Kysymyksiä SSD:stä.

Anonyymi

Poistin HDD:n läppäristä ja laitoin tilalle SSD:n.
Asensin Win8.1:n ja haluaisin tietää onko jotakin mitä pitäis VÄLTTÄÄ TEKEMÄSTÄ verrattuna HDD:hen?
Esim. Defraggausta ei kai suositella.
Voiko CMD komentoja käyttää? jne ....?
Millaisten ajurien asentamista pitäis välttää? Jouduin jo kerran käyttämään Restore Point´ia.
Oisko netissä jotakin listaa tästä? Kiitollinen asianmukaisista vastauksista.

19

79

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Miksi asensit Win 8.1:n kun WIn 10kin olisi ollut saatavissa?

      • Anonyymi

        Pidän kasista enemmän kuin kympistä, ei ole sitä päivitys-sekamelskaa ja kasit toimii minulla aivan hyvin.


      • Anonyymi

        Windows kirjoitaa kokoajan, se tuhoo ssd levyn hetkessä!
        W10 levyvalo vikuu taukomatta, vaihkei mitään tekisikään!


    • Eipä siinä muuta merkittävää eroa ole kuin että SSD on nopeampi eikä kestä niin paljon levylle kirjoittamista.

      Eli esim. defraggausta tulee välttää koska se ei ole tarpeen (SSD on tarpeeksi nopea ilmankin) ja se aiheuttaa turhaa levylle kirjoittamista.

      Jotkut suosittelevat että SSD:lle ei laitettaisi swappi-tiedostoa koska se myös lisää levylle kirjoittamista, mutta onko tuosta sitten paljoa haittaa riippuu toki siitä paljonko sitä swappia käyttää.

      Ja yleisesti ei kannata käyttää ohjelmia jotka kirjoittaa jatkuvasti dataa levylle, siis gigatavuja päivittäin.

      • Tai siis jokunen gigatavu päivässä ei ole ongelma nykyisillä SSD-levyillä, sata gigatavua levylle kirjoitusta päivässä saattaa olla ongelma.

        Eli normaalikäytössä ei tuosta tarvitse paljoa huolehtia.


      • Anonyymi

        Ihmettelen miksi mielestäni SSD (Intel) ei ole paljon nopeampi.
        Pitääkö koneessa olla jo parempi prossu (minulla i3) ja 8 Gigaa muistia että huomaisi eron nopeudessa?


      • Nimenomaan swappiosion paneminen SSD:lle nopeuttaa. On se kumma, kun aina ihmiset tuntuvat pelkäävän uutta teknologiaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ihmettelen miksi mielestäni SSD (Intel) ei ole paljon nopeampi.
        Pitääkö koneessa olla jo parempi prossu (minulla i3) ja 8 Gigaa muistia että huomaisi eron nopeudessa?

        SSD ei nopeuta prosessoria. Itse huomasin selkeän eron i3-3217U läppärissä. Mutta miksi sinulla on alle 8 GB muistia? Nautitko hitaudesta?


      • Anonyymi
        okaro kirjoitti:

        SSD ei nopeuta prosessoria. Itse huomasin selkeän eron i3-3217U läppärissä. Mutta miksi sinulla on alle 8 GB muistia? Nautitko hitaudesta?

        "Mutta miksi sinulla on alle 8 GB muistia?"
        Onko joku kirjoittanut alle 8 GB muistia?
        Sinulla näitä töppäilyjä on nykyisin aika paljon?
        Mene käymään lää.......!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmettelen miksi mielestäni SSD (Intel) ei ole paljon nopeampi.
        Pitääkö koneessa olla jo parempi prossu (minulla i3) ja 8 Gigaa muistia että huomaisi eron nopeudessa?

        Ei SSD nopeuta muita kuin niitä prosesseja missä luetaan/kirjoitetaan levyltä/levylle.

        Muuten tietysti kone on entisellään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmettelen miksi mielestäni SSD (Intel) ei ole paljon nopeampi.
        Pitääkö koneessa olla jo parempi prossu (minulla i3) ja 8 Gigaa muistia että huomaisi eron nopeudessa?

        Koneesi on ilmeisesti kannettava?
        Jos prosessorin voi päivittää nopeampaan ja RAM-muistia lisätä, niin saattaisi kannattaa.

        Useinkin kannettavan prosessorin voi vaihtaa 2x, jopa 3x suorituskykyisempään...


      • Anonyymi
        malaire kirjoitti:

        Tai siis jokunen gigatavu päivässä ei ole ongelma nykyisillä SSD-levyillä, sata gigatavua levylle kirjoitusta päivässä saattaa olla ongelma.

        Eli normaalikäytössä ei tuosta tarvitse paljoa huolehtia.

        Eiköhän tuo SSD kestä tarpeeksi, kun itsellä päivittäistä hevikäyttöä jo vähän yli 4v 480gb diskillä ja softa ilmoittaa, että elinaikaa vielä vähän alle 90%. Siinä vanhenee muu rauta käsiin ennen diskiä. Mitä isompi levy sitä enemmän kirjoituspaikkoja, jotka lisäävät levyn käyttöikää. SSD:ssä on kortrolleri, joka huolehtii tallentamisesta tasaisesti eri puolille diskiä pidentääkseen elinaikaa ja siksi defraggaus on tarpeetonta.

        Sain Win 8.1:llä yhdessä vaiheessa paljon kaatumisia sinisillä ruuduilla, joka korjaantui, kun tein swapille oman osion diskiin. Kokeilin myös ilman swappia, muttei oikein pelittänyt.


      • Anonyymi
        okaro kirjoitti:

        SSD ei nopeuta prosessoria. Itse huomasin selkeän eron i3-3217U läppärissä. Mutta miksi sinulla on alle 8 GB muistia? Nautitko hitaudesta?

        Toi on etana prossu!


    • Anonyymi

      Kaikki nykyiset käyttöjärjstelmät osaavat huomioida SSD-levyt joten ei tarvitse tehdä mitään. Ainoastaan jos on kysymys Linuks-peräisistä niin niitä ei kannata asentaa koska syövät SSD-levyn nopiaan ja korruptoivat. Näistä on esimerkkejä kansainvälisessä lehdistössä.

      • Anonyymi

        Älä viitsi suoltaa FUDia ja potaskaa, linuxit ei syö SSD-levyjä eikä korruptoi niitä! Windowshan sitä enemmän tekee kuin linuxit!


      • Anonyymi

        Kas kun ei minulta vielä ole ssd-levy hajonnut, vaikka on ollut ubuntu sellaisella jokapäiväisessä käytössä jo 4 vuotta :-D


      • Anonyymi

        Mutta wain windows tuhoo ne hetkessä!


    • Anonyymi

      Windows saatuu huomattavasti nopeammin kuin ennen. Virukset osaavat piiloutua huomattavasti paremmin.
      Kannattaa diffata kiintolevyä päivittäin, unix tai linux käyttöjärjestelmällä.
      Myöhäistä on jos se on nettiin kytketty, siispä vertailukohde pitää olla puhdasasennus ilman nettiä, johon tätä käytettävää käyttöjärjestelmää voi jatkossa verrata.

    • Anonyymi

      Kiitos kaikista asianmukaisista vastauksista, vielä 1 kysymys: Uskaltaako tämän asentaa SSD:hen.....MS tarjoaa: Advanced Micro Devices Inc Driver update for AMD SMBus ?
      Muistaakseni tämän tyyliset ajurit ovat aiemmin aiheuttaneet sinistä ruutua.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1104
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      824
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      649
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      616
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      76
      590
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      104
      574
    7. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      54
      547
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      522
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      513
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe