Veden poisto dieseltankista

Anonyymi

Olen tuskaillut jo melko kauan veden kanssa jota tuntuu aina jostain tulevan polttoainetankkiin dieselin sekaan.
Nyt koekäytin ensimmäistä kertaa tätä https://www.workboatparts.com/tuotteet/aquafighter/
ja vesiongelma tuntuu poistuneen hyvin.
Täytyy vielä laittaa tuollainen tankkiin telakoinnin yhteydessä ja katsoa mikä on tilanne keväällä.

55

3714

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Itse käytän mielummin racorin vedeneroitinta ja aquablock polttoaine suodattimia, jotka ei päästä vesimolekylejä läpi. Ja jos vettä tulisi, niin helppo poistaa vedeneroittimesta ruuvia avaamalla.

      Noiden kemikaalien huonopuoli on suuttimien ennenaikainen kuolema, koska vettä menee polttoaineen mukana kuitenkin, vaikka pilkottuna.

      Varsinkin commonrail koneessa.

      Lisäksi omankoneen valmistaja kieltää moisten lisäaineiden käytön polttoaineessa ja voiteluaineissa.

      • Anonyymi

        Aquafighter ei ole kemikaali, siksi tästä niin innostuinkin.
        Ja tottakai mullakin on veneessä vedenerotin, mutta nyt siihen ei juurikaan vettä enää kerry.
        Itselle tämä ratkaisu jää kyllä käyttöön telakoinnin yhteydessä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aquafighter ei ole kemikaali, siksi tästä niin innostuinkin.
        Ja tottakai mullakin on veneessä vedenerotin, mutta nyt siihen ei juurikaan vettä enää kerry.
        Itselle tämä ratkaisu jää kyllä käyttöön telakoinnin yhteydessä!

        Onko sinulla linkkiä johonkin puolueettomaan testiin aineesta? Itse en löytänyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko sinulla linkkiä johonkin puolueettomaan testiin aineesta? Itse en löytänyt.

        En löytänyt minäkään. Perustan väitteeni omaan kokemukseen ja valmistajan sivuilta löytyvään tietoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En löytänyt minäkään. Perustan väitteeni omaan kokemukseen ja valmistajan sivuilta löytyvään tietoon.

        Kiitos vastauksesta, mutta kumpikaan noista, varsinkaan jälkimmäinen, ei ole näyttö laitteen toimivuudesta joten...


    • Anonyymi

      Oleellisinta olisi estää se veden pääsy tankkiin. Huono tiiviste tankkaus korkissa?

    • Anonyymi

      Tuo tuskin poistaa ongelmaa, jos tankkiin tulee jatkuvasti jostain vettä. Eihän tuo ime kuin vajaan litran optimioloissa.

    • Anonyymi

      Minulla ei kolmeenkymmeneen vuoteen ole vettä mennyt polttoainetankkiin dieselin sekaan.
      Ei minulla toisaalta ole mitään tarvetta mainostaa mitään tuotteitakaan esittämäsi tumpelouden seurauksen korjaamiseksi.

      • Anonyymi

        Polttoainetankissa on käytnnössä aina jonkin vettä ym. mujua pohjalla. Vaikka letkut ym. olisivat tiiviit, niin tankkiin kondensoituu aina vettä ja tankatussa polttoaineessakin sitä on mukana silloin tällöin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polttoainetankissa on käytnnössä aina jonkin vettä ym. mujua pohjalla. Vaikka letkut ym. olisivat tiiviit, niin tankkiin kondensoituu aina vettä ja tankatussa polttoaineessakin sitä on mukana silloin tällöin.

        Ei ole minun tankissani. Polttoaine on kirkasta eikä suodattimissa näy likaa.
        Ilmeisesti sinulle on tullut eteen veneiden maanataikappaleita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polttoainetankissa on käytnnössä aina jonkin vettä ym. mujua pohjalla. Vaikka letkut ym. olisivat tiiviit, niin tankkiin kondensoituu aina vettä ja tankatussa polttoaineessakin sitä on mukana silloin tällöin.

        Tämä on totta. Muhjua tuo Aquafighter ei tietenkään poista, mutta veden se imee itseensä hyvin. Lisäksi veden poistaminen dieselistä ehkäisee bakteerikasvuston kehittymistä tankkiin, miä pitkässä juoksussa saattaa taas aiheuttaa lisäongelmia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole minun tankissani. Polttoaine on kirkasta eikä suodattimissa näy likaa.
        Ilmeisesti sinulle on tullut eteen veneiden maanataikappaleita.

        Lika ja vesi polttoainetankissa ei johdu maanantaikappaleista. Vettä ja likaa tulee aina polttoaineen mukana tankattaessa venehuoltamolla. Hyvin harvalla huoltamolla polttoneste on täysin puhdasta.
        Vettä kondensoituu tankkiin myös ilmankosteudesta. Tankin ilmatilassa oleva ilma laajenee ja supistuu lämpötilan vaihdellessa. Tankissa oleva polttoneste on tietyissä oloissa viileämpää kuin ilma, jolloin ilmasta tiivistyy kosteutta tankin sisäpuolelle.
        Se, ettei suodattimissa näy vettä tai likaa, ei tarkoita sitä, ettei vettä tai likaa olisi tankissasi. Tankin muoto ja imuputki saattavat olla hyvin suunniteltuja, jolloin imuputki ei ime pohjasakkaa mukaansa. Jossain vaihessa veden ja sakan määrä todennäköisesti kasvaa niin suureksi, että sakka lähtee kiertoo ja päätyy sudattimiin.
        Minulla on veneessäni isot racorin suodattimet kunnon sakkakupeilla. Kauden aikana vettä on aina kertynyt erottimiin. Tankin tarkastan ja puhdistan viiden vuoden välein ja pohjalla on aina vettä/sakkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lika ja vesi polttoainetankissa ei johdu maanantaikappaleista. Vettä ja likaa tulee aina polttoaineen mukana tankattaessa venehuoltamolla. Hyvin harvalla huoltamolla polttoneste on täysin puhdasta.
        Vettä kondensoituu tankkiin myös ilmankosteudesta. Tankin ilmatilassa oleva ilma laajenee ja supistuu lämpötilan vaihdellessa. Tankissa oleva polttoneste on tietyissä oloissa viileämpää kuin ilma, jolloin ilmasta tiivistyy kosteutta tankin sisäpuolelle.
        Se, ettei suodattimissa näy vettä tai likaa, ei tarkoita sitä, ettei vettä tai likaa olisi tankissasi. Tankin muoto ja imuputki saattavat olla hyvin suunniteltuja, jolloin imuputki ei ime pohjasakkaa mukaansa. Jossain vaihessa veden ja sakan määrä todennäköisesti kasvaa niin suureksi, että sakka lähtee kiertoo ja päätyy sudattimiin.
        Minulla on veneessäni isot racorin suodattimet kunnon sakkakupeilla. Kauden aikana vettä on aina kertynyt erottimiin. Tankin tarkastan ja puhdistan viiden vuoden välein ja pohjalla on aina vettä/sakkaa.

        Mieti nyt vähän tuota kondenssia vielä. Jos tankissa olisi ilmaa yksi m3, siinä olisi vettä 100% kosteudessa 23 C 21 g, 15 C 13 g, 10 C 9 g, 5 C 7g, 0 C 5 g, -5C 3g ja -20 C 1 g.

        Tiivistymistä tapahtuu vain kun kosteus pyrkii 100% yläpuolelle. Siis pitää olla lähes 100% kosteuksista ilmaa, jota on yleensä vain kylmillä ilmoilla ja merkittävä lämpötilaero.

        Siis esimerkiksi 50% 23 C ilmassa on kosteutta vain 10,5 g ja se alkaa kondensoitua vasta 11 C paikkeilla.

        Vaikka joku puhaltaisi suihkun jälkeen kylppäristä 1 m3 23 C 100% ilmaa -20 C tankkiin, tulisi siitä kondenssivettä vain 20 g. Jos siellä 1 m3 tankissa on vaikkapa vaivaiset 100 l diesiliä, tuo 20 g on hurjat 0,02%. Ruokalusikallinen on 15 g.

        Jos tuo 1 m3 ilma tankissa vaihtuisi lämpölaajenemisen takia, tarvittaisiin viisi 23 - 20 C sykliä. Yhdessä syklissä vaihtuu vain 20%.


    • Anonyymi

      Jos dieseltankkiin kertyy vettä, niin kannattaa tarkastaa kansihelan tiiveys. Onko tankin huohottimen letkussa kunnon silmukka ylöspäin, jottei vettä pääse tätä kautta tankkiin. Tankki kannattaa myös pitää aina mahdollisimman täynnä, jotta kondenssivesi pysyy kurissa. Sitten kannattaa kysellä vähän omalta tankkausasemalta onko heidän tankit kunnossa eikä niissä ole vettä.
      Veneen tankissa imuputki ei saa myöskään mennä ihan pohjaan asti juuri tuon vesiongelman ja mahdollisen pohjasakan takia. Lisäksi kannattaa olla kunnon sakkakupilla varustettu vedenerotin tyhjennyshanoineen. Paras olisi laittaa kaksi vedenerotinta ja vaihtohana niiden väliin. Tällöin voi lennosta heittää toiselle, jos kone alkaa rykimään. Tukkeentuneen voi näin vaihtaa ajon aikana ilman pysäyksiä.

      • Anonyymi

        Siinä oli tekstiä, joka voisi tulla myös minunkin näppäimistöltä.
        Joissakin aikaisemmissa dieseltankkia ja polttoainetta käsittelevissä ketjuissa tuollaisia postauksia olen tehnytkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä oli tekstiä, joka voisi tulla myös minunkin näppäimistöltä.
        Joissakin aikaisemmissa dieseltankkia ja polttoainetta käsittelevissä ketjuissa tuollaisia postauksia olen tehnytkin.

        Ok 👍
        Hyvä tietää


      • Anonyymi

        Muuten asiaa, mutta kondenssivesi veneen tankissa on urbaania legendaa. Ei ilmassa ole sellaisia vesimääriä, joilla olisi merkitystä ellei tankissa ole kauhea läpiveto tuuletus ja jotenkin mystisesti tankkin olisi tuuletusilmaa merkittävästi viilempi.

        Ilmassa on kosteutta muutamia grammoja kuutiossa ja vain pieni osa siitä kondensoituu ellei pakkasella olevaan tankkiin puhalla 20C ilmaa.

        Itse olen joka talveksi jättänyt tankin lähes tyhjäksi. Ei ole vettä tullut vedenerottajaan 11 talven aikana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muuten asiaa, mutta kondenssivesi veneen tankissa on urbaania legendaa. Ei ilmassa ole sellaisia vesimääriä, joilla olisi merkitystä ellei tankissa ole kauhea läpiveto tuuletus ja jotenkin mystisesti tankkin olisi tuuletusilmaa merkittävästi viilempi.

        Ilmassa on kosteutta muutamia grammoja kuutiossa ja vain pieni osa siitä kondensoituu ellei pakkasella olevaan tankkiin puhalla 20C ilmaa.

        Itse olen joka talveksi jättänyt tankin lähes tyhjäksi. Ei ole vettä tullut vedenerottajaan 11 talven aikana.

        Veden kondensoituminen ei ole mitää legendaa. Mieti nyt vaikka veneen tuulilasia ja kantta, jotka ovat aamuisin aivan märkiä kasteesta.
        Tankin polttoaineen määrän vaidellessa sen ilmatilavuus heittelee edes takaisin. Tankkiin virtaa hiljalleen kosteaa ja lämmintä ilmaa. Tankin polttoneste ja pinnat ovat lähes aina vileämpiä kuin ulkoilma, jolloin kosteus tiivistyy tankin sisään. Eihän sitä litrakaupalla tule, mutta vuosien mittaan huomattavia määriä kuitenkin. Jos vene vain seisoo satamassa, niin kondensoituminen on vaatimatonta, sillä tankin ilma ei juuri huohottimen kautta vaihdu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Veden kondensoituminen ei ole mitää legendaa. Mieti nyt vaikka veneen tuulilasia ja kantta, jotka ovat aamuisin aivan märkiä kasteesta.
        Tankin polttoaineen määrän vaidellessa sen ilmatilavuus heittelee edes takaisin. Tankkiin virtaa hiljalleen kosteaa ja lämmintä ilmaa. Tankin polttoneste ja pinnat ovat lähes aina vileämpiä kuin ulkoilma, jolloin kosteus tiivistyy tankin sisään. Eihän sitä litrakaupalla tule, mutta vuosien mittaan huomattavia määriä kuitenkin. Jos vene vain seisoo satamassa, niin kondensoituminen on vaatimatonta, sillä tankin ilma ei juuri huohottimen kautta vaihdu.

        Ja noina kosteina öinä kosteus ei tule veneen takaosan lipan alle vaikka kannet märkinä, kumma juttu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Veden kondensoituminen ei ole mitää legendaa. Mieti nyt vaikka veneen tuulilasia ja kantta, jotka ovat aamuisin aivan märkiä kasteesta.
        Tankin polttoaineen määrän vaidellessa sen ilmatilavuus heittelee edes takaisin. Tankkiin virtaa hiljalleen kosteaa ja lämmintä ilmaa. Tankin polttoneste ja pinnat ovat lähes aina vileämpiä kuin ulkoilma, jolloin kosteus tiivistyy tankin sisään. Eihän sitä litrakaupalla tule, mutta vuosien mittaan huomattavia määriä kuitenkin. Jos vene vain seisoo satamassa, niin kondensoituminen on vaatimatonta, sillä tankin ilma ei juuri huohottimen kautta vaihdu.

        Veneen kansi on aivan eri juttu. Jo 1 m/s tuulessa joka neliömetrille tulee 1 m3/s uutta ilmaa, josta kondenssia ottaa. Sama 1 m3: virtaaminen 19 mm huohotusputkesta kestäisi 1 m/s nopeudella tunnin eikä putkeen millään tule tuollaista nopeutta, sillä tankki on umpio eli ilma ei pääse putkesta jatkamaan mihinkään. Sen sijaan kannella tuulee yleensä kovempaa kuin 1 m/s.

        Varsinkin biopohjaisia osia sisältävään dieseliin vettä liukenee aika paljon. Ei tuonne kondensilla normaalitilanteessa saa erottuvaa vettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja noina kosteina öinä kosteus ei tule veneen takaosan lipan alle vaikka kannet märkinä, kumma juttu

        Ei siinä ole mitään kummallista. Samasta syystä autokatoksessa ikkunat eivät huurru eikä jäädy.

        Kyse on lämpösäteilystä. Erityisesti kirkas taivas "imee" lämmön sen näkeviltä pinnoilta. Katoksen alla näkyy katos, joka voi olla muutaman asteen ulkoilmaa kylmempi kun taas avaruus on -273 C eli sieltä ei tule lämpösäteilyä auringon laskettua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei siinä ole mitään kummallista. Samasta syystä autokatoksessa ikkunat eivät huurru eikä jäädy.

        Kyse on lämpösäteilystä. Erityisesti kirkas taivas "imee" lämmön sen näkeviltä pinnoilta. Katoksen alla näkyy katos, joka voi olla muutaman asteen ulkoilmaa kylmempi kun taas avaruus on -273 C eli sieltä ei tule lämpösäteilyä auringon laskettua.

        Juuri näin, mielenkiintoista, että jonkun mukaan tuota kosteutta sitten tulee tankkiin joka on veneen sisällä ja polttoaine vielä tankin sisällä ja lämpötila vaihtelu ei kovin nopeaa varsinkaan veneen seisoessa.

        Onko maapallo litteä


    • Anonyymi

      Ei kemikaaleja jotka ajavat dieselin mukana, kyllä ruiskutuspumppu ja suuttimet saavat siipeensä ja tule rempalle hintaa.

      Pienikin määrä vettä noihin, niin alkaa korroosio, varsinkin suuttimissa välykset olemattomia ja pienikin korroosio siellä alkaa aiheuttamaan monipuolisesti ongelmia.

    • Anonyymi

      Tämän on sama idea kuin ne pilssiin heitettävät imeytystyynyt, jotka imevät öljyä mutta ei vettä. Nämä vain imevät sitten vettä mutta ei dieseliä. Liekö jotakin kalkkikideseosta tms. Joka tapauksessa täysin naurettava ja järjetön hinta noin yksinkertaisesta tavarasta. Joku haluaa näköjään äkkirikastua tyhmien kustannuksella.

    • Anonyymi

      Ja maahan tuojako avasi ketjun mainoksekdi "käärme öljylle"

      • Anonyymi

        Laite varmaan toimii oikeassa lämpötilassa ja muutenkin sopivissa olosuhteissa. Hiukan mietityttää kuitenkin, miten dieselin lisäaineet suhtautuvat vehkeeseen ja poistaako se myös lisäaineita. Imeytystä on vaikea tehdä ihan niin tarkaksi ettei se varmuudella tee myös jotain muuta.

        Ehkä suurin ongelma kuitenkin on siinä ettei se poista ongelman syytä. Vesi polttoaineessa on aina ongelma. Veden mukana tankkiin menee aina jotain muutakin koska sadevesi ei ole tislattua vaan siinä on mukana kaikkea muutakin kivaa.


      • Anonyymi

        Pientä sissimarkkinoinnin tuoksua ilmassa kyllä - tulee mieleen se vuosien takainen termomattomiesoletettu.


    • Anonyymi

      https://shop.fni.it/gb/racor-filters/1492-double-racor-filter-75-900-ma.html

      Ei poppas konsteja, kunnon suodattimet tuplattuna, kuten merenkäviöiden veneissä kaikki kriittiset asiat.

      Nuo racor suodattimet suunniteltu fiksusti erottamaan vedet ja epäpuhtaudet, lisäksi uniikki suodatin materiaali joka ei päästävettä läpi.

      Lisä varusteeksi voi hankkia sähköisen hälytykse, esilämmitykden ja painemittarin ohjaus pisteelle, niin matka ei katkea polttoaine ongelmien vuoksi.

      Näitä on kevyempiä versioitakin myynnissä, mutta omassa pitkänmatkan veneessä tämä paketti.

      Veneilen kauden aikana yleensä 3000 nm itämerellä ja välillä pohjan meren rannikolla, joten systeemien on pelattava ja näin ne ovat toimineetkin.

      Ihan huu haata tuollaiset aineet!

      • Anonyymi

        Puhutaan kuitenkin hiukan eri asiasta. Suodattimet puhdistavat vain niiden läpi kulkevan polttoaineen. Ne eivät poista tankin pohjalle jäävää vettä.

        Mutta senhän sinä tietekin tiesit maailman kuuluna merikarhuna ja rehelliseksi tunnettuna miehenä. Testasit vain meidän tarkkaavaisuuttamme :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puhutaan kuitenkin hiukan eri asiasta. Suodattimet puhdistavat vain niiden läpi kulkevan polttoaineen. Ne eivät poista tankin pohjalle jäävää vettä.

        Mutta senhän sinä tietekin tiesit maailman kuuluna merikarhuna ja rehelliseksi tunnettuna miehenä. Testasit vain meidän tarkkaavaisuuttamme :D

        Mulla polttoaine lähtee tankista pojalta, joten siellä ei vesi tai paska lillu tietämättäni asiaa. Polttoaine siis kiertää järjestelmässäni muistaakseni 360l/tunnissa racor suodattimen läpi ja vain marginaali menee koneeseen poltettavaksi vielä 2my suotimen läpi, loppu valuu takaisin tankkiin.

        Toiseksi kondessio vesi on myytti tankissa, vesi voi päätyä tankkiin veneen oman tankinkorkin vuotaessa tai väärin asennetun huohotin letkun kautta, vaikka aallon pamauttaessa kylkeen

        Myös huoltoasemalta voi saada vettä, mutta epätodennäköistä ja sielläkin on vedeneroitin suodatin. Jalostamolta tulee priima EN960 mukaista dieseliä jossa vettä max. Standardin mukaan.

        Tässä linkki uskottavaan pohdintaan tuon kondenssiveden myyttiin tankissa.

        https://www.yachtsurvey.com/myth_of_condensation_in_fuel_tanks.htm

        Tästä "käärme öljy" tappoonista ei luotettavaa testiä tai mikään konevalmistajan hyväksyntää, mitä vaadittaisiin tuotteen uskottavuuden lisäämiseksi.

        Joku pohtikin juuri fiksusti, että mitä muuta lähtee dieselistä, kuin vesi. Esimerkiksi mahdollinen voiteleva aines poistuisi, sitä on muutenkin äärimmäisen vähän voitelemaan ruiskupumpoua ja suuttimien neuloja. TÄMÄ ON TODELLINEN RISKI.

        En epäile etteikö tappooni ime vettä, mutta vs riski, että imee muutakin on liian suuri, kun ei luotettavaa testausta tai kone valmistajan suositusta käyttä tuollaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla polttoaine lähtee tankista pojalta, joten siellä ei vesi tai paska lillu tietämättäni asiaa. Polttoaine siis kiertää järjestelmässäni muistaakseni 360l/tunnissa racor suodattimen läpi ja vain marginaali menee koneeseen poltettavaksi vielä 2my suotimen läpi, loppu valuu takaisin tankkiin.

        Toiseksi kondessio vesi on myytti tankissa, vesi voi päätyä tankkiin veneen oman tankinkorkin vuotaessa tai väärin asennetun huohotin letkun kautta, vaikka aallon pamauttaessa kylkeen

        Myös huoltoasemalta voi saada vettä, mutta epätodennäköistä ja sielläkin on vedeneroitin suodatin. Jalostamolta tulee priima EN960 mukaista dieseliä jossa vettä max. Standardin mukaan.

        Tässä linkki uskottavaan pohdintaan tuon kondenssiveden myyttiin tankissa.

        https://www.yachtsurvey.com/myth_of_condensation_in_fuel_tanks.htm

        Tästä "käärme öljy" tappoonista ei luotettavaa testiä tai mikään konevalmistajan hyväksyntää, mitä vaadittaisiin tuotteen uskottavuuden lisäämiseksi.

        Joku pohtikin juuri fiksusti, että mitä muuta lähtee dieselistä, kuin vesi. Esimerkiksi mahdollinen voiteleva aines poistuisi, sitä on muutenkin äärimmäisen vähän voitelemaan ruiskupumpoua ja suuttimien neuloja. TÄMÄ ON TODELLINEN RISKI.

        En epäile etteikö tappooni ime vettä, mutta vs riski, että imee muutakin on liian suuri, kun ei luotettavaa testausta tai kone valmistajan suositusta käyttä tuollaista.

        Ilmailupolttoaineesta vesi poistetaan absorptiolla ja suodattimilla. Tekniikan perusteella ei laitetta voi tyrmätä.

        Vanhoissa veneissä imu on tankin pohjalta, mutta nykyisissä veneissä se ei ole enää sallittu. Sinun veneesi ei siis ole mikään mittapuu muille veneille. Kaikissa dieseleissä ei myöskään ohivirtaus ole noin suuri ja joissain sitä ei ole lainkaan.

        Muuten oli ihan kiva tietää, että vielä tollasiakin on liikenteessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmailupolttoaineesta vesi poistetaan absorptiolla ja suodattimilla. Tekniikan perusteella ei laitetta voi tyrmätä.

        Vanhoissa veneissä imu on tankin pohjalta, mutta nykyisissä veneissä se ei ole enää sallittu. Sinun veneesi ei siis ole mikään mittapuu muille veneille. Kaikissa dieseleissä ei myöskään ohivirtaus ole noin suuri ja joissain sitä ei ole lainkaan.

        Muuten oli ihan kiva tietää, että vielä tollasiakin on liikenteessä.

        Tämä ihme tampooniko on ratkaisu? Älä viitsi.

        Lisäksi laitappa linkki standardiin poltoainetankeista että syöttölinja ei saisi olla tankin alaosassa. Tietääkseni standardi vaatii sulkuventiilin, kun käytetään tätä ratkaisua.

        Vene on vanha 2009 vuodelta ja täyttää CE säädökset ja lisäksi Nmma sertifioitu ja kone on tier2 pästöillä

        Ohivirtausta on siksi noin paljo, kun normi ajossa otetaan kuormitusta maltillisesti.

        Ilmeisesti näitä tapponeja voi käyttää vain uusissa veneissä ja jo 10v ja sitä vanhemmissa se ei ole toimiva ratkaisu, hyvä tietää myös muiden, kiitos kauppiaalle tästä tiedosta, rehellinen kaveri🤭


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä ihme tampooniko on ratkaisu? Älä viitsi.

        Lisäksi laitappa linkki standardiin poltoainetankeista että syöttölinja ei saisi olla tankin alaosassa. Tietääkseni standardi vaatii sulkuventiilin, kun käytetään tätä ratkaisua.

        Vene on vanha 2009 vuodelta ja täyttää CE säädökset ja lisäksi Nmma sertifioitu ja kone on tier2 pästöillä

        Ohivirtausta on siksi noin paljo, kun normi ajossa otetaan kuormitusta maltillisesti.

        Ilmeisesti näitä tapponeja voi käyttää vain uusissa veneissä ja jo 10v ja sitä vanhemmissa se ei ole toimiva ratkaisu, hyvä tietää myös muiden, kiitos kauppiaalle tästä tiedosta, rehellinen kaveri🤭

        Laita linkki, että saa olla, tollo.

        Meistä vain toinen on kemisti ja on selvää, että se et ole sinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmailupolttoaineesta vesi poistetaan absorptiolla ja suodattimilla. Tekniikan perusteella ei laitetta voi tyrmätä.

        Vanhoissa veneissä imu on tankin pohjalta, mutta nykyisissä veneissä se ei ole enää sallittu. Sinun veneesi ei siis ole mikään mittapuu muille veneille. Kaikissa dieseleissä ei myöskään ohivirtaus ole noin suuri ja joissain sitä ei ole lainkaan.

        Muuten oli ihan kiva tietää, että vielä tollasiakin on liikenteessä.

        Tässä paras tapa välttää vesi ja töhkä lieju polttoaine tankeissa periaate kuva, siinä ei hokkus pokkus temppuja vaadita.

        https://www.sbmar.com/articles/proper-marine-fuel-tank-pick-up-balance-design/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laita linkki, että saa olla, tollo.

        Meistä vain toinen on kemisti ja on selvää, että se et ole sinä.

        Aivan, huomaa sinun puistokemisti tutkinon, argumentit loppuu alkas rage, voi Veeti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä ihme tampooniko on ratkaisu? Älä viitsi.

        Lisäksi laitappa linkki standardiin poltoainetankeista että syöttölinja ei saisi olla tankin alaosassa. Tietääkseni standardi vaatii sulkuventiilin, kun käytetään tätä ratkaisua.

        Vene on vanha 2009 vuodelta ja täyttää CE säädökset ja lisäksi Nmma sertifioitu ja kone on tier2 pästöillä

        Ohivirtausta on siksi noin paljo, kun normi ajossa otetaan kuormitusta maltillisesti.

        Ilmeisesti näitä tapponeja voi käyttää vain uusissa veneissä ja jo 10v ja sitä vanhemmissa se ei ole toimiva ratkaisu, hyvä tietää myös muiden, kiitos kauppiaalle tästä tiedosta, rehellinen kaveri🤭

        Miksi yli 10 vuotiaan veneen polttoaine ei toimi samalla kemialla kuin alle?
        Eikö polttoaine ole kuitenkin samaa?


    • Anonyymi

      Sanontahan kuuluu, että kehitys kehittyy, joten jään vielä odottamaan jonkun luotettavan tahon tekemää testiä tuosta systeemistä.

      Siihen asti jatkan entisillä opeilla ja puhdistan tankin käsin ja huolehdin, että suodattimet ovat kunnossa.

      Kun nuorena kaivinkonekuskina jouduin kaivoksessa lähes aina tankkaamaan tynnyreistä, niin vettä kyllä löytyi usein.
      Koneessa oli melkein 800 litran tankki ja siinä oli oma hydraulinen pumppu, jolla tynnyri tyhjeni parissa minuutissa.
      Tankin pohjassa oli suuri kokooja laajennus, jonka pohjassa oli tyhjennyshana.
      Joskus kuitenkin vettä pääsi aina sakkakupille asti.
      Panin sieltä kerran pikkuhanan hieman raolleen ja jatkoin kaivamista - tämä siis silloin kun pienet diesel vuodot eivät kulmia kohottaneet.
      Sitäpaitsi se vähäinen määrä valui valtavan konetilan pohjalle, josta iso moottori veti höyryt sisäänsä.
      Moottorissa oli kaksi isoa hienosuodatinta ennen ruiskutuspumppua, joten sinne asti ei vesi päässyt.

      Nyt vanhempana ja ”viisaampana” olen tullut kyllä hyvin tarkaksi polttoaineiden kanssa, sekä laadun, että ympäristön suhteen.
      Kohta tulee kymmenen vuotta kun edellisen kerran olen nähnyt mustia haituvia (bakterikasvustoa) tankissani.
      Nekin olivat edellisen omistajan perintöjä ja niiden siivoamisessa meni pari vuotta.
      Reiska2K

      • Anonyymi

        Minä taas nuorena isäni troolarissa näin paljon vettä.

        Raiska4J


    • Anonyymi

      workboatparts.com ei löydy yrityksen virallista nimeä eikä Y-tunnusta, aika hämärää nykypäivänä.

      Osoitteen perusteella voisi olla Marine Alutech Oy

      Avaus oli selkeä sissimarkkinointi ja ei mennyt nyt ihan putkeen uskottavuudessa, vaikka yritys oli hyvä...

      • Anonyymi

        Tämä löytyy sivuilta ihan helposti.
        Mikä sinun roolisi on tuossa gerilla-antimarkkinoinnissa?
        Kilpailija?

        Workboatparts.com verkkokaupan tuotteita myy Workboatparts.com, y-tunnus 2356389-3


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä löytyy sivuilta ihan helposti.
        Mikä sinun roolisi on tuossa gerilla-antimarkkinoinnissa?
        Kilpailija?

        Workboatparts.com verkkokaupan tuotteita myy Workboatparts.com, y-tunnus 2356389-3

        Löytyy kait, kun kauppias sivunsa tuntee.

        Hyvin olisi voinut olla yrityksenkin nimi siellä sivuilla, eikä pelkästään nettikaupan markkinointi nimi, vink vink.

        T. Tampax tankkiin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Löytyy kait, kun kauppias sivunsa tuntee.

        Hyvin olisi voinut olla yrityksenkin nimi siellä sivuilla, eikä pelkästään nettikaupan markkinointi nimi, vink vink.

        T. Tampax tankkiin

        Siis vain kauppias voi sen löytää?
        Sinä et siis löytänyt sitä vieläkään :D

        Siitä olen samaa mieltä, että yrityksen nimi olisi voinut olla esillä.
        Toisaalta aika moni muukin mainostaa vain brändillään, kuten vaikka suuret elintarvikekaupat. S-kaupat haulla ei yritystietokannasta tulee yhtään yritystä.

        Käyt varmasti vinkkaamassa myös heille, se on kuitenkin yhteiskunnallisesti tärkeämpi asia, vai mitä :D :D :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis vain kauppias voi sen löytää?
        Sinä et siis löytänyt sitä vieläkään :D

        Siitä olen samaa mieltä, että yrityksen nimi olisi voinut olla esillä.
        Toisaalta aika moni muukin mainostaa vain brändillään, kuten vaikka suuret elintarvikekaupat. S-kaupat haulla ei yritystietokannasta tulee yhtään yritystä.

        Käyt varmasti vinkkaamassa myös heille, se on kuitenkin yhteiskunnallisesti tärkeämpi asia, vai mitä :D :D :D

        🤭🤗😍 voi Veeti oot hauska!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        🤭🤗😍 voi Veeti oot hauska!

        Sä et.


    • Anonyymi

      Mielenkiintoista, vähän kinataan tuleeko vettä ja se nyt on melkeinpä pienin huolenaihe jos on jonkinlainen vedenerotin. Pienikin vesimäärä aktivoi bakteerikasvuston ja siitä on peräisin se ruskea tai musta muju tankissa. Se ei todellakaan ole mikään vitsi rai rahastuskeino. On ihan omakohtaista kokemusta tältä kesältä. Jos tilanne pahenee niin eipä taida edes ehtiä vaihtamaan suodattimia siihen tahtiin kun niitä tukkeentuu. On kuulemma autoissakin jo ongelma. Tiettsti voi kirltäytyä uskomasta mutta eiköhän se mieli muutu kun kohdalle sattuu.

      • Anonyymi

        Ei kai kukaan ole väittänyt, ettei vesi dieselissä olisi paha ongelma juuri kasvuston takia?

        Onko jollain sitten ollut ongelmia ilman tankkiin vuotanutta vettä tai meriasemalta dieselin mukana saatua vettä? Erityisesti, jos ymmärtää välttää FAMEa tai RME:tä sisältävät dieselit.

        Oman veneeni diesel ei paljoa kuluta, joten tankkaan melkein pelkästään autolla maa-asemilta hakemalla. Joskus pidemmässä reissussa joutuu ottamaan meriasemalta.


      • Anonyymi

        Jos ostat dieseli jossa ei ole FAME:a, niin bakteerit ei ala kasvamaan.

        Ainakin nesteen toimittamat futura, pro ja my ovat vapaita FAME paskasta, eli mieti mitä tankkaat, jos mahdollista ja älä tankaa noita fame dieseleitä.


    • Anonyymi

      Jouduin kerran korjaamaan erään asiakkaan polttoainejärjestelmän kun hän havaitsi sakkakupin olevan puolillaan mustaa töhnää.
      40 litran tankissa ei ollut mitään muuta reikää kuin täyttöaukko ja huohotin putki.
      Lisäksi siellä oli yksi loiskelevy keskellä ja tankin asento oli sellainen, että ne p***at makasivat toisessa päässä.

      Tuo vene oli toimitettu ilman moottoria, sillä insinöörimies oli päättänyt asentaa sen pikku VP 2000 series moottorin itse.
      Koko systeemi oli koottu siitä salongin puolella olevan luukun kautta.
      Tankki oli siellä moottorin takana, joten siihen päästäkseen oli vedettävä moottori salonkiin.
      Paapurin puolella oli suuri tavaratila, johon oli cockpitin puolella iso luukku.
      Ehdotin, että tehdään sinne konetilan sivulaipioon reikä, josta voidaan ottaa se tankki ulos.
      Näin sitten tehtiin ja laitettiin pajalla se tankki uuteen uskoon.
      Tehtiin siihen kunnollinen huoltoluukku ja pohjahana, josta sai imettyä tarpeen mukaan kaiken ulos.
      Kun tyhjensin sen tankin, sieltä löytyi litrakaupalla sitä mustaa törkyä.
      Koska se tankki oli toiseen suuntaan kallellaan, niin tasaisella kelillä tuo kokkeli pysyi siinä päässä,
      Kun sitä oli sitten tullut sinne tarpeeksi paljon, niin imuputki alkoi lopulta saamaan siitä osansa.

      Tuo omistaja oli oikea purjehtija, eikä moottoria käynnistetty kuin satama-alueella.
      Tankkausvälit olivat vuosia.
      Oli näitä tosipurjehtijoita muitakin. Eräskin oli huolissaan kun löpön käyttö kiellettiin.
      Hän pelkäsi, että, saako hän sakot kun ison tankin polttamiseen olisi mennyt ainakin pari kesää.
      Muistelen, että sen ensimmäisen kesän antoivat armonaikaa ja lupasivat olla tekemättä polttoainetarkastuksia.

      Vuosien kokemuksella olen havainnut kuinka huolettomia monet ovat näissä polttoaineasioissa.
      Enkä siten ihmettele miksi pelastusporukat joutuvat noissa merkeissä veneitä hinailemaan.
      Reiska2K

    • Anonyymi

      Tervehdys,
      aloittaja viitannee mahdolliseen dieselbakteerin syntyyn polttoainetankissa, kun puhuu kosteudenpoiston tärkeydestä? Tästähän on mm. Yle julkaissut jutun jo 2019, https://yle.fi/uutiset/3-10830138.
      Vedenerottimet ovat toimiva ratkaisu, kun puhutaan moottorin suojaamisesta ja näiden käyttöä suositellaankin ehdottomasti. Tankissa muhivaa mahdollista ongelmaa ne eivät ratkaise.
      Myöskään Aquafighter ei poista jo mahdollisesti syntynyttä biomassaa, vaan se pitää poistaa joko kemikaalein tai mekaanisesti ennen Aquafighterin käyttöä.
      Aquafighter imee tankkiin joko polttoaineen mukana tulleen, tai sinne muuten tiivistyneen kosteuden itseensä ja näin ollen ehkäisee biomassan syntyy tarvittavia olosuhteita.
      Aquafighter ei ole irrallinen neste tai kemikaali, vaan tekstiilipakkauksessa oleva kosteudenpoistaja joka asetetaan tankkiin pohjalle esim. yön yli ja nostetaan pois mukana olevan narun avulla esim. https://www.youtube.com/watch?v=EyRRmWu7Sj8.
      Kyseessä ei ole mikään "käärmeöljy" vaan perus biologiaan perustuva ratkaisu, jossa minimoidaan biomassalle optimaalisen kasvuympäristön olosuhteet.

      Yt,

      Workboatparts.com

      • Anonyymi

        Ei ole diiselmoottori veneessä helppo ratkaisu.. oman bemsskoneella olevan vuosimallia 1987 tankkia ei ole tarkastettu/huollettu koskaan. Polttoaineen suodattimen vaihto 4 vuoden välein on riittänyt .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole diiselmoottori veneessä helppo ratkaisu.. oman bemsskoneella olevan vuosimallia 1987 tankkia ei ole tarkastettu/huollettu koskaan. Polttoaineen suodattimen vaihto 4 vuoden välein on riittänyt .

        Sittenhän sinä voitkin hyvällä omallatunnolla sanoa, että tankki on putipuhdas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole diiselmoottori veneessä helppo ratkaisu.. oman bemsskoneella olevan vuosimallia 1987 tankkia ei ole tarkastettu/huollettu koskaan. Polttoaineen suodattimen vaihto 4 vuoden välein on riittänyt .

        Tuo ei kuullosta hyvän huoltotavan mukaiselta toiminnalta.
        Ei dieselin käyttämättömyys tarkoita, etteikö siellä tankissa voisi olla jotakin muuta sopimatonta meneillään.
        Ainakin yleistarkastus tulisi tehdä muutaman vuoden välein.

        Minä taas en ota bensakonetta veneeseeni kuin pakosta.
        Pelkkä bensan haju saa mielen matalaksi, puhumattakaan niiden kaasujen potentiaalisesta vaarasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo ei kuullosta hyvän huoltotavan mukaiselta toiminnalta.
        Ei dieselin käyttämättömyys tarkoita, etteikö siellä tankissa voisi olla jotakin muuta sopimatonta meneillään.
        Ainakin yleistarkastus tulisi tehdä muutaman vuoden välein.

        Minä taas en ota bensakonetta veneeseeni kuin pakosta.
        Pelkkä bensan haju saa mielen matalaksi, puhumattakaan niiden kaasujen potentiaalisesta vaarasta.

        Mun veneessä ei bensa haise, kun ei ole vuotoja järjestelmässä. Kun 4 vuotta sitten vaihdoin mittarin anturin niin tankki oli silloin puhdas.


    • Anonyymi

      Kun me jouduimme avaamaan tankkimme noin 40 vuoden käytön jälkeen sekin oli puhdas.Ei vettä ei roskaa muutama dl bensaa ainoastaan.Tässä on bensakoneen hyvä puoli toinen on halpa hinta dieseliin verrattuna.Muita ei taida sitten ollakaan !

      • Anonyymi

        Minkä takia jouduitte avaamaan?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1709
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1634
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      70
      1478
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      59
      1472
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      56
      1370
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      16
      1325
    7. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      87
      1304
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      18
      1186
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1140
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1121
    Aihe