Jokin ei täsmää

Anonyymi

Jos sähköauto kerran on teknisesti yksinkertainen ja sisältää paljon vähemmän mekaanisia osia kuin polttomoottoriauto niin miksi ne kuitenkin maksavat 2x vastaavan polttomoottorimallin verran? Vedetäänkö ostajia hypetyksen sumuverhon alla kölin alta oikein huolella?

62

625

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Akkumineraalien louhintaan on mennyt satoja lapsi-ja miestyövuosia, puhumattakaan mineraalien louhimiseen käytettyjen erittäin suurten maansiirtokoneiden poltto-ainekuluista. Akkumineraalit on lisäksi jouduttu kuljettamaan Afrikasta asti jalostettavaksi Kokkolan kobolttitehtaan tapaisiin länsimaisiin jalostamoihin joita pyörittävät kallispalkkaiset ja lakkoherkät kemian työntekijät.
      Jalostetut koboltti-ja litiumjauhe kuljetaan taasen kalliilla erikoiskuljetuksella akkutehtaisiin joissa on myöskin kallispalkkaiset akkutyömiehet niitä akkuja sähköautoihin kasaamassa.
      Myös Muskin täytyy saada kunnon kate autoilleen koska hän on perustamassa Marsiin ihmiskunnalle tukikohtaa.
      Niistä on sähköauton hinta tullut, ja hinta vain nousee akkumineraalien loppuessa maapallukalta.

      • Anonyymi

        Seuraava akkuteknologia ratkaisee tuonkin ongelman.

        Jos 30 vuotta sitten joku olisi selittänyt että litiumakkuja tulee kaikkiin mahdollisiin laitteisiin niin hänelle olisi varmaan naurettu.

        Kehitys kehittyy, annetaan ajan kulua ja huomataan että tuokin ongelma on ratkaistu.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Seuraava akkuteknologia ratkaisee tuonkin ongelman.

        Jos 30 vuotta sitten joku olisi selittänyt että litiumakkuja tulee kaikkiin mahdollisiin laitteisiin niin hänelle olisi varmaan naurettu.

        Kehitys kehittyy, annetaan ajan kulua ja huomataan että tuokin ongelma on ratkaistu.

        30 vuotta sitten; "1991 Sony ja Asahi Kasei julkaisivat ensimmäisen kaupallisen litiumioniakun".
        Tuskin kukaan nauroi, sillä;

        "Kesäkuussa 2012 John Goodenough, Rachid Yazami ja Akira Yoshino saivat IEEE-mitalin ympäristö- ja turvallisuusteknologiasta kehittäessään litiumioniakun"


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        30 vuotta sitten; "1991 Sony ja Asahi Kasei julkaisivat ensimmäisen kaupallisen litiumioniakun".
        Tuskin kukaan nauroi, sillä;

        "Kesäkuussa 2012 John Goodenough, Rachid Yazami ja Akira Yoshino saivat IEEE-mitalin ympäristö- ja turvallisuusteknologiasta kehittäessään litiumioniakun"

        No mutta kyseinen tuote on ollut olemassa vasta 30 vuotta.

        Seuraavan 30 vuoden aikana voi tapahtua hyvinkin merkittävä innovaatio ja läpimurto akkuteknologiassa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No mutta kyseinen tuote on ollut olemassa vasta 30 vuotta.

        Seuraavan 30 vuoden aikana voi tapahtua hyvinkin merkittävä innovaatio ja läpimurto akkuteknologiassa.

        Innovaatiosta/keksinnöstä kuluu yllättävän pitkä aika, ennen kuin on kaupan hyllyllä.
        "kemian professori Michael Stanley Whittingham keksi litiumakun työskennellessään Exxon Mobililla 1970-luvulla."


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Innovaatiosta/keksinnöstä kuluu yllättävän pitkä aika, ennen kuin on kaupan hyllyllä.
        "kemian professori Michael Stanley Whittingham keksi litiumakun työskennellessään Exxon Mobililla 1970-luvulla."

        Kyllä se tapahtuu joskus nopeastikin kun on todellinen tarve ja siihen panostetaan. Ja nyt ollaan siinä pisteessä, että akkuihin panostetaan tosissaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se tapahtuu joskus nopeastikin kun on todellinen tarve ja siihen panostetaan. Ja nyt ollaan siinä pisteessä, että akkuihin panostetaan tosissaan.

        Juuri linkkasin, että akkuihin on panostettu tosissaan jo 70- luvulta; siis 50 vuotta sitten.
        Nikkelikadmiumakku keksittiin jo 1899 ja "Kuluttajamarkkinoille se tuli vasta 1950-luvulla".
        2009 se kiellettiin EUssa, koska kadmium on erittäin vaarallinen myrkky.
        Sitten keksittiin 70- luvulla nikkelimetallihybridi-akku ja niin edelleen..

        Ei akkujen kehityksessä ole näkyvissä lähiaikoina mitään suuria mullistuksia


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Juuri linkkasin, että akkuihin on panostettu tosissaan jo 70- luvulta; siis 50 vuotta sitten.
        Nikkelikadmiumakku keksittiin jo 1899 ja "Kuluttajamarkkinoille se tuli vasta 1950-luvulla".
        2009 se kiellettiin EUssa, koska kadmium on erittäin vaarallinen myrkky.
        Sitten keksittiin 70- luvulla nikkelimetallihybridi-akku ja niin edelleen..

        Ei akkujen kehityksessä ole näkyvissä lähiaikoina mitään suuria mullistuksia

        "Ei akkujen kehityksessä ole näkyvissä lähiaikoina mitään suuria mullistuksia"

        Juu, ei ole näkyvissä, mutta tuskin noista huudellaan hurjan paljon laboratorioiden ulkopuolelle.

        Litium on alkuaineiden jaksollisessa järjestelmässä samassa pystyrivissä natriumin ja kaliumin kanssa, jotka on ihan yleisiä aineita ja helposti saatavilla.

        Kunhan joku huomaa tuon niin ei mene kuin pieni tovi että niistä kehitetään akkujen raaka-aineita. Ja pieni googletus tuotti tuloksen että noita kehitellään jo.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Ei akkujen kehityksessä ole näkyvissä lähiaikoina mitään suuria mullistuksia"

        Juu, ei ole näkyvissä, mutta tuskin noista huudellaan hurjan paljon laboratorioiden ulkopuolelle.

        Litium on alkuaineiden jaksollisessa järjestelmässä samassa pystyrivissä natriumin ja kaliumin kanssa, jotka on ihan yleisiä aineita ja helposti saatavilla.

        Kunhan joku huomaa tuon niin ei mene kuin pieni tovi että niistä kehitetään akkujen raaka-aineita. Ja pieni googletus tuotti tuloksen että noita kehitellään jo.

        Ja sitten siitä keksinnöstä kauppaan menee se 40-50 vuotta.
        "Uuden innovaation takana on kanadalaisen Waterloon yliopiston kemian tiimi, jonka johtajana toimii professori Linda Nazar", "Tämä on iso askel eteenpäin ja tuo Li-S-akut yhtä askelta lähemmäs todellisuutta, Linda Nazar toteaa."
        Nuo on lainauksia yli 3 vuoden takaa.
        "Tutkijat ovat kehittäneet prototyypin seuraavan sukupolven litiumrikkiakusta", "Litium-happi (Li-O2) akut ovat yksi tulevaisuuden akkutekniikan lupaus"
        Nuo vuodelta 2016, jne....


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Ja sitten siitä keksinnöstä kauppaan menee se 40-50 vuotta.
        "Uuden innovaation takana on kanadalaisen Waterloon yliopiston kemian tiimi, jonka johtajana toimii professori Linda Nazar", "Tämä on iso askel eteenpäin ja tuo Li-S-akut yhtä askelta lähemmäs todellisuutta, Linda Nazar toteaa."
        Nuo on lainauksia yli 3 vuoden takaa.
        "Tutkijat ovat kehittäneet prototyypin seuraavan sukupolven litiumrikkiakusta", "Litium-happi (Li-O2) akut ovat yksi tulevaisuuden akkutekniikan lupaus"
        Nuo vuodelta 2016, jne....

        "Ja sitten siitä keksinnöstä kauppaan menee se 40-50 vuotta."

        Mihin kiveen tämä tieto on hakattu?

        1939 - 1945 tapahtui hyvinkin nopeasti innovatiivisia asioita, jotka saatiin vauhdilla "kaupalliseen" tuotantoon.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Ja sitten siitä keksinnöstä kauppaan menee se 40-50 vuotta."

        Mihin kiveen tämä tieto on hakattu?

        1939 - 1945 tapahtui hyvinkin nopeasti innovatiivisia asioita, jotka saatiin vauhdilla "kaupalliseen" tuotantoon.

        Mainitse muutamia siviikäyttöön sopivia, sota tosin kiihdyttää sotilaskeksintöjä.

        ” Vuonna 2012 esitellyn tehokennon katodi on valmistettu litium-koboltti-oksidista (LiCoO2) ja anodi titaanidioksidista (TiO2) nanoputkista,…”
        ” Marraskuussa 2013 Berkeley Labin tutkijat esittelivät laboratoriossaan litium-rikki akkua…”
        ” Varsinaisena Graalin maljana litium-akuille on pidetty puhtaasta litiumista tehtyä anodia. Heinäkuussa 2014 Stanfordin yliopiston tutkijat ilmoittivat ottaneensa ison askeleen kohti tätä tavoitetta.”


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Mainitse muutamia siviikäyttöön sopivia, sota tosin kiihdyttää sotilaskeksintöjä.

        ” Vuonna 2012 esitellyn tehokennon katodi on valmistettu litium-koboltti-oksidista (LiCoO2) ja anodi titaanidioksidista (TiO2) nanoputkista,…”
        ” Marraskuussa 2013 Berkeley Labin tutkijat esittelivät laboratoriossaan litium-rikki akkua…”
        ” Varsinaisena Graalin maljana litium-akuille on pidetty puhtaasta litiumista tehtyä anodia. Heinäkuussa 2014 Stanfordin yliopiston tutkijat ilmoittivat ottaneensa ison askeleen kohti tätä tavoitetta.”

        "Mainitse muutamia siviikäyttöön sopivia"

        Hohhojakkaa:

        -lentokoneiden suihkumoottori
        -ydinteknologia (kyllä, uraanin jalostusta käytetään ydinvoimaloiden polttoaineen tekemisessä)
        -rakettiteknologia (sateliitit)
        -tutka
        -tietokoneteknologia
        -rokotteet
        -verensiirrot
        -penisilliini

        ym ym.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No mutta kyseinen tuote on ollut olemassa vasta 30 vuotta.

        Seuraavan 30 vuoden aikana voi tapahtua hyvinkin merkittävä innovaatio ja läpimurto akkuteknologiassa.

        Niin, 30 vuoden aikana. Siinähän se ongelma onkin. Uuteen akkuteknologiaan siirtyminen ei tapahdu niks naks, joten patteriautojen voitokulku voi hyvinkin tyssätä, jos tämän nyt käytössä olevan Li-Ion tekniikan kanssa tulee vaikeuksia joko raaka-aineiden saatavuudessa tai tuotantokapasiteetissa. Alkaisi itseasiassa olla jo korkea aika seuraavan sukupolven tekniikan esiinmarssille... siitä kun menee vielä se 10-15 vuotta uuden tekniikan muuttumiseen valtavirraksi.

        Sitäpaitsi tosissaan Li-Ion akkuihin on siirrytty vasta 2000 luvulla. 90-luvulla hallitsi NiCd ja vuosituhannen vaihteessa NiMh. NiMh akkuja on vieläkin käytössä, jopa joissain hybrideissä.

        Näitä merkittäviä innovaatioita ja läpimurtoja akkutekniikassa on viimeiset 40 vuotta julkistettu ainakin 1 vuodessa. Vaan valtaosa ei sitten tuotantoasteelle pääse... joten todellisuudessa valtikka vaihtuukin 20-30 vuoden väleis. Siis lyijyakut -> NiCd/NiMh -> Li-Ion.

        Tällä hetkellä patteriauton patteri on auton ylivoimaisesti kallein osa, kun perinteisesti auton kori on ollut kallein osa. Jos ei akkujen hinnat laske, niin jää ne 20-30 k€ patteriautotkin haaveeksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se tapahtuu joskus nopeastikin kun on todellinen tarve ja siihen panostetaan. Ja nyt ollaan siinä pisteessä, että akkuihin panostetaan tosissaan.

        Vitut. Ledin taustalla olevat ilmiöt keksittiin yli 100 vuotta sitten, mutta kaupallinen tuote saatiin aikaan vasta reilut 50 vuotta myöhemmin, 60-luvun alussa. Ensimmäiset kaupalliset ledit olivat joko IR tai punaisia ledejä. Keltaista ja vihreää saatiin aikaan noin 10 vuotta myöhemmin, mutta heikkotehoinen sininen saatii aikaan vasta -89, paremmat versiot -91 ja -93, 30 vuotta punaisten ledien tuotannon aloittamisen jälkeen! Vaikka tarve tehokkaille sinisille ledeille oli ollut jo pitkään tiedossa ja tämän graalin maljan metsästykseen myös panostettiin tosissaan.

        Kas kun sinisen ledin pohjalta on rakennettu myös "valkoiset" ledit, jotka todellisuudessa ovat sininen led loisteainetta, joka muuttaa osan sinisestä valosta pidemmiksi aallonpituuksiksi. Vaikka tämäkin tavoite oli jo ennalta tiedossa, meni mentiin 2010 -luvulle ennen kuin (valkoiset) ledit alkoivat yleistyä valaistuksessa (merkkivaloinahan ledejä käytetty 60-luvulta alkaen). Ja piti odotella lähemmäs vuotta 2020 = 25-30 vuotta sinisen ledin keksimisen jälkeen ennen kuin ledien kustannukset ja valotehokkuus saatiin sellaisiksi, että alkoivat tosissaan syrjäyttää muita valonlähteitä.

        Ja tässä sentään puhutaan tulitikun pään kokoisista kikkareista eikä mistään 500 kg painoisista akkupaketeista, joihin tarvitaan raaka-aineitakin vähän eri malliin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vitut. Ledin taustalla olevat ilmiöt keksittiin yli 100 vuotta sitten, mutta kaupallinen tuote saatiin aikaan vasta reilut 50 vuotta myöhemmin, 60-luvun alussa. Ensimmäiset kaupalliset ledit olivat joko IR tai punaisia ledejä. Keltaista ja vihreää saatiin aikaan noin 10 vuotta myöhemmin, mutta heikkotehoinen sininen saatii aikaan vasta -89, paremmat versiot -91 ja -93, 30 vuotta punaisten ledien tuotannon aloittamisen jälkeen! Vaikka tarve tehokkaille sinisille ledeille oli ollut jo pitkään tiedossa ja tämän graalin maljan metsästykseen myös panostettiin tosissaan.

        Kas kun sinisen ledin pohjalta on rakennettu myös "valkoiset" ledit, jotka todellisuudessa ovat sininen led loisteainetta, joka muuttaa osan sinisestä valosta pidemmiksi aallonpituuksiksi. Vaikka tämäkin tavoite oli jo ennalta tiedossa, meni mentiin 2010 -luvulle ennen kuin (valkoiset) ledit alkoivat yleistyä valaistuksessa (merkkivaloinahan ledejä käytetty 60-luvulta alkaen). Ja piti odotella lähemmäs vuotta 2020 = 25-30 vuotta sinisen ledin keksimisen jälkeen ennen kuin ledien kustannukset ja valotehokkuus saatiin sellaisiksi, että alkoivat tosissaan syrjäyttää muita valonlähteitä.

        Ja tässä sentään puhutaan tulitikun pään kokoisista kikkareista eikä mistään 500 kg painoisista akkupaketeista, joihin tarvitaan raaka-aineitakin vähän eri malliin.

        Ja akkuihin on myös panostettu tosissaan - painetta tuli mm. kännyköistä 90-luvulla. Silloin hyvän kännykän mittapuu oli, että akku kesti koko työpäivän ajan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Mainitse muutamia siviikäyttöön sopivia"

        Hohhojakkaa:

        -lentokoneiden suihkumoottori
        -ydinteknologia (kyllä, uraanin jalostusta käytetään ydinvoimaloiden polttoaineen tekemisessä)
        -rakettiteknologia (sateliitit)
        -tutka
        -tietokoneteknologia
        -rokotteet
        -verensiirrot
        -penisilliini

        ym ym.

        "Kiinalaismunkki keksi rokotuksen jo 900-luvulla ennen ajanlaskun alkua. Euroopassa Edward Jenner keksi itsenäisesti isorokkorokotuksen 1798."
        "Matematiikan professori Charles Babbage kehitti jo 1800-luvulla mekaanisen tietokoneen nimeltä Analyyttinen kone"
        "Suomessa ensimmäinen verensiirto tehtiin vuonna 1913"
        "Ensimmäiset vihjeet siitä, että atomin itsensä sisällä esiintyy reaktioita, saatiin 1896, kun Antoine Henri Becquerel löysi radioaktiivisuuden."
        "Ensimmäisen varsinaisen tutkan rakensi saksalainen Christian Hülsmeyer, joka kehitti telemobiloskoopiksi kutsutun laitteen 1900-luvun alussa. (Patentti myönnettiin vuonna 1904.)"
        "1914 Patentti monivaiheiselle nestepolttoaineraketille".

        Hohhojakkaa:


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ja akkuihin on myös panostettu tosissaan - painetta tuli mm. kännyköistä 90-luvulla. Silloin hyvän kännykän mittapuu oli, että akku kesti koko työpäivän ajan.

        Kyllähän painetta akkuihin on tullut jo paljon aikaisemmin; "Gaston Planté kehitti vuonna 1859 lyijyakun kahdesta lyijykelmusta, jotka oli eristetty kumisuikaleilla ja upotettu 10-prosenttiseen rikkihappoon."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, 30 vuoden aikana. Siinähän se ongelma onkin. Uuteen akkuteknologiaan siirtyminen ei tapahdu niks naks, joten patteriautojen voitokulku voi hyvinkin tyssätä, jos tämän nyt käytössä olevan Li-Ion tekniikan kanssa tulee vaikeuksia joko raaka-aineiden saatavuudessa tai tuotantokapasiteetissa. Alkaisi itseasiassa olla jo korkea aika seuraavan sukupolven tekniikan esiinmarssille... siitä kun menee vielä se 10-15 vuotta uuden tekniikan muuttumiseen valtavirraksi.

        Sitäpaitsi tosissaan Li-Ion akkuihin on siirrytty vasta 2000 luvulla. 90-luvulla hallitsi NiCd ja vuosituhannen vaihteessa NiMh. NiMh akkuja on vieläkin käytössä, jopa joissain hybrideissä.

        Näitä merkittäviä innovaatioita ja läpimurtoja akkutekniikassa on viimeiset 40 vuotta julkistettu ainakin 1 vuodessa. Vaan valtaosa ei sitten tuotantoasteelle pääse... joten todellisuudessa valtikka vaihtuukin 20-30 vuoden väleis. Siis lyijyakut -> NiCd/NiMh -> Li-Ion.

        Tällä hetkellä patteriauton patteri on auton ylivoimaisesti kallein osa, kun perinteisesti auton kori on ollut kallein osa. Jos ei akkujen hinnat laske, niin jää ne 20-30 k€ patteriautotkin haaveeksi.

        "Vaan valtaosa ei sitten tuotantoasteelle pääse... joten todellisuudessa valtikka vaihtuukin 20-30 vuoden väleis. "

        Edelleenkin, missä on sanottu, että menneisyys on varma tae tulevasta?

        Innovaatio voi tulla viiden vuoden päästä tai sitten ei koskaan.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        "Kiinalaismunkki keksi rokotuksen jo 900-luvulla ennen ajanlaskun alkua. Euroopassa Edward Jenner keksi itsenäisesti isorokkorokotuksen 1798."
        "Matematiikan professori Charles Babbage kehitti jo 1800-luvulla mekaanisen tietokoneen nimeltä Analyyttinen kone"
        "Suomessa ensimmäinen verensiirto tehtiin vuonna 1913"
        "Ensimmäiset vihjeet siitä, että atomin itsensä sisällä esiintyy reaktioita, saatiin 1896, kun Antoine Henri Becquerel löysi radioaktiivisuuden."
        "Ensimmäisen varsinaisen tutkan rakensi saksalainen Christian Hülsmeyer, joka kehitti telemobiloskoopiksi kutsutun laitteen 1900-luvun alussa. (Patentti myönnettiin vuonna 1904.)"
        "1914 Patentti monivaiheiselle nestepolttoaineraketille".

        Hohhojakkaa:

        Väität siis copy pasteamisi väitteiden perusteella että noiden asioiden kehittämistä ei kiihdytetty todella paljon toisen maailmansodan aikana?

        Saat toki vängätä miten paljon haluat mutta en meinaa enää osallistua siihen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Vaan valtaosa ei sitten tuotantoasteelle pääse... joten todellisuudessa valtikka vaihtuukin 20-30 vuoden väleis. "

        Edelleenkin, missä on sanottu, että menneisyys on varma tae tulevasta?

        Innovaatio voi tulla viiden vuoden päästä tai sitten ei koskaan.

        Innovaatiotioita tulee monta vuodessa, mutta häviävän pieni osa niistä pääsee ikinä tuotantoon. Niinkuin on nähty, joskus vierähtää 50 vuotta idean keksimisestä ja ensimmäisistä laboratoriokokeista ennen kuin joku edes alkaa yrittämään tekniikan kaupallistamista. Ja siihen kaupallistamiseenkin liittyviin kokeisiin ja tuotannon pistämiseen käyntiin vierähtää helposti 30 vuotta.

        Vaikka olisi ennalta hyvinkin selvä näkemys siitä, millaista vekotinta ollaan kehittämässä. Kuten vaikkapa sinisen ledin tapauksessa.

        Ja sama pätee taatusti akkuihin. On tehokkaille akuilla ollut huutava tarve mm. kännyköiden ja kannettavien tietokoneiden toimesta jo vuosikymmenet. Kehittäjiä ja ideoita on riittänyt, mutta valtaosa ei ole päässyt laboratoriota pidemmälle. Varmaan kestävyys on ollut usein kantona kaskessa. Se on kiva kehitellä mullistavaa akkua ja kertoa, miten sitä voi pikaladata ja purkaa ja nyt pitäisi enää saada akku kestämään useita satoja syklejä... mikä jälkeen keksinnöstä ei enää toistamiseen olekaan kuultu.

        Kovasti muutoin kohkattiin myös pieniä metanolikäyttöisiä polttokennoja kannettavian tietokoneiden virtalähteeksi parikymmentä vuotta sitten. Suutariksi jäi tämäkin.

        Joskus keksintö kompastuu vasta kenttätestivaiheessa. Näin kävi autojen lämpöakulle, minkä piti korvata lohkolämmitin varastoimalla jäähdytysjärjestelmän lämpöä (muistaakseni suolaan perustuvaan faasimuutosvaraajaan) seuraavaan käynnistykseen asti. Kiva idea, mutta häpäkkeet eivät pysyneet ehjinä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Väität siis copy pasteamisi väitteiden perusteella että noiden asioiden kehittämistä ei kiihdytetty todella paljon toisen maailmansodan aikana?

        Saat toki vängätä miten paljon haluat mutta en meinaa enää osallistua siihen.

        Kysehän oli innovaatioista joita syntyi 2. maailmansodan vuoksi. Kaveri luetteli monta, mutta yksikään ei ollut syntynyt 39-45, vaan oli keksitty jo paljonaiemmin. Varmastikin moni asia kiihdyttää jonkin keksinnön saamista kauppaan, mutta siltikin puhutaan kymmenistä vuosista keksimisen jälkeen ennen kuin tuote on kaupassa.
        Jos puhutaan vaikka siitä akusta, niin akku on keksitty aikoja sitten ja siitä on monta variaatiota syntynyt kymmenien vuosien aikana. On todella epätodennäköistä, että nyt yhtäkkiä keksittäisiin täysin uusi ja paljon parempi akku.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Kysehän oli innovaatioista joita syntyi 2. maailmansodan vuoksi. Kaveri luetteli monta, mutta yksikään ei ollut syntynyt 39-45, vaan oli keksitty jo paljonaiemmin. Varmastikin moni asia kiihdyttää jonkin keksinnön saamista kauppaan, mutta siltikin puhutaan kymmenistä vuosista keksimisen jälkeen ennen kuin tuote on kaupassa.
        Jos puhutaan vaikka siitä akusta, niin akku on keksitty aikoja sitten ja siitä on monta variaatiota syntynyt kymmenien vuosien aikana. On todella epätodennäköistä, että nyt yhtäkkiä keksittäisiin täysin uusi ja paljon parempi akku.

        On epätodennäköistä, mutta on keksitty paljon erilaisia akkuinnovaatioita viimeisen 50 vuoden aikana.

        Teoriasi mukaan noista voisi mikä tahansa pompata yhtäkkiä huikeaan menestykseen.

        Jos ei kerran innovaatiosta voi syntyä mitään, ensimmäisen 50 vuoden aikana niin onhan noita asioita keksitty viimeisen 50 vuoden aikana joista voi tulla jotakin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        On epätodennäköistä, mutta on keksitty paljon erilaisia akkuinnovaatioita viimeisen 50 vuoden aikana.

        Teoriasi mukaan noista voisi mikä tahansa pompata yhtäkkiä huikeaan menestykseen.

        Jos ei kerran innovaatiosta voi syntyä mitään, ensimmäisen 50 vuoden aikana niin onhan noita asioita keksitty viimeisen 50 vuoden aikana joista voi tulla jotakin.

        50 vuoden sisällä on ollut paljonkin akkuinnovaatioita. Osasta innovaatioita on ollut huomattava parannus sen hetkiseen akkuun. Se on saanut aikaan sen, että erilaisia akkukäyttöisiä laitteita on tullut pilvin pimein ja akut kestää kauemmin ja eivät sisällä ihan niin myrkyllisiä aineita kuin aikaisemmat.
        Siksi on epätodennäköistä, että nyt jostain putkahtaisi ihan uusi akkuinnovaatio, joka nopeasti johtaisi uudeksi, valmiiksi akkutuotteeksi, joka olisi paljon parempi kuin nykyiset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Seuraava akkuteknologia ratkaisee tuonkin ongelman.

        Jos 30 vuotta sitten joku olisi selittänyt että litiumakkuja tulee kaikkiin mahdollisiin laitteisiin niin hänelle olisi varmaan naurettu.

        Kehitys kehittyy, annetaan ajan kulua ja huomataan että tuokin ongelma on ratkaistu.

        Aivan samoin polttomoottoriautojen päästöongelmakin, on saatu selville päästöt.
        Kun lasketaan joka kilometrille lisää hinta siitä mitä sähköautoon kalliimpi kun polttomoottoriauto niin ei ajo kilometriä kohden ainakaan halvemmaksi voi jäädä.
        30 000€ sillä bensiiniä 15 000 litraa. Ja se on iso lammikko se. Ei tuota bensiiniä kolmessa vuodessa polteta kuin nuotiolla. Turha puhua sähköauton halpuudesta. Kolme vuotta kai kestää akku jos ei sitä ennen pala koko auto. Kolme vuotta tulee siitä että silloin auto on vaihto kunnossa, kuten vaihdokkien ikä kertoo.
        Kokonais saastemäärärästä voidaan olla montaa mieltä. Ei ne kaivinkoneet sähköllä kaiva kaapeleita maahan, eikä työmiehet sähömönkiällä linjoja raivaa. Näitä lukematon määrä eri työvaiheita ennen kuin voidaan sitä sähköä käyttää.
        Kysymys kuuluu pimeneekö Suomi kun jokainen 2mil sähköautoa tökätään pikalataukseen kello 18.00 joka ikinen päivä. Tarvitaan paljon lisää Olkiluoto 3 kaltaisia voimaloita jotka ei tuota yhtään sähköä. Onko OL 3 sähkö Mauri Pekkasen sähköä vai kenen kun ei tule ei sitten millään.


    • Anonyymi

      Akun hintakin on vain kolmannes koko sähköauton hinnasta, joten sähköauto ei saisi maksaa kuin max 30-40 % enemmän kuin polttisauto.

      • Anonyymi

        Totanoin, tavallisessa autossa kori on kallein komponentti. Tosin tavisauton materiaalikustannus lie jotain 3-5 tonnia ja pieni polttomoottori 500-1000 €. Johtuen suurista valmistussarjoista ja pitkään hiotusta tuotantoprosessista.

        Myyntihinta on sitten 10x materiaalikustannus, koska sillä pitää kattaa myös suunnittelu, viranomaishyväksynnät, tuotantolinjan rakentaminen, jakelu, verot ja kaikkein välikäsien katteet.

        Patteriautoissa patteri taitaa maksaa huikeasti enemmän. Varaosahintoinahan on näkynyt, että itsesyttyvän hybridin 1 kWh akku pari tonnia, lataushybridin keskikokoinen (tyyliin 13 kWh) akku kymppitonnin ja täyssähköauton akku 30 k€. Tosin näissä myös kaikenmaailman katteita päällä, kuten muissakin varaosahinnoissa. Vrt. uusi polttomoottorikin maksaa varaosana liki 10 k€.

        Mutta selvää on, että patteripaketti maksaa tuotantolinjallakin useamman tonnin eli saman verran kuin kokonainen polttomoottoriauto. Jos patteri maksaa tuotantolinjalla 3 k€ ja loppuosa autosta 3 k€, niin myyntihinnan kaikkine katteineen tulisi olla 60 k€. Kun vastaavan polttomoottoriauton saa 30 tonnilla.

        Siksi valtaosa patteriautoista tuotetaan tappiolla. Tesla teki monta vuotta pelkkää turskaa ja taisi kääntyä voitolliseksi vasta 2020. Muistaakseni VW on myös saanut tuotantonsa nippa nappa kannattavalle puolelle nyt.

        Siinäpä sitten ne. Loput valmistajat / mallit tehdään tappiolla, mutta suurempien tappioiden (sakot valmistajakohtaisten päästökiintiöiden ylittämisestä) välttämiseksi.


      • Anonyymi

        Markkinataloudessa tuotteen hinta on se, mitä siitä ollaan valmiita maksamaan. Tuotantokustannus pitää sitten painaa tarpeeksi alas, jotta pystytään tekemään voittoa.

        Alle 40 tonnilla ei saa maantieajoon kelvollista patteriautoa, mutta kunnon polttomoottoriauton saa jo kymppitonnin halvemmalla ja karvalakin puolet halvemmalla.

        Patteriautojen valmistus on vielä paljon kalliimpaa ja jos valmistajat ottaisivat niistä samat katteet kuin polttomoottoriautoista, taitaisi tarjonta olla täysin olematonta alle 50 k€ hintaluokassa.

        Useimmat patteriautot joudutaan myymään tappiolla. Teslakin teki pitkään tappiota ja kääntyi voitolliseksi vasta reilu vuosi sitten. VW ihan äskeittäin. Kaikki muut lie yhä viivan väärällä puolella. Mutta patteriautoja tehdään silti, koska on pakko. Tällä kikalla vältetään sakot valmistajakohtaisten päästökiintiöiden ylityksestä. Mutta tuotannon ollessa tappiollista näitä rahareikiä tehdään vain sen verran kuin on pakko sakkojen välttämiseksi.


    • Anonyymi

      Vedetään ja aivan kunnolla. Keskustelu käy siitä miten monta senttiä enemmän tai vähemmän ajoaine maksaa ja huomiotta jää kymmenien tuhansien erot hankintahinnassa ja tekniikan kehittyessä nopeasti romahtava sähköautojen arvo.

      • verotus korjaa kaiken työsuhdeautossa , on sillä täyssähköautolla niin halpa ajaa.


      • Anonyymi
        laihduta kirjoitti:

        verotus korjaa kaiken työsuhdeautossa , on sillä täyssähköautolla niin halpa ajaa.

        Työsuhdeautoja liisaava firma toki diskonttaa auton arvonlaskun kuukausivuokraan. Kyllä työsuhdeautoilijakin siis maksaa hype-preemion ja arvonlaskun omasta pussistaan.


    • Anonyymi

      Litiuiämin louhinnan epäegologisten ympäristövaikusten ja eettisten ongelmien lisäksi on myös eräs ongelma josta ei juurikaan puhuta.

      Niin uskomattomalta kuin se ehkä kuulostaakin, luonnonlitium, jota käytetään myös sähköautojen akuissa, saattaa olla tärkeä ydinasemateriaali.

      Kaikki kylmän sodan aikana rakennetut todella isot, jopa tuhansia kertoja Hiroshiman pommia suuremmat ydinaseet perustuivat litiumiin. Vaikka viralliset lähteet kertovatkin, että ainoastaan litiumin pitkälle rikastettu isotooppi 6 kelpaa ydinaseisiin, tämä ei välttämättä pidä paikkaansa.

    • Anonyymi

      Samalla lailla voisit kysyä, että miksi sähköautomallit painaa 30-50% enemmän kuin vastaavat polttomoottorimallit vaikka niissä on niin ja niin paljon vähemmän osia.
      Ja siksi toisekseen, juurihan tuossa oli uutinen että Stellantis uhraa-tuhraa 30 mrd euroa sähköautojen tuomiseksi markkinoille, jostain ne eurot on revittävä

      • Anonyymi

        Patteriautoissa on pohjaan ruuvattuna 500 kg akkuja. Siinä se pieni ero.


    • Anonyymi

      Siinä vaiheessa, kun polttiksen arvoa on jäljellä vielä 1/3,
      niin teknisesti vanhentunut ja ajokelvoton sähköauto on jo menettänyt arvonsa kokonaan.

      • Anonyymi

        Meinaat että 7 vuoden ikäiset sähköautot on arvottomia?

        Jess, mä otan ilolla sellaisen vastaan, ilmaiseksi.


      • Anonyymi

        80000€ polttis on vuonna 2030 n. 2000€ arvoinen, jos sitäkään.

        80000€ sähkis on taas 2030 ainakin 20000€ arvoinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        80000€ polttis on vuonna 2030 n. 2000€ arvoinen, jos sitäkään.

        80000€ sähkis on taas 2030 ainakin 20000€ arvoinen.

        "80000€ polttis on vuonna 2030 n. 2000€ arvoinen, jos sitäkään."

        Tuo voi toki pitää paikkansa, mutta todennäköistä se ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        80000€ polttis on vuonna 2030 n. 2000€ arvoinen, jos sitäkään.

        80000€ sähkis on taas 2030 ainakin 20000€ arvoinen.

        Arvo ja myyntihinta ovat aina olleet kaksi eri asiaa. Omistajan mielestä myyntihinta ei koskaan vastaa auton arvoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Arvo ja myyntihinta ovat aina olleet kaksi eri asiaa. Omistajan mielestä myyntihinta ei koskaan vastaa auton arvoa.

        "Omistajan mielestä myyntihinta ei koskaan vastaa auton arvoa."

        Omakin auto on mielestäni 200 euron arvoinen mutta nuo menee 500 eurolla kaupaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        80000€ polttis on vuonna 2030 n. 2000€ arvoinen, jos sitäkään.

        80000€ sähkis on taas 2030 ainakin 20000€ arvoinen.

        Joo on kyllä jos on asennettu uusi alkuperäinen akku.
        Kas kummaa kun alkuperäinen akku kestää autossa 15 vuotta, mutta kun osta uuden hyvän merkkisen akun niin se hyytyy kolmen vuoden jälkeen. Kyllästyin tähän ja menin varaosa liikkeeseen ja pyysin ostaa varaosana samanmoisen akun kuin autossa on ensi asennettuna.
        Myyjä sanoi että niitä kysytään paljon mutta niitä ei saa varaosana, pyysin että he myyvät uudesta autosta minulle akun , he kertoivat sen olevan mahdotonta, ei me voida sitä myydä.
        Ei kelvannut ehdotus että olisin ostanut heille uuden akun eikä kolme vuotta vanhaa joka on uudessa autossa kiinni. Kysyn että kuinka paljon se akku sitten oikein maksaa , myyjä kertoi että saat sen auton siitä samalla, tehdäänkö kaupat.
        Näin asia ilmeisesti menee sähköauton akuissakin, alkuperäinen kestää tietyn ajan ja varaosa 1/4 alkuperäisen ajasta.
        Hingu vaan sähköautoa ja pidä sitä seuraavat 40 vuotta. En aio ostaa koskaan sähköautoa minä muutan maalle ja omavainen talous. Se on aika helppo verrattuna tekniikan kansa painamiseen verraten. 80 000 € se on monta työtuntia. Ja työtunneista se hinta muodostuu.


    • Anonyymi

      Polttomoottoriauton jälleenmyyntiarvon määrittelee varmasti aika pitkälle sen hetkinen ja odotettavissa oleva verotuskohtelu. Jos päästökauppa koskee jatkossa myös polttomoottoriautoja voi odottaa, että fossiilisten polttoaineiden verotus kiristyy reippaasti seuraavan kymmenen vuoden sisällä.

      Sitten kaupunkien sisälle saattaa syntyä alueita joihin ei pääse ollenkaan polttomoottoriautolla tai joutuu maksamaan kovan tietullin. Lopulta nämä alueet laajenevat kaupunkien keskustojen ulkopuolelle. Ehkä polttomoottoriautojen ajoneuvoveroa kiristetään myös vuosi vuodelta.

      Lopulta saattaa olla niin, että sähköautoilija löytää kyllä helposti latausaseman, mutta perinteisten bensa-asemien verkosto alkaa harventua. Fossiilisten polttoaineiden myyminen alkaa olla aina vain huonompaa liiketoimintaa ja eikä se ole hyvää liiketoimintaa huoltoasemille nykyäänkään. Huoltoliikkeet keskittyvät yhä enemmän sähköautoihin ja polttomoottoriauton huoltaminen kallistuu sekä varaosien saatavuudessa saattaa lopulta olla jopa ongelmia. Tämä johtuu siitä, että autonvalmistajat keskittyvät vain sähköautoihin eikä niitä siksikään kiinnosta polttomoottoriautojen varaosat. Se on niille mennyttä maailmaa.

      Nämä vähittäiset muutokset ajavat vähitellen polttomoottoriautojen jälleenmyyntiarvon kohti nollaa. Lopulta on jäljellä tietty määrä lähinnä museorekisteriin soveltuvia polttomoottoriautoja, joihin polttoaineen ja hankkimiseksi sekä huoltamiseksi täytyy nähdä jo vaivaa ja se tulee olemaan kallista.

      • Anonyymi

        > Lopulta saattaa olla niin, että sähköautoilija löytää kyllä helposti latausaseman, mutta perinteisten bensa-asemien verkosto alkaa harventua.

        Ja kuka tämän lystin maksaa? Ei ainakaan patteriautoilija! Sehän on tullut monet kerrat selväksi, että latauksen pitäisi olla mieluiten ilmaista tai siitä ei ainakaan saisi kiskoa juurikaan sähkön hintaa kovempaa hintaa. Rahoita tällä sitten 50/100 kW latauasemien rakentamista... mikä voi kustantaa useamman sata tuhatta, kun ensi töikseen pitää hommata keskijänniteliittymä ja oma muuntamo.

        Alle 50 kW latausasemilla tekee reissussa ei mitään. Ns 22 kW pömpelit oikeasti pelkkä 3x32 A sähkönsyöttä, josta useimmat patteriautot lataavat sis. rak. laturilla 11 kW teholla. 100 km ajomatkaan riittävän sähkön tankkaus kestää kelistä ja autosta riippuen 1½-2½ h. Eli aja reilu tunti, tankkaa 2 h, aja tunti, tankkaa 2.... ei jatkoon.

        Esim. Forssan tienoilla laaja alue, jossa 0 kpl pikalatureita, Savonlinnankin suunnalta löytyy tasan 1, Puumalasta. Sinne vaan kaikki mökkiläiset jonnoon?

        > Jos päästökauppa koskee jatkossa myös polttomoottoriautoja voi odottaa, että fossiilisten polttoaineiden verotus kiristyy reippaasti seuraavan kymmenen vuoden sisällä.

        Jos fossiilisten polttoaineiden hinta nousee kovasti, niin silloin bio- ja synteettisten polttoaineiden tuotannon kannattavuus paranee. Vantaan energialla on parhaillaan selvityksessä synteettistä metaania valmistavan laitoksen rakentaminen. Ao. taideteos saadaan mahdollisesti käyttöön jo 2025.

        > Sitten kaupunkien sisälle saattaa syntyä alueita joihin ei pääse ollenkaan polttomoottoriautolla tai joutuu maksamaan kovan tietullin. Lopulta nämä alueet laajenevat kaupunkien keskustojen ulkopuolelle.

        Eli kaupungeissa ei saisi ajaa myöskään jakelukuoma-autot eikä pidempiä reittejä ajavat bussit? Tuliko sulta, kun tämä unen näit? Pattereitahan on tällä hetkellä käytössä vain parissa prosentissa busseista ja patterikäyttöisiä jakelukuorma-autoja on koekäytössä joku kymmenkunta. Pitkänmatkan liikenteeseen ei ole vielä millään valmistajalla ratkaisuja näkyvillä. Vetyä tähän ongelmaan on tyrkytetty, mutta siitäkin nähty vain Nikolan huijaus. Auto on todellisuudessa biokaasukäyttöinen ja vetyä/polttokennotekniikkaa siinä on vain kylkiin liimattujen tarrojen verran.

        Sattuneesta syystä tällä hetkellä näyttää linjauksena olevan, että raskas kalusto siirtyisi jossain määrin metaaniin. Jakeluasemia on tulossa 18 lisää ja näistä suurin osa myy myös tai ainoastaan nesteytettyä metaania (pitkänmatkan liikenteeseen). Paineistettu metaanihan on ollut kaupunkibusseissa jo parikymmentä vuotta käytössä ja muualla maailmassa (Ruotsi, Kalifornia) jo 90-luvun alusta lähtien. Tuoreempana esimerkkina Niemi, joka on ilmoittanut hankkivansa kaikki uudet muuttoautot metaanikäyttöisinä.

        Henkilöautojen osalta juna vähän meni jo. Tekniikkaa oli hyvin tarjolla eli kaasuautojen määrä olisi voitu kasvattaa jo 10 vuotta sitten 30 tuhannen lukemiin (vrt Ruotsissa reilusti yli 60 000 parhaimmillaan), mutta verotuksellahan tämä torpattiin. Samalla lailla on myös tapettu etanolin kannattavuus. Ja ihan äskettäin on sitten takki kääntynyt, mutta se ei enää paljoa lämmitä, kun moni hlöautovalmistaja (mm. Volvo ja Opel) on jo näiden teon lopettanut. Raskaassa kalustossa sitten päinvastoin eli tarjonta on lisääntymässä.

        Joka tapauksessa 2020 luvun merkittävin tekniikka tulee olemaan (lataus)hybridit, joita on myyty moninkertaisesti patteriautoihin verrattuna. Ihan vaan tiedoksi: lataushybrideissä on pieni akku ja iso polttomoottori, vaikka petterit mielellään laskevat nekin sähköautoiksi.

        Autokannan hitaasta uusiutumisesta johtuen patteriautot marginaalijuttu koko 2020 luvun ja niiden osuus kasvaa päästöjen yms. kannalta merkittäväksi vasta 2030 luvulla. Mutta autojen käyttöiän ollessa 20 vuoden luokkaa on selvää, että polttomoottoreita on käytössä vielä 2040 luvullakin. Ehkä sen jälkeenkin.... miksipä ei, jos fossiilinen polttoaine korvataan synteettisellä.

        Polttoaineentuotannon saa laitettua nopeammin uusiksi kuin koko autokannan.


    • Anonyymi

      Akku nostaa hintaa. Toisekseen myynti ei saa syödä muiden mallien myyntiä. Poltiksille suunnatut tehtaat ja tuotantoketjut pitää muuttaa. Ihanan kallista. Saksassa vielä lopputili rahat jos ei löydy uutta työtä moottorin kojoajille jne.

    • Anonyymi

      Miten tulkitset "vastaavat" bensa/sähköautot?
      Sähköauton kehityskulut ja akkujen kalleus toistaiseksi pitää hinnan korkeana, mutta kokoajan ne suhteessa halpenee. Ei sanonta "yksinkertaisuus" tarkoita automaattisesti halpaa. Kaikki on suunniteltu ja valmistetaan sähköautoa varten, eikä juurikaan mitään ole ollut valmiina ja tiettyjen osien pula nostaa tietenkin niiden hintaa jne...

      • Anonyymi

        Tarkoitan kaikkea sitä mikä näkyy auton käyttäjälle. Toistaiseksi sähköautot ovat esimerkiksi pääsääntöisesti toivottoman vaatimattomia, muovisia kippanoita joista pyydetään premium- polttisten hintaa.


      • Anonyymi

        Nämähän ne ongelmat juuri nyt ovat. Raskas tuote- ja prosessien kehittely, nopeasti etenevä tekniikka jne. takaavat sen, että tänään ostettu sähköauto on sekä kallis että nopeasti vanheneva.


    • Anonyymi

      Vetyauto onkin paljon järkevämpi kuin akkusähköauto. Vetyauton takaukseen kuluu aikaa 3-4 minuuttia ja sillä ajaa noin 700 km.
      Suomi on Euroopan ainoa maa jossa ei ole vetytankkausasemia.

      • Anonyymi

        Vetypommiauto on hieno idea 20-30 vuoden takaa.

        Tosin niissä ensimmäisissä yritelmissä vety poltettiin polttomoottorissa. Mutta jo 2000-luvun alussa kohkattiin kovasti polttokennoista. Piti kuulemma ihan just alkaa Kiinassa liukuhihnat suoltamaan polttokennobusseja.

        Suomessakin innostuttiin niin, että rakennettiin peräti 2 tankkausasemaa. Taisi tulla kalliiksi, kun olivat protoja. Nykyäänkin yhden tankkausaseman hinnaksi kerrotaan 2 000 000 €/kpl, mutta noista on varmaan pulitettu paljon enemmän. Ja mitä saatiin - Suomeen tuotiin yksi uusi vetypommiauto. Toinenhan on ollut museossa jo 50 vuotta. Eli ei ole vetyauto tollolootan keksintö, vaikka tojohönöt näin väittävät.

        Vetypommiautoista kohkatiin, kun patteriautoissa käytettiin lyijyakkuja tai parhaimmillaankin NiCd/NiMh ja toimintasäteet 150 km paperilla ja 100 km käytännössä.

        Vaan pelitilanne nyt. Kelvollisia patteriautoja alkaa saamaan 40 k€ ylöspäin ja toimintasäteet näillä 300-400 km. Pikalatausasemia n. 400 ja suurin kanto kaskessa taitaa olla se, ettei kerros- ja rivitaloasukkaille ihan käden käänteessä järjesty latausmahdollisuutta kotipihaan.

        Vedyn tankkausasemia lie käytössä tasan 0 kpl eikä vety liikennepolttoaineena sisälly vuoteen 2045 ulottuviin suunnitelmiin.

        Vetypommiautot..... tolloloota Miraita myyty Saksassa 70 000 €/kpl hinnalla. Tojohönöt kyllä mainostaa jotain 62 k€ hintaa, mutta tämä alennushinta on kait vasta tulossa tai äskettäin tullut voimaan. Edellisten vuosien hinta 70 k€ ja tästä johtuen vetypommiautoja myyty muutama sata vuodessa, vaikka tavoitteet tyyliin 10-20 tuhatta autoa/vuosi. Aikamoinen floppi.

        Vetypommiauton nimellinen toimintasäde 700 km, mutta sehän toteutuu, kun köröttelee maantiellä 70 km/h. Samalla lailla polttomoottoriautoilla pääsee 800-1200 km. Moottoritiellä yms. voi 500 km tehdä jo tiukkaa ja näitähän ei tankata kanisterista tien poskessa eikä myöskään kotipihassa tai kesämökin pihalla töpselistä, kuten sähköautoja. Eipä tällaisella lelulla uskalle 200 km kauemmas tankkausasemasta ajella, jos takaisin on tarkoitus päätä muutoin kuin hinausauton lavalla!

        Vety on myös kallista. Saksassa hinta 9,50 €/kg.

        Vedyllä on 10 vuoden takamatka verrattuna sähköautoihin ja kaasuautoihin. Joten miksi edes yrittää? Kun otetaan huomioon, että vetyauton hinnalla saa 1½ täyssähköautoa tai 2-3 kaasuautoa ja vety on paljon biokaasua kalliimpaa. Puhumattakaan siitä, että biokaasua saa 60 asemalta ja vetyä 0 asemalta. Tai siitä, että biokaasun loppuessa kaasuauton matka jatkuu bensalla. Vedyn loppuessa matka jatkuu hinausauton lavalla. Tosin Suomessa ei edes alkuun pääse kuin hinausautokyydillä.

        Vedyn valmistus kuluttaa sähköä noin 55 kWh/kg ja jos vety pitää varastointia tai kuljetusta varten nesteyttää, niin ollaan reilun 70 kWh/kg lukemissa. Vetyä kuluu vajaa kilo/100 km, joten vetypommiauton kulutus on 50-70 kWh/100 km. Täyssähköauto kulkee samalla energiamäärällä 200-500 km (kulutukset 14-24 kWh autosta riippuen).

        Sitäpaitsi nykyään vety tehdään pääosin maakaasusta, missä syntyy CO2 päästöjä. Mutta ne menee kemianteollisuuden tms piikkiin. Vetyautot ovat siis kikka, millä lakaistaan roskat maton alle - saadaan liikenteen päästöt näennäisesti alas, vaikka päästöt muualla kasvavat.


    • Anonyymi

      Ihan mahtavia nämä tietäjät jotka ovat niin varmoja tulevaisuudesta ja hinnoista, arvoista ja jopa malmien ym. louhinnan ja siihen liittyvien tulevaisuuden näkymien tilanteesta jo nyt.

    • Anonyymi

      Akku alkaa olla jo joka värkissä, partakoneesta ruohonleikkurin ja iloisesti surisee, kyllä ne siit halpenee?

      • Anonyymi

        Kyllä, kyllä mutta veroa tulee jatkossa ajosähköön ja autoon ja perusmaksu ja alv ja käyttövoimavero
        Valtionvelka ja Eu yhteisvastuu tulee kalliiksi ja autoilusta se raha revitään aivan varmasti. Viisas ei hötkyile. Ajaa polttiksen paaliin ja nauttii vaan mielenrauhasta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, kyllä mutta veroa tulee jatkossa ajosähköön ja autoon ja perusmaksu ja alv ja käyttövoimavero
        Valtionvelka ja Eu yhteisvastuu tulee kalliiksi ja autoilusta se raha revitään aivan varmasti. Viisas ei hötkyile. Ajaa polttiksen paaliin ja nauttii vaan mielenrauhasta

        "Viisas ei hötkyile. Ajaa polttiksen paaliin ja nauttii vaan mielenrauhasta"

        Mutta esim. Suomessa on paljon masokisteja, jotka maksavat mielellään täyssähkäristä sen 50000€, ja enemmänkin, ja kiroilevat sitten joka päivä minkä milloinkin vilkkuvien varoitusvalojen, ja joidenkin bugien, ja latauspisteiden epäluotettavuuksien kanssa.

        Itse en mukavuudesta pitävänä aio moiseen ryhtyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Viisas ei hötkyile. Ajaa polttiksen paaliin ja nauttii vaan mielenrauhasta"

        Mutta esim. Suomessa on paljon masokisteja, jotka maksavat mielellään täyssähkäristä sen 50000€, ja enemmänkin, ja kiroilevat sitten joka päivä minkä milloinkin vilkkuvien varoitusvalojen, ja joidenkin bugien, ja latauspisteiden epäluotettavuuksien kanssa.

        Itse en mukavuudesta pitävänä aio moiseen ryhtyä.

        Ne on nämä jalat tukevasti ilmassa elävät hutisalolaiset ja emmakarilaiset jotka kuvittelevat Suomen pelastavan koko maailman kun sähkö tulee pistorasiasta ja maitoa saa kaupasta.
        Etelän vetelät pelastetaan Suomalaisten veroja korottamalla vaikka avustettavat mafioosot ja muut ongelmaeläjät ei juurikaan veroja maksele.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Viisas ei hötkyile. Ajaa polttiksen paaliin ja nauttii vaan mielenrauhasta"

        Mutta esim. Suomessa on paljon masokisteja, jotka maksavat mielellään täyssähkäristä sen 50000€, ja enemmänkin, ja kiroilevat sitten joka päivä minkä milloinkin vilkkuvien varoitusvalojen, ja joidenkin bugien, ja latauspisteiden epäluotettavuuksien kanssa.

        Itse en mukavuudesta pitävänä aio moiseen ryhtyä.

        "Mutta esim. Suomessa on paljon masokisteja, jotka maksavat mielellään täyssähkäristä sen 50000€, ja enemmänkin"

        Tuossa vähän matkan päässä asuu mies jolla on pari teslaa, kun pääomatulot on luokkaa 600t euroa niin eihän tuo 50t euroa ole mitään masokismiä.

        Jos sinulla ei ole rahaa noita ostella, ei se tarkoita etteikö jollakin toisella voisi olla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mutta esim. Suomessa on paljon masokisteja, jotka maksavat mielellään täyssähkäristä sen 50000€, ja enemmänkin"

        Tuossa vähän matkan päässä asuu mies jolla on pari teslaa, kun pääomatulot on luokkaa 600t euroa niin eihän tuo 50t euroa ole mitään masokismiä.

        Jos sinulla ei ole rahaa noita ostella, ei se tarkoita etteikö jollakin toisella voisi olla.

        Säälittää jos joku tosiaan lappaa hyvää rahaa kankkulan kaivoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mutta esim. Suomessa on paljon masokisteja, jotka maksavat mielellään täyssähkäristä sen 50000€, ja enemmänkin"

        Tuossa vähän matkan päässä asuu mies jolla on pari teslaa, kun pääomatulot on luokkaa 600t euroa niin eihän tuo 50t euroa ole mitään masokismiä.

        Jos sinulla ei ole rahaa noita ostella, ei se tarkoita etteikö jollakin toisella voisi olla.

        "Jos sinulla ei ole rahaa noita ostella, ei se tarkoita etteikö jollakin toisella voisi olla."

        Nyt ei ollut kyse minun varallisuudesta, tai varattomuudesta, vaan siitä, että täyssähkärin ostajat eivät ainakaan luotettavuutta arvosta, kun haluavat maksaa keskeneräisyyksistä noinkin paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mutta esim. Suomessa on paljon masokisteja, jotka maksavat mielellään täyssähkäristä sen 50000€, ja enemmänkin"

        Tuossa vähän matkan päässä asuu mies jolla on pari teslaa, kun pääomatulot on luokkaa 600t euroa niin eihän tuo 50t euroa ole mitään masokismiä.

        Jos sinulla ei ole rahaa noita ostella, ei se tarkoita etteikö jollakin toisella voisi olla.

        Jos autosta maksetaan 50 k€ enemmän, niin silloin ollaan jo lähempänä 100 k€ hintaluokkaa. Tässä luokassa sähköauto tai lataushybridi on jo oikeasti se fiksuin vaihtoehto. Saattaa vaikkapa saada malliston tehokkaimman auton pienimoottorista karvalakkia halvemmalla. Johtuen siitä, että tämän luokan polttomoottoriautoissa tuppaa olemaan "hinnat alkaen" malleissakin aika isot moottorit ja päästöt ja niiden seurauksena kovat verot.

        Tavisten n. 30 k€ hintaluokassa tilanne on paljon karumpi. Joku kaupunkikippo voi löytyä, mutta maantieajoon/perheautoksi passeleista patteriautoista pitää pulittaa ainakin kymppitonni enemmän. Siitä sitten seuraa myös paljon suurempi arvonalenema, jonka siivittämänä todelliset autoilun kulut lähempänä 50 €/100 km kuin petterien hehkuttama "vain 2 €/100 km".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne on nämä jalat tukevasti ilmassa elävät hutisalolaiset ja emmakarilaiset jotka kuvittelevat Suomen pelastavan koko maailman kun sähkö tulee pistorasiasta ja maitoa saa kaupasta.
        Etelän vetelät pelastetaan Suomalaisten veroja korottamalla vaikka avustettavat mafioosot ja muut ongelmaeläjät ei juurikaan veroja maksele.

        Nyt taas yksi tukiaispelle puree ruokkivaa kättä.

        Tukiaispellen mielestä maamme pelastuu pöpilän & persujen keinoilla. Oma tupa, perunamaa, lehmä ja pari kanaa navetassa. Elätämme itsemme myymällä tuohivirsuja toisillemme ja/tai valmistamalla pöpilän ideoimassa hikipajassa lenkkareita kiinalaisille. Sielläkin kun elintaso nouseee ja työvoimakulut myös, joten jossain vaiheessa halpatuotanto etsiytyy halvemman työvoiman maihin.... jollaiseksi pöpilä halusi Suomen muuttaa!


    • Anonyymi

      Perus polttomoottoriauto painaa 1300-1400 kg. Patteriautot näkyvät olevan 1800 kilosta ylöspäin eli niissä on 500 kg enemmän materiaaleja.

      Jo ihan pelkän massan perusteella voi siis päätellä patteriauton 30 % kalliimmaksi. Lisäksi on syytä huomata, että sähköautoissa valmistusmateriaalien kilohintakin saattaa olla korkeampi ja tähän sitten päälle vielä uuden tekniikan tuotekehitystä ja paljon pienempiä valmistussarjoja -> valmistuskustannus moninkertainen ja valmistus onkin muutamaa mallia lukuun ottamatta raskaasti tappiollsta. Esim. Teslakin kääntyi voitoilliseksi vasta reilu vuosi sitten ja VW kait ihan äskettäin. Muut tukevasti viivan alla.

    • Anonyymi

      Valmistajilla on nyt kova kiire työntää markkinoille keskeneräisiä tuotteita, joiden tulevia ongelmia ja kestoikää on vaikea arvioida. Parin kolmen vuoden takuu on aivan liian lyhyt.

    • Anonyymi

      Rahat pois hörhöitä. Näinhän se usein menee.

    • Anonyymi

      Pakko on yrityksille voimakas motivaattori. Nopeasti kiristyvät päästöstandardit pakottavat autonvalmistajat siirtymään ennätysnopeasti polttomoottoriteknologiasta sähkömoottoriteknologiaan. Yritysten tekemät valtavat kymmenen miljardien tuotekehityspanostukset tulevat nopeuttamaan siirtymää merkittävästi verrattuna siihen että käytännössä pakottavaa sääntelyä ei olisi. Monet sähköautoon liittyvät ongelmat tullaan tästä johtuen ratkaisemaan paljon nopeammin kuin normaalin kilpailun vallitessa. Samaan aikaan autonvalmistajat joutunevat ajamaan polttomoottoriautojen kehitystyötä nopeasti alas, koska mahdollisimman paljon tuotekehitysresursseja on siirrettävä sähköautoihin.

      Oikeastaan päästöstandardit ovat autonvalmistajille samaan aikaan eksistentiaalinen uhka ja valtava mahdollisuus. Ne autovalmistajat jotka eivät ole sähköistymisen eturintamassa saattavat muutamien vuosien päästä huomata olevansa lähellä konkurssia tai yrityskaupan kohteena. Ne jotka ovat ajoissa ja oikeaan aikaan liikkeellä ovat tulevaisuuden voittajia.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      173
      2950
    2. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      429
      2345
    3. Pimahdan kohta ihan kunnolla

      Entä, jos otan sitten yhteyttä sinuun? 🫨🫥🥴
      Ikävä
      46
      2254
    4. Toivottavasti vielä kohdataan mies

      Ja aloitetaan juttelu. Nyt olisin valmis.
      Ikävä
      130
      1580
    5. Hauskaakin jopa...

      Että moni nainen olettaa, että kyse on vaan siitä kaanustinloukusta, kun mies jotain ehdottaa. 😄 Ja miettiikö monikaan
      Sinkut
      233
      1370
    6. Nainen, minkä kappaleen laittaisit nyt miehelle

      kuunneltavaksi tietäen, että hän ikävöi sinua ja kipuilee päästäkseen yhteyteen kanssasi. Jotain, joka kertoo...
      Ikävä
      131
      1355
    7. Hallitus käy seuraavaksi palkansaajien sunnuntailisien kimppuun

      Vuoro-ja sunnuntaityötä tekeville työntekijöille, muun muassa hoitajille, poliiseille, kaupan työntekijöille jne. on luv
      Maailman menoa
      251
      1295
    8. Antaisitko mies minulle jonkun vinkin

      Että tietäisin, että minun kannattaa uskoa vielä meihin. Nyt just heikko hetki ja usko meinaa loppua. Pelkään, että tila
      Ikävä
      30
      1269
    9. Vanhemmalle naiselle

      Aikataulu muutos. Ensi viikolla pistetään asia vireille. Ei juhannukseen asti aikaa. Kannatti valehdella!
      Ikävä
      56
      1223
    10. Naiselle, rakkaalle!

      Pitäiskö nyt vähän jutella, on se sitten mitä tahansa. Mä oon sun puolella, hiljaisuutes aion rikkoa. Tulen vaikka karmi
      Tunteet
      11
      1183
    Aihe