... mutta myös lehti voisi tarkistaa että, kirjoittavat ajantasaista faktatietoa.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/6a6dc640-17a8-498a-9ca2-4e32a3216316
Jutussa kirjoitetaan pääosin suojatiestä, mutta alla olevassa kuvassa näkyy, että pyörätie jatkuu molemmin puolin. Se tarkoittaa, että siinä kohtaa on suojatien lisäksi myös pyörätien jatke, vaikka sitä ei ole erikseen merkitty.
https://i.ibb.co/fv9XqFY/myos-pyoratien-jatke.jpg
Pyörätie kun merkitään nykylain mukaan vain, jos ajoradan liikenteelle on osoitettu väistämisvelvollisuus liikennemerkillä B5, B6 tai B7 ennen pyörätien jatketta (suojatietä). Jos ei ole ajoradan liikenteellä osoitettu väistämisvelvollisuutta, niin pyörätien jatke jätetään merkitsemättä, vaikka se siinä on.
Jutun väistämissäännöt ovat onneksi oikein, vaikka eivät pyörätien jatketta mainitsekaan. Jutun alimmassa kuvan osalta olisi myös voitu mainita, että valkoinen auto kääntyessä väistää myös pyöräilijää.
Yli puolet suomalaisista eivät tunne tätä sääntöä ....
27
599
Vastaukset
- Anonyymi
Kuvassa on vain suojatie eikä edes tarvitse eikä voi mainita pyörätien jatketta tuon kuvan yhteydessä.
Suojatie on jalankulkijoiden ylityspaikka ja jota pitkin pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat voivat ajaen ylittää ajoradan huomioiden jalankulkijat ja väistämissäännöt. Laki on muuttunut 1.6.2020.
Vielä on vuoden verran vanhoilla maalauksilla olevia tienylityskohtia, pyörätien jatkeen maalaus eli katkoviivat, kohdissa missä pyöräilijällä on väistämisvelvollisuus ajoradalla ajaviin nähden.- Anonyymi
Suojatiellä ei saa pyöräillä (paitsi alle 12-vuotias) joten puhtaasti sen logiikan mukaan kuvassa on kevyenliikenteen väylä/pyörätie molemman pyöräilijän selän takana.
Se on totta, että suojatien saa nykyään ylittää suojatietä pitkin pyöräilemällä, mutta jalkakäytävällä ei edelleenkään saa pyöräillä. Suojatie on suojatie vain jalankulkijoille ja jos sen ylittää pyöräilemällä, niin on syytä osata väistämissäännöt. - Anonyymi
Korjaus. Jalkakäytävällä ei saa pyöräillä --- piti tietenkin alkaa.
- Anonyymi
Pyörätien jatke on pyöräilijöiden ajoradan ylityspaikka. Pyörätie jatkuu kuvassa molemmin puolin, niin suojatien lisäksi siinä on myös pyörätien jatke (vaikka sitä ei tiemerkinnöin ole merkitty). Se on aloituksessa olevan kuvan tilanne.
Pyörätien merkki olisi ollut suotavaa olla myös kuvassa. Nyt mennään sen logiikan mukaan, että noudatetaan muutenkin lakia. Jalkakäytävällä kun ei saa pyöräillä (paitsi alle 12-vuotiaat). - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pyörätien jatke on pyöräilijöiden ajoradan ylityspaikka. Pyörätie jatkuu kuvassa molemmin puolin, niin suojatien lisäksi siinä on myös pyörätien jatke (vaikka sitä ei tiemerkinnöin ole merkitty). Se on aloituksessa olevan kuvan tilanne.
Pyörätien merkki olisi ollut suotavaa olla myös kuvassa. Nyt mennään sen logiikan mukaan, että noudatetaan muutenkin lakia. Jalkakäytävällä kun ei saa pyöräillä (paitsi alle 12-vuotiaat).Paitsi Kotkassa. Kotkassa pyöräillään yleisesti jalkakäytävillä ja jalankulkijat väistelee.
- Anonyymi
Nämä kuvat selventävät varmasti tilannetta.
https://i.ibb.co/zhv1sJb/Pyoratien-jatkeen-muutokset.jpg
Kuvissa on "Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä" tai "Pyörätie" tyyppinen väylä, jossa pyöräilijät liikkuvat. Väylän liikennemerkit eivät vain näy kuvassa.
Kuvissa näkyy se ero, milloin jatke merkitään ja milloin se jätetään merkitsemättä. Jatke jätetään merkitsemättä kun autoilijoilla ei ole väistämiseen velvoittavaa liikennemerkkiä ennen pyörätien jatketta.
- Anonyymi
Suojatie ja pyörätien jatke ovat todellakin täysin omia itsenäisiä asioita. Ne voivat olla olemassa ihan yksistään ilman toista tai ne voivat sijaita tismalleen samassa kohtaa.
Jatke voi olla tiemaalauksella merkitty tai se voi olla jätetty merkitsemättä, vaikka se siinä kuitenkin suojatien kanssa on. Pyörätien jatke merkitään vain, jos väistämisvelvollisuus ajoradan ajoneuvoille on osoitettu liikennemerkillä B5, B6 tai B7. Muuten tiemaalauksena on täyspitkä suojatiemaalaus, vaikka jatke siinä myös on.
Tieliikennelaista voi asian tarkistaa kohdasta: Liite 4.2 Poikkisuuntaiset tiemerkinnät.
L3 Suojatie
L4 Pyörätien jatke
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729- Anonyymi
Tiemaalaukset asiaan liittyen.
https://img.aijaa.com/b/00740/15000407.jpg
Ylhäältä alas.
1 - Suojatie
2 - Pyörätien jatke
3 - Molemmat samassa kohtaa, kun se erikseen merkitään (jatkeen merkintä keskellä).
4 - Molemmat samassa kohtaa, kun se erikseen merkitään (jatkeen merkintä rinnalla).
- Anonyymi
Tuossa iltalehden kuvassa pyöräilijät ajavat jalkakäytävällä, eivätkä kevyen liikenteen väylällä. Jos ajaisivat, pitäisi sitä odoittavat liikennemerkit olla näkyvissä väylän alussa tien molemmin puolin. Nyt kyse on vain jalankilkijoille tarkoitetusta väylästä.
- Anonyymi
Jos mietitään enemmän niin molempien pyöräilijöiden ajosuunnista voisi olla kyseessä yksisuuntainen pyörätie, joka päättyy tuohon ajoradalle. Eli silloin pyöräilijät eivät saisi jatkaa pyörällä ajamista suoraan ylitettyään ajoradan vaan tulisi siirtyä ajamaan ajoradan oikeaan reunaan. Saavat ylittää ajoradan ajaen suojatietä pitkin huomioiden väistämissäännöt.
Mikäli kyseessä olisi yksisuuntainen pyörätie niin se merkitään pyörätien liikennemerkillä vain sallitusta ajosuunnasta.
Tässä kuvassa on todennäköisesti haettu vain esimerkkiä siitä kuka väistää tultaessa ajoradalle eikä ole ajateltu asiaa loppuun asti? - Anonyymi
Oletetaan että noudattavat liikennesääntöjä koska sitä liikenneturva (jonka kuva se on), edistää. Silloin kyse on kevyenliikenteen väylästä, ei jalkakäytävästä. Täysin loogista päättelyä.
Lisäksi kun kuvassa pyöräilijöitä on menossa kahteen suuntaan, niin on kyse kaksisuuntaisesta pyörätiestä perustuen ihan samaan loogiseen päättelyyn. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos mietitään enemmän niin molempien pyöräilijöiden ajosuunnista voisi olla kyseessä yksisuuntainen pyörätie, joka päättyy tuohon ajoradalle. Eli silloin pyöräilijät eivät saisi jatkaa pyörällä ajamista suoraan ylitettyään ajoradan vaan tulisi siirtyä ajamaan ajoradan oikeaan reunaan. Saavat ylittää ajoradan ajaen suojatietä pitkin huomioiden väistämissäännöt.
Mikäli kyseessä olisi yksisuuntainen pyörätie niin se merkitään pyörätien liikennemerkillä vain sallitusta ajosuunnasta.
Tässä kuvassa on todennäköisesti haettu vain esimerkkiä siitä kuka väistää tultaessa ajoradalle eikä ole ajateltu asiaa loppuun asti?Näin näyttää olevan. Liikenneturvan materiaalissa on ennenkin todettu olevan pieniä virheitä. Kuvassa on varmaan juurikin haettu esimerkkiä siitä, kuka väistää tilanteessa, eikä ajateltu asiaa täysin todellisuuden pohjalta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näin näyttää olevan. Liikenneturvan materiaalissa on ennenkin todettu olevan pieniä virheitä. Kuvassa on varmaan juurikin haettu esimerkkiä siitä, kuka väistää tilanteessa, eikä ajateltu asiaa täysin todellisuuden pohjalta.
Tällaisessa tilanteessa eli suojatie on muualla kuin risteysalueella niin monet autoilijat pysähtyvät ja antavat pyöräilijöiden ja sähköpotkulautailijoiden mennä ensiksi.
Itselläni on käynyt myös niin, ollessani siis pyöräilijä, olen jäänyt odottamaan pyörätielle vapaata ylitysmahdollisuutta. Ajoradalla on keskikoroke suojatiellä ja keskikorokkeen jälkeisellä ajoradan osuudella ajaa auto. Auto pysähtyy päästääkseen minut yli. Ensiksi siis ylitän ajoradan ajaen suojatietä omassa suunnassani ennen keskikoroketta ja sitten keskikorokkeen jälkeen missä autoilija tai pari odottaa ystävällisesti, että ylitän ajoradan. Kiitän sitten autoilijaa.
Näissä tilanteissa autoilija "opettaa" pyöräilijälle ja sähköpotkulautailijalle, että saavat mennä ensiksi ja ajoradalla ajavat väistää! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tällaisessa tilanteessa eli suojatie on muualla kuin risteysalueella niin monet autoilijat pysähtyvät ja antavat pyöräilijöiden ja sähköpotkulautailijoiden mennä ensiksi.
Itselläni on käynyt myös niin, ollessani siis pyöräilijä, olen jäänyt odottamaan pyörätielle vapaata ylitysmahdollisuutta. Ajoradalla on keskikoroke suojatiellä ja keskikorokkeen jälkeisellä ajoradan osuudella ajaa auto. Auto pysähtyy päästääkseen minut yli. Ensiksi siis ylitän ajoradan ajaen suojatietä omassa suunnassani ennen keskikoroketta ja sitten keskikorokkeen jälkeen missä autoilija tai pari odottaa ystävällisesti, että ylitän ajoradan. Kiitän sitten autoilijaa.
Näissä tilanteissa autoilija "opettaa" pyöräilijälle ja sähköpotkulautailijalle, että saavat mennä ensiksi ja ajoradalla ajavat väistää!On kaksipiippuinen juttu. Joskus voi olla ihan kohteliasta luopua omasta etuajo-oikeudesta ja päästää, mutta jos siitä syntyy väärä käyttäytymismalli, niin se voi olla vaarallista. Seuraava auto ei sitten väistäkään.
Siksi olen sitä mieltä, että pitää noudattaa väistämissääntöjä aina ja kaikkialla mahdollisimman tarkasti ja välttää sääntöjen vastaista kohteliaisuutta mahdollisimman paljon. - Anonyymi
Lähdetään siitä olettamuksesta, että liikenneturva ei piirrä kuvia, jossa rikotaan liikennesääntöjä. Liikenneturva ei sellaista pyri edistämään.
Pyörätien/kevyenliikenteen väylän merkit voivat kenties sijaita kuvan ulkopuolella. Jos tuossa kuvassa ei ole pyörätietä ajoradan molemmin puolin, vaan suojatiet, niin pyöräilijät pyöräilevät siinä laittomasti, koska näyttävät molemmat siltä, etteivät ole alle 12-vuotiaita.
- Anonyymi
Väistämisen kannalta ei ole mitään merkitystä sillä, jatkuuko pyörätie molemmin puolin vai ei, tai onko pyörätietä edes olemassa kummallakaan puolella. Väistämisvelvollisuus koskee myös jalkakäytävältä suojatielle ajavia pyöräilijöitä, olipa ne siellä laillisesti (alle 12v) tai ei.
- Anonyymi
Se koskee sääntöjä rikkovaa jopa astetta enemmän. Jos joskus ottaa vapauden rikkoa sääntöjä, niin pitää varmistua siitä, ettei se aiheuta muille tilanteessa mitään haittaa tai vaaraa.
- Anonyymi
Pyörätien jatke on pyöräilijän (ja mopoilijan) ajoradan ylityspaikka.
Pyörätien jatkuessa ajoradan toisella puolella, niin kohdassa on aina myös pyörätien jatke. Se joko merkitään, tiemerkinnöillä tai ei merkitä. Laissa kerrotaan missä tapauksissa se merkitään.
Laissa kun lukee, että ”Pyörätien jatke merkitään vain, jos…”. Laissa EI lue, että ” Pyörätien jatke on olemassa vain, jos…”.
Väistämissääntöön asia ei kuitenkaan vaikuta kyseisessä kuvassa ja se on toki se pääasia. Pyöräilijät väistävät tuollaisissa tilanteissa, joissa autot ajavat suoraan eikä autoilijoilla ole liikennemerkkiä, joka velvoittaa heitä väistämään (esim. B7 Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa). - Anonyymi
Virheitä kuten lähes aina. Jutussa mainitaan "autotie". Sellaista ei ole tieliikennelaissa. Tarkoittavat todennäköisesti ajorataa. Tarkkuutta toivoisi lehtijuttujen suhteen.
- Anonyymi
Niin, ja sitten sekoitetaan mummon pää kirjoittamalla;
Mutta jos autoilija ajaa suoraan eikä häntä varoiteta minkäänlaisella merkillä risteävästä pyörä- tai suojatiestä, pyöräilijä on velvollinen väistämään.
Ja mummo näkee suojatie -merkin ja polkee kadulle auton eteen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, ja sitten sekoitetaan mummon pää kirjoittamalla;
Mutta jos autoilija ajaa suoraan eikä häntä varoiteta minkäänlaisella merkillä risteävästä pyörä- tai suojatiestä, pyöräilijä on velvollinen väistämään.
Ja mummo näkee suojatie -merkin ja polkee kadulle auton eteen.Miten tuossa sekoitetaan mummon pää? Aika selkeästi mielestäni sanotaan, että pyöräilijä väistää tuollaisessa tilanteessa, jossa autoilija ajaa suoraan suojatiehen nähden, eikä autoilijalla ole väistämiseen velvoittavaa liikennemerkkiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten tuossa sekoitetaan mummon pää? Aika selkeästi mielestäni sanotaan, että pyöräilijä väistää tuollaisessa tilanteessa, jossa autoilija ajaa suoraan suojatiehen nähden, eikä autoilijalla ole väistämiseen velvoittavaa liikennemerkkiä.
Pyöräilijä väistää tuollaisessa tilanteessa, jossa autoilija ajaa suoraan pyörätien jatkeseen nähden, eikä autoilijalla ole väistämiseen velvoittavaa liikennemerkkiä.
- Anonyymi
Turhia tällaiset säännöt. Todellisuuden näkökulmasta kevyen liikenteen pitäisi kaikissa tilanteissa väistää muita. Käytännössä kaikki eivät ymmärrä/viitsi noudattaa sääntöjä tai tekevät sen väärin esim. annetaan jalankulkijoiden suojatiellä tietä pyöräilijälle kun taas jatkeella ei annetta tai ihan satunnaista. Ei siis oikeasti toimi kunnolla. Tätä on jatkunut vuosikymmeniä. Miten pitkään turhia sääntöjä pidetään voimassa?
- Anonyymi
Todellisuuden näkökulmasta kevyen liikenteen tulisi mennä aina ensin.
- Anonyymi
Säännöt eivät ole turhia. Ne ovat pelisäännöt sille, ettei tarvitse arvailla asioita. Maailman parhaimmatkaan säännöt eivät vaikuta mitenkään, ellei niitä noudateta. Ihmiset ovat esim. asennevammaisia, tyhmiä tai laiskoja kun eivät selvitä itsellensä miten säännöt menevät.
- Anonyymi
Jarrut ovat vauhdin surma, eikä niitä käytetä kuin äärimmäisessä hädässä. Uuteen vauhtiin polkeminen syö voimia ja sehän tekee pahaa loppuajalle.
- Anonyymi
Kun tämän jutun lukee, niin huomaa, miten pihalla jotkut ovat liikennesäännöistä.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/6efefdd7-80c8-4bb3-ae3a-99d6c2967648
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap152111Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi832046- 1011357
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1351153Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101116Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663771107Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha170842- 61808
- 59741
Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.248721