voineet kirjoittaa uudenkin tarinan, mutta vanha nimi on helppo hevonen.ON SE NIIIIIN VÄÄÄRIN!
- Anonyymi
Miksi monen mielestä on väärin vihata sitä että vähemmistöjä tyrkytetään väkisin? Joka helwetin elokuva nykyään keskittyy siihen että valkoinen hetero mies esitetään vaarallisena. Muutenkin joka paikassa pyritään vihamielisesti puskemaan agendaa. Kanadassa marssitaan koko kesä satenkaarilippujen kanssa. suomessa hallitusta ei saa kritisoida koska naisviha. Teksti "wh1telivesmatter" koetaan loukkaavana. Asiat naamioidaan hyviltä kuulostavien periaatteiden taakse. Edistetään tasa-arvoa, vähemmistöjen hyväksyntää. Mutta oikea tavoite luoda ihmisiä jotka ovat hämillään omasta sukupuolesta ja seksuaalisuudesta. Nuorempi siskoni (15v) esim yllättäen julisti ettei hänellä ole sukupuolta. Samalla luokalla on kuulema myös pari muutakin muunskupuolista ja yksi homo. Hänen kanssa vaikea keskustella kun koko ajan vaan puhuu miten valkoisten pitäisi hävetä omia etuoikeuksiaan jne.
- Anonyymi
Mitään ei tyrkytetä, vaan kerrotaan kaikilla olevan samanlainen oikeus olla mitä kokevat olevansa.
Valkoisten ei pidä hävetä (etu)oikeuksiaan, mutta tekisi hyvää huomata miten vielä tänäkin vuonna 2021 ihmisiä syrjitään ihonvärin perusteella. Kuten myös sukupuolen, seksuaalisen suuntautumisen, uskonnon, kielen ym ym mukaan. Syrjiminen esiintyy niinkin kuten sinulla; eli sanotaan "tyrkytetään vähemmistöjä" tai vastustetaan Pride tapahtumia ja kaikenlaista vähemmistöjen esiintuomista. Sillä jos vähemmistöt eivät kuulu eivätkä näy missään, niin monet ovat taipuvaisia ajattelemaan, ettei heitä ole tai että heidän asiansa ovat kunnossa. Kumpikaan näistä ei pidä paikkaansa.
- Sheena
Onhan tarinan kirjoittajakin muusukupuolinen. Muusukupuolinen tässä yhteydessä tarkoittaa kaikkia muita kuin miehiä, siis oikeita miehiä. Siksi nykyaikana oikeastaan alkuperäinen tarina ei enää kävisikään, koska muusukupuolisilla ei ole oikeutta sanoittaa miesten ajatuksia. .
Valitettavasti oikeat miehetkään ei ole homogeeninen ryhmä tietynlaisia olioita. Eikä ymmärrä edes toinen toisiaan. Olishan se hasdua jos penis tekisi henkisesti kaikista samanlaisia ajatuksiltaan. :D
MCMLXXVI kirjoitti:
Valitettavasti oikeat miehetkään ei ole homogeeninen ryhmä tietynlaisia olioita. Eikä ymmärrä edes toinen toisiaan. Olishan se hasdua jos penis tekisi henkisesti kaikista samanlaisia ajatuksiltaan. :D
Tai vaikuttaisi ajatteluun.
MCMLXXVI kirjoitti:
Ei varmaan olekaan, mutta sen perusteella millään muulla ryhmällä ei kuitenkaan ole mitään oikeutta sanoittaa yhdenkään oikean miehen ajatuksia. Me haluamme turvallisen tilan, johon millään toiseudella ei ole lupa tunkeutua, ellei halua nenäänsä poskelle. Häräntappoaseille saa tehdä mitä haluaa, mutta oikeiden miesten tuottamista kirjallisista tuotoksista olisi syytä olla tekemättä tulkintoja niiden, jotka eivät oikeaan identiteettiryhmään kuulu.
scrg kirjoitti:
Ei varmaan olekaan, mutta sen perusteella millään muulla ryhmällä ei kuitenkaan ole mitään oikeutta sanoittaa yhdenkään oikean miehen ajatuksia. Me haluamme turvallisen tilan, johon millään toiseudella ei ole lupa tunkeutua, ellei halua nenäänsä poskelle. Häräntappoaseille saa tehdä mitä haluaa, mutta oikeiden miesten tuottamista kirjallisista tuotoksista olisi syytä olla tekemättä tulkintoja niiden, jotka eivät oikeaan identiteettiryhmään kuulu.
Pätee varmaan toisinkin päin, miehet ei saa tehdä tulkintoja oikeiden naisten ajatusmaailmoista? :)
MCMLXXVI kirjoitti:
Pätee varmaan toisinkin päin, miehet ei saa tehdä tulkintoja oikeiden naisten ajatusmaailmoista? :)
Valkoisella heteromiehellä onneksi riittää haastetta riittävästi ihan omassa viiteryhmässä. Ei ole kovin suurta hinkua muiden toiseukdien tuotoksiin, varsinkin kun niiden laatu on vähän heppoista.
- Anonyymi
scrg kirjoitti:
Valkoisella heteromiehellä onneksi riittää haastetta riittävästi ihan omassa viiteryhmässä. Ei ole kovin suurta hinkua muiden toiseukdien tuotoksiin, varsinkin kun niiden laatu on vähän heppoista.
Kautta historian valkoiset heteromiehet ovat tehneet omia (useinmiten täysin vääriä) tulkintoja naisten ajatuksista, kokemuksista ja tunteista.
Anonyymi kirjoitti:
Kautta historian valkoiset heteromiehet ovat tehneet omia (useinmiten täysin vääriä) tulkintoja naisten ajatuksista, kokemuksista ja tunteista.
Varmaan on. Mutta noihin aikoihin ei kulttuurillista omimimista ole pidetty paheksuttuna. Nykyään on syytä jokaisen pitäytyä omassa viiteryhmässää kuin suutarin lestissään.
Pidin aluksi ajatusta ihan pöljänä. Tavallaan vaan tietynlaisena suvaitsevaisuus-pisteiden keruuna. Mutta sitten mietin millainen muunlainen voisi olla Häräntappoaseen päivitys. Siinähän nuori tyyppi Allu menee kaupungista johonkin korpeen, pikkukylään, puolipakolla, vanhempien käskyttämänä ja kaikki kylässä on ihan juntteja ja oudon oloisia, kunnes Allu rakastuu Kerttuun ja alkaa tajuta maalais-meiningistä jotain. Ja muutkin kylän nuoret alkavat nähdä Allussa ihan hyviä puolia ja että tää on cool tyyppi.
Toi ei toimisi enää nykyaikana. Ei nykyään, kuten 80-luvun alussa, ole enää Suomessa mitään suurta eroa maalaisten ja kaupunkilaisten välillä, muuta kuin jossain murteessa. Ei ole enää "landepaukkuja" ja "hienohelmakaupunkilaisia". Mutta tuo trans-poika Allu tuo sen saman idean, mikä alkuperäistarinassa on.Maalla ihmettelevät, että mikäs tyyppi tää on miehiään/ naisiaan, vaikka kaupungissa hän onkin jo suht normi tapaus. Voisin hyvin katsoa sarjan. Muistan kyllä, että aikanaan en kyllä tykännyt tosta 90-luvun sarjasta, koska minusta kirja oli paljon parempi. Tosin Rutasen näyttelijä Antti Majanlahti (r.i.p) oli huippu.- Anonyymi
yybee sai mut ymmärtämään että tämä nyt voi olla ihan kelpokin päivitys tuohon keissiin
ha-rh-ahr-ahröa-hr-ahr-ahr-ahr-ahr-ahr-ahr-arh-h-ahr-ahr-ahr-aahhrrr Anonyymi kirjoitti:
yybee sai mut ymmärtämään että tämä nyt voi olla ihan kelpokin päivitys tuohon keissiin
ha-rh-ahr-ahröa-hr-ahr-ahr-ahr-ahr-ahr-ahr-arh-h-ahr-ahr-ahr-aahhrrrOii, itekö har- mies siellä? ☺
- Anonyymi
Pitäisiköhän ne nuo kaikki klassikotkin uudelleenfilmatisoida niin että kaikissa romanttisissa kohtauksissa Tauno täräyttäisikin renki-Anssia kannikkaan:
https://www.youtube.com/watch?v=hMyV34-XFbE
tai Humphrey jotakin Larrya tuikkaisi, sittenkö olisi hyvä? :
https://www.youtube.com/watch?v=04ivfj_0TFk
-harmiseikirj.- Anonyymi
Sitähän sinä niiin toivoisit. Muuta et osaa ajatellakaan....🤣
- Anonyymi
Hullunlehmäntaudista mielettömäinnautojen menoksi.
- Anonyymi
Odotan innolla elokuvaa jossa Mannerheim on musta transseksuaali. Naisohjaaja saa varmasti tuotua toksisen sodan näkökulman tuotua hienosti esiin.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1656400
- 584442
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s283018- 612947
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161895- 151554
Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗271516Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹381485- 331301
T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest431201